quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:09 schreef Igen het volgende:
Bij nader inzien - zou het niet gaan om een recht ipv. een plicht? Dus op het recht om als klant/burger in het Nederlands te worden geholpen? Vergelijkbaar dus met hoe het nu in de AWB is vastgelegd.
Dus aangiften mogen in het Engels, MITS ze ook in het Nederlands kunnen,
Foldertjes mogen in het Turks, MITS ze ook in het Nederlands aanwezig zijn,
Wegwijzers op Schiphol mogen in het Engels, MITS dezelfde tekst er ook in het Nederlands op staat.
etc.
quote:Daarin staat dat de overheid het gebruik van het Nederlands als bestuurstaal en cultuur- en omgangstaal bevordert door onze taal in de grondwet vast te leggen.
Eerst maar eens het wetsvoorstel zien. Niet alle kranteartikelen zijn met echt verstand van zake geschreven, en het lijkt me logisch dat men een vergelijkbare formulering zal gebruiken als nu in de AWB.quote:
Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:09 schreef Igen het volgende:
Dus aangiften mogen in het Engels, MITS ze ook in het Nederlands kunnen,
Op de lange termijn buitengewoon onverstandig. Mensen die zich hier permanent vestigen, horen de taal te spreken. Zo niet, dan zijn het ongewenste elementen die de samenleving alleen maar schade toebrengen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das onhandig politiekcorrect zijn.
Mensen goed informeren kan soms belangrijk zijn ... en soms is het belangrijk het in hun eigen taal te doen of in een taal die veel mensen kennen, bijv.
Je begrijpt me verkeerd. Ik zei nergens dat je aangifte in het Engels moet kunnen doen. Alleen dat ALS een politiekorps/gemeente/clown/patatbakker besluit om die mogelijkheid te bieden, dat ze dan ook dezelfde mogelijkheid maar dan Nederlandstalig moeten bieden.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?
Het kan soms even handig zijn inderdaad. Maar als je twintig jaar lang telkens doet wat even handig is, dan moet je niet heel raar opkijken als je na twintig jaar zit met hele volkstammen die het nooit belangrijk hebben gevonden om Nederlands te leren.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:05 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Das onhandig politiekcorrect zijn.
Mensen goed informeren kan soms belangrijk zijn ... en soms is het belangrijk het in hun eigen taal te doen of in een taal die veel mensen kennen, bijv.
in spanje kon ik dat wel, ja... Het formulier was wel extreem brak vertaaldquote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:16 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Maar waarom zou dat moeten mogen? Kan ik in Engeland ook aangifte doen in het Nederlands? Australië? Indonesië?
Je vindt het echt stoer, hè, om de rechtse rakker uit te hangen. Heb je een linkse jeugd te verwerken ofzo?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:30 schreef Ringo het volgende:
Engels, als mondiale lingua franca, is een redelijke keus als tweede taal voor bepaalde overheidsbrochures. Maar laat alsjeblieft het Turks of Arabisch of andere wakoewakoewauweltaaltjes buiten beschouwing.
Doet het je pijn?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:49 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Je vindt het echt stoer, hè, om de rechtse rakker uit te hangen. Heb je een linkse jeugd te verwerken ofzo?
Wat zijn de criteria voor een wakoewakoewauweltaaltje? Relevantie qua aantallen sprekers? Dan is Nederlands eerder een www-taaltje. Ingewikkelde morfologie? Idem. Aantal fonemen? Idem. Woordenschat icm semantische nuances? Nederlands legt het opnieuw af.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 16:30 schreef Ringo het volgende:
Engels, als mondiale lingua franca, is een redelijke keus als tweede taal voor bepaalde overheidsbrochures. Maar laat alsjeblieft het Turks of Arabisch of andere wakoewakoewauweltaaltjes buiten beschouwing.
Dan had ik taki taki gezegd.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:05 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Of probeer je misschien Reve na te doen?
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:06 schreef sigme het volgende:
Stél dat het zou betekenen dat het de overheid verboden is in andere talen dan het Nederlands (en Fries) te communiceren, dan zouden onze bewindslieden geen Engels meer mogen spreken als ze hun standpoint willen toelichten aan een internationaal gezelschap? Onze koningin mag haar talen niet meer spreken?
Dat zou een debiele uitkomst zijn.
Zoals mw. Mwanatabu hierboven zegt, het Turks en Arabisch zijn net zo rijk en welluidend als het Nederlands. Ik ben het met je eens dat immigranten gestimuleerd moeten worden Nederlands te leren en ik ben eventueel zelfs bereid te zeggen dat onze beschaving superieur is, maar het slaat nergens op om hun talen als achterlijk af te doen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dan had ik taki taki gezegd.
Wat is je punt? Moeten we de ongeletterde onderklasse uit Verweggistan maar in het Verweggistaanse sop gaar laten koken? Geeft jou dat een beter gevoel? Als mens? Of leren we hun het aapnootmies van onze beschaving?
Ja, als de Engelsen nou de macht hadden in onze grondwet op te nemen dat het verboden is hun taal zo te maltraiteren, dan zou ik daar alle begrip voor hebben.quote:
Wakoewakoewauweltaaltjes zijn taaltjes die in het internationale verkeer irrelevant zijn en hier te lande door niemand worden verstaan, op enkele verdwaalde kuddes bergboertjes na.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Wat zijn de criteria voor een wakoewakoewauweltaaltje? Relevantie qua aantallen sprekers? Dan is Nederlands eerder een www-taaltje. Ingewikkelde morfologie? Idem. Aantal fonemen? Idem. Woordenschat icm semantische nuances? Nederlands legt het opnieuw af.
En dat zijn alle talen minus Engels en Nederlands?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:19 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wakoewakoewauweltaaltjes zijn taaltjes die in het internationale verkeer irrelevant zijn en hier te lande door niemand worden verstaan, op enkele verdwaalde kuddes bergboertjes na.
Spaans, Portugees, Frans, Mandarijn, Russisch. Dan hebben we de belangrijkste talen wel gehad. In een internationale context. Ik heb het niet over de gemeentebrochures Hoe vraag ik een uitkering aan? of Rugklachten in de bouw. Wat nu? Die verschijnen enkel in het Nederlands, uiteraard.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:20 schreef sigme het volgende:
[..]
En dat zijn alle talen minus Engels en Nederlands?
Hmm. Schraal zakenleven wordt dat.
Uiteraard. Want: een staatsburger dient te taal te spreken van diens eigenaar!quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:30 schreef Ringo het volgende:
[..]
Spaans, Portugees, Frans, Mandarijn, Russisch. Dan hebben we de belangrijkste talen wel gehad. In een internationale context. Ik heb het niet over de gemeentebrochures Hoe vraag ik een uitkering aan? of Rugklachten in de bouw. Wat nu? Die verschijnen enkel in het Nederlands, uiteraard.
Zo is het. Wij zijn hier niet in Babylonië, al bouwen we hoge torens.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:33 schreef sigme het volgende:
[..]
Uiteraard. Want: een staatsburger dient te taal te spreken van diens eigenaar!
Eens. Streven naar het hoogste kan ons niet aangewreven worden.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zo is het. Wij zijn hier niet in Babylonië, al bouwen we hoge torens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |