Het feit dat jij studeert op mijn kosten -for arguments sake- heeft niets met opgedrongen collectieve identiteit te maken, maar ermee te maken dat we beiden in dezelfde staat wonen. Je kunt altijd weg, nu al en ook zonder gedwongen vorstenfestival. Wat ik daarvan vindt, heeft er weinig mee te maken.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:19 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed, dan maak ik gauw mijn studie af op kosten van de belastingbetaler (jou dus?), en emigreer daarna onmiddellijk naar een land waarmee je wel een band kan opbouwen. Zijn we allebei tevreden, toch?
In jouw ogen wel ja - dat is toch precies wat ik zei?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het feit dat jij studeert op mijn kosten -for arguments sake- heeft niets met opgedrongen collectieve identiteit te maken, maar ermee te maken dat we beiden in dezelfde staat wonen.
dat labelletje van "lui" is oppervlakkig oordelen ..quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het gaat om luie mensen die hun verantwoordelijkheden niet nakomen,
zoals ik al zei.... het gaat niet om luiheid ... en ieders eigen verantwoordelijkheid is een EIGEN verantwoordelijkheid en moet vrij zijn van dwingelandij van staat of collectief die jij "wij"noemt.quote:en de vraag wie dan moeite moet steken - of die mensen eindelijk eens wél hun verantwoordelijkheid moeten nemen, of dat wij capituleren voor hun luiheid en wij zelf het werk (taal leren) moeten opknappen dat ze eigenlijk zelf hadden moeten doen.
Ik eis nergens dat ze Nederlands leren, dat maak jij ervan.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:25 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
dat labelletje van "lui" is oppervlakkig oordelen ..
en die verantwoordelijkheden zijn in de eerste plaats de EIGEN verantwoordelijkheiden... gelieve dus niet de staat als taalwingeland aan te stellen
[..]
zoals ik al zei.... het gaat niet om luiheid ... en ieders eigen verantwoordelijkheid is een EIGEN verantwoordelijkheid en moet vrij zijn van dwingelandij van staat of collectief die jij "wij"noemt.
Als je het woord " capituleert" gebruikt dan laat je zien dat je bepaalde mensen tot je vijanden verklaard hebt.
Je geeft geen oplossingen.... je ben bezig een oorlog te promoten
De collectieve identiteit is "wij zijn mensen... en gelijkwaardige mensen"quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:25 schreef Igen het volgende:
. Maar hoe kan solidariteit effectief werken zonder collectieve identiteit?
Dus.....een strafactie...?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik eis nergens dat ze Nederlands leren, dat maak jij ervan.
Ik zeg alleen dat als zij geen Nederlands willen leren, dat dat dan inderdaad hun EIGEN verantwoordelijkheid is, en dat wij dan absoluut niet verantwoordelijk zijn om hen tegemoet te komen door onze voorzieningen op onze kosten in hun taal aan te bieden.
Die eerste collectieve identiteit is ook maar een bedenksel van jou. In de praktijk is een collectieve identiteit meestal veel beperkter. Beperkt tot staatsburger van één staat, of lid van één verzekeringsmaatschappij.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:30 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De collectieve identiteit is "wij zijn mensen... en gelijkwaardige mensen"
idd.. als je die collectieve identiteit niet erkent dan werkt het inderdaad niet...
Daarnaast heb je Nederlandse identiteit(en)... Jouw fout is kennelijk dat je die eerste collectieve identiteit niet erkent en alleen de Nederlandse identiteit(en) als realiteit beschouwt
Alle Nederlanders Nederlandstalig benaderen is gelijk en gelijkwaardig.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus.....een strafactie...?
Mensen die geen Nederlands kennen beschouw je bij voorbaat als luie slechterikken en de overheid hoeft geen moeite te doen om te communiceren met hen in een andere taal ?
Het is de taak van de overheid ieder mens in Nederland gelijk en gelijkwaardig te behandelen..
Wat een gigantisch ontkenning is dit..!!quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Die eerste collectieve identiteit is ook maar een bedenksel van jou. In de praktijk is een collectieve identiteit meestal veel beperkter. Beperkt tot staatsburger van één staat, of lid van één verzekeringsmaatschappij.
Betrek het ook eens op jezelf... je voelt je niet meer gebonden aan solidair zijn met mensen op zich, ongeacht hun culturele identiteitquote:En ook daar zie je dat er problemen ontstaan veranderingen optreden als men zich niet meer collectief verbonden voelt.
Vind wat je vindt.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En wie niet voldoet aan dit monocultureel beleven ?
Die is minderwaardig? Heeft minder burgerrechten ? Die mogen geminacht worden... en gestraft voor het niet spreken van Nederlands .
Je kunt prima leven in Nederland met geen of onvoldoende kennis van het Nederlands... maar het is lastig voor de persoon zelf..en ook voor anderen.
Wat heel wat anders is dan SCHADELIJK voor andere mensen.
Wie dit laatste aanhangt is zelf potentieel een schadelijk element voor de samenleving.
Ik blijf erbij dat die zogenaamde globale identiteit gekunsteld en hypocriet is. Neem nou dit lijstje:quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:45 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat een gigantisch ontkenning is dit..!!
"wij ziijn alle mensen" is een van de oudste collectieve identiteitsgevoelen in de menselijke geschiedenis.
culturen ontstaan en verdwijnen en daarmee ook de culturele identiteit van die culturen... maar het gevoel van dat wij allemaal mensen zijn blijft bestaan...
[..]
Betrek het ook eens op jezelf... je voelt je niet meer gebonden aan solidair zijn met mensen op zich, ongeacht hun culturele identiteit
Ik vind het belangrijk om Nederlander te zijn...met de Nederlandse identiteit, maar dat is niet zaligmakend..
Ik vind het (in deze context) belangrijker om ieder mens te erkennen als gelijke mens en niet alleen die van één bepaalde etnische herkomst
Dat betekent ook dat de toerist die hier beroofd wordt geen aangifte kan doen in het Engels. Hij moet maar Nederlands leren?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:37 schreef Dagonet het volgende:
[..]
En de gemeente besluit dan om alles in het Japans te doen terwijl je zelf op een Swahilitrip zit?
We eisen nu al van mogelijke immigranten dat ze eerst een taaltoets afleggen voor ze hier komen, het lijkt mij prima dat de overheid (lokaal en landelijk) eenduidig communiceert in één taal, zijn we ook van die foldertjes in tig talen voor allochtonen af, ze leren maar Nederlands.
Ja. Politiebureaus hebben vaak aangifteformulieren in allerlei talen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?
En als ze net bij les 5 van hun cursus Nederlands zijn en het woord 'aangifte' nog niet eens begrijpen, hebben ze nog geen recht om aangifte te doen van een misdaad?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:17 schreef Ringo het volgende:
[..]
Op de lange termijn buitengewoon onverstandig. Mensen die zich hier permanent vestigen, horen de taal te spreken. Zo niet, dan zijn het ongewenste elementen die de samenleving alleen maar schade toebrengen.
Dat een zeker deel van de (ongeletterde) allochtone onderklasse weigert het Nederlands te beheersen, is een rechtstreeks gevolg van dat vermaledijde veeltalenbeleid. Die tijd is voorbij. Mensen doen hun best maar om het Nederlands te begrijpen. Linksom of rechtsom. Als ze daar geen zin in hebben, horen ze hier niet thuis.
Mandarijn, handig ja, een taal die maar in één land bruikbaar is. Dit in tegenstelling tot het niet in jouw lijstje opgenomen Arabisch, dat in allerlei voor het Westen belangrijke oliestaten wordt gesproken.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Spaans, Portugees, Frans, Mandarijn, Russisch. Dan hebben we de belangrijkste talen wel gehad. In een internationale context. Ik heb het niet over de gemeentebrochures Hoe vraag ik een uitkering aan? of Rugklachten in de bouw. Wat nu? Die verschijnen enkel in het Nederlands, uiteraard.
Zwitserland bestaat al zo'n 700 jaar zonder een natie te zijn, er is geen 'Zwitsers volk', geen 'Zwitserse etniciteit', noch een 'Zwitserse taal'. Zoals Wikipedia het beschrijft: Zwitserland is geen natiestaat, er bestaat geen 'Zwitserse etniciteit'. In plaats daarvan is Zwitserland een samenleving van in hoofdzaak vier inheemse etnische groepen: Zwitserduitsers (65%), Romandiërs (18%), Italiaans-Zwitsers (10%) en Reto-Romanen (1%).quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:14 schreef Igen het volgende:
[..]
Zonder identiteit heb je geen samenleving. Zonder identiteit is Nederland niet meer dan een streep op de kaart, en het Nederlanderschap niet meer dan een goedkoop stukje plastic.
Zonder identiteit is Nederland net als WC-papier, je gebruikt het als je het nodig hebt en daarna gooi je het weg. Is dat de kant die het op moet gaan?
Niet verplicht zijn om faciliteiten te bieden in andere talen is iets geheel anders dan het grondwettelijk onmogelijk maken om dat wél te doen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik eis nergens dat ze Nederlands leren, dat maak jij ervan.
Ik zeg alleen dat als zij geen Nederlands willen leren, dat dat dan inderdaad hun EIGEN verantwoordelijkheid is, en dat wij dan absoluut niet verantwoordelijk zijn om hen tegemoet te komen door onze voorzieningen op onze kosten in hun taal aan te bieden.
Zo is dat nu ook al. Zelfs in Amsterdam kun je alleen aangifte in het Nederlands doen.quote:Op zondag 14 februari 2010 11:58 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat betekent ook dat de toerist die hier beroofd wordt geen aangifte kan doen in het Engels. Hij moet maar Nederlands leren?
Etniciteit en identiteit is niet hetzelfde hè.quote:[..]
Zwitserland bestaat al zo'n 700 jaar zonder een natie te zijn, er is geen 'Zwitsers volk', geen 'Zwitserse etniciteit', noch een 'Zwitserse taal'. Zoals Wikipedia het beschrijft: Zwitserland is geen natiestaat, er bestaat geen 'Zwitserse etniciteit'. In plaats daarvan is Zwitserland een samenleving van in hoofdzaak vier inheemse etnische groepen: Zwitserduitsers (65%), Romandiërs (18%), Italiaans-Zwitsers (10%) en Reto-Romanen (1%).
Is Zwitserland al uit elkaar gevallen?
En als de Amsterdamse politie in de toekomst besluit die mogelijkheid wél te willen bieden, moet dat haar dan grondwettelijk onmogelijk gemaakt worden?quote:Op zondag 14 februari 2010 12:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo is dat nu ook al. Zelfs in Amsterdam kun je alleen aangifte in het Nederlands doen.
Je identiteit wordt je geleverd door je etniciteit en cultuur.quote:[..]
Etniciteit en identiteit is niet hetzelfde hè.
Daarvan heb je het etniciteit-aspect weerlegd, maar het cultuur-aspect niet.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Je identiteit wordt je geleverd door je etniciteit en cultuur.
Ja. We zijn hier in Nederland, men spreekt Nederlands. Dan regelt men maar een tolk/vertaler.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:08 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En als de Amsterdamse politie in de toekomst besluit die mogelijkheid wél te willen bieden, moet dat haar dan grondwettelijk onmogelijk gemaakt worden?
En je paspoort.quote:Je identiteit wordt je geleverd door je etniciteit en cultuur.
Ik denk dat veel mensen die in vliegtuigen geboren zijn, het niet met je eens zijn.quote:
Ik denk het niet. Een vriend van mij is toevallig geboren op vakantie in de VS en heeft dus een Amerikaans paspoort. En hij identificeert zich heel sterk met de VS, heeft een Amerikaanse vlag aan de muur, enzovoort.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die in vliegtuigen geboren zijn, het niet met je eens zijn.
Hiermee spreek je in feite je eigen standpunt tegen dat een land een identiteit nodig heeft.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:10 schreef Igen het volgende:
Daarnaast hoeft het ook geen probleem te zijn als je binnen één staat meerdere naties hebt, als die naties elkaar respecteren, erkennen dat ze verschillend zijn, en solidair met elkaar zijn.
Een paspoort is een bevestiging van je staatsburgerschap. Niet van je nationaliteit - niet voor niets heeft de persoonsinformatiepagina in paspoorten een veld voor 'nationaliteit': die hoeft niet overeen te komen met de op de omslag vermelde staat. Noch zegt het iets over je cultuur of identiteit.quote:
Dat zijn ook vaak verweesde zielen idd.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik denk dat veel mensen die in vliegtuigen geboren zijn, het niet met je eens zijn.
Tsja, de wereld laat zich niet gauw in hokjes indelen.quote:Op zondag 14 februari 2010 12:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Hiermee spreek je in feite je eigen standpunt tegen dat een land een identiteit nodig heeft.
Ook Nederland ontleent z'n identiteit deels aan de ligging: de strijd met het water, 1953, het jongetje die z'n vinger in de dijk stak, de Afsluitdijk, de Haarlemmermeer en de Beemster...quote:Op zondag 14 februari 2010 13:43 schreef Ringo het volgende:
Hoe kan je een bergstaat als Zwitserland, volledig geïsoleerd tussen de Alpen, met hele duidelijke geografische grenzen, nu vergelijken met onze uitgestrekte, open polderdelta? De Zwitser, als wezen, wordt gedefinieerd door zijn omgeving en ontleent dáár zijn identiteit aan. Al sinds mensenheugenis.
Het feit dat de Romandiërs (= Franstaligen, niet te verwarren met Reto-Romanen) tégen het minaretverbod stemden i.t.t. de andere volkeren laat w.m.b. wel zien dat er i.i.g. geen sprake is van gedeelde normen en waarden.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:36 schreef Igen het volgende:
[..]
Tsja, de wereld laat zich niet gauw in hokjes indelen.
Feit is wel dat er in Zwitserland wel degelijk sprake is van identiteit, die ook vrij streng wordt bewaakt. Het land is weliswaar verdeeld over twee geloven (protestants en katholiek) en vier talen (zwitserduits, frans, italiaans en retoromaans), maar een derde geloof (Islamitisch) of een vijfde taal (Hoogduits) mag daar absoluut niet bij komen. Daar verzet men zich met hand en tand tegen, zie het minaretverbod, zie de artikelenreeks Wie viele Deutsche verträgt die Schweiz.
Kortom, ook Zwitserland is absoluut geen land zonder identiteit.
Da's een Amerikaans verhaal.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:46 schreef Igen het volgende:
het jongetje die z'n vinger in de dijk stak
Ja, en Santa Claus is een Nederlands verhaal.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Da's een Amerikaans verhaal.
Jawel, het water (en de strijd daartegen) brengt ons absoluut bij elkaar. In bepaalde regio's weliswaar, zoals Zeeland. Maar verder hebben wij toch vooral verhalen nodig om ons land als natie vorm te geven. Onze gedeelde geografische identiteit is grotendeels een mentale constructie. Voor Zwitsers is zij een onontkoombaar feit. Dat land is een burcht.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Ook Nederland ontleent z'n identiteit deels aan de ligging: de strijd met het water, 1953, het jongetje die z'n vinger in de dijk stak, de Afsluitdijk, de Haarlemmermeer en de Beemster...
Aha, interessant. Maar dat laat tegelijk dus ook zien dat Zwitserland in dit opzicht niet als verenigd land heeft gefunctioneerd, maar slechts als betekenisloos kader voor een rekenkundige methode.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:47 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het feit dat de Romandiërs (= Franstaligen, niet te verwarren met Reto-Romanen) tégen het minaretverbod stemden i.t.t. de andere volkeren laat w.m.b. wel zien dat er i.i.g. geen sprake is van gedeelde normen en waarden.
Gewoon net zoals het nu in de Algemene Wet Bestuursrecht (afd. 2.2) geregeld is? Of in ieder geval vergelijkbaar daarmee.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:00 schreef Ryan3 het volgende:
crosspost, zie dat er een ander topic is.
Klopt idd, dat is ook het eerste waar ik aan dacht bij dit voorstel. Hoe gaan ze dit doen.
En stel dat het lukt om de taal in de Grondwet te verankeren (door bijv. een instituut op te richten of aan te wijzen die over de taal waakt), dan wordt de overheid de hoogste instantie in zake de Nederlandse taal? Net als in de roman 'nineteeneightyfour'
Kan ik zo niet beoordelen. AWB regelt de verhoudingen tussen overheid en burger.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Gewoon net zoals het nu in de Algemene Wet Bestuursrecht (afd. 2.2) geregeld is? Of in ieder geval vergelijkbaar daarmee.
Mm, als je de taal verankert in de gw dan moet je ook die taal geheel omschrijven, lijkt me. Zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan over wat je kunt verwachten bij die taal. En aangezien taal dynamisch is, dus verandert, zal de overheid zich ook moeten uitspreken over al die veranderingen, toch? Welke leenwoorden (uit het Engels) bijv. toelaatbaar zijn, welke niet.quote:Je hebt echt geen instituut of overheidsdwang nodig om te kunnen vaststellen of een tekst in het Nederlands geschreven is of niet.
Jij ziet land en natiestaat als onlosmakelijk verbonden begrippen, maar dat is slechts een mening. Een mening die brede steun geniet, dat ik geef ik je mee. Het is echter geen feit dat een land niets meer dan een statistische eenheid is als het volk niet een natie vormt.quote:Op zondag 14 februari 2010 13:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha, interessant. Maar dat laat tegelijk dus ook zien dat Zwitserland in dit opzicht niet als verenigd land heeft gefunctioneerd, maar slechts als betekenisloos kader voor een rekenkundige methode.
De Franse overheid is heel streng in de bepaling hoeveel exotische taal (lees: Engels) er toegestaan is in reclame, hoeveel niet-Franstalige muziek er op de radio mag worden gedraaid etc.quote:Article 2
La langue de la République est le français
L'emblème national est le drapeau tricolore bleu, blanc, rouge
L'hymne national est la Marseillaise
La devise de la République est "Liberté, Egalité, Fraternité"
Son principe est : gouvernement du peuple par le peuple et pour le peuple.
Ja, en hoe houden ze dat dan bij, hoeveel Engelse leenwoorden toegestaan zijn?quote:Op zondag 14 februari 2010 14:36 schreef Ringo het volgende:
In Frankrijk is de taal in de Grondwet verankerd:
[..]
De Franse overheid is heel streng in de bepaling hoeveel exotische taal (lees: Engels) er toegestaan is in reclame, hoeveel niet-Franstalige muziek er op de radio mag worden gedraaid etc.
Dat gaat hier natuurlijk ook gebeuren. Noordzee FM FTW.
Maar wil een land meer zijn dan een statistische eenheid, dan heeft het toch zeker wel iets nodig wat de boel bij elkaar houdt? Zelfs de EU heeft ideologische motieven die het bestaansrecht ervan rechtvaardigen.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:26 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Jij ziet land en natiestaat als onlosmakelijk verbonden begrippen, maar dat is slechts een mening. Een mening die brede steun geniet, dat ik geef ik je mee. Het is echter geen feit dat een land niets meer dan een statistische eenheid is als het volk niet een natie vormt.
Het gaat niet om leenwoorden, daar bemoeit de Franse overheid zich voor zover ik weet niet mee. Het gaat over het gebruik van bijvoorbeeld Engelstalige slogans. Op een Frans reclamebord met de Nike-slogan "just do it" staat daaronder tussen haakjes de Franse vertaling "fais-le".quote:Op zondag 14 februari 2010 14:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en hoe houden ze dat dan bij, hoeveel Engelse leenwoorden toegestaan zijn?
En wat gebeurt er als je de euvele moed hebt om een Engels leenwoord gebruikt dat niet toegestaan is door de Franse overheid?
Ja, simpelweg de wil om samen te leven, uit praktisch oogpunt. In het Duits noemt men zo'n land een Willensnation, meen ik.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar wil een land meer zijn dan een statistische eenheid, dan heeft het toch zeker wel iets nodig wat de boel bij elkaar houdt?
Zeker, er is bijv. een Amerikaanse school en er zijn Internationale scholen die uitsluitend in het Engels lesgeven.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:56 schreef wonderer het volgende:
Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?
Daar heb je geen eenheidsworst-taal voor nodig.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:43 schreef Igen het volgende:
Maar wil een land meer zijn dan een statistische eenheid, dan heeft het toch zeker wel iets nodig wat de boel bij elkaar houdt? Zelfs de EU heeft ideologische motieven die het bestaansrecht ervan rechtvaardigen.
Zie Zwitserland!? Juist in Zwitserland zijn ze uitermate trots op hun lokale Zwitserse dialecten, die absoluut niet mogen verdwijnen ten koste van buitenlandse standaardtalen zoals het Hoogduits.quote:Op zondag 14 februari 2010 15:02 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Daar heb je geen eenheidsworst-taal voor nodig.
Zie Zwitserland.
Moeten we Nederland ook als zo'n Willensnation zien? Zijn Nederlanders niet langzaamaan, zeker sinds de ontzuiling, samengegroeid tot echt één volk?quote:Op zondag 14 februari 2010 14:46 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Ja, simpelweg de wil om samen te leven, uit praktisch oogpunt. In het Duits noemt men zo'n land een Willensnation, meen ik.
Vacature: taalturver (1 fte, m/v)quote:Op zondag 14 februari 2010 14:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En wat gebeurt er als je de euvele moed hebt om een Engels leenwoord gebruikt dat niet toegestaan is door de Franse overheid?
Dat is ook precies wat ik bedoel.quote:Op zondag 14 februari 2010 15:05 schreef Igen het volgende:
[..]
Zie Zwitserland!? Juist in Zwitserland zijn ze uitermate trots op hun lokale Zwitserse dialecten, die absoluut niet mogen verdwijnen ten koste van buitenlandse standaardtalen zoals het Hoogduits.
Jij ziet het feit dat verschillende dialecten worden gesproken als onderscheidend.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:04 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Dat is ook precies wat ik bedoel.
Gaan ze werkelijk na de verkiezingen moeite doen voor een tweederde meerderheid voor iets onbenulligs als "de taal" in een wetje?quote:Nadat de voorstelwet is aangenomen, wordt de Tweede Kamer ontbonden. Binnen drie maanden volgen verkiezingen voor een nieuwe Tweede Kamer en komt het parlement in zijn nieuwe samenstelling bijeen. In de praktijk wordt de Tweede Kamer niet speciaal hiervoor ontbonden, maar wordt de voorstelwet kort voor toch al te houden verkiezingen aangenomen. Een gevolg is wel dat normaal gesproken slechts eens in de vier jaar een of meer grondwetswijzigingen kunnen plaatsvinden.
De nieuwe Staten-Generaal behandelen nu de voorgestelde wijziging. De Tweede Kamer kan de wet niet amenderen. De nieuwe Staten-Generaal moeten het voorstel van de oude Staten-Generaal dus aannemen of afwijzen zoals het er ligt. Bovendien geldt nu dat Tweede en Eerste Kamer met een versterkte meerderheid (een tweederdemeerderheid) voor moeten stemmen om de grondwetswijziging werkelijk door te voeren. Als de nieuwe Staten-Generaal voorstemmen, volgt verder de normale procedure voor wetswijziging en de Koning bekrachtigt de wijziging in de grondwet.
Dat zullen "ze" wel moeten als ze de grondwet willen wijzigen.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Gaan ze werkelijk na de verkiezingen moeite doen voor een tweederde meerderheid voor iets onbenulligs als "de taal" in een wetje?
Als je in de Grondwetbepaling slechts het begrip "Nederlandse taal" zonder verdere precisering opneemt, dan kan de invulling van dat begrip met de tijd mee gaan zonder dat de wet gewijzigd hoeft te worden. Geen enkel probleem dus.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Hier zie ik enkele problemen bij ontstaan: Om te beginnen is "Nederlands" niet iets wat simpel op 1 A4tje is samen te vatten, je kan er vele boeken mee vullen. Hoe willen ze dat in de Grondwet vastleggen? Want "de Nederlandse taal" is nu iets heel anders dan 500 jaar geleden, en een Grondwet is juist bedoeld om wijzigingen te voorkomen. Sterker nog, dat zou ook betekenen dat wijzigingen aan de taal voortaan een wijziging van de Grondwet noodzakelijk maken.
Blijkbaar wel.quote:Maar lastiger nog: voor het wijzigen van de Grondwet (wat de overheid nu dus wil, om "Nederlands" vast te leggen) bestaat een procedure:
[..]
Gaan ze werkelijk na de verkiezingen moeite doen voor een tweederde meerderheid voor iets onbenulligs als "de taal" in een wetje?
In feite komt het voorstel neer op een beperking van de vrijheid van expressie. Zoiets kan alleen door dat in de grondwet vast te leggen omdat als je het in een gewone wet vastlegt deze strijdig is met en ondergeschikt is aan de grondwet die nu juist de vrijheid van expressie garandeert.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:37 schreef Dichtpiet. het volgende:
Blegh, daar is een grondwet niet voor bedoeld.
Ik heb er geen angst voor ik vindt het zelfs te onbenullig voor woorden.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Maken we ons werkelijk al zoveel zorgen om de taal dat we menen dat ze deze bescherming nodig heeft? Waar komt die angst vandaan?
Angst voor het verliest van macht en invloed in de wereld. Europa gaat de komende decennia langzamerhand ontvolken, waardoor de economische en politieke invloed evenredig zal verminderen.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Maken we ons werkelijk al zoveel zorgen om de taal dat we menen dat ze deze bescherming nodig heeft? Waar komt die angst vandaan?
Ik studeerde vroegah een tijd in Lyon, en daar kreeg een hoogleraar eens een brief thuisgestuurd door een of andere instantie omdat hij een baanadvertentie voor een engelse positie in het engels had geschreven.quote:Op zondag 14 februari 2010 14:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
quote:Op zondag 14 februari 2010 16:51 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Angst voor het verliest van macht en invloed in de wereld. Europa gaat de komende decennia langzamerhand ontvolken, waardoor de economische en politieke invloed evenredig zal verminderen.
Vindt je dat echt het belangrijkste goed schrijven, ze hebben de taal zelf omgegooid dat vraagt om fouten.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:54 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop dat het verboden wordt om structureel ernstige taalfouten te maken.
Turks en Arabisch bedreigen in mijn ogen de Nederlandse taal bij lange na niet zo erg als de dramatische teksten die ik af en toe op internet zie staan. Dingen als "Ik geef me hondt is te eten" zouden toch gewoon moeten leiden tot gevangenisstraf.
Volgens de OP gaat het meer om het Engels. Het eerste voorbeeld wat mij daarvoor te binnen schiet is Schiphol: de bewegwijzering is daar op dit moment alleen Engelstalig.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:54 schreef Tijn het volgende:
Ik hoop dat het verboden wordt om structureel ernstige taalfouten te maken.
Turks en Arabisch bedreigen in mijn ogen de Nederlandse taal bij lange na niet zo erg als de dramatische teksten die ik af en toe op internet zie staan. Dingen als "Ik geef me hondt is te eten" zouden toch gewoon moeten leiden tot gevangenisstraf.
Dat merk ik.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vindt je dat echt het belangrijkste goed schrijven, ze hebben de taal zelf omgegooid dat vraagt om fouten.
Eenig idee hoeveel mensen de nieuwe spelling helemaal niet meer begrijpen, ik was al sowieso de beste niet in nederlandse taal.
Toch gezien wat ik bedoelde daar gaat het toch om of niet, wat maakt dan uit hoe het geschreven staat.quote:
Nou, als je een fout maakt als "vindt je dat" doordat je in de war bent met een wijziging van de spellingsregels, dan moet je nog de regels van voor De Vries en Te Winkel in je hoofd hebben ofzoquote:Op zondag 14 februari 2010 16:58 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vindt je dat echt het belangrijkste goed schrijven, ze hebben de taal zelf omgegooid dat vraagt om fouten.
Eenig idee hoeveel mensen de nieuwe spelling helemaal niet meer begrijpen, ik was al sowieso de beste niet in nederlandse taal.
Handgranaten moest je lusten.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb er geen angst voor ik vindt het zelfs te onbenullig voor woorden.
Stel dat het word vastgelegd houd dat dan in dat ik in de shoarma tent waar ik kom dan alles kan verstaan?
Maar dat is toch geen Nederlands erfgoed of cultuur? Ik snap niet goed wat men nu opeens ‘met de taal heeft’. De recente geschiedenis van Nederland is er eentje waarin het Nederlands een gegeven is, maar geen duidelijk voorwerp van veneratie of trots.quote:Op zondag 14 februari 2010 17:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de OP gaat het meer om het Engels. Het eerste voorbeeld wat mij daarvoor te binnen schiet is Schiphol: de bewegwijzering is daar op dit moment alleen Engelstalig.
In other words, 50 years from now you can quote this message, and say I was talking Dutch already?quote:Op zondag 14 februari 2010 16:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je in de Grondwetbepaling slechts het begrip "Nederlandse taal" zonder verdere precisering opneemt, dan kan de invulling van dat begrip met de tijd mee gaan zonder dat de wet gewijzigd hoeft te worden. Geen enkel probleem dus.
Het toenemende gebruik van Engels geeft vooral lager opgeleiden (die vaak geen of weinig Engels spreken) het gevoel dat ze niet meer mee tellen en buitenspel worden gezet. Vooral uit die hoek komt dan ook het verzet tegen Engels en daar spelen populistische partijen als SP en PVV dus graag op in.quote:Op zondag 14 februari 2010 17:24 schreef Iblis het volgende:
Maar dat is toch geen Nederlands erfgoed of cultuur? Ik snap niet goed wat men nu opeens ‘met de taal heeft’. De recente geschiedenis van Nederland is er eentje waarin het Nederlands een gegeven is, maar geen duidelijk voorwerp van veneratie of trots.
Dit voorstel is echter afkomstig van de CDA/CU. De PVV wil echter ook veel cultuursubsidies schrappen.quote:Op zondag 14 februari 2010 17:35 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het toenemende gebruik van Engels geeft vooral lager opgeleiden (die vaak geen of weinig Engels spreken) het gevoel dat ze niet meer mee tellen en buitenspel worden gezet. Vooral uit die hoek komt dan ook het verzet tegen Engels en daar spelen populistische partijen als SP en PVV dus graag op in.
Volgens De Telegraaf nietquote:Op zondag 14 februari 2010 17:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de OP gaat het meer om het Engels.
Het is verkiezingstijd, dus...quote:Op zondag 14 februari 2010 17:41 schreef Iblis het volgende:
Dit voorstel is echter afkomstig van de CDA/CU.
En toen daartegen geprotesteerd werd weigerde de overheid er iets aan te doen. Dat mocht Schiphol zelf weten. Plasterk wuift de protesten tegen Engelstalige universitaire opleidingen ook al jaren weg. En nú zou het kabinet opeens actie willen ondernemen tegen het gebruik van het Engels?quote:Op zondag 14 februari 2010 17:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Volgens de OP gaat het meer om het Engels. Het eerste voorbeeld wat mij daarvoor te binnen schiet is Schiphol: de bewegwijzering is daar op dit moment alleen Engelstalig.
Internationale scholen.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:56 schreef wonderer het volgende:
[..]
Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?
Verbeterd, het was sowieso een warrig stukje omdat ik eigenlijk een andere zin voor ogen hadquote:Op zondag 14 februari 2010 18:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar ja, wat doe je dan met dit soort dingen he? Want is dit wel Nederlands? Ik zeg van niet.
En zo zullen er wel meer natte dromen van Geert uitkomen de komende tijd. Wen er maar alvast aan.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 09:21 schreef Mutant01 het volgende:
Ultieme vorm van betutteling. Geert's natte droom komt uit.
En dat is nu niet het geval? En als je dat vastlegt, dan is het ook gemakkelijk voor mensen om zich eraan te houden? Mensen die geen Nederlands kunnen, kunnen het ook niet als het in de grondwet staat natuurlijk, daarvoor is simpelweg een goed inburgeringsprogramma noodzakelijk.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Internationale scholen.
Maar ik vind het ook wel goed, NL wordt vastgelegd als de bestuurstaal dus elke NLer zou zich in NL gewoon met het NL moeten kunnen redden.
Een aparte taal zijn is iets wat toch vrij subjectief is. Afrikaans is ook een aparte taal, maar qua overeenkomsten nauwer verwant met de standaardtaal dan sommige Nederlandse dialecten die niet als aparte taal gelden.quote:En fries heeft status aparte omdat het ook echt een aparte taal is itt het brabants of amsterdams of ..
Ik kan me nog dat ingezonden stuk van de PVV herinneren waarin hij in een prachtige zin opriep tot samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland en de Nederlandse taal roemde:quote:Op zondag 14 februari 2010 17:50 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Het is verkiezingstijd, dus...
Verder is het een onschuldig voorstel dat wel de PVV-aanhang kan paaien.
Het Vlaanderen, dus zijn taal.quote:Allemaal tevergeefs blijkt nu; Vlaanderen werd niet alleen een van de rijkste regio’s van Europa, maar bleef trouw aan haar eigen taal. Alleen al om die reden verdient Vlaanderen de achting van elke Nederlander.
BESTUURStaal dus dat houdt in dat NLers altijd hun eigen wetten/verkeersborden/overheidsdingen/... kunnen lezen. Dat een immigrant dat niet kan is een ander probleem.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
En dat is nu niet het geval? En als je dat vastlegt, dan is het ook gemakkelijk voor mensen om zich eraan te houden? Mensen die geen Nederlands kunnen, kunnen het ook niet als het in de grondwet staat natuurlijk, daarvoor is simpelweg een goed inburgeringsprogramma noodzakelijk.
Anderzijds zijn er genoeg hoogopgeleiden die aan universiteiten of bedrijven werken die geen Nederlands kunnen, omdat ze hier tijdelijk zijn, en die dat ook niet zullen leren omdat het hun niets baat.
Wat dat betreft lost zo’n grondwet niets op. Nederlands is de de-factotaal. In Frankrijk is het destijds vastgelegd omdat er een eenheidsstaat gecreëerd moest worden, een Franse taal boven het Bretons, Occitaans, Corsicaans, Picardisch, Nederlands, Elzassisch enz. uit. Nederland heeft dat m.i. niet echt nodig.
[..]
Een aparte taal zijn is iets wat toch vrij subjectief is. Afrikaans is ook een aparte taal, maar qua overeenkomsten nauwer verwant met de standaardtaal dan sommige Nederlandse dialecten die niet als aparte taal gelden.
xenofobie ?quote:Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Dat zegt volgens mij heel veel over dit kabinet en hun beleid.quote:Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Zet je aluhoedje eens afquote:Op zondag 14 februari 2010 18:24 schreef Bluesdude het volgende:
xenofobie ?
integratiedwang ?
nationale identiteit opkrikken ?
verdorie is allemaal hetzelfde thema..
Voor het Fries is dat toch wel aardig objectief vast te stellen, aangezien het Oud-Fries dichter bij het Oud-Engels dan bij het Oud-Nederlands staat en dus taalkundig echt absoluut geen dialect van het Nederlands is.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:17 schreef Iblis het volgende:
[..]
Een aparte taal zijn is iets wat toch vrij subjectief is. Afrikaans is ook een aparte taal, maar qua overeenkomsten nauwer verwant met de standaardtaal dan sommige Nederlandse dialecten die niet als aparte taal gelden.
Uit het artikel dat in de OP staat:quote:Op zondag 14 februari 2010 18:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
BESTUURStaal dus dat houdt in dat NLers altijd hun eigen wetten/verkeersborden/overheidsdingen/... kunnen lezen. Dat een immigrant dat niet kan is een ander probleem.
Iblis is zelf op taalkundig gebied ook geen nitwit...quote:Over dat 2de moet je de andere polmod vragen die is taalkundige
Sowieso ga je door de vrij recente (16de eeuw) standaardisatie van het Nederlands geen dialecten vinden die van het Nederlands zijn afgeleid. Stuk voor stuk zijn de dialecten die in Nederland gesproken worden ouder dan het Nederlands zelf. Of je moet het Poldernederlands een dialect willen noemen.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:48 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor het Fries is dat toch wel aardig objectief vast te stellen, aangezien het Oud-Fries dichter bij het Oud-Engels dan bij het Oud-Nederlands staat en dus taalkundig echt absoluut geen dialect van het Nederlands is.
En laat nou alleen die officiële bestuurstaal formeel af te dwingen zijn...quote:Op zondag 14 februari 2010 18:49 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Uit het artikel dat in de OP staat:
Daarin staat dat de overheid het gebruik van het Nederlands als bestuurstaal en cultuur- en omgangstaal bevordert door onze taal in de grondwet vast te leggen.
En waarom dan wel? In Frankrijk lukt het de rechterlijke macht prima om het gebruik van het Frans ook buiten de bestuurlijke sfeer af te dwingen, zie OP.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:54 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
En laat nou alleen die officiële bestuurstaal formeel af te dwingen zijn...
Kijk eens wie de initiatiefnemer van deze wet is, lieverd.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:35 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat zegt volgens mij heel veel over dit kabinet en hun beleid.
Ja, maar is dat een probleem? Onderwijs is in principe al Nederlandstalig, evenals examens, met specifieke uitzonderingen in de wet (zoals b.v. mensen die een vreemde taal studeren, en masteropleidingen).quote:Op zondag 14 februari 2010 18:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
BESTUURStaal dus dat houdt in dat NLers altijd hun eigen wetten/verkeersborden/overheidsdingen/... kunnen lezen. Dat een immigrant dat niet kan is een ander probleem.
Standaardnederlands is ook maar een dialect, alleen eentje met meer status dan de overige Nederlandse dialecten.quote:Op zondag 14 februari 2010 18:53 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Sowieso ga je door de vrij recente (16de eeuw) standaardisatie van het Nederlands geen dialecten vinden die van het Nederlands zijn afgeleid. Stuk voor stuk zijn de dialecten die in Nederland gesproken worden ouder dan het Nederlands zelf. Of je moet het Poldernederlands een dialect willen noemen.
Het kan een potentieel probleem worden.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar is dat een probleem? Onderwijs is in principe al Nederlandstalig, evenals examens, met specifieke uitzonderingen in de wet (zoals b.v. mensen die een vreemde taal studeren, en masteropleidingen).
Wat dat betreft is het m.i. enigszins een non-probleem, en wat ik denk is dat het ook niet zozeer Nederlanders bevoordeelt, als wel dat het iets zal zijn om (net als in Frankrijk) om met name minderheidstalen het leven zuurder te maken.
Pak het dan aan wanneer het een probleem is.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het kan een potentieel probleem worden.
School lijkt me toch wel degelijk een overheidsgebeuren.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:00 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
En waarom dan wel? In Frankrijk lukt het de rechterlijke macht prima om het gebruik van het Frans ook buiten de bestuurlijke sfeer af te dwingen, zie OP.
Eisen dat officiële documentatie of voorlichting van overheidswege in het nederlands of evt. engels is, noem ik alles behalve zeiken.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:22 schreef Monidique het volgende:
In zo'n geval zorgt het preventief tegengaan van potentiele problemen natuurlijk voor haast gegarandeerde problemen. Zeikers die gaan klagen dat iets niet in het Nederlands is, overheidsmateriaal dat niet in het Nederlands is, politici die niet in het Nederlands praten. Niet vergezochte haast gegarandeerde problemen, die thans nauwelijks problemen zijn.
Ik zie 'iets niet', niet 'niets'.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:26 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Eisen dat officiële documentatie of voorlichting van overheidswege in het nederlands of evt. engels is, noem ik alles behalve zeiken.
Maar wat verwacht je dan? Dat je opeens in het Engels jezelf moet inschrijven bij de gemeente? Je had het immers over een bestuurstaal. Private instellingen vallen daar sowieso niet onder.quote:Op zondag 14 februari 2010 19:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Het kan een potentieel probleem worden.
Je ziet nu al dat veel in het engels is en dat zal niet minder worden door de invloed van verschillende krachten.
nee je krijgt je aluhoedje niet terug.... leer eerst maar INHOUDELIJK te reageren, dan mag je weer met je hoedje spelenquote:Op zondag 14 februari 2010 18:44 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Zet je aluhoedje eens afen lees eens wat IceCreamFarmer schreef
.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |