Ow, zulke zaken zou ik me ook mee bemoeien hoor. Net zoals iemand die wil gaan fietsen met een kindje van 4 maanden. Dan vind ik het in het belang van het kind om op zo'n moment in te grijpen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:27 schreef Kleurdoos het volgende:
mijn laatste post:
Ik geef mijn mening ook wel hoor.. in het begin voornamelijk wat overemotioneel(waar bemoei ik me mee ) maar als ik nu om me heen kijk en zie dat 1 van mijn beste vriendinnen haar zoontje koekjes geeft met 3.5 mnd, dan zeg ik daar wat van ja. Dat ze hem in een kinderstoel zet ook (met 3.5 mnd )
als ik merk dat kennissen van me, straffen op een (in mijn ogen) idiote manier, dan zeg ik dat ook. Wat ze ermee doen is een tweede..maar ik bemoei me idd overal mee
quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:40 schreef Troel het volgende:
Ik krijg echt een amen gevoel na bovenstaande posts
nouja..ik nu ook niet meer na de toetjesgate hieroquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:29 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ow, zulke zaken zou ik me ook mee bemoeien hoor. Net zoals iemand die wil gaan fietsen met een kindje van 4 maanden. Dan vind ik het in het belang van het kind om op zo'n moment in te grijpen.
Maar bij een andere aanpak dan de mijne, dan zal ik me er niet zo snel mee bemoeien
That's mequote:
Dat ligt er vooral aan wie je het vraagt en in welke tijdquote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag: wat is "gewoon" opvoeden?
Dat is wat ik bedoelde met de opmerking dat het verse ouderschap je zo op kan slokken dat je wereld op dat moment niet groter is dan het al dan niet geven van een speen. Als je later terugkijkt op de opvoeding van je kind, gaat het je dan werkelijk dwarszitten dat je een speen hebt gegeven? Wat zijn daar nu de meetbare gevolgen van? En zijn die gevolgen belangrijk of zou je ze later bestempelen als bijzaak? Ik vind het in ieder geval zinvol om mezelf er - rationeel - aan te blijven herinneren dat het heus wel goedkomt met m'n zoon en dat de details er later niet of nauwelijks meer toe doen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:30 schreef lily het volgende:
Borstvoeding, flesvoeding en het speen of slaapgedrag de eerste jaren vind ik daarin niet eens zo interessant maar dat terzijde.
Bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen normen en waarden en probeert binnen die kaders zijn of haar kind op te voeden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
Dat is een mooie, rake opmerking. Ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:34 schreef Tan het volgende:
Maar waarin ik het eens ben met TS... het kan ook doorslaan naar de verkeerde kant. Je kunt er nog onzekerder van worden omdat je ook andermans succesverhalen leest, die bij jou totaal niet werken. Waardoor je allerlei dingen gaat toepassen die de situatie misschien nog érger maken. Redelijkheid verdwijnt en instinct is nog verder te zoeken. Dat is iets wat volgens mij wel verergert door te blijven hangen in internet-advies.
Dat schijnt zelfs bewezen te zijn, dat een ontspannen ouder ontspannen kinderen krijgt. Dat is dan ook de belangrijkste opdracht die ik mezelf meegeef: relax! Ok, ik ben er niet altijd even succesvol in.quote:Wél merk ik dat de laatste vier kinderen veel rustiger zijn dan de oudste, maar dat komt vooral omdat ik zelf meer ervaren ben. En dat zal bij iedereen zo zijn, al vele generaties, Google en Fok of niet.
Precies.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:11 schreef Claudia_x het volgende:
Dat is wat ik bedoelde met de opmerking dat het verse ouderschap je zo op kan slokken dat je wereld op dat moment niet groter is dan het al dan niet geven van een speen. Als je later terugkijkt op de opvoeding van je kind, gaat het je dan werkelijk dwarszitten dat je een speen hebt gegeven? Wat zijn daar nu de meetbare gevolgen van? En zijn die gevolgen belangrijk of zou je ze later bestempelen als bijzaak? Ik vind het in ieder geval zinvol om mezelf er - rationeel - aan te blijven herinneren dat het heus wel goedkomt met m'n zoon en dat de details er later niet of nauwelijks meer toe doen.
Niet moeilijk doen en meer luisteren naar jezelf en je kind in plaats van een ander, is wat TS bedoelt denk ik. Maar volgens mij is dat onmogelijk, want als er iets is waar je allerlei vlieg- en stuntwerk bij moet verrichten dan is het wel opvoedenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:02 schreef miss_sly het volgende:
De puberteit staat in het teken van een individu worden en je losmaken van je ouders. Ik denk dat pubers graag willen dat ouders, leraren, volwassen in het algemeen toegeven dat zij hen niet begrijpen omdat dat het erkennen van zoiets als een 'eigen gedachtewereld' impliceert. Dat is een wereld die op zichzelf staat, een wereld die bestaansrecht heeft en waar anderen geen toegang toe hebben tenzij die verleend wordt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:21 schreef Tan het volgende:
en dat verandert niet als ze ouder worden, waarbij ik bij wijze van uitzondering doorverwijs naar mijn laatste logje voor een voorbeeld(link is in onderschrift)
Het zijn echter allemaal subjectieve zaken: 'gewoon' is subjectief, net als 'niet moeilijk doen'.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:21 schreef Tan het volgende:
[..]
Niet moeilijk doen en meer luisteren naar jezelf en je kind in plaats van een ander, is wat TS bedoelt denk ik. Maar volgens mij is dat onmogelijk, want als er iets is waar je allerlei vlieg- en stuntwerk bij moet verrichten dan is het wel opvoedenen dat verandert niet als ze ouder worden, waarbij ik bij wijze van uitzondering doorverwijs naar mijn laatste logje voor een voorbeeld
(link is in onderschrift)
Mee eens is hoor, maar met onredelijkheid bedoel ik met name het onredelijk reageren. Je kunt hetzelfde zeggen met redelijk gedrag. Dat is iets waar ik me toch voor in blijf zetten, en tot nu toe met succes. Ze zijn inmiddels zover dat ze redelijk blijven op het moment dat ze hun gelijk willen behalen (dus: geen grote mond, niet brutaal zijn en niet met deuren smijten), dan is alles bespreekbaar hier. Je mag best weglopen even om af te koelen vind ik, zolang je elkaar maar wel met respect behandelt.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De puberteit staat in het teken van een individu worden en je losmaken van je ouders. Ik denk dat pubers graag willen dat ouders, leraren, volwassen in het algemeen toegeven dat zij hen niet begrijpen omdat dat het erkennen van zoiets als een 'eigen gedachtewereld' impliceert. Dat is een wereld die op zichzelf staat, een wereld die bestaansrecht heeft en waar anderen geen toegang toe hebben tenzij die verleend wordt.
Ik zou de onredelijkheid van je dochters niet betwisten omdat ik het niet als onredelijkheid zou zien. In hun wereld zien de perspectieven er nu eenmaal anders uit. Zij vinden jou waarschijnlijk onredelijk als je liever een wasmachine koopt dan op vakantie te gaan.Met een opmerking als 'ook ik ben jong geweest' doe je bovendien hun zoektocht naar uniciteit tekort.
Helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik heb veel geleerd van Fok, maar vooral dat IK het moet doen en dat IK met mijn partner achter onze beslissingen moet staan. Dat wij onze dochter het beste kennen en weten wat voor haar en ons werkt. Dat ik mijn gevoel moet volgen, en dat ratio dat moet begeleiden. Ik denk dat ik zonder internet, google en Fok bijvoorbeeld veel langer zoekende zou zijn geweest.
Maar denk je dat die ouders werkelijk denken dat ze het goed doen, dat ze erover nagedacht hebben en bewust tot deze keuze hebben besloten omdat ze denken dat dit het beste is? Ik denk dat jouw voorbeelden juist voorbeelden zijn van mensen die NIET nadenken en bewust opvoeden.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:57 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar... Wat als jij als ouder nou denkt dat het goed is voor je kind om het als 4 jarige tot 23 uur buiten te laten spelen, of om de spenen in de pure ranja te dopen, of het kind niet aan te pakken wanneer het andere kinderen pest, of met je kind dagelijks bij de mac zit... Dan denk jij misschien dat dat goed is, waarschijnlijk vanuit eigen gewoonte, maar ís dat dan goed? Ik denk het niet, en dit soort beslissingen kunnen behoorlijk grote consequenties hebben later. Daarom vind ik dat er soms iets teveel eigenwijzigheid heerst tegenover artsen en dergelijke.
haha, nee, ik ben te moeilijk volgens veel mensen, zeker als het op eten aankomtquote:Hier in OUD kun je niet zomaar roepen dat je je kind van 8 maanden dagelijks soesjes geeft, dan krijg je heel oud over je heen, en dat is tot op zekere hoogte ook terecht. Ik denk dat fora als deze onzekere ouders kunnen helpen om juist te kiezen, of dmv discussies kritisch te blijven over eigen gedrag, maar anderszijds staat het internet ook vol lulkoek. Niet iedereen kan daar even wijs mee omgaan helaas, en juist die mensen zouden adviezen van CB en artsen beter op moeten volgen.
(Ik ga er overigens van uit dat bovenstaande voorbeelden niet op jou van toepassing zijn)
ik denk dat je je door deze eerste keuzes gaat realiseren dat er heel veel beslissingen aan zitten te komen en dat ze steeds belangrijker worden. Je begint klein met zaken die op dat moment belangrijk zijn en zo groei je langzaam mee met je kind en worden de beslissingen groter en belangrijker.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:19 schreef lily het volgende:
[..]
Precies.
Tuurlijk maak je je in het begin druk over zaken als borst of flesvoeding (je moet nu eenmaal een keuze maken), over slaapgedrag, huilgedrag of geef ik een speen of niet.
Je hebt namelijk een baby en dan zijn die dingen nu eenmaal aan bod en ook belangrijk.
Maar als je kinderen opgroeien blijkt dat dat soort zaken er voor zijn toekomst niet zo toedoen. Is mijn ervaring dan heh. Of in ieder geval niet meetbaar zoals je al zegt.
Ik heb dan wel maar 1 kind, maar ik ben zeker veranderd in de loop van de jaren. Ik zou 10 jaar geleden een hele andere moeder geweest zijn dan ik nu ben. Het grote plaatje overzien op de lange termijn lijkt me ook vreselijk moeilijk, juist omdat alles constant verandert.quote:Je zou kunnen zeggen; ik heb mijn baby vaak laten huilen en daarom is hij nu moeilijk in de omgang. Tja, misschien...misschien ook niet.
Door de speen heeft hij een overbite gekregen, toen een beugel en nu wordt hij gepest. Maar wat als je die speen niet had gegeven...dan voelde hij zich als baby misschien wel niet veilig...en wat heeft dat voor gevolgen?
Niet meetbaar dus...
Maar toch moet je keuzes maken.
Om over het gebruik van ovu-testjes om uberhaupt zwanger te worden maar even niet te spreken, dat doet er namelijk al helemaal niet toe
Ik ga trouwens nu met baby 3 heel anders om dan met baby 1.
Ik ben veranderd, de tijd is weer anders, de babies zijn anders en ons leven ziet er nu anders uit. Dat zijn allemaal zaken waardoor je je keuzes aanpast.
Wat dat later voor gevolgen zal hebben....wist ik het maar. Je kiest naar eer en geweten en wil het beste doen.
Dit was eigelijk meer waar ik aan dacht toen ik de OP las van het vorige deel. Sommige dingen zijn gewoon ''logisch'' nadenken. Ik heb geen kinderen maar weet genoeg om te weten dat een je kind van 3,5 maand geen koekjes moet geven, daar is de maag niet voor klaar. En met 3,5 in de kinderstoel, lijkt me niet zo gezond voor de ontwikkeling van de rugwervel. En bij dit soort mensen denk ik dan volgens mij ''klooi'' je maar wat aan.. misschien terecht misschien onterechtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:27 schreef Kleurdoos het volgende:
mijn laatste post:
Ik geef mijn mening ook wel hoor.. in het begin voornamelijk wat overemotioneel(waar bemoei ik me mee ) maar als ik nu om me heen kijk en zie dat 1 van mijn beste vriendinnen haar zoontje koekjes geeft met 3.5 mnd, dan zeg ik daar wat van ja. Dat ze hem in een kinderstoel zet ook (met 3.5 mnd )
Klopt internet is een mooie fora maar voor sommige mensen is het moeilijk om daar mee om tegaan. En het bovenstaande waar je schreef dat je denkt dat iets goed is uit eigen gewoonte, zijn ook de mensen die heel eigenwijs kunnen zijn, ja maar mijn ouders deden het ook zo en ik ben er ook niet aan dood gegaan. En dan denk ik: je krijgt volgens mij als ouder genoeg informatie en waarschuwingen al dan niet van het CB al dan niet van internet of van andere ouders in je omgeving, als je oplettend bent dan zie je toch de verschillen, dan zie je toch dat het ook anders kan.?? En je star vasthouden aan iets om dat je het gewend bent, vind ik geen goede zaak. En ja dan is soms ''logisch nadenken''quote:Op dinsdag 9 maart 2010 10:57 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Maar... Wat als jij als ouder nou denkt dat het goed is voor je kind om het als 4 jarige tot 23 uur buiten te laten spelen, of om de spenen in de pure ranja te dopen, of het kind niet aan te pakken wanneer het andere kinderen pest, of met je kind dagelijks bij de mac zit... Dan denk jij misschien dat dat goed is, waarschijnlijk vanuit eigen gewoonte, maar ís dat dan goed? Ik denk het niet, en dit soort beslissingen kunnen behoorlijk grote consequenties hebben later. Daarom vind ik dat er soms iets teveel eigenwijzigheid heerst tegenover artsen en dergelijke.
Hier in OUD kun je niet zomaar roepen dat je je kind van 8 maanden dagelijks soesjes geeft, dan krijg je heel oud over je heen, en dat is tot op zekere hoogte ook terecht. Ik denk dat fora als deze onzekere ouders kunnen helpen om juist te kiezen, of dmv discussies kritisch te blijven over eigen gedrag, maar anderszijds staat het internet ook vol lulkoek. Niet iedereen kan daar even wijs mee omgaan helaas, en juist die mensen zouden adviezen van CB en artsen beter op moeten volgen.
(Ik ga er overigens van uit dat bovenstaande voorbeelden niet op jou van toepassing zijn)
Idd, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen, grote zorgen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik denk dat je je door deze eerste keuzes gaat realiseren dat er heel veel beslissingen aan zitten te komen en dat ze steeds belangrijker worden. Je begint klein met zaken die op dat moment belangrijk zijn en zo groei je langzaam mee met je kind en worden de beslissingen groter en belangrijker.
Alles verandert idd, en je manier van opvoeden waarschijnlijk ook, dat is geen "go with the flow" of "niet nadenken" over de opvoeding maar gewoon voortschrijdend inzicht, al doende leert men.quote:Ik heb dan wel maar 1 kind, maar ik ben zeker veranderd in de loop van de jaren. Ik zou 10 jaar geleden een hele andere moeder geweest zijn dan ik nu ben. Het grote plaatje overzien op de lange termijn lijkt me ook vreselijk moeilijk, juist omdat alles constant verandert.
Of ze denken dat ze het goed doen. Ach ja, als ze niet beter weten? Als elk kind in de straat tot 23 uur buiten blijft, tja, dan denk je in elk geval dat dat normaal is.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar denk je dat die ouders werkelijk denken dat ze het goed doen, dat ze erover nagedacht hebben en bewust tot deze keuze hebben besloten omdat ze denken dat dit het beste is? Ik denk dat jouw voorbeelden juist voorbeelden zijn van mensen die NIET nadenken en bewust opvoeden.
[..]
dan wil ik die nadelen wel eens horenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:33 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Of ze denken dat ze het goed doen. Ach ja, als ze niet beter weten? Als elk kind in de straat tot 23 uur buiten blijft, tja, dan denk je in elk geval dat dat normaal is.
Dat kan inderdaad ook. Ik vrees dat het heel wat aangekloot wordt met kinderen. Misschien ben ik wat naief door te denken dat iedereen nadenkt bij wat ie doet
Vind in elk geval dat de discussies hier in OUD over nuances gaan, want rapley of een potje, is wat mij betreft een nuance in de opvoeding. Voor beide wat te zeggen, beide voor- en nadelen. Ik zie hier geen situaties voorbijkomen waarvan ik, zoals TS in topic 1, denk: wat moet daar van terechtkomen zeg...
Dit forum heeft mij in elk geval op leuke ideetjes gebracht voor later. Had nog nooit goed en wel van dragen gehoord, maar het lijkt me fantastisch!
Nou ja, uuh... verkeerd voorbeeld misschien haha. Nadeel voor rapley is misschien dat uuhh...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:39 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
dan wil ik die nadelen wel eens horen
Nee, zowel bij mij ouders als bij mijn schoonvader niet... In die zin, ze geven wel aan hoe het vroeger ging, maar stellen dat niet als enige waarheid. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in veranderingenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:44 schreef droomvrouwtje het volgende:
Een vraagje aan de moeders hier waarschijnlijk heel offtopic maar ben er wel benieuwd naar.. Hebben jullie zelf wel eens het idee er een generatie kloof is tussen hoe jij je kind(eren) opvoed en zoals je ouders je hebben opgevoed, en dat je dat ook te horen krijgt?? Dat ze zich dan afvragen wat er ''fout'' was aan hun opvoeding en dat je dan met duidelijk voorbeelden komt en dat ze het onzin vinden een heel simpel voorbeeld is het slapen/opmaken van het bedje: kindje moet laag onder in bed op de rug, (+/- 9 jaar geleden toen ik mijn opleiding deed en een jaar kraamzorg heb gehad was het laag in bed en op de zij) Er zijn heel duidelijke aanwijzingen voor waarom het op deze manier gedaan word en waarom je dit advies krijgt. Hoe gaan jullie hier mee om?? Ga je in discussie met (schoon)ouders als ze zich hier niet aan willen houden bijv omdat ze komen oppassen, zeg je er niks van.. of probeer je ze hier info over te geven en probeer je er later over te praten..
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:45 schreef Pyttpytt het volgende:
[..]
Nou ja, uuh... verkeerd voorbeeld misschien haha. Nadeel voor rapley is misschien dat uuhh...
Geen idee haha![]()
Je moet er ietsjes meer moeite voor doen, misschien?
![]()
(ik zou ook eerder voor vers eten gaan dan potjes, magoe)
Ja, nou goed, ik moet nog aan kinderen beginnen, dus over de zooi kan ik niet meepraten. Wel een nadeel gevonden dusquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.
Ik weet wel een nadeel van Rapley hoor!Dat het een klerezooi wordt die je op moet ruimen. En daar moet je maar net altijd tijd en zin voor/in hebben.
Oh, en vers eten kan je ook pureren he? De Rapley-discussie is niet per se potjes vs rapley maar meer gepureerd eten vs Rapley.
Hier met mijn ouders ook zo. En vooral mijn moeder ziet erg veel goeds in de dingen zoals wij (mijn zusje en ik) ze nu doen. Van sommige dingen zegt ze ook gewoon dat ze het jammer vindt dat dat vroeger anders was.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:48 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, zowel bij mij ouders als bij mijn schoonvader niet... In die zin, ze geven wel aan hoe het vroeger ging, maar stellen dat niet als enige waarheid. Ze zijn oprecht geïnteresseerd in veranderingenOp het moment dat ik om advies vraag, dan krijg ik het en als mijn moeder inschat dat ze me kan helpen met het een of ander door ongevraagd advies te geven, dan doet ze dat wel, maar ze verwacht niet dat ik het klakkeloos overneem.
Ik ben erg blij met ze
Hier dacht ik ook meteen aanquote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
Ik weet wel een nadeel van Rapley hoor!Dat het een klerezooi wordt die je op moet ruimen. En daar moet je maar net altijd tijd en zin voor/in hebben.
Ik heb mijn zoon deels heel anders opgevoed dan mijn ouders mij opgevoed hebben; mijn vader is van het type "streng maar rechtvaardig" maar hij was te druk met zijn carrière om behalve de boeman ook werkelijk opvoeder te zijn, en mijn moeder is van het type wat het wel goed bedoelt maar zich werkelijk overal druk om maakt, maar zo totaal anders is dan ik dat het lastig combineert...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:44 schreef droomvrouwtje het volgende:
Een vraagje aan de moeders hier waarschijnlijk heel offtopic maar ben er wel benieuwd naar.. Hebben jullie zelf wel eens het idee er een generatie kloof is tussen hoe jij je kind(eren) opvoed en zoals je ouders je hebben opgevoed, en dat je dat ook te horen krijgt?? Dat ze zich dan afvragen wat er ''fout'' was aan hun opvoeding en dat je dan met duidelijk voorbeelden komt en dat ze het onzin vinden een heel simpel voorbeeld is het slapen/opmaken van het bedje: kindje moet laag onder in bed op de rug, (+/- 9 jaar geleden toen ik mijn opleiding deed en een jaar kraamzorg heb gehad was het laag in bed en op de zij) Er zijn heel duidelijke aanwijzingen voor waarom het op deze manier gedaan word en waarom je dit advies krijgt. Hoe gaan jullie hier mee om?? Ga je in discussie met (schoon)ouders als ze zich hier niet aan willen houden bijv omdat ze komen oppassen, zeg je er niks van.. of probeer je ze hier info over te geven en probeer je er later over te praten..
Ik moet zeggen dat ik de klerezooi wel mee vindt vallen, eigenlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 11:49 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat is dus het grappige, ik lees in het Rapley topic nou juist dat het zo veel makkelijker zou zijn.
Oh, en vers eten kan je ook pureren he? De Rapley-discussie is niet per se potjes vs rapley maar meer gepureerd eten vs Rapley.
Ja, FOK! is soms net het ouderschap, vol verrassingenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:04 schreef teamlead het volgende:
een deel 2? dat zag ik even niet aankomen
even bijlezen dus
Dat zeg ik, Rapley'ers vinden het makkelijker dan een potje.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik de klerezooi wel mee vindt vallen, eigenlijk.
En ik vind het echt gemakkelijker. We hebben van het weekend een keer een potje gedaan (lijkt me wel zo fijn als ze dat ook kent en eet), maar dat vond ik echt meer gedoe. Met rapley zet ik een bordje met wat dingen voor haar neer en we eten lekker allemaal tegelijk. Met dat potje moest ik haar telkens een hapje voeren, waardoor ik niet echt aan mijn eigen eten toekwam. Misschien doe ik het niet efficient hoor, dat kan, maar ik vond het niet gezelliger en gemakkelijker, dat potje
Nou... ik proef zo hier en daar wel af en toe een klein beetje de sfeer in het Rapley topic dat dat toch wel een klein tikkie beterderder is dan je kind een potje geven. Gepureerd vers eten is dan nog tot daar aan toe, maar een potje is toch niet best hoor.quote:Maar uiteindelijk maakt het ook neit veel uit, is het alleen een keuze die je maakt. Het maakt uiteindelijk niet uit, ze krijgen netjes op tijd en gezond te eten; wat wil je nog meer?
Prachtig voorbeeldquote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:43 schreef Kleurdoos het volgende:<knip>. Omdat ik er vanuit ga dat elke ouder het beste wil en doet voor zijn kind.
Gisteren op het CB was er een vrouw met een zoontje van 2.5, die rende heel hard weg toen mijn dochter hem even wilde aaien. Dus ik zeg 'vind je het een beetje eng? waarop de moeder zegt 'hij moet zich niet zo aanstellen. en de vader 'je bent wel een beetje een mietje hoor, bang voor een meisje'
dus toen heb ik mijn scheur ook losgetrokken.
In deze ben ik het met je eens Teamlead, zo'n opmerking heeft consequenties voor het zelfbeeld en omgangsvormen van het betreffende kind, als dergelijke opmerkingen gewoonte zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:17 schreef teamlead het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld![]()
Deze ouders zullen vást het beste met hun kind voor hebben. Maar of ze nu echt nagedacht hebben over de (mogelijke) consequenties op langere termijn van hun kind op een dergelijke manier afkatten ? (Waarbij ik er voor het gemak nog maar even van uit ga dat ze het als "grapje" bedoelden)
in de loop van deel 1 en dit deel zijn inderdaad al veel betere voorbeelden voorbij gekomen jaquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:22 schreef Moonah het volgende:
Maar weet je, de voorbeelden die jij in je OP noemde vond ik niet zo treffend gekozen. Magoe, deel 2 nu.![]()
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:17 schreef teamlead het volgende:
[..]
Prachtig voorbeeld![]()
Deze ouders zullen vást het beste met hun kind voor hebben. Maar of ze nu echt nagedacht hebben over de (mogelijke) consequenties op langere termijn van hun kind op een dergelijke manier afkatten ? (Waarbij ik er voor het gemak nog maar even van uit ga dat ze het als "grapje" bedoelden)
Ik denk ook niet dat dit soort grapjes op lange termijn goed zijn voor zijn zelfontwikkeling.. lijkt mij dat je daar heel onzeker van wordquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.Of erger, zoals het voorbeeld dat werd gegeven over dat 'mietje' zijn, dat de ouders vooral niet willen dat hun kind reageert zoals een kind hoort te doen, maar al vast volwassen is of zo en dan ook vooral groot, sterk, vooraanstaand (alles wat de vader zelf niet is)... van dat oergedrag dat nergens op slaat.
Sommige ouders bedoelen het ook echt afzeikerig.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:31 schreef Tan het volgende:
[..]
Dat soort grapjes heb ik zo'n hekel aan.. ouders die lollig proberen te zijn over de rug van hun kind. Ze denken op zo'n moment volgens mij dat hun kind het niet hoort of niet echt begrijpt of zo.Of erger, zoals het voorbeeld dat werd gegeven over dat 'mietje' zijn, dat de ouders vooral niet willen dat hun kind reageert zoals een kind hoort te doen, maar al vast volwassen is of zo en dan ook vooral groot, sterk, vooraanstaand (alles wat de vader zelf niet is)... van dat oergedrag dat nergens op slaat.
Daarom kieze ze er ook voor denk ikquote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:13 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat zeg ik, Rapley'ers vinden het makkelijker dan een potje.
Zie boven; mensen die rapleyen doen dat omdat zij VINDEN dat dat VOOR HUN het beste is. Dus dat dat een beetje doorklinkt in de posts is ook niet zo gek, denk ik, maar iig wat mij betreft niet als oordeel over een ander.quote:[..]
Nou... ik proef zo hier en daar wel af en toe een klein beetje de sfeer in het Rapley topic dat dat toch wel een klein tikkie beterderder is dan je kind een potje geven. Gepureerd vers eten is dan nog tot daar aan toe, maar een potje is toch niet best hoor.
ow, haha, ja, zo klinkt het een beetje raar, maar ik bedoelde met 'kwaad kunnen' meer dat het oefenen met stukjes dan wat minder goed zou kunnen gaan, dan dat gepureerd fruit niet goed zou zijnquote:En dan ga ik hem hier eindelijk eens neer zetten, en ik hoop oprecht dat je niet boos wordt en dat je er mss zelf ook wel een klein tikkie om kan lachen want jij hebt voor mij echt de koning van de opmerkingen richting 'doorslaan' gemaakt. Wrsch heb je er niet eens bij stil gestaan wat je nou precies zei, en ergens valt het ook nog prima binnen de OP van TL want je denkt er iig wel goed over na, maar: 'Senna krijgt op het kdv gepureerd fruit, dat kan toch verder geen kwaad?'![]()
Ik schoot echt serieus in de lach.![]()
Je bedoelt er verder niks mee, in tegendeel, je probeert juist echt heel erg om het goede (of dat wat jullie het goede vinden, weloverwogen en doordacht (TS leest u mee!)) te doen.
Ik vind het zo'n mooi voorbeeld van een tikkie de realiteit verliezen in een poging om alles maar zo goed en verantwoord mogelijk te doen.![]()
Wij gaan langzaam over naar mee-eten met ons, maar vooralsnog gooi ik iedere dag in een klein pannetje water wat te koken stukjes groente. Het zal ongeveer net zoveel tijd in beslag nemen als een potje opwarmen, dus volgens mij kiezen we allebei voor gemakkelijk, alleen hebben we dan een ander idee van gemakkelijkquote:En hulde daarvoor, trouwens want ik vind een potje soms nl. wel de makkelijkste optie.
Als wij bijv. te pittig eten voor Sasha en ik heb niet iets zelfgefabriceerds in de vriezer liggen krijgt hij een potje. Of liever 'kreeg' want meneer blieft ze tegenwoordig echt niet meer. Hij wil wat wij hebben of anders niet.
De ene keer at hij een hele week met ons mee omdat dat zo uit kwam en de week erop mss 3 keer een potje omdat dat beter uit kwam qua koken etc. Een mix dus bij ons. Weloverwogen, uit gemak omdat ik het soms te veel werk vind om 2 verschillende dingen te koken op een avond.
ik snap wat je bedoelt. en we bedoelen hetzelfde denk ik. ik vind het niet kies om te plagen met zoiets persoonlijks als een verliefdheid. Maar met verliefd zijn op zich wel. Een beetje luchtig maken van het onderwerp in zijn algemeenheid. en van die Sintdingen wil ik écht niet hebben. Net als net doen of je m op het dak ziet trouwens. Dat gaat mij te ver.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:55 schreef miss_sly het volgende:
Plagen is ook niet verkeerd, integendeel, net zoals je zegt.
Maar ik hou niet van 'grapjes' zoals dat van Sinterklaas.
Ik heb zo snel geen voorbeeld paraat over de andere grapjes en plagerijtjes die ik niet wil, maar je kunt bij (kleine) kinderen zoveel radartjes aan het werk zetten met opmerkingen die voor ouderen duidelijk een grapje zijn, maar die voor (kleine) kinderen heel zwaar zijn.
En over verliefdheden: ik vond het ook niet fijn om geplaagd te worden met mijn verliefdheidjes. Telkens plagend vragen hoe het met die ene jongen is ofzo. Dat is niet relaxt en daar werd ik alleen maar onzeker en gesloten van.
Maar dat is toch helemaal niet eerlijk? Natuurlijk durft zijn broertje wel, die heeft nog geen idee wat ie doet en hoe groot dat zwembad is en hoeveel water er is en hoe hulpeloos hij zich mischien wel kan voelen in dat vele water, en hoe eng dat kan zijn zijn, en misschien wel hoe een slok water je de adem kan benemen...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Ik pak even een voorbeeld van het zwemmen hier tussen uit.
Als wij gaan zwemmen met Mikael wil ie nooit wat als we er zijn. Blijft ie op de kant zitten beetje voor zich uit zitten te kijken en maar zeggen dat ie niet durft. Wat we ook zeggen niks helpt. Enige wat wel helpt ie als we zeggen: Kom op je broertje is een baby en die durft zelfs wel!! Dat helpt hem vaak wel want hij vind zichzelf een grote broer en dus springt ie ook het water in. Ik kan me voorstellen dat als er net iemand langsloopt en dat hoort ook wel zal denken...
Kijk en dat is dus wat ik bedoelquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat is toch helemaal niet eerlijk? Natuurlijk durft zijn broertje wel, die heeft nog geen idee wat ie doet en hoe groot dat zwembad is en hoeveel water er is en hoe hulpeloos hij zich mischien wel kan voelen in dat vele water, en hoe eng dat kan zijn zijn, en misschien wel hoe een slok water je de adem kan benemen...
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 12:44 schreef miss_sly het volgende:
Mijn schoonvader heeft daar ook een handje van, en die ga ik het ook nog wel vertellen. En de eerste die durft te dreigen met in de zak mee naar Spanje of geen kadootjes als ze neit lief is, die krijgt de wind van voren
Nee juist niet. Waarom moet je je kind bang laten maken voor iets wat een feest is. ik wil dat soort dingen bij mijn kinderen ook niet hebben.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?
En toch vind ik dat van een andere orde dan wat er in mijn situatie gebeurde, het eigen broertje als voorbeeld nemen is wat makkelijker, daar wil een kind graag de grote broer voor zijn en dus meer durven, het kind in mijn geval werd voor mijn gevoel echt afgezeken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Als wij gaan zwemmen met Mikael wil ie nooit wat als we er zijn. Blijft ie op de kant zitten beetje voor zich uit zitten te kijken en maar zeggen dat ie niet durft. Wat we ook zeggen niks helpt. Enige wat wel helpt ie als we zeggen: Kom op je broertje is een baby en die durft zelfs wel!! Dat helpt hem vaak wel want hij vind zichzelf een grote broer en dus springt ie ook het water in. Ik kan me voorstellen dat als er net iemand langsloopt en dat hoort ook wel zal denken...
Wat is daar te beschermend aan?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ben je niet bang dat je haar te beschermend opvoedt, met zulke maatregelen?
disclaimer: ik wil jou niet persoonlijk aanvallen en zéker geen rel veroorzakenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:17 schreef MeNicole2 het volgende:
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:24 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Nee juist niet. Waarom moet je je kind bang laten maken voor iets wat een feest is. ik wil dat soort dingen bij mijn kinderen ook niet hebben.
Oh en weet je wat ook zo vervelend is. Dat mensen dat hun eigen kind niet iets willen verbieden. "Nee dat mag niet want dan word die mevrouw boos" Ja hallo, van mij mag ie wel lawaai maken hoor je wilt het zelf niet hebben zeg dat dan gewoon![]()
Als het je al een aantal maal is overkomen dan kun je ook eens bij jezelf te rade gaan, ipv te denken dat de betreffende kinderen overgevoelig reageren.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
Ik heb zelf een x aantal van die kinderen getrained waarbij de ouders dan achteraf verhaal kwamen halen over een (in mijn ogen) onschuldige opmerking. Vaak bleek het dan ook dat de kinderen in kwestie iets totaal anders hadden opgevat dan wat bedoeld was.
Je bedoelt dat ze niet weerbaar genoeg wordt?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.
Ik heb zelf een x aantal van die kinderen getrained waarbij de ouders dan achteraf verhaal kwamen halen over een (in mijn ogen) onschuldige opmerking. Vaak bleek het dan ook dat de kinderen in kwestie iets totaal anders hadden opgevat dan wat bedoeld was.
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef teamlead het volgende:
Of hebben jullie het hierover gehad en zijn jullie tot de conclusie gekomen dat voor Mikael er geen sprake is van een negatief signaal en er dus niets aan de hand is? (want dat kan natuurlijk ook)
nou dit dus, precies mijn ervaring. In iets minder sterke mate, maar dit is wel wat ik wil voorkomen. Je wil ze toch ook niet te kwetsbaar maken én serieus nemen, en geen angsten aanwakkeren. Het is nog geen sinecure.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:28 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja ik bedoelde meer het proberen tegenhouden van ongewenste opmerkingen van buitenaf, tot op zekere hoogte hoort dat er bij, maar je kan ook daarin doorslaan. Ik ben dan bang dat je kinderen krijgt die heel snel uit het veld geslagen zijn door een snauw of een opmerking van iemand die buiten de invloedsfeer van de ouders ligt, zoals een leraar op school of een trainer/coach op de training.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:32 schreef Moonah het volgende:
Hm, ik ben het wéér met je eens TL.![]()
![]()
Ik houd er niet van om kinderen onderling te vergelijken. Daarmee doe je af aan hun gevoel voor individualiteit en bevorder je competitiviteit. Bovendien lijkt het me dat in dit geval Mikael niet serieus genoemd wordt in zijn angsten. Ik zou dan eerder opteren voor een heel geleidelike stap voor stap gewenning aan het water ipv ineens in het diepe (man, ik weet zélf nog heel goed de eerste keer dat ik géén bodem onder mijn voeten voelde, dát was eng).
Ja want je kind lig de hele nacht in zo'n poepluier naast je te stinkenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef Falco het volgende:
Toch moet me één ding van het hart. Echt WTF, waarom slapen baby's bij hun ouders in bed? Dat is toch gewoon ongezond? En het gaat ook stinken met al die poepluiers
.
ongezond waarom??quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef Falco het volgende:
Toch moet me één ding van het hart. Echt WTF, waarom slapen baby's bij hun ouders in bed? Dat is toch gewoon ongezond? En het gaat ook stinken met al die poepluiers
.
Ja leuk, zo`n vingertje, maar als omstanders zelf ook zeggen dat het desbetreffende kind het verkeerd opneemt, ga ik niet bij mijzelf ten rade. Leuk dat je het probeert af te schuiven, maar helaas.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:34 schreef Moonah het volgende:
[..]
Als het je al een aantal maal is overkomen dan kun je ook eens bij jezelf te rade gaan, ipv te denken dat de betreffende kinderen overgevoelig reageren.
Ja, je misbruikt zijn gevoel van grote broer zijn om hem iets te laten doen waar hij angst voor heeft. Ergo, als hij het niet doet is hij ineens niet meer de grote stoere broer maar is zijn babybroertje (die nog geen keuze heeft, maar gewoon meegesleept wordt) de stoerste.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:35 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.
Oh en dat is het juist. Mikael is niet bang voor zwemmen. Juist helemaal niet. Maar bij alles wat ie doet zegt ie eerst: Ik durf niet. Tis bijna een stopwoord. Mikael zwemt elke week dus angst is het absoluut niet!!!
Ja als ie echt bang is moet je het zo doen. Maar hij is niet bang. Tis gewoon een dromerd en geeft standaard al als antwoord: Ik durf niet. Hij dnekt er niet eens bij na. Als hij bv aan het spelen en is en ik zie dat ie moet plassen en dat tegen hem zeg. Is het ook meteen: Maar ik durf niet!! Gewoon zonder op te kijken. Hij merkt het niet eens.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:38 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Helemaal mee eens!
Ik zou dan eerder ervoor kiezen om als een van de ouders met het angstige kind rustig aan op te bouwen om te kijken of de angst op te lossen is met begeleiding. De andere ouder kan dan lekker spelen met het andere kind. Lijkt me voor iedereen een fijnere oplossing.
Sommige dingen werken gewoon omdat ze zich op dat moment niet willen laten kennen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:35 schreef MeNicole2 het volgende:
[..]
Ik weet dat Mikael zich echt een grote broer voelt. En tja als zijn broertje kan zwemmen kan hij het ook. Tis een beetje moeilijk uit te leggen. Tis niet zo dat hij maar het water in springt omdat ie denkt dat ie een baby is ofzo.
Kan ik mij heel goed voorstellen!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:37 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
nou dit dus, precies mijn ervaring. In iets minder sterke mate, maar dit is wel wat ik wil voorkomen. Je wil ze toch ook niet te kwetsbaar maken én serieus nemen, en geen angsten aanwakkeren. Het is nog een sinecure.
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamerquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:39 schreef p_iglet het volgende:
[..]
ongezond waarom??
en niet ieder baby/kind poept tig keer per nacht... ik mag toch hopen dat kinderen die in hun eigen bedje liggen ook niet de hele nacht met een poepluier liggen.
Die van mij poept niet 's nachtsquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamer.
Dat is echt onzin!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat in bed liggen bij ouders is echt doorgeschoten onzin, dat een kind echt te week maakt. En als bonus krijg je ook elke nacht een lekkere poepgeur in je slaapkamer.
Je mag natuurlijk zeker je eigen mening hebben en het met je eigen kinderne op jouw manier doen, maar dit is nu net een van die dingen die niet hoeft:quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat van niet bij je liggen kan ik nog snappen, maar waar haal je die 'elke nacht een poepluier' vandaan? Mijne poept misschien 2 keer in de weekquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dit is nou gewoon een typische vooroordeel-reactie, slecht onderbouwd. Vind ik danquote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:42 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat je dat nog vraagt!quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Ticootje het volgende:
Mijn man stinkt vaker dan mijn dochter in bed, moet ik hem dan ook maar op de bank laten slapen?
Oh, dat lijkt me heerlijk!quote:
Nee dubbelvouwen in het bedje van de kleine meidquote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Ticootje het volgende:
Mijn man stinkt vaker dan mijn dochter in bed, moet ik hem dan ook maar op de bank laten slapen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |