abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78844570
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:18 schreef Emu het volgende:

Oke, meen je dat nou, dus je wil effectief minder gaan bieden dan de prijs waarvoor het huis is verkocht nog voor de bubbel... als zo iemand dat bij mij deed, zou ik die gewoon recht in zijn gezicht uitlachen.
Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_78844624
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als ze het gekocht hebben voor 282k zou ik absoluut niet meer bieden, minder zelfs, het is toch een tweedehandsje? Serieus, kneuzen die even 50k denken te cashen
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
pi_78844643
Dit was overigens de laatste serieuze vraag uit het vorige topic:
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Huis staat waarschijnlijk al langer als een jaar te koop en staat al leeg.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Ik zou eigenlijk op een prijs van ¤ 295000 willen uitkomen.
Is dit reeël?
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:27:54 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78844707
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:

[..]

Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
Om het niet te hebben over kneuzen die serieus denken dat er een principieel verschil is in marktwerking tussen huizen en auto's...*

* Afgezien van overheidsbemoeienis.
censuur :O
pi_78844727
quote:

Net 'n plaat die blijft hangen, Huizen zijn speciaal en heel bijzonder daar gelden andere regels voor, ze zijn duurzamer, schaarser etc....
I'll sing you a lullaby.
pi_78844877
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:27 schreef RemcoDelft het volgende:

* Afgezien van overheidsbemoeienis.
Dan reden er alleen maar een handje vol Trabantjes op de snelwegen. Zou dus een mooi alternatief voor de kilometer beprijzing wezen
I'll sing you a lullaby.
pi_78845078
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:28 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Net 'n plaat die blijft hangen, Huizen zijn speciaal en heel bijzonder daar gelden andere regels voor, ze zijn duurzamer, schaarser etc....
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)
pi_78845293
quote:

[..]

Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
pi_78845592
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doen
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
pi_78845767
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:

[..]

Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
pi_78845833
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:38 schreef anboni het volgende:

Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?
Veel moderne auto's kunnen met gemak 20 jaar mee, toch worden ze over het algemeen veel sneller afgeschreven. Mensen willen iets nieuws, mooiers, moderner etc... Hetzelfde zou voor huizen net zo goed van toepassing wezen. De bouwkosten zijn nl. helemaal niet zo hoog, een groot gedeelte ben je kwijt aan de grondprijs die word bepaald door slechts enkele partijen met een monopoly. Daarnaast worden huizen vaak door grote projectontwikkelaars gebouwd die mega winsten boeken, het zijn niet de aannemers die de grote winsten opstrijken. Het is zo'n corrupte bende bij elkaar die vastgoedmaffia dat het mij verbaasd dat iedereen het maar gewoon slikt, hoezo VOC mentaliteit
I'll sing you a lullaby.
pi_78845926
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:43 schreef AlphaOmega het volgende:

Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.
I'll sing you a lullaby.
pi_78846116
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.
pi_78846159
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:

De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit land
I'll sing you a lullaby.
pi_78846300
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Door de aanwas van nieuwe woningen te controleren probeert men de prijs van bestaande woningen hoog te houden, de vraag is hoe lang dit volgehouden kan worden. Gemeenten rekenen op de inkomsten van grondverkoop, aannemers hebben personeel in dienst, de vastgoedmaffia kan wel even op zijn eigen vet teren. Makelaars vallen om bij bosjes en het gaat nog erger worden, notarissen doen al een greep naar de derden-rekening. Binnenkort gaan we dus gewoon bouwen voor een lager prijskaartje.
I'll sing you a lullaby.
pi_78846319
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:05 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit land
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
  zondag 7 maart 2010 @ 14:15:55 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78846581
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:

[..]

Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Precies, daar moet je nog 2 jaar mee wachten
pi_78846604
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:04 schreef anboni het volgende:

Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.
Auto's van tegenwoordig zijn niet per definitie comfortabeler en veiliger dan oudere auto's Omdat een auto tegenwoordig airbags heeft is hij niet veiliger geworden, dit soort maatregelen zijn schijn veiligheden en bieden alleen extra bescherming bij aanrijdingen met lage snelheid. Als je met 100km per uur tegen een boom aan rijd ligt je moderne auto ook in twee of meer stukken. De materiaaleigenschappen van staal zijn nl. niet verandert de afgelopen 30 jaar. Die kleine ingrepen waar jij het over hebt zijn meestal niet zo heel erg klein, nieuwe kozijnen + glas, deuren. Dak, gevel en vloer isolatie aanbrengen, ventilatie verbeteren, HR ketel, voegwerk vernieuwen. Voor dat geld en de arbeid die je kwijt bent kun je bijna je huis opnieuw laten bouwen
I'll sing you a lullaby.
pi_78846823
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:

"Wat een gek er voor geeft" zegt men in de handel

Ik zie het probleem ook eigenlijk niet zo, als je een nieuwe auto gaat kopen en je ruilt je oude auto in, dan kijk je toch uiteindelijk naar wat je moet bijbetalen voor je nieuwe auto. Je dan helemaal gaan focussen op welke inruil prijs je voor je oude auto krijgt vind ik absurd.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 14:41:16 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78847431
Nogmaals: het is volkomen irrelevant voor welke prijs het huis ooit gekocht is. Die prijs verandert helemaal niks aan de marktwaarde. Of de verkoper nu 100K verlies of 100K winst maakt op zijn woning is voor de koper neutraal.

Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
The End Times are wild
pi_78847637
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:

Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan?
Lees dat zinnetje nog eens
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 14:52:34 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78847768
Ja, en nu?
The End Times are wild
pi_78847826
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.
pi_78847986
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
Kortom, lekker je nieuwe hypotheek extra hoog laten worden omdat je het stuk verlies van je vorige huis ook nog mee blijft slepen. Nee, geen probleem, dan blijft iedereen nog steeds lekker doorverhuizen. Nogmaals, de prijzen zullen stabiliseren, de verkoop stagneert tot bijna nul, misschien voor langere tijd, en dan komt dat langzaam weer op gang, totdat de bergen weer aan de hemel toe groeien, en dan doen we het zelfde rondje weer.... en weer.... en weer.... iets met conjunctuur golven.... als ik het me goed herinner...
  zondag 7 maart 2010 @ 15:18:57 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78848470
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
Omdat die woning 27 jaar ouder is...
pi_78848561
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:54 schreef AlphaOmega het volgende:

[..]

Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.
De levensduur is een kwestie van constructie techniek en materiaal gebruikt. Het is echt geen kunst om een auto zodanig te construeren dat deze een mensenleven of langer mee kan gaan. Het heeft echter een prijskaartje, daarom zijn we ook maar gestopt met het bouwen van kastelen en piramiden. Tegenwoordig bouwen we op dezelfde manier huizen, ik durf zelfs te beweren dat sommige autofabrikanten duurzamere auto's bouwen dan dat sommige aannemers huizen bouwen
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd waarom deze twee gebruiksvoorwerpen niet equivalent kunnen zijn in waarde ontwikkeling op basis van levensduur. Beiden zijn immers gebruiksvoorwerpen met een eindige levensduur. Het enige verschil zit hem in de marktomstandigheden, de automarkt is een vrije markt met voldoende concurrentie en gebrek aan overheidsbemoeienis (BPM even buiten beschouwing gehouden), terwijl de overheid aan alle kanten de woningmarkt verziekt heeft met fiscale regels en strikt bouwbeleid. Hiermee is een monopoly/kartel ontstaan die de mensen 'dwingt' om het spel mee te spelen.
I'll sing you a lullaby.
pi_78848582
tvp.
pi_78848596
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:18 schreef RemcoDelft het volgende:

Omdat die woning 27 jaar ouder is...
En omdat ik niet wil betalen maar moet betalen
Daarnaast vind ik de waardestijging niet vanzelfsprekend.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:24:37 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78848622
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:21 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd waarom deze twee gebruiksvoorwerpen niet equivalent kunnen zijn in waarde ontwikkeling op basis van levensduur. Beiden zijn immers gebruiksvoorwerpen met een eindige levensduur. Het enige verschil zit hem in de marktomstandigheden, de automarkt is een vrije markt met voldoende concurrentie en gebrek aan overheidsbemoeienis (BPM even buiten beschouwing gehouden), terwijl de overheid aan alle kanten de woningmarkt verziekt heeft met fiscale regels en strikt bouwbeleid. Hiermee is een monopoly/kartel ontstaan die de mensen 'dwingt' om het spel mee te spelen.
Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.
Stel je voor wat een auto zou kosten als er i.p.v. de huidige 7 miljoen slechts 5 miljoen werden toegelaten op de weg... Dan zouden prijzen gigantisch stijgen!
pi_78848833
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.
Stel je voor wat een auto zou kosten als er i.p.v. de huidige 7 miljoen slechts 5 miljoen werden toegelaten op de weg... Dan zouden prijzen gigantisch stijgen!
In Singapore zie je bv. helemaal geen oude auto's rijden. Als je daar wilt autorijden moet je een vergunning kopen (kost net zoveel als een auto) die gekoppeld is aan het voertuig en die ik meen 10 jaar geldig is. Mensen kopen dus alleen maar nieuwe auto's, want de kans is groot dat als je een tweedehands koopt deze het begeeft voor het aflopen van de vergunning. Het resultaat is dat tweedehands auto's enkel een export restwaarde hebben en die is meestal niet hoog, want al die auto's zijn 10 jaar oud. Door deze overheidsbemoeienis zijn auto's voor veel mensen niet weggelegd, daarentegen is het OV wel van hoge kwaliteit.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:38:52 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78849045
Feitelijk geldt dat door het voortschrijden der techniek bijna alles relatief goedkoper is geworden. Als je voor inflatie corrigeert in ieder geval. Je krijgt voor ongeveer hetzelfde geld een veel beter product.

in 1980 was voedsel relatief nog duur, het maakte een veel groter deel van het gezinsinkomen uit. En auto's, televisies, computers, speelgoed, vliegreizen, telecomdiensten, noem maar op, was allemaal (relatief) veel duurder. In werkelijkheid hebben we al decennialang een negatieve reele inflatie, ofwel een stijging van de koopkracht.

Op één uitzondering na. En dat zijn de huizenprijzen. Daar krijg je nu (inflatiegecorrigeerd) juist veel minder waar voor je geld dan vroeger. Al dat geld dat elders is vrijgekomen is in een markt gegaan die schaars is gehouden en enorm gesubsidieerd.

Zet de huizenprijs maar eens af ten opzichte van bijv. kleurentelevisies. In 1970 kostte een huis 20 kleurentelevisies (van een tegenwoordig onvoorstelbaar slechte kwaliteit). Nu moet je er al 500 kleurentelevisies voor betalen (flatscreen, HD)
The End Times are wild
  zondag 7 maart 2010 @ 15:39:47 #32
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78849075
En logisch gesproken zouden huizen ook goedkoper moeten worden omdat er door het voortschrijden van de techniek en de bedrijfsorganisatie steeds efficiënter gebouwd zou moeten worden. Het aantal manuren in een huis is denk ik wel door vieren gegaan sinds 1970. Maar dat gebeurt dus niet.
The End Times are wild
pi_78849230
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
pi_78849236
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:38 schreef LXIV het volgende:

Zet de huizenprijs maar eens af ten opzichte van bijv. kleurentelevisies. In 1970 kostte een huis 20 kleurentelevisies (van een tegenwoordig onvoorstelbaar slechte kwaliteit). Nu moet je er al 500 kleurentelevisies voor betalen (flatscreen, HD)
Inderdaad, helemaal waar. Ik hoorde laatst een bruingoedverkoper klagen over de lage prijzen van LCD TV's. Hij zei dat er in aantallen flink verkocht werd maar door de lagere prijs en lage marges er heel weinig verdient werd. De consument is de winnaar en heeft echt geen medelijden met de winkelier. Ik zeg niet dat dit per definitie een gunstige ontwikkeling is, je moet elkaar ook wat gunnen natuurlijk. Maar ik stoor me aan het feit dat de overheid de huizenmarkt beschermt maar de verkoper van TV's moet zich maar zien te redden. Dat is meten met twee maten en daardoor verwerpelijk.
I'll sing you a lullaby.
pi_78849262
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:39 schreef LXIV het volgende:
En logisch gesproken zouden huizen ook goedkoper moeten worden omdat er door het voortschrijden van de techniek en de bedrijfsorganisatie steeds efficiënter gebouwd zou moeten worden. Het aantal manuren in een huis is denk ik wel door vieren gegaan sinds 1970. Maar dat gebeurt dus niet.
Door de vergaande mechanisatie en gebruik van prefab delen zou dat heel goed mogelijk zijn.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:49:43 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78849383
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
Is een huis een kapitaalgoed? Je produceert er toch niks mee? Het is gewoon een consumptiegoed in mijn ogen.

Als huizen vrij geproduceerd konden worden (iets wat nooit helemaal het geval is, maar in Nederland bij uitstek niet), dan waren die prijzen reeel ook gedaald. Net als al het andere wat geproduceerd is.

Kijk maar naar Duitsland. Daar zijn de huizenprijzen absoluut zelfs gewoon gedaald. En de prijzen van "tweedehands' huizen helemaal.
The End Times are wild
pi_78849465
quote:
Dat is dus ook gebeurd, en heeft geleid tot een veel eenzijdiger economie die zo veel meer gevoeliger is voor het wegvallen van 'de vraag'. Huizen zijn voor grote aantallen mensen onbetaalbaar geworden en daar ligt geen reële reden aan ten grondslag anders dan kartelvorming en marktmonopolie.
I'll sing you a lullaby.
  zondag 7 maart 2010 @ 16:57:12 #38
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78851646
quote:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen.
Klopt. Dat zou prima kunnen, en bij een gezonde markt zou je 2-3 keer zo'n groot/modern huis kunnen kopen voor hetzelfde geld!

Maar hier zit het probleem:
quote:
Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
En nog steeds doet de overheid er alles aan om dit in stand te houden...
pi_79704311
niemand durft meer te bieden ivm de partijprogramma's van d66 en GL?
Kan van dit topic niet het: vraagprijs --> uiteindelijk betaalde prijs topic gemaakt worden?
pi_79705046
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:35 schreef keko het volgende:
niemand durft meer te bieden ivm de partijprogramma's van d66 en GL?
Kan van dit topic niet het: vraagprijs --> uiteindelijk betaalde prijs topic gemaakt worden?
D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerp
I'll sing you a lullaby.
pi_79706746
quote:
Op maandag 29 maart 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:

[..]D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerp
Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig, je kan meestal weinig zeggen zonder het huis en de buurt werkelijk te kennen. Desondanks is het fijn om soms te lezen hoe het geheel uiteindelijk verlopen is. Meestal is de vraag leuk huis gezien, 250 vraapprijs, wat kan ik bieden? Maar wanneer iedereen zou vertellen wat hij bood en wat het uiteindelijk werd, zou je een beter gevoel krijgen wat iedereen nou doet en verwacht. Dat staat dan los van jouw situatie, maar is toch fijn om te horen…
pi_79707138
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:41 schreef keko het volgende:

Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig
Ik begrijp wat je bedoelt maar wat belet je om een topic hierover te beginnen?

Als ik dan lees dat jij 280k betaald hebt voor een huis waarvan de vraagprijs 300k was, wat moet ik daar dan mee? Ik kan geen waarde oordeel maken over het object dat jij gekocht hebt en daarmee is het geheel voor mij ook niet zinvol toch?
Daarom gaan we hier gewoon lekker verder met mensen aanmoedigen 'beledigende' biedingen te doen op veel te dure koopwoningen
I'll sing you a lullaby.
pi_79707386
In zo'n geval geeft het moed aan iemand die denkt? Is het uberhaupt wel mogelijk om 20k van een huis af te praten?
En wanneer het openingsbod 250K was, dat het dus mogelijk is om met extreem lage openingsbiedingen te beginnen...
pi_79707728
quote:
Op maandag 29 maart 2010 14:59 schreef keko het volgende:
In zo'n geval geeft het moed aan iemand die denkt? Is het uberhaupt wel mogelijk om 20k van een huis af te praten?
En wanneer het openingsbod 250K was, dat het dus mogelijk is om met extreem lage openingsbiedingen te beginnen...
Het is altijd mogelijk om laag te bieden toch? Laat nooit merken dat je een grote interesse hebt, dat werkt altijd in je nadeel. Durf weg te lopen, het is geen verkopers markt meer. Neem de tijd, misschien bellen ze later nog wel eens op met de melding dat men toch nog eens heeft nagedacht over je bod. Breng dan uiteraard weer een lager bod uit, just for fun
I'll sing you a lullaby.
pi_79708742
Prima, maar juist leuk om te horen van mensen dat dat wel of juist niet gelukt is!
pi_79709456
quote:
Op maandag 29 maart 2010 15:34 schreef keko het volgende:
Prima, maar juist leuk om te horen van mensen dat dat wel of juist niet gelukt is!
Ik vermoed dat het steeds vaker zal gaan lukken
I'll sing you a lullaby.
pi_83221897
ik ga morgen voor een woning kijken waar best wel veel animo voor is, is bij den haag in de buurt en rijtjeswoningen in een goede buurt zijn er schaars voor onder de 2 ton, ik zit erg te twijfelen om als het ons echt iets lijkt gewoon al een goed bod neer te leggen,.. ben altijd zo bang dat ze me niet serieus nemen met een veels te laag bod. ik weet ook bijna zeker dat deze woning zo weg is voor dat geld,.. altijd lastig..
pi_83223773
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 23:02 schreef nightfall het volgende:
ik ga morgen voor een woning kijken waar best wel veel animo voor is, is bij den haag in de buurt en rijtjeswoningen in een goede buurt zijn er schaars voor onder de 2 ton, ik zit erg te twijfelen om als het ons echt iets lijkt gewoon al een goed bod neer te leggen,.. ben altijd zo bang dat ze me niet serieus nemen met een veels te laag bod. ik weet ook bijna zeker dat deze woning zo weg is voor dat geld,.. altijd lastig..
Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...
pi_83230782
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 23:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...
Ik kan me voorstellen dat die mensen haast hebben met de alsmaar dalende prijzen
I'll sing you a lullaby.
pi_83240239
Ben je verliefd op het huis? Niet moeilijk doen.
Ben je het niet? Flink onder die 282 (wat was het?) gaan zitten. Of eventueel met een groter bedrag als aanbetaling (mits je financiële kunnen dat toelaat).
En die mensen moet je serieus gaan slaan ofzo. 50k cashen terwijl de huizenmarkt in en aardige crisis zit?
pi_84007864
Schopje

En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
Wat zou reel zijn om als openingsbod te bieden?
Now you're playing with Power!
pi_84008390
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje

En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
280.000
pi_84008656
Waar zou ik dan ongeveer op uit komen?
Ik zat zelf aan 295 te denken als verkoopprijs o.i.d.
Now you're playing with Power!
  dinsdag 13 juli 2010 @ 17:55:52 #54
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_84008771
Binnen minder dan een jaar even 89k zakken? Nu lijkt me dat niet helemaal realistisch, al zit de huizenmarkt natuurlijk wel in een (aangepraat?) dipje.

Denk eerder dat je rond de 310k moet gaan denken en dan je poot redelijk stijf moet houden.
Ook hoi !
pi_84009304
Niet geschoten is altijd mis...wrs willen ze snel van het huis af in deze situatie.
#geen
  dinsdag 13 juli 2010 @ 18:33:07 #56
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_84010201
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 18:10 schreef DuchessX het volgende:
Niet geschoten is altijd mis...wrs willen ze snel van het huis af in deze situatie.
Yep gewoon 280 bieden. Je moet maar zo denken je kan altijd nog omhoog.

Ik kijk altijd voor wat hebben de oude bewoners het gekocht.
Wat doen de huizen in de buurt.
En hoe lang staat het huis al te koop. (hoe langer te koop, hoe lager bieden)
Rayen 2½ jaar!
pi_84031746
Zoek uit wat de woning in 1994 gekost heeft, indexeer dat bedrag, trek er een flink percentage van af wat overeenkomt met de afschrijving en breng dat bedrag als bod uit. Nee.... werkelijk... als die mensen in een echtscheiding liggen zou ik daar gebruik van maken. Echt een minimaal bedrag bieden, zolang die mensen geen overwaarde hebben genomen en echt van elkaar af willen dan is het een optie om geen winst te maken op de verkoop en gewoon 'klaar' te zijn met de situatie. Succes...
I'll sing you a lullaby.
pi_84049279
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 08:37 schreef xenobinol het volgende:
Zoek uit wat de woning in 1994 gekost heeft, indexeer dat bedrag, trek er een flink percentage van af wat overeenkomt met de afschrijving en breng dat bedrag als bod uit. Nee.... werkelijk... als die mensen in een echtscheiding liggen zou ik daar gebruik van maken. Echt een minimaal bedrag bieden, zolang die mensen geen overwaarde hebben genomen en echt van elkaar af willen dan is het een optie om geen winst te maken op de verkoop en gewoon 'klaar' te zijn met de situatie. Succes...
Hoe is het jou eigenlijk vergaan?
#geen
pi_84051208
Mijn nicht Apeldoorn heeft een 2 onder 1 kap huis gezien voor een vraagprijs van 325000 euro.
Zij en haar vriend gaan hierop bieden maar weten niet of ze meteen een eindbod van 280000 moeten doen of beginnen met 260000 en dan hopelijk uitkomen op 280000.
-weg, zie banmeldtopic-
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:14:30 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_84055931
Het is heel simpel: betreft het een huizenverkoper die nog heilig gelooft in zijn prijs van 2008, dan koop je daar gewoon niet. Al moet je er tien proberen voordat je een échte korting krijgt, dan nog loont dat de moeite. Voor 30K loop ik wel 10x een rondje om.
The End Times are wild
  woensdag 14 juli 2010 @ 18:57:34 #61
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_84057875
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje

En een vraag.
Weet niet of die echtscheiding echt zo helpt met deze woning. Ten eerste is er in 1994 minder dan de helft voor betaald, dus de haast om te zakken zal wel meevallen. Daarbij moeten ze beiden akkoord gaan met de verkoopprijs.
Eindbod 312 met een verhaal over NHG zou mijn keuze zijn, met de natte vinger.

Ben zelf trouwens ook flink op huizenjacht. Wel eerst eigen woning verkocht en daarmee best wel mazzel gehad.

Goed uitziende net onderhouden woningen zijn nog steeds courant. De markt is voor al op zijn gat gegaan door de moeilijke verkoop van gedateerde woningen en het duurdere segment.
Hoeveel je ervan af kan halen is afhankelijk van de toestand van de woning, de situatie van de verkoper, aanbod in de straat en hoe hoog de woning in de markt is gezet. Ene makelaar zet hem hoog in, met het oog op makkelijk zakken. Ander laag, om veel aanloop te krijgen. En tenslotte, de gemoedstoestand van de verkoper is ook erg belangrijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bayswater op 14-07-2010 19:29:15 ]
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_84061747
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:51 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Hoe is het jou eigenlijk vergaan?
Ik eet zo af en toe eens een goed stuk appeltaart, wel met slagroom natuurlijk
I'll sing you a lullaby.
pi_84347925
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:33 schreef guapo het volgende:
Mijn nicht Apeldoorn heeft een 2 onder 1 kap huis gezien voor een vraagprijs van 325000 euro.
Zij en haar vriend gaan hierop bieden maar weten niet of ze meteen een eindbod van 280000 moeten doen of beginnen met 260000 en dan hopelijk uitkomen op 280000.
Het vervolg:

Ik kreeg net te horen dat ze afgelopen maandag een eindbod hebben uitgebracht van 285000. Ze hebben dus verder niet onderhandeld, gewoon een eindbod. Ja of nee.
Ze hebben de verkopers tot a.s. vrijdag 17 uur (morgen dus) de tijd gegeven om te reageren.
Tot vandaag had de verkopende makelaar nog niet gereageerd.
-weg, zie banmeldtopic-
pi_84348397
quote:
Op donderdag 22 juli 2010 10:57 schreef guapo het volgende:

Het vervolg:

Ik kreeg net te horen dat ze afgelopen maandag een eindbod hebben uitgebracht van 285000. Ze hebben dus verder niet onderhandeld, gewoon een eindbod. Ja of nee.
Ze hebben de verkopers tot a.s. vrijdag 17 uur (morgen dus) de tijd gegeven om te reageren.
Tot vandaag had de verkopende makelaar nog niet gereageerd.
Prima... bod word niet geaccepteerd. Verder kijken dus, over 6 maanden bellen die mensen op om te smeken of je een bod van 260k wilt uitbrengen
I'll sing you a lullaby.
pi_107047842
Schopje!
Wij hebben een appartement op het oog welke sinds 8 weken te koop staat (bouwjaar: 1970). Vraagprijs is ¤124.500, huidige eigenaar heeft er in 2007 ¤159.250 voor betaald. Het appartement ligt aan een rustige weg in het centrum. Wat is een realistisch bedrag om te bieden hiervoor?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:19:06 #66
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107051129
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 22:12 schreef Fiorellino het volgende:
Schopje!
Wij hebben een appartement op het oog welke sinds 8 weken te koop staat (bouwjaar: 1970). Vraagprijs is ¤124.500, huidige eigenaar heeft er in 2007 ¤159.250 voor betaald. Het appartement ligt aan een rustige weg in het centrum. Wat is een realistisch bedrag om te bieden hiervoor?
Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:24:04 #67
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_107051389
Waarschijnlijk achterstand met betalen met een dreigende veiling op komst. Zit al erg laag lijkt het, denk dus aan tussen de 110 en 115 als eindbod met een snelle oplevering (want dat zal de verkoper wel willen).
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  vrijdag 20 januari 2012 @ 23:31:34 #68
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107051818
Zal me inderdaad niet verbazen als er bij zo'n grote prijsdaling in 5 jaar haast achter zit en een executieverkoop dreigt. Dat pleit in jouw voordeel natuurlijk, want bij een verkoop zal het wel minder opbrengen.

Weet niet hoe redelijk deze prijs nu is en wat er aan achterstallige betalingen zijn aan bijv. de VvE.
Ook hoi !
pi_107053419
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 januari 2012 23:19 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?
Er staat bij: Gemiddelde woningwaarde (WOZ): ¤ 156.000.
Zo'n soortgelijk appartement is er voor ongeveer ¤135.000 - ¤150.000.

Had nog helemaal niet aan een veiling gedacht, maar dat is dus wel mooi in mijn voordeel!
Mochten er dus achterstallige betalingen zijn, dan kan dit ingehouden worden op de koopsom?
  zaterdag 21 januari 2012 @ 00:28:11 #70
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107055127
Als je op een veiling koopt niet. Achterstallige kosten van bijv. de VvE blijven gewoon aanwezig en daar draai je dus voor op. Dergelijke kosten kun je natuurlijk wel meenemen in je uiteindelijke bod. Dat geldt voor zowel de koop op een veiling als een koop zonder veiling.
Ook hoi !
pi_107064609
Hij is helaas onder voorbehoud verkocht!
Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?

Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
pi_107068139
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 15:49:38 #73
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107068184
quote:
Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?

Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
Ik vind het een rare constructie: "Ik vraag 157k, maar vanaf 150k mag je bieden"... Dat klinkt mij als "de vraagprijs is 150k", en daar zou ik inderdaad behoorlijk onder gaan zitten.
pi_107069293
quote:

Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Hebben ze ook de strafmaat vermeld als je onder de minimale prijs biedt? Weer een arbitraire verkoopregel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_107069711
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:

[..]

Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:16:12 #76
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_107072155
quote:
Dit toont weer eens aan dat panden die voor een goede prijs in de markt staan nog steeds snel verkocht worden! ;)

quote:

Haha. Leuk bedacht van die verkoper/makelaar, maar dat is natuurlijk onzin, je mag bieden wat je wilt. Je loopt alleen het risico dat ze je bod afwijzen, nou ja, so what? Ik zou het gewoon proberen die 125K, als ze je uitlachen, dan bel je zo over een maandje of drie nog eens op... Succes!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zaterdag 21 januari 2012 @ 18:17:53 #77
323439 HetKlusKonijn
pi_107072210
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 16:39 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.
Precies. Mijn eerste huis gekocht in 1990... in de WOZ taxatie van 2007 was de prijs vier keer over de kop gegaan.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_107072888
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 15:48 schreef blomke het volgende:

[..]

als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.
Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.

En bij het andere appartement is geen strafmaat vermeld.

Dit staat er trouwens, heb het net nog even opgezocht via Funda.nl

Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

Volgens jaap.nl is het huis in de verkoop sinds 40 maanden... whuuut.
Dat is toch best een tijd.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:22:24 #79
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107073876
De gemiddelde verkoopduur is 12 maanden daarzo, en dan staat dit pand al 40 maanden tekoop.
In die 40 maanden is ie ruim 48k in prijs gezakt :D

Die moeten er dus vanaf. Ik zou eronder gaan bieden en het bod direct bij verkoper neerleggen. Met korte oplevertermijn.
Ook hoi !
  zaterdag 21 januari 2012 @ 19:27:04 #80
323439 HetKlusKonijn
pi_107073993
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
Dit staat er trouwens, heb het net nog even opgezocht via Funda.nl

Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.

Die verkoper denkt kennelijk dat het nog 2007 is. :')
pi_107074734
quote:

[..]

Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.

Spelletje wordt nog steeds gespeeld. Binnenkort (of over een tijdje) krijg je een mailtje dat men je bod + ¤2000 accepteert. Met de mededeling "now or never".
  zaterdag 21 januari 2012 @ 21:20:16 #82
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_107077871
quote:

Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.
  zaterdag 21 januari 2012 @ 21:53:50 #83
323439 HetKlusKonijn
pi_107079096
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 21:20 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.
En dat voor een pandje van pakweg 150K. :')
Oliedomme aanpak inderdaad. Als je pand van 150K al 40 maanden in de verkoop staat moet er sowieso een alarmbelletje bij je afgaan, want dat is een bedrag dat voor een groot aantal potentiele kopers zeer haalbaar is. Oftewel: verkoper speelt hoog spel en het is zeer wel mogelijk dattie over een maandje of 20 extra SMEEKT om een bod van 130K. 8)7
pi_107079818
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
  zondag 22 januari 2012 @ 00:14:18 #85
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_107084248
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
:Y
Ook hoi !
pi_107084873
Vraagprijs zegt niet zoveel, vaak is ie te hoog natuurlijk. Daar moet je altijd onder bieden.
Maar het blijft een gok natuurlijk, als je te laag gaat zitten, is het vaak weg huis, als je te hoog gaat zitten, zit je er aan vast.
pi_107088902
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Daar moet je altijd onder bieden.
Laat ik nou denken dat je boven de vraagprijs moest bieden... o|O

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 22-01-2012 09:52:08 ]
pi_107089208
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2012 00:14 schreef Inlognaam het volgende:

[..]

:Y
Valt me op dan één makelaar in het bijzonder, die kreet " De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning" bij z'n huizenvoorraad heeft staan.

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 22-01-2012 10:01:02 ]
pi_107092319
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Ja klopt, dat is hem.
pi_107093603
Tja, wel een leuke, gezellige en speelse inrichting. Zonnige woonkamer.

Vind je het wat? Biedt ¤125.000,- en that's it. Als ik zie dat er in de categorie van ¤125.000,- - ¤150.000,- alleen al >150 appartementen worden aangeboden, is er niet bepaald sprake van prijsopdrijving door schaarste.
  dinsdag 24 januari 2012 @ 18:24:55 #91
245888 jortkeldert
Waar de CAPS LOCKT
pi_107187374
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/

Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.

Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
20 jaar oud, en wat had ik bereikt?
  † In Memoriam † dinsdag 24 januari 2012 @ 18:32:49 #92
43556 miss_dynastie
pi_107187663
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:

Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.

Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijkt :)
  dinsdag 24 januari 2012 @ 19:03:05 #93
323439 HetKlusKonijn
pi_107188808
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijkt :)
Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaak :P ).
  dinsdag 24 januari 2012 @ 20:37:41 #94
107521 Furia
snoopy weer
pi_107193389
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:

Volgens mij zit het in een hoek, want door die ramen lijkt het net of je ergens anders naar binnen kijkt, of in ieder geval niet echt mooi uitzicht hebt. De VVE kosten van ¤195 per maand vind ik ook best pittig, dat kan ook meespelen.
  † In Memoriam † dinsdag 24 januari 2012 @ 21:12:33 #95
43556 miss_dynastie
pi_107195305
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2012 19:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaak :P ).
Lijkt, maar 't kan tegenvallen, toch? Een 'koopje' staat niet zomaar 3 jaar te koop, daar is vaak meer mee aan de hand. Even kijken kan geen kwaad, toch?
pi_107220497
Hangt helemaal van de ligging af, inderdaad. Dus eerst kijken wat en hoe de omgeving is en waar het appartnment zich exact bevindt in het complex.

Die 195¤ bijdrage VvE is behhoorlijk, zeker als het net geheel gerenoveer d is. Waarom zo hoog en wat krijg je ervoor?

Last but not least: hoe zit het met parkeren en -vergunning als je hier woont??
pi_107226906
Het is een rijksmonument, heb je dan geen verplichtingen (extra tov een "normaal" huis) wat betreft onderhoud etc?
pi_107228796
Vaak moet je voor elke wijziging aan de buitenzijde, een vergunning hebben. Ook aan de binnenzijde moeten bepaalde oude karakteristieke details (door houtworm afgekloven draagbalken bijv.) in het zicht blijven.
  VIVA woensdag 25 januari 2012 @ 22:51:42 #99
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_107239044
Daarnaast lijken er op papier al wat minpuntjes aan te kleven.

- Begane grond zonder tuin aan de voorkant, zodat de stoep/straat tegen je woonkamer aanligt?
- Er zijn geen foto's van de keuken, vaak betekend dat men in ieder geval niet trots is op de staat ervan
- Naast de hoge VVE bijdrage ook nog eens een Huur boiler (geen idee wat daar de kosten van zijn en of dat bij de VVE bijdrage inbegrepen zit)

Kortom, vanuit Funda lijkt het toch een aardig bedrag voor een dusdanig appartement.
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 28 januari 2012 @ 08:51:01 #100
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_107321045
Olla, kan het zo snel niet vinden in dit topic, dus ik vraag het maar... Is er een soort standaard percentage dat je lager kunt bieden zonder te worden weggelachen?

Wij hebben een appartement gezien dat wij echt ideaal vinden kwa indeling en ligging. Als het niet verkocht is gaan wij komende week kijken. Maar vraagprijs aan de steile kant (en het is ook nog maar de vraag of wij de financiering rond kunnen krijgen, natuurlijk). Wij hebben wel een maximale prijs in gedachten die wij willen betalen (vraag is 207, wij willen max 195 en als het even kan nog iets lager). Wat moet je bieden en is een bepaald percentage dus reeël?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')