Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doenquote:Op zondag 7 maart 2010 13:18 schreef Emu het volgende:
Oke, meen je dat nou, dus je wil effectief minder gaan bieden dan de prijs waarvoor het huis is verkocht nog voor de bubbel... als zo iemand dat bij mij deed, zou ik die gewoon recht in zijn gezicht uitlachen.
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als ze het gekocht hebben voor 282k zou ik absoluut niet meer bieden, minder zelfs, het is toch een tweedehandsje? Serieus, kneuzen die even 50k denken te cashen
quote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Huis staat waarschijnlijk al langer als een jaar te koop en staat al leeg.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Ik zou eigenlijk op een prijs van ¤ 295000 willen uitkomen.
Is dit reeël?
Om het niet te hebben over kneuzen die serieus denken dat er een principieel verschil is in marktwerking tussen huizen en auto's...*quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
Dan reden er alleen maar een handje vol Trabantjes op de snelwegen. Zou dus een mooi alternatief voor de kilometer beprijzing wezenquote:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)quote:Op zondag 7 maart 2010 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen, Huizen zijn speciaal en heel bijzonder daar gelden andere regels voor, ze zijn duurzamer, schaarser etc....
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doen
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:38 schreef anboni het volgende:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:43 schreef AlphaOmega het volgende:
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit landquote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Door de aanwas van nieuwe woningen te controleren probeert men de prijs van bestaande woningen hoog te houden, de vraag is hoe lang dit volgehouden kan worden. Gemeenten rekenen op de inkomsten van grondverkoop, aannemers hebben personeel in dienst, de vastgoedmaffia kan wel even op zijn eigen vet teren. Makelaars vallen om bij bosjes en het gaat nog erger worden, notarissen doen al een greep naar de derden-rekening. Binnenkort gaan we dus gewoon bouwen voor een lager prijskaartje.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit land
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Precies, daar moet je nog 2 jaar mee wachtenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Auto's van tegenwoordig zijn niet per definitie comfortabeler en veiliger dan oudere auto's Omdat een auto tegenwoordig airbags heeft is hij niet veiliger geworden, dit soort maatregelen zijn schijn veiligheden en bieden alleen extra bescherming bij aanrijdingen met lage snelheid. Als je met 100km per uur tegen een boom aan rijd ligt je moderne auto ook in twee of meer stukken. De materiaaleigenschappen van staal zijn nl. niet verandert de afgelopen 30 jaar. Die kleine ingrepen waar jij het over hebt zijn meestal niet zo heel erg klein, nieuwe kozijnen + glas, deuren. Dak, gevel en vloer isolatie aanbrengen, ventilatie verbeteren, HR ketel, voegwerk vernieuwen. Voor dat geld en de arbeid die je kwijt bent kun je bijna je huis opnieuw laten bouwenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:04 schreef anboni het volgende:
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.
quote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Lees dat zinnetje nog eensquote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan?
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.
Kortom, lekker je nieuwe hypotheek extra hoog laten worden omdat je het stuk verlies van je vorige huis ook nog mee blijft slepen. Nee, geen probleem, dan blijft iedereen nog steeds lekker doorverhuizen. Nogmaals, de prijzen zullen stabiliseren, de verkoop stagneert tot bijna nul, misschien voor langere tijd, en dan komt dat langzaam weer op gang, totdat de bergen weer aan de hemel toe groeien, en dan doen we het zelfde rondje weer.... en weer.... en weer.... iets met conjunctuur golven.... als ik het me goed herinner...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
Omdat die woning 27 jaar ouder is...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
De levensduur is een kwestie van constructie techniek en materiaal gebruikt. Het is echt geen kunst om een auto zodanig te construeren dat deze een mensenleven of langer mee kan gaan. Het heeft echter een prijskaartje, daarom zijn we ook maar gestopt met het bouwen van kastelen en piramiden. Tegenwoordig bouwen we op dezelfde manier huizen, ik durf zelfs te beweren dat sommige autofabrikanten duurzamere auto's bouwen dan dat sommige aannemers huizen bouwenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:54 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.
En omdat ik niet wil betalen maar moet betalenquote:
Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik ben dus nog steeds niet overtuigd waarom deze twee gebruiksvoorwerpen niet equivalent kunnen zijn in waarde ontwikkeling op basis van levensduur. Beiden zijn immers gebruiksvoorwerpen met een eindige levensduur. Het enige verschil zit hem in de marktomstandigheden, de automarkt is een vrije markt met voldoende concurrentie en gebrek aan overheidsbemoeienis (BPM even buiten beschouwing gehouden), terwijl de overheid aan alle kanten de woningmarkt verziekt heeft met fiscale regels en strikt bouwbeleid. Hiermee is een monopoly/kartel ontstaan die de mensen 'dwingt' om het spel mee te spelen.
In Singapore zie je bv. helemaal geen oude auto's rijden. Als je daar wilt autorijden moet je een vergunning kopen (kost net zoveel als een auto) die gekoppeld is aan het voertuig en die ik meen 10 jaar geldig is. Mensen kopen dus alleen maar nieuwe auto's, want de kans is groot dat als je een tweedehands koopt deze het begeeft voor het aflopen van de vergunning. Het resultaat is dat tweedehands auto's enkel een export restwaarde hebben en die is meestal niet hoog, want al die auto's zijn 10 jaar oud. Door deze overheidsbemoeienis zijn auto's voor veel mensen niet weggelegd, daarentegen is het OV wel van hoge kwaliteit.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Tsja, in Duitsland kost een bouwval vrijwel niets meer, in Nederland kost een bouwval zo'n 80% van de prijs van een nieuw huis... Schaarste, niets meer, niets minder.
Stel je voor wat een auto zou kosten als er i.p.v. de huidige 7 miljoen slechts 5 miljoen werden toegelaten op de weg... Dan zouden prijzen gigantisch stijgen!
Inderdaad, helemaal waar. Ik hoorde laatst een bruingoedverkoper klagen over de lage prijzen van LCD TV's. Hij zei dat er in aantallen flink verkocht werd maar door de lagere prijs en lage marges er heel weinig verdient werd. De consument is de winnaar en heeft echt geen medelijden met de winkelier. Ik zeg niet dat dit per definitie een gunstige ontwikkeling is, je moet elkaar ook wat gunnen natuurlijk. Maar ik stoor me aan het feit dat de overheid de huizenmarkt beschermt maar de verkoper van TV's moet zich maar zien te redden. Dat is meten met twee maten en daardoor verwerpelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:38 schreef LXIV het volgende:
Zet de huizenprijs maar eens af ten opzichte van bijv. kleurentelevisies. In 1970 kostte een huis 20 kleurentelevisies (van een tegenwoordig onvoorstelbaar slechte kwaliteit). Nu moet je er al 500 kleurentelevisies voor betalen (flatscreen, HD)
Door de vergaande mechanisatie en gebruik van prefab delen zou dat heel goed mogelijk zijn.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:39 schreef LXIV het volgende:
En logisch gesproken zouden huizen ook goedkoper moeten worden omdat er door het voortschrijden van de techniek en de bedrijfsorganisatie steeds efficiënter gebouwd zou moeten worden. Het aantal manuren in een huis is denk ik wel door vieren gegaan sinds 1970. Maar dat gebeurt dus niet.
Is een huis een kapitaalgoed? Je produceert er toch niks mee? Het is gewoon een consumptiegoed in mijn ogen.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
Dat is dus ook gebeurd, en heeft geleid tot een veel eenzijdiger economie die zo veel meer gevoeliger is voor het wegvallen van 'de vraag'. Huizen zijn voor grote aantallen mensen onbetaalbaar geworden en daar ligt geen reële reden aan ten grondslag anders dan kartelvorming en marktmonopolie.quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen. Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
Klopt. Dat zou prima kunnen, en bij een gezonde markt zou je 2-3 keer zo'n groot/modern huis kunnen kopen voor hetzelfde geld!quote:Op zondag 7 maart 2010 15:44 schreef Emu het volgende:
Maar je zou ook kunnen zeggen dat omwille van het feit dat al deze dingen goedkoper zijn geworden, men mee besteedbaar inkomen heeft om te spenderen aan kapitaalintensieve goederen, zoals huizen.
En nog steeds doet de overheid er alles aan om dit in stand te houden...quote:Ook het feit dat vraag en aanbod een aantal jaren niet in verhouding is geweest speelt natuurlijk mee inderdaad.
D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerpquote:Op maandag 29 maart 2010 13:35 schreef keko het volgende:
niemand durft meer te bieden ivm de partijprogramma's van d66 en GL?
Kan van dit topic niet het: vraagprijs --> uiteindelijk betaalde prijs topic gemaakt worden?
Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig, je kan meestal weinig zeggen zonder het huis en de buurt werkelijk te kennen. Desondanks is het fijn om soms te lezen hoe het geheel uiteindelijk verlopen is. Meestal is de vraag leuk huis gezien, 250 vraapprijs, wat kan ik bieden? Maar wanneer iedereen zou vertellen wat hij bood en wat het uiteindelijk werd, zou je een beter gevoel krijgen wat iedereen nou doet en verwacht. Dat staat dan los van jouw situatie, maar is toch fijn om te horen…quote:Op maandag 29 maart 2010 13:56 schreef xenobinol het volgende:
[..]D66 en GL hebben een goed punt m.b.t. de afschaf van de HRA. Huizen zijn zwaar over gewaardeerd. De strekking van het topic is dus hoeveel je moet bieden onder de vraagprijs om op een reële prijs uit te komen. Wat een gek er uiteindelijk voor betaald is een heel ander onderwerp
Ik begrijp wat je bedoelt maar wat belet je om een topic hierover te beginnen?quote:Op maandag 29 maart 2010 14:41 schreef keko het volgende:
Eigenlijk zijn dit soort topics een beetje onzinnig
Het is altijd mogelijk om laag te bieden toch? Laat nooit merken dat je een grote interesse hebt, dat werkt altijd in je nadeel. Durf weg te lopen, het is geen verkopers markt meer. Neem de tijd, misschien bellen ze later nog wel eens op met de melding dat men toch nog eens heeft nagedacht over je bod. Breng dan uiteraard weer een lager bod uit, just for funquote:Op maandag 29 maart 2010 14:59 schreef keko het volgende:
In zo'n geval geeft het moed aan iemand die denkt? Is het uberhaupt wel mogelijk om 20k van een huis af te praten?
En wanneer het openingsbod 250K was, dat het dus mogelijk is om met extreem lage openingsbiedingen te beginnen...
Ik vermoed dat het steeds vaker zal gaan lukkenquote:Op maandag 29 maart 2010 15:34 schreef keko het volgende:
Prima, maar juist leuk om te horen van mensen dat dat wel of juist niet gelukt is!
Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...quote:Op woensdag 23 juni 2010 23:02 schreef nightfall het volgende:
ik ga morgen voor een woning kijken waar best wel veel animo voor is, is bij den haag in de buurt en rijtjeswoningen in een goede buurt zijn er schaars voor onder de 2 ton, ik zit erg te twijfelen om als het ons echt iets lijkt gewoon al een goed bod neer te leggen,.. ben altijd zo bang dat ze me niet serieus nemen met een veels te laag bod. ik weet ook bijna zeker dat deze woning zo weg is voor dat geld,.. altijd lastig..
Ik kan me voorstellen dat die mensen haast hebben met de alsmaar dalende prijzenquote:Op woensdag 23 juni 2010 23:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Er is altijd een reden voor een lage prijs. Zou eerst die reden maar uitvinden voor je biedt. Misschien mensen met haast, maar een reden is er...
280.000quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje
En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
Wat zou reel zijn om als openingsbod te bieden?
Yep gewoon 280 bieden. Je moet maar zo denken je kan altijd nog omhoog.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 18:10 schreef DuchessX het volgende:
Niet geschoten is altijd mis...wrs willen ze snel van het huis af in deze situatie.
Hoe is het jou eigenlijk vergaan?quote:Op woensdag 14 juli 2010 08:37 schreef xenobinol het volgende:
Zoek uit wat de woning in 1994 gekost heeft, indexeer dat bedrag, trek er een flink percentage van af wat overeenkomt met de afschrijving en breng dat bedrag als bod uit. Nee.... werkelijk... als die mensen in een echtscheiding liggen zou ik daar gebruik van maken. Echt een minimaal bedrag bieden, zolang die mensen geen overwaarde hebben genomen en echt van elkaar af willen dan is het een optie om geen winst te maken op de verkoop en gewoon 'klaar' te zijn met de situatie. Succes...
Weet niet of die echtscheiding echt zo helpt met deze woning. Ten eerste is er in 1994 minder dan de helft voor betaald, dus de haast om te zakken zal wel meevallen. Daarbij moeten ze beiden akkoord gaan met de verkoopprijs.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 17:34 schreef -giovanni- het volgende:
Schopje
En een vraag.
Ik heb een huis op het oog uit 1994, een grote Hoek eensgezinswoning in de randstad.
De bewoners hebben het vanuit de bouw gekocht (eerste bewoners) ze liggen nu in echtscheiding en 1 van de twee heeft het huis verlaten. Het huis stond eerst bij een andere makelaar 4 maanden te koop voor 389.000, ze zijnvan makelaar gewisseld en hij staat nu al 4 maanden voor 350.000 te koop.
Waar ik woon wordt er vrijwel geen enkele woning met een vraagrijs van boven de 300.000 verkocht.
Er moet nog het e.e.a. worden gedaan aan het huis, o.a. schilderen de keuken spuiten, boiler vervangen, een kozijn vervangen etc.
Wat zou reel zijn om als openingsbod te bieden?
Ik eet zo af en toe eens een goed stuk appeltaart, wel met slagroom natuurlijkquote:
Het vervolg:quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:33 schreef guapo het volgende:
Mijn nicht Apeldoorn heeft een 2 onder 1 kap huis gezien voor een vraagprijs van 325000 euro.
Zij en haar vriend gaan hierop bieden maar weten niet of ze meteen een eindbod van 280000 moeten doen of beginnen met 260000 en dan hopelijk uitkomen op 280000.
Prima... bod word niet geaccepteerd. Verder kijken dus, over 6 maanden bellen die mensen op om te smeken of je een bod van 260k wilt uitbrengenquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:57 schreef guapo het volgende:
Het vervolg:
Ik kreeg net te horen dat ze afgelopen maandag een eindbod hebben uitgebracht van 285000. Ze hebben dus verder niet onderhandeld, gewoon een eindbod. Ja of nee.
Ze hebben de verkopers tot a.s. vrijdag 17 uur (morgen dus) de tijd gegeven om te reageren.
Tot vandaag had de verkopende makelaar nog niet gereageerd.
Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?quote:Op vrijdag 20 januari 2012 22:12 schreef Fiorellino het volgende:
Schopje!
Wij hebben een appartement op het oog welke sinds 8 weken te koop staat (bouwjaar: 1970). Vraagprijs is ¤124.500, huidige eigenaar heeft er in 2007 ¤159.250 voor betaald. Het appartement ligt aan een rustige weg in het centrum. Wat is een realistisch bedrag om te bieden hiervoor?
Er staat bij: Gemiddelde woningwaarde (WOZ): ¤ 156.000.quote:Op vrijdag 20 januari 2012 23:19 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kan je de verkoopprijzen van vergelijkbare flats in de buurt vinden?
als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Hij is helaas onder voorbehoud verkocht!
Ik vind het een rare constructie: "Ik vraag 157k, maar vanaf 150k mag je bieden"... Dat klinkt mij als "de vraagprijs is 150k", en daar zou ik inderdaad behoorlijk onder gaan zitten.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
Hebben ze ook de strafmaat vermeld als je onder de minimale prijs biedt? Weer een arbitraire verkoopregel.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Dit toont weer eens aan dat panden die voor een goede prijs in de markt staan nog steeds snel verkocht worden!quote:Op zaterdag 21 januari 2012 13:45 schreef Fiorellino het volgende:
Hij is helaas onder voorbehoud verkocht!
Haha. Leuk bedacht van die verkoper/makelaar, maar dat is natuurlijk onzin, je mag bieden wat je wilt. Je loopt alleen het risico dat ze je bod afwijzen, nou ja, so what? Ik zou het gewoon proberen die 125K, als ze je uitlachen, dan bel je zo over een maandje of drie nog eens op... Succes!quote:Maar wel meteen een vraag voor een ander appartement. Zij hebben een minimale prijs vastgesteld om in onderhandeling te treden, maar nu ligt dit "maar" 7k onder de vraagprijs. Het heeft dus geen zin om lager te bieden?
Vraagprijs is 157000 zo uit mijn hoofd. Staat al lang te koop en leeg ook, dus ik hoopte dan in onderhandeling te kunnen gaan. Maar 125000 is zeker niet realistisch? Want we willen dat toch wel als richtprijs aanhouden.
Precies. Mijn eerste huis gekocht in 1990... in de WOZ taxatie van 2007 was de prijs vier keer over de kop gegaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 16:39 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Huh? De huizenprijzen stijgen pas sinds 2002. Wat een onzin. Die stijging is al sinds begin jaren 90 aan de gang. En met de invoering van de euro was het helemaal feest.
Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 15:48 schreef blomke het volgende:
[..]
als je kan uitvinden voor hoeveel (via het kadaster, nadat de woning is getransporteerd en daar is ingeschreven), heb je misschien een aardige richtlijn voor gelijkwaardige appartementen? Die makelaar zal een te hoge waarde opgeven, dus vraag 't hem maar niet.
Die verkoper denkt kennelijk dat het nog 2007 is.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
Dit staat er trouwens, heb het net nog even opgezocht via Funda.nl
Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.
Volgens jaap.nl is het huis in de verkoop sinds 40 maanden... whuuut.
Dat is toch best een tijd.
Spelletje wordt nog steeds gespeeld. Binnenkort (of over een tijdje) krijg je een mailtje dat men je bod + ¤2000 accepteert. Met de mededeling "now or never".quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
[..]
Ik zal daar eens kijken als de koop inderdaad dan rond is, bedankt voor de tip! Ze zou ons nog mailen mocht het niet doorgaan, maar daar heb ik weinig vertrouwen in :p.
Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 18:43 schreef Fiorellino het volgende:
Inzetprijs: ¤ 150.000,- k.k.* Vraagprijs: ¤ 159.000,- k.k. * De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning.
Volgens jaap.nl is het huis in de verkoop sinds 40 maanden... whuuut.
Dat is toch best een tijd.
En dat voor een pandje van pakweg 150K.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 21:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik blijf het een idiote aanpak vinden. "Ik wil dit, je mag lager bieden, maar niet te laag, en dat leg ik vooraf vast"... Ik zou zeggen, succes met die 40 maanden, het worden er nog wel 40 extra.
quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
Laat ik nou denken dat je boven de vraagprijs moest bieden...quote:Op zondag 22 januari 2012 00:31 schreef JellieVrolijk het volgende:
Daar moet je altijd onder bieden.
Valt me op dan één makelaar in het bijzonder, die kreet " De inzetprijs dient het minimale openingsbod te zijn om in onderhandeling te kunnen treden bij deze woning" bij z'n huizenvoorraad heeft staan.quote:
Ja klopt, dat is hem.quote:Op zaterdag 21 januari 2012 22:12 schreef blomke het volgende:
Huis in Flipjes' woonplaats? Aan een bessenlaan? Is al 25% in vraagprijs gedaald.
Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijktquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaakquote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:32 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Misschien is het afwerkingsniveau heel laag? Misschien zijn er dingen niet op de foto gezet die de waarde naar beneden halen? Ik zou altijd even gaan kijken voor je een oordeel velt, als het je echt wat lijkt
Volgens mij zit het in een hoek, want door die ramen lijkt het net of je ergens anders naar binnen kijkt, of in ieder geval niet echt mooi uitzicht hebt. De VVE kosten van ¤195 per maand vind ik ook best pittig, dat kan ook meespelen.quote:Op dinsdag 24 januari 2012 18:24 schreef jortkeldert het volgende:
Wat vinden we hiervan: http://www.funda.nl/koop/(...)250385-hooftskade-2/
Staat al 40 maanden te koop. Hier meer informatie over prijs geschiedenis: http://www.jaap.nl/te-koo(...)778098/woningwaarde/
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom dit nog niet verkocht is. Het lijkt me een ontzettend tof pand wat ik graag zou willen hebben. Toch wordt mijn enthousiasme geremd door het feit dat de woning al 40 maanden te koop staat.
Iemand enig idee? En wat zou een goede prijs zijn om te bieden?
Lijkt, maar 't kan tegenvallen, toch? Een 'koopje' staat niet zomaar 3 jaar te koop, daar is vaak meer mee aan de hand. Even kijken kan geen kwaad, toch?quote:Op dinsdag 24 januari 2012 19:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Uhm... dat afwerkingsniveau lijkt behoorlijk HOOG. Dit schuurtje zou in Utrecht op zn minst een rugje of 20 meer doen aan vraagprijs (of je het er ook voor krijgt is natuurlijk een heel andere zaak).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |