Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
Ook in de praktijk?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Engels is in ieder geval de facto de standaardtaal op St. Eustatius.
De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook in de praktijk?
Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.quote:Sint Eustatius - Geiten op de gouden rots
De taal op de basisschool is Engels, de methodes zijn Nederlands. Restanten van een koloniaal verleden. ’Wij’ weten nauwelijks waar de Antillen liggen, ’zij’ moeten weten waar Bonifatius werd vermoord en wat de hoofdstad van Flevoland is.
Bron: Reformatorisch Dagblad.
Ja, die kans heb je zeker, het aantal Engels-sprekenden daar is waarschijnlijk kleiner dan het aantal Turks of Marokkaans-sprekenden. En zie daar je probleem.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef beeer het volgende:
Er wordt meer arabisch gesproken in het Koninkrijk der Nederlanden dan er Eustatiers zijn maar jaTypisch voorbeeld weer van the law of unintended consequences die overheidsmongolen maar niet willen begrijpen wanneer ze weer een debiele wet hebben bedacht
Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, juist. Ook op St Maarten spreekt de gemiddelde inwoner beter Engels dan Nederlanders.
Grondwet geldt voor het gehele Koninkrijk. Dus ook voor de landen met een status aparte. Inclusief Aruba.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar dat blijft een aparte status houden, dus zij worden niet getroffen door de grondwet. Het gaat er juist om dat Bonaire, Sint-Eustatius en Saba bij Nederland gaan horen (en dat dan ook voor hen de grondwet geldt).
Hoe weet jij toch zoveel :pquote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
De facto, dus in de praktijk. Allicht dat het de jure alleen Nederlands is, maar in ieder geval zijn er scholen waar de lessen in het Engels zijn, gewoon omdat iedereen het spreekt.
Overigens kun je vast wel (maar eigenlijk is een grondwet daar m.i. niet voor bedoeld) een regionale kanttekening plaatsen.
[..]
Anderzijds, het gaat, inclusief Saba, over nog geen 10.000 mensen denk ik.
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:27 schreef Klopkoek het volgende:
De Grondwet geldt voor het hele Koninkrijk en dus ook voor de antillen. Logisch dat die taal er dus ook in komt. Niet logisch is als het Engels er in wordt opgenomen.
Net als het Fries, zou je ook de status van het Papiaments en het Engels qua gebied kunnen beperken; dat dat alleen officiële talen zijn op de Antillen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 19:34 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ook in de praktijk?
Ik heb er moeite mee om Engels erin te zetten. Dan haal je het paard van troje binnen. Maar als het echt de standaardtaal is en de primaire taal van vele inwoners dan kun je er niet omheen.
De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
Waar baseer je dat op?quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:20 schreef Igen het volgende:
[..]
De Grondwet geldt niet voor het hele Koninkrijk. Maar wel voor het land Nederland, en dus ook voor de SSS-eilanden als die straks de status van bijzondere gemeente van het land Nederland hebben.
Ik citeer van Wikipedia:quote:
quote:Naast de Grondwet is er nog het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden van 1954. In het Statuut worden de verhoudingen tussen de landen binnen het Koninkrijk geregeld. In 1954 betrof dat Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen. De statuutslanden zijn sinds 1986: Nederland, de Nederlandse Antillen en Aruba.
Het Statuut is te beschouwen als een overkoepelende grondwet op het niveau van het Koninkrijk, terwijl de Nederlandse Grondwet voor het grootste deel alleen geldt voor het land Nederland en slechts in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld de artikelen die het koningschap en andere in het Statuut genoemde instellingen van het Koninkrijk regelen) ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.
Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.quote:
Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
Er staat: slechts in bepaalde gevallen ook op de Nederlandse Antillen en Aruba van toepassing is.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:00 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, zo is het mij ook bekend. Dat het statuut en de grondwet naast elkaar bestaan en het statuut leidend is. Dat klopt. Maar de grondwet geldt dus ook voor het hele koninkrijk.
O ja, was er zostraks niet helemaal met m'n hoofd bij.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 14:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
De BES-eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) zijn het, althans, dat acroniem las ik laatst. St. Maarten komt er niet bij.
Maar dan moet je, als ik het goed begrijp, nog altijd wél rekening houden met de situatie van de eilanden die straks bij het land Nederland gaan horen. Je zei dat bij St. Eustatius i.i.g. het Engels de facto standaardtaal is, en dat is op de Antillen ook een van de officiële talen. Dus daar zul je rekening mee moeten houden als je een Grondwetbepaling over o.a. ook de cultuur- en omgangstaal opneemt. En het Papiaments kun je sowieso ook meenemen, want dat lijkt mij op geen enkele wijze een bedreiging voor de taalsituatie hier in Europees Nederland.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 15:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar als ik het goed begrijp geldt het deel waarin het taalbeleid eventueel komt te staan alleen voor het land Nederland en niet voor de andere landen van het koninkrijk.
Gelukkig, er bestaan nog verstandige mensen.quote:Raad van State: taal niet apart in Grondwet opnemen
Rotterdam, 22 sept. De Raad van State is tegen het voornemen van het kabinet om in de Grondwet vast te leggen dat het Nederlands de officiële taal is van Nederland en dat de overheid het gebruik van deze taal bevordert.
Lees gehele artikel
quote:Op woensdag 22 september 2010 18:52 schreef maartena het volgende:
Ik heb er geen enkel probleem mee.
Maar hou er wel rekening mee dat de verankering van Nederlands in de grondwet niet betekend dat de overheden nu geen materiaal meer kunnen uitgeven in andere talen, noch betekend het dat het leren van Nederland verplicht wordt voor alle immigranten. Ook betekend het niet dat het Fries niet langer officieel kan bestaan binnen Nederland.
Het betekend alleen dat het Nederlands wordt vastgelegd als officiële taal. Dat was het trouwens allang, alleen is het in een "normale" wet vastgelegd die wat makkelijker te wijzigen is dan de Grondwet.
Eigenlijk veranderd er voor het dagelijkse leven dus niet zoveel.
Hoezo beheers je die taal niet goed?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:02 schreef DrWolffenstein het volgende:
Goede zaak. Vooral als bouwwerk tegen het Engels.
Wel ironisch voor een voorstander, maar je ziet dat enorm vaak gebeuren (d/t verwarring). Hoe komt dat eigenlijk? Mijn vrouw heeft het ook. Ik probeer haar regelmatig uit te leggen hoe simpel het werkt (de +t is er alleen bij tegenwoordige tijd aanwijzend (hij/zij/het)). Verder kun je meestal instinctief aanvoelen wat de verleden tijd moet zijn: bijna niemand denkt dat 'schopde' correct is.quote:Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef maartena het volgende:d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |