abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78877260
Wat kosten kinderen nou zo'n beetje eigenlijk? Niet dat ik plannen heb, maar vroeg het me af vanuit salarisoogpunt van mijn collega's.
Zij werken al wat langer bij het bedrijf dan ik, maar gaan bij komst van hun baby behoorlijk minder werken: blijkbaar kan dat met hun salaris, maar wellicht ook door tegemoetkomingen van overheid. De kinderbijslag is ongeveer 200 per kind, maar ja, staat dat in verhouding met de kosten voor bv de creche?

Kortom, ga je er financieel (en hoeveel) op 'achteruit' bij de komst van een kind?
  maandag 8 maart 2010 @ 08:36:53 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_78877329
ik zeg altijd maar, het zou je niet moeten schelen hoe je kinderen erbij lopen.. dus koop kleren bij zeeman en wibra..

het geld dat je overhoud van je kinderbijslag kan je mooi in je eigen zak stoppen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_78877461
100.000 euro ongeveer
  maandag 8 maart 2010 @ 08:46:37 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78877464
Tuurlijk ga je er op achteruit als je kinderen "krijgt". Hoeveel is per situatie natuurlijk verschillend.

En als je dan ook nog eens een zorgenkindje hebt zoals wij, wordt het pas echt schrapen...
  † In Memoriam † maandag 8 maart 2010 @ 08:49:40 #5
21636 Feestkabouter
pi_78877511
je kunt je bed verkopen want aan slapen kom je niet meer toe.
uitgaan en vrije tijd heb je niet meer dus daar bespaar je ook flink op.
daarmee compenseert men de hoge kosten voor een baby en het mindere werken.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 08:55:01 #6
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78877600
Zo... alle geintjes zijn inmiddels gemaakt. Nu mag er serieus op de vraag van TS ingegaan worden.

Mijn eigen ervaring is dat je het zo duur kunt maken als je zelf zou willen. De kinderbiijslag is in het begin iets van 190 euro per drie maanden, daar kun je de luiers wel van betalen
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 8 maart 2010 @ 08:58:04 #7
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78877660
En reken er maar op dat de Kinderopvangtoeslag zo'n 80% van de kosten van de opvang dekt.
pi_78877674
TVP. Heb zelf wel een idee van het kostenplaatje, maar ben vooral benieuwd naar verhalen van anderen.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_78877872
Mijn ervaring is en wat ik veel om mij heen zie is dat een kind (ondanks je nooit uitgaat) je tot de laatste cent kan uitkleden. Eerste maanden/jaren veel kleedgeld, want ze groeien zo snel uit hun kleding, luiers, dure voeding en de rest van de bijkomende kosten. kinderbijslag dekt maar een klein deel van wat je nodig hebt dus je moet altijd geld bij leggen. Een gezin waar alleen de vader werkt is anno 21ste eeuw bijna uitgesloten tenzij de vader een rijke vent is. Tegenwoordig moeten vader en moeder beide werken willen ze met de kind(eren) normaal willen rondkomen. Dat betekent dus dat moeder deeltijd werkt, vader (meestal) vol time en het kind in een dure crèche komt.
pi_78877951
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:46 schreef ueberduitser het volgende:
Tuurlijk ga je er op achteruit als je kinderen "krijgt". Hoeveel is per situatie natuurlijk verschillend.

En als je dan ook nog eens een zorgenkindje hebt zoals wij, wordt het pas echt schrapen...
Misschien in jouw geval moeilijk in te schatten(vanwege je zorgenkindje, hopelijk toch ook nog een hoop plezier trouwens...), maar was die teruggang dan ook zoals je verwachtte dat het zou zijn? Is het wel reeel te schatten?
Zijn er dingen die je eerst wel deed, maar nu financieel gezien niet meer kan doen? (en het zal ook deels relateren met een andere levensstijl).
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 09:13:50 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78877953
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:58 schreef ueberduitser het volgende:
En reken er maar op dat de Kinderopvangtoeslag zo'n 80% van de kosten van de opvang dekt.
Nou, dat is niet helemaal zo hoor Uitgaan van 65% is realistischer... Niet dat dat erg is, als je goede opvang wilt voor je kind, dan mag dat ook best zijn prijs hebben, vind ik.

Verder heb je een aantal eenmalige zaken zoals kinderwagen, maxicosi, ledikantje enzo die je zo duur kunt maken als je zelf wilt. Maar je kunt ook kijken voor tweedehands. Zo ook met kleren, een kind groeit eruit voordat het stuk kan gaan. Dus vooral op ebay en marktplaats valt heel veel leuk spul te vinden voor weinig. Daarnaast is de keuze borstvoeding of kunstvoeding ook een financiële en potjes of zelf koken ook.
  maandag 8 maart 2010 @ 09:23:58 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_78878212
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:09 schreef LinkseVriend het volgende:
Mijn ervaring is en wat ik veel om mij heen zie is dat een kind (ondanks je nooit uitgaat) je tot de laatste cent kan uitkleden. Eerste maanden/jaren veel kleedgeld, want ze groeien zo snel uit hun kleding, luiers, dure voeding en de rest van de bijkomende kosten. kinderbijslag dekt maar een klein deel van wat je nodig hebt dus je moet altijd geld bij leggen. Een gezin waar alleen de vader werkt is anno 21ste eeuw bijna uitgesloten tenzij de vader een rijke vent is. Tegenwoordig moeten vader en moeder beide werken willen ze met de kind(eren) normaal willen rondkomen. Dat betekent dus dat moeder deeltijd werkt, vader (meestal) vol time en het kind in een dure crèche komt.
Borstvoeding is goedkoop en gezond. Scheelt je minimaal 10 euro per week.

Hier komen we trouwens rond met het loon van alleen mijn man. Eventueel zou ik ook nog kunnen werken, maar nodig is het niet.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78878591
Wat lult hier iedereen nou over luiers enzo?

Een kind heb je van 0 tot ongeveer 18. De kosten van een groter huiskopen, schoolgeld, studiegeld enzovoort is vele malen groter. Daarom al met al 100.000 euro

In dit artikel komen ze zelfs tot 135.000, maar ja dan is het maar net de vraag wat je betaalt aan je studerend kind:

http://www.goederaet.nl/read/kostenvankinderen
  maandag 8 maart 2010 @ 09:42:41 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_78878630
quote:
Misschien in jouw geval moeilijk in te schatten(vanwege je zorgenkindje, hopelijk toch ook nog een hoop plezier trouwens...), maar was die teruggang dan ook zoals je verwachtte dat het zou zijn? Is het wel reeel te schatten?
Zijn er dingen die je eerst wel deed, maar nu financieel gezien niet meer kan doen?
Ons eerste kindje Thijs konden we zonder problemen "bekostigen" en hoefden er financieel weinig voor te laten.
Maar na ons 2e kindje Lenthe is er toch wezenlijk wat veranderd:
- we hebben een extra auto moeten kopen vanwege de vele afspraken die Lenthe heeft.
- moeders werkte 3 dagen in de week, maar vanwege wederom de vele afspraken, moet ze 1 dag ouderschapsverlof in de week opnemen. (dus loon ook 30% naar beneden)
- we rijden nu ca. 15.000km meer per jaar, wederom vanwege alle afspraken.
- uitgaan? We zijn in een jaar tijd wel 1x weggeweest.
kan nog wel ff door gaan zo, maar daar wordt ik niet bepaald vrolijker van nu...

Percentage Kinderopvangtoeslag is natuurlijk afhankelijk van je verzamelinkomen, wij krijgen in ieder geval zo'n 80% terug van de staat.
quote:
Borstvoeding is goedkoop en gezond. Scheelt je minimaal 10 euro per week.
Als je borstvoeding kunt geven wel....
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 09:59:55 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78879049
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:41 schreef zatoichi het volgende:
Wat lult hier iedereen nou over luiers enzo?

Een kind heb je van 0 tot ongeveer 18. De kosten van een groter huiskopen, schoolgeld, studiegeld enzovoort is vele malen groter. Daarom al met al 100.000 euro

In dit artikel komen ze zelfs tot 135.000, maar ja dan is het maar net de vraag wat je betaalt aan je studerend kind:

http://www.goederaet.nl/read/kostenvankinderen
De TT is 'Financiële impact van een baby', logisch dus dat je het dan over luiers hebt...
  maandag 8 maart 2010 @ 10:00:25 #16
12913 GreatWhiteSilence
pi_78879062
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ons eerste kindje Thijs konden we zonder problemen "bekostigen" en hoefden er financieel weinig voor te laten.
- we hebben een extra auto moeten kopen vanwege de vele afspraken die Lenthe heeft.
- moeders werkte 3 dagen in de week, maar vanwege wederom de vele afspraken, moet ze 1 dag ouderschapsverlof in de week opnemen. (dus loon ook 30% naar beneden)
kan nog wel ff door gaan zo, maar daar wordt ik niet bepaald vrolijker van nu...

Percentage Kinderopvangtoeslag is natuurlijk afhankelijk van je verzamelinkomen, wij krijgen in ieder geval zo'n 80% terug van de staat.
[..]

98% van de vrouwen kan borstvoeding geven, dus de kans dat je het als vrouw niet kunt geven is vrij klein.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_78879140
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

[..]

Ik wilde je niet verdrietig maken

Maar dat is wel een behoorlijke impact inderdaad. En uitgaan is denk ik sowieso al lastiger als je kinderen hebt (en dan in jouw geval nog wat meer), maar komt dat daardoor of is dat financieel?

Ik zit dus soms wel eens te denken: wat verdien ik toch weinig op m'n werk, maar volgens mij houd ik net zo veel uiteindelijk over als mijn collega's met kinderen

Nou goed, meer een algemene vraag: hoeveel mensen zullen zich van te voren echt realiseren wat voor financiele impact zo'n kleine heeft? Soms zie ik zulke jonge moeders en vraag me dan af: hoe doen ze dat dan??
pi_78879319
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:00 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

98% van de vrouwen kan borstvoeding geven, dus de kans dat je het als vrouw niet kunt geven is vrij klein.
Maar als je kindje nu te vroeg geboren wordt, dan is dat eerst toch niet zo handig??
pi_78879457
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:59 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De TT is 'Financiële impact van een baby', logisch dus dat je het dan over luiers hebt...
Tja een kind begint altijd als een baby, maar uiteindelijk zal hij/zij meer kosten als ze ouder worden. Tja het zou handig zijn als je de baby-fase van een kind over kan slaan natuurlijk...

Al zou dat de bevalling natuurlijk weer een stuk zwaarder maken....
  maandag 8 maart 2010 @ 10:22:40 #20
12913 GreatWhiteSilence
pi_78879601
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:10 schreef Nyota het volgende:

[..]

Maar als je kindje nu te vroeg geboren wordt, dan is dat eerst toch niet zo handig??
Kolven en dat geven. Is nog veel beter voor die prematuurtjes ook: het verkleint de kan op infecties, waar die kleintjes sowieso vatbaarder voor zijn als ze te vroeg geboren zijn. En dan na een tijdje overstappen op direct aan de borst drinken.
  maandag 8 maart 2010 @ 10:44:08 #21
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_78880352
Ik heb niet het idee er veel voor te laten.
Ons kindje at zodra hij van de melk af was gewoon met de pot mee. Hij draagt mooie kleren en schoenen en is helemaal happy.

De grote kosten zijn mijn inziens:
- Kinderopvang (hier netto zo'n 120 per maand voor 2 dagen in de week)
- Meubels en zitjes (maxi-cosi, autostoel, fietsstoeltjes in 2 maten, commode, ledikant, peuterbed etc) Ik denk voor de eerste twee jaar gemiddeld zo'n 70 euro in de maand. En dan hadden wij alles nieuw. (Behalve het peuterbed, dat heb ik zelf gemaakt. Niet om kosten te besparen want dan had ik beter nieuw kunnen kopen :-)).
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_78880435
Mij vallen de kosten tot nu toe ook helemaal mee. Het duurste was idd de aanschaf van meubeltjes, kinderwagen, commode, eerste kleertjes enz.
Ja, toen zaten we in totaal toch wel rond de 2000 euro. Maar deze spulletjes bewaren we allemaal ook voor als er nog eens een kindje komt.

Misschien wordt het echt duurder als ze naar school gaan. Maar tot nu toe valt het financiel reuze mee.
  Licht Ontvlambaar maandag 8 maart 2010 @ 10:49:07 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_78880536
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Mij vallen de kosten tot nu toe ook helemaal mee. Het duurste was idd de aanschaf van meubeltjes, kinderwagen, commode, eerste kleertjes enz.
Ja, toen zaten we in totaal toch wel rond de 2000 euro. Maar deze spulletjes bewaren we allemaal ook voor als er nog eens een kindje komt.

Misschien wordt het echt duurder als ze naar school gaan. Maar tot nu toe valt het financiel reuze mee.
Ook dat valt me enorm mee, heb niet het idee dat ik er echt dingen voor moet laten. Alleen schoenen zijn achterlijk duur, maar ook daar is iets op te vinden
pi_78880568
Soms vind ik het wel eens jammer dat je niks meer spontaan kunt doen. Voor we Julian hadden konden we van de ene op de andere minuut beslissen een avondje uit eten te gaan, biosoop, of lekker uit. Dat gaat nu niet meer, je moet van tevoren oppas regelen en echt laat kun je het toch niet maken, want de kleine is 's ochtends toch weer vroeg wakker.

Maar geniet wel veel meer van de kleine dingen: lekker samen spelen, een lach, samen wandelen en genieten van het zonnetje. Zulke dingen.
pi_78880605
quote:
Op maandag 8 maart 2010 10:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ook dat valt me enorm mee, heb niet het idee dat ik er echt dingen voor moet laten. Alleen schoenen zijn achterlijk duur, maar ook daar is iets op te vinden
Julian loopt nog niet, dus schoenen zijn nog niet nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')