Ow, zulke zaken zou ik me ook mee bemoeien hoor. Net zoals iemand die wil gaan fietsen met een kindje van 4 maanden. Dan vind ik het in het belang van het kind om op zo'n moment in te grijpen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:27 schreef Kleurdoos het volgende:
mijn laatste post:
Ik geef mijn mening ook wel hoor.. in het begin voornamelijk wat overemotioneel(waar bemoei ik me mee ) maar als ik nu om me heen kijk en zie dat 1 van mijn beste vriendinnen haar zoontje koekjes geeft met 3.5 mnd, dan zeg ik daar wat van ja. Dat ze hem in een kinderstoel zet ook (met 3.5 mnd )
als ik merk dat kennissen van me, straffen op een (in mijn ogen) idiote manier, dan zeg ik dat ook. Wat ze ermee doen is een tweede..maar ik bemoei me idd overal mee
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:40 schreef Troel het volgende:
Ik krijg echt een amen gevoel na bovenstaande posts
nouja..ik nu ook niet meer na de toetjesgate hieroquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:29 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ow, zulke zaken zou ik me ook mee bemoeien hoor. Net zoals iemand die wil gaan fietsen met een kindje van 4 maanden. Dan vind ik het in het belang van het kind om op zo'n moment in te grijpen.
Maar bij een andere aanpak dan de mijne, dan zal ik me er niet zo snel mee bemoeien
That's mequote:
Dat ligt er vooral aan wie je het vraagt en in welke tijdquote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag: wat is "gewoon" opvoeden?
Dat is wat ik bedoelde met de opmerking dat het verse ouderschap je zo op kan slokken dat je wereld op dat moment niet groter is dan het al dan niet geven van een speen. Als je later terugkijkt op de opvoeding van je kind, gaat het je dan werkelijk dwarszitten dat je een speen hebt gegeven? Wat zijn daar nu de meetbare gevolgen van? En zijn die gevolgen belangrijk of zou je ze later bestempelen als bijzaak? Ik vind het in ieder geval zinvol om mezelf er - rationeel - aan te blijven herinneren dat het heus wel goedkomt met m'n zoon en dat de details er later niet of nauwelijks meer toe doen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:30 schreef lily het volgende:
Borstvoeding, flesvoeding en het speen of slaapgedrag de eerste jaren vind ik daarin niet eens zo interessant maar dat terzijde.
Bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden en probeert binnen die kaders zijn of haar kind op te voeden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
Dat is een mooie, rake opmerking. Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:34 schreef Tan het volgende:
Maar waarin ik het eens ben met TS... het kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Je kunt er nog onzekerder van worden omdat je ook andermans succesverhalen leest, die bij jou totaal niet werken. Waardoor je allerlei dingen gaat toepassen die de situatie misschien nog érger maken. Redelijkheid verdwijnt en instinct is nog verder te zoeken. Dat is iets wat volgens mij wel verergert door te blijven hangen in internet-advies.
Dat schijnt zelfs bewezen te zijn, dat een ontspannen ouder ontspannen kinderen krijgt. Dat is dan ook de belangrijkste opdracht die ik mezelf meegeef: relax! Ok, ik ben er niet altijd even succesvol in.quote:Wél merk ik dat de laatste vier kinderen veel rustiger zijn dan de oudste, maar dat komt vooral omdat ik zelf meer ervaren ben. En dat zal bij iedereen zo zijn, al vele generaties, Google en Fok of niet.
Precies.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wat ik bedoelde met de opmerking dat het verse ouderschap je zo op kan slokken dat je wereld op dat moment niet groter is dan het al dan niet geven van een speen. Als je later terugkijkt op de opvoeding van je kind, gaat het je dan werkelijk dwarszitten dat je een speen hebt gegeven? Wat zijn daar nu de meetbare gevolgen van? En zijn die gevolgen belangrijk of zou je ze later bestempelen als bijzaak? Ik vind het in ieder geval zinvol om mezelf er - rationeel - aan te blijven herinneren dat het heus wel goedkomt met m'n zoon en dat de details er later niet of nauwelijks meer toe doen.
Niet moeilijk doen en meer luisteren naar jezelf en je kind in plaats van een ander, is wat TS bedoelt denk ik. Maar volgens mij is dat onmogelijk, want als er iets is waar je allerlei vlieg- en stuntwerk bij moet verrichten dan is het wel opvoedenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
De puberteit staat in het teken van een individu worden en je losmaken van je ouders. Ik denk dat pubers graag willen dat ouders, leraren, volwassen in het algemeen toegeven dat zij hen niet begrijpen omdat dat het erkennen van zoiets als een 'eigen gedachtewereld' impliceert. Dat is een wereld die op zichzelf staat, een wereld die bestaansrecht heeft en waar anderen geen toegang toe hebben tenzij die verleend wordt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:21 schreef Tan het volgende:
en dat verandert niet als ze ouder worden, waarbij ik bij wijze van uitzondering doorverwijs naar mijn laatste logje voor een voorbeeld(link is in onderschrift)
Het zijn echter allemaal subjectieve zaken: 'gewoon' is subjectief, net als 'niet moeilijk doen'.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:21 schreef Tan het volgende:
[..]
Niet moeilijk doen en meer luisteren naar jezelf en je kind in plaats van een ander, is wat TS bedoelt denk ik. Maar volgens mij is dat onmogelijk, want als er iets is waar je allerlei vlieg- en stuntwerk bij moet verrichten dan is het wel opvoedenen dat verandert niet als ze ouder worden, waarbij ik bij wijze van uitzondering doorverwijs naar mijn laatste logje voor een voorbeeld
(link is in onderschrift)
Mee eens is hoor, maar met onredelijkheid bedoel ik met name het onredelijk reageren. Je kunt hetzelfde zeggen met redelijk gedrag. Dat is iets waar ik me toch voor in blijf zetten, en tot nu toe met succes. Ze zijn inmiddels zover dat ze redelijk blijven op het moment dat ze hun gelijk willen behalen (dus: geen grote mond, niet brutaal zijn en niet met deuren smijten), dan is alles bespreekbaar hier. Je mag best weglopen even om af te koelen vind ik, zolang je elkaar maar wel met respect behandelt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De puberteit staat in het teken van een individu worden en je losmaken van je ouders. Ik denk dat pubers graag willen dat ouders, leraren, volwassen in het algemeen toegeven dat zij hen niet begrijpen omdat dat het erkennen van zoiets als een 'eigen gedachtewereld' impliceert. Dat is een wereld die op zichzelf staat, een wereld die bestaansrecht heeft en waar anderen geen toegang toe hebben tenzij die verleend wordt.
Ik zou de onredelijkheid van je dochters niet betwisten omdat ik het niet als onredelijkheid zou zien. In hun wereld zien de perspectieven er nu eenmaal anders uit. Zij vinden jou waarschijnlijk onredelijk als je liever een wasmachine koopt dan op vakantie te gaan.Met een opmerking als 'ook ik ben jong geweest' doe je bovendien hun zoektocht naar uniciteit tekort.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb veel geleerd van Fok, maar vooral dat IK het moet doen en dat IK met mijn partner achter onze beslissingen moet staan. Dat wij onze dochter het beste kennen en weten wat voor haar en ons werkt. Dat ik mijn gevoel moet volgen, en dat ratio dat moet begeleiden. Ik denk dat ik zonder internet, google en Fok bijvoorbeeld veel langer zoekende zou zijn geweest.
Maar denk je dat die ouders werkelijk denken dat ze het goed doen, dat ze erover nagedacht hebben en bewust tot deze keuze hebben besloten omdat ze denken dat dit het beste is? Ik denk dat jouw voorbeelden juist voorbeelden zijn van mensen die NIET nadenken en bewust opvoeden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:57 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar... Wat als jij als ouder nou denkt dat het goed is voor je kind om het als 4 jarige tot 23 uur buiten te laten spelen, of om de spenen in de pure ranja te dopen, of het kind niet aan te pakken wanneer het andere kinderen pest, of met je kind dagelijks bij de mac zit... Dan denk jij misschien dat dat goed is, waarschijnlijk vanuit eigen gewoonte, maar ís dat dan goed? Ik denk het niet, en dit soort beslissingen kunnen behoorlijk grote consequenties hebben later. Daarom vind ik dat er soms iets teveel eigenwijzigheid heerst tegenover artsen en dergelijke.
haha, nee, ik ben te moeilijk volgens veel mensen, zeker als het op eten aankomtquote:Hier in OUD kun je niet zomaar roepen dat je je kind van 8 maanden dagelijks soesjes geeft, dan krijg je heel oud over je heen, en dat is tot op zekere hoogte ook terecht. Ik denk dat fora als deze onzekere ouders kunnen helpen om juist te kiezen, of dmv discussies kritisch te blijven over eigen gedrag, maar anderszijds staat het internet ook vol lulkoek. Niet iedereen kan daar even wijs mee omgaan helaas, en juist die mensen zouden adviezen van CB en artsen beter op moeten volgen.
(Ik ga er overigens van uit dat bovenstaande voorbeelden niet op jou van toepassing zijn)
ik denk dat je je door deze eerste keuzes gaat realiseren dat er heel veel beslissingen aan zitten te komen en dat ze steeds belangrijker worden. Je begint klein met zaken die op dat moment belangrijk zijn en zo groei je langzaam mee met je kind en worden de beslissingen groter en belangrijker.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:19 schreef lily het volgende:
[..]
Precies.
Tuurlijk maak je je in het begin druk over zaken als borst of flesvoeding (je moet nu eenmaal een keuze maken), over slaapgedrag, huilgedrag of geef ik een speen of niet.
Je hebt namelijk een baby en dan zijn die dingen nu eenmaal aan bod en ook belangrijk.
Maar als je kinderen opgroeien blijkt dat dat soort zaken er voor zijn toekomst niet zo toedoen. Is mijn ervaring dan heh. Of in ieder geval niet meetbaar zoals je al zegt.
Ik heb dan wel maar 1 kind, maar ik ben zeker veranderd in de loop van de jaren. Ik zou 10 jaar geleden een hele andere moeder geweest zijn dan ik nu ben. Het grote plaatje overzien op de lange termijn lijkt me ook vreselijk moeilijk, juist omdat alles constant verandert.quote:Je zou kunnen zeggen; ik heb mijn baby vaak laten huilen en daarom is hij nu moeilijk in de omgang. Tja, misschien...misschien ook niet.
Door de speen heeft hij een overbite gekregen, toen een beugel en nu wordt hij gepest. Maar wat als je die speen niet had gegeven...dan voelde hij zich als baby misschien wel niet veilig...en wat heeft dat voor gevolgen?
Niet meetbaar dus...
Maar toch moet je keuzes maken.
Om over het gebruik van ovu-testjes om uberhaupt zwanger te worden maar even niet te spreken, dat doet er namelijk al helemaal niet toe
Ik ga trouwens nu met baby 3 heel anders om dan met baby 1.
Ik ben veranderd, de tijd is weer anders, de babies zijn anders en ons leven ziet er nu anders uit. Dat zijn allemaal zaken waardoor je je keuzes aanpast.
Wat dat later voor gevolgen zal hebben....wist ik het maar. Je kiest naar eer en geweten en wil het beste doen.
Dit was eigelijk meer waar ik aan dacht toen ik de OP las van het vorige deel. Sommige dingen zijn gewoon ''logisch'' nadenken. Ik heb geen kinderen maar weet genoeg om te weten dat een je kind van 3,5 maand geen koekjes moet geven, daar is de maag niet voor klaar. En met 3,5 in de kinderstoel, lijkt me niet zo gezond voor de ontwikkeling van de rugwervel. En bij dit soort mensen denk ik dan volgens mij ''klooi'' je maar wat aan.. misschien terecht misschien onterechtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:27 schreef Kleurdoos het volgende:
mijn laatste post:
Ik geef mijn mening ook wel hoor.. in het begin voornamelijk wat overemotioneel(waar bemoei ik me mee ) maar als ik nu om me heen kijk en zie dat 1 van mijn beste vriendinnen haar zoontje koekjes geeft met 3.5 mnd, dan zeg ik daar wat van ja. Dat ze hem in een kinderstoel zet ook (met 3.5 mnd )
Klopt internet is een mooie fora maar voor sommige mensen is het moeilijk om daar mee om tegaan. En het bovenstaande waar je schreef dat je denkt dat iets goed is uit eigen gewoonte, zijn ook de mensen die heel eigenwijs kunnen zijn, ja maar mijn ouders deden het ook zo en ik ben er ook niet aan dood gegaan. En dan denk ik: je krijgt volgens mij als ouder genoeg informatie en waarschuwingen al dan niet van het CB al dan niet van internet of van andere ouders in je omgeving, als je oplettend bent dan zie je toch de verschillen, dan zie je toch dat het ook anders kan.?? En je star vasthouden aan iets om dat je het gewend bent, vind ik geen goede zaak. En ja dan is soms ''logisch nadenken''quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:57 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar... Wat als jij als ouder nou denkt dat het goed is voor je kind om het als 4 jarige tot 23 uur buiten te laten spelen, of om de spenen in de pure ranja te dopen, of het kind niet aan te pakken wanneer het andere kinderen pest, of met je kind dagelijks bij de mac zit... Dan denk jij misschien dat dat goed is, waarschijnlijk vanuit eigen gewoonte, maar ís dat dan goed? Ik denk het niet, en dit soort beslissingen kunnen behoorlijk grote consequenties hebben later. Daarom vind ik dat er soms iets teveel eigenwijzigheid heerst tegenover artsen en dergelijke.
Hier in OUD kun je niet zomaar roepen dat je je kind van 8 maanden dagelijks soesjes geeft, dan krijg je heel oud over je heen, en dat is tot op zekere hoogte ook terecht. Ik denk dat fora als deze onzekere ouders kunnen helpen om juist te kiezen, of dmv discussies kritisch te blijven over eigen gedrag, maar anderszijds staat het internet ook vol lulkoek. Niet iedereen kan daar even wijs mee omgaan helaas, en juist die mensen zouden adviezen van CB en artsen beter op moeten volgen.
(Ik ga er overigens van uit dat bovenstaande voorbeelden niet op jou van toepassing zijn)
Idd, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik denk dat je je door deze eerste keuzes gaat realiseren dat er heel veel beslissingen aan zitten te komen en dat ze steeds belangrijker worden. Je begint klein met zaken die op dat moment belangrijk zijn en zo groei je langzaam mee met je kind en worden de beslissingen groter en belangrijker.
Alles verandert idd, en je manier van opvoeden waarschijnlijk ook, dat is geen "go with the flow" of "niet nadenken" over de opvoeding maar gewoon voortschrijdend inzicht, al doende leert men.quote:Ik heb dan wel maar 1 kind, maar ik ben zeker veranderd in de loop van de jaren. Ik zou 10 jaar geleden een hele andere moeder geweest zijn dan ik nu ben. Het grote plaatje overzien op de lange termijn lijkt me ook vreselijk moeilijk, juist omdat alles constant verandert.
Of ze denken dat ze het goed doen. Ach ja, als ze niet beter weten? Als elk kind in de straat tot 23 uur buiten blijft, tja, dan denk je in elk geval dat dat normaal is.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar denk je dat die ouders werkelijk denken dat ze het goed doen, dat ze erover nagedacht hebben en bewust tot deze keuze hebben besloten omdat ze denken dat dit het beste is? Ik denk dat jouw voorbeelden juist voorbeelden zijn van mensen die NIET nadenken en bewust opvoeden.
[..]
dan wil ik die nadelen wel eens horenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:33 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Of ze denken dat ze het goed doen. Ach ja, als ze niet beter weten? Als elk kind in de straat tot 23 uur buiten blijft, tja, dan denk je in elk geval dat dat normaal is.
Dat kan inderdaad ook. Ik vrees dat het heel wat aangekloot wordt met kinderen. Misschien ben ik wat naief door te denken dat iedereen nadenkt bij wat ie doet
Vind in elk geval dat de discussies hier in OUD over nuances gaan, want rapley of een potje, is wat mij betreft een nuance in de opvoeding. Voor beide wat te zeggen, beide voor- en nadelen. Ik zie hier geen situaties voorbijkomen waarvan ik, zoals TS in topic 1, denk: wat moet daar van terechtkomen zeg...
Dit forum heeft mij in elk geval op leuke ideetjes gebracht voor later. Had nog nooit goed en wel van dragen gehoord, maar het lijkt me fantastisch!
Nou ja, uuh... verkeerd voorbeeld misschien haha. Nadeel voor rapley is misschien dat uuhh...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:39 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
dan wil ik die nadelen wel eens horen
Nee, zowel bij mij ouders als bij mijn schoonvader niet... In die zin, ze geven wel aan hoe het vroeger ging, maar stellen dat niet als enige waarheid. Ze zijn oprecht geďnteresseerd in veranderingenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:44 schreef droomvrouwtje het volgende:
Een vraagje aan de moeders hier waarschijnlijk heel offtopic maar ben er wel benieuwd naar.. Hebben jullie zelf wel eens het idee er een generatie kloof is tussen hoe jij je kind(eren) opvoed en zoals je ouders je hebben opgevoed, en dat je dat ook te horen krijgt?? Dat ze zich dan afvragen wat er ''fout'' was aan hun opvoeding en dat je dan met duidelijk voorbeelden komt en dat ze het onzin vinden een heel simpel voorbeeld is het slapen/opmaken van het bedje: kindje moet laag onder in bed op de rug, (+/- 9 jaar geleden toen ik mijn opleiding deed en een jaar kraamzorg heb gehad was het laag in bed en op de zij) Er zijn heel duidelijke aanwijzingen voor waarom het op deze manier gedaan word en waarom je dit advies krijgt. Hoe gaan jullie hier mee om?? Ga je in discussie met (schoon)ouders als ze zich hier niet aan willen houden bijv omdat ze komen oppassen, zeg je er niks van.. of probeer je ze hier info over te geven en probeer je er later over te praten..
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:45 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Nou ja, uuh... verkeerd voorbeeld misschien haha. Nadeel voor rapley is misschien dat uuhh...
Geen idee haha![]()
Je moet er ietsjes meer moeite voor doen, misschien?
![]()
(ik zou ook eerder voor vers eten gaan dan potjes, magoe)
Ja, nou goed, ik moet nog aan kinderen beginnen, dus over de zooi kan ik niet meepraten. Wel een nadeel gevonden dusquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.
Ik weet wel een nadeel van Rapley hoor!Dat het een klerezooi wordt die je op moet ruimen. En daar moet je maar net altijd tijd en zin voor/in hebben.
Oh, en vers eten kan je ook pureren he? De Rapley-discussie is niet per se potjes vs rapley maar meer gepureerd eten vs Rapley.
Hier met mijn ouders ook zo. En vooral mijn moeder ziet erg veel goeds in de dingen zoals wij (mijn zusje en ik) ze nu doen. Van sommige dingen zegt ze ook gewoon dat ze het jammer vindt dat dat vroeger anders was.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, zowel bij mij ouders als bij mijn schoonvader niet... In die zin, ze geven wel aan hoe het vroeger ging, maar stellen dat niet als enige waarheid. Ze zijn oprecht geďnteresseerd in veranderingenOp het moment dat ik om advies vraag, dan krijg ik het en als mijn moeder inschat dat ze me kan helpen met het een of ander door ongevraagd advies te geven, dan doet ze dat wel, maar ze verwacht niet dat ik het klakkeloos overneem.
Ik ben erg blij met ze
Hier dacht ik ook meteen aanquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
Ik weet wel een nadeel van Rapley hoor!Dat het een klerezooi wordt die je op moet ruimen. En daar moet je maar net altijd tijd en zin voor/in hebben.
Ik heb mijn zoon deels heel anders opgevoed dan mijn ouders mij opgevoed hebben; mijn vader is van het type "streng maar rechtvaardig" maar hij was te druk met zijn carričre om behalve de boeman ook werkelijk opvoeder te zijn, en mijn moeder is van het type wat het wel goed bedoelt maar zich werkelijk overal druk om maakt, maar zo totaal anders is dan ik dat het lastig combineert...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:44 schreef droomvrouwtje het volgende:
Een vraagje aan de moeders hier waarschijnlijk heel offtopic maar ben er wel benieuwd naar.. Hebben jullie zelf wel eens het idee er een generatie kloof is tussen hoe jij je kind(eren) opvoed en zoals je ouders je hebben opgevoed, en dat je dat ook te horen krijgt?? Dat ze zich dan afvragen wat er ''fout'' was aan hun opvoeding en dat je dan met duidelijk voorbeelden komt en dat ze het onzin vinden een heel simpel voorbeeld is het slapen/opmaken van het bedje: kindje moet laag onder in bed op de rug, (+/- 9 jaar geleden toen ik mijn opleiding deed en een jaar kraamzorg heb gehad was het laag in bed en op de zij) Er zijn heel duidelijke aanwijzingen voor waarom het op deze manier gedaan word en waarom je dit advies krijgt. Hoe gaan jullie hier mee om?? Ga je in discussie met (schoon)ouders als ze zich hier niet aan willen houden bijv omdat ze komen oppassen, zeg je er niks van.. of probeer je ze hier info over te geven en probeer je er later over te praten..
Ik moet zeggen dat ik de klerezooi wel mee vindt vallen, eigenlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.
Oh, en vers eten kan je ook pureren he? De Rapley-discussie is niet per se potjes vs rapley maar meer gepureerd eten vs Rapley.
Ja, FOK! is soms net het ouderschap, vol verrassingenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:04 schreef teamlead het volgende:
een deel 2? dat zag ik even niet aankomen
even bijlezen dus
Dat zeg ik, Rapley'ers vinden het makkelijker dan een potje.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik de klerezooi wel mee vindt vallen, eigenlijk.
En ik vind het echt gemakkelijker. We hebben van het weekend een keer een potje gedaan (lijkt me wel zo fijn als ze dat ook kent en eet), maar dat vond ik echt meer gedoe. Met rapley zet ik een bordje met wat dingen voor haar neer en we eten lekker allemaal tegelijk. Met dat potje moest ik haar telkens een hapje voeren, waardoor ik niet echt aan mijn eigen eten toekwam. Misschien doe ik het niet efficient hoor, dat kan, maar ik vond het niet gezelliger en gemakkelijker, dat potje
Nou... ik proef zo hier en daar wel af en toe een klein beetje de sfeer in het Rapley topic dat dat toch wel een klein tikkie beterderder is dan je kind een potje geven. Gepureerd vers eten is dan nog tot daar aan toe, maar een potje is toch niet best hoor.quote:Maar uiteindelijk maakt het ook neit veel uit, is het alleen een keuze die je maakt. Het maakt uiteindelijk niet uit, ze krijgen netjes op tijd en gezond te eten; wat wil je nog meer?
Prachtig voorbeeldquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:43 schreef Kleurdoos het volgende:<knip>. Omdat ik er vanuit ga dat elke ouder het beste wil en doet voor zijn kind.
Gisteren op het CB was er een vrouw met een zoontje van 2.5, die rende heel hard weg toen mijn dochter hem even wilde aaien. Dus ik zeg 'vind je het een beetje eng? waarop de moeder zegt 'hij moet zich niet zo aanstellen. en de vader 'je bent wel een beetje een mietje hoor, bang voor een meisje'
dus toen heb ik mijn scheur ook losgetrokken.
In deze ben ik het met je eens Teamlead, zo'n opmerking heeft consequenties voor het zelfbeeld en omgangsvormen van het betreffende kind, als dergelijke opmerkingen gewoonte zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:17 schreef teamlead het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld![]()
Deze ouders zullen vást het beste met hun kind voor hebben. Maar of ze nu echt nagedacht hebben over de (mogelijke) consequenties op langere termijn van hun kind op een dergelijke manier afkatten ? (Waarbij ik er voor het gemak nog maar even van uit ga dat ze het als "grapje" bedoelden)
in de loop van deel 1 en dit deel zijn inderdaad al veel betere voorbeelden voorbij gekomen jaquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:22 schreef Moonah het volgende:
Maar weet je, de voorbeelden die jij in je OP noemde vond ik niet zo treffend gekozen. Magoe, deel 2 nu.![]()
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:17 schreef teamlead het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld![]()
Deze ouders zullen vást het beste met hun kind voor hebben. Maar of ze nu echt nagedacht hebben over de (mogelijke) consequenties op langere termijn van hun kind op een dergelijke manier afkatten ? (Waarbij ik er voor het gemak nog maar even van uit ga dat ze het als "grapje" bedoelden)
Ik denk ook niet dat dit soort grapjes op lange termijn goed zijn voor zijn zelfontwikkeling.. lijkt mij dat je daar heel onzeker van wordquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.Of erger, zoals het voorbeeld dat werd gegeven over dat 'mietje' zijn, dat de ouders vooral niet willen dat hun kind reageert zoals een kind hoort te doen, maar al vast volwassen is of zo en dan ook vooral groot, sterk, vooraanstaand (alles wat de vader zelf niet is)... van dat oergedrag dat nergens op slaat.
Sommige ouders bedoelen het ook echt afzeikerig.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.Of erger, zoals het voorbeeld dat werd gegeven over dat 'mietje' zijn, dat de ouders vooral niet willen dat hun kind reageert zoals een kind hoort te doen, maar al vast volwassen is of zo en dan ook vooral groot, sterk, vooraanstaand (alles wat de vader zelf niet is)... van dat oergedrag dat nergens op slaat.
Daarom kieze ze er ook voor denk ikquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat zeg ik, Rapley'ers vinden het makkelijker dan een potje.
Zie boven; mensen die rapleyen doen dat omdat zij VINDEN dat dat VOOR HUN het beste is. Dus dat dat een beetje doorklinkt in de posts is ook niet zo gek, denk ik, maar iig wat mij betreft niet als oordeel over een ander.quote:[..]
Nou... ik proef zo hier en daar wel af en toe een klein beetje de sfeer in het Rapley topic dat dat toch wel een klein tikkie beterderder is dan je kind een potje geven. Gepureerd vers eten is dan nog tot daar aan toe, maar een potje is toch niet best hoor.
ow, haha, ja, zo klinkt het een beetje raar, maar ik bedoelde met 'kwaad kunnen' meer dat het oefenen met stukjes dan wat minder goed zou kunnen gaan, dan dat gepureerd fruit niet goed zou zijnquote:En dan ga ik hem hier eindelijk eens neer zetten, en ik hoop oprecht dat je niet boos wordt en dat je er mss zelf ook wel een klein tikkie om kan lachen want jij hebt voor mij echt de koning van de opmerkingen richting 'doorslaan' gemaakt. Wrsch heb je er niet eens bij stil gestaan wat je nou precies zei, en ergens valt het ook nog prima binnen de OP van TL want je denkt er iig wel goed over na, maar: 'Senna krijgt op het kdv gepureerd fruit, dat kan toch verder geen kwaad?'![]()
Ik schoot echt serieus in de lach.![]()
Je bedoelt er verder niks mee, in tegendeel, je probeert juist echt heel erg om het goede (of dat wat jullie het goede vinden, weloverwogen en doordacht (TS leest u mee!)) te doen.
Ik vind het zo'n mooi voorbeeld van een tikkie de realiteit verliezen in een poging om alles maar zo goed en verantwoord mogelijk te doen.![]()
Wij gaan langzaam over naar mee-eten met ons, maar vooralsnog gooi ik iedere dag in een klein pannetje water wat te koken stukjes groente. Het zal ongeveer net zoveel tijd in beslag nemen als een potje opwarmen, dus volgens mij kiezen we allebei voor gemakkelijk, alleen hebben we dan een ander idee van gemakkelijkquote:En hulde daarvoor, trouwens want ik vind een potje soms nl. wel de makkelijkste optie.
Als wij bijv. te pittig eten voor Sasha en ik heb niet iets zelfgefabriceerds in de vriezer liggen krijgt hij een potje. Of liever 'kreeg' want meneer blieft ze tegenwoordig echt niet meer. Hij wil wat wij hebben of anders niet.
De ene keer at hij een hele week met ons mee omdat dat zo uit kwam en de week erop mss 3 keer een potje omdat dat beter uit kwam qua koken etc. Een mix dus bij ons. Weloverwogen, uit gemak omdat ik het soms te veel werk vind om 2 verschillende dingen te koken op een avond.
ik snap wat je bedoelt. en we bedoelen hetzelfde denk ik. ik vind het niet kies om te plagen met zoiets persoonlijks als een verliefdheid. Maar met verliefd zijn op zich wel. Een beetje luchtig maken van het onderwerp in zijn algemeenheid. en van die Sintdingen wil ik écht niet hebben. Net als net doen of je m op het dak ziet trouwens. Dat gaat mij te ver.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Plagen is ook niet verkeerd, integendeel, net zoals je zegt.
Maar ik hou niet van 'grapjes' zoals dat van Sinterklaas.
Ik heb zo snel geen voorbeeld paraat over de andere grapjes en plagerijtjes die ik niet wil, maar je kunt bij (kleine) kinderen zoveel radartjes aan het werk zetten met opmerkingen die voor ouderen duidelijk een grapje zijn, maar die voor (kleine) kinderen heel zwaar zijn.
En over verliefdheden: ik vond het ook niet fijn om geplaagd te worden met mijn verliefdheidjes. Telkens plagend vragen hoe het met die ene jongen is ofzo. Dat is niet relaxt en daar werd ik alleen maar onzeker en gesloten van.
Maar dat is toch helemaal niet eerlijk? Natuurlijk durft zijn broertje wel, die heeft nog geen idee wat ie doet en hoe groot dat zwembad is en hoeveel water er is en hoe hulpeloos hij zich mischien wel kan voelen in dat vele water, en hoe eng dat kan zijn zijn, en misschien wel hoe een slok water je de adem kan benemen...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Ik pak even een voorbeeld van het zwemmen hier tussen uit.
Als wij gaan zwemmen met Mikael wil ie nooit wat als we er zijn. Blijft ie op de kant zitten beetje voor zich uit zitten te kijken en maar zeggen dat ie niet durft. Wat we ook zeggen niks helpt. Enige wat wel helpt ie als we zeggen: Kom op je broertje is een baby en die durft zelfs wel!! Dat helpt hem vaak wel want hij vind zichzelf een grote broer en dus springt ie ook het water in. Ik kan me voorstellen dat als er net iemand langsloopt en dat hoort ook wel zal denken...
Kijk en dat is dus wat ik bedoelquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat is toch helemaal niet eerlijk? Natuurlijk durft zijn broertje wel, die heeft nog geen idee wat ie doet en hoe groot dat zwembad is en hoeveel water er is en hoe hulpeloos hij zich mischien wel kan voelen in dat vele water, en hoe eng dat kan zijn zijn, en misschien wel hoe een slok water je de adem kan benemen...
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:44 schreef miss_sly het volgende:
Mijn schoonvader heeft daar ook een handje van, en die ga ik het ook nog wel vertellen. En de eerste die durft te dreigen met in de zak mee naar Spanje of geen kadootjes als ze neit lief is, die krijgt de wind van voren
Nee juist niet. Waarom moet je je kind bang laten maken voor iets wat een feest is. ik wil dat soort dingen bij mijn kinderen ook niet hebben.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?
En toch vind ik dat van een andere orde dan wat er in mijn situatie gebeurde, het eigen broertje als voorbeeld nemen is wat makkelijker, daar wil een kind graag de grote broer voor zijn en dus meer durven, het kind in mijn geval werd voor mijn gevoel echt afgezeken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Als wij gaan zwemmen met Mikael wil ie nooit wat als we er zijn. Blijft ie op de kant zitten beetje voor zich uit zitten te kijken en maar zeggen dat ie niet durft. Wat we ook zeggen niks helpt. Enige wat wel helpt ie als we zeggen: Kom op je broertje is een baby en die durft zelfs wel!! Dat helpt hem vaak wel want hij vind zichzelf een grote broer en dus springt ie ook het water in. Ik kan me voorstellen dat als er net iemand langsloopt en dat hoort ook wel zal denken...
Wat is daar te beschermend aan?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?
disclaimer: ik wil jou niet persoonlijk aanvallen en zéker geen rel veroorzakenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:24 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee juist niet. Waarom moet je je kind bang laten maken voor iets wat een feest is. ik wil dat soort dingen bij mijn kinderen ook niet hebben.
Oh en weet je wat ook zo vervelend is. Dat mensen dat hun eigen kind niet iets willen verbieden. "Nee dat mag niet want dan word die mevrouw boos" Ja hallo, van mij mag ie wel lawaai maken hoor je wilt het zelf niet hebben zeg dat dan gewoon![]()
Als het je al een aantal maal is overkomen dan kun je ook eens bij jezelf te rade gaan, ipv te denken dat de betreffende kinderen overgevoelig reageren.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
Ik heb zelf een x aantal van die kinderen getrained waarbij de ouders dan achteraf verhaal kwamen halen over een (in mijn ogen) onschuldige opmerking. Vaak bleek het dan ook dat de kinderen in kwestie iets totaal anders hadden opgevat dan wat bedoeld was.
Je bedoelt dat ze niet weerbaar genoeg wordt?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.
Ik heb zelf een x aantal van die kinderen getrained waarbij de ouders dan achteraf verhaal kwamen halen over een (in mijn ogen) onschuldige opmerking. Vaak bleek het dan ook dat de kinderen in kwestie iets totaal anders hadden opgevat dan wat bedoeld was.
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef teamlead het volgende:
Of hebben jullie het hierover gehad en zijn jullie tot de conclusie gekomen dat voor Mikael er geen sprake is van een negatief signaal en er dus niets aan de hand is? (want dat kan natuurlijk ook)
nou dit dus, precies mijn ervaring. In iets minder sterke mate, maar dit is wel wat ik wil voorkomen. Je wil ze toch ook niet te kwetsbaar maken én serieus nemen, en geen angsten aanwakkeren. Het is nog geen sinecure.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:32 schreef Moonah het volgende:
Hm, ik ben het wéér met je eens TL.![]()
![]()
Ik houd er niet van om kinderen onderling te vergelijken. Daarmee doe je af aan hun gevoel voor individualiteit en bevorder je competitiviteit. Bovendien lijkt het me dat in dit geval Mikael niet serieus genoemd wordt in zijn angsten. Ik zou dan eerder opteren voor een heel geleidelike stap voor stap gewenning aan het water ipv ineens in het diepe (man, ik weet zélf nog heel goed de eerste keer dat ik géén bodem onder mijn voeten voelde, dát was eng).
Ja want je kind lig de hele nacht in zo'n poepluier naast je te stinkenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef Falco het volgende:
Toch moet me één ding van het hart. Echt WTF, waarom slapen baby's bij hun ouders in bed? Dat is toch gewoon ongezond? En het gaat ook stinken met al die poepluiers
.
ongezond waarom??quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef Falco het volgende:
Toch moet me één ding van het hart. Echt WTF, waarom slapen baby's bij hun ouders in bed? Dat is toch gewoon ongezond? En het gaat ook stinken met al die poepluiers
.
Ja leuk, zo`n vingertje, maar als omstanders zelf ook zeggen dat het desbetreffende kind het verkeerd opneemt, ga ik niet bij mijzelf ten rade. Leuk dat je het probeert af te schuiven, maar helaas.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als het je al een aantal maal is overkomen dan kun je ook eens bij jezelf te rade gaan, ipv te denken dat de betreffende kinderen overgevoelig reageren.
Ja, je misbruikt zijn gevoel van grote broer zijn om hem iets te laten doen waar hij angst voor heeft. Ergo, als hij het niet doet is hij ineens niet meer de grote stoere broer maar is zijn babybroertje (die nog geen keuze heeft, maar gewoon meegesleept wordt) de stoerste.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:35 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.
Oh en dat is het juist. Mikael is niet bang voor zwemmen. Juist helemaal niet. Maar bij alles wat ie doet zegt ie eerst: Ik durf niet. Tis bijna een stopwoord. Mikael zwemt elke week dus angst is het absoluut niet!!!
Ja als ie echt bang is moet je het zo doen. Maar hij is niet bang. Tis gewoon een dromerd en geeft standaard al als antwoord: Ik durf niet. Hij dnekt er niet eens bij na. Als hij bv aan het spelen en is en ik zie dat ie moet plassen en dat tegen hem zeg. Is het ook meteen: Maar ik durf niet!! Gewoon zonder op te kijken. Hij merkt het niet eens.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Ik zou dan eerder ervoor kiezen om als een van de ouders met het angstige kind rustig aan op te bouwen om te kijken of de angst op te lossen is met begeleiding. De andere ouder kan dan lekker spelen met het andere kind. Lijkt me voor iedereen een fijnere oplossing.
Sommige dingen werken gewoon omdat ze zich op dat moment niet willen laten kennen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:35 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.
Kan ik mij heel goed voorstellen!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou dit dus, precies mijn ervaring. In iets minder sterke mate, maar dit is wel wat ik wil voorkomen. Je wil ze toch ook niet te kwetsbaar maken én serieus nemen, en geen angsten aanwakkeren. Het is nog een sinecure.
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamerquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:39 schreef p_iglet het volgende:
[..]
ongezond waarom??
en niet ieder baby/kind poept tig keer per nacht... ik mag toch hopen dat kinderen die in hun eigen bedje liggen ook niet de hele nacht met een poepluier liggen.
Die van mij poept niet 's nachtsquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamer.
Dat is echt onzin!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamer.
Je mag natuurlijk zeker je eigen mening hebben en het met je eigen kinderne op jouw manier doen, maar dit is nu net een van die dingen die niet hoeft:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat van niet bij je liggen kan ik nog snappen, maar waar haal je die 'elke nacht een poepluier' vandaan? Mijne poept misschien 2 keer in de weekquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit is nou gewoon een typische vooroordeel-reactie, slecht onderbouwd. Vind ik danquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat je dat nog vraagt!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Ticootje het volgende:
Mijn man stinkt vaker dan mijn dochter in bed, moet ik hem dan ook maar op de bank laten slapen?
Oh, dat lijkt me heerlijk!quote:
Nee dubbelvouwen in het bedje van de kleine meidquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Ticootje het volgende:
Mijn man stinkt vaker dan mijn dochter in bed, moet ik hem dan ook maar op de bank laten slapen?
dat bedje moet nog langer meequote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:07 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee dubbelvouwen in het bedje van de kleine meid![]()
Waarom als hij uit bed is heb je meer plek. Voor 2 kidsquote:
Misschien denk ik ook gewoon te simpelquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Niet op in gaan joh! Zonde om het topic af te laten dwalen door kort door de bocht gepost...
Nee hoor, kinderen poepen, eten en slapen.... niets moeilijks aanquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien denk ik ook gewoon te simpel.
Als papa toch graag dat wil?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:55 schreef Suzanna het volgende:
Nou, ik vind wel dat je erin KUNT doorslaan, dat je kinderen bij je in bed mogen. Ik heb vrienden in Amerika (waar ik overigens heel veel respect voor heb) die hun kinderen (6 stuks) heel goed en liefdevol opvoeden, maar die wat mij betreft daar veel te makkelijk in zijn. Vaak slapen ze in hun eigen bed in, maar gaan 's nachts (door een enge droom, of gewoon omdat ze het lekker warm vinden) bij hun ouders in bed liggen, zodat papa 's nachts soms moet verkassen naar het bed van één van de kinderen. Dat vind ik gewoon te ver gaan...
Die van ons slapen in hun eigen bed, ook niet bij elkaar in bed, dat mag gewoon niet, klaar uit. Als baby hebben ze wel op onze kamer geslapen, maar dan ook in hun eigen bedje. Dat vond ik wel een goed alternatief. En als je wél kunt slapen met een baby in je bed, nou, prima... dat is aan jou dan. Als alle partijen (dus ook papa) het er maar mee eens zijn vind ik. En je het niet te lang doetals ze groter worden hebben ze écht hun eigen bedje nodig...
Misschien is het als niet-ouder ook makkelijker om te roepen wat er absoluut nooit moet gebeuren dan als wel-ouder?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien denk ik ook gewoon te simpel.
Niet uit ervaringquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien is het als niet-ouder ook makkelijker om te roepen wat er absoluut nooit moet gebeuren dan als wel-ouder?
Of spreek je uit ervaring?
Maar wat als niet-ouder zot lijkt hoeft als ouder helemaal niet zot te (b)lijken....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Niet uit ervaring
Maar gewoon met nuchter redeneren kom ik tot die conclusie en vind ik dat er nog meer zotte dingen gebeuren, als ik per ongeluk in OUD verzeild raak. Ik geef maar meteen toe dat ik gemakkelijk praten heb als niet-ouder en mijn ideeën over opvoeden ook nu niet in de praktijk kan brengen.
Nou...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:12 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Als papa toch graag dat wil?
Ik zie niet in waarom ze in een eigen bedje moeten slapen.
Hier is ze iig altijd welkom als ze verdriet heeft, wil knuffelen of niet kan slapen.
Ze slaapt in haar eigen bedje maar dat is haar keus. Omdat ze dat zelf wil.
Maar als er een nare droom is dan is dat toch logisch of bij ziekte of bij angst?
En ik gok dat een kind vanzelf wel in zijn eigen bed wil slapen en dat met 20 niet meer doet![]()
En wat is dan te lang??
Dat!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou...
Ik vind "een verdrietje" niet een reden het kind bij me in bed te nemen. ik bevestig het daarmee namelijk enorm in het feit dat het een enorm probleem is waar actie op nodig is. Mijn mening is dat "gewoon" troosten dan afdoende is. We zijn er, we helpen je, en ga nu maar weer slapen. Verder geen speciale actie. Dat bewaar is voor als er écht wat is, misselijk, oorpijn, ik noem maar wat. Dat is hetzelfde als enorm troosten bij "niks". Als ik bij gewoon vallen, wat alle kinderen doen, al troost alsof er een been af ligt, wat moet ik dan uit de kast trekken als er écht eens een been af ligt? en willen knuffelen 's nachts?euh sorry, alles heeft zijn tijd, en 's nachts slapen we. en ik kies dat ze in hun bed slapen, en niet mijn kinderen. Net als ik kies wanneer we eten, en wat ze eten. Anders komt er Chips voor ontbijt en cola toe.
en natuurlijk mogen ze zelf iets pakken als ze trek hebben, ik kan hun maag niet voelen. Maar onze grenzen liggen echt wel wat scherper.
Als er geen reden is voor geborgenheid zoeken niet nee. En ik slaap gewoon liever.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Maar ik vind het juist gezellig, heerlijk om 's nachts Jen tegen me aan te voelen kruipen. Dat ze geborgenheid zoekt. Of als ik haar in haar slaap hoor lachen.
En als ze wakker wordt dat ik dan eerst een flinke knuffel krijg.
Je bent 24 uur per dag ouder, maar vind je niet dat je ouderschap te ver doorslaat als je ook echt alles moet meebeleven met je kind?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Maar ik vind het juist gezellig, heerlijk om 's nachts Jen tegen me aan te voelen kruipen. Dat ze geborgenheid zoekt. Of als ik haar in haar slaap hoor lachen.
Hier hetzelfde, maar moet zeggen dat ze geen van beide graag bij ons in bed slapen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:25 schreef Vicky het volgende:
Ik denk hetzelfde als jij buuf. Bij ziek zijn maak ik er geen probleem van als Amber in ons bed ligt maar zo voor de gezelligheid gebeurd gewoon niet.
Neequote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Je bent 24 uur per dag ouder, maar vind je niet dat je ouderschap te ver doorslaat als je ook echt alles moet meebeleven met je kind?
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:34 schreef Pvoesss het volgende:
Ooh dat zou ik niet kunnen verdriet is er niet zomaar. En hier is gewoon troosten dan geen optie.
Het is niet zomaar weg.En als ze in tranen is om een nachtmerrie dan vind ik het prima als ze komt.
Overigens slaapt ze het liefst in haar eigen bed nog en komt het zelden voor dat ze in bed wil.
Ik vind de opmerking ik kies dat ze in hun bed slapen en niet mijn kinderen dan wel weer leuk. Daar kies IK namelijk ook voor. Ik beslis dus dat het wel mag.. Het is geen geval van omdat mijn kind het zo wil doen we het zo. (al vind ik haar gevoelens heel en heel erg belangrijk) En ook ik kies wat ze eet voor ontbijt en wat ze wel en niet mag. Ik ben overigens verder heel duidelijk en streng en consequent..
Tot zover ik het normaal vind en mijn kind er behoefte aan heeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toe hoever wil je met je kinderen meegaan hierin eigenlijk? Even uit nieuwsgierigheid?
Maar hoe zie je even in bed nemen dan als een drama?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.
Maar verandert dat ook niet met de leeftijd?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.
Nou je zegt het zelf: Oh, dat zou ik niet kunnen, verdriet is er niet zomaar, gewoon troosten is dan geen optie. en ik zie het in bed nemen niet als een drama hoor, dat moet ieder voor zich weten. Ík heb het nooit gedaan, vanwege al eerder genoemde redenen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:44 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Maar hoe zie je even in bed nemen dan als een drama?
Of urenlange sessies? daar heb ik het dan weer niet over gehad dus ik vraag me af hoe je daar bij komt?
Mijn dame is overigens juist heel zelfstandig, wil alles zelf oplossen.
En zelf heel goed nadenken.
Heel ondernemend en in bijv een ballorig roept ze zo dahaagg mama en loopt als bijna 2 jarige naar de trampolines toe om tussen de grote kindjes te gaan spelen.
Ja dat verandert wel met de jaren. en ik ga er nog steeds uit als ze huilen, alleen wordt dat gewoon minder. Maar ook mijn dreumesen stonden wel"uit??" te roepen 's nachts. euh, nee, nu is het nacht en gaan we slapen. En niet spelen, kroelen, knuffelen of wat dan ook. tja, ik ben van mening dat je ze dat best kunt leren. Middelste kreeg tot 1,5 jaar een nachtvoeding, maar echt zonder verdere interactie hoor. Honger had ie, voor de rest gewoon slapen. anders was het hek echt van de dam.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar verandert dat ook niet met de leeftijd?
Ik was niet van plan om straks idd een groot issue te maken van nare dromen, maar momenteel troost ik echt nog als ze huilt. En dat zal ik zeker nog wel een aantal jaren blijven doen.
En veel regelt zichzelf. Senna begon in een wiegje bij ons op de kamer, en vaak gedurende de nacht bij ons in bed. Uiteindelijk sliep ze daarin ineens niet meer lekker, dus hebben we haar in haar grotere ledikant gelegd, en dat ging een stuk beter. Wel belandde ze dan gedurende de nacht na een voeding toch tussen ons in. Ging ook prima, tot dat toch wat minder goed ging lopen. Inmiddels slaapt ze iedere nacht in haar eigen bed, voed ik haar op haar kamertje en gaat ze terug in haar ledikant. En iedereen slaapt weer prima.
Als ze hier midden in de nacht roept om koekje, noonoo of opa dan zet ik de babyfoon wat zachter.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja dat verandert wel met de jaren. en ik ga er nog steeds uit als ze huilen, alleen wordt dat gewoon minder. Maar ook mijn dreumesen stonden wel"uit??" te roepen 's nachts. euh, nee, nu is het nacht en gaan we slapen. En niet spelen, kroelen, knuffelen of wat dan ook. tja, ik ben van mening dat je ze dat best kunt leren. Middelste kreeg tot 1,5 jaar een nachtvoeding, maar echt zonder verdere interactie hoor. Honger had ie, voor de rest gewoon slapen. anders was het hek echt van de dam.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou...
Ik vind "een verdrietje" niet een reden het kind bij me in bed te nemen. ik bevestig het daarmee namelijk enorm in het feit dat het een enorm probleem is waar actie op nodig is. Mijn mening is dat "gewoon" troosten dan afdoende is. We zijn er, we helpen je, en ga nu maar weer slapen. Verder geen speciale actie. Dat bewaar is voor als er écht wat is, misselijk, oorpijn, ik noem maar wat. Dat is hetzelfde als enorm troosten bij "niks". Als ik bij gewoon vallen, wat alle kinderen doen, al troost alsof er een been af ligt, wat moet ik dan uit de kast trekken als er écht eens een been af ligt? en willen knuffelen 's nachts?euh sorry, alles heeft zijn tijd, en 's nachts slapen we. en ik kies dat ze in hun bed slapen, en niet mijn kinderen. Net als ik kies wanneer we eten, en wat ze eten. Anders komt er Chips voor ontbijt en cola toe.
en natuurlijk mogen ze zelf iets pakken als ze trek hebben, ik kan hun maag niet voelen. Maar onze grenzen liggen echt wel wat scherper.
Dat klinkt dan toch wel weer gewoon goed hoor. Dat zou ik misschien ook wel doen als het echt menens is. Maar meestal laat ik de kinderen gewoon op hun kamer even rustig worden, ik houd ze dan echt wel vast en knuffel ze (precies wat jij zegt), mijn middelste heeft dat namelijk weleens, zo'n nachtmerrie en hélemaal overstuur. Maar bij me in bed nemen... nou ja, vaak is het zelfs niet eens als ik al slaap, maar 's avonds als wij nog beneden zijn. Dan is het sowieso niet eens een optie.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:58 schreef Pvoesss het volgende:
ooh nee ik bedoel dat voor haar is op die momenten gewoon troosten geen optie. Bij een val ofzo zeg ik ohjee en zij ook en klaar.Bij een nachtmerrie is het echt intens gillen niet kunnen doordringen schudden van verdriet..![]()
Dan pak ik haar toch liever in mn armen in bed en praat tegen haar dat alles oke is en de nare droom over is..
Dat ze weer lekker kan gaan slapen. ze ligt een uurtje bij me snikt een hele poos na en als ze in slaap valt is het prima dan blijft ze. is ze klaarwakker dan leg ik haar weer in bed en zegt ze doei mama![]()
![]()
En slaapt weer verder.. Ze heeft totaal geen behoefte om bij mij te liggen alleen als het ernst is voor haar zeg maar.
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezelligquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:29 schreef Vicky het volgende:
Tis best gezellig hoor maar Amber ligt altijd overdwars in bed en ons bed is maar 1.40
Whaha ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 9 maart 2010 15:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezellig
220quote:Op dinsdag 9 maart 2010 15:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezellig
En wie bepaalt dat? De ouders zelf toch zeker?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:55 schreef Suzanna het volgende:
Als alle partijen (dus ook papa) het er maar mee eens zijn vind ik. En je het niet te lang doetals ze groter worden hebben ze écht hun eigen bedje nodig...
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
<knip>
En hier ook 2.20m én een cosleepbedje ernaast (waar ik hem dan naar verplaats als ik zelf ga slapen, maar waar hij weer uitrolt/-draait in zijn slaap. Meestal ligt hij 's ochtends met zijn hoofd op mijn buik.
Repeat had gelijk.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:16 schreef Repeat het volgende:
De meeste OUD posters sporen dan ook niet.
En je denkt dat je daarmee uniek bent?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Repeat had gelijk.
Echt, de vurigheid waarin hier OUD-posters elkaar corrigeren (commentaar op opvoeding van iemand anders? Who the FUCK are you? Pedagoog?) noodzaken mij om mijn vriendin van Fok af te houden mochten we aan grut gaan denken.
Qua opvoeding zijn er een paar basisprincipes die ik aan mijn kinderen duidelijk wil maken. Ik voed ze als het even kan op als een hond (duidelijkheid, positief gedrag belonen, negatief bespreken en daarna negeren, eigen plaatsen begrenzen en een vaste plek voor de strafmomenten) en tegelijk wil ik een Obi Wan Kenobi voor mijn kind zijn: zet ze aan het denken, begeleid ze, zorg dat ze een wil kweken die op meer dan hebzucht alleen gestoeld is. Neem ze mee de natuur in, laat ze eens vies worden.
Maar wat ik hier zo lees... samenraapsel van opvoedmethodieken zonder duidelijke argumentatie en het ergste is dat iedereen gelijk heeft!
En wat te denken van papa?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"
Jammer dat je het zo ziet. Ik heb zelf echt erg veel gehad aan OUD toen mijn zoon nog een baby was. De onzekerheden waar elke verse ouder mee loopt kon ik hier uiten. Ik werd gerust gesteld, gerelativeerd, doorverwezen, van advies gediend, whatever. Echt, de steun (én herkenning!!) die ik hier toen heb ervaren is onbetaalbaar en die gun ik iedere nieuwbakken moeder/vader.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
Echt, de vurigheid waarin hier OUD-posters elkaar corrigeren (commentaar op opvoeding van iemand anders? Who the FUCK are you? Pedagoog?) noodzaken mij om mijn vriendin van Fok af te houden mochten we aan grut gaan denken.
Zolang alle gezinsleden op deze manier aan hun slaap toekomen, is er weinig aan de hand denk ik...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"
Wat dacht je van beiden?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Want jou post geeft alleen je eigen mening weer en is geen oordeel over de opvoedmethode van een ander natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Repeat had gelijk.
Qua opvoeding zijn er een paar basisprincipes die ik aan mijn kinderen duidelijk wil maken. Ik voed ze als het even kan op als een hond (duidelijkheid, positief gedrag belonen, negatief bespreken en daarna negeren, eigen plaatsen begrenzen en een vaste plek voor de strafmomenten) en tegelijk wil ik een Obi Wan Kenobi voor mijn kind zijn: zet ze aan het denken, begeleid ze, zorg dat ze een wil kweken die op meer dan hebzucht alleen gestoeld is. Neem ze mee de natuur in, laat ze eens vies worden.
Maar wat ik hier zo lees... samenraapsel van opvoedmethodieken zonder duidelijke argumentatie en het ergste is dat iedereen gelijk heeft!
Uiten is een ding, neergesabeld worden is hetgeen wat me dwars zit.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:59 schreef Moonah het volgende:
[..]
Jammer dat je het zo ziet. Ik heb zelf echt erg veel gehad aan OUD toen mijn zoon nog een baby was. De onzekerheden waar elke verse ouder mee loopt kon ik hier uiten. Ik werd gerust gesteld, gerelativeerd, doorverwezen, van advies gediend, whatever. Echt, de steun (én herkenning!!) die ik hier toen heb ervaren is onbetaalbaar en die gun ik iedere nieuwbakken moeder/vader.
Het is toch niet zo dat je iets wordt opgelegd? Je krijgt een spiegel voorgehouden, er worden suggesties gedaan, maar je kunt zélf toch kiezen en beslissen?
Hey, als jij junior niet rechtop wil dragen met 3 maanden, prima. Maar het is net als geloof: val mij er niet mee lastig zonder dat ik erom vraag.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 19:47 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Want jou post geeft alleen je eigen mening weer en is geen oordeel over de opvoedmethode van een ander natuurlijk.
Uh, heb je wel gelezen wat ik heb gepost? ik geloof het niet eigenlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:13 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Hey, als jij junior niet rechtop wil dragen met 3 maanden, prima. Maar het is net als geloof: val mij er niet mee lastig zonder dat ik erom vraag.
Lees je eerste post nog eens en dan dezequote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:13 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Hey, als jij junior niet rechtop wil dragen met 3 maanden, prima. Maar het is net als geloof: val mij er niet mee lastig zonder dat ik erom vraag.
En iemand die zich door haar vriend iets laat zeggen en verbieden is dan wel in staat een kind een evenwichtige weldoordachte opvoeding te geven?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Repeat had gelijk.
*knip*
wilde ik nog op reageren:quote:Op maandag 8 maart 2010 15:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Opvoeden doet het kinderdagverblijf toch... Ik moet werken
Zeggen dat er heksen en wolven in de Efteling rondlopen vind ik van dezelfde orde als zeggen dat je naar Spanje moet als je stout bent geweest. Nergens voor nodig, bangmakerij, vast grappig bedoeld, maar als volwassene niet overziend wat voor impact zoiets kan hebben op een vierjarige. En wat ik noemde over dat logeren, als volwassene tegene en kind dat niet wil logeren zeggen dat het toch een grote meid is en dan toch zo langzamerhand wel eens moet gaan logeren, en dan als een kleuter ´ah toe nou´ gaat roepen tegen een kind dat ergens bang van is, dat vind ik plagen/pesten/erg flauw. Misschien dat de toon die ik me nog goed herinner erg plagerig was, dat ik het daarom zo noem, bij gebrek aan een beter woord.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:51 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar dat zijn toch geen plagerijtjes Pytpyt?
Als het kind zelf kan kiezen, en kiest voor slapen bij papa en mama, zal het kind het ook wel fijn vinden, toch?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Ga je dat ook tegen de artsen van het consultatiebureau zeggen, bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:13 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:15 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Uh, heb je wel gelezen wat ik heb gepost? ik geloof het niet eigenlijk.
Volgens mij begrijp ik jullie uitstekend. Alleen zien jullie mijn punt nietquote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:27 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Lees je eerste post nog eens en dan deze
As if.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:45 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En iemand die zich door haar vriend iets laat zeggen en verbieden is dan wel in staat een kind een evenwichtige weldoordachte opvoeding te geven?
Leg eens uit wat wij bedoelen dan... En dan neem je meteen ook even jouw punt dat wij niet schijnen te begrijpen mee in je uitlegquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:49 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij begrijp ik jullie uitstekend. Alleen zien jullie mijn punt niet
quote:[..]
As if.
Het zit wel diep hier merk ik
Vind je dat gek? Je doet ons af als een stel volslagen idioten!quote:
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:49 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
[..]
Volgens mij begrijp ik jullie uitstekend. Alleen zien jullie mijn punt niet
[..]
As if.
Het zit wel diep hier merk ik
Kleine kinderen slapen vastquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef betty_sue het volgende:
Heel even tussendoor een vraag over het met je kind in bed slapen.
Wanneer komt de intimiteit met je man? Natuurlijk zijn er andere momenten dan in bed, maar vinden jullie het niet lastig om het te negeren als je zin hebt, verkas je dan samen naar de bank, is de sex totaal weg?
Ik vraag me dit echt even af eigenlijk.
Ach, sex hebben terwijl je zwanger bent gaat ook, dus de eerste paar maanden(- de eerste 6 weken ofzo) wil het ook wel met kind op de kamer (in eigen bed). Daarna had ik er dus wél last van. Niks zo afwindend als een zuchtend kind naast je bed.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef betty_sue het volgende:
Wanneer komt de intimiteit met je man? Natuurlijk zijn er andere momenten dan in bed, maar vinden jullie het niet lastig om het te negeren als je zin hebt, verkas je dan samen naar de bank, is de sex totaal weg?
afwindendquote:
Die verplaatst zich. Ik sex niet in bed terwijl mijn kind erin ligt, ookal slaapt ze nog zo vast. Dat voelt voor mij niet goed. Gelukkig heeft ons huis nog meer kamers, duss...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef betty_sue het volgende:
waarom nu weer zo aangebrandquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als het kind zelf kan kiezen, en kiest voor slapen bij papa en mama, zal het kind het ook wel fijn vinden, toch?
Ik snap niet zo goed waarom dit item nou zo moet worden uitgelicht? Omdat er ook veel mensen zijn die dat absoluut niet willen, wil dat toch niet zeggen dat het verkeerd is? En niemand dwingt toch een ander om zijn kind WEL bij zich te laten slapen, waarom moet er dan zo op gehamerd worden dat het wel zo doen niet goed of juist raar zou zijn?
Right...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:22 schreef betty_sue het volgende:
Ok, ze slapen vast. Handig!
Mama! ik droomde vannacht dat ik op een boot zat! Ik schommelde helemaal heen en weer!
Hoezo doe ik aangebrand als ik me afvraag waarom er zo'n focus op dat onderwerp ligtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:24 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarom nu weer zo aangebrand
in de 2 posts die ik quote, viel mij vooral het enthousiasme van de moeders over deze "regeling" op. Daar is niks mis mee (zou vervelender zijn als moeders er niks an vond), maar dan is het toch geen rare vraag die ik stel?
Alleen - en dat heb ik nu al zovaak gezegd - ben je je daar dan van bewust? Is het een keuze die je maakt omdat jij als ouder dat prettig vindt, of omdat je denkt dat dat de beste keuze is voor je kind ?
die postte dit nietquote:
tja.. daar gaan jij en ik het nooit over eens worden geloof ikquote:Ik denk dat wij er alledrie van genieten. Mijn zoon mag altijd kiezen 's avonds. "Waar wil je slapen, in je eigen bed, in het kleine bedje (de cosleeper) of in het grote bed?". Meestal kiest hij het grote bed, soms ook het kleine of zijn eigen bed.
Weet je, het is niet opgelegd ofzo. Het is ontstaan toen hij een paar keer 's avonds in slaap was gevallen toen we samen op bed (mijn lief werkt 's avonds) DWDD keken. Dat voelde zo schattig. Toen heb ik hem een aantal malen laten kiezen. Tot mijn lief vroeg of het structureel was geworden ofzo. Nah, dan heb je daar een gesprekje over en bij gebrek aan tegenargumenten (want dat blijkt dan, waarom zou hij per sé op zijn eigen kamer moeten slapen?) beslis je samen dat het dan dus goed is voor ons.
Echt, zó lekker om als je gaat slapen (immers, manlief komt pas thuis als ik al lang en breed lig te pitten) zijn handje vast te houden, nog even over zijn bolleke te aaien. En 's ochtends is het ook heerlijk wakker worden, lepeltje lepeltje met mijn vent en mijn zoon met zijn hoofd op mijn buik. Om over de bijna altijd stralende toet die je tegemoet lacht als hij zijn ogen opendoet maar te zwijgen....
Op een gegeven moment zal hij écht zelf behoefte hebben aan zijn privacy en dan staat het hem vrij om weer structureel voor zijn eigen bed te kiezen.
ach.. zomaar een greep:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo doe ik aangebrand als ik me afvraag waarom er zo'n focus op dat onderwerp ligt
Maar goed, draaien we de vraag om: waarom denk je dat het NIET de beste keuze voor het kind kan zijn?
Wat ik me nu wel al twee topics afvraag.. Waarom vindt JIJ het zo belangrijk dat een kind in z'n eigen bed moet liggen?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
die postte dit niet
[..]
tja.. daar gaan jij en ik het nooit over eens worden geloof ik. En dan heb ik het niet over "eens een keer", maar je "waarom zou hij zonodig in zijn eigen bed moeten slapen" zorgt bij mij ervoor dat de 2 haren die ik nog heb accuut recht overeind gaan staan
.
Je geeft (vind ik dan he) het kind een keuze, die geen keuze zou moeten zijn. "Het staat hem vrij" om ooit weer in zijn eigen bed te slapen: mooi hoor.. maar hoezo staat hem dat vrij? Waarom bepalen jullie als ouders dat niet gewoon?
Omdat (zoals in het vorige topic ook al aangeven is) sommige ouders het geen issue vinden waar het kind slaapt, maar dat het kind slaapt. Dat jij daar geen heil in ziet, wil niet zeggen dat het geen optie is.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
die postte dit niet
[..]
tja.. daar gaan jij en ik het nooit over eens worden geloof ik. En dan heb ik het niet over "eens een keer", maar je "waarom zou hij zonodig in zijn eigen bed moeten slapen" zorgt bij mij ervoor dat de 2 haren die ik nog heb accuut recht overeind gaan staan
.
Je geeft (vind ik dan he) het kind een keuze, die geen keuze zou moeten zijn. "Het staat hem vrij" om ooit weer in zijn eigen bed te slapen: mooi hoor.. maar hoezo staat hem dat vrij? Waarom bepalen jullie als ouders dat niet gewoon?
weet je... het grote verschil tussen OUD en "de rest van FOK", is dat hier een oververtegenwoordiging van hormonen aanwezig is. Niet zo raar natuurlijk maar dat zorgt er wél voor dat discussies hier op een TOTAAL andere manier verlopen dan op de rest van FOk.,quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:59 schreef Moonah het volgende:
[..]
Vind je dat gek? Je doet ons af als een stel volslagen idioten!![]()
Terwijl écht, hier schrijven meestendeels leuke, verstandige, humorvolle vrouwen.
Maar goed, als je dat niet wil zien moeten we daar naturlijk gewoon schijt aan hebben.
Dat hoeft ook niet.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:30 schreef teamlead het volgende:
tja.. daar gaan jij en ik het nooit over eens worden geloof ik.
Omdat dat een keuze is die onze zoon van ons zelf mag maken. Daar kiezen wij voor.quote:Je geeft (vind ik dan he) het kind een keuze, die geen keuze zou moeten zijn. "Het staat hem vrij" om ooit weer in zijn eigen bed te slapen: mooi hoor.. maar hoezo staat hem dat vrij? Waarom bepalen jullie als ouders dat niet gewoon?
waarbij ik dus alleen maar aangeef dat die keuze consequenties kan hebben en waarvan ik gebaseerd op de reacties in dit topic er niet bij iedereen even hard van overtuigd ben dat die consequenties zijn meegenomen in het besluit....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:33 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Omdat (zoals in het vorige topic ook al aangeven is) sommige ouders het geen issue vinden waar het kind slaapt, maar dat het kind slaapt. Dat jij daar geen heil in ziet, wil niet zeggen dat het geen optie is.
Correctie, er is hier een oververtegenwoordiging van andere hormonen dan op de rest van Fok....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:38 schreef teamlead het volgende:
[..]
weet je... het grote verschil tussen OUD en "de rest van FOK", is dat hier een oververtegenwoordiging van hormonen aanwezig is.
gelukkig niet... kon anders wel eens een hele lange reeks wordenquote:
jwel.. da's helder... maar ik vroeg me af waarom je je zoon die keuzemogelijkheid geeft? Dat het een constructie is waar jullie geen van 3en ongelukkig van worden lijkt me helderquote:
[..]
Omdat dat een keuze is die onze zoon van ons zelf mag maken. Daar kiezen wij voor.
Zo lang we ons er alledrie prettig bij voelen lijkt me dat geen enkel bezwaar. En als één van ons het niet meer prettig vindt, dan veranderen we het weer. Simple as that.
Welke consequenties doel je op?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarbij ik dus alleen maar aangeef dat die keuze consequenties kan hebben en waarvan ik gebaseerd op de reacties in dit topic er niet bij iedereen even hard van overtuigd ben dat die consequenties zijn meegenomen in het besluit....
nah, oke.. puntje voor jouquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:40 schreef Moonah het volgende:
[..]
Correctie, er is hier een oververtegenwoordiging van andere hormonen dan op de rest van Fok....
Waarom niet?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:41 schreef teamlead het volgende:
jwel.. da's helder... maar ik vroeg me af waarom je je zoon die keuzemogelijkheid geeft? Dat het een constructie is waar jullie geen van 3en ongelukkig van worden lijkt me helder
Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken die elkaar tegenspreken. En geloof me, juist zulke keuzes maak je niet zonder je vantevoren goed te informeren. Juist door de elkaar tegensprekende onderzoeken... En ik weet van de meeste dames hier dat ze over het algemeen echt niet ondoordacht met hun kind(eren) aan de gang gaan. En zijn er wel waarschijnlijk, maar dat weet ik vooralsnog goed te negerenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:39 schreef teamlead het volgende:
[..]
waarbij ik dus alleen maar aangeef dat die keuze consequenties kan hebben en waarvan ik gebaseerd op de reacties in dit topic er niet bij iedereen even hard van overtuigd ben dat die consequenties zijn meegenomen in het besluit....
Met de nadruk op kan. Dit is dus het geval als je rookt, medicijnen gebruikt, bepaalde ziekten/afwijkingen hebt enzovoort. Als dit niet het geval, is er weinig gevaar.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
ach.. zomaar een greep:
Omdat uit slaaponderzoek meer dan eens is gebleken dat een goede nachtrust voor ouders én kind van belang is
Omdat uit diverse onderzoeken blijkt dat het voor kinderen gevaarlijk kan zijn om bij ouders in bed te slapen (en ja: die is leeftijdsafhankelijk)
omdat het kind niet leert dat zijn plek, waar hij slaapt, zijn bed is en niet dat van mama en papa
Omdat je geen grenzen stelt voor je kind (op dat specifieke gebied althans)
Zo lang jij gewoon goed onderbouwt en beargumenteert (he, het lijkt elk willekeurig subforum op fok welquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:38 schreef teamlead het volgende:
[..]
weet je... het grote verschil tussen OUD en "de rest van FOK", is dat hier een oververtegenwoordiging van hormonen aanwezig is. Niet zo raar natuurlijk maar dat zorgt er wél voor dat discussies hier op een TOTAAL andere manier verlopen dan op de rest van FOk.,
Als ik nu zou zeggen dat ik vind dat een aantal dames in OUD een enorme plank voor hun harses hebben en idiote keuzes maken breekt hier vrij snel de pleuris uit... en dan 10 tegen 1 door juist die vrouwen die ik níet bedoel
Precies, c'est le ton qui fait la musique.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:45 schreef E.T. het volgende:
[..]
Zo lang jij gewoon goed onderbouwt en beargumenteert (he, het lijkt elk willekeurig subforum op fok wel) waarom je zo'n afwijkende mening hebt, wordt er ook gewoon normaal terug gedaan hoor
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:59 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Jij was toch degene die zei dat hij zijn vriendin wel even van FOK weg zou houden... ik verzin het niet hoor!
No offence.. maar dat is je taak als ouder: je kind opvoeden en keuzes voor hem/haar maken zolang hij/zij daar zelf niet toe in staat is. En een kind is daar niet toe in staat, aangezien een kind niet de consequenties van keuzes kan overzienquote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:42 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarom niet?
Er is al zoveel dat voor hem wordt bepaald, hetgeen hij aankan mag hij van mij/ons kiezen.
da's niet helemaal het beeld dat bestaat over OUD... en da's nog best een understatement. Ik heb létterlijk in het borstvoedingstopic de opmerking "wil jij dan niet het beste voor je kind" voorbij zien komen toen een moeder aangaf te overwegen om over te stappen naar flesvoeding.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:45 schreef E.T. het volgende:
[..]
Zo lang jij gewoon goed onderbouwt en beargumenteert (he, het lijkt elk willekeurig subforum op fok wel) waarom je zo'n afwijkende mening hebt, wordt er ook gewoon normaal terug gedaan hoor
beetje laat,, maar ik zie deze post nu pasquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef prupke het volgende:
En elke moeder en vader die weten onbewust wel wat goed voor hun kind is. En ja iedereen heeft nu eenmaal een andere manier van opvoeden en dat is maar goed ook denk ik.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:09 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
maar bedankt dat je mijn beeld van de gemiddelde OUD-poster bevestigd,
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:18 schreef teamlead het volgende:
[..]
da's niet helemaal het beeld dat bestaat over OUD... en da's nog best een understatement.
nou laat jeugdzorg maar langskomen danquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:16 schreef teamlead het volgende:
[..]
No offence.. maar dat is je taak als ouder: je kind opvoeden en keuzes voor hem/haar maken zolang hij/zij daar zelf niet toe in staat is. En een kind is daar niet toe in staat, aangezien een kind niet de consequenties van keuzes kan overzien
met het risico dat ik zo met pek en veren door half OUD afgevoerd wordt...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:36 schreef p_iglet het volgende:
[..]
nou laat jeugdzorg maar langskomen dan![]()
Mijn peuter van 2,5 komt iedere nacht bij ons in bed liggen. Krijgt dan nog borstvoeding als hij wil ook. Ligt niet om 7 uur in bed. Maar loopt regelmatig tot 22.00 rond.
Daarbij mag hij zelf kiezen wat hij aan wil, of hij wel of niet wil eten en regelmatig ook nog wat hij wil eten.
We hebben geen kinderwagen, als hij niet wil lopen dan wordt hij gedragen (draagdoek).
Hij krijgt nooit straf, staat nooit in een hoek/op de gang of wat dan ook. Krijgt nooit te horen "omdat ik dat zeg" of "omdat mama/papa dat wil", maar altijd uitleg.
Wat een monster van een kind moeten we hier toch hebben.
Ow nee het is gewoon een prima ontwikkelende peuter van 2,5 die zich altijd gezellig en sociaal kan gedragen wanneer dat gewenst is. En ook goed kan omgaan met het feit dat er bij anderen soms meer of andere regels gelden dan thuis.
het is gedeeltelijk instinct en gedeeltelijk nadenken....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:24 schreef teamlead het volgende:
[..]
beetje laat,, maar ik zie deze post nu pas![]()
maar: nou nee.. niet elke moeder en vader weten onbewust wel wat goed is voor hun kind. Helaas bestaan organisaties als jeugdzorg juist omdat ouders het niet weten.
Opvoeden ís nu eenmaal niet iets op basis van instinct, maar iets waar je gewoon over na moet denken en bewust mee bezig moet zijn
wat doe jij dan als bv je kind iets doet wat hij absoluut niet mag doen?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:36 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Mijn peuter van 2,5 komt iedere nacht bij ons in bed liggen. Krijgt dan nog borstvoeding als hij wil ook. Ligt niet om 7 uur in bed. Maar loopt regelmatig tot 22.00 rond.
Daarbij mag hij zelf kiezen wat hij aan wil, of hij wel of niet wil eten en regelmatig ook nog wat hij wil eten.
We hebben geen kinderwagen, als hij niet wil lopen dan wordt hij gedragen (draagdoek).
Hij krijgt nooit straf, staat nooit in een hoek/op de gang of wat dan ook. Krijgt nooit te horen "omdat ik dat zeg" of "omdat mama/papa dat wil", maar altijd uitleg.
Wat een monster van een kind moeten we hier toch hebben.
Ow nee het is gewoon een prima ontwikkelende peuter van 2,5 die zich altijd gezellig en sociaal kan gedragen wanneer dat gewenst is. En ook goed kan omgaan met het feit dat er bij anderen soms meer of andere regels gelden dan thuis.
Die situatie kan niet voorkomen. Immers, hij heeft de grenzen al zover opgerekt voor zijn belevingswereldje dat hij niks fout kan doen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:45 schreef prupke het volgende:
[..]
wat doe jij dan als bv je kind iets doet wat hij absoluut niet mag doen?
Straf je hem/haar dan ook niet?
oh puhlease......quote:fatsoenlijke argumenten
. Misschien moet je dan eerst even beginnen met een stukje taalontwikkeling, zodat het kind het concept "sociaal wenselijk" uberhaupt gaat begrijpen?quote:gezellig en sociaal wenselijk is om aan tafel te zitten tot iedereen klaar is
Ik denk dat ik je bedoeling van opvoeden wel begrijp.... (niets alles misschien)quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:25 schreef p_iglet het volgende:
Op jongere leeftijd uitleggen en afleiden met wat anders.
En nu is het vooral heel veel uitleggen waarom ik iets niet wenselijk vind en een alternatief bieden of samen overleggen over een alternatief...
Overigens wordt hier iedere avond aan tafel gegeten, krijgt hij geen snoep etc, dat is gewoon niet in huis en valt dus ook niet uit te kiezen. Maar dwingen om te eten doen we hier dus niet. Dwingen om aan tafel te blijven zitten ook niet. Maar wel uitleggen dat het gezellig is en sociaal wenselijk is om aan tafel te zitten tot iedereen klaar is. En zelf kiezen wat hij eet betekend niet dat ik 4 soorten groenten klaar ga staan maken, maar wel dat als hij vandaag alleen de broccoli wil eten, en geen vlees of aardappels dat dat dan prima is. Gemiddeld genomen eet hij alles en zeer gevarieerd.
Niet straffen wil niet zeggen dat mijn kind alles mag. Een geen vaste bedtijd wil ook niet zeggen dat hij maar onbeperkt rond mag blijven lopen ook al is hij moe. Dan is het ook van kom zullen we naar bed gaan, dan lees ik nog een verhaaltje voor. Maar geen je gaat NU naar bed, en daar blijf je in liggen ook al krijs je de hele boel bij elkaar.
En ja ik ben dus zo'n ouder die de discussie aangaat met haar kind, en als het kind met fatsoenlijke argumenten komt er nog in mee gaat ook.
Ik ben van mening dat mensen sneller geneigd zijn om iets te doen als ze snappen waarom, of uit intrinsieke motivatie, dan puur en alleen omdat er straf volgt als je het niet doet. En dat geldt ook voor kinderen. Opvoeden is wat mij betreft ook vooral voorleven.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:16 schreef teamlead het volgende:
[..]
No offence.. maar dat is je taak als ouder: je kind opvoeden en keuzes voor hem/haar maken zolang hij/zij daar zelf niet toe in staat is. En een kind is daar niet toe in staat, aangezien een kind niet de consequenties van keuzes kan overzien
Weet je dat dat in Spanje bv juist heel normaal is, dat ze daar ons juist een te strikte opvoeding vinden geven aan onze kinderen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
met het risico dat ik zo met pek en veren door half OUD afgevoerd wordt...
Het beeld dat jij nu schetst, is precies het beeld waar bij mij letterlijk de tenen in mijn schoenen krom gaan staan.
Je kind zal vast een vrolijk kind zijn, dat geloof ik graag. Het kind bepaalt namelijk (afgaand op deze post) hoe het opgevoed wordt.
Dat kan nooit de bedoeling zijn. Een kind van 2,5 die tot 22:00 rondwandelt, zelf bepaalt of en zo ja wat hij wenst te eten, nooit straf krijgt is voorbestemd om een gruwel van een verwend kind te worden, dat nooit zal leren dat er grenzen en autoriteit bestaat en op geen enkele manier kan uitgroeien tot een evenwichtig persoon
Wat is in godesnaam jouw taak in dit geheel als ouder nog?
rozijnen zijn redelijk gezond voor iedereenquote:Op woensdag 10 maart 2010 00:47 schreef p_iglet het volgende:
mijn 2,5 jarige komt met prima argumenten hoor... (zijn taalontwikkeling verloopt overigens meer dan voorspoedig als ik de dames op het consultatiebureau moet geloven)
Even voorbeeldje van een discussie die hij uiteindelijk "gewonnen heeft"
mama: "wat wil je als ontbijt?"
peuter: "rozijntjes
mama: "maar rozijntjes vind ik niet echt ontbijt
peuter: "maar rozijntjes brood is ook ontbijt
mama: "maar bij rozijntjesbrood heb je ook brood dat vind ik wel ontbijt, dat zijn geen losse rozijntjes"
peuter: "maar in muesli zitten ook losse rozijntjes"
tsja toen waren mijn argumenten op en kon ik niet meer verzinnen dan "omdat ik het zeg" en daar begin ik dus niet aan. Mijn peuter heeft die ochtend dus eerst een klein handje rozijntjes op, om vervolgens te ontdekken dat hij nog honger had en toen nog een boterham te eten.
Maar duidelijk dat onze manier van opvoeding niet de manier is die iedereen wenst toe te passen. Maar niet iedereen die opvoed op een manier anders TS en enkele posters wenselijk achten denkt niet over de opvoeding van zijn kinderen na. Er wordt hier wel degelijk over nagedacht, en bewust gekozen voor een andere manier. Ik ben ouder en opvoeder, geen dictator.
Overigens kruip ik nu ook mijn bedje in, nu nog zonder peuter, maar die kruipt er straks vast gezellig bij.
Heb je hierover al onderzoeken gelezen? Weet je zo heel erg zeker dat jouw mening in deze een feit is?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
met het risico dat ik zo met pek en veren door half OUD afgevoerd wordt...
Het beeld dat jij nu schetst, is precies het beeld waar bij mij letterlijk de tenen in mijn schoenen krom gaan staan.
Je kind zal vast een vrolijk kind zijn, dat geloof ik graag. Het kind bepaalt namelijk (afgaand op deze post) hoe het opgevoed wordt.
Dat kan nooit de bedoeling zijn. Een kind van 2,5 die tot 22:00 rondwandelt, zelf bepaalt of en zo ja wat hij wenst te eten, nooit straf krijgt is voorbestemd om een gruwel van een verwend kind te worden, dat nooit zal leren dat er grenzen en autoriteit bestaat en op geen enkele manier kan uitgroeien tot een evenwichtig persoon
Wat is in godesnaam jouw taak in dit geheel als ouder nog?
Zo wordt het hier ook aangepaktquote:Op woensdag 10 maart 2010 08:48 schreef debuurvrouw het volgende:
ik onderving dat soort "problemen" door de keuze nog wat te beperken. wil je Pap of een boterham als ontbijt? Ze leren dat er naar ze geluisterd wordt,én ze eten een gezond ontbijt. Net als met naar bed gaan. Daar is gewoon een tijd voor, en die verschilt ook per leeftijd. Maar ook per persoon, Mijn middelste heeft veel slaap nodig, oudste en jongste minder. Dat weten ze zelf ook, en soms kiest hij er dan voor om tegelijk met kleine broer te gaan slapen, of gaat jongste wat later naar bed. In principe op een vaste tijd. En als ze dan nog geen slaap hebben lezen ze nog even. Ik ga ze dat niet zelf laten beslissen, omdat ik het mijn verantwoording vind dat ze uitgerust op school komen.ém dat ze niet te lang voor die buis hangen.En nu merken ze ook dat als er te lang gelezen wordt ze de volgende dag moe zijn.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Zo wordt het hier ook aangepaktIsa mag zelf kiezen, tussen de opties die ik (wij) aanreik. Een kind moet de vrijheid hebben zichzelf te ontwikkelen, maar die vrijheid geef je door grenzen te stellen. Moonah had daar ooit eens een geweldige formuleren voor, maar die kan ik niet zo snel vinden nu.
Tegenwoordig zijn de keuzemogelijkheden ruimer trouwens. Was het een jaar of twee terug nog de vraag 'wil je broccoli of boontjes?', nu vraag ik haar regelmatig wat ze graag wil voor avondeten. Da's heel fijn als ik zelf geen inspiratie heb
Ik geloof ook serieus dat dat nu nog niet zoveel problemen op zal leveren met 2,5 maar kinderen verleggen ook steeds hun grenzen en ze worden ook een keer 6, 10 en 12 of 16 en dan gaan ze andere dingen doordrukken of kunnen de dingen die je nu toestaat best een probleem worden.quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:31 schreef teamlead het volgende:
![]()
![]()
een kind van 2,5 met
[..]
oh puhlease......![]()
uitleggen dat het
[..]
. Misschien moet je dan eerst even beginnen met een stukje taalontwikkeling, zodat het kind het concept "sociaal wenselijk" uberhaupt gaat begrijpen?
Serieus... dat mensen keuzes maken die niet de mijne zijn.. soit.. maar dat jij er bewust voor kiest om je kind niet op te voeden, maar het kind te laten bepalen wat hij wil....
Ja, eensquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:16 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind dat kiezen tussen zaken waarvan je als ouder denkt dat ze kunnen kiezen een goede optie. Dat is wat wij ook willen gaan doen als ze daar groot genoeg voor is. Geen enkele keuze voor een kind lijkt me ook niet wenselijk, maar ik denk ook dat het wel goed is om het beperkt te houden. Een volledig open keuze lijkt me voor kinderen ook moeilijk te behappen, daar kunnen ze niet heel veel mee. Bovendien wil ik dan keuzes aanreiken die ze ook werkelijk heeft.
Ze kiezen hier alledrie wat ze willen eten in de aankomende week. Nog nooit zoveel rode kool en spruitjes gegeten als deze winterquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:10 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Zo wordt het hier ook aangepaktIsa mag zelf kiezen, tussen de opties die ik (wij) aanreik. Een kind moet de vrijheid hebben zichzelf te ontwikkelen, maar die vrijheid geef je door grenzen te stellen. Moonah had daar ooit eens een geweldige formuleren voor, maar die kan ik niet zo snel vinden nu.
Tegenwoordig zijn de keuzemogelijkheden ruimer trouwens. Was het een jaar of twee terug nog de vraag 'wil je broccoli of boontjes?', nu vraag ik haar regelmatig wat ze graag wil voor avondeten. Da's heel fijn als ik zelf geen inspiratie heb
En ouders ook natuurlijk... Ik zou zelf totaal niet kunnen functioneren zoals p_iglet, omdat ik heel anders in elkaar zit. Voor Isa zou het ook niet werken, juist omdat ze een dochter van mij isquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Maar ligt dat ook niet aan het kind in kwestie? Kinderen kunnen onderling nu eenmaal erg verschillen.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:13 schreef De_Taartjesfeee het volgende:
Geef kinderen de ruimte, niet de leegte![]()
Ja, dat wilde ik ook nog zeggen, inderdaad. Het ene kind kan veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden aan dat het andere. En dat zul je als ouders moeten bekijken. Nou is dat natuurlijk gemakkelijker als je maar 1 kind hebt, want anders kan dat verschil in de omgang nog wel tot problemen leiden, lijkt me. Tenminste, dat herinner ik me wel van mezelf.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:17 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Maar ligt dat ook niet aan het kind in kwestie? Kinderen kunnen onderling nu eenmaal erg verschillen.
Leuk is dat he! Isa kiest vaak verse groentesoepquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:18 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ze kiezen hier alledrie wat ze willen eten in de aankomende week. Nog nooit zoveel rode kool en spruitjes gegeten als deze winterEn dat is echt leuk! ze denken er ook goed over na. en verrassend wat ze dan zelf ineens lekker vinden. Veel pittig eten ook enzo, en garnalen. zo leuk.
En ik maak mijzelf dan wijs dat dit komt doordat ik ze zo goed heb opgevoed.
![]()
ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, maar ik ben 41 en toen ik een baby was, waren er ook potjes en kunstvoeding. Ik heb 3-4 maanden bv gehad en ik neem aan dat ik daarna gewoon kv heb gehad.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:30 schreef Leandra het volgende:
Overigens heb ik niet het idee dat onze grootouders en overgrootouders zo bewust bezig waren met "opvoeden".
Waarmee ik niet stel dat ze "maar wat deden" maar ze waren gemiddeld beduidend jonger dan de huidige ouders en waren niet voorzien van Dr. Spock, Wij jonge ouders, internet enz. en toch ging het meestal uitstekend, hoewel er beduidend hardhandiger werd opgetreden.
Wellicht met het voordeel dat er destijds (vrijwel) geen mogelijkheid voor flesvoeding en potjes was, waardoor de basis misschien wat gezonder was dan die met kunstvoeding en potjes, en kinderen sowieso meestal meer tijd met de moeder doorbrachten, maar aan de andere kant werd de opvoeding van de jongste van 7 kinderen ook net zo makkelijk grotendeels door de oudste van ongeveer 12 jaar gedaan.
Ik denk dat er vooral manieren zijn van NIET opvoeden, maar ik denk dat juist hier op Fok er niet veel voorbeelden daarvan te vinden zijn. Idd denk ik dat de meeste manieren van opvoeden goed zullen uitpakken, omdat je jezelf en je kind het beste kent en dus een op maat gesneden pakket aanbiedt in de loop der jaren.quote:Zijn al die generaties voor ons dan zulke beroerde volwassenen geworden?
Samenvatting: Is het beoordelen en veroordelen van de opvoeding die anderen hun kinderen geven niet zwaar overrated omdat er feitelijk niet zo heel veel manieren van verkeerd opvoeden zijn?
Ik ben 43, dus zoveel verschil is er niet, maar ik bedoelde eigenlijk dat hun ouders geen toegang hadden tot kv en potjes (mijn ouders zijn beiden van 1941)quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik weet niet hoe oud jouw ouders zijn, maar ik ben 41 en toen ik een baby was, waren er ook potjes en kunstvoeding. Ik heb 3-4 maanden bv gehad en ik neem aan dat ik daarna gewoon kv heb gehad.
Ik denk dat er tussen onze eigen ouders en onze grootouders nog een groot gat zit qua opvoedingsmogelijkheden.
Natuurlijk zijn er ouders die niet-opvoeden, maar ouders die niet de moeite nemen om op te voeden nemen volgens mij ook niet de moeite om in OUD te posten.quote:Ik denk dat er vooral manieren zijn van NIET opvoeden, maar ik denk dat juist hier op Fok er niet veel voorbeelden daarvan te vinden zijn. Idd denk ik dat de meeste manieren van opvoeden goed zullen uitpakken, omdat je jezelf en je kind het beste kent en dus een op maat gesneden pakket aanbiedt in de loop der jaren.
2.5 jaar. En jij gaat een discussie aan over sociaal wenselijk ?quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:25 schreef p_iglet het volgende:
Maar wel uitleggen dat het gezellig is en sociaal wenselijk is om aan tafel te zitten tot iedereen klaar is.
Ik zou het ook niet doen, maar als het voor haar werkt, en het een leuk kind is wat verder geen problemen oplevert, wie ben jij dan om nu al te zeggen dat het niet goed is?quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:53 schreef GI het volgende:
[..]
2.5 jaar. En jij gaat een discussie aan over sociaal wenselijk ?
Ik neem zomaar even aan dat ze die bewoordingen niet gebruikt. Stel je voor dat ze gewoon zoiets zegt als 'Mensen eten met elkaar samen aan tafel, dat is leuk en gezellig omdat blablabla.' Is het dan nog zo raar? Je kunt toch wel iets uitleggen en boven het 'nee is nee' en 'je hebt maar te luisteren' uitstijgen? Bovendien is zoiets niet direct een discussie maar gewoon een toelichting bij het verzoek om te blijven zitten.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:53 schreef GI het volgende:
[..]
2.5 jaar. En jij gaat een discussie aan over sociaal wenselijk ?
Ik vind persoonlijk dat voor beide manieren een tijd en een plaats is. "Omdat ik het zeg" is zo nu en dan naar mijn mening meer dan genoeg.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:58 schreef Jore het volgende:
[..]
Ik neem zomaar even aan dat ze die bewoordingen niet gebruikt. Stel je voor dat ze gewoon zoiets zegt als 'Mensen eten met elkaar samen aan tafel, dat is leuk en gezellig omdat blablabla.' Is het dan nog zo raar? Je kunt toch wel iets uitleggen en boven het 'nee is nee' en 'je hebt maar te luisteren' uitstijgen? Bovendien is zoiets niet direct een discussie maar gewoon een toelichting bij het verzoek om te blijven zitten.
Dat mag toch ook, dat jij dat vindt en zo toepast? Waarom moet een andere manier in twijfel worden getrokken?quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:01 schreef GI het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat voor beide manieren een tijd en een plaats is. "Omdat ik het zeg" is zo nu en dan naar mijn mening meer dan genoeg.
Precies wat ik wil zeggenquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat mag toch ook, dat jij dat vindt en zo toepast? Waarom moet een andere manier in twijfel worden getrokken?
En ik moet eerlijk zeggen dat die koter van jullie het beter doet dan veel andere kinderen die elke dag om 7 uur in bed liggen en wel straf krijgen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:36 schreef p_iglet het volgende:
[..]
Leg mij anders even wat woorden in de mondquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat mag toch ook, dat jij dat vindt en zo toepast? Waarom moet een andere manier in twijfel worden getrokken?
Een kind van 2 jaar oud kun je dat prima uitleggen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 00:31 schreef teamlead het volgende:![]()
![]()
een kind van 2,5 met
[..]
oh puhlease......![]()
uitleggen dat het
[..]
. Misschien moet je dan eerst even beginnen met een stukje taalontwikkeling, zodat het kind het concept "sociaal wenselijk" uberhaupt gaat begrijpen?
Dat kan je helemaal niet beweren. Kinderen kunnen het niet 'beter' of 'slechter' doen dan anderen. Erg kortzichtige mening.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:06 schreef Troel het volgende:
[..]
En ik moet eerlijk zeggen dat die koter van jullie het beter doet dan veel andere kinderen die elke dag om 7 uur in bed liggen en wel straf krijgen.
Hoezo niet?quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan je helemaal niet beweren. Kinderen kunnen het niet 'beter' of 'slechter' doen dan anderen. Erg kortzichtige mening.
nee, de ouders kunnen dat.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan je helemaal niet beweren. Kinderen kunnen het niet 'beter' of 'slechter' doen dan anderen. Erg kortzichtige mening.
Misschien moet ik het anders zeggen:quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bovendien erger je je sneller aan andermans koter dan aan je eigen kroos.quote:
Truequote:Op woensdag 10 maart 2010 10:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Bovendien erger je je sneller aan andermans koter dan aan je eigen kroos.
Misschien is die opvoeding niet beter, maar lukt het alleen beterquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:26 schreef Troel het volgende:
[..]
True
Dat heeft met de gewenning te maken natuurlijk
Maar desondanks ken ik echt wel kinderen die in mijn ogen "beter" opgevoed zijn dan mijn eigen kinderen (of in ieder geval waarvan het lijkt dat de opvoeding beter is)
Ongeacht of dit ergonomisch verantwoord is: op die leeftijd sprong ik als een berggeit de bergen op in Griekenlandquote:Op woensdag 10 maart 2010 06:45 schreef p_iglet het volgende:
10,7 kilo
en zie het draagdoektopic om verantwoord kinderen tot een jaar of 4 op je rug te kunnen dragen.
Het is wel degelijk ergonomisch verantwoord. En toen je moe was? Een buggy gaat niet in de bergen dus is je kind op je rug hangen een perfecte uitkomst lijkt me zo.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:43 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Ongeacht of dit ergonomisch verantwoord is: op die leeftijd sprong ik als een berggeit de bergen op in Griekenland
Demi is altijd een beetje ene voorbeeldkindje geweest, echt in alles, dat hoorden en horen we ook veel van andere mensen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:42 schreef Troel het volgende:
Ja, of je neemt je kind mee omdat het altijd wel netjes elders gaat slapen om uitgerekend dan natuurlijk de hele avond wakker te willen blijven
Been there
Een kind is bij lange na niet ontwikkeld, dus kan je toch ook niet spreken van 'beter' of 'slechter' dan een ander kindquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Dat bedoel ik gewoon als vraag; hoe zie jij dat dan? Doen alle kinderen altijd alles even goed?
nee, ok, maar dat is ook niet iets waar wie dan ook invloed op heeft.quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kind is bij lange na niet ontwikkeld, dus kan je toch ook niet spreken van 'beter' of 'slechter' dan een ander kindAls een kind sneller van melktanden wisselt dan een ander, dan ben je toch niet 'beter' of 'slechter' ?
Ik ben idd benieuwd wat sommige posters uit dit topic van zo'n kind vinden als ze het in de supermarkt tegenkomen, waarschijnlijk een keurig opgevoed kind......quote:Op woensdag 10 maart 2010 10:59 schreef snakelady het volgende:
Maar toch zegt goede gedrag ook niet alles.
Ik ken 2 kinderen die zich voorbeeldig gedragen, hele lieve en leuke kinderen.
Maar hun moeder is wel al meerdere malen aangegeven bij jeugdzorg\ omdat ze de kinderen lichamelijk en geestelijk mishandeld.
Dat ze zo voorbeeldig zijn heeft dus eigenlijk met angst voor hun moeder te maken.
Mja, ik vind dat dus wel een beetje afhankelijk van gelegenheid en tijdstip.quote:Op woensdag 10 maart 2010 11:41 schreef Nouk het volgende:
Mooie discussies hier wel. Wat ik me echt heb voorgenomen is dat als ik straks kinderen heb, dat ze niet altijd mee hoeven doen met de volwassenen. Met kerst doen we wel eens triviant of hints of wat dan ook. Die kinderen snapen he niet, weten geen enkel antwoord en zorgen alleen maar voor oponthoud, waarom kunnen ze niet gewoon zelf een spelletje spelen? Als het nou om 1 kind gaat oke, maar als ze met meerdere zijn, waarom moeten ze dan toch altijd meedoen met de volwassenen?
Inderdaad. Hoewel ik vind dat het geneuzel hier soms weer te ver gaat, is het hier echt wel van een ahum... hoger niveau dan bepaalde andere forums voor ouders.quote:Op woensdag 10 maart 2010 09:51 schreef Leandra het volgende:
Natuurlijk zijn er ouders die niet-opvoeden, maar ouders die niet de moeite nemen om op te voeden nemen volgens mij ook niet de moeite om in OUD te posten.
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvastquote:Op woensdag 10 maart 2010 09:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zou het ook niet doen, maar als het voor haar werkt, en het een leuk kind is wat verder geen problemen oplevert, wie ben jij dan om nu al te zeggen dat het niet goed is?
Misschien is het wel een kind wat daar prima mee om kan gaan, maar als het dat niet kon dan had ze dat in de afgelopen 2,5 jaar ook al wel gemerkt neem ik aan.
Iedereen die ook maar een béétje weet hoe psychologische ontwikkeling werkt, weet dat deze aanpak echt funest is.quote:Op woensdag 10 maart 2010 07:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heb je hierover al onderzoeken gelezen? Weet je zo heel erg zeker dat jouw mening in deze een feit is?
Je komt niet erg openminded over, TL, beetje jammer dit, en ook die volgende post van je met de velesmiley's.
Dat je een kind leert met keuzemogelijkheden om te gaan:quote:Stel ik jou nu lsnog de vraag die ik eerder stelde, want jij bent de TS immers: wat is "gewoon" opvoeden, en wat is "moeilijk doen". En dan niet gemakshalve naar dit voorbeeld wijzen.
Overigens zou ik er zelf niet voor kiezen om het volledig op de manier van p_iglet te doen, maar het idee dat en kind keuzes heeft en argumenten kan leren aandragen en meebepaalt hoe en wat, vind ik een goede.
Dat ís de gemiddelde puber hoor.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvast
Ja, maar dan een puber die vanaf de geboorte in een dergelijk gedrag is gestimuleerd vs. een puber die geleerd heeft in de voorgaande jaren dat er soms momenten zijn dat je gewoon moet zwijgen en op je kamer moet gaan zitten mokken dat je iedereen haat en je ouders je niet begrijpen...quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:26 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat ís de gemiddelde puber hoor.
Dat is wat pubers doen. Sowieso.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
ja, tot je over 10 jaar een puber hebt die gewend is om altijd en overal maar over in discussie te kunnen gaan... sterkte alvast
Ik begon met "ik zou het niet doen" maar ik heb al eerder in dit topic een voorbeeld gegeven:quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:25 schreef teamlead het volgende:
[..]
En ja... het kan dus prima, ook die puberteit kom je wel door.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:58 schreef Leandra het volgende:
En toch hoeft dat geen probleem te zijn....
De oudste van mijn zusje en die van mij schelen maar een paar maanden, maar zij en ik zijn wel heel andere moeders.
Daar waar mijn zoon het niet in zijn hoofd gehaald had om mij te slaan toen hij 5 was, ging zij gewoon de discussie met haar zoon aan "Waarom sla je mama? Mama slaat jou toch ook niet?!"
Een andere opvoeding wil niet zeggen dat het noodzakelijkerwijs slechter is, het is gewoon anders, het resultaat kan net zo goed zijn. Onze zonen zijn inmiddels beiden 18 en zijn allebei erg prettig in de omgang.
OMG... generatiekloof, wat is opvoeden volgens Gordon?quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat is wat pubers doen. Sowieso.![]()
Maar toegegeven, mijn zoon heeft een vriendje die volgens Gordon wordt opgevoed en het is echt een walchelijke blaag.Hij manipuleert alles, en dat herken ik een beetje van wat ik ook van Gordon vind, het manipuleren tot een bepaald gedrag. Nou is alles dat natuurlijk, maar ik ben gewoon liever eerlijk. (Nee, ik wil niet dat je die lolly eet, dat is funest voor je gebit) dan: laten we de lolly nu wegleggen. Misschien kan je de lolly straks ook wel weg gooien. Brrr. Daar heb ik gewoon geen karakter en geduld voor.
Leuk om te lezenquote:Op woensdag 10 maart 2010 10:46 schreef snakelady het volgende:
[..]
Demi is altijd een beetje ene voorbeeldkindje geweest, echt in alles, dat hoorden en horen we ook veel van andere mensen.
Wj dachten dus echt dat dat aan onze manier van opvoeden lag.![]()
Tot dat we Nika kregen, Nika is het tegenovergestelde van Demi namenlijk, een donderstraaltje eerste klas.
Maar ach, dat heeft voor ons toch ook wel wat, ze weet wat ze wil en gaat daar voor en laat niemand over haar heen lopen.
Maar een buitenstaander zal daar dan waarschijnlijk anders naar kijken.
quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat is wat pubers doen. Sowieso.![]()
Maar toegegeven, mijn zoon heeft een vriendje die volgens Gordon wordt opgevoed <knip?
Gordon als in een achternaam Gordon. De methode om in gesprek te blijven met je kind. en dat vind ik ook heel goed. Maar of de toepassing zoals deze ouders hem gebruiken is niet helemaal oké, of als je alles toepast krijg je irritante kinderen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
OMG... generatiekloof, wat is opvoeden volgens Gordon?![]()
Ramsay?? Nah, dat geeft vast een blije kleuterjuf als hij de hele dag @#$%^&* op het schoolplein roept.
Heuckleroth?? Of hoe hij ook heet. Dat zijn eerste woorden zijn "ik heb er de kracht niet voor.... "
Welke Gordon?
Brown: alles declareren wat kan en veel thee drinkenquote:Op woensdag 10 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ramsay?? Nah, dat geeft vast een blije kleuterjuf als hij de hele dag @#$%^&* op het schoolplein roept.
Heuckleroth?? Of hoe hij ook heet. Dat zijn eerste woorden zijn "ik heb er de kracht niet voor.... "
Welke Gordon?
vast goed voor de taalontwikkeling van de kleinequote:Op woensdag 10 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ramsay??
Ah okay, idd een generatiekloofquote:Op woensdag 10 maart 2010 12:48 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Gordon als in een achternaam Gordon. De methode om in gesprek te blijven met je kind. en dat vind ik ook heel goed. Maar of de toepassing zoals deze ouders hem gebruiken is niet helemaal oké, of als je alles toepast krijg je irritante kinderen.
Ik heb even op google gekeken en ik werk in de zorg en moet ook zo met mensen (bv patienten) omgaan als er een meningsverschil is of iets vervelends voorgevallen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Welke Gordon?
da's gewoon de basisregel van feedback geven, heeft niet zoveel met opvoeden te maken imho.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:52 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik heb even op google gekeken en ik werk in de zorg en moet ook zo met mensen (bv patienten) omgaan als er een meningsverschil is of iets vervelends voorgevallen.
Dus beginnen met 'ik' en dan het gedrag benoemen en erbij zeggen wat je ervan vindt.
Het moet trouwens niet zo hoor, maar ze adviseren in 'conflicten' zo met mensen om te gaan. Maar dit gaat verdorie over de omgang met kinderen!
Geen volwassenen nee.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:54 schreef Pvoesss het volgende:
En kinderen zijn natuurlijk geen mensen
Niet volgens Midas nee.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:54 schreef Pvoesss het volgende:
En kinderen zijn natuurlijk geen mensen
volgens mij is voorbeeld 2 niet bepaald 'Gordon' hoor. voorbeeld 1 nog meer zelfs.quote:Op woensdag 10 maart 2010 12:37 schreef debuurvrouw het volgende:
Maar toegegeven, mijn zoon heeft een vriendje die volgens Gordon wordt opgevoed en het is echt een walgelijke blaag.Hij manipuleert alles, en dat herken ik een beetje van wat ik ook van Gordon vind, het manipuleren tot een bepaald gedrag. Nou is alles dat natuurlijk, maar ik ben gewoon liever eerlijk. (Nee, ik wil niet dat je die lolly eet, dat is funest voor je gebit) dan: laten we de lolly nu wegleggen. Misschien kan je de lolly straks ook wel weg gooien. Brrr. Daar heb ik gewoon geen karakter en geduld voor.
"Nee je krijgt nu geen koekje, we gaan zo eten".quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:04 schreef Pvoesss het volgende:
Ik zie niet in waarom tegen je kind zeggen wat je mening is zo raar is.
Ik vind het niet leuk als je zo boos doet omdat je geen koekje krijgt?.
Je krijgt gewoon geen koekje want we gaan zo eten.
Want hoe wil jij dat doen dan nummer_zoveel?
Hoe moet het dan wel..
He kees stop eens met janken je krijgt godverdomme dat koekje niet?
Nou ja, ik heb er niet een goed gevoel bij, wat zij doen. En het lijkt mij ook niet helemaal zoals het voorgeschreven staat in het boek dat ik las. Afijn, het pakt wat vervelend uit voor het kind, vind ik. en die dan toch neutraal tegemoet treden enzo. Dát vind ik ook lastigquote:Op woensdag 10 maart 2010 12:59 schreef trui het volgende:
[..]
volgens mij is voorbeeld 2 niet bepaald 'Gordon' hoor. voorbeeld 1 nog meer zelfs.
Julian is nu nog te jong, hij begrijpt toch niet wat ik zeg. Dus als hij ergens aan zit blijft het meestal bij 'nee' en til ik hem op en zet hem ergens anders neer.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:04 schreef Pvoesss het volgende:
Hoe moet het dan wel..
euh, ze doen niet boos als ze geen koekje krijgen. En deden ze dat wel dan reageerde ik er niet op. Of: ik snap dat je dat vervelend vind, maar we gaan zo eten. klaar.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:04 schreef Pvoesss het volgende:
Hoe moet het dan wel..
Ik zette zoonlief gewoon in de hoek, en speelgoed rondsmijten is een no-go, dan is dat speelgoed dus even niet toegankelijk, en afhankelijk van de situatie ander speelgoed ook niet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:11 schreef Kleurdoos het volgende:
dat vraag ik me wel af trouwens, hoe men dan wel straft als ze geen ´in de hoek´of op de gang methode gebruiken..of helemaal geen straf. maar hoe ga je dan om met een speelgoed rondsmijtend kind= vraagteken want mn toesten zitten weer eens bagger
normaal werkt ctrl shift maar nu niet ..quote:Op woensdag 10 maart 2010 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik zette zoonlief gewoon in de hoek, en speelgoed rondsmijten is een no-go, dan is dat speelgoed dus even niet toegankelijk, en afhankelijk van de situatie ander speelgoed ook niet.
En ctrl shift voor je in de bagger toetsenbord
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |