abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:03:42 #1
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77939310

Welkom in alweer deel 212 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere actie-dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dergelijke dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

Voor reizen naar het buitenland is je dagkaart geldig tot en met het laatste station voor de grens. Vanaf het betreffende station moet de volledige prijs voor een kaartje betaald worden, dus inclusief het Nederlandse traject tot aan de grens.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.

======================================================================================

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios
VSM-Rit Apeldoorn - Beekbergen - Greavy
SSN-Kerstrit naar Münster, Duitsland - greavy
Zwitserland - sander89

>> Materieel Informatie
Er is veel materieel in de omloop. Hiervoor zijn enkele bestanden gemaakt, met informatie.
Hierin is onder andere te vinden welk materieel nog in de omloop is, maar ook informatie over het terzijde gesteld materieel.
Plan T (Last update: 24-1-09 (Excel) )

======================================================================================

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:05:14 #2
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77939368
Ik hoopte vanmiddag een trio Plan V te hebben van Utrecht naar Gouda, maar het was een SLT.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77939382
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:05:52 #4
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77939386
LaPo vorige topic:
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 22:59 schreef greavy het volgende:
Rijtuig samenstelling Alpen Expres(of 'De Ski Trein') 13211 Ut - Ht - Vl met doorgaande rijtuigen naar Zell am See:

D-BTEX 5680 50-80 847-1 BCM
D-BTEX 5680 50-71 213-8 Bvcmz
D-BTEX 5680 21-80 080-6 BOM
D-BTEX 5680 50-80 827-4 BCM
D-BTEX 5680 50-80 811-8 BCM
D-BTEX 5680 50-80 814-2 BCM
D-BTEX 5680 50-80 821-7 BCM
NL EETC 6184 09-70 020-9 (reed als Discorijtuig mee)
D-BTEX 5680 50-80 817-5 BCM
5184 05-70 011-4 BCM
5184 05-70 017-1 BCM
NL EETC 6184 05-70 126-8 Bcvmh
NL EETC 6184 05-70 123-5 Bcvmh
NL EETC 6184 06-70 417-0

Dit is wat ik heb kunnen registreren van deze rijtuigen te Utrecht Centraal.
Weet iemand waar ze opgesteld staan / schoon gemaakt worden, als ze zondag terug komen in Nederland?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:07:14 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77939434
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:05 schreef Duvel het volgende:
Ik hoopte vanmiddag een trio Plan V te hebben van Utrecht naar Gouda, maar het was een SLT.
Liet ik nou net 3x Plan V hebben in de sprinter Rtd - Asd. Ik moest er echter in Bkl uit.
Mocht van mij wél SLT zijn..
Daar rijdt standaard Plan V.
Ut - Gd in de sprinter rijd vaak SGMm of SLT.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 12 februari 2010 @ 23:07:54 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_77939453
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:05 schreef greavy het volgende:
LaPo vorige topic:
[..]
Ze gaan naar de Watergraafsmeer
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:13:49 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_77939611
Er is een set artists impressions opgedoken van het nieuwe station Breda, die staan hier.

Wat mij en anderen opviel, was dit:


pi_77940105
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:13 schreef James1988 het volgende:
Er is een set artists impressions opgedoken van het nieuwe station Breda, die staan hier.

Wat mij en anderen opviel, was dit:
[ afbeelding ]


Een deur zou wel handig zijn, of zijn de ramen te openen?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_77940720
Fijn dat SLT nu eindelijk zijn intrede op een grotere schaal zijn intrede doet.

Vandaag reden onder meer de 2402, 2403, 2404, 2602 en 2604.

Als ik kijk naar Somda heb ik het idee dat de volgende stellen in Nederland zijn:
2400: (11x) 2401, 2402, 2403, 2404, 2405, 2406, 2407, 2415, 2416, 2417, 2421
2600: )11x) 2602, 2603, 2604, 2605, 2606, 2607, 2611, 2612, 2616, 2618, 2619

Iemand aanvullingen?
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:49:46 #10
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77940957
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:44 schreef busfoto.nl het volgende:
Fijn dat SLT nu eindelijk zijn intrede op een grotere schaal zijn intrede doet.
Busfoto heeft duidelijk geen verstand van treinen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 12 februari 2010 @ 23:50:24 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77940979
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:07 schreef greavy het volgende:

[..]
Ut - Gd in de sprinter rijd vaak SGMm of SLT.
Voorheen ook vaak Plan V... SLT weg er mee.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 februari 2010 @ 00:08:47 #12
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77941711
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:50 schreef Duvel het volgende:

[..]

Voorheen ook vaak Plan V... SLT weg er mee.
Je hebt gelijk.
Wekelijks schijnen er 4 stellen de grens over te komen vanuit Duitsland.
SLT zal dus snel zijn intrede doen op meer trajecten.

Nadeel bij de SLT vind ik dat je continu een irritante toon hoort als de deuren sluiten... En je hebt weinig beenruimte
pi_77941901
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:49 schreef Duvel het volgende:

[..]

Busfoto heeft duidelijk geen verstand van treinen.
Ik vind die Plan V/T ook wel leuk hoor om te zien, vanuit mijn hobbyistische blik. Voor de reiziger is de Sprinter SLT een veel interessanter en comfortabeler 'product'. Gelijkvloerse instap, volledige doorkijk door de trein, betere spreiding van de reizigers, minder geluid.

Nee hoor laat die SLT maar komen.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 00:18:18 #14
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77942043
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 00:14 schreef busfoto.nl het volgende:

[..]
Gelijkvloerse instap
Dat is het, maar als je ziet wat een klote gat er soms tussen zit, bij het perron en de trein
Dat maakt de mensen blij zeker
Wat heeft het daarnaast voor voordeel om de hele trein door te kijken
En de reizigers kunnen zich altijd meer spreiden, ook bij de V'tjes.. Alleen zijn ze daar dan weer te lui voor, om 2 meter te lopen. Zal zeker niet beter worden bij SLT.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 00:21:53 #15
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_77942161
Potverdorie bijna vergeten, ik was een aantal weken geleden in het uiterst sfeervolle Oberhausen .



Oberhausen is een welkome ICE stop vanuit NL en verder is er echt niks te beleven tenzij je van shoppen houdt.Centro
Wat wel bijzonder is dat het bestaan van Oberhausen louter en (bijna) alleen te danken is aan de trein .
Den Namen Oberhausen erhält die junge Gemeinde vom 1847 neuangelegten gleichnamigen Bahnhof (seinerzeit erster Bahnhof der Gemeinde Borbeck) an der Cöln-Mindener Eisenbahn, der wiederum seinen Namen von dem an der Emscher gelegenen Schloss des Grafen Westerholt erhalten hatte. Bereits zwölf Jahre danach am 10. September 1874 erhält die Gemeinde Oberhausen durch Einführung der Städteordnung die Stadtrechte. Sie wurde damit kreisangehörige Stadt des Landkreises Mülheim an der Ruhr, der kurz zuvor am 8. Dezember 1873 aus dem Landkreis Duisburg (nach Ausscheiden von Duisburg als Stadtkreis am 27. Juni 1873) hervorgegangen war. Am 1. April 1901 scheidet auch Oberhausen aus ihm aus, nachdem es gemäß der Rheinischen Provinzialordnung die Marke von 40.000 Einwohnern erreicht hatte und damit ebenfalls Stadtkreis wurde. bron: Wikipedia, voor degenen die de taal van de buren niet machtig zijn is er google translate
(je moet natuurlijk de rest ook lezen ->http://de.wikipedia.org/wiki/Oberhausen als je alles wil weten.

Terug naar waar het om gaat, plaatjes!

Het schitterende vooroorlogse station bijvoorbeeld




1930 bis 1934 wurde schließlich das heutige Bahnhofsgebäude im Stil der Klassischen Moderne erbaut. Der Oberhausener Architekt Schwingel und der Reichsbahnoberrat Herrmann der Reichsbahndirektion Essen entwarfen das heutige Gebäude mit einer kubistischen Formensprache. (wederom verwijs ik de ontbrekende anderstalige kennis behoeftige naar google translate

Fotootjes (ongeshopt!)

kusje van de lokale vervoerder RRX (Rhein-Ruhr-Express)




De in het oosten van Nederland bekende Prignitzer Eisenbahn GmbH (PEG) vertrekt en komt ook aan op Oberhausen Hbf.



Eurobahn kachelt er ook rond





Voor net mag je weer gaan googlen, indien noodzakelijk

Och ja, de DB komt er natuurlijk ook met lokaal boemeltje



edit: voor de dorstige (mede-)reiziger er is geen fatsoenlijk drinklokaal op Oberhausen HBf

[ Bericht 0% gewijzigd door bork op 13-02-2010 00:29:56 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 13 februari 2010 @ 01:42:01 #16
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_77943939
Geef mij maar SLT ipv plan V. Die dingen maken echt een ontzettende kolereherrie, zijn bedompt en donker.
Enige kutte aan SLT is dat het lang duurt voor de deuren open gaan, ivm dat uitklapplankje.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_77944046
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 01:42 schreef oshiro het volgende:
Geef mij maar SLT ipv plan V. Die dingen maken echt een ontzettende kolereherrie, zijn bedompt en donker.
Enige kutte aan SLT is dat het lang duurt voor de deuren open gaan, ivm dat uitklapplankje.
SLT vind ik iig beter dan DDar en SGMm
dag
pi_77945917
Hmmm, vandaag op Rtd viel me op dat er iets niet klopt. Als het omroepbericht en het digitale bord met vertrektijden het over spoor 1B hebben, dan staat de trein op het deel wat de CTA op het perron zelf spoor 1A vindt en andersom
pi_77946710
Weet iemand al hoe het staat met de onderhandse gunning van Hoofdrailnet aan NS ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_77946947
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 01:42 schreef oshiro het volgende:
Geef mij maar SLT ipv plan V. Die dingen maken echt een ontzettende kolereherrie, zijn bedompt en donker.
Enige kutte aan SLT is dat het lang duurt voor de deuren open gaan, ivm dat uitklapplankje.
Ik begrijp dat er inmiddels twee keer zoveel zitplaatsen, alsmede toiletten zijn ingebouwd?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77947271
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:05 schreef Duvel het volgende:
Ik hoopte vanmiddag een trio Plan V te hebben van Utrecht naar Gouda, maar het was een SLT.
Dat trio kwam gisteren aankachelen op station Alexander, het remde werkelijk waar verschikkelijk.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:25:10 #22
164283 Luco
Buongiorno!
pi_77948045
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 23:13 schreef James1988 het volgende:
Er is een set artists impressions opgedoken van het nieuwe station Breda, die staan hier.

Wat mij en anderen opviel, was dit:
[ afbeelding ]

Een Thalys in NS kleurstelling, ziet er niet eens heel verkeerd uit. Alleen jammer dat de deuren missen.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:42:01 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77948287
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 08:52 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:

[..]

Dat trio kwam gisteren aankachelen op station Alexander, het remde werkelijk waar verschikkelijk.
Dat trio zat in de stoptrein Rotterdam - Amsterdam, die komen niet op Utrecht...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:42:34 #24
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77948300
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 04:09 schreef Irritatie100 het volgende:
Hmmm, vandaag op Rtd viel me op dat er iets niet klopt. Als het omroepbericht en het digitale bord met vertrektijden het over spoor 1B hebben, dan staat de trein op het deel wat de CTA op het perron zelf spoor 1A vindt en andersom
Ja da's al jaren zo, ook wel eens een paar conducteurs over horen mopperen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:43:24 #25
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_77948313
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 01:42 schreef oshiro het volgende:
Geef mij maar SLT ipv plan V. Die dingen maken echt een ontzettende kolereherrie, zijn bedompt en donker.
Enige kutte aan SLT is dat het lang duurt voor de deuren open gaan, ivm dat uitklapplankje.
Of het plankje gaat helemaal niet uitklappen
Heb ik al meerdere keren meegemaakt, en als dat plankje er alsnog is, heb je vaak nog een groot gapend gat tussen trein en perron

Geef mij maar ICMm of Plan V/T. De zittingen van Plan T in de V'tjes zetten, maar dezelfde opstelling behouden Of natuurlijk de Thalys/ICE wil ik ook wel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')