abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77995588
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het kan een potentieel probleem worden.
Je ziet nu al dat veel in het engels is en dat zal niet minder worden door de invloed van verschillende krachten.
alles kan een potentieel probleem worden...
gewoon bang genoeg zijn .....
rechts rijden is ook zoiets.... daar zal wel een verkeerswet zijn waarin staat dat rechtsrijden verplicht is... van mij mogen ze een wet maken waarin staat dat Nederlands de bestuurstaal is, hoewel ik het overbodig vind... .. maar omdat nu in de grondwet te zetten... rechtsrijden staat ook niet in de grondwet... en dat is ook een verdomd handige regel, net als dat ieder overheidsorgaan Nederlands spreekt met de burgers.

het is geen probleem.... waarom die angst.. die overkill van zekerheid vastleggen in de grondwet ?
het maakt de indruk van een onbestemde vage angst van de Nederlandse cultuur wordt bedreigd.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 14-02-2010 20:41:10 ]
pi_77999177
Wat een kneuterigheid weer. Als het engels het nederlands verdringt door globalisering dan gebeurt dat toch wel, daar doet zo'n wetje niets tegen. En ik verwacht dat het nederlands gewoon blijft bestaan omdat iedereen in NL nederlands spreekt en dat ook aan zijn/haar kinderen doorgeeft.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
pi_78000480
quote:
Op zondag 14 februari 2010 21:44 schreef Schadenfreude het volgende:
Wat een kneuterigheid weer. Als het engels het nederlands verdringt door globalisering dan gebeurt dat toch wel, daar doet zo'n wetje niets tegen. En ik verwacht dat het nederlands gewoon blijft bestaan omdat iedereen in NL nederlands spreekt en dat ook aan zijn/haar kinderen doorgeeft.
Soms vraag ik me echt af mensen überhaupt de verschillende reacties in dit draadje wel lezen. Zo'n wet is ervoor om te bekrachtigen dat het nederlands als officiële voertaal gehanteerd wordt, niet om ervoor het zorgen dat mensen in hun officieuze kringen niet meer hun dialect en/of vreemde taal meer mogen spreken. En nog worden en masse de aluhoedjes en bijbehorende newspeak van stal gehaald .

Dat het engels de nieuwe lingua franca gaat worden staat buiten kijf. Hoogstwaarschijnlijk houdt dat ook in dat het nederlands verdrongen gaat worden of in ieder geval op termijn gaat veranderen. Maar zolang zo'n verdringing nog niet aan de orde is moet je ervoor zorgen dat de berichtgeving in nederland volgens de grootste gemene deler gaat, en in nederland is dat, hoe kan het ook anders, het nederlands.

Persoonlijk had ik liever gezien dat ze het engels als 2de taal erbij hadden gezet.
  zondag 14 februari 2010 @ 22:09:00 #204
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78000683
Toch ben ik blij dat mensen die nu zonder bezwaren een exotische taal spreken in openbare gelegenheden, in de toekomst hard kunnen worden aangepakt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 14 februari 2010 @ 22:10:55 #205
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78000797
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:05 schreef ErictheSwift het volgende:
Soms vraag ik me echt af mensen überhaupt de verschillende reacties in dit draadje wel lezen. Zo'n wet is ervoor om te bekrachtigen dat het nederlands als officiële voertaal gehanteerd wordt, niet om ervoor het zorgen dat mensen in hun officieuze kringen niet meer hun dialect en/of vreemde taal meer mogen spreken.
Waarom is die wet nodig? Wat dat betreft heeft Nederland nijpender tijden gekend, toen België nog bij Nederland hoorde sprak men doorgaans Frans in de kamer.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_78001438
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:10 schreef Iblis het volgende:
Waarom is die wet nodig? Wat dat betreft heeft Nederland nijpender tijden gekend, toen België nog bij Nederland hoorde sprak men doorgaans Frans in de kamer.
Je kan die vraag beter omgekeerd stellen; waarom wordt er door dat ene kamp zoveel heisa over nederlands als wettelijk officiële taal getrapt? Niet strikt noodzakelijk <=/=> maar gelijk verbieden/niet doorvoeren.
  zondag 14 februari 2010 @ 22:27:54 #207
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78001755
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:22 schreef ErictheSwift het volgende:
Je kan die vraag beter omgekeerd stellen; waarom wordt er door dat ene kamp zoveel heisa over nederlands als wettelijk officiële taal getrapt? Niet strikt noodzakelijk <=/=> maar gelijk verbieden/niet doorvoeren.
De vraag is natuurlijk wie zich er allemaal op gaat beroepen, niet om zichzelf te beschermen, maar om anderen dwars te zitten. In Frankrijk is gelijk wetgeving met name succesvol geweest om minderheidstalen dwars te zitten en onderwijs en publicaties in die talen te bemoeilijken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 14 februari 2010 @ 22:31:54 #208
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78001991
Verboden op de grond te spugen en Berbers te spreken.
pi_78002170
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:31 schreef Ringo het volgende:
Verboden op de grond te spugen en Berbers te spreken.
hehe, als ik plat achterhoeks of zeeuws ga lullen kan de eerste de beste mocroboy er ook geen touw meer aan vastknopen
  zondag 14 februari 2010 @ 22:57:08 #210
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78003305
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:35 schreef ErictheSwift het volgende:

[..]

hehe, als ik plat achterhoeks of zeeuws ga lullen kan de eerste de beste mocroboy er ook geen touw meer aan vastknopen
Most mie ains heuren as ik grunnegers proat. En din kom ik er nog nait weg ook.
pi_78003334
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:22 schreef ErictheSwift het volgende:
maar gelijk verbieden/niet doorvoeren.
Wie wilt wat verbieden ? En kun je de mening van 1 individu generaliseren naar een heel "kamp" ?
pi_78003606
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:09 schreef Ringo het volgende:
Toch ben ik blij dat mensen die nu zonder bezwaren een exotische taal spreken in openbare gelegenheden, in de toekomst hard kunnen worden aangepakt.
Dat is niet de bedoeling van de regering, lijkt me..
Maar je hebt er wel veel lust in om mensen die een exotische taal spreken in het openbaar flink te koeioneren ? Althans je wilt een taalpolitie dat laten doen...
Nooit gehoord van democratie en tolerantie, vrije meningsuiting en rechten van het individu ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 14-02-2010 23:12:30 ]
  zondag 14 februari 2010 @ 23:21:33 #213
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_78004482
quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:57 schreef Ringo het volgende:

[..]

Most mie ains heuren as ik grunnegers proat. En din kom ik er nog nait weg ook.
Kijk, dat je met je dialect de klinkers wat apart uitspreekt, daar kan ik nog wel mee leven. En een ander woordje op z'n tijd, nou ja, vooruit. Maar zo'n constructie als "ergens weg komen" , dat is gewoon geen Nederlands meer.

Ik heb ook wel eens met een Groninger gepraat die vroeg waar ik "weg" kwam. Ik heb echt 6x moeten vragen wat 'ie nou in godesnaam van me wilde weten, nadat ik eerst de vraag (duidelijk verkeerd) met "ja" had beantwoord
  zondag 14 februari 2010 @ 23:32:42 #214
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78004973
quote:
Op zondag 14 februari 2010 23:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is niet de bedoeling van de regering, lijkt me..
Maar je hebt er wel veel lust in om mensen die een exotische taal spreken in het openbaar flink te koeioneren ? Althans je wilt een taalpolitie dat laten doen...
Nooit gehoord van democratie en tolerantie, vrije meningsuiting en rechten van het individu ?
Het is een bedreiging van de Openbare Orde, wanneer men malkander niet meer klakkeloos kan verstaan. Leuk hoor, al die Fremdsprachen op straat, voor wie in multicultiparadijzen gelooft, maar het hindert mij. Waarom zou iemand hier in NL in het Turks herrie moeten maken, als ie zich ook gewoon in fatsoendelijk Hollands kan uitdrukken? Kwestie van sociale wellevendheid.

Ik zeg niet dat ze meteen razzia's moeten gaan houden maar een goed gewapende ordedienst die erop toeziet dat EENIEDER die zich Nederlands staatsburger mag noemen, zich in de publieke arena ook daadwerkelijk van de Landstaal bedient, dat lijkt mij een uitstekend idee.

Natuurlijk wekt zoiets in eerste instantie verbazing, wantrouwen en wrevel, en misschien leidt het in zekere buurten zelfs tot opstootjes. Maar daar kan tegen opgetreden worden.
Het is net als met de nieuwe wetten die na mei 1940 werden ingevoerd: uiteindelijk zijn de meeste mensen aan de situatie gewend en weet men niet beter. Gewoon duidelijk en consequent zijn, dat is wat de goegemeente van de Autoriteiten verlangt.
Wat overblijft, is een zootje onverbeterlijke lastpakken en raddraaiers. Maar die zal je altijd blijven houden.
pi_78006184
quote:
Op zondag 14 februari 2010 23:32 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is een bedreiging van de Openbare Orde, wanneer men malkander niet meer klakkeloos kan verstaan.
Overdrijf toch niet zo....
quote:
Leuk hoor, al die Fremdsprachen op straat, voor wie in multicultiparadijzen gelooft, maar het hindert mij.
Dat het jou hindert in wat..... ??
Hoe ken da nou... Iemand spreekt in zijn eigen taal met iemand anders ...jij hoort dat ... en jij hebt hinder ?
Zit die hinder niet tussen jouw oren.... n
quote:
Ik zeg niet dat ze meteen razzia's moeten gaan houden maar een goed gewapende ordedienst die erop toeziet dat EENIEDER die zich Nederlands staatsburger mag noemen, zich in de publieke arena ook daadwerkelijk van de Landstaal bedient, dat lijkt mij een uitstekend idee.
Een taalpolitie dus.... een zware aanslag op de vrije meningsuiting
En nog met wapens ook !!
Klinkt toch wel eng hoor
quote:
Natuurlijk wekt zoiets in eerste instantie verbazing, wantrouwen en wrevel, en misschien leidt het in zekere buurten zelfs tot opstootjes. Maar daar kan tegen opgetreden worden.
Oh vandaar die wapens... in de knieen schieten... of wie vlucht ... in de rug neerknallen
quote:
Het is net als met de nieuwe wetten die na mei 1940 werden ingevoerd: uiteindelijk zijn de meeste mensen aan de situatie gewend en weet men niet beter. Gewoon duidelijk en consequent zijn, dat is wat de goegemeente van de Autoriteiten verlangt.
Wat overblijft, is een zootje onverbeterlijke lastpakken en raddraaiers. Maar die zal je altijd blijven houden.
okeee... ik snap het... nazisme op herhaling...

je ben best geloofwaardig in je satire, is best knap .... maar weet je het verschil nog tussen de rol en de inhoud ?
pi_78068536
quote:
Op zondag 14 februari 2010 19:11 schreef Igen het volgende:

[..]

Standaardnederlands is ook maar een dialect, alleen eentje met meer status dan de overige Nederlandse dialecten.
Het Nederlands en Standaardnederlands zijn precies even oud. Vóór de standaardisatie bestond er namelijk geen Nederlandse taal, iedereen sprak zijn eigen dialect zoals Hollands, Brabants e.d. Termen als "Middelnederlands" worden veel gebruikt maar zijn eigenlijk incorrect, omdat ze niet op een taal duiden maar op een groep verwante Westnederfrankische variëteiten waaronder Middelhollands, Middelbrabants e.d.

Het Middellimburgs bijvoorbeeld hoorde als Oostnederfrankische variëteit niet bij dit Middelnederlands in engere zin.

Het standpunt dat het Limburgs een taal is, i.t.t. een dialect van het Nederlands, is dus op taalhistorische gronden zeerwel verdedigbaar.
quote:
Maar onafhankelijk daarvan kun je vaststellen, dmv. de vergelijkende methode, dat de Friese taal met al haar dialecten historisch minstens net zo verwant is met het Engels als met het Nederlands of Duits. En dat, wanneer je het Engels en Nederlands als aparte taal ziet, en je het Duits en het Nederlands als aparte taal ziet, je het Fries en het Nederlands dus ook als aparte taal moet zien.
Of het Fries verwant is met het Engels, wellicht verder af staat van het Nederlands dan andere variëteiten en meer van dat soort argumenten doet weinig ter zake voor de vraag of Limburgs e.d. een taal genoemd kunnen worden.
pi_78069782
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:12 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Het Middellimburgs bijvoorbeeld hoorde als Oostnederfrankische variëteit niet bij dit Middelnederlands in engere zin.

Het standpunt dat het Limburgs een taal is, i.t.t. een dialect van het Nederlands, is dus op taalhistorische gronden zeerwel verdedigbaar.
Klopt.
quote:
[..]

Of het Fries verwant is met het Engels, wellicht verder af staat van het Nederlands dan andere variëteiten en meer van dat soort argumenten doet weinig ter zake voor de vraag of Limburgs e.d. een taal genoemd kunnen worden.
Ik concentreerde mij even op het Fries. Dat is duidelijk geen dialect van het Nederlands, en dus is het terecht dat dat als tweede officiële taal in de wet is en wordt opgenomen.

Over het Limburgs heb ik niks gezegd. Zoals ik het begrijp zijn er argumenten voor en tegen het standpunt dat het een eigen taal is. Het is de vraag hoe je daar mee om moet gaan bij het vaststellen van een officiële taal, daar heb ik verder geen mening over.
pi_78070873
quote:
Op dinsdag 16 februari 2010 19:40 schreef Igen het volgende:

Ik concentreerde mij even op het Fries. Dat is duidelijk geen dialect van het Nederlands, en dus is het terecht dat dat als tweede officiële taal in de wet is en wordt opgenomen.

Over het Limburgs heb ik niks gezegd.
Mijns inziens kun je die twee vragen niet los van elkaar zien. Immers als je ervan uitgaat dat Limburgs, Nedersaksisch e.d. óók talen zijn, is het opnemen in de grondwet van alleen Nederlands en Fries discriminatie. Met je conclusie dat het "dus terecht" is dat Fries in de grondwet wordt opgenomen ben ik het derhalve niet eens.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 20:18:41 #219
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78071536
Ik denk dat de status van het Fries als duidelijk onderscheidend van het Nederlands niet echt ter discussie staat, bovendien is er een Standaardfries ontwikkeld (wat natuurlijk ook helpt), net zoals het Afrikaans een eigen spelling heeft (mede om het deels van het Nederlands te onderscheiden), en een standaardvorm.

Nedersaksisch is natuurlijk een mooie classificatie. Als je die aanhoudt dan heb je door Nederland een scheiding lopen tussen de Nederfrankische en Nedersaksische dialecten. En het Nedersaksisch strekt zich dan uit over het Noord-Duitse laagland, en daar hoort dan b.v. het Zeeuws duidelijk niet bij.

Maar ja, je kunt er ook voor kiezen om over Nederlandse dialecten te spreken, en dan kun je de Nederfrankische en Nederduitse wel redelijk makkelijk bij elkaar vegen. (met, als je naar klankverschuivingen kijkt, als uitzondering wellicht het Limburgs of daarvan alleen het Kerkraads en Vaals als Middelduitse dialecten).

Zo hangt het er natuurlijk ook wat vanaf vanuit wel standpunt je het ziet, er zijn altijd overgangen tussen de dialecten en het standaardnederlands kent zelf invloed van zowel de Nederfrankische als Nederduitse dialecten.

Het is een beetje discussiëren of blauw en rood varianten van paars zijn, of dat paars een variant van blauw c.q. rood is.

Als het echter om standaardisering gaat, wat bij het Nederlands en Duits b.v. geholpen is door de Bijbelvertalingen, dan zijn streektalen ook nog erg versplinterd: een standaard Nedersaksisch is er niet echt; dat zie je ook bijvoorbeeld bij de Platduitse en Nedersaksische Nederlandse Wikipedia die inmiddels gesplitst zijn.
  dinsdag 16 februari 2010 @ 22:30:03 #221
281402 Kardash
[NSDAP] Leider / Voerer
pi_78078834
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?
Internationale scholen.

Hoop gezeur om niks. Taal veranderd, sorry. We hadden het hier onlangs over de vergelijk van de status van het Engels toen daar destijds de boekdruk kunst werd ingevoerd. Vertalers konden voor veel Latijnse woorden geen Engelse woord voor vinden, dus namen ze het Latijnse woord maar over. Er ontstond toen in Engeland een discussie tussen conservatieven en progressieven, beetje hetzelfde als wat hier aan de hand is. Uiteindelijk werd het dus gwoon een middenweg wat hier ook zal gebruiken.
is getting his nerd on..
.. en een vleugje moslim
pi_78084249
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.

De vermelding van het Fries acht ik bovendien een onterechte bevoordeling boven de andere streektalen die Nederland rijk is en die blijkbaar níet in de grondwet worden opgenomen, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch.

En wat krijgen we ervoor terug? Volgens mij niets. Mocht het Nederlands uitsterven dan doet het dat toch wel, een artikeltje in een grondwet verandert daar niets aan. Wat gaan ze doen, burgers aanklagen omdat ze, in strijd met de grondwet, Engels met elkaar spreken in plaats van Nederlands? Ik denk het niet. Dat maakt deze wet tot een stukje symboolpolitiek dat alleen maar nadelen zal hebben.
De vraag wordt dan wel: wat is Nederlands?
Wat mij betreft bezondigen de hedendaagse nieuwslezers van het journaal van de openbare omroepen zich aan erg verkeerde uitspraak van het Nederlands. Met name de g en de r komen er maar bekaaid van af.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  vrijdag 19 februari 2010 @ 18:11:01 #223
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78192856
Een bericht hieromtrent:
quote:
Schinkelshoek wil Papiaments in Grondwet

Tweede Kamerlid Jan Schinkelshoek (CDA) vindt dat het Papiaments en het Engels in de Grondwet moeten worden opgenomen. Hij vindt het een gemiste kans dat het Nederlandse kabinet deze maand besloot dat er in de Grondwet wel een bepaling komt over de Friese taal, maar niet over de op de BES-eilanden gesproken talen.

Ook op de Antillen is hier met verontwaardiging op gereageerd. Het kabinet wil de positie van het Nederlands waarborgen, nu er in Nederland steeds meer talen worden gesproken. Schinkelshoek opperde vorig jaar al dat ook de positie van het Papiaments en het Engels in de Grondwet geregeld moet worden: "Als je de positie van het Nederlands regelt, moet je ook iets regelen voor de minderheidstalen."

Dat laatste gebeurt wel voor het Fries, maar niet voor het Papiaments en Engels: "Dat zijn straks officiële talen die in delen van Nederland gesproken worden." Want Bonaire, Sint Eustatius en Saba zijn na de staatkundige vernieuwing onderdeel van Nederland.

Raad van State
Schinkelshoek vindt het vreemd dat de regering niet aan de BES-eilanden gedacht heeft. Over de reactie van de Antilliaanse minister Omayra Leeflang, om desnoods een rechtszaak aan te spannen, moet het CDA-Kamerlid een beetje lachen. Hij richt zijn hoop op de Raad van State, 'een wijs college', om de regering op de omissie in het voorstel te wijzen. "Het moet in elk geval onderdeel van het debat in de Tweede Kamer worden."

Voor Curaçao, Sint Maarten en Aruba geldt de Nederlandse Grondwet niet en die kunnen dus hun eigen taalbeleid voeren. Maar voor de BES-eilanden is na de ontmanteling van de Antillen Den Haag verantwoordelijk. "De regering moet met hele goede argumenten komen om te rechtvaardigen waarom je Saba, Sint Eustatius en Bonaire niet geeft wat Friesland wel krijgt."

Bron: Radio Nederland Wereldomroep.
pi_78194985
Typisch weer. We moeten weer eens rekening gaan houden met de meest marginale verschijnselen...
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:27:58 #225
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78195350
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:33:15 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195517
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:34:54 #227
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78195574
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.
Ook in de praktijk?

Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78195683
Er wordt meer arabisch gesproken in het Koninkrijk der Nederlanden dan er Eustatiers zijn maar ja Typisch voorbeeld weer van the law of unintended consequences die overheidsmongolen maar niet willen begrijpen wanneer ze weer een debiele wet hebben bedacht
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:38:59 #229
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195709
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook in de praktijk?

Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.

Overigens kun je vast wel (maar eigenlijk is een grondwet daar m.i. niet voor bedoeld) een regionale kanttekening plaatsen.
quote:
Sint Eustatius - Geiten op de gouden rots

De taal op de basisschool is Engels, de methodes zijn Nederlands. Restanten van een koloniaal verleden. ’Wij’ weten nauwelijks waar de Antillen liggen, ’zij’ moeten weten waar Bonifatius werd vermoord en wat de hoofdstad van Flevoland is.

Bron: Reformatorisch Dagblad.
Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:39:40 #230
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_78195745
quote:

[..]

Ook in de praktijk?
Ja, juist. Ook op St Maarten spreekt de gemiddelde inwoner beter Engels dan Nederlanders.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:40:21 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195768
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef beeer het volgende:
Er wordt meer arabisch gesproken in het Koninkrijk der Nederlanden dan er Eustatiers zijn maar ja Typisch voorbeeld weer van the law of unintended consequences die overheidsmongolen maar niet willen begrijpen wanneer ze weer een debiele wet hebben bedacht
Ja, die kans heb je zeker, het aantal Engels-sprekenden daar is waarschijnlijk kleiner dan het aantal Turks of Marokkaans-sprekenden. En zie daar je probleem.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:41:06 #232
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195794
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:39 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, juist. Ook op St Maarten spreekt de gemiddelde inwoner beter Engels dan Nederlanders.
Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:53:39 #233
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78196291
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).
Grondwet geldt voor het gehele Koninkrijk. Dus ook voor de landen met een status aparte. Inclusief Aruba.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:56:02 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78196393
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.

Overigens kun je vast wel (maar eigenlijk is een grondwet daar m.i. niet voor bedoeld) een regionale kanttekening plaatsen.
[..]

Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.
Hoe weet jij toch zoveel :p
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78228667
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
pi_78228689
quote:

[..]

Ook in de praktijk?

Net als het Fries, zou je ook de status van het Papiaments en het Engels qua gebied kunnen beperken; dat dat alleen officiële talen zijn op de Antillen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:24:37 #237
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78228778
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.
pi_78228984
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:43:16 #239
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78229294
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Ik citeer van Wikipedia:
quote:
Naast de Grondwet is er nog het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden van 1954. In het Statuut worden de verhoudingen tussen de landen binnen het Koninkrijk geregeld. In 1954 betrof dat Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen. De statuutslanden zijn sinds 1986: Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba.

Het Statuut is te beschouwen als een overkoepelende grondwet op het niveau van het Koninkrijk, terwijl de Nederlandse Grondwet voor het grootste deel alleen geldt voor het land Nederland en slechts in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld de artikelen die het koningschap en andere in het Statuut genoemde instellingen van het Koninkrijk regelen) ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.
pi_78229793
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik citeer van Wikipedia:
[..]

Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:10:31 #241
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78230071
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.
pi_78247224
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er staat: slechts in bepaalde gevallen ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78247914
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.
O ja, was er zostraks niet helemaal met m'n hoofd bij.
pi_78248133
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.
Maar dan moet je, als ik het goed begrijp, nog altijd wél rekening houden met de situatie van de eilanden die straks bij het land Nederland gaan horen. Je zei dat bij St. Eustatius i.i.g. het Engels de facto standaardtaal is, en dat is op de Antillen ook een van de officiële talen. Dus daar zul je rekening mee moeten houden als je een Grondwetbepaling over o.a. ook de cultuur- en omgangstaal opneemt. En het Papiaments kun je sowieso ook meenemen, want dat lijkt mij op geen enkele wijze een bedreiging voor de taalsituatie hier in Europees Nederland.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2010 00:13:30 ]
pi_86719919
quote:
Raad van State: taal niet apart in Grondwet opnemen

Rotterdam, 22 sept. De Raad van State is tegen het voornemen van het kabinet om in de Grondwet vast te leggen dat het Nederlands de officiële taal is van Nederland en dat de overheid het gebruik van deze taal bevordert.

Lees gehele artikel
Gelukkig, er bestaan nog verstandige mensen.
  woensdag 22 september 2010 @ 18:52:13 #246
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86721149
Ik heb er geen enkel probleem mee.

Maar hou er wel rekening mee dat de verankering van Nederlands in de grondwet niet betekend dat de overheden nu geen materiaal meer kunnen uitgeven in andere talen, noch betekend het dat het leren van Nederland verplicht wordt voor alle immigranten. Ook betekend het niet dat het Fries niet langer officieel kan bestaan binnen Nederland.

Het betekend alleen dat het Nederlands wordt vastgelegd als officiële taal. Dat was het trouwens allang, alleen is het in een "normale" wet vastgelegd die wat makkelijker te wijzigen is dan de Grondwet.

Eigenlijk veranderd er voor het dagelijkse leven dus niet zoveel.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 22 september 2010 @ 21:32:00 #247
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_86728413
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:52 schreef maartena het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee.

Maar hou er wel rekening mee dat de verankering van Nederlands in de grondwet niet betekend dat de overheden nu geen materiaal meer kunnen uitgeven in andere talen, noch betekend het dat het leren van Nederland verplicht wordt voor alle immigranten. Ook betekend het niet dat het Fries niet langer officieel kan bestaan binnen Nederland.

Het betekend alleen dat het Nederlands wordt vastgelegd als officiële taal. Dat was het trouwens allang, alleen is het in een "normale" wet vastgelegd die wat makkelijker te wijzigen is dan de Grondwet.

Eigenlijk veranderd er voor het dagelijkse leven dus niet zoveel.
:(, :{.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:34:57 #248
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86728576
:') d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 22 september 2010 @ 21:48:52 #249
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_86729298
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Goede zaak. Vooral als bouwwerk tegen het Engels.
Hoezo beheers je die taal niet goed?
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_86729303
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef maartena het volgende:
:') d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
Wel ironisch voor een voorstander, maar je ziet dat enorm vaak gebeuren (d/t verwarring). Hoe komt dat eigenlijk? Mijn vrouw heeft het ook. Ik probeer haar regelmatig uit te leggen hoe simpel het werkt (de +t is er alleen bij tegenwoordige tijd aanwijzend (hij/zij/het)). Verder kun je meestal instinctief aanvoelen wat de verleden tijd moet zijn: bijna niemand denkt dat 'schopde' correct is.

Waar ontstaat de verwarring dan? Bij 'wordt'? Dat is gewoon stam (ik-vorm, ik word) +t: hij wordt.

Ik snapte dat eigenlijk al toen ik tien was. Al had ik toen nog geen veterdiploma en ben ik op mijn vijfentwintigste amper in staat een fietsband te plakken, dus het is allemaal betrekkelijk. ;)
pi_86729439
Beetje flauw, maar ik kan het niet laten.

DrWolffenstein schreef:

Zijn onderschrift luidt:
Aristotelesrules

Desalniettemin vind ik het ook prima wanneer het Nederlands wordt opgenomen in de grondwet. Zij is immers een product van deze taal.
pi_86737063
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:32 schreef Ringo het volgende:

[..]

:(, :{.
Ja, inderdaad!
pi_86737080
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef maartena het volgende:
OK, dat is je gegund.
Maar de regels zijn echt heel eenvoudig, op een ansichtkaart (A6) in punt 12 samen te vatten.
  donderdag 23 september 2010 @ 02:48:28 #254
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86737197
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:48 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Wel ironisch voor een voorstander, maar je ziet dat enorm vaak gebeuren (d/t verwarring). Hoe komt dat eigenlijk? Mijn vrouw heeft het ook. Ik probeer haar regelmatig uit te leggen hoe simpel het werkt (de +t is er alleen bij tegenwoordige tijd aanwijzend (hij/zij/het)). Verder kun je meestal instinctief aanvoelen wat de verleden tijd moet zijn: bijna niemand denkt dat 'schopde' correct is.

Waar ontstaat de verwarring dan? Bij 'wordt'? Dat is gewoon stam (ik-vorm, ik word) +t: hij wordt.

Ik snapte dat eigenlijk al toen ik tien was. Al had ik toen nog geen veterdiploma en ben ik op mijn vijfentwintigste amper in staat een fietsband te plakken, dus het is allemaal betrekkelijk. ;)
Door gewenning. Je ziet woorden als "gebeurd" en "veranderd" veel vaker als voltooid deelwoord (met een d dus) dan als onvoltooid tegenwoordige tijd. Je ziet zelden "schopde" ergens staan dus als je dat per ongeluk tikt, zie je meteen dat het niet klopt, omdat het eigenlijk een "nieuw" woord is. Bij bovenstaande fouten moet je de hele context goed in je hoofd hebben (taalgevoel) om te zien dat het fout is.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86775484
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:51 schreef sneakypete het volgende:

DrWolffenstein schreef:

Zijn onderschrift luidt:
Aristotelesrules

Desalniettemin vind ik het ook prima wanneer het Nederlands wordt opgenomen in de grondwet. Zij is immers een product van deze taal.
De wet is inderdaad vrouwelijk
Verder verbaast het me dat je niet iets zegt over zijn uitdrukking "(in het Nederlands zijn deze aanhalingstekens eigenlijk laag)bouwwerk tegen het Engels"(deze zijn gewoon hoog).
Want ik denk dat hij "bolwerk" bedoelt, in plaats van "bouwwerk".
pi_86775734
Uhh, ik bedoelde iets anders eigenlijk, namelijk dat hij kennelijk meent dat een verzet tegen het Engels nodig is terwijl zijn onderschrift het Engelse woord 'rules' bevat. Enigszins ironisch dus, maar je kunt ook zeggen: hieruit blijkt hoe moeilijk het is om onder de dominantie van het Engels uit te komen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 02:05:27 #257
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86776489
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 01:12 schreef sneakypete het volgende:
Uhh, ik bedoelde iets anders eigenlijk, namelijk dat hij kennelijk meent dat een verzet tegen het Engels nodig is terwijl zijn onderschrift het Engelse woord 'rules' bevat. Enigszins ironisch dus, maar je kunt ook zeggen: hieruit blijkt hoe moeilijk het is om onder de dominantie van het Engels uit te komen.
Rules = Heerst.

Maar je hebt wel gelijk, het Nederlands van de afgelopen 15 jaar zit vol met zaken die direct uit het Engels zijn overgenomen, een 1 op 1 kopie.

"Weet je" aan het eind van een zin, komt direct van het Amerikaans-Engelse "You know".

"Zeg maar" is goed Nederlands, maar in het zinsgebruik wordt het onderhand - door een bepaalde groep mensen - net zo gebruikt als het Amerikaans-Engelse "like" - I was like, totally there!

"Het is niet mijn ding" werd 20 jaar geleden door niemand gebruikt. Of zou het toch staan in het destijds uitgegeven boekje "Turbo taal"? Not really my thing.

En dan heb je woorden als "cancellen", want "annuleren" is blijkbaar niet hip genoeg meer. Hmmmm "hip".

Zelfs FOK! doet er aan mee. Als ik dit bericht plaats, staat er net boven dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden.... maar ook met de policy. Blijkbaar is "beleid" ook niet meer zo modern. En verder heeft men het vaak over "users". Er staat "Online Users", maar dat is misschien omdat "Aangemelde Gebruikers" gewoon veel te lang is en niet "lekker bekt". Usericon of Gebruikersicoon? Preview mag geen "Voorbeeld" heten, en dat is wat ik zo even kan vinden in het scherm waar ik in zit.

Engels word te pas en te onpas dwars door Nederlands gebruikt..... en eigenlijk vind ik dat best jammer. Als Amerikaan spreek ik dagelijks veel engels, en ik stoor me er dus ook niet aan als ik her zie.... maar ergens is het toch wel zonde dat de Nederlandse taal niet meer gebruikt wordt voor dat soort zaken.

Op Politiek24 zag ik laatst tijdens een debat ook al iemand "cancellen" gebruiken, en ik mag toch hopen dat deze wet op zijn minst politici er weer toe dwingt weer "annuleren" te gebruiken. :D :D
-
pi_86788208
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 02:05 schreef maartena het volgende:

Op Politiek24 zag ik laatst tijdens een debat ook al iemand "cancellen" gebruiken, en ik mag toch hopen dat deze wet op zijn minst politici er weer toe dwingt weer "annuleren" te gebruiken. :D :D
annuleren < afzeggen B-)

Maar ik ben het verder met je eens dat er (te?) veel Engels in het Nederlands is geslopen. Tijdje terug op de achterkant van de Spits stond een advertentie van een kledingwinkel, volledig in het Engels :')
Jackets, Sweaters... vraag ik me af wat er mis is met jassen en truien, zal wel niet hip genoeg zijn.
pi_86788492
Maar leenwoorden zijn toch van alle tijden? Alleen kwamen ze vroeger uit het Frans en nu uit het Engels. Maar het Engels zelf bestaat ook weer voor de helft uit Franse leenwoorden, terwijl het Frans weer is gebaseerd op het Latijn dat weer vol zat met leenwoorden uit het Oudgrieks... Dat is kortom de normaalste zaak van de wereld.

Het wordt pas een ander verhaal als de Nederlandse taal op bepaalde gebieden - in het hoger onderwijs bijvoorbeeld - integraal wordt vervangen door bijvoorbeeld het Engels.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2010 14:10:04 ]
pi_86792382
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:51 schreef sneakypete het volgende:

DrWolffenstein schreef:

Zijn onderschrift luidt:
Aristotelesrules

Haha
  vrijdag 24 september 2010 @ 23:53:15 #261
134847 fokthesystem
WIJ zijn 'HET'.
pi_86813757
Heeej, geen 'vrije markt' voor de taal?
Als engels het zo goed doet helemaal vanzelf, waarom dan nog die achterlijke D, T en DT's ?

What works will work, go with the flow :-)

Juist die NL leraren m/v schijnen elke lichting slechter de boel zElf door te hebben en geven dus ook weer foutief door, lijkt me een negatieve spiraal.

In de luchtvaart en het leger, sectoren met serieuze maatschappelijke waarde, is engels juist verplicht....
http://www.paltalk.com , niet typen maar miepen
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_86814052
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:53 schreef fokthesystem het volgende:
Heeej, geen 'vrije markt' voor de taal?
Als engels het zo goed doet helemaal vanzelf, waarom dan nog die achterlijke D, T en DT's ?
Omdat het Engels op andere vlakken weer een stuk gecompliceerder is dan het Nederlands:

huren - verhuren - inhuren - huurder - verhuurder
vs
rent - let - hire - tenant - landlord

Zelfs de naamvallen van het Latijn zijn hier een peuleschilletje bij.
pi_86814291
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 23:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Omdat het Engels op andere vlakken weer een stuk gecompliceerder is dan het Nederlands:

huren - verhuren - inhuren - huurder - verhuurder
vs
rent - let - hire - tenant - landlord

Zelfs de naamvallen van het Latijn zijn hier een peuleschilletje bij.
Die taal (Latijn) is dan ook R.I.P.
En met minder woorden kan men meer zeggen in het engels, in die zin is het een betere taal, in de zin van less is more bedoel ik dan.
You see? vs snap je wel
Get it? vs begrijp je het
Veel overbodige ballast is er in het moderne engels niet, en het is qua printen, ja zelfs bandbreedte, dus mileu vriendelijker dan het Nederlands bovendien.
Al bemoei jij je niet met politiek, deze bemoeit zich wel met jouw leven en geld, van de wieg tot het graf en zelfs daarna!
pi_86814569
Als je het zipt, neemt Nederlands weer minder bandbreedte in dan Engels.
pi_86814904
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:56 schreef wonderer het volgende:

[..]

Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven? :?
Engels misschien? Sowieso opleidingen, maar ik weet niet of er ook dergelijke scholen zijn....
pi_86814943
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:04 schreef fokthesystem het volgende:
You see? vs snap je wel
Get it? vs begrijp je het
Je kan ook stellen: Do you get it? vs Begrijp je?

Zo kan ik het ook. :D
pi_86814944
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:11 schreef thabit het volgende:
Dat heb ik mij dus ook al vaak afgevraagd, wat is nou de meest efficiente taal, dus met welke taal kun je in een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk informatie overbrengen.
pi_86814983
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:11 schreef thabit het volgende:
Maar uiteindelijk moet je weer geqwoon "het volle pond lezen", en die compressie en decompressie kost weer meer processor kracht dus stroom.

Zip dutch? pack, unpack, read still the same, costs more due to power drain. = korter.

En als je wat van origine korter is ook zipt.... nog steeds winst.
pi_86815018
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat heb ik mij dus ook al vaak afgevraagd, wat is nou de meest efficiente taal, dus met welke taal kun je in een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk informatie overbrengen.
Hangt van het medium af ook. Morse is effectief onder water bijv. of in gevangenissen via de muur/pijpleidingen e.d. steno is weer vlot kwa opschrijven, maar ja dan moet iedereen aan de steno...
pi_86815124
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:21 schreef fokthesystem het volgende:
Hangt van het medium af ook. Morse is effectief onder water bijv. of in gevangenissen via de muur/pijpleidingen e.d.
Morse is toch gewoon een bepaalde lettercodering.
pi_86815178
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Maar dan kan je iets obsolete.
Nog verder terug zou bijv zijn: Sir, do you understand what it is that i want to say with this info?

Modern engels, evolutie der taal, vlot and happening, 'to the point' !
pi_86815266
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:24 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Morse is toch gewoon een bepaalde lettercodering.
Ja ok, het is geen _taal_, dus je vlakt binair e.d. ook uit? je kijkt puur naar gesproken woorden?
Dan is voor zo ver ik weet (mijn russisch stopt al bij njet en da) ook weer engels dat wint.
Vermoedelijk is het daarom ook zo populair en makkelijk te leren in heel de wereld voor de meeste mensen. Of men begrijpt het, al spreekt men het niet, toch apart. nee dan Nederlands of japans...
pi_86815354
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:25 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Maar dan kan je iets obsolete.
Nog verder terug zou bijv zijn: Sir, do you understand what it is that i want to say with this info?

Modern engels, evolutie der taal, vlot and happening, 'to the point' !
Ja maar goed, zoveel verschil tussen snap je en get it is er niet.

Je voorbeeld was een beetje krom vind ik. :P
  zaterdag 25 september 2010 @ 00:35:12 #274
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_86815567
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Snappie? ;)
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_86816192
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:35 schreef wonderer het volgende:

[..]

Snappie? ;)
Dig ? (En nee in deze context is dat nIEt scheppen! :) )
pi_86816232
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:55 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

Dig ? (En nee in deze context is dat nIEt scheppen! :) )
Die hoor ik minder vaak. :P
pi_86816305
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:56 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Die hoor ik minder vaak. :P
word! ( <-- engels, niet die van microsoft)
pi_86816330
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:58 schreef fokthesystem het volgende:

[..]

word! ( <-- engels, niet die van microsoft)
klopt

En doe nou niet alsof niemand hier engels kan :D
pi_86816579
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 00:59 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

klopt

En doe nou niet alsof niemand hier engels kan :D
Nah, ik wil de komma-neukers en 'ikke nie begraipe' + andere grappenmakers hier op fok ff voor zijn door extra uitleg te geven.
pi_86816808
quote:

[..]

Alle talen bevatten redundanties, j knt bvrbld d klnkrs wghln n tch rdlk n tkst bgrpn.
pi_86817028
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 01:15 schreef RQPS het volgende:

[..]

Alle talen bevatten redundanties, j knt bvrbld d klnkrs wghln n tch rdlk n tkst bgrpn.
Maar niet zonder een voorafgaand gevulde kennisvat...
pi_86817292
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
edit:

godver, een post van februari :')
pi_86819861
quote:

[..]

Die vraag bevind zich middenin een spanningsveld waarbij meer of minder redundantie en meer of minder fonemen een rol spelen:

Hoe meer klanken een taal heeft, des te meer mogelijkheden er zijn voor korte woorden (Chinees, Engels). Alleen lijken die meer op elkaar, waardoor de kans op miscommunicatie en verkeerde uitspraak groter wordt (redundantie laag).
Een taal met minder klanken en lettergreepstructuren (Japans, Swahili) heeft vaak langere woorden, meer redundantie maar dus meer ruimte nodig.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_86886201
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 02:05 schreef maartena het volgende:

[..]

Rules = Heerst.

Maar je hebt wel gelijk, het Nederlands van de afgelopen 15 jaar zit vol met zaken die direct uit het Engels zijn overgenomen, een 1 op 1 kopie.

"Weet je" aan het eind van een zin, komt direct van het Amerikaans-Engelse "You know".

"Zeg maar" is goed Nederlands, maar in het zinsgebruik wordt het onderhand - door een bepaalde groep mensen - net zo gebruikt als het Amerikaans-Engelse "like" - I was like, totally there!

"Het is niet mijn ding" werd 20 jaar geleden door niemand gebruikt. Of zou het toch staan in het destijds uitgegeven boekje "Turbo taal"? Not really my thing.

En dan heb je woorden als "cancellen", want "annuleren" is blijkbaar niet hip genoeg meer. Hmmmm "hip".

Zelfs FOK! doet er aan mee. Als ik dit bericht plaats, staat er net boven dat ik akkoord ga met de algemene voorwaarden.... maar ook met de policy. Blijkbaar is "beleid" ook niet meer zo modern. En verder heeft men het vaak over "users". Er staat "Online Users", maar dat is misschien omdat "Aangemelde Gebruikers" gewoon veel te lang is en niet "lekker bekt". Usericon of Gebruikersicoon? Preview mag geen "Voorbeeld" heten, en dat is wat ik zo even kan vinden in het scherm waar ik in zit.

Engels word te pas en te onpas dwars door Nederlands gebruikt..... en eigenlijk vind ik dat best jammer. Als Amerikaan spreek ik dagelijks veel engels, en ik stoor me er dus ook niet aan als ik her zie.... maar ergens is het toch wel zonde dat de Nederlandse taal niet meer gebruikt wordt voor dat soort zaken.

Je vergeet: "de grootste ooit". Overgenomen uit op zichzelf ook weer lelijk Engels uit de VSvA. Inmiddels zelfs al doorgedrongen tot het NOS-journaal.
Taalliefhebbers zouden de geschiedenis van de overname eens moeten nagaan: de grootste ever, de grootste ooit, de grootste ooit in de geschiedenis, de eerste ooit.

De eerste ooit: wie verzint zoiets nu.

Oh ja: nog veel erger: "drie keer groter dan" terwijl bedoeld wordt: "drie keer zo groot als" en niet "vier keer zo groot als". Ook in het journaal!
pi_86887752
Prima om de Nederlandse taal in de Grondwet vast te leggen. Ik zie het probleem niet. De overige talen die in Nederland worden gesproken, hebben allemaal een beschermde status. Dat geldt voor het Fries, maar ook voor streektalen als het Nedersaksisch en Limburgs.

Zolang ik bij het binnenrijden van de provincie Friesland nog een tweetalig bord zie staan met de tekst: Provinsje Fryslân - Provincie Fryslân hebben Friezen geen enkel recht van spreken om respect van Nederlanders te verlangen. Dat krijgen ze wat mij betreft pas als ze de tekst veranderen in: Provinsje Fryslân - Provincie Friesland , aangezien "Friesland" de Nederlandse benaming voor die provincie is en aangezien er in Friesland ook een Nederlandstalige minderheid aanwezig is.

Tot slot nog algemeen: alles wat eraan bijdraagt dat Nederlanders zorgvuldiger met hun eigen taal omspringen, juich ik toe.
pi_86887860
quote:
Op maandag 27 september 2010 01:34 schreef Elfletterig het volgende:

Tot slot nog algemeen: alles wat eraan bijdraagt dat Nederlanders zorgvuldiger met hun eigen taal omspringen, juich ik toe.
Dat ben ik volmondig met je eens.

Maar als ik nu luister en kijk naar het NOS-journaal dan gruwel ik zowel door letterlijke als door gesproken taal.
  maandag 27 september 2010 @ 02:13:01 #287
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_86888239

[ Bericht 100% gewijzigd door Ringo op 27-09-2010 02:13:19 ]
pi_86909149
quote:
Op maandag 27 september 2010 01:34 schreef Elfletterig het volgende:
Prima om de Nederlandse taal in de Grondwet vast te leggen. Ik zie het probleem niet. De overige talen die in Nederland worden gesproken, hebben allemaal een beschermde status. Dat geldt voor het Fries, maar ook voor streektalen als het Nedersaksisch en Limburgs.
Die beschermde status van streektalen (vastgelegd in een 'gewone' wet) boet aan waarde in als het Nederlands een speciale (namelijk grondwettelijke) status krijgt.
quote:
Zolang ik bij het binnenrijden van de provincie Friesland nog een tweetalig bord zie staan met de tekst: Provinsje Fryslân - Provincie Fryslân hebben Friezen geen enkel recht van spreken om respect van Nederlanders te verlangen. Dat krijgen ze wat mij betreft pas als ze de tekst veranderen in: Provinsje Fryslân - Provincie Friesland , aangezien "Friesland" de Nederlandse benaming voor die provincie is en aangezien er in Friesland ook een Nederlandstalige minderheid aanwezig is.
Huilie. De provincie heeft haar officiële naam een aantal jaar geleden veranderd in Fryslân. Ik vind het ook niet geweldig, maar om nou te doen alsof het een soort discriminatie jegens Nederlanders is, is gewoon belachelijk.
quote:
Een grondwettelijke bepaling als deze draagt daar niet aan bij.
pi_87028612
Volgens het regeerakkoord geen grondwetswijziging, maar wel een taalwet:

quote:
In een taalwet worden de gelijke rechten van de Nederlandse taal en de Friese taal
binnen de provincie Friesland gewaarborgd.
Vraag me wel af wat de gevolgen voor de wettelijke status van het Nedersaksisch of het Limburgs (vooral van die laatste eigenlijk, Geert is namelijk best nog wel wat verschuldigd aan de Limburgers :D).
pi_87048676
Dan beginnen ze al goed, met het beloven van "animal cops".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')