Het probleem is dat de huizenmarkt een zeepbel is die gevuld is met lucht, vertrouwen heeft daar juist toe geleid. Vertrouwen in de overwaarde als flappentapquote:Op woensdag 3 februari 2010 10:41 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? En wat is je bron?
Heb zelf ook een huis te koop staan en in tegenstelling van wat in dit topic gebruikelijk lijkt (absurd laag bieden) ben ik niet van plan om biedingen die 15-20% onder vraagprijs liggen serieus te nemen. Wat hier namelijk vergeten wordt, is dat ik voor elke 10.000 euro die ik minder zou krijgen, mijn huis bijna 1.5 jaar leeg kan laten staan. Ik ben van mening dat huizenprijzen niet het probleem zijn. Het probleem is het vertrouwen in de markt waardoor mensen niet durven doorstromen en lekker blijven zitten.
Ik vraag me met alle respect af of je zelf wel huiseigenaar bent. Ik zou in principe nog wel een verlies van 50k op kunnen vangen (uitgaande van 20% van een modaal huis van 250k), maar ik weet zeker dat dit niet geldt voor de overgrote meerderheid. Al deze mensen blijven dus in hun huis zitten met als gevolg stagnatie van de woningmarkt. En denk je dat de doorstromer het aandurft om dit verlies te nemen met de hoop om zelf straks ook 20% onder de prijs van een duurdere woning te gaan zitten? De eigenaar van huis van 500k gaat deze echt niet voor 400k wegdoen!quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het probleem is dat de huizenmarkt een zeepbel is die gevuld is met lucht, vertrouwen heeft daar juist toe geleid. Vertrouwen in de overwaarde als flappentap
Overigens zou ik wat minder hoog van toren blazen en een bieding van 20% onder je vraagprijs maar niet te snel afdoen als een onzin bieding![]()
De aanhouder wint.quote:Op woensdag 3 februari 2010 23:21 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik vraag me met alle respect af of je zelf wel huiseigenaar bent. Ik zou in principe nog wel een verlies van 50k op kunnen vangen (uitgaande van 20% van een modaal huis van 250k), maar ik weet zeker dat dit niet geldt voor de overgrote meerderheid. Al deze mensen blijven dus in hun huis zitten met als gevolg stagnatie van de woningmarkt. En denk je dat de doorstromer het aandurft om dit verlies te nemen met de hoop om zelf straks ook 20% onder de prijs van een duurdere woning te gaan zitten? De eigenaar van huis van 500k gaat deze echt niet voor 400k wegdoen!
Met alle respect, hebben huiseigenaren jaren lang starters op de markt lekker laten betalen voor hun luxe leventje. Iedere verkoop moest met veel overwaarde gepaard gaan. Nu zijn de rollen omgekeerd en gaat een eventuele verkoop gepaard met verlies, hoewel dat alleen geld voor mensen die na aanschaf van de woning deze op korte termijn weer van de hand moeten doen. Genoeg huiseigenaren die met gemak 20% van de prijs af kunnen doen en dan nog een hoop overwaarde hebben. De waarde van een huis word tenslotte door de markt bepaaltquote:Op woensdag 3 februari 2010 23:21 schreef Coelho het volgende:
[..]
Ik vraag me met alle respect af of je zelf wel huiseigenaar bent. Ik zou in principe nog wel een verlies van 50k op kunnen vangen (uitgaande van 20% van een modaal huis van 250k), maar ik weet zeker dat dit niet geldt voor de overgrote meerderheid. Al deze mensen blijven dus in hun huis zitten met als gevolg stagnatie van de woningmarkt. En denk je dat de doorstromer het aandurft om dit verlies te nemen met de hoop om zelf straks ook 20% onder de prijs van een duurdere woning te gaan zitten? De eigenaar van huis van 500k gaat deze echt niet voor 400k wegdoen!
Natuurlijk is de waardedaling een goede zaak voor starters... Dat werd wel tijd!quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Met alle respect, hebben huiseigenaren jaren lang starters op de markt lekker laten betalen voor hun luxe leventje. Iedere verkoop moest met veel overwaarde gepaard gaan. Nu zijn de rollen omgekeerd en gaat een eventuele verkoop gepaard met verlies, hoewel dat alleen geld voor mensen die na aanschaf van de woning deze op korte termijn weer van de hand moeten doen. Genoeg huiseigenaren die met gemak 20% van de prijs af kunnen doen en dan nog een hoop overwaarde hebben. De waarde van een huis word tenslotte door de markt bepaalt
Wat als je nu met twee huizen zit? Alleen de stress al die dat veroorzaakt. Ik heb het zelf meegemaakt begin 2003. Mede als schuld van de makelaar... Hij had een koopcontract gemaakt maar zonder de datum van overdracht in te vullen. Toen ik weigerde dat te tekenen heeft hij niets meer gedaan... IGelukkig heb ik toen redelijk snel zelf een koper gevonden.quote:Op donderdag 4 februari 2010 22:55 schreef Coelho het volgende:
Volledig begrip voor jullie standpunt hoor, genoeg starters om me heen en ik ben ook pas een jaar of 7 huiseigenaar dus heb de grote boom ook niet meegemaakt als eigenaar. Ik denk alleen dat de overheid degene is met de sleutel (gefaseerde afschaffing HRA met compensatie, of maxtax of iets dergelijks). Zo lang de huidige economische situatie nog steeds als crisis wordt aangeduid, wat impliceert dat er op een bepaald moment een steigende lijn gaat komen vanwege herstel, zal iedereen die de keuze heeft niet kiezen voor verkoop met een halve of hele ton verlies. Zeker de generatie die pas recent gekocht heeft niet. Dat zijn namelijk schulden voor de rest van je leven, je kunt het nergens meefinancieren.
Klopt wel een beetje. Ouderen willen toch graag naar een wat grotere plaats zodat ze nabij de voorzieningen wonen, de jeugd is sowieso liever in de stad. In plaatsjes met 1000 inwoners hier in de buurt wordt echt nog maar heel weinig verkocht, alhoewel het prachtig wonen is en heel ruim tegen nog enigzins normale prijzen (al worden ze dus niet verkocht).quote:'Huis op platteland waardeloos'
AMSTERDAM - Staatssecretaris Bijleveld waarschuwt mensen een woning aan te schaffen op het platteland. Volgens haar dreigen de huizen onverkoopbaar te worden door een toenemende leegstand in gebieden als In Zuid-Limburg, Noordoost-Groningen en Zeeuws-Vlaanderen.
"Mensen moeten serieus nagaan of dat een verstandige keuze is", zegt ze tegen de NOS.
In grote delen van Nederland loopt het aantal inwoners terug en dat heeft allerlei gevolgen voor de leefbaarheid in die gebieden. Volgens Bijleveld bouwen gemeenten nog volop nieuwe huizen, in de hoop nieuwe bewoners aan te trekken, maar door de leegloop zijn deze binnen afzienbare tijd waardeloos
Hoe komen jullie er allemaal toch bij dat willekeurige FOK!-ertjes hier blind kunnen zeggen wat de marktwaarde van een huis is, zonder enige relevante informatie te krijgen? Gaat het hier om een goed onderhouden Amsterdams grachtenpand of om een jaren-70 woning in Hengelo?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 18:49 schreef Heerda het volgende:
Ik heb een maand geleden een huis bezichtigd maar dit afgewezen vanwege het feit dat alle vloeren en wanden niet meer om aan te zien zijn. Keuken idem... Het huis zelf en de ligging is schitterrend. De makelaar belt mij vandaag en ik vertel hem mijn bovenstaande bevindingen. Het antwoord is daar moeten we dan uitkomen dat is een kwestie van bieden want de erfgenamen willen er echt wel een keer van af.
Vraagprijs is al verlaagd van 273.000 naar 259.000
Wat zal ik bieden?
Kennelijk vindt u dat de prijzen weer stijgen. Okay 15% onder de oorspronkelijke verkoopprijs. Waarom zou die oude prijs vastgesteld in andere tijden en omstandigheden nog een rol spelen? Verder lijkt het me niet gek om ook de investeringen van pakweg 20.000 die ik moet doen af te trekken?quote:Op woensdag 31 december 2008 12:53 schreef LXIV het volgende:
20 tot 30% daling is wle een beetje de modus onder marktkenners en analisten.
Ik weet niet of het wel zo'n goed plan is zo'n aankoopmakelaar. Volgens mij kun je beter een autohandelaar de onderhandeling voor je laten doen. Zo'n aankoopmakelaar is de volgende keer de verkoopmakelaar en doet mogelijk veel zaken met de andere regionale makelaars. Die willen elkaar natuurlijk wel wat deals toespelen, let wel... makelaars zijn mede schuldig aan de optimistische prijsstijging van de afgelopen jaren, zij streken de vette commissies op. Er is ook een boek geschreven door een voormalig makelaar, het heet 'makelaardij of maffia' en geeft een insight in de corrupte wereld van de makelaardij. Naast de bouwfraude, kredietcrisis bestaan er dus nog twee corrupte organen in de vastgoed gerelateerde sector, foute makelaars en notarissen. Waar het grote geld is vind je ratten, dus wees altijd je eigen hoeder!quote:Op zondag 7 februari 2010 12:23 schreef mnimwegen het volgende:
Altijd een aankoopmakelaar inschakelen en een % van de winst die hij boekt afspreken. Laat hem eerst maar werken voor zn ¤....... 10% vd winst naar de aankoopmakelaar is reeel. Ik zou wel boven de ¤250.000,- beginnen met 5% voor te stellen.
zijn er geen aankoopmakelaars die onafhankelijk zijn en puur en alleen aankopen doen? Zo'n makelaar zou ik nog wel willen hebben... En als die zijn werk niet goed zou doen gaat het snel rond..quote:Op zondag 7 februari 2010 14:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik weet niet of het wel zo'n goed plan is zo'n aankoopmakelaar. Volgens mij kun je beter een autohandelaar de onderhandeling voor je laten doen. Zo'n aankoopmakelaar is de volgende keer de verkoopmakelaar en doet mogelijk veel zaken met de andere regionale makelaars. Die willen elkaar natuurlijk wel wat deals toespelen, let wel... makelaars zijn mede schuldig aan de optimistische prijsstijging van de afgelopen jaren, zij streken de vette commissies op. Er is ook een boek geschreven door een voormalig makelaar, het heet 'makelaardij of maffia' en geeft een insight in de corrupte wereld van de makelaardij. Naast de bouwfraude, kredietcrisis bestaan er dus nog twee corrupte organen in de vastgoed gerelateerde sector, foute makelaars en notarissen. Waar het grote geld is vind je ratten, dus wees altijd je eigen hoeder!
Tot een 2 jaar geleden waren mensen blij dat ze de tegenpartij met een bod van 5000 euro hadden overboden, dus of een 'aankoopmakelaar' je een hoop centjes gaat opleverenquote:Op zondag 7 februari 2010 17:18 schreef trekker25 het volgende:
zijn er geen aankoopmakelaars die onafhankelijk zijn en puur en alleen aankopen doen? Zo'n makelaar zou ik nog wel willen hebben... En als die zijn werk niet goed zou doen gaat het snel rond..
Bij mij in de gemeente wordt je nog steeds uitgelachen als je 400K biedt voor een vrijstaande woning. Maar verkocht worden ze dan weer niet.quote:Op zondag 7 februari 2010 20:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Boden van -20% zijn sws niet serieus te nemen
Bij mij in de gemeente beginnen de 2 onder een kappers bij 350k-400k kk en vrijstaande huizen bij 400kk
En die gaan gewoon weg
Leuke site. Ik heb een mooi vakantiehuisje gevonden: http://www.immowelt.de/Immobilien/ImmoDetail.aspx?ID=15106252quote:Op zondag 7 februari 2010 21:17 schreef LXIV het volgende:
Je hoeft niet bepaald rijk te zijn om daar iets te kopen.
[ afbeelding ]
60K
http://www.immowelt.de/Immobilien/ImmoDetail.aspx?ID=16171658
Vragen ze altijd. Maar dat jij er snel in kunt is wel een voordeel voor de verkopers!quote:Op maandag 8 februari 2010 17:07 schreef banks het volgende:
Goede middag allemaal!
Net een bod gedaan op een huis 16% onder de vraagprijs en hoop op ongeveer 12% onder de vraagprijs te kunnen kopen.
Er zat schijnbaar al een bod op de woning volgens de verkopende makelaar en dat wist ik voordat ik dit bod ging doen. Het is dus zeker geen hoog bod en dat melde hij me ook. (Maar wat moet je er van geloven he)
Wel vroeg hij daarna wanneer ik er dan eventueel in zou kunnen. Voor mij is dat per direct omdat ik nog geen woning bezit. Vragen ze dat altijd bij het eerste bod? Of zou dit mogelijk in mijn voordeel werken? Moet wel zeggen dat het huis pas 2 weken te koop staat.
Wish me luck!
Hier boven schrijft hij dat hij er direct in kan...en niet dat hij er per direct in moet.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 15:13 schreef klusfoobje het volgende:
idd wat Kaza zegt.
Draai de vraag is om van de makelaar en vraag hem wat voor de verkopende partij in zijn vorodele zou werken.
Stel dat zij nu idd pas willen gaan zoeken naar ene ander huis. Ben jij dan bereid om de overdracht laten we zeggen over 6 maanden te doen ? Das voro jou als huurder of thuiswoner wellicht best te regelen.
Geloof maar niet dat die makelaar het zo ontzettend goed met je voor heeft. Als hij het aan die andere partij kan verkopen voor 1000 euro meer doet hij dat ogenblikkelijk. Op zijn best licht hij jou naderhand nog in. Dat is ook niet erg, want dat is zijn werk als makelaar. Hij wordt betaald door de verkopers en dient hun belang!quote:Op dinsdag 9 februari 2010 14:01 schreef banks het volgende:
Wel positief dat hij mij nog een verhoogd bod laat doen en niet zomaar met de andere partij in zee gaat. Misschien werkt het deze keer wel in mijn voordeel dat ik er direct inkan en mogelijk de tegenpartij niet.
Waarom denk je dat het afhangt van je openingsbod waar je op uit zult komen. De koper heeft hoogstwaarschijnlijk een bedrag in gedachten wat hij minimaal wil hebben. Zit je er onder, verkoopt hij het waarschijnlijk niet.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 14:01 schreef banks het volgende:
Zo de makelaar heeft me terug gebeld met het volgende:
Het bod is afgewezen maar ik kan nog een hoger bod doen voordat hij definitief in zee gaat met de andere partij. Heb gevraagd hoeveel de verkopende partij dan in gedachte heeft? 12% onder de vraagprijs dan zouden ze wel met me in zee gaan met bieden. Maar dan zal ik ongeveer op 10% onder de vraagprijs uitkomen. Maar mijn grens ligt echt bij de 12% eronder.
Wat nu te bieden? 14% onder de vraagprijs? En hopen dat je op een 12% uitkomt?
De makelaar zegt natuurlijk altijd een hoger bod waarop je moet bieden wanneer ze met je in zee gaan dan wat ze werkelijk willen. Dus kan opzich best onder die 12% gaan zitten toch?
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik met % werk want anders is de kans groot dat de verkopende partij heel toevallig ziet dat het om zijn bedragen gaat en mijn grenzen weet en erop in kan spelen.
Maar wat moet ik nu he? Middelen wat de makelaar graag ziet en mijn bod? Dus 14% onder de vraagprijs? Of aan zijn wens voldoen en zeggen dit is mijn grens en klaar.
Wel positief dat hij mij nog een verhoogd bod laat doen en niet zomaar met de andere partij in zee gaat. Misschien werkt het deze keer wel in mijn voordeel dat ik er direct inkan en mogelijk de tegenpartij niet.
Zoals hierboven als is gezegd, wacht een week tot de makelaar jou gaat bellen. Vervolgens hoor je aan wat hij te zeggen heeft en leg jij een eindbod neer. Vergeet niet te benadrukken dat er direct kan worden geleverd. Take it or leave it.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 14:01 schreef banks het volgende:
Maar wat moet ik nu he? Middelen wat de makelaar graag ziet en mijn bod? Dus 14% onder de vraagprijs? Of aan zijn wens voldoen en zeggen dit is mijn grens en klaar.
12% bieden en weglopen als ze 10% willen hebbenquote:Op dinsdag 9 februari 2010 14:01 schreef banks het volgende:
Het bod is afgewezen maar ik kan nog een hoger bod doen voordat hij definitief in zee gaat met de andere partij. Heb gevraagd hoeveel de verkopende partij dan in gedachte heeft? 12% onder de vraagprijs dan zouden ze wel met me in zee gaan met bieden. Maar dan zal ik ongeveer op 10% onder de vraagprijs uitkomen. Maar mijn grens ligt echt bij de 12% eronder.
De makelaar zegt natuurlijk altijd een hoger bod waarop je moet bieden wanneer ze met je in zee gaan dan wat ze werkelijk willen. Dus kan opzich best onder die 12% gaan zitten toch?
Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik met % werk want anders is de kans groot dat de verkopende partij heel toevallig ziet dat het om zijn bedragen gaat en mijn grenzen weet en erop in kan spelen.
quote:Op dinsdag 9 februari 2010 18:06 schreef LXIV het volgende:
[..]
Geloof maar niet dat die makelaar het zo ontzettend goed met je voor heeft. Als hij het aan die andere partij kan verkopen voor 1000 euro meer doet hij dat ogenblikkelijk. Op zijn best licht hij jou naderhand nog in. Dat is ook niet erg, want dat is zijn werk als makelaar. Hij wordt betaald door de verkopers en dient hun belang!
Maar de truuc van de andere partij is zo ongeveer de oudste in het boek. "Nu snel een hoger bod doen, anders gaat je kans voorbij!"
Doe dat bod voor de grap eens niet en wacht een weekje tot die makelaar jou weer belt. En begin dan weer vrolijk van voor af aan. 10 tegen 1 dat het huisje nog steeds tot jouw beschikiking staat!
Ik zeg: ja.quote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Huis staat waarschijnlijk al langer als een jaar te koop en staat al leeg.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Ik zou eigenlijk op een prijs van ¤ 295000 willen uitkomen.
Is dit reeël?
Ik zou het heel simpel doen: Je wilt 12% onder de vraagprijs eindigen? Bied dan precies dat bedrag, met de mededeling: "take it or leave it". Mogen ze er fijn over nadenken, en je terugbellen als je een deal hebt. Dat heen-en-weer met procentjes schuiven schiet niet op.quote:Op dinsdag 9 februari 2010 14:01 schreef banks het volgende:
Ik zou gewoon een bod doen van 300k en dan het been stijf houden, en niet hoger bieden. Tenzij je het ECHT wil hebben, dan kan je gaan bieden enzo...quote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Is dit reeël?
Als ze het gekocht hebben voor 282k zou ik absoluut niet meer bieden, minder zelfs, het is toch een tweedehandsje? Serieus, kneuzen die even 50k denken te cashenquote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Is dit reeël?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |