abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 26 maart 2010 @ 23:56:35 #1
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_79632226
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De vorige was in een recordtempo vol, dus we gaan hier in nummer 17 gewoon lekker door!






De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?


  • Wat is whisky?
    Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

    De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

    Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

    De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

  • Waar haal ik whisky?
    De betere whisky vinden wij onder andere bij:

  • Ton Overmars slijterij te Amsterdam
  • Van Wees slijterij te Amersfoort
  • Van Zuylen slijterij te Loosduinen
  • Slijter Zonneveld te Maassluis
  • Whiskykoning te Den Bosch
  • Versailles te Nijmegen


    of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

  • The Whisky Exchange in de UK
  • Royal Mile Whisky in de UK


    Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft


  • En wat als ik nog vragen heb?
    Post de vraag in dit topic

    Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

    vele honderden verschillende smaken?

    Zeker!


    Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

    Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola



    Dramming?

    Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
    Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


    Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

    Drink verstandig, drink met maten


    ----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

    [ Bericht 0% gewijzigd door Eltonno op 27-03-2010 00:10:43 ]
  • -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
      zaterdag 27 maart 2010 @ 00:03:03 #2
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_79632480
    Hmm weet iemand een leuke TT? Drukte al op invoeren voor ik het doorhad, dus dat moet een modje even regelen..

    Ontopic: Ik ga zodirect de Millstone French Oak proberen.
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    pi_79636255
    Hebben op het werk net een flesje Macallan 25 binnen. erg prettig
    pi_79636536
    Ik merk van mezelf op dat ik de laatste tijd erg weinig whisky drink. Een glas of twee per week is het nu terwijl dat eerder wel per dag was. Vind het toch wel wat meer voor de koude dagen.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_79637731
    Ik kom nooit verder dan 2 a 3 glazen per week, door de week drink ik eigenlijk niet tenzij ik voor mijn werk iets heb.
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      Moderator / Redactie Sport zaterdag 27 maart 2010 @ 15:58:10 #6
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_79645408
    Whiskynoob plaatst een terugvinder .
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      zaterdag 27 maart 2010 @ 20:14:04 #7
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_79652611

    Een dram Glenmorangie om dit topic terug te kunnen vinden in MyAt .
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      zaterdag 27 maart 2010 @ 22:42:04 #8
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_79656656
    vorige week op een islaywhisky tasting geweest..

    ik zal snel ff een lijstje maken met welke merken etc

    ow ja tvp
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_79675285
    Gister naar het WFNN geweest in Groningen en het volgende geproeft:

    1. Tullibardine (OB) 15y 1993-2008 46% *
    2. Aberfeldy (Exclusive Range) 10y 45% ***
    3. Clynelish (Exclusive Range) 12y 45% ***
    4. Longmorn (Exclusive Range) 11y 45% ***
    5. Mortlach (Exclusive Range Cask Range) 11y 54.2% ***
    6. Dailuaine (Provenance) 9y 46% ***
    7. Springbank (Adelphi) 17y 54.1% *****
    8. Glendronach (OB) 18y 43% **
    9. Berry's Reserve Speyside 4th (Berry's Own Selection) NAS 46% ****
    10. Knockandoo (OB) 12y 43% **
    11. Bunnahabhain (Douglas) 12y 4X% **
    12. Laphroaig (Douglas) 8y XX% ***
    13. Glenlivet (OB) 21y 43% ***
    14. Macallan (Scotts Selection) 18y 1989-2007 48,3% ****
    15. Aberlour (Scotts Selection) 16y XX% ***
    16. Bruichladdich (Private Cellar) 16y 43% ***
    17. North Brittish (Private Cellar) 15y 43% ****
    18. Bladnoch (Private Cellar) 14y 43% ***
    19. Caol ila (Scotts Selection) 26y 1982-2008 61% *****
    20. Arbeg Corryvrecken (OB) NAS 57.1% *****
    21. St. Magdalene (Berry's Own Selection) 26y 46,3% ****
    22. Big Peat (Douglas Laing) NAS 46% ***
    23. Port Askaig Cask Strenght NAS 57,1% ****
    24. Talisker (OB) 30y 53.1% ****
    25. Octamohr 2.2 (OB) 61% ***

    (sterretjes is schaal 1t/m5 van waardering)
    pi_79676377
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 17:43 schreef -Lone- het volgende:
    Gister naar het WFNN geweest in Groningen en het volgende geproeft:

    1. Tullibardine (OB) 15y 1993-2008 46% *
    2. Aberfeldy (Exclusive Range) 10y 45% ***
    3. Clynelish (Exclusive Range) 12y 45% ***
    4. Longmorn (Exclusive Range) 11y 45% ***
    5. Mortlach (Exclusive Range Cask Range) 11y 54.2% ***
    6. Dailuaine (Provenance) 9y 46% ***
    7. Springbank (Adelphi) 17y 54.1% *****
    8. Glendronach (OB) 18y 43% **
    9. Berry's Reserve Speyside 4th (Berry's Own Selection) NAS 46% ****
    10. Knockandoo (OB) 12y 43% **
    11. Bunnahabhain (Douglas) 12y 4X% **
    12. Laphroaig (Douglas) 8y XX% ***
    13. Glenlivet (OB) 21y 43% ***
    14. Macallan (Scotts Selection) 18y 1989-2007 48,3% ****
    15. Aberlour (Scotts Selection) 16y XX% ***
    16. Bruichladdich (Private Cellar) 16y 43% ***
    17. North Brittish (Private Cellar) 15y 43% ****
    18. Bladnoch (Private Cellar) 14y 43% ***
    19. Caol ila (Scotts Selection) 26y 1982-2008 61% *****
    20. Arbeg Corryvrecken (OB) NAS 57.1% *****
    21. St. Magdalene (Berry's Own Selection) 26y 46,3% ****
    22. Big Peat (Douglas Laing) NAS 46% ***
    23. Port Askaig Cask Strenght NAS 57,1% ****
    24. Talisker (OB) 30y 53.1% ****
    25. Octamohr 2.2 (OB) 61% ***

    (sterretjes is schaal 1t/m5 van waardering)
      zondag 28 maart 2010 @ 23:06:18 #11
    252563 misterddude
    wait whut ?? :S
    pi_79691167
    welke wiskey raden jullie aan voor een beginnend wiskey drinker met een niet al te ruime beurs ( denk aan max 40 euro per fles ) (( 50 kan ook nog wel ))

    highland park vond ik wel lekker maar wou miss wel wa meer variatie
    “I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car.”
      maandag 29 maart 2010 @ 00:00:20 #12
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_79693160
    oops

    weekendje WFNN in Groningen gedaan en bij terugkomst een nieuw Topic #17 geopend omdat 16 vol was.... ha'k deze dus even niet gezien...

    Als een Mod dit leest... de mijne mag wel een slotje op hoor.....


    misschien de titel even copy-pasten?

    thx
      maandag 29 maart 2010 @ 09:05:40 #13
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79697186
    Iemand die WFNN heeft bezocht en nog iets bijzonders heeft gevonden?

    Kon zelf dit keer helaas niet...
    pi_79698210
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 09:05 schreef MadMaster het volgende:
    Iemand die WFNN heeft bezocht en nog iets bijzonders heeft gevonden?

    Kon zelf dit keer helaas niet...
    Gezien ik nog nooit eerder een oude Springbank geproefd had was de Springbank (Adelphi) 17y 54.1% voor mij erg bijzonder (lekker). Verder was de Macallan (Scotts Selection) 18y 1989-2007 48,3% ook erg lekker en nam mij weer even terug naar de goede oude macallan tijd.

    Verder heb ik nog samples mee genomen oa. een Ardbeg (Old Malt Cask) 18y en de Bruichladdich X4+3 welke me beide ook wel interessant lijken.
      maandag 29 maart 2010 @ 10:21:43 #15
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79698563
    Adelphi is voor mij één van de beste onafhankelijke bottelaars en die Springbank is dan ook uitstekend.

    De Bruichladdich X4+3 heb ik al een tijdje geleden geproefd en ten opzichte van de totaal niet te haggelen X4 is het maar een kleine verbetering.

    Ik heb vaak bij Bruichladdich het idee dat het meer om de originaliteit gaat (marketing technisch natuurlijk zeer interessant), dan om het product. De Octomore vind ik ook zo'n produkt waarover een hoop gekrakeel wordt gecreëerd, maar wat niets bijdraagt aan de whiskymarkt.
      maandag 29 maart 2010 @ 12:34:52 #16
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_79702359
    De tasting bestond uit de volgende Whisky's (thema: Peat & Smoke)

    1 Jura
    2 Ledaig
    3 Glenscotia
    4 Port Ellen
    5 Octomore
    6 Ardbeg
    7 Laphroaig (eigen botteling van de eigenaar van L&B)

    We gingen uiteraard van een normaal alcohol percentage bij de eerste whisky naar iets van 68% op de nr 6. 7 was een bonusje maar zat daar net iets onder geloof ik.
    Weet alle leeftijden niet precies meer maar sommige werden iig niet meer gestookt, en van andere was het weer een zeldzame botteling etc
    Ik weet nog wel dat ik verliefd ben op de Octomore en de Glenscotia, maar dat de eerste 95 euro kost voor een fles en de 2de niet meer te verkrijgen was...:P
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_79707984
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 10:21 schreef MadMaster het volgende:
    Adelphi is voor mij één van de beste onafhankelijke bottelaars en die Springbank is dan ook uitstekend.

    De Bruichladdich X4+3 heb ik al een tijdje geleden geproefd en ten opzichte van de totaal niet te haggelen X4 is het maar een kleine verbetering.

    Ik heb vaak bij Bruichladdich het idee dat het meer om de originaliteit gaat (marketing technisch natuurlijk zeer interessant), dan om het product. De Octomore vind ik ook zo'n produkt waarover een hoop gekrakeel wordt gecreëerd, maar wat niets bijdraagt aan de whiskymarkt.
    In de whisky wereld wordt in ieder geval veel gehyped ja!
    De een nog beter dan de ander.
    maar ach hoort er ook wel een beetje bij en je prikt er wel snel doorheen.
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_79708073
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 23:06 schreef misterddude het volgende:
    welke wiskey raden jullie aan voor een beginnend wiskey drinker met een niet al te ruime beurs ( denk aan max 40 euro per fles ) (( 50 kan ook nog wel ))

    highland park vond ik wel lekker maar wou miss wel wa meer variatie
    neem een fles van The Ultimate collection van van wees, meestal goed spul voor je geld.
    bv highland park 20 yo
    of de mortlach,
    ook leuk is de bunnahabhain 14yo medoc finish van dun bheagan.
    May I say, what a SMASHING blouse you have on?
    pi_79716263
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 23:06 schreef misterddude het volgende:
    welke wiskey raden jullie aan voor een beginnend wiskey drinker met een niet al te ruime beurs ( denk aan max 40 euro per fles ) (( 50 kan ook nog wel ))

    highland park vond ik wel lekker maar wou miss wel wa meer variatie
    zie:

    http://www.levenswater.nl/index.php?option=com_kunena&Itemid=81&func=view&catid=17&id=39557#39624
      maandag 29 maart 2010 @ 23:54:21 #20
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_79731587
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 09:05 schreef MadMaster het volgende:
    Iemand die WFNN heeft bezocht en nog iets bijzonders heeft gevonden?

    Kon zelf dit keer helaas niet...
    Ja hoor...prima weekend gehad en 3 sessies bijgewoond

    Veel lekkers geproefd (waarvan het meeste bij WIN en de Dutch Connection)

    van de flessen die nog te koop zijn schoten deze er bovenuit:

    Glengoyne 1973 exclusive malts fruit in een flesje
    Glenallachie 1973 Adelphi nog meer fruit in een flesje
    Laphroaig 1989-2009 Douglas Laing Platinum sherry-laffie jumjum
    Port Ellen 27Y 53% Daily Dram, een hele behoorlijke 1982....beter dan de PEAR 9
    Bunnahabhain (Adelphi), 9y...maar ook de 1968 was geweldig... wordt nog gebotteld
    de Ardbeg Supernova 2010 editie (sample van 10-3-2010) is ook stukken beter dan de vorige general release.
    Ar1 was ook goed drinkbaar

    De schrale honden bij Diageao haalden het in hun hoofd om voor bijna alles geld te vragen (prima, geen probleem) en dan vervolgens voor je 8 euro (!!!) je voorzien van 1 (ja één CL) van de Port Ellen of de TAlisker 30. En glashard volhouden dat het 2 cl is......
    De amateur barman in kwestie snapte uiteindelijk wel dat het niet zo'n goed idee zou zijn om vervolgens te weigeren om wat Brora 30 uit te schenken.

    Een hele goede reden om alleen nog maar IB's te kopen van de classic malts.
      dinsdag 30 maart 2010 @ 08:39:02 #21
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79735566
    Dank voor deze impressie.

    Een festival zonder WIN en DC is ook geen echt festival...
    WIN heeft een geweldig portfolio qua bottelaars en bij DC is het vaak snoepen uit grootmoeders tijd.
    En dat van Diageo, die misplaatste arrogantie wordt zo langzamerhand vervelend.

    Die Bunna 9 heb ik ook geproefd en is in de combinatie distilleerderij/leeftijd wel een verrassing.
    En de Glenallachie staat op mijn wenslijstje...

    Over ruim een week gaan we de Noordzee op met de Whisky Mini Cruise richting Newcastle.
    Hopelijk treffen we dan ook nog wat leuke dingen aan (helaas geen WIN en DC dan...), Jan Beek is in ieder geval wel van de partij.

    Voor de spijtoptanten:
    quote:
    Grote belangstelling Whisky op Zee!

    Nu al hebben ruim 74 gasten al geboekt voor onze eerste "Whisky op Zee" MiniCruise. We krijgen zeer leuke en lovende woorden van onze gasten die er met grote spanning naaruit kijken om deze Whisky mini cruise te gaan beleven.
    Ook het te proeven gamma aan single malts zullen de moeite waard zijn op de proeverij. Zowel de masterclass van Wim de Ridder die het gehele gamma van The Glenlivet meebrengt en ook de masterclass met Jan Beek zijn veel belovend. Zijn masterclass zal gesloten distilleerderijen op zijn eigen manier gaan belichten. Onder andere GlenEsk 1983, Glen Mhor 1980, Coleburn 1981, Littelmill 12yo, Port Ellen 1983 en Lochside 1991 zullen de revue passeren. Deze single malts zullen de komende jaren zeer zeldzaam gaan worden.

    Bresser & Timmer heeft een mooi assortiment samengesteld. Port Askaig, Bruichladdich en GlenCadam staan straks op u te wachten om geproefd en gekeurd te worden. Uiteraard zullen ook nieuwe whiskies hun opwachting maken. Pernod Ricard hoeven wij al niet meer voor te stellen, naast The Glenlivet en Aberlour maken ook Jameson, Chivas en Longmorn hun opwachting. Ook de Monnik Dranken is aanwezig aan boord. Zij brengen een groot assortiment van Ben Riach en Glendronach mee! De Catalogus is zo goed als klaar! Mocht U overwegen om te boeken, wacht niet te lang. Er kunnen nu maximaal 100 gasten mee op deze eerste Whisky op Zee MiniCruise. meer info volgt........
    pi_79766340
    Subtiele TVP
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
      Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 april 2010 @ 14:19:12 #24
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_79869209

    Mijn paascadeautje. Tevens eerste echte grote fles whisky .
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
    pi_79870233
    kijk

    Als je die lekker vindt dan is elke Islay te doen
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 april 2010 @ 14:51:59 #26
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_79870466
    Ik heb her en der met miniflesjes en bij kennissen dingen geproefd en kwam er direct achter dat ik dit lekker vind. Begon met Glenfiddich 12 als instapper en ik nam direct de lift op het rokerige
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      vrijdag 2 april 2010 @ 14:54:13 #27
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_79870542
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2010 14:19 schreef borisz het volgende:
    [ afbeelding ]
    Mijn paascadeautje. Tevens eerste echte grote fles whisky .
    Eentje die ook in mijn kast staat, en die mij zeer goed is bevallen
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
      vrijdag 2 april 2010 @ 14:59:53 #28
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79870766
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2010 14:51 schreef borisz het volgende:
    Ik heb her en der met miniflesjes en bij kennissen dingen geproefd en kwam er direct achter dat ik dit lekker vind. Begon met Glenfiddich 12 als instapper en ik nam direct de lift op het rokerige
    Wat heb je tussendoor nog meer geproefd?

    Persoonlijk ben ik al wat jaartjes 'klaar' met de Islays en ben ik 'teruggegaan' naar de Speyside/Highlands.
    Ieder z'n meug, maar doordat velen alleen nog maar gefocussed zijn op de Islays denk ik dat die personen een hoop moois missen...
      Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 april 2010 @ 15:26:53 #29
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_79871739
    Ik ben nog een redelijk grote whiskynoob en ben nog lang niet klaar .
    Mijn lijstje bestaat uit
    - Glenfiddich 12, 15, 18.
    - Glenlivet 12 en 18
    - Highland Park 12 en 18
    - Laphroaig 10

    Van dat laatste nu dus echte grote fles. Mijn ontdekkingstocht is nog lang niet klaar
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      vrijdag 2 april 2010 @ 15:34:39 #30
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79894318
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2010 14:59 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Wat heb je tussendoor nog meer geproefd?

    Persoonlijk ben ik al wat jaartjes 'klaar' met de Islays en ben ik 'teruggegaan' naar de Speyside/Highlands.
    Ieder z'n meug, maar doordat velen alleen nog maar gefocussed zijn op de Islays denk ik dat die personen een hoop moois missen...
    Missen.....Is het niet zo dat Islay's heel mooi zijn, maar dat er in elke regio prachtige wizzen zijn? Het is in ieder geval zonde om je uitsluitend op één streek te focussen.

    toine
      † In Memoriam † zaterdag 3 april 2010 @ 10:56:52 #32
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_79896084
    quote:
    Op vrijdag 2 april 2010 14:19 schreef borisz het volgende:
    [ afbeelding ]
    Mijn paascadeautje. Tevens eerste echte grote fles whisky .
    Ik vind de 15 jaar het lekkerst van de reeks, maar die is helaas vervangen door de 18 jaar. Gelukkig heb ik nog een volle dichte fles 15 staan en een halfje open.

    Net even wat extra kastvulling wezen halen: Glengoyne 12 jaar cask strength, Balvenie 12 jaar double wood en een Adelphi blend voor de slobber en om te bewijzen aan vrienden dat je voor die prijs een stuk beters te drinken kan kopen dan de standaard blends. (20 euro haha).

    En tevens TVP.
    Carpe Libertatem
    pi_79897645
    Maandag a.s. naar "A trip to Whiskyland" hoop dat het weer ook een beetje meezit.

    Wellicht vanmiddag nog even kijken of er nog wat lekkers te koop is
      zaterdag 3 april 2010 @ 15:41:15 #34
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79904268
    quote:
    Op zaterdag 3 april 2010 08:54 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Missen.....Is het niet zo dat Islay's heel mooi zijn, maar dat er in elke regio prachtige wizzen zijn? Het is in ieder geval zonde om je uitsluitend op één streek te focussen.

    toine
    Dat is exact de strekking van mijn betoog.
    Het valt me alleen wel erg op dat velen (ook hier...) het alleen nog maar over Islays, rook, turf en medicinaal hebben als het om single malt whisky gaat. En m.i. doe je jezelf behoorlijk tekort als je je uitsluitend tot die categorie beperkt.
    pi_79904802
    Ja het lijkt inderdaad voor de meeste wel hoe meer rook hoe beter...

    Weet niet of iemand die Bruichladdich Octomore 2.2 Orpheus toevallig ook geproeft heeft, maar dat gaat voor mij echt nergens meer over: 5 jaar oud >140ppm fenolen en maar liefst 61% alcohol en voor iets van 85 Euro.




    Brandweer rode verpakking
      † In Memoriam † zaterdag 3 april 2010 @ 16:05:32 #36
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_79904985
    Wel een hippe koker en fles.
    Carpe Libertatem
      zaterdag 3 april 2010 @ 16:08:48 #37
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79905085
    quote:
    Op zaterdag 3 april 2010 16:00 schreef Tahiti het volgende:
    Ja het lijkt inderdaad voor de meeste wel hoe meer rook hoe beter...

    Weet niet of iemand die Bruichladdich Octomore 2.2 Orpheus toevallig ook geproeft heeft, maar dat gaat voor mij echt nergens meer over: 5 jaar oud >140ppm fenolen en maar liefst 61% alcohol en voor iets van 85 Euro.


    [ afbeelding ]

    Brandweer rode verpakking
    Geproefd en erg geschikt om de BBQ mee aan te steken...
    pi_79905372
    Ja daar zijn ze bij Bruichladdich wel goed in, ze beschikken namelijk over hun eigen bottelarij en een aardige marketing... vandaar ook die enorme hoeveelheid aan "speciale" uitgaves.

    De leukste uitgave vind ik nog wel de "Yellow Submarine"

    quote:
    At dawn on 8th September 2005 HMS Blyth, a Royal Navy mine hunter, slipped in to sleepy Port Ellen on the Hebridean isle of Islay to collect some rather embarrassing lost property of theirs. A submarine. Local fisherman, John Baker, fishing 7 miles from Bruichladdich discovered a large drum-like object floating beneath the surface - a hazard to shipping. To his surprise it was a mini-submarine bristling with hi-tech surveillance equipment. There were Ministry of Defence markings. Having towed it to port, the £500,000 submarine, was craned out of the water and positioned on the fisherman’s driveway. The MOD were dutifully alerted. The MOD at first denied it was theirs, then denied the vessel was missing – then implied the fishermen must have stolen it. The fishermen at first, out of pique, refused to divulge it’s whereabouts.


    Het blijven Schotten tegen de Engelsen he
      Moderator zaterdag 3 april 2010 @ 22:13:50 #39
    45833 crew  Fogel
    pi_79916562
    Vorige week een goed glas (6cl) Lagavulin gehad, smaakte prima
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_79921827
    Dus hier zijn jullie......was jullie al kwijt. Ik iedere dag kijken op Topic 16 nog gevuld werd...

    Enfin, ik zit momenteel ook in de Islay-hoek. Net de laatse druppel Laphraoig uit mijn glas gelikt. Blijft hemels.

    Maar, ben het wel met andere eens. rook en turf is een bijzondere gewaarwording, maar er is zowel meer. Heb de nodige speysiders en highlanders in de kast en dat is ook iedere keer genieten...
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_79984031
    Vandaag naar "A trip to whiskyland geweest" en het was echt fantastisch wat een gave plek voor een proeverij en wat geweldig georganiseerd.

    Ik heb helaas niet alle whiskies kunnen proeven omdat we ook nog met een rondleiding door de vesting/en bunkers zijn geweest.

    Nouja geproeft zijn:

  • Bij aankomst op het eiland de lekkere blend Carn Mor, een blend? Ja maar voor die 2 tientjes echt een aanrader!
  • Vervolgens de Glenlivet 15 gefinished op nieuwe(!) eikenhouten vaten uit Frankrijk. Vond hem erg lekker maar hou dan ook wel van die hout smaak.
  • Daarna een lekkere uitgave van Gordon & MacPhail uit de Secret Stills collectie uit een first fill sherrybutt gevuld met? Volgens mij Glen Garioch.
  • Finlaggan Cask Strength (58%) ik ben een liefhebber van Lagavulin, maar deze was een beetje teveel van het goede kwa rook dan. Beter om apart te drinken op een koude winteravond.
  • Daarna om die rooksmaak weg te krijgen een heerlijke Glenrothes Select Reserve uit verschillende jaargangen samengesteld en erg lekker.
  • Toen mijn favoriete blend van Charles MacLean "The Wemys Spice King", een blend van Talisker, Highland Park en Old Pulteney
  • Een mooie Adelphi was er gelukkig ook en wel als de "Breath of the Speyside" een Glenfarclas op sherry vaten gefinshed uiteraard.
  • Een 10 jaar oude Bowmore van de Berry Brothers, mijn favoriet van de dag drink hem nu ook
  • Als laatste de Peat Reek van Blackadder niet zo een rookmonster als de naam doet vermoeden... ik blijf die Blackadder rawcask toch altijd wel erg interessant en lekker vinden.

    Bovenstaande i.c.m. de heerljjke soep, zalm en haggis van Wullie, de mooie kazen uit o.a. Schotland en het lekkere bier van Jopen en de locatie denk ik dat dit wel een hele bijzondere proeverij is. Ben er volgend jaar in ieder geval weer bij

    Het Welkomscommitee:



  •   † In Memoriam † maandag 5 april 2010 @ 22:37:37 #42
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_79985068
    Was het alleen proeven of werd er ook verkocht?

    Klinkt iig. wel leuk. Ik zet hem op mijn lijstje voor volgend jaar.
    Carpe Libertatem
    pi_79985097
    Leuk zeg!! Klinkt als zeer de moeite waard!
      maandag 5 april 2010 @ 22:40:41 #44
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_79985220
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 22:17 schreef Tahiti het volgende:
    Vandaag naar "A trip to whiskyland geweest" en het was echt fantastisch wat een gave plek voor een proeverij en wat geweldig georganiseerd.

    Ik heb helaas niet alle whiskies kunnen proeven omdat we ook nog met een rondleiding door de vesting/en bunkers zijn geweest.

    Nouja geproeft zijn:

  • Bij aankomst op het eiland de lekkere blend Carn Mor, een blend? Ja maar voor die 2 tientjes echt een aanrader!
  • Vervolgens de Glenlivet 15 gefinished op nieuwe(!) eikenhouten vaten uit Frankrijk. Vond hem erg lekker maar hou dan ook wel van die hout smaak.
  • Daarna een lekkere uitgave van Gordon & MacPhail uit de Secret Stills collectie uit een first fill sherrybutt gevuld met? Volgens mij Glen Garioch.
  • Finlaggan Cask Strength (58%) ik ben een liefhebber van Lagavulin, maar deze was een beetje teveel van het goede kwa rook dan. Beter om apart te drinken op een koude winteravond.
  • Daarna om die rooksmaak weg te krijgen een heerlijke Glenrothes Select Reserve uit verschillende jaargangen samengesteld en erg lekker.
  • Toen mijn favoriete blend van Charles MacLean "The Wemys Spice King", een blend van Talisker, Highland Park en Old Pulteney
  • Een mooie Adelphi was er gelukkig ook en wel als de "Breath of the Speyside" een Glenfarclas op sherry vaten gefinshed uiteraard.
  • Een 10 jaar oude Bowmore van de Berry Brothers, mijn favoriet van de dag drink hem nu ook
  • Als laatste de Peat Reek van Blackadder niet zo een rookmonster als de naam doet vermoeden... ik blijf die Blackadder rawcask toch altijd wel erg interessant en lekker vinden.

    Bovenstaande i.c.m. de heerljjke soep, zalm en haggis van Wullie, de mooie kazen uit o.a. Schotland en het lekkere bier van Jopen en de locatie denk ik dat dit wel een hele bijzondere proeverij is. Ben er volgend jaar in ieder geval weer bij

    Het Welkomscommitee:

    [ afbeelding ]

  • Ik zat vandaag bij Sea You in Velsen-Noord en zag de kudde rond 13.20 uur het forteiland betreden...
    Misschien volgend jaar maar eens op de agenda zetten...
    pi_80004792
    Heb een flesje Adelphi Private Stock (Blend, ¤18,99) gekocht voor een maat van me. Zaterdagavond gelijk geproefd met zn tweeën en ik moet zeggen, bijzonder lekker voor een betaalbare blend!

    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
      † In Memoriam † dinsdag 6 april 2010 @ 14:53:47 #46
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80005211
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2010 14:38 schreef Menjo_1 het volgende:
    Heb een flesje Adelphi Private Stock (Blend, ¤18,99) gekocht voor een maat van me. Zaterdagavond gelijk geproefd met zn tweeën en ik moet zeggen, bijzonder lekker voor een betaalbare blend!

    [ afbeelding ]
    Hee, toen ik die pas kocht wassie een euro duurder.
    Carpe Libertatem
    pi_80009430
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2010 14:53 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    Hee, toen ik die pas kocht wassie een euro duurder.
    Favoriete whisky's: Springbank 10 yo, Highland Park 12 yo, Fettercairn 12 yo, The Balvenie DoubleWood 12 yo, The Glenlivet 15 yo French Oak Reserve.
    pi_80015620
    toch ff reageren. Laatst Strathisla gekocht, vanwege verhuizen iets krapper bij kas dan normaal, dus een fles van onder de 35 euro was zeer welkom. En wat een absolute topper is dat zeg. Had normaal altijd lagavulin 16y standaard in huis, maar ik vind deze vele malen spannender dan die
    hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
    pi_80017875
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 22:37 schreef Boze_Appel het volgende:
    Was het alleen proeven of werd er ook verkocht?

    Klinkt iig. wel leuk. Ik zet hem op mijn lijstje voor volgend jaar.
    Er werd uiteraard ook verkocht, waarbij 1 whisky naar keuze met 10% korting.
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 22:38 schreef Sunnythesun het volgende:
    Leuk zeg!! Klinkt als zeer de moeite waard!
    Ja het was echt gezellig, vooral de combinatie proeverij + veel live Ierse en Schotse muziek maakte het echt een feestje
    quote:
    Op maandag 5 april 2010 22:40 schreef MadMaster het volgende:
    Ik zat vandaag bij Sea You in Velsen-Noord en zag de kudde rond 13.20 uur het forteiland betreden...
    Misschien volgend jaar maar eens op de agenda zetten...
    Als je uit de buurt komt, is het zeer zeker een aanrader (je had het stukje vanaf See You ook best kunnen zwemmen)
      dinsdag 6 april 2010 @ 20:41:09 #50
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80018333
    quote:
    Op dinsdag 6 april 2010 20:30 schreef Tahiti het volgende:
    Als je uit de buurt komt, is het zeer zeker een aanrader (je had het stukje vanaf See You ook best kunnen zwemmen)
    Ik woon 20 minuten vanaf het fort, dus dat is het probleem niet.
    Zwemmen was nog wat te koud...
      dinsdag 6 april 2010 @ 20:42:09 #51
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_80018388
    [quote]Op dinsdag 6 april 2010 20:30 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Er werd uiteraard ook verkocht, waarbij 1 whisky naar keuze met 10% korting.
    [..]

    Oei, dat is nog helemaal niet zo vanzelfsprekend hoor..... sterker nog... er zijn een boel festivals in Nederland waar niets verkocht MAG worden voor gebruik buiten het festival

    Maar leuk om te horen dat het gezellig was.
      † In Memoriam † woensdag 7 april 2010 @ 23:26:49 #52
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80067240
    Morgenavond proeverijtje. Blackadder komt wat whisky's showen. De vorige met Adelphi was iig. goed bevallen en deze keer komen ze met dia's.
    Carpe Libertatem
    pi_80097496
    Vraagje voor de Whiskey liefhebbers hier.

    Wat vinden jullie van de kostprijs voor een glas Blue label in een Café Brasserie van ¤ 27,50?
    je krijgt dan een bodempje en denk dan aan wat men normaal in een cognac glas doet.
    75 topics = FIN
      donderdag 8 april 2010 @ 20:44:39 #54
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80098300
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 20:29 schreef FP128 het volgende:
    Vraagje voor de Whiskey liefhebbers hier.

    Wat vinden jullie van de kostprijs voor een glas Blue label in een Café Brasserie van ¤ 27,50?
    je krijgt dan een bodempje en denk dan aan wat men normaal in een cognac glas doet.
    Ik zeg: Niet doen voor die prijs.
    Hoewel Blue Label niet slecht is, is het misschien wel de meest overrated whisky die verkrijgbaar is...
      Moderator donderdag 8 april 2010 @ 20:47:38 #55
    45833 crew  Fogel
    pi_80098473
    Ongeveer 3x de normale verkoopprijs van een fles vind ik een acceptabele norm. Geen idee wat een fles Blue label kost en hoeveel "een bodempje" precies is, maar stel dat de fles 100¤ kost en 70cl is, en de bodem is 4cl, dan is wat mij betreft 17-18¤ een OK prijs. Dus als het een ruim geschonken bodem van 6cl is, dan is die 27,50¤ inderdaad een OK prijs.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_80098530
    Het is maar net wat de gek ervoor geeft
      donderdag 8 april 2010 @ 20:52:28 #57
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80098731
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 20:47 schreef Fogel het volgende:
    Ongeveer 3x de normale verkoopprijs van een fles vind ik een acceptabele norm. Geen idee wat een fles Blue label kost en hoeveel "een bodempje" precies is, maar stel dat de fles 100¤ kost en 70cl is, en de bodem is 4cl, dan is wat mij betreft 17-18¤ een OK prijs. Dus als het een ruim geschonken bodem van 6cl is, dan is die 27,50¤ inderdaad een OK prijs.
    Blue Label kost wel iets meer dan ¤100 Euro, dus dan vind jij het een koopje?
    Of werk je in dat café?
    pi_80098767
    135,- @ dirck III
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
      Moderator donderdag 8 april 2010 @ 20:56:52 #59
    45833 crew  Fogel
    pi_80098935
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 20:52 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Blue Label kost wel iets meer dan ¤100 Euro, dus dan vind jij het een koopje?
    Of werk je in dat café?
    In Noorwegen kost het 150¤ bij de "staatsslijter", dus ik ging er voor het gemak vanuit dat het wat goedkoper was in Nederland

    Ik zeg niet dat 27,50¤ een koopje is, maar afhankelijk van de hoeveelheid die geschonken wordt en de normale inkoopprijs, kan het een redelijke prijs zijn. Zoals ik al zei, ongeveer 3x de inkoopwaarde van de fles vind ik redelijk.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      donderdag 8 april 2010 @ 21:48:04 #60
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_80101793
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 20:29 schreef FP128 het volgende:
    Vraagje voor de Whiskey liefhebbers hier.

    Wat vinden jullie van de kostprijs voor een glas Blue label in een Café Brasserie van ¤ 27,50?
    je krijgt dan een bodempje en denk dan aan wat men normaal in een cognac glas doet.
    2 dingen:

    1- whisky drinken in de Nederlandse horeca is een dure hobby, zeker als het wat meer kostbare whisky is. Reken er op dat ze de prijs zo'n 3,5 tot 4 keer over de kop gooien. Uitgaande van een "gewone" maat whisky van 35ml ( 20 uit een fles) kom je dus bij een glas JW Blue al snel op ( 150 / 20 x 4 = ) 30 euro en dat klopt dus wel met jouw genoemde prijs. Je kan natuurlijk altijd hopen dat een of andere oen, of zeer vriendelijke barman meer dan de gebruikelijke 35ml in je glas schenkt ( en hem niet verzuipt in de ijsblokjes, maar da's een ander verhaal)

    2- JW Blue is speciaal gemaakt voor de "kijk-mij-nou-heule-dure-whisky-bestellen-mensen". Voornamelijk mensen die geen idee hebben wat er nu écht aan goede whisky verkrijgbaar is en alleen om de vermeende status een slim gemarketede (sp?) blended whisky kopen.

    Ik heb heel veel whiskies geproefd die beduidend minder kosten dan de JW Blue en serieus lekkerder zijn.
    ( overigens heb ik ook wel whiskies geproefd die beduidend meer kosten dan de JW Blue en toch minder lekker... )
      donderdag 8 april 2010 @ 21:50:07 #61
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_80101913
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 20:56 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    In Noorwegen kost het 150¤ bij de "staatsslijter", dus ik ging er voor het gemak vanuit dat het wat goedkoper was in Nederland

    Als je op de prijzen gaat letten zal het je gaan opvallen dat goedkope whiskies in Noorwegen (veel) duurder zijn dan in NL..... maar dat dure whiskies in Noorwegen vaak in verhouding iets goedkoper zijn dan in NL

    JWB valt in de laatste categorie
      Moderator donderdag 8 april 2010 @ 22:01:48 #62
    45833 crew  Fogel
    pi_80102533
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 21:50 schreef pavv het volgende:

    [..]

    Als je op de prijzen gaat letten zal het je gaan opvallen dat goedkope whiskies in Noorwegen (veel) duurder zijn dan in NL..... maar dat dure whiskies in Noorwegen vaak in verhouding iets goedkoper zijn dan in NL

    JWB valt in de laatste categorie
    Ja, dat klopt, de alcohol is duur vanwege een belasting, en die gaat alleen op sterkte/volume niet op inkoopprijs.
    En omdat er maar 1 inkoper is krijgen ze natuurlijk goede prijzen omdat er grote volumes afgenomen worden. Daarnaast hoeven ze geen winst te maken, dat scheelt ook weer.
    Maar een fles voor 1200 NOK, wat dus ca 150¤ is, vind ik geen afschrikwekkende prijs.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      donderdag 8 april 2010 @ 22:12:41 #63
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_80103127
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 21:48 schreef pavv het volgende:

    [..]


    Ik heb heel veel whiskies geproefd die beduidend minder kosten dan de JW Blue en serieus lekkerder zijn.
    ( overigens heb ik ook wel whiskies geproefd die beduidend meer kosten dan de JW Blue en toch minder lekker... )
    Het blijft ook smaak natuurlijk. Maar ik zou het geld ook niet uitgeven aan een Blue label.
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
    pi_80104685
    Wat vinden jullie van de Dalwhinnie Distillers Edition? Mijn oog viel op deze en de smaakomschrijving spreekt me wel aan.
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
      † In Memoriam † vrijdag 9 april 2010 @ 00:43:23 #65
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80109330
    quote:
    Op woensdag 7 april 2010 23:26 schreef Boze_Appel het volgende:
    Morgenavond proeverijtje. Blackadder komt wat whisky's showen. De vorige met Adelphi was iig. goed bevallen en deze keer komen ze met dia's.
    Anders heb ik het even verkeerd begrepen/verstaan.

    Het was Berry's Own Sellection, met een van de lekkerste whisky's die ik ooit heb geproefd. Een 37 jaar oude Glen Grant (51,8%). Het is dat ik voor mijn eigen collectie 212 euro net wat te veel vind, maar anders.
    Carpe Libertatem
    pi_80113763
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 00:43 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    Anders heb ik het even verkeerd begrepen/verstaan.

    Het was Berry's Own Sellection, met een van de lekkerste whisky's die ik ooit heb geproefd. Een 37 jaar oude Glen Grant (51,8%). Het is dat ik voor mijn eigen collectie 212 euro net wat te veel vind, maar anders.
    Berry's Own is een van mijn favoriete bottelaars en hebben inderdaad altijd wel een hoop lekkers, welke andere heb je nog meer geproeft?
      vrijdag 9 april 2010 @ 09:57:44 #67
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_80114124
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 00:43 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    Anders heb ik het even verkeerd begrepen/verstaan.

    Het was Berry's Own Sellection, met een van de lekkerste whisky's die ik ooit heb geproefd. Een 37 jaar oude Glen Grant (51,8%). Het is dat ik voor mijn eigen collectie 212 euro net wat te veel vind, maar anders.
    Lucky you! In mijn opinie bottelt Berry's veel mooiere whiskies dan Blackadder. Beiden hebben natuurlijk uitschieters naar beneden en boven maar de lat ligt bij Berry's gewoon hoger.
      † In Memoriam † vrijdag 9 april 2010 @ 09:58:49 #68
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80114147
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 09:44 schreef Tahiti het volgende:

    [..]

    Berry's Own is een van mijn favoriete bottelaars en hebben inderdaad altijd wel een hoop lekkers, welke andere heb je nog meer geproeft?
    Graggenmore 1997, 12 jaar 58,6%
    MacDuff 1984, 29 jaar 46%
    Glen Grant 1972, 37 jaar 51,8%
    Springbank 1993, 15 jaar 46%
    Blue Hanger 4th release, nas, 45,6%
    Bowmore 2000, 9 jaar 56,2%
    Laphroaig 1998, 10 jaar 58,7%
    Carpe Libertatem
      zondag 11 april 2010 @ 17:37:17 #69
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80192748
    Weer terug van de Whisky Mini Cruise van IJmuiden naar Newcastle...

    Onder een stralend zonnetje vertrokken we afgelopen vrijdagmiddag laat met 85 deelnemers (van noobs tot zeer ervaren whisky liefhebbers) en de nodige importeurs/vertegenwoordigers vanuit IJmuiden met de King Of Scandinavia richting Newcastle over een spiegelgladde Noordzee.

    Na een bij de prijs inbegrepen uitgebreid Scandinavisch buffet begon de open proeverij. Richard Blesgraaf (eigenaar slijterij Zeewijck en organisator van de Whisky Cruise), Wim en Marijke de RIdder (Pernod Ricard), Jan Beek (Van Wees), Frank Bannenberg (Bresser en Timmer), Aad Loode (Usquebaugh Society), Ronald Zwartepoorte (o.a. adviseur voor gedistilleerdproducenten en mede-oprichter van Whisky Passion) en enkele medewerkers van De Monnik Dranken (deze trip vertegenwoordiger voor Benriach en Glendronach) zorgde in een voor de overige passagiers niet toegankelijke zaal voor het uitschenken van de zo'n 90 aanwezige whiskies en daarbij vaak een begeleidend verhaal.
    Apart waren de 18 jaar oude Gaja Borolo en de 18 jaar oude Moscatel finish van BenRiach die net voor de cruise in Nederland gearriveerd waren.
    Voor de overige whiskies zie de foto's hieronder.

    Na afloop met een groep ons teruggetrokken in de bar van het schip waar Aad Loode nog een fles Signatory Dallas Dhu uit 1982 te voorschijn haalde.
    Ondertussen deed DFDS in hun taxfree shop nog een eigen proeverij van de Classic Malts die tegen extra gereduceerde prijzen aangeschaft konden worden.

    Zaterdag na het ontbijt was er de keuze om Newcastle in te trekken of een bezoek te brengen aan een kleine bierbrouwerij in de buurt van Newcastle. Het weer was wederom uitstekend en de sfeer dus prima.
    In Newcastle werden haggis, black pudding, pie's en andere Britse produkten veelvuldig ingeslagen op de overdekte Grainger Market.

    Terug aan boord na het diner stonden de Master Classes op het programma; Wim de Ridder met een rechte Glenlivet nosing en tasting van 19.15 tot 21.00 uur en Jan Beek met ééntje over Lost Distilleries van 21.15 tot 23.00 uur.
    Met name de laatste was voor de meeste aanwezigen het interessants en er kwamen dan ook mooie flessen op tafel, als vanouds begeleid door de vlotte babbels van Jan Beek:

    * Littlemill, 12y, 40%
    * Coleburn, 1981, Gordon & MacPhails Connoisseurs Choice, 43%
    * Glen Mohr 1976, 26y, Diageo Rare Malt serie, 51,9%
    * Glenesk, 1983, Duncan Taylor, 56,4%
    * Lochside, 1991, Gordon & MacPhails Reserve, 56,7%
    * Port Ellen, 1983, Signatory, 54,7%

    Een programmaboekje was aanwezig voor beide avonden en alle aanwezige whiskies konden met kortingen tot 25% aangeschaft, en indien niet aan (meer) aanwezig, besteld worden.
    Met name de flessen van de Lost Distilleries proeverij waren zeer gewild en de aanwezige flessen wisselden dan ook snel van eigenaar.

    Daarna nog even een afzakkertje gehaald in de bar om daarna nog één nacht in je hut in de kooi te kruipen.

    Vanmorgen na het ontbijt afscheid van elkaar genomen en de niet aan boord zijnde, bestelde flessen opgehaald bij slijterij Zeewijck in IJmuiden, die speciaal voor deze gelegenheid geopend was voor de cruise deelnemers.

    Deze eerste door Zeewijck georganiseerde Whisky Mini Cruise is iedereen uitstekend bevallen en op de vraag of dit voor herhaling vatbaar was, volgde een algemeen, volmondig 'ja'. Mogelijk wordt een volgende editie een dag langer, waarbij dan ook een bezoek aan distillery in Zuid-Schotland (Edradour en/of Blair Athol??) gebracht kan worden. Maar dat zijn voorlopig nog slechts ideeën.

    Ik ben volgend jaar zeker weer van de partij...

    Een fotoreportage in vogelvlucht:























    [ Bericht 0% gewijzigd door MadMaster op 11-04-2010 21:34:44 ]
    pi_80195920
    Wow dat klinkt als een hele leuke trip zeg!! Goed georganiseerd klinkt het.

    Mag ik vragen hoe veel je er voor neer heb moeten leggen en wat precies bij de prijs inbegrepen was?
      † In Memoriam † zondag 11 april 2010 @ 19:42:50 #71
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80197316
    Klinkt goed.

    Ik ga binnenkort een eigen 'clubje' oprichten.
    Carpe Libertatem
    pi_80197853
    Ziet er goed uit MM. Eens kijken of ik deze voor volgend jaar in mijn agenda kan zetten
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      zondag 11 april 2010 @ 21:21:58 #73
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80202856
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 19:07 schreef Sunnythesun het volgende:
    Wow dat klinkt als een hele leuke trip zeg!! Goed georganiseerd klinkt het.

    Mag ik vragen hoe veel je er voor neer heb moeten leggen en wat precies bij de prijs inbegrepen was?
    Kosten waren normaliter ¤ 175,00 per persoon.

    Daarbij inbegrepen zijn:
    Bootreis IJmuiden - Newcastle v.v. met een binnenhut
    Vervoer per bus van aankomsthaven - Newcastle v.v.
    2 x ontbijtbuffet
    1 x dinerbuffet
    1 open whisky proeverij
    1 x whisky masterclass

    Extra kosten:
    24 Euro brandstoftoeslag

    Optionele kosten waren:
    Binnenhut - 28 Euro per hut
    Parkeren op een afgeschermd parkeerterrein in IJmuiden - 13 Euro

    En verder je eten en drinken en andere kosten aan boord en in Newcastle, voor zover niet inbegrepen en/of meegenomen van huis.
      zondag 11 april 2010 @ 21:26:22 #74
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80203132
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 19:42 schreef Boze_Appel het volgende:
    Klinkt goed.

    Ik ga binnenkort een eigen 'clubje' oprichten.
    Aan een eigen clubje oprichten is niets aan.

    Ik ben lid van 4 whisky verenigingen en heb er één daarvan ook zelf opgericht, het Amsterdams Whisky Genootschap.
    En daarbuiten bezoek ik vaak whisky festivals en nosings en tastings van andere organisaties/clubs.

    Het één sluit het ander niet uit...
    pi_80205137
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 21:21 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Kosten waren normaliter ¤ 175,00 per persoon.

    Daarbij inbegrepen zijn:
    Bootreis IJmuiden - Newcastle v.v. met een binnenhut
    Vervoer per bus van aankomsthaven - Newcastle v.v.
    2 x ontbijtbuffet
    1 x dinerbuffet
    1 open whisky proeverij
    1 x whisky masterclass

    Extra kosten:
    24 Euro brandstoftoeslag

    Optionele kosten waren:
    Binnenhut - 28 Euro per hut
    Parkeren op een afgeschermd parkeerterrein in IJmuiden - 13 Euro

    En verder je eten en drinken en andere kosten aan boord en in Newcastle, voor zover niet inbegrepen en/of meegenomen van huis.
    Ah ok, dat valt best wel mee. Maar betekende het dat je aan meerdere proeverijen kon deelnemen maar dan tegen kosten??

    Ben zelf van de zomer met de auto met die boot geweest, ook een binnenhut, dus weet een beetje welke kosten er anders voor het eten en zo gevraagd worden. 175,- is niet verkeerd.. (dure boot hoor!! dat wel!!)
      zondag 11 april 2010 @ 22:04:46 #76
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80205476
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 21:59 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Ah ok, dat valt best wel mee. Maar betekende het dat je aan meerdere proeverijen kon deelnemen maar dan tegen kosten??

    Ben zelf van de zomer met de auto met die boot geweest, ook een binnenhut, dus weet een beetje welke kosten er anders voor het eten en zo gevraagd worden. 175,- is niet verkeerd.. (dure boot hoor!! dat wel!!)
    De open proeverij vrijdagavond was voor alle deelnemers toegankelijk.
    Van de Master Classes op zaterdag mocht je er één van de twee bijwonen en aangezien de Glenlivet Master Class aanvankelijk veel rustiger was dan die van de Lost Distilleries mochten geïnteresseerden die ook als extraatje zonder extra kosten bijwonen.

    De prijzen aan boord zijn inderdaad behoorlijk hoog.
    Maar als je bedenkt dat het dinerbuffet al 31 Euro kost en een ontbijtje 12,50 Euro, dan vind ik de basiskosten van de cruise ook wel meevallen.
      † In Memoriam † zondag 11 april 2010 @ 22:24:43 #77
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80206604
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 21:26 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Aan een eigen clubje oprichten is niets aan.

    Ik ben lid van 4 whisky verenigingen en heb er één daarvan ook zelf opgericht, het Amsterdams Whisky Genootschap.
    En daarbuiten bezoek ik vaak whisky festivals en nosings en tastings van andere organisaties/clubs.

    Het één sluit het ander niet uit...
    CLubjes zijn per definitie ... vandaar ......
    Carpe Libertatem
    pi_80206884
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 22:04 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    De open proeverij vrijdagavond was voor alle deelnemers toegankelijk.
    Van de Master Classes op zaterdag mocht je er één van de twee bijwonen en aangezien de Glenlivet Master Class aanvankelijk veel rustiger was dan die van de Lost Distilleries mochten geïnteresseerden die ook als extraatje zonder extra kosten bijwonen.

    De prijzen aan boord zijn inderdaad behoorlijk hoog.
    Maar als je bedenkt dat het dinerbuffet al 31 Euro kost en een ontbijtje 12,50 Euro, dan vind ik de basiskosten van de cruise ook wel meevallen.
    Ah ok, duidelijk. En ja, buttwizer voor 3,- op het zondek viel niet mee.. Op de terugweg hebben we veel te dure Talisker zitten drinken Maar goed, het was vakantie..

    Ik ga het zeker eens in de whiskyvriendengroep gooien. Heb je enig idee wanneer en hoe je je kan aanmelden tzt?
      zondag 11 april 2010 @ 23:33:11 #79
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_80210413
    Mooi verslag MadMaster Leuke trip geweest zo te lezen.
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
      maandag 12 april 2010 @ 08:22:05 #80
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80214691
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 22:30 schreef Sunnythesun het volgende:

    Ik ga het zeker eens in de whiskyvriendengroep gooien. Heb je enig idee wanneer en hoe je je kan aanmelden tzt?
    Ik denk dat dat pas eind van het jaar wordt.
    In oktober organiseert slijterij Zeewijck eerste nog 'Whisky aan Zee' in IJmuiden.

    Als het zover is, dan post ik hier wel weer alle relevante informatie (zoals ik dit jaar ook heb gedaan).
      Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 12 april 2010 @ 09:27:36 #81
    168091 crew  Cobra4
    mr. Dkut
    pi_80215568
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 19:53 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
    Ziet er goed uit MM. Eens kijken of ik deze voor volgend jaar in mijn agenda kan zetten


    Jammer dat ik er niet kon zijn.
    "Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
    pi_80226841
    Ah, Black Bottle is weer in de aanbieding bij de Mitra (en een rijtje single malts..) even weer een flesje halen. Lekkere blend om standaard in huis te hebben.
    pi_80229282
    quote:
    Op maandag 12 april 2010 14:51 schreef Sunnythesun het volgende:
    Ah, Black Bottle is weer in de aanbieding bij de Mitra (en een rijtje single malts..) even weer een flesje halen. Lekkere blend om standaard in huis te hebben.
    Ik had zelf de laatste flessen het gevoel dat Black Bottle aan kwaliteit inlevert...
    pi_80400991
    quote:
    Op maandag 29 maart 2010 15:15 schreef Superted het volgende:

    [..]

    In de whisky wereld wordt in ieder geval veel gehyped ja!

    Niet alleen in de whiskywereld Hoort er gewoon een beetje bij tegenwoordig, denk ik.
      Moderator vrijdag 16 april 2010 @ 22:19:19 #85
    45833 crew  Fogel
    pi_80403118
    De Oban 14yo is weer te koop op Schiphol

    Ik had alleen mijn hele alcoholquotum al aan bier besteed in Brussel...
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_80406977
    Ik heb vandaag een Smokehead op de kop getikt. Morgens eens proberen

    Was op aanraden van de slijter, nadat ik aangaf Bowmore 12 erg lekker te vinden, en een laphroaig ook alleen net iets te overheersend met de jodium smaak. Highlandpark vond ik iets minder.

    Denken jullie dat het een goede keuze is geweest? (ik ben gek op het rokerige, het jodium iets minder, maar mag ook goed aanwezig zijn)

    [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2010 23:50:02 ]
      zaterdag 17 april 2010 @ 16:04:48 #87
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80421439
    Zoals gevraagd, voor in de agenda:

    Eind maart volgend jaar zal er weer een Whisky Mini Cruise gehouden gaan worden vanuit IJmuiden.
    Wederom 3 dagen (vrijdag heen en zondag weer terug in IJmuiden), maar nu zal er op zaterdag in Alnwick Castle (het kasteel waar Harry Potje opgenomen is) een proeverij gehouden worden, is de bedoeling.

    pi_80430315
    Eind maart.. dat gaat hem niet worden.. ik zit in de organisatie van een groot evenement wat ook eind maart plaats vindt.. helaasch dus.
    pi_80432309
    Ik ben de laatste tijd veel met verschillende whiskey's aan het experimenteren.
    Wie weet een goede whikey met een sterke smaak ?
      zaterdag 17 april 2010 @ 23:34:24 #90
    43675 TAV74
    We're a virus with shoes
    pi_80433451
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 22:54 schreef the_legend_killer het volgende:
    Ik ben de laatste tijd veel met verschillende whiskey's aan het experimenteren.
    Wie weet een goede whikey met een sterke smaak ?
    Lagavulin.16 yrs
    "The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
      zondag 18 april 2010 @ 01:04:17 #91
    73232 De_Hertog
    Aut bibat, aut abeat
    pi_80435522
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 16:04 schreef MadMaster het volgende:
    Zoals gevraagd, voor in de agenda:

    Eind maart volgend jaar
    Dat duurt nog even, wil dat ook zeggen dat dit jaar verder niets meer zal komen?
    Mary had a little lamb
    Then Mary had dessert
    pi_80437608
    12-14 nov Leiden
    25 september Vlissingen
    International Malt Whisky Festival Gent 2011 12 t/m 14 februari 2011 ICC, Gent
    Je hebt er een in het Noorden, maar die is in maart

    Zo zijn er vast nog meer

    Daarnaast worden er vanuit allerlei winkels/ handelaren N&T's georganiseerd. Check je lokale slijter
    Nobody expects the Spanish Inquisition!
      † In Memoriam † zondag 18 april 2010 @ 10:56:34 #93
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_80439630
    Leiden ga ik iig. heen, op vrijdagavond.
    Carpe Libertatem
    pi_80442737
    quote:
    Op zaterdag 17 april 2010 22:54 schreef the_legend_killer het volgende:
    Ik ben de laatste tijd veel met verschillende whiskey's aan het experimenteren.
    Wie weet een goede whikey met een sterke smaak ?
    Tja, 'sterke smaak' is op verlerlei wijze uit te drukken. Welke malts heb je al geproefd, wat beviel je en wat beviel je niet?

    Begin eens met een Higland Park 12 of een Talisker 10. Een Bruichladdich Peat om mee te beginnen van de Islays.

    Andere krachtige smaken:

    Laphraoig Quarter Cask
    Lagavulin 16
    Ardbeg 10
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_80449326
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 13:06 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Tja, 'sterke smaak' is op verlerlei wijze uit te drukken. Welke malts heb je al geproefd, wat beviel je en wat beviel je niet?

    Begin eens met een Higland Park 12 of een Talisker 10. Een Bruichladdich Peat om mee te beginnen van de Islays.

    Andere krachtige smaken:

    Laphraoig Quarter Cask
    Lagavulin 16
    Ardbeg 10
    Ik ben meer van de blended. Heb nu toevallig 2 single malts gekocht en die bevallen wel. Morgen ga ik naar de winkel en zal dan eens kijken naar de namen die je mij nu hebt doorgegeven
    pi_80576741
    Er zijn weer kortingsdagen bij de Gall en Gall. Heeft iemand nog leuke aanbiedingen gezien?
      woensdag 21 april 2010 @ 23:20:50 #97
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_80581163
    quote:
    Op woensdag 21 april 2010 21:53 schreef Disorder het volgende:
    Er zijn weer kortingsdagen bij de Gall en Gall. Heeft iemand nog leuke aanbiedingen gezien?
    In die folder van de Wilde Label dagen, die er kennelijk aan zit te komen of misschien al bezig is, staat niets interessants...
      donderdag 22 april 2010 @ 01:07:03 #98
    79543 Eltonno
    Candy mountain Charlie!
    pi_80583919
    Gisteren even een kleine proeverij gedaan met een paar vrienden, die wel whiskey lusten maar nog niet echt veel kennen, met de whiskeys die ik heb staan. Grote winnaar was eigenlijk de glennmorangie burgundy wood finish (sinds kort weer verkijgbaar en mijn persoonlijke favoriet), maar de zeker niet onverdienstelijk tweede was opvallend de Millstone french oak.
    Leuk om te doen en leuk om te merken dat mensen met wat minder ervaring de verschillen van whiskies eruit halen als ze ze maar naast elkaar kunnen proberen. Andere whiskeys die geproefd zijn waren de 8 jaar oude millstone (duidelijke salmiak/drop tinten volgens de heren), 15 jaar oude Haig Dimple, en 12 jaar oude Chival regall..
    Leuk om te doen!
    -Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
    "In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
    pi_80585285
    Ik was gisteren in een winkel waar ze de JW Blue Label in de serverkast bewaarden.
    niet de vervaarlijke schaduw
    met zijn dikke pens vol pistolen
    beiden ingevet als een locomotief onder nul
    pi_80676351
    Een mooie toevoeging aan mijn collectie "whiskies uit mijn geboorte jaar":


    Een Blair Athol uit oktober 1974
      Moderator / Redactie Sport woensdag 28 april 2010 @ 13:32:08 #101
    92686 crew  borisz
    Keurmeester
    pi_80802777
    Bij de G&G zijn deze maand in de aanbieding met een pasje
    - Glen Morey 12( 23 ipv 27 euro)
    - Glen Deveron 10(22 ipv 26)
    - Glenmorangie the Original(31 ipv 35)
    winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
      dinsdag 4 mei 2010 @ 22:51:10 #102
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_81031472
    quote:
    Op woensdag 28 april 2010 13:32 schreef borisz het volgende:
    Bij de G&G zijn deze maand in de aanbieding met een pasje
    - Glen Morey 12( 23 ipv 27 euro)
    - Glen Deveron 10(22 ipv 26)
    - Glenmorangie the Original(31 ipv 35)
    van die drie zou ik gaan voor de morangie.... da's best een mooie malt in al zijn eenvoud, de andere twee zijn IMHO niet zulke hoogvliegers.

    zo...en nu ff een maltje inschenken
      dinsdag 4 mei 2010 @ 23:01:53 #103
    78964 Luuksor
    [ Curacao ]
    pi_81032076
    Als welkom-terug cadeautje een mooi flesje Ardbeg gekregen Sigaartjes drinken, heerlijk!
    pi_81104109
    Ik zit nu te genieten van een dram The Wild Geese Rare "A rare blend of pure aged Irish whiskeys"

    Reuk is neutraal zelfs wat vlak te noemen.
    Kleur is licht, thee achtig
    Smaak zacht maltig ook zeer licht kruidig
    Afdronk krachtig zelfs als je 'm iets verdund

    Op de gok en aanraden van de slijter gekocht, geen spijt van een mooie fles
    [quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
    Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
      † In Memoriam † donderdag 6 mei 2010 @ 22:28:56 #105
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_81108875
    Ik ben het restje van mijn open fles 15 jaar oude Laphroaig maar aan het opmaken. Gelukkig heb ik er nog een staan.
    Carpe Libertatem
      maandag 10 mei 2010 @ 16:52:15 #106
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_81258128
    Hoi, ik ben nieuw hier!

    Ben al een tijdje whiskeydrinker en liefhebber van zowel blends als single malts en ben probeer een klein palet van smaken te creeren die mij aanstaan!

    Op dit moment heb ik open staan:

    -Aberlour 10y
    -Bowmore 12y
    -Glen Morven Islay 10y
    -Glenfiddich 12y
    -Smokehead Islay
    -Lagavulin 16y
    -Johnny Walker Gold 18y
    -Jack Daniel's Bicentennial bottle

    Helaas net op:
    -Bunnahabhain 12y
    -Dimple 15y
    -Glenrothes select reserve
    -Chivas Reagal

    geproefd en op verlanglijstje:
    -Suntory yamazaki 12y
    -Laphroaig 10 Y, 57.3%
    -Millstone Dutch whiskey

    tips/trucs voor nieuwe smaken zijn altijd welkom!
    pi_81262937
    Ah leuk. Heb 50 Euro kado gekregen van mijn opa en oma. Ik dacht meteen aan een nieuwe fles whisky
    Nu ben ik eigenlijk vrijwel alleen Highland whiskies gewend, met een lekkere Bowmore 12 als uitzondering. Ik wil graag dus iets rond de 50 Euro in huis halen. Iets duurder mag ook. Voor een erg lekkery whisky betaal ik graag een beetje bij. Highland whiskies vind ik heerlijk, maar iets anders mag ook. Ik hoor graag wat jullie aanraden voor deze prijs!
    pi_81264299
    15 jaar oude Highland Park van the Alchemist (Gordon Wright)



    Gister laatste restje opgemaakt en hij is echt lekker had hem toen gekocht voor iets minder dan 50 euro en denk er over om hem weer te halen
      † In Memoriam † maandag 10 mei 2010 @ 19:32:35 #109
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_81264867
    Glengoyne cask strength. Iets goedkoper, zo rond de 40, maar erg lekker.
    Carpe Libertatem
      maandag 10 mei 2010 @ 21:10:38 #110
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_81269756
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 16:52 schreef --H-I-M-- het volgende:
    Hoi, ik ben nieuw hier!
    .....

    tips/trucs voor nieuwe smaken zijn altijd welkom!
    U vraagt wij draaien:

  • Aberlour A'Bunadh - • sherry Powerhouse
  • Ardbeg - Corryvreckan • Islay dus.....turf zit er ruim in, en ook veel smaak.
  • Bunnahabhain - Darach Ur • ook Islay, maar veel minder turf
  • Glenmorangie - "Astar" • mooie whisky uit mooi amerikaans eikenhout, vanille
  • Glenmorangie Artisan Cask • zie vorige
  • Macallan Cask Strength 10 years old • sherry Powerhouse
  • Talisker - Distillers Edition • veel smaak en prettige combi turf/rook/sherry

    Allemaal wel tussen de 40 en 60 euro te krijgen bij diverse slijters (zie ook OP)
  •   dinsdag 11 mei 2010 @ 14:38:00 #111
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_81296592
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 21:10 schreef pavv het volgende:

    [..]

    U vraagt wij draaien:

  • Aberlour A'Bunadh - • sherry Powerhouse
  • Ardbeg - Corryvreckan • Islay dus.....turf zit er ruim in, en ook veel smaak.
  • Bunnahabhain - Darach Ur • ook Islay, maar veel minder turf
  • Glenmorangie - "Astar" • mooie whisky uit mooi amerikaans eikenhout, vanille
  • Glenmorangie Artisan Cask • zie vorige
  • Macallan Cask Strength 10 years old • sherry Powerhouse
  • Talisker - Distillers Edition • veel smaak en prettige combi turf/rook/sherry

    Allemaal wel tussen de 40 en 60 euro te krijgen bij diverse slijters (zie ook OP)

  • A vet! Merci beaucoup!!
      vrijdag 14 mei 2010 @ 23:17:42 #112
    115025 IbeBen
    Yuck Foo!
    pi_81440495
    Tvp Maar ff doorlezen tijdens het drinken (= nu...)
    pi_81778514
    Het is wat dood hier op het topic....
    mijn laatst verkregen flessen:

    Four Roses Single Barrel
    50 % Warehouse No. CS Barrel No. 38-SR

    en


    Goldlys 1994 ‘Single cask Limousin’
    (55%, OB 2009, 440 btl.)

    en

    Jim Beam Black
      zondag 23 mei 2010 @ 10:59:10 #115
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_81784098
    Valt er al iets te roepen over die Goldlys?

    Ben wat huiverig voor allerlei exotische whiskies, de Franse Guillon en Breton én de Zweedse Mackmyra vind ik bijv. niet te drinken.

    De Nederlandse Millstone vind ik inmiddels uitzondering, daar heb ik inmiddels 4 verschillende flesjes van in huis. Allen gerijpt op kleine 30 liter vaatjes waardoor de whisky een mooie, niet overheersende, houtsmaak met een vleugje rook krijgt.
    Volgende week gaan we dan ook een bezoekje brengen aan Zuidam in Baarle Nassau, inclusief proeverij in de distilleerderij...
    pi_81882123
    quote:
    Op zondag 23 mei 2010 10:59 schreef MadMaster het volgende:
    Valt er al iets te roepen over die Goldlys?

    Ben wat huiverig voor allerlei exotische whiskies, de Franse Guillon en Breton én de Zweedse Mackmyra vind ik bijv. niet te drinken.

    De Nederlandse Millstone vind ik inmiddels uitzondering, daar heb ik inmiddels 4 verschillende flesjes van in huis. Allen gerijpt op kleine 30 liter vaatjes waardoor de whisky een mooie, niet overheersende, houtsmaak met een vleugje rook krijgt.
    Volgende week gaan we dan ook een bezoekje brengen aan Zuidam in Baarle Nassau, inclusief proeverij in de distilleerderij...

    Ik heb de fles nog dicht, maar was nieuwsgierig geworden door de post van Bert Bruyneel:

    Goldlys - Filliers.

    Hallo,

    Ik was eerder niet bijster enthousiast over de producten die Filliers op de markt had gebracht. De Goldlys was niet echt mijn smaak … tot nu toe !!! Op Horeca Expo zag ik de stand van Filliers en herkende Wilfried Mervillie op de stand. De begroeting was hartelijk want ik had Wilfried een hele poos niet meer gezien.

    Hij vroeg me wat ik wou proeven, en toen ik aarzelde, stelde hij me voor de twee nieuwe bottelingen van Goldlys te proeven:
    De eerste dram die ik te proeven kreeg was de Goldlys 1989/2009 ‘Double Wood’ (46%, OB, 680 Bts.). Ik moet eerlijk zeggen dat ik versteld stond dat dit Goldlys was. ECHT lekker, fruitig, supercomplex, en échte whisky. Het zou echter alleen maar beter worden met de tweede dram …

    Als tweede werd me de Goldlys 1994/2009 ‘Single Cask Limousin’ (55%, OB, 440 Bts.) ingeschonken. Deze had echt héél veel fruit en een leuke complexiteit. Ik raad écht iedereen aan hiervan flessen te zoeken en te kopen. De prijs is echt SUPER laag, dit is een STUNNER van groot formaat … alleen zal hij moeilijk te vinden zijn wegens écht exclusief. Ik ga zelf keihard mijn best doen, want hier wil ik flessen van !!!

    Ik hoop dat Filliers met hun Goldlys deze ingeslagen weg zal blijven bewandelen, want er moeten daar écht lekkere dingen liggen … to be continued, en hou die gasten maar in de gaten !!!

    Stay tuned for more …

    Gr.,
    B. !!!

    en

    Goldlys 1994/2009 ‘Single Cask Limousin’ (55%, OB, 440 Bts.)

    Hallo,

    Ik sprak eerder deze week over de twee single cask bottelingen van Goldlys, wel … ik vond inmiddels flesjes en opende er al één van de Limousin Cask. Hierna vinden jullie mijn tasting notes:

    Goldlys 1994/2009 ‘Single Cask Limousin’ (55%, OB, 440 Bts.)
    N: very fruity, plums, some vanilla, nice oak, very complex, over ripe apples, waxy, some banana.
    S: explosive and rather dry, getting creamy, remains very fruity, leathery, waxy, antique, banana, vanilla.
    F: long and nice, honey, banana, very complex, oakiness remains.
    B: THIS is what Belgian whisky is supposed to be !!!
    The Verdict: 89/100 !!!

    Ik ga ook notes van de Double Wood posten, maar daar moet ik eerst nog minstens één fles van vinden om open te maken. Ik ga van deze reeks toch ééntje houden tot ik in pensioen zal zijn (mocht ik da toch halen ;-) …).

    Stay tuned for more …

    Gr.,
    B. !!!
      dinsdag 25 mei 2010 @ 19:20:41 #117
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_81882931
    Ha, bananen...

    Die heb ik tot nu toch nog niet vaak tegen gekomen, behalve in de Nieuw Zeelandse Lammerlaw.
    Zal a.s. week eens even peilen of iemand van onze vereniging de Goldlys al in huis heeft...
    pi_81911149
    Ik zal hen binnenkort vast openen...ik zal je laten weten wat ik er van vind!
    pi_82063984
    Vandaag aangeschaft een 18 jaar oude Mortlach (1990) uit the coopers collection. Dit is niet de sherry variant, zojuist een klein glaasje ingeschonken om even te proeven, eerste indruk: redelijk wat hout en wat chocolade en vanille

    ben er nog niet echt van onder de indruk, maar misschien komt dat door de zelfs voor mij veel te hete indiase curry van gisteravond en proef ik gewoon niks meer
      † In Memoriam † zaterdag 29 mei 2010 @ 16:45:54 #120
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_82064075

    Vannochtend even meegepikt en net een glaasje van ingeschonken. Yummm!
    Carpe Libertatem
    pi_82079065
    quote:
    Op zondag 23 mei 2010 10:59 schreef MadMaster het volgende:
    Valt er al iets te roepen over die Goldlys?

    Ben wat huiverig voor allerlei exotische whiskies, de Franse Guillon en Breton én de Zweedse Mackmyra vind ik bijv. niet te drinken.

    De Nederlandse Millstone vind ik inmiddels uitzondering, daar heb ik inmiddels 4 verschillende flesjes van in huis. Allen gerijpt op kleine 30 liter vaatjes waardoor de whisky een mooie, niet overheersende, houtsmaak met een vleugje rook krijgt.
    Volgende week gaan we dan ook een bezoekje brengen aan Zuidam in Baarle Nassau, inclusief proeverij in de distilleerderij...
    Valt mij zeker niet tegen.
    N: Fruitige neus, hout, vanille, appels, rozijnen, bourbonesque (ofzo...?),
    T: waxy, hout, heftig, veel fruit, 'oude whisky', vanille
    F: fruitig, honing blijft hangen, hout

    mooi!

    22, 22,21,22; 87 pnt
      zondag 30 mei 2010 @ 12:02:02 #122
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82094107
    quote:
    Op zaterdag 29 mei 2010 22:33 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Valt mij zeker niet tegen.
    N: Fruitige neus, hout, vanille, appels, rozijnen, bourbonesque (ofzo...?),
    T: waxy, hout, heftig, veel fruit, 'oude whisky', vanille
    F: fruitig, honing blijft hangen, hout

    mooi!

    22, 22,21,22; 87 pnt
    Dank, ik ga er volgende week ééntje proeven (weet nog niet welke).

    Gisteren rondgeleid bij Zuidam distilleerderij en daar diverse nog rijpende whiskies mogen proeven.
    Dat belooft nog wat...
    pi_82121827
    Nieuwe aanwinsten na ons feest van gister:

    Ardbeg in het geweldig mooie zwarte lakdoosje


    The Macallan fine oak 12 years, tripple cask matured
    Bowmore legend (2x We stonden beiden een fles uit te pakken van verschillende mensen gekregen en bleken met precies de zelfde in de hand te staan )

    pi_82124480
    Gewoon Wolga Wodka en goedkoop stuk gaan.

    Leh-kùr
    pi_82126732
    Met mijn verjaardag een Oban 14 yr gehad maar moet toch zeggen dat er wel erg veel hout in zit en ik heb verder nog een Glenfiddich 12yr Caoran Reserve open staan maar die is ook heel rokerig. Wil toch wel eens wat anders proberen (turf, medicinaal?). Maar lastig om een toegankelijke whisky te vinden in een winkel zonder direct een miskoop te begaan. Verder heb ik een Provenance 8yo en Glen Moray 12yo gehad, maar dat zijn niet echt sprekende whisky's.

    Dus als het salaris weer gestort is wil ik iets totaal anders kopen, heb in een kroeg eens een Laphroaig 10 of 15 gehad, en dat was zeker wel voor herhaling vatbaar .

    Ik zie net dat mijn Oban onderdeel is van de classic malts, misschien een idee om die 6 te halen, krijg je wel een breed pallet aan geuren en smaken. Kan ik dan echt kijken wat voor mij de lekkerste regio is, en dan van daaruit verder fine-tunen. Of ben ik dan heel raar bezig?
    Fingerspitzgefühl
      zondag 30 mei 2010 @ 23:49:19 #126
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82126892
    @Willewa

    Joh, als je dan toch goedkoop naar de kl*te wil kun je beter deze halen:
    pi_82127513
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 23:49 schreef pavv het volgende:
    @Willewa

    Joh, als je dan toch goedkoop naar de kl*te wil kun je beter deze halen:
    [ afbeelding ]
    Zit wel meer smaak aan !
    Fingerspitzgefühl
      maandag 31 mei 2010 @ 10:47:45 #128
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82136713
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 23:44 schreef ForumGek het volgende:
    Ik zie net dat mijn Oban onderdeel is van de classic malts, misschien een idee om die 6 te halen, krijg je wel een breed pallet aan geuren en smaken. Kan ik dan echt kijken wat voor mij de lekkerste regio is, en dan van daaruit verder fine-tunen. Of ben ik dan heel raar bezig?
    Nee hoor, wij hebben ook de 6 staan. Het geeft een aardig beeld van wat er te krijgen is, maar het is natuurlijk niet zo dat alle whisky's uit een bepaalde streek nu sprekend op hun 'woordvoerder' uit de collectie lijken. Veel proeven blijft noodzakelijk
    pi_82146072
    quote:
    Op zondag 30 mei 2010 22:13 schreef Sunnythesun het volgende:
    Nieuwe aanwinsten na ons feest van gister:

    Ardbeg in het geweldig mooie zwarte lakdoosje
    [ afbeelding ]

    The Macallan fine oak 12 years, tripple cask matured
    Bowmore legend (2x We stonden beiden een fles uit te pakken van verschillende mensen gekregen en bleken met precies de zelfde in de hand te staan )


    Ik quote mezelf even. Net de flessen in de kast gezet en de Port Askaig cask strength was ik vergeten
      maandag 31 mei 2010 @ 22:57:08 #131
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_82170118
    Hebben mensen al de Ardbeg Supernova binnen. Ik ben van de week weer eens naar Loosduinen gegaan en ik heb de Ardbeg Supernova en de Octomore 2.1 en een Bowmore Dusk ( met oud etiket gekocht). Ik ben trouwens van plan ook de Kilchoman Spring te kopen .

    Op, dit moment heb ik zelf 2 blends open staan.

    De Big Peat, heerlijke rokerige whisky en Asyla van de Compass Box, lekker zacht en kost niet zo duur .

    Tevens TVP. Hebben mensen hier ervaring met het verkopen op whiskyauction.com?
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
      dinsdag 1 juni 2010 @ 00:14:41 #132
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82173606
    quote:
    Op maandag 31 mei 2010 22:57 schreef nzw het volgende:
    Hebben mensen al de Ardbeg Supernova binnen. Ik ben van de week weer eens naar Loosduinen gegaan en ik heb de Ardbeg Supernova en de Octomore 2.1 en een Bowmore Dusk ( met oud etiket gekocht). Ik ben trouwens van plan ook de Kilchoman Spring te kopen .

    Op, dit moment heb ik zelf 2 blends open staan.

    De Big Peat, heerlijke rokerige whisky en Asyla van de Compass Box, lekker zacht en kost niet zo duur .

    Tevens TVP. Hebben mensen hier ervaring met het verkopen op whiskyauction.com?
    zozo..u houdt wel van een beetje turfige whisky zo te zien,

    De supernova 2010 is zeer goed te drinken. Wat voller van smaak dan de vorige editie.

    Whiskyauction kan een prima bron zijn voor sommige moeilijker te vinden flessen.
    Helaas gaan de populaire flessen vaak tegen hoge prijzen weg. Maar een mazzeltje kun je natuurlijk altijd hebben. Denk bij het bieden wel even aan de nog te betalen verzendkosten ( iets van 15 euro)
      dinsdag 1 juni 2010 @ 17:24:09 #133
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_82197404
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 00:14 schreef pavv het volgende:

    [..]

    zozo..u houdt wel van een beetje turfige whisky zo te zien,

    De supernova 2010 is zeer goed te drinken. Wat voller van smaak dan de vorige editie.

    Whiskyauction kan een prima bron zijn voor sommige moeilijker te vinden flessen.
    Helaas gaan de populaire flessen vaak tegen hoge prijzen weg. Maar een mazzeltje kun je natuurlijk altijd hebben. Denk bij het bieden wel even aan de nog te betalen verzendkosten ( iets van 15 euro)
    Ja, klopt ik ben wat meer van de de turfachtige whiksy's. Echter vind ik een lekker fruitige Linkwood ook wel lekker. Het is maar net waar ik zin in heb.

    Echter vergiftig ik nooit mijn whisky's met cola .

    Ik was eigenlijk eens van plan is wat te verkopen via whiskyauction.com. Het moet dan wel een dusdanig bedrag opbrengen dat ik de veilingkosten er wel uit haal.
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
    pi_82197857
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 17:24 schreef nzw het volgende:

    [..]

    Ja, klopt ik ben wat meer van de de turfachtige whiksy's. Echter vind ik een lekker fruitige Linkwood ook wel lekker. Het is maar net waar ik zin in heb.

    Echter vergiftig ik nooit mijn whisky's met cola .

    Ik was eigenlijk eens van plan is wat te verkopen via whiskyauction.com. Het moet dan wel een dusdanig bedrag opbrengen dat ik de veilingkosten er wel uit haal.
    wat zou je willen verkopen dan?
      dinsdag 1 juni 2010 @ 17:37:00 #135
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_82197916
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 17:35 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    wat zou je willen verkopen dan?
    Op, dit moment nog niets. Ik heb eigenlijk die Supernova en Octomore gekocht om op den duur te verkopen, om dat eens te proberen.
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
    pi_82205977
    Is het niet veel leuker om ze zelf op te drinken?
      dinsdag 1 juni 2010 @ 21:09:35 #137
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82207954
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 17:37 schreef nzw het volgende:

    [..]

    Op, dit moment nog niets. Ik heb eigenlijk die Supernova en Octomore gekocht om op den duur te verkopen, om dat eens te proberen.
    Reken jezelf niet meteen rijk...... Die flessen zullen zeker meer waard gaan worden de komende jaren, maar er is zoveel van verkocht en opgepot dat de waarde niet halsoverkop zal gaan stijgen... JA, als je de Committee bottelingen hebt, die zijn schaarser en leveren wat meer op... maar de supernova levert nu iets van 90-110 euro op. haal daar de 23 % veilingkosten vanaf en merk dat je winst behoorlijk slinkt.

    ...of je moet heel voordelig hebben ingekocht?...

    Proost!
      dinsdag 1 juni 2010 @ 22:31:15 #138
    138259 nzw
    incl fotoboek
    pi_82213307
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 20:32 schreef Tahiti het volgende:
    Is het niet veel leuker om ze zelf op te drinken?
    Ik proef genoeg .

    @ PAVV, Dat zou ik nog even na moeten kijken, welke ik heb. Ik was ook niet van plan om ze binnenkort al weg te doen hoor . Er staat nog wel meer wat ik niet van plan ben te openen. Die Ardbeg had ik voor 75 euro, die was dus wel redelijk voordelig.

    De supernova 2010 staat op dit moment op 160 euro of zie ik het verkeerd?
    tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
      dinsdag 1 juni 2010 @ 22:50:35 #139
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82214537
    quote:
    Op dinsdag 1 juni 2010 22:31 schreef nzw het volgende:

    [..]


    De supernova 2010 staat op dit moment op 160 euro of zie ik het verkeerd?
    ehhh Ja dat zal best zo zijn voor de eerste flessen die op de auction komen.... (aangezien de supernova 2010 pas een week of wat uit is) Elke volgende fles gaat echter beduidend minder opbrengen. Kwestie van vraag en aanbod, nu is de 2010 nog schaars...maar kijk eens over een paar maanden: 90 euro ...tops.

    Ik zeg echter niet dat je niet een leuke opbrengst kunt hebben van wat interessante whiskies, maar ik wil alleen waarschuwen voor een wat te hoog verwachtingspatroon in deze ( de zg. gouden bergen).

    De beste tip is dus om, als je wilt investeren in whisky, dit dan te doen in whisky die je ook daadwerkelijk LEKKER vind ( maar dat komt vast wel goed ) omdat je ze dan bij tegenvallende opbrengsten gewoon alsnog kan opdrinken he.
    pi_82297084
    Supernova 2010 is te koop bij the Whisky Exchange voor 95 Euro

    http://www.thewhiskyexchange.com/P-12022.aspx
    pi_82334205
    Met groot plezier de topics hierover doorgelezen en vandaag mn 1e fles gekocht in Loosduinen: Highland 12yo.
    Vanavond is proberen, hoop dat het een goede keuze is geweest..
    Just because I rock doesnt mean Im made off stone..
    pi_82349540
    quote:
    Op vrijdag 4 juni 2010 16:34 schreef ElGrando het volgende:
    Met groot plezier de topics hierover doorgelezen en vandaag mn 1e fles gekocht in Loosduinen: Highland 12yo.
    Vanavond is proberen, hoop dat het een goede keuze is geweest..
    Mooie wizz om mee te beginnen. Er zijn slechtere voor meer geld.........
    pi_82398596
    TVP
    Op dit moment deze staan:
    pi_82407728
    quote:
    Op vrijdag 4 juni 2010 16:34 schreef ElGrando het volgende:
    Met groot plezier de topics hierover doorgelezen en vandaag mn 1e fles gekocht in Loosduinen: Highland 12yo.
    Vanavond is proberen, hoop dat het een goede keuze is geweest..
    En?? Viel ie zo zwaar dat je er niet meer van online kan komen, of ben je nog in extase??

    Wij hebben de Macallan fine oak 12years triple cask matured aangebroken. Damn!! Echt heel erg lekker. Chocolade, donker/rond, complex.. maar toch (voor ons Islay-liefhebbers) lekker zacht.
      dinsdag 8 juni 2010 @ 00:04:28 #145
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82476150
    Zo, weer thuis dus na een avondje Ierse whiskey happen...

    Eerst een grain whiskey, de Greenord (redelijk), daarna de Kilbeggan 15y (mwah), toen de Tyrconnell 8y (redelijk), vervolgens de Tyrconnell Madeira Finish (jammie, dus aangeschaft).

    - Pauze -

    Weer verder met een cask sample van de Tyrconnell, 18y, cask strength (57%, helaas niet op de markt), daarna de peated Connemara Sherry finish (een juweel, dus 2 flessen ingeslagen) en tenslotte de Connemara cask strenght (OK, maar niet mijn favoriet).

    Nog een half uur na afloop met de 23 jarige (!!!) host van de avond, Linda Kalfhi, brand ambassador van Cooley distilleries, zitten ouwenelen en toen werden we de tent uitgeschopt, omdat ze gingen sluiten...

    Whisky met een 'e' is soms zo gek nog niet...
      dinsdag 8 juni 2010 @ 22:50:26 #146
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82525377
    quote:
    Op dinsdag 8 juni 2010 00:04 schreef MadMaster het volgende:
    Zo, weer thuis dus na een avondje Ierse whiskey happen...

    Eerst een grain whiskey, de Greenord (redelijk), daarna de Kilbeggan 15y (mwah), toen de Tyrconnell 8y (redelijk), vervolgens de Tyrconnell Madeira Finish (jammie, dus aangeschaft).

    - Pauze -

    Weer verder met een cask sample van de Tyrconnell, 18y, cask strength (57%, helaas niet op de markt), daarna de peated Connemara Sherry finish (een juweel, dus 2 flessen ingeslagen) en tenslotte de Connemara cask strenght (OK, maar niet mijn favoriet).

    Nog een half uur na afloop met de 23 jarige (!!!) host van de avond, Linda Kalfhi, brand ambassador van Cooley distilleries, zitten ouwenelen en toen werden we de tent uitgeschopt, omdat ze gingen sluiten...

    Whisky met een 'e' is soms zo gek nog niet...
    Ah...jij hebt ook al gezellig me LInda gekletst....leuke meid, vorige week nog een hapje mee gegeten (nee, helaas geen diner voor 2 )
    Weinig mis met Ierse Whiskey, zit mooi spul bij. Ben vooral dol op een aan tal Connemara Single Casks van enige tijd geleden. Ook Redbreast 15 vind ik heel lekker. De Tyroconnell Madeira Finish was inderdaad lekker, evenals de Sherryfinish variant.
      dinsdag 8 juni 2010 @ 23:50:37 #147
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82529067
    Wat me vooral beviel aan de nosing & tasting gisterenavond was de ongedwongen sfeer die Linda wist te creëren. Geen verhalen over distilleerprocessen en technisch geleuter wat we al tig keer hebben gehoord van mannen in strakke pakken en kilts, maar gewoon een praatje over een familiebedrijf uit een land waar ze zichtbaar trots op is en een kort en bondige, maar wel volledige, toelichting op de producten die ze op de markt brengen.

    Vandaag mocht ze aantreden in het Amterdamse Hilton bij de jaarlijke Hollandse Nieuwe-party met alle BN'ers die daar voor genodigd worden. Ze had geen idee dat het zo'n hotemetotenfeest zou zijn, maar ze schrok er niet van.

    Na 10 weken (!!) promotie in Nederland (bij jullie in Alkmaar ook, neem ik aan?), kijk je kennelijk niet meer op van een persoon meer of minder die zich heel belangrijk vindt...

    We hebben gisteren overigens ook nog 'onder de tafel' een fles Tyrconnell Port Finish geopend om die te vergelijken met de Madeira Finish, maar de laatste won het toch duidelijk van de Port-editie.

    Ben al 10 jaar niet meer in Ierland geweest, het wordt tijd voor weer eens tripje die kant op...
    pi_82766904
    Enkele maanden geleden via een kennis een glaasje whisky gedronken in de Irish Pub en het beviel me zo dat ik toen een flesje Glenfiddich 12 jaar in huis heb gehaald.
    Sinds die tijd heb ik in dezelfde ook al de 15 en de 18 jaar geprobeerd en deze laatste vond ik ook wel bijzonder zodat in de kast nu volgende fles staat:


    Ik denk dat ik op deze manier van proeven ook nog wel een heel eind kan raken in de verschillende smaken aangezien ze bij een ierse pub wel enkele verschillende whiskies serveren
    Ik zoek binnenkort ook wel eens mee te doen aan een proeverij om zo een beetje meer uitleg te krijgen bij de whisky.

    Nog een laatste dingetje: Ik ben nog op zoek naar enkele proefglaasjes (noem je dat zo?), maar ik vind deze niet meteen. Ik heb al gevraagd in de whisky-speciaalzaak en in een winkel waar ze allerlei servies verkopen, maar niets gevonden. Iemand een idee?
      zondag 13 juni 2010 @ 23:13:42 #149
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82767506
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 23:02 schreef Denhomer het volgende:
    Enkele maanden geleden via een kennis een glaasje whisky gedronken in de Irish Pub en het beviel me zo dat ik toen een flesje Glenfiddich 12 jaar in huis heb gehaald.
    Sinds die tijd heb ik in dezelfde ook al de 15 en de 18 jaar geprobeerd en deze laatste vond ik ook wel bijzonder zodat in de kast nu volgende fles staat:
    [ afbeelding ]

    Ik denk dat ik op deze manier van proeven ook nog wel een heel eind kan raken in de verschillende smaken aangezien ze bij een ierse pub wel enkele verschillende whiskies serveren
    Ik zoek binnenkort ook wel eens mee te doen aan een proeverij om zo een beetje meer uitleg te krijgen bij de whisky.
    In welke regio woon je?
    Misschien kunnen mensen hier je dan informeren over proeverijen bij jou in de buurt...
    quote:
    Nog een laatste dingetje: Ik ben nog op zoek naar enkele proefglaasjes (noem je dat zo?), maar ik vind deze niet meteen. Ik heb al gevraagd in de whisky-speciaalzaak en in een winkel waar ze allerlei servies verkopen, maar niets gevonden. Iemand een idee?
    Een whisky speciaalzaak zou moeten weten dat het in dit geval om zgn. Glencairn glazen gaat.
    Over het algemeen verkrijgbaar bij diezelfde whisky speciaalzaak...

      † In Memoriam † zondag 13 juni 2010 @ 23:21:33 #150
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_82767874
    Pas wat extra goedkope kastvulling gekocht:

    Glenturret 8 jaar Matured in oak casks
    Carn Mor Highland 13 jaar
    BenRiach Heart of Speyside
    Glenlivet 12 jaar
    Four Roses small batch
    Johnnie Walker Green Label 15 jaar

    Allemaal ong. 30 euro
    Carpe Libertatem
    pi_82805858
    quote:
    Op zondag 13 juni 2010 23:13 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    In welke regio woon je?
    Misschien kunnen mensen hier je dan informeren over proeverijen bij jou in de buurt...
    [..]
    Ik woon ergens in het noorden van Antwerpen in België, heb het ook maar ineens in mijn profiel geupdate
      maandag 14 juni 2010 @ 21:12:43 #152
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_82806392
    quote:
    Op maandag 14 juni 2010 21:04 schreef Denhomer het volgende:

    [..]

    Ik woon ergens in het noorden van Antwerpen in België, heb het ook maar ineens in mijn profiel geupdate
    Oei, daar in de buurt ben ik niet zo bekend qua whisky, hoewel ik morgen wel naar Antwerpen ga.
    Ken alleen het festival in Gent...
    pi_82806577
    quote:
    Op maandag 14 juni 2010 21:12 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Oei, daar in de buurt ben ik niet zo bekend qua whisky, hoewel ik morgen wel naar Antwerpen ga.
    Ken alleen het festival in Gent...
    Ik was er al gekomen dat ik zowat het grootste whisky event heb gemist omdat ik ik pas erna whisky ben beginnen drinken. Volgend jaar ben ik wel van de partij
    pi_82970715
    quote:
    Op zondag 11 april 2010 17:37 schreef MadMaster het volgende:
    Weer terug van de Whisky Mini Cruise van IJmuiden naar Newcastle...
    Zie artikel in de nieuwe uitgave van Whisky etc magazine
    pi_82970877
    quote:
    Een whisky speciaalzaak zou moeten weten dat het in dit geval om zgn. Glencairn glazen gaat.
    Over het algemeen verkrijgbaar bij diezelfde whisky speciaalzaak...

    [ afbeelding ]
    Die zijn te koop bij een Nederlandse slijter: www.whiskyglas.eu
    pi_82970902
    is dit overigens een goed forum om je collectie te verkopen? Ik twijfel namelijk om dat te doen
      † In Memoriam † vrijdag 18 juni 2010 @ 12:16:48 #157
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_82972756
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 11:41 schreef ChickenSpikey het volgende:
    is dit overigens een goed forum om je collectie te verkopen? Ik twijfel namelijk om dat te doen
    Waarom zou je dat doen?
    Carpe Libertatem
    pi_82973043
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 12:16 schreef Boze_Appel het volgende:

    [..]

    Waarom zou je dat doen?
    Ik heb ene redelijke beginnerscollectie opgebouwd. Flessen zijn allemaal nog dicht.
    Punt is dat ik het zelf niet lekker vind en dat ik de flessen te bijzonder vind om aan visite te schenken (zitten gewoon normale tussen, maar sommige flessen zijn echt te prijzig)
    pi_82974044
    Zet eens neer welke flessen je hebt en wat je ervoor wilt hebben.
    pi_82975557
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 12:44 schreef Tahiti het volgende:
    Zet eens neer welke flessen je hebt en wat je ervoor wilt hebben.
    Bij deze:

    AcNoc

    Ardmore

    Balblair 1989

    Balblair 1997

    BenRiach - 22yo "The Single Malts of Scotland" / Speyside / Vintage 1984

    Bruichladdich - 20yo "Third Edition" / Islay Single Malt Scotch Whisky

    Chivas Regal - 25yo

    Chivas Regal - Royal Salute 38 years old 'Stone of Destiny'

    Glenlivet - 30yo Murray McDavid / Mission

    Lagavulin - 16yo Double Matured / Single Islay Malt Whisky / Distilled '91 / Bottled '07 / "The Distillers Edition" / Special Release Limited Edition lgv. 4/495

    Lagavulin - 12yo Natural Cask Strength

    Laphroaig - 18yo Single Islay Malt Scotch Whisky

    Stronachie - 31yo "Specially Selected" / Single Highland Malt Scotch Whisky / Vintage 1976 Bottling / The Lost Distillery / Limited Edition

    Teaninich - 33yo Murray McDavid / Mission

    The Dalmore - 1263 King Alexander III

    Tulibardin - 14yo Vintage Edition 1993/2007


    De bovenste twee zijn uiteraard alleen leuk in de gehele collectie, maar stellen op zichzelf weinig voor.

    Gewenst bedrag: Geen idee.. Winkelwaarde ligt rond de 2.000,-
      vrijdag 18 juni 2010 @ 13:33:00 #161
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_82976347
    miss kun je richtlijnen per fles aangeven? of ga je gewoon uit van 2000 / 6 = 150 Euro per fles?

    Of krijgen we dumpprijzen omdat je er vanaf wil

    Ik vind het voor een niet whisky drinker een behoorlijk dure collectie in ieder geval
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_82976540
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 13:33 schreef Tha_Bartman het volgende:
    miss kun je richtlijnen per fles aangeven? of ga je gewoon uit van 2000 / 6 = 150 Euro per fles?

    Of krijgen we dumpprijzen omdat je er vanaf wil

    Ik vind het voor een niet whisky drinker een behoorlijk dure collectie in ieder geval
    De bovenste twee zijn uiteraard gewoon kosteloos bj overname van de gehele collectie.
    De rest gaat het liefst in 1x met een korting op de totale winkelwaarde.
    Punt is alleen dat de prijzen zo verschillen over de wereld, dat ik niet een exacte prijs kan geven.

    Daarnaast ben ik er niet zeker van het te verkopen of 10 jaar weg te zetten..
      vrijdag 18 juni 2010 @ 13:40:34 #163
    165164 Tha_Bartman
    And so it goes.
    pi_82976715
    ok

    2000 kan ik helaas niet ophoesten als student

    Mochten ze ooit per fles gaan kan ik er eens over nadenken, want het zijn geen van alle goedkope flessen

    Wegzetten vind ik persoonlijk zonde, Whisky is er om gedronken te worden niet om ongebruikt in de kast te staan.
    Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
    pi_82977074
    Bieden mag. Ik ga er ook niet vanuit dat ik er 2000 voor krijg.
    Maar losse verkoop doe ik alleen als meerdere mensen iets afnemen

    Dit is de 'Stone of Destiny' trouwens:



    [ Bericht 36% gewijzigd door ChickenSpikey op 18-06-2010 14:36:18 ]
      vrijdag 18 juni 2010 @ 16:49:37 #165
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_82988221
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 13:17 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Bij deze:

    AcNoc

    Ardmore

    Balblair 1989

    Balblair 1997

    BenRiach - 22yo "The Single Malts of Scotland" / Speyside / Vintage 1984

    Bruichladdich - 20yo "Third Edition" / Islay Single Malt Scotch Whisky

    Chivas Regal - 25yo

    Chivas Regal - Royal Salute 38 years old 'Stone of Destiny'

    Glenlivet - 30yo Murray McDavid / Mission

    Lagavulin - 16yo Double Matured / Single Islay Malt Whisky / Distilled '91 / Bottled '07 / "The Distillers Edition" / Special Release Limited Edition lgv. 4/495

    Lagavulin - 12yo Natural Cask Strength

    Laphroaig - 18yo Single Islay Malt Scotch Whisky

    Stronachie - 31yo "Specially Selected" / Single Highland Malt Scotch Whisky / Vintage 1976 Bottling / The Lost Distillery / Limited Edition

    Teaninich - 33yo Murray McDavid / Mission

    The Dalmore - 1263 King Alexander III

    Tulibardin - 14yo Vintage Edition 1993/2007


    De bovenste twee zijn uiteraard alleen leuk in de gehele collectie, maar stellen op zichzelf weinig voor.

    Gewenst bedrag: Geen idee.. Winkelwaarde ligt rond de 2.000,-
    Daar zitten wel een paar meer bijzondere flessen tussen. Maar helaas niet echt uitschieters door zeldzaamheid en/of uitzonderlijke kwaliteiten. Dat is jammer want dat drukt de prijs. Als ik zo even snel naar het rijtje flessen kijk vermoed ik dat het in de laatste paar jaar is aangeschaft. De meeste flessen zijn ook nog gewoon verkrijgbaar.
    Verkoop in een keer zal je alleen gaan lukken als de prijs echt serieus lager is dan de som der delen. Er zijn heel erg weinig mensen die interesse zullen hebben in alle flessen. Qua waarde springt die Stone of Destiny van Chivas er wel tussenuit met een winkelwaarde rond de 600 euro. De overige flessen zitten in de 50-75-100-125-150 euro categorie.

    Ik heb het idee dat het makkelijker zal gaan om de flessen los te verkopen. Bovendien zal de opbrengst dan snel hoger kunnen worden dan bij een bulkverkoop.
    eBAy kan natuurlijk ook he...dan weet je in ieder geval zeker dat je de huidige "marktwaarde" ontvangt voor je flessen (als je teminste al enige credits hebt opgebouwd bij eBay, want men koopt niet zomaar bij nieuwe verkopers zonder achtergrond).

    Succes met de verkoop.
    pi_82988358
    eensc met pavv.
    losse verkoop is ook helemaal geen probleem, als ik maar geinteresseerden kan vinden voor alle flessen.
    1 dure fles verkopen en met de rest blijven zitten is ook niet mijn wens

    eBay heb ik ook aan gedacht. Hoe groot is de kans dat je t daar verkoopt?
    je betaalt toch commissie over alles wat je erop zet..
    pi_83017700
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 16:52 schreef ChickenSpikey het volgende:
    eensc met pavv.
    losse verkoop is ook helemaal geen probleem, als ik maar geinteresseerden kan vinden voor alle flessen.
    1 dure fles verkopen en met de rest blijven zitten is ook niet mijn wens

    eBay heb ik ook aan gedacht. Hoe groot is de kans dat je t daar verkoopt?
    je betaalt toch commissie over alles wat je erop zet..
    Commissie bij Ebay is volgens mij helemaal niet veel.

    je kan nog denken aan WhiskyAuction.com, maar daat betaal je veel commissie. de verkoopprijzen liggen daar echter ook vaak hoger.
      zaterdag 19 juni 2010 @ 13:06:01 #168
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_83018270
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2010 12:46 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Commissie bij Ebay is volgens mij helemaal niet veel.

    je kan nog denken aan WhiskyAuction.com, maar daat betaal je veel commissie. de verkoopprijzen liggen daar echter ook vaak hoger.

    Bij ebay NL moet je rekenen op een provisie van rond de 10 %
    bij ebay DE is dat iets hoger (maar vaak wel hogere opbrengst door betere zichtbaarheid en meer potentiele kopers)
    Je moet vanwege betrouwbaarheid bij voorkeur wél een paypalmogelijkheid aanbieden, maar er voor pogen te zorgen dat de kopers er NIET mee betalen....paypal pakt namelijk ook zo'n 3 a 4 %

    bij whiskyauction is het ruim 22%.... maar dan hoef je dus zelf niets te doen. Alleen zorgen dat de flessen in Dutsland komen en wachten tot het geld komt. Bij ebay moet je zorgen voor goede foto's, een goed beschrijving, een betrouwbaar ebay account ( een 100% feedbackpercentage met aardig wat beoordelingen), zorgen dat je je veiling goed timed (laat hem aflopen op zondagavond... dan is het het drukst, en bij voorkeur niet in de zomervakantie)
      † In Memoriam † zondag 20 juni 2010 @ 09:50:55 #169
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_83046616
    Maar wat gaat het worden? Ik zou zelf een flesje of 5-6 van je handen willen nemen voor een leuk prijsje.
    Carpe Libertatem
    pi_83046965
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 09:50 schreef Boze_Appel het volgende:
    Maar wat gaat het worden? Ik zou zelf een flesje of 5-6 van je handen willen nemen voor een leuk prijsje.
    Meld maar welke en voor hoeveel. Ik kan er dan over nadenken.
    pi_83060152
    Gisteren voor het een whiskyproeverij gedaan bij vrienden

  • Glenkirchie
  • Glenmorangie Quinta Ruban (eigen fles, maar erg leuk om te zien / proeven hoe hij verschilt van andere whiskies)
  • MacAllan 12 yr Fine Oak
  • Oban
  • Talisker
  • Ardberg
  • Lagavullin
  • Laproagh
  • Ebradour
  • Port Askaig
  • Highland Park
  • Lavavullin 6 yr
  • Bruichladdich Peat

    Ik ben geen expert, ben ook vergeten alle jaartallen op te schrijven, maar het was wel errug lekker MacAllan was voor mij de grote favoriet uiteindelijk
  • "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83061754
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 16:44 schreef PdeHoog het volgende:
    Gisteren voor het een whiskyproeverij gedaan bij vrienden

  • Glenkirchie 12jr
  • Glenmorangie Quinta Ruban (eigen fles, maar erg leuk om te zien / proeven hoe hij verschilt van andere whiskies)
  • MacAllan 12 yr Fine Oak
  • Oban 14jr
  • Talisker 10jr
  • Ardberg 10jr
  • Lagavullin 16jr
  • Laproaigh 10jr
  • Ebradour 10jr
  • Port Askaig 17jr
  • Highland Park 12jr
  • Lavavullin 6 yr The Ultimate Single Malts Collection 'mistery islay' 2002
  • Bruichladdich Peat

    Ik ben geen expert, ben ook vergeten alle jaartallen op te schrijven, maar het was wel errug lekker MacAllan was voor mij de grote favoriet uiteindelijk
  • Heb ik ff voor je gedaan Meeste zijn het de 'standaard' flessen. Tot en met de Lagavulin was het ook nog eens een zorgvuldig opgebouwd rijtje.. daarna een beetje een soepzooitje. Edradour na Laproaigh is natuurlijk niet de meest handige volgorde.. maar goed, dat maakte toen toch niet ze veel meer uit
    Ik vond de Glenmorangie Quanta Ruban ook echt een aanwinst zeg!! jammer dat je hem niet per ongeluk hebt laten staan
    pi_83064046
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 17:17 schreef Sunnythesun het volgende:
    Ik vond de Glenmorangie Quanta Ruban ook echt een aanwinst zeg!! jammer dat je hem niet per ongeluk hebt laten staan
    Ja We hadden hem kunnen ruilen voor de Macallen maar helaas, die heb ik net zelf gekocht
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83064750
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 18:15 schreef PdeHoog het volgende:

    [..]

    Ja We hadden hem kunnen ruilen voor de Macallen maar helaas, die heb ik net zelf gekocht
    Neh.. vind de Macallen toch nog net een slokje lekkerder
    pi_83064982
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 18:35 schreef Sunnythesun het volgende:

    [..]

    Neh.. vind de Macallen toch nog net een slokje lekkerder
    Dan niet
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83067418
    Ik koop hem gewoon lekker zelf
    pi_83067685
    quote:
    Op zondag 20 juni 2010 19:49 schreef Sunnythesun het volgende:
    Ik koop hem gewoon lekker zelf
    Ga ik nog wel een keer voor de Lagavullin
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83084907
    quote:
    Bij deze:

    [i]AcNoc
    Ardmore

    De bovenste twee zijn uiteraard alleen leuk in de gehele collectie, maar stellen op zichzelf weinig voor.
    Heb je wat meer info over die bovenste twee? (leeftijd?). Lijken mij wel interessant hoor...
    pi_83087492
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 01:24 schreef WhiteMonkey het volgende:

    [..]

    Heb je wat meer info over die bovenste twee? (leeftijd?). Lijken mij wel interessant hoor...
    Ardmore: http://www.whiskyvanzuylen.nl/index.php?page=whiskys&naam=Ardmore&id=1343
    (volgens mij is het deze, er is ook nog een 'peated' en dit is 'fully peated')

    AnCnoc: http://www.whisky-pages.com/notes/distillery.php?id=ancnoc
    (de bovenste)
    pi_83115411
    De Highland Park 12yo bevalt zo goed dat ik eigenlijk weer naar de slijt wil.. Wat zou een leuke fles zijn (<40e) om erbij te kopen?
    Just because I rock doesnt mean Im made off stone..
    pi_83117014
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 20:28 schreef ElGrando het volgende:
    De Highland Park 12yo bevalt zo goed dat ik eigenlijk weer naar de slijt wil.. Wat zou een leuke fles zijn (<40e) om erbij te kopen?
    Ondanks dat het een zeer goedkope fles is schijnt McClelland's erg goed te zijn, van de Mitra. Ca. twee tientjes en zeker de moeite waard!
    pi_83117945
    Mensen, ik wil graag een boekje met achtergrond-info over whisky. Uiteraard kan ik de grote encyclopedie bestellen, maar zijn er andere leuke boekjes?
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83120313
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 21:12 schreef PdeHoog het volgende:
    Mensen, ik wil graag een boekje met achtergrond-info over whisky. Uiteraard kan ik de grote encyclopedie bestellen, maar zijn er andere leuke boekjes?
    - Whisky Almanak (Hans Offringa)
    - Whisky Geclassificeerd (David Wishart)
    - Malt Whisky Companion (Michael Jackson)

    zomaar wat vooorbeelden
    pi_83120810
    Thnx Komt helemaal goed
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_83121184
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 21:57 schreef PdeHoog het volgende:
    Thnx Komt helemaal goed
    Graag gedaan
      maandag 21 juni 2010 @ 23:36:34 #186
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83126210
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 21:50 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    - Whisky Almanak (Hans Offringa)
    - Whisky Geclassificeerd (David Wishart)
    - Malt Whisky Companion (Michael Jackson)

    zomaar wat vooorbeelden
    Vergeet Jim Murray's Whisky Bible niet .
    Hierin staan de meeste whiskies vermeld, meer (duizenden, ook veel onafhankelijke bottelingen) dan in bovengenoemde uitgaven en het boekje is op zakformaat.
    Jim Murray's kwalificering van whiskies is, net als bij andere so-called whisky kenners, soms dicutabel, maar zijn smaaknotities zijn wel zeer gedetailleerd.

    Bij bol.com kost het boekje slechts ¤14,99...
      maandag 21 juni 2010 @ 23:39:16 #187
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83126335
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 20:57 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Ondanks dat het een zeer goedkope fles is schijnt McClelland's erg goed te zijn, van de Mitra. Ca. twee tientjes en zeker de moeite waard!
    Met alle respect, maar ik vind die whiskies niet te haggelen. Op blinde proeverijen bij ons eindigen ze ook steevast onderaan. Vlak, (te) jong en weinig uitgesproken geuren en smaken.
    Ik zou er een paar euro's meer tegen aan gooien om een verhoudingsgewijs veel betere whisky op de kop te tikken...
    pi_83132538
    quote:
    Op maandag 21 juni 2010 23:39 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Met alle respect, maar ik vind die whiskies niet te haggelen. Op blinde proeverijen bij ons eindigen ze ook steevast onderaan. Vlak, (te) jong en weinig uitgesproken geuren en smaken.
    Ik zou er een paar euro's meer tegen aan gooien om een verhoudingsgewijs veel betere whisky op de kop te tikken...
    Oud-collega vond m goed, maar ja: smaken verschillen
    pi_83136999
    @ Boze_Appel: om welke flessen zou het eventueel gaan?
      dinsdag 22 juni 2010 @ 19:10:03 #190
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83157016
    quote:
    Op vrijdag 18 juni 2010 11:36 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Zie artikel in de nieuwe uitgave van Whisky etc magazine
    Zie dit nu pas.
    Ben jij de schrijver van het stuk in de Whisky Etc. die mee was tijdens die trip?
    Zo ja, dan hebben we elkaar aan boord gesproken, o.a. over Whisky Etc....
    pi_83160429
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 19:10 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Zie dit nu pas.
    Ben jij de schrijver van het stuk in de Whisky Etc. die mee was tijdens die trip?
    Zo ja, dan hebben we elkaar aan boord gesproken, o.a. over Whisky Etc....
    Nee hoor, ik schrijf niet voor het magazine. Wie heb je er gesproken dan?
      dinsdag 22 juni 2010 @ 20:32:52 #192
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83161324
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 20:16 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Nee hoor, ik schrijf niet voor het magazine. Wie heb je er gesproken dan?
    Zoals ik zei, o.a. de schrijver van Whisky Etc. die dat stuk zou gaan schrijven.
    Maar heb het niet zo op Whisky Etc., heb het blad dan ook niet (wel Whisky Passion) en de reden daartoe heb ik hem ook verteld...
    pi_83162398
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 20:32 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    en de reden daartoe heb ik hem ook verteld...
    Daar ben ik dan natuurlijk benieuwd naar
      dinsdag 22 juni 2010 @ 23:53:55 #194
    112339 MPG
    Slaverplaatser / Koffiemanager
    pi_83173753
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 20:51 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Daar ben ik dan natuurlijk benieuwd naar

    Idem hier .
    KSC JUBILEUM topic
    "Sleep: A completely inadequate substitute for caffeine"
    #TeamHumbug
    Heeft patent op Mosterd-Maaltijd situaties
      woensdag 23 juni 2010 @ 11:08:51 #195
    252563 misterddude
    wait whut ?? :S
    pi_83184666
    bij de slijter is nou old pulteney 12 yo in de aanbieding. is dit een fles die het waard is om te kopen of valt deze hel erg tegen
    “I want to die in my sleep like my grandfather... Not screaming and yelling like the passengers in his car.”
    pi_83185339
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2010 11:08 schreef misterddude het volgende:
    bij de slijter is nou old pulteney 12 yo in de aanbieding. is dit een fles die het waard is om te kopen of valt deze hel erg tegen
    http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Old+Pulteney&id=155
      woensdag 23 juni 2010 @ 13:09:41 #197
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83189744
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 20:51 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Daar ben ik dan natuurlijk benieuwd naar
    quote:
    Op dinsdag 22 juni 2010 23:53 schreef MPG het volgende:

    [..]


    Idem hier .
    Mooi...
      woensdag 23 juni 2010 @ 13:10:35 #198
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83189986
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2010 13:10 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    O, je werkt niet bij Whisky Etc., maar bij Van Zuylen...
    Ook niet

    Open kaart:

    Ik werk voor Whisky etc, maar was niet op de boot (ik ben geen schrijver of wat dan ook, maar werk bij de uitgeverij).
    Maar door mijn werk kan ik redelijk meepraten op dit gebied.

    De collectie staat hier overigens los van! Dus laat daar geen misverstanden over bestaan aub.

    [ Bericht 27% gewijzigd door ChickenSpikey op 23-06-2010 13:23:10 ]
      woensdag 23 juni 2010 @ 15:13:14 #200
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83194544
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2010 13:15 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Ook niet

    Open kaart:

    Ik werk voor Whisky etc.
    Mijn vermoeden zat dus in de goede richting.
    Alcohol maakt gelukkig niet altijd kapot wat je lief is...
    pi_83194879
    quote:
    Op woensdag 23 juni 2010 15:13 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Mijn vermoeden zat dus in de goede richting.
    Alcohol maakt gelukkig niet altijd kapot wat je lief is...
    Tis een leuke wereld, de whiskywereld. Goeie sfeer altijd!
    Tuurlijk zijn er altijd een aantal die zich niet gedragen, maar bovenal zijn t altijd gezellige events!
    pi_83275889
    Complete collectie staat trouwens op eBay voor 1250,- Dus voor interesse....
      vrijdag 25 juni 2010 @ 10:44:08 #203
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83275927
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 10:43 schreef ChickenSpikey het volgende:
    Complete collectie staat trouwens op eBay voor 1250,- Dus voor interesse....
    Ik vind er persoonlijk te weinig interessants tussen zitten, maar ben benieuwd wat je er voor gaat vangen...
    pi_83276027
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 10:44 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Ik vind er persoonlijk te weinig interessants tussen zitten, maar ben benieuwd wat je er voor gaat vangen...
    Het zijn voornamelijk de twee van Chivas die geld kosten. Verder n paar flessen van iets meer dan 100,- en wat reguliere flessen. Zal er dus niet de hoofdprijs voor krijgen.
      vrijdag 25 juni 2010 @ 10:51:03 #205
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83276279
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 10:46 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Het zijn voornamelijk de twee van Chivas die geld kosten. Verder n paar flessen van iets meer dan 100,- en wat reguliere flessen. Zal er dus niet de hoofdprijs voor krijgen.
    Ik vind die Chivas bottelingen zo verschrikkelijk overrated.
    Leuk voor een onwetende Japanse of Russische toerist met te veel geld, maar voor die prijs weet ik wel betere flessen te vinden...
    pi_83277742
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 10:51 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Ik vind die Chivas bottelingen zo verschrikkelijk overrated.
    Leuk voor een onwetende Japanse of Russische toerist met te veel geld, maar voor die prijs weet ik wel betere flessen te vinden...
    Het zijn eigenlijk meer verzamelobjecten denk ik..
      vrijdag 25 juni 2010 @ 12:05:14 #207
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83279488
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 11:23 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Het zijn eigenlijk meer verzamelobjecten denk ik..
    Ben 2 jaar geleden bij Strathisla geweest in de voorraadopslag toen een vriend van ons daar nog werkte en je wilt niet weten hoeveel van die flessen daar stonden...
    pi_83279770
    markt verpesten heet dat wat ze doen
      vrijdag 25 juni 2010 @ 12:18:53 #209
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83280045
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 12:12 schreef ChickenSpikey het volgende:
    markt verpesten heet dat wat ze doen
    Nee, gewoon net doen alsof het heel zeldzaam is en zo de prijs opdrijven.
    Op Aruba gaan die flessen weg voor boven de 1000 dollar. Een vriendin werkt daar bij een drankengroothandel waar ze ze per 3 bestellen en waar ze verkocht worden aan patjepeejers die indruk op hun vrienden willen maken door zo'n fles achteloos op het strand open te trekken...
    pi_83280571
    quote:
    Op vrijdag 25 juni 2010 12:18 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Nee, gewoon net doen alsof het heel zeldzaam is en zo de prijs opdrijven.
    Op Aruba gaan die flessen weg voor boven de 1000 dollar. Een vriendin werkt daar bij een drankengroothandel waar ze ze per 3 bestellen en waar ze verkocht worden aan patjepeejers die indruk op hun vrienden willen maken door zo'n fles achteloos op het strand open te trekken...
    De Royal Salute 38yo kost in Australië zelfs 1.200,- omgerekend....
    pi_83312004
    Zo. Net mijn eerste tweede glas Lagavullin 16yr op. Stevig whiskietje Eerder in een whiskyproeverijtje gedronken. Daar zat een opbouw in dankzij Sunny en TAV74. Ik had hem nu zeg maar zo en dat was toch een andere beleving Maar wel erg lekker
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      Moderator zaterdag 26 juni 2010 @ 00:14:29 #212
    45833 crew  Fogel
    pi_83312278
    De Laga 16 vind ik heerlijk, komt binnenkort een keer in mijn collectie
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      zaterdag 26 juni 2010 @ 01:07:06 #213
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_83314193
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2010 00:07 schreef PdeHoog het volgende:
    Zo. Net mijn eerste tweede glas Lagavullin 16yr op. Stevig whiskietje Eerder in een whiskyproeverijtje gedronken. Daar zat een opbouw in dankzij Sunny en TAV74. Ik had hem nu zeg maar zo en dat was toch een andere beleving Maar wel erg lekker
    Zit ik gewoon zielig aan een slobberwhisky.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_83318737
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2010 01:07 schreef golfer het volgende:

    [..]

    Zit ik gewoon zielig aan een slobberwhisky.
    Doe je zelf als het maar lekker is
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      zaterdag 26 juni 2010 @ 13:25:00 #215
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83323261
    Gisteren de afsluitende avond van dit seizoen van onze whiskyvereniging gehad. De ALV er in 35 minuten doorheen geramd en daarna een glasbakproeverij gedaan met allerlei restjes van de leden waar ze vanaf wilden. Resultaat: Zo'n 80 open flessen, waaronder een paar mooie oude beestjes.

    En dan nu whisky zomer reces...
      zaterdag 26 juni 2010 @ 13:52:06 #216
    24114 --H-I-M--
    beyond redemption...
    pi_83324089
    net gekocht:



    ben benieuwd....
      zaterdag 26 juni 2010 @ 14:02:19 #217
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83324415
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2010 13:52 schreef --H-I-M-- het volgende:
    net gekocht:

    [ afbeelding ]

    ben benieuwd....
    Ha, die heb ik gisteren, samen met wat Laphroaigs en andere Caol Ila's, gedumpt bij de proeverij...
    pi_83325634
    Ik wil eens een Japanse whisky proberen

    Wat kunnen jullie mij aanbevelen? Er werd me eens gezegd dat er erg lekkere tussen zitten, maar ook stinkerds.
      zaterdag 26 juni 2010 @ 16:14:15 #219
    128548 pavv
    The computer says NO
    pi_83328013
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2010 14:45 schreef katerwater het volgende:
    Ik wil eens een Japanse whisky proberen

    Wat kunnen jullie mij aanbevelen? Er werd me eens gezegd dat er erg lekkere tussen zitten, maar ook stinkerds.
    heb je een budget?

    Vooral de Single Cask Japanners zitten hele mooie spullen tussen (van goed tot exceptioneel) maar die zijn helaas wat kostbaarder.(vanaf een euro of 80)

    in de wat meer betaalbare categorie kun je eens kijken naar deze:

    Nikka "From the barrel" (ruim 50%) .... lekker spul in een geinig 0.5 liter flesje (en nog geen 25 euro)
    Yamazaki 12 (NIET de 10, die vinnik saaai) een hele knap gemaakte whisky. vooral zacht maar best veel smaakjes. (rond de 50 euro)
    Yamazaki 18 ..... hele goede japanse whisky (80 euro de fles )
    Hibiki 17 ...een leuke japanse "blended" whisky...geinig flesje ook wel ± 70 euro
    Yoichi 12 hele mooie licht rokerige japanse whisky ( yoichi wordt ook wel de japanse Islay genoemd) (rond de 65 euro) (van het bovenstaande rijtje mijn favoriet)

    喝采 !

    [ Bericht 1% gewijzigd door pavv op 26-06-2010 16:19:42 ]
    pi_83379435
    quote:
    Op zaterdag 26 juni 2010 16:14 schreef pavv het volgende:

    [..]

    heb je een budget?

    Vooral de Single Cask Japanners zitten hele mooie spullen tussen (van goed tot exceptioneel) maar die zijn helaas wat kostbaarder.(vanaf een euro of 80)

    in de wat meer betaalbare categorie kun je eens kijken naar deze:

    Nikka "From the barrel" (ruim 50%) .... lekker spul in een geinig 0.5 liter flesje (en nog geen 25 euro)
    Yamazaki 12 (NIET de 10, die vinnik saaai) een hele knap gemaakte whisky. vooral zacht maar best veel smaakjes. (rond de 50 euro)
    Yamazaki 18 ..... hele goede japanse whisky (80 euro de fles )
    Hibiki 17 ...een leuke japanse "blended" whisky...geinig flesje ook wel ± 70 euro
    Yoichi 12 hele mooie licht rokerige japanse whisky ( yoichi wordt ook wel de japanse Islay genoemd) (rond de 65 euro) (van het bovenstaande rijtje mijn favoriet)

    喝采 !
    Normaal koop ik 2 flessen van rond de 40 per keer. Maar ik kan ook eens wat duurder gaan natuurlijk.

    Die flesjes van Nikka zijn inderdaad erg origineel! Het is eens wat anders dan die "bult in de hals".

    Ik denk dat het Yiochi wordt, als ik die vind natuurlijk.
    pi_83404951
    quote:
    Op zondag 27 juni 2010 23:08 schreef katerwater het volgende:

    [..]

    Normaal koop ik 2 flessen van rond de 40 per keer. Maar ik kan ook eens wat duurder gaan natuurlijk.

    Die flesjes van Nikka zijn inderdaad erg origineel! Het is eens wat anders dan die "bult in de hals".

    Ik denk dat het Yiochi wordt, als ik die vind natuurlijk.
    http://www.whiskystore.nl:

    CHICHIBU 2008 070 62,5% new spirit 57,80
    GINKGO 070 46% 44,60
    HAKUSHU SINGLE MALT 12 Y 070 43% 12 years old 54,35
    HAKUSHU SINGLE MALT 18 Y 070 43% 18 years old 73,90
    HANYU 17 Y 1990 070 55,5% 106,95
    HIBIKI 12 Y 070 43% 12 years old, from Suntory 42,75
    HIBIKI 17 Y 070 43% 17 years old, from Suntory 72,15
    KARUIZAWA 8 Y from Honshu 40% from Karuizawa Distillery,Honshu 32,60
    NIKKA ALL MALT 40% Malt & Coffey Malt 18,80
    NIKKA BLACK NIKKA 8 Y 40% 8 years old 22,50
    NIKKA COFFEY GRAIN 12 Y 1995 63% 12 years old 78,25
    NIKKA COFFEY MALT 12 Y 55% 12 years old 95,20
    NIKKA FROM THE BARREL 51,4% 51.4% cask strength 23,00
    NIKKA MIYAGIKYO 43% 50cl 28,95
    NIKKA MIYAGIKYO 10 Y 45% from Sendai Miyagikyou Distillery 53,60
    NIKKA MIYAGIKYO 12 Y 45% from Sendai Miyagikyou Distillery 61,65
    NIKKA MIYAGIKYO 15 Y 45% from Sendai Miyagikyou Distillery 72,45
    NIKKA MIYAGIKYO 1990 61% from Sendai Miyagikyou Distillery 99,55
    NIKKA NEW MALT CLUB 40% malt club 20,25
    NIKKA PURE MALT BLACK 43% Highland style 26,85
    NIKKA PURE MALT RED 43% Lowland style 25,75
    NIKKA PURE MALT WHITE 43% Islay style 26,85
    NIKKA SUPER NIKKA 55,5% super nikka 33,00
    NIKKA SUPER NIKKA 43% 70cl - 43% ..!!! 27,20
    NIKKA TAKETSURU 12 Y 40% 12 years old 32,65
    NIKKA TAKETSURU 17 Y 43% 17 years old 65,20
    NIKKA TAKETSURU 21 Y 43% 21 years old 76,15
    NIKKA YOICHI 43% 50cl 28,95
    NIKKA YOICHI 10 Y 45% from Yoichi Distillery, Sapporo 49,25
    NIKKA YOICHI 12 Y 45% from Yoichi Distillery, Sapporo 61,65
    NIKKA YOICHI 15 Y 45% from Yoichi Distillery, Sapporo 72,45
    NIKKA YOICHI 20 Y 52% from Yoichi Distillery, Sapporo 183,80
    YAMAZAKI SINGLE MALT 10 Y 070 40% 10 years old 34,45
    YAMAZAKI SINGLE MALT 12 Y 070 43% 12 years old 52,15
    YAMAZAKI SINGLE MALT 18 Y 070 43% 18 years old 80,45
    pi_83433679
    Na morgen is mijn collectie van eBay af. Bij geen bod gaan ze in de losse verkoop
    pi_83471294
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 10:57 schreef ChickenSpikey het volgende:
    Na morgen is mijn collectie van eBay af. Bij geen bod gaan ze in de losse verkoop
    Probeer het anders eens op http://www.hetwhiskyforum.nl daar zitten de freaks, connaisseurs en andere die-hards. Wellicht willen zij je wel van je collectie af helpen.

    [ Bericht 5% gewijzigd door SevenWonders op 29-06-2010 23:46:29 (typo) ]
    Take on the situation, but not the torment ...
    pi_83477760
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 23:45 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Probeer het anders eens op http://www.hetwhiskyforum.nl daar zitten de freaks, connaisseurs en andere die-hards. Wellicht willen zij je wel van je collectie af helpen.
    Thnx!
    pi_83477961
    quote:
    Op dinsdag 29 juni 2010 23:45 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Probeer het anders eens op http://www.hetwhiskyforum.nl daar zitten de freaks, connaisseurs en andere die-hards. Wellicht willen zij je wel van je collectie af helpen.
    Of www.levenswater.nl
    pi_83478474
    quote:
    Op woensdag 30 juni 2010 09:10 schreef gadeweerd het volgende:

    [..]

    Of www.levenswater.nl
    Ga ik ook ff bekijken
    pi_83585443
    Ik heb een beginners vraagje:
    Wat is het verschil tussen een malt en een blend ?
    Het zijn andere soorten geloof ik, maar is de 1 ook per definitie beter dan de ander?
    Ik drink graag een wodka/vodka met cola (ketel one bijvoorbeeld mja gewoon niet het enorm goedkope spul)
    Puur gaat ook nog wel, maar ja.
    Whiskey lijkt me meer iets om puur te drinken gezien de smaak waar wodka geen smaak van zichzelf heeft.
    Welke whiskey is een aanrader om puur te drinken, als beginner?
    Drink verder graag baileys, die licor 43 is maar een smerig zooitje trouwens, bier ook, wijn(bijna ) nooit echt een kans gegeven so far.
    Iemand een advies ? Budget; zo`n 50 euro.
    pi_83591290
    quote:
    Op vrijdag 2 juli 2010 20:06 schreef ScarFace- het volgende:
    Ik heb een beginners vraagje:
    quote:
    Wat is het verschil tussen een malt en een blend ?
    Single Malt betekend dat het 1 soort whisky is, Blend zitten meerdere soorten in.
    Blends zijn vaker zachter, single malts unieker kwa smaak (ligt dan ook weer aan de streek)
    quote:
    Het zijn andere soorten geloof ik, maar is de 1 ook per definitie beter dan de ander?
    Ligt geheel aan jezelf. Ik ben zelf meer liefhebber van single malts, maar er zijn ook genoeg mensen die blends helemaal geweldig vinden. Wel zijn de goedkopere whisky, vaak een blend. Dus laat je daar niet door afschikken als je een keer een blended whisky hebt van 15 euro en hij is niet te zuipen .
    Single Malt heb je meer variatie van, kwa streek, kwa ouderdom, je kan het zo gek niet verzinnen.
    Wil je een keer een redelijke blend proberen, haal dan eens `Famous Grouse`, die is voor het geld nog wel redelijk te drinken als slobberwhisky. (niet genieten, gewoon zuipen ). Kost zo'n 20 euro voor 1 Liter.
    quote:
    Ik drink graag een wodka/vodka met cola (ketel one bijvoorbeeld mja gewoon niet het enorm goedkope spul)
    Puur gaat ook nog wel, maar ja.
    Whiskey lijkt me meer iets om puur te drinken gezien de smaak waar wodka geen smaak van zichzelf heeft.
    Welke whiskey is een aanrader om puur te drinken, als beginner?
    Johnny Walker mag je Cola doorheen flikkeren, een single malt mengen met Cola is godslastering
    Kijk eens bij je slijter voor wat proefsetjes, bij voorkeur een met spul uit verschillende streken erin.
    Bijv een setje met een Islay, Highlands,en een Speyside.
    Islays zijn over het algemeen de "echte" whisky's volgens wat fanaten Hier ga ik een nekshot voor krijgent
    Dus probeer eens van elke streek een proefflesje, en kijk welke richting je ligt, en ga daarna verder speuren in die richting.

    Meestal wordt aan beginnende whisky drinkers iets aangeraden als Glennfidich, maar wanneer die je niet ligt ben je meteen met een slechte start begonnen. (Ikzelf vind fiddich niet te zuipen)
    quote:
    Drink verder graag baileys, die licor 43 is maar een smerig zooitje trouwens, bier ook, wijn(bijna ) nooit echt een kans gegeven so far.
    Iemand een advies ? Budget; zo`n 50 euro.
    Je zou 2 redelijke flessen single malt kunnen kopen (bijv Bowmore 10 (een islay) + HighlandPark (Islands)), of een een stapel proefkitjes met whisky's uit zoveel mogelijk streken. (dus niet 5 soorten highlands), bijvoorbeeld). Probeer eerst een streek te vinden die je lekker vind

    [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2010 23:58:28 ]
    pi_83610025
    Mocht je in de buurt van Adam zijn, dan zou ik met een aantal vrienden een bezoekje aan de L&B brengen en dan allemaal verschillende(single malt) whiskies bestellen zodat je van elkaar kunt proeven, en zo kun je redelijk gemakkelijk uitvinden welke smaken je aanspreken en welke niet. [Ze hebben daar ook setjes met verschillende whiskies die een overzicht geven van een bepaalde regio/gebied etc]. (Een goed begin kan ook gewoon zijn om bijv. de zogenaamde classic malts (talisker 10, glenkinchie 10 (of 12), Lagavullin 16, cragganmore 12, dalwhinnie 15, oban 14) te bestellen.
    Of gewoon bij een cafe ipv een biertje een paar keer verschillende single malts bestellen, dan heb je ook een beetje een idee van welke smaken je lekker vindt.

    Anders kun je met een aantal vrienden ook idd bijv. een proefsetje van de classic malts nemen. (wel redelijk aan de prijs vindt ik, voor dat geldt kun je ook namelijk twee volledige flessen classic malts kopen) of iets anders kopen. (Of gewoon whiskyavond met vrienden houden)

    Mocht je slijter ze hebben zou ik qua blends voor Adelphi Private Stock gaan (zie: http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Adelphi&id=1082) of voor de Japanse Nikka From The Barrel (http://www.vooreenmooiglas.nl/index.php?page=whiskys&naam=Nikka+Distillers&id=1806).
    pi_83613482
    Aan de omschrijving heb je soms ook niet al te veel
    quote:
    Kleur: volle donkere gouden gloed. Neus: intens vol, rokerig, tonen van cederhout, ziltig, kruiden. Smaak: intens, rokerig, chocolade, kruiden, vanille met een lange smaakvolle afdronk.
    Oke bedankt ik ga eens een starters setje kopen of op de gok een kleine fles van een bepaalde, malt word het dan waarschijnlijk.
    In mijn vriendenkring zit er soms wel eens 1 met een fles Jack Daniel`s of iets dergelijks te kloten maar dat is wat CrashO al zegt niet genieten en alleen zuipen om het dronken worden.
    Dat is ook niet alles kan ik je vertellen
      donderdag 8 juli 2010 @ 10:35:38 #231
    117222 HMaster-II
    <3 HMistress
    pi_83797659
    quote:
    Op zaterdag 3 juli 2010 17:17 schreef ScarFace- het volgende:
    Aan de omschrijving heb je soms ook niet al te veel
    [..]

    Oke bedankt ik ga eens een starters setje kopen of op de gok een kleine fles van een bepaalde, malt word het dan waarschijnlijk.
    In mijn vriendenkring zit er soms wel eens 1 met een fles Jack Daniel`s of iets dergelijks te kloten maar dat is wat CrashO al zegt niet genieten en alleen zuipen om het dronken worden.
    Dat is ook niet alles kan ik je vertellen
    Het is ook een eigen smaakbeleving die je niet aan een ander kan opdringen. De één vind dit lekker, de andere dat. Sommige mensen zweren bij J.Walker, anderen bij Islay's. Ik vind J.Walker echt niet lekker. Geeft mij een gevoel van Spiritus smaak

    Ik ben zelf meer van de Jim Beam en Jack Daniels als slobberwhiskey, maar voor de geniet gelegenheden komt er een Laphroaig, Glenlivet, e.d. op tafel.
    Afgelopen dinsdag een Oban en een Jack Daniels Gold Label gekocht.
    Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
    Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
      zaterdag 10 juli 2010 @ 02:24:11 #232
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_83874014
    laatste whisky's die ik gehad heb waren Black label 5 ( Dat is het merk ) en The balvenie. beide goed te doen. iemand nog een aanbeveling?
    pi_83948518
    bij interesse zal ik mijn collectie opnieuw posten met bijbehorende vraagprijzen per fles..
      maandag 12 juli 2010 @ 11:12:10 #234
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_83948686
    quote:
    Op maandag 12 juli 2010 11:07 schreef ChickenSpikey het volgende:
    bij interesse zal ik mijn collectie opnieuw posten met bijbehorende vraagprijzen per fles..
    Doe 'es...
    pi_83949370
    quote:
    Op maandag 12 juli 2010 11:12 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Doe 'es...
    Bij dezen..

    Het zijn uiteraard vraagprijzen en bij meerdere flessen zien we wel weer verder
    Prijzen zijn niet heel laag t.o.v. de winkelprijzen. Winkelprijzen heb ik op verschillende websites vergeleken en daar heb ik mijn vraagprijzen op gebaseerd. Daar ik er vanuit ga dat men meerdere flessen afneemt is er wel onderhandelingsruimte. Verzendkosten zijn voor de koper.

    AcNoc EU25

    Ardmore EU30

    Balblair 1989 EU50

    Balblair 1997 EU30

    BenRiach - 22yo "The Single Malts of Scotland" / Speyside / Vintage 1984 EU95

    Bruichladdich - 20yo "Third Edition" / Islay Single Malt Scotch Whisky EU90

    Chivas Regal - 25yo EU250

    Chivas Regal - Royal Salute 38 years old 'Stone of Destiny' EU550

    Glenlivet - 30yo Murray McDavid / Mission EU125

    Lagavulin - 16yo Double Matured / Single Islay Malt Whisky / Distilled '91 / Bottled '07 / "The Distillers Edition" / Special Release Limited Edition lgv. 4/495 EU55

    Lagavulin - 12yo Natural Cask Strength EU50

    Laphroaig - 18yo Single Islay Malt Scotch Whisky EU75

    Stronachie - 31yo "Specially Selected" / Single Highland Malt Scotch Whisky / Vintage 1976 Bottling / The Lost Distillery / Limited Edition EU150

    Teaninich - 33yo Murray McDavid / Mission EU125

    The Dalmore - 1263 King Alexander III EU125

    Tulibardin - 14yo Vintage Edition 1993/2007 EU25
    pi_83999168
    ... of doe een goed bod
    pi_84096172
    Damn ik vind deze net pas! Hier een Whisky liefhebber! Drink zelfs bijna geen andere alcohol. Hier me favoriet:
      Moderator vrijdag 16 juli 2010 @ 00:04:55 #238
    45833 crew  Fogel
    pi_84116501
    Op London Heathrow zit een whiskywinkel waar je ook kan proeven kwam ik vandaag achter. Wilde eigenlijk een Lagavulin 16 kopen, maar die was uitverkocht en ben na wat proeven bij de Jura 16 uitgekomen.
    Is misschien een tip, vlieg voor een paar euro met Ryanair ofzo (geen idee naar welke terminal ze vliegen en of ze überhaupt daarheen vliegen en of die terminal ook een whiskywinkel heeft ... ik was in terminal 4) naar Heathrow, ga daar de hele dag whisky proeven en vlieg in de avond met 1 liter van het spul wat je best vond terug
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      vrijdag 16 juli 2010 @ 08:40:22 #239
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84121399
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 00:04 schreef Fogel het volgende:
    Op London Heathrow zit een whiskywinkel waar je ook kan proeven kwam ik vandaag achter. Wilde eigenlijk een Lagavulin 16 kopen, maar die was uitverkocht en ben na wat proeven bij de Jura 16 uitgekomen.
    Is misschien een tip, vlieg voor een paar euro met Ryanair ofzo (geen idee naar welke terminal ze vliegen en of ze überhaupt daarheen vliegen en of die terminal ook een whiskywinkel heeft ... ik was in terminal 4) naar Heathrow, ga daar de hele dag whisky proeven en vlieg in de avond met 1 liter van het spul wat je best vond terug
    De World Of Whiskies winkels zitten ook op Gatwick, Stansted, Edinburgh en Glasgow.
    Zie http://www.worldofwhiskies.com .
    pi_84122045
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 00:04 schreef Fogel het volgende:
    Op London Heathrow zit een whiskywinkel waar je ook kan proeven kwam ik vandaag achter. Wilde eigenlijk een Lagavulin 16 kopen, maar die was uitverkocht en ben na wat proeven bij de Jura 16 uitgekomen.
    Is misschien een tip, vlieg voor een paar euro met Ryanair ofzo (geen idee naar welke terminal ze vliegen en of ze überhaupt daarheen vliegen en of die terminal ook een whiskywinkel heeft ... ik was in terminal 4) naar Heathrow, ga daar de hele dag whisky proeven en vlieg in de avond met 1 liter van het spul wat je best vond terug
    Proeven op het vliegveld? Haha, cool! Leuk idee voor een artikel!
    Hoewel Ryanair volgens mij alleen op de kleinere luchthavens vliegt..
    pi_84122099
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 00:04 schreef Fogel het volgende:
    Wilde eigenlijk een Lagavulin 16 kopen
    Lagavulin - 16yo Double Matured / Single Islay Malt Whisky / Distilled '91 / Bottled '07 / "The Distillers Edition" / Special Release Limited Edition lgv. 4/495
      Moderator vrijdag 16 juli 2010 @ 10:11:11 #242
    45833 crew  Fogel
    pi_84123203
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 08:40 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    De World Of Whiskies winkels zitten ook op Gatwick, Stansted, Edinburgh en Glasgow.
    Zie http://www.worldofwhiskies.com .
    Nu je het zegt... op het vliegveld van Glasgow hebben een paar van mijn Poolse collegas zich een jaar of twee geleden nogal misbruik gemaakt van het proeven (misbruik ja, het was drinken, geen proeven, en drinken tot ze merkbaar aangeschoten waren).
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 09:17 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Proeven op het vliegveld? Haha, cool! Leuk idee voor een artikel!
    Hoewel Ryanair volgens mij alleen op de kleinere luchthavens vliegt..
    Stuur een reporter (of jezelf) op pad
    Ze hebben niet het hele assortiment beschikbaar in proefflessen, maar toch zeker een zeer aanzienlijk deel wel.
    quote:
    Op vrijdag 16 juli 2010 09:20 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Lagavulin - 16yo Double Matured / Single Islay Malt Whisky / Distilled '91 / Bottled '07 / "The Distillers Edition" / Special Release Limited Edition lgv. 4/495
    Ja, ik zag het, maar alcohol via de post ontvangen is verboden in Noorwegen (waar ik woon). De omweg om het legaal te maken is me wat te groot.
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
    pi_84167574
    Noorwegen is idd erg streng..
      zaterdag 17 juli 2010 @ 15:06:17 #244
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_84169311
    net een paar probeer flesjes gekocht ben benieud of er wat tussen zit wat bevalt.
    pi_84175427
    Hier vanmiddag een bezoekje aan Van Zuylen gebracht. Erg tof Highland Park 18 yr en Dalwhinnie (als vervanger voor een fles die bijna leeg is )
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_84224522
    in Loosduinen.. Ben er nooit geweest, maar schijnt een van de beste van Europa te zijn hoorde ik
      maandag 19 juli 2010 @ 22:28:54 #247
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84253585
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 09:42 schreef ChickenSpikey het volgende:
    in Loosduinen.. Ben er nooit geweest, maar schijnt een van de beste van Europa te zijn hoorde ik
    Mwoah, ze hebben een redelijk groot aanbod, maar één van de beste van Europa gaat me wat te ver.
    pi_84263219
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 22:28 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Mwoah, ze hebben een redelijk groot aanbod, maar één van de beste van Europa gaat me wat te ver.
    Schijnt in een magazine gestaan te hebben, weet niet meer welke, maar hoorde dat laatst van iemand (een buitenlands magazine)
      dinsdag 20 juli 2010 @ 09:19:33 #249
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84263357
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 09:11 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    Schijnt in een magazine gestaan te hebben, weet niet meer welke, maar hoorde dat laatst van iemand (een buitenlands magazine)
    Niet alles wat in een magazine staat is waar...
    pi_84263865
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 09:19 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Niet alles wat in een magazine staat is waar...
    pi_84289624
    quote:
    Op maandag 19 juli 2010 22:28 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Mwoah, ze hebben een redelijk groot aanbod, maar één van de beste van Europa gaat me wat te ver.
    Toch heb ik online nog nergens anders mijn drams gekocht. De website van Van Zuylen vind ik wel informatief en uitnodigend om iets te kopen....

    Natuurlijk er zijn meer zaken met een indrukwekkend assortiment, Waar koop jij?
    Take on the situation, but not the torment ...
      woensdag 21 juli 2010 @ 08:52:57 #252
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84303506
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 20:55 schreef SevenWonders het volgende:

    [..]

    Toch heb ik online nog nergens anders mijn drams gekocht. De website van Van Zuylen vind ik wel informatief en uitnodigend om iets te kopen....

    Natuurlijk er zijn meer zaken met een indrukwekkend assortiment, Waar koop jij?
    Je kan beter vragen, waar koop je niet?
    Meestal koop ik bij Liquid Gold in Haarlem, Zeewijck in IJmuiden, Van Wees in Amersfoort, het al weer een tijdje ter ziele zijnde Cadenhead in Amsterdam, in/via het buitenland en ook redelijk wat via via via whiskygenoten. Daarnaast loop ik elke slijter binnen die ook maar een beetje redelijk whisky assortiment heeft. Heel zelden bestel ik bij Van Zuylen of ga ik er langs...

    Wat Liquid Gold en Zeewijck niet op voorraad hebben, bestellen ze of ik bestel bepaalde flessen op voorhand.
    De voorraad in een winkel zegt niet altijd alles, het gaat er vaker om welke connecties ze hebben met importeurs e.d.
    pi_84358201
    wie maakt me los? wil best prijsstunten hoor
      maandag 26 juli 2010 @ 22:25:06 #254
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_84525035
    net the famous grouse geprobeert, maar dat is niet mijn ding :(
    pi_84525923
    quote:
    Op maandag 26 juli 2010 22:25 schreef Under_Score het volgende:
    net the famous grouse geprobeert, maar dat is niet mijn ding :(
    Daar kan ik me iets bij voorstellen.... :+
      maandag 26 juli 2010 @ 23:31:43 #256
    176114 Under_Score
    Sarcastische lul
    pi_84528176
    bllij dat het een probeer flesje was en niet een hele fles 8-) heb nog een probeer flesje chivas regal, en een volle fles glen garioch 8-) volgens mij had ik die laatste pas in een cafe gedronken en die beviel prima. hoop wel dat het dezelfde is :')
      maandag 26 juli 2010 @ 23:38:36 #257
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84528399
    Nieuwste aanwinsten:

    Uit mijn geboortejaar :


    Sssttt, niet verder vertellen, het is een Glenfarclass...

    En gered uit de restanten van Cadenhead Nederland die nog ergens in Nederland weg stan te kwijnen:



    De 10 jaar oude Lammerlaw uit Nieuw Zeeland, zeer fruitig met een tikkie banaan... :9
    pi_84537933
    Even nog 1x reclame maken.. Maar de flessen die ik aanbied: Zijn deze niet interessant of zijn de prijzen te hoog?
      dinsdag 27 juli 2010 @ 09:53:56 #259
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84538137
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2010 09:45 schreef ChickenSpikey het volgende:
    Even nog 1x reclame maken.. Maar de flessen die ik aanbied: Zijn deze niet interessant of zijn de prijzen te hoog?
    Ik vind alleen de Stronachie eventueel wel interessant, maar de prijs die je vraagt, die overigens redelijk marktconform is, heb ik er niet voor over nu. De eerste fles in mijn vorige post was weer eventjes genoeg...

    Wat Pavv eerder ook aal aangaf, de meeste of wellicht zelfs alle whiskies in je pakket zijn nu nog wel verkrijgbaar langs de reguliere kanalen. Waarom bewaar je de wat meer bijzondere flessen niet nog een aantal jaar, totdat ze echt niet meer te krijgen zijn en er dus mogelijk meer vraag naar komt?
    De meer reguliere bottelingen zou ik gewoon leegdrinken of inpakken voor een verjaardag... :9
    pi_84538322
    Wel, iedereen weet dat ik ze heb staan, dus zou overkomen als een heeeeel goedkoop cadeau dan ;)

    De Stronachie mag je voor 120,- overnemen.

    Voor het algemeen: Op alle vermeldde vraagprijzen doe ik nog 10% vanaf.

    En aangezien ik de twee Chivas flessen niet zo snel zal verkopen, staan die automatisch wat langer bij mij ;)
      dinsdag 27 juli 2010 @ 10:25:50 #261
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84539074
    quote:
    Op dinsdag 27 juli 2010 10:01 schreef ChickenSpikey het volgende:
    Wel, iedereen weet dat ik ze heb staan, dus zou overkomen als een heeeeel goedkoop cadeau dan ;)
    Waarom? Die flessen vertegenwoordigen toch gewoon hun waarde?

    quote:
    De Stronachie mag je voor 120,- overnemen.
    Dank voor het aanbod, ga er even over nadenken.
    pi_84539154
    is ook weer waar, maar ik bedoelde meer dat ik er dan weinig moeite voor heb gedaan. Tis altijd wel leuk om iets te geven waar wat moeite voor gedaan is. Aan de andere kant, als t een echte liefhebber is.. ;)

    hoor t wel!
    pi_84578816
    Ik had op vakantie een Talisker 10 y/o gekocht om mijn een beetje een begin te maken aan mijn Classic Malt serie (heb nu alleen de Oban nog). Pak ik hem uit de auto, en terwijl ik hem in de lucht hield voel ik de fles uit de doos glijden in 1.000 stukjes op de grond :').

    Van de week maar even weer een nieuwe halen, want ik vond het een heerlijke whisky voor die prijs!
    Fingerspitzgefühl
      woensdag 28 juli 2010 @ 10:18:37 #264
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84579708
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2010 09:42 schreef ForumGek het volgende:
    Ik had op vakantie een Talisker 10 y/o gekocht om mijn een beetje een begin te maken aan mijn Classic Malt serie (heb nu alleen de Oban nog). Pak ik hem uit de auto, en terwijl ik hem in de lucht hield voel ik de fles uit de doos glijden in 1.000 stukjes op de grond :').

    Van de week maar even weer een nieuwe halen, want ik vond het een heerlijke whisky voor die prijs!
    Je hebt de grond schoongelikt om daar achter te komen? ;)
    pi_84579989
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2010 10:18 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Je hebt de grond schoongelikt om daar achter te komen? ;)
    Had op vakantie (gelukkig) al een paar glaasjes gehad, maar de oprit rook wel lekker inderdaad ^O^

    ...alleen die bittere nasmaak ;)
    Fingerspitzgefühl
    pi_84588880
    Binnenkort een whiskytasting voor het goede doel! ;) Zal jullie op de hoogte houden!
    pi_84593252
    Hoi,

    Uhm, ik drink eigenlijk helemaal geen whiskey (drink ook bijna geen alcohol) Maar heb vorig jaar een fles Zwolse Whiskey gekregen in mijn kerstpakket. Nu heb ik totaal geen verstand van Whiskey en die fles staat al een tijdje niks te doen (sinds een tijdje in het donker, hoorde dat dat beter was), maar is het ook zo dat zo'n fles lang houdbaar is en in waarde gaat stijgen? Zodat als ik mijn pensioengerechtigde leeftijd bereik er nog een aardig zakcentje op nahoud?
    pi_84593561
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2010 16:26 schreef Young_David het volgende:
    Hoi,

    Uhm, ik drink eigenlijk helemaal geen whiskey (drink ook bijna geen alcohol) Maar heb vorig jaar een fles Zwolse Whiskey gekregen in mijn kerstpakket. Nu heb ik totaal geen verstand van Whiskey en die fles staat al een tijdje niks te doen (sinds een tijdje in het donker, hoorde dat dat beter was), maar is het ook zo dat zo'n fles lang houdbaar is en in waarde gaat stijgen? Zodat als ik mijn pensioengerechtigde leeftijd bereik er nog een aardig zakcentje op nahoud?
    Tja, met een bijzopndere fles is dat wel het geval, maar met Zwolse whisky weinig kans denk ik..
      woensdag 28 juli 2010 @ 16:36:45 #269
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84593682
    Ik vrees dat 'Zwolse Whisky'alleen je niet aan een zeer uitgebreide oudedagsvoorziening gaat helpen.

    Je bedoelt waarschijnlijk deze:



    Nice to have, er zullen ook wel Highland Park liefhebbers voor zijn, maar het zal niet genoeg zijn voor een jaartje of 20 onbezorgd leven... :N
    pi_84593828
    Nou prima, maar is het wel lang houdbaar?
      woensdag 28 juli 2010 @ 16:43:21 #271
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84593949
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2010 16:40 schreef Young_David het volgende:
    Nou prima, maar is het wel lang houdbaar?
    Zio lang je de fles goed gesloten houdt, niet in het volle licht zet (in een eventuele koker doen is prima) en eens per jaar de fles even een tijdje op z'n kop houdt (zodat de kurk niet helemaal uit kan drogen), dan kan je er tot en met je pensioen naar blijven kijken... ;)
    pi_84594288
    quote:
    Op woensdag 28 juli 2010 16:43 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Zio lang je de fles goed gesloten houdt, niet in het volle licht zet (in een eventuele koker doen is prima) en eens per jaar de fles even een tijdje op z'n kop houdt (zodat de kurk niet helemaal uit kan drogen), dan kan je er tot en met je pensioen naar blijven kijken... ;)
    ... gaat vanaaf de flessen even op zijn kop houden... ;)
    pi_84626571
    quote:
    Geachte Cognac en Whisky liefhebbers,

    Misschien dat u op het ogenblik meer geniet van uw glaasje rosé op het terras in de Zeeuwse zon of misschien wel met een mooi uitzicht op de Middenlandse Zee,
    maar toch wil ik van de gelegenheid gebruik maken om u vast op de hoogte stellen van een tweetal komende activiteiten in ons luxe proeflokaal.

    Op dinsdag 21 en woensdag 22 september organiseren wij, in samenwerking met Rémy Martin Nederland, een Cognac Master Class.
    Op deze avonden kunt u kennis maken met de range van Rémy Martin.
    U kunt tijdens deze leerzame Master Class kennis maken met de verschillende manieren van drinken van de Cognac VSOP en naast kennis te maken met de Coeur de Cognac en Cognac XO gaan we, bij voldoende animo, zelfs een Rémy Martin Louis XIII open maken. Deze Cognac heeft een verkoopwaarde van ¤ 1350,00 en behoort tot een van de meest exclusieve distillaten.
    De Cognac liefhebbers krijgen omstreeks 25 augustus de defenitieve uitnodiging voor deze Master Class.
    Heeft u interesse, dan kunt u ons dit al laten weten, maar noteer de data alvast in uw agenda!

    Voor de Whisky liefhebbers staat er een Master Class op het programma van eind oktober, wederom verdeeld over 2 avonden. De defenitieve uitnodiging en line up krijgt u omstreeks eind september.De Master Class betreft de range van Highland Park Single Malt Whisky's van de Orkney Islands en zal geheel ondersteund worden door Highland Park Nederland. Voor deze Nosing & Tasting krijgen we landelijk waardering voor ons unieke proeflokaal en ons zeer ruime assortiment. De opbrengst van deze zeer bijzondere Nosing & Tasting zal geheel ten goede komen van het Sofia Kinderziekenhuis (Erasmus MC) te Rotterdam ten behoeve van het onderzoek naar Cystic Fibrosis (taai-slijm ziekte). Het parade paardje op deze avond zal de Highland Park 40 yo zijn met een winkelwaarde van ¤ 1250,00.
    Tevens word deze exclusieve Nosing & Tasting aangekondigd in het landelijke whisky tijdschrift Whisky-Etc. editie nr 3, welke word uitgegeven in september en in editie nummer 4 van december komt een uitgebreid verslag van deze Master Class.

    Het aantal beschikbare plaatsen voor beide proeverijen is 18 personen per avond. Mocht u deze avonden niet willen missen en zeker willen zijn van een plaats en niet willen wachten op de aankondiging kunt u alvast plaatsen reserveren. De kosten voor deze mooie Nosing & Tasting komen op ¤ 50,00 voor de cognac- en ¤ 100,00 voor de whisky proeverij tbv van CF.

    Zoals u waarschijnlijk al weet zullen er op de avonden van de Master Class, naast mooie producten geproefd worden ook luxe, begeleidende hapjes aangeboden worden.
    Tevens is het op een Master Class de bedoeling dat u ook iets leert over de producten en het productieproces. Dit door middel van audio-visuele ondersteuning.

    Mocht u nog op vakantie gaan, wens ik u van uit ons proeflokaal een prettige vakantie toe en let op uw mail box.

    Wellicht tot ziens op een van onze mooie proefavonden.

    HJ van Pelt

    Slijterij/Wijnhandel Hendrick J. van Pelt
    Damplein 11-13
    3319 HC Dordrecht

    tel 078-6160485
      donderdag 29 juli 2010 @ 14:29:41 #274
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84627135
    quote:
    Op donderdag 29 juli 2010 14:29 schreef MadMaster het volgende:

    [..]

    Ah, Dirk komt daar dus langs...
    Geen idee.. Ongetwijfeld :)
    pi_84655916
    Inmiddels een bod op de Lagavulin 16 en de Laphroaig 18 op eBay
      zaterdag 31 juli 2010 @ 15:33:35 #277
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84703990
    Tip van de week:

    9 oktober 2010: Whisky en Rum aan Zee te IJmuiden
    25 maart 2011: Whisky op Zee, 3-daagse whiskytrip van IJmuiden naar Newcastle met bezoek/proeverij aan/in Alnwick Castle (opnamelocatie Harry Potter)
    pi_84829292
    Tullibardine en Balblair 1997 inmiddels verkocht
    pi_84830447
    M'n kat heet Whiskey. Haar moeder Rosé en haar vader Johnny Walker. Serieus, katten van m'n vader. Telt dat ook? oO<
    pi_84830620
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2010 21:54 schreef Saruna het volgende:
    M'n kat heet Whiskey. Haar moeder Rosé en haar vader Johnny Walker. Serieus, katten van m'n vader. Telt dat ook? oO<
    Het telt alleen als je kat 'whisky' heet ipv 'whiskey' ;)
    pi_84832149
    Waarom? -O-
    pi_84842396
    quote:
    Op dinsdag 3 augustus 2010 22:30 schreef Saruna het volgende:
    Waarom? -O-
    grapje... :@
    pi_84849332
    quote:
    Op woensdag 4 augustus 2010 09:05 schreef ChickenSpikey het volgende:

    [..]

    grapje... :@
    Dan is het goed. :D
    pi_84849383
    Verkocht via eBay (bijna):

    - Ardmore Peated
    - Lagavulin 16
    - Laphroaig 18
    pi_84857204
    Lagavulin 12 en Bruichladdich zijn ook verkocht

    [ Bericht 28% gewijzigd door ChickenSpikey op 05-08-2010 13:31:16 ]
    pi_84901335
    Ik zoek de heerlijke hemelse Pinwinnie Whisky,
    Weet iemand waar die in Nederland verkrijgbaar is?

    Bij voorbaat Dank
    Op een dag drink je geen bier meer.
    Dan drink je Grolsch!!
      donderdag 5 augustus 2010 @ 17:50:53 #287
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84901391
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2010 17:49 schreef Supperboeren het volgende:
    Ik zoek de heerlijke hemelse Pinwinnie Whisky,
    Weet iemand waar die in Nederland verkrijgbaar is?

    Bij voorbaat Dank
    Alstu: http://www.vooreenmooigla(...)iskys&naam=Pinwinnie
      donderdag 5 augustus 2010 @ 18:20:20 #288
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_84902185
    quote:
    Nee, want er staat: niet leverbaar / not available
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_84906603
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2010 18:20 schreef golfer het volgende:

    [..]

    Nee, want er staat: niet leverbaar / not available
    Precies, iedereen stuurt mij die link.....
    Weet iemand een andere (web)winkel waar ze Pinwinnie verkopen?
    (Nederlandse Winkel)
    Op een dag drink je geen bier meer.
    Dan drink je Grolsch!!
      donderdag 5 augustus 2010 @ 20:18:05 #290
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_84906801
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2010 20:14 schreef Supperboeren het volgende:

    [..]

    Precies, iedereen stuurt mij die link.....
    Weet iemand een andere (web)winkel waar ze Pinwinnie verkopen?
    (Nederlandse Winkel)
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2010 18:20 schreef golfer het volgende:

    [..]

    Nee, want er staat: niet leverbaar / not available
    Wat me aan de ene kant niet en de andere kant wel verbaast. ;)
    Maar ik heb geen idee waar dat spul elders te koop is...
    pi_85042423
    - Lagavulin 16
    - Laphroaig 18

    bij dezen verkocht en opgestuurd
      † In Memoriam † dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:18:21 #292
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_85083955
    .

    [ Bericht 99% gewijzigd door Boze_Appel op 10-08-2010 09:19:16 ]
    Carpe Libertatem
      † In Memoriam † dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:18:54 #293
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_85083967
    ... laat maar, verkeerd gelezen.
    Carpe Libertatem
    pi_85083991
    op de AnCnoc inmiddels ook een bod
      Moderator dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:32:58 #295
    45833 crew  Fogel
    pi_85084278
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2010 09:20 schreef ChickenSpikey het volgende:
    op de AnCnoc inmiddels ook een bod
    Tip: zet je collectie in V&A en doe je updates daar ipv hier.
    De mensen die hier komen weten onderhand wel dat je van je whisky af wil en ik denk dat ik voor meerede spreek als ik zeg dat je regelmatige updates over de verkoop niet erg boeiend zijn.
    Wat wel boeiend zou zijn: je trekt een fles open en beschrijft wat je ervan vond ;)
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      † In Memoriam † dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:47:26 #296
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_85084585
    Ik ga binnenkort met een clubje een proefavond houden met als 'thema' Ierse whiskies. Heeft iemand nog leuke tips in de 30-80 euro regio?
    Carpe Libertatem
      Moderator dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:54:15 #297
    45833 crew  Fogel
    pi_85084721
    Weinig ervaring met Ierese whiskies, maar vind de Bushmills 10 goed (puur) te drinken en Jameson smaakt prima in de koffie (heb het eerlijk gezegd nog nooit puur geproefd...)
    I'm surrounded by morons!
    TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
    TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
    TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
      dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:56:50 #298
    81329 MadMaster
    Schots en scheef...
    pi_85084777
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2010 09:47 schreef Boze_Appel het volgende:
    Ik ga binnenkort met een clubje een proefavond houden met als 'thema' Ierse whiskies. Heeft iemand nog leuke tips in de 30-80 euro regio?
    Ter inspiratie: Verslag proeverij Cooley distillery o.l.v. brand ambassador Linda Khalfi

    De Tyrconnell, single malt, 10 jaar gerijpt, Madeira cask finished, kan ik je van harte aanbevelen.
    Net als de Connemara sherry finish en vergeet de Pot Stills van Redbreast (vooral de 15-jarige) niet...

    Krijgen we en verslagje hier van je proefavond? :P
    pi_85084899
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2010 09:32 schreef Fogel het volgende:

    [..]

    Tip: zet je collectie in V&A en doe je updates daar ipv hier.
    De mensen die hier komen weten onderhand wel dat je van je whisky af wil en ik denk dat ik voor meerede spreek als ik zeg dat je regelmatige updates over de verkoop niet erg boeiend zijn.
    Wat wel boeiend zou zijn: je trekt een fles open en beschrijft wat je ervan vond ;)
    Mag niet in V&A.. Teveel 18- daar ;)
    Maar ik zet de updates erbij, voor als iemand geïnteresseerd blijkt. Van de week kreeg ik via PM een 'bestelling' binnen en diegenen moeten toch weten wat er nog wel en niet is.

    Maar.... Kan mij ook heel goed voorstellen dat het irritant is, dus zal daar rekening mee houden en geen updates meer plaatsen.

    ^O^
      † In Memoriam † dinsdag 10 augustus 2010 @ 10:12:19 #300
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_85085099
    quote:
    Op dinsdag 10 augustus 2010 09:56 schreef MadMaster het volgende:
    Krijgen we en verslagje hier van je proefavond? :P
    Komt goed. Het is pas over een maand, maar omdat ik de Ierse hoek echt totaal niet ken behalve de hierboven genoemde Jamseson in de Irish Coffee ben ik alvast wat info aan het verzamelen.
    Carpe Libertatem
    pi_85369528
    quote:
    Op donderdag 5 augustus 2010 17:49 schreef Supperboeren het volgende:
    Ik zoek de heerlijke hemelse Pinwinnie Whisky,
    Weet iemand waar die in Nederland verkrijgbaar is?

    Bij voorbaat Dank
    http://whiskyauction.com/(...)ig/&pic=10094486.jpg

    dus naar whiskyauction.com en dan blend
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')