Als de huizen in de straat allemaal voor ongeveer die prijs weggaan (nu nog, in deze markt) dan zal de WOZ-waarde redelijk realistisch zijn, dat wil echter niet zeggen dat je daar qua bieden niet onder kunt gaan zitten (al was het maar om te beginnen).quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, bij dat huis niet, maar bij een huis waarbij de WOZ redelijk dicht bij de marktwaarde ligt heeft het volgens mij weinig zin om veel lager te bieden, zeker als andere huizen in die straat voor ongeveer hetzelfde weggaan, toch?
Je snapt wat ik bedoel. Sommige mensen verkopen hun pand vrijwillig via de veiling. Maar er zijn verschillende redenen waarom een pand geveild kan worden: executie, beslag, vrijwillig. De opbrengsten komen ten gunste van de verkoper.quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:52 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.
Alvorens het pand naar de veiling gaat en dus echt geveild wordt kun je vaak een onderhands bod doen. Of het geaccepteerd wordt weet je nooit, dat is aan degene die het pand naar de veiling brengt. Het bod breng je niet uit aan de makelaar, maar veelal schriftelijk aan de notaris meen ik die de verkoop begeleidt. Maar dan moet je dus wel weten dat het pand naar de veiling gaat.quote:En die 130K is wel degelijk wat naar de hypotheek verstrekker gaat, de bijkomende kosten gaan naar degene die de veiling organiseert en zijn voor rekening van de koper.
De KK die jij betaald op de koop van een huis gaan toch ook niet naar de verkopende partij?
Onderhands bod via een makelaar lijkt mij ook stug, die heeft namelijk niks met een executie veiling te maken. Ja zou het kunnen proberen via de bank die de hypotheek heeft openstaan, maar niet via de notaris. Die is bij een veiling geen partij, anders dan controleur.
En wie zegt dat een onderhands bod geaccepteerd zal worden, terwijl de verkopend partij het pand op een openbare veiling aan veel meer mensen kan voordragen?
Dat klopt, en daarom beinvloedt dit de prijs negatief.quote:Wat betreft je andere punten;
Bezichtigen kan (indien mogelijk) voor aanvang van de veiling maar is meestal niet het geval, en mensen die huizen kopen via een veiling weten dat.
Dat is zeker niet altijd het geval. Je koopt het pand in de staat waarin het is; met of zonder bewoners, met of zonder gebreken. Indien de bewoners nog aanwezig zijn en in het pand wonen, zul je daar afspraken mee moeten maken om te vertrekken. Staat het pand al leeg, dan zullen er geen bewoners zijn. Maar wordt het nog bewoond, dan moet je dus rekening houden dat er bewoners zijn die eruit moeten en daar afspraken mee moeten maken.quote:Bewoners die blijven zitten? Zal niet gebeuren, voor verkoop zijn de bewoners al lang door een deurwaarder uit hun huis gezet.
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:48 schreef Mercy het volgende:
Toen weer wat heen en weer geboden en uiteindelijk op de exacte prijs uitgekomen die wij voor ogen hadden. (45.000 lager dan vraagprijs) verkoper heeft eigenlijk net gelijk gespeeld op de verkoop van zijn huis incl. K.K
quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
de vekoper heeft nu het idee dat ie er alles uitgehaald heeft wat mogelijk was, en de verkopende makelaar heeft moeten werken voor zijn geld.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
Die info is wat karig, wellicht een linkje?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
Lastig.. iemand tips?
Dus perceel is in totaal 235 m²?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
quote:
Inderdaad. Ik zou er voor die prijs wel hebberig van worden!quote:
In het laatste geval lacht de verkoper als je weg bent in z'n vuistje... Wat heb je liever?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 20:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Volgens mij is dit onzin. Hoezo moet je als koper een 'eerste indruk' maken? Verkopers mogen sowieso blij zijn dat er überhaupt nog iemand naar hun optrekje komt kijken tegenwoordig, en als er al een bod komt is dat helemaal mooi..
Laat maar lekker lachen.... momenteel lacht de koper het hardstquote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
Even over de WOZ, heeft het zin om minder dan de WOZ-waarde te bieden of word je dan vierkant uitgelachen?
-90% is dan weer niet realistisch.... -60% welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Gewoon 90% onder de vraagprijs bieden, ben je nog langer aan het onderhandelen
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
Hetzelfde kan je zeggen van vele verkopers: 65% van de huizen die verkocht worden, wordt binnen 6 maanden verkocht (bron: kleine eigen "telactie" van 20 willekeurige huizen op Funda). Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de momenteel te koop staande huizen simpelweg niet verkocht wordt. Dus die verkopers spelen een spelletje en willen helemaal niet verkopen?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |