quote:UTRECHT - Op de Uithof bezetten studenten op dit moment het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht.
De studenten willen met de bezetting de problemen in het hoger onderwijs onder de aandacht brengen. Zo vinden de bezetters dat ze te weinig inspraak hebben. Ook willen ze dat studentenkrant U-Blad in papieren vorm blijft voortbestaan.
De ingang van het gebouw is gebarricadeerd met behulp van steigerpijpen. Op de de pui van het gebouw hangen spandoeken met teksten als 'Red het U-blad', 'Meer inspraak' en 'Red de basisbeurs'.
De demonstranten hebben zich inmiddels verspreid over de drie etages van het gebouw. De studenten zeggen dat ze pas het pand zullen verlaten als zij het bestuur hebben gesproken.
Studentenvakbonden USF Studentenbelangen en LSVb hebben zich achter de actie geschaard. De bezetting staat overigens niet op zichzelf. In Amsterdam en Nijmegen namen actievoerders collegezalen over.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/228140
Oh, dat kan nog best gunstig zijn. Welke zalen zijn onklaar gemaakt vandaag?quote:Op maandag 1 februari 2010 11:02 schreef Sinceria het volgende:
Bij de UvA ook, mijn college is verplaatst.
quote:Op maandag 1 februari 2010 11:02 schreef donthate het volgende:
kwam die eerste nou er bijna niet doorheen
OMHP F0.01quote:Op maandag 1 februari 2010 11:04 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, dat kan nog best gunstig zijn. Welke zalen zijn onklaar gemaakt vandaag?
quote:Op maandag 1 februari 2010 11:12 schreef Sinceria het volgende:
Als ik had geweten dat er een demonstratie was had ik meegedaan trouwens, werd tijd dat hier iets van gezegd werd.
Studenten zijn geen zielige, kansloze groep jongeren maar buitengewoon mondige mensen. Studenten zijn dan wel niet rijk, maar het is niet alsof niemand naar hun omkijkt (integendeel..).quote:Op maandag 1 februari 2010 11:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Wauw, meestal laten studenten alles gelaten over zich heen komen. Om die reden worden studenten dan ook al 20 jaar jaarlijks gekort, i.t.t. steuntrekkers, die alleen maar meer geld krijgen en niks hoeven terug te betalen.
Waarom komen studenten niet veel vaker voor zichzelf op? Het is de ENIGE groep in Nederland die echt ver onder "het minimum" leeft, en geen ambtenaar die er om geeft.
Kun je nagaan! Dan is deze actie al bij voorbaat kansloos. Zo lang de deelnemers maar een gezellige dag hebben gehad.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:33 schreef ethiraseth het volgende:
Die plannen voor verhoging van het lesgeld zijn anders nog niet van de baan. Of het dus effect heeft gehad is maar afwachten.
Maar die gasten gaan ook goed verdienen na hun studie. Dat is zeker.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:19 schreef superworm het volgende:
Goede zaak. Studenten lenen zich al helemaal suf, en het verdwijnen van het enige overblijvende studenten-magazine U-Blad is ook een grote blamage.
Ooit in 1998 nog geprotesteerd in Utrecht tegen het verlagen van de uitwonendentoelage.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Wauw, meestal laten studenten alles gelaten over zich heen komen. Om die reden worden studenten dan ook al 20 jaar jaarlijks gekort, i.t.t. steuntrekkers, die alleen maar meer geld krijgen en niks hoeven terug te betalen.
Waarom komen studenten niet veel vaker voor zichzelf op? Het is de ENIGE groep in Nederland die echt ver onder "het minimum" leeft, en geen ambtenaar die er om geeft.
quote:
quote:09:36 Crisisopvang voor medewerkers Bestuursgebouw
Collegevoorzitter Yvonne van Rooy heeft zojuist alle medewerkers die hun kantoor in het Bestuurgebouw hebben naar huis gestuurd. Van Rooy heeft zich op de hoogte laten brengen van de bezetting in het Bestuursgebouw en overlegt onder andere met haar collega Hans Amman wat hen te doen staat. De actievoerende studenten hebben laten weten, dat ze slaapzakken bij zich hebben en dus zijn voorbereid op een langdurige bezetting.
Vanochtend in alle vroegte hebben enkele tientallen studenten het Bestuursgeboud van de Universiteit Utrecht bezet. Dit om hun onvrede met de bezuinigingen op het Hoger Onderwijs luister bij te zetten.
Inmiddels hebben de studenten een groot spandoek uit het raam gehangen waarop staat waarom ze tot deze bezetting zijn overgegaan. Ze willen een halt aan de Haagse bezuinigingen toeroepen en voorkomen dat de basisbeurs wordt afgeschaft. Daarnaast willen ze de inspraak voor studenten verbeteren zoals beslissingsrecht en een referendum. Ook pleiten de studenten voor het behoud van een onafhankelijk Ublad op papier.
De medewerkers van de oostelijke vleugel van het Bestuursgebouw worden opgevangen in het Ruppertgebouw. Er hadden zich vanochtend zo’n zeventig tot tachtig man verzameld in afwachting van wat er komen gaat. Omdat de studenten zeggen dat ze zijn voorbereid op een lange bezetting, heeft Van Rooy de medewerkers die in de buurt wonen naar huis gestuurd. Voor degenen die verder weg wonen, wordt een werkplaats gezocht.
quote:11:14 Bezetters gaan gesprek aan
De studenten hebben net besloten het gesprek met collegevoorzitter Van Rooy, de directeur van de Bestuursdienst en een ‘derde persoon’ aan te gaan ergens buiten het Bestuursgebouw. Er zullen van de studenten twee mannen en een vrouw gaan. Ze vragen voor ze ingaan op de uitnodiging wel, of ze weer ‘veilig naar het Bestuursgebouw kunnen terugkeren’.
Zojuist heeft een deel van de bezetters ten overstaan van alle pers een vergadering gehouden over de uitnodiging van Joop Kessels, directeur van de Bestuursdienst die zijn werkkamer heeft in de bezette oostelijke vleugel van het Bestuursgebouw.
Onderhandelaar Alwin meldde dat hen waarschijnlijk verteld gaat worden dat het bezetten van een gebouw niet mag. Ook kreeg hij van Kessels te horen dat alle nooddeuren vanwege de veiligheid vrijgemaakt moeten worden.
Alwin; “Ik heb hem verzekerd dat hier alles onder controle is, er geen gevaar is en dat we zijn voorstel gingen bespreken. Joop benadrukte dat het ging om een gesprek en niet om onderhandelingen. Waarschijnlijk zullen ze proberen ons te intimideren zodat we vertrekken. We willen de uitnodiging aannemen en ons communiqué dat we vanochtend hebben uitgedeeld onder hun aandacht brengen. We zullen door de sneeuw moeten, maar we hebben voor hetere vuren gestaan.”
Daarna bespraken de studenten de opties voor het naderende gesprek als met hoeveel studenten ze zouden gaan – “drie, net als zij” – en “ook een vrouw”. Ook vroegen ze zich af hoe laat ze het zouden maken, daar was de reactie op: “We willen het acht uur journaal halen.”
In strategisch opzicht was er nog een vraag hoe laat ze het gesprek zouden aangaan, gezien de acties elders in het land. Ook bij andere universiteiten zijn er acties gaande.
Foto's: http://www.hotstar.nl/ubladquote:11:37 Bezetting is onacceptabel
“Plasterk mag ik nog afstuderen ja of nee? Moet ik da’lijk bijbetalen ja of nee?” Ter ondersteuning van de bezetters van het Bestuursgebouw in De Uithof is er zojuist een studentendemonstratie van een kleine dertig medestanders langs het pand getrokken. “Ho, ho, ho, onderwijs red je zo!” Inmiddels heeft de directeur van de Universitaire Bestuursdienst per mail aan alle medewerkers van de bezette vleugel laten weten dat hij het onacceptabel vindt dat de toegang tot het werk is geblokkeerd.
Met spandoeken en veel geluid liepen de demonstrerende studenten door De Uithof. Het publiek werd te kennen gegeven dat het lang geleden is dat er in Utrecht een universitair pand werd bezet en dat veel studenten deze actiemethode ook nooit aan den lijve hebben meegemaakt. Dit zou, zo beloofden de actievoerders, ook zeker niet de laatste actie zijn.
Vanaf de vijfde verdieping werden de demonstranten toegesproken door een bezetter die riep dat zij van plan waren het ‘acht uur journaal te halen’ en dat het niet bij praten met het bestuur van de universiteit zou blijven. “Wij gaan onderhandelen.”
Studenten zijn alleen maar de toekomst van het land en broodnodig voor het behouden van onze welvaart.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:57 schreef static het volgende:
Over de hele linie wordt bezuinigd, maar de studenten voelen zich weer in hun kruis betast.
Neem 3 bijbanen en financieer jezelf.
Studeren werd ooit gezien als een fulltime baan. Daarom horen studenten niet bij de beroepsbevolking. Waar het nu al op neerkomt, inclusief de 265 uitwonende beurs per maand, is dat de meesten 20-30 uur per week moeten werken om uberhaupt rond te komen. Afschaffen van die 265 zorgt ervoor dat alleen studenten met rijke pappies en mammies nog kunnen doorstuderen.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:57 schreef static het volgende:
Over de hele linie wordt bezuinigd, maar de studenten voelen zich in hun kruis betast.
Zeg je dat ook tegen de beroepssteuntrekkers, die geen 40 uur studietijd per week kwijt zijn?quote:Op maandag 1 februari 2010 11:57 schreef static het volgende:
Over de hele linie wordt bezuinigd, maar de studenten voelen zich in hun kruis betast.
Oh noes! Slaapzakken!quote:e actievoerende studenten hebben laten weten, dat ze slaapzakken bij zich hebben
quote:"of ze weer ‘veilig naar het Bestuursgebouw kunnen terugkeren’. [..]
"We zullen door de sneeuw moeten, maar we hebben voor hetere vuren gestaan.”
quote:“Ho, ho, ho, onderwijs red je zo!” Inmiddels heeft de directeur van de Universitaire Bestuursdienst per mail aan alle medewerkers van de bezette vleugel laten weten dat hij het onacceptabel vindt dat de toegang tot het werk is geblokkeerd.
Ja, maar ze komen alleen in actie voor hun geld en om te pleiten dat het makkelijker moet. De toekomst van het land zou beter gediend zijn met een wat minder egoistische insteek.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:59 schreef ethiraseth het volgende:
Studenten zijn alleen maar de toekomst van het land en broodnodig voor het behouden van onze welvaart.
Makkelijker? Een van de redenen voor het demonstreren is het continu afkalven van het onderwijs - jaar na jaar worden de eisen naar beneden bijgesteld omdat de instromende VWO'ers in toenemende mate te dom zijn om te schijten.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, maar ze komen alleen in actie voor hun geld en om te pleiten dat het makkelijker moet. De toekomst van het land zou beter gediend zijn met een wat minder egoistische insteek.
Ik heb er zelf ook ooit mee te maken gehad, en dan wordt er een boel geroepen over de kwaliteit van het onderwijs, maar dan gaat het om de didactiek die beter moet. En als je dan opmerkt dat bij een verbeterde didactiek het niveau ook wel omhoog kan dan ziet het gros het stukslaan van hun stufi in de kroeg in gevaar komen.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:09 schreef superworm het volgende:
[..]
Makkelijker? Een van de redenen voor het demonstreren is het continu afkalven van het onderwijs - jaar na jaar worden de eisen naar beneden bijgesteld omdat de instromende VWO'ers in toenemende mate te dom zijn om te schijten.
Rot toch op met je 'stufi stukslaan in de kroeg'. De gemiddelde kamerhuur is al een aantal tientjes hoger dan die 265. De enige die stufi stuk kan slaan in de kroeg is de huisbaas.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb er zelf ook ooit mee te maken gehad, en dan wordt er een boel geroepen over de kwaliteit van het onderwijs, maar dan gaat het om de didactiek die beter moet. En als je dan opmerkt dat bij een verbeterde didactiek het niveau ook wel omhoog kan dan ziet het gros het stukslaan van hun stufi in de kroeg in gevaar komen.
Stufi in de kroeg kapot slaan hoort er ook bij he. Zo heel lang ben je ook niet jongquote:Op maandag 1 februari 2010 12:15 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb er zelf ook ooit mee te maken gehad, en dan wordt er een boel geroepen over de kwaliteit van het onderwijs, maar dan gaat het om de didactiek die beter moet. En als je dan opmerkt dat bij een verbeterde didactiek het niveau ook wel omhoog kan dan ziet het gros het stukslaan van hun stufi in de kroeg in gevaar komen.
Dat is ook logisch als je extracurriculaire activiteiten bestaan uit het bezetten van het universiteitsgebouw. Kun je weer 'voorzitter van de megafooncommissie' op je CV zetten.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:15 schreef ethiraseth het volgende:
en vervolgens klagen bedrijven dat studenten niks buiten de universiteit hebben gezien.
Het zou ook schelen als jij buiten je eigen kleine wereldje kan kijken, maar ach. Dat doe je ook niet, ook al pretendeer je van wel.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook logisch als je extracurriculaire activiteiten bestaan uit het bezetten van het universiteitsgebouw. Kun je weer 'voorzitter van de megafooncommissie' op je CV zetten.
Kinderen moeten spelen natuurlijk, maar net zoals de extracurriculaire activiteiten doorgaans niet los komen van het studentenwereldje onstijgen de bevochten belangen het studentenwereldje doorgaans ook niet.
Ik vind ook dat studenten heel veel moeten zuipen, neuken, drugs gebruiken, sporten, ondernemen etc. Maar het zou misschien wat serieuzer genomen worden wanneer ze hun onmiddellijke kneuterige eigenbelangetjes in een groter perspectief zouden weten te zetten.
Net als die studenten kan ik ook geen steun verwachten voor een pleidooi voor verhoging van het niveau van diegenen die daardoor dan buiten de boot zouden vallen. Dus daarom pleiten ze liever voor hun eigen inkomsten en zaken om het juist makkelijker te maken.quote:Op maandag 1 februari 2010 13:03 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Het zou ook schelen als jij buiten je eigen kleine wereldje kan kijken, maar ach. Dat doe je ook niet, ook al pretendeer je van wel.
quote:Een rustige bezetting
“Het is mijn eerste bezetting.” Receptioniste Jolanda Mulder schrok best eventjes toen ze vanochtend een groep studenten het bestuursgebouw zag betreden van wie een aantal haar loge binnenkwamen. “Ik zag ze uit lijn 11 komen en dacht dat ze waren teruggekomen van een studiereis of zo en dat ze via het bestuursgebouw naar het Ruppert wilden lopen. Maar toen kwamen ze mijn loge binnen en dat mag niet.”
Receptioniste Jolanda Mulder en Hennie van der Linden van Security hebben het rond het middaguur rustig op de receptie. “Wij wijken niet”, zegt Van der Linden. “Ik blijf hier om Jolanda te ondersteunen en we letten er op dat de veiligheid in het pand is gewaarborgd. Ook voor de studenten zelf.” Voor Van der Linden die al 36 jaar in dienst is van de universiteit is dit niet zijn eerste bezetting. En ook niet de eerste in het Bestuursgebouw. “Maar wanneer de vorige was, dat weet ik echt niet meer.”
Het was in het begin even aftasten, zegt Mulder, tussen de - "voor mijn gevoel wel vijftig" - bezetters en haar. “Maar nu zijn ze heel aardig hoor. Ze vragen steeds of we wat willen eten of drinken. Ik ben in het begin wel boos op ze geweest, omdat ik Security niet mocht bellen. Ik belde en zij verbraken steeds de verbinding, maar ik kon nog net roepen dat we werden bezet.” Van der Linden: “Toen zijn alle collega’s hierheen gekomen.“
Mulder en Van der Linden hebben de liften vastgezet “dat moet” en voelen zich niet ongemakkelijk onder de aanwezigheid van de bezetters. “Helemaal in het begin zeiden ze ook steeds tegen me: ‘U mag wel weg hoor. Ja ze zeiden U.”
Op elke verdieping in de oostelijke vleugel zitten bij de tochtdeuren naar de andere vleugel bezetters om de deur te bewaken. Van een houten lat is een slagboom geïmproviseerd ,waardoor de deur bij nood gewoon snel open kan. Aan de andere kant van de deur werd vanochtend nog nieuwsgierig naar de ‘bewakers’ gekeken maar de nieuwigheid is er nu wel af. Hier en daar krijgen de bezetters een steuntje in de rug en soms een niet begrijpende blik.
Rond twaalf uur wordt bijna overal geluncht. Het gesprek tussen leden van de universiteit en drie bezetters is dan al enige tijd aan de gang. Op de vijfde verdieping zijn twee studentleden van de Universiteitsraad aan het werk. Een bezetting kunnen ze officieel niet steunen, maar ze waren in het pand toen de bezetting begon en ze blijven in het pand zo lang de actie duurt. “Het wordt echt tijd dat de medezeggenschap van bijvoorbeeld de Universiteitsraad serieus wordt genomen. De besluitvorming rondom het Ublad is de druppel die de emmer deed overlopen. Als de hele U-raad tegen het afschaffen van het papieren Ublad is en het college van bestuur neemt dat ter kennisgeving aan en zet toch zijn eigen plannen door, dan vraag je je af hoeveel invloed je hebt als U-raad.”
Op de andere verdiepingen zitten de deurbewakers gebogen over een boek, of hun studie, luisteren ze naar de radio – heel toepasselijk draait 3fm rebel rebel - of doen een voorzichtig dutje. Het wachten is op de terugkeer van de onderhandelaars.
Haha.quote:
Het gaat om de (voorgenomen) bezuinigingen op het hoger onderwijs.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:44 schreef paddy het volgende:
Bos: Afschaffen basisbeurs optie
Gaat eigenlijk om dit bericht?
Utrechtse studenten vragen om steun bij bezettingquote:Utrechtse studenten vragen om steun bij bezetting
Utrechtse studenten die het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht bezet houden zijn woedend op het College van Bestuur (CvB) van de uni. Daarnaast willen ze graag morele steun.
Met de bezetting protesteren de studenten tegen de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs en de vermoedelijke afschaffing van de basisbeurs. Ook in andere steden werd gedemonstreerd.
"Eerder op dag hebben de collegevoorzitters van de Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam zich al wel uitgesproken tegen de afschaffing van de basisbeurs", zeggen de studenten. Maar in Utrecht wil het CvB er nog niet aan. "We hebben de onderhandelingen afgebroken", zeggen ze.
De studenten stellen te willen doorgaan met de bezetting totdat het college van bestuur democratische hervormingen toezegt en de overheid belooft de basisbeurs voor studenten niet af te schaffen. "We hopen dat mensen ons komen steunen", zegt een woordvoerster. "Dus bij dezen een oproep: kom naar de Universiteit. Want we kunnen een steuntje in de rug gebruiken."
Luister vanavond naar FOK!radio en hoor vanuit het bestuursgebouw in Utrecht hoe het staat met de actie.
Bij dat enkele vak waar nog aanwezigheidsplicht heerste, hebben we ons dankzij het U-blad niet hoeven te vervelen. De cryptogram was aan het eind van het college altijd helemaal ingevuld! Verder stond er nooit wat boeiends in overigens.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:41 schreef Ryon het volgende:
O nee, niet het U-blad!
Hetzelfde geldt voo de EUR. Ik vroeg me eerst al af wat dat geschreeuw buiten nou wasquote:Op maandag 1 februari 2010 19:43 schreef Otis2.0 het volgende:
Ja ze kwamen ook stoer doen met spandoeken en megafoons bij de UvA.
Ik ben blij dat er nog iemand wat doet, beter dan als makke lammetjes achter het kabinet aan lopen, zoals de rest van Nederland. Een democratie hebben we hier allang niet meer, we worden beflikkerd waar we bij staan, aan de lopende band.quote:Op maandag 1 februari 2010 12:26 schreef BansheeBoy het volgende:
Een hoop onnozelheid weer, van die napuberende boys en girls met zgn idealen. Dit soort acties werken toch niet meer? Dit past meer in de jaren '70 Dolle Mina stijl.
Baas in eigen buik.²
Volgens mij hadden al ongeveer 6 universiteiten vandaag acties.quote:Op maandag 1 februari 2010 20:24 schreef EricT het volgende:
EUR had soortgelijke actie. Misschien maar tijd voor landelijke acties
Waarom de RUG niet danquote:Op maandag 1 februari 2010 20:33 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Volgens mij hadden al ongeveer 6 universiteiten vandaag acties.
Volgens mij hoorde ik over ácht uni's, waaronder de RUG.quote:
Ofwel, zoals verwacht van het rigide UU-bestuur: 'leuke actie, maar we zijn het oneens, want we luisteren bést naar jullie, maar niet nu maar misschien wellicht perhaps eventueel een keer over twee jaar.'quote:20:14 College van bestuur deelt zorgen bezetters, maar verwerpt hun eisen
Het college van bestuur deelt de zorg van de bezetters van het Bestuursgebouw over een dreigende kaalslag in het hoger onderwijs. Dat schrijft het college in een uitgebreide schriftelijke reactie op het vanochtend gepubliceerde communiqué van de bezetters. Aan hun eisen ten aanzien van de medezeggenschap en het Ublad wordt echter niet tegemoet gekomen.
In zijn verklaring maakt het college duidelijk dat het voor wat betreft de Haagse bezuinigingen op één lijn staat met de bezetters. ‘Nog verdere bezuinigingen op het Hoger Onderwijs zullen leiden tot kaalslag: grotere groepen in het onderwijs en minder contacturen. De Universiteit Utrecht heeft bij meerdere gelegenheden de noodzaak van investeringen in het Hoger Onderwijs bepleit, zoals nog onlangs bij de opening van het Academisch Jaar door de voorzitter van het college van bestuur. Het college deelt dus de zorgen van de studenten.’
Ten aanzien van de mogelijke afschaffing van de basisbeurs neemt het college een genuanceerd standpunt in. Het zegt niet op voorhand tegen een onderzoek naar de mogelijkheden van een vorm van een sociaal leenstelsel te zijn, mits in zo’n onderzoek de belangen en opvattingen van studenten worden meegewogen. ‘Het is van groot belang dat de toegang tot het Hoger Onderwijs gewaarborgd blijft en niet afhankelijk wordt van het inkomen van ouders/verzorgers’, aldus de vanavond om half acht gepubliceerde verklaring.
`Ten aanzien van de ‘Utrechtse’ eisen van de bezetters tonen de collegeleden minder toegeeflijkheid. Zij zeggen zich volstrekt niet te herkennen in het standpunt van de actievoerders dat de medezeggenschap in Utrecht niet serieus genomen wordt. Naar de mening van het college biedt de huidige Wet op het Hoger Onderwijs leden van de Universiteitsraad voldoende ruime bevoegdheden. Een veto-recht bij unanimiteit en de mogelijkheid om bindende referenda te houden, waarom door de bezetters wordt gevraagd, worden dan ook van de hand gewezen. Wel zegt het college toe alles in het werk te zullen stellen om het onderling vertrouwen verder te bevorderen en waar nodig te herstellen.
Dit vertrouwen werd eind vorig jaar onder meer aangetast door het besluit om tegen de unanieme wil van de U-raad de uitgave van het papieren Ublad te staken. In zijn verklaring herhaalt het college dat een digitaal medium naar zijn mening niet alleen zal zorgen voor een beter bereik van de doelgroepen (studenten en medewerkers), en voor de mogelijkheid om sneller in te spelen op de actualiteit, ook biedt het betere mogelijkheden voor debat en discussie. Mocht het bereik over twee jaar niet substantieel zijn gestegen, dan zal opnieuw bekeken worden welke aanpak (inhoud, vorm) de beste is.
quote:Inmiddels heeft het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht schriftelijk gereageerd op het communiqué van de bezetters van het Bestuursgebouw. In een conceptverklaring maken de bestuurders duidelijk dat ze op geen enkele wijze tegemoet willen komen aan de standpunten van de bezetters. Het is de zoveelste trap in het gezicht van studenten.
De enige prioriteit die het College van Bestuur lijkt te hebben is het regelmatig verversen van de aanwezige beveiligers. Verder hebben ze telefonisch laten weten dat eventuele schade aan het gebouw verhaald zal worden op de studenten die voor hun belangen opkomen. Geen enkel probleem natuurlijk. Het is inmiddels duidelijk dat de bezetters een stuk voorzichter en verstandiger omgaan met hun universiteit dan de bestuurders op het pluche.![]()
Het laatste nieuws is dat de onderhandelingen praktisch tot stilstand zijn gekomen. Dit kan ook niet anders wanneer de bobo’s moedwillig voordoen alsof er geen verschil is tussen de opvattingen van de studenten en het gekrakeel uit de conceptverklaring van het College van Bestuur. De meest voorkomende zinsnede in deze verklaring is: “Het College van Bestuur deel de opvatting van de studenten dat…” Het kan nog wel eens een lange avond worden.
Wordt vervolgd…
quote:Abvakabo FNV: Investeer in Wetenschappelijk Onderwijs
In verschillende steden voeren groepen studenten actie tegen de
bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in het hoger onderwijs.
Abvakabo FNV steunt de studentenprotesten. De komende jaren moet er
juist worden geïnvesteerd in hoger onderwijs en onderzoek, vindt de
vakbond. Kennis, innovatie en onderwijs zijn van groot belang voor de
Nederlandse economie. Het kabinet erkent dit al jaren. Toch blijft
Nederland achter op andere landen, zoals de VS, die juist investeren
in onderwijs en onderzoek.
Abvakabo FNV maakt zich zorgen om de kwaliteit van het onderwijs en
onderzoek aan universiteiten. Verschillende universiteiten hebben de
afgelopen jaren al flink bezuinigd. Dit is ten koste gegaan van de
werkgelegenheid en dreigt ten koste te gaan van de kwaliteit die
docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel kunnen bieden.
Voldoende contacturen en voldoende tijd voor onderzoek en
onderwijsontwikkeling zijn broodnodig voor goed wetenschappelijk
onderwijs en onderzoek. Daar horen ook goede arbeidsvoorwaarden bij.
Binnenkort gaat Abvakabo FNV onderhandelen over een nieuwe cao,
waarbij wordt ingezet op behoud van koopkracht en werkgelegenheid en
ontwikkelingsmogelijkheden voor alle medewerkers aan universiteiten.
quote:Communiqué
Bestuursgebouw Universiteit Utrecht, 1 februari 2010
Het College van Bestuur gaat dit keer te ver, en wij pikken het niet meer! Ondanks alle pogingen om het papieren Ublad te redden met de steun van duizenden studenten, docenten en de gehele Uraad, drukken ze hun beleid gewoon door. Tegelijkertijd vindt er een verschaling van het onderwijs plaats en dreigt de basisbeurs afgeschaft te worden. Daarom voelden wij, de bezetters van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht, ons genoodzaakt om over te gaan tot deze actie om op te komen voor een onafhankelijk papieren Ublad, voor de democratisering van ons universiteitsbestuur, en tegen de bezuinigingen uit Den Haag.
Met de afschaffing van het papieren Ublad is het onmogelijk geworden om de universiteitsgemeenschap goed te informeren en om democratische inspraak te garanderen. De universiteit moet een vrijplaats zijn voor onafhankelijk denken en ruimte bieden aan kritische geluiden. Een onafhankelijke universiteitskrant is juist wat we nodig hebben om de gehele universiteitsgemeenschap aan te zetten tot dialoog en engagement, zowel met elkaar als met de maatschappij.
Wij zien deze kwestie van het Ublad als de zoveelste zet om de universiteit om te vormen tot een bedrijf waarin het bestuur en haar beroepsmanagers alle macht naar zich toetrekken ten koste van democratie, kwaliteit, diversiteit en wetenschappelijke integriteit. Deze kernwaarden waar de universiteit voor zou moeten staan, zouden gereflecteerd moeten worden in de manier waarop de universiteit bestuurd wordt. De universiteit zou bestuurd moeten worden door de universiteitsgemeenschap zelf, in plaats van een kliek niet-democratisch verkozen bestuurders.
Onze zorgen beperken zich niet alleen tot Utrecht, want in heel Nederland vinden ingrijpende hervormingen plaats: de bezuinigingen, de dreigende afschaffing van de basisbeurs (waar de VSNU en de HBO-raad notabene achter staan!), de invoering van het BSA (meest recent in Nijmegen) en het door Plasterk van tafel geschoven voorstel van de “studentassessor” (een student in het College van Bestuur), zijn kwesties die alleen al vorige week in het nieuws waren. De rol van de universiteit en het onderwijs in de maatschappij is te belangrijk om op te bezuinigen en over te leveren aan de markt. Dit proces dat op dit moment wereldwijd aan de gang is, is iets wat per direct gestopt moet worden!
In Europa en wereldwijd is het verzet hiertegen al ver gevorderd met bijna honderd bezettingen en massademonstraties met honderdduizenden mensen (november 2009). Nu dragen wij ons steentje hier aan bij en eisen het volgende:
* Het U-blad in zijn huidige papieren vorm met een onafhankelijke redactie moet permanent gewaarborgd worden door het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht.
* De U-raad van de Universiteit Utrecht kan voor kwesties die zij van groot belang acht, bindende referenda afkondigen die door de Universiteit Utrecht gefaciliteerd moeten worden. Dit wordt in de statuten vastgelegd.
* De U-raad van de Universiteit Utrecht krijgt direct inspraakrecht in alle besluiten van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, in de vorm van een vaste stem bij U-raad meerderheid en een vetorecht bij unanimiteit binnen de U-raad.
* Alle participanten en betrokkenen van de bezetting van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht d.d. 1 februari 2010 worden vrijgesteld van alle vervolging, nu en in de toekomst, door de Universiteit Utrecht en andere partijen en mogen het gebouw en terrein zonder inmenging van derden verlaten.
* De huidige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk, biedt publiekelijk zijn excuses aan aan de Nederlandse maatschappij voor de verschraling van onderwijs tijdens zijn wacht.
* Het kabinet zegt publiekelijk toe de bezuinigingsdrang een halt toe te roepen en in het hoger onderwijs netto meer te investeren per capita.
Onze taak als studentenactivisten zal ook niet afgelopen zijn voor wij gehoord zijn en onze eisen zijn ingewilligd. Wij roepen daarom elke scholier, student, docent en ouder op zich ook te verzetten tegen de verschraling van ons onderwijs en zich hard te maken voor gedegen openbaar onderwijs waar iedereen recht op heeft. Red ons onderwijs!
Gelukkig, de meeste studenten komen dus nog gewoon studeren bij de EUR. Iemand een idee in welke collegezalen dit langharig tuig zit?quote:In Rotterdam houden tien studenten twee collegezalen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) bezet.
quote:22:39 Bezetters teleurgesteld over reactie college
“Een verklaring die nauwelijks meer kansen op een vergelijk biedt dan het vanmiddag gehouden gesprek.” Dat is de reactie van woordvoerder Mats van de bezetters van het Bestuursgebouw.
Terwijl de studenten zich na een door sympthisanten gebrachte warme maaltijd voorbereiden op de nacht, spreekt Mats zijn teleurstelling uit over de onwrikbare houding van het college van bestuur. “Men is duidelijk niet bereid om ook maar een duimbreed toe te geven. Ik vind de opstelling van het college ronduit dictatoriaal.”
Extra geïrriteerd zijn de studenten door de manier waarop het college van bestuur omgaat met de twee al sinds vanochtend actieve receptionisten. “De halsstarrige weigering van het college om het Bestuursgebouw onbewaakt te laten betekent in feite dat men deze twee mensen de dupe laat worden van een conflict met studenten.”
Op de vraag of dit probleem niet ook de schuld van de bezetters is, die weigerden om de twee te laten aflossen, antwoordt Mats: “Dat klopt, maar we wilden in de gegeven situatie geen enkel risico lopen. Overigens hebben we inmiddels besloten om een aflossing toe te staan. Nog voor elf uur zal de nieuwe receptionist hier zijn.”
Ondanks de ontstane patstelling hoopt de woordvoerder van de bezetters dat er dinsdag toch nog een nieuw gesprek met het college van bestuur zal volgen. “Maar als men blijft weigeren om ook maar de kleinste concessie te doen, zal zo’n gesprek weinig zin hebben.”
Wow, heb je van je rechtse kornuiten ook twee woordjes geleerd? En waar blijft 'werkschuw'? En 'anarchistisch'? Laat die GODvergeten schellen 'es van je ogen vallen man. Als de stufi eraan gaat komt dat erop neer dat alleen studenten met ouders die 300+ euro in de maand kunnen missen nog kunnen studeren. De rest kan doodvallen. Hele rechtse instelling he! Survival of the fittest richest!quote:
Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties, zeker niet als andere studenten belemmerd worden om gewoon hun studie te volgen.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:
[..]
Wow, heb je van je rechtse kornuiten ook twee woordjes geleerd?
Want je hebt een hekel aan de kenniseconomie? Je wil Nederland langzaam achterlijk laten worden zodat we het nieuwe lagelonenland van Europa zijn?quote:Op maandag 1 februari 2010 22:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties.
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.quote:Op maandag 1 februari 2010 11:19 schreef superworm het volgende:
Goede zaak. Studenten lenen zich al helemaal suf, en het verdwijnen van het enige overblijvende studenten-magazine U-Blad is ook een grote blamage.
Ik kan me daar inderdaad weinig in herkennen. Noch vele van mijn medestudenten. Mijn ervaring persoonlijk is dat de studenten die daadwerkelijk altijd in de kroeg hangen en lekker op reis gaan, dit NIET van de debielige 300 euro max lening per maand doen, maar van het geld dat hun ouders ze met bakken tegelijk toeschuiven.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:
En 'anarchistisch'?
Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.quote:Laat die GODvergeten schellen 'es van je ogen vallen man. Als de stufi eraan gaat komt dat erop neer dat alleen studenten met ouders die 300+ euro in de maand kunnen missen nog kunnen studeren. De rest kan doodvallen. Hele rechtse instelling he! Survival of the fittest richest!
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.
[..]
Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef superworm het volgende:
om mijn voorbeeld te illustreren: een sociaal leenstelsel gaat ook niet werken. Mijn ouders vallen, ondanks het schamele lerarenbaantje van mijn pa, buiten alle voorzieningen voor hulpbehoevenden. Het komt erop neer dat dankzij een aantal kinderen zij niet tegemoet kunnen komen in de studiekosten. Dus moet ik die 265 in mijn huur steken. Plus nog 100 bijlenen voor diezelfde huur. Plus werken voor mijn levensonderhoud, gaslichtwater, telefoon, internet, ALLES. Dat komt nu neer op 20-30 u per week werken, en dan mag ik blij zijn en in m'n handjes klappen als ik uberhaupt rond kom. Vaak zit ik een week bij mijn ouders uit pure geldnood. Nu al. Niet iederéén kan eeuwig van pappie en mammie blijven potverteren. En dat terwijl studeren, en dat moet jij wel weten Bolkesteijn, officieel wordt gezien als een FULLTIME baan. In dat opzicht zou ik nu dus al op 70u per week zitten. Inderdaad is het zo dat ik alleen al dankzij deze omstandigheden studievertraging oploop; het is gewoon niet te verhapstukken.
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wellicht is het een aardige kans om hier op in te springen voor de universiteiten/hogescholen, betalen per vak. Dan kun je langer studeren zonder extra kosten.
Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef superworm het volgende:
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.
Puur alleen al het feit dat een student moet werken om z'n leven te bekostigen is fout. Studie wordt gezien als een 40 uur-werkweek. Is dat niet zo? Prima! Maak dan ook in één klap alle studenten beroepsbevolking. Niet werken is de overheid aan je deur en sollicitatieplicht.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.
Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
2 halen, 1 betalen, ik zie het wel zitten. Waarom zou ik daarmee voor uitholling van het onderwijs pleiten? Ik pleit voor een andere financiering, dat is heel wat anders. Ook ik ben natuurlijk voor goed onderwijs.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:02 schreef superworm het volgende:
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.
Die herverdelingen lopen al de spuigaten uit vanaf 20K, zie het GS-artikel hierover vandaag; elke euro boven die 20.000 wordt door de overheid in tweeën gesneden en de helft geïnd. Ik ben het volledig met je eens op dit vlak, en een groot voorstander van het terugdringen van de overheid (en haar ridicule belastingdruk) tot een acceptabel niveau waarbij alleen voor de meest basale dingen wordt betaald (infrastructuur, zorg, onderwijs), maar juist het onderwijs - en niet specifiek omdat ik student ben - lijkt me niet een post waar je op moet gaan bezuinigen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.
Ik heb heus weleens in de kroeg gezeten, maar was toch gewoon een heel brave, lenende student hoor.quote:Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef Maeghan het volgende:
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Jij bent dus niet één van de mensen die zegt dat hun studentenperiode één van de mooiste en leukste tijden in hun leven is geweest.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
Nee, vind jij fout. Een studie wordt niet gezien als een 40-urige werkweek, een voltijd studie kost ca. 40 uur per week. Wat mij betreft is het niet meer dan normaal dat je betaalt voor je huis en je eten. Dat moet iedereen, tenzij hij/zij dat niet kan, dus waarom zouden studenten daarin anders moeten zijn?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef superworm het volgende:
[..]
Puur alleen al het feit dat een student moet werken om z'n leven te bekostigen is fout. Studie wordt gezien als een 40 uur-werkweek. Is dat niet zo? Prima! Maak dan ook in één klap alle studenten beroepsbevolking. Niet werken is de overheid aan je deur en sollicitatieplicht.
Leg die financiering dan eens wat duidelijker uit. Wat staat je voor ogen? Op zich is een herverdeling van het huidige geld een goed idee; zo erger ik me al jaren aan corpsballen die écht alles van pappie en mammie krijgen (ik heb 't meegemaakt dat er ééntje twee maanden op vakantie was geweest naar Argentinië, belkosten met z'n vriendinnetje bleken 2000 euro te zijn, één belletje naar pappie en het was betaald) en daarnaast stufi krijgen. Dat is onterecht, maar het gevaar sluipt bij aanpassing van het systeem weer erin, dat mensen -zoals mijn ouders- die wel genoeg verdienen maar om omstandigheden niet bij kunnen springen, alsnog zien dat hun kinderen geen hoger onderwijs kunnen volgen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
2 halen, 1 betalen, ik zie het wel zitten. Waarom zou ik daarmee voor uitholling van het onderwijs pleiten? Ik pleit voor een andere financiering, dat is heel wat anders. Ook ik ben natuurlijk voor goed onderwijs.
Nee, al had dat niet te maken met mijn activiteiten, maar eerder met het gebrekkige niveau aan de universiteit en wat privedingen. Ik werk graag hard, dat is mijn eigen keuze. Ik verwacht niet dat iedereen extra vakken kan doen of zo.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:09 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Jij bent dus niet één van de mensen die zegt dat hun studentenperiode één van de mooiste en leukste tijden in hun leven is geweest.
Ik heb geld omdat ik bijna evenveel werk als die mensen die je aanhaalt. De basisbeurs studiefinanciering voor uitwonenden is in 1991 ingesteld om JUIST in de kosten van studie, huur en levensonderhoud te voorzien. Het is niet mijn fout dat dat nooit is gecorrigeerd w.b. de inflatie, noch dat de definitie daarvan nog steeds niet veranderd is.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:09 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nee, vind jij fout. Een studie wordt niet gezien als een 40-urige werkweek, een voltijd studie kost ca. 40 uur per week. Wat mij betreft is het niet meer dan normaal dat je betaalt voor je huis en je eten. Dat moet iedereen, tenzij hij/zij dat niet kan, dus waarom zouden studenten daarin anders moeten zijn?
Ik vind het gewoon genant dat je durft te klagen dat je geen geld hebt, terwijl jij waarschijnlijk evenveel te besteden hebt als heel veel mensen die daar gewoon 40 uur voor werken. Echt, te triest voor woorden, en dat moet de toekomst hebben?
Kennelijk mist er niets betreft die nieuwe docenten, nieuwe computers, whiteboards, etc., maar neemt dat blad ook een belangrijke plaats in dat niet zomaar mag verdwijnen. Of was dit en die basisbeurs de druppel voor die studenten.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nee, al had dat niet te maken met mijn activiteiten, maar eerder met het gebrekkige niveau aan de universiteit en wat privedingen. Ik werk graag hard, dat is mijn eigen keuze. Ik verwacht niet dat iedereen extra vakken kan doen of zo.
Maar ik snap niet dat men wel al jarenlang accepteert dat er geen geld is voor nieuwe docenten, voor voldoende computers, voor whiteboards, beamers, nieuwe boeken in de bieb, etc. (ik studeerde in Utrecht, alleen niet aan de Uithof, en er was genoeg wat eigenlijk niet door de beugel kon). Maar zodra het U-blad dreigt te verdwijnen komt er een rel.
Ik projecteer mijn situatie niet op die van anderen. Ik had nl. al gezegd dat ik best begrijp dat er studies zijn met meer college.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef ShadyLane het volgende:
Je projecteert je eigen situatie op die van andere studenten, Maeghan. Niet naast elke studie kun je zoveel werken.
Precies.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef ShadyLane het volgende:
Je projecteert je eigen situatie op die van andere studenten, Maeghan. Niet naast elke studie kun je zoveel werken.
Denk je dat al die miljoenengebouwen op de Uithof door de kaboutertjes zijn gefinancierd? De prioriteiten liggen volledig verkeerd. Het afschaffen van het U-Blad, hetgeen hooguit een paarduizend euro per jaar kost, is slechts een symptoom van de totale minachting van het CvB voor de gemiddelde student; hoewel de voltallige U-Raad voor behoud was, deed het bestuur lekker waar ze zelf zin in hadden. Het gaat écht niet alleen om het U-Blad, dit is slechts een gevalletje druppel en emmer.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef Maeghan het volgende:
Maar ik snap niet dat men wel al jarenlang accepteert dat er geen geld is voor nieuwe docenten, voor voldoende computers, voor whiteboards, beamers, nieuwe boeken in de bieb, etc. (ik studeerde in Utrecht, alleen niet aan de Uithof, en er was genoeg wat eigenlijk niet door de beugel kon). Maar zodra het U-blad dreigt te verdwijnen komt er een rel.
Sowieso kun je niet normaal functioneren binnen een studie als je veel drinkt. Hooguit in het weekend en 1x per maand een borrel ergens.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:16 schreef ShadyLane het volgende:
Doe dan niet net alsof mensen die lenen dat voor de drank doen
Ik had het over 40 uur, jij over 20 tot 30. Ik zal m'n baas vertellen dat ik voortaan nog maar 20 uur kom, omdat dat toch bijna evenveel is als 40. Dan betaalt ie vast mn salaris wel door.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:14 schreef superworm het volgende:
[..]
Ik heb geld omdat ik bijna evenveel werk als die mensen die je aanhaalt. De basisbeurs studiefinanciering voor uitwonenden is in 1991 ingesteld om JUIST in de kosten van studie, huur en levensonderhoud te voorzien. Het is niet mijn fout dat dat nooit is gecorrigeerd w.b. de inflatie, noch dat de definitie daarvan nog steeds niet veranderd is.
quote:In 1990 ontving een uitwonende student 620 gulden studiefinanciering. Dat was destijds ongeveer éénderde van het gemiddelde Nederlandse maandsalaris. Van dat bedrag konden studenten de huur en hun levensonderhoud vrij riant bekostigen. Omgerekend naar tegenwoordig, zouden studenten ruim vijfhonderd euro stufi moeten ontvangen. Met in veel steden een kamerhuur van bijna dertig euro per vierkante meter per maand zou dat hard nodig zijn.
Dat bedrag van vijfhonderd E is natuurlijk een illusie gebleken. De bijlage voor studenten is al die tijd vrijwel hetzelfde gebleven. Af en toe steeg-ie wat, dan werd er weer een boel afgehaald. Van 620 gulden twintig jaar geleden, is het gezakt naar 265 euro nu - nog geen zesde van het maandsalaris. Terwijl huurprijzen, vaste lasten, studiekosten en kosten voor levensonderhoud schielijk stegen, is de stufi niet of nauwelijks voor inflatie of koopkracht gecorrigeerd. Er zelfs de facto behoorlijk op achteruitgegaan. De studenten hebben het bitter moeilijk.
Daarnaast bezuinigt de staat al jaren achtereen op het hoger onderwijs. De harde knip, van zes naar vijf naar vier jaar stufi, collegegeld in twee jaar tweehonderd euro omhoog, tweede studie voor iedereen zonder rijke paps en mams onbetaalbaar gemaakt, en nu dan de nieuwste bezuiniging: de al geringe studiefinanciering wordt tot en met 2012 volledig bevroren. Terwijl de regering de holle frase “kenniseconomie” als een hypnotiseur blijft herhalen, zakt ons onderwijs op vrijwel alle internationale ranglijsten jaar na jaar weg. Van de top via de middenmoot naar de onderklasse. De ene na de andere bezuinigingsronde zorgt voor minder docenten, dus minder colleges en minder gebouwen, subsidies, activiteiten, mogelijkheden.
De term “kenniseconomie” is verworden tot een Orwelliaanse slogan, die feitelijk het tegenovergestelde inhoudt. De steeds-minder-kenniseconomie, zo je wil. Omdat de instromende havo- en vwo'ers dankzij vier decennia onderwijsvernieuwing jaarlijks weer éven wat slechter presteren en het hoger onderwijs de middelen niet heeft noch krijgt om daar iets aan te veranderen, wordt het niveau van de studies gedwongen naar beneden bijgesteld en verworden eeuwenoude academische instituten in luttele jaren tot inhoudsloze diplomafabrieken.
Het is een ongezonde wisselwerking. Studenten krijgen het steeds krapper, moeten zonder steun van ouders vaak vol bijlenen en tientallen uren per week werken. Ze worden haast gedwongen na drie of vier jaar af te zwaaien; zo snel mogelijk de toch al overspannen arbeidsmarkt op. Tegelijkertijd snijdt het hoger onderwijs jaarlijks weer vitale organen af, worden de colleges massaler, persoonlijk contact geanonimiseerd. Uiteindelijk betaalt het Nederlandse volk de rekening in de vorm van een algeheel slechter opgeleid volk. Minder veerkrachtig, minder innovatief, minder wereldkundig. Is dit wat we willen? Niet alleen als student, maar als samenleving?
De Landelijke Studentenvakbond, USF Studentenbelangen, het Interstedelijk StudentenOverleg en nog zo een dozijn andere overkoepelende studentenvakbonden willen met hun demonstratie in Den Haag vandaag een stokje steken voor de uitholling van het onderwijs. Plasterk een halt toe roepen. De focus van “kenniseconomie” weer leggen waar het hoort: investeren in de toekomst van het volk, in plaats van elk jaar nog stringentere bezuinigingen.
Op het Plein voor de Tweede Kamer in Den Haag is om één uur een demonstratie gepland in de vorm van een hoorcollege; de studenten en instellingen gaan nu eens de regering een lesje lezen. Voor investeringen, tegen de kaasschaaf der bezuinigingen. Voor kennis, tegen stupiditeit van de overheid of anderszijds. Het onderwijs is na tig jaren vernieuwing en hervorming en bezuiniging eindelijk toe aan échte vernieuwing; die van een langdurige, stabiele kwaliteit waar we de komende decennia op kunnen voortborduren, alsmede de vruchten van plukken. Kom vandaag dus ook naar Den Haag. Dit is belangrijk. Neem vrij, meld je ziek, spijbel of laat een ander die stempel bij het UWV halen. Nederland heeft veel te lang op z'n krent gezeten. Demonstreren typisch eighties? Dacht 't niet. ACTIE!
Schandelijk vind ik dat dus!quote:Op maandag 1 februari 2010 11:44 schreef paddy het volgende:
Bos: Afschaffen basisbeurs optie
Gaat eigenlijk om dit bericht?
Niet om van te wonen en eten?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:18 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik had het over 40 uur, jij over 20 tot 30. Ik zal m'n baas vertellen dat ik voortaan nog maar 20 uur kom, omdat dat toch bijna evenveel is als 40. Dan betaalt ie vast mn salaris wel door.
Verder heb ik nog nooit gehoord dat de basisbeurs kostendekkend moet zijn. Verder suggereert het woord studiebeurs dat het is om van te studeren, niet om van te wonen en eten.
Nou, ik ken er anders zat hoor, die een volledige lening hadden en wel degelijk wekelijks in de kroeg hingen, meer tijd aan de studentenvereniging kwijt waren dan aan de studie, jaren uitliepen, etc. Zelfs iemand die na 8 jaar pas z'n P haalde. De meeste studenten die ik ken vinden zichzelf m.i. onterecht gewoon heel zielig. Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:16 schreef ShadyLane het volgende:
Doe dan niet net alsof mensen die lenen dat voor de drank doen
Er zijn nog maar 3 universiteiten die geen bindend studieadvies hebben.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Nou, ik ken er anders zat hoor, die een volledige lening hadden en wel degelijk wekelijks in de kroeg hingen, meer tijd aan de studentenvereniging kwijt waren dan aan de studie, jaren uitliepen, etc. Zelfs iemand die na 8 jaar pas z'n P haalde. De meeste studenten die ik ken vinden zichzelf m.i. onterecht gewoon heel zielig. Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Onder het motto 'verbreed je wereld', hier eentje.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Ik heb er niet diep over nagedacht, het is iets dat mij zojuist te binnen schoot. Maar ik wil dynamiek in het onderwijs brengen, een universiteit die met de studenten mee denkt, en studenten die zin hebben om lekker te studeren. Als je met een andere financieringsmodel, bijvoorbeeld betalen per vak/blok/semester/jaar, beter tegemoet kan komen aan wensen van de student dan zie ik dat als grote winst en is het dus niet een idee waar ineens heel paniekerig over moet worden gedaan.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:12 schreef superworm het volgende:
Leg die financiering dan eens wat duidelijker uit. Wat staat je voor ogen?
Ik erger mij daar helemaal niet aan eigenlijk, en nee ik ben geen corpsbal. Ik merk vaak dat de corpsballen echt niet van die denderende studieresultaten hebben, en dan ben ik liever de student die het wat minder breed heeft dan een corpsbal. Daarnaast vind ik jaloezie geen reden om aan inkomstenherverdeling te doen.quote:Op zich is een herverdeling van het huidige geld een goed idee; zo erger ik me al jaren aan corpsballen die écht alles van pappie en mammie krijgen (ik heb 't meegemaakt dat er ééntje twee maanden op vakantie was geweest naar Argentinië, belkosten met z'n vriendinnetje bleken 2000 euro te zijn, één belletje naar pappie en het was betaald) en daarnaast stufi krijgen.
Dat lijkt mij ook heel erg slecht als er zo'n situatie ontstaat, maar nu schiet men direct in een krimp als er aan van de 'verworven rechten' wordt getornd, sociaal conservatisme viert hoogtij. En daar heb ik een broertje dood aan. Laat we dan als randvoorwaarde nemen dat er geen problemen mogen gaan ontstaan met de financiering van het onderwijs voor studenten met weinig draagkrachtige ouders, maar het is nog maar de vraag of je dat alleen kan voorkomen door álle studenten te subsidiëren.quote:Dat is onterecht, maar het gevaar sluipt bij aanpassing van het systeem weer erin, dat mensen -zoals mijn ouders- die wel genoeg verdienen maar om omstandigheden niet bij kunnen springen, alsnog zien dat hun kinderen geen hoger onderwijs kunnen volgen.
Waar het mij vooral om gaat, is dat we niet terug moeten keren, noch ook maar de schijn ervan, naar het systeem van pakweg veertig jaar geleden, waarbij alleen de bovenlaag studeren kan veroorloven en de rest met een MBO'tje blij mag zijn.
Zit een punt in. Toch is het raar dat ze het dan studiebeurs noemen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef superworm het volgende:
[..]
Niet om van te wonen en eten?Waarom is de THUISwonende beurs dan 95 euro, en de UITwonende 265?
Ik ga wel degelijk in op je opmerkingen, alleen ik vind ze voor het grootste deel nergens op slaan.quote:Leuk trouwens dat je zonder uberhaupt inhoudelijk in te gaan op mijn punten willekeurige opmerkingen dikdrukt en me erop afzanikt. Dat doe je nu al twee keer. Is dat je manier van discussiëren? Daarnaast is 30 uur vanzelfsprekend wel degelijk bíjna een FTE, die bij veel bedrijven op 32 of 36 uur zijn vastgesteld.
Er stond 'bijna'.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:23 schreef superworm het volgende:
[..]
Onder het motto 'verbreed je wereld', hier eentje.
Jaloezie is niet zozeer een reden, als wel het gegeven dat de corpsbal die ik aanhaalde die 300 euro per maand écht niet nodig heeft. Als je het hebt over zinvolle herverdeling moet je dat beamen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:23 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dat lijkt mij ook heel erg slecht als er zo'n situatie ontstaat, maar nu schiet men direct in een krimp als er aan van de 'verworven rechten' wordt getornd, sociaal conservatisme viert hoogtij. En daar heb ik een broertje dood aan. Laat we dan als randvoorwaarde nemen dat er geen problemen mogen gaan ontstaan met de financiering van het onderwijs voor studenten met weinig draagkrachtige ouders, maar het is nog maar de vraag of je dat alleen kan voorkomen door álle studenten te subsidiëren.
Kan dat wellicht te maken hebben met het in jouw woorden 'gebrekkige niveau' van je studie? Bij ons leenden mensen een heel jaar om uberhaupt te kunnen afstuderen, en niet omdat ze zo dom of lui waren.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef Maeghan het volgende:
Nou, ik ken er anders zat hoor, die een volledige lening hadden en wel degelijk wekelijks in de kroeg hingen, meer tijd aan de studentenvereniging kwijt waren dan aan de studie, jaren uitliepen, etc. Zelfs iemand die na 8 jaar pas z'n P haalde. De meeste studenten die ik ken vinden zichzelf m.i. onterecht gewoon heel zielig. Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Behalve herhaling van je standpunten -ik verklaar onzin, jij zei 40 en dat is geen 20 30 of 36- zeg je opnieuw weinigquote:Op maandag 1 februari 2010 23:25 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Zit een punt in. Toch is het raar dat ze het dan studiebeurs noemen.
[..]
Ik ga wel degelijk in op je opmerkingen, alleen ik vind ze voor het grootste deel nergens op slaan.
Daarnaast heeft die FTE er niks mee te maken, jij zei dat je bijna hetzeflde aantal uren werkte als de mensen waar ik het over had en ik zei 40.
[..]
Er stond 'bijna'.
Ik ga weinig op vakantie, en als ik op vakantie ga dan ben ik meestal heel goedkoop uit. Ze ben ik een keer met een vriend naar Frankrijk gereden op de fiets naar een huisje dat familie van mij daar heeft. Verder ga ik in de zomer wel eens op vakantie met de zeilboot van thuis. Kost nauwelijks iets. Veel studenten maken het voor zichzelf gewoon heel erg duur, ze gaan naar Australie op vakantie, en dan ook nog skiën in de winter (ik stap gewoon op het natuurijsquote:Op maandag 1 februari 2010 23:21 schreef Maeghan het volgende:
Ik ken gek genoeg ook bijna geen studenten die niet op vakantie gaan.
Ik krijg ook de neiging dat "de student" hier onterecht wordt afgeschilderd als een zuipende nietsnut die te veel geld en tijd heeft en fluitend door z'n studie loopt.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:29 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ja mensen die op kosten van pa de Joran gaan uithangen heb je er ook altijd bij, maar projecteer dat svp niet op 'de student'.
Je kan de zeilboot ook verkopen en daardoor niet afhankelijk van je basisbeurs zijn.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:32 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik ga weinig op vakantie, en als ik op vakantie ga dan ben ik meestal heel goedkoop uit. Ze ben ik een keer met een vriend naar Frankrijk gereden op de fiets naar een huisje dat familie van mij daar heeft. Verder ga ik in de zomer wel eens op vakantie met de zeilboot van thuis. Kost nauwelijks iets. Veel studenten maken het voor zichzelf gewoon heel erg duur, ze gaan naar Australie op vakantie, en dan ook nog skiën in de winter (ik stap gewoon op het natuurijs), en dan het liefst ook nog in Zwitserland. Voor die prijzen kan ik een wereldreis maken met de zeilboot.
En uitkering.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:34 schreef sig000 het volgende:
Ik zeg gelijkheid, dan ook gelijk kinderbijslag afschaffen.
Het klinkt heel eng, 12000 euro, dat geef ik toe. Toch lenen velen met gemak 300000 euro voor een huis, sterker nog de AFM werd laatst teruggefloten toen ze pleitte voor een maximaal financieringsniveau (geen tophypotheek meer) van huizen. Wat de boer niet kent...quote:Op maandag 1 februari 2010 23:28 schreef superworm het volgende:
Verder sluit ik wel aan met je punt, dat studenten niet opnieuw de dupe moeten zijn van de financiële situatie van hun ouders. Hoe dat vormgegeven gaat worden is nog de vraag, maar studenten de facto opzadelen met 12000 euro extra schuld als ze gemiddeld de 25 nog niet zijn gepasseerd lijkt me dan een uiterst slecht scenario.
En dan veel geld uit gaan geven aan dure vakanties zeker.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:34 schreef OldJeller het volgende:
Je kan de zeilboot ook verkopen en daardoor niet afhankelijk van je basisbeurs zijn.
Voor een deel van de studentenbevolking is dat in mijn ervaring ook wel terecht, misschien met uitzondering van het fluitend door de studie heen lopen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:33 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik krijg ook de neiging dat "de student" hier onterecht wordt afgeschilderd als een zuipende nietsnut die te veel geld en tijd heeft en fluitend door z'n studie loopt.
Iets wat totaal onherkenbaar is als ik gesprekken heb met studerende mensen over hun situatie en leefpatroon.
Vast en zeker zal er een deel van de studenten óf veel geld hebben óf erg slim zijn zodat ze de studie als makkelijk ervaren óf beide. En er zullen ook studies bestaan waaraan men minder tijd (en moeite) kwijt is dan aan andere studie (bv een talenstudie of een technische studie).quote:Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef Solaar het volgende:
[..]
Voor een deel van de studentenbevolking is dat in mijn ervaring ook wel terecht, misschien met uitzondering van het fluitend door de studie heen lopen.
Hier hetzelfde.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:45 schreef Ludootje het volgende:
Als Full-Time student heb ik de volgende maandelijkse lasten:
(Dit is exclusief een keertje de kroeg in, roken, feestje, concert of vakantie e.d.)
Collegegeld: 125
Boeken: 25
Huur (incl. internet): 300
Telefoon: 40
Eten/drinken: 150
Kleding: 50
Ziekenfonds (-toeslag): 50
Totaal: 740 euro
Dan moet je toch al bijna lenen?
Ik heb zelf overigens ook een bijbaantje omdat ik nou eenmaal ook eens iets leuks wil doen, maar waar het op neerkomt is dat studeren gewoon duur is.
Engels. Maar ik ken ook wel mensen buiten mijn studie hoor, die andere dingen deden aan andere universiteiten en mijn beeld daarvan is ook niet zo heel veel beter.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:31 schreef superworm het volgende:
[..]
Behalve herhaling van je standpunten -ik verklaar onzin, jij zei 40 en dat is geen 20 30 of 36- zeg je opnieuw weinigMag ik vragen wat voor studie je dan hebt gedaan, dat er klaarblijkelijk alleen maar zuipende copulerende overheidsgeld in bier en stedentripjes stekende studenten rondliepen?
Nee, als ik aan mijn studerende kennissen vraag hoe ze het hebben zeggen ze ook dat ze het krap hebben. Maar of dat nu komt door hun gebrekkige inkomen of door hun uitgavenpatroon, vertellen ze er niet bij. Soms kun je dat niet zien, maar er zijn ook mensen die ik wel goed genoeg kende om te kunnen inschatten dat het onzin was. De ene dag klagen dat ze geen geld hadden voor fruit of verse groente, en de dag erna kaartjes kopen voor een festival, of een duur verzamelartikel kopen. Tja, dan doe je het zelf. Er was er zelfs nog een die net na haar afstuderen, na jaren klagen dat ze geen geld had voor eten, beledigd was dat ze geen kwijtschelding gemeentelijke lasten kreeg omdat 10.000 spaargeld had, 'maar ja, dat was voor iets anders'. Maar ze kon al die tijd dat ze geen geld had voor eten dus wel 10.000 euro sparen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:33 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik krijg ook de neiging dat "de student" hier onterecht wordt afgeschilderd als een zuipende nietsnut die te veel geld en tijd heeft en fluitend door z'n studie loopt.
Iets wat totaal onherkenbaar is als ik gesprekken heb met studerende mensen over hun situatie en leefpatroon.
Het grootste gedeelte heeft anders niets met school te maken.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:45 schreef Ludootje het volgende:
Als Full-Time student heb ik de volgende maandelijkse lasten:
(Dit is exclusief een keertje de kroeg in, roken, feestje, concert of vakantie e.d.)
Collegegeld: 125
Boeken: 25
Huur (incl. internet): 300
Telefoon: 40
Eten/drinken: 150
Kleding: 50
Ziekenfonds (-toeslag): 50
Oh jee, dat ik dat niet zag... Als je half twintig bent en je full time studeert heb je alleen maar kosten voor het daadwerkelijk studeren. Brood komt wel vaker op een Bijbelse manier uit de lucht vallen.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Het grootste gedeelte heeft anders niets met school te maken.²
Van mij hoeft het niet. En ik vind ook zoals veel mensen in dit topic dat we moeten (blijven) investerhogeen in hoger onderwijs/onderzoek. Maar waarom zou het voor veel mensen onbetaalbaar worden? In het buitenland is het normaal om te lenen voor je studie volgens mij (iig Engeland en de V.S.). Het zou ook gewoon kunnen zijn dat ons huidige systeem niet meer betaalbaar is.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:47 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Of moeten we het hele pakketje studeren (studie, woning en levensonderhoud) zó duur maken dat alleen een heel kleine groep mensen het kan bekostigen en de studies zó moeilijk maken dat alleen 1% van de huidige studenten het aankan?
Je vergeet 125 collegegeld en zeker 100 euro per blok aan boeken. Daarnaast: kun jij rondkomen van 100 euro per maand aan eten en drinken? Ik echt niet. Ik ben echt niet volledig anders gaan leven sinds ik uit huis woon, maar merk wel dat ik eenvoudigweg gewoon weinig tot geen geld meer overhoud voor extraatjes. Geen platen, cd's, boeken, dvd's, zuipen, drugs of wat ook, en dan werk je er nog flink hard voor ook.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Engels. Maar ik ken ook wel mensen buiten mijn studie hoor, die andere dingen deden aan andere universiteiten en mijn beeld daarvan is ook niet zo heel veel beter.
Overigens heb je gelijk over mensen met ouders die alles betalen. Als mensen geen steun nodig hebben, zouden ze het ook niet moeten krijgen, daar kun je nuttigere dingen mee doen.
[..]
Nee, als ik aan mijn studerende kennissen vraag hoe ze het hebben zeggen ze ook dat ze het krap hebben. Maar of dat nu komt door hun gebrekkige inkomen of door hun uitgavenpatroon, vertellen ze er niet bij. Soms kun je dat niet zien, maar er zijn ook mensen die ik wel goed genoeg kende om te kunnen inschatten dat het onzin was. De ene dag klagen dat ze geen geld hadden voor fruit of verse groente, en de dag erna kaartjes kopen voor een festival, of een duur verzamelartikel kopen. Tja, dan doe je het zelf. Er was er zelfs nog een die net na haar afstuderen, na jaren klagen dat ze geen geld had voor eten, beledigd was dat ze geen kwijtschelding gemeentelijke lasten kreeg omdat 10.000 spaargeld had, 'maar ja, dat was voor iets anders'. Maar ze kon al die tijd dat ze geen geld had voor eten dus wel 10.000 euro sparen.
En sorry, superworm, om jou als voorbeeld te nemen. Superworm klaagt dat hij weinig geld heeft en zegt dat hij niet op vakantie gaat, waarmee hij suggereert dat dat niet te betalen is. Terwijl hij 20 a 30 uur werkt per week, ga uit van E8,00 per uur of zo, uitgaande van 25 uur, dan heb je het over 900 + 265 = 1165 euro per maand. Even afgezien van de discussie of je naast je studie zou moeten (kunnen) werken, met 1165 euro per maand moet je niet klagen als student. Haal daar 365 euro kamer af, max 50 bellen/internet, 100 eten, 100 verzekering, 50 gwl, dan hou je 500 euro over. Collegegeld en boeken moet met ca. 150 per maand ook lukken, heb je nog steeds 350 euro over. Waarom je dan 100 euro moet lenen, schiet mij maar lek.
Overigens hebben de meeste studenten natuurlijk wel gewoon een (bescheiden) bijdrage van hun ouders. En er zijn zat studenten die op kamers wonen omdat ze dat willen, niet omdat de afstand nou zo groot is dat ze niet thuis kunnen blijven wonen.
Wauw, wat heb jij waanzinnig goede bronnen zeg, je kan zo de politiek inquote:Op maandag 1 februari 2010 23:48 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Engels. Maar ik ken ook wel mensen buiten mijn studie hoor, die andere dingen deden aan andere universiteiten en mijn beeld daarvan is ook niet zo heel veel beter.
Overigens heb je gelijk over mensen met ouders die alles betalen. Als mensen geen steun nodig hebben, zouden ze het ook niet moeten krijgen, daar kun je nuttigere dingen mee doen.
[..]
Nee, als ik aan mijn studerende kennissen vraag hoe ze het hebben zeggen ze ook dat ze het krap hebben. Maar of dat nu komt door hun gebrekkige inkomen of door hun uitgavenpatroon, vertellen ze er niet bij. Soms kun je dat niet zien, maar er zijn ook mensen die ik wel goed genoeg kende om te kunnen inschatten dat het onzin was. De ene dag klagen dat ze geen geld hadden voor fruit of verse groente, en de dag erna kaartjes kopen voor een festival, of een duur verzamelartikel kopen. Tja, dan doe je het zelf. Er was er zelfs nog een die net na haar afstuderen, na jaren klagen dat ze geen geld had voor eten, beledigd was dat ze geen kwijtschelding gemeentelijke lasten kreeg omdat 10.000 spaargeld had, 'maar ja, dat was voor iets anders'. Maar ze kon al die tijd dat ze geen geld had voor eten dus wel 10.000 euro sparen.
En sorry, superworm, om jou als voorbeeld te nemen. Superworm klaagt dat hij weinig geld heeft en zegt dat hij niet op vakantie gaat, waarmee hij suggereert dat dat niet te betalen is. Terwijl hij 20 a 30 uur werkt per week, ga uit van E8,00 per uur of zo, uitgaande van 25 uur, dan heb je het over 900 + 265 = 1165 euro per maand. Even afgezien van de discussie of je naast je studie zou moeten (kunnen) werken, met 1165 euro per maand moet je niet klagen als student. Haal daar 365 euro kamer af, max 50 bellen/internet, 100 eten, 100 verzekering, 50 gwl, dan hou je 500 euro over. Collegegeld en boeken moet met ca. 150 per maand ook lukken, heb je nog steeds 350 euro over. Waarom je dan 100 euro moet lenen, schiet mij maar lek.
Niet betaalbaar? Stufi is 2 miljard. Overheidsuitgaven bijna 300 miljard. Zoals ik al zei, alleen de hypotheekrenteaftrek kost al het tienvoudige van de stufi. Het ligt puur aan de prioriteiten die worden gelegd, en het creëren van een kenniseconomie is nu eenmaal niet het hoogste doel van de overheid, dat blijkt. Slimme burgers komen eerder in opstandquote:Op maandag 1 februari 2010 23:53 schreef Solaar het volgende:
[..]
Van mij hoeft het niet. En ik vind ook zoals veel mensen in dit topic dat we moeten (blijven) investerhogeen in hoger onderwijs/onderzoek. Maar waarom zou het voor veel mensen onbetaalbaar worden? In het buitenland is het normaal om te lenen voor je studie volgens mij (iig Engeland en de V.S.). Het zou ook gewoon kunnen zijn dat ons huidige systeem niet meer betaalbaar is.
Collegegeld heb ik meegeteld en boeken heb ik minder gerekend: tweedehands kopen scheelt echt bizar veel, pockets vanuit Engeland bestellen (play, bookdepository) en dingen die je niet meer gebruikt weer doorverkopen (laatste heb ik niet gedaan overigens, ik kan slecht afstand doen van dingen). En ja, ik kan van 100 euro per maand eten/drinken als het moet. Liever meer natuurlijk, maar het kan. Zijn ook een paar topics over op Fok, eten voor weinig geld, met best leuke recepten. Misschien heb je daar wat aan.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:55 schreef superworm het volgende:
[..]
Je vergeet 125 collegegeld en zeker 100 euro per blok aan boeken. Daarnaast: kun jij rondkomen van 100 euro per maand aan eten en drinken? Ik echt niet. Ik ben echt niet volledig anders gaan leven sinds ik uit huis woon, maar merk wel dat ik eenvoudigweg gewoon weinig tot geen geld meer overhoud voor extraatjes. Geen platen, cd's, boeken, dvd's, zuipen, drugs of wat ook, en dan werk je er nog flink hard voor ook.
Misschien had je een degelijke studie moeten doen, dan kraamde je nu niet van die waanzin uit. Als je 90 studiepunten kan halen én 3 dagen per week kan werken én 20 uur kan reizen is dat een heel duidelijk teken dat je een behoorlijke kutstudie deed. Ik doe een zeer softe alfastudie en zelfs mijn studielast ligt hier ver boven.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.
Bedankt voor je tips, ik ga het zeker wat beter bijhouden. Boeken doorverkopen kan ik ook niet. The Little Brown Handbook is MINE, GODDAMNIT!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:01 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Collegegeld heb ik meegeteld en boeken heb ik minder gerekend: tweedehands kopen scheelt echt bizar veel, pockets vanuit Engeland bestellen (play, bookdepository) en dingen die je niet meer gebruikt weer doorverkopen (laatste heb ik niet gedaan overigens, ik kan slecht afstand doen van dingen). En ja, ik kan van 100 euro per maand eten/drinken als het moet. Liever meer natuurlijk, maar het kan. Zijn ook een paar topics over op Fok, eten voor weinig geld, met best leuke recepten. Misschien heb je daar wat aan.
Maar schrijf je uitgaven eens op, scheelt echt. Ben ik ook gaan doen, had in het begin ook het gevoel nergens geld voor te hebben, maar als je het opschrijft merk je dat er heel wat geld weglekt aan nutteloze zooi. Yunoo is daar een handige site voor overigens. Ik zal niet zeggen dat je er niet hard voor werkt hoor, maar het is zonde dat je nu nog het gevoel hebt dat je het krap hebt terwijl dat niet zo hoeft te zijn.
Vergeet niet dat reizen in het OV dé mogelijkheid bij uitstek is om je huiswerk te doen. Deed ik jaren.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:02 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Misschien had je een degelijke studie moeten doen, dan kraamde je nu niet van die waanzin uit. Als je 90 studiepunten kan halen én 3 dagen per week kan werken én 20 uur kan reizen is dat een heel duidelijk teken dat je een behoorlijke kutstudie deed. Ik doe een zeer softe alfastudie en zelfs mijn studielast ligt hier ver boven.
De stufi hoeft van mij absoluut niet kapot. Ik vind het alleen niet gék als mensen erbij werken, ik vind dat juist positief (tenzij de studie het niet toelaat vanwege veel college bijv.). En wat jij zegt over minima verschilt per gemeente - er zijn ook gemeenten waar een koelkast niet tot de basisvoorzieningen wordt gerekend.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:57 schreef Prenzlauer het volgende:
Zelfs als hij geld over zou houden, waarom moet dan de stufi kapot terwijl een student qua rechten nergens aanspraak op kan maken bij de gemeente? Is best hoor geen stufi, maar dan wil ik net als elke andere minima voorzien worden van een gratis koelkast, tv, computer en voedselbonnen. Oh ja, en ook nog een speciale vergoeding omdat mijn situatie het niet mogelijk maakt om volledig te kunnen werken als student.
Nee, heb je daar een bron voor, want daar wil ik dan wel meer over weten.quote:Wist je dat zwervers zelfs hogere subsidies krijgen dan studenten? En dan ga jij janken omdat je vindt dat jong volwassenen niet met geld om kunnen gaan. Goh gek he als ze net op hun benen leren staan. Ik zelf heb dan de eer gehad om al wat eerder financieel zelfstandig te zijn maar niet iedereen gaat even snel mee.
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=272229quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:04 schreef Maeghan het volgende:
[..]
De stufi hoeft van mij absoluut niet kapot. Ik vind het alleen niet gék als mensen erbij werken, ik vind dat juist positief (tenzij de studie het niet toelaat vanwege veel college bijv.). En wat jij zegt over minima verschilt per gemeente - er zijn ook gemeenten waar een koelkast niet tot de basisvoorzieningen wordt gerekend.
[..]
Nee, heb je daar een bron voor, want daar wil ik dan wel meer over weten.
Da's best belachelijk ja.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:11 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=272229
u vraagt, wij draaien. Maar nu verder met mijn scriptie
Nou nou...quote:Op maandag 1 februari 2010 11:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat voor invloed heeft de overheid nou op de gemaakte kosten voor proviand, kledij en onderdak?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:51 schreef Ludootje het volgende:
Oh jee, dat ik dat niet zag... Als je half twintig bent en je full time studeert heb je alleen maar kosten voor het daadwerkelijk studeren. Brood komt wel vaker op een Bijbelse manier uit de lucht vallen.
Is het redelijk om anderen mee te laten betalen aan economisch onrendabele keuzes? Dat is wel het dilemma waar je mee zit. Ik denk dat het in zo'n vaart niet zal lopen, het is niet zo dat een studie sociologie, psychologie etc onrendabel is, er is genoeg werk in te vinden volgens mij. Maar inderdaad, al men echt gaat letten op of een studie rendabel is dan kan het zijn dat sommige studies niet meer aantrekkelijk zijn. Wat te doen zien we wat mij betreft dan wel weer lijkt mij de beste aanpak, eerst maar eens kijken of het ook echt gaat gebeuren.quote:Op maandag 1 februari 2010 23:50 schreef superworm het volgende:
Wie zegt dat op het moment dat als men op die manier gedwongen wordt economisch rendabele keuzes te maken, er niet hele takken van het onderwijs wegvallen? Sociologie, psychologie, alpha-studies... dan gaat iedereen een cursusje management en economie doen, 'want daar verdien je het het snelst mee terug'.
Ben je nou zo dom of doe je zo dom?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat voor invloed heeft de overheid nou op de gemaakte kosten voor proviand, kledij en onderdak?
En 150 euro per maand voor de totale schoolkosten is echt redelijk. Of wil je het gratis?²
bron voor je eerste alinea? Je onderbuik zeker?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:24 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nou nou...
Er is een groep studenten die het zwaar heeft (ouders geen geld, of uitzonderingssituaties), maar er is ook een hele grote groep studenten die er maximaal op los leent/leeft en die het verpesten voor de rest. Schulden van 20-30.000 euro+ zijn geen uitzondering en er wordt gekeken naar dat soort bedragen.
Dat Plasterk m.b.t. de 2e studie (waar juist AMBITIEUZE studenten de dupe van worden) de plank volledig misslaat, is waar. Maar over het algemeen hebben studenten minder te klagen dan mensen die moeten rondkomen van een minimumloontje hoor.
Nou, kom, overtuig me. Ik ben maar een simpele leek, ik moet het met jullie info doen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:26 schreef squig het volgende:
Ben je nou zo dom of doe je zo dom?
Ligt er aan wat je als land wilt bereiken. Nederland prijst zich voor zijn kenniseconomie en wil graag de positie die het binnen de wetenschap heeft gehad vast houden. Door de studiebeurs weg te halen zullen mensen sneller kiezen voor een studie die makkelijk veel geld op levert en naar het bedrijfsleven gaan, waardoor academische vooruitgang binnen Nederland langzaam zal verdwijnen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:26 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Is het redelijk om anderen mee te laten betalen aan economische onrendabele keuzes? Dat is wel het dilemma waar je mee zit. Ik denk dat het in zo'n vaart niet zal lopen, het is niet zo dat een studie sociologie, psychologie etc onrendabel is, er is genoeg werk in te vinden volgens mij. Maar inderdaad, al men echt gaat letten op of een studie rendabel is dan kan het zijn dat sommige studies niet meer aantrekkelijk zijn.
Nee hoor, veel vrienden van mij studeren nog en die lenen dat soort bedragen. Maximaal lenen en aanvullende beurs enzo. Loopt gauw op.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:26 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
bron voor je eerste alinea? Je onderbuik zeker?
De overheid / het land profiteert van afgestudeerden. Als "we" dat waarderen en voort willen zetten, zul je daaraan bij moeten dragen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:27 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Nou, kom, overtuig me. Ik ben maar een simpele leek, ik moet het met jullie info doen.
Alvast bedankt.²
Dat klopt absoluut en daarom moet de mogelijkheid absoluut blijven bestaan voor mensen om te studeren. Maar dat neemt niet weg dat er ook veel studenten veel geld lenen wat ze later tegen een lage rente terug mogen betalen. Van dat geld leven ze relatief luxe. Ik gun het ze, maar waarom zij wel en een hardwerkende (aan de economie bijdragende) moeder met 2 kinderen niet bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:30 schreef squig het volgende:
[..]
De overheid / het land profiteert van afgestudeerden. Als "we" dat waarderen en voort willen zetten, zul je daaraan bij moeten dragen.
Om die reden krijgt ook die hardwerkende moeder als ze binnen bepaalde categorieën valt meevallertjes.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:32 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat klopt absoluut en daarom moet de mogelijkheid absoluut blijven bestaan voor mensen om te studeren. Maar dat neemt niet weg dat er ook veel studenten veel geld lenen wat ze later tegen een lage rente terug mogen betalen. Van dat geld leven ze relatief luxe. Ik gun het ze, maar waarom zij wel en een hardwerkende (aan de economie bijdragende) moeder met 2 kinderen niet bijvoorbeeld?
Buitengewoon naief om te denken dat vooruitgang van Nederland bij iedereen in een even grote mate terecht komt. Dat is niet het geval, juist een kleine minderheid profiteert er het meest van als 'het goed gaat met het land'. Het maakt mij niet uit wat 'het land' er aan heeft, daar heb ik niks aan, wat ik relevant vind is hoe deze welvaart over de mensen verdeeld wordt, wat schiet het individu er mee op?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:28 schreef squig het volgende:
Ligt er aan wat je als land wilt bereiken. Nederland prijst zich voor zijn kenniseconomie en wil graag de positie die het binnen de wetenschap heeft gehad vast houden.
Waarom zou dat ineens niet meer gebeuren als er een studiebeurs is? Gaan mensen dan ineens niet meer voor het geld kiezen? Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er ineens meer mensen zouden gaan kiezen voor een studie die makkelijk geld verdiend, terwijl er nu ook geen enkele belemmering is om nu te kiezen voor een studie die makkelijk geld verdiend.quote:Door de studiebeurs weg te halen zullen mensen sneller kiezen voor een studie die makkelijk veel geld op levert en naar het bedrijfsleven gaan, waardoor academische vooruitgang binnen Nederland langzaam zal verdwijnen.
Oh, help ze bevinden zich op de EUR in het C-gebouw.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:14 schreef Sinceria het volgende:
Handige link voor de mensen die mee willen helpen:
http://www.studentendemonstratie.nl/
wel eens van artsen gehoord om maar even een voorbeeld te noemen? Of de werkgelegenheid gecreeerd door vooruitstrevend technisch onderzoek?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:38 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Buitengewoon naief om te denken dat vooruitgang van Nederland bij iedereen in een even grote mate terecht komt. Dat is niet het geval, juist een kleine minderheid profiteert er het meest van als 'het goed gaat met het land'. Het maakt mij niet uit wat 'het land' er aan heeft, daar heb ik niks aan, wat ik relevant vind is hoe deze welvaart over de mensen verdeeld wordt, wat schiet het individu er mee op?
Zeker weten, omdat ik straks geen achterlijke schuld heb, ga ik niet meteen het bedrijfsleven in. Als niet het bedrijfsleven in gaan zou betekenen dat ik continu op mijn geld zou moeten letten, zou ik wel twee keer nadenken.quote:Waarom zou dat ineens niet meer gebeuren als er een studiebeurs is? Gaan mensen dan ineens niet meer voor het geld kiezen? Ik kan geen enkele reden bedenken waarom er ineens meer mensen zouden gaan kiezen voor een studie die makkelijk geld verdiend, terwijl er nu ook geen enkele belemmering is om nu te kiezen voor een studie die makkelijk geld verdiend.
Waarom is die vraag onbeantwoordbaar? En zou het niet beter te zijn eerst een antwoord te verzinnen op deze vraag voordat je met herverdeling van inkomen aan de gang gaat? Wat jij predikt is een schoolvoorbeeld van de nare interpretatie van de samenleving die men in de welvaarteconomie ('welfare economics') hanteert. Een interpretatie waarbij het individu al snel ondersneeuwt en waardoor mensen met redenaties komen als 'we moeten investeren, want dat is goed voor Nederland'. Ik heb niks aan die redenatie als ik als hardwerkende timmerman de helft van mijn inkomen aan inkomensherverdeling kwijt ben.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:45 schreef squig het volgende:
Natuurlijk is het nooit helemaal eerlijk verdeeld, maar dan kom je al snel bij de onbeantwoordbare vraag aan wat eerlijkheid is.
Ik constateer dat er nu ook geen enkele belemmering is om voor het geld te kiezen, toch kiest men daar nu niet voor, dat betekent dat men geen keus maakt op basis van wat men kan gaan verdienen, maar op basis van wat men aanspreekt, en waar men goed in is. Sterker nog, bij alle mensen met bijvoorbeeld een economiestudie en die veel geld verdienen weet ik vrijwel zeker dat juist deze overwegingen aan hun succes bijgedragen hebben. Je kan niet presteren in iets wat je niet ligt, dat gaat niet veranderen als studenten wat meer moeten gaan lenen voor hun studie.quote:Zeker weten, omdat ik straks geen achterlijke schuld heb, ga ik niet meteen het bedrijfsleven in. Als niet het bedrijfsleven in gaan zou betekenen dat ik continu op mijn geld zou moeten letten, zou ik wel twee keer nadenken.
Ik ga verder op je hele verhaal nu even niet in, het is veel te laat. Maar dit is onzin. Het vak waar ik me nu in specialiseer scoorde op mijn CEVO-eindlijst even hoog als economie. Toch ben ik dat niet gaan doen, al weet ik van mezelf dat als ik me ertoe had gezet, ik prima een studie in dat vakgebied zou hebben kunnen aangaan.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je kan niet presteren in iets wat je niet ligt, dat gaat niet veranderen als studenten wat meer moeten gaan lenen voor hun studie.
Om die reden ben ik ook tegen een volledige omzetting van de basisbeurs in een leenstelsel. Er is niets mis mee om te investeren in potentieel goeie wetenschappers. Dat moet vooral blijven.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:28 schreef squig het volgende:
Ligt er aan wat je als land wilt bereiken. Nederland prijst zich voor zijn kenniseconomie en wil graag de positie die het binnen de wetenschap heeft gehad vast houden. Door de studiebeurs weg te halen zullen mensen sneller kiezen voor een studie die makkelijk veel geld op levert en naar het bedrijfsleven gaan, waardoor academische vooruitgang binnen Nederland langzaam zal verdwijnen.
Omdat die vraag al minimaal 2400 jaar gesteld wordt en nog niet beantwoord is?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waarom is die vraag onbeantwoordbaar?
zie hierbovenquote:En zou het niet beter te zijn eerst een antwoord te verzinnen op deze vraag voordat je met herverdeling van inkomen aan de gang gaat?
quote:Wat jij predikt is een schoolvoorbeeld van de nare interpretatie van de samenleving die men in de welvaarteconomie ('welfare economics') hanteert. Een interpretatie waarbij het individu al snel ondersneeuwt en waardoor mensen met redenaties komen als 'we moeten investeren, want dat is goed voor Nederland'. Ik heb niks aan die redenatie als ik als hardwerkende timmerman de helft van mijn inkomen aan inkomensherverdeling kwijt ben.
Je hebt weer niet gelezen of wel? Je hebt een minimum inkomen nodig voordat je kunt beslissen dat je je keuze niet op verdiensten maar op basis van iets anders kiest. Veel mensen kiezen iets wat ze ligt i.p.v. iets dat heel erg veel geld oplevert. Even logisch nadenken, denk je dat een evengrote groep dit doet wanneer zij met 25.000 euro meer schuld beginnen? Piramide van Maslow enzoquote:Ik constateer dat er nu ook geen enkele belemmering is om voor het geld te kiezen, toch kiest men daar nu niet voor, dat betekent dat men geen keus maakt op basis van wat men kan gaan verdienen, maar op basis van wat men aanspreekt, en waar men goed in is. Sterker nog, bij alle mensen met bijvoorbeeld een economiestudie en die veel geld verdienen weet ik vrijwel zeker dat juist deze overwegingen aan hun succes bijgedragen hebben. Je kan niet presteren in iets wat je niet ligt, dat gaat niet veranderen als studenten wat meer moeten gaan lenen voor hun studie.
Er worden weer allerlei fantomen bedacht, het verlamd de discussie en daar hebben we dus helemaal niks aan.
Ben ik helemaal met je eensquote:Op dinsdag 2 februari 2010 05:40 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Om die reden ben ik ook tegen een volledige omzetting van de basisbeurs in een leenstelsel. Er is niets mis mee om te investeren in potentieel goeie wetenschappers. Dat moet vooral blijven.
Het lijkt me niet handig dat nu een enorme massa studenten, onder wie een groot deel met bovenmodale ouders en een groot deel dat helemaal zo getalenteerd of gemotiveerd niet is, stufi krijgt met als gevolg dat het bedrag voor iedereen even karig is.
Dan liever goed selecteren en de mensen waar we echt wat aan kunnen hebben van een goeie subsidie voorzien. Het moet niet zo zijn dat iemand die een briljant theoretisch wiskundige had kunnen (en willen) worden kiest voor tandheelkunde omdat ie dan z'n lening een stuk beter kan afbetalen.
Waarom niet? In Belgie betaal je ook maar 500 euro collegegeld en zijn de kamerhuren lager. Oh en als je je voor minder dan 52 studiepunten inschrijft betaal je per studiepunt een klein bedrag.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Wat voor invloed heeft de overheid nou op de gemaakte kosten voor proviand, kledij en onderdak?
En 150 euro per maand voor de totale schoolkosten is echt redelijk. Of wil je het gratis?²
BSB, je hebt gelijk hoor. Ik ga wel weer bij mijn ouders in Zeeland wonen. Ben ik wel 25 uur per week kwijt aan het reizen van en naar mijn Universiteit, dus aan studeren kom ik niet meer toe. Maar hey, ik hoef in ieder geval geen huur en boodschappen te betalenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 00:24 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)g-dindag-voort.dhtmlquote:
quote:Studenten zetten bezetting dindag voort
UTRECHT - Studenten in Rotterdam en Utrecht zetten hun bezettingsacties dinsdag voort, zo lieten woordvoerders weten. De studenten voeren actie tegen voorgenomen bezuinigingen in het hoger onderwijs.
In Rotterdam hebben tien studenten de nacht doorgebracht in twee collegezalen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). In de loop van dinsdagochtend overleggen de studenten hoe ze verder gaan met hun actie. Gedacht wordt aan het organiseren van een grote demonstratie donderdag op de universiteit.
In Utrecht overnachtten ongeveer 35 studenten in het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht. Het bleef de hele nacht rustig, aldus een woordvoerder. De actievoerders kregen gezelschap van enkele studenten uit Amsterdam en werden van een nieuwe voorraad versnaperingen voorzien. Ook in Utrecht wordt in de ochtend overlegd over het vervolg. In een verklaring heeft het college van bestuur van de Utrechtse instelling laten weten de zorg van de studenten over de bezuinigingen te delen en dat deze ten koste zullen gaan van de kwaliteit van het onderwijs. (ANP)
Vinden bedrijven ook leuk. Krijgen ze mensen van 24 die nog nooit op zichzelf hebben gewoond en weinig activiteiten hebben kunnen doen naast hun studie.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
BSB, je hebt gelijk hoor. Ik ga wel weer bij mijn ouders in Zeeland wonen. Ben ik wel 25 uur per week kwijt aan het reizen van en naar mijn Universiteit, dus aan studeren kom ik niet meer toe. Maar hey, ik hoef in ieder geval geen huur en boodschappen te betalen
quote:Utrechts studentenprotest versterkt
De studenten die het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht hebben bezet hebben versterking gekregen. Studenten van de Universiteit van Amsterdam zijn vannacht naar Utrecht getrokken. De studenten protesteren onder meer tegen bezuinigingen in het hoger onderwijs.
De onderhandelingen met het college van bestuur werden maandag afgebroken. De studenten besloten daarop de nacht in het gebouw door te brengen. "We blijven hier totdat onze eisen zijn ingewilligd", zegt een woordvoerder. Een verklaring van het CvB werd afgedaan als "gebakken lucht". Ook het protest buiten begint volgens hem een permanent karakter te krijgen. "We hebben banken en een vuurkorf neergezet, het wordt buiten een gezellige huiskamer." Sinds het afbreken van de onderhandelingen is er geen contact met het college geweest.
De studenten willen onder meer dat het bestuur van de universiteit zich uitspreekt tegen de mogelijke afschaffing van de basisbeurs. Het kabinet denkt erover die beurs om te zetten in een lening als bezuinigingsmaatregel.
In heel Nederland werden maandag collegezalen bezet. Ook in Amsterdam en Nijmegen kwam het tot gesprekken tussen de studenten en de colleges van bestuur.
OMGquote:Op dinsdag 2 februari 2010 09:57 schreef superworm het volgende:
Utrechts studentenprotest gaat 2e dag in
[..]
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:14 schreef Paul het volgende:
Nahhh! Ik dacht dus ook net toevallig aan George Carlin
Een tweede master is sowieso duurder ja. Soms, en dan hebben we het over uitzonderingen, kun je 2 jaar stufi en 'laag' collegegeld (lees, 1,5 duizend E) lostroggelen voor een tweejarige master, maar twee achter elkaar, dan zul je net als bij je tweede studie zelf moeten gaan bijleggen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:17 schreef Mutant01 het volgende:
Hoe zit het nu met het doen van een 2e master? Gezien de crisis en het gebrek aan banen is het voor mij aantrekkelijk om nog een master te doen. Willen ze dat nu ook duurder maken of wat?
Maar op wat voor bedrag kom je dan uit, ik zie bijvoorbeeld op de site van de EUR vastgestelde bedragen (ongeacht of het nu je 2e master is of niet). Oftewel op dit moment is je eerste master even duur als je tweede master (in beide gevallen betaal je om en nabij de 1500 euro).quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Een tweede master is sowieso duurder ja. Soms, en dan hebben we het over uitzonderingen, kun je 2 jaar stufi en 'laag' collegegeld (lees, 1,5 duizend E) lostroggelen voor een tweejarige master, maar twee achter elkaar, dan zul je net als bij je tweede studie zelf moeten gaan bijleggen.
Zou ook kunnen. Mijn tweede master zou ik pas over een paar jaar kunnen doen dus ik moet zeggen dat ik me er slecht in verdiept heb. Het ligt volgens mij ook aan je leeftijd - boven de 25 gelden er weer andere regels dacht ik.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar op wat voor bedrag kom je dan uit, ik zie bijvoorbeeld op de site van de EUR vastgestelde bedragen (ongeacht of het nu je 2e master is of niet). Oftewel op dit moment is je eerste master even duur als je tweede master (in beide gevallen betaal je om en nabij de 1500 euro).
Boven de 30 pas, dan betaal je nu 250 euro extra collegegeld.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:35 schreef superworm het volgende:
[..]
Zou ook kunnen. Mijn tweede master zou ik pas over een paar jaar kunnen doen dus ik moet zeggen dat ik me er slecht in verdiept heb. Het ligt volgens mij ook aan je leeftijd - boven de 25 gelden er weer andere regels dacht ik.
Denk je dat bij deze mate van lethargie de actievoerders uberhaupt nog gaan demonstreren? 7 man op een studentenpopulatie van tienduizenden. Ik kan er echt niet over uit.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:07 schreef alors het volgende:
ik ben niet in slaap gevallen, maar heb wel toetsweek en volgens mij vele met mij... En ja demonstreren kan volgende week ook nog wel, tentamens pas volgend jaar weer.
Ik zit in een tentamenweek vriend. Aan de UU n.b.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 10:49 schreef superworm het volgende:
Jézus, zijn we echt allemaal in slaap gevallen of zo?
Toch gek. Wij, ook UU, hebben een onderwijsvrije weekquote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:18 schreef Thomass het volgende:
[..]
Ik zit in een tentamenweek vriend. Aan de UU n.b.
http://www.cs.uu.nl/education/jaar/jaar2009.gifquote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:20 schreef superworm het volgende:
[..]
Toch gek. Wij, ook UU, hebben een onderwijsvrije week
Je investeert voornamelijk in het land. Geen reden om mensen zo vroeg al met fikse schulden op te zadelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:26 schreef Citizen.Erased het volgende:
Het hele Nederlandse onderwijssysteem mag van mij flink aangepakt worden. Veel zaken zijn nog steeds te vrijblijvend in mijn ogen. In mijn ogen moeten er wel een aantal basisvoorzieningen zijn voor studenten (waaronder de basisbeurs), maar men mag als student zijnde ook gerust investeren in zijn eigen toekomst.
Top! Succes, ik ben benieuwd!quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:32 schreef superworm het volgende:
Even m'n gebrekkige iPhone opladen en dan ga ik erheen. Woordvoerster zei dat ik zeker binnen rondgeleid kon worden, en dat ze zou bespreken of ik ook wat kon bloggen voor FOK!.
Inderdaad, er komt een middagprogramma.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:39 schreef Ludootje het volgende:
Ben net even langs geweest. Het is koud, maar de sfeer is goed.
Allemaal rond twaalf uur even langskomen.
Ik geef aan dat er daarom voorzien moet worden in een bepaalde basis. Daarnaast mag je vanuit de student ook het nodige terugverwachten in mijn ogen. In mijn ogen moet het onderwijs toegankelijk blijven, maar daarbij mogen er ook gerust een aantal drempels zijn en eisen gesteld worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:35 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je investeert voornamelijk in het land. Geen reden om mensen zo vroeg al met fikse schulden op te zadelen.
quote:Op maandag 1 februari 2010 12:13 schreef Pool het volgende:
Je krijgt immers nog maar een schamel beursje, precies afgemeten aan de studietijd van één bachelor en één master. De beurzen voor een tweede studie waren al eerder afgeschaft. Binnenkort wordt het collegegeld voor een tweede studie drastisch verhoogd naar het instellingstarief en wordt elke beurs een lening.
Maar de AOW fiscaliseren, nee, dat kán echt niet, schande!
Nederland pretendeert een kenniseconomie te willen zijn, maar het wordt een bejaardeneconomie.![]()
Terechte demonstratie dus, hopelijk volgen er meer, waardoor ze leren hoe het goed moet.
Heb net twee bekertjes warme chocomel gehad.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:45 schreef n0r het volgende:
[..]
Inderdaad, er komt een middagprogramma.
Ook wordt er warme soep bij de voordeur geregeld
quote:Schermutselingen tijdens college
Tijdens het college formeel strafrecht, maandag 1 februari, kwam het tot schermutselingen tussen studenten die protesteren tegen afschaffing van de basisbeurs en een rechtenstudent die wel heel erg graag college wilde volgen.
Op het college in zaal LB-107, gegeven door prof.mr. F.W. Bleichrodt, waren actievoerders afgekomen om studenten op te roepen mee te doen aan het protest tegen afschaffing van de basisbeurs. Getooid met spandoeken en megafoons en vergezeld van een cameraman van campus.tv vroegen zij de honderden aanwezige studenten zich bij hen aan te sluiten en zo niet de zaal te verlaten. Een enkeling gaf gehoord aan deze oproep.
Bijten
Aanvankelijk leek de reactie van de studenten formeel strafrecht positief, tot een jongen vanuit de collegebanken woest naar voren stormde en met een stoel de actievoerders te lijf ging. Hij vernielde daarbij twee megafoons en kreeg het zelfs voor elkaar een van de actievoerders in zijn arm te bijten. De actievoerders werden vervolgens door toegesnelde beveiligingsemployees gesommeerd de zaal te verlaten, hetgeen zij met tegenzin deden. De aanvaller keerde terug in de collegebanken, en nadat – niet al te zachtzinnig – de cameraman de zaal uit was gewerkt, kon het college worden vervolgd.
Bron: Erasmus Magazine
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:37 schreef squig het volgende:
Omdat die vraag al minimaal 2400 jaar gesteld wordt en nog niet beantwoord is?
Ik vraag mij werkelijk af hoe je aan inkomensherverdeling wil gaan doen zonder dat je weet welke verdeling je nastreeft. Zoiets kan dus gewoon niet.quote:zie hierboven
Dat is nou precies waar ik op doel. Het is helemaal niet zeker dat de hardwerkende timmerman profiteert van gesubsidieerd onderwijs. Velen slikken dat altijd maar weer voor zoete koek, en hangen daarbij de redenatie aan, 'wat is goed is voor ons allen is goed voor ieder van ons', nou zo zit de wereld dus niet in elkaar.quote:Jij als hardwerkende timmerman maakt gebruik van die hoogopgeleiden waar je zelf in investeert.
En zoals al eerder in de thread gezegd is het geld dat naar het onderwijs gaat een minuscuul onderdeel van de totale uitgaven van de overheid dus ben je nogal aan het overdrijven met je 50%.
Echt wat een onzin. 25000 euro is een peuleschil vergeleken met de hypotheken die veel mensen hebben, 3 ton, 4 ton daar zal de gemiddelde hoogopgeleide toch wel aan komen. 25000 euro studieschuld betekent dan dus gemiddeld 7 % extra schuld, nou ik kan je vertellen, geen haar op mijn hoofd die er daarom aan zou denken om niet een studie te kiezen die mij ligt maar een studie te kiezen die mij niet ligt maar waar ik wel iets meer mee kan verdienen.quote:Je hebt weer niet gelezen of wel? Je hebt een minimum inkomen nodig voordat je kunt beslissen dat je je keuze niet op verdiensten maar op basis van iets anders kiest. Veel mensen kiezen iets wat ze ligt i.p.v. iets dat heel erg veel geld oplevert. Even logisch nadenken, denk je dat een evengrote groep dit doet wanneer zij met 25.000 euro meer schuld beginnen? Piramide van Maslow enzo
Omg, bizar.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:07 schreef Horloge het volgende:
In Rotterdam zijn actievoerders die een college kwamen onderbreken, aangevallen met een stoel en gebeten door een gefrustreerd studentje die zijn college wilde volgen.
[..]
Ik kan mij de ergernis goed voorstellen. Als er colleges verstoord gaan worden wordt wat mij betreft de politie/beveiliging ingeschakeld om de raddraaiers te verwijderen. Er zijn genoeg studenten die een andere mening is toegedaan dan de actievoerders. Ik heb vanmorgen trouwens weinig gemerkt van acties.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:07 schreef Horloge het volgende:
In Rotterdam zijn actievoerders die een college kwamen onderbreken, aangevallen met een stoel en gebeten door een gefrustreerd studentje die zijn college wilde volgen.
Twitter en FB zijn er wel, zie http://www.studentendemonstratie.nl/ aan de rechterkant.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:05 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Trouwens, ik zie zoveel mogelijkheden om de communicatie te verbeteren... Gebruik Twitter, Facebook en Hyves! Laat iemand met een camera voor de deur staan, Creëer een Buzz!
Weet ik, maar ze benutten het niet ten volle. Er moet meer getwitterd worden, laat iedereen weten wat er gebeurt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:12 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Twitter en FB zijn er wel, zie http://www.studentendemonstratie.nl/ aan de rechterkant.
Jeej, het socialistische ideaal, iedereen bij de gaarkeuken. Flikker toch op met je rare plannen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:45 schreef n0r het volgende:
[..]
Inderdaad, er komt een middagprogramma.
Ook wordt er warme soep bij de voordeur geregeld
hahaha, op je conservatieve teentjes getrapt?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jeej, het socialistische ideaal, iedereen bij de gaarkeuken. Flikker toch op met je rare plannen.
quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jeej, het socialistische ideaal, iedereen bij de gaarkeuken. Flikker toch op met je rare plannen.
Mensen doen iets wat ik niet leuk vind.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De ergernis is voorstelbaar inderdaad, maar geweld is wat mij betreft altijd uit den boze. Overigens is de aanvaller zelf aangehouden door de beveiliging (althans, ze hebben zijn naam opgeschreven). Met een beetje pech (voor hem) krijgt dat verhaal dus nog een staartje.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:11 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik kan mij de ergernis goed voorstellen. Als er colleges verstoord gaan worden wordt wat mij betreft de politie/beveiliging ingeschakeld om de raddraaiers te verwijderen. Er zijn genoeg studenten die een andere mening is toegedaan dan de actievoerders. Ik heb vanmorgen trouwens weinig gemerkt van acties.
Het gaat om de sfeer die wordt opgeroepen. Lawaaidemostraties, soep uitdelen, Palestina sjaals en enkel omdat men iets meer geld kwijt gaat zijn aan een van de belangrijkste dingen die iemand in zijn leven doet, studeren. Ik heb sowieso al een hekel aan demonstraties, maar nu worden er bijvoorbeeld colleges verstoord, onaanvaardbaar, er zijn genoeg studenten die het wel redelijk vinden dat zij iets meer gaan betalen voor iets waar zij zelf ontzettend veel profijt van hebben.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:20 schreef eleusis het volgende:Private partijen die elkaars ontevredenheid verminderen door soep uit te delen, wat is daar nu weer op tegen.
Het leven is oneerlijk. Goede leerschool voor ze.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat om de sfeer die wordt opgeroepen. Lawaaidemostraties, soep uitdelen, Palestina sjaals en enkel omdat men iets meer geld kwijt gaat zijn aan een van de belangrijkste dingen die iemand in zijn leven doet, studeren. Ik heb sowieso al een hekel aan demonstraties, maar nu worden er bijvoorbeeld colleges verstoord, onaanvaardbaar, er zijn genoeg studenten die het wel redelijk vinden dat zij iets meer gaan betalen voor iets waar zij zelf ontzettend veel profijt van hebben.
quote:De bezetters hebben aangegeven iedereen te willen bedanken die hen steun heeft betuigd en ze verklaring zich ook solidair met andere actievoerders die opkomen voor hun rechten; de schoonmakers die bezig zijn actie te voeren voor een beter CAO en de vakbonden.
Precies. Daar kan ik me goed in vinden. Zolang bepaalde basisvoorzieningen op dat gebied gewoon gewaarborgd blijven mogen er gerust wat meer eisen gesteld worden aan studenten. Tegenwoordig moet iedereen maar kunnen studeren en een universitaire opleiding moeten halen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het gaat om de sfeer die wordt opgeroepen. Lawaaidemostraties, soep uitdelen, Palestina sjaals en enkel omdat men iets meer geld kwijt gaat zijn aan een van de belangrijkste dingen die iemand in zijn leven doet, studeren. Ik heb sowieso al een hekel aan demonstraties, maar nu worden er bijvoorbeeld colleges verstoord, onaanvaardbaar, er zijn genoeg studenten die het wel redelijk vinden dat zij iets meer gaan betalen voor iets waar zij zelf ontzettend veel profijt van hebben.
Oh, en welke sfeer wordt er opgeroepen door gebruik maken van je recht om je stem te laten horen?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
http://studentenprotestutrecht.wordpress.com/quote:Vandaag wordt vanaf 12.00 uur een programma voor het bestuursgebouw aangeboden om aandacht te geven en te discussiëren over de bovenstaande doelstellingen. Van 12:00 tot 15:00 zal er buiten (live) muziek zijn, lekkere soep en levendige discussies. Om 15:00 zal er een soortgelijk programma zijn, maar dan fijn binnen met diverse sprekers uit het hele land.
Kom ook en neem je vrienden mee. Samen met zoveel mogelijk studenten kunnen wij op deze manier onze steun betuigen aan de bezetters en kunnen wij samen de discussie over de toekomst van het Hoger Onderwijs voortzetten!
Heb je al een grondige redenatie op touw gezet waarom je tegen de plannen bent? En liever diepgaander dan 'boehoe, wij moeten meer gaan betalen, het is niet eerlijk, we zijn al 20 uur per week kwijt aan onze studie sociologie'.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef Ludootje het volgende:
Oh, en welke sfeer wordt er opgeroepen door gebruik maken van je recht om je stem te laten horen?
De financiële eisen verhogen ook niet. Verhoog dan de kwaliteitseisen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Precies. Daar kan ik me goed in vinden. Zolang bepaalde basisvoorzieningen op dat gebied gewoon gewaarborgd blijven mogen er gerust wat meer eisen gesteld worden aan studenten. Tegenwoordig moet iedereen maar kunnen studeren en een universitaire opleiding moeten halen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede.
Ja, dat ben ik met je eens. Het moet niet zo zijn dat er studenten zijn die echt de capaciteiten hebben om een studie met succes te kunnen afronden, echter, de vraag is of je dat alleen kunt bereiken door alle studenten studiefinanciering te geven naast het feit dat de studie zelf ook al zwaar op subsidie leunt. Ik denk van niet, op die manier trek je ook een hoop studenten aan die eigenlijk (nog) niet thuis horen op de universiteit/HBO.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef Citizen.Erased het volgende:
Zolang bepaalde basisvoorzieningen op dat gebied gewoon gewaarborgd blijven mogen er gerust wat meer eisen gesteld worden aan studenten. Tegenwoordig moet iedereen maar kunnen studeren en een universitaire opleiding moeten halen. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs niet ten goede.
Ja, dat heb ik. Maar dat staat los van mijn vraag aan jou waarom jij het zo erg vindt dat er mensen in Nederland zijn die gewoon hun stem laten horen en durven uit te dragen wat zij ergens van vinden, en hoe dat in verband staat met soep.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heb je al een grondige redenatie op touw gezet waarom je tegen de plannen bent? En liever diepgaander dan 'boehoe, wij moeten meer gaan betalen, het is niet eerlijk, we zijn al 20 uur per week kwijt aan onze studie sociologie'.
Dat is zeker ook altijd het doel van die 'lawaaidemo's', hard toeteren zodat je niet hoort dat er zinnige argumenten zijn tegen het standpunt dat je aanhangt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:30 schreef n0r het volgende:Verder ga ik geen woorden aan je vuil maken
Je stem laten horen kan ook op een constructieve wijze gebeuren.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:38 schreef Ludootje het volgende:
Maar dat staat los van mijn vraag aan jou waarom jij het zo erg vindt dat er mensen in Nederland zijn die gewoon hun stem laten horen en durven uit te dragen wat zij ergens van vinden, en hoe dat in verband staat met soep.
Ik durf toch te beweren dat beide mechanismen belangrijk zijn om een zaak te agenderen. De minister krijgt natuurlijk vele brieven, maar die van jullie zal extra aandachtig en nauwgezet bestudeerd zijn, juist omdat de media en de achterban attent zijn op het probleem. En daar is een demonstratie of ludieke actie een effectieve aanzet voor.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Toen die demonstratie over de Tweede Fase er was heb ik ook niet meegedaan. Nee, samen met een paar medescholieren is er een discussie op touw gezet, samen met docenten over de voors en tegens van de Tweede Fase. Daarna is er een brief opgesteld met aanbevelingen en kritiek en die is aan de minister gezonden. Dat is zinvoller dan met z'n allen naar een veld in Den Haag gaan of om colleges te verstoren.
Het slaat gewoon totaal nergens op zo drastisch te korten op je studenten en onderwijs, terwijl we nog steeds in Afganistan zitten, aan straaljagers knutselen en miljarden in banken pompen om deze te "redden".quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:33 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heb je al een grondige redenatie op touw gezet waarom je tegen de plannen bent? En liever diepgaander dan 'boehoe, wij moeten meer gaan betalen, het is niet eerlijk, we zijn al 20 uur per week kwijt aan onze studie sociologie'.
Laat dat nou juist de bedoeling zijn geweest van die studenten, maar het bestuur wilde toen niet luisteren en negeerde alle goede en onderbouwde argumenten.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Je stem laten horen kan ook op een constructieve wijze gebeuren.
Het hele idee is dat studenten NIET gehoord worden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:39 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik durf toch te beweren dat beide mechanismen belangrijk zijn om een zaak te agenderen. De minister krijgt natuurlijk vele brieven, maar die van jullie zal extra aandachtig en nauwgezet bestudeerd zijn, juist omdat de media en de achterban attent zijn op het probleem. En daar is een demonstratie of ludieke actie een effectieve aanzet voor.
Inderdaad, zie http://www.lsvb.nl/nieuws/010127-reactie-open-brief.htmlquote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:44 schreef n0r het volgende:
[..]
Het hele idee is dat studenten NIET gehoord worden.
Het idiootste wat je kunt doen is dus een fucking briefje sturen en hopen dat het kabinet er iets mee gaat doen
Nee, dan kun je natuurlijk beter colleges gaan verstoren. Dat is altijd weer het adagium bij de socialisten, iedereen even diep in de shit.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:44 schreef n0r het volgende:
Het idiootste wat je kunt doen is dus een fucking briefje sturen en hopen dat het kabinet er iets mee gaat doen
Onzin, er zijn tal van andere manieren om te laten zien dat een onderwerp leeft bij een bepaalde groep dan door de orde te gaan verstoren met demonstraties. Hoeveel leden kent de LSVb bijvoorbeeld? En vinden studenten het echt wel zo'n groot probleem als de actievoerders stellen om iets meer te gaan betalen voor de studie? Dat zijn zaken die je zichtbaar kan maken. Kijk desnoods of je de media kan interesseren om jouw kant van het verhaal te tonen, als je daarbij 500000 handtekeningen van studenten kan overhandigen levert dat echt meer op dan raddraaiers die colleges komen verstoren.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:39 schreef eleusis het volgende:
Ik durf toch te beweren dat beide mechanismen belangrijk zijn om een zaak te agenderen. De minister krijgt natuurlijk vele brieven, maar die van jullie zal extra aandachtig en nauwgezet bestudeerd zijn, juist omdat de media en de achterban attent zijn op het probleem. En daar is een demonstratie of ludieke actie een effectieve aanzet voor.
Ja tuurlijk, dit zijn socialisten. Wat maak je jezelf toch weer belachelijk.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nee, dan kun je natuurlijk beter colleges gaan verstoren. Dat is altijd weer het adagium bij de socialisten, iedereen even diep in de shit.
Het eerst usericon met een vuist is anders al weer gesignaleerd. Daarnaast trof ik flyers van socialistische groeperingen aan op het campusterrein. Het zijn dus zeker geen 'grassroots', er is nu enkel een goede aanleiding gevonden om de socialistische visie weer eens te uiten.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:54 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, dit zijn socialisten. Wat maak je jezelf toch weer belachelijk.
en dan? Socialisten mogen geen mening hebben?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het eerst usericon met een vuist is anders al weer gesignaleerd. Daarnaast trof ik flyers van socialistische groeperingen aan op het campusterrein. Het zijn dus zeker geen 'grassroots', er is nu enkel een goede aanleiding gevonden om de socialistische visie weer eens te uiten.
Maar goed, ik ga maar weer eens wat aan de studie doen.![]()
Natuurlijk wel, maar het mag algemeen bekend verondersteld worden welke agenda socialisten hebben. Niks mis mee natuurlijk, zij mogen die agenda hebben. Maar als ik als minister zou willen weten of mijn beleid in goede aarde valt, dan zou ik mij niet druk maken om een hand vol socialisten, anders wordt het natuurlijk als er een breed front gevormd wordt met studenten van diverse politieke pluimage, maar daar is volgens mij nog geen sprake van.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:02 schreef Prenzlauer het volgende:
[..]
en dan? Socialisten mogen geen mening hebben?
Hebben de demonstranten al onderzocht of het mogelijk is het U-blad in eigen beheer uit te gaan geven zonder dat daarbij geleund wordt op subsidie vanuit de universiteit? Ik vermoed dat het CvB geen moeite heeft met het U-blad maar dat er bezuinigd moet worden en dat daarbij het budget voor het U-blad verdwijnt, het is dus niet zo het CvB de studenten monddood wil maken, ze wil alleen niet meer de financiering op zich nemen.quote:
Nou en volgens mij betalen die studenten om op die universiteit te studeren. Dan is het aan het bestuur om kwaliteit te leveren.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hebben de demonstranten al onderzocht of het mogelijk is het U-blad in eigen beheer uit te gaan geven zonder dat daarbij geleund wordt op subsidie vanuit de universiteit? Ik vermoed dat het CvB geen moeite heeft met het U-blad maar dat er bezuinigd moet worden en dat daarbij het budget voor het U-blad verdwijnt, het is dus niet zo het CvB de studenten monddood wil maken, ze wil alleen niet meer de financiering op zich nemen.
Wat te denken trouwens van een digitale uitgave van het U-blad, dat scheelt een flink pak met geld.
Voor zover ik weet komt die digitale versie er al...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hebben de demonstranten al onderzocht of het mogelijk is het U-blad in eigen beheer uit te gaan geven zonder dat daarbij geleund wordt op subsidie vanuit de universiteit? Ik vermoed dat het CvB geen moeite heeft met het U-blad maar dat er bezuinigd moet worden en dat daarbij het budget voor het U-blad verdwijnt, het is dus niet zo het CvB de studenten monddood wil maken, ze wil alleen niet meer de financiering op zich nemen.
Wat te denken trouwens van een digitale uitgave van het U-blad, dat scheelt een flink pak met geld.
Als het echt 24k wordt heb ik wel een probleem, dat heb ik niet over voor m'n tweede studie. Maar ik begreep dat er afspraken waren gemaakt over het laag houden van het gevraagde collegegeld, dus als het niet te gek wordt vind ik het geen onredelijke aanpassing. Eigenlijk is het maar raar dat je gratis een tweede studie kunt doen terwijl je daar zelf heel veel voordeel van hebt.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:10 schreef alors het volgende:
En met dank aan de PvdA, CDA en VVD nog meer bezuinigingen op het onderwijs...
Het grote 2 studies topic - deel III
Laten we beginnen met dat geld maar eens in het onderwijs pompen. Die 0,2% belastingverlaging kan ik ook wel missen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Als het echt 24k wordt heb ik wel een probleem, dat heb ik niet over voor m'n tweede studie. Maar ik begreep dat er afspraken waren gemaakt over het laag houden van het gevraagde collegegeld, dus als het niet te gek wordt vind ik het geen onredelijke aanpassing. Eigenlijk is het maar raar dat je gratis een tweede studie kunt doen terwijl je daar zelf heel veel voordeel van hebt.
Een punt wat ik wel in de gaten ga houden is of bezuinigingen ook gaan leiden tot belastingverlagingen, want dat moet natuurlijk wel de andere kant van de medaille zijn. Als het onderwijs minder gesubsidieerd gaat worden dan wil ik na mijn studie ook minder kwijt zijn aan belastingen immers de overheid krimpt.
Ja met centen er tegenaan smijten gaat het allemaal beter worden. Verder hoort het een vast principe te zijn, als de overheid minder diensten aanbied dan moet dat teruggegeven worden via belastingverlagingen, anders hebben de mensen niet genoeg inkomen om het zelf te regelen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 15:32 schreef ethiraseth het volgende:
Laten we beginnen met dat geld maar eens in het onderwijs pompen. Die 0,2% belastingverlaging kan ik ook wel missen.
Het ging niet om welke verdeling je nastreeft, het gaat over wat een eerlijke verdeling is. Jij stelde namelijk dat een bepaalde verdeling oneerlijk is, en het probleem is dat dit voor elke verdeling opgaat. Zoals ik al een paar keer heb gezegd is die vraag na (minimaal) 2400 jaar nog steeds onbeantwoordbaar. Dan kun je twee dingen doen, of het niet meer nastreven, of het zo goed mogelijk doen, wat is wat er nu gebeurt. Probleem is echter dat jouw eerlijkheid niet meer of minder valide is dan mijn eerlijkheid en dat op "eerlijkheid' alleen je dus nooit een antwoord kunt geven op de verdelingsvraag. Een van de meest voorkomende manieren om dan zo'n vraagsstuk op te lossen is door middel van een utilitair perspectief met bepaalde morele voorwaarden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vraag mij werkelijk af hoe je aan inkomensherverdeling wil gaan doen zonder dat je weet welke verdeling je nastreeft. Zoiets kan dus gewoon niet.
Dus jij doet nooit je autogordel om, omdat het niet zeker is dat je dood zult gaan? Over het algemeen profiteert de gemiddelde persoon meer van gesubsidieerd onderwijs dan het kost, veel meer, zelfs timmermannen. Daarnaast gaat jouw argumentatie op voor elke vorm van subsidie, en zul je uit moeten leggen waarom deze redenatie meer van toepassing is op studeren dan op andere voorzieningen. (Of ben je voor een staat waarin geen enkele subsidie bestaat?)quote:Dat is nou precies waar ik op doel. Het is helemaal niet zeker dat de hardwerkende timmerman profiteert van gesubsidieerd onderwijs. Velen slikken dat altijd maar weer voor zoete koek, en hangen daarbij de redenatie aan, 'wat is goed is voor ons allen is goed voor ieder van ons', nou zo zit de wereld dus niet in elkaar.
quote:Echt wat een onzin. 25000 euro is een peuleschil vergeleken met de hypotheken die veel mensen hebben, 3 ton, 4 ton daar zal de gemiddelde hoogopgeleide toch wel aan komen. 25000 euro studieschuld betekent dan dus gemiddeld 7 % extra schuld, nou ik kan je vertellen, geen haar op mijn hoofd die er daarom aan zou denken om niet een studie te kiezen die mij ligt maar een studie te kiezen die mij niet ligt maar waar ik wel iets meer mee kan verdienen.
Ik blaas niets op en post alleen feiten, jij bent degene die constant cijfers overdrijft en met dooddoeners smijt.quote:Jij trekt de situatie volledig uit zijn verband, je blaast dingen op tot buiten alle proporties, dat zijn dus de fantomen waar ik eerder op doelde.
Juist de kwaliteitseisen moeten omhoog. Dat heeft met de kwaliteit van het onderwijs, maar ook zeer zeker met de kwaliteit van studenten te maken. De financiële eisen zijn in mijn ogen niet onoverkoombaar groot op het moment. Volgens mij is Nederland niet een duur land qua onderwijs.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 13:34 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
De financiële eisen verhogen ook niet. Verhoog dan de kwaliteitseisen.
Zo zagen er toch genoeg uit op die foto's hoorquote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:24 schreef Q.E.D. het volgende:
Dat mannetje rechts lijkt meer op een zwerver...
Noem mij een europees land (muv de private engelse universiteiten) waar het collegegeld hoger ligt...quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:21 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Juist de kwaliteitseisen moeten omhoog. Dat heeft met de kwaliteit van het onderwijs, maar ook zeer zeker met de kwaliteit van studenten te maken. De financiële eisen zijn in mijn ogen niet onoverkoombaar groot op het moment. Volgens mij is Nederland niet een duur land qua onderwijs.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
iets met investering in de toekomstquote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
Voor al die rechtse roeptoeters hier die zeggen "Ja, ik wil ook een kleinere overheid, minder geld naar steuntrekkersch, minder geld naar lamzakken, ga werken! Maar kom VERDOMME niet aan mijn studiefinanciering zeg!!!! Waar zijn we helemaal mee bezig Hé!" heb ik één smilie
Ik betaal slechts 1600 euro per jaar, in mijn ogen is dat niet veel mits het onderwijs kwalitatief goed is. Over de situatie in andere landen kan ik geen uitspraken doen, ook niet over het niveau van onderwijs daar.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Noem mij een europees land (muv de private engelse universiteiten) waar het collegegeld hoger ligt...
Ik denk dat men er geen trek meer in heeft. Als het mogelijk is om gedurende het trimester op skivakantie te gaan dan moet er voor een demonstratie ook wel ruimte zijn, maar men laat het massaal afweten. Dat kan drie dingen betekenen, men heeft gewoon geen zin om zich met politiek bezig te houden, men is alle vertrouwen in de politiek verloren en daarom heeft men geen trek om te demonstreren, of veel studenten kunnen zich toch redelijk vinden in de plannen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:43 schreef Klopkoek het volgende:
Je ziet gewoon dat studenten uberhaupt vaak niet eens meer kunnen demonstreren. Ze zijn dankzij het hoge collegegeld en de schamele voorzieningen al helemaal in een keurslijf gedrukt. Demonstreren is financieele zelfmoord.
Daar val ik dus nadrukkelijk niet onder.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 20:51 schreef Klopkoek het volgende:
Voor al die rechtse roeptoeters hier die zeggen "Ja, ik wil ook een kleinere overheid, minder geld naar steuntrekkersch, minder geld naar lamzakken, ga werken! Maar kom VERDOMME niet aan mijn studiefinanciering zeg!!!! Waar zijn we helemaal mee bezig Hé!" heb ik één smilie
Op dit punt ben je erg consequent. Waarvoor hulde.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Daar val ik dus nadrukkelijk niet onder.
In de praktijk is die 1600 euro al een fikse drempel. Zie ook de steeds forser wordende omvang aan studieschulden.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:26 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik betaal slechts 1600 euro per jaar, in mijn ogen is dat niet veel mits het onderwijs kwalitatief goed is. Over de situatie in andere landen kan ik geen uitspraken doen, ook niet over het niveau van onderwijs daar.
Daarom moeten er wel voorzieningen aanwezig blijven, zoals bijvoorbeeld een prestatiebeurs die kwijtgescholden wordt als je gewoon goed presteert.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:15 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de praktijk is die 1600 euro al een fikse drempel. Zie ook de steeds forser wordende omvang aan studieschulden.
Dat zal dat schorem leren inderdaad! De studenten van tegenwoordig moeten eens leren dat ze zich gewoon in de reet moeten laten neuken door de overheid. Diezelfde overheid die bestaat uit mensen die niets anders hebben gedaan dan protesteren om riante basisbeurzen, uitkeringen en wachtgeld te regelen voor zichzelf.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:33 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik zeg de ME erop afsturen, alle 'studenten' oppakken en van hun studie afschoppen.
Goh, ik had een beeld in mijn hoofd van een autochtone Nederlandse nerd die helemaal door het lint ging. Kon ik nog meer mis zitten?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:19 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Hij praat goed Nederlands voor een rechtenstudent:
http://www.campus.tv/stud(...)ik-maak-alles-kapot/
Niveautje hoor die rechten studentenquote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:19 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Hij praat goed Nederlands voor een rechtenstudent:
http://www.campus.tv/stud(...)ik-maak-alles-kapot/
Self-respect is overrated tenslotte hè? Lekker naar de baas luisteren en niet klagen.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 22:33 schreef Asskicker14 het volgende:
Ik zeg de ME erop afsturen, alle 'studenten' oppakken en van hun studie afschoppen.
Dat doe je niet met studiefinanciering. Dat doe je met het aanbieden van kwalitatief onderwijs en selectie.quote:Op dinsdag 2 februari 2010 21:24 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
iets met investering in de toekomst
Oh werkelijk? En hoe ga ik ooit door die selectie heenkomen als ik 20 uur per week moet werken enkel en alleen zodat ik geen 5 uur per dag in de trein hoef te zitten omdat ik geen kamer kan veroorloven?quote:Op woensdag 3 februari 2010 12:49 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Dat doe je niet met studiefinanciering. Dat doe je met het aanbieden van kwalitatief onderwijs en selectie.
Gewoon,als een brave consument flinke schulden maken. Dat is handig, want dat zorgt dat je daarna ook een brave werknemer zult worden en geen problemen zal veroorzaken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Oh werkelijk? En hoe ga ik ooit door die selectie heenkomen als ik 20 uur per week moet werken enkel en alleen zodat ik geen 5 uur per dag in de trein hoef te zitten omdat ik geen kamer kan veroorloven?
Op je talent. En anders ga je maar lekker iets op je eigen niveau zoeken. Zonder uitvallers ook geen selectie natuurlijk.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Oh werkelijk? En hoe ga ik ooit door die selectie heenkomen als ik 20 uur per week moet werken enkel en alleen zodat ik geen 5 uur per dag in de trein hoef te zitten omdat ik geen kamer kan veroorloven?
Je begrijpt het niet. Als ik en iemand anders hetzelfde niveau hebben, maar die andere persoon kan WEL 40 uur per week aan zijn studie besteden, omdat hij/zij wel een rijke pappie heeft, dan kan ik daar natuurlijk nooit op een realistische manier mee concurreren. Dan ga je niet meer selecteren op intellectueel niveau maar op inkomen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:00 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Op je talent. En anders ga je maar lekker iets op je eigen niveau zoeken. Zonder uitvallers ook geen selectie natuurlijk.
Iedereen kan naast zijn studie werken. Kan je dat niet, kan je bijlenen om het tekort op te vullen. Voor de mensen die geen rijke ouders hebben, moet er een basis- en aanvullende beurs zijn, maar voor de meeste studenten is de regeling meer dan royaal.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Klopt, want die kneus staat natuurlijk symbool voor iedere rechtenstudentquote:Op woensdag 3 februari 2010 10:53 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Niveautje hoor die rechten studenten
Dat dus...quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:20 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Als ik en iemand anders hetzelfde niveau hebben, maar die andere persoon kan WEL 40 uur per week aan zijn studie besteden, omdat hij/zij wel een rijke pappie heeft, dan kan ik daar natuurlijk nooit op een realistische manier mee concurreren. Dan ga je niet meer selecteren op intellectueel niveau maar op inkomen.
Het probleem is alleen dat door deze maatregel de mensen die jij aangeeft, de mensen die het juist wel nodig hebben, het eerst buiten de boot zullen vallen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:30 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Iedereen kan naast zijn studie werken. Kan je dat niet, kan je bijlenen om het tekort op te vullen. Voor de mensen die geen rijke ouders hebben, moet er een basis- en aanvullende beurs zijn, maar voor de meeste studenten is de regeling meer dan royaal.
Volgens mij heb ik het alleen over de rechten studenten in het filmpje? Wat een kippenhok...quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:37 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Klopt, want die kneus staat natuurlijk symbool voor iedere rechtenstudent
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de maatregel.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:44 schreef Gwunnik het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat door deze maatregel de mensen die jij aangeeft, de mensen die het juist wel nodig hebben, het eerst buiten de boot zullen vallen.
Yep, helemaal mee eens...quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de maatregel.
Degenen die het verzieken zijn de studenten die er maar op los lenen en ruim willen leven. Die drukken enorm op het budget (20.000+ euro studieschuld is geen uitzondering). Daardoor wordt mensen die moeten lenen omdat ze naast hun baantje en aanvullende beurs (of die daar net buitenvallen om uiteenlopende redenen) niet rond kunnen komen een studie door de neus geboord.
Om over de belachelijke 2estudieboete van Plasterk nog maar te zwijgen.
Oh zo. Sorry, dan heb ik het verkeerd begrepen. Idd, kansloos.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:54 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het alleen over de rechten studenten in het filmpje? Wat een kippenhok...
En om hoeveel studenten gaat het dan? Want als je beweert dat ze gigantisch op het budget drukken neem ik aan dat je cijfers hebt? Of heb je alleen "bewijzen" in de trand van "ik zie heel veel studenten dit" en "ik ken iemand die dat"?quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat ik het eens ben met de maatregel.
Degenen die het verzieken zijn de studenten die er maar op los lenen en ruim willen leven. Die drukken enorm op het budget (20.000+ euro studieschuld is geen uitzondering). Daardoor wordt mensen die moeten lenen omdat ze naast hun baantje en aanvullende beurs (of die daar net buitenvallen om uiteenlopende redenen) niet rond kunnen komen een studie door de neus geboord.
Om over de belachelijke 2estudieboete van Plasterk nog maar te zwijgen.
Dat lawaai wordt inderdaad veroorzaakt doordat het een collegezaal vol rechtenstudenten is. De 'actievoerders' hebben er niks mee te maken. Bij een zaal vol biologiestudenten was het compleet stil gebleven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:54 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik het alleen over de rechten studenten in het filmpje? Wat een kippenhok...
Ik heb geen cijfers, maar ik ken veel studenten die dit doen. Het gaat er ook eigenlijk niet om hoeveel het er zijn. Het gaat erom dat HUN gedrag het financiele gemak van de minder bedeelde student uiteindelijk aantast.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En om hoeveel studenten gaat het dan? Want als je beweert dat ze gigantisch op het budget drukken neem ik aan dat je cijfers hebt? Of heb je alleen "bewijzen" in de trand van "ik zie heel veel studenten dit" en "ik ken iemand die dat"?
Idd, die zitten toch alleen maar de zooi onder hun schoenen te bestuderen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:41 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Dat lawaai wordt inderdaad veroorzaakt doordat het een collegezaal vol rechtenstudenten is. De 'actievoerders' hebben er niks mee te maken. Bij een zaal vol biologiestudenten was het compleet stil gebleven.
Okee biologiestudenten waren een fout voorbeeld. Die zouden waarschijnlijk inderdaad stil blijven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:51 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Idd, die zitten toch alleen maar de zooi onder hun schoenen te bestuderen.
Hoezo zonder dat je het weet? Ik weet het wel. En met mij erg veel andere studenten, neem ik aan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Je krijgt door de IB groep feitelijk een lening aangesmeerd. Zonder dat je het weet.
Net als die scooter die "opeens" in je tuin stond zeker?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Je krijgt door de IB groep feitelijk een lening aangesmeerd. Zonder dat je het weet. Ik kwam er ook pas achter toen er ineens 800 euro op mijn rekening gestort werd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:01 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Hoezo zonder dat je het weet? Ik weet het wel. En met mij erg veel andere studenten, neem ik aan.
Vreemd, ik kreeg gewoon mijn uitwonende beurs. Heb je de papieren die je op moest sturen wel goed ingevuld=quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.
Ik kan me toch herinneren dat ik de studiefinanciering zelf moest aanvragen?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:07 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Vreemd, ik kreeg gewoon mijn uitwonende beurs.
Oh, zoquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.Zonder aanvraag, zonder wat dan ook.
Klopt. Heb ik ook gehad. En dat is al 7 jaar geleden ofzo.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.Zonder aanvraag, zonder wat dan ook.
Ik ook destijds. Maar ik kreeg het wel per brief aangekondigd, dus ik heb het kunnen stopzetten voor het op mijn rekening kwam. Vooral triest dat ze hem automatisch op maximaal zetten, ook als je daarvoor helemaal niet bijleende.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt. Heb ik ook gehad. En dat is al 7 jaar geleden ofzo.
Ik begrijp het wel hoor, mijn punt was juist dat ik de argumentatie die begint met 'hoe moet ik dan...' niet deel. Mijn uitgangspunt is helemaal niet dat jij die specifieke opleiding op dat niveau zou moeten doen. Dat is ook waarom al die studentenacties altijd blijven hangen in gezeur om de maandelijkse bedragen. Iedereen die aan de universiteit studeert moet dat blijven doen en de volgende generatie ook weer. Dat kader deel ik niet, integendeel, de bezem moet er doorheen, zodat je ongeveer een kwart overhoudt en de rest wordt dan hbo, ipv dat je universiteit nog langer gebruikt om hbo-onderwijs te geven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:20 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Als ik en iemand anders hetzelfde niveau hebben, maar die andere persoon kan WEL 40 uur per week aan zijn studie besteden, omdat hij/zij wel een rijke pappie heeft, dan kan ik daar natuurlijk nooit op een realistische manier mee concurreren. Dan ga je niet meer selecteren op intellectueel niveau maar op inkomen.
Maar wel een deel van 'hun' geld afstaan voor het stupide instittut genaamd 'studefinanciering'quote:Op maandag 1 februari 2010 12:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zeg je dat ook tegen de beroepssteuntrekkers, die geen 40 uur studietijd per week kwijt zijn?
Ja, ik ging dus inderdaad van 225 naar 800 euro.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik ook destijds. Maar ik kreeg het wel per brief aangekondigd, dus ik heb het kunnen stopzetten voor het op mijn rekening kwam. Vooral triest dat ze hem automatisch op maximaal zetten, ook als je daarvoor helemaal niet bijleende.
Ga je van 225 euro gratis per maand ineens naar 700 euro lening per maand (precieze bedragen weet ik niet meer)
Ik zeg alleen dat financiering an sich meestal niet de oplossing is als het gaat om het realiseren van kwaliteit. Daarop is studiefinanciering geen uitzondering. De basisbeurs is daar ook niet voor bedoeld. Die is bedoeld om gelijkheid te scheppen ten aanzien van onderwijskansen. Een goede zaak natuurlijk, maar zoals met alle vormen van financiering leidt het ook tot overmatig gebruik, waaronder door mensen die meer afbreuk doen aan de bedoelde kwaliteit dan goed. Investeren in de toekomst doe je dus niet door iedereen maar tegemoet te komen in de kosten. Als het je om het investeren gaat, investeer dan uitsluitend in talent.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken. Dat kost alleen wel meer tijd, tijd die niet gebruikt kan worden om te werken. Een slimme student kiest er dan voor om zijn studie met zo min mogelijk schulden af te ronden in plaats van een extra aantekening op het diploma.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat financiering an sich meestal niet de oplossing is als het gaat om het realiseren van kwaliteit. Daarop is studiefinanciering geen uitzondering. De basisbeurs is daar ook niet voor bedoeld. Die is bedoeld om gelijkheid te scheppen ten aanzien van onderwijskansen. Een goede zaak natuurlijk, maar zoals met alle vormen van financiering leidt het ook tot overmatig gebruik, waaronder door mensen die meer afbreuk doen aan de bedoelde kwaliteit dan goed. Investeren in de toekomst doe je dus niet door iedereen maar tegemoet te komen in de kosten. Als het je om het investeren gaat, investeer dan uitsluitend in talent.
Echt slimme studenten werken naast hun studie en leren zo ook andere kanten van de maatschappij kennen, leren wat werken is, hebben verantwoordelijkheden en daarnaast ronden ze hun studie af zonder de maatschappij al teveel te kosten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:03 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken. Dat kost alleen wel meer tijd, tijd die niet gebruikt kan worden om te werken. Een slimme student kiest er dan voor om zijn studie met zo min mogelijk schulden af te ronden in plaats van een extra aantekening op het diploma.
1) daar bestaat de stage voorquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Echt slimme studenten werken naast hun studie en leren zo ook andere kanten van de maatschappij kennen, leren wat werken is, hebben verantwoordelijkheden en daarnaast ronden ze hun studie af zonder de maatschappij al teveel te kosten.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je gaat naar de allerhoogste opleiding die er te vinden is en al bijna een half millenium zijn bestaansrecht ontleent aan het zijn van het hoogste, en als je dan talent moet je daarbinnen nog eens een apart programma volgen? Of nog erger, extra vakken doen, nog meer van een te laag niveau.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:03 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken.
Ik heb mijn studieschuld nog nooit als argument ingezet tijdens mijn werk. Kan me niet voorstellen dat anderen dat wel doen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is een afweging die nu al vaak door slaat naar 'werken'.
Daarom vind ik dat idealiter studeren gratis moet zijn. Mét incentives om het wel af te maken. De aansluiting tussen VWO en universiteit moet ook beter. Zowel qua vaardigheden als verwachtingen van de student.
Een topuniversiteit of een extra hoog niveau moet ook mogelijk zijn.
Maarja, zoals hier ook werd gezegd: het aangaan van studieschulden in combinatie met een soepel ontslagrecht zorgt er voor dat ze ook een barve werknemer worden
In mijn ogen moet er juist een drempel aanwezig zijn zodat het studeren niet te vrijblijvend gaat worden. Het inzetten van een financiële drempel is in mijn ogen niet de meest zaligmakende oplossing. Zodra studies gratis worden en er geen consequenties aan verbonden zijn als je niet je best doet dan zal het effect hiervan op de lange termijn negatief zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is een afweging die nu al vaak door slaat naar 'werken'.
Daarom vind ik dat idealiter studeren gratis moet zijn. Mét incentives om het wel af te maken. De aansluiting tussen VWO en universiteit moet ook beter. Zowel qua vaardigheden als verwachtingen van de student.
Een topuniversiteit of een extra hoog niveau moet ook mogelijk zijn.
Misschien, maar zo werkt het niet als je bijvoorbeeld het onderzoek in wil.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Echt slimme studenten werken naast hun studie en leren zo ook andere kanten van de maatschappij kennen, leren wat werken is, hebben verantwoordelijkheden en daarnaast ronden ze hun studie af zonder de maatschappij al teveel te kosten.
Niks moet, mag. Zo'n programma goed afronden geeft een grote voorsprong bij masters die een selectieprocedure hanteren. Zoals onderzoeksmasters.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je gaat naar de allerhoogste opleiding die er te vinden is en al bijna een half millenium zijn bestaansrecht ontleent aan het zijn van het hoogste, en als je dan talent moet je daarbinnen nog eens een apart programma volgen? Of nog erger, extra vakken doen, nog meer van een te laag niveau.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |