abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:33:15 #226
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195517
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:34:54 #227
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78195574
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:33 schreef Iblis het volgende:

[..]

Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.
Ook in de praktijk?

Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78195683
Er wordt meer arabisch gesproken in het Koninkrijk der Nederlanden dan er Eustatiers zijn maar ja Typisch voorbeeld weer van the law of unintended consequences die overheidsmongolen maar niet willen begrijpen wanneer ze weer een debiele wet hebben bedacht
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:38:59 #229
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195709
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ook in de praktijk?

Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.

Overigens kun je vast wel (maar eigenlijk is een grondwet daar m.i. niet voor bedoeld) een regionale kanttekening plaatsen.
quote:
Sint Eustatius - Geiten op de gouden rots

De taal op de basisschool is Engels, de methodes zijn Nederlands. Restanten van een koloniaal verleden. ’Wij’ weten nauwelijks waar de Antillen liggen, ’zij’ moeten weten waar Bonifatius werd vermoord en wat de hoofdstad van Flevoland is.

Bron: Reformatorisch Dagblad.
Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:39:40 #230
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_78195745
quote:

[..]

Ook in de praktijk?
Ja, juist. Ook op St Maarten spreekt de gemiddelde inwoner beter Engels dan Nederlanders.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:40:21 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195768
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef beeer het volgende:
Er wordt meer arabisch gesproken in het Koninkrijk der Nederlanden dan er Eustatiers zijn maar ja Typisch voorbeeld weer van the law of unintended consequences die overheidsmongolen maar niet willen begrijpen wanneer ze weer een debiele wet hebben bedacht
Ja, die kans heb je zeker, het aantal Engels-sprekenden daar is waarschijnlijk kleiner dan het aantal Turks of Marokkaans-sprekenden. En zie daar je probleem.
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:41:06 #232
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78195794
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:39 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ja, juist. Ook op St Maarten spreekt de gemiddelde inwoner beter Engels dan Nederlanders.
Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:53:39 #233
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78196291
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).
Grondwet geldt voor het gehele Koninkrijk. Dus ook voor de landen met een status aparte. Inclusief Aruba.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 19 februari 2010 @ 19:56:02 #234
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78196393
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef Iblis het volgende:

[..]

De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.

Overigens kun je vast wel (maar eigenlijk is een grondwet daar m.i. niet voor bedoeld) een regionale kanttekening plaatsen.
[..]

Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.
Hoe weet jij toch zoveel :p
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78228667
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
pi_78228689
quote:

[..]

Ook in de praktijk?

Net als het Fries, zou je ook de status van het Papiaments en het Engels qua gebied kunnen beperken; dat dat alleen officiële talen zijn op de Antillen.
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:24:37 #237
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78228778
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.
pi_78228984
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 20 februari 2010 @ 14:43:16 #239
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78229294
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Ik citeer van Wikipedia:
quote:
Naast de Grondwet is er nog het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden van 1954. In het Statuut worden de verhoudingen tussen de landen binnen het Koninkrijk geregeld. In 1954 betrof dat Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen. De statuutslanden zijn sinds 1986: Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba.

Het Statuut is te beschouwen als een overkoepelende grondwet op het niveau van het Koninkrijk, terwijl de Nederlandse Grondwet voor het grootste deel alleen geldt voor het land Nederland en slechts in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld de artikelen die het koningschap en andere in het Statuut genoemde instellingen van het Koninkrijk regelen) ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.
pi_78229793
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik citeer van Wikipedia:
[..]

Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 20 februari 2010 @ 15:10:31 #241
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_78230071
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.
pi_78247224
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Er staat: slechts in bepaalde gevallen ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_78247914
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 14:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.
O ja, was er zostraks niet helemaal met m'n hoofd bij.
pi_78248133
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 15:10 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.
Maar dan moet je, als ik het goed begrijp, nog altijd wél rekening houden met de situatie van de eilanden die straks bij het land Nederland gaan horen. Je zei dat bij St. Eustatius i.i.g. het Engels de facto standaardtaal is, en dat is op de Antillen ook een van de officiële talen. Dus daar zul je rekening mee moeten houden als je een Grondwetbepaling over o.a. ook de cultuur- en omgangstaal opneemt. En het Papiaments kun je sowieso ook meenemen, want dat lijkt mij op geen enkele wijze een bedreiging voor de taalsituatie hier in Europees Nederland.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-02-2010 00:13:30 ]
pi_86719919
quote:
Raad van State: taal niet apart in Grondwet opnemen

Rotterdam, 22 sept. De Raad van State is tegen het voornemen van het kabinet om in de Grondwet vast te leggen dat het Nederlands de officiële taal is van Nederland en dat de overheid het gebruik van deze taal bevordert.

Lees gehele artikel
Gelukkig, er bestaan nog verstandige mensen.
  woensdag 22 september 2010 @ 18:52:13 #246
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86721149
Ik heb er geen enkel probleem mee.

Maar hou er wel rekening mee dat de verankering van Nederlands in de grondwet niet betekend dat de overheden nu geen materiaal meer kunnen uitgeven in andere talen, noch betekend het dat het leren van Nederland verplicht wordt voor alle immigranten. Ook betekend het niet dat het Fries niet langer officieel kan bestaan binnen Nederland.

Het betekend alleen dat het Nederlands wordt vastgelegd als officiële taal. Dat was het trouwens allang, alleen is het in een "normale" wet vastgelegd die wat makkelijker te wijzigen is dan de Grondwet.

Eigenlijk veranderd er voor het dagelijkse leven dus niet zoveel.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 22 september 2010 @ 21:32:00 #247
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_86728413
quote:
Op woensdag 22 september 2010 18:52 schreef maartena het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee.

Maar hou er wel rekening mee dat de verankering van Nederlands in de grondwet niet betekend dat de overheden nu geen materiaal meer kunnen uitgeven in andere talen, noch betekend het dat het leren van Nederland verplicht wordt voor alle immigranten. Ook betekend het niet dat het Fries niet langer officieel kan bestaan binnen Nederland.

Het betekend alleen dat het Nederlands wordt vastgelegd als officiële taal. Dat was het trouwens allang, alleen is het in een "normale" wet vastgelegd die wat makkelijker te wijzigen is dan de Grondwet.

Eigenlijk veranderd er voor het dagelijkse leven dus niet zoveel.
:(, :{.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 22 september 2010 @ 21:34:57 #248
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_86728576
:') d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  woensdag 22 september 2010 @ 21:48:52 #249
295457 TomLievense
Verhagen = onbetrouwbaar.
pi_86729298
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Goede zaak. Vooral als bouwwerk tegen het Engels.
Hoezo beheers je die taal niet goed?
Op zaterdag 22 januari 2011 19:19 schreef voice-over het volgende:
Om het woord naargeestig te parafraseren: TomLievense schrijft naargeestige stukjes
pi_86729303
quote:
Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef maartena het volgende:
:') d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
Wel ironisch voor een voorstander, maar je ziet dat enorm vaak gebeuren (d/t verwarring). Hoe komt dat eigenlijk? Mijn vrouw heeft het ook. Ik probeer haar regelmatig uit te leggen hoe simpel het werkt (de +t is er alleen bij tegenwoordige tijd aanwijzend (hij/zij/het)). Verder kun je meestal instinctief aanvoelen wat de verleden tijd moet zijn: bijna niemand denkt dat 'schopde' correct is.

Waar ontstaat de verwarring dan? Bij 'wordt'? Dat is gewoon stam (ik-vorm, ik word) +t: hij wordt.

Ik snapte dat eigenlijk al toen ik tien was. Al had ik toen nog geen veterdiploma en ben ik op mijn vijfentwintigste amper in staat een fietsband te plakken, dus het is allemaal betrekkelijk. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')