abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 maart 2010 @ 23:48:16 #51
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_79813284
quote:
Kunnen we wellicht zonder mensen?
we? als in mensen. ik krijg koppijn.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_79900975
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:

(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Ik vind je helemaal niet gek.
Dat je deze gedachte zelfs maar toelaat in je hoofd maakt je vele malen intelligenter dan het overgrote deel van de mensheid dat dit soort gedachten te beangstigend vind en daarom maar niet toelaat.

Ik ga persoonlijk nog een stap verder en zeg dat de mensheid zelfs enkel negatief is voor de aarde. Ik kan werkelijk geen enkel ding bedenken wat een positief gevolg is van het bestaan van de mensheid binnen het brede plaatje van het universum.

Ik zie twee scenario's voor de toekomst:
1. De mensheid groeit maar door en dit zal uiteindelijk tot een dermate groot gebrek aan alles, met name grondstoffen en ruimte, leiden dat er een allesvernietigende kernoorlog zal volgen waardoor de mensheid zichzelf niet zal overleven.

2. De mens ziet bovenstaand probleem in en gaat de onbeperkte bevolkingsaanwas beperken. Hierdoor overleeft ze haar eigen destructieve aard en zal zich zover ontwikkelen dat ruimtereizen tot in andere sterrenstelsels tot de mogelijkheid gaan behoren.
In dit scenario kan je de mensheid het beste met een zwerm sprinkhanen vergelijken. Waar een leefbaar klimaat is zal de mens neerstrijken en zich vestigen ten kostte van de mogelijk reeds bestaande bewoners. En niet leefbare planeten zullen volledig gestript worden van alle bruikbare grondstoffen.

Conclusie: mens is destructief.
De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel virus is vind ik altijd wel treffend.

[ Bericht 0% gewijzigd door UltraR op 03-04-2010 14:13:42 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  zaterdag 3 april 2010 @ 14:11:35 #53
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_79901104
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:07 schreef UltraR het volgende:

De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel is vind ik altijd wel treffend.
Niet een kankergewel maar een virus.

De mensheid is ook goed te vergelijken met een plaag.
pi_79901110
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
pi_79901296
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 14:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?

Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
Interessant ....dat ga ik eens bekijken.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79909245
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:01 schreef jeroen25 het volgende:
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.

Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
Dat is wel heel simpel gedacht.. het kan goed dat "het nut van de mensheid", als het al bestaat, helemaal niks te maken heeft met de planeet Aarde
  zaterdag 3 april 2010 @ 18:37:01 #57
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_79909657
quote:
[b]Op dinsdag 30 maart 2010 12:42
Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
Wie bedoel je met we?
Iets heeft namelijk pas nut als het een hoger doel dient.
Jesus hates you.
  zaterdag 3 april 2010 @ 22:07:39 #58
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79916379
Eventually you die, and the world dies with you.
There are those that would argue that the former isn't the case, and that the world would still be there, and everything on it too, but that idea is seriously flawed.
In fact the whole of the universe will cease to exist ones you die, there is no reason for it to perpetuate without you, and it wont.
You are the only existing being in the universe that's worthy enough to maintain it, once you aren't there anymore everything ends....it does not come to a grinding halt, but it stops in the blink of an eye....

All that is left is nothingness and even that you will not notice.
  zondag 4 april 2010 @ 23:45:11 #59
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_79952591
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 13:14 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wat is het nut van Mars?
Het geeft je een dosis energie

Maar alle gekheid daargelaten: Zonder Mars zou ons zonnestelsel niet bestaan of zou de aarde niet de leefbare planeet zijn.
The best firms advertise the least...
pi_79957973
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
  maandag 5 april 2010 @ 21:32:11 #61
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_79981661
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:09 schreef 0013379 het volgende:
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
..of zijn surrogate.
pi_79984866
Naja ik denk dat we uiteindelijk technologisch zo ver kunnen komen dat we weer minder grondstoffen nodig gaan hebben.

Of we als mens nut hebben, tja, elke soort is vervangbaar, het gaat natuurlijk om het grootschalig geheel van dieren en planten, de samenhang tussen flora en fauna. Als daar belangrijke schakels uitvallen dan verdwijnen er bepaalde soorten flora en fauna.. Maarja, voor de aarde is dat ansich niet zo erg, dat brok steen blijft gewoon zweven in het universum. Ik denk dan ook dat we zo 'slim' zijn geworden dat we denken dat we hier zijn met een reden, het nut dus. Naja denk tough luck, we zijn hier gewoon, onderdeel van de evolutie, samenkomst van bepaalde grondstoffen en wat energie. En zoals eerder geopperd, laten we er maar gewoon wat leuks van maken

Wat ik ook nog wel interessant vindt is, hoe zou het zijn als er een 2e intelligente soort zou zijn op aarde? Is dat überhaupt mogelijk? Aangezien we nu al moeite hebben om samen te leven met diverse geloven.
  dinsdag 6 april 2010 @ 10:06:49 #63
245536 Goldfoxx
As fast as lightning
pi_79995150
Nut bestaat alleen als er een doel is.

Het nut van de mensheid in het universum is er niet, er is geen doel. Er is wel een nut van de mensheid voor de mensheid ( ) omdat de mensheid blijkbaar het doel heeft te overleven.

De aarde heeft geen doel, en er is dus ook geen nut voor de aarde. Wat de mensheid doet voor de aarde heeft hoogstens alleen nut voor de doelen van de mensheid. Het in leven houden van andere diersoorten en het behouden van de aarde heeft voor de mensheid alleen nut voor zijn eigen behoud, omdat het een negatieve invloed zou hebben op haar overlevingskansen als zij dit niet zou doen.

Als er geen god is of hogere doelmatigheid is, bestaat er dus geen nut.
pi_80003117
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 10:06 schreef Goldfoxx het volgende:
Nut bestaat alleen als er een doel is.

...

Als er geen god is of hogere doelmatigheid is, bestaat er dus geen nut.
Er is geen mogelijkheid om zeker te weten of er wel of niet een god of hogere doelmatigheid is.
pi_80004707
Zelfs als er wel een god of een hogere doelmatigheid is zie ik het nut van de mensheid nog steeds niet.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  dinsdag 6 april 2010 @ 15:38:43 #66
264561 Symo
Causa sui
pi_80006820
quote:
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:

Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?

Heeft iemand argumenten voor, of tegen?

Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie )
Kunnen 'we' zonder mensheid?
Wel als 'we' zichzelf beschouwt als entiteit dat los staat van elke vorm intermenselijke communicatie.
Of wij als mensheid zonder onzelf kunnen? Tja als de mensheid om wat voor een reden dan ook uitgeroeid gaat worden in haar geheel, dan hebben we elkaar niet meer nodig toch? Bovendien, kan deze stelling alleen vanuit het menselijk besef voortkomen. Dus gesteld, dat de mensheid niet meer bestaat. Dan is de noodzaak tot zelfbhoud van die mensheid daarmee ook komen te vervallen.
  woensdag 7 april 2010 @ 13:45:08 #67
14096 Black_Rainbow
de kaart kwijt
pi_80041536
Lees is
Het aquarium van Walter Huijsmans van Bas Haring. vermakelijk boekje over het belang van dieren en de natuur, en ook de mens. Hoe erg is het als soorten uitsterven, en dus ook mensen.
Het doet er niet toe, dingen komen en gaan, ook de aarde. Het behouden van uitstervende dieren is ook maar een egoïstische bezigheid zonder dat het een echt groter doel heeft. Denk je dat de laatste panda er van baalt dat ie de laatste is? Wij vinden het erg dat ie weg gaat, maar we zijn ook de enige die er wakker van liggen. Waarom zouden we ze behouden? Zodat we er nog naar kunnen kijken en we kunnen lachen om hun grappige vertoningen?
Net als de mens, we zouden het erg vinden als we er niet meer zouden zijn, maar we zijn daar dan ook wel de enige. De wereld draait wel door. (En op een gegeven moment ook niet meer.)
"Deze shit escaleert helemaal de hand uit"
pi_80046553
"Nut" is een door de mens bedachte kwalificatie. Als de mens verdwijnt, verdwijnt dus ook die kwalificatie.

Geen probleem, lijkt me.

Dat wij mensen ergens een instinctieve drang hebben die aanzet tot behoud van onze soort doet daar verder niets aan af.
Mu!
pi_80048894
quote:
Op woensdag 7 april 2010 13:45 schreef Black_Rainbow het volgende:
Lees is
Het aquarium van Walter Huijsmans van Bas Haring. vermakelijk boekje over het belang van dieren en de natuur, en ook de mens. Hoe erg is het als soorten uitsterven, en dus ook mensen.
Het doet er niet toe, dingen komen en gaan, ook de aarde. Het behouden van uitstervende dieren is ook maar een egoïstische bezigheid zonder dat het een echt groter doel heeft. Denk je dat de laatste panda er van baalt dat ie de laatste is? Wij vinden het erg dat ie weg gaat, maar we zijn ook de enige die er wakker van liggen. Waarom zouden we ze behouden? Zodat we er nog naar kunnen kijken en we kunnen lachen om hun grappige vertoningen?
Net als de mens, we zouden het erg vinden als we er niet meer zouden zijn, maar we zijn daar dan ook wel de enige. De wereld draait wel door. (En op een gegeven moment ook niet meer.)
Het beschermen van bedreigde diersoorten hangt een beetje samen met het feit dat de mens degene is die ze bedreigd.
Het idee is: "als wij recht hebben op leven, hebben andere diersoorten dat ook."

Over nut.
Nut bestaat niet. Een niets voorstellend begrip. Niets is nuttig. Hier op aarde niet, je kan de machtigste of gelukkigste mens op aarde worden, dood ga je toch en dan heb je er niets meer aan.
En in het universum ook niet. Al implodeert de hele boel en blijft er een grote leegte achter, dan merkt niemand daar nog iets van en heeft niets of niemand daar last van.
pi_80049205
Flauwekul. Eten is nuttig. Sex is nuttig. BMW's van de 7-serie zijn nuttig, en de 12-cylinders in het bijzonder. Nuttig is datgene dat de genieter van dat nut als nuttig ervaart.

Een hol is dus nuttig voor een konijn. En een BWM 750iL is nuttig voor mijzelve.

Mevrouw Konijntje is zo ook nuttig voor mij, en ik voor haar.
Mu!
pi_80058775
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef Magistic het volgende:
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Jep zelfs als je over lijken moet gaan he!
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_80067761
quote:
Wij kunnen niet zonder mensen. Zonder wij zouden er immers geen mensen zijn. Verder zal de aarde ook weinig last ondervinden van de afwezigheid van mensen. Integendeel.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_80125204
Ik zie het nut van de mensheid vaak niet in. Soms denk ik dat de wereld mooier zou zijn zonder mensen. Zonder al de vervuiling, gebouwen, verwoesting, oorlogen, geweld enzovoorts. Dan was het heel rustig, heel vredig en natuurlijk en dat is prachtig. Wij mensen zijn er misschien om voor de natuur te kunnen zorgen, alhoewel de natuur ook voor zichzelf kan zorgen en wij doen het helaas niet helemaal op de goede manier, als je bijv. naar het klimaatprobleem kijkt ...

[ Bericht 5% gewijzigd door Fairynice op 09-04-2010 15:27:26 ]
Wat is normaal?
pi_80128819
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 15:18 schreef Fairynice het volgende:
Ik zie het nut van de mensheid vaak niet in. Soms denk ik dat de wereld mooier zou zijn zonder mensen. Zonder al de vervuiling, gebouwen, verwoesting, oorlogen, geweld enzovoorts. Dan was het heel rustig, heel vredig en natuurlijk en dat is prachtig. Wij mensen zijn er misschien om voor de natuur te kunnen zorgen, alhoewel de natuur ook voor zichzelf kan zorgen en wij doen het helaas niet helemaal op de goede manier, als je bijv. naar het klimaatprobleem kijkt ...
De wereld zal ongetwijfeld mooier zijn zonder de mens. Zelf zou ik niet niet willen bestaan want dan kan ik het mooie dat er nog over is niet meer waarderen.
pi_80131322
Mensen drukken hun natuurlijke stempel op de planeet, net als alle andere soorten dat doen.

Ik zit liever in de stad dan tussende koeien
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')