Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doenquote:Op zondag 7 maart 2010 13:18 schreef Emu het volgende:
Oke, meen je dat nou, dus je wil effectief minder gaan bieden dan de prijs waarvoor het huis is verkocht nog voor de bubbel... als zo iemand dat bij mij deed, zou ik die gewoon recht in zijn gezicht uitlachen.
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als ze het gekocht hebben voor 282k zou ik absoluut niet meer bieden, minder zelfs, het is toch een tweedehandsje? Serieus, kneuzen die even 50k denken te cashen
quote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Huis staat waarschijnlijk al langer als een jaar te koop en staat al leeg.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Ik zou eigenlijk op een prijs van ¤ 295000 willen uitkomen.
Is dit reeël?
Om het niet te hebben over kneuzen die serieus denken dat er een principieel verschil is in marktwerking tussen huizen en auto's...*quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
Dan reden er alleen maar een handje vol Trabantjes op de snelwegen. Zou dus een mooi alternatief voor de kilometer beprijzing wezenquote:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)quote:Op zondag 7 maart 2010 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen, Huizen zijn speciaal en heel bijzonder daar gelden andere regels voor, ze zijn duurzamer, schaarser etc....
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doen
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:38 schreef anboni het volgende:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:43 schreef AlphaOmega het volgende:
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit landquote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Door de aanwas van nieuwe woningen te controleren probeert men de prijs van bestaande woningen hoog te houden, de vraag is hoe lang dit volgehouden kan worden. Gemeenten rekenen op de inkomsten van grondverkoop, aannemers hebben personeel in dienst, de vastgoedmaffia kan wel even op zijn eigen vet teren. Makelaars vallen om bij bosjes en het gaat nog erger worden, notarissen doen al een greep naar de derden-rekening. Binnenkort gaan we dus gewoon bouwen voor een lager prijskaartje.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit land
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Precies, daar moet je nog 2 jaar mee wachtenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Auto's van tegenwoordig zijn niet per definitie comfortabeler en veiliger dan oudere auto's Omdat een auto tegenwoordig airbags heeft is hij niet veiliger geworden, dit soort maatregelen zijn schijn veiligheden en bieden alleen extra bescherming bij aanrijdingen met lage snelheid. Als je met 100km per uur tegen een boom aan rijd ligt je moderne auto ook in twee of meer stukken. De materiaaleigenschappen van staal zijn nl. niet verandert de afgelopen 30 jaar. Die kleine ingrepen waar jij het over hebt zijn meestal niet zo heel erg klein, nieuwe kozijnen + glas, deuren. Dak, gevel en vloer isolatie aanbrengen, ventilatie verbeteren, HR ketel, voegwerk vernieuwen. Voor dat geld en de arbeid die je kwijt bent kun je bijna je huis opnieuw laten bouwenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:04 schreef anboni het volgende:
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.
quote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Lees dat zinnetje nog eensquote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan?
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.
Kortom, lekker je nieuwe hypotheek extra hoog laten worden omdat je het stuk verlies van je vorige huis ook nog mee blijft slepen. Nee, geen probleem, dan blijft iedereen nog steeds lekker doorverhuizen. Nogmaals, de prijzen zullen stabiliseren, de verkoop stagneert tot bijna nul, misschien voor langere tijd, en dan komt dat langzaam weer op gang, totdat de bergen weer aan de hemel toe groeien, en dan doen we het zelfde rondje weer.... en weer.... en weer.... iets met conjunctuur golven.... als ik het me goed herinner...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
Omdat die woning 27 jaar ouder is...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
De levensduur is een kwestie van constructie techniek en materiaal gebruikt. Het is echt geen kunst om een auto zodanig te construeren dat deze een mensenleven of langer mee kan gaan. Het heeft echter een prijskaartje, daarom zijn we ook maar gestopt met het bouwen van kastelen en piramiden. Tegenwoordig bouwen we op dezelfde manier huizen, ik durf zelfs te beweren dat sommige autofabrikanten duurzamere auto's bouwen dan dat sommige aannemers huizen bouwenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:54 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.
En omdat ik niet wil betalen maar moet betalenquote:
Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd waarom deze twee gebruiksvoorwerpen niet equivalent kunnen zijn in waarde ontwikkeling op basis van levensduur. Beiden zijn immers gebruiksvoorwerpen met een eindige levensduur. Het enige verschil zit hem in de marktomstandigheden, de automarkt is een vrije markt met voldoende concurrentie en gebrek aan overheidsbemoeienis (BPM even buiten beschouwing gehouden), terwijl de overheid aan alle kanten de woningmarkt verziekt heeft met fiscale regels en strikt bouwbeleid. Hiermee is een monopoly/kartel ontstaan die de mensen 'dwingt' om het spel mee te spelen.
In Singapore zie je bv. helemaal geen oude auto's rijden. Als je daar wilt autorijden moet je een vergunning kopen (kost net zoveel als een auto) die gekoppeld is aan het voertuig en die ik meen 10 jaar geldig is. Mensen kopen dus alleen maar nieuwe auto's, want de kans is groot dat als je een tweedehands koopt deze het begeeft voor het aflopen van de vergunning. Het resultaat is dat tweedehands auto's enkel een export restwaarde hebben en die is meestal niet hoog, want al die auto's zijn 10 jaar oud. Door deze overheidsbemoeienis zijn auto's voor veel mensen niet weggelegd, daarentegen is het OV wel van hoge kwaliteit.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.
Stel je voor wat een auto zou kosten als er i.p.v. de huidige 7 miljoen slechts 5 miljoen werden toegelaten op de weg... Dan zouden prijzen gigantisch stijgen!
Inderdaad, helemaal waar. Ik hoorde laatst een bruingoedverkoper klagen over de lage prijzen van LCD TV's. Hij zei dat er in aantallen flink verkocht werd maar door de lagere prijs en lage marges er heel weinig verdient werd. De consument is de winnaar en heeft echt geen medelijden met de winkelier. Ik zeg niet dat dit per definitie een gunstige ontwikkeling is, je moet elkaar ook wat gunnen natuurlijk. Maar ik stoor me aan het feit dat de overheid de huizenmarkt beschermt maar de verkoper van TV's moet zich maar zien te redden. Dat is meten met twee maten en daardoor verwerpelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:38 schreef LXIV het volgende:
Zet de huizenprijs maar eens af ten opzichte van bijv. kleurentelevisies. In 1970 kostte een huis 20 kleurentelevisies (van een tegenwoordig onvoorstelbaar slechte kwaliteit). Nu moet je er al 500 kleurentelevisies voor betalen (flatscreen, HD)
Door de vergaande mechanisatie en gebruik van prefab delen zou dat heel goed mogelijk zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:39 schreef LXIV het volgende:
En logisch gesproken zouden huizen ook goedkoper moeten worden omdat er door het voortschrijden van de techniek en de bedrijfsorganisatie steeds efficiënter gebouwd zou moeten worden. Het aantal manuren in een huis is denk ik wel door vieren gegaan sinds 1970. Maar dat gebeurt dus niet.
Is een huis een kapitaalgoed? Je produceert er toch niks mee? Het is gewoon een consumptiegoed in mijn ogen.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
Dat is dus ook gebeurd, en heeft geleid tot een veel eenzijdiger economie die zo veel meer gevoeliger is voor het wegvallen van 'de vraag'. Huizen zijn voor grote aantallen mensen onbetaalbaar geworden en daar ligt geen reële reden aan ten grondslag anders dan kartelvorming en marktmonopolie.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
Klopt. Dat zou prima kunnen, en bij een gezonde markt zou je 2-3 keer zo'n groot/modern huis kunnen kopen voor hetzelfde geld!quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen.
En nog steeds doet de overheid er alles aan om dit in stand te houden...quote:Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerpquote:Op maandag 29 maart 2010 13:35 schreef keko het volgende:
niemand durft meer te bieden ivm de partijprogramma's van d66 en GL?
Kan van dit topic niet het: vraagprijs --> uiteindelijk betaalde prijs topic gemaakt worden?
Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig, je kan meestal weinig zeggen zonder het huis en de buurt werkelijk te kennen. Desondanks is het fijn om soms te lezen hoe het geheel uiteindelijk verlopen is. Meestal is de vraag leuk huis gezien, 250 vraapprijs, wat kan ik bieden? Maar wanneer iedereen zou vertellen wat hij bood en wat het uiteindelijk werd, zou je een beter gevoel krijgen wat iedereen nou doet en verwacht. Dat staat dan los van jouw situatie, maar is toch fijn om te horen…quote:Op maandag 29 maart 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerp
Ik begrijp wat je bedoelt maar wat belet je om een topic hierover te beginnen?quote:Op maandag 29 maart 2010 14:41 schreef keko het volgende:
Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig
Het is altijd mogelijk om laag te bieden toch? Laat nooit merken dat je een grote interesse hebt, dat werkt altijd in je nadeel. Durf weg te lopen, het is geen verkopers markt meer. Neem de tijd, misschien bellen ze later nog wel eens op met de melding dat men toch nog eens heeft nagedacht over je bod. Breng dan uiteraard weer een lager bod uit, just for funquote:Op maandag 29 maart 2010 14:59 schreef keko het volgende:
In zo'n geval geeft het moed aan iemand die denkt? Is het uberhaupt wel mogelijk om 20k van een huis af te praten?
En wanneer het openingsbod 250K was, dat het dus mogelijk is om met extreem lage openingsbiedingen te beginnen...
Ik vermoed dat het steeds vaker zal gaan lukkenquote:Op maandag 29 maart 2010 15:34 schreef keko het volgende:
Prima, maar juist leuk om te horen van mensen dat dat wel of juist niet gelukt is!
Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...quote:Op woensdag 23 juni 2010 23:02 schreef nightfall het volgende:
ik ga morgen voor een woning kijken waar best wel veel animo voor is, is bij den haag in de buurt en rijtjeswoningen in een goede buurt zijn er schaars voor onder de 2 ton, ik zit erg te twijfelen om als het ons echt iets lijkt gewoon al een goed bod neer te leggen,.. ben altijd zo bang dat ze me niet serieus nemen met een veels te laag bod. ik weet ook bijna zeker dat deze woning zo weg is voor dat geld,.. altijd lastig..
Ik kan me voorstellen dat die mensen haast hebben met de alsmaar dalende prijzenquote:Op woensdag 23 juni 2010 23:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...
280.000quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje
En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
Wat zou reel zijn om als openingsbod te bieden?
Yep gewoon 280 bieden. Je moet maar zo denken je kan altijd nog omhoog.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 18:10 schreef DuchessX het volgende:
Niet geschoten is altijd mis...wrs willen ze snel van het huis af in deze situatie.
Hoe is het jou eigenlijk vergaan?quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:37 schreef xenobinol het volgende:
Zoek uit wat de woning in 1994 gekost heeft, indexeer dat bedrag, trek er een flink percentage van af wat overeenkomt met de afschrijving en breng dat bedrag als bod uit. Nee.... werkelijk... als die mensen in een echtscheiding liggen zou ik daar gebruik van maken. Echt een minimaal bedrag bieden, zolang die mensen geen overwaarde hebben genomen en echt van elkaar af willen dan is het een optie om geen winst te maken op de verkoop en gewoon 'klaar' te zijn met de situatie. Succes...
Weet niet of die echtscheiding echt zo helpt met deze woning. Ten eerste is er in 1994 minder dan de helft voor betaald, dus de haast om te zakken zal wel meevallen. Daarbij moeten ze beiden akkoord gaan met de verkoopprijs.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje
En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
Wat zou reel zijn om als openingsbod te bieden?
Ik eet zo af en toe eens een goed stuk appeltaart, wel met slagroom natuurlijkquote:
Het vervolg:quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:33 schreef guapo het volgende:
Mijn nicht Apeldoorn heeft een 2 onder 1 kap huis gezien voor een vraagprijs van 325000 euro.
Zij en haar vriend gaan hierop bieden maar weten niet of ze meteen een eindbod van 280000 moeten doen of beginnen met 260000 en dan hopelijk uitkomen op 280000.
Prima... bod word niet geaccepteerd. Verder kijken dus, over 6 maanden bellen die mensen op om te smeken of je een bod van 260k wilt uitbrengenquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:57 schreef guapo het volgende:
Het vervolg:
Ik kreeg net te horen dat ze afgelopen maandag een eindbod hebben uitgebracht van 285000. Ze hebben dus verder niet onderhandeld, gewoon een eindbod. Ja of nee.
Ze hebben de verkopers tot a.s. vrijdag 17 uur (morgen dus) de tijd gegeven om te reageren.
Tot vandaag had de verkopende makelaar nog niet gereageerd.
Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:12 schreef Fiorellino het volgende:
Schopje!
Wij hebben een appartement op het oog welke sinds 8 weken te koop staat (bouwjaar: 1970). Vraagprijs is ¤124.500, huidige eigenaar heeft er in 2007 ¤159.250 voor betaald. Het appartement ligt aan een rustige weg in het centrum. Wat is een realistisch bedrag om te bieden hiervoor?
Er staat bij: Gemiddelde woningwaarde (WOZ): ¤ 156.000.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?
als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Hij is helaas onder voorbehoud verkocht!
Ik vind het een rare constructie: "Ik vraag 157k, maar vanaf 150k mag je bieden"... Dat klinkt mij als "de vraagprijs is 150k", en daar zou ik inderdaad behoorlijk onder gaan zitten.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
Hebben ze ook de strafmaat vermeld als je onder de minimale prijs biedt? Weer een arbitraire verkoopregel.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Dit toont weer eens aan dat panden die voor een goede prijs in de markt staan nog steeds snel verkocht worden!quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Hij is helaas onder voorbehoud verkocht!
Haha. Leuk bedacht van die verkoper/makelaar, maar dat is natuurlijk onzin, je mag bieden wat je wilt. Je loopt alleen het risico dat ze je bod afwijzen, nou ja, so what? Ik zou het gewoon proberen die 125K, als ze je uitlachen, dan bel je zo over een maandje of drie nog eens op... Succes!quote:Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
Precies. Mijn eerste huis gekocht in 1990... in de WOZ taxatie van 2007 was de prijs vier keer over de kop gegaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.
Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:48 schreef blomke het volgende:
[..]
als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.
Die verkoper denkt kennelijk dat het nog 2007 is.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
Dit staat er trouwens, heb het net nog even opgezocht via Funda.nl
Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.
Volgens jaap.nl is het huis in de verkoop sinds 40 maanden... whuuut.
Dat is toch best een tijd.
Spelletje wordt nog steeds gespeeld. Binnenkort (of over een tijdje) krijg je een mailtje dat men je bod + ¤2000 accepteert. Met de mededeling "now or never".quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
[..]
Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.
Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.
Volgens jaap.nl is het huis in de verkoop sinds 40 maanden... whuuut.
Dat is toch best een tijd.
En dat voor een pandje van pakweg 150K.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
Laat ik nou denken dat je boven de vraagprijs moest bieden...quote:Op zondag 22 januari 2012 00:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Daar moet je altijd onder bieden.
Valt me op dan één makelaar in het bijzonder, die kreet " De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning" bij z'n huizenvoorraad heeft staan.quote:
Ja klopt, dat is hem.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijktquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaakquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijkt
Volgens mij zit het in een hoek, want door die ramen lijkt het net of je ergens anders naar binnen kijkt, of in ieder geval niet echt mooi uitzicht hebt. De VVE kosten van ¤195 per maand vind ik ook best pittig, dat kan ook meespelen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Lijkt, maar 't kan tegenvallen, toch? Een 'koopje' staat niet zomaar 3 jaar te koop, daar is vaak meer mee aan de hand. Even kijken kan geen kwaad, toch?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaak).
25% eraf lijkt me een mooi startbod.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 08:51 schreef Verbal het volgende:
Olla, kan het zo snel niet vinden in dit topic, dus ik vraag het maar... Is er een soort standaard percentage dat je lager kunt bieden zonder te worden weggelachen?
Wij hebben een appartement gezien dat wij echt ideaal vinden kwa indeling en ligging. Als het niet verkocht is gaan wij komende week kijken. Maar vraagprijs aan de steile kant (en het is ook nog maar de vraag of wij de financiering rond kunnen krijgen, natuurlijk). Wij hebben wel een maximale prijs in gedachten die wij willen betalen (vraag is 207, wij willen max 195 en als het even kan nog iets lager). Wat moet je bieden en is een bepaald percentage dus reeël?
V.
Prachtig pand, prachtig appartement ook, helaas ligt het volgens mij op een van de meest beroerde plekken van het hele pand... geweldige hoge ramen, zo fantastisch dat er tenminste 10 buren aan de overkant zonder probleem naar binnen kunnen kijken, en dan laten we de voorbijgangers op straat even buiten beschouwing, die kun je nog wel afplakken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Tenzij ze nog helemaal geen geïnteresseerden heben gehad, en geen haast hebben denk ik niet dat ze dan (direct) zullen reageren op een bod van 155...quote:
Zeer mooi pand, maar idd net op het randje van het centrum en een hele foute buurt. Regelamtig staan hier appartmenten te koop en ze lijken nog wel redelijk goed verkoopbaar te zijn. Hele hoge VvE kosten heeft ons een aantal jaren geleden doen afhaken ....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Ik vind huizenzoeker ook erg handig, en vaak net wat overzichtelijker dan miljoenhuizen, zeker als het om meerdere prijswijzigingen gaat...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:06 schreef poemojn het volgende:
Dat kun je goed nakijken bij miljoenhuizen.nl in het archief.
Vragen naar de bekende weg, denk ik, maar er staat:quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind huizenzoeker ook erg handig, en vaak net wat overzichtelijker dan miljoenhuizen, zeker als het om meerdere prijswijzigingen gaat...
Ik zou het niet mooier kunnen bewoorden en ben het dan ook volledig eens met Leandra.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prachtig pand, prachtig appartement ook, helaas ligt het volgens mij op een van de meest beroerde plekken van het hele pand... geweldige hoge ramen, zo fantastisch dat er tenminste 10 buren aan de overkant zonder probleem naar binnen kunnen kijken, en dan laten we de voorbijgangers op straat even buiten beschouwing, die kun je nog wel afplakken.
[ afbeelding ]
Yep, daar lijkt het wel op... Het zou kunnen dat de huidige bewoners er nog geen jaar wonen, maar de kans is klein (dat is weer op te vragen bij het kadaster).quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:08 schreef Verbal het volgende:
Vragen naar de bekende weg, denk ik, maar er staat:
"18-02-2011 Gevonden voor ¤ 207.500"
Dan moet ik dus gevoeglijk aannemen dat ze hem een klein jaar geleden ook al te koop aanboden?V.
Tsja, er zijn hier geen regels voor te geven zoals al eerder gepost.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
Ja precies. En we willen eigenlijk niet meer dan dat betalen (allebei nog jong, eerste huis, willen geen maximale hypotheek etc). Maar aan de andere kant ben ik bang dat het gewoon een beledigend bod is :p. Hmmm wat is wijsheid.
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
Ja precies. En we willen eigenlijk niet meer dan dat betalen (allebei nog jong, eerste huis, willen geen maximale hypotheek etc). Maar aan de andere kant ben ik bang dat het gewoon een beledigend bod is :p. Hmmm wat is wijsheid.
Zoals ik pas las: als de verkoper niet beledigd is, heb je al te veel geboden!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
^^ Klopt. En die verkoper kan zo veel willen, feit is dat als niemand het er voor gaat betalen, z'n flatje alleen maar minder waard wordt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Als ik naar die prijsgeschiedenis kijk dan gaat het de eigenaars kennelijk niet om 'snel verkopen', het ding staat al een behoorlijke tijd te koop. 125K lijkt mij persoonlijk te laag, ik krijg zo het vermoeden dat de verkoper er om en nabij de 145-150K voor zal willen vangen. Maar: "niet-geschoten-is-altijd-mis!" dus wat let je om gewoon een bod te doen van 125K? Het ergste dat je kan gebeuren is dat het bod wordt afgewezen. Nou én. Dan probeer je het over een maandje of drie nog een keertje.
Precies, en tenzij die verkoper het afgelopen jaar onder een rotsblok in Antartica heeft geleefd en/or zijn hersencellen in zijn bilspleet heeft zitten, moet-ie toch doorhebben dat de tijden van 'wachten op het "goede" (lees: hoge) bod' voorlopig voorbij zijn. Hoe langer hij wacht, hoe lager het bod dat hij uiteindelijk zal moeten accepteren - tenzij je als verkoper maar in arren moede besluit het pand helemaal uit de verkoop te nemen en betere tijden af te wachten, als dat in je mogelijkheden ligt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:29 schreef RemcoDelft het volgende:
^^ Klopt. En die verkoper kan zo veel willen, feit is dat als niemand het er voor gaat betalen, z'n flatje alleen maar minder waard wordt.
Een tweede bezichtiging geeft een makelaar natuurlijk altijd de indruk dat je interesse serieus isquote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:49 schreef Fiorellino het volgende:
Dan gaan we het maar proberen, mits alles naar wens is. Sowieso wil ik dan een tweede bezichtiging doen mocht het bevallen om de makelaar niet teveel hoop te geven. Ik heb ook al het e.e.a. gelezen over makelaars trucjes dus ik denk dat ik wel voorbereid ben.
Wat je wilt. Of je het er meteen bij wilt zeggen of niet is allemaal 'up to you'. Ik zelf zou dat niet doen, gewoon zeggen "ik bied 125K" (als de tent je bevalt, uiteraard), omdat je toch de mogelijkheid tot een eventueel tegenbod niet wilt uitsluiten. En dan maar afwachten of en hoe de verkoper reageert.quote:Wat is alleen gebruikelijk bij het uitbrengen van een bod? Eindbod is dus 125k, zeg ik dat meteen erbij in dat geval?
Het gros van de huizen mag niet met volledige info op Jaap.nl gezet worden want het gros van de makelaars is NVM-makelaar en die doen alles via Funda, maar Jaap zou wel weten hoeveel bezichtigingen er zijn?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:28 schreef Fiorellino het volgende:
Volgens jaap.nl zijn er 0 bezichtigingen geweest en dan nu dit:
Voor zover ik weet klopt dat. Aanvragen tot een bezichtiging die direct via de telefoon bij de desbetreffende makelaar worden gedaan worden bij Jaap.nl niet geregistreerd.quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:47 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij gaat dat aantal bezichtigingen vrijwel alleen maar over het aantal aanvragen voor een bezichtinging via Jaap.nl
eigenlijk zijn de woningen aan de overkant dus juist meer waard omdat die een mooi uitzicht hebben.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:13 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik zou het niet mooier kunnen bewoorden en ben het dan ook volledig eens met Leandra.
Van binnen ziet het er fraai uit, van buiten ziet het er fraai uit, maar van binnen naar buiten waan je je niet meer dat fraaie pand maar in een achterstandswijk waar nog net geen schotels aan de balkons hangen. Heel jammer! Dat zal ook de reden van de 40 maanden te koop staan zijn en de lagere prijs ten opzichte van andere appartementen in hetzelfde complex.
Ook een idee: zijn er veilingen waar (deze of soortgelijke) appartementen terecht komen? Zo ja, kan j edaar eens kijken of nagaan wat appartementen opbrengen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:45 schreef Inlognaam het volgende:
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.
Makelaars (just my 2 cents) zeggen: de woningwaarde wordt door 3 factoren bepaald:quote:Op woensdag 8 februari 2012 02:27 schreef klusfoobje het volgende:
Mien opa zei het altijd ;. Het gaat er veel minder om waar je in woont dan waar je op uitkijkt...
Je vergeet "wat de gek er voor geeft"....quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Makelaars (just my 2 cents) zeggen: de woningwaarde wordt door 3 factoren bepaald:
1 de ligging,
2 de locatie,
3 de plek.
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook een idee: zijn er veilingen waar (deze of soortgelijke) appartementen terecht komen? Zo ja, kan j edaar eens kijken of nagaan wat appartementen opbrengen.
Vreemd, we kijken allemaal op funda en Jaap naar vraagprijzen, maar wat de panden werkelijk opbrengen, is veel minder toegankelijk.
Kunnen we hier niet een lijst van veilingsites maken?
Het CBS heeft die data toch wel? Valt daar niks los te peuteren?quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.
Veilingsites... goed idee. Wie?
www.veilingnotaris.nl is er eentje.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.
Veilingsites... goed idee. Wie?
En dat kost een paar euro per stuk meen ik? Het komt er op neer dat we niet verder kunnen vergelijken dan de prijzen waar het CBS zelf mee komt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:59 schreef blomke het volgende:
Via het kadaster kan je de gerealiseerde verkoopprijzen wel te weten komen.
¤2,95 voor een kadastraal bericht eigendom. Een koopsommenoverzicht van een bepaalde postcode met een serie even/oneven huisnummers, kost ook ¤2,95quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat kost een paar euro per stuk meen ik?
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:45 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000.
Natuurlijk. Maar niet geschoten = altijd mis.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Een bod van 145K oke, dat zou dan nog enigszins realistisch zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 17:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar niet geschoten = altijd mis.
En so what als je als bieder wordt 'uitgelachen'?
Vandaar dat ik een van mijn voorgaande posts ook zei dat je eerste bod ook zeker moet laten afhangen van hoe graag je het desbetreffende pand ècht wilt hebben. Voldoet dat pand aan al TS's eisen dan zou ik zeker hoger inzetten, al is het alleen maar omdat als het aan zijn eisen voldoet, er waarschijnlijk wel meer belangstelling voor het pand is. 135-145K komt dan meer in de richting voor een eerste bod.
Volgens mij is dit onzin. Hoezo moet je als koper een 'eerste indruk' maken? Verkopers mogen sowieso blij zijn dat er überhaupt nog iemand naar hun optrekje komt kijken tegenwoordig, en als er al een bod komt is dat helemaal mooi...quote:Op woensdag 8 februari 2012 19:10 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Een bod van 145K oke, dat zou dan nog enigszins realistisch zijn.
Maar ik zou wel oppassen, je kan maar 1 maal een eerste indruk maken en dat geldt ook bij een verkopend makelaar en/of andere vorm van verkopende partij.
Denk dat dat vies tegenvalt... zeker met de dalende prijzen van nu.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 22:44 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Denk dat dat vies tegenvalt... zeker met de dalende prijzen van nu.
Die 130k op de veiling is niet het uiteindelijke bedrag wat de koper betaalt. Bij een veiling komen er nog extra kosten bij. Geen idee hoeveel precies en voor wie maar die 130k die het winnende bod is, is niet het bedrag dat de verkopende partij ontvangt waarschijnlijk. Daar komt bij dat je als koper een een behoorlijk risico loopt op gezeik met bewoners die bijv. blijven zitten en bezichtigingen vaak ook niet mogelijk zijn.
Waarschijnlijk is een prijs van rond de 150k reeel op het moment, uitgaande van de vraagprijs van 162.500 en de omstandigheid dat er bij een vraagprijs altijd wat rek is.
En dan verwacht jij dat iemand 130k op de veiling gaat betalen met ook nog bijkomende kosten? Ik heb zo mijn twijfels daarover.
Overigens, voordat het pand definitief op de veiling komt, kun je vaak nog een onderhands bod doen via de notaris. Ik meen dat dat kan tot 2 weken voor de veilingdatum.
Het hangt er een beetje vanaf:quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:52 schreef RodenCity het volgende:
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.
En die 130K is wel degelijk wat naar de hypotheek verstrekker gaat, de bijkomende kosten gaan naar degene die de veiling organiseert en zijn voor rekening van de koper.
De KK die jij betaald op de koop van een huis gaan toch ook niet naar de verkopende partij?
Onderhands bod via een makelaar lijkt mij ook stug, die heeft namelijk niks met een executie veiling te maken. Ja zou het kunnen proberen via de bank die de hypotheek heeft openstaan, maar niet via de notaris. Die is bij een veiling geen partij, anders dan controleur.
En wie zegt dat een onderhands bod geaccepteerd zal worden, terwijl de verkopend partij het pand op een openbare veiling aan veel meer mensen kan voordragen?
Wat betreft je andere punten;
Bezichtigen kan (indien mogelijk) voor aanvang van de veiling maar is meestal niet het geval, en mensen die huizen kopen via een veiling weten dat.
Bewoners die blijven zitten? Zal niet gebeuren, voor verkoop zijn de bewoners al lang door een deurwaarder uit hun huis gezet.
Die aanbouw kunnen ze niet meer vanaf, die krijg je er dus bij. Ik zou zeggen, 25% onder de huidige vraagprijs. Een prijsdaling van 3% in 15 maanden is minder dan de prijsdaling van huizen in die periode die wel verkocht zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Heb ik ook een leukeEen hoekhuis staat al 15 maanden te koop. 299k eerste prijs, nu 290k. Bewoners hebben het huis in 2006 gekocht voor 245k en daarna een aanbouw geplaatst van ca. 40m2 en stucwerk + buitenschilderwerk, badkamer/toilet laten doen of gedaan.
Huis is netjes met een recente keuken en HR++ isolatie. Woonoppervlakte ca. 200m2 (split level).
Wat zou een leuk eerste bod zijn?
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Huis is netjes met een recente keuken en HR++ isolatie. Woonoppervlakte ca. 200m2 (split level).
Wat zou een leuk eerste bod zijn?
quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.
We zijn gelukkig nog ruim onder de 30 en sportief aangelegd.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.
Goed punt, ik zal ook zeker geen 217 bieden. Vergelijkbare huizen zijn er niet echt maar de prijs is al best redelijk te noemen (goede wijk, zeer grote tuin). Als we uiteidenlijk ergens tussen de 250k en 260k uitkomen ben ik best tevreden. Echter, hoe minder het huis ons kost hoe lager de maandlasten natuurlijk.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef Leandra het volgende:
Krijgen we ook nog een verslag van de resultaten van die cowboybiedingen?
Als ik 217 geboden zou krijgen op een huis waar ik 290 voor vraag dan kon de bieder een reactie vergeten, niet iedereen "moet" z'n huis verkopen omdat hij het niet meer kan betalen.
En afhankelijk van waar de woning staat (zowel plaats als wijk) kan die 290 wel een vrij redelijk uitgangspunt zijn. En dan mag er nog best wat van af, anders stond het niet al een jaar te koop, maar dat zal best z'n grenzen hebben.
Maar van de andere kant: als je huis al 15 maanden te koop staat, en 217k is de eerste reactie die je krijgt, dan geeft dt toch ook te denken...quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef Leandra het volgende:
Krijgen we ook nog een verslag van de resultaten van die cowboybiedingen?
Als ik 217 geboden zou krijgen op een huis waar ik 290 voor vraag dan kon de bieder een reactie vergeten, niet iedereen "moet" z'n huis verkopen omdat hij het niet meer kan betalen.
Klopt.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:50 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende is eigenlijk dat dat eeuwige handjeklap op de huizenmarkt standaard lijkt te zijn, als er 290 gevraagd wordt, en je wilt 255 geven, dan zou je voor dat spelletje eigenlijk wel moeten beginnen bij 220, maar het spelletje gaat eigenlijk nergens over.
Op 250.000 euro zou ik niet gaan wauwelen over 6 jaar oude gordijnen van 100 euro...quote:Ik denk als je doel tussen de 250 en 260 is, dat je dan net zo goed een duidelijk bod kunt neerleggen van 250, met hoogstens wat onderhandelingsruimte als het gaat om de overname van bepaalde roerende zaken (gordijnen enz.)
Maar we weten niet of er geen eerdere reacties/kijkers/biedingen zijn geweest.... dat kun je wel aannemen, maar dat hoeft niet zo te zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar van de andere kant: als je huis al 15 maanden te koop staat, en 217k is de eerste reactie die je krijgt, dan geeft dt toch ook te denken...
Met kinderen is een split level ook niet ideaal.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef mark_dabomb het volgende:
[..]
We zijn gelukkig nog ruim onder de 30 en sportief aangelegd.
Wat vind je het huis waard? Er wordt hier vanalles geroepen over bedragen, maar niemand (behalve Mark) weet over welk huis het gaat.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:01 schreef mark_dabomb het volgende:
het blijft een grote gok natuurlijk. Laag inzetten is geen probleem tenzij ze het bod niet serieus nemen. Hoe serieus nemen ze je dan nog als je gelijk daarna het bod met 10k gaat verhogen om toch weer de onderhandelingen in te gaan.
Kennelijk wil Mark wel een split-level.... zo zullen anderen een gelijkvloerse woning wel of niet handig of logisch vinden, willen weer anderen wel of geen zolderverdieping, wel of geen plat dak enz. enz. enz. beetje triest om op die zeikopmerking sowieso nog door te gaan, Mark kan prima zelf beslissen of split-level voor hen geschikt is.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:08 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Met kinderen is een split level ook niet ideaal.
Kijk, het begint al bij Mark door te dringen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:33 schreef mark_dabomb het volgende:
Het is overigens wel een zwaarwegende praktische afweging hoor. En ja, met kinderen is het lastiger en ook met ouders en schoonouders in de toekomst is het lastiger.
Waar kan je trouwens makkelijk de WOZ waarde opvragen?
Dat kan nog niet, is nog niet openbaar (komt er wel aan waarschijnlijk). Maar je kan het gewoon aan de verkopende makelaar vragen, die zal het wel geven (vraag wel even die van 2012, want hij zal wel die van 2011 hebben). Is overigens wel de waarde van ruim een jaar terug (dus zo'n 5 % hoger gebaseerd op gemiddeld onderhoud).quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:33 schreef mark_dabomb het volgende:
Waar kan je trouwens makkelijk de WOZ waarde opvragen?
Kan je dit uitleggen? Na 3x lezen, snap ik het echt niet. Voor een split-level zou ik de WOZ ook splitten btw.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:42 schreef Bayswater het volgende:
(vraag wel even die van 2012, want hij zal wel die van 2011 hebben). Is overigens wel de waarde van ruim een jaar terug (dus zo'n 5 % hoger gebaseerd op gemiddeld onderhoud).
Nou, volgens mij gaat de WOZ waarde bij iedereen toch echt omhoog hoor. De gemeentes moeten toch ergens meer geld vandaan halen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:50 schreef Bayswater het volgende:
Woz waarde 2012 is pas net verzonden, waarschijnlijk heeft de makelaar alleen de WOZ-waarde van het jaar dat de woning te koop werd gezet tot zijn beschikking, moet hij dus navragen bij verkoper. De waardepeildatum van de WOZ 2012 is 1 januari 2011, er is dus van verkopen gebruik gemaakt die rond die datum verkocht zijn. Daarna is de markt gemiddeld met ruim 4 % gezakt. Bij de WOZ-waarde gaat de gemeente normaalgesproken uit van een gemiddelde toestand, tenzij men weet dat dit afwijkt. (gedateerdheid, onderhoud. ligging ed.)
Split-level heeft toch niets met WOZ splitten te maken?quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dit uitleggen? Na 3x lezen, snap ik het echt niet. Voor een split-level zou ik de WOZ ook splitten btw.
Dat is een telegraaffabeltje. Geld halen ze uit de aanpassing van het OZB tarief, daar kan je immers geen bezwaar tegen maken.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Nou, volgens mij gaat de WOZ waarde bij iedereen toch echt omhoog hoor. De gemeentes moeten toch ergens meer geld vandaan halen?
WOZ waarde is ongeveer de marktwaarde dus dat lijkt mij logisch, zeker omdat het nadien ruim 4 % gedaald is.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
Even over de WOZ, heeft het zin om minder dan de WOZ-waarde te bieden of word je dan vierkant uitgelachen?
Oké, maar hoe zit het dan met ver onder de WOZ bieden? Is dat een leuke opening of zeggen de verkopers dan meteen: Laat maar?quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:08 schreef Bayswater het volgende:
[..]
WOZ waarde is ongeveer de marktwaarde dus dat lijkt mij logisch, zeker omdat het nadien ruim 4 % gedaald is.
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
Even over de WOZ, heeft het zin om minder dan de WOZ-waarde te bieden of word je dan vierkant uitgelachen?
Precies, onderhoud en kwaliteit blijft dan duidelijk achter bij gemiddeld. In dat geval is de WOZ-waarde te hoog en als er geen bezwaar wordt gemaakt blijft dat ook zo. De verkoper zal dan de hoge WOZ-waarde in zijn verkooptrucs proberen te gebruiken.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.
De WOZ-waarde slaat in dit geval dus nergens op.
Het is idd wel een huis met potentie, en die WOZ-waarde zal ook potentieel wel kloppen, maar voor de huidige staat slaat het nergens op.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:23 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Precies, onderhoud en kwaliteit blijft dan duidelijk achter bij gemiddeld. In dat geval is de WOZ-waarde te hoog en als er geen bezwaar wordt gemaakt blijft dat ook zo. De verkoper zal dan de hoge WOZ-waarde in zijn verkooptrucs proberen te gebruiken.
Trek er maar 1 tot 1,5 ton voor uit om daar wat moois van te maken.
Nee, bij dat huis niet, maar bij een huis waarbij de WOZ redelijk dicht bij de marktwaarde ligt heeft het volgens mij weinig zin om veel lager te bieden, zeker als andere huizen in die straat voor ongeveer hetzelfde weggaan, toch?quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.
De WOZ-waarde slaat in dit geval dus nergens op.
Als de huizen in de straat allemaal voor ongeveer die prijs weggaan (nu nog, in deze markt) dan zal de WOZ-waarde redelijk realistisch zijn, dat wil echter niet zeggen dat je daar qua bieden niet onder kunt gaan zitten (al was het maar om te beginnen).quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, bij dat huis niet, maar bij een huis waarbij de WOZ redelijk dicht bij de marktwaarde ligt heeft het volgens mij weinig zin om veel lager te bieden, zeker als andere huizen in die straat voor ongeveer hetzelfde weggaan, toch?
Je snapt wat ik bedoel. Sommige mensen verkopen hun pand vrijwillig via de veiling. Maar er zijn verschillende redenen waarom een pand geveild kan worden: executie, beslag, vrijwillig. De opbrengsten komen ten gunste van de verkoper.quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:52 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.
Alvorens het pand naar de veiling gaat en dus echt geveild wordt kun je vaak een onderhands bod doen. Of het geaccepteerd wordt weet je nooit, dat is aan degene die het pand naar de veiling brengt. Het bod breng je niet uit aan de makelaar, maar veelal schriftelijk aan de notaris meen ik die de verkoop begeleidt. Maar dan moet je dus wel weten dat het pand naar de veiling gaat.quote:En die 130K is wel degelijk wat naar de hypotheek verstrekker gaat, de bijkomende kosten gaan naar degene die de veiling organiseert en zijn voor rekening van de koper.
De KK die jij betaald op de koop van een huis gaan toch ook niet naar de verkopende partij?
Onderhands bod via een makelaar lijkt mij ook stug, die heeft namelijk niks met een executie veiling te maken. Ja zou het kunnen proberen via de bank die de hypotheek heeft openstaan, maar niet via de notaris. Die is bij een veiling geen partij, anders dan controleur.
En wie zegt dat een onderhands bod geaccepteerd zal worden, terwijl de verkopend partij het pand op een openbare veiling aan veel meer mensen kan voordragen?
Dat klopt, en daarom beinvloedt dit de prijs negatief.quote:Wat betreft je andere punten;
Bezichtigen kan (indien mogelijk) voor aanvang van de veiling maar is meestal niet het geval, en mensen die huizen kopen via een veiling weten dat.
Dat is zeker niet altijd het geval. Je koopt het pand in de staat waarin het is; met of zonder bewoners, met of zonder gebreken. Indien de bewoners nog aanwezig zijn en in het pand wonen, zul je daar afspraken mee moeten maken om te vertrekken. Staat het pand al leeg, dan zullen er geen bewoners zijn. Maar wordt het nog bewoond, dan moet je dus rekening houden dat er bewoners zijn die eruit moeten en daar afspraken mee moeten maken.quote:Bewoners die blijven zitten? Zal niet gebeuren, voor verkoop zijn de bewoners al lang door een deurwaarder uit hun huis gezet.
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:48 schreef Mercy het volgende:
Toen weer wat heen en weer geboden en uiteindelijk op de exacte prijs uitgekomen die wij voor ogen hadden. (45.000 lager dan vraagprijs) verkoper heeft eigenlijk net gelijk gespeeld op de verkoop van zijn huis incl. K.K
quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
de vekoper heeft nu het idee dat ie er alles uitgehaald heeft wat mogelijk was, en de verkopende makelaar heeft moeten werken voor zijn geld.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
Die info is wat karig, wellicht een linkje?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
Lastig.. iemand tips?
Dus perceel is in totaal 235 m²?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
quote:
Inderdaad. Ik zou er voor die prijs wel hebberig van worden!quote:
In het laatste geval lacht de verkoper als je weg bent in z'n vuistje... Wat heb je liever?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 20:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Volgens mij is dit onzin. Hoezo moet je als koper een 'eerste indruk' maken? Verkopers mogen sowieso blij zijn dat er überhaupt nog iemand naar hun optrekje komt kijken tegenwoordig, en als er al een bod komt is dat helemaal mooi..
Laat maar lekker lachen.... momenteel lacht de koper het hardstquote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
-90% is dan weer niet realistisch.... -60% welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Gewoon 90% onder de vraagprijs bieden, ben je nog langer aan het onderhandelen
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
Hetzelfde kan je zeggen van vele verkopers: 65% van de huizen die verkocht worden, wordt binnen 6 maanden verkocht (bron: kleine eigen "telactie" van 20 willekeurige huizen op Funda). Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de momenteel te koop staande huizen simpelweg niet verkocht wordt. Dus die verkopers spelen een spelletje en willen helemaal niet verkopen?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
De zo befaamde 'wannabe verkopers'quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus die verkopers spelen een spelletje en willen helemaal niet verkopen?
Dit verhaal heb ik serieus 4x moeten lezen voordat ik het snapte.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 14:09 schreef poemojn het volgende:
Dat hangt van meer af natuurlijk. Maar stel, je koopt in 2005 een huis voor 210.000 euro en in 2012 wil je graag verhuizen. De WOZ-waarde is op dat moment 208.000 euro, de geschatte waarde na prijsstijging en prijsdaling zou ongeveer gelijk liggen op het niveau van 2005 (op dit moment). Je hypotheek is 231000 euro, deels spaarpolis met een opgebouwde waarde van wat zal t zijn, 22000 euro? Verkoop je het huis rond de WOZ-waarde dan moet je een paar duizend bijleggen maar kun je dat acceptabel vinden.
Oja, de vraagprijs zou dan imo ook rond die woz-waarde horen te liggen, dus eerder 210000 dan 230000. Hou je die wel op 230000 dan vraag je om een lange verkooptijd natuurlijk.
Als er dan na een week een koper langskomt die 104.000 euro biedt.. tsja. Ik zou gewoon op de volgende wachten, en evt bedenken dat ik dit huis toch gekocht heb om er te wonen, niet om er een ton op bij te leggen.
Filmpje voor je: http://woningmarkt.tv/ver(...)-huis-wilt-verkopen/quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
Maar aan de andere kant ben ik bang dat het gewoon een beledigend bod is
Als je tot max 2,5 ton kan lenen moet je natuurlijk niet huizen gaan zoeken waarbij je tot aan je nek gefinanciëerd moet worden, waarom zou je aan de top van je hypotheek gaan zitten?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 12:34 schreef Gwywen het volgende:
Perceel kan toch nooit 235m2 zijn als tuin 135m2 is? Heeft dat huis geen verdiepingen of zo?![]()
Wat ik me afvroeg, bij het kopen van een huis, hoe doe je dat nou precies.
Ga je naar de bank, laat je uitrekenen dat je bijv. max. 2,5 ton kunt lenen, en ga je dan op Funda huizen zoeken tot max. 2.5 ton?
Of ga je dan naar Funda kijken tot 275k of zelfs 3 ton, in het volste vertrouwen dat je wel wat van de prijs af kunt krijgen als je je droomhuis vindt?
Er zijn dus mensen die dat doen, ik heb het in mijn nabije omgeving gezien. Die kunnen bijv. max. 230 lenen en gaan nu huizen tot 2.5 ton zitten kijken, omdat ze verwachten dat ze er toch wel flink wat af kunnen krijgen.quote:Op donderdag 16 februari 2012 14:17 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als je tot max 2,5 ton kan lenen moet je natuurlijk niet huizen gaan zoeken waarbij je tot aan je nek gefinanciëerd moet worden, waarom zou je aan de top van je hypotheek gaan zitten?
Probeer via kadaster erachter te komen voor hoeveel een paar representatieve panden uit die 75% zijn verkocht.quote:Op donderdag 16 februari 2012 14:35 schreef Knakker het volgende:
Hoeveel onderhandelingsruimte zit er in de regel bij nieuwbouwprojecten (waarvan +- 25% nog niet verkocht is, oplevering binnen nu en een paar maanden)?
Ze wíllen wel verkopen, maar krijgen stomweg niet de biedingen die ze in gedachten hebben... er zijn nog steeds mensen die niet door hebben dat de huizenmarkt al geruime tijd volledig op zijn kont ligt en die dus nog steeds veel te hoge verwachtingen hebben van de mogelijke opbrengst. Als je tot aan je nek in de top-hypotheek-strop zit en je huis dus inmiddels (veel) minder waard is geworden dan je schuld, dan heb je dus een levensgroot probleem als je het huis dus om wat voor reden dan ook MOET verkopen.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Dus die verkopers spelen een spelletje en willen helemaal niet verkopen?
Precies. Hou altijd een verstandige kloof (ik denk toch zeker aan zo'n 10-20K) tussen je 'maximale leenvermogen' en de prijzen van de categorie huizen waarnaar je op zoek gaat, dan leef je een stuk rustiger - de kans op een vette restschuld is immers een stuk kleiner.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:58 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Er zijn dus mensen die dat doen, ik heb het in mijn nabije omgeving gezien. Die kunnen bijv. max. 230 lenen en gaan nu huizen tot 2.5 ton zitten kijken, omdat ze verwachten dat ze er toch wel flink wat af kunnen krijgen.
Ik zei al, ik heb het zelf nooit zo gedaan.
Überhaupt in deze tijd aan je max gaan zitten lijkt me niet zo verstandig (ook in goeie tijden niet eigenlijk, nooit eigenlijk).
Mja, ik kijk liever naar wat m'n maandlasten zijn en zoek daar een huis bij dan dat ik zoek naar huizen die richting m'n max hypotheek gaan. Ik wil niet kromliggen voor m'n huis.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 14:58 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Er zijn dus mensen die dat doen, ik heb het in mijn nabije omgeving gezien. Die kunnen bijv. max. 230 lenen en gaan nu huizen tot 2.5 ton zitten kijken, omdat ze verwachten dat ze er toch wel flink wat af kunnen krijgen.
Ik zei al, ik heb het zelf nooit zo gedaan.
Überhaupt in deze tijd aan je max gaan zitten lijkt me niet zo verstandig (ook in goeie tijden niet eigenlijk, nooit eigenlijk).
Weet je ook waaróm je aan 120k denkt? Het onderhandelt prettiger als je voor jezelf weet waarom je op die prijs zit, en dan kan je ook nog wel een stuk lager gaan zitten als opening maar dan weet je waarom je op een bepaalde prijs wil eindigen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:57 schreef GroenerDanGras het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?
http://www.funda.nl/koop/leeuwarden/huis-47388043-gounodstraat-6/
Wij zaten zelf aan 120k te denken.
Ik zou eerst kijken wat de huizen in de omgeving hebben gedaan, wat je er zelf nog aan wilt veranderen (en wat het kost) en wat de algehele onderhoudsstaat is. Allemaal factoren die je prijs bepalen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:57 schreef GroenerDanGras het volgende:
Zit de koelkast nou tegen de oven aan?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:57 schreef GroenerDanGras het volgende:
Wil je daar wonen?quote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:57 schreef GroenerDanGras het volgende:
r=n? maar dan nog, dat maakt niet uit verder. Wat me wel op valt is dat wanneer het een koelkast is, het greepje nogal vreemd gepositioneerd isquote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zit de koelkast nou tegen de over aan?
Dat wordt nog lastig om een hypotheek te krijgen zodat je het huis ook nog kunt moderniseren, moet je goed lobbyen schat ik.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:56 schreef Verbal het volgende:
Whehehe, we moeten ook een keer een topic openen over overvraagde huizen...
Deze bijvoorbeeld... http://www.funda.nl/koop/(...)4-huygensstraat-102/
V.
90 jaar oud, die had gewoon zo goed als afgeschreven moeten zijn. Slopen en nieuw bouwen dus. Blijft over 200 vierkante meter a 500 euro minstens voor het perceel minus 10k voor het slopen ==> minimaal 90k. Maximaal 50% zakken dus met die prijs!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:56 schreef Verbal het volgende:
Whehehe, we moeten ook een keer een topic openen over overvraagde huizen...
Deze bijvoorbeeld... http://www.funda.nl/koop/(...)4-huygensstraat-102/
Ja, maar voor je een hypotheek krijgt heb je een taxatierapport nodig. Om het dan nog in goede staat te krijgen moet je van de lange adem zijn want het grootste deel van de tijd en je geld gaat in die bouwval zitten.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:36 schreef Leandra het volgende:
180.000 voor een 2-onder-1-kap bouwval op 200m² in Hilversum valt toch nog wel mee?
Voor het wat is ben je natuurlijk wel ¤ 50.000 verder, maar zelfs als je er een ton aan zou moeten uitgeven dan zit je nog op pagina 1 van 8 bij de zoekresultaten naar een 2-onder-1-kap in Hilversum.
daar hebben ze k&w voor uit gevonden, ik zou het wel aandurven als de buurt goed is, genoeg potentie in ieder geval, en volledig slopen is natuurlijk onzin zoals hier boven genoemd!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:50 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, maar voor je een hypotheek krijgt heb je een taxatierapport nodig. Om het dan nog in goede staat te krijgen moet je van de lange adem zijn want het grootste deel van de tijd en je geld gaat in die bouwval zitten.
Nou, niet in die buurt hoor.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:36 schreef Leandra het volgende:
180.000 voor een 2-onder-1-kap bouwval op 200m² in Hilversum valt toch nog wel mee?
Ben niet geïnteresseerd btwquote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Dat wordt nog lastig om een hypotheek te krijgen zodat je het huis ook nog kunt moderniseren, moet je goed lobbyen schat ik.
Als je 175 méér dan genoeg vindt, moet je dus lager bieden.quote:
Je kan het nu bieden en als ze het afwijzen, kun je altijd zeggen: 'bel over een half jaar maar terug, als het dan nog niet verkocht is'quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:05 schreef Verbal het volgende:
Zeker. Maar mijn vraag is dus: nu al, of wachten tot ze zelf al beginnen met zakken.
V.
Als je het appartement wilt, kan je nu al bieden. Wijzen ze het af, dan zeg je: "bedankt voor de mededeling". Einde gesprek. Laat je niet omlullen en beantwoord geen vragen van hun kant.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 12:05 schreef Verbal het volgende:
Zeker. Maar mijn vraag is dus: nu al, of wachten tot ze zelf al beginnen met zakken.
Omdat je bij overdracht van je oude huis, datzelfde oude huis vrij van hypotheken hebt te leveren. Om royering van de hypotheek te bewerkstelligen, moet je het geleende bedrag in één keer aflossen. Als je 50.000 verlies neemt op je oude huis en je hebt minder dan 50.000 overwaarde, dan lukt dit niet.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
[..]
Precies, daar moet je nog 2 jaar mee wachten
Het kan een indicatie zijn van hoe laag de eigenaar financiëel kán gaan (i.v.m. hypotheekverplichtingen; zekerheid heb je nooit, over het algemeen wordt er een hoger hypotheekbedrag ingeschreven in het kadaster dan er werkelijk geleend is). Het is geen indicatie van hoe laag diegene wíl gaan.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Nogmaals: het is volkomen irrelevant voor welke prijs het huis ooit gekocht is. Die prijs verandert helemaal niks aan de marktwaarde. Of de verkoper nu 100K verlies of 100K winst maakt op zijn woning is voor de koper neutraal.
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
Vergeet de stookkosten niet. De warme lucht stijgt - natuurkunde - omhoog.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prachtig pand, prachtig appartement ook, helaas ligt het volgens mij op een van de meest beroerde plekken van het hele pand... geweldige hoge ramen, zo fantastisch dat er tenminste 10 buren aan de overkant zonder probleem naar binnen kunnen kijken, en dan laten we de voorbijgangers op straat even buiten beschouwing, die kun je nog wel afplakken.
[ afbeelding ]
Als je A. snel kan betalen en dat hard kan maken en B. bereid bent weg te lopen als ze je bod afslaan, zou ik zeker een lager bod uitbrengen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:41 schreef s10s het volgende:
Huisje: http://www.funda.nl/koop/stiens/huis-48471018-lotusstrjitte-53/
Vraagprijs is dus 159, in vergelijking met overige huizen al scherp, maar voor mij eigenlijk net boven budget (maandlasten). Maar ik ken de situatie van de huidige bewoners en weet dat er erg veel haast is geboden... Ga dus kijken en als het goed voelt een bod doen... Is het (ook psychologisch) aan te raden zelfs nog onder de 130 te bieden?
165.000 of zelfs lager moet zeker kunnen als hij in maart al is gezakt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:00 schreef fratsman het volgende:
Wat denken jullie hier van?
Reëel of zou er meer af kunnen?
Neem aan dat het huis wel flink gedateerd is met achterstallig onderhoud (fossiel verlaat de woning), dat kost je ook een aardige duit die niet meegefinancieerd wordt in je hypotheek nu. Hoe gaan ze dat oplossen?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:54 schreef Jill-RMC het volgende:
Mn broertje heeft het goed voor elkaar gekregen. Huis waar ze interesse in hadden stond al drie jaar te koop. De eigenaresse ging drie jaar geleden naar verzorgingstehuis en ding moest dus in de verkoop. Vraagprijs 163.000 euro. In de afgelopen jaren is de vraagprijs wat heen en weer geschoven en was nu beland op 135.000 euro.
Omdat de hypotheek geheel afhing van mn schoonzusje d'r salaris - aangezien mn broertje nog leerling is - kregen ze een hypotheek van maximaal 115.000 euro. En na enig aandringen (take it or leave it) is dat het koopbedrag geworden, vrij op naam.
Ze hebben erg geluk gehad dat de verkopers graag van het huis afwilden, want 115.000 voor zo'n huis en de locatie is echt een koopje. Plus dat ze in de toekomst mooi kunnen uitbreiden met een dakopbouw, waarin 2 à 3 slaapkamers te realiseren zijn (buren hebben die al). Dus daar zitten ze de komende jaren prima.
Hadden we al gezien, maar een garage is voor ons geen must. En we vinden dat huis op 47 toch net iets mooier. "Af" zeg maar.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:21 schreef Leandra het volgende:
Ik zou voor het huis van de buren op 45 of een eindje verderop op 56 gaan....beide met garage.
En 56 ook nog eens een 2-onder-1-kap.
Maar ik weet niet hoeveel ruimte er in je budget zit, ze staan alledrie ongeveer evenlang te koop.
We hebben als het goed is volgende week een gesprek met een financieel adviseur. Als we dat gehad hebben gaan we maar eens bezichtigen. thnx.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:28 schreef Bayswater het volgende:
[..]
165.000 of zelfs lager moet zeker kunnen als hij in maart al is gezakt.
jebben ze het verhuurt aan een meubel boer ofzo ?quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:41 schreef s10s het volgende:
Vraagprijs is dus 159, in vergelijking met overige huizen al scherp, maar voor mij eigenlijk net boven budget (maandlasten). Maar ik ken de situatie van de huidige bewoners en weet dat er erg veel haast is geboden... Ga dus kijken en als het goed voelt een bod doen... Is het (ook psychologisch) aan te raden zelfs nog onder de 130 te bieden?
nah das een kwestie van smaak.. Ik vind het er best aardig uit zien!quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:34 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
jebben ze het verhuurt aan een meubel boer ofzo ?
wat een zielloos huis zeg... Aan alle kanten juikt het van de zogenaamde fantasieloze stylisten in dit huis.
Wat is de maximumprijs die je in gedachten hebt? Met die prijs een take it or leave it bod neerleggenquote:Op woensdag 30 mei 2012 17:41 schreef s10s het volgende:
Je hebt gelijk, het is ook meer af maar mijn eisen liggen eerder bij een garage en zo min mogelijk burenmurenquote:Op donderdag 31 mei 2012 15:33 schreef fratsman het volgende:
[..]
Hadden we al gezien, maar een garage is voor ons geen must. En we vinden dat huis op 47 toch net iets mooier. "Af" zeg maar.
[..]
We hebben als het goed is volgende week een gesprek met een financieel adviseur. Als we dat gehad hebben gaan we maar eens bezichtigen. thnx.
Nee, dat is juist het mooie. Fossiel had de woning in 2003 ofzo van d'r zoon gekocht (toen heeft het ook al een tijdje zonder succes te koop gestaan - buurt was toen nog niet zo gewild) en die heeft voor zn mama de belangrijkste dingen in orde gemaakt. Zoon is loodgieter dus heeft nieuwe wc/badkamer gemaakt, nieuwe keuken erin, nieuwe trap erin, dak is gedaan, centrale verwarming, achter kunststoframen met dubbelglas/ voor nog in goede staat hardhout met dubbelglas.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:30 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Neem aan dat het huis wel flink gedateerd is met achterstallig onderhoud (fossiel verlaat de woning), dat kost je ook een aardige duit die niet meegefinancieerd wordt in je hypotheek nu. Hoe gaan ze dat oplossen?
Update.quote:Op donderdag 31 mei 2012 15:00 schreef fratsman het volgende:
Wat denken jullie hier van?
Woning staat nu 9 maanden te koop, en de eigenaren zijn tot nu toe al 23000 euro gezakt met de prijs. Het huis ligt achter het huis van een oom van mij en die wist mij te vertellen dat ze er vanaf moesten omdat ze ruimer willen gaan wonen,(hebben 4 of 5 kinderen.) maar ze willen eerst verkopen voordat ze tot een nieuwe koop over gaan.
Ik zat zelf te denken om heel brutaal 150.000 te bieden, en dan maar te kijken of we rond 165-170.000 uit kunnen komen.
Reëel of zou er meer af kunnen?
Onzin natuurlijk, als ze er vanaf willen is de rek er pas uit op het moment dat er een koper is.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:38 schreef fratsman het volgende:
Ze zijn nog eens met 5000 gezakt, en de makelaar gaf aan "dat de rek er qua prijs toch wel bijna uit was."
Dat dus. Maar ik ben wel op mijn hoede. Dit is in Venlo een erg gewilde buurt, en aan de ene kant vind ik het opvallend dat een huis in die staat (volgens de foto's) voor deze prijs nog niet verkocht is.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, als ze er vanaf willen is de rek er pas uit op het moment dat er een koper is.
Onlangs ook een woning gekocht, in uitstekende staat en in een goede buurt. Toch stond het huis bijna 9 maanden te koop. Tegenwoordig is het niet meer zo dat de goede mooie huizen snel weg zijn.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:00 schreef fratsman het volgende:
[..]
aan de ene kant vind ik het opvallend dat een huis in die staat (volgens de foto's) voor deze prijs nog niet verkocht is.
Het is klein en volgens funda staan er in Venlo 150 huizen tussen de 150 en 175 te koop, er is dus keuze genoeg.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:00 schreef fratsman het volgende:
[..]
Dat dus. Maar ik ben wel op mijn hoede. Dit is in Venlo een erg gewilde buurt, en aan de ene kant vind ik het opvallend dat een huis in die staat (volgens de foto's) voor deze prijs nog niet verkocht is.
Opletten dus.
QFT.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 11:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, als ze er vanaf willen is de rek er pas uit op het moment dat er een koper is.
Als je lager begint kan je meer het spelletje "water bij de wijn" spelen. Door vrij hoog te beginnen geef je aan er veel voor over te hebben, tenzij je zeer duidelijk maakt dat het een maximumbod is. Je zou er een geldigheidstermijn aan kunnen verbinden: over 2 weken vervalt dit bod.quote:
Klopt. Maar 15 tot 20% onder de vraagprijs beginnen is deze tijd echt geen schande. Die makelaars zijn al lang blij dat er een geïnteresseerde is. Het werkt niet meer zoals 10 jaar geleden, dat er meerdere geïnteresseerde voor een huis zijn. De tactiek van bedrag x bieden, en bel maar terug als de koper akkoord is werkt steeds beter.quote:Op woensdag 27 juni 2012 14:45 schreef -Splash- het volgende:
Snap ik, maar ze waren net al gezakt me 10.000 euro.
Je moet net de balans vinden tussen laag bieden en wel serieus genomen worden.
Dat is dus een enorm misverstand, een bod is een bodquote:Op woensdag 27 juni 2012 14:45 schreef -Splash- het volgende:
Snap ik, maar ze waren net al gezakt me 10.000 euro.
Je moet net de balans vinden tussen laag bieden en wel serieus genomen worden.
Update: boel niet goed afgelopen. Makelaar had één klein dingetje over het hoofd gezien: hond mocht niet in appartementencomplex. Moest ik zelf ontdekken in de papieren die bij de concept-koopakte zatenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:25 schreef Verbal het volgende:
Als de boel goed afloopt erg tevreden mee.
V.
Nee, ben ik het niet mee eens.quote:Op woensdag 27 juni 2012 19:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is dus een enorm misverstand, een bod is een bod![]()
Een bod is nooit belachelijk, te laag of beledigend, nooit!!! Makelaars doen net alsof dat wel het geval is maar dat is een tactiek die ze gebruiken om jou te manipuleren.
Je eigen makelaar of de verkopende makelaar?quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:18 schreef Verbal het volgende:
[..]
Update: boel niet goed afgelopen. Makelaar had één klein dingetje over het hoofd gezien: hond mocht niet in appartementencomplex. Moest ik zelf ontdekken in de papieren die bij de concept-koopakte zaten
V.
Natuurlijk zit niet iedere verkoper op een schopstoel - het is heel simpel, de verkoper heeft goede redenen om zijn huis te koop aan te bieden, en een potentiele koper heeft evenzo goede redenen om een (te) laag openingsbod te bieden. Dat een verkoper een bepaalde prijs binnen wil halen omdat-ie anders tegen met een stevige restschuld blijft zitten is niet het probleem van de potentiele koper...quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, ben ik het niet mee eens.
Een bod kan wel degelijk beledigend laag zijn. Niet iedereen zit op een schopstoel en als een huis er prima uit ziet, netjes onderhouden is en in een bepaalde prijsklasse valt, bereik je echt niet veel als je daar een bedrag voor biedt alsof het een aftands bouwval is.
Mss wel opluchting van de verkopende partij dat er überhaupt een geïnteresseerde is, maar veel mensen kijken nu tegen een restschuld aan en als dat inhoudt dat ze geen volgend huis kunnen kopen, zouden ze best wel eens kunnen overwegen dan maar te blijven wonen waar ze wonen.
Dat de markt op zijn gat ligt betekent echt niet dat iedereen nu maar in paniek z'n huis voor weinig gaat verkopen. Ik denk eerder dat mensen dan liever het verhuizen uitstellen.
Verkoopmakelaar. Hij wist al vanaf eerste bezichtiging twee maanden geleden dat wij een hond zouden meenemen. WIj vroegen nog nadrukkelijk of hij dacht dat de nagels van de hond op het laminaat hoorbaar zou zijn voor de benedenburen. "welneeeee".quote:Op donderdag 28 juni 2012 00:31 schreef Brad het volgende:
[..]
Je eigen makelaar of de verkopende makelaar?
Indien je eigen, pfff dan zou ik toch wel flink klagen en wat van de courtage af willen omdat hij gewoon zijn werk niet doet. Indien het de verkopende is, tja, je hebt zelfs onderzoeksplicht. Had je er specifiek naar gevraagd?
Nee, dat is dus niet zo.quote:Op donderdag 28 juni 2012 00:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Natuurlijk zit niet iedere verkoper op een schopstoel - het is heel simpel, de verkoper heeft goede redenen om zijn huis te koop aan te bieden, en een potentiele koper heeft evenzo goede redenen om een (te) laag openingsbod te bieden.
Op zich niet, maar de verkoper is op geen enkele wijze verplicht een te laag bod te accepteren zolang hij zelf degene is die die beslissing mag nemen (en niet de bank dus). Kan je wel zeggen dat de potentiele koper het probleem niet heeft, maar aangezien hij/zij het huis er niet voor krijgt komt hij er zelf ook geen spat verder mee.quote:Dat een verkoper een bepaalde prijs binnen wil halen omdat-ie anders tegen met een stevige restschuld blijft zitten is niet het probleem van de potentiele koper...
Onzin. Een bod kan heel eenvoudig beledigend laag zijn.quote:Alles concluderende kan ik toch niet anders vaststellen dan dat een 'beledigend laag bod' niet bestaat in deze markt.
Een bod heeft helemaal niets te maken met wat je daadwerkelijk van het huis vindt, bieden op een huis is een zakelijk gebeuren en emoties werken tegen je als je een goede prijs wilt vinden.quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:17 schreef Gwywen het volgende:
Nee, ben ik het niet mee eens.
Een bod kan wel degelijk beledigend laag zijn. Niet iedereen zit op een schopstoel en als een huis er prima uit ziet, netjes onderhouden is en in een bepaalde prijsklasse valt, bereik je echt niet veel als je daar een bedrag voor biedt alsof het een aftands bouwval is.
Als ze niet kunnen verkopen dan zijn we er toch snel uit? Voordat je een woning te koop zet, wees realistisch m.b.t. de marktwaarde van de woning, ik als potentiële koper ben vaak zeer beledigt door de krankzinnig hoge vraagprijzen van 'wannabe verkopers'quote:Mss wel opluchting van de verkopende partij dat er überhaupt een geïnteresseerde is, maar veel mensen kijken nu tegen een restschuld aan en als dat inhoudt dat ze geen volgend huis kunnen kopen, zouden ze best wel eens kunnen overwegen dan maar te blijven wonen waar ze wonen.
Die mensen stellen hun verhuizing niet uit, ze kunnen simpelweg niet eens verhuizenquote:Dat de markt op zijn gat ligt betekent echt niet dat iedereen nu maar in paniek z'n huis voor weinig gaat verkopen. Ik denk eerder dat mensen dan liever het verhuizen uitstellen.
Whisful thinking natuurlijk, iemand zet zijn huis te koop omdat ze liever ergens anders willen wonen of nog hopen te 'cashen'. Als je huis langer dan 3 maanden te koop staat dan is je vraagprijs gewoon te hoog, zo simpel is het.quote:Op donderdag 28 juni 2012 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Gek genoeg staan er nu juist veel huizen te koop waarvan de verkopers helemaal geen directe haast hebben om het te moeten verkopen (bijvoorbeeld vanwege een andere baan, dreigend faillisement, overlijden of scheiding, enz.).
Omdat steeds meer mensen hebben ingezien dat het verkopen van een huis op dit moment makkelijk langer dan een jaar kan duren, zetten ze gewoon een bordje in de voortuin met het idee 'als er een goed bod komt zien we wel'.
Of je speelt het spel volgens jouw regels en dwingt gewoon de laagst mogelijke prijs af. Als blijkt dat de verkopende partij niet mee wil bewegen ga je gewoon door naar het volgende object, aanbod genoeg. Het is een kopersmarkt en je moet wel een heel bijzonder object hebben wil je je als verkopende partij nog arrogant kunnen opstellen.quote:Het is dus nog steeds zo dat er gewoon een spel van bod en tegenbod gespeeld kan worden. Tref je toevallig zo'n verkopende partij aan als koper, dan heb je 2 keuzes: of je speelt het spel niet mee, waardoor je zelf langer moet doorzoeken maar geld bespaart, of je speelt het spel wel mee, en dan kun je snel tot een overeenkomst komen maar kost het je een maar k¤ méér.
Uiteraard... alleen is het wel zo dat de parameters en machtsverhoudingen momenteel in het voordeel van de kopende partij liggen. De prijzen van woningen gaan de komende jaren nog fors dalen. Dus verkopers die echt willen verkopen kunnen maar beter genoegen nemen met een lager bod want het alternatief is om te blijven plakken.quote:Op zich niet, maar de verkoper is op geen enkele wijze verplicht een te laag bod te accepteren zolang hij zelf degene is die die beslissing mag nemen (en niet de bank dus). Kan je wel zeggen dat de potentiele koper het probleem niet heeft, maar aangezien hij/zij het huis er niet voor krijgt komt hij er zelf ook geen spat verder mee.
De verkoop van een huis is voor zowel de koper als de verkoper van belang.
Een bod is een bod, wie zich beledigt voelt is kennelijk niet geschikt om zakelijke onderhandelingen te voeren. Tip.... neem een makelaar in de hand die je handje vasthoud, je zo af en toe een zakdoekje aanreikt en je uiteindelijk nog even wil troosten om de schok te verwerkenquote:Onzin. Een bod kan heel eenvoudig beledigend laag zijn.
Als ik nu ¤10.000 bied op jouw net gekochte huis, wat doe je dan?
Nee, zo simpel is het niet. Al was het alleen maar omdat die grens van 3 maanden volledig arbitrair is en afhangt van een zooi aan factoren zoals soort huis en ligging.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:32 schreef xenobinol het volgende:
Whisful thinking natuurlijk, iemand zet zijn huis te koop omdat ze liever ergens anders willen wonen of nog hopen te 'cashen'. Als je huis langer dan 3 maanden te koop staat dan is je vraagprijs gewoon te hoog, zo simpel is het.
Dat is precies mijn eerste voorbeeld waar je tegen ageert.quote:Of je speelt het spel volgens jouw regels en dwingt gewoon de laagst mogelijke prijs af. Als blijkt dat de verkopende partij niet mee wil bewegen ga je gewoon door naar het volgende object, aanbod genoeg.
Het is een kopersmarkt, ja, in die zin dat je als koper heel veel keuze hebt en daardoor de vrijheid hebt om rustig te handelen. Het is géén kopersmarkt in die zin dat de koper als enige de macht heeft. Kun jij wel zeggen dat de verkoper aan het korste eind trekt als hij een laag bod niet accepteert, maar de koper heeft daarmee nog steeds geen woning.quote:Het is een kopersmarkt en je moet wel een heel bijzonder object hebben wil je je als verkopende partij nog arrogant kunnen opstellen.
Dat zit er wel in, ja. Met dat verschil dat je niet gewoon kunt verwachten dat een verkoper elk laag bod zal accepteren 'omdat hij anders moet blijven plakken'. De verkoper weegt ook vóórs en tegens af, en soms blijkt achteraf dat hij het beter anders had kunnen doen, en soms blijkt achteraf dat hij het prima gedaan heeft.quote:Dus verkopers die echt willen verkopen kunnen maar beter genoegen nemen met een lager bod want het alternatief is om te blijven plakken.
Een huis kopen is in de praktijk voor de gewone mens nou juist dátgene waar de meeste emotie bij komt kijken van elke aankoop die ze ooit zullen doen.quote:Een bod is een bod, wie zich beledigt voelt is kennelijk niet geschikt om zakelijke onderhandelingen te voeren.
Zo hebben wij het gedaan. Met een "als we er niet voor kunnen krijgen wat we hopen gaat het bord uit de tuin".quote:Op donderdag 28 juni 2012 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Nee, dat is dus niet zo.
Gek genoeg staan er nu juist veel huizen te koop waarvan de verkopers helemaal geen directe haast hebben om het te moeten verkopen (bijvoorbeeld vanwege een andere baan, dreigend faillisement, overlijden of scheiding, enz.).
Omdat steeds meer mensen hebben ingezien dat het verkopen van een huis op dit moment makkelijk langer dan een jaar kan duren, zetten ze gewoon een bordje in de voortuin met het idee 'als er een goed bod komt zien we wel'.
Nee, zo werkt het niet, en dat is ook hoe onze makelaar ermee om ging.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:23 schreef xenobinol het volgende:
Je beledigt voelen door het bod van de tegenpartij is totaal zinloos en meestal niet erg constructief. Beter is het dat je probeert te motiveren waarom je vind dat een bod te laag is, dan kom je tenminste tot een dialoog. Ik zou in dat geval proberen te motiveren waarom de vraagprijs aan de hoge kant is.
En dat ik tevens bereid ben om op zoek te gaan naar een object met een betere prijs/kwaliteit verhouding, de aanbiedende partij is niet verplicht om zaken te doen
Maar daarmee negeer je de eerste zin uit die quote:quote:Op donderdag 28 juni 2012 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Nee, zo werkt het niet, en dat is ook hoe onze makelaar ermee om ging.
Een bod uitbrengen dat al meteen de irritatie van de verkopende partij opwekt, is geen goed begin van de onderhandelingen.
Waar baseer je dat op? Jij 100 euro eraf, zij 100 euro erbij? Daar zou ik persoonlijk geen zin in hebben.... Als ik een bod doe, en dan maakt het niet uit wat voor product het is, houd ik vast aan het bod.quote:Op donderdag 28 juni 2012 12:12 schreef Gwywen het volgende:
De insteek is meestal om ongeveer in het midden uit te komen, is mijn ervaring.
heel erg je familie inschakelen als je het huis niet normaal op de markt kwijt kunt. so sad.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 10:55 schreef Pap89 het volgende:
Vorige week, kwamen een nicht + man bij ons op visite.
Of we bij hun huis kwamen kijken (ze wilden het verkopen)
Leuk huisje, maar we willen sparen de komende 3+- jaar en dan hebben we een budget van zo'n 200-210k.
Maar dat huis van hun, vroegen ze 255k voor een 145m2 huis.
Zonder makelaar (ze willen natuurlijk geen geld kwijt, horen dat het veel minder waard is)
Dat terwijl we daar toen liepen en dachten "mooi huis, maar ze zullen wel 190-200 vragen"
Dan bedank ik je hartelijk voor het bod en voor de goede grap.quote:Op donderdag 28 juni 2012 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Onzin. Een bod kan heel eenvoudig beledigend laag zijn.
Zoals Leandra al eerder zei, ik denk dat die 30K minder zo ongeveer gelijk is aan de marktconforme prijsdaling gedurende die periode van 30 maanden. Volgens mij zit er dus nog wel degelijk 'rek' in. Het pand was kennelijk 30 maanden geleden al overpriced met die 200K, en is het nu met 170K nog steeds.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 06:11 schreef -Splash- het volgende:
Wat zouden jullie dan bieden in een geval als b.v.:
Appartement staat al 30 maanden te koop. Begonnen op 200.000 euro. Dit jaar van 190.000 euro naar 170.000 v.o.n. gegaan en mensen willen er écht uit ivm gezinsuitbreiding.
Denk dat met 30.000 minder de rek er toch al best uit zit en hoe laag zou je dan 'durven' te gaan.
Dat klopt, een bod kan beledigend laag zijn. Maar dat is alleen een probleem wanneer je te dealen hebt met je absolute droomhuis dat je zeker weten wil hebben of met schaarste op de markt. Zo niet, dan geldt gewoon 'nee heb je, ja kan je krijgen' en bij nee door naar de volgende. Niet te emotioneel over doenquote:Op donderdag 28 juni 2012 07:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
Onzin. Een bod kan heel eenvoudig beledigend laag zijn.
Mwah, ik weet niet of dat altijd zo is, wij zijn ons vast een beetje aan het oriënteren op de markt waar we graag willen wonen, en zelfs in dezelfde straat zijn er nogal verschillen, qua huizen dan.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 13:13 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Dat klopt, een bod kan beledigend laag zijn. Maar dat is alleen een probleem wanneer je te dealen hebt met je absolute droomhuis dat je zeker weten wil hebben of met schaarste op de markt. Zo niet, dan geldt gewoon 'nee heb je, ja kan je krijgen' en bij nee door naar de volgende. Niet te emotioneel over doen
Maar dan zit je op het punt van schaarste op de markt c.q. het huis zeker weten willen hebben. Zoals ik al zei is het dan een ander verhaal en moet je oppassen met een 'beledigend bod'. Zolang er geen sprake is van die betreffende situatie, hoef je ook niet te benauwd te zijn eens een keer een gek bod te doen. Wie weet heb je een keer beet.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 14:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, ik weet niet of dat altijd zo is, wij zijn ons vast een beetje aan het oriënteren op de markt waar we graag willen wonen, en zelfs in dezelfde straat zijn er nogal verschillen, qua huizen dan.
Het zal best zo werken als je in de categorie rijtejeswoning in een vinexwijk zoekt, want dat is allemaal redelijk uitwisselbaar, maar zodra je 2-onder-1-kap of vrijstaand in een beetje een leuke wijk zoekt, en dan ook nog eisen als een open haard, bad en aparte douche en het liefst een garage en flinke oprit wilt, dan is het allemaal niet meer zo "next", want dan mag je blij zijn als je binnen budget iets vindt dat aan al je eisen voldoet, of je eisen bijstellen natuurlijk, maar als dat niet echt nodig is, dan is het al lastiger.
En het huis moet ook een beetjezijn, je gaat geen 3 ton uitgeven aan een huis wat fugly is.
Wat bedoel je hier mee?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:30 schreef WRH het volgende:
stom toevallig kwamen we ook thuis toen zij nét wegliepen van de 2de bezichtiging, dus we hebben hem ook gezien en we hielden er dus echt rekening mee dat hij het gewoon niet kon betalen
Lijkt me vrij duidelijk; iemand die eruitziet alsof hij nog geen dubbeltje heeft om z'n kont te krabben kan waarschijnlijk geen huis van 5 ton betalen.quote:
Dan gebeurt er toch gewoon wat iedereen zou doen: je vertelt dat het bod te laag is, en daarmee is de kous toch af?quote:Op zaterdag 30 juni 2012 19:30 schreef WRH het volgende:
wij opnieuw aangegeven dat we echt niet met hem gaan praten noch in onderhandeling met hem waren.
reden: we vertrouwden hem niet meer.
als iemand zo'n onzinnig bod doet, het bod (was voor de crisis op de huizenmarkt) lag zo ontzettend laag ten opzichte van de werkelijke woningwaarde, wij hadden voor wat er geboden werd echt een hele normale marktconforme vraagprijs, geen idioot hoge vraagprijs en we maakten ons serieus zorgen of deze persoon zijn hypotheek wel rond zou breien.
Ja, da's inderdaad pech hebben, maar 'voorbehoud van financiering' bestaat niet voor niks.quote:heel vervelend als je als verkoper dus zit met een huis dat van de markt gehaald wordt, toch afgeketst wordt op voorbehoud van financiering etc.
Hmmm. Ik denk dat het nogal naief is om te denken dat je de financiële middelen van mensen 'altijd' kunt aflezen aan hun voorkomen. Er zijn immers ook nog mensen die geen ruk geven om de gebruikelijke statussymbolen - en juist dáárom over aardig wat financiële mogelijkheden beschikken.quote:Op maandag 2 juli 2012 13:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lijkt me vrij duidelijk; iemand die eruitziet alsof hij nog geen dubbeltje heeft om z'n kont te krabben kan waarschijnlijk geen huis van 5 ton betalen.
Nou kan het de spreekwoordelijke uitzondering op de regel zijn, maar mogelijk ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |