abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77956379
Bij nader inzien - zou het niet gaan om een recht ipv. een plicht? Dus op het recht om als klant/burger in het Nederlands te worden geholpen? Vergelijkbaar dus met hoe het nu in de AWB is vastgelegd.

Dus aangiften mogen in het Engels, MITS ze ook in het Nederlands kunnen,
Foldertjes mogen in het Turks, MITS ze ook in het Nederlands aanwezig zijn,
Wegwijzers op Schiphol mogen in het Engels, MITS dezelfde tekst er ook in het Nederlands op staat.
etc.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:12:23 #52
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_77956462
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:09 schreef Igen het volgende:
Bij nader inzien - zou het niet gaan om een recht ipv. een plicht? Dus op het recht om als klant/burger in het Nederlands te worden geholpen? Vergelijkbaar dus met hoe het nu in de AWB is vastgelegd.

Foldertjes mogen in het Turks, MITS ze ook in het Nederlands aanwezig zijn,
Wegwijzers op Schiphol mogen in het Engels, MITS dezelfde tekst er ook in het Nederlands op staat.
etc.
quote:
Daarin staat dat de overheid het gebruik van het Nederlands als bestuurstaal en cultuur- en omgangstaal bevordert door onze taal in de grondwet vast te leggen.
pi_77956547
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:12 schreef Louis22 het volgende:

[..]

[..]
Eerst maar eens het wetsvoorstel zien. Niet alle kranteartikelen zijn met echt verstand van zake geschreven, en het lijkt me logisch dat men een vergelijkbare formulering zal gebruiken als nu in de AWB.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:16:41 #54
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_77956588
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:09 schreef Igen het volgende:

Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:17:43 #55
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77956620
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das onhandig politiekcorrect zijn.
Mensen goed informeren kan soms belangrijk zijn ... en soms is het belangrijk het in hun eigen taal te doen of in een taal die veel mensen kennen, bijv.
Op de lange termijn buitengewoon onverstandig. Mensen die zich hier permanent vestigen, horen de taal te spreken. Zo niet, dan zijn het ongewenste elementen die de samenleving alleen maar schade toebrengen.

Dat een zeker deel van de (ongeletterde) allochtone onderklasse weigert het Nederlands te beheersen, is een rechtstreeks gevolg van dat vermaledijde veeltalenbeleid. Die tijd is voorbij. Mensen doen hun best maar om het Nederlands te begrijpen. Linksom of rechtsom. Als ze daar geen zin in hebben, horen ze hier niet thuis.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_77956696
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?
Je begrijpt me verkeerd. Ik zei nergens dat je aangifte in het Engels moet kunnen doen. Alleen dat ALS een politiekorps/gemeente/clown/patatbakker besluit om die mogelijkheid te bieden, dat ze dan ook dezelfde mogelijkheid maar dan Nederlandstalig moeten bieden.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2010 16:20:42 ]
pi_77956746
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das onhandig politiekcorrect zijn.
Mensen goed informeren kan soms belangrijk zijn ... en soms is het belangrijk het in hun eigen taal te doen of in een taal die veel mensen kennen, bijv.
Het kan soms even handig zijn inderdaad. Maar als je twintig jaar lang telkens doet wat even handig is, dan moet je niet heel raar opkijken als je na twintig jaar zit met hele volkstammen die het nooit belangrijk hebben gevonden om Nederlands te leren.

Dat is gewoon de tegenstrijdigheid tussen onmiddellijke kortetermijnbelangetjes en een groter algemeen belang op de lange termijn. Ik denk niet dat je voor die strijd de grondwet moet inzetten, maar ik denk ook dat het meer met andere ontwikkelingen te maken heeft. Het gaat denk ik meer om bijvoorbeeld Europese regelgeving en de uitwerking daarvan, dat je daar altijd met alleen maar kennis van Nederlands toegang toe hebt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_77956907
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef Dagonet het volgende:

[..]

in spanje kon ik dat wel, ja... Het formulier was wel extreem brak vertaald
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:30:58 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77957039
Engels, als mondiale lingua franca, is een redelijke keus als tweede taal voor bepaalde overheidsbrochures. Maar laat alsjeblieft het Turks of Arabisch of andere wakoewakoewauweltaaltjes buiten beschouwing.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 16:49:39 #60
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_77957627
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:30 schreef Ringo het volgende:
Engels, als mondiale lingua franca, is een redelijke keus als tweede taal voor bepaalde overheidsbrochures. Maar laat alsjeblieft het Turks of Arabisch of andere wakoewakoewauweltaaltjes buiten beschouwing.
Je vindt het echt stoer, hè, om de rechtse rakker uit te hangen. Heb je een linkse jeugd te verwerken ofzo?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:01:53 #61
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77957993
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:49 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Je vindt het echt stoer, hè, om de rechtse rakker uit te hangen. Heb je een linkse jeugd te verwerken ofzo?
Doet het je pijn?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:05:23 #62
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_77958113
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:01 schreef Ringo het volgende:

[..]

Doet het je pijn?
Of probeer je misschien Reve na te doen?
pi_77958147
Stél dat het zou betekenen dat het de overheid verboden is in andere talen dan het Nederlands (en Fries) te communiceren, dan zouden onze bewindslieden geen Engels meer mogen spreken als ze hun standpoint willen toelichten aan een internationaal gezelschap? Onze koningin mag haar talen niet meer spreken?
Dat zou een debiele uitkomst zijn.

En dus mag de overheid best Nederlandse staatsburgers van informatie voorzien in een taal die die staatsburger toevallig het meest machtig is. Mag. Niet moet. En moet uiteraard alle informatie in het Nederlands en Fries ter beschikking zijn. En ambtenaren minimaal die talen machtig, zonder dat het verboden is dat een ambtenaar een woordje over de grens spreekt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_77958222
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:30 schreef Ringo het volgende:
Wat zijn de criteria voor een wakoewakoewauweltaaltje? Relevantie qua aantallen sprekers? Dan is Nederlands eerder een www-taaltje. Ingewikkelde morfologie? Idem. Aantal fonemen? Idem. Woordenschat icm semantische nuances? Nederlands legt het opnieuw af.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:09:20 #65
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77958256
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:05 schreef Louis22 het volgende:

[..]

Of probeer je misschien Reve na te doen?
Dan had ik taki taki gezegd.

Wat is je punt? Moeten we de ongeletterde onderklasse uit Verweggistan maar in het Verweggistaanse sop gaar laten koken? Geeft jou dat een beter gevoel? Als mens? Of leren we hun het aapnootmies van onze beschaving?
pi_77958460
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:06 schreef sigme het volgende:
Stél dat het zou betekenen dat het de overheid verboden is in andere talen dan het Nederlands (en Fries) te communiceren, dan zouden onze bewindslieden geen Engels meer mogen spreken als ze hun standpoint willen toelichten aan een internationaal gezelschap? Onze koningin mag haar talen niet meer spreken?
Dat zou een debiele uitkomst zijn.

zaterdag 13 februari 2010 @ 17:17:20 #67
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_77958527
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:09 schreef Ringo het volgende:

[..]

Dan had ik taki taki gezegd.

Wat is je punt? Moeten we de ongeletterde onderklasse uit Verweggistan maar in het Verweggistaanse sop gaar laten koken? Geeft jou dat een beter gevoel? Als mens? Of leren we hun het aapnootmies van onze beschaving?
Zoals mw. Mwanatabu hierboven zegt, het Turks en Arabisch zijn net zo rijk en welluidend als het Nederlands. Ik ben het met je eens dat immigranten gestimuleerd moeten worden Nederlands te leren en ik ben eventueel zelfs bereid te zeggen dat onze beschaving superieur is, maar het slaat nergens op om hun talen als achterlijk af te doen.
pi_77958575
quote:
Ja, als de Engelsen nou de macht hadden in onze grondwet op te nemen dat het verboden is hun taal zo te maltraiteren, dan zou ik daar alle begrip voor hebben.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:19:06 #69
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77958592
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:08 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Wat zijn de criteria voor een wakoewakoewauweltaaltje? Relevantie qua aantallen sprekers? Dan is Nederlands eerder een www-taaltje. Ingewikkelde morfologie? Idem. Aantal fonemen? Idem. Woordenschat icm semantische nuances? Nederlands legt het opnieuw af.
Wakoewakoewauweltaaltjes zijn taaltjes die in het internationale verkeer irrelevant zijn en hier te lande door niemand worden verstaan, op enkele verdwaalde kuddes bergboertjes na.
pi_77958654
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:19 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wakoewakoewauweltaaltjes zijn taaltjes die in het internationale verkeer irrelevant zijn en hier te lande door niemand worden verstaan, op enkele verdwaalde kuddes bergboertjes na.
En dat zijn alle talen minus Engels en Nederlands?
Hmm. Schraal zakenleven wordt dat.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:30:41 #71
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77959009
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:20 schreef sigme het volgende:

[..]

En dat zijn alle talen minus Engels en Nederlands?
Hmm. Schraal zakenleven wordt dat.
Spaans, Portugees, Frans, Mandarijn, Russisch. Dan hebben we de belangrijkste talen wel gehad. In een internationale context. Ik heb het niet over de gemeentebrochures Hoe vraag ik een uitkering aan? of Rugklachten in de bouw. Wat nu? Die verschijnen enkel in het Nederlands, uiteraard.
pi_77959087
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:30 schreef Ringo het volgende:

[..]

Spaans, Portugees, Frans, Mandarijn, Russisch. Dan hebben we de belangrijkste talen wel gehad. In een internationale context. Ik heb het niet over de gemeentebrochures Hoe vraag ik een uitkering aan? of Rugklachten in de bouw. Wat nu? Die verschijnen enkel in het Nederlands, uiteraard.
Uiteraard. Want: een staatsburger dient te taal te spreken van diens eigenaar!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:37:22 #73
66825 Reya
Fier Wallon
pi_77959200
Op zijn best een vrij nutteloze toevoeging, op zijn slechts een bepaling waar allerlei politici en opiniemakers decennialang door blijven zagen. Gelukkig is er verder niets beters te doen voor onze wetgever, en stel je toch eens voor dat er minder regels zouden worden gemaakt!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:37:41 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77959210
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:33 schreef sigme het volgende:

[..]

Uiteraard. Want: een staatsburger dient te taal te spreken van diens eigenaar!
Zo is het. Wij zijn hier niet in Babylonië, al bouwen we hoge torens.
pi_77959277
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:37 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zo is het. Wij zijn hier niet in Babylonië, al bouwen we hoge torens.
Eens. Streven naar het hoogste kan ons niet aangewreven worden.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:42:14 #76
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77959323
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:40 schreef sigme het volgende:

[..]

Eens. Streven naar het hoogste kan ons niet aangewreven worden.
Poldertalers zijn we, zullen we blijven. Wie iets anders wil, kan de boom in of de berg op.
pi_77959693
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:19 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wakoewakoewauweltaaltjes zijn taaltjes die in het internationale verkeer irrelevant zijn
Ja want Nederlands is zo ontzettend "relevant".
quote:
en hier te lande door niemand worden verstaan, op enkele verdwaalde kuddes bergboertjes na.
"Op enkele honderdduizenden staatsburgers na" bedoel je wellicht?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:08:28 #78
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77959965
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 17:58 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja want Nederlands is zo ontzettend "relevant".
In dit land wel.
quote:
"Op enkele honderdduizenden staatsburgers na" bedoel je wellicht?
Het is inderdaad een morele plicht, van iedereen, om van deze onderontwikkelde bergboertjes volwaardige staatsburgers te maken. Die het Nederlands in voldoende mate beheersen. Maar dat laatste spreekt natuurlijk vanzelf.
pi_77960019
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

In dit land wel.
[..]
Ja, maar je had het over:
quote:
die in het internationale verkeer irrelevant zijn
quote:
Het is inderdaad een morele plicht, van iedereen, om van deze onderontwikkelde bergboertjes volwaardige staatsburgers te maken. Die het Nederlands in voldoende mate beheersen. Maar dat laatste spreekt natuurlijk vanzelf.
Nee, het is de taak van het onderwijs. Wat er voor morele plicht vast zou zitten aan het wel of niet spreken van een al dan niet superieure taal is pure taalpolitiek.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:16:12 #80
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77960162
Wat is er mis met de veronderstelling dat iedere inwoner van Nederland zich in behoorlijk Nederlands moet kunnen uitdrukken? Wat is er mooi aan een samenleving waarin men elkaar al wakoewakoewauwelend in volmaakt onbegrip het leven zuur maakt?
pi_77960233
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 16:17 schreef Ringo het volgende:

[..]

Op de lange termijn buitengewoon onverstandig. Mensen die zich hier permanent vestigen, horen de taal te spreken. Zo niet, dan zijn het ongewenste elementen die de samenleving alleen maar schade toebrengen.
dit is flauwekul.... om niet te zeggen kwaadwilligheid
quote:
Dat een zeker deel van de (ongeletterde) allochtone onderklasse weigert het Nederlands te beheersen, is een rechtstreeks gevolg van dat vermaledijde veeltalenbeleid. Die tijd is voorbij. Mensen doen hun best maar om het Nederlands te begrijpen. Linksom of rechtsom. Als ze daar geen zin in hebben, horen ze hier niet thuis.
nog steeds flauwekul....
Natuurlijk is het correct, praktisch en handig voor iedereen als iedereen Nederlands spreekt....maar dit principe verheffen tot een dwingende dogma is ...
om niet te zeggen................. politiekcorrecte kwaadwilligheid
pi_77960314
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:16 schreef Ringo het volgende:
Wat is er mis met de veronderstelling dat iedere inwoner van Nederland zich in behoorlijk Nederlands moet kunnen uitdrukken?
daar is niks mis mee.....
maar hier in fanatiek zijn en mensen die geen Nederlands spreken te Nederland te minachten en minder burgerrechten toe te kennen.... dat is pas ..
mis
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:22:13 #83
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_77960342
Dat je in je eigen land niet terecht kan met je eigen taal vind ik toch wel erg krom, hoor... Mogen ze best verplichten, iedereen met een Nederlands paspoort moet in ieder geval Nederlands spreken. Anders ben je ook geen Nederlander
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:25:44 #84
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77960455
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

daar is niks mis mee.....
maar hier in fanatiek zijn en mensen die geen Nederlands spreken te Nederland te minachten en minder burgerrechten toe te kennen.... dat is pas ..
mis
Het is andersom. Iemand die het Nederlands niet beheerst, zelfs na jaren niet, ontzegt zichzelf het recht op een waardig burgerbestaan. Dat is diegene zelf volledig aan te rekenen. Men weet wat hem of haar te doen staat. Onderneem dan ook actie.
pi_77960732
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:25 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het is andersom. Iemand die het Nederlands niet beheerst, zelfs na jaren niet, ontzegt zichzelf het recht op een waardig burgerbestaan. Dat is diegene zelf volledig aan te rekenen. Men weet wat hem of haar te doen staat. Onderneem dan ook actie.
jij wilt mensen dat recht ontnemen...
wees daar dan eerlijk in en schuif de verantwoordelijheid niet af op de slachtoffers van je monoculturele agressie
pi_77960830
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:22 schreef wonderer het volgende:
Dat je in je eigen land niet terecht kan met je eigen taal vind ik toch wel erg krom, hoor... Mogen ze best verplichten, iedereen met een Nederlands paspoort moet in ieder geval Nederlands spreken. Anders ben je ook geen Nederlander
Of Fries natuurlijk.
pi_77960864
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

wees daar dan eerlijk in en schuif de verantwoordelijheid niet af op de slachtoffers van je monoculturele agressie
Verantwoordelijkheid afschuiven? Die mensen zijn zelf hierheen gekomen, dan is het ook hun verantwoordelijkheid om de essentiële dingen te leren om in deze samenleving mee te kunnen draaien. Zoals de taal bijvoorbeeld.
pi_77961071
Verder denk ik dat het goed zou zijn als mede hiermee eindelijk eens een discussie op gang komt over het Nederlanderschap, over de Nederlandse identiteit.

De enige bijdrage aan die discussie kwam tot nu toe van Maxima, die stelde dat er geen Nederlandse identiteit bestaat. Dat schiet natuurlijk niet op voor de integratie. Hoe kan de vreemdeling zich een Nederlandse identiteit aanmeten, als die niet bestaat?

Maar misschien is dat ook wel weer typisch Nederlands. Middelmatigheid. Sober en doelmatig. Zuinig. Voldoe je daar niet aan - steek je je kop boven het maaiveld uit, heb je een uitgesproken mening, of denk je groots - dan krijg je meteen een berg kritiek over je heen. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg zeggen ze dan. Of spreken meteen denigrerend over een prestigeproject. Wel, ook dat is geen mentaliteit die tot de verbeelding spreekt.

(Je ziet die houding trouwens al terug bij het visitekaartje van het land: vliegveld Schiphol. Dat is geen mooie entree om trots op te zijn, het lijkt meer op een verouderd buurtwinkelcentrum uit de jaren '80)

"Trots op Nederland" noemt Verdonk haar partij. Jammer dat haar inhoud niet op die trots in gaat, maar alleen maar gezever bevat. Jammer, het zou juist interessant zijn om het eens erover te hebben waarop we als Nederlanders wél trots zijn.

Misschien kan dit als een voorzichtige eerste bijdrage worden gezien. De Nederlandse taal als onderdeel van de identiteit. Maar het is slechts een begin.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2010 18:52:53 ]
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:49:54 #89
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77961150
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:36 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat praat je nou weer paranoïde. Ik zou inderdaad willen dat het voor iedereen duidelijk was: dat een zekere beheersing van het Nederlands een absolute voorwaarde is om als Nederlands staatsburger te kunnen functioneren.
In welk aggenebbisj taaltje men thuis een boom wil opzetten, of dat Fries, Turks of Perzisch is, dáár laat ik iedereen vrij in.
pi_77961419
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:47 schreef Igen het volgende:
"Trots op Nederland" noemt Verdonk haar partij. Jammer dat haar inhoud niet op die trots in gaat, maar alleen maar gezever bevat. Jammer, het zou juist interessant zijn om het eens erover te hebben waarop we als Nederlanders wél trots zijn.
Ik zit eraan te denken om de 'Weg met Nederland'-partij op te richten, met als doel de totale ontkoppeling van staat en identiteit, als doel de vernietiging van Nederland as we know it. Laat de identiteitsfetisjisten (of identiteitsonzekeren?) maar lekker in een zaaltje Koninginnedag vieren, dan laten we het regelen van collectieve zaken verder over aan de volwassenen. Eerst dacht ik nog aan de 'Weg met ons'-partij, maar er is al een PVV.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 19:00:30 #91
66825 Reya
Fier Wallon
pi_77961460
'Weg met Monidique' heb ik al vast laten leggen.
pi_77961612
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik zit eraan te denken om de 'Weg met Nederland'-partij op te richten, met als doel de totale ontkoppeling van staat en identiteit, als doel de vernietiging van Nederland as we know it. Laat de identiteitsfetisjisten (of identiteitsonzekeren?) maar lekker in een zaaltje Koninginnedag vieren, dan laten we het regelen van collectieve zaken verder over aan de volwassenen. Eerst dacht ik nog aan de 'Weg met ons'-partij, maar er is al een PVV.
Heel goed ja. Mensen die zich Nederlands voelen moeten dat maar achter een gesloten deur doen. Een soort darkrooms lijkt me een goed idee. Kun je in het donker met je vlag wapperen of de koningin vereren. Want zulke zaken zijn zo debiel en achterhaald dat we ze moeten wegmoffelen tot in de diepste krochten van de samenleving. Gevoel is immers belachelijk, en wat dan redelijk en verstandig is plannen de technocraten wel voor u.
pi_77961688
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:05 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Heel goed ja. Mensen die zich Nederlands voelen moeten dat maar achter een gesloten deur doen. Een soort darkrooms lijkt me een goed idee. Kun je in het donker met je vlag wapperen of de koningin vereren. Want zulke zaken zijn zo debiel en achterhaald dat we ze moeten wegmoffelen tot in de diepste krochten van de samenleving. Gevoel is immers belachelijk, en wat dan redelijk en verstandig is plannen de technocraten wel voor u.
quote:
Gevoel is immers belachelijk
Wel, dat is niet wat ik zeg, maar gezien je hysterische reactie ga ik het wel haast denken, ja.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 19:08:14 #94
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77961689
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:00 schreef Reya het volgende:
'Weg met Monidique' heb ik al vast laten leggen.
'Weg met het geoudetyfushoer over de klimatologische ondergang van deze wereld' is in elk geval van mij.
pi_77961825
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Verantwoordelijkheid afschuiven? Die mensen zijn zelf hierheen gekomen, dan is het ook hun verantwoordelijkheid om de essentiële dingen te leren om in deze samenleving mee te kunnen draaien. Zoals de taal bijvoorbeeld.
mee eens.... essentiele dingen leren zoals de taal... heel erg goed... dat is een ieders eigen verantwoordelijkheid
maar daar ging het niet over... het ging over de monoculturele agressie om mensen een recht op een waardig burgerbestaan te onthouden...omdat ze niet voldoen aan het ideaalbeeld van braaf burgerschap ..
dat is eng.....
pi_77961886
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:59 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zonder identiteit heb je geen samenleving. Zonder identiteit is Nederland niet meer dan een streep op de kaart, en het Nederlanderschap niet meer dan een goedkoop stukje plastic.

Zonder identiteit is Nederland net als WC-papier, je gebruikt het als je het nodig hebt en daarna gooi je het weg. Is dat de kant die het op moet gaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2010 19:21:54 ]
pi_77961945
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:14 schreef Igen het volgende:

[..]

Zonder identiteit heb je geen samenleving. Zonder identiteit is Nederland niet meer dan een streep op de kaart, en het Nederlanderschap niet meer dan een goedkoop stukje plastic.

Zonder identiteit is Nederland net als WC-papier, je gebruikt het als je het nodig hebt en daarna gebruik je het weg. Is dat de kant die het op moet gaan?
Als het aan mij ligt zeker wel; ik zie je hier geen verschrikkelijke beelden schetsen, integendeel.
pi_77961963
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

mee eens.... essentiele dingen leren zoals de taal... heel erg goed... dat is een ieders eigen verantwoordelijkheid
maar daar ging het niet over... het ging over de monoculturele agressie om mensen een recht op een waardig burgerbestaan te onthouden...omdat ze niet voldoen aan het ideaalbeeld van braaf burgerschap ..
dat is eng.....
Nee, het gaat om luie mensen die hun verantwoordelijkheden niet nakomen, en de vraag wie dan moeite moet steken - of die mensen eindelijk eens wél hun verantwoordelijkheid moeten nemen, of dat wij capituleren voor hun luiheid en wij zelf het werk (taal leren) moeten opknappen dat ze eigenlijk zelf hadden moeten doen.
pi_77962028
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 19:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Als het aan mij ligt zeker wel; ik zie je hier geen verschrikkelijke beelden schetsen, integendeel.
Goed, dan maak ik gauw mijn studie af op kosten van de belastingbetaler (jou dus?), en emigreer daarna onmiddellijk naar een land waarmee je wel een band kan opbouwen. Zijn we allebei tevreden, ik in mijn nieuwe land, en jij omdat ik de Nederlandse nationaliteit maximaal heb uitgebuit.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2010 19:21:07 ]
pi_77962052
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:49 schreef Ringo het volgende:

[..]

Wat praat je nou weer paranoïde. Ik zou inderdaad willen dat het voor iedereen duidelijk was: dat een zekere beheersing van het Nederlands een absolute voorwaarde is om als Nederlands staatsburger te kunnen functioneren.
En wie niet voldoet aan dit monocultureel beleven ?
Die is minderwaardig? Heeft minder burgerrechten ? Die mogen geminacht worden... en gestraft voor het niet spreken van Nederlands .
Je kunt prima leven in Nederland met geen of onvoldoende kennis van het Nederlands... maar het is lastig voor de persoon zelf..en ook voor anderen.
Wat heel wat anders is dan SCHADELIJK voor andere mensen.
Wie dit laatste aanhangt is zelf potentieel een schadelijk element voor de samenleving.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')