Je hebt dus recht op stufi -> "Studie met studiefinanciering".quote:Op zondag 14 maart 2010 21:17 schreef heaven7 het volgende:
Nee want ik ga die hele studie niet afmaken en ga in september met een nieuwe beginnen. Ik heb al op het MBO 3 jaar stufi gehad, aangevraagd in 2005 dus ik heb nog maar 5 jaar.
Hoezo klotebelastingdienst?quote:Op zondag 14 maart 2010 21:38 schreef heaven7 het volgende:
Nja heb nergens recht op wrs. Klotebelastingdienst!
Oh, wordt dit zo'n wij vs. zij-discussie? 'Ze' zitten aan 'ons' geld?quote:Op zondag 14 maart 2010 23:19 schreef heaven7 het volgende:
Sowieso zuigt de belastingdienst.
het is jouw keuze aan een opleiding te beginnen terwijl je weet dat je hem niet afmaakt.. En dat die om die reden je recht niet neemt om de stufi te ontvangen.quote:Op zondag 14 maart 2010 23:19 schreef heaven7 het volgende:
Nee dat je nooit iets heb aan dat aftrekken van studiekosten, of er nou wel of geen stufi is uitbetaald. Daarbij vind ik het belachelijk dat het dus meetelt als inkomen terwijl ik geen cent heb gehad. Sowieso zuigt de belastingdienst.
Laten we het anders stellen, waarom zou jij de studiekosten voor een studie die je toch niet af gaat maken mogen aftrekken als je zelf te beroerd bent om stufi aan te vragen?quote:Op zondag 14 maart 2010 23:19 schreef heaven7 het volgende:
Nee dat je nooit iets heb aan dat aftrekken van studiekosten, of er nou wel of geen stufi is uitbetaald. Daarbij vind ik het belachelijk dat het dus meetelt als inkomen terwijl ik geen cent heb gehad. Sowieso zuigt de belastingdienst.
dat zeg ik of Dr ook niet.quote:Op zondag 14 maart 2010 23:46 schreef heaven7 het volgende:
Jongens, ook met stufi kom je toch niet in aanmerking voor teruggaveEn ook niet als je een studie wel afmaakt.
Zeggen we dat ergens dan?quote:Op zondag 14 maart 2010 23:46 schreef heaven7 het volgende:
Jongens, ook met stufi kom je toch niet in aanmerking voor teruggaveEn ook niet als je een studie wel afmaakt.
quote:Op zondag 14 maart 2010 17:36 schreef warrel het volgende:
Is het zo dat je in het jaar waarin je 23 wordt opeens wel 'inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen' moet betalen? Want in de jaren hiervoor stond dat altijd op 0 en kreeg ik gewoon het daarvoor ingehouden geld terug. Nu staat er dat ik ¤313 verschuldigd ben..
Waarmee dan wel?..quote:Op zondag 14 maart 2010 17:39 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nope, heeft niks met leeftijd te maken.
test maar eens door je geboortedatum op 1990 te zetten.. dan zul je zien dat je ook 313 verschuldigd bent.quote:
waarom zijn de bananen krom.quote:Op maandag 15 maart 2010 03:57 schreef Eigenmijsje het volgende:
Waarom mag je alleen gemaakte reiskosten met ov opgeven?
Met ov zou ik het inderdaad wel redden van de reiskostenvergoeding, maar dan doe ik er 3x zo lang over om op m'n werk te komen
Ik heb juist iets van 407afgedragen, en ik krijg dus 94 terug. Is er een bepaalde grenswaarde qua totaal inkomen dat bepaald of je inkomstenbelasting en premie van de volksverzekering moet betalen?quote:Op maandag 15 maart 2010 08:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
test maar eens door je geboortedatum op 1990 te zetten.. dan zul je zien dat je ook 313 verschuldigd bent.
En er is op basis van jouw verzamelinkomen te weinig loonheffing afgedragen.
owwww ik dacht dat je nu nog moest betalen.quote:Op maandag 15 maart 2010 10:29 schreef warrel het volgende:
[..]
Ik heb juist iets van 407afgedragen, en ik krijg dus 94 terug. Is er een bepaalde grenswaarde qua totaal inkomen dat bepaald of je inkomstenbelasting en premie van de volksverzekering moet betalen?
Met hoeveel je hebt verdiend, en hoeveel loonheffing daarop is ingehouden.quote:
Die "grens" is eigenlijk geen grens, het werkt iets anders dan jij denkt waarschijnlijk zou je kunnen uitrekenen, maar is dat zo interessant? Het is niet zo dat als je over die "grens" heen zou gaan, je ineens belasting moet betalen en dan dus minder overhoudt dan wanneer je net onder die grens zou zitten. Je houdt altijd méér over als je meer verdient.quote:Op maandag 15 maart 2010 10:29 schreef warrel het volgende:
Ik heb juist iets van 407afgedragen, en ik krijg dus 94 terug. Is er een bepaalde grenswaarde qua totaal inkomen dat bepaald of je inkomstenbelasting en premie van de volksverzekering moet betalen?
Als je hem al hebt opgestuurd kun je gewoon nogmaals de verbeterde versie insturen. De laatst ingestuurde versie wordt behandeld.quote:Op maandag 15 maart 2010 11:39 schreef IkWilbert het volgende:
Wij laten de aangifte altijd via een tussenpersoon. Nu komen wij er zojuist achter dat er wat gegevens ontbreken over ons in 2009 aangeschafte huis. Wij direct de tussenpersoon gebeld en deze heeft zaterdag de belasting al ingevuld en opgestuurd. Wat kunnen we nu doen? Kunnen we opnieuw de aangifte doen? Dit kan trouwens pas op 31 maart (hij heeft eerder geen tijd). Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat?
Dank voor het snelle antwoordquote:Op maandag 15 maart 2010 11:41 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:
[..]
Als je hem al hebt opgestuurd kun je gewoon nogmaals de verbeterde versie insturen. De laatst ingestuurde versie wordt behandeld.
zou behandeld moeten worden, vaak worden ze beiden behandeld en moet je zelf even in de gaten houden dat je de beschikking van de foute krijgt en dan pas die van de goede...quote:Op maandag 15 maart 2010 11:41 schreef Luc_Nilis_PSV het volgende:
[..]
Als je hem al hebt opgestuurd kun je gewoon nogmaals de verbeterde versie insturen. De laatst ingestuurde versie wordt behandeld.
Mijn pa zou ook wel willen dat hij niet gemaakte kosten toch kan opvoeren.quote:Op maandag 15 maart 2010 03:57 schreef Eigenmijsje het volgende:
Waarom mag je alleen gemaakte reiskosten met ov opgeven?
Met ov zou ik het inderdaad wel redden van de reiskostenvergoeding, maar dan doe ik er 3x zo lang over om op m'n werk te komen
Via het aangifteprogramma kun je het inderdaad niet samen indienen. Maar als de accountant een beetje slim is, weet hij wel een manier waarop het niet apart hoeft te worden ingevuld en ingediend.quote:Op maandag 15 maart 2010 13:01 schreef Superher0 het volgende:
okido, even een vraagje.
Ik woon samen met een vriend en samen hebben wij een koopwoning. Voorgaande jaren vulde we samen de aangifte in. echter sinds afgelopen jaar heeft hij een eenmanszaak. Zijn accountant geeft aan dat we apart moeten invullen maar wel als fiscaal partner.
Daarom is het ook slim om de aangifte samen in te vullen. Op die manier is het de makkelijkste manier om te kijken bij welke verdeling jullie het minst hoeven te betalen.quote:Nou is mijn vraag moet ik dan de WOZ en de Hypotheek en de Rente door 2-en delen en de ene helft bij mij invullen en hij de andere helft of kan ik alles op mijn naam zetten of is het beter dat we alles op zijn naam zetten (hogere teruggave).
Alvast bedankt!
De bankrekening hoort onder de girotegoeden.quote:Op maandag 15 maart 2010 17:26 schreef Sheep91 het volgende:
Valt een beleggersgiro onder girotegoeden of onder aandelen, obligaties en dergelijke? Niet dat het uitmaakt voor het te betalen bedrag, maar ik wil het toch even goed invullen.
Weet niet waar jij woont, maar hier moet je gewoon voor benzine betalenquote:Op maandag 15 maart 2010 13:46 schreef Hiya het volgende:
[..]
Mijn pa zou ook wel willen dat hij niet gemaakte kosten toch kan opvoeren.
Weet jij waar jij woont maar als je de keuze hebt tussen 100% vergoed met het openbaar vervoer en deels vergoed met je eigen vervoer dan moet je niet gaan miepen als je toch voor eigen vervoer kiest maar ook de aftrek voor openbaar vervoer wilt hebben.quote:Op maandag 15 maart 2010 18:06 schreef Eigenmijsje het volgende:
[..]
Weet niet waar jij woont, maar hier moet je gewoon voor benzine betalen
Dat mag je vinden. Het is een keuze van de staat geweest om dit zo aan te pakken.quote:Op maandag 15 maart 2010 18:55 schreef Eigenmijsje het volgende:
Met openbaar vervoer is nauwelijks een optie, werkte in een klein gat waar ze geen openbaar vervoer kennen.
En aangezien reiskostenvergoeding erg mager is vind ik het dan inderdaad stom dat je alleen kunt aftrekken als je met ov reist.
Hmm, dat zal het dan zijn, aangezien ik bijna 2x zoveel heb verdient in 2009 als je het vergelijkt met 2007 en 2008..quote:Op maandag 15 maart 2010 10:45 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met hoeveel je hebt verdiend, en hoeveel loonheffing daarop is ingehouden.
[..]
Die "grens" is eigenlijk geen grens, het werkt iets anders dan jij denkt waarschijnlijk zou je kunnen uitrekenen, maar is dat zo interessant? Het is niet zo dat als je over die "grens" heen zou gaan, je ineens belasting moet betalen en dan dus minder overhoudt dan wanneer je net onder die grens zou zitten. Je houdt altijd méér over als je meer verdient.
Op welke manier betaalt hij zijn 'pensioenpremie' dan? In de vorm van een kapitaalverzekering (met lijfrenteclausule)?quote:Op maandag 15 maart 2010 19:52 schreef oranjetas het volgende:
Vraag: mijn vriend is fysiotherapeut en kan niet deelnemen aan een pensioenregeling via zijn werk. Hij betaald dus zijn pensioen netto. Kan/moet hij hier nog iets mee in de aangifte? Ik kan er maar niet duidelijk iets over vinden, en waar ik het dan moet invullen..
Alvast bedankt als iemand het antwoord weet!
In de zin van: "er is geen pensioenregeling" of "hij mag niet deelnemen"?quote:Op maandag 15 maart 2010 19:52 schreef oranjetas het volgende:
Vraag: mijn vriend is fysiotherapeut en kan niet deelnemen aan een pensioenregeling via zijn werk.
Als je als fysiotherapeut bij een praktijk werkt moet je volgens mij altijd via SPF pensioen betalen (stichting pensioen fonds voor fysiotherapeuten). Zijn baas houdt niet net zoals bij mij zijn pensioenpremies bruto op zijn salaris in.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 01:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In de zin van: "er is geen pensioenregeling" of "hij mag niet deelnemen"?
quote:Het is lang onduidelijk geweest maar eind 2003 is duidelijk geworden dat niet de werkgever de pensioenpremie aan de SPF moet betalen maar de werknemer. Fysiotherapeuten die werkzaam zijn in de vrijgevestigde praktijk moeten zich melden bij dit voor hen verplichte pensioenfonds. De werknemer kan vervolgens de betaalde premie als 'negatief loon' opvoeren op het aanslagbiljet inkomstenbelasting.
Hoe kunt u als werknemer de betaalde pensioenpremie invullen op het belastingformulier?
De betaalde premie geldt als 'negatief loon'. Dit betekent dat u het totaal van de betaalde premie over 2003 aftrekt van uw ontvangen loon over 2003.
Dit kunt u als volgt doen:
1. In 'Box 1 Werk en Woning' onder loon, geeft u op de eerste regel(s) aan wat uw inkomsten zijn (per werkgever een aparte regel).
2. Daaronder geeft u op een aparte regel aan wat de door u betaalde premie is over 2003. Door bij 'naam werkgever' St. Pensioenfonds Fysiotherapie in te vullen en de betaalde premie als 'negatief loon' op te nemen (het bedrag met een 'minteken). Zie het voorbeeld hieronder bijgevoegd.
In de elektronische versie, wordt het bedrag er dan automatisch afgetrokken. In de papieren versie kunt u dit er handmatig aftrekken.
Let op
U hebt als werknemer wel een schriftelijke verklaring nodig van uw werkgever dat deze geen pensioenpremie over het loon heeft verrekend. Deze verklaring moet u bewaren bij uw administratie voor het geval u door de belastingdienst wordt gecontroleerd.
Kijk in het programma even bij "te verrekenen bedragen", en dan bij "ontvangen bedrag via voorlopige aanslag". Als daar nog niks staat moet je daar je voorlopige teruggaaf neerzetten.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 09:55 schreef Bart het volgende:
Vraagje. Ik heb net alles ingevuld (loon en eigen woning, meer heb ik niet) en krijg geld terug. Maar ik heb het afgelopen jaar al elke maand HRA gehad, en dat kan ik nergens terugvinden in mijn opgave 2009. Is het nu zo dat ik 1000 euro terugkrijg (het programma houdt al ergens rekening met de ontvangen HRA), of 1000-12*200=-1400 terugkrijg (oftewel 1400 moet terugbetalen)?
Of er wordt te weinig loonheffing ingehouden, óf je voorlopige teruggaaf is te hoog (ik denk het laatste). Maar zonder getallen kan ik er vrij weinig over zeggen, m'n PM staat open als je wil dat ik er even naar kijkquote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:47 schreef Bart het volgende:
Hmm, ingevuld, moet bijbetalen. Jammer. Toch snap ik het niet. Vorig jaar moest ik ook al bijbetalen. Ik heb niets bijzonders, elk jaar ongeveer hetzelfde inkomen, elk jaar hetzelfde huis. Er wordt netjes belasting ingehouden van mijn salaris, hoe kan het dan dat ik toch nog ieder jaar weer moet bijbetalen? Waar zit dat dan in? Krijg ik te veel HRA en kan ik dat nu weer terug gaan betalen? Ik doe altijd een voorlopige aangifte en de getallen die ik daar invul wijken nauwelijks af van wat ik een jaar later invul als ik de werkelijke waardes doorgeef...
Verstuurdquote:Op dinsdag 16 maart 2010 10:53 schreef DonJames het volgende:
[..]
Of er wordt te weinig loonheffing ingehouden, óf je voorlopige teruggaaf is te hoog (ik denk het laatste). Maar zonder getallen kan ik er vrij weinig over zeggen, m'n PM staat open als je wil dat ik er even naar kijk
Waarom heb je recht op die 3000 euro?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 11:05 schreef twaalf12 het volgende:
Ook ik heb een vraag mbt de belasting aangifte:
Halverwege vorig jaar had ik nog een aardig bedrag te goed van mijn werkgever (plus minus 3000 e bruto) en heb ik de afspraak gemaakt dat ipv dat bedrag aan mij te betalen mijn werkgever voor mij een cursus betaald. De vraag is moet of kan ik hier nog wat mee? Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat ik zelf plus minus 1800 euro netto in een cursus heb gestoken die ik dus als studie kosten zou kunnen opvoeren. Aan de andere kant lijkt me dat niet kloppen omdat ik dat geld nooit heb gekregen en er over die 3000e sowieso nooit belasting is betaald?
Deels overuren, deels vakantiegeld, deels bonusquote:Op dinsdag 16 maart 2010 12:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waarom heb je recht op die 3000 euro?
Een VA heeft altijd betrekking op het hele jaar. Dus je geeft dan de laatste VA op.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 14:32 schreef WvdL het volgende:
Ik heb wat topics doorgespit aangezien ik ervanuit ging dat het een veel voorkomende issue was. maar kon het niet vinden.
Vorig jaar een huis gekocht. (27 juli overdracht + samenlevingscontract)
Nu hebben we het zo gedaan dat we 2x voorlopige aanslagen hebben gedaan (1x eerste helft toen we nog apart waren en 1x vanaf het moment dat we samenwonen en eigen huis hebben) om van de HRA gebruik te maken.
Maar nu vraag ik me af hoe ik 'definitieve aangifte 2009' nu moet invullen. Met dat programm kom ik er niet helemaal uit.. moet ik de aangifte opsplitsen.. of?
Het komt ook voor dat de belastingdienst twee VA bijv. een H.90 en H.91 uitbetaald. In dat geval moet je beide bedragen bij elkaar tellen.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 16:56 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Een VA heeft altijd betrekking op het hele jaar. Dus je geeft dan de laatste VA op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |