abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77987174
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:37 schreef Dichtpiet. het volgende:
Blegh, daar is een grondwet niet voor bedoeld.
In feite komt het voorstel neer op een beperking van de vrijheid van expressie. Zoiets kan alleen door dat in de grondwet vast te leggen omdat als je het in een gewone wet vastlegt deze strijdig is met en ondergeschikt is aan de grondwet die nu juist de vrijheid van expressie garandeert.
  zondag 14 februari 2010 @ 16:46:13 #152
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77987295
Maken we ons werkelijk al zoveel zorgen om de taal dat we menen dat ze deze bescherming nodig heeft? Waar komt die angst vandaan?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_77987400
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Maken we ons werkelijk al zoveel zorgen om de taal dat we menen dat ze deze bescherming nodig heeft? Waar komt die angst vandaan?
Ik heb er geen angst voor ik vindt het zelfs te onbenullig voor woorden.
Stel dat het word vastgelegd houd dat dan in dat ik in de shoarma tent waar ik kom dan alles kan verstaan?
pi_77987443
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:46 schreef Iblis het volgende:
Angst voor het verliest van macht en invloed in de wereld. Europa gaat de komende decennia langzamerhand ontvolken, waardoor de economische en politieke invloed evenredig zal verminderen.
  † In Memoriam † zondag 14 februari 2010 @ 16:52:32 #155
230491 Zith
pls tip
pi_77987484
quote:
Op zondag 14 februari 2010 14:39 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, en hoe houden ze dat dan bij, hoeveel Engelse leenwoorden toegestaan zijn?
En wat gebeurt er als je de euvele moed hebt om een Engels leenwoord gebruikt dat niet toegestaan is door de Franse overheid?
Ik studeerde vroegah een tijd in Lyon, en daar kreeg een hoogleraar eens een brief thuisgestuurd door een of andere instantie omdat hij een baanadvertentie voor een engelse positie in het engels had geschreven.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77987486
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:51 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Angst voor het verliest van macht en invloed in de wereld. Europa gaat de komende decennia langzamerhand ontvolken, waardoor de economische en politieke invloed evenredig zal verminderen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2010 16:53:25 ]
  zondag 14 februari 2010 @ 16:54:38 #157
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_77987547
Ik hoop dat het verboden wordt om structureel ernstige taalfouten te maken.

Turks en Arabisch bedreigen in mijn ogen de Nederlandse taal bij lange na niet zo erg als de dramatische teksten die ik af en toe op internet zie staan. Dingen als "Ik geef me hondt is te eten" zouden toch gewoon moeten leiden tot gevangenisstraf.
pi_77987664
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:54 schreef Tijn het volgende:

Turks en Arabisch bedreigen in mijn ogen de Nederlandse taal bij lange na niet zo erg als de dramatische teksten die ik af en toe op internet zie staan. Dingen als "Ik geef me hondt is te eten" zouden toch gewoon moeten leiden tot gevangenisstraf.
Vindt je dat echt het belangrijkste goed schrijven, ze hebben de taal zelf omgegooid dat vraagt om fouten.
Eenig idee hoeveel mensen de nieuwe spelling helemaal niet meer begrijpen, ik was al sowieso de beste niet in nederlandse taal.
pi_77987742
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:54 schreef Tijn het volgende:

Volgens de OP gaat het meer om het Engels. Het eerste voorbeeld wat mij daarvoor te binnen schiet is Schiphol: de bewegwijzering is daar op dit moment alleen Engelstalig.
pi_77987790
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Vindt je dat echt het belangrijkste goed schrijven, ze hebben de taal zelf omgegooid dat vraagt om fouten.
Eenig idee hoeveel mensen de nieuwe spelling helemaal niet meer begrijpen, ik was al sowieso de beste niet in nederlandse taal.
Dat merk ik.
Allah Al Watan Al Malik
pi_77987850
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:03 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat merk ik.
Toch gezien wat ik bedoelde daar gaat het toch om of niet, wat maakt dan uit hoe het geschreven staat.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 14-02-2010 17:26:47 ]
  zondag 14 februari 2010 @ 17:05:12 #162
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_77987860
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:58 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nou, als je een fout maakt als "vindt je dat" doordat je in de war bent met een wijziging van de spellingsregels, dan moet je nog de regels van voor De Vries en Te Winkel in je hoofd hebben ofzo
  zondag 14 februari 2010 @ 17:11:07 #163
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77988023
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik heb er geen angst voor ik vindt het zelfs te onbenullig voor woorden.
Stel dat het word vastgelegd houd dat dan in dat ik in de shoarma tent waar ik kom dan alles kan verstaan?
Handgranaten moest je lusten.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_77988128
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:11 schreef Ringo het volgende:

[..]

Handgranaten moest je lusten.
Zijn dat allen maal vouten.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:15:32 #165
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_77988168
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zijn dat allen maal vouten.
Neen onbenullichheiden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_77988230
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:15 schreef Ringo het volgende:

[..]

Neen onbenullichheiden.
Vergeef me want ik weet niet beter.
En ik heb het toch begrepen wat je schrijft.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:24:34 #167
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77988458
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:01 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens de OP gaat het meer om het Engels. Het eerste voorbeeld wat mij daarvoor te binnen schiet is Schiphol: de bewegwijzering is daar op dit moment alleen Engelstalig.
Maar dat is toch geen Nederlands erfgoed of cultuur? Ik snap niet goed wat men nu opeens ‘met de taal heeft’. De recente geschiedenis van Nederland is er eentje waarin het Nederlands een gegeven is, maar geen duidelijk voorwerp van veneratie of trots.

Natuurlijk, we hebben onze dichters, en onze schrijvers, maar hoe vaak komen die langs op TV? We hebben genoeg cultuur en geschiedenis, maar hoeveel aandacht besteden we eraan? Als je kamerleden hoort debatteren, hoor je dan mensen die hun taal liefhebben, of hoor je mensen die het als een instrument gebruiken en al hakkelend, haperend en contaminerend een boodschap overbrengen?

Het is m.i. zulke symboolpolitiek als je kijkt naar de hoeveelheid aandacht die er op de publieke omroep aan Nederlandse taal en cultuur – behalve natuurlijk in quizvorm en Fransbauervarianten – wordt besteed.

Dat Schiphol Engels is, ja, daar kunnen we ons over opnaaien, dat de inhoud van dbnl.org overladen is met auteursrechten, die allerhande gebruik bemoeilijken, dat hetzelfde geldt voor het geheugen van Nederland, dat zal. Dat cultuur een nare bijsmaak heeft, dat je kunt scoren door afschaffing van cultuursubsidies te bepleiten, dat is ook een feit. Dat de monumentenlijst een moratorium heeft, dat zij ook een gegeven. (Toegeven, het CDA wil dat in ieder geval opschorten.)

Maar goed, daar staat tegenover dat wél de Nederlandse taal in de grondwet komt. Je zou je toch de ogen uit het hoofd schamen om zulke bigotterie.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:31:24 #168
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77988723
quote:
Op zondag 14 februari 2010 16:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je in de Grondwetbepaling slechts het begrip "Nederlandse taal" zonder verdere precisering opneemt, dan kan de invulling van dat begrip met de tijd mee gaan zonder dat de wet gewijzigd hoeft te worden. Geen enkel probleem dus.
In other words, 50 years from now you can quote this message, and say I was talking Dutch already?
censuur :O
pi_77988875
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:24 schreef Iblis het volgende:
Maar dat is toch geen Nederlands erfgoed of cultuur? Ik snap niet goed wat men nu opeens ‘met de taal heeft’. De recente geschiedenis van Nederland is er eentje waarin het Nederlands een gegeven is, maar geen duidelijk voorwerp van veneratie of trots.
Het toenemende gebruik van Engels geeft vooral lager opgeleiden (die vaak geen of weinig Engels spreken) het gevoel dat ze niet meer mee tellen en buitenspel worden gezet. Vooral uit die hoek komt dan ook het verzet tegen Engels en daar spelen populistische partijen als SP en PVV dus graag op in.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:41:23 #170
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_77989103
quote:
Op zondag 14 februari 2010 17:35 schreef petertje2 het volgende:

[..]

Het toenemende gebruik van Engels geeft vooral lager opgeleiden (die vaak geen of weinig Engels spreken) het gevoel dat ze niet meer mee tellen en buitenspel worden gezet. Vooral uit die hoek komt dan ook het verzet tegen Engels en daar spelen populistische partijen als SP en PVV dus graag op in.
Dit voorstel is echter afkomstig van de CDA/CU. De PVV wil echter ook veel cultuursubsidies schrappen.
  zondag 14 februari 2010 @ 17:48:02 #171
12221 Tijn