*noteerd dit in agenda/notieboekje*quote:Op maandag 8 maart 2010 21:22 schreef flugeltje het volgende:
Ik zeg nu trouwens ook nog dat Willem geen speen krijgt, schrijven jullie nog even mee?
Trouwens, ik denk dat die kerel van jou ook overstag zal gaan en uiteindelijk ook wel een keer de draagdoek om zal knopenMartijn is zich nu al aan het verheugen op het moment dat hij met z'n zoon op pad kan... Het is gewoon een heel intieme manier van 'bonding' en ik denk dat juist de vaders baat kunnen hebben bij de draagdoek...
Dat zegt toch hé-le-maal niemand?quote:Op maandag 8 maart 2010 21:32 schreef countrytammy het volgende:
[..]
ik heb nog nooit mijn kinderen bij mij in bed laten slapen...ben ik dan eeen slechte ouder???
dit is idd een kut opmerking sorry hoorquote:Op maandag 8 maart 2010 21:30 schreef Kickmaster het volgende:
[..]
Met alle respect maar dit is echt een opmerking van iemand zonder kinderen.
Ik bedoelde dus, dat je "eerste" rationele gedachten over opvoeding enz enz dan dus niet meer van toepassing zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 20:57 schreef teamlead het volgende:
[..]
dit vind ik een raar statement. Als je door omstandigheden tot de conclusie komt dat een eerder gemaakte keuze niet uitvoerbaar blijkt, dan maak je een nieuwe keuze. En het lijkt mij voor de hand liggen om dat je die nieuwe keuze dan ook op ratio baseert....
Waarom?quote:Op maandag 8 maart 2010 21:38 schreef countrytammy het volgende:
[..]
dit is idd een kut opmerking sorry hoor
Nee helemaal niet, volg je gevoel dus!quote:Op maandag 8 maart 2010 21:32 schreef countrytammy het volgende:
[..]
ik heb nog nooit mijn kinderen bij mij in bed laten slapen...ben ik dan eeen slechte ouder???
omdat degene die dit schreef wel degelijk weet wat hij schreefquote:
mijn bed is mijn bed en niet dat van de kids...quote:Op maandag 8 maart 2010 21:41 schreef Kickmaster het volgende:
[..]
Nee helemaal niet, volg je gevoel dus!
Met alle respect: dit vind ik de grootst mogelijke dooddoener. Incidenteel je kind in bed nemen (om bij dat voorbeeld te blijven) zodat jij en je kind nog een soort van nachtrust krijgen: ja hoor, volstrekt logisch, ook als het je keuze is om je kind zoveel mogelijk in het eigen bedje te laten slapen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:30 schreef Kickmaster het volgende:
[..]
Met alle respect maar dit is echt een opmerking van iemand zonder kinderen.
Soms doe je wel eens dingen waarvan je denkt.............he? doe ik dit?.
Als het je allemaal nachtrust geeft win je een hoop, en echt als ze 18 zijn slapen ze echt wel in hun eigen bed.
Volg je gevoel. Oordeel niet te snel. Je zult jezelf nog eens tegen komen(hoop ik voor je)
Er wordt toch ook niet gezegd dat die persoon niet weet wat ie schrijft? Er wordt alleen gezegd dat je die mening vaak hebt als je zelf nog geen kinderen hebt. En dat is wat mij ook opviel. En wat ik nu ook voor de vieder keer herhaal. Dus even je schild naar beneden, dit is geen aanval, dit is een mening. En daar mag je het wel of niet mee eens zijn.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:42 schreef countrytammy het volgende:
[..]
omdat degene die dit schreef wel degelijk weet wat hij schreef
Nee, net zo min als de ouders die hun kind(eren) wel bij hun in bed hebben laten slapen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:32 schreef countrytammy het volgende:
[..]
Ik denk dat er ook maar heel weinig mensen met dat argument tot een andere keuze komen. Ik denk dat dat idee uit jouw komt, omdat jij dingen ziet bij anderen die je zelf neit zou kiezen. Dat is natuurlijk prima, maar dat wil niet zeggen dat die anderen DUS op die manier tot die keuze zijn gekomen. Je geeft mensen die andere keuzen maken dan jij denkt te zullen doen, wel erg weinig krediet. Is dat puur omdat je hun keuzen niet begrijpt?quote:Op maandag 8 maart 2010 21:44 schreef teamlead het volgende:
[..]
Met alle respect: dit vind ik de grootst mogelijke dooddoener. Incidenteel je kind in bed nemen (om bij dat voorbeeld te blijven) zodat jij en je kind nog een soort van nachtrust krijgen: ja hoor, volstrekt logisch, ook als het je keuze is om je kind zoveel mogelijk in het eigen bedje te laten slapen.
Alleen: dan is het een uitzondering omdat de situatie daar nu eenmaal om vraagt. En bij de 3e, 4e of 5e nacht op rij dat je die uitzondering maakt, vind ik dat je je moet gaan afvragen of het nog wel een uitzondering is, of dat je een nieuwe keuze maakt en zo ja, wat de gevolgen van die keuze zijn voor het kind en voor jezelf. En daarbij vind ik dat het argument "ja, hij/zij heeft nu eenmaal zo klein als hij/zij is een eigen willetje dus moeten wij als ouders ons maar aanpassen" de slechts mogelijke reden om tot die keuze te komen, aangezien een keuze op basis van dát specifieke argument a) niet rationeel is en b) geen rekening houdt met de gevolgen van jouw keuze als ouder.
Ik bedoelde dat eigenlijk met een knipoog.quote:
Dat is een prima analyse!quote:Op maandag 8 maart 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
TL, ik vind je eigenlijk wat tegenstrijdig. Je vindt dat mensen moet nadenken over wat ze willen in de opvoeding, maar als ze dan info zoeken en vinden via google of op fok of het cb of van vrienden of wat dan ook, dan nemen ze zomaar wat aan en doen maar wat. Ik heb ook het idee dat je voornamelijk veroordeelt wat je zelf niet zou willen, en dan dus maar zegt dat deze mensen neit nadenken over de consequenties op lange termijn.
Hoop dat je er nog zo over denkt als ze een jaar of 6 is en nog steeds bij je in bed slaapt...quote:Op maandag 8 maart 2010 15:58 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik wil mijn kind inderdaad die vrijheid geven. Ik hoef niet altijd een keus voor haar te maken, hoe machteloos zou zij zich dan moeten voelen?
En dat ze in bed slaapt bij mij, levert echt geen problemen op op de langere termijn. Ik ben er juist van overtuigd dat het juist meer voordelen heeft, ook op langere termijn, dan nadelen.
Ik zal het je sterker vertellen.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:56 schreef Kleurdoos het volgende:
ik en mijn kind vinden het fijn om bij elkaar te liggen en we slapen ontzettend goed
ik vind niet dat ze alleen in een kamertje, in eigen bed moet. Ze ligt graag bij me, is dat een crime? Moet ik haar in een eigen bed stoppen omdat 'men'vindt dat dat moet? Of volg ik gewoon lekker mijn eigen gevoel? (wat ook nog eens fijner is als je je kind nog BV geeft en je dus niet je bed uit hoeft 's nachts.
Denk je zelf datdat een negatieve!? invloed heeft op haar karakter?
Ik vind dat mensen inderdaad moeten nadenken over de gevolgen van hun keuzes ja. En dat betekent dus óók dat je info niet zomaar klakkeloos voor waar moet aannemen. Als iemand zich gelukkig voelt bij het geven van borstvoeding: doen. Heeft die keuze consequenties: natuurlijk, vooral praktische.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:41 schreef miss_sly het volgende:
Wat buurvrouw zegt heb ik zelf ook zo ervaren: toen ik nog geen kind had, had ik ook bepaalde ideeen over zaken, die in de praktijk toch echt anders uitvallen. En dan heb ik echt wel nagedacht over zaken, maar een kind opvoeden is niet alleen ratio. Ik zou het zelfs vreemd vinden als je een kind puur op ratio opvoedt.
TL, ik vind je eigenlijk wat tegenstrijdig. Je vindt dat mensen moet nadenken over wat ze willen in de opvoeding, maar als ze dan info zoeken en vinden via google of op fok of het cb of van vrienden of wat dan ook, dan nemen ze zomaar wat aan en doen maar wat. Ik heb ook het idee dat je voornamelijk veroordeelt wat je zelf niet zou willen, en dan dus maar zegt dat deze mensen neit nadenken over de consequenties op lange termijn.
volgens mij zeg ik ook nérgens dat als de situatie er om vraagt, je die keuze niet zou moeten bijstellenquote:Bovendien begin je natuurlijk erg klein: met een baby. Natuurlijk begint hier een stuk opvoeding dat nog lang mee moet gaan, maar heel veel dingen die je dan besluit, betekenen nog niet dat je die ook zo volhoudt. Het kan zinvol zijn om met dat kleine baby'tje op een bepaald emanier te beginnen, maar als het wat ouder is een andere weg in te slaan. Die baby is nog simpel, en dat is al moeilijk.
en dat is - hoe lulllig het ook klinkt - toch echt een keuze die jullie als ouders maken. En de "doorsnee-Amsterdammer" is met geen 10 paarden uit die stad weg te krijgen (en daar is heel wat voor te zeggenquote:Wat betreft die school bijvoorbeeld: debuurvrouw haalt al wat andere overwegingen aan, maar er zijn er nog meer. Wij wonen in Amsterdam en hier geldt de postcode regel: je meot je kind binnen een bepaald postcodegebied waar je ook woont naar school doen. In ons postcodegebied zitten 5 scholen. Dit is echter ook een vrij kinderrijk postcodegebied. In de praktijk komt het erop neer dat je je inschrijft bij alle 5 de scholen, en blij bent als er straks op 1 van de 5 een plekje is voor je kind. Als dat toevallig ook de school van je eerste keus is, is dat mooi meegenomen.
waar blijft je prive gebeuren dan op deze manier.quote:Op maandag 8 maart 2010 21:56 schreef Kleurdoos het volgende:
ik en mijn kind vinden het fijn om bij elkaar te liggen en we slapen ontzettend goed
ik vind niet dat ze alleen in een kamertje, in eigen bed moet. Ze ligt graag bij me, is dat een crime? Moet ik haar in een eigen bed stoppen omdat 'men'vindt dat dat moet? Of volg ik gewoon lekker mijn eigen gevoel? (wat ook nog eens fijner is als je je kind nog BV geeft en je dus niet je bed uit hoeft 's nachts.
Denk je zelf datdat een negatieve!? invloed heeft op haar karakter?
Je hebt een erg hoge dunk van de OUD-users.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef teamlead het volgende:
Maar ga in vredesnaam géén borstvoeding geven omdat "teamlead van fok in het borstvoedingstopic zegt dat dit moet en dat ook nog tot moment x"
quote:Op maandag 8 maart 2010 21:52 schreef debuurvrouw het volgende:
en toch moet ik steeds hier aan denken![]()
Dan leer je je kind toch aan dat het in het eigen bedje moet slapen?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef countrytammy het volgende:
[..]
waar blijft je prive gebeuren dan op deze manier.
ik vind het fijn om tegen men man aan te kruipen sávonds.
wel zo fijn als er dan geen kind tussen ligt.
en het is gewoon zo dat je ze sneller iets aanleerd dan af leerd
Mogen mensen zelf bepalen hoe ze hun 'privegebeuren' inrichten?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef countrytammy het volgende:
[..]
Scherp.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan leer je je kind toch aan dat het in het eigen bedje moet slapen?![]()
quote:Op maandag 8 maart 2010 22:02 schreef Moonah het volgende:
[..]
Je hebt een erg hoge dunk van de OUD-users.
Maar bedankt voor de tip!
Uhm, hoe wilde jij je OP dan noemen? En ja, ik heb de rest van het topic ook gelezen.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:05 schreef teamlead het volgende:
[..]
misschien komt die "hoge dunk" vooral door het feit dat (een aantal) oud users meteen in de verdediging schieten terwijl ze niet eens worden aangevallen?
Waarom heet het altijd dat OUD-users in de verdediging schieten als ze met argumenten een discussie op een forum aangaan?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:05 schreef teamlead het volgende:
[..]
misschien komt die "hoge dunk" vooral door het feit dat (een aantal) oud users meteen in de verdediging schieten terwijl ze niet eens worden aangevallen?
Tot je dus besluit dat je stopt. Omdat je geen zin hebt om in de bezemkast te zitten of je werk. ik noem maar een zijstraat. En vervolgens blijkt je kind op 4 jarige leeftijd enorme hamertenen te hebben en blijkt uit onderzoek dat je door minstens een half jaar Bv te geven dit had kunnen voorkomen. tja, geen weg terug schuldgevoel over de hamertenen en wat nu?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef teamlead het volgende:
[..]
[quote]Ik vind dat mensen inderdaad moeten nadenken over de gevolgen van hun keuzes ja. En dat betekent dus óók dat je info niet zomaar klakkeloos voor waar moet aannemen. Als iemand zich gelukkig voelt bij het geven van borstvoeding: doen. Heeft die keuze consequenties: natuurlijk, vooral praktische.
En als je dan tot de conclusie komt dat borstvoeding voor jou en je kindje het beste is, kan het handig zijn om vooraf na te denken over hoe lang je dat dan wilt blijven doen. Tot de productie vanzelf stopt? Tot je een 2e (of 3e, of 4e) kindje wilt? Tot je weer aan het werk gaat na je zwangerschapverlof? Tot je partner er genoeg van heeft?
En als je daar advies over inwint bij cb, fok, google, de buurvrouw, je moeder, je schoonmoeder, je zus: tuurlijk.... Maar ga in vredesnaam géén borstvoeding geven omdat "teamlead van fok in het borstvoedingstopic zegt dat dit moet en dat ook nog tot moment x"
Maar wanneer weet je wat voor invloed jou keuze heeft? En op welke argumenten basseer je die keuze? En wiens mening is waar en doorslaggevend?quote:volgens mij zeg ik ook nérgens dat als de situatie er om vraagt, je die keuze niet zou moeten bijstellen
Maar dan verhuis je. blijkt er op die school weer iets anders te zijn dat niet bevalt. Of je kan in de huidige economische tijd geen andere baan vinden. Ga je dan weg uit de straat waar je net een soort van sociaal netwerk hebt opgebouwd met opassen, buurvrouwen die even op de babyfoon letten, vrouwen die ook kinderen hebben van dezelfde leeftijd.... Er zijn zóveel factoren.quote:en dat is - hoe lulllig het ook klinkt - toch echt een keuze die jullie als ouders maken. En de "doorsnee-Amsterdammer" is met geen 10 paarden uit die stad weg te krijgen (en daar is heel wat voor te zeggen), maar bij die overweging neem je mee dat je kind dus niet op de school van jouw keuze terecht zou kunnen komen. Soort ingecalculeerd risico. Maar zou je diezelfde afweging ook maken als van de 5 beschikbare scholen er 4 om uiteenlopende redenen voor jou absoluut onaanvaardbaar waren?
Wat Moonah zegt: je hebt een erg lage dunk van de OUD-users.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen inderdaad moeten nadenken over de gevolgen van hun keuzes ja. En dat betekent dus óók dat je info niet zomaar klakkeloos voor waar moet aannemen. Als iemand zich gelukkig voelt bij het geven van borstvoeding: doen. Heeft die keuze consequenties: natuurlijk, vooral praktische.
En als je dan tot de conclusie komt dat borstvoeding voor jou en je kindje het beste is, kan het handig zijn om vooraf na te denken over hoe lang je dat dan wilt blijven doen. Tot de productie vanzelf stopt? Tot je een 2e (of 3e, of 4e) kindje wilt? Tot je weer aan het werk gaat na je zwangerschapverlof? Tot je partner er genoeg van heeft?
En als je daar advies over inwint bij cb, fok, google, de buurvrouw, je moeder, je schoonmoeder, je zus: tuurlijk.... Maar ga in vredesnaam géén borstvoeding geven omdat "teamlead van fok in het borstvoedingstopic zegt dat dit moet en dat ook nog tot moment x"
Geen idee wat ik zou doen. Het is gedeeltelijk wel een keus, maar jij was degene die zijn kind wel even naar een andere school zou doen als het geen Chinees-Mandarijns zou leren. Enige wat ik aan wil geven met mijn voorbeeld. is dat je ook met zaken buiten jezelf rekening zult moeten houden bij diverse keuzen.quote:volgens mij zeg ik ook nérgens dat als de situatie er om vraagt, je die keuze niet zou moeten bijstellen
[..]
en dat is - hoe lulllig het ook klinkt - toch echt een keuze die jullie als ouders maken. En de "doorsnee-Amsterdammer" is met geen 10 paarden uit die stad weg te krijgen (en daar is heel wat voor te zeggen), maar bij die overweging neem je mee dat je kind dus niet op de school van jouw keuze terecht zou kunnen komen. Soort ingecalculeerd risico. Maar zou je diezelfde afweging ook maken als van de 5 beschikbare scholen er 4 om uiteenlopende redenen voor jou absoluut onaanvaardbaar waren?
als jij de OP als een aanval ziet, moet je misschien bij jezelf te rade gaan hoe dat komt. Iets met schoen passen en aantrekkenquote:Op maandag 8 maart 2010 22:07 schreef Moonah het volgende:
[..]
Uhm, hoe wilde jij je OP dan noemen? En ja, ik heb de rest van het topic ook gelezen.
Oh, het ligt aan mij? Ah, ik dacht al, mijn tenen knellen.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:09 schreef teamlead het volgende:
[..]
als jij de OP als een aanval ziet, moet je misschien bij jezelf te rade gaan hoe dat komt. Iets met schoen passen en aantrekken![]()
Opvallend dat ruim 200 posts een normaal topic mogelijk was, tot mensen het op zichzelf gingen betrekken
Nee hoor, die opmerking is vrij reeel (zet de puntjes maar waar ze horen..)quote:Op maandag 8 maart 2010 21:38 schreef countrytammy het volgende:
[..]
dit is idd een kut opmerking sorry hoor
mwa, minachting lees ik er niet uit hoor. Ik snap op zich wel waar het vandaan komt dat idee van 'maffia' en dergelijke. Ik heb er sinds ik het lurkstadium voorbij ben niet veel meer van gemerkt, maar er is in het verleden wel degelijk links en rechts wat gehakt hier...quote:Op maandag 8 maart 2010 22:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oh, het ligt aan mij? Ah, ik dacht al, mijn tenen knellen.
Man lul niet. je minachting tav. OUDers en wellicht ook ouders druipt ervan af. Behalve als je ze IRL kent (no offence naar Sjeen) maar díe doet het goed.
ik weet niet waar je leest dat hij minachting heeft voor ander OUDers en wellicht ouders, maar het enige wat TL aangeeft is dat door sommige ouders keuzes gemaakt worden waarbij niet na gedacht word over consequenties.. (zie reactie van Takkembah) en dan denk ja, hier heb je gelijk in. Keuzes worden zo snel gemaakt maar het nadenken over de consequenties is voor sommige een brug te ver dat is het enige wat TL steeds maar weer aangeeft. Hij zegd nergens dat je het goed of fout doet maar vraagd zich alleen af of er ook word nagedacht over eventuele consequentie, en binnen je eigen refentiekader pas je gaan de weg de dingen aan...quote:Op maandag 8 maart 2010 22:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Man lul niet. je minachting tav. OUDers en wellicht ook ouders druipt ervan af. Behalve als je ze IRL kent (no offence naar Sjeen) maar díe doet het goed.
Ik ben natuurlijk wel een VSM hequote:Op maandag 8 maart 2010 22:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
ja hoor, paar maandjes langer kan vast nog wel. Maar (en dat was dus mijn punt) heb je er bij die "verlenging" over nagedacht dat kindjes van die leeftijd "normaal gesproken" inderdaad over gaan op een ander voedingspatroon, omdat ze ook andere behoeftes hebben aan voedingsstoffen? Ik gok zomaar van wel hoor, maar dát zijn wel de consequenties waarvan ik vind dat ouders ze moeten meenemen in hun keuzeproces. En dus niet "heuj, ik produceer nog, dus het zal wel goed zijn"quote:Op maandag 8 maart 2010 22:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat Moonah zegt: je hebt een erg lage dunk van de OUD-users.
Dat buiten beschouwing gelaten, en even doorgaand op je voorbeeld: ik wist dat ik bv wilde geven en wel 3 maanden. Dat vond ik wel mooi, de belangrijkste tijd in mijn ogen en dan afbouwen voor ik aan het werk zou gaan, want kolven enzo vond ik te veel gedoe. Bovendien wilde ik geen groter kindje aan de borst, een baby'tje was toch anders.
Die drie maanden gingen voorbij en ergens tegen het eind van de drie maanden liep de bv net lekker. Het ging soepel, was erg gemakkelijk en het gingn og wel. Een kolf geprobeerd en ach, zo erg was dat nou ook weer niet. Dus ging ik proberen de 6 maanden te halen. Maar dat was dan ook wel echt lang genoeg, hoor. Dan gaat zo'n kindje al ander voedsel eten en kruipen en ontwikkelen, dan wordt het echt een grote baby, die hoeft niet meer aan de borst.
En inmiddels is ze 7,5 maand en geef ik nog steeds bv. Want het gaat goed, zij en ik voelen ons er goed bij, en ach, een paar maandjes langer kan ook nog wel.
Again: natuurlijk zul je soms je keuzes moeten wijzigen. Het gaat mij ook niet om de keuzes, het gaat mij over de gevolgen van die keuzes en in hoeverre jij als ouder bereid bent die gevolgen te accepterenquote:Je kunt nog zoveel bedenken vantevoren, je weet pas wat je werkelijk gaat doen en hoe het is, als je er daadwerkelijk voorstaat. Dat vind ik van heel veel dingen, maar van niets is me dat zo duidelijk geworden als van het hebben van een kind en alles wat daarbij komt kijken.
[..]
kleine correctie: ik zou "mijn kind meteen naar een school doen waar ze Chinees-Manderijn leert als ik dat belangrijk vind" en daarmee wil ik dus alleen maar aangeven dat ik daar dus vóóraf over zou nadenkenquote:Geen idee wat ik zou doen. Het is gedeeltelijk wel een keus, maar jij was degene die zijn kind wel even naar een andere school zou doen als het geen Chinees-Mandarijns zou leren. Enige wat ik aan wil geven met mijn voorbeeld. is dat je ook met zaken buiten jezelf rekening zult moeten houden bij diverse keuzen.
Maar hij meent dat hij uit posts hier in OUD van mensen die het anders doen dan hij van plan is, op kan maken dat mensen niet nadenken over de consequenties. Tenminste, dat is wat ik begrijp van zijn posts.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:20 schreef droomvrouwtje het volgende:
[..]
ik weet niet waar je leest dat hij minachting heeft voor ander OUDers en wellicht ouders, maar het enige wat TL aangeeft is dat door sommige ouders keuzes gemaakt worden waarbij niet na gedacht word over consequenties.. (zie reactie van Takkembah) en dan denk ja, hier heb je gelijk in. Keuzes worden zo snel gemaakt maar het nadenken over de consequenties is voor sommige een brug te ver dat is het enige wat TL steeds maar weer aangeeft. Hij zegd nergens dat je het goed of fout doet maar vraagd zich alleen af of er ook word nagedacht over eventuele consequentie, en binnen je eigen refentiekader pas je gaan de weg de dingen aan...
Hij geeft aan dat ze niet nadenken over de consequenties hoe weet hij dat? Of vermoed hij consequenties die door de ter zake doende ouders anders worden ingeschat. Ziet hij slechts zijn mening als de waarheid en gaat hij voorbij aan het feit dan anderen (eventueel door ervaring) een andere mening zijn toegedaan? Dáár gaat het nu om.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:20 schreef droomvrouwtje het volgende:
[..]
ik weet niet waar je leest dat hij minachting heeft voor ander OUDers en wellicht ouders, maar het enige wat TL aangeeft is dat door sommige ouders keuzes gemaakt worden waarbij niet na gedacht word over consequenties.. (zie reactie van Takkembah) en dan denk ja, hier heb je gelijk in. Keuzes worden zo snel gemaakt maar het nadenken over de consequenties is voor sommige een brug te ver dat is het enige wat TL steeds maar weer aangeeft. Hij zegd nergens dat je het goed of fout doet maar vraagd zich alleen af of er ook word nagedacht over eventuele consequentie, en binnen je eigen refentiekader pas je gaan de weg de dingen aan...
Sommige dingen weet je niet vantevoren. Jij denkt dat jou kind is als alle andere kinderen, tot je ze in een klas zet en blijkt dat wat jij als normaal zag duidelijk afwijkend is van de rest. En ja, dan zitten ze al op school.quote:kleine correctie: ik zou "mijn kind meteen naar een school doen waar ze Chinees-Manderijn leert als ik dat belangrijk vind" en daarmee wil ik dus alleen maar aangeven dat ik daar dus vóóraf over zou nadenken
das geen oordeelquote:Op maandag 8 maart 2010 22:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan leer je je kind toch aan dat het in het eigen bedje moet slapen?![]()
maar goed: jij wilt het neit, prima, maar waarom dan het onbegrip dat bijna als een oordeel klinkt voor de keuze van een ander?
o ik heb gerust seks als mijn kind slaaptquote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef countrytammy het volgende:
[..]
Dan slapen ze veel vaster, tenminste, die van mij.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:31 schreef Kleurdoos het volgende:
o ik heb gerust seks als mijn kind slaapt
zal lastiger worden als ze wat ouder is (of misschien wil ze dan graag in haar eigen bed)
ik weet niet precies wat nu je probleem is, en het interesseert me ook niet zo gek veel eigenlijk. Als jij het gevoel hebt dat ik jou minacht: so be it .quote:Op maandag 8 maart 2010 22:12 schreef Moonah het volgende:
[..]
Of jij in die categorie valt, kan ik onmogelijk beoordelen... maar als jij er vanuit gaat dat ouders per definitie nadenken over de lange termijn consequenties van hun keuze, vraag ik me echt af onder welke steen jij precies geleeft hebt de afgelopen 15 a 20 jaar....quote:Op maandag 8 maart 2010 22:24 schreef Moonah het volgende:
Ik vind een OP waarin bepaalde (wellicht heel doordachte) keuzes als 'spastisch' worden aangeduid nou niet echt getuigen van respect.
En bovendien vind ik het dus idd minachtend als je ervan uitgaat dat ouders (OUDers?) níet nadenken over hun keuzes waar het opvoeding betreft.
Natuurlijk heb ik daarover nagedacht, maar hoe kun jij dat weten?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:26 schreef teamlead het volgende:
mozes, wat een lappen tekst![]()
[..]
ja hoor, paar maandjes langer kan vast nog wel. Maar (en dat was dus mijn punt) heb je er bij die "verlenging" over nagedacht dat kindjes van die leeftijd "normaal gesproken" inderdaad over gaan op een ander voedingspatroon, omdat ze ook andere behoeftes hebben aan voedingsstoffen? Ik gok zomaar van wel hoor, maar dát zijn wel de consequenties waarvan ik vind dat ouders ze moeten meenemen in hun keuzeproces. En dus niet "heuj, ik produceer nog, dus het zal wel goed zijn"
quote:Again: natuurlijk zul je soms je keuzes moeten wijzigen. Het gaat mij ook niet om de keuzes, het gaat mij over de gevolgen van die keuzes en in hoeverre jij als ouder bereid bent die gevolgen te accepteren
Ik denk er ook al vooraf over na. Alleen kun je nu je kind er nog niet is, of net zoals bij ons nu ze nog zo klein is, nog helemaal niet weten wat voor school er bij je kind past. Dus nadenken is leuk, maar je kunt nu niet al bedenken naar welke school je je kind zult doen. Tenminste, als je het welzijn van je kind mee wil nemen in die beslissing.quote:kleine correctie: ik zou "mijn kind meteen naar een school doen waar ze Chinees-Manderijn leert als ik dat belangrijk vind" en daarmee wil ik dus alleen maar aangeven dat ik daar dus vóóraf over zou nadenken
dat snap ik dat dat niet alleen 's nachts of in bed moet, maar moet er niet aan denken om een kind wel in bed te hebben als ik plots zin krijg als ik in bed lig.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:31 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
o ik heb gerust seks als mijn kind slaapt
zal lastiger worden als ze wat ouder is (of misschien wil ze dan graag in haar eigen bed)
seks hoeft niet altijd in bed of 's nachts he.
en dan moet je dus een nieuwe keuze makenquote:Op maandag 8 maart 2010 22:29 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Sommige dingen weet je niet vantevoren. Jij denkt dat jou kind is als alle andere kinderen, tot je ze in een klas zet en blijkt dat wat jij als normaal zag duidelijk afwijkend is van de rest. En ja, dan zitten ze al op school.
Och, er zijn er meer met dezelfde indruk als die ik heb.quote:[b]Op maandag 8 maart 2010 22:32 Misschien (zomaar een idee) zou je je kunnen afvragen waarom andere mensen dat gevoel niet delen.
natuurlijk mag men zelf bepalen hoe ze dat inrichten.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:03 schreef Moonah het volgende:
[..]
Mogen mensen zelf bepalen hoe ze hun 'privegebeuren' inrichten?
Denk je nou heus dat daar niet over is nagedacht of geen oplossing voor gevonden wordt?
mij maakt het weinig uitquote:Op maandag 8 maart 2010 22:35 schreef countrytammy het volgende:
[..]
dat snap ik dat dat niet alleen 's nachts of in bed moet, maar moet er niet aan denken om een kind wel in bed te hebben als ik plots zin krijg als ik in bed lig.
Ik houd er zelf ook niet van, maar onze oudste sliep wel vaak bij ons in bed. Het kind oppakken en in zijn eigen bed leggen was zo gebeurd en konden wij samen gezellig doen. Soms is de oplossing zo simpelquote:Op maandag 8 maart 2010 22:35 schreef countrytammy het volgende:
[..]
dat snap ik dat dat niet alleen 's nachts of in bed moet, maar moet er niet aan denken om een kind wel in bed te hebben als ik plots zin krijg als ik in bed lig.
Het is zeker niet altijd koek en ei in OUD (waar wel, zou je je kunnen afvragen), maar eigenlijk heeft dat helemaal niets te maken met de stelling van TL, toch?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:37 schreef droomvrouwtje het volgende:
Hij heeft nergens gezegd dat ze niet nadenken, maar vraagt zich het wel af. En de reden? mag misschien duidelijk zijn als je niet aan een bepaald beeld voldoet krijg je half OUD over je heen.. en ja het gebeurt we weten het allemaal. Ouders die zich aangevallen voelen omdat ze wel of geen borstvoeding kunnen geven, wel of niet hun kind in bed nemen, wel of geen straf geven en noem maar op... Ga me niet vertellen dat iederen zo lief en aardig tegen elkaar is en elkaars mening en opvoeding respecteerd want dat is echt niet zo, sommige kunnen echt bitchen hier naar een ander toe en dat vind ik te ver gaan, iedereen bedoelt het goed en voed zijn kind anders op. Het toch te belachelijk voor woorden dat iemand zich schuldig gaat voelen omdat zij bijv stopt met borstvoeding en andere haar het idee geven dat ze er te weinig voor gedaan zou hebben dan denk ik WTFLeef en laat leven
ik ben het er helemaal mee eens dat het wel of niet slapen van je kind in bij in bed niet afdoet aan de kwaliteit van sex, volgens mij is daar al eens topic overgeweest en je word vindingrijk hier in..quote:Op maandag 8 maart 2010 22:40 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
mij maakt het weinig uit
ze slaapt vast, is 14 mnd en heeft dus geen flauw idee wat we doen
uiteraard ga je er later rekening mee houden.maar nu nog nit
mijn seksleven is awesome
en idd zolang je geen eigen kinderen hebt, valt er niets te oordelen
ik dacht wel makkelijk te zijn, kind lekker naar de oppas en 6 wk borstvoeding enzo
inmiddels 14 mnd borstvoeding en ik geef dochterlief nog steeds niet af
ik ben niet overbezorgd oid ik hou r gewoon liever nog even voor mij
fijn voor je dat je sexleven zo geweldig isquote:Op maandag 8 maart 2010 22:40 schreef Kleurdoos het volgende:
[..]
mij maakt het weinig uit
ze slaapt vast, is 14 mnd en heeft dus geen flauw idee wat we doen
uiteraard ga je er later rekening mee houden.maar nu nog nit
mijn seksleven is awesome
en idd zolang je geen eigen kinderen hebt, valt er niets te oordelen
ik dacht wel makkelijk te zijn, kind lekker naar de oppas en 6 wk borstvoeding enzo
inmiddels 14 mnd borstvoeding en ik geef dochterlief nog steeds niet af
ik ben niet overbezorgd oid ik hou r gewoon liever nog even voor mij
what a load of crapquote:Op maandag 8 maart 2010 22:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik daarover nagedacht, maar hoe kun jij dat weten?
Precies: niet!
Dus hoe kun jij dan oordelen over de keuzes waarover je hier leest, zoals je in de OP doet? Jij leest alleen dat mensen op een bepaalde manier opvoeden, en hebt voor jezelf twee conclusies getrokken: 1) er is niet goed over nagedacht, zeker niet over de consequenties op de lange termijn en 2) die consequenties op de lange termijn zijn niet al te best, want die kinderen leren bijv niet met tegenslag omgaan.
Ja, en daar verschillen wij dus grondig van mening. Juist bij zaken die zo fundamenteel zijn als de opvoeding van je kind, mag je imho ratio niet uitschakelenquote:Ik vind je nogal kort door de bocht, maar ik heb zelf ervaren dat het toch een tikje anders kan worden als je een kind hebt, Zeker dat "ratio" heel goed klinkt, maar het in de praktijk lang niet altijd wint.
[..]
waarom ga je er nu meteen van uit dat ik JOU en JOUW keuzes nu ter discussie stelquote:Again: jij ziet alleen dat mijn keuze verandert, je hebt geen idee hoe ik daartoe ben gekomen. Toch meen jij te kunnen constateren in OUD en bij ouders dat 'men' zomaar wat doet.
[..]
nee, maar je kunt wél al bedenken welk type onderwijs bij jouw levensinstelling en normen en waarden past en welk type onderwijs beslist nietquote:Ik denk er ook al vooraf over na. Alleen kun je nu je kind er nog niet is, of net zoals bij ons nu ze nog zo klein is, nog helemaal niet weten wat voor school er bij je kind past. Dus nadenken is leuk, maar je kunt nu niet al bedenken naar welke school je je kind zult doen. Tenminste, als je het welzijn van je kind mee wil nemen in die beslissing.
In zijn mening denk ik wel, hij is net begonnen met inlezen en volgens is het iemand die dat grondig doet ook. En ja als je die rellen leest dan vraag je idd wel eens af of iedereen nadenkt over zijn of haar keuzes en consequentie daarvan. En ergens is dit wel een mooi onderwerp, ik heb ergens al eerder gepost dat ik inderdaad vind dat je hier over moet denken, en toen was mij vraag ook wat zou je nu anders doen of welke keuzes pakte heel anders uit dan je gedacht had.. dat is toch geen verkeerde discussiequote:Op maandag 8 maart 2010 22:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is zeker niet altijd koek en ei in OUD (waar wel, zou je je kunnen afvragen), maar eigenlijk heeft dat helemaal niets te maken met de stelling van TL, toch?
Zijn er nog wel eens rellen dan?quote:Op maandag 8 maart 2010 22:48 schreef droomvrouwtje het volgende:
[..]
. En ja als je die rellen leest ....
De algehele toonzetting komt op mij niet erg prettig over. En zoals ik het lees, zit er toch wel een oordeel in over in ieder geval een aantal niet nader te noemen OUD-users.quote:Op maandag 8 maart 2010 15:14 schreef teamlead het volgende:
Vanwege een kinderwens die niet geheel vanzelf vervuld lijkt te gaan worden, lees ik tegenwoordig ook mee op OUD. Posten heb ik tot nu toe tot een minimum kunnen beperken, maar er moet me toch even iets van het hart....
Als ik hier de verschillende posts lees over de ideeën die mensen er op na houden, vraag ik mij serieus af wat er van een flink aantal van deze kinderen terecht moet gaan komen. Ik heb niet de indruk dat bij de meeste users hier echt wordt nagedacht over de gevolgen op lange termijn bij keuzes die nu gemaakt worden. Alles lijkt er vooral op gericht het kind "blij" te houden, zonder de keuzes te maken die je als opvoeder nu eenmaal móet maken. En zodra er dan keuzes gemaakt lijken te gaan worden, zijn het keuzes die vooral ingegeven lijken te zijn door Google en FOK, en zelden door ratio.
Examples, you say?mensen die een kind willen en al na 2 maanden met ovu-testjes etc. aan de slag denken te moeten gaan Moeders die met google overweg denken te kunnen en daardoor meer recht van spreken denken te hebben dan specialisten die een jaar of wat een specialistische universitaire opleiding hebben gevolgd, ouders die hun kinderen behandelen alsof het breekbare poppetjes zijn en ze eeuwig lang bij de ouders in bed laten slapen, in plaats van het gewoon in eigen bed te leggen ouders die denken slechte ouders te zijn als ze het verkeerde merk potjesvoeding ( ) kopen
discussies over borstvoeding vs flesvoeding waarbij de ene maffia nog erger lijkt dan de andere
en als ik nog meer topics zou doorlezen, zou ik nóg 100 van dit soort voorbeelden kunnen vinden.
Is dit representatief voor hoe mensen tegenwoordig met kinderen omgaan? Op deze manier, door zo spastisch met allerlei zaken om te gaan zullen een flink aantal van deze kinderen opgroeien tot mensen die nooit zullen leren dat sommige zaken nu eenmaal zijn wat ze zijn, die geen enkele weerstand opbouwen (zowel lichamelijk als geestelijk) en die verwachten dat "alles maar moet kunnen, want daar word hij/zij nu eenmaal blij van".Is het niet juist de taak van ouders om op te voeden in plaats van aan elke gril van hun spruit toe te geven "want anders is het zielig"?
ovutest an sich kan een handig hulpmiddel zijn... maar come on.. na 2 maanden??quote:Op maandag 8 maart 2010 22:48 schreef Kleurdoos het volgende:
o en over ovutestjes
sommige mensen hebben gewoon een hopeloze cyclus, dan is het toch fijn om te weten wanneer je ovuleert en er dus idd een mogelijkheid is om zwanger te worden. Ik snap niet zo goed wat daar mis mee is?
ikzelf heb ze nooit gebruikt maar kan dus heel goed begrijpen dat mensen dat wel doen (temperaturen en ovulatietestjes gebruiken) anders kan het jaren duren.
quote:en nu ga ik slapen MET kind![]()
en wat is nu precies je vraag, TL. of mensen daarover nadenken? ja natuurlijk! ik ken weinig ouders die NIET van te voren goed nadenken over welke school ze zullen gaan kiezen voor hun kind. en ook over tal van andere zaken die je noemt wordt heus wel nagedacht over 't algemeen. punt blijft dat er altijd dingen zijn die je niet voorziet, en situaties die een flexibele houding vergen. alles alleen maar ten uitvoer willen brengen zoals je 't vooraf bedacht hebt is simpelweg te star. dat is op de lange termijn ook heel slecht voor een kind, wist je dat? starre ouders. sensitiviteit en responsiviteit in het ouderschap blijken factoren te zijn die enorm belangrijk zijn voor de ontwikkeling van je kind, ook op de langere termijn. dit houdt dus in dat je reageert op de behoeften van 't kind. en dat betekent helemaal niet dat je grenzeloos moet zijn daarin (duh). maar wel dat je oog hebt voor wat je kind nodig heeft, en daar ook naar handelt.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:44 schreef teamlead het volgende:
Ik zie meer dan eens om mij heen gebeuren dat mensen keuzes maken die nadelige gevolgen voor het kind kunnen hebben. Ik vraag mij dan af in hoeverre daar over nagedacht wordt. En dan met name op de lange termijn gericht.
Zo ken ik iemand, die het geen probleem vindt dat zijn zoon sinds het kind ongeveer een jaar oud is, af en toe een halve frikandel naar binnen werkt. Op de korte termijn, kan dat ook vast geen kwaad (het jochie lijkt er in ieder geval zelf heel weinig problemen mee te hebben), maar op lange termijn kan (en ik zeg met nadruk KAN) dat andere gevolgen hebben. Is het dan raar dat ik mij afvraag of daarover nagedacht wordt
[..]
nee, maar je kunt wél al bedenken welk type onderwijs bij jouw levensinstelling en normen en waarden past en welk type onderwijs beslist niet
zie mijn andere post.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:44 schreef teamlead het volgende:
[..]
what a load of crap
ik VRAAG in de OP notabene of die "we doen maar wat" houding representatief is voor hoe "men" tegenwoordig met opvoeding omgaat.
Ik zeg niet dat je ratio uit mag schakelen, ik zeg dat ratio het lang niet altijd wint. Een erg groot verschil. Bovendien is imho ratio niet zaligmakend.quote:Ja, en daar verschillen wij dus grondig van mening. Juist bij zaken die zo fundamenteel zijn als de opvoeding van je kind, mag je imho ratio niet uitschakelen
Ik bedoelde het algemeen, niet op mij zelf betrekkend.quote:waarom ga je er nu meteen van uit dat ik JOU en JOUW keuzes nu ter discussie stelIk zie meer dan eens om mij heen gebeuren dat mensen keuzes maken die nadelige gevolgen voor het kind kunnen hebben. Ik vraag mij dan af in hoeverre daar over nagedacht wordt. En dan met name op de lange termijn gericht.
Zo ken ik iemand, die het geen probleem vindt dat zijn zoon sinds het kind ongeveer een jaar oud is, af en toe een halve frikandel naar binnen werkt. Op de korte termijn, kan dat ook vast geen kwaad (het jochie lijkt er in ieder geval zelf heel weinig problemen mee te hebben), maar op lange termijn kan (en ik zeg met nadruk KAN) dat andere gevolgen hebben. Is het dan raar dat ik mij afvraag of daarover nagedacht wordt
nee, maar je kunt wél al bedenken welk type onderwijs bij jouw levensinstelling en normen en waarden past en welk type onderwijs beslist niet
waar het verschil waarschijnlijk is dat ik die niet nader te noemen OUD-users dus niet eens ken.....quote:Op maandag 8 maart 2010 22:50 schreef miss_sly het volgende:
Zal ik dan even aangeven op welke fronten je toch wel lichtelijk aanmatigend en veroordelend klinkt?
[..]
De algehele toonzetting komt op mij niet erg prettig over. En zoals ik het lees, zit er toch wel een oordeel in over in ieder geval een aantal niet nader te noemen OUD-users.
Maar dat doet er toch niet toe? Het gaat om je houding tov van die jouw onbekende OUD-users waar je wel een oordeel over velt met je OP.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
waar het verschil waarschijnlijk is dat ik die niet nader te noemen OUD-users dus niet eens ken.....
ik weet dus niet wie zich hier wel of niet in herkent..
Mijn god.. zijn jullie hier altijd zo'n tere zieltjesquote:Op maandag 8 maart 2010 22:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dat doet er toch niet toe? Het gaat om je houding tov van die jouw onbekende OUD-users waar je wel een oordeel over velt met je OP.
Opvoeding en je kinderen zijn nu eenmaal een gevoelig onderwerp. Maar ja, het valt jou niet kwalijk te nemen dat je dat nog niet weet.quote:Op maandag 8 maart 2010 23:02 schreef teamlead het volgende:
[..]
Mijn god.. zijn jullie hier altijd zo'n tere zieltjes
En dit getuigt niet van minachting?quote:wat is dit? Libelle-forum? Eo-forum?
nee, want mannen die geen kinderen hebben snappen dat toch nooit zo goed als iemand die toevaliig wel al een kind uitgepoept heeftquote:Op maandag 8 maart 2010 23:04 schreef Moonah het volgende:
[..]
Opvoeding en je kinderen zijn nu eenmaal een gevoelig onderwerp. Maar ja, het valt jou niet kwalijk te nemen dat je dat nog niet weet.
[..]
niet van minachting voor alle oud-users nee... tenzij de schoen pastquote:En dit getuigt niet van minachting?
Ach ja, het zijn mijn tenen, da's waar.
Tere zieltjesquote:Op maandag 8 maart 2010 23:02 schreef teamlead het volgende:
[..]
Jij geeft aan er sommige users in te herkennen. Dat kan, ik herken ze er niet in omdat ik hen en hun postgeschiedenis niet ken. En ja, ik vel een oordeel over mensen die bij de opvoeding van hun kind en de daarbij behorende keuzes maar wat aanklooien zonder na te denken over de gevolgen van hun keuzes. Herken je jezelf daarin? kut voor je. Herken je jezelf daar niet in? Prima toch?
Ik vel géén oordeel over de keuzes die mensen maken waar over nagedacht is, hoe onbegrijpelijk ik een aantal van die mogelijke keuzes ook vind. Dat een aantal mensen hier dat maar niet willen snappen.. tja... da's mijn probleem eerlijk gezegd even niet.
wat is dit? Libelle-forum? Eo-forum?
quote:Op maandag 8 maart 2010 23:06 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, want mannen (en vrouwen) die geen kinderen hebben snappen dat toch nooit zo goed als iemand die toevaliig wel al een kind uitgepoept heeft
Heeft niet met man/vrouw zijn te maken, maar met al dan niet ouder zijn. En het was een plaagstootje nav. de diverse opmerkingen van diverse users die tegen je zeiden dat je er nog niet over mee kunt praten omdat je nog geen kind hebt.quote:Op maandag 8 maart 2010 23:06 schreef teamlead het volgende:
[..]
nee, want mannen die geen kinderen hebben snappen dat toch nooit zo goed als iemand die toevaliig wel al een kind uitgepoept heeft
[..]
laat dat nu net een puntje zijn dat mijn tere zieltje raakt, gezien de omstandighedenquote:Op maandag 8 maart 2010 23:09 schreef Moonah het volgende:
[..]
Heeft niet met man/vrouw zijn te maken, maar met al dan niet ouder zijn. En het was een plaagstootje nav. de diverse opmerkingen van diverse users die tegen je zeiden dat je er nog niet over mee kunt praten omdat je nog geen kind hebt.
duh... ik doe het ze niet na in ieder gevalquote:Anyway, dat 'uitpoepen' bedoel je vast respectvol?
mwah.........quote:Op maandag 8 maart 2010 23:09 schreef easy-going het volgende:
[..]
Sorry, maar zoals al diverse keren aangestipt in dit topic is dat een feit
quote:Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden (zie het artikel wetenschappelijke methode). Echter, de waarneming zelf is altijd subjectief en afhankelijk van persoonsgebonden factoren, zoals perspectief, voorkeur, nauwkeurigheid, tijdigheid, compleetheid en omstandigheden.
quote:Op maandag 8 maart 2010 23:02 schreef teamlead het volgende:
[..]
Jij geeft aan er sommige users in te herkennen. Dat kan, ik herken ze er niet in omdat ik hen en hun postgeschiedenis niet ken. En ja, ik vel een oordeel over mensen die bij de opvoeding van hun kind en de daarbij behorende keuzes maar wat aanklooien zonder na te denken over de gevolgen van hun keuzes. Herken je jezelf daarin? kut voor je. Herken je jezelf daar niet in? Prima toch?
Ik vel géén oordeel over de keuzes die mensen maken waar over nagedacht is, hoe onbegrijpelijk ik een aantal van die mogelijke keuzes ook vind. Dat een aantal mensen hier dat maar niet willen snappen.. tja... da's mijn probleem eerlijk gezegd even niet.
wat is dit? Libelle-forum? Eo-forum?
*stampvoet*quote:Op maandag 8 maart 2010 23:17 schreef easy-going het volgende:
Als ik zeg dat het een feit is, is het een feit jah!![]()
Gewoon, omdat ik dat zeg!! (PUNT)
lekker puhquote:Vanuit Plato's ideeënleer gezien bestaat de werkelijkheid alleen in een idee van de geest en nemen we alleen een schaduw van die werkelijkheid om ons heen waar.
of je leest even 281 posts terug voor je weer opnieuw denkt te moeten beginnenquote:Op maandag 8 maart 2010 23:18 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
![]()
![]()
Ik zou dan ook eens even nadenken hoe je de dingen brengt.
En ik snap niet waarom je zegt geen oordeel te vellen maar het wel moeilijk noemt en NIET opvoeden..
Jij hebt een vast idee van opvoeden en zo is het??
Naar aanleiding van een discussie in dit topic. Over die kinderarts die het vertikte de juiste curves te gebruiken voor Annicka en haar aldus 20 testen wilde laten ondergaan, waaronder een test op CF, terwijl het kind op dat moment nog niet eens verkouden was geweest in haar acht maanden lange leventje.quote:Moeders die met google overweg denken te kunnen en daardoor meer recht van spreken denken te hebben dan specialisten die een jaar of wat een specialistische universitaire opleiding hebben gevolgd,
Ik reageerde toch echt op je post met nummertje (#272)quote:Op maandag 8 maart 2010 23:19 schreef teamlead het volgende:
[..]
of je leest even 281 posts terug voor je weer opnieuw denkt te moeten beginnen
quote:Op maandag 8 maart 2010 23:21 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik herken mijzelf wel.![]()
[..]
Naar aanleiding van een discussie in dit topic. Over die kinderarts die het vertikte de juiste curves te gebruiken voor Annicka en haar aldus 20 testen wilde laten ondergaan, waaronder een test op CF, terwijl het kind op dat moment nog niet eens verkouden was geweest in haar acht maanden lange leventje.
Of zou hij Ticootje in gedachten hebben gehad, die hing ook in dat topic rond...
Ik heb gelezen dat dit zeer goed is voor het zelfvertrouwen van een kind en in het buitenland is dit heel normaal, behalve hier in dit koude kikkerland..zegt al genoeg natuurlijk!quote:Op maandag 8 maart 2010 15:29 schreef Ticootje het volgende:
Ik snap gewoon niet waarom je zo nodig een oordeel moet vellen over de opvoeding van andersmans kinderen.
Als jij er nu echt last van zou hebben omdat ik het goed zou vinden dat mijn kind jouw auto bekrast heb je een punt. Maar waarom zou iemand mij moeten vertellen dat ik mijn kind in haar eigen bed moet laten slapen. Dat is toch mijn keuze?
(deze is sarcastisch ...gok ikquote:Op maandag 8 maart 2010 15:32 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Opvoeden doet het kinderdagverblijf toch... Ik moet werken
Idd.quote:Op maandag 8 maart 2010 23:34 schreef oeke het volgende:
Wat een zever topic is dit. Het gezeur over dat ouders tegenwoordig niet nadenken over opvoedkundige keuzes, lijkt me iets dat al eeuwen oud is. Het gezeur dat de jeugd van tegenwoordig laks is, lui en onopgevoed is mijns inziens al net zo oud.![]()
En het feit dat de een andere keuzes maakt dan de ander is toch alleen maar mooi. Daardoor zullen die kinderen ook weer anders in het leven staan later. Leve een beetje diversiteit!
En wie ben ik, of jij, om aan te nemen dat die ander niet over zijn keuzes nadenkt?
uiteraard!quote:Op maandag 8 maart 2010 23:59 schreef prupke het volgende:
Mag hier ook een niet moeder reageren ?
en dan voornamelijk op een quote van ticootje
deze :
[..]
(deze is sarcastisch ...gok ikmaar er zit wel een belangrijk punt in zeg ik als iemand die geen kinderen heeft...)
Allrighty then. Ik stel voor: een longitudinaal opvoedkundig onderzoek over het hoe en wat van keuzes maken in de opvoedingquote:Op maandag 8 maart 2010 20:56 schreef teamlead het volgende:
[..]
nouja, dat is dus wat ik bedoel. Keuzes die je als ouder/opvoeder maakt, hebben invloed op hoe het kind uiteindelijk in het leven staat. Of het door jou aangehaalde voorbeeld nou rechtstreeks is terug te voeren op het geen keuzes maken cq de gevolgen van keuzes niet overzien door ouders: zou het onderzoeken waard zijn denk ik.
Dat er altijd "commentaar" is op de jeugd, klopt wel. Maar er heerst altijd ander commentaar: Elke generatie en hun gedragingen zijn een gevolg van hun omgeving (en dus ook deels opvoeding), met hun eigen kenmerken. Ach, en opvoedkundig zijn er ook trends die even aanblijven, en daar zullen dan weer (vaak tegengestelde) reacties op komen. Zo was het vruuuger normaal om je kinderen en pets te geven, als reactie daarop kwam dat je kinderen nooooit mag slaan, toen was een opvoedkundige tik weer toegestaan, etc.quote:Op maandag 8 maart 2010 23:34 schreef oeke het volgende:
Wat een zever topic is dit. Het gezeur over dat ouders tegenwoordig niet nadenken over opvoedkundige keuzes, lijkt me iets dat al eeuwen oud is. Het gezeur dat de jeugd van tegenwoordig laks is, lui en onopgevoed is mijns inziens al net zo oud.![]()
Maar dat wil dan toch niet zeggen dat ouders in de tijd van de tik er niet over na dachten of die tik wel of niet goed was op de lange termijn. Ik vind het aanmatigend te denken dat een ander helemaal niet nadenkt over de opvoeding die hij zijn kind geeft.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:15 schreef Takkembah het volgende:
Dat er altijd "commentaar" is op de jeugd, klopt wel. Maar er heerst altijd ander commentaar: Elke generatie en hun gedragingen zijn een gevolg van hun omgeving (en dus ook deels opvoeding), met hun eigen kenmerken. Ach, en opvoedkundig zijn er ook trends die even aanblijven, en daar zullen dan weer (vaak tegengestelde) reacties op komen. Zo was het vruuuger normaal om je kinderen en pets te geven, als reactie daarop kwam dat je kinderen nooooit mag slaan, toen was een opvoedkundige tik weer toegestaan, etc.
Nou dat. En het geklaag erover ook, denk ik.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:51 schreef Sjeen het volgende:
Als ik om mee heen kijk, op school en in de buurt, dan zijn er overigens echt wel kinderen waarvan ik vind dat er eens wat meer naar de opvoeding gekeken zou kunnen worden. Dat de ouders inderdaad maar wat aanklooien of waar ik me zelfs afvraag waarom ze in godsnaam aan kinderen zijn begonnen, als het blijkbaar teveel moeite is om het kind ook daadwerkelijk een plekje in hun leven te geven... Maar dat is volgens mij iets van alle tijden.
Dat denk ik ook...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:51 schreef Sjeen het volgende:
Als ik om mee heen kijk, op school en in de buurt, dan zijn er overigens echt wel kinderen waarvan ik vind dat er eens wat meer naar de opvoeding gekeken zou kunnen worden. Dat de ouders inderdaad maar wat aanklooien of waar ik me zelfs afvraag waarom ze in godsnaam aan kinderen zijn begonnen, als het blijkbaar teveel moeite is om het kind ook daadwerkelijk een plekje in hun leven te geven... Maar dat is volgens mij iets van alle tijden.
We blijven Nederlanders héquote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:53 schreef oeke het volgende:
[..]
Nou dat. En het geklaag erover ook, denk ik.
Nee, ik ook niet... Maar ik heb liever ouders die in mijn ogen onnodig moeilijk doen, nadat ze er goed over nagedacht hebben. Dat ze gewoon het beste voor hun kind willen, ook al is dat dan iets wat bij mijn kind totaal niet zou werken. Dan dat ze dus maar gewoon doen en het kind zoekt het maar uit... Je moet als ouders naar mijn mening zorgen dat je samen met je kind(eren) de beste weg vindtquote:Op dinsdag 9 maart 2010 08:55 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat denk ik ook...
Maar dan nog, het is en blijft de opvoeding van die ouders. Ik voel mij niet geroepen om een andere ouder te vertellen dat ze iets niet goed doen.
Och, in mijn huis gelden mijn regels daar heeft iedereen zich aan te houden, dus ook het buurjongetje bijvoorbeeld. Ergens anders zal ik hooguit aan Isa uitleggen dat ik zulk gedrag van haar niet zal accepteren...quote:Pas als ik er last van heb onderneem ik actie, en meestal gaat dat dan meteen naar het kind toe, door het aan te spreken op het gedrag. Dan ga ik niet eerst naar de moeder om te vertellen dat ik er last van heb, dat komt later wel.
Borstvoeding geven was voor mij een logische keuze: het is goed, goedkoop, altijd bij de hand en als alleenstaande moeder wist ik dat ik al helemaal niet geschikt was om 's nachts 5 tot 10 minuten te gaan staan wachten tot het flesje warm was (1991, ik had nog geen magnetron).quote:Op maandag 8 maart 2010 22:00 schreef teamlead het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |