abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78671545

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2009. Het aangifteprogramma 2009 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 5 van het Belastingaangifte 2009 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2009. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels? Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2010 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2009 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op! Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD. Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen geen aangifte doen met het aangifteprogramma die hier te downloaden is. Die kunnen hun aangifte downloaden door op de beveiligde site in te loggen met hun gebruikersnaam en wachtwoord.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2010 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2009 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2014 geld terugvragen.

Aangifte doen Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen: elektronisch Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 downloaden. op papier Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen. De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2009 extra te gaan controleren op uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan dertig jaar. Bron

Vooraf ingevulde aangifte Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht? Als de aangifte vóór 1 april 2010 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2010 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2009 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2009. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente? Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt: - vanaf 1 juli 2009: 2,75% - vanaf 1 oktober 2009: 2,50% - vanaf 1 januari 2010: 2,50% - vanaf 1 april 2010: nog niet bekend Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14. Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 50 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag. (De verhoging van ¤ 43 naar ¤ 50 is een eenmalige regeling voor 2010.)

Extra Veranderingen 2009 Ook in 2009 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten Dit jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de aftrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is. - studie zonder studiefinanciering over 2009 - studie met studiefinanciering over 2009 - studie met studiefinanciering in vorige jaren Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden.

Ziektekosten 2009 is weer een jaar waarin de het aantal ziektekostenuitgaven sterk zijn beperkt. De specifieke uitgaven die nog wel aftrekbaar zijn vallen onder: - genees- en heelkundige hulp - medicijnen op doktersvoorschrift - bepaalde hulpmiddelen (in ieder geval niet brillen, contactlenzen en contactlenzenvloeistof) - vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis - een dieet op doktersvoorschrift - extra gezinshulp - extra kleding en beddengoed - reiskosten voor ziekenbezoek Uiteraard blijft er nog een drempel van toepassing welke afhankelijk is van het inkomen. Meer informatie staat hier vinden

Tip Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt. Hier staat deel 1: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #1 Voor deel 2 kijk hier: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #2 Zelfs deel 3 is volgepost: Aangifte Inkomstenbelasting 2009 - #3 Na het sluiten van deel 4 (http://forum.fok.nl/topic/1411362) gaan we verder in deel 5.

Deze OP vind je hier. Klik op bewerken, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
pi_78671947
Zojuist mijn aangifte verzonden, als het goed is krijgen we 295 euro terug
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 maart 2010 @ 10:26:19 #3
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78672299
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 08:34 schreef Bayswater het volgende:
Ligt het aan mij? Maar het verhaal van de specifieke zorgkosten staat vrij onduidelijk. Als ik het goed begrijp mag je alles wat betaald is binnen eigen risico (geneesmiddelen enzo) niet aftrekken. Alles daarboven aan (voorgeschreven) dokter- en tandartskosten (die valt dan vaak weer onder eigen bijdrage) wel?
Overigens geeft mijn zorgverzekeraar niet aan wat eigen bijdrage en wat eigen risico is, mag jezelf uitzoeken.
inderdaad, alles binnen het eigen risico mag je niet aftrekken. Ik neem aan dat je wel weet hoeveel eigen risico je hebt aangegeven bij je zorgverzekeraar....

Dus dan weet je ook welk bedrag je af moet houden van je zorgkosten... (lijkt mij)....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 maart 2010 @ 10:27:27 #4
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78672326
FH had nog een vraag over deze post....
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 09:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Voor de bepaling van de eigenwoningreserve.
Het deel uit de 'spaarpot' moet je ook in mindering brengen op de 'eigenwoningschuld van de verkochte woning'.
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 00:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die mag je even uitleggen
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_78673860
Dank je
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 3 maart 2010 @ 12:05:02 #6
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_78676071
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:26 schreef Nizno het volgende:

[..]

inderdaad, alles binnen het eigen risico mag je niet aftrekken. Ik neem aan dat je wel weet hoeveel eigen risico je hebt aangegeven bij je zorgverzekeraar....

Dus dan weet je ook welk bedrag je af moet houden van je zorgkosten... (lijkt mij)....
Als er niets vergoed wordt is het meestal eigen risico denk ik, bij gedeeltelijke vergoeding (tandarts) vaak de eigen bijdrage uit de aanvullende verzekering.
Wel lullig die hoge drempel nu trouwens.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 3 maart 2010 @ 12:52:33 #7
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_78677881
Ik en mijn vriendin zijn fiscaal partner en doen dus samen aangifte. Zij werkt fulltime en ik studeer nog en heb in 2009 weinig verdiend.

Ik heb 818 euro loonheffing betaald op een loon van 3000 ongeveer en als ik in mijn eentje aangifte zou doen zou ik dat volledige bedrag terug krijgen. Nu wij echter samen aangifte doen krijg ik ineens 1700 terug. Heeft dat te maken met mijn aftrekposten van mn studie (bijna 2000) dat ik ineens zoveel meer terug krijg?

Voor de duidelijkheid, ik krijg geen studiefinanciering meer en heb alleen de eerste helft van 2009 een 0-euro lening gehad bij de IBG.
pi_78678244
ben in 2009 geopereerd aan me duim en wou nu de reiskosten terug vragen,
moet ik dat nu invullen bij reiskosten ziekenbezoek of bij vervoer?
pi_78681003
Nou, makkelijk maakt de belastingdienst het zeker. Dit jaar voor het eerst zelf mijn dingen ingevuld, vorige keren deed mijn moeder het. Maar ik was nu met 10 minuutjes klaar
pi_78684163
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 12:52 schreef Zwansen het volgende:
Ik en mijn vriendin zijn fiscaal partner en doen dus samen aangifte. Zij werkt fulltime en ik studeer nog en heb in 2009 weinig verdiend.

Ik heb 818 euro loonheffing betaald op een loon van 3000 ongeveer en als ik in mijn eentje aangifte zou doen zou ik dat volledige bedrag terug krijgen. Nu wij echter samen aangifte doen krijg ik ineens 1700 terug. Heeft dat te maken met mijn aftrekposten van mn studie (bijna 2000) dat ik ineens zoveel meer terug krijg?

Voor de duidelijkheid, ik krijg geen studiefinanciering meer en heb alleen de eerste helft van 2009 een 0-euro lening gehad bij de IBG.
Deels. Aangezien je samen aangifte doet en je weinig verdient en vriendin wat meer kan je al je heffingskortingen en aftrekposten bij je vriendin in mindering brengen. Zou je nu alleen voor jezelf aangifte doen dan krijg je Max 818 terug. (Totaal wat je betaald hebt.)
pi_78684345
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 12:59 schreef Stiletto het volgende:
ben in 2009 geopereerd aan me duim en wou nu de reiskosten terug vragen,
moet ik dat nu invullen bij reiskosten ziekenbezoek of bij vervoer?
Vervoer. Jezelf bezoeken gaat een beetje lastig..
pi_78686500
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 10:27 schreef Nizno het volgende:
FH had nog een vraag over deze post....
[..]
ManAtWork: Voor de bepaling van de eigenwoningreserve.
Het deel uit de 'spaarpot' moet je ook in mindering brengen op de 'eigenwoningschuld van de verkochte woning'.
[..]
FH: Die mag je even uitleggen

Ik ben even in de war. De oorspronkelijke vraag was van mij afkomstig.

Is het nu zo dat dat de waarde van de spaarpot op de eigenwoningschuld in mindering moet worden gebracht of niet?

Nog een vraag. De waarde van mijn spaarpot was minder hoog dan de ingebrachte premie. Kan ik in dat geval gebruik maken van de vrijstelling? Ik voldoe namelijk niet aan de andere voorwaarden voor vrijstelling.
  woensdag 3 maart 2010 @ 18:31:17 #13
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_78692918
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:13 schreef Hiya het volgende:

[..]

Deels. Aangezien je samen aangifte doet en je weinig verdient en vriendin wat meer kan je al je heffingskortingen en aftrekposten bij je vriendin in mindering brengen. Zou je nu alleen voor jezelf aangifte doen dan krijg je Max 818 terug. (Totaal wat je betaald hebt.)
Voor wie is het geld dat ik nu meer krijg officieel dan? Van ons beiden neem ik aan?
pi_78693973
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Voor wie is het geld dat ik nu meer krijg officieel dan? Van ons beiden neem ik aan?
Hoe bedoel je? Officieel van wie? Jullie beiden. Hoe je het daarna verdeeld moeten jullie samen maar uitvechten
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 3 maart 2010 @ 23:03:38 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78709424
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:31 schreef Zwansen het volgende:

[..]

officieel noemen ze het aanrechtsubsidie geloof ik... dat de huisvrouw (in dit geval een student) geld terug krijgt van de loonheffing van de partner...
Hoe je het samen oplost wie welk bedrag krijgt.. Dat is aan jullie zelf.
pi_78710311
@staartaap: is het überhaupt een KEW, dan?
pi_78719649
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij wel. De verzekering was bedoeld voor het aflossen van een gedeelte van de eigenwoningschuld Misschien een domme vraag maar waar kan ik zien dat het inderdaad om een KEW gaat?
pi_78722741
tvp moet dit deze maand ook nog even doen. Zie ik het weer in mijn actieve topics als ik weer doelloos aan het fokken ben op een avond.
pi_78734332
tvptje voor mij..

ik ga vanavond de belastingaangifte maar eens invullen..
voor de eerste keer met fiscale partner, dus moet ff goed op gaan letten..

nu ik me er een beetje in verdiep, kom ik tegen dat voor 2009 de aanvullende verzekeringspremie voor zorg aftrekbaar is.. Nooit geweten, maar ik heb altijd een aanvullende verzekering gehad van 35,- per maand..
Heeft het nut om mijn aangiftes van de afgelopen jaren opnieuw te bekijken?
Signature
pi_78734388
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 09:50 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Volgens mij wel. De verzekering was bedoeld voor het aflossen van een gedeelte van de eigenwoningschuld Misschien een domme vraag maar waar kan ik zien dat het inderdaad om een KEW gaat?
Een eerste indicatie is de polis. Daar zou het op moeten staan.
pi_78736569
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:03 schreef pulletje het volgende:
tvptje voor mij..

ik ga vanavond de belastingaangifte maar eens invullen..
voor de eerste keer met fiscale partner, dus moet ff goed op gaan letten..

nu ik me er een beetje in verdiep, kom ik tegen dat voor 2009 de aanvullende verzekeringspremie voor zorg aftrekbaar is.. Nooit geweten, maar ik heb altijd een aanvullende verzekering gehad van 35,- per maand..
Heeft het nut om mijn aangiftes van de afgelopen jaren opnieuw te bekijken?
Het heeft nut als je niet al te hoog salaris ontvangt. Je hebt een drempel van 1,65% van je verzamelinkomen. Dus is 1,65% van je totale inkomen minder dan 420 dan kan je het aftrekken.
pi_78749204
Het zal vast eerder aan de orde zijn geweest maar ik kan het even niet vinden

Situatie ik heb in 2009 van januari t/m augustus mijn master afgerond. Ik kreeg geen stufi meer. Wat kan ik nu aftrekken bij de balastig? moet ik alle kosten optellen? Hoe reken ik mijn collegeld? (delen door 10 of 12 termijnen)?

Of kan ik uitgaan van normbedragen? en hoe werkt dat?

Alvast dank!
Cashback? Check <a href="http://spaarcentje.nl/?ref=10867">Spaarcentje</a> of <a href="http://www.shopbuddie.nl/?r=49a08ba692225eadf6049ca9d63f2518">Shopbuddie</a>
pi_78750107
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:38 schreef secondant het volgende:
Het zal vast eerder aan de orde zijn geweest maar ik kan het even niet vinden

Situatie ik heb in 2009 van januari t/m augustus mijn master afgerond. Ik kreeg geen stufi meer. Wat kan ik nu aftrekken bij de balastig? moet ik alle kosten optellen? Hoe reken ik mijn collegeld? (delen door 10 of 12 termijnen)?

Of kan ik uitgaan van normbedragen? en hoe werkt dat?

Alvast dank!
http://www.belastingdienst.nl/download/1988.html even doorlezen wat voor jou van toepassing is. BD gaat geloof ik uit 200 euro per maand collegegeld.
pi_78752444
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:18 schreef Stansfield het volgende:
tvp moet dit deze maand ook nog even doen. Zie ik het weer in mijn actieve topics als ik weer doelloos aan het fokken ben op een avond.
sig verwijderd door FA
  vrijdag 5 maart 2010 @ 08:26:47 #25
171697 pulletje
Ondertitel
pi_78761358
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 16:55 schreef Hiya het volgende:

[..]

Het heeft nut als je niet al te hoog salaris ontvangt. Je hebt een drempel van 1,65% van je verzamelinkomen. Dus is 1,65% van je totale inkomen minder dan 420 dan kan je het aftrekken.
thnx voor je antwoord.
heb gister mn aangifte van 2009 gedaan en zag dat de drempel op 627,- + 5,75% x (gezamenlijk inkomen-38000) was.

Dit jaar halen we dat bij lange na niet..

in 2008 mocht je die aanvullende zorgverzekering nog aftrekken en had ik nog geen fiscaal partner.
1,65% x mijn inkomen, dan kom ik rond de 570,- uit dus het heeft geen nut.. want buiten die aanvullende verzekering, heb ik nooit iets hoeven te betalen..

misschien dat van 2006 en 2007 wel nut heeft, want toen verdiende ik een stuk minder..
Zal het wel eens nakijken..
Signature
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:30:08 #26
39793 Moody
el moody
pi_78771559
Woz-waarde van mijn huis is met 8000 euro gestegen t.o.v. 1-1-2009.
Ik dacht dat de huizenprijzen waren gedaald
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_78774718
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:30 schreef Moody het volgende:
Woz-waarde van mijn huis is met 8000 euro gestegen t.o.v. 1-1-2009.
Ik dacht dat de huizenprijzen waren gedaald
De peildatum is 1-1-2009. Die WOZ-waarde is dus van 2009 t.o.v. het jaar daarvoor.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:03:35 #28
39793 Moody
el moody
pi_78775655
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De peildatum is 1-1-2009. Die WOZ-waarde is dus van 2009 t.o.v. het jaar daarvoor.
Toen stegen de huizenprijzen ook niet af amper.
Ben benieuwd hoe het er volgend jaar uitziet...
'13 |
'14
pi_78776642
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:03 schreef Moody het volgende:

[..]

Toen stegen de huizenprijzen ook niet af amper.
Ben benieuwd hoe het er volgend jaar uitziet...

In 2008 zijn de prijzen gewoon gestegen, hoor
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:01:15 #30
39793 Moody
el moody
pi_78778015
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ongeveer 1,5% zie ik. En dat is een landelijk gemiddeld. In het oosten zal het onder het gemiddelde zitten. Toch drukt mijn gemeente er 3,5-4% bij op. Maar goed, de frustratie voor mij zat vooral in de periode 2007-2009 waar mijn WOZ-waarde met 18% steeg en mijn bezwaar werd afgewezen.
'13 |
'14
pi_78779598
Ben ik de enige die de fout in de TT ziet?
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:17:00 #32
39793 Moody
el moody
pi_78783357
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:38 schreef DonJames het volgende:
Ik zie wel dat je geen spatie tussen Don en James hebt staan.
'13 |
'14
pi_78784325
quote:
Enlighten me please
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:39:39 #34
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_78784390
quote:
Ja, ik denk het wel.
pi_78786028
Er stond "aangifte inkomenstenbelasting 2009", het is inmiddels heel sneaky aangepast zie ik.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 21:13:44 #36
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_78791939
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hmm, eigenlijk is dat een beetje vertekenend. Deze cijfers zijn (mede?) gebaseerd op de cijfers van het kadaster en dat loopt natuurlijk altijd achter de feiten aan.
Een woning wordt eerst gekocht (koopovereenkomst) en (gemiddeld) enkele maanden later pas wordt de woning ook betaald (levering) en dat laatste wordt geregistreerd bij het kadaster. De daling vanaf januari 2009 had dus al zo'n 4 maanden daarvoor massaal ingezet.
klerkje
pi_78792196
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 21:13 schreef Spiegelei het volgende:

[..]

Hmm, eigenlijk is dat een beetje vertekenend. Deze cijfers zijn (mede?) gebaseerd op de cijfers van het kadaster en dat loopt natuurlijk altijd achter de feiten aan.
Een woning wordt eerst gekocht (koopovereenkomst) en (gemiddeld) enkele maanden later pas wordt de woning ook betaald (levering) en dat laatste wordt geregistreerd bij het kadaster. De daling vanaf januari 2009 had dus al zo'n 4 maanden daarvoor massaal ingezet.
Dat wordt toch bij de volgende taxatie weer rechtgezet? Ik zie even het punt niet. Ik heb ook niemand horen klagen toen de prijzen stegen, dat er de vier maanden daarop nóg verder gestegen was.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 21:27:24 #38
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_78792798
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 21:18 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat wordt toch bij de volgende taxatie weer rechtgezet? Ik zie even het punt niet. Ik heb ook niemand horen klagen toen de prijzen stegen, dat er de vier maanden daarop nóg verder gestegen was.
Dat is ook zo en ik klaag ook niet hoor. Ik snap ook wel dat de cijfers uit het kadaster worden gehaald, omdat dat immers objectief is. maar een stijging/daling van de koopprijs in het kadaster is wel altijd al "oud"nieuws voor de markt (makelaars en de verkopers en kopers op dat moment).

Mijn WOZ is gelijk gebleven, ach boeit me niet zo, ik vind de WOZ ook wel reeel. En ja misschien volgend jaar een latere WOZ, we shall see.
klerkje
pi_78793741
Ik heb via Loyalis IPAP een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering die ik via m'n werkgever betaal. Op m'n loonstrook staat deze aangegeven onder de noemer 'Premie aanv IP'. Ik twijfel nu of ik deze in Box 1 Inkomensvoorzieningen mag opvoeren of omdat het via m'n werk betaald wordt niet meer?
pi_78793822
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 21:43 schreef colbrac het volgende:
Ik heb via Loyalis IPAP een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering die ik via m'n werkgever betaal. Op m'n loonstrook staat deze aangegeven onder de noemer 'Premie aanv IP'. Ik twijfel nu of ik deze in Box 1 Inkomensvoorzieningen mag opvoeren of omdat het via m'n werk betaald wordt niet meer?
Hij wordt al bruto voldaan, waarschijnlijk?
pi_78794203
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 21:44 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Hij wordt al bruto voldaan, waarschijnlijk?
Dat vind ik nog een beetje lastig bepalen uit m'n loonstrook. Maar hij staat in het rijtje met Pensioenpremie, Premie IP, Pr. VUT/FPU basis, etc, boven de regel Loonheffing. Onder loonheffing staan de zorgverzekering die ik via m'n werk betaal en de bijdrage reiskosten. Dus ik neem aan van wel.
pi_78794277
In dat geval is 'ie al afgetrokken. (net zoals je je pensioenpremie ook niet nogmaals kunt aftrekken)
pi_78809292
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 23:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Heb het even nagekeken en het gaat inderdaad om een KEW.
pi_78815319
Ben een 20 jarige student, mijn gegevens voor 2009

Fiscaal loon: ¤9144
Loonheffing: ¤717
Arbeidskorting: ¤331

Loon zvw: ¤8553
premie zvw: ¤590

Nu zegt dat programma dat ik maar ¤69 euro kan terugkrijgen, volgens mij moet dit toch
veel meer zijn ofniet?:S
pi_78816873
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:10 schreef LoekieBoy het volgende:

Nu zegt dat programma dat ik maar ¤69 euro kan terugkrijgen, volgens mij moet dit toch
Waarom denk je dat?
pi_78817398
Een vraagje betreffende de studiekosten: in het programma zijn dus al normbedragen aangegeven, maar op wat zijn die bedragen gebaseerd? Ik heb namelijk afgelopen jaar een laptop aangeschaft en het is nu niet mogelijk die kosten op te voeren en ik ga er vanuit dat de belasting dienst in het normbedrag niet uitgaat van een laptop. Als ik het goed begrijp gaan sommige mensen er dus op vooruit en sommige of achteruit met deze vaste normbedragen?

Daarnaast is het op mijn universiteit alleen mogelijk om te printen en te kopiëren met of je chipknip of een kopieerkaart, echter op geen van beide manieren is het mogelijk een bonnetje te tonen. Is een afschrift waarop de kosten staan ook voldoende? (Als dat mogelijk is hoop ik wel dat er een duidelijke naam van mijn school bij staat.)
fist bump of hope
pi_78817429
Hallo,

een snelle vraag over studiekosten:
als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel een rentedragende lening krijgt. IS deze lening onderdeel van je studiefinanciering?

Heb je dan dus een studie met of zonder stufi gevolgd?
pi_78817764
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:21 schreef Delnooz het volgende:
Hallo,

als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel een rentedragende lening krijgt. IS deze lening onderdeel van je studiefinanciering?

Volgens mij staat het antwoord hierin: http://download.belasting(...)2009_ib2751t91fd.pdf
fist bump of hope
pi_78817894
Oke ben een beetje noob. Ik vul voor het eerst me studiekosten in bij me aangfite. Ben dit jaar voor het eerst gestart bij een hbo studie.
Normbedrag? Wat is dat? Ik heb hier erg weinig over gevonden.
Schoolgeld, boeken en andere uitgaven kan ik die gewoon bij elkaar optellen? En waar moet ik deze dan invullen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Be kind whenever possible. It is always possible
Blog: http://worldtripping.org/
pi_78817976
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
omdat ik al 40 euro vroeger kreeg als vakkenvuller, en toen was het iets van 1500 per jaar
pi_78818415
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:20 schreef pridesparanoia het volgende:
Een vraagje betreffende de studiekosten: in het programma zijn dus al normbedragen aangegeven, maar op wat zijn die bedragen gebaseerd? Ik heb namelijk afgelopen jaar een laptop aangeschaft en het is nu niet mogelijk die kosten op te voeren en ik ga er vanuit dat de belasting dienst in het normbedrag niet uitgaat van een laptop. Als ik het goed begrijp gaan sommige mensen er dus op vooruit en sommige of achteruit met deze vaste normbedragen?
Dat klopt.
quote:
Daarnaast is het op mijn universiteit alleen mogelijk om te printen en te kopiëren met of je chipknip of een kopieerkaart, echter op geen van beide manieren is het mogelijk een bonnetje te tonen. Is een afschrift waarop de kosten staan ook voldoende? (Als dat mogelijk is hoop ik wel dat er een duidelijke naam van mijn school bij staat.)
Is waarschijnlijk wel voldoende, je moet het aannemelijk maken.
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:21 schreef Delnooz het volgende:
Hallo,

Lening = studiefinanciering.
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:39 schreef jdeheij het volgende:
Oke ben een beetje noob. Ik vul voor het eerst me studiekosten in bij me aangfite. Ben dit jaar voor het eerst gestart bij een hbo studie.
Schoolgeld, boeken en andere uitgaven kan ik die gewoon bij elkaar optellen? En waar moet ik deze dan invullen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Klik in je aangifteprogramma even op "help", lees wat er staat, en als je dan nog vragen hebt horen wel het wel
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:42 schreef LoekieBoy het volgende:
omdat ik al 40 euro vroeger kreeg als vakkenvuller, en toen was het iets van 1500 per jaar
Hoeveel je terug krijgt (of moet betalen) is niet echt afhankelijk van hoeveel je hebt verdiend, meer van de hoeveelheid ingehouden loonheffing.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:22:40 #52
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_78821272
Ik heb ook een vraagje: waar vind ik in de aangifte terug dat ik recht heb op de inkomensafhankelijke combinatiekorting ?
Ik heb bij Heffingskortingen netjes ingevuld dat ik een kind heb en dat dat langer dan 6 maanden bij mij woonde, maar ik zie verderop nergens iets terug over de combinatiekorting
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_78821372
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:10 schreef LoekieBoy het volgende:

Je moet wat aftrekposten aangeven bij je studiekosten. Dan krijg je waarschijnlijk een stuk meer terug.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:29:56 #54
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_78821549
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:22 schreef MaLo het volgende:
Ik heb ook een vraagje: waar vind ik in de aangifte terug dat ik recht heb op de inkomensafhankelijke combinatiekorting ?
Ik heb bij Heffingskortingen netjes ingevuld dat ik een kind heb en dat dat langer dan 6 maanden bij mij woonde, maar ik zie verderop nergens iets terug over de combinatiekorting
Heb het zelf al gevonden: in het ovezicht: <naam> klikken op Heffingskortingen
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_78821581
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:39 schreef jdeheij het volgende:
Bij je aftrek studiekosten kies je dus voor HBO met studiefinanciering. Tel al je studiekosten bij elkaar op. Is het bedrag wat je nu hebt hoger dan 2984 euro? Zo ja vink dan het vakje 'Zijn de werkelijke kosten hoger dan 2984" Dit vul je hier dan bij in. Is het niet hoger dan 2984 euro dan laat je het zo.
pi_78835051
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:30 schreef Hiya het volgende:

[..]

Bij je aftrek studiekosten kies je dus voor HBO met studiefinanciering. Tel al je studiekosten bij elkaar op. Is het bedrag wat je nu hebt hoger dan 2984 euro? Zo ja vink dan het vakje 'Zijn de werkelijke kosten hoger dan 2984" Dit vul je hier dan bij in. Is het niet hoger dan 2984 euro dan laat je het zo.
Thanks voor je antwoord. Helaas ik krijg te veel studiefinanciering
Be kind whenever possible. It is always possible
Blog: http://worldtripping.org/
pi_78835545
Mijn vraag is helaas wat in de vergetelheid geraakt. Ik stel hem daarom nog eens:

In 2009 heb ik mijn appartement verkocht. Ik heb daarna de rest van de tijd in een huurhuis gewoond. Ik heb mijn hypotheek niet laten doorlopen en deze volledig afgelost. Een gedeelte van mijn hypotheek bestond uit een z.g.n. Maatwerkhypotheek waarin ik wat spaarvermogen had opgebouwd. Dit opgespaarde bedrag (het ging om +/- 3000 euro) heb ik laten uitkeren. Het gaat hierbij om een KEW.

Mijn vraag, waar geef ik deze uitkering op? Op dit moment heb ik het bedrag ingevuld bij:

----
Hebt u of .[fiscale partner]. een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning?
- ja
De in 2009 gebruikte vrijstelling: ¤3000

----

Heb ik dit zo juist gedaan?
  zondag 7 maart 2010 @ 10:21:03 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78839984
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:20 schreef Staartaap het volgende:
Mijn vraag is helaas wat in de vergetelheid geraakt. Ik stel hem daarom nog eens:

In 2009 heb ik mijn appartement verkocht. Ik heb daarna de rest van de tijd in een huurhuis gewoond. Ik heb mijn hypotheek niet laten doorlopen en deze volledig afgelost. Een gedeelte van mijn hypotheek bestond uit een z.g.n. Maatwerkhypotheek waarin ik wat spaarvermogen had opgebouwd. Dit opgespaarde bedrag (het ging om +/- 3000 euro) heb ik laten uitkeren. Het gaat hierbij om een KEW.

Mijn vraag, waar geef ik deze uitkering op? Op dit moment heb ik het bedrag ingevuld bij:

----
Hebt u of .[fiscale partner]. een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning?
- ja
De in 2009 gebruikte vrijstelling: ¤3000

----

Heb ik dit zo juist gedaan?
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je aan de voorwaarden voldoet voor de vrijstelling: ja.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 7 maart 2010 @ 10:24:24 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78840033
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:30 schreef Hiya het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan ¤ 2.984,-?
  zondag 7 maart 2010 @ 10:25:34 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78840048
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:25 schreef Hiya het volgende:

[..]

Je moet wat aftrekposten aangeven bij je studiekosten. Dan krijg je waarschijnlijk een stuk meer terug.
Je weet dat 90% van de studenten niets heeft aan de aftrekpost 'Studiekosten'?
pi_78843502
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

[..]
Maar dat doet 'ie niet.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:25:05 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78844608
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dat doet 'ie niet.
Wat doet ie niet: voldoet ie niet aan de voorwaarden? Of doet ie het niet goed?
pi_78845343
Wat ik nog steeds niet weet....
Moet je nou wel of niet je schuld van de IB ergens opgeven?
Het gaat om 16k euro.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:47:29 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78845442
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:45 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wat ik nog steeds niet weet....
Moet je nou wel of niet je schuld van de IB ergens opgeven?
Het gaat om 16k euro.
Moet niet, mag wel. In box 3 onder de schulden.
pi_78846019
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat doet ie niet: voldoet ie niet aan de voorwaarden? Of doet ie het niet goed?
Polis voldoet niet aan de voorwaarden: looptijd is geen 15 jaar.
pi_78846051
Ik krijg bij box 3 alleen de vraag of wij bezittingen hadden.. nou nee dus. Als ik ja aanvink krijg ik ook alleen maar de optie om spaargeld in te vullen. Schulden kan ik nergens vinden.
pi_78847467
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens de informatie in het belastingprogramma voldoe ik niet aan de voorwaarden om voor vrijstelling in aanmerking te komen. De belastingdienst zeg daarover:
quote:
Vrijstelling bij uitkering kapitaalverzekering eigen woning
Kreeg u in 2009 een uitkering uit uw kapitaalverzekering eigen woning? Dan moet u de opgebouwde rente van de uitkering aangeven. Maar in veel gevallen krijgt u een vrijstelling. Onder bepaalde voorwaarden gelden de volgende vrijstellingen:

Als u 15 tot en met 19 jaar premie hebt betaald, is de vrijstelling maximaal 33.500 per persoon.

Als u 20 jaar of langer premie hebt betaald, is de vrijstelling maximaal 147.500 per persoon.

Als u, uw echtgenoot of degene met wie u samenwoont overlijdt, wordt de verzekering uitgekeerd. Gebeurt dit binnen 20 jaar nadat u de verzekering hebt afgesloten? Dan is de vrijstelling maximaal 147.500. U moet dan wel tot het moment van overlijden jaarlijks premie hebben betaald.

Uw recht op vrijstelling kan komen te vervallen. Dat gebeurt als u de verzekering afkoopt. Of als de verzekering zo wordt gewijzigd dat deze niet meer voldoet aan de voorwaarden voor een kapitaalverzekering eigen woning.

Verder geldt het volgende:

De vrijstelling is nooit hoger dan de eigenwoningschuld voor de eigen woning op het moment van uitkering. Ook is de vrijstelling nooit hoger dan de eigenwoningschuld die u met de uitkering hebt afgelost.

Uw totale vrijstelling is nooit meer dan 147.500.

De vrijstelling geldt voor de hele uitkering, dus voor de premies en de opgebouwde rente samen.

U hebt in uw leven eenmaal recht op een vrijstelling van 147.500. Als u deze vrijstelling niet helemaal kunt gebruiken, omdat de kapitaalsuitkering of de schuld bijvoorbeeld maar 100.000 was, dan hebt u nog 47.500 over voor een volgende keer. Het bedrag van de vrijstelling wordt jaarlijks verhoogd om rekening te houden met de inflatie.

Gezamenlijke vrijstelling
Als u getrouwd bent of samenwoont, kunt u allebei de vrijstelling krijgen. Bij minimaal 20 jaar premiebetaling krijgt u dan samen maximaal 2 x 147.500 = 295.000. De vrijstelling is niet overdraagbaar. Uw eigen vrijstelling kan dus niet hoger zijn dan (het deel van) de uitkering bij leven waarop u zelf recht hebt.

Uitkering hoger dan vrijstelling
Was de uitkering hoger dan het bedrag van uw vrijstelling? Dan moet u belasting betalen over de opgebouwde rente van het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt. U vult dit bedrag in bij 'Belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning'.

Uitkering bij overlijden
Keert de kapitaalverzekering uit bij overlijden van u of uw fiscale partner? Dan wordt de vrijstelling van de langstlevende fiscale partner nog verhoogd met het bedrag dat zijn fiscale partner door het overlijden niet meer kon gebruiken. Die verhoging is nooit meer dan het bedrag dat door het overlijden wordt uitgekeerd.

Het belaste deel van een overlijdensuitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning moet worden aangegeven door degene die de uitkering volgens de polis krijgt.

Kapitaalverzekering afgesloten voor 1 januari 1992
Had u een kapitaalverzekering die is afgesloten voor 1 januari 1992? Hebt u het verzekerde kapitaal na 31 december 1991 niet verhoogd of alleen verhoogd op basis van een clausule die al voor 1 januari 1992 op de polis stond? En hebt u deze verzekering per 1 januari 2001 omgezet in een kapitaalverzekering eigen woning? Dan wordt het bedrag van uw maximumvrijstelling in box 1 ( 147.500) verhoogd met de waarde van uw kapitaalverzekering op 1 januari 2001. De totale vrijstelling is nooit meer dan het bedrag van de eigenwoningschuld op het moment van uitkering.
Ik heb meen ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer de betaalde premie hoger is dan de uitgekeerde waarde van de polis je ook van de vrijstelling gebruik kunt maken. Is dat zo? De informatie hierboven maakt het voor mij in ieder geval niet duidelijker.
pi_78847562
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:42 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens de informatie in het belastingprogramma voldoe ik niet aan de voorwaarden om voor vrijstelling in aanmerking te komen. De belastingdienst zeg daarover:
[..]

Ik heb meen ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer de betaalde premie hoger is dan de uitgekeerde waarde van de polis je ook van de vrijstelling gebruik kunt maken. Is dat zo? De informatie hierboven maakt het voor mij in ieder geval niet duidelijker.
Die vrijstelling is júist bedoeld om te voorkomen dat je moet afrekenen. Als de betaalde premie hoger is dan de uitkering, dan valt er niets af te rekenen. (alleen het rentebestanddeel is belast in box 1 als je geen vrijstelling benut.)
pi_78848268
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die vrijstelling is júist bedoeld om te voorkomen dat je moet afrekenen. Als de betaalde premie hoger is dan de uitkering, dan valt er niets af te rekenen. (alleen het rentebestanddeel is belast in box 1 als je geen vrijstelling benut.)
Okay bedankt. Eigenlijk hoef ik het uitgekeerde bedrag dus helemaal niet in de aangifte te vermelden?
  zondag 7 maart 2010 @ 15:30:42 #70
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78848807
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan klopt mijn antwoord toch?
Als hij voldoet aan de voorwaarden, heeft ie het goed ingevuld. Als hij niet aan de voorwaarden voldoet, dus niet.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:34:30 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78848920
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik krijg bij box 3 alleen de vraag of wij bezittingen hadden.. nou nee dus. Als ik ja aanvink krijg ik ook alleen maar de optie om spaargeld in te vullen. Schulden kan ik nergens vinden.
Dan kijk je niet goed.
Als je je spaargeld kunt invullen, heb je ook de optie om schulden in te vullen. Staat er namelijk direct onder aan de linkerkant van het scherm. Daar kom je vanzelf als je 'akkoord' geeft.

En als je de vraag heeft u bezittingen met 'nee' aanvinkt, is het sowieso vreemd. Ik mag toch aannemen dat je minimaal één bankrekening hebt. Dus die vraag zou je sowieso met 'ja' horen te beantwoorden.
pi_78849020
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan klopt mijn antwoord toch?
Als hij voldoet aan de voorwaarden, heeft ie het goed ingevuld. Als hij niet aan de voorwaarden voldoet, dus niet.
Ja dat klopt ook wel maar ik ben benieuwd of ik het uitgekeerde bedrag dan elders in het aangifteprogramma zou moeten opgeven? De helpinformatie bij het aangifteprogramma geeft daar geen uitsluitsel over. Het geeft enkel de voorwaarden voor vrijstelling weer, maar geeft niet aan wat je moet doen als je daarvoor niet in aanmerking komt. Tevens geeft het geen antwoord op de vraag wat je moet doen wanneer de uitkering onder het aan premie betaalde bedrag blijft.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:50:27 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78849407
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:37 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Ja dat klopt ook wel maar ik ben benieuwd of ik het uitgekeerde bedrag dan elders in het aangifteprogramma zou moeten opgeven? De helpinformatie bij het aangifteprogramma geeft daar geen uitsluitsel over. Het geeft enkel de voorwaarden voor vrijstelling weer, maar geeft niet aan wat je moet doen als je daarvoor niet in aanmerking komt. Tevens geeft het geen antwoord op de vraag wat je moet doen wanneer de uitkering onder het aan premie betaalde bedrag blijft.
Volgens FH hoef je er niets mee te doen. Die verdient z'n brood ermee en heeft er verstand van.
  zondag 7 maart 2010 @ 16:36:52 #74
289108 Xpresso
yeah right!
pi_78851014
ff een vraagje. Ik ben via dat aangifteprogramma 2009 op de pc mn belastingpapieren aan het invullen. Ben er best een noob in wat dat betreft. Maargoed nu mijn misschien wel domme vragen:

Ze vragen in het begin al gelijk of ik samenwoon met een huisgenoot of met vriendin of kind van 27 jaar of ouder. Ik woonde heel 2009 thuis bij mn vader. Ik neem aan dat ik nee hoor in te vullen?

Ik heb in 2009 een nieuwbouwwoning gekocht. Helaas is door omstandigheden nog niet begonnen met de bouw. Nu vragen ze in het programma of ik een eigen woning heb: Wat moet ik hierbij invullen ja of nee. Aangezien ik wel bouwrente betaald heb in 2009?

Ik heb die woning gekocht met de koopsubsidieregeling. Wat ik hierover gevonden heb: (Koopsubsidie is een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten. De bijdrage bedraagt maximaal ¤ 170,16 per maand. Deze bijdrage is belastingvrij)
Neem dus aan dat ik dit nergens hoef in te vullen.

alvast bedankt
weak!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 7 maart 2010 @ 16:48:47 #75
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78851383
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:36 schreef Xpresso het volgende:
ff een vraagje. Ik ben via dat aangifteprogramma 2009 op de pc mn belastingpapieren aan het invullen. Ben er best een noob in wat dat betreft. Maargoed nu mijn misschien wel domme vragen:

Ze vragen in het begin al gelijk of ik samenwoon met een huisgenoot of met vriendin of kind van 27 jaar of ouder. Ik woonde heel 2009 thuis bij mn vader. Ik neem aan dat ik nee hoor in te vullen?
Als je ja invult zul je zien dat je nog meer vragen krijgt waardoor je uiteindelijk er op uit komt dat je net zo goed nee in had kunnen vullen
quote:
Ik heb in 2009 een nieuwbouwwoning gekocht. Helaas is door omstandigheden nog niet begonnen met de bouw. Nu vragen ze in het programma of ik een eigen woning heb: Wat moet ik hierbij invullen ja of nee. Aangezien ik wel bouwrente betaald heb in 2009?

Ik heb die woning gekocht met de koopsubsidieregeling. Wat ik hierover gevonden heb: (Koopsubsidie is een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten. De bijdrage bedraagt maximaal ¤ 170,16 per maand. Deze bijdrage is belastingvrij)

alvast bedankt
De rest laat ik aan de anderen over....
  zondag 7 maart 2010 @ 17:00:03 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78851739
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:36 schreef Xpresso het volgende:

Het staat er toch heel duidelijk: "Woonde u in 2009 samen met uw kind of met uw vader of moeder? En was u op allebei op 31 december 2008 27 jaar of ouder? Kies dan ook 'Ja'."
quote:
Hier vul je dus wel ja in.
quote:

alvast bedankt
Als het belastingvrij is, zou ik het maar niet opgeven. Anders wordt er alsnog belasting over geheven.
  zondag 7 maart 2010 @ 17:08:58 #77
289108 Xpresso
yeah right!
pi_78851990
zei toch dat ik een noob was hierin

Maargoed. Als ik ja intyp bij eigen woning moet ik woz waarde en een hele reeks vragen invullen waar ik tot nu toe dus nog niks kan invullen aangezien er nog een zandbak ligt. Wat moet ik hier doen?
weak!
  zondag 7 maart 2010 @ 17:13:30 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78852166
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:08 schreef Xpresso het volgende:
zei toch dat ik een noob was hierin

Maargoed. Als ik ja intyp bij eigen woning moet ik woz waarde en een hele reeks vragen invullen waar ik tot nu toe dus nog niks kan invullen aangezien er nog een zandbak ligt. Wat moet ik hier doen?
Je zult een WOZ-waarde moeten invullen, de uitzonderingssituatie moeten invullen want anders wordt de renteaftrek niet toegepast.
Het maakt dan niet uit welke WOZ-waarde je (beide keren) invult.
pi_78855654
Meeleespost
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_78857144
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan ¤ 2.984,-?
Dat zegt het programma zelf als je klaar met je studie in Augustus. T/m December geeft andere bedragen. 4496
  zondag 7 maart 2010 @ 20:39:19 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78860377
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:37 schreef Hiya het volgende:

[..]

Dat zegt het programma zelf als je klaar met je studie in Augustus. T/m December geeft andere bedragen. 4496
Hij begint in 2009 met een HBO studie en jij rekent dan vanaf januari t.m. augustus?
Hoe kom je daar dan bij?
pi_78867402
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan kijk je niet goed.
Als je je spaargeld kunt invullen, heb je ook de optie om schulden in te vullen. Staat er namelijk direct onder aan de linkerkant van het scherm. Daar kom je vanzelf als je 'akkoord' geeft.

En als je de vraag heeft u bezittingen met 'nee' aanvinkt, is het sowieso vreemd. Ik mag toch aannemen dat je minimaal één bankrekening hebt. Dus die vraag zou je sowieso met 'ja' horen te beantwoorden.
Nee, eerlijk waar..... ik heb bezittingen met ja aangevinkt, en vervolgens dat het geld wat we hebben niet boven die 41k ofzo uitkomt. Er komt nergens het woord schulden naar voren.
Er staat links ook alleen box 3, sparen en beleggen. Niks schulden. Heel stom, vorig jaar kon ik het ook al niet vinden.
Als ik de help gebruik en ik typ schuld in, dan zie je wel dat dat box 3 zou moeten zijn, maar niet waar ik het in kan vullen.
Heb het dus nog steeds niet gevonden. Als jij een screenshot hebt waar het moet staan of wat je moet aanvinken zodat je het kan invullen?
pi_78867766
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:29 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Nee, eerlijk waar..... ik heb bezittingen met ja aangevinkt, en vervolgens dat het geld wat we hebben niet boven die 41k ofzo uitkomt. Er komt nergens het woord schulden naar voren.
Er staat links ook alleen box 3, sparen en beleggen. Niks schulden. Heel stom, vorig jaar kon ik het ook al niet vinden.
Als ik de help gebruik en ik typ schuld in, dan zie je wel dat dat box 3 zou moeten zijn, maar niet waar ik het in kan vullen.
Heb het dus nog steeds niet gevonden. Als jij een screenshot hebt waar het moet staan of wat je moet aanvinken zodat je het kan invullen?
Dan druk je gewoon ook op ja, laat je het vakje bezittingen leeg of je vult gewoon de bankrekening nummers in met de saldo's voor de formaliteit en klik je akkoord. Dan kom je wel bij ''schulden''
pi_78867838
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:36 schreef justmattie het volgende:

[..]

Dan druk je gewoon ook op ja, laat je het vakje bezittingen leeg of je vult gewoon de bankrekening nummers in met de saldo's voor de formaliteit en klik je akkoord. Dan kom je wel bij ''schulden''
Zelfs dan niet
Ik heb het programma ook maar even op een andere pc gedownload en dan kom ik er ook niet.
Ik heb ondertussen een papieren P-biljet aangevraagd.. doe wel op die manier aangifte.
pi_78868362
Ik kan het verkeerd doen natuurlijk, maar dit krijg ik wanneer ik de stappen doe wat ik zei.

pi_78868487
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:29 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Da's niet zo gek. Jij geeft zelf aan dat je met je bezittingen niet boven de vrijstelling uitkomt. Dan zijn je schulden ook niet relevant.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 7 maart 2010 @ 23:08:27 #87
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78869419
Met schulden kun je de hoogte van je bezittingen laten afnemen... en als de bezittingen al niet boven de grens uitkomen kun je daar ook niets afhalen....

Je krijgt er geen extra aftrekpost door....
pi_78877064
Dankje voor de screenshot! Ik heb echt nog wel 10 keer gekeken, ook allemaal vinkjes op verschillende plekken gezet, maar op ik krijg schulden er op geen enkele manier bij te staan
pi_78877086
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:08 schreef Zweefvliegje het volgende:
Dankje voor de screenshot! Ik heb echt nog wel 10 keer gekeken, ook allemaal vinkjes op verschillende plekken gezet, maar op ik krijg schulden er op geen enkele manier bij te staan
Lees even twee post boven de jouwe: als je aangeeft dat je minder dan de vrijstelling hebt, dan krijg je dat venster met schulden helemaal niet.....die is dan immers niet nodig (je krijgt dan ook geen invulmogelijkheid voor je spaargeld.... vink maar eens 'ja' aan)
pi_78877272
Het klopt toch nog steeds dat je eigenhuisforfait is gemaximeerd op het bedrag dat je aftrekt aan betaalde rente?
pi_78877358
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:31 schreef HiZ het volgende:
Het klopt toch nog steeds dat je eigenhuisforfait is gemaximeerd op het bedrag dat je aftrekt aan betaalde rente?
Het komt op hetzelfde neer, maar nee: als je betaalde rente lager is dan je EWF, dan krijg je een extra aftrekpost ter grootte van het verschil. Je eigenwoningforfait wordt dus niet kleiner.
  maandag 8 maart 2010 @ 09:30:08 #92
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_78878350
Bijna 9000 euro terug, lekkah
pi_78882621
Super dit topic Nou heb ik ook mijn teruggave studiekosten berekend, maar ik heb eigenlijk wat experts nodig om te kijken of het klop. Ik durf nog niet hopen dat ik echt dit geld terug krijg

Ik heb in 2009 van januari t/m december gestudeerd (HBO), maar ik kom met de uitgaven niet boven de 2x normbedrag uit. Dan staat er dus dat je het verschil tussen het totaal van de normbedragen en
het totaal van de prestatiebeurs mag aftrekken. In mijn geval is het normbedrag 2248 en ik heb ¤1120,- stufi gekregen. Dan is het dus ¤2248 - ¤1120=1128. Min de drempel van 500 blijft er dan ¤628,- over.

Klopt deze berekening? Of is mijn poging tot het zelf doen mislukt En kan ik daarna de kosten voor boeken (waarvan ik de bonnetjes nog heb) etc. hier ook nog bijrekenen?

Alvast bedankt!!
  maandag 8 maart 2010 @ 12:10:05 #94
171697 pulletje
Ondertitel
pi_78883615
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:30 schreef Klummie het volgende:
Bijna 9000 euro terug, lekkah
dat tikt lekker aan!

wij krijgen met 2en 700,- terug.. is toch ook lekker..
Hebben geen aftrekposten in 2009 gehad..

Ik wel in de jaren daarvoor en daar heb ik nooit iets mee gedaan..
Eens kijken of ik daar nog iets mee kan..
Signature
pi_78884508
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Busybee het volgende:
Super dit topic Nou heb ik ook mijn teruggave studiekosten berekend, maar ik heb eigenlijk wat experts nodig om te kijken of het klop. Ik durf nog niet hopen dat ik echt dit geld terug krijg

Ik heb in 2009 van januari t/m december gestudeerd (HBO), maar ik kom met de uitgaven niet boven de 2x normbedrag uit. Dan staat er dus dat je het verschil tussen het totaal van de normbedragen en
het totaal van de prestatiebeurs mag aftrekken. In mijn geval is het normbedrag 2248 en ik heb ¤1120,- stufi gekregen. Dan is het dus ¤2248 - ¤1120=1128. Min de drempel van 500 blijft er dan ¤628,- over.

Klopt deze berekening?
Dat lijkt me te kloppen, ja.
quote:
Of is mijn poging tot het zelf doen mislukt En kan ik daarna de kosten voor boeken (waarvan ik de bonnetjes nog heb) etc. hier ook nog bijrekenen?
Nee, en nee.
quote:
Alvast bedankt!!
pi_78884987
Thanks! Ruim 600 euro
pi_78890248
Ik heb ietwat hetzelfde vraag als Random..... Het antwoord is dan al wel bekend, maar wat zijn de gevolgen ervan?
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:06 schreef RandomMoron het volgende:
ik snap even wat niet..
ik was de teruggaaf aan het invullen en heb rond de 600 aan loonbelasting wat ik terug kan vragen.
Als ik dan bij aftrekposten mijn studie invul en alle kosten die ik gemaakt heb kan ik alsnog alleen maar 600 euro terugkrijgen. Wat is dan het punt om mijn aftrekposten in te vullen als ik dan toch niets meer of minder terugkrijg?
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je kan niet meer terug krijgen dan dat er is ingehouden. Als je niet al je aftrekposten in dit jaar kan gebruiken, schuift het niet-gebruikte deel door naar volgend jaar. Het heeft dus wel degelijk zin om ze in te vullen.
Dus, stel dat ik uitgaves heb gemaakt voor mijn studie á ¤5000 zonder stufie en daarbij heb ik ¤300 aan zorgkosten. Dit is gezamelijk opgeteld als ¤5300 min de drempel van ¤500 is ¤4800

Het bedrag van ¤4800 word van het bedrag uit box 1 afgehaald, laten we zeggen het bedrag in box 1 = ¤11.000-4800 word dus ¤6200. Het bedrag van ¤6200 is dus je nieuwe verzamelinkomen, hoe moet ik dit zien (het verzamelinkomen)? Dat ik volgend jaar, de gemaakte kosten voor mijn studie pas terugzie of, wordt het bedrag van ¤6200 doorberekend naar het bedrag van ¤11.000 en het verschil hierin dus: ¤11.000-¤6200= ¤4800 wordt uitgekeerd in 2010?

Maar daarnaast krijg ik wel een leuk bedrag terug van de loonheffingen

Alvast bedankt
I pwn u!
pi_78890254
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hij begint in 2009 met een HBO studie en jij rekent dan vanaf januari t.m. augustus?
Hoe kom je daar dan bij?
Ipv begonnen had ik per abuis 'klaar' gelezen. Kwam misschien een beetje door mijn eigen situatie, ben augustus 2009 afgestudeerd van het HBO.
pi_78890430
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:58 schreef weasel85 het volgende:
Ik heb ietwat hetzelfde vraag als Random..... Het antwoord is dan al wel bekend, maar wat zijn de gevolgen ervan?
...
Dus, stel dat ik uitgaves heb gemaakt voor mijn studie á ¤5000 zonder stufie en daarbij heb ik ¤300 aan zorgkosten. Dit is gezamelijk opgeteld als ¤5300 min de drempel van ¤500 is ¤4800

Het bedrag van ¤4800 word van het bedrag uit box 1 afgehaald, laten we zeggen het bedrag in box 1 = ¤11.000-4800 word dus ¤6200. Het bedrag van ¤6200 is dus je nieuwe verzamelinkomen, hoe moet ik dit zien (het verzamelinkomen)? Dat ik volgend jaar, de gemaakte kosten voor mijn studie pas terugzie of, wordt het bedrag van ¤6200 doorberekend naar het bedrag van ¤11.000 en het verschil hierin dus: ¤11.000-¤6200= ¤4800 wordt uitgekeerd in 2010?

Maar daarnaast krijg ik wel een leuk bedrag terug van de loonheffingen

Alvast bedankt
Nee, als eerst je inkomen (vóór de aftrekposten dus) 11.000 was, en na je aftrekposten nog steeds >0, heb je dus je aftrekposten "opgemaakt".

De doorschuiving vindt plaats als je bijvoorbeeld maar 4.000 inkomen hebt gehad, en dus (met dezelfde aftrekposten als hierboven) 800 euro niet kan gebruiken. Die 800 schuift dan door naar het volgende jaar.
pi_78890538
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lees even twee post boven de jouwe: als je aangeeft dat je minder dan de vrijstelling hebt, dan krijg je dat venster met schulden helemaal niet.....die is dan immers niet nodig (je krijgt dan ook geen invulmogelijkheid voor je spaargeld.... vink maar eens 'ja' aan)
Ah, duidelijk het is eindelijk gelukt.
Maar begrijp ik goed dat ik de IB lening van m'n vriend niet in mag vullen?
Want als ik wel alles aanklik op ja en dan invul dat hij op 1-1 300 euro op de bankrekening had en op 31-12 600 euro (geschat, moet ik nog even nakijken), en hij heeft een studieschuld van 12000 euro op 1-1 en 10000 euro op 31-12, dan krijg ik wel meer terug. maar omdat wij dus geen 41.000 euro op de spaarrekening hebben mag dat niet?
pi_78890664
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:05 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Ah, duidelijk het is eindelijk gelukt.
Maar begrijp ik goed dat ik de IB lening van m'n vriend niet in mag vullen?
Want als ik wel alles aanklik op ja en dan invul dat hij op 1-1 300 euro op de bankrekening had en op 31-12 600 euro (geschat, moet ik nog even nakijken), en hij heeft een studieschuld van 12000 euro op 1-1 en 10000 euro op 31-12, dan krijg ik wel meer terug. maar omdat wij dus geen 41.000 euro op de spaarrekening hebben mag dat niet?
Dan doe je iets fout. Als je niet meer dan die +/-41.000 euro hebt, wordt er geen belasting geheven over je spaargeld. Het invullen van een schuld kan in dat geval dan ook niet van invloed zijn op het totale bedrag wat je terugkrijgt. Nog even goed nakijken dus!
pi_78892058
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:02 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nee, als eerst je inkomen (vóór de aftrekposten dus) 11.000 was, en na je aftrekposten nog steeds >0, heb je dus je aftrekposten "opgemaakt".

De doorschuiving vindt plaats als je bijvoorbeeld maar 4.000 inkomen hebt gehad, en dus (met dezelfde aftrekposten als hierboven) 800 euro niet kan gebruiken. Die 800 schuift dan door naar het volgende jaar.
Duidelijk, bedankt
I pwn u!
pi_78893318
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:09 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan doe je iets fout. Als je niet meer dan die +/-41.000 euro hebt, wordt er geen belasting geheven over je spaargeld. Het invullen van een schuld kan in dat geval dan ook niet van invloed zijn op het totale bedrag wat je terugkrijgt. Nog even goed nakijken dus!
Dankjewel dat zal ik doen!
Misschien dat ik toch maar even een boekhouder of weer ik veel wie in de arm neem. Ons inkomen (lees dat van m'n vriend) is helaas te hoog om gratis hulp te krijgen bij de aangifte.
  maandag 8 maart 2010 @ 18:53:25 #104
289108 Xpresso
yeah right!
pi_78900689
Kan iemand mij helpen. Ik snap er niets van.

Ff in kort:

Vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht. Bij notaris geweest. Betaal sinds april 2009 bouwrente. Door omstandigheden is de bouw nog steeds niet begonnen. Ik betaalde wel gewoon de bouwrente door.

Nu ben ik dus nog bezig om dat online belastingsprogramma in te vullen maar zit in dit gedeelte vast.
Ik heb dus geen woning, weet geen woz waarde niets. Enigste wat ik heb is een zandbak!
Wat moet ik hier overal invullen. De lening voor de hypotheek bedraagd 136.000 euro. Iemand?

weak!
  maandag 8 maart 2010 @ 18:56:13 #105
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78900840
Wat heb je voor de grond betaald?
Dan vul je dat in als WOZ-waarde. Eveneens onder bijzondere situaties invullen en klaar.
  One tough cookie maandag 8 maart 2010 @ 19:48:55 #106
169210 liesje1979
pi_78903650
Hoi,
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik snap er zelf maar weinig van.

Eerder in dit topic las ik dat je de aanvullende zorgeverzekering (zit daar ook extra tandarts verzekering bij? ) af kan trekken mits 1,65 van je verzamelinkomen minder is dan 420 euro.
Dit is bij mij het geval en ik betaal ongeveer 35 euro aanvullend.
(Op mijn jaaropgaaf staat echter bij premieaanvullend 0.)

Nu belde ik net met mijn vader en die had het over zorgtoeslag. Ik heb online gekeken of ik daar recht op had en ik zou 49 euro per maand terug kunnen krijgen. Dit zou ik ook met terugwerkende kracht over 2009 kunnen vragen?

Maar ik neem aan dat ik dan niet meer de aanvullende verzekering als aftrekpost kan gebruiken.
Wat is nou slimmer? Mij lijkt het dat zorgtoeslag met terugwerkende kracht veel gunstiger is?

[/Noob]
pi_78903773
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:48 schreef liesje1979 het volgende:
Hoi,
Misschien kunnen jullie mij helpen want ik snap er zelf maar weinig van.

Eerder in dit topic las ik dat je de aanvullende zorgeverzekering (zit daar ook extra tandarts verzekering bij? ) af kan trekken mits 1,65 van je verzamelinkomen minder is dan 420 euro.
Dit is bij mij het geval en ik betaal ongeveer 35 euro aanvullend.
(Op mijn jaaropgaaf staat echter bij premieaanvullend 0.)

Nu belde ik net met mijn vader en die had het over zorgtoeslag. Ik heb online gekeken of ik daar recht op had en ik zou 49 euro per maand terug kunnen krijgen. Dit zou ik ook met terugwerkende kracht over 2009 kunnen vragen?

Maar ik neem aan dat ik dan niet meer de aanvullende verzekering als aftrekpost kan gebruiken.
Wat is nou slimmer? Mij lijkt het dat zorgtoeslag met terugwerkende kracht veel gunstiger is?

[/Noob]
Lies mijn antwoord staat in de SC.
  One tough cookie maandag 8 maart 2010 @ 19:53:07 #108
169210 liesje1979
pi_78903855
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:51 schreef Coos het volgende:

[..]

Ik lees het net. Maar niet dat over die zorgtoeslag.
pi_78904269
quote:
Op maandag 8 maart 2010 19:51 schreef Coos het volgende:

[..]

Aanvullende ziektekosten kan je alleen maar aftreken voor 2008 en eerder. Voor 2009 kan dit niet meer. Je kan wel je oude aangiften opnieuw aangeven (dacht ik???)

Over je zorgtoeslag, ja dat kan je nog terug krijgen over 2009. Voor 1 april 2010!
  One tough cookie maandag 8 maart 2010 @ 20:02:15 #110
169210 liesje1979
pi_78904338
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:01 schreef Hiya het volgende:

[..]

Aanvullende ziektekosten kan je alleen maar aftreken voor 2008 en eerder. Voor 2009 kan dit niet meer. Je kan wel je oude aangiften opnieuw aangeven (dacht ik???)

Over je zorgtoeslag, ja dat kan je nog terug krijgen over 2009. Voor 1 april 2010!
Ik heb het nog nooit afgetrokken volgens mij, maar 2008 is wel heel ver terug.
Bedankt voor je antwoord, cool!
pi_78905011
Een goede kennis van mijn vader is belastingadviseur, deze beste man is nu mijn aangifte aan het invullen. Bijzonder dit jaar is dat ik in 2009 een huis heb gekocht! Hoewel ik hem vertrouw vind ik het belangrijk dat ik zelf ook weet wat er speelt en wat hij doet. Wat kan ik dus aan aftrekposten terug krijgen?
pi_78905237
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:14 schreef _The_General_ het volgende:
Een goede kennis van mijn vader is belastingadviseur, deze beste man is nu mijn aangifte aan het invullen. Bijzonder dit jaar is dat ik in 2009 een huis heb gekocht! Hoewel ik hem vertrouw vind ik het belangrijk dat ik zelf ook weet wat er speelt en wat hij doet. Wat kan ik dus aan aftrekposten terug krijgen?
Ongeveer het dubbele van de helft en met een beetje geluk nog een beetje.
pi_78905416
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:18 schreef Hiya het volgende:

[..]

Ongeveer het dubbele van de helft en met een beetje geluk nog een beetje.
Bemiddelingskosten, notariskosten, taxatie? NHG? etc
  maandag 8 maart 2010 @ 20:40:22 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78906459
quote:
Op maandag 8 maart 2010 20:21 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Bemiddelingskosten, notariskosten, taxatie? NHG? etc
Alleen de kosten die je hebt moeten maken voor de eigenwoningschuld.
Dus niet de kosten van levering. Bijv. wel de kosten voor de hypotheekakte.
Klik eens op Help of druk op F1. Daar staan veeeeeeeel meer voorbeelden.
pi_78909267
Zonet de belastingaangifte voor 2009 ingevuld. Vorig jaar pappa geworden en de ouderschapsverlof uren van mijn vrouw, tevens fiscaal partner, ingevuld (232 uur - 926 euro). Ondanks dit bedrag is de teruggave bijna 2 maal zo hoog dan verleden jaar (van 2.700 naar 5.400 euro). Totaal betaalde hypotheek rente zit maar 500 euro hoger ten opzichte van vorig jaar, klopt dit wel?
Huh?
pi_78909802
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:32 schreef Donders het volgende:
Zonet de belastingaangifte voor 2009 ingevuld. Vorig jaar pappa geworden en de ouderschapsverlof uren van mijn vrouw, tevens fiscaal partner, ingevuld (232 uur - 926 euro). Ondanks dit bedrag is de teruggave bijna 2 maal zo hoog dan verleden jaar (van 2.700 naar 5.400 euro). Totaal betaalde hypotheek rente zit maar 500 euro hoger ten opzichte van vorig jaar, klopt dit wel?
Waarschijnlijk komt dit omdat je nu recht op bepaalde heffingskortingen omdat je een kind hebt en ouderschapsverlof hebt opgenomen. Heb je de terugval in loon wel goed berekend?
pi_78909913
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:43 schreef Hiya het volgende:

[..]

Waarschijnlijk komt dit omdat je nu recht op bepaalde heffingskortingen omdat je een kind hebt en ouderschapsverlof hebt opgenomen. Heb je de terugval in loon wel goed berekend?
Ja, die is met bijna 4000 euro terug gegaan. Heeft dat er iets mee te maken dan?
Huh?
pi_78910096
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:45 schreef Donders het volgende:

[..]

Ja, die is met bijna 4000 euro terug gegaan. Heeft dat er iets mee te maken dan?
Gok van wel. Wacht even je definitieve aanslag af.
pi_78910227
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:49 schreef Hiya het volgende:

[..]

Thanks!
Huh?
  maandag 8 maart 2010 @ 21:58:29 #120
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78910529
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:45 schreef Donders het volgende:

[..]

Ja, maar de heffingskorting is niet meer dan ¤ 926,-.
Dus als dit de enige verschillen zijn, is het wel vreemd dat je dubbel zoveel terug krijgt.
Je kunt natuurlijk makkelijk je aangifte van 2008 ernaast leggen en kijken waar de verschillen zitten.
  maandag 8 maart 2010 @ 21:59:18 #121
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78910579
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:49 schreef Hiya het volgende:

[..]

Da's een lekker advies,...
Misschien moeten we de meeste vragen maar op die manier afhandelen.
pi_78911235
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dus als dit de enige verschillen zijn, is het wel vreemd dat je dubbel zoveel terug krijgt.
Je kunt natuurlijk makkelijk je aangifte van 2008 ernaast leggen en kijken waar de verschillen zitten.
Dat is een probleem omdat de aangifte van 2008 niet meer heb, stom stom stom. Ik sta er ook van te kijken, maar in mijn ogen alles goed ingevuld. Ik maak me er nu best wel druk om helemaal omdat ik het nu niet meer kan veranderen.
Huh?
  maandag 8 maart 2010 @ 22:18:31 #123
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78911654
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:11 schreef Donders het volgende:

[..]

Dat is een probleem omdat de aangifte van 2008 niet meer heb, stom stom stom. Ik sta er ook van te kijken, maar in mijn ogen alles goed ingevuld. Ik maak me er nu best wel druk om helemaal omdat ik het nu niet meer kan veranderen.
Wat kun je niet meer veranderen?
  maandag 8 maart 2010 @ 22:20:16 #124
101884 PeRi
Allons-y!
pi_78911763
Vraag over aftrekpost dieet; Is een (gedateerde) brief van de specialist aan de huisarts waarin hij duidelijk aangeeft dat ik lactose intolerant ben, voldoende om eventueel te kunnen overleggen als dieetverklaring? Ik gebruik er ook wat medicijnen voor die niet vergoed worden,die heb ik bij medicijnen ingevoerd - maar ik let op wat ik wel en niet eet en gebruik zo min mogelijk producten waar het in zit. Voorgaande jaren heb ik het lactose-beperkt dieet ook als aftrekpost ingevoerd.
Whatever I want.
pi_78911905
TVP

Nog 3 weken en dan moet het binnen zijn
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  maandag 8 maart 2010 @ 22:22:59 #126
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78911915
quote:
Volgde u een dieet op doktersvoorschrift? Dan mag u een vast bedrag voor deze kosten aftrekken. U mag per persoon een vast bedrag voor dieetkosten aftrekken. U hebt een dieetbevestiging nodig als wij erom vragen. Het vaste bedrag staat in de Dieetlijst. Staat uw dieet niet in de lijst, dan kunt u geen bedrag aftrekken.
Lijkt me wel. Ik mag aannemen dat een specialist ook onder dokter valt.
pi_78911928
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat kun je niet meer veranderen?
Ik heb de aangifte al opgestuurd. Ik heb hem tig keer doorlopen en kon gewoon niets vinden dus opgestuurd. Achteraf misschien niet zo slim.
Ik heb de gegevens via digid opgehaald. Als ik niets aanpaste en doorklikte (ook zonder hypotheekrente in te vullen) kregen we al bijna 1700 euro terug, niet bij stilgestaan toen. Daarna gegevens ingevuld, gecontroleerd en opgestuurd... Nu ben ik er niet meer zeker van.
Ik kan er nu niets meer aan veranderen
Huh?
  maandag 8 maart 2010 @ 22:24:11 #128
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78911974
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:23 schreef Donders het volgende:

[..]

Ik heb de aangifte al opgestuurd. Ik heb hem tig keer doorlopen en kon gewoon niets vinden dus opgestuurd. Achteraf misschien niet zo slim.
Ik heb de gegevens via digid opgehaald. Als ik niets aanpaste en doorklikte (ook zonder hypotheekrente in te vullen) kregen we al bijna 1700 euro terug, niet bij stilgestaan toen. Daarna gegevens ingevuld, gecontroleerd en opgestuurd... Nu ben ik er niet meer zeker van.
Ik kan er nu niets meer aan veranderen
Tuurlijk wel.
Je kunt de aangifte corrigeren en opnieuw versturen.
De laatst ingediende aangifte zal dan worden behandeld.
  maandag 8 maart 2010 @ 22:25:38 #129
101884 PeRi
Allons-y!
pi_78912055
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:22 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Lijkt me wel. Ik mag aannemen dat een specialist ook onder dokter valt.
Bedankt, wilde het toch even ook van een ander horen - en bevestigd krijgen voor mezelf dat ik niet te ver zoek naar een reden om aftrekposten in te voeren . Zal morgen ook wel even bellen voor de zekerheid.
Whatever I want.
  maandag 8 maart 2010 @ 22:26:33 #130
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78912099
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:25 schreef PeRi het volgende:

[..]

Bedankt, wilde het toch even ook van een ander horen - en bevestigd krijgen voor mezelf dat ik niet te ver zoek naar een reden om aftrekposten in te voeren . Zal morgen ook wel even bellen voor de zekerheid.
Bellen met,...? De belastingtelefoon?
  maandag 8 maart 2010 @ 22:26:55 #131
101884 PeRi
Allons-y!
pi_78912128
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:26 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Bellen met,...? De belastingtelefoon?
Ja .
Whatever I want.
  maandag 8 maart 2010 @ 22:29:00 #132
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78912243
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:26 schreef PeRi het volgende:

[..]

Ja .
Post het antwoord hier ook even. Weten we gelijk of we het bij het juiste eind hebben.
pi_78912363
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:25 schreef PeRi het volgende:

[..]

Bedankt, wilde het toch even ook van een ander horen - en bevestigd krijgen voor mezelf dat ik niet te ver zoek naar een reden om aftrekposten in te voeren .
Ik ben het met MaW eens, ik denk ook dat zo'n verklaring voldoende moet zijn.
quote:

Zal morgen ook wel even bellen voor de zekerheid.
Als je belt met de belastingtelefoon is de enige zekerheid die je hebt dat je geen duidelijk antwoord gaat krijgen, veel succes dus..
pi_78912459
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tuurlijk wel.
Je kunt de aangifte corrigeren en opnieuw versturen.
De laatst ingediende aangifte zal dan worden behandeld.
Ik zie het inderdaad.
Maar ondanks dat kan ik echt helemaal niets vinden wat niet klopt. Loon heffingen e.d. kloppen allemaal. Rente van de hypoteek keurig bij aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning ingevuld. En de ouderschapsverlof korting bij mij vrouw ingevuld. Alles lijkt gewoonte kloppen. Ik snap het echt niet. Bedankt voor je tijd btw!
Huh?
  maandag 8 maart 2010 @ 22:33:00 #135
101884 PeRi
Allons-y!
pi_78912482
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Post het antwoord hier ook even. Weten we gelijk of we het bij het juiste eind hebben.
Zal ik doen!
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:30 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik ben het met MaW eens, ik denk ook dat zo'n verklaring voldoende moet zijn.
[..]

Als je belt met de belastingtelefoon is de enige zekerheid die je hebt dat je geen duidelijk antwoord gaat krijgen, veel succes dus..
Om dat laatste wil ik daarom juist van zoveel mogelijk personen een positief antwoord . Maar idd, het kan er nogal een warboel zijn, heel irritant.

Bedankt iig voor het antwoord op mijn vraag .
Whatever I want.
  maandag 8 maart 2010 @ 22:43:39 #136
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78913051
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:32 schreef Donders het volgende:

[..]

Ik zie het inderdaad.
Maar ondanks dat kan ik echt helemaal niets vinden wat niet klopt. Loon heffingen e.d. kloppen allemaal. Rente van de hypoteek keurig bij aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning ingevuld. En de ouderschapsverlof korting bij mij vrouw ingevuld. Alles lijkt gewoonte kloppen. Ik snap het echt niet. Bedankt voor je tijd btw!
Met alleen de gegevens die hier staan, kunnen wij natuurlijk ook niet aangeven of het klopt of waar het niet klopt.
pi_78913125
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:33 schreef PeRi het volgende:
Om dat laatste wil ik daarom juist van zoveel mogelijk personen een positief antwoord .
...
Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit
pi_78913697
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:43 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Met alleen de gegevens die hier staan, kunnen wij natuurlijk ook niet aangeven of het klopt of waar het niet klopt.
Dat begrijp ik. Ik vind het gewoon raar dat ik gegevens van internet haal (via digid) en er niets aan verander en meteen 1700 euro terug krijg. Ja, we hebben een kind gekregen vorig jaar, maar dat kan toch niet het verschil zijn? Er moet gewoon iets zijn met de gegevens die ik via internet heb opgehaald waar ik geen invloed op uit kan oefenen.
Is het verstandig om hier achteraan te bellen?
Huh?
  maandag 8 maart 2010 @ 23:12:57 #139
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78914361
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:56 schreef Donders het volgende:

[..]

Dat begrijp ik. Ik vind het gewoon raar dat ik gegevens van internet haal (via digid) en er niets aan verander en meteen 1700 euro terug krijg. Ja, we hebben een kind gekregen vorig jaar, maar dat kan toch niet het verschil zijn? Er moet gewoon iets zijn met de gegevens die ik via internet heb opgehaald waar ik geen invloed op uit kan oefenen.
Je kunt wel bellen. Maar inhoudelijk kunnen ze je toch niet verder helpen.
Heb je de gegevens die je hebt opgehaald, gecontroleerd met de jaaropgaven enz.?
pi_78914544
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:12 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt wel bellen. Maar inhoudelijk kunnen ze je toch niet verder helpen.
Heb je de gegevens die je hebt opgehaald, gecontroleerd met de jaaropgaven enz.?
Yup, alle gegevens kloppen. Woz waarde is 2000 euro hoger, aangepast in de aangifte. Heeft een kind enig voordeel dan? Dat is het enige wat er veranderd is. Werkgever van ons beide is hetzelfde gebleven.
Huh?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 8 maart 2010 @ 23:21:22 #141
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78914685
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:56 schreef Donders het volgende:

[..]

ik neem aan dat je je jaaropgaves er wel naast hebt gelegd?

Mocht je een extra pc hebben zou ik zeggen.. Installeer daar even het programma zonder de gegevens te downloaden en vul dan zelf vanaf de jaaropgaves in en de andere zaken die van belang zijn.. Kijken of je daarmee op hetzelfde uit komt.

in uiterste nood wil ik het hier ook wel testen als je de gegevens PMt..
pi_78914867
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:21 schreef Nizno het volgende:

[..]

ik neem aan dat je je jaaropgaves er wel naast hebt gelegd?

Mocht je een extra pc hebben zou ik zeggen.. Installeer daar even het programma zonder de gegevens te downloaden en vul dan zelf vanaf de jaaropgaves in en de andere zaken die van belang zijn.. Kijken of je daarmee op hetzelfde uit komt.

in uiterste nood wil ik het hier ook wel testen als je de gegevens PMt..
Ja, gegevens van jaaropgaves kloppen allemaal. Goed plan om het programma eens los te installeren.
Ik ga dit nu niet meer doen, moet er morgenochtend vroeg uit. Thanks voor je aanbod, als ik er helemaal niet meer uitkom pm ik je! Ik laat hier, en als je het op prijs stelt via pm, weten wat de uitkomst van de losse installatie is!
Huh?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 8 maart 2010 @ 23:32:05 #143
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78915100
ik heb zelf even absurd hoge loonheffingen ingevuld en eerst zonder kind krege ik 2 maal 18486 terug...
met kind krijg ik 20251 en 18486

Dus ja blijkbaar scheelt een kind 2000 euro
pi_78915105
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Welke heffingskorting is niet meer dan 926? Ouderschaps verlof is maximaal 3.735 als je inkomsten derving hieraan gelijk is of hoger. In het geval van jou is het meer dan 3.735 geweest.
pi_78915204
quote:
Op maandag 8 maart 2010 21:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Da's een lekker advies,...
Misschien moeten we de meeste vragen maar op die manier afhandelen.
Op basis van de verstrekte gegevens kan ik er toch echt niks meer van maken hé.
pi_78915500
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:32 schreef Nizno het volgende:
ik heb zelf even absurd hoge loonheffingen ingevuld en eerst zonder kind krege ik 2 maal 18486 terug...
met kind krijg ik 20251 en 18486

Dus ja blijkbaar scheelt een kind 2000 euro
Ik heb het losse pakket even ingevuld. Ook hieruit komt hetzelfde teruggaaf bedrag. Ik snap er helemaal niets meer van niets meer van...
Huh?
pi_78915588
Het heeft te maken met ons kind. Als ik aangeef dat mijn vrouw geen kind heeft dat geboren is na 31-12-1996 dan komt er een, in mijn ogen, juist bedrag uit.
Huh?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 8 maart 2010 @ 23:59:26 #148
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78915953
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:47 schreef Donders het volgende:
Het heeft te maken met ons kind. Als ik aangeef dat mijn vrouw geen kind heeft dat geboren is na 31-12-1996 dan komt er een, in mijn ogen, juist bedrag uit.
Dan hebben we de oorzaak gevonden
pi_78917252
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:47 schreef Donders het volgende:
Dus hup! Je eerste kind is goud waard bij de belastingdienst
pi_78918785
Inderdaad! Thanks voor de geboden hulp!
Huh?
pi_78923562
Ik heb een vraagje over de aangifte van specifieke zorgkosten. Deze mag je alleen invoeren als je geen vergoeding krijgt: dus als je het niet gedeclareerd krijgt van de ziektekostenverzekering? En ik zit 200 euro boven de drempel. Betekend dit dat ik 200 euro terug zou krijgen?
I will take the sun in my mouth
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 9 maart 2010 @ 11:22:05 #152
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78923675
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:18 schreef warrel het volgende:
Ik heb een vraagje over de aangifte van specifieke zorgkosten. Deze mag je alleen invoeren als je geen vergoeding krijgt: dus als je het niet gedeclareerd krijgt van de ziektekostenverzekering?
als je het niet vergoed krijgt omdat het uitgesloten is. Niet als je je eigen risico nog niet gebruikt had en daarom de vergoeding in het eigen risico kwam.
quote:
En ik zit 200 euro boven de drempel. Betekend dit dat ik 200 euro terug zou krijgen?
nee
pi_78924504
Ok, maar ik kan nog gaan proberen om mijn ziektekosten te declareren. Mag ik ze dan uberhaubt nog als specifieke zorgkosten invoeren?

Ik heb het al gevonden, ik ga het niet invoeren want ik heb nog kans dat ik alles kan declareren.

[ Bericht 29% gewijzigd door warrel op 09-03-2010 11:56:09 ]
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:56:30 #155
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78938305
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:32 schreef Hiya het volgende:

[..]

Welke heffingskorting is niet meer dan 926? Ouderschaps verlof is maximaal 3.735 als je inkomsten derving hieraan gelijk is of hoger. In het geval van jou is het meer dan 3.735 geweest.
Kijk eerst even naar de regels en voorwaarden voordat je onzin post.
quote:
De ouderschapsverlofkorting is het aantal uur ouderschapsverlof dat u hebt opgenomen in 2009 vermenigvuldigd met ¤ 3,99. Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting is maximaal uw belastbaar loon in 2008 min uw belastbaar loon in 2009.
En aangezien het aantal uren maal ¤ 3,99 ¤ 926,- is, is de ouderschapsverlofkorting niet hoger.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 17:58:52 #156
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78938402
quote:
Op maandag 8 maart 2010 23:35 schreef Hiya het volgende:

[..]

Op basis van de verstrekte gegevens kan ik er toch echt niks meer van maken hé.
Jij misschien niet.
Maar anderen vragen even door om dan wel inhoudelijk antwoord te geven.
pi_78939035
Het spijt mij Man At Work. Voortaan zal ik niet meer posten in dit topic. Excuses
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:42:51 #158
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78939323
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 11:52 schreef styliste het volgende:
zijn er dit jaar nog interessante algemene aftrekposten waar je gebruik van kan maken?
Ik vind de post 'Kosten voor een rijksmonument' wel een interessante post. Misschien kun je daar iets mee?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 18:44:36 #159
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78939410
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:29 schreef Hiya het volgende:
Het spijt mij Man At Work. Voortaan zal ik niet meer posten in dit topic. Excuses
Je mag wat mij betreft best posten. Het valt me alleen op dat er regelmatig onvolledige antwoorden staan. Persoonlijk vind ik dat jammer en zorgt het m.i. voor verwarring.
pi_78939989
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je mag wat mij betreft best posten. Het valt me alleen op dat er regelmatig onvolledige antwoorden staan. Persoonlijk vind ik dat jammer en zorgt het m.i. voor verwarring.
Dat is, lijkt mij, navenant aan een vraag stellen op een forum en helemaal als het gaat over belastingzaken. Er zullen hier best een aantal mensen rondlopen die er hun werk van maken maar het overgrote deel niet.

Ik heb persoonlijk zelf een interesse in belastingen maar de duizend en één uitzonderingen ken ik (nog) niet omdat ik ze zelf nog niet heb mee gemaakt.

Als men volledige en correcte antwoorden verwacht dan moet men een belastingadviseur in de arm nemen. En die werken niet voor niets
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:11:38 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78940646
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:58 schreef Hiya het volgende:

[..]

Dat is, lijkt mij, navenant aan een vraag stellen op een forum en helemaal als het gaat over belastingzaken. Er zullen hier best een aantal mensen rondlopen die er hun werk van maken maar het overgrote deel niet.
Het overgrote deel stelt dan ook de vragen.
quote:
Ik heb persoonlijk zelf een interesse in belastingen maar de duizend en één uitzonderingen ken ik (nog) niet omdat ik ze zelf nog niet heb mee gemaakt.
Ik denk niet dat iedereen die hier antwoordt, alle uitzonderingen persoonlijk heeft meegemaakt.
quote:
Als men volledige en correcte antwoorden verwacht dan moet men een belastingadviseur in de arm nemen. En die werken niet voor niets
Geen idee hoe lang je al op WGR post, maar ik kan enkele users noemen van wie het hun dagelijks werk is. En die posten hier toch echt zonder enige geldelijke bijdrage (as far as I know).
pi_78941130
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:11 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het overgrote deel stelt dan ook de vragen.
[..]

Ik denk niet dat iedereen die hier antwoordt, alle uitzonderingen persoonlijk heeft meegemaakt.
[..]

Geen idee hoe lang je al op WGR post, maar ik kan enkele users noemen van wie het hun dagelijks werk is. En die posten hier toch echt zonder enige geldelijke bijdrage (as far as I know).
Ik zeg toch ook niet dat het niet zo is?

Ik zei "Er zullen hier best een aantal mensen rondlopen die er hun werk van maken maar het overgrote deel niet."

Ik weet best dat er hier een aantal mensen hun werk van maken. Is het alleen aan hun voorbehouden om te reageren?

Zo niet dan is het navenant dat de personen die een interesse in IB hebben graag meeposten en meedenken af en toe een fout maken of onvolledig zijn.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:27:20 #163
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78941414
Je zei ook:
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 18:58 schreef Hiya het volgende:
En dat hoeft dus niet.

Af en toe een foutje maken is menselijk. Ik maak ze ook. Maar tussen een foutje maken en ongefundeerd iets roepen vind ik wel een verschil zitten. Maar goed, misschien is dit iets meer voor FB of SC.
pi_78941618
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:27 schreef ManAtWork het volgende:
Je zei ook:
[..]

En dat hoeft dus niet.

Af en toe een foutje maken is menselijk. Ik maak ze ook. Maar tussen een foutje maken en ongefundeerd iets roepen vind ik wel een verschil zitten. Maar goed, misschien is dit iets meer voor FB of SC.
Volledige en correcte antwoorden van een willekeurig persoon die een antwoord geeft op deze website kan je niet verwachten dat ze perfect en foutloos zijn. Ook jij kan dat niet garanderen aan gezien jij niet alle informatie hebt.

Inderdaad is dit geheel offtopic Mocht je op mij willen reageren dan zie ik je PM gaarna tegemoet.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 19:40:44 #165
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78942068
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:31 schreef Hiya het volgende:

[..]

Volledige en correcte antwoorden van een willekeurig persoon die een antwoord geeft op deze website kan je niet verwachten dat ze perfect en foutloos zijn.
Niet alle antwoorden zullen perfect en foutloos zijn. Net zo min als wanneer je er voor betaalt.
quote:
Ook jij kan dat niet garanderen aan gezien jij niet alle informatie hebt.
Daarom vraag ik ook zo vaak zoveel voordat ik een antwoord geef.
pi_78946244
Hoi,

Zijn de kosten van een advocaat en de rechtbank op te geven als kostenpost bij de ib2009 ?

Ik meen me te herinneren dat dit vroeger wel zo was maar is dit nog steeds zo?

Zijn documenten die noodzakelijk zijn ook aftrekbaar ?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:02:04 #167
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78946327
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:00 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Hoi,

Zijn de kosten van een advocaat en de rechtbank op te geven als kostenpost bij de ib2009 ?

Ik meen me te herinneren dat dit vroeger wel zo was maar is dit nog steeds zo?

Zijn documenten die noodzakelijk zijn ook aftrekbaar ?
Waarvoor heb je de advocaat nodig gehad?
En welke documenten bedoel je?
pi_78946407
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:02 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarvoor heb je de advocaat nodig gehad?
Familierecht
quote:
En welke documenten bedoel je?
identiteitsbewijzen etc.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 21:04:28 #169
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78946450
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:03 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Familierecht
[..]

identiteitsbewijzen etc.
In dat geval: nee. Deze kosten kun je niet opvoeren in de aangifte IB.
pi_78946490
Ik kreeg ieder jaar zo een brief om mijn inkomstenbelasting in te vullen maar dit jaar is hij er nog niet, hoef ik het dan niet te doen of is er dan iets fout gegaan?
pi_78946655
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:05 schreef P.F het volgende:
Ik kreeg ieder jaar zo een brief om mijn inkomstenbelasting in te vullen maar dit jaar is hij er nog niet, hoef ik het dan niet te doen of is er dan iets fout gegaan?
Als je de "uitnodiging" klinkt vrijblijvend, is het niet niet hebt gekregen, én je bent geen belasting verschuldigd, hoef je geen aangifte te doen. Het mag wel, als je bijvoorbeeld nog geld terug krijgt.
pi_78946747
Ik heb wel gewerkt maar niet zo veel.. Hmm..
pi_78947138
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:10 schreef P.F het volgende:
Ik heb wel gewerkt maar niet zo veel.. Hmm..
Gewoon even het programma downloaden en invullen, en dan even kijken wat daaruit komt.
pi_78948311
moet nog een jaaropgave van 1 werk krijgen..
pi_78989626
Heb het net ingevuld en opgestuurd.

Ik krijg nog geld terug voornamelijk omdat ik meer ben gaan werken (on call diensten)
En die werden te zwaar belast.

Ik ga dus hoogstwaarschijnlijk naast de standaard maandelijkse teruggave nog een bedrag ontvangen

Zou ongeveer xxx * euro zijn

* Mag ook wel als je ziet wat je daadwerkelijk weggeeft aan die verkwanselaars in het kabinet
  woensdag 10 maart 2010 @ 22:58:25 #176
30443 fris
pure frisheid
pi_78995231
Vraagje dat ziet op fiscaal partnerschap en vrijgesteld bedrag om te schenken aan kind.

Jozef en Maria zijn getrouwd. (verplicht fiscaal partnerschap)
Jozef en Maria gaan scheiden en de echtscheiding is helemaal rond tussen kerst en oud en nieuw. Op 31 december zijn ze ongetrouwd.

Op 31 december wil de (nu ongetrouwde) Jozef een schenking doen aan zijn geliefde zoon Jezus.
Op 31 december wil (nu ongetrouwde) Maria een schenking doen aan haar geliefde zoon Jezus.

Ze willen allebei alleen schenken als het bedrag volledig is vrijgesteld.

Kunnen Jozef en Maria nu allebei het vrijgestelde bedrag (¤ 4.556) schenken of is het totaal van beide schenkingen slechts vrijgesteld wanneer het bij elkaar opgeteld slechts ¤ 4.556 is omdat ze vrijwel het gehele jaar getrouwd waren?

(Is relevant voor IB aangifte omdat het een kwijtschelding op een schuld betreft en de hoogte van de schuld dient ingevuld te worden.)

Dank alvast!
  woensdag 10 maart 2010 @ 23:04:36 #177
101884 PeRi
Allons-y!
pi_78995530
quote:
Op maandag 8 maart 2010 22:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Het antwoord was: "Ehh ja ik denk dat een brief van de specialist/arts wel voldoende is, ja hoor, ja dat moet voldoende zijn".

Whatever I want.
pi_78996665
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 22:58 schreef fris het volgende:
Vraagje dat ziet op fiscaal partnerschap en vrijgesteld bedrag om te schenken aan kind.

Jozef en Maria zijn getrouwd. (verplicht fiscaal partnerschap)
Jozef en Maria gaan scheiden en de echtscheiding is helemaal rond tussen kerst en oud en nieuw. Op 31 december zijn ze ongetrouwd.

Op 31 december wil de (nu ongetrouwde) Jozef een schenking doen aan zijn geliefde zoon Jezus.
Op 31 december wil (nu ongetrouwde) Maria een schenking doen aan haar geliefde zoon Jezus.

Ze willen allebei alleen schenken als het bedrag volledig is vrijgesteld.

Kunnen Jozef en Maria nu allebei het vrijgestelde bedrag (¤ 4.556) schenken of is het totaal van beide schenkingen slechts vrijgesteld wanneer het bij elkaar opgeteld slechts ¤ 4.556 is omdat ze vrijwel het gehele jaar getrouwd waren?

(Is relevant voor IB aangifte omdat het een kwijtschelding op een schuld betreft en de hoogte van de schuld dient ingevuld te worden.)

Dank alvast!
Het vrijgestelde bedrag geldt per kind. Alle schenkingen van de ouders aan kinderen in één jaar worden bij elkaar opgeteld (het ontgaan zou anders erg makkelijk zijn). Samen mag het dus niet meer zijn dan ¤4.556 wil je het vrijgesteld hebben. Het feit dat ze getrouwd waren (maar nu niet meer) doet er niet toe, zij blijven ouders van het kind.
  woensdag 10 maart 2010 @ 23:42:31 #179
30443 fris
pure frisheid
pi_78997172
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 23:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Het vrijgestelde bedrag geldt per kind. Alle schenkingen van de ouders aan kinderen in één jaar worden bij elkaar opgeteld (het ontgaan zou anders erg makkelijk zijn). Samen mag het dus niet meer zijn dan ¤4.556 wil je het vrijgesteld hebben. Het feit dat ze getrouwd waren (maar nu niet meer) doet er niet toe, zij blijven ouders van het kind.
Hulde Maharbal dankjewel voor je snelle reactie! Wel jammer voor Jezus want die dacht dat zijn schuld nu versneld ingelost zou worden...
pi_78998119
Goh, ik realiseer me dat ik effectief geen HRA meer heb.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 01:28:22 #181
161098 Luc_Nilis_PSV
PSV Eindhoven
pi_79044455
quote:
De Belastingdienst heeft inmiddels ruim 2,4 miljoen aangiften ontvangen over 2009. Naar verwachting doen in totaal bijna negen miljoen mensen voor 1 april aangifte.

Iedereen die voor die datum aangifte doet, krijgt uiterlijk 1 juli bericht van de Belastingdienst. Dat maakte de Belastingdienst donderdag bekend. In de maand maart is het topdrukte bij de Belastingtelefoon. Het aantal telefoontjes kan dan oplopen tot meer dan 100.000 per dag. De meeste bellers willen weten of hun aangifte door de Belastingdienst is ontvangen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
blijf van mijn sig af homo!
  vrijdag 12 maart 2010 @ 01:31:35 #182
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_79044509
Gaan bellen om te vragen of je digitale aangifte is ontvangen
  zaterdag 13 maart 2010 @ 16:14:49 #183
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_79099145
vraagje over fiscaal partnerschap en over middelen

Wij willen aangifte doen als fiscaal partner. Dan mogen we schuiven met posten toch? Ik krijg ¤ 19,- studiekosten terug , maar als mijn fiscaal partner daar haar studiekosten bij op telt (1300,-) komen we over de drempel van 500 euro en krijgen we dus geld terug. 1319-500= 819 euro. (dat is onafhankelijk wat je aan geld verdiend hebt in 2009 toch? klinkt handig maar willen we graag zeker weten.

Hoe vullen wij dat op de aangifte in>? gewoon onder mijn naam bij scholingsuitgaven?
Het leven is wat je ervan maakt!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 13 maart 2010 @ 19:53:23 #184
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79105698
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 16:14 schreef tomic het volgende:
vraagje over fiscaal partnerschap en over middelen

Wij willen aangifte doen als fiscaal partner. Dan mogen we schuiven met posten toch? Ik krijg ¤ 19,- studiekosten terug , maar als mijn fiscaal partner daar haar studiekosten bij op telt (1300,-) komen we over de drempel van 500 euro en krijgen we dus geld terug. 1319-500= 819 euro. (dat is onafhankelijk wat je aan geld verdiend hebt in 2009 toch? klinkt handig maar willen we graag zeker weten.

Hoe vullen wij dat op de aangifte in>? gewoon onder mijn naam bij scholingsuitgaven?
je vult gewoon alles op eigen namen in. Dan aan het einde krijg je de optie om te schuiven.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:42:58 #185
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79109454
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:12 schreef Maharbal het volgende:
Mensen, als jullie het topic even door hadden gelezen m.b.t. de studiekosten dan had je gezien dat ALLE gestelde vragen hier al meerdere keren zijn beantwoord. Nog één keer voor de volledigheid dan:

Je mag ALLEEN de werkelijk gemaakte studiekosten aftrekken als deze meer bedragen dan 2x de normbedragen voor een heel jaar. Dit ligt op ongeveer ~¤4400. Zodra je meer dan dat bedrag aan studiekosten hebt gemaakt , mag je die werkelijke kosten (minus éénmaal de normbedragen en de aan jou toegekende prestatiebeurs) aftrekken.

Voor mensen die studiefinanciering krijgen (of recht hebben op: zie hieronder) gelden normbedragen.
Normbedragen wil zeggen dat de belastingdienst forfaitair vaststelt wat jij ongeveer kwijt zou moeten zijn aan studiekosten per jaar. Deze normbedragen zijn maandbedragen en gelden voor IEDEREEN die RECHT heeft op studiefinanciering.
Heb je bijvoorbeeld 12 maanden gestudeerd, dan pak je de normbedragen voor die maanden er bij (zie bijvoorbeeld http://download.belasting(...)2010_ib2751t01fd.pdf ) en ga je aan de hand van die normbedragen uitrekenen wat volgens de belastingdienst jouw studiekosten zijn. Je werkelijk gemaakte kosten zijn hierbij niet van belang.

Recht hebben op studiefinanciering betekent ook recht hebben op de zogenaamde nul-lening van de IBG. Ook al is je 4 (of bij sommige studies 5) jaar prestatiebeurs afgelopen, je kunt alsnog 3 jaar lenen. Ook die jaren dat je nog kunt lenen gelden als recht hebben op studiefinanciering.

Heb je eenmaal het normbedrag voor het gehele jaar (of welk deel van het jaar je ook maar hebt gestudeerd) uitgerekend, dan trek je daar de door jou ontvangen studiefinanciering af. Je hoeft hierbij alleen de door jou ontvangen prestatiebeurs af te trekken, en niet de lening die je ontvangt. Dit betekent dat je dus alleen dat deel hoeft af te trekken dat later wordt kwijtgescholden als je op tijd je diploma haalt.

Let op: als je een nul-lening hebt krijg je dus niks, ook geen lening. Je hebt dan wel recht op een OV-jaarkaart. Het ontvangen van deze OV-jaarkaart wordt niet gezien als het ontvangen van studiefinanciering.

Als je tenslotte je ontvangen studiefinanciering hebt afgetrokken van het totaal aan normbedragen dat op jou van toepassing is, trek je daar nog de drempel af van ¤500. Alles wat dan nog overblijft is je "aftrekbare bedrag aan studiekosten".

Nog eenmaal een quote ter verduidelijking.
[..]

Tenslotte: het is redelijk vanzelfsprekend, maar als je bijvoorbeeld maar 6 maanden stufi hebt ontvangen in 2009, dan trek je alleen die 6 maanden stufi af. Die zes maanden stufi is alleen al vaak genoeg om er voor te zorgen dat je geen recht op aftrek meer hebt.

Dus let op: vrijwel alle studenten hebben te maken met normbedragen. Je kunt dus NIET de werkelijk door jou gemaakte kosten (denk aan collegegeld, boeken etc.) gaan aftrekken.

edit: Indien wenselijk kan ik er nog een overzichtelijk verhaaltje van maken voor in de OP, zodat dat uit de wereld is. Kennelijk is het programma nog steeds niet helemaal duidelijk voor veel mensen. Of de post van DJ kan natuurlijk weer opgehaald worden.
Mijn vader heeft mijn stufi heel 2009 op zijn bankrekening gestort gekregen, moet ik dan alsnog de stufi aftrekken van die normbedragen?
&lt;a href="http://steamcommunity.com/id/outlandos/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Seafood! on Steam&lt;/a&gt;
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:45:56 #186
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79109540
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 19:53 schreef Nizno het volgende:

[..]

je vult gewoon alles op eigen namen in. Dan aan het einde krijg je de optie om te schuiven.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:46:06 #187
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79109550
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:42 schreef Salt_Seafood het volgende:

[..]

Mijn vader heeft mijn stufi heel 2009 op zijn bankrekening gestort gekregen, moet ik dan alsnog de stufi aftrekken van die normbedragen?
Ja.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:48:11 #188
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79109633
Dat schiet dan ook helemaal geen ene flikker op!
&lt;a href="http://steamcommunity.com/id/outlandos/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Seafood! on Steam&lt;/a&gt;
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:50:01 #189
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79109692
Hoe kom ik aan die normbedragen? Die link werkt niet meer namelijk
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:50:04 #190
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79109695
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:48 schreef Salt_Seafood het volgende:
Dat schiet dan ook helemaal geen ene flikker op!
Klopt.
Zou ook niet weten waarom het wel iets uit zou moeten maken.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:50:36 #191
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79109714
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:50 schreef Salt_Seafood het volgende:
Hoe kom ik aan die normbedragen? Die link werkt niet meer namelijk
Staan al in het aangifteprogramma.

En hier staan ze ook.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:50:55 #192
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79109727
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Klopt.
Zou ook niet weten waarom het wel iets uit zou moeten maken.
Oh maar hoeveel stufi krijgt een student per jaar? Mijn pa krijgt 95 Euro per maand, maar ik weet niet of dat in de zomermaanden ook doorgaat..
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:55:18 #193
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79109871
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:50 schreef Salt_Seafood het volgende:

[..]

Oh maar hoeveel stufi krijgt een student per jaar? Mijn pa krijgt 95 Euro per maand, maar ik weet niet of dat in de zomermaanden ook doorgaat..
Dat is een vraag voor IBG in Groningen.
Of vraag je pa wat ie op z'n bankrekening gestort krijgt.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:06:31 #194
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79110283
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat is een vraag voor IBG in Groningen.
Of vraag je pa wat ie op z'n bankrekening gestort krijgt.
Ok, maar in de regel komt de aftrekpost studiekosten voor iemand met thuiswonende stufi uit op een nihil bedrag?
pi_79112685
Korte vraag.

Een vriend kan binnenkort een flinke opdracht binnenhalen en serieus geld gaan verdienen (100k en meer per jaar). Hij heeft een eigen bedrijfje. Het bedrag wordt in 1x overgemaakt op zijn rekening.

Is het fiscaal verstandig om jezelf veel "loon" te geven (dus veel naar je prive vermogen over te hevelen) of juist een "modaal" loon te geven en de rest op een rekening te sparen?
'13 |
'14
pi_79113865
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:06 schreef Moody het volgende:
Korte vraag.

Een vriend kan binnenkort een flinke opdracht binnenhalen en serieus geld gaan verdienen (100k en meer per jaar). Hij heeft een eigen bedrijfje. Het bedrag wordt in 1x overgemaakt op zijn rekening.

Is het fiscaal verstandig om jezelf veel "loon" te geven (dus veel naar je prive vermogen over te hevelen) of juist een "modaal" loon te geven en de rest op een rekening te sparen?
Ik denk dat deze vraag zo niet te beantwoorden is. Welke bedrijfsvorm wordt er gehanteerd?
pi_79114184
Ik krijg ongeveer 800 euro terug.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zondag 14 maart 2010 @ 00:27:30 #198
219246 Salt_Seafood
Im A Salty Belfast
pi_79115314
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:53 schreef heiden6 het volgende:
Ik krijg ongeveer 800 euro terug.
Ik 822 Euro!
pi_79119312
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 23:06 schreef Moody het volgende:
Korte vraag.

Dit is niet een algemene aangiftevraag en kan niet beantwoord worden zonder alle specifieke omstandigheden van het geval te weten.

Als je vriend "serieus geld gaat verdienen" kan hij ook wel een fiscalist/financieel adviseur betalen.
  zondag 14 maart 2010 @ 11:47:31 #200
289108 Xpresso
yeah right!
pi_79121019
quote:
Op maandag 8 maart 2010 18:53 schreef Xpresso het volgende:
Kan iemand mij helpen. Ik snap er niets van.

Ff in kort:

Vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht. Bij notaris geweest. Betaal sinds april 2009 bouwrente. Door omstandigheden is de bouw nog steeds niet begonnen. Ik betaalde wel gewoon de bouwrente door.

Nu ben ik dus nog bezig om dat online belastingsprogramma in te vullen maar zit in dit gedeelte vast.
Ik heb dus geen woning, weet geen woz waarde niets. Enigste wat ik heb is een zandbak!
Wat moet ik hier overal invullen. De lening voor de hypotheek bedraagd 136.000 euro. Iemand?

[ link | afbeelding ]
Nog even een vraag over dit.

Ze vragen: Was u de enige eigenaar van de woning die in 2009 het hoofdverblijf was?

Nu heb ik het alleen gekocht maar het is niet mijn hoofdverblijf want er staat nog geen woning ik heb heel 2009 bij mn ouders gewoond. Hoe moet ik dit invullen? Niet dat ik dalijk problemen krijg.
weak!
  zondag 14 maart 2010 @ 11:48:49 #201
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79121046
quote:
Op zondag 14 maart 2010 11:47 schreef Xpresso het volgende:

[..]

Nog even een vraag over dit.

Ze vragen: Was u de enige eigenaar van de woning die in 2009 het hoofdverblijf was?

Nu heb ik het alleen gekocht maar het is niet mijn hoofdverblijf want er staat nog geen woning ik heb heel 2009 bij mn ouders gewoond. Hoe moet ik dit invullen? Niet dat ik dalijk problemen krijg.
Je bent toch eigenaar? Dus 'ja' invullen.
pi_79121124
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 11:18 schreef Stansfield het volgende:
Mijn excuses voor bovenstaande post, ik ben namelijk emotioneel autistisch :')
  zondag 14 maart 2010 @ 12:11:20 #203
289108 Xpresso
yeah right!
pi_79121589
Ik heb met mijn spaargeld een parkeerplaats gekocht en de hypotheekkosten betaald. Kan ik dit dan ook opgeven?
weak!
pi_79124067
kan iemand mij uitleggen wat het volgende betekend:
premie inkomen 1.392 euro (dit lijkt mij duidelijk)
premie AOW 249 euro
premie anw 15 euro
premie AWBZ 169 euro
premie volksverzekeringen 433 euro
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 14 maart 2010 @ 13:31:08 #205
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79124197
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:27 schreef fespo het volgende:
kan iemand mij uitleggen wat het volgende betekend:
premie inkomen 1.392 euro (dit lijkt mij duidelijk)
premie AOW 249 euro
premie anw 15 euro
premie AWBZ 169 euro
premie volksverzekeringen 433 euro
dat je premie betaald voor je AOW ANW AWBZ en je volksverzekeringen?
pi_79126342
Hallo,

ben bezig met de aangifte en loop tegen het volgende aan. We hebben afgelopen jaar getekend en gepasseerd voor ene nieuwbouwhuis. Nu moeten we de WOZ waarde bepalen van die bouwkavel en waar men met de fundering bezig was? Google bracht me tot dit: http://rechtennieuws.nl/1(...)bouw-te-bepalen.html

maar ik snap er nix van. de postcode van de woning is overigens wel bekend, maar of dat iets helpt?

Heb je trouwens recht op aftrekpost OV als je baas de kosten volledig vergoedt?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 14 maart 2010 @ 14:41:24 #207
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79126605
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:33 schreef Babbelzz het volgende:
Hallo,

ben bezig met de aangifte en loop tegen het volgende aan. We hebben afgelopen jaar getekend en gepasseerd voor ene nieuwbouwhuis. Nu moeten we de WOZ waarde bepalen van die bouwkavel en waar men met de fundering bezig was? Google bracht me tot dit: http://rechtennieuws.nl/1(...)bouw-te-bepalen.html

maar ik snap er nix van. de postcode van de woning is overigens wel bekend, maar of dat iets helpt?
WOZ gebeuren laat ik aan de rest over.
quote:
Officieel natuurlijk niet aangezien jij er geen kosten aan gehad hebt.
Onofficieel....... Als je werkgever heeft staan reiskostenvergoeding en hetzelfde ook zou betalen als je lopend komt... Dan krijg je geen OVvergoeding van de werkgever dus dan hoef je dat er ook niet bij in te vullen......
(maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf)
  zondag 14 maart 2010 @ 14:41:43 #208
39793 Moody
el moody
pi_79126622
quote:
Op zondag 14 maart 2010 10:04 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dit is niet een algemene aangiftevraag en kan niet beantwoord worden zonder alle specifieke omstandigheden van het geval te weten.
Snap ik. Het is een VOF.
In het eenvoudigste geval is het toch verstandiger om geld "te parkeren" in je bedrijf dan het aan jezelf uit te keren? Aan de andere kant moet je ooit een keer het geld aan jezelf uitkeren, omdat je er anders niets aan hebt
quote:
Als je vriend "serieus geld gaat verdienen" kan hij ook wel een fiscalist/financieel adviseur betalen.
Absoluut en daarom ga ik dat voor 1000 euro per uur voor hem doen.
(geintje)
'13 |
'14
pi_79126692
aangifte verstuurd, ruim 2200 terug te krijgen
  zondag 14 maart 2010 @ 14:45:21 #210
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126755
quote:
Op zondag 14 maart 2010 12:11 schreef Xpresso het volgende:
Ik heb met mijn spaargeld een parkeerplaats gekocht en de hypotheekkosten betaald. Kan ik dit dan ook opgeven?
Je hebt met spaargeld iets gekocht en een hypothecaire lening genomen?
Dus je hebt het niet helemaal met eigen geld betaald?
pi_79126769
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:41 schreef Nizno het volgende:

[..]

WOZ gebeuren laat ik aan de rest over.
[..]

Officieel natuurlijk niet aangezien jij er geen kosten aan gehad hebt.
Onofficieel....... Als je werkgever heeft staan reiskostenvergoeding en hetzelfde ook zou betalen als je lopend komt... Dan krijg je geen OVvergoeding van de werkgever dus dan hoef je dat er ook niet bij in te vullen......
(maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf)
Oke, dank je. Ik hoop dat er iemand antwoord heeft op onze WOZvraag voor de nieuwbouwwoning. Het meest logische lijkt me om de grondkosten op te voeren? die hebben we immers betaald? of is het logisch om alle betaalde termijnen bij elkaar op te tellen?
  zondag 14 maart 2010 @ 14:46:42 #212
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126814
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:33 schreef Babbelzz het volgende:
Hallo,

Kijk even een pagina/paar posts hiervoor. Daar staat eenzelfde vraag met een (praktisch) antwoord.
quote:
Nee. (Had Nizno dat al gezegd?)
  zondag 14 maart 2010 @ 14:47:20 #213
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126842
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

dat je premie betaald voor je AOW ANW AWBZ en je volksverzekeringen?
Betaald? Is het niet met dt?
  zondag 14 maart 2010 @ 14:48:34 #214
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126886
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:41 schreef Moody het volgende:

[..]

Snap ik. Het is een VOF.
In het eenvoudigste geval is het toch verstandiger om geld "te parkeren" in je bedrijf dan het aan jezelf uit te keren? Aan de andere kant moet je ooit een keer het geld aan jezelf uitkeren, omdat je er anders niets aan hebt
In een vof maakt het niks uit hoeveel geld je uit de zaak trekt. Het is de winst die belast is, niet de privé opname.
quote:
[..]

(geintje)
Laat me raden: je bent er wel 100 uur per jaar mee bezig,...
  zondag 14 maart 2010 @ 14:49:36 #215
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126922
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:43 schreef iamredleader het volgende:
aangifte verstuurd, ruim 2200 terug te krijgen
En dan nog -en omdat je het gehele jaar ¤ 2.200,- teveel betaald hebt,...
  zondag 14 maart 2010 @ 14:51:39 #216
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79126997
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:45 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

Oke, dank je. Ik hoop dat er iemand antwoord heeft op onze WOZvraag voor de nieuwbouwwoning. Het meest logische lijkt me om de grondkosten op te voeren? die hebben we immers betaald? of is het logisch om alle betaalde termijnen bij elkaar op te tellen?
Omdat ik niet de beroerdste ben: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5
pi_79127045
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En dan nog -en omdat je het gehele jaar ¤ 2.200,- teveel betaald hebt,...
Niet correct mijn vrouw heeft ouderschapsverlof opgenomen, en dat wordt nu deels "vergoed"
pi_79127281
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Kijk even een pagina/paar posts hiervoor. Daar staat eenzelfde vraag met een (praktisch) antwoord.
[..]

Nee. (Had Nizno dat al gezegd?)
Oke, dus ik moet IETS invullen, t maakt niet uit wat? we hebben overigens wel voor de bestaande woning de Wozwaarde ingevuld.

Dan nog een vraagje; over de ontvangen en betaalde rente van de hypotheek nieuwbouwhuis. We hebben rente betaald, en ook ontvangen over het geld dat nog in depot zit, moeten we die opgeven?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 14 maart 2010 @ 14:58:32 #219
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79127285
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Betaald? Is het niet met dt?
moest nog hebt in die zin staan
  zondag 14 maart 2010 @ 14:58:52 #220
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127303
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:52 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Niet correct mijn vrouw heeft ouderschapsverlof opgenomen, en dat wordt nu deels "vergoed"
In dat geval: een algemeen bedankje voor alle Fok!kers zou op z'n plaats zijn.
  zondag 14 maart 2010 @ 14:59:55 #221
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127331
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:58 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

Oke, dus ik moet IETS invullen, t maakt niet uit wat? we hebben overigens wel voor de bestaande woning de Wozwaarde ingevuld.

Dan nog een vraagje; over de ontvangen en betaalde rente van de hypotheek nieuwbouwhuis. We hebben rente betaald, en ook ontvangen over het geld dat nog in depot zit, moeten we die opgeven?
Je moet de rente die je hebt ontvangen over het bouwdepot salderen met de betaalde rente.
pi_79127344
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:58 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

In dat geval: een algemeen bedankje voor alle Fok!kers zou op z'n plaats zijn.
eerder andersom. Heb een toekomstige belastingbetaler op de wereld helpen zetten hij zal over 25 jaar beginnen met onze/jullie AOW en pensioenen te betalen
  zondag 14 maart 2010 @ 15:00:18 #223
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127349
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:58 schreef Nizno het volgende:

[..]

moest nog hebt in die zin staan
Ahahhh, een onvolledig antwoord.
pi_79127407
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:51 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Omdat ik niet de beroerdste ben: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5
heel fijnzzz, ik heb de grondkosten ingevuld! thanks!
  zondag 14 maart 2010 @ 15:01:45 #225
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127408
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:00 schreef iamredleader het volgende:

[..]

eerder andersom. Heb een toekomstige belastingbetaler op de wereld helpen zetten hij zal over 25 jaar beginnen met onze/jullie AOW en pensioenen te betalen
Tegen die tijd bestaat de AOW niet meer. En pensioen is een individueel iets.
Door het op de wereld zetten van een toekomstige belastingbetaler, zet je nu de huidige sociale voorzieningen onder druk.
pi_79127499
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:01 schreef ManAtWork het volgende:
Tegen die tijd bestaat de AOW niet meer.
Mooi, dan hoeft hij minder hard te werken!
quote:
En pensioen is een individueel iets.
Hm, misschien niet zo'n slecht vooruitzicht
quote:
Door het op de wereld zetten van een toekomstige belastingbetaler, zet je nu de huidige sociale voorzieningen onder druk.
Ja en? Die voorzieningen zijn er al, daar is jarenlang op geregeerd door teveel linkse kabinetten! Heb er zelf ook al een paar jaar aan bijgedragen, dus nu ga ik er mooi gebruik van maken
  zondag 14 maart 2010 @ 15:07:03 #227
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127594
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:04 schreef iamredleader het volgende:

[..]

Mooi, dan hoeft hij minder hard te werken!
Dat zal vast niet. Het geld voor de AOW zal wel ergens anders nodig zijn. Het zal gewoon een verschuiving van de gelden zijn.
quote:
[..]

Hm, misschien niet zo'n slecht vooruitzicht
Want? Dat is al jaren zo, hoor.
quote:
[..]

Ja en? Die voorzieningen zijn er al, daar is jarenlang op geregeerd door teveel linkse kabinetten! Heb er zelf ook al een paar jaar aan bijgedragen, dus nu ga ik er mooi gebruik van maken
Tijd voor een rechts kabinet dus om te voorkomen dat er teveel mensen ge(mis)bruik van maken.
pi_79127650
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:07 schreef ManAtWork het volgende:
Dat zal vast niet. Het geld voor de AOW zal wel ergens anders nodig zijn. Het zal gewoon een verschuiving van de gelden zijn.
[..]
Dat is bij alles zo, wat belasting betreft
quote:
Want? Dat is al jaren zo, hoor.
En dus maak ik me geen zorgen
quote:
Tijd voor een rechts kabinet dus om te voorkomen dat er teveel mensen ge(mis)bruik van maken.
Amen
pi_79127797
Fijn hoor, dat er hier mensen helpen en antwoord geven, zodat ik door kan met de aangifte. Zo wordt het er én leuker én makkelijker op!

ik heb een lijfrentepolis, ik heb een periode minder dan 100% gewerkt, en dan geloof ik een pensioengat.
Nu zit ik te kijken naar die jaarruimte en nu vragen ze expliciet of ik voor 2008 een pensioentekort heb, ik heb die periode wel 100% gewerkt. of gaat het over de jaren ervoor, waardoor ik dat in 2008 nog niet heb aangevuld?
pi_79127807
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:41 schreef Moody het volgende:

[..]

Snap ik. Het is een VOF.
[..]

(geintje)
Iets "parkeren" in een VOF zoals in een BV kan niet. De ondernemer zelf zal belasting moeten betalen over de behaalde winst. De VOF als (rechts)persoon bestaat niet, en er kan dus niet geparkeerd worden omdat de "onderliggende"ondernemer "de vof" is.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:16:56 #231
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79127992
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:12 schreef Babbelzz het volgende:
Fijn hoor, dat er hier mensen helpen en antwoord geven, zodat ik door kan met de aangifte. Zo wordt het er én leuker én makkelijker op!

ik heb een lijfrentepolis, ik heb een periode minder dan 100% gewerkt, en dan geloof ik een pensioengat.
Nu zit ik te kijken naar die jaarruimte en nu vragen ze expliciet of ik voor 2008 een pensioentekort heb, ik heb die periode wel 100% gewerkt. of gaat het over de jaren ervoor, waardoor ik dat in 2008 nog niet heb aangevuld?
Je kunt de premie voor een lijfrente opvoeren als je een reserveringsruimte hebt (simpel gezegd: pensioengat van voorgaande jaren) of een jaarruimte hebt (pensioengat van dit jaar).

Of je een pensioengat hebt, kun je snel genoeg achter komen, door de rekenhulp in te vullen.

Of je een pensioengat hebt, heeft (lang) niet (altijd) te maken of je full-time of part-time werkt.
pi_79128413
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je kunt de premie voor een lijfrente opvoeren als je een reserveringsruimte hebt (simpel gezegd: pensioengat van voorgaande jaren) of een jaarruimte hebt (pensioengat van dit jaar).

Of je een pensioengat hebt, kun je snel genoeg achter komen, door de rekenhulp in te vullen.

Of je een pensioengat hebt, heeft (lang) niet (altijd) te maken of je full-time of part-time werkt.
hmff jaarruimte 0!
  zondag 14 maart 2010 @ 15:44:03 #233
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79129112
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:27 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

hmff jaarruimte 0!
Reserveringsruimte,...?
Voor het uitrekenen heb je alleen iets meer gegevens nodig.
pi_79130029
Nou heb alles ingevuld, maar de uitkomst is 0.

weet jij toevallig ook nog antwoord op een vraag over de rente over het hypotheekdepot die ik een paar posts geleden heb gedaan? Dan kunnen we m verzenden en krijgen we ruim 5000 eurotjes in t vooruitzicht
  zondag 14 maart 2010 @ 16:21:03 #235
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79130494
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:09 schreef Babbelzz het volgende:
Nou heb alles ingevuld, maar de uitkomst is 0.

weet jij toevallig ook nog antwoord op een vraag over de rente over het hypotheekdepot die ik een paar posts geleden heb gedaan? Dan kunnen we m verzenden en krijgen we ruim 5000 eurotjes in t vooruitzicht
Poef: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5
pi_79131489
thanks!!! gaan we doen
pi_79131594
Mijn aangifte is de deur al even ut. Ik schrik er altijd weer van hoeveel belasting ik heb betaald.
Whatever...
pi_79132220
Domme vraag wellicht maar ik ben een HBO studie begonnen in september 2009 (zonder stufi) en nu kan ik het collegegeld wat ik heb betaald aftrekken maar is dat dan voor 1 heel studiejaar of het volledige bedrag gedeeld door het aantal maanden dat ik gestudeerd heb in 2009? (3 dus)
pi_79132332
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:57 schreef heaven7 het volgende:
Domme vraag wellicht maar ik ben een HBO studie begonnen in september 2009 (zonder stufi) en nu kan ik het collegegeld wat ik heb betaald aftrekken maar is dat dan voor 1 heel studiejaar of het volledige bedrag gedeeld door het aantal maanden dat ik gestudeerd heb in 2009? (3 dus)
Hangt er denk ik vanaf hoeveel je het jaar dat je wilt aftrekken aan collegegeld hebt betaald....
Whatever...
pi_79132626
Ik ben september 2009 begonnen en per heb maand ¤163,- betaald.. Dat dan keer 4? (september, oktober, november en december?)
  zondag 14 maart 2010 @ 17:17:16 #241
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79133110
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:57 schreef heaven7 het volgende:
Je hebt ook geen recht op stufi?

En anders kun je niet meer aftrekken dan je in het jaar hebt betaald.
pi_79133237
Jawel, ik deed voltijd alleen heb ik het niet aangevraagd omdat ik geen schuld wilde opbouwen. Ik snap er niets van, wat moet ik nou waar invullen Ik heb in 2009 ¤652,- collegegeld betaald en zo'n ¤70,- aan overige kosten zoals boeken en een bijdrage aan de hogeschool..
  zondag 14 maart 2010 @ 17:27:20 #243
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79133616
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:19 schreef heaven7 het volgende:
Jawel, ik deed voltijd alleen heb ik het niet aangevraagd omdat ik geen schuld wilde opbouwen. Ik snap er niets van, wat moet ik nou waar invullen Ik heb in 2009 ¤652,- collegegeld betaald en zo'n ¤70,- aan overige kosten zoals boeken en een bijdrage aan de hogeschool..
Als je recht op stufi hebt, zul je gebruik moeten maken van de normbedragen. Dus voor de juiste optie kiezen bij de studiekosten.
pi_79134075
Is het zo dat je in het jaar waarin je 23 wordt opeens wel 'inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen' moet betalen? Want in de jaren hiervoor stond dat altijd op 0 en kreeg ik gewoon het daarvoor ingehouden geld terug. Nu staat er dat ik ¤313 verschuldigd ben..
pi_79134199
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:36 schreef warrel het volgende:
Is het zo dat je in het jaar waarin je 23 wordt opeens wel 'inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen' moet betalen? Want in de jaren hiervoor stond dat altijd op 0 en kreeg ik gewoon het daarvoor ingehouden geld terug. Nu staat er dat ik ¤313 verschuldigd ben..
Nope, heeft niks met leeftijd te maken.
pi_79134324
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Poef: Aangifte inkomstenbelasting 2009 #5
nu nog maar 4100 euro in t vooruitzicht... thanks men @ work...

ik ga ook maar weer @work hahah om dit verlies te compenseren
  zondag 14 maart 2010 @ 17:45:41 #247
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79134461
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:42 schreef Babbelzz het volgende:

[..]

nu nog maar 4100 euro in t vooruitzicht... thanks men @ work...

ik ga ook maar weer @work hahah om dit verlies te compenseren
Ik ben maar één Man, hoor.

En gelukkig heb ik niet gezegd dat al mijn antwoorden, geld opleveren.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:47:12 #248
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79134536
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Misschien de combinatie: vrouw en leeftijd?
pi_79136118
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:19 schreef heaven7 het volgende:
Je weet wel dat de basis/prestatiebeurs kwijt gescholden wordt als jij je studie binnen 10 jaar afrond? Ik mag hopen dat je deze wel hebt aangevraagd..toch?
pi_79144899
Nee want ik ga die hele studie niet afmaken en ga in september met een nieuwe beginnen. Ik heb al op het MBO 3 jaar stufi gehad, aangevraagd in 2005 dus ik heb nog maar 5 jaar.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2010 21:18:10 ]
pi_79145493
quote:
Op zondag 14 maart 2010 21:17 schreef heaven7 het volgende:
Nee want ik ga die hele studie niet afmaken en ga in september met een nieuwe beginnen. Ik heb al op het MBO 3 jaar stufi gehad, aangevraagd in 2005 dus ik heb nog maar 5 jaar.
Je hebt dus recht op stufi -> "Studie met studiefinanciering".
pi_79146295
Nja heb nergens recht op wrs. Klotebelastingdienst!

[ Bericht 70% gewijzigd door #ANONIEM op 14-03-2010 21:39:16 ]
pi_79152416
quote:
Op zondag 14 maart 2010 21:38 schreef heaven7 het volgende:
Nja heb nergens recht op wrs. Klotebelastingdienst!
Hoezo klotebelastingdienst?
Jij vraagt geen stufi aan, das je eigen schuld, kan de belastingdienst niets aan doen.... bovendien wordt de wet niet gemaakt door de belastingdienst, die voert enkel uit
A mind with a heart of it's own
pi_79152780
Nee dat je nooit iets heb aan dat aftrekken van studiekosten, of er nou wel of geen stufi is uitbetaald. Daarbij vind ik het belachelijk dat het dus meetelt als inkomen terwijl ik geen cent heb gehad. Sowieso zuigt de belastingdienst.
pi_79152914
quote:
Op zondag 14 maart 2010 23:19 schreef heaven7 het volgende:
Sowieso zuigt de belastingdienst.
Oh, wordt dit zo'n wij vs. zij-discussie? 'Ze' zitten aan 'ons' geld?
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 14 maart 2010 @ 23:26:13 #256
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79153103
quote:
Nee dat je nooit iets heb aan dat aftrekken van studiekosten, of er nou wel of geen stufi is uitbetaald. Daarbij vind ik het belachelijk dat het dus meetelt als inkomen terwijl ik geen cent heb gehad. Sowieso zuigt de belastingdienst.
het is jouw keuze aan een opleiding te beginnen terwijl je weet dat je hem niet afmaakt.. En dat die om die reden je recht niet neemt om de stufi te ontvangen.
pi_79153473
quote:
Laten we het anders stellen, waarom zou jij de studiekosten voor een studie die je toch niet af gaat maken mogen aftrekken als je zelf te beroerd bent om stufi aan te vragen?
pi_79154105
Jongens, ook met stufi kom je toch niet in aanmerking voor teruggave En ook niet als je een studie wel afmaakt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 14 maart 2010 @ 23:47:42 #259
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79154184
quote:
Op zondag 14 maart 2010 23:46 schreef heaven7 het volgende:
Jongens, ook met stufi kom je toch niet in aanmerking voor teruggave En ook niet als je een studie wel afmaakt.
dat zeg ik of Dr ook niet.

Jij klaagt dat het meetelt als inkomen terwijl je het niet krijgt.
pi_79155859
quote:
Op zondag 14 maart 2010 23:46 schreef heaven7 het volgende:
Zeggen we dat ergens dan?

Als je stufi hebt, hebt je inkomen om je studie te bekostigen (de naam studiefinanciering zegt het al....) waarom zou je die kosten dan ook nog een op moeten voeren als aftrekpost?

Bovendien, als je maar genoeg kosten maakt, of weinig stufi krijgt, kun je best een aftrekpost krijgen.
pi_79157214
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:36 schreef warrel het volgende:
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarmee dan wel?..
pi_79157306
Waarom mag je alleen gemaakte reiskosten met ov opgeven?
Met ov zou ik het inderdaad wel redden van de reiskostenvergoeding, maar dan doe ik er 3x zo lang over om op m'n werk te komen
Knowing is better than wondering, waking is better than sleeping, and even the biggest failure, even the worst, beat the hell out of never trying.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 maart 2010 @ 08:31:05 #263
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79158126
quote:
Op maandag 15 maart 2010 02:37 schreef warrel het volgende:

[..]

[..]

Waarmee dan wel?..
test maar eens door je geboortedatum op 1990 te zetten.. dan zul je zien dat je ook 313 verschuldigd bent.
En er is op basis van jouw verzamelinkomen te weinig loonheffing afgedragen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 maart 2010 @ 08:31:37 #264
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79158130
quote:
Op maandag 15 maart 2010 03:57 schreef Eigenmijsje het volgende:
Met ov zou ik het inderdaad wel redden van de reiskostenvergoeding, maar dan doe ik er 3x zo lang over om op m'n werk te komen
waarom zijn de bananen krom.
pi_79160513
quote:
Op maandag 15 maart 2010 08:31 schreef Nizno het volgende:

[..]

test maar eens door je geboortedatum op 1990 te zetten.. dan zul je zien dat je ook 313 verschuldigd bent.
En er is op basis van jouw verzamelinkomen te weinig loonheffing afgedragen.
Ik heb juist iets van 407afgedragen, en ik krijg dus 94 terug. Is er een bepaalde grenswaarde qua totaal inkomen dat bepaald of je inkomstenbelasting en premie van de volksverzekering moet betalen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 maart 2010 @ 10:38:39 #266
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79160777
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:29 schreef warrel het volgende:

[..]

Ik heb juist iets van 407afgedragen, en ik krijg dus 94 terug. Is er een bepaalde grenswaarde qua totaal inkomen dat bepaald of je inkomstenbelasting en premie van de volksverzekering moet betalen?
owwww ik dacht dat je nu nog moest betalen.

En ja loonheffing draag je af naar je inkomen. De hoogte van je inkomen bepaalt hoeveel loonheffing je moet betalen.
Er zal vast ook een ondergrens zijn...
pi_79160972
quote:
Op maandag 15 maart 2010 02:37 schreef warrel het volgende:

[..]

[..]

Waarmee dan wel?..
Met hoeveel je hebt verdiend, en hoeveel loonheffing daarop is ingehouden.
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:29 schreef warrel het volgende:

Die "grens" is eigenlijk geen grens, het werkt iets anders dan jij denkt waarschijnlijk zou je kunnen uitrekenen, maar is dat zo interessant? Het is niet zo dat als je over die "grens" heen zou gaan, je ineens belasting moet betalen en dan dus minder overhoudt dan wanneer je net onder die grens zou zitten. Je houdt altijd méér over als je meer verdient.
  maandag 15 maart 2010 @ 11:39:13 #268
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_79162698
Wij laten de aangifte altijd via een tussenpersoon. Nu komen wij er zojuist achter dat er wat gegevens ontbreken over ons in 2009 aangeschafte huis. Wij direct de tussenpersoon gebeld en deze heeft zaterdag de belasting al ingevuld en opgestuurd. Wat kunnen we nu doen? Kunnen we opnieuw de aangifte doen? Dit kan trouwens pas op 31 maart (hij heeft eerder geen tijd). Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
* I intend to live forever, so far so good! *
  maandag 15 maart 2010 @ 11:41:24 #269
161098 Luc_Nilis_PSV
PSV Eindhoven
pi_79162775
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:39 schreef IkWilbert het volgende:
Wij laten de aangifte altijd via een tussenpersoon. Nu komen wij er zojuist achter dat er wat gegevens ontbreken over ons in 2009 aangeschafte huis. Wij direct de tussenpersoon gebeld en deze heeft zaterdag de belasting al ingevuld en opgestuurd. Wat kunnen we nu doen? Kunnen we opnieuw de aangifte doen? Dit kan trouwens pas op 31 maart (hij heeft eerder geen tijd). Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
Als je hem al hebt opgestuurd kun je gewoon nogmaals de verbeterde versie insturen. De laatst ingestuurde versie wordt behandeld.
  maandag 15 maart 2010 @ 11:43:28 #270
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_79162860
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:41 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:

[..]

Als je hem al hebt opgestuurd kun je gewoon nogmaals de verbeterde versie insturen. De laatst ingestuurde versie wordt behandeld.
Dank voor het snelle antwoord
* I intend to live forever, so far so good! *
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 maart 2010 @ 12:42:21 #271
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79164840
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:41 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:

[..]

zou behandeld moeten worden, vaak worden ze beiden behandeld en moet je zelf even in de gaten houden dat je de beschikking van de foute krijgt en dan pas die van de goede...
Mocht het andersom zijn is het verstandig om even te bellen naar de BD.
  maandag 15 maart 2010 @ 13:01:36 #272
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_79165463
okido, even een vraagje.
Ik woon samen met een vriend en samen hebben wij een koopwoning. Voorgaande jaren vulde we samen de aangifte in. echter sinds afgelopen jaar heeft hij een eenmanszaak. Zijn accountant geeft aan dat we apart moeten invullen maar wel als fiscaal partner.

Nou is mijn vraag moet ik dan de WOZ en de Hypotheek en de Rente door 2-en delen en de ene helft bij mij invullen en hij de andere helft of kan ik alles op mijn naam zetten of is het beter dat we alles op zijn naam zetten (hogere teruggave).

Alvast bedankt!
Superhero to the rescue!
pi_79167148
quote:
Op maandag 15 maart 2010 03:57 schreef Eigenmijsje het volgende:
Mijn pa zou ook wel willen dat hij niet gemaakte kosten toch kan opvoeren.
  maandag 15 maart 2010 @ 15:32:23 #274
294976 ben1234
De Koning
pi_79171374
Vrijdag aangifte ingevuld, ¤ 299,- terug! ideaal als je hulp krijgt
pi_79176379
Valt een beleggersgiro onder girotegoeden of onder aandelen, obligaties en dergelijke? Niet dat het uitmaakt voor het te betalen bedrag, maar ik wil het toch even goed invullen.
  maandag 15 maart 2010 @ 17:35:16 #276
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79176739
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:01 schreef Superher0 het volgende:
okido, even een vraagje.
Ik woon samen met een vriend en samen hebben wij een koopwoning. Voorgaande jaren vulde we samen de aangifte in. echter sinds afgelopen jaar heeft hij een eenmanszaak. Zijn accountant geeft aan dat we apart moeten invullen maar wel als fiscaal partner.
Via het aangifteprogramma kun je het inderdaad niet samen indienen. Maar als de accountant een beetje slim is, weet hij wel een manier waarop het niet apart hoeft te worden ingevuld en ingediend.
quote:
Nou is mijn vraag moet ik dan de WOZ en de Hypotheek en de Rente door 2-en delen en de ene helft bij mij invullen en hij de andere helft of kan ik alles op mijn naam zetten of is het beter dat we alles op zijn naam zetten (hogere teruggave).

Alvast bedankt!
Daarom is het ook slim om de aangifte samen in te vullen. Op die manier is het de makkelijkste manier om te kijken bij welke verdeling jullie het minst hoeven te betalen.

(En als je accountant niet weet hoe het moet, ken ik nog wel iemand die wel weet hoe opgelost kan worden. )
  maandag 15 maart 2010 @ 17:35:51 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79176755
quote:
Op maandag 15 maart 2010 17:26 schreef Sheep91 het volgende:
Valt een beleggersgiro onder girotegoeden of onder aandelen, obligaties en dergelijke? Niet dat het uitmaakt voor het te betalen bedrag, maar ik wil het toch even goed invullen.
De bankrekening hoort onder de girotegoeden.
pi_79177710
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:46 schreef Hiya het volgende:

[..]

Mijn pa zou ook wel willen dat hij niet gemaakte kosten toch kan opvoeren.
Weet niet waar jij woont, maar hier moet je gewoon voor benzine betalen
Knowing is better than wondering, waking is better than sleeping, and even the biggest failure, even the worst, beat the hell out of never trying.
pi_79178236
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:06 schreef Eigenmijsje het volgende:

[..]

Weet niet waar jij woont, maar hier moet je gewoon voor benzine betalen
Weet jij waar jij woont maar als je de keuze hebt tussen 100% vergoed met het openbaar vervoer en deels vergoed met je eigen vervoer dan moet je niet gaan miepen als je toch voor eigen vervoer kiest maar ook de aftrek voor openbaar vervoer wilt hebben.
pi_79179397
Met openbaar vervoer is nauwelijks een optie, werkte in een klein gat waar ze geen openbaar vervoer kennen.

En aangezien reiskostenvergoeding erg mager is vind ik het dan inderdaad stom dat je alleen kunt aftrekken als je met ov reist.
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 15 maart 2010 @ 19:51:42 #281
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_79181707
quote:
Op maandag 15 maart 2010 18:55 schreef Eigenmijsje het volgende:
Met openbaar vervoer is nauwelijks een optie, werkte in een klein gat waar ze geen openbaar vervoer kennen.

En aangezien reiskostenvergoeding erg mager is vind ik het dan inderdaad stom dat je alleen kunt aftrekken als je met ov reist.
Dat mag je vinden. Het is een keuze van de staat geweest om dit zo aan te pakken.
pi_79181782
Vraag: mijn vriend is fysiotherapeut en kan niet deelnemen aan een pensioenregeling via zijn werk. Hij betaald dus zijn pensioen netto. Kan/moet hij hier nog iets mee in de aangifte? Ik kan er maar niet duidelijk iets over vinden, en waar ik het dan moet invullen..
Alvast bedankt als iemand het antwoord weet!
pi_79189897
quote:
Op maandag 15 maart 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:

[..]

Met hoeveel je hebt verdiend, en hoeveel loonheffing daarop is ingehouden.
[..]

Die "grens" is eigenlijk geen grens, het werkt iets anders dan jij denkt waarschijnlijk zou je kunnen uitrekenen, maar is dat zo interessant? Het is niet zo dat als je over die "grens" heen zou gaan, je ineens belasting moet betalen en dan dus minder overhoudt dan wanneer je net onder die grens zou zitten. Je houdt altijd méér over als je meer verdient.
Hmm, dat zal het dan zijn, aangezien ik bijna 2x zoveel heb verdient in 2009 als je het vergelijkt met 2007 en 2008..
  maandag 15 maart 2010 @ 23:19:46 #284
43784 Dr_Strangelove
We'll meet again
pi_79192588
Het automatische invullen is bij mij helaas niet goed gegaan.

Net dus alles maar handmatig ingevuld, en krijg 899,- terug.
"Patriotism is the last refuge of a scoundrel"
  dinsdag 16 maart 2010 @ 01:15:25 #285
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79195934
quote:
Op maandag 15 maart 2010 19:52 schreef oranjetas het volgende:
Vraag: mijn vriend is fysiotherapeut en kan niet deelnemen aan een pensioenregeling via zijn werk. Hij betaald dus zijn pensioen netto. Kan/moet hij hier nog iets mee in de aangifte? Ik kan er maar niet duidelijk iets over vinden, en waar ik het dan moet invullen..
Alvast bedankt als iemand het antwoord weet!
Op welke manier betaalt hij zijn 'pensioenpremie' dan? In de vorm van een kapitaalverzekering (met lijfrenteclausule)?
pi_79196333
quote:
Op maandag 15 maart 2010 19:52 schreef oranjetas het volgende:
Vraag: mijn vriend is fysiotherapeut en kan niet deelnemen aan een pensioenregeling via zijn werk.
In de zin van: "er is geen pensioenregeling" of "hij mag niet deelnemen"?
pi_79199698
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 01:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In de zin van: "er is geen pensioenregeling" of "hij mag niet deelnemen"?
Als je als fysiotherapeut bij een praktijk werkt moet je volgens mij altijd via SPF pensioen betalen (stichting pensioen fonds voor fysiotherapeuten). Zijn baas houdt niet net zoals bij mij zijn pensioenpremies bruto op zijn salaris in.
Hij betaald dus gewoon netto aan dat SPF elke maand een bedrag.

Heb inmiddels dit gevonden, maar is wel oud... maar ik neem aan dat dit nog wel zal kloppen? De verklaring dat de werkgever geen pensioenpremies in houdt staat in hun arbeidsvoowaarden boekje.
quote:
Het is lang onduidelijk geweest maar eind 2003 is duidelijk geworden dat niet de werkgever de pensioenpremie aan de SPF moet betalen maar de werknemer. Fysiotherapeuten die werkzaam zijn in de vrijgevestigde praktijk moeten zich melden bij dit voor hen verplichte pensioenfonds. De werknemer kan vervolgens de betaalde premie als 'negatief loon' opvoeren op het aanslagbiljet inkomstenbelasting.

Hoe kunt u als werknemer de betaalde pensioenpremie invullen op het belastingformulier?

De betaalde premie geldt als 'negatief loon'. Dit betekent dat u het totaal van de betaalde premie over 2003 aftrekt van uw ontvangen loon over 2003.

Dit kunt u als volgt doen:

1. In 'Box 1 Werk en Woning' onder loon, geeft u op de eerste regel(s) aan wat uw inkomsten zijn (per werkgever een aparte regel).

2. Daaronder geeft u op een aparte regel aan wat de door u betaalde premie is over 2003. Door bij 'naam werkgever' St. Pensioenfonds Fysiotherapie in te vullen en de betaalde premie als 'negatief loon' op te nemen (het bedrag met een 'minteken). Zie het voorbeeld hieronder bijgevoegd.

In de elektronische versie, wordt het bedrag er dan automatisch afgetrokken. In de papieren versie kunt u dit er handmatig aftrekken.

Let op
U hebt als werknemer wel een schriftelijke verklaring nodig van uw werkgever dat deze geen pensioenpremie over het loon heeft verrekend. Deze verklaring moet u bewaren bij uw administratie voor het geval u door de belastingdienst wordt gecontroleerd.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 09:55:14 #288
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_79199960
Vraagje. Ik heb net alles ingevuld (loon en eigen woning, meer heb ik niet) en krijg geld terug. Maar ik heb het afgelopen jaar al elke maand HRA gehad, en dat kan ik nergens terugvinden in mijn opgave 2009. Is het nu zo dat ik 1000 euro terugkrijg (het programma houdt al ergens rekening met de ontvangen HRA), of 1000-12*200=-1400 terugkrijg (oftewel 1400 moet terugbetalen)?
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_79201104
Dat kun je vinden bij 'te verrekenen bedragen'.
pi_79201129
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 09:55 schreef Bart het volgende:
Vraagje. Ik heb net alles ingevuld (loon en eigen woning, meer heb ik niet) en krijg geld terug. Maar ik heb het afgelopen jaar al elke maand HRA gehad, en dat kan ik nergens terugvinden in mijn opgave 2009. Is het nu zo dat ik 1000 euro terugkrijg (het programma houdt al ergens rekening met de ontvangen HRA), of 1000-12*200=-1400 terugkrijg (oftewel 1400 moet terugbetalen)?
Kijk in het programma even bij "te verrekenen bedragen", en dan bij "ontvangen bedrag via voorlopige aanslag". Als daar nog niks staat moet je daar je voorlopige teruggaaf neerzetten.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:47:58 #291
65252 Bart
pi_79201476
Hmm, ingevuld, moet bijbetalen. Jammer. Toch snap ik het niet. Vorig jaar moest ik ook al bijbetalen. Ik heb niets bijzonders, elk jaar ongeveer hetzelfde inkomen, elk jaar hetzelfde huis. Er wordt netjes belasting ingehouden van mijn salaris, hoe kan het dan dat ik toch nog ieder jaar weer moet bijbetalen? Waar zit dat dan in? Krijg ik te veel HRA en kan ik dat nu weer terug gaan betalen? Ik doe altijd een voorlopige aangifte en de getallen die ik daar invul wijken nauwelijks af van wat ik een jaar later invul als ik de werkelijke waardes doorgeef...
pi_79201690
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 10:47 schreef Bart het volgende:
Hmm, ingevuld, moet bijbetalen. Jammer. Toch snap ik het niet. Vorig jaar moest ik ook al bijbetalen. Ik heb niets bijzonders, elk jaar ongeveer hetzelfde inkomen, elk jaar hetzelfde huis. Er wordt netjes belasting ingehouden van mijn salaris, hoe kan het dan dat ik toch nog ieder jaar weer moet bijbetalen? Waar zit dat dan in? Krijg ik te veel HRA en kan ik dat nu weer terug gaan betalen? Ik doe altijd een voorlopige aangifte en de getallen die ik daar invul wijken nauwelijks af van wat ik een jaar later invul als ik de werkelijke waardes doorgeef...
Of er wordt te weinig loonheffing ingehouden, óf je voorlopige teruggaaf is te hoog (ik denk het laatste). Maar zonder getallen kan ik er vrij weinig over zeggen, m'n PM staat open als je wil dat ik er even naar kijk
  dinsdag 16 maart 2010 @ 11:03:56 #293
65252 Bart
pi_79202047
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 10:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Of er wordt te weinig loonheffing ingehouden, óf je voorlopige teruggaaf is te hoog (ik denk het laatste). Maar zonder getallen kan ik er vrij weinig over zeggen, m'n PM staat open als je wil dat ik er even naar kijk
Verstuurd
pi_79202118
Ook ik heb een vraag mbt de belasting aangifte:

Halverwege vorig jaar had ik nog een aardig bedrag te goed van mijn werkgever (plus minus 3000 e bruto) en heb ik de afspraak gemaakt dat ipv dat bedrag aan mij te betalen mijn werkgever voor mij een cursus betaald. De vraag is moet of kan ik hier nog wat mee? Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat ik zelf plus minus 1800 euro netto in een cursus heb gestoken die ik dus als studie kosten zou kunnen opvoeren. Aan de andere kant lijkt me dat niet kloppen omdat ik dat geld nooit heb gekregen en er over die 3000e sowieso nooit belasting is betaald?
pi_79204394
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:05 schreef twaalf12 het volgende:
Ook ik heb een vraag mbt de belasting aangifte:

Halverwege vorig jaar had ik nog een aardig bedrag te goed van mijn werkgever (plus minus 3000 e bruto) en heb ik de afspraak gemaakt dat ipv dat bedrag aan mij te betalen mijn werkgever voor mij een cursus betaald. De vraag is moet of kan ik hier nog wat mee? Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat ik zelf plus minus 1800 euro netto in een cursus heb gestoken die ik dus als studie kosten zou kunnen opvoeren. Aan de andere kant lijkt me dat niet kloppen omdat ik dat geld nooit heb gekregen en er over die 3000e sowieso nooit belasting is betaald?
Waarom heb je recht op die 3000 euro?
pi_79204718
never mind

[ Bericht 100% gewijzigd door janatwork op 16-03-2010 12:34:53 ]
eten!!!
pi_79205398
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 12:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Waarom heb je recht op die 3000 euro?
Deels overuren, deels vakantiegeld, deels bonus
pi_79209955
Ik heb wat topics doorgespit aangezien ik ervanuit ging dat het een veel voorkomende issue was. maar kon het niet vinden.

Vorig jaar een huis gekocht. (27 juli overdracht + samenlevingscontract)

Nu hebben we het zo gedaan dat we 2x voorlopige aanslagen hebben gedaan (1x eerste helft toen we nog apart waren en 1x vanaf het moment dat we samenwonen en eigen huis hebben) om van de HRA gebruik te maken.

Maar nu vraag ik me af hoe ik 'definitieve aangifte 2009' nu moet invullen. Met dat programm kom ik er niet helemaal uit.. moet ik de aangifte opsplitsen.. of?
newb
pi_79216751
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 14:32 schreef WvdL het volgende:
Ik heb wat topics doorgespit aangezien ik ervanuit ging dat het een veel voorkomende issue was. maar kon het niet vinden.

Vorig jaar een huis gekocht. (27 juli overdracht + samenlevingscontract)

Nu hebben we het zo gedaan dat we 2x voorlopige aanslagen hebben gedaan (1x eerste helft toen we nog apart waren en 1x vanaf het moment dat we samenwonen en eigen huis hebben) om van de HRA gebruik te maken.

Maar nu vraag ik me af hoe ik 'definitieve aangifte 2009' nu moet invullen. Met dat programm kom ik er niet helemaal uit.. moet ik de aangifte opsplitsen.. of?
Een VA heeft altijd betrekking op het hele jaar. Dus je geeft dan de laatste VA op.

Bovendien hoef je de VA niet aan te geven in het aangifteprogramma. s puur voor jezelf dat je ziet wat het resultaat zal gaan zijn, maar de belastingdienst houdt automatisch altijd rekening met de laatste VA over het betreffende jaar.
Niks opsplitsen dus, gewoon aangeven dat je in 2009 een huis hebt gekocht, WOZ waarde invullen en de termijn dat het je hoofdverblijf was en het programma doet de rest wel.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 17:41:02 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79218252
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 16:56 schreef DrMarten het volgende:

[..]

Een VA heeft altijd betrekking op het hele jaar. Dus je geeft dan de laatste VA op.

Het komt ook voor dat de belastingdienst twee VA bijv. een H.90 en H.91 uitbetaald. In dat geval moet je beide bedragen bij elkaar tellen.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 17:41:46 #301
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_79218282
Voordat het 1 april is, kunnen we deel 6 nog vol krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')