Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.quote:Nederlands verankerd in grondwet
DEN HAAG - Het gebruik van de Nederlandse taal wordt verankerd in de grondwet. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.
Het kabinet wil daarmee zeker stellen dat het gebruik van het Nederlands niet in de verdrukking komt nu er in ons land steeds meer talen worden gesproken.
Vooral het Engels wint terrein, stelt het kabinet vast. Dat komt omdat er steeds meer contacten zijn met het buitenland en er meer buitenlanders hier komen wonen.
Door de positie van het Nederlands in de grondwet vast te leggen, wordt zeker gesteld dat mensen in Nederland altijd met de eigen taal uit de voeten kunnen.
Friese taal
Ook over de positie van de Friese taal komt er een bepaling in de grondwet.
Het wetsvoorstel, dat nu voor advies naar de Raad van State gaat, vloeit voort uit het regeerakkoord. Daarin staat dat de overheid het gebruik van het Nederlands als bestuurstaal en cultuur- en omgangstaal bevordert door onze taal in de grondwet vast te leggen.
Vooral regeringspartijen CDA en ChristenUnie hadden hier al langere tijd op aangedrongen.
Goed om te zien dat je verder denkt dan de voor de hand liggende clichés en onderbuikgevoelens.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:39 schreef sneakypete het volgende:
Goed idee. Een grondwet dient iets te zeggen over hoe een samenleving dient te zijn, als basis. Daar hoort natuurlijk een taal bij. Voor!
Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.
Mwua, de grondwet geeft natuurlijk enkel instructies aan de overheid. Als er in de grondwet staat dat Nederlands de nationale taal is dan hoeft dat voor de burgers natuurlijk geen echt verschil te maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:39 schreef sneakypete het volgende:
Goed idee. Een grondwet dient iets te zeggen over hoe een samenleving dient te zijn, als basis. Daar hoort natuurlijk een taal bij. Voor!
De rest is allemaal onzin, of gewoon een verfijndere versie van clichés en onderbuikgevoelens.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goed om te zien dat je verder denkt dan de voor de hand liggende clichés en onderbuikgevoelens.
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:27 schreef Laag het volgende:
Ik vind de ontwikkelingen op Nederlands taalgebied de laatste paar jaren niet echt geweldig.
Ik ben verder ook niet echt gehecht aan het Nederlands.
Van mij hoeft het Nederlands niet zozeer te blijven bestaan.
Er zijn echter genoeg cultuurliefhebbers die er wel van houden, dus het zal niet zo snel uitsterven.
Een taal vastleggen in de grondwet slaat nergens op. Sowieso ben ik niet blij met de politieke invloed op de Nederlandse taal.
Wat ben jij toch een mongoolquote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.
Als je het mij vraagt is het al bar slecht gesteld met de taalvaardigheid. De taalfouten (en dan bedoel ik geen kleine foutjes die alleen kenners opvallen, maar overduidelijke grove missers) vliegen je dagelijks om de oren. Zonde!
Jouw scherpe betoog bewijst dat de doorsnee Nederlander nog steeds over een vocabulaire beschikt waarmee je jezelf op beschaafde en treffende wijze kunt uitdrukken in een conversatie, waardoor ik toch de neiging ervaar mijn standpunt te herzien.quote:
Wat een onzinnige gehuil deze OP zegquote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.
De vermelding van het Fries acht ik bovendien een onterechte bevoordeling boven de andere streektalen die Nederland rijk is en die blijkbaar níet in de grondwet worden opgenomen, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch.
En wat krijgen we ervoor terug? Volgens mij niets. Mocht het Nederlands uitsterven dan doet het dat toch wel, een artikeltje in een grondwet verandert daar niets aan. Wat gaan ze doen, burgers aanklagen omdat ze, in strijd met de grondwet, Engels met elkaar spreken in plaats van Nederlands? Ik denk het niet. Dat maakt deze wet tot een stukje symboolpolitiek dat alleen maar nadelen zal hebben.
boeiend, zolang men maar fatsoenlijk Engels leert. Nederlands boeit niemand ene fuck.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.
Als je het mij vraagt is het al bar slecht gesteld met de taalvaardigheid. De taalfouten (en dan bedoel ik geen kleine foutjes die alleen kenners opvallen, maar overduidelijke grove missers) vliegen je dagelijks om de oren. Zonde!
Wat een pessimist ben je toch. Alsof de Nederlandse taal meteen verdwijnt als die niet in de grondwet vermeldt staat. Die taal heeft in al die eeuwen nog nooit in enige vorm van een grondwet gestaan en verrek, we spreken het nog steeds. Ondanks overheersingen door de Fransen, de Spanjaarden en de Duitsers.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dit nou concreet verandert. Helemaal niets voor zover ik kan zien. Dit is toch gewoon symboolpolitiek? Alsof door die zogenaamde verankering (meer is het niet, toetsen aan de grondwet zoals in de VS doen wij hier niet -correct me if i'm wrong) streektalen verdwijnen, of de ontwikkeling in de Nederlandse taal ook maar enigszins geremd wordt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De vermelding van het Fries acht ik bovendien een onterechte bevoordeling boven de andere streektalen die Nederland rijk is en die blijkbaar níet in de grondwet worden opgenomen, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch.
En wat krijgen we ervoor terug? Volgens mij niets. Mocht het Nederlands uitsterven dan doet het dat toch wel, een artikeltje in een grondwet verandert daar niets aan. Wat gaan ze doen, burgers aanklagen omdat ze, in strijd met de grondwet, Engels met elkaar spreken in plaats van Nederlands? Ik denk het niet. Dat maakt deze wet tot een stukje symboolpolitiek dat alleen maar nadelen zal hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |