Laten we dit onderwerp bekijken vanuit een ander standpunt dan nu. De vraag is
Wat is het nut van de mensheid?Een goede vraag. Maar om die te kunnen beantwoorden moeten we eerst weten wat we onszelf vragen. De mensheid zijn wij, alle mensen op aarde die functioneren als een grote commune en alle zijzaken die daarbij horen. de kern van de vraag zit echter in het woord
nut. Want wat is nut nu eigenlijk?
Volgens de woordenboeken is het woord nut een woordt dat moet worden gezien in het kader
voordeel en opbrengst.
Het lijkt alsof ik nu iets aan stip wat van algemene kennisaard lijkt maar toch stip ik het hier aan om het verhaal compleet te houden. De reden waarom ik het aanstip is omdat de concepten voordeel en opbrengst eigenlijk zeer afhankelijk zijn van het standpunt wat je aan neemt.We nemen een hypothetisch voorbeeld in het licht van het in recent opspraak geraakte broeikasteffect;
Om de aarde te redden hebben alle landen afgesproken met elkaar dat 50% van al hun grondoppervlakte wordt voorzien van bomen en dat alle gekapte bomen direct moeten worden vervangen door nieuwe.
Als we kijken naar het nut hiervan zien we duidelijk de voordelen dat de atmosfeer hiervan gebaat zal worden. Fotosynthesche zal zorgen voor genoeg zuivere zuurstof en de CO2 uitstoot wordt minder nijpend (voor zover het dat al is).
Ik wil even voorbij gaan aan de absurditeit van mijn voorbeeld en de gevolgen die op onze maatschappij dit heeft direct en doe een stap naar achteren, zoom de aarde uit als het ware. De aarde heeft baad van de extra bomen maar sommige gebieden zullen niet genoeg water hebben en dus uitdrogen tot de bomen weer verdwijnen terwijl andere misschien niet bedoeld zijn voor bomen. Toch lijkt de aarde baad te hebben van zoveel extra bomen.
Maar zoomen we verder uit dan zien we dat die bomen, het water en de dieren eigenlijk geen behoefte zijn voor het zonnestelsel. De aarde hoeft slechts te bestaan, of het een kale rotsbal is of niet beinvloed de banen van de andere planeten niet. Als we nog verder uit zoomen dan wordt dit zelfs nog erger, ons hele zonnestelsel heeft weinig invloed op het melkwegstelsel en zelfs al zou het dat hebben, het universum zal niet ten onder gaan als ons melkwegstelsel verdwijnt.
Ik noem dit concept om aan te tonen dat nut een standpunt is en zeker geen item van echt belang.
Op kosmische schaal is niets van belang.
We kunnen dus inzien dat de mensheid feitelijk geen nut heeft.
Maar weten dat je geen nut hebt is hetzelfde als weten dat je
geen eigen wil hebt.Het is leuk om te weten maar het veranderd niets. Net zoals alle zaken die vanuit het kosmische worden bekeken heeft de waarheid geen zin want het veranderd niet je perceptie. Weten dat je geen eigen wil hebt doet niet de illusie van eigen wil ongedaan maken. Weten dat je bestaan geen nut heeft doet niet veranderen dat je bestaat. Je kan zelfmoord plegen als je niet kunt leven met geen nut hebben of je kan accepteren dat je nutteloos bent en dieper de illusie van een eigen wil in gaan en een nut verzinnen, ook al is het bestaan van dat verzonnen nut feitelijk...nutteloos.
[ Bericht 0% gewijzigd door pomtiedom op 11-04-2010 20:45:45 ]