Gewoon een ordinair huiswerktopic dus....quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie)
Nee - wij niet.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
[...]
Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
[...]
quote:
Ik neem aan de je hier het antwoord ook nog wel op weetquote:Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
Ah, god erbij halen, altijd een mooie dooddoener...quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?
Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
En wat is dan het nut van al die andere planeten waar geen leven op mogelijk is?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Ik draai het even om.Wat voor nut heeft de aarde als er niemand(mensen) is om het te bewonen?
Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Wat is het nut van Mars?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Waarom zou er iets als nut moeten zijn?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:08 schreef Saphia het volgende:
Hou toch op!quote:Iemand (God/Schepper)moet dus een bedoeling hebben gehad om het bewoonbaar te maken voor mensen en voor andere schepsels.Zonder mens geen aarde, geen aarde zonder mens.
Tsja in de hele historie van het universum, is de mensheid of zelfs al het leven op aarde een zucht een flits een moment opname. Staat tot niets wanneer je de leeftijd van het universum in beschouwing houdtquote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Waarom zou er iets als nut moeten zijn?
[..]
Hou toch op!![]()
De Aarde heeft 4 miljard jaar bestaan zonder de moderne mens. We huppelen in onze huidige status hooguit een paar 100 duizend jaar rond In deze tijd heeft de Aarde het prima gedaan, er is totaal geen reden waarom de Aarde het niet zonder de mens af kan. De kans dat de Aarde het "beter" doet zonder de mens is behoorlijk aanwezig zelfs.
"Nut" is een menselijk concept niet een natuurlijk concept.
Ook dat nog, hoewel je je kan afvragen hoe oud "het leven" is, er van uitgaande dat leven alom aanwezig is in het Universum. Het leven op de Aardkloot is ook redelijk kort na het ontstaan van de planeet begonnen. 3.2 of 3.4 miljard jaar geleden, dacht ikquote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:17 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja in de hele historie van het universum, is de mensheid of zelfs al het leven op aarde een zucht een flits een moment opname. Staat tot niets wanneer je de leeftijd van het universum in beschouwing houdt
De aarde heeft jaren zonder de mens gedaan, het is niet alsof ze ons nodig heeft, wij maken haar kapot dan dat we haar goed doen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.
Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.
Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
Nee, het verhaal van de Bijbel dat een magische onzichtbare man de wereld en alles in 6 dagen heeft geschapen is natuurlijk veel geloofwaardiger.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Waarom moet alles nut hebben?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Inderdaad, voor veel mensen moet iets nut hebben omdat ze anders niet met zichzelf kunnen leven. Accepteer nou eens dat niet alles nut heeft of een doel moet hebben.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:29 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Waarom moet alles nut hebben?
Probleem van religieuze mensen, die vinden zichzelf bovenmatig belangrijk, kroon op de schepping.
We zijn niets meer dan een plaag.
Nutteloos volgens wie? Volgens wat? Zou een ander, denkend organisme, als er überhaupt een nadenkend organisme bestaat dat niet alleen het instinct vertrouwt op alles wat het doet, kunnen aangeven of de aarde 'compleet nutteloos' is zonder menselijk leven?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, voor veel mensen moet iets nut hebben omdat ze anders niet met zichzelf kunnen leven. Accepteer nou eens dat niet alles nut heeft of een doel moet hebben.
Absoluut, je moet ook niet teveel gaan nadenken over het nut van het leven, want dan kom je bedrogen uit. Daarom ben ik soms ook wel eens 'jaloers' op mensen die niet leven zoals verwacht word van de gemiddelde mens, maar gewoon hun eigen plan trekken.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:33 schreef Magistic het volgende:
[..]
Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.
Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuk van maken!![]()
(En niet al je tijd vergooien in het aanbidden van een onzichtbare man)
Dat is een aanname welke gebasseerd is op totaal niks, want dat is ongeveer de hoeveelheid ruimte die de mens tot nu toe echt goed heeft onderzocht. We hebben net aan een andere planeet weten te bereiken, maar de mens zelf is niet verder gekomen dan onze Maan. Dat "wij mensen" nog geen ander leven buiten de Aarde hebben ontdekt, zegt werkelijk totaal niks.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
De aarde is maar een miniscuul onderdeel van het immense universum maar tot nu heben we nog geen buitenaards leven ontdekt op andere planeten.Ik neem aan dat de aarde dus doelbewust gemaakt is voor leven ,
Dat mag, maar dan negeer je bergen en bergen aan wetenschappelijk bewijs, wat wel wijst op een willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een "Big Bang". Geen explosie overigens, maar eerder een exeptioneel snelle expantie van een singulariteit. (Correct me if I am wrong.quote:ik geloof in een intellligente schepper ,niet in een natuur van willekeurige aaneenschakeling van gebeurtenissen wat mogelijk heeft geleid tot een oerknal.
De Aarde zelf zou zonder mensheid bijzonder "nuttig" zijn hoor, denk alleen maar aan andere levensvormen die hier zijn. Die gaan namelijk rustig door als wij er niet meer zijn. Enkel jij maakt de vergissing dat er dan ook maar een "doel" moet zijn en daar wijst niks op.quote:Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
Dit, en misschien is het wel onmogelijk om die gigantische afstanden te overbruggen. Want vooralsnog lijkt het bijna onmogelijk om sneller dan het licht te reizen.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:29 schreef trovey het volgende:
[..]
Respect voor je standpunt maar dat wij geen intelligent leven hebben ontdekt komt meer omdat we de techniek nog niet hebben om veel verder te komen dan een stukje van ons eigen planetenstelsel. wie weet zijn andere beschavingen die in een ander deel van het universum zitten ook nog niet zo ver
Nee. 'Zonder mensheid' betekent dat ¬∃x: M(x). 'We' vereist ∃x,y: M(x) ∧ M(y) ∧ ¬(x = y).quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
En dat is mooi gezegd en geschreven! Hulde.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:02 schreef Metalfrost het volgende:
Je vraagt dit uit je eigen oogpunt. Uit menselijk oogpunt. Homo sapiens sapiens, de verstandige of wijze mens. Een dier zou dit niet vragen. Kan dit niet vragen. Handelt puur uit dierlijk instinct en aangeleerde technieken om het leven dat het leeft gemakkelijker te maken.
Het klinkt behoorlijk egoïstisch om te denken dat de aarde niet zonder mensen zou kunnen leven. Ik denk van wel. Al miljarden jaren was het, als we de verschillende steenlagen mogen geloven, goed vertoeven op planeet Aarde zonder de tussenkomst van de mens. De aarde hield zichzelf in stand zonder verplaatsing van land en ontbossing door menselijke handen. Wellicht was er geen zuurstof om te overleven en vond er, te zijner tijd, weinig evolutie plaats, maar Aarde bestond.
Nu een heel eind verder, micro-organismen begonnen de vormen van planten aan te nemen, fotosynthese vond plaats; zuurstof. Hierdoor kwamen de dieren in opmars. Kieuwen werden overbodig en dieren gingen op het land leven.
Nog een eindje verder en de apen gingen rechtop lopen. Begonnen werktuigen te maken waardoor ze makkelijker konden overleven. Vuur werd ontdekt. Het wiel werd uitgevonden. Onze voorouders hadden de eerste beginselen van menselijk leven tot stand gebracht, beginwaarden die je nu nog terug kan zien in dagelijks, maar menselijk leven.
Mensen zijn nooit nodig geweest om Aarde in stand te houden, maar toch zijn we er. Om ander leven in stand te houden hebben we reservaten ter beschikking gesteld, zodat het daar kan gedijen. Niet meer kunnen leven in het gebied waar het eerst leefde, omdat de mens dat gecultiveerd heeft.
Men vindt het erg omdat het het einde van zichzelf betekent. Elk mens wil leven, elk organisme wil leven. De keuzes die je maakt en het leven dat je leidt, doe je, om te overleven.
Als de mensheid er niet meer is, dan is jouw leraar er ook niet meer en hoef je ook geen werkstuk meer in te leveren. Dat is erg voor die leraar maar niet voor jou.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:
Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?
Heeft iemand argumenten voor, of tegen?
Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie)
Wat bedoel je hier eigenlijk met 'we'?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
quote:Op woensdag 31 maart 2010 21:33 schreef Berjan1986 het volgende:
Als de mens er niet is, dan gaan we naar een ander wezen. Dat geloof ik namelijk, dat we zielen ZIJN die een menselijk lichaam hebben als voertuig. Dus toen er nog geen mensen waren, waren WIJ iets anders.
Ik geloof niet in een aap die de mens word, ze hebben nog geen tussensoort gevonden. Alles was AAP of MENS.
Bullshit omdat je graag denkt dat de mens een doel is, of heb je concrete rationele argumenten daarvoor? Lijkt het je echt onwaarschijnlijk (en waarom), of vind je het vooral onwenselijk?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Als de aarde en de mensheid erop geen nut heeft of geen doel,zijn wij dan gewoon maar een gevolg van ongeleide en richtingloze natuurprocessen? bullshit dat geloof ik dan weer niet.
"Nut" is geen objectief begrip. De mens is vooral nuttig voor zichzelf, maar verder? Met de mensheid is de aarde net zo nutteloos als zonder. Op zich is de aarde wel een uitzonderlijke planeet in die zin dat leven een betrekkelijk zeldzaam verschijnsel is in het universum. Maar dat is zonder de mens net zo waar als met. En de mens loopt hier nog maar kort rond in verhouding tot de rest van het leven op aarde.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:23 schreef Saphia het volgende:
Zou de mens verdwijnen dan hangt de aarde daar maar in al zijn glorie,volkomen nutteloos.
Mijn levensvisie zwart op wit.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:33 schreef Magistic het volgende:
[..]
Klopt, mijn leven is nutteloos, jouw leven is nutteloos. Al het leven is nutteloos.
Maar nu we hier toch zijn kun je er maar beter iets leuks van maken!![]()
(En niet al je tijd vergooien in het aanbidden van een onzichtbare man)
Een grappige catch-22. Of is het nu een paradox?quote:Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |