Waarom als hij uit bed is heb je meer plek. Voor 2 kidsquote:
Misschien denk ik ook gewoon te simpelquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:07 schreef Brighteyes het volgende:
Niet op in gaan joh! Zonde om het topic af te laten dwalen door kort door de bocht gepost...
Nee hoor, kinderen poepen, eten en slapen.... niets moeilijks aanquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien denk ik ook gewoon te simpel.
Als papa toch graag dat wil?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:55 schreef Suzanna het volgende:
Nou, ik vind wel dat je erin KUNT doorslaan, dat je kinderen bij je in bed mogen. Ik heb vrienden in Amerika (waar ik overigens heel veel respect voor heb) die hun kinderen (6 stuks) heel goed en liefdevol opvoeden, maar die wat mij betreft daar veel te makkelijk in zijn. Vaak slapen ze in hun eigen bed in, maar gaan 's nachts (door een enge droom, of gewoon omdat ze het lekker warm vinden) bij hun ouders in bed liggen, zodat papa 's nachts soms moet verkassen naar het bed van één van de kinderen. Dat vind ik gewoon te ver gaan...
Die van ons slapen in hun eigen bed, ook niet bij elkaar in bed, dat mag gewoon niet, klaar uit. Als baby hebben ze wel op onze kamer geslapen, maar dan ook in hun eigen bedje. Dat vond ik wel een goed alternatief. En als je wél kunt slapen met een baby in je bed, nou, prima... dat is aan jou dan. Als alle partijen (dus ook papa) het er maar mee eens zijn vind ik. En je het niet te lang doetals ze groter worden hebben ze écht hun eigen bedje nodig...
Misschien is het als niet-ouder ook makkelijker om te roepen wat er absoluut nooit moet gebeuren dan als wel-ouder?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:10 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien denk ik ook gewoon te simpel.
Niet uit ervaringquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Misschien is het als niet-ouder ook makkelijker om te roepen wat er absoluut nooit moet gebeuren dan als wel-ouder?
Of spreek je uit ervaring?
Maar wat als niet-ouder zot lijkt hoeft als ouder helemaal niet zot te (b)lijken....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:17 schreef Falco het volgende:
[..]
Niet uit ervaring
Maar gewoon met nuchter redeneren kom ik tot die conclusie en vind ik dat er nog meer zotte dingen gebeuren, als ik per ongeluk in OUD verzeild raak. Ik geef maar meteen toe dat ik gemakkelijk praten heb als niet-ouder en mijn ideeën over opvoeden ook nu niet in de praktijk kan brengen.
Nou...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:12 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Als papa toch graag dat wil?
Ik zie niet in waarom ze in een eigen bedje moeten slapen.
Hier is ze iig altijd welkom als ze verdriet heeft, wil knuffelen of niet kan slapen.
Ze slaapt in haar eigen bedje maar dat is haar keus. Omdat ze dat zelf wil.
Maar als er een nare droom is dan is dat toch logisch of bij ziekte of bij angst?
En ik gok dat een kind vanzelf wel in zijn eigen bed wil slapen en dat met 20 niet meer doet![]()
En wat is dan te lang??
Dat!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou...
Ik vind "een verdrietje" niet een reden het kind bij me in bed te nemen. ik bevestig het daarmee namelijk enorm in het feit dat het een enorm probleem is waar actie op nodig is. Mijn mening is dat "gewoon" troosten dan afdoende is. We zijn er, we helpen je, en ga nu maar weer slapen. Verder geen speciale actie. Dat bewaar is voor als er écht wat is, misselijk, oorpijn, ik noem maar wat. Dat is hetzelfde als enorm troosten bij "niks". Als ik bij gewoon vallen, wat alle kinderen doen, al troost alsof er een been af ligt, wat moet ik dan uit de kast trekken als er écht eens een been af ligt? en willen knuffelen 's nachts?euh sorry, alles heeft zijn tijd, en 's nachts slapen we. en ik kies dat ze in hun bed slapen, en niet mijn kinderen. Net als ik kies wanneer we eten, en wat ze eten. Anders komt er Chips voor ontbijt en cola toe.
en natuurlijk mogen ze zelf iets pakken als ze trek hebben, ik kan hun maag niet voelen. Maar onze grenzen liggen echt wel wat scherper.
Als er geen reden is voor geborgenheid zoeken niet nee. En ik slaap gewoon liever.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Maar ik vind het juist gezellig, heerlijk om 's nachts Jen tegen me aan te voelen kruipen. Dat ze geborgenheid zoekt. Of als ik haar in haar slaap hoor lachen.
En als ze wakker wordt dat ik dan eerst een flinke knuffel krijg.
Je bent 24 uur per dag ouder, maar vind je niet dat je ouderschap te ver doorslaat als je ook echt alles moet meebeleven met je kind?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Maar ik vind het juist gezellig, heerlijk om 's nachts Jen tegen me aan te voelen kruipen. Dat ze geborgenheid zoekt. Of als ik haar in haar slaap hoor lachen.
Hier hetzelfde, maar moet zeggen dat ze geen van beide graag bij ons in bed slapen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:25 schreef Vicky het volgende:
Ik denk hetzelfde als jij buuf. Bij ziek zijn maak ik er geen probleem van als Amber in ons bed ligt maar zo voor de gezelligheid gebeurd gewoon niet.
Neequote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:32 schreef Falco het volgende:
[..]
Je bent 24 uur per dag ouder, maar vind je niet dat je ouderschap te ver doorslaat als je ook echt alles moet meebeleven met je kind?
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:34 schreef Pvoesss het volgende:
Ooh dat zou ik niet kunnen verdriet is er niet zomaar. En hier is gewoon troosten dan geen optie.
Het is niet zomaar weg.En als ze in tranen is om een nachtmerrie dan vind ik het prima als ze komt.
Overigens slaapt ze het liefst in haar eigen bed nog en komt het zelden voor dat ze in bed wil.
Ik vind de opmerking ik kies dat ze in hun bed slapen en niet mijn kinderen dan wel weer leuk. Daar kies IK namelijk ook voor. Ik beslis dus dat het wel mag.. Het is geen geval van omdat mijn kind het zo wil doen we het zo. (al vind ik haar gevoelens heel en heel erg belangrijk) En ook ik kies wat ze eet voor ontbijt en wat ze wel en niet mag. Ik ben overigens verder heel duidelijk en streng en consequent..
Tot zover ik het normaal vind en mijn kind er behoefte aan heeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Toe hoever wil je met je kinderen meegaan hierin eigenlijk? Even uit nieuwsgierigheid?
Maar hoe zie je even in bed nemen dan als een drama?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.
Maar verandert dat ook niet met de leeftijd?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:40 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat verdriet is er niet zomaar nee. Maar er een drama van maken is ook niet nodig. Je kunt best empatisch zijn zonder gelijk helemaal door te vragen. Iedereen droomt wel eens vervelend. No biggie verder. Iedereen heeft wel eens verdriet. Komt voor. Maar daar hoeven we geen urenlange sessies over te hebben wat mij betreft. En ja, mijn jongens komen ook gewoon als ze wat dwars zit en ze komen er zelf niet uit. Maar ze kunnen ook dingen zelf op lossen. En dat is waar een opvoeding voor dient wat mij betreft. Een stabiele volwassene worden.
Nou je zegt het zelf: Oh, dat zou ik niet kunnen, verdriet is er niet zomaar, gewoon troosten is dan geen optie. en ik zie het in bed nemen niet als een drama hoor, dat moet ieder voor zich weten. Ík heb het nooit gedaan, vanwege al eerder genoemde redenen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:44 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Maar hoe zie je even in bed nemen dan als een drama?
Of urenlange sessies? daar heb ik het dan weer niet over gehad dus ik vraag me af hoe je daar bij komt?
Mijn dame is overigens juist heel zelfstandig, wil alles zelf oplossen.
En zelf heel goed nadenken.
Heel ondernemend en in bijv een ballorig roept ze zo dahaagg mama en loopt als bijna 2 jarige naar de trampolines toe om tussen de grote kindjes te gaan spelen.
Ja dat verandert wel met de jaren. en ik ga er nog steeds uit als ze huilen, alleen wordt dat gewoon minder. Maar ook mijn dreumesen stonden wel"uit??" te roepen 's nachts. euh, nee, nu is het nacht en gaan we slapen. En niet spelen, kroelen, knuffelen of wat dan ook. tja, ik ben van mening dat je ze dat best kunt leren. Middelste kreeg tot 1,5 jaar een nachtvoeding, maar echt zonder verdere interactie hoor. Honger had ie, voor de rest gewoon slapen. anders was het hek echt van de dam.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar verandert dat ook niet met de leeftijd?
Ik was niet van plan om straks idd een groot issue te maken van nare dromen, maar momenteel troost ik echt nog als ze huilt. En dat zal ik zeker nog wel een aantal jaren blijven doen.
En veel regelt zichzelf. Senna begon in een wiegje bij ons op de kamer, en vaak gedurende de nacht bij ons in bed. Uiteindelijk sliep ze daarin ineens niet meer lekker, dus hebben we haar in haar grotere ledikant gelegd, en dat ging een stuk beter. Wel belandde ze dan gedurende de nacht na een voeding toch tussen ons in. Ging ook prima, tot dat toch wat minder goed ging lopen. Inmiddels slaapt ze iedere nacht in haar eigen bed, voed ik haar op haar kamertje en gaat ze terug in haar ledikant. En iedereen slaapt weer prima.
Als ze hier midden in de nacht roept om koekje, noonoo of opa dan zet ik de babyfoon wat zachter.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:54 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Ja dat verandert wel met de jaren. en ik ga er nog steeds uit als ze huilen, alleen wordt dat gewoon minder. Maar ook mijn dreumesen stonden wel"uit??" te roepen 's nachts. euh, nee, nu is het nacht en gaan we slapen. En niet spelen, kroelen, knuffelen of wat dan ook. tja, ik ben van mening dat je ze dat best kunt leren. Middelste kreeg tot 1,5 jaar een nachtvoeding, maar echt zonder verdere interactie hoor. Honger had ie, voor de rest gewoon slapen. anders was het hek echt van de dam.
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:22 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Nou...
Ik vind "een verdrietje" niet een reden het kind bij me in bed te nemen. ik bevestig het daarmee namelijk enorm in het feit dat het een enorm probleem is waar actie op nodig is. Mijn mening is dat "gewoon" troosten dan afdoende is. We zijn er, we helpen je, en ga nu maar weer slapen. Verder geen speciale actie. Dat bewaar is voor als er écht wat is, misselijk, oorpijn, ik noem maar wat. Dat is hetzelfde als enorm troosten bij "niks". Als ik bij gewoon vallen, wat alle kinderen doen, al troost alsof er een been af ligt, wat moet ik dan uit de kast trekken als er écht eens een been af ligt? en willen knuffelen 's nachts?euh sorry, alles heeft zijn tijd, en 's nachts slapen we. en ik kies dat ze in hun bed slapen, en niet mijn kinderen. Net als ik kies wanneer we eten, en wat ze eten. Anders komt er Chips voor ontbijt en cola toe.
en natuurlijk mogen ze zelf iets pakken als ze trek hebben, ik kan hun maag niet voelen. Maar onze grenzen liggen echt wel wat scherper.
Dat klinkt dan toch wel weer gewoon goed hoor. Dat zou ik misschien ook wel doen als het echt menens is. Maar meestal laat ik de kinderen gewoon op hun kamer even rustig worden, ik houd ze dan echt wel vast en knuffel ze (precies wat jij zegt), mijn middelste heeft dat namelijk weleens, zo'n nachtmerrie en hélemaal overstuur. Maar bij me in bed nemen... nou ja, vaak is het zelfs niet eens als ik al slaap, maar 's avonds als wij nog beneden zijn. Dan is het sowieso niet eens een optie.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:58 schreef Pvoesss het volgende:
ooh nee ik bedoel dat voor haar is op die momenten gewoon troosten geen optie. Bij een val ofzo zeg ik ohjee en zij ook en klaar.Bij een nachtmerrie is het echt intens gillen niet kunnen doordringen schudden van verdriet..![]()
Dan pak ik haar toch liever in mn armen in bed en praat tegen haar dat alles oke is en de nare droom over is..
Dat ze weer lekker kan gaan slapen. ze ligt een uurtje bij me snikt een hele poos na en als ze in slaap valt is het prima dan blijft ze. is ze klaarwakker dan leg ik haar weer in bed en zegt ze doei mama![]()
![]()
En slaapt weer verder.. Ze heeft totaal geen behoefte om bij mij te liggen alleen als het ernst is voor haar zeg maar.
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezelligquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:29 schreef Vicky het volgende:
Tis best gezellig hoor maar Amber ligt altijd overdwars in bed en ons bed is maar 1.40
Whaha ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 9 maart 2010 15:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezellig
220quote:Op dinsdag 9 maart 2010 15:57 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Hier ook 'maar' 1.40 en na een nacht Isa tussen ons in ben ik echt niet meer gezellig
En wie bepaalt dat? De ouders zelf toch zeker?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:55 schreef Suzanna het volgende:
Als alle partijen (dus ook papa) het er maar mee eens zijn vind ik. En je het niet te lang doetals ze groter worden hebben ze écht hun eigen bedje nodig...
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:27 schreef Ticootje het volgende:
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"quote:Op dinsdag 9 maart 2010 16:31 schreef Moonah het volgende:
[..]
<knip>
En hier ook 2.20m én een cosleepbedje ernaast (waar ik hem dan naar verplaats als ik zelf ga slapen, maar waar hij weer uitrolt/-draait in zijn slaap. Meestal ligt hij 's ochtends met zijn hoofd op mijn buik.
Repeat had gelijk.quote:Op maandag 8 maart 2010 17:16 schreef Repeat het volgende:
De meeste OUD posters sporen dan ook niet.
En je denkt dat je daarmee uniek bent?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Repeat had gelijk.
Echt, de vurigheid waarin hier OUD-posters elkaar corrigeren (commentaar op opvoeding van iemand anders? Who the FUCK are you? Pedagoog?) noodzaken mij om mijn vriendin van Fok af te houden mochten we aan grut gaan denken.
Qua opvoeding zijn er een paar basisprincipes die ik aan mijn kinderen duidelijk wil maken. Ik voed ze als het even kan op als een hond (duidelijkheid, positief gedrag belonen, negatief bespreken en daarna negeren, eigen plaatsen begrenzen en een vaste plek voor de strafmomenten) en tegelijk wil ik een Obi Wan Kenobi voor mijn kind zijn: zet ze aan het denken, begeleid ze, zorg dat ze een wil kweken die op meer dan hebzucht alleen gestoeld is. Neem ze mee de natuur in, laat ze eens vies worden.
Maar wat ik hier zo lees... samenraapsel van opvoedmethodieken zonder duidelijke argumentatie en het ergste is dat iedereen gelijk heeft!
En wat te denken van papa?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"
Jammer dat je het zo ziet. Ik heb zelf echt erg veel gehad aan OUD toen mijn zoon nog een baby was. De onzekerheden waar elke verse ouder mee loopt kon ik hier uiten. Ik werd gerust gesteld, gerelativeerd, doorverwezen, van advies gediend, whatever. Echt, de steun (én herkenning!!) die ik hier toen heb ervaren is onbetaalbaar en die gun ik iedere nieuwbakken moeder/vader.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:27 schreef Skull-splitter het volgende:
Echt, de vurigheid waarin hier OUD-posters elkaar corrigeren (commentaar op opvoeding van iemand anders? Who the FUCK are you? Pedagoog?) noodzaken mij om mijn vriendin van Fok af te houden mochten we aan grut gaan denken.
Zolang alle gezinsleden op deze manier aan hun slaap toekomen, is er weinig aan de hand denk ik...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
Can't help it.. maar mij bekruipt dan toch het gevoel "wie vindt dit nu vooral fijn? Mama of het kind?"
Wat dacht je van beiden?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 18:10 schreef teamlead het volgende:
[..]
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |