Ja, inderdaad!quote:
OK, dat is je gegund.quote:Op woensdag 22 september 2010 21:34 schreef maartena het volgende:d/t heb ik altijd al problemen mee gehad.... het feit dat ik alweer meer dan 8 jaar buiten Nederland woon helpt daar niet echt bij.
Door gewenning. Je ziet woorden als "gebeurd" en "veranderd" veel vaker als voltooid deelwoord (met een d dus) dan als onvoltooid tegenwoordige tijd. Je ziet zelden "schopde" ergens staan dus als je dat per ongeluk tikt, zie je meteen dat het niet klopt, omdat het eigenlijk een "nieuw" woord is. Bij bovenstaande fouten moet je de hele context goed in je hoofd hebben (taalgevoel) om te zien dat het fout is.quote:Op woensdag 22 september 2010 21:48 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Wel ironisch voor een voorstander, maar je ziet dat enorm vaak gebeuren (d/t verwarring). Hoe komt dat eigenlijk? Mijn vrouw heeft het ook. Ik probeer haar regelmatig uit te leggen hoe simpel het werkt (de +t is er alleen bij tegenwoordige tijd aanwijzend (hij/zij/het)). Verder kun je meestal instinctief aanvoelen wat de verleden tijd moet zijn: bijna niemand denkt dat 'schopde' correct is.
Waar ontstaat de verwarring dan? Bij 'wordt'? Dat is gewoon stam (ik-vorm, ik word) +t: hij wordt.
Ik snapte dat eigenlijk al toen ik tien was. Al had ik toen nog geen veterdiploma en ben ik op mijn vijfentwintigste amper in staat een fietsband te plakken, dus het is allemaal betrekkelijk.
De wet is inderdaad vrouwelijkquote:Op woensdag 22 september 2010 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Beetje flauw, maar ik kan het niet laten.
DrWolffenstein schreef:
Goede zaak. Vooral als bouwwerk tegen het Engels.
Zijn onderschrift luidt:
Aristotelesrules
Desalniettemin vind ik het ook prima wanneer het Nederlands wordt opgenomen in de grondwet. Zij is immers een product van deze taal.
Rules = Heerst.quote:Op vrijdag 24 september 2010 01:12 schreef sneakypete het volgende:
Uhh, ik bedoelde iets anders eigenlijk, namelijk dat hij kennelijk meent dat een verzet tegen het Engels nodig is terwijl zijn onderschrift het Engelse woord 'rules' bevat. Enigszins ironisch dus, maar je kunt ook zeggen: hieruit blijkt hoe moeilijk het is om onder de dominantie van het Engels uit te komen.
annuleren < afzeggenquote:Op vrijdag 24 september 2010 02:05 schreef maartena het volgende:
Op Politiek24 zag ik laatst tijdens een debat ook al iemand "cancellen" gebruiken, en ik mag toch hopen dat deze wet op zijn minst politici er weer toe dwingt weer "annuleren" te gebruiken.![]()
Hahaquote:Op woensdag 22 september 2010 21:51 schreef sneakypete het volgende:
Beetje flauw, maar ik kan het niet laten.
DrWolffenstein schreef:
Goede zaak. Vooral als bouwwerk tegen het Engels.
Zijn onderschrift luidt:
Aristotelesrules
Desalniettemin vind ik het ook prima wanneer het Nederlands wordt opgenomen in de grondwet. Zij is immers een product van deze taal.
Omdat het Engels op andere vlakken weer een stuk gecompliceerder is dan het Nederlands:quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:53 schreef fokthesystem het volgende:
Heeej, geen 'vrije markt' voor de taal?
Als engels het zo goed doet helemaal vanzelf, waarom dan nog die achterlijke D, T en DT's ?
Die taal (Latijn) is dan ook R.I.P.quote:Op vrijdag 24 september 2010 23:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Omdat het Engels op andere vlakken weer een stuk gecompliceerder is dan het Nederlands:
huren - verhuren - inhuren - huurder - verhuurder
vs
rent - let - hire - tenant - landlord
Zelfs de naamvallen van het Latijn zijn hier een peuleschilletje bij.
Engels misschien? Sowieso opleidingen, maar ik weet niet of er ook dergelijke scholen zijn....quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:56 schreef wonderer het volgende:
[..]
Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?
Je kan ook stellen: Do you get it? vs Begrijp je?quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:04 schreef fokthesystem het volgende:
You see? vs snap je wel
Get it? vs begrijp je het
Dat heb ik mij dus ook al vaak afgevraagd, wat is nou de meest efficiente taal, dus met welke taal kun je in een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk informatie overbrengen.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:11 schreef thabit het volgende:
Als je het zipt, neemt Nederlands weer minder bandbreedte in dan Engels.
Maar uiteindelijk moet je weer geqwoon "het volle pond lezen", en die compressie en decompressie kost weer meer processor kracht dus stroom.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:11 schreef thabit het volgende:
Als je het zipt, neemt Nederlands weer minder bandbreedte in dan Engels.
Hangt van het medium af ook. Morse is effectief onder water bijv. of in gevangenissen via de muur/pijpleidingen e.d. steno is weer vlot kwa opschrijven, maar ja dan moet iedereen aan de steno...quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat heb ik mij dus ook al vaak afgevraagd, wat is nou de meest efficiente taal, dus met welke taal kun je in een bepaald tijdsbestek zoveel mogelijk informatie overbrengen.
Morse is toch gewoon een bepaalde lettercodering.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:21 schreef fokthesystem het volgende:
Hangt van het medium af ook. Morse is effectief onder water bijv. of in gevangenissen via de muur/pijpleidingen e.d.
Maar dan kan je iets obsolete.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan ook stellen: Do you get it? vs Begrijp je?
Zo kan ik het ook.
Ja ok, het is geen _taal_, dus je vlakt binair e.d. ook uit? je kijkt puur naar gesproken woorden?quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:24 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Morse is toch gewoon een bepaalde lettercodering.
Ja maar goed, zoveel verschil tussen snap je en get it is er niet.quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:25 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Maar dan kan je iets obsolete.
Nog verder terug zou bijv zijn: Sir, do you understand what it is that i want to say with this info?
Modern engels, evolutie der taal, vlot and happening, 'to the point' !
Snappie?quote:Op zaterdag 25 september 2010 00:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan ook stellen: Do you get it? vs Begrijp je?
Zo kan ik het ook.
Dig ? (En nee in deze context is dat nIEt scheppen!quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |