abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 20:49:44 #51
145738 superworm
is erbij
pi_77528235
quote:
Op maandag 1 februari 2010 20:42 schreef EricT het volgende:

[..]

Waarom de RUG niet dan
Volgens mij hoorde ik over ácht uni's, waaronder de RUG.

Edit, ohnee, toch niet. Dat was al een tijdje gelee:

http://www.nrc.nl/binnenl(...)iversiteit_Groningen
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77528278
tvp
Op maandag 24 augustus 2009 11:04 schreef Salvad0R het volgende:
Aan alle chicks; eet/drink geen light producten, krijg je tumoren van.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 20:53:05 #53
145738 superworm
is erbij
pi_77528400
quote:
20:14 College van bestuur deelt zorgen bezetters, maar verwerpt hun eisen

Het college van bestuur deelt de zorg van de bezetters van het Bestuursgebouw over een dreigende kaalslag in het hoger onderwijs. Dat schrijft het college in een uitgebreide schriftelijke reactie op het vanochtend gepubliceerde communiqué van de bezetters. Aan hun eisen ten aanzien van de medezeggenschap en het Ublad wordt echter niet tegemoet gekomen.

In zijn verklaring maakt het college duidelijk dat het voor wat betreft de Haagse bezuinigingen op één lijn staat met de bezetters. ‘Nog verdere bezuinigingen op het Hoger Onderwijs zullen leiden tot kaalslag: grotere groepen in het onderwijs en minder contacturen. De Universiteit Utrecht heeft bij meerdere gelegenheden de noodzaak van investeringen in het Hoger Onderwijs bepleit, zoals nog onlangs bij de opening van het Academisch Jaar door de voorzitter van het college van bestuur. Het college deelt dus de zorgen van de studenten.’

Ten aanzien van de mogelijke afschaffing van de basisbeurs neemt het college een genuanceerd standpunt in. Het zegt niet op voorhand tegen een onderzoek naar de mogelijkheden van een vorm van een sociaal leenstelsel te zijn, mits in zo’n onderzoek de belangen en opvattingen van studenten worden meegewogen. ‘Het is van groot belang dat de toegang tot het Hoger Onderwijs gewaarborgd blijft en niet afhankelijk wordt van het inkomen van ouders/verzorgers’, aldus de vanavond om half acht gepubliceerde verklaring.

`Ten aanzien van de ‘Utrechtse’ eisen van de bezetters tonen de collegeleden minder toegeeflijkheid. Zij zeggen zich volstrekt niet te herkennen in het standpunt van de actievoerders dat de medezeggenschap in Utrecht niet serieus genomen wordt. Naar de mening van het college biedt de huidige Wet op het Hoger Onderwijs leden van de Universiteitsraad voldoende ruime bevoegdheden. Een veto-recht bij unanimiteit en de mogelijkheid om bindende referenda te houden, waarom door de bezetters wordt gevraagd, worden dan ook van de hand gewezen. Wel zegt het college toe alles in het werk te zullen stellen om het onderling vertrouwen verder te bevorderen en waar nodig te herstellen.

Dit vertrouwen werd eind vorig jaar onder meer aangetast door het besluit om tegen de unanieme wil van de U-raad de uitgave van het papieren Ublad te staken. In zijn verklaring herhaalt het college dat een digitaal medium naar zijn mening niet alleen zal zorgen voor een beter bereik van de doelgroepen (studenten en medewerkers), en voor de mogelijkheid om sneller in te spelen op de actualiteit, ook biedt het betere mogelijkheden voor debat en discussie. Mocht het bereik over twee jaar niet substantieel zijn gestegen, dan zal opnieuw bekeken worden welke aanpak (inhoud, vorm) de beste is.
Ofwel, zoals verwacht van het rigide UU-bestuur: 'leuke actie, maar we zijn het oneens, want we luisteren bést naar jullie, maar niet nu maar misschien wellicht perhaps eventueel een keer over twee jaar.'

En nogmaals: al deze updates haal ik van http://www.ublad.uu.nl/, de DIGITALE vorm van het tot voor kort OP PAPIER gepubliceerde blad dat in Utrecht de spil is van de protesten. Niet om een lullig slecht gelezen blaadje an sich, maar om de houding van het bestuur. Iets met druppel en emmer.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77528404
"Nederland kenniseconomie" is wat je vaak hoort vanuit Den Haag.
Dan moeten ze vooral iets als de basisbeurs afschaffen (overwegen). Volgens mij kunnen studenten nog niet eens hun kamer daarvan betalen, laat staan collegegeld, boeken en eten & drinken.

Idiotie.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 20:56:31 #55
145738 superworm
is erbij
pi_77528528
Nog een update, ditmaal van een blogger in het Bestuursgebouw op de Uithof zelve;
quote:
Inmiddels heeft het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht schriftelijk gereageerd op het communiqué van de bezetters van het Bestuursgebouw. In een conceptverklaring maken de bestuurders duidelijk dat ze op geen enkele wijze tegemoet willen komen aan de standpunten van de bezetters. Het is de zoveelste trap in het gezicht van studenten.

De enige prioriteit die het College van Bestuur lijkt te hebben is het regelmatig verversen van de aanwezige beveiligers. Verder hebben ze telefonisch laten weten dat eventuele schade aan het gebouw verhaald zal worden op de studenten die voor hun belangen opkomen. Geen enkel probleem natuurlijk. Het is inmiddels duidelijk dat de bezetters een stuk voorzichter en verstandiger omgaan met hun universiteit dan de bestuurders op het pluche.

Het laatste nieuws is dat de onderhandelingen praktisch tot stilstand zijn gekomen. Dit kan ook niet anders wanneer de bobo’s moedwillig voordoen alsof er geen verschil is tussen de opvattingen van de studenten en het gekrakeel uit de conceptverklaring van het College van Bestuur. De meest voorkomende zinsnede in deze verklaring is: “Het College van Bestuur deel de opvatting van de studenten dat…” Het kan nog wel eens een lange avond worden.

Wordt vervolgd…
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 21:02:47 #56
145738 superworm
is erbij
pi_77528855
http://studentenprotestutrecht.wordpress.com/ Hier meer updates en een regulier bijgehouden blog.

Ook Abvakabo FNV schaart zich inmiddels achter de studenten, alsmede de Schoonmakersvakbond en FNV Bondgenoten.
quote:
Abvakabo FNV: Investeer in Wetenschappelijk Onderwijs

In verschillende steden voeren groepen studenten actie tegen de
bezuinigingen die het kabinet wil doorvoeren in het hoger onderwijs.
Abvakabo FNV steunt de studentenprotesten. De komende jaren moet er
juist worden geïnvesteerd in hoger onderwijs en onderzoek, vindt de
vakbond. Kennis, innovatie en onderwijs zijn van groot belang voor de
Nederlandse economie. Het kabinet erkent dit al jaren. Toch blijft
Nederland achter op andere landen, zoals de VS, die juist investeren
in onderwijs en onderzoek.

Abvakabo FNV maakt zich zorgen om de kwaliteit van het onderwijs en
onderzoek aan universiteiten. Verschillende universiteiten hebben de
afgelopen jaren al flink bezuinigd. Dit is ten koste gegaan van de
werkgelegenheid en dreigt ten koste te gaan van de kwaliteit die
docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel kunnen bieden.
Voldoende contacturen en voldoende tijd voor onderzoek en
onderwijsontwikkeling zijn broodnodig voor goed wetenschappelijk
onderwijs en onderzoek. Daar horen ook goede arbeidsvoorwaarden bij.
Binnenkort gaat Abvakabo FNV onderhandelen over een nieuwe cao,
waarbij wordt ingezet op behoud van koopkracht en werkgelegenheid en
ontwikkelingsmogelijkheden voor alle medewerkers aan universiteiten.
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 21:04:58 #57
145738 superworm
is erbij
pi_77528967
En het volledige communiqué waar het College van Bestuur van de UU dus z'n reet mee afveegt:
quote:
Communiqué

Bestuursgebouw Universiteit Utrecht, 1 februari 2010

Het College van Bestuur gaat dit keer te ver, en wij pikken het niet meer! Ondanks alle pogingen om het papieren Ublad te redden met de steun van duizenden studenten, docenten en de gehele Uraad, drukken ze hun beleid gewoon door. Tegelijkertijd vindt er een verschaling van het onderwijs plaats en dreigt de basisbeurs afgeschaft te worden. Daarom voelden wij, de bezetters van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht, ons genoodzaakt om over te gaan tot deze actie om op te komen voor een onafhankelijk papieren Ublad, voor de democratisering van ons universiteitsbestuur, en tegen de bezuinigingen uit Den Haag.

Met de afschaffing van het papieren Ublad is het onmogelijk geworden om de universiteitsgemeenschap goed te informeren en om democratische inspraak te garanderen. De universiteit moet een vrijplaats zijn voor onafhankelijk denken en ruimte bieden aan kritische geluiden. Een onafhankelijke universiteitskrant is juist wat we nodig hebben om de gehele universiteitsgemeenschap aan te zetten tot dialoog en engagement, zowel met elkaar als met de maatschappij.

Wij zien deze kwestie van het Ublad als de zoveelste zet om de universiteit om te vormen tot een bedrijf waarin het bestuur en haar beroepsmanagers alle macht naar zich toetrekken ten koste van democratie, kwaliteit, diversiteit en wetenschappelijke integriteit. Deze kernwaarden waar de universiteit voor zou moeten staan, zouden gereflecteerd moeten worden in de manier waarop de universiteit bestuurd wordt. De universiteit zou bestuurd moeten worden door de universiteitsgemeenschap zelf, in plaats van een kliek niet-democratisch verkozen bestuurders.

Onze zorgen beperken zich niet alleen tot Utrecht, want in heel Nederland vinden ingrijpende hervormingen plaats: de bezuinigingen, de dreigende afschaffing van de basisbeurs (waar de VSNU en de HBO-raad notabene achter staan!), de invoering van het BSA (meest recent in Nijmegen) en het door Plasterk van tafel geschoven voorstel van de “studentassessor” (een student in het College van Bestuur), zijn kwesties die alleen al vorige week in het nieuws waren. De rol van de universiteit en het onderwijs in de maatschappij is te belangrijk om op te bezuinigen en over te leveren aan de markt. Dit proces dat op dit moment wereldwijd aan de gang is, is iets wat per direct gestopt moet worden!

In Europa en wereldwijd is het verzet hiertegen al ver gevorderd met bijna honderd bezettingen en massademonstraties met honderdduizenden mensen (november 2009). Nu dragen wij ons steentje hier aan bij en eisen het volgende:

* Het U-blad in zijn huidige papieren vorm met een onafhankelijke redactie moet permanent gewaarborgd worden door het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht.
* De U-raad van de Universiteit Utrecht kan voor kwesties die zij van groot belang acht, bindende referenda afkondigen die door de Universiteit Utrecht gefaciliteerd moeten worden. Dit wordt in de statuten vastgelegd.
* De U-raad van de Universiteit Utrecht krijgt direct inspraakrecht in alle besluiten van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, in de vorm van een vaste stem bij U-raad meerderheid en een vetorecht bij unanimiteit binnen de U-raad.
* Alle participanten en betrokkenen van de bezetting van het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht d.d. 1 februari 2010 worden vrijgesteld van alle vervolging, nu en in de toekomst, door de Universiteit Utrecht en andere partijen en mogen het gebouw en terrein zonder inmenging van derden verlaten.
* De huidige minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Ronald Plasterk, biedt publiekelijk zijn excuses aan aan de Nederlandse maatschappij voor de verschraling van onderwijs tijdens zijn wacht.
* Het kabinet zegt publiekelijk toe de bezuinigingsdrang een halt toe te roepen en in het hoger onderwijs netto meer te investeren per capita.

Onze taak als studentenactivisten zal ook niet afgelopen zijn voor wij gehoord zijn en onze eisen zijn ingewilligd. Wij roepen daarom elke scholier, student, docent en ouder op zich ook te verzetten tegen de verschraling van ons onderwijs en zich hard te maken voor gedegen openbaar onderwijs waar iedereen recht op heeft. Red ons onderwijs!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534064
quote:
In Rotterdam houden tien studenten twee collegezalen van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) bezet.
Gelukkig, de meeste studenten komen dus nog gewoon studeren bij de EUR. Iemand een idee in welke collegezalen dit langharig tuig zit?
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 22:48:13 #59
145738 superworm
is erbij
pi_77534076
Wow, stormlooptopic

Nou ja, ik hou me er wel mee bezig. Nieuwe update:
quote:
22:39 Bezetters teleurgesteld over reactie college

“Een verklaring die nauwelijks meer kansen op een vergelijk biedt dan het vanmiddag gehouden gesprek.” Dat is de reactie van woordvoerder Mats van de bezetters van het Bestuursgebouw.

Terwijl de studenten zich na een door sympthisanten gebrachte warme maaltijd voorbereiden op de nacht, spreekt Mats zijn teleurstelling uit over de onwrikbare houding van het college van bestuur. “Men is duidelijk niet bereid om ook maar een duimbreed toe te geven. Ik vind de opstelling van het college ronduit dictatoriaal.

Extra geïrriteerd zijn de studenten door de manier waarop het college van bestuur omgaat met de twee al sinds vanochtend actieve receptionisten. “De halsstarrige weigering van het college om het Bestuursgebouw onbewaakt te laten betekent in feite dat men deze twee mensen de dupe laat worden van een conflict met studenten.”

Op de vraag of dit probleem niet ook de schuld van de bezetters is, die weigerden om de twee te laten aflossen, antwoordt Mats: “Dat klopt, maar we wilden in de gegeven situatie geen enkel risico lopen. Overigens hebben we inmiddels besloten om een aflossing toe te staan. Nog voor elf uur zal de nieuwe receptionist hier zijn.”

Ondanks de ontstane patstelling hoopt de woordvoerder van de bezetters dat er dinsdag toch nog een nieuw gesprek met het college van bestuur zal volgen. “Maar als men blijft weigeren om ook maar de kleinste concessie te doen, zal zo’n gesprek weinig zin hebben.”
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 22:49:01 #60
145738 superworm
is erbij
pi_77534109
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:47 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

langharig tuig
Wow, heb je van je rechtse kornuiten ook twee woordjes geleerd? En waar blijft 'werkschuw'? En 'anarchistisch'? Laat die GODvergeten schellen 'es van je ogen vallen man. Als de stufi eraan gaat komt dat erop neer dat alleen studenten met ouders die 300+ euro in de maand kunnen missen nog kunnen studeren. De rest kan doodvallen. Hele rechtse instelling he! Survival of the fittest richest!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534182
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:

[..]

Wow, heb je van je rechtse kornuiten ook twee woordjes geleerd?
Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties, zeker niet als andere studenten belemmerd worden om gewoon hun studie te volgen.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 22:51:27 #62
145738 superworm
is erbij
pi_77534230
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:50 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, het is een flut omschrijving, maar ik kon even niet op een betere term komen. Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor dit soort acties.
Want je hebt een hekel aan de kenniseconomie? Je wil Nederland langzaam achterlijk laten worden zodat we het nieuwe lagelonenland van Europa zijn?
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534308
Ik heb er wel een goed woord voor over, terwijl ik het niet eens per se hevig met ze eens ben. Maar ze doen tenminste wat en staan voor wat ze vinden. Verder hoor ik om me heen (buiten de studentenwereld heb ik het nu over) alleen maar passief geklaag.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 22:55:34 #64
145738 superworm
is erbij
pi_77534462
om mijn voorbeeld te illustreren: een sociaal leenstelsel gaat ook niet werken. Mijn ouders vallen, ondanks het schamele lerarenbaantje van mijn pa, buiten alle voorzieningen voor hulpbehoevenden. Het komt erop neer dat dankzij een aantal kinderen zij niet tegemoet kunnen komen in de studiekosten. Dus moet ik die 265 in mijn huur steken. Plus nog 100 bijlenen voor diezelfde huur. Plus werken voor mijn levensonderhoud, gaslichtwater, telefoon, internet, ALLES. Dat komt nu neer op 20-30 u per week werken, en dan mag ik blij zijn en in m'n handjes klappen als ik uberhaupt rond kom. Vaak zit ik een week bij mijn ouders uit pure geldnood. Nu al. Niet iederéén kan eeuwig van pappie en mammie blijven potverteren. En dat terwijl studeren, en dat moet jij wel weten Bolkesteijn, officieel wordt gezien als een FULLTIME baan. In dat opzicht zou ik nu dus al op 70u per week zitten. Inderdaad is het zo dat ik alleen al dankzij deze omstandigheden studievertraging oploop; het is gewoon niet te verhapstukken.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534472
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:19 schreef superworm het volgende:
Goede zaak. Studenten lenen zich al helemaal suf, en het verdwijnen van het enige overblijvende studenten-magazine U-Blad is ook een grote blamage.
Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Sanity is (not) statistical
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 22:57:30 #66
145738 superworm
is erbij
pi_77534571
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ja, voor bier, uitgaan en studiereisjes over het algemeen. Of ik had echt toevallig al die uitzonderingen in mijn jaar zitten die daarvoor leenden, terwijl alle andere studenten wel leren voor tentamens en hard werken.
Ik kan me daar inderdaad weinig in herkennen. Noch vele van mijn medestudenten. Mijn ervaring persoonlijk is dat de studenten die daadwerkelijk altijd in de kroeg hangen en lekker op reis gaan, dit NIET van de debielige 300 euro max lening per maand doen, maar van het geld dat hun ouders ze met bakken tegelijk toeschuiven.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534609
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:49 schreef superworm het volgende:
En 'anarchistisch'?
Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.
quote:
Laat die GODvergeten schellen 'es van je ogen vallen man. Als de stufi eraan gaat komt dat erop neer dat alleen studenten met ouders die 300+ euro in de maand kunnen missen nog kunnen studeren. De rest kan doodvallen. Hele rechtse instelling he! Survival of the fittest richest!
Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.

Wellicht is het een aardige kans om hier op in te springen voor de universiteiten/hogescholen, betalen per vak. Dan kun je langer studeren zonder extra kosten.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:01:24 #68
145738 superworm
is erbij
pi_77534806
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Leuk dat je de term anarchistisch aanhaalt, de meeste van deze figuren pleiten juist voor een sterk aanwezige overheid in de samenleving.
[..]

Ik zie het probleem van lenen niet, het is een uitgelezen manier om in een situatie waarin kasstromen niet met elkaar in de pas lopen (lees: meer uitgaven dan inkomsten) de eindjes aan elkaar te passen. En ja studeren is een dure grap, maar het levert ook heel veel op, bovendien denk ik dat men effectiever gaat studeren (niet perse korter, dat hoeft van mij helemaal niet) en dat is wel zo eerlijk naar de vuilnisman en timmerman die onze dure studies mede betalen.
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534817
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:55 schreef superworm het volgende:
om mijn voorbeeld te illustreren: een sociaal leenstelsel gaat ook niet werken. Mijn ouders vallen, ondanks het schamele lerarenbaantje van mijn pa, buiten alle voorzieningen voor hulpbehoevenden. Het komt erop neer dat dankzij een aantal kinderen zij niet tegemoet kunnen komen in de studiekosten. Dus moet ik die 265 in mijn huur steken. Plus nog 100 bijlenen voor diezelfde huur. Plus werken voor mijn levensonderhoud, gaslichtwater, telefoon, internet, ALLES. Dat komt nu neer op 20-30 u per week werken, en dan mag ik blij zijn en in m'n handjes klappen als ik uberhaupt rond kom. Vaak zit ik een week bij mijn ouders uit pure geldnood. Nu al. Niet iederéén kan eeuwig van pappie en mammie blijven potverteren. En dat terwijl studeren, en dat moet jij wel weten Bolkesteijn, officieel wordt gezien als een FULLTIME baan. In dat opzicht zou ik nu dus al op 70u per week zitten. Inderdaad is het zo dat ik alleen al dankzij deze omstandigheden studievertraging oploop; het is gewoon niet te verhapstukken.
Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.

Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
Sanity is (not) statistical
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:02:39 #70
145738 superworm
is erbij
pi_77534862
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:58 schreef Bolkesteijn het volgende:

Wellicht is het een aardige kans om hier op in te springen voor de universiteiten/hogescholen, betalen per vak. Dan kun je langer studeren zonder extra kosten.
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77534977
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef superworm het volgende:
'Levert veel op', ja ja. Er wordt altijd bij gehaald dat een academicus HEEEEL VEEEL gaat verdienen, terwijl ze juist in de kritieke periode van aflossing (om en nabij tot hun 35e) juist helemaal niet zoveel meer verdienen. Ja, of je moet iets economisch of met rechten doen, maar verder mag je na het afstuderen God op je blote knietjes danken als je netto 1500 overhoudt. Echt geen vetpot meer voor de meesten. Op dat punt, je 22e, met een schuld van nu al 15.000 en bij deze maatregelen 27.000 euro zitten is écht geen kleinigheid.
Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:04:50 #72
145738 superworm
is erbij
pi_77534987
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:01 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Als je bij je ouders kan zitten als je geldnood hebt, kun je toch ook gewoon daar wonen tijdens je studie? En twintig, dertig uur per week werken plus een uitwonende beurs, dat is niet gek hoor. Dan moet je toch al gauw rond de 1000 euro per maand zitten, daar moet je behoorlijk royaal van kunnen leven.

Overigens werkte ik tijdens m'n studie ook rond de 22 - 25 uur per week en heb ik een jaar zelfs met extra vakken gedaan, 90 ECTS in een jaar, en daarnaast 20 uur reistijd per week omdat ik geen betaalbare kamer kon vinden. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je studie, maar een of twee dagen per week werken moet kunnen als je niet heel veel colleges hebt, lijkt me.
Puur alleen al het feit dat een student moet werken om z'n leven te bekostigen is fout. Studie wordt gezien als een 40 uur-werkweek. Is dat niet zo? Prima! Maak dan ook in één klap alle studenten beroepsbevolking. Niet werken is de overheid aan je deur en sollicitatieplicht.
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_77535030
Moeten die luie uitvreters niet werken ofzo ?
pi_77535066
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:02 schreef superworm het volgende:
Ah, je gaat dus voor een écht volledige rigoureuze uitholling van het onderwijs. Waarom niet per woord van de leraar betalen? Of medewerkers laten concurreren in prijs: ik ben beter dus ik kost meer? Wat een absurd idee zeg. Marktwerking kan ook té ver doorschieten.
2 halen, 1 betalen, ik zie het wel zitten. Waarom zou ik daarmee voor uitholling van het onderwijs pleiten? Ik pleit voor een andere financiering, dat is heel wat anders. Ook ik ben natuurlijk voor goed onderwijs.
  Redactie Frontpage maandag 1 februari 2010 @ 23:08:04 #75
145738 superworm
is erbij
pi_77535157
quote:
Op maandag 1 februari 2010 23:04 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat er relatief weinig verdiend wordt komt juist omdat er ontzettend veel inkomen op gaat aan allerlei herverdelingen. En ik bepleit op dat vlak een integrale aanpak, het terugdringen van allerlei inkomstenherverdeling (direct via loonbelasting of indirect via de overige belastingen) zal er toe leiden dat de inkomsten omhoog gaan.
Die herverdelingen lopen al de spuigaten uit vanaf 20K, zie het GS-artikel hierover vandaag; elke euro boven die 20.000 wordt door de overheid in tweeën gesneden en de helft geïnd. Ik ben het volledig met je eens op dit vlak, en een groot voorstander van het terugdringen van de overheid (en haar ridicule belastingdruk) tot een acceptabel niveau waarbij alleen voor de meest basale dingen wordt betaald (infrastructuur, zorg, onderwijs), maar juist het onderwijs - en niet specifiek omdat ik student ben - lijkt me niet een post waar je op moet gaan bezuinigen.

Zeker als je kijkt naar 20 jaar geleden, toen de stufi werd ingesteld. Studenten kregen toen bijna 600 gulden per maand, een half arbeidersloon. Nu is dat 265. Zie je een arbeider nog z'n bed uit komen voor 570 netto?
op FOK!
op Facebook
op de website
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')