we? als in mensen. ik krijg koppijn.quote:Kunnen we wellicht zonder mensen?
Ik vind je helemaal niet gek.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie)
Niet een kankergewel maar een virus.quote:Op zaterdag 3 april 2010 14:07 schreef UltraR het volgende:
De opmerking in 'The Matrix' dat de mens een kankergezwel is vind ik altijd wel treffend.
Interessantquote:Op zaterdag 3 april 2010 14:11 schreef _dirkjan_ het volgende:
Wat zou er gebeuren als de mensheid plotseling verdwijnt?
Alhoewel deze documentaire vooral de praktische kant belicht, en niet de filosofische, maakt de film perfect duidelijk dat de aarde en andere species 'beter af' zijn zonder de mensheid.
Dat is wel heel simpel gedacht.. het kan goed dat "het nut van de mensheid", als het al bestaat, helemaal niks te maken heeft met de planeet Aardequote:Op dinsdag 30 maart 2010 13:01 schreef jeroen25 het volgende:
Als je wil aantonen dat de mensheid "nut" heeft dan zul je moeten laten zien dat de wereld een bepaalde 'vorm' dient te hebben en dat de mensheid de wereld in de richting van die 'vorm' beinvloedt en dat de wereld verder van dat ideaal zou komen zonder de mensheid.
Het is wel makkelijk om te laten zien dat de werled er zonder mensen anders uit zou zien.
Wie bedoel je met we?quote:
Het geeft je een dosis energiequote:
..of zijn surrogate.quote:Op maandag 5 april 2010 03:09 schreef 0013379 het volgende:
als er een enorme komeet op het punt staat de aarde te vernietigen, sturen we bruce willis erop af
Er is geen mogelijkheid om zeker te weten of er wel of niet een god of hogere doelmatigheid is.quote:Op dinsdag 6 april 2010 10:06 schreef Goldfoxx het volgende:
Nut bestaat alleen als er een doel is.
...
Als er geen god is of hogere doelmatigheid is, bestaat er dus geen nut.
Kunnen 'we' zonder mensheid?quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag waar ik het antwoord niet op weet. Ik kom er niet uit. Ook niet na heel lang denken. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen. De kwestie is als volgt:
Stel, de mensheid wordt, om wat voor reden dan ook, uitgeroeid. Mijn intuïtie zegt me dat dit heel erg zou zijn. Maar waarom eigenlijk? Waarom is het erg: het einde van de mensheid?
Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
Heeft iemand argumenten voor, of tegen?
Groetjes,
Hanna
(PS: ik ben geen gek hoor, de kwestie is onderdeel van een schoolopdracht filosofie)
Het beschermen van bedreigde diersoorten hangt een beetje samen met het feit dat de mens degene is die ze bedreigd.quote:Op woensdag 7 april 2010 13:45 schreef Black_Rainbow het volgende:
Lees is
Het aquarium van Walter Huijsmans van Bas Haring. vermakelijk boekje over het belang van dieren en de natuur, en ook de mens. Hoe erg is het als soorten uitsterven, en dus ook mensen.
Het doet er niet toe, dingen komen en gaan, ook de aarde. Het behouden van uitstervende dieren is ook maar een egoïstische bezigheid zonder dat het een echt groter doel heeft. Denk je dat de laatste panda er van baalt dat ie de laatste is? Wij vinden het erg dat ie weg gaat, maar we zijn ook de enige die er wakker van liggen. Waarom zouden we ze behouden? Zodat we er nog naar kunnen kijken en we kunnen lachen om hun grappige vertoningen?
Net als de mens, we zouden het erg vinden als we er niet meer zouden zijn, maar we zijn daar dan ook wel de enige. De wereld draait wel door. (En op een gegeven moment ook niet meer.)
Jep zelfs als je over lijken moet gaan he!quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:48 schreef Magistic het volgende:
Tja de mensheid heeft geen nut. Je wordt geboren, je gaat studeren, je gaat werken, je plant je voort en je gaat dood. Dus vanaf het moment dat je leeft totdat je doodgaat moet je maar gewoon plezier maken.
Wij kunnen niet zonder mensen. Zonder wij zouden er immers geen mensen zijn. Verder zal de aarde ook weinig last ondervinden van de afwezigheid van mensen. Integendeel.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 12:42 schreef HannaMeisje het volgende:
Kunnen we wellicht zonder mensen? Zonder mensheid?
De wereld zal ongetwijfeld mooier zijn zonder de mens. Zelf zou ik niet niet willen bestaan want dan kan ik het mooie dat er nog over is niet meer waarderen.quote:Op vrijdag 9 april 2010 15:18 schreef Fairynice het volgende:
Ik zie het nut van de mensheid vaak niet in. Soms denk ik dat de wereld mooier zou zijn zonder mensen. Zonder al de vervuiling, gebouwen, verwoesting, oorlogen, geweld enzovoorts. Dan was het heel rustig, heel vredig en natuurlijk en dat is prachtig. Wij mensen zijn er misschien om voor de natuur te kunnen zorgen, alhoewel de natuur ook voor zichzelf kan zorgen en wij doen het helaas niet helemaal op de goede manier, als je bijv. naar het klimaatprobleem kijkt ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |