Tsja ik vind het zelf ook wel een goed puntquote:Op dinsdag 27 april 2010 12:10 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat zei ik dus ook al, maar blijkbaar is dat niet interessant.
[..]
Wat is het nut dan van de natuur die zich verder kan uitbreiden ? Wat is het nut van de aarde niet niet weggevaagd wordt ? Je ontkomt er niet aan om waarde-bepalingen te geven....hetgeen wat juist niet kan...quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Tsja ik vind het zelf ook wel een goed punt. Als de mens andere dier en plantsoorten naar andere planeten kan brengen om te zorgen dat de natuur daar zich verder kan uitbreiden, of zorgen dat de mens voorkomt dat de aarde weggevaagd wordt. Dan heeft de mens toch wel nut? (nut voor de natuur dus, niet voor het universum)
quote:6.41 The sense of the world must lie outside the world. In the world everything is as it is and happens as it does happen. In it there is no value -- and if there were, it would be of no value.
If there is a value which is of value, it must lie outside all happening and being-so. For all happening and being-so is accidental.
What makes it non-accidental cannot lie in the world, for otherwise this would again be accidental.
It must lie outside the world.
6.42
Hence also there can be no ethical propositions.
Propositions cannot express anything higher.
Maar ik zei al eerder dat dat inderdaad op die schaal geen nut heeft. Het ging er nu even om dat de mens van nut kan zijn (in het voordeel kan werken) voor de natuur. Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten, de mens kan daarbij helpen om voor diversiteit te zorgen (op verschillende planeten) en de overlevingskans van een soort beter te garanderen. Voor de rest is er niet echt een nut nee.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:34 schreef AnaloguePlayer het volgende:
[..]
Wat is het nut dan van de natuur die zich verder kan uitbreiden ? Wat is het nut van de aarde niet niet weggevaagd wordt ? Je ontkomt er niet aan om waarde-bepalingen te geven....hetgeen wat juist niet kan...
Sorry, dat had ik niet meegekregen. Doch blijft ik het lastig vinden om er in mee te gaan, het (doel van de natuur) blijft namelijk vanuit menselijk perspectief bezienquote:Op dinsdag 27 april 2010 12:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar ik zei al eerder dat dat inderdaad op die schaal geen nut heeft. Het ging er nu even om dat de mens van nut kan zijn (in het voordeel kan werken) voor de natuur. Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten, de mens kan daarbij helpen om voor diversiteit te zorgen (op verschillende planeten) en de overlevingskans van een soort beter te garanderen. Voor de rest is er niet echt een nut nee.
Nee dat is het gevolg, niet het doel. Oorzaken liggen in het verleden, niet in de toekomst.quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het doel van natuur is om zich uit te breiden en voor te planten
Nouja, de natuur heeft dat doel wel helemaal ingebouwd zitten in de genen. Het DNA wat in elk organisme zit zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan. Het leven is rond dat punt ontstaan/ontwikkeld. HET doel van de natuur is om zich voor te planten/uit te breiden en zo voor te bestaan toch? (het is ook meteen het enige doel) De mens kan hulp bieden bij dit doel.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:11 schreef AnaloguePlayer het volgende:
[..]
Sorry, dat had ik niet meegekregen. Doch blijft ik het lastig vinden om er in mee te gaan, het (doel van de natuur) blijft namelijk vanuit menselijk perspectief bezien![]()
Hoe dan ook... nut en doel blijft altijd binnen het kader van onze visie (die veranderlijk en vergankelijk is)...
Dat zou dus ook betekenen dat de dinosauriėrs ontzettend zullen balen dat zij ooit zijn uitgestorven.quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja, de natuur heeft dat doel wel helemaal ingebouwd zitten in de genen. Het DNA wat in elk organisme zit zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan. Het leven is rond dat punt ontstaan/ontwikkeld. HET doel van de natuur is om zich voor te planten/uit te breiden en zo voor te bestaan toch? (het is ook meteen het enige doel) De mens kan hulp bieden bij dit doel.
Wie heeft dat dan gesteld, dat doel? God zeker...?quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nouja, de natuur heeft dat doel wel helemaal ingebouwd zitten in de genen. Het DNA wat in elk organisme zit zorgt ervoor dat de natuur kan voortbestaan. Het leven is rond dat punt ontstaan/ontwikkeld. HET doel van de natuur is om zich voor te planten/uit te breiden en zo voor te bestaan toch? (het is ook meteen het enige doel) De mens kan hulp bieden bij dit doel.
En waarom? En hoe zie jij andere dieren dan?quote:Op dinsdag 27 april 2010 12:26 schreef AnaloguePlayer het volgende:
[..]
Ik zelf zie de mens echter als een soort parasiet, als een houtworm waarbij de planeet een stoel is.
Nouja ik denk dat het doel gesteld werd op het moment dat DNA ontstond ofzo. Ik denk niet het doel door iemand bepaald is maar gewoon uitzichzelf onstaan is door toeval. Ik weet het ook nietquote:Op dinsdag 27 april 2010 14:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wie heeft dat dan gesteld, dat doel? God zeker...?
Ik zie de vergelijking wel, maar dat zegt meer over leven in het algemeen dan over de parasiet.quote:Op dinsdag 27 april 2010 15:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
En waarom? En hoe zie jij andere dieren dan?
Maar wat is een doelsteller dan? Is dat een persoon of kan dat ook onstaan door bijvoorbeeld DNA.quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:12 schreef SingleCoil het volgende:
een doel veronderstelt een doelsteller. Zonder doelsteller geen doel. Bij gebrek aan een doelsteller heeft de mensheid dus geen doel op zich. We kunnen er zelf echter wel een doel aan geven, als we dat zouden willen.
Hoe kan DNA een doel stellen?quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar wat is een doelsteller dan? Is dat een persoon of kan dat ook onstaan door bijvoorbeeld DNA.
Je haalt volgens mij het een en ander door elkaar. Je stelt de volgende twee dingen:quote:Op dinsdag 27 april 2010 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ik ken alleen personen die een doel kunnen stellen, maar de menselijke fantasie kent geen grenzen...quote:Op dinsdag 27 april 2010 16:16 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar wat is een doelsteller dan? Is dat een persoon of kan dat ook onstaan door bijvoorbeeld DNA.
je gaat studeren? niet iedereen studeertquote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef Magistic het volgende:
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Pardon ? Ik zal er juist uit opmaken dat er geen sprake is van iets als een lot...quote:Op dinsdag 27 april 2010 19:32 schreef Sattyagraha het volgende:
Wat een fatalistische tendens in de tijdgeest als ik dit allemaal lees...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |