25% eraf lijkt me een mooi startbod.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 08:51 schreef Verbal het volgende:
Olla, kan het zo snel niet vinden in dit topic, dus ik vraag het maar... Is er een soort standaard percentage dat je lager kunt bieden zonder te worden weggelachen?
Wij hebben een appartement gezien dat wij echt ideaal vinden kwa indeling en ligging. Als het niet verkocht is gaan wij komende week kijken. Maar vraagprijs aan de steile kant (en het is ook nog maar de vraag of wij de financiering rond kunnen krijgen, natuurlijk). Wij hebben wel een maximale prijs in gedachten die wij willen betalen (vraag is 207, wij willen max 195 en als het even kan nog iets lager). Wat moet je bieden en is een bepaald percentage dus reeël?
V.
Prachtig pand, prachtig appartement ook, helaas ligt het volgens mij op een van de meest beroerde plekken van het hele pand... geweldige hoge ramen, zo fantastisch dat er tenminste 10 buren aan de overkant zonder probleem naar binnen kunnen kijken, en dan laten we de voorbijgangers op straat even buiten beschouwing, die kun je nog wel afplakken.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
Tenzij ze nog helemaal geen geïnteresseerden heben gehad, en geen haast hebben denk ik niet dat ze dan (direct) zullen reageren op een bod van 155...quote:
Zeer mooi pand, maar idd net op het randje van het centrum en een hele foute buurt. Regelamtig staan hier appartmenten te koop en ze lijken nog wel redelijk goed verkoopbaar te zijn. Hele hoge VvE kosten heeft ons een aantal jaren geleden doen afhaken ....quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
Ik vind huizenzoeker ook erg handig, en vaak net wat overzichtelijker dan miljoenhuizen, zeker als het om meerdere prijswijzigingen gaat...quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:06 schreef poemojn het volgende:
Dat kun je goed nakijken bij miljoenhuizen.nl in het archief.
Vragen naar de bekende weg, denk ik, maar er staat:quote:Op zaterdag 28 januari 2012 13:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vind huizenzoeker ook erg handig, en vaak net wat overzichtelijker dan miljoenhuizen, zeker als het om meerdere prijswijzigingen gaat...
Ik zou het niet mooier kunnen bewoorden en ben het dan ook volledig eens met Leandra.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 12:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Prachtig pand, prachtig appartement ook, helaas ligt het volgens mij op een van de meest beroerde plekken van het hele pand... geweldige hoge ramen, zo fantastisch dat er tenminste 10 buren aan de overkant zonder probleem naar binnen kunnen kijken, en dan laten we de voorbijgangers op straat even buiten beschouwing, die kun je nog wel afplakken.
[ afbeelding ]
Yep, daar lijkt het wel op... Het zou kunnen dat de huidige bewoners er nog geen jaar wonen, maar de kans is klein (dat is weer op te vragen bij het kadaster).quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:08 schreef Verbal het volgende:
Vragen naar de bekende weg, denk ik, maar er staat:
"18-02-2011 Gevonden voor ¤ 207.500"
Dan moet ik dus gevoeglijk aannemen dat ze hem een klein jaar geleden ook al te koop aanboden?V.
Tsja, er zijn hier geen regels voor te geven zoals al eerder gepost.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
Ja precies. En we willen eigenlijk niet meer dan dat betalen (allebei nog jong, eerste huis, willen geen maximale hypotheek etc). Maar aan de andere kant ben ik bang dat het gewoon een beledigend bod is :p. Hmmm wat is wijsheid.
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
Ja precies. En we willen eigenlijk niet meer dan dat betalen (allebei nog jong, eerste huis, willen geen maximale hypotheek etc). Maar aan de andere kant ben ik bang dat het gewoon een beledigend bod is :p. Hmmm wat is wijsheid.
Zoals ik pas las: als de verkoper niet beledigd is, heb je al te veel geboden!quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:03 schreef Fiorellino het volgende:
^^ Klopt. En die verkoper kan zo veel willen, feit is dat als niemand het er voor gaat betalen, z'n flatje alleen maar minder waard wordt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Als ik naar die prijsgeschiedenis kijk dan gaat het de eigenaars kennelijk niet om 'snel verkopen', het ding staat al een behoorlijke tijd te koop. 125K lijkt mij persoonlijk te laag, ik krijg zo het vermoeden dat de verkoper er om en nabij de 145-150K voor zal willen vangen. Maar: "niet-geschoten-is-altijd-mis!" dus wat let je om gewoon een bod te doen van 125K? Het ergste dat je kan gebeuren is dat het bod wordt afgewezen. Nou én. Dan probeer je het over een maandje of drie nog een keertje.
Precies, en tenzij die verkoper het afgelopen jaar onder een rotsblok in Antartica heeft geleefd en/or zijn hersencellen in zijn bilspleet heeft zitten, moet-ie toch doorhebben dat de tijden van 'wachten op het "goede" (lees: hoge) bod' voorlopig voorbij zijn. Hoe langer hij wacht, hoe lager het bod dat hij uiteindelijk zal moeten accepteren - tenzij je als verkoper maar in arren moede besluit het pand helemaal uit de verkoop te nemen en betere tijden af te wachten, als dat in je mogelijkheden ligt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:29 schreef RemcoDelft het volgende:
^^ Klopt. En die verkoper kan zo veel willen, feit is dat als niemand het er voor gaat betalen, z'n flatje alleen maar minder waard wordt.
Een tweede bezichtiging geeft een makelaar natuurlijk altijd de indruk dat je interesse serieus isquote:Op dinsdag 7 februari 2012 18:49 schreef Fiorellino het volgende:
Dan gaan we het maar proberen, mits alles naar wens is. Sowieso wil ik dan een tweede bezichtiging doen mocht het bevallen om de makelaar niet teveel hoop te geven. Ik heb ook al het e.e.a. gelezen over makelaars trucjes dus ik denk dat ik wel voorbereid ben.
Wat je wilt. Of je het er meteen bij wilt zeggen of niet is allemaal 'up to you'. Ik zelf zou dat niet doen, gewoon zeggen "ik bied 125K" (als de tent je bevalt, uiteraard), omdat je toch de mogelijkheid tot een eventueel tegenbod niet wilt uitsluiten. En dan maar afwachten of en hoe de verkoper reageert.quote:Wat is alleen gebruikelijk bij het uitbrengen van een bod? Eindbod is dus 125k, zeg ik dat meteen erbij in dat geval?
Het gros van de huizen mag niet met volledige info op Jaap.nl gezet worden want het gros van de makelaars is NVM-makelaar en die doen alles via Funda, maar Jaap zou wel weten hoeveel bezichtigingen er zijn?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:28 schreef Fiorellino het volgende:
Volgens jaap.nl zijn er 0 bezichtigingen geweest en dan nu dit:
Voor zover ik weet klopt dat. Aanvragen tot een bezichtiging die direct via de telefoon bij de desbetreffende makelaar worden gedaan worden bij Jaap.nl niet geregistreerd.quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:47 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij gaat dat aantal bezichtigingen vrijwel alleen maar over het aantal aanvragen voor een bezichtinging via Jaap.nl
eigenlijk zijn de woningen aan de overkant dus juist meer waard omdat die een mooi uitzicht hebben.quote:Op zaterdag 28 januari 2012 14:13 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ik zou het niet mooier kunnen bewoorden en ben het dan ook volledig eens met Leandra.
Van binnen ziet het er fraai uit, van buiten ziet het er fraai uit, maar van binnen naar buiten waan je je niet meer dat fraaie pand maar in een achterstandswijk waar nog net geen schotels aan de balkons hangen. Heel jammer! Dat zal ook de reden van de 40 maanden te koop staan zijn en de lagere prijs ten opzichte van andere appartementen in hetzelfde complex.
Ook een idee: zijn er veilingen waar (deze of soortgelijke) appartementen terecht komen? Zo ja, kan j edaar eens kijken of nagaan wat appartementen opbrengen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:45 schreef Inlognaam het volgende:
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.
Makelaars (just my 2 cents) zeggen: de woningwaarde wordt door 3 factoren bepaald:quote:Op woensdag 8 februari 2012 02:27 schreef klusfoobje het volgende:
Mien opa zei het altijd ;. Het gaat er veel minder om waar je in woont dan waar je op uitkijkt...
Je vergeet "wat de gek er voor geeft"....quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:31 schreef blomke het volgende:
[..]
Makelaars (just my 2 cents) zeggen: de woningwaarde wordt door 3 factoren bepaald:
1 de ligging,
2 de locatie,
3 de plek.
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook een idee: zijn er veilingen waar (deze of soortgelijke) appartementen terecht komen? Zo ja, kan j edaar eens kijken of nagaan wat appartementen opbrengen.
Vreemd, we kijken allemaal op funda en Jaap naar vraagprijzen, maar wat de panden werkelijk opbrengen, is veel minder toegankelijk.
Kunnen we hier niet een lijst van veilingsites maken?
Het CBS heeft die data toch wel? Valt daar niks los te peuteren?quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.
Veilingsites... goed idee. Wie?
www.veilingnotaris.nl is er eentje.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:43 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eigenlijk niet zo heel erg verwonderlijk, die huizensites zijn in de handen van de makelaars, en die hangen waarschijnlijk liever niet aan de grote klok dat er echt geen enkel huis meer voor de (doorgaans door hun geadviseerde) vraagprijs weggaat - waarschijnlijk is zo'n 10-20% daaronder een realistische schatting van de werkelijke verkoopwaarde. Als het al niet minder is.
Veilingsites... goed idee. Wie?
En dat kost een paar euro per stuk meen ik? Het komt er op neer dat we niet verder kunnen vergelijken dan de prijzen waar het CBS zelf mee komt.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:59 schreef blomke het volgende:
Via het kadaster kan je de gerealiseerde verkoopprijzen wel te weten komen.
¤2,95 voor een kadastraal bericht eigendom. Een koopsommenoverzicht van een bepaalde postcode met een serie even/oneven huisnummers, kost ook ¤2,95quote:Op woensdag 8 februari 2012 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat kost een paar euro per stuk meen ik?
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:45 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Gewoon lekker dat bod doen. Jij weet niet wat de situatie is van de verkopers en als die diep in de schulden zitten, d'r hypotheek niet meer kunnen aflossen en het pand op de veiling dreigt te komen nemen ze misschien genoegen met een lager bod met de zekerheid dat het verkocht wordt.
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000.
Natuurlijk. Maar niet geschoten = altijd mis.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Een bod van 145K oke, dat zou dan nog enigszins realistisch zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2012 17:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maar niet geschoten = altijd mis.
En so what als je als bieder wordt 'uitgelachen'?
Vandaar dat ik een van mijn voorgaande posts ook zei dat je eerste bod ook zeker moet laten afhangen van hoe graag je het desbetreffende pand ècht wilt hebben. Voldoet dat pand aan al TS's eisen dan zou ik zeker hoger inzetten, al is het alleen maar omdat als het aan zijn eisen voldoet, er waarschijnlijk wel meer belangstelling voor het pand is. 135-145K komt dan meer in de richting voor een eerste bod.
Volgens mij is dit onzin. Hoezo moet je als koper een 'eerste indruk' maken? Verkopers mogen sowieso blij zijn dat er überhaupt nog iemand naar hun optrekje komt kijken tegenwoordig, en als er al een bod komt is dat helemaal mooi...quote:Op woensdag 8 februari 2012 19:10 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Een bod van 145K oke, dat zou dan nog enigszins realistisch zijn.
Maar ik zou wel oppassen, je kan maar 1 maal een eerste indruk maken en dat geldt ook bij een verkopend makelaar en/of andere vorm van verkopende partij.
Denk dat dat vies tegenvalt... zeker met de dalende prijzen van nu.quote:Op woensdag 8 februari 2012 15:24 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Mocht het op een veiling komen krijg je iets van 80% van "adviesprijs" laten we hier van 162.500 uitgaan, das nog altijd 130000. Dan zou ik dat liever nemen dan een "bod" van 125.000 (wat ik persoonlijk zou weg lachen en beledigend zou vinden). Het mag dan een kopersmarkt zijn tegenwoordig, maar je kan ook voor een dubbeltje op de 1e rang willen zitten.
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.quote:Op woensdag 8 februari 2012 22:44 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Denk dat dat vies tegenvalt... zeker met de dalende prijzen van nu.
Die 130k op de veiling is niet het uiteindelijke bedrag wat de koper betaalt. Bij een veiling komen er nog extra kosten bij. Geen idee hoeveel precies en voor wie maar die 130k die het winnende bod is, is niet het bedrag dat de verkopende partij ontvangt waarschijnlijk. Daar komt bij dat je als koper een een behoorlijk risico loopt op gezeik met bewoners die bijv. blijven zitten en bezichtigingen vaak ook niet mogelijk zijn.
Waarschijnlijk is een prijs van rond de 150k reeel op het moment, uitgaande van de vraagprijs van 162.500 en de omstandigheid dat er bij een vraagprijs altijd wat rek is.
En dan verwacht jij dat iemand 130k op de veiling gaat betalen met ook nog bijkomende kosten? Ik heb zo mijn twijfels daarover.
Overigens, voordat het pand definitief op de veiling komt, kun je vaak nog een onderhands bod doen via de notaris. Ik meen dat dat kan tot 2 weken voor de veilingdatum.
Het hangt er een beetje vanaf:quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:52 schreef RodenCity het volgende:
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.
En die 130K is wel degelijk wat naar de hypotheek verstrekker gaat, de bijkomende kosten gaan naar degene die de veiling organiseert en zijn voor rekening van de koper.
De KK die jij betaald op de koop van een huis gaan toch ook niet naar de verkopende partij?
Onderhands bod via een makelaar lijkt mij ook stug, die heeft namelijk niks met een executie veiling te maken. Ja zou het kunnen proberen via de bank die de hypotheek heeft openstaan, maar niet via de notaris. Die is bij een veiling geen partij, anders dan controleur.
En wie zegt dat een onderhands bod geaccepteerd zal worden, terwijl de verkopend partij het pand op een openbare veiling aan veel meer mensen kan voordragen?
Wat betreft je andere punten;
Bezichtigen kan (indien mogelijk) voor aanvang van de veiling maar is meestal niet het geval, en mensen die huizen kopen via een veiling weten dat.
Bewoners die blijven zitten? Zal niet gebeuren, voor verkoop zijn de bewoners al lang door een deurwaarder uit hun huis gezet.
Die aanbouw kunnen ze niet meer vanaf, die krijg je er dus bij. Ik zou zeggen, 25% onder de huidige vraagprijs. Een prijsdaling van 3% in 15 maanden is minder dan de prijsdaling van huizen in die periode die wel verkocht zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Heb ik ook een leukeEen hoekhuis staat al 15 maanden te koop. 299k eerste prijs, nu 290k. Bewoners hebben het huis in 2006 gekocht voor 245k en daarna een aanbouw geplaatst van ca. 40m2 en stucwerk + buitenschilderwerk, badkamer/toilet laten doen of gedaan.
Huis is netjes met een recente keuken en HR++ isolatie. Woonoppervlakte ca. 200m2 (split level).
Wat zou een leuk eerste bod zijn?
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:44 schreef mark_dabomb het volgende:
Huis is netjes met een recente keuken en HR++ isolatie. Woonoppervlakte ca. 200m2 (split level).
Wat zou een leuk eerste bod zijn?
quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.
We zijn gelukkig nog ruim onder de 30 en sportief aangelegd.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Niets bieden. "Split level wonen" betekent je benen breken en sjouwen met boodschappen trap-op trap-af.
Goed punt, ik zal ook zeker geen 217 bieden. Vergelijkbare huizen zijn er niet echt maar de prijs is al best redelijk te noemen (goede wijk, zeer grote tuin). Als we uiteidenlijk ergens tussen de 250k en 260k uitkomen ben ik best tevreden. Echter, hoe minder het huis ons kost hoe lager de maandlasten natuurlijk.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef Leandra het volgende:
Krijgen we ook nog een verslag van de resultaten van die cowboybiedingen?
Als ik 217 geboden zou krijgen op een huis waar ik 290 voor vraag dan kon de bieder een reactie vergeten, niet iedereen "moet" z'n huis verkopen omdat hij het niet meer kan betalen.
En afhankelijk van waar de woning staat (zowel plaats als wijk) kan die 290 wel een vrij redelijk uitgangspunt zijn. En dan mag er nog best wat van af, anders stond het niet al een jaar te koop, maar dat zal best z'n grenzen hebben.
Maar van de andere kant: als je huis al 15 maanden te koop staat, en 217k is de eerste reactie die je krijgt, dan geeft dt toch ook te denken...quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef Leandra het volgende:
Krijgen we ook nog een verslag van de resultaten van die cowboybiedingen?
Als ik 217 geboden zou krijgen op een huis waar ik 290 voor vraag dan kon de bieder een reactie vergeten, niet iedereen "moet" z'n huis verkopen omdat hij het niet meer kan betalen.
Klopt.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:50 schreef Leandra het volgende:
Het vervelende is eigenlijk dat dat eeuwige handjeklap op de huizenmarkt standaard lijkt te zijn, als er 290 gevraagd wordt, en je wilt 255 geven, dan zou je voor dat spelletje eigenlijk wel moeten beginnen bij 220, maar het spelletje gaat eigenlijk nergens over.
Op 250.000 euro zou ik niet gaan wauwelen over 6 jaar oude gordijnen van 100 euro...quote:Ik denk als je doel tussen de 250 en 260 is, dat je dan net zo goed een duidelijk bod kunt neerleggen van 250, met hoogstens wat onderhandelingsruimte als het gaat om de overname van bepaalde roerende zaken (gordijnen enz.)
Maar we weten niet of er geen eerdere reacties/kijkers/biedingen zijn geweest.... dat kun je wel aannemen, maar dat hoeft niet zo te zijn.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:54 schreef RemcoDelft het volgende:
Maar van de andere kant: als je huis al 15 maanden te koop staat, en 217k is de eerste reactie die je krijgt, dan geeft dt toch ook te denken...
Met kinderen is een split level ook niet ideaal.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:41 schreef mark_dabomb het volgende:
[..]
We zijn gelukkig nog ruim onder de 30 en sportief aangelegd.
Wat vind je het huis waard? Er wordt hier vanalles geroepen over bedragen, maar niemand (behalve Mark) weet over welk huis het gaat.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:01 schreef mark_dabomb het volgende:
het blijft een grote gok natuurlijk. Laag inzetten is geen probleem tenzij ze het bod niet serieus nemen. Hoe serieus nemen ze je dan nog als je gelijk daarna het bod met 10k gaat verhogen om toch weer de onderhandelingen in te gaan.
Kennelijk wil Mark wel een split-level.... zo zullen anderen een gelijkvloerse woning wel of niet handig of logisch vinden, willen weer anderen wel of geen zolderverdieping, wel of geen plat dak enz. enz. enz. beetje triest om op die zeikopmerking sowieso nog door te gaan, Mark kan prima zelf beslissen of split-level voor hen geschikt is.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:08 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Met kinderen is een split level ook niet ideaal.
Kijk, het begint al bij Mark door te dringen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:33 schreef mark_dabomb het volgende:
Het is overigens wel een zwaarwegende praktische afweging hoor. En ja, met kinderen is het lastiger en ook met ouders en schoonouders in de toekomst is het lastiger.
Waar kan je trouwens makkelijk de WOZ waarde opvragen?
Dat kan nog niet, is nog niet openbaar (komt er wel aan waarschijnlijk). Maar je kan het gewoon aan de verkopende makelaar vragen, die zal het wel geven (vraag wel even die van 2012, want hij zal wel die van 2011 hebben). Is overigens wel de waarde van ruim een jaar terug (dus zo'n 5 % hoger gebaseerd op gemiddeld onderhoud).quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:33 schreef mark_dabomb het volgende:
Waar kan je trouwens makkelijk de WOZ waarde opvragen?
Kan je dit uitleggen? Na 3x lezen, snap ik het echt niet. Voor een split-level zou ik de WOZ ook splitten btw.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:42 schreef Bayswater het volgende:
(vraag wel even die van 2012, want hij zal wel die van 2011 hebben). Is overigens wel de waarde van ruim een jaar terug (dus zo'n 5 % hoger gebaseerd op gemiddeld onderhoud).
Nou, volgens mij gaat de WOZ waarde bij iedereen toch echt omhoog hoor. De gemeentes moeten toch ergens meer geld vandaan halen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:50 schreef Bayswater het volgende:
Woz waarde 2012 is pas net verzonden, waarschijnlijk heeft de makelaar alleen de WOZ-waarde van het jaar dat de woning te koop werd gezet tot zijn beschikking, moet hij dus navragen bij verkoper. De waardepeildatum van de WOZ 2012 is 1 januari 2011, er is dus van verkopen gebruik gemaakt die rond die datum verkocht zijn. Daarna is de markt gemiddeld met ruim 4 % gezakt. Bij de WOZ-waarde gaat de gemeente normaalgesproken uit van een gemiddelde toestand, tenzij men weet dat dit afwijkt. (gedateerdheid, onderhoud. ligging ed.)
Split-level heeft toch niets met WOZ splitten te maken?quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je dit uitleggen? Na 3x lezen, snap ik het echt niet. Voor een split-level zou ik de WOZ ook splitten btw.
Dat is een telegraaffabeltje. Geld halen ze uit de aanpassing van het OZB tarief, daar kan je immers geen bezwaar tegen maken.quote:Op donderdag 9 februari 2012 12:56 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Nou, volgens mij gaat de WOZ waarde bij iedereen toch echt omhoog hoor. De gemeentes moeten toch ergens meer geld vandaan halen?
WOZ waarde is ongeveer de marktwaarde dus dat lijkt mij logisch, zeker omdat het nadien ruim 4 % gedaald is.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
Even over de WOZ, heeft het zin om minder dan de WOZ-waarde te bieden of word je dan vierkant uitgelachen?
Oké, maar hoe zit het dan met ver onder de WOZ bieden? Is dat een leuke opening of zeggen de verkopers dan meteen: Laat maar?quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:08 schreef Bayswater het volgende:
[..]
WOZ waarde is ongeveer de marktwaarde dus dat lijkt mij logisch, zeker omdat het nadien ruim 4 % gedaald is.
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
Even over de WOZ, heeft het zin om minder dan de WOZ-waarde te bieden of word je dan vierkant uitgelachen?
Precies, onderhoud en kwaliteit blijft dan duidelijk achter bij gemiddeld. In dat geval is de WOZ-waarde te hoog en als er geen bezwaar wordt gemaakt blijft dat ook zo. De verkoper zal dan de hoge WOZ-waarde in zijn verkooptrucs proberen te gebruiken.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.
De WOZ-waarde slaat in dit geval dus nergens op.
Het is idd wel een huis met potentie, en die WOZ-waarde zal ook potentieel wel kloppen, maar voor de huidige staat slaat het nergens op.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:23 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Precies, onderhoud en kwaliteit blijft dan duidelijk achter bij gemiddeld. In dat geval is de WOZ-waarde te hoog en als er geen bezwaar wordt gemaakt blijft dat ook zo. De verkoper zal dan de hoge WOZ-waarde in zijn verkooptrucs proberen te gebruiken.
Trek er maar 1 tot 1,5 ton voor uit om daar wat moois van te maken.
Nee, bij dat huis niet, maar bij een huis waarbij de WOZ redelijk dicht bij de marktwaarde ligt heeft het volgens mij weinig zin om veel lager te bieden, zeker als andere huizen in die straat voor ongeveer hetzelfde weggaan, toch?quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Die zegt op dit moment niet zoveel; dit huis heeft volgens de gegevens van de makelaar een WOZ-waarde van ¤ 290.000 terwijl de vraagprijs ¤ 195.000 is, en gezien de staat van de woning (vrijwel origineel 1930, dus geen warm water of badkamer) lijkt de vraagrpijs nog ruimte voor onderhandeling te bieden.
De WOZ-waarde slaat in dit geval dus nergens op.
Als de huizen in de straat allemaal voor ongeveer die prijs weggaan (nu nog, in deze markt) dan zal de WOZ-waarde redelijk realistisch zijn, dat wil echter niet zeggen dat je daar qua bieden niet onder kunt gaan zitten (al was het maar om te beginnen).quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:30 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Nee, bij dat huis niet, maar bij een huis waarbij de WOZ redelijk dicht bij de marktwaarde ligt heeft het volgens mij weinig zin om veel lager te bieden, zeker als andere huizen in die straat voor ongeveer hetzelfde weggaan, toch?
Je snapt wat ik bedoel. Sommige mensen verkopen hun pand vrijwillig via de veiling. Maar er zijn verschillende redenen waarom een pand geveild kan worden: executie, beslag, vrijwillig. De opbrengsten komen ten gunste van de verkoper.quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:52 schreef RodenCity het volgende:
[..]
Bij een veiling ontvangt de verkoper helemaal niets, maar gaat het rechtstreeks naar de bank, of wie de hypotheek eigenaar ook maar is.
Alvorens het pand naar de veiling gaat en dus echt geveild wordt kun je vaak een onderhands bod doen. Of het geaccepteerd wordt weet je nooit, dat is aan degene die het pand naar de veiling brengt. Het bod breng je niet uit aan de makelaar, maar veelal schriftelijk aan de notaris meen ik die de verkoop begeleidt. Maar dan moet je dus wel weten dat het pand naar de veiling gaat.quote:En die 130K is wel degelijk wat naar de hypotheek verstrekker gaat, de bijkomende kosten gaan naar degene die de veiling organiseert en zijn voor rekening van de koper.
De KK die jij betaald op de koop van een huis gaan toch ook niet naar de verkopende partij?
Onderhands bod via een makelaar lijkt mij ook stug, die heeft namelijk niks met een executie veiling te maken. Ja zou het kunnen proberen via de bank die de hypotheek heeft openstaan, maar niet via de notaris. Die is bij een veiling geen partij, anders dan controleur.
En wie zegt dat een onderhands bod geaccepteerd zal worden, terwijl de verkopend partij het pand op een openbare veiling aan veel meer mensen kan voordragen?
Dat klopt, en daarom beinvloedt dit de prijs negatief.quote:Wat betreft je andere punten;
Bezichtigen kan (indien mogelijk) voor aanvang van de veiling maar is meestal niet het geval, en mensen die huizen kopen via een veiling weten dat.
Dat is zeker niet altijd het geval. Je koopt het pand in de staat waarin het is; met of zonder bewoners, met of zonder gebreken. Indien de bewoners nog aanwezig zijn en in het pand wonen, zul je daar afspraken mee moeten maken om te vertrekken. Staat het pand al leeg, dan zullen er geen bewoners zijn. Maar wordt het nog bewoond, dan moet je dus rekening houden dat er bewoners zijn die eruit moeten en daar afspraken mee moeten maken.quote:Bewoners die blijven zitten? Zal niet gebeuren, voor verkoop zijn de bewoners al lang door een deurwaarder uit hun huis gezet.
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.quote:Op donderdag 9 februari 2012 13:48 schreef Mercy het volgende:
Toen weer wat heen en weer geboden en uiteindelijk op de exacte prijs uitgekomen die wij voor ogen hadden. (45.000 lager dan vraagprijs) verkoper heeft eigenlijk net gelijk gespeeld op de verkoop van zijn huis incl. K.K
quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
de vekoper heeft nu het idee dat ie er alles uitgehaald heeft wat mogelijk was, en de verkopende makelaar heeft moeten werken voor zijn geld.quote:Op donderdag 9 februari 2012 20:36 schreef blomke het volgende:
[..]
Had dan dan gelijk als eindbod neergelegd.
Die info is wat karig, wellicht een linkje?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
Lastig.. iemand tips?
Dus perceel is in totaal 235 m²?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik heb een huis op het oog uit 1952, rijtjeswoning, die te koop staat voor ¤140.000,-
Totale huisoppervlakte 100 m2, totale tuinoppervlakte 135 m2.
quote:
Inderdaad. Ik zou er voor die prijs wel hebberig van worden!quote:
In het laatste geval lacht de verkoper als je weg bent in z'n vuistje... Wat heb je liever?quote:Op zaterdag 11 februari 2012 20:43 schreef GroenerDanGras het volgende:
Ik zit echt te twijfelen over mijn bod.. als ik veel te laag zit dan lacht de verkoper mij misschien uit. Zit ik wat te hoog zal de verkoper snel happen.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 20:44 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Volgens mij is dit onzin. Hoezo moet je als koper een 'eerste indruk' maken? Verkopers mogen sowieso blij zijn dat er überhaupt nog iemand naar hun optrekje komt kijken tegenwoordig, en als er al een bod komt is dat helemaal mooi..
Laat maar lekker lachen.... momenteel lacht de koper het hardstquote:Op donderdag 9 februari 2012 13:07 schreef Gwywen het volgende:
-90% is dan weer niet realistisch.... -60% welquote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Gewoon 90% onder de vraagprijs bieden, ben je nog langer aan het onderhandelen
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
Hetzelfde kan je zeggen van vele verkopers: 65% van de huizen die verkocht worden, wordt binnen 6 maanden verkocht (bron: kleine eigen "telactie" van 20 willekeurige huizen op Funda). Dat betekent dat de overgrote meerderheid van de momenteel te koop staande huizen simpelweg niet verkocht wordt. Dus die verkopers spelen een spelletje en willen helemaal niet verkopen?quote:Op dinsdag 14 februari 2012 13:32 schreef poemojn het volgende:
Als je op ons huis bood zou ik het logisch vinden dat je ergens rond de WOZ-waarde zou willen uitkomen, en dat je dus lager dan dat begint. De helft ervan bieden zou me niet de indruk geven dat je hier wilt wonen, maar dat je domweg een spelletje speelt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |