abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78818415
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:20 schreef pridesparanoia het volgende:
Een vraagje betreffende de studiekosten: in het programma zijn dus al normbedragen aangegeven, maar op wat zijn die bedragen gebaseerd? Ik heb namelijk afgelopen jaar een laptop aangeschaft en het is nu niet mogelijk die kosten op te voeren en ik ga er vanuit dat de belasting dienst in het normbedrag niet uitgaat van een laptop. Als ik het goed begrijp gaan sommige mensen er dus op vooruit en sommige of achteruit met deze vaste normbedragen?
Dat klopt.
quote:
Daarnaast is het op mijn universiteit alleen mogelijk om te printen en te kopiëren met of je chipknip of een kopieerkaart, echter op geen van beide manieren is het mogelijk een bonnetje te tonen. Is een afschrift waarop de kosten staan ook voldoende? (Als dat mogelijk is hoop ik wel dat er een duidelijke naam van mijn school bij staat.)
Is waarschijnlijk wel voldoende, je moet het aannemelijk maken.
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:21 schreef Delnooz het volgende:
Hallo,

een snelle vraag over studiekosten:
als je geen recht meer hebt op de basisbeurs, maar nog wel een rentedragende lening krijgt. IS deze lening onderdeel van je studiefinanciering?

Heb je dan dus een studie met of zonder stufi gevolgd?
Lening = studiefinanciering.
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:39 schreef jdeheij het volgende:
Oke ben een beetje noob. Ik vul voor het eerst me studiekosten in bij me aangfite. Ben dit jaar voor het eerst gestart bij een hbo studie.
Normbedrag? Wat is dat? Ik heb hier erg weinig over gevonden.
Schoolgeld, boeken en andere uitgaven kan ik die gewoon bij elkaar optellen? En waar moet ik deze dan invullen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Klik in je aangifteprogramma even op "help", lees wat er staat, en als je dan nog vragen hebt horen wel het wel
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:42 schreef LoekieBoy het volgende:
omdat ik al 40 euro vroeger kreeg als vakkenvuller, en toen was het iets van 1500 per jaar
Hoeveel je terug krijgt (of moet betalen) is niet echt afhankelijk van hoeveel je hebt verdiend, meer van de hoeveelheid ingehouden loonheffing.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:22:40 #52
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_78821272
Ik heb ook een vraagje: waar vind ik in de aangifte terug dat ik recht heb op de inkomensafhankelijke combinatiekorting ?
Ik heb bij Heffingskortingen netjes ingevuld dat ik een kind heb en dat dat langer dan 6 maanden bij mij woonde, maar ik zie verderop nergens iets terug over de combinatiekorting
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_78821372
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:10 schreef LoekieBoy het volgende:
Ben een 20 jarige student, mijn gegevens voor 2009

Fiscaal loon: ¤9144
Loonheffing: ¤717
Arbeidskorting: ¤331

Loon zvw: ¤8553
premie zvw: ¤590

Nu zegt dat programma dat ik maar ¤69 euro kan terugkrijgen, volgens mij moet dit toch
veel meer zijn ofniet?:S
Je moet wat aftrekposten aangeven bij je studiekosten. Dan krijg je waarschijnlijk een stuk meer terug.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 18:29:56 #54
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_78821549
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:22 schreef MaLo het volgende:
Ik heb ook een vraagje: waar vind ik in de aangifte terug dat ik recht heb op de inkomensafhankelijke combinatiekorting ?
Ik heb bij Heffingskortingen netjes ingevuld dat ik een kind heb en dat dat langer dan 6 maanden bij mij woonde, maar ik zie verderop nergens iets terug over de combinatiekorting
Heb het zelf al gevonden: in het ovezicht: <naam> klikken op Heffingskortingen
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_78821581
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:39 schreef jdeheij het volgende:
Oke ben een beetje noob. Ik vul voor het eerst me studiekosten in bij me aangfite. Ben dit jaar voor het eerst gestart bij een hbo studie.
Normbedrag? Wat is dat? Ik heb hier erg weinig over gevonden.
Schoolgeld, boeken en andere uitgaven kan ik die gewoon bij elkaar optellen? En waar moet ik deze dan invullen. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Bij je aftrek studiekosten kies je dus voor HBO met studiefinanciering. Tel al je studiekosten bij elkaar op. Is het bedrag wat je nu hebt hoger dan 2984 euro? Zo ja vink dan het vakje 'Zijn de werkelijke kosten hoger dan 2984" Dit vul je hier dan bij in. Is het niet hoger dan 2984 euro dan laat je het zo.
pi_78835051
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:30 schreef Hiya het volgende:

[..]

Bij je aftrek studiekosten kies je dus voor HBO met studiefinanciering. Tel al je studiekosten bij elkaar op. Is het bedrag wat je nu hebt hoger dan 2984 euro? Zo ja vink dan het vakje 'Zijn de werkelijke kosten hoger dan 2984" Dit vul je hier dan bij in. Is het niet hoger dan 2984 euro dan laat je het zo.
Thanks voor je antwoord. Helaas ik krijg te veel studiefinanciering
Be kind whenever possible. It is always possible
Blog: http://worldtripping.org/
pi_78835545
Mijn vraag is helaas wat in de vergetelheid geraakt. Ik stel hem daarom nog eens:

In 2009 heb ik mijn appartement verkocht. Ik heb daarna de rest van de tijd in een huurhuis gewoond. Ik heb mijn hypotheek niet laten doorlopen en deze volledig afgelost. Een gedeelte van mijn hypotheek bestond uit een z.g.n. Maatwerkhypotheek waarin ik wat spaarvermogen had opgebouwd. Dit opgespaarde bedrag (het ging om +/- 3000 euro) heb ik laten uitkeren. Het gaat hierbij om een KEW.

Mijn vraag, waar geef ik deze uitkering op? Op dit moment heb ik het bedrag ingevuld bij:

----
Hebt u of .[fiscale partner]. een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning?
- ja
De in 2009 gebruikte vrijstelling: ¤3000

----

Heb ik dit zo juist gedaan?
  zondag 7 maart 2010 @ 10:21:03 #58
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78839984
quote:
Op zondag 7 maart 2010 01:20 schreef Staartaap het volgende:
Mijn vraag is helaas wat in de vergetelheid geraakt. Ik stel hem daarom nog eens:

In 2009 heb ik mijn appartement verkocht. Ik heb daarna de rest van de tijd in een huurhuis gewoond. Ik heb mijn hypotheek niet laten doorlopen en deze volledig afgelost. Een gedeelte van mijn hypotheek bestond uit een z.g.n. Maatwerkhypotheek waarin ik wat spaarvermogen had opgebouwd. Dit opgespaarde bedrag (het ging om +/- 3000 euro) heb ik laten uitkeren. Het gaat hierbij om een KEW.

Mijn vraag, waar geef ik deze uitkering op? Op dit moment heb ik het bedrag ingevuld bij:

----
Hebt u of .[fiscale partner]. een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning?
- ja
De in 2009 gebruikte vrijstelling: ¤3000

----

Heb ik dit zo juist gedaan?
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je aan de voorwaarden voldoet voor de vrijstelling: ja.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 7 maart 2010 @ 10:24:24 #59
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78840033
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:30 schreef Hiya het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan ¤ 2.984,-?
  zondag 7 maart 2010 @ 10:25:34 #60
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78840048
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 18:25 schreef Hiya het volgende:

[..]

Je moet wat aftrekposten aangeven bij je studiekosten. Dan krijg je waarschijnlijk een stuk meer terug.
Je weet dat 90% van de studenten niets heeft aan de aftrekpost 'Studiekosten'?
pi_78843502
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

[..]
Maar dat doet 'ie niet.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 7 maart 2010 @ 13:25:05 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78844608
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dat doet 'ie niet.
Wat doet ie niet: voldoet ie niet aan de voorwaarden? Of doet ie het niet goed?
pi_78845343
Wat ik nog steeds niet weet....
Moet je nou wel of niet je schuld van de IB ergens opgeven?
Het gaat om 16k euro.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:47:29 #64
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78845442
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:45 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wat ik nog steeds niet weet....
Moet je nou wel of niet je schuld van de IB ergens opgeven?
Het gaat om 16k euro.
Moet niet, mag wel. In box 3 onder de schulden.
pi_78846019
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Wat doet ie niet: voldoet ie niet aan de voorwaarden? Of doet ie het niet goed?
Polis voldoet niet aan de voorwaarden: looptijd is geen 15 jaar.
pi_78846051
Ik krijg bij box 3 alleen de vraag of wij bezittingen hadden.. nou nee dus. Als ik ja aanvink krijg ik ook alleen maar de optie om spaargeld in te vullen. Schulden kan ik nergens vinden.
pi_78847467
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens de informatie in het belastingprogramma voldoe ik niet aan de voorwaarden om voor vrijstelling in aanmerking te komen. De belastingdienst zeg daarover:
quote:
Vrijstelling bij uitkering kapitaalverzekering eigen woning
Kreeg u in 2009 een uitkering uit uw kapitaalverzekering eigen woning? Dan moet u de opgebouwde rente van de uitkering aangeven. Maar in veel gevallen krijgt u een vrijstelling. Onder bepaalde voorwaarden gelden de volgende vrijstellingen:

Als u 15 tot en met 19 jaar premie hebt betaald, is de vrijstelling maximaal 33.500 per persoon.

Als u 20 jaar of langer premie hebt betaald, is de vrijstelling maximaal 147.500 per persoon.

Als u, uw echtgenoot of degene met wie u samenwoont overlijdt, wordt de verzekering uitgekeerd. Gebeurt dit binnen 20 jaar nadat u de verzekering hebt afgesloten? Dan is de vrijstelling maximaal 147.500. U moet dan wel tot het moment van overlijden jaarlijks premie hebben betaald.

Uw recht op vrijstelling kan komen te vervallen. Dat gebeurt als u de verzekering afkoopt. Of als de verzekering zo wordt gewijzigd dat deze niet meer voldoet aan de voorwaarden voor een kapitaalverzekering eigen woning.

Verder geldt het volgende:

De vrijstelling is nooit hoger dan de eigenwoningschuld voor de eigen woning op het moment van uitkering. Ook is de vrijstelling nooit hoger dan de eigenwoningschuld die u met de uitkering hebt afgelost.

Uw totale vrijstelling is nooit meer dan 147.500.

De vrijstelling geldt voor de hele uitkering, dus voor de premies en de opgebouwde rente samen.

U hebt in uw leven eenmaal recht op een vrijstelling van 147.500. Als u deze vrijstelling niet helemaal kunt gebruiken, omdat de kapitaalsuitkering of de schuld bijvoorbeeld maar 100.000 was, dan hebt u nog 47.500 over voor een volgende keer. Het bedrag van de vrijstelling wordt jaarlijks verhoogd om rekening te houden met de inflatie.

Gezamenlijke vrijstelling
Als u getrouwd bent of samenwoont, kunt u allebei de vrijstelling krijgen. Bij minimaal 20 jaar premiebetaling krijgt u dan samen maximaal 2 x 147.500 = 295.000. De vrijstelling is niet overdraagbaar. Uw eigen vrijstelling kan dus niet hoger zijn dan (het deel van) de uitkering bij leven waarop u zelf recht hebt.

Uitkering hoger dan vrijstelling
Was de uitkering hoger dan het bedrag van uw vrijstelling? Dan moet u belasting betalen over de opgebouwde rente van het bedrag dat boven de vrijstelling uitkomt. U vult dit bedrag in bij 'Belastbaar deel van een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning'.

Uitkering bij overlijden
Keert de kapitaalverzekering uit bij overlijden van u of uw fiscale partner? Dan wordt de vrijstelling van de langstlevende fiscale partner nog verhoogd met het bedrag dat zijn fiscale partner door het overlijden niet meer kon gebruiken. Die verhoging is nooit meer dan het bedrag dat door het overlijden wordt uitgekeerd.

Het belaste deel van een overlijdensuitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning moet worden aangegeven door degene die de uitkering volgens de polis krijgt.

Kapitaalverzekering afgesloten voor 1 januari 1992
Had u een kapitaalverzekering die is afgesloten voor 1 januari 1992? Hebt u het verzekerde kapitaal na 31 december 1991 niet verhoogd of alleen verhoogd op basis van een clausule die al voor 1 januari 1992 op de polis stond? En hebt u deze verzekering per 1 januari 2001 omgezet in een kapitaalverzekering eigen woning? Dan wordt het bedrag van uw maximumvrijstelling in box 1 ( 147.500) verhoogd met de waarde van uw kapitaalverzekering op 1 januari 2001. De totale vrijstelling is nooit meer dan het bedrag van de eigenwoningschuld op het moment van uitkering.
Ik heb meen ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer de betaalde premie hoger is dan de uitgekeerde waarde van de polis je ook van de vrijstelling gebruik kunt maken. Is dat zo? De informatie hierboven maakt het voor mij in ieder geval niet duidelijker.
pi_78847562
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:42 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Inderdaad, volgens de informatie in het belastingprogramma voldoe ik niet aan de voorwaarden om voor vrijstelling in aanmerking te komen. De belastingdienst zeg daarover:
[..]

Ik heb meen ooit ergens gelezen te hebben dat wanneer de betaalde premie hoger is dan de uitgekeerde waarde van de polis je ook van de vrijstelling gebruik kunt maken. Is dat zo? De informatie hierboven maakt het voor mij in ieder geval niet duidelijker.
Die vrijstelling is júist bedoeld om te voorkomen dat je moet afrekenen. Als de betaalde premie hoger is dan de uitkering, dan valt er niets af te rekenen. (alleen het rentebestanddeel is belast in box 1 als je geen vrijstelling benut.)
pi_78848268
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:45 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Die vrijstelling is júist bedoeld om te voorkomen dat je moet afrekenen. Als de betaalde premie hoger is dan de uitkering, dan valt er niets af te rekenen. (alleen het rentebestanddeel is belast in box 1 als je geen vrijstelling benut.)
Okay bedankt. Eigenlijk hoef ik het uitgekeerde bedrag dus helemaal niet in de aangifte te vermelden?
  zondag 7 maart 2010 @ 15:30:42 #70
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78848807
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan klopt mijn antwoord toch?
Als hij voldoet aan de voorwaarden, heeft ie het goed ingevuld. Als hij niet aan de voorwaarden voldoet, dus niet.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:34:30 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78848920
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:02 schreef Zweefvliegje het volgende:
Ik krijg bij box 3 alleen de vraag of wij bezittingen hadden.. nou nee dus. Als ik ja aanvink krijg ik ook alleen maar de optie om spaargeld in te vullen. Schulden kan ik nergens vinden.
Dan kijk je niet goed.
Als je je spaargeld kunt invullen, heb je ook de optie om schulden in te vullen. Staat er namelijk direct onder aan de linkerkant van het scherm. Daar kom je vanzelf als je 'akkoord' geeft.

En als je de vraag heeft u bezittingen met 'nee' aanvinkt, is het sowieso vreemd. Ik mag toch aannemen dat je minimaal één bankrekening hebt. Dus die vraag zou je sowieso met 'ja' horen te beantwoorden.
pi_78849020
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan klopt mijn antwoord toch?
Als hij voldoet aan de voorwaarden, heeft ie het goed ingevuld. Als hij niet aan de voorwaarden voldoet, dus niet.
Ja dat klopt ook wel maar ik ben benieuwd of ik het uitgekeerde bedrag dan elders in het aangifteprogramma zou moeten opgeven? De helpinformatie bij het aangifteprogramma geeft daar geen uitsluitsel over. Het geeft enkel de voorwaarden voor vrijstelling weer, maar geeft niet aan wat je moet doen als je daarvoor niet in aanmerking komt. Tevens geeft het geen antwoord op de vraag wat je moet doen wanneer de uitkering onder het aan premie betaalde bedrag blijft.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:50:27 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78849407
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:37 schreef Staartaap het volgende:

[..]

Ja dat klopt ook wel maar ik ben benieuwd of ik het uitgekeerde bedrag dan elders in het aangifteprogramma zou moeten opgeven? De helpinformatie bij het aangifteprogramma geeft daar geen uitsluitsel over. Het geeft enkel de voorwaarden voor vrijstelling weer, maar geeft niet aan wat je moet doen als je daarvoor niet in aanmerking komt. Tevens geeft het geen antwoord op de vraag wat je moet doen wanneer de uitkering onder het aan premie betaalde bedrag blijft.
Volgens FH hoef je er niets mee te doen. Die verdient z'n brood ermee en heeft er verstand van.
  zondag 7 maart 2010 @ 16:36:52 #74
289108 Xpresso
yeah right!
pi_78851014
ff een vraagje. Ik ben via dat aangifteprogramma 2009 op de pc mn belastingpapieren aan het invullen. Ben er best een noob in wat dat betreft. Maargoed nu mijn misschien wel domme vragen:

Ze vragen in het begin al gelijk of ik samenwoon met een huisgenoot of met vriendin of kind van 27 jaar of ouder. Ik woonde heel 2009 thuis bij mn vader. Ik neem aan dat ik nee hoor in te vullen?

Ik heb in 2009 een nieuwbouwwoning gekocht. Helaas is door omstandigheden nog niet begonnen met de bouw. Nu vragen ze in het programma of ik een eigen woning heb: Wat moet ik hierbij invullen ja of nee. Aangezien ik wel bouwrente betaald heb in 2009?

Ik heb die woning gekocht met de koopsubsidieregeling. Wat ik hierover gevonden heb: (Koopsubsidie is een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten. De bijdrage bedraagt maximaal ¤ 170,16 per maand. Deze bijdrage is belastingvrij)
Neem dus aan dat ik dit nergens hoef in te vullen.

alvast bedankt
weak!
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 7 maart 2010 @ 16:48:47 #75
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78851383
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:36 schreef Xpresso het volgende:
ff een vraagje. Ik ben via dat aangifteprogramma 2009 op de pc mn belastingpapieren aan het invullen. Ben er best een noob in wat dat betreft. Maargoed nu mijn misschien wel domme vragen:

Ze vragen in het begin al gelijk of ik samenwoon met een huisgenoot of met vriendin of kind van 27 jaar of ouder. Ik woonde heel 2009 thuis bij mn vader. Ik neem aan dat ik nee hoor in te vullen?
Als je ja invult zul je zien dat je nog meer vragen krijgt waardoor je uiteindelijk er op uit komt dat je net zo goed nee in had kunnen vullen
quote:
Ik heb in 2009 een nieuwbouwwoning gekocht. Helaas is door omstandigheden nog niet begonnen met de bouw. Nu vragen ze in het programma of ik een eigen woning heb: Wat moet ik hierbij invullen ja of nee. Aangezien ik wel bouwrente betaald heb in 2009?

Ik heb die woning gekocht met de koopsubsidieregeling. Wat ik hierover gevonden heb: (Koopsubsidie is een maandelijkse bijdrage in de hypotheeklasten. De bijdrage bedraagt maximaal ¤ 170,16 per maand. Deze bijdrage is belastingvrij)

alvast bedankt
De rest laat ik aan de anderen over....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 7 maart 2010 @ 17:00:03 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78851739
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:36 schreef Xpresso het volgende:

Het staat er toch heel duidelijk: "Woonde u in 2009 samen met uw kind of met uw vader of moeder? En was u op allebei op 31 december 2008 27 jaar of ouder? Kies dan ook 'Ja'."
quote:
Hier vul je dus wel ja in.
quote:

alvast bedankt
Als het belastingvrij is, zou ik het maar niet opgeven. Anders wordt er alsnog belasting over geheven.
  zondag 7 maart 2010 @ 17:08:58 #77
289108 Xpresso
yeah right!
pi_78851990
zei toch dat ik een noob was hierin

Maargoed. Als ik ja intyp bij eigen woning moet ik woz waarde en een hele reeks vragen invullen waar ik tot nu toe dus nog niks kan invullen aangezien er nog een zandbak ligt. Wat moet ik hier doen?
weak!
  zondag 7 maart 2010 @ 17:13:30 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78852166
quote:
Op zondag 7 maart 2010 17:08 schreef Xpresso het volgende:
zei toch dat ik een noob was hierin

Maargoed. Als ik ja intyp bij eigen woning moet ik woz waarde en een hele reeks vragen invullen waar ik tot nu toe dus nog niks kan invullen aangezien er nog een zandbak ligt. Wat moet ik hier doen?
Je zult een WOZ-waarde moeten invullen, de uitzonderingssituatie moeten invullen want anders wordt de renteaftrek niet toegepast.
Het maakt dan niet uit welke WOZ-waarde je (beide keren) invult.
pi_78855654
Meeleespost
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_78857144
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hoe kom jij aan ¤ 2.984,-?
Dat zegt het programma zelf als je klaar met je studie in Augustus. T/m December geeft andere bedragen. 4496
  zondag 7 maart 2010 @ 20:39:19 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_78860377
quote:
Op zondag 7 maart 2010 19:37 schreef Hiya het volgende:

[..]

Dat zegt het programma zelf als je klaar met je studie in Augustus. T/m December geeft andere bedragen. 4496
Hij begint in 2009 met een HBO studie en jij rekent dan vanaf januari t.m. augustus?
Hoe kom je daar dan bij?
pi_78867402
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan kijk je niet goed.
Als je je spaargeld kunt invullen, heb je ook de optie om schulden in te vullen. Staat er namelijk direct onder aan de linkerkant van het scherm. Daar kom je vanzelf als je 'akkoord' geeft.

En als je de vraag heeft u bezittingen met 'nee' aanvinkt, is het sowieso vreemd. Ik mag toch aannemen dat je minimaal één bankrekening hebt. Dus die vraag zou je sowieso met 'ja' horen te beantwoorden.
Nee, eerlijk waar..... ik heb bezittingen met ja aangevinkt, en vervolgens dat het geld wat we hebben niet boven die 41k ofzo uitkomt. Er komt nergens het woord schulden naar voren.
Er staat links ook alleen box 3, sparen en beleggen. Niks schulden. Heel stom, vorig jaar kon ik het ook al niet vinden.
Als ik de help gebruik en ik typ schuld in, dan zie je wel dat dat box 3 zou moeten zijn, maar niet waar ik het in kan vullen.
Heb het dus nog steeds niet gevonden. Als jij een screenshot hebt waar het moet staan of wat je moet aanvinken zodat je het kan invullen?
pi_78867766
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:29 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Nee, eerlijk waar..... ik heb bezittingen met ja aangevinkt, en vervolgens dat het geld wat we hebben niet boven die 41k ofzo uitkomt. Er komt nergens het woord schulden naar voren.
Er staat links ook alleen box 3, sparen en beleggen. Niks schulden. Heel stom, vorig jaar kon ik het ook al niet vinden.
Als ik de help gebruik en ik typ schuld in, dan zie je wel dat dat box 3 zou moeten zijn, maar niet waar ik het in kan vullen.
Heb het dus nog steeds niet gevonden. Als jij een screenshot hebt waar het moet staan of wat je moet aanvinken zodat je het kan invullen?
Dan druk je gewoon ook op ja, laat je het vakje bezittingen leeg of je vult gewoon de bankrekening nummers in met de saldo's voor de formaliteit en klik je akkoord. Dan kom je wel bij ''schulden''
pi_78867838
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:36 schreef justmattie het volgende:

[..]

Dan druk je gewoon ook op ja, laat je het vakje bezittingen leeg of je vult gewoon de bankrekening nummers in met de saldo's voor de formaliteit en klik je akkoord. Dan kom je wel bij ''schulden''
Zelfs dan niet
Ik heb het programma ook maar even op een andere pc gedownload en dan kom ik er ook niet.
Ik heb ondertussen een papieren P-biljet aangevraagd.. doe wel op die manier aangifte.
pi_78868362
Ik kan het verkeerd doen natuurlijk, maar dit krijg ik wanneer ik de stappen doe wat ik zei.

pi_78868487
quote:
Op zondag 7 maart 2010 22:29 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Da's niet zo gek. Jij geeft zelf aan dat je met je bezittingen niet boven de vrijstelling uitkomt. Dan zijn je schulden ook niet relevant.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 7 maart 2010 @ 23:08:27 #87
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_78869419
Met schulden kun je de hoogte van je bezittingen laten afnemen... en als de bezittingen al niet boven de grens uitkomen kun je daar ook niets afhalen....

Je krijgt er geen extra aftrekpost door....
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_78877064
Dankje voor de screenshot! Ik heb echt nog wel 10 keer gekeken, ook allemaal vinkjes op verschillende plekken gezet, maar op ik krijg schulden er op geen enkele manier bij te staan
pi_78877086
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:08 schreef Zweefvliegje het volgende:
Dankje voor de screenshot! Ik heb echt nog wel 10 keer gekeken, ook allemaal vinkjes op verschillende plekken gezet, maar op ik krijg schulden er op geen enkele manier bij te staan
Lees even twee post boven de jouwe: als je aangeeft dat je minder dan de vrijstelling hebt, dan krijg je dat venster met schulden helemaal niet.....die is dan immers niet nodig (je krijgt dan ook geen invulmogelijkheid voor je spaargeld.... vink maar eens 'ja' aan)
pi_78877272
Het klopt toch nog steeds dat je eigenhuisforfait is gemaximeerd op het bedrag dat je aftrekt aan betaalde rente?
pi_78877358
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:31 schreef HiZ het volgende:
Het klopt toch nog steeds dat je eigenhuisforfait is gemaximeerd op het bedrag dat je aftrekt aan betaalde rente?
Het komt op hetzelfde neer, maar nee: als je betaalde rente lager is dan je EWF, dan krijg je een extra aftrekpost ter grootte van het verschil. Je eigenwoningforfait wordt dus niet kleiner.
  maandag 8 maart 2010 @ 09:30:08 #92
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_78878350
Bijna 9000 euro terug, lekkah
pi_78882621
Super dit topic Nou heb ik ook mijn teruggave studiekosten berekend, maar ik heb eigenlijk wat experts nodig om te kijken of het klop. Ik durf nog niet hopen dat ik echt dit geld terug krijg

Ik heb in 2009 van januari t/m december gestudeerd (HBO), maar ik kom met de uitgaven niet boven de 2x normbedrag uit. Dan staat er dus dat je het verschil tussen het totaal van de normbedragen en
het totaal van de prestatiebeurs mag aftrekken. In mijn geval is het normbedrag 2248 en ik heb ¤1120,- stufi gekregen. Dan is het dus ¤2248 - ¤1120=1128. Min de drempel van 500 blijft er dan ¤628,- over.

Klopt deze berekening? Of is mijn poging tot het zelf doen mislukt En kan ik daarna de kosten voor boeken (waarvan ik de bonnetjes nog heb) etc. hier ook nog bijrekenen?

Alvast bedankt!!
  maandag 8 maart 2010 @ 12:10:05 #94
171697 pulletje
Ondertitel
pi_78883615
quote:
Op maandag 8 maart 2010 09:30 schreef Klummie het volgende:
Bijna 9000 euro terug, lekkah
dat tikt lekker aan!

wij krijgen met 2en 700,- terug.. is toch ook lekker..
Hebben geen aftrekposten in 2009 gehad..

Ik wel in de jaren daarvoor en daar heb ik nooit iets mee gedaan..
Eens kijken of ik daar nog iets mee kan..
Signature
pi_78884508
quote:
Op maandag 8 maart 2010 11:44 schreef Busybee het volgende:
Super dit topic Nou heb ik ook mijn teruggave studiekosten berekend, maar ik heb eigenlijk wat experts nodig om te kijken of het klop. Ik durf nog niet hopen dat ik echt dit geld terug krijg

Ik heb in 2009 van januari t/m december gestudeerd (HBO), maar ik kom met de uitgaven niet boven de 2x normbedrag uit. Dan staat er dus dat je het verschil tussen het totaal van de normbedragen en
het totaal van de prestatiebeurs mag aftrekken. In mijn geval is het normbedrag 2248 en ik heb ¤1120,- stufi gekregen. Dan is het dus ¤2248 - ¤1120=1128. Min de drempel van 500 blijft er dan ¤628,- over.

Klopt deze berekening?
Dat lijkt me te kloppen, ja.
quote:
Of is mijn poging tot het zelf doen mislukt En kan ik daarna de kosten voor boeken (waarvan ik de bonnetjes nog heb) etc. hier ook nog bijrekenen?
Nee, en nee.
quote:
Alvast bedankt!!
pi_78884987
Thanks! Ruim 600 euro
pi_78890248
Ik heb ietwat hetzelfde vraag als Random..... Het antwoord is dan al wel bekend, maar wat zijn de gevolgen ervan?
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:06 schreef RandomMoron het volgende:
ik snap even wat niet..
ik was de teruggaaf aan het invullen en heb rond de 600 aan loonbelasting wat ik terug kan vragen.
Als ik dan bij aftrekposten mijn studie invul en alle kosten die ik gemaakt heb kan ik alsnog alleen maar 600 euro terugkrijgen. Wat is dan het punt om mijn aftrekposten in te vullen als ik dan toch niets meer of minder terugkrijg?
quote:
Op maandag 22 februari 2010 16:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je kan niet meer terug krijgen dan dat er is ingehouden. Als je niet al je aftrekposten in dit jaar kan gebruiken, schuift het niet-gebruikte deel door naar volgend jaar. Het heeft dus wel degelijk zin om ze in te vullen.
Dus, stel dat ik uitgaves heb gemaakt voor mijn studie á ¤5000 zonder stufie en daarbij heb ik ¤300 aan zorgkosten. Dit is gezamelijk opgeteld als ¤5300 min de drempel van ¤500 is ¤4800

Het bedrag van ¤4800 word van het bedrag uit box 1 afgehaald, laten we zeggen het bedrag in box 1 = ¤11.000-4800 word dus ¤6200. Het bedrag van ¤6200 is dus je nieuwe verzamelinkomen, hoe moet ik dit zien (het verzamelinkomen)? Dat ik volgend jaar, de gemaakte kosten voor mijn studie pas terugzie of, wordt het bedrag van ¤6200 doorberekend naar het bedrag van ¤11.000 en het verschil hierin dus: ¤11.000-¤6200= ¤4800 wordt uitgekeerd in 2010?

Maar daarnaast krijg ik wel een leuk bedrag terug van de loonheffingen

Alvast bedankt
I pwn u!
pi_78890254
quote:
Op zondag 7 maart 2010 20:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Hij begint in 2009 met een HBO studie en jij rekent dan vanaf januari t.m. augustus?
Hoe kom je daar dan bij?
Ipv begonnen had ik per abuis 'klaar' gelezen. Kwam misschien een beetje door mijn eigen situatie, ben augustus 2009 afgestudeerd van het HBO.
pi_78890430
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:58 schreef weasel85 het volgende:
Ik heb ietwat hetzelfde vraag als Random..... Het antwoord is dan al wel bekend, maar wat zijn de gevolgen ervan?
...
Dus, stel dat ik uitgaves heb gemaakt voor mijn studie á ¤5000 zonder stufie en daarbij heb ik ¤300 aan zorgkosten. Dit is gezamelijk opgeteld als ¤5300 min de drempel van ¤500 is ¤4800

Het bedrag van ¤4800 word van het bedrag uit box 1 afgehaald, laten we zeggen het bedrag in box 1 = ¤11.000-4800 word dus ¤6200. Het bedrag van ¤6200 is dus je nieuwe verzamelinkomen, hoe moet ik dit zien (het verzamelinkomen)? Dat ik volgend jaar, de gemaakte kosten voor mijn studie pas terugzie of, wordt het bedrag van ¤6200 doorberekend naar het bedrag van ¤11.000 en het verschil hierin dus: ¤11.000-¤6200= ¤4800 wordt uitgekeerd in 2010?

Maar daarnaast krijg ik wel een leuk bedrag terug van de loonheffingen

Alvast bedankt
Nee, als eerst je inkomen (vóór de aftrekposten dus) 11.000 was, en na je aftrekposten nog steeds >0, heb je dus je aftrekposten "opgemaakt".

De doorschuiving vindt plaats als je bijvoorbeeld maar 4.000 inkomen hebt gehad, en dus (met dezelfde aftrekposten als hierboven) 800 euro niet kan gebruiken. Die 800 schuift dan door naar het volgende jaar.
pi_78890538
quote:
Op maandag 8 maart 2010 08:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lees even twee post boven de jouwe: als je aangeeft dat je minder dan de vrijstelling hebt, dan krijg je dat venster met schulden helemaal niet.....die is dan immers niet nodig (je krijgt dan ook geen invulmogelijkheid voor je spaargeld.... vink maar eens 'ja' aan)
Ah, duidelijk het is eindelijk gelukt.
Maar begrijp ik goed dat ik de IB lening van m'n vriend niet in mag vullen?
Want als ik wel alles aanklik op ja en dan invul dat hij op 1-1 300 euro op de bankrekening had en op 31-12 600 euro (geschat, moet ik nog even nakijken), en hij heeft een studieschuld van 12000 euro op 1-1 en 10000 euro op 31-12, dan krijg ik wel meer terug. maar omdat wij dus geen 41.000 euro op de spaarrekening hebben mag dat niet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')