Ik heb geen cijfers, maar ik ken veel studenten die dit doen. Het gaat er ook eigenlijk niet om hoeveel het er zijn. Het gaat erom dat HUN gedrag het financiele gemak van de minder bedeelde student uiteindelijk aantast.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:37 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
En om hoeveel studenten gaat het dan? Want als je beweert dat ze gigantisch op het budget drukken neem ik aan dat je cijfers hebt? Of heb je alleen "bewijzen" in de trand van "ik zie heel veel studenten dit" en "ik ken iemand die dat"?
Idd, die zitten toch alleen maar de zooi onder hun schoenen te bestuderen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:41 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Dat lawaai wordt inderdaad veroorzaakt doordat het een collegezaal vol rechtenstudenten is. De 'actievoerders' hebben er niks mee te maken. Bij een zaal vol biologiestudenten was het compleet stil gebleven.
Okee biologiestudenten waren een fout voorbeeld. Die zouden waarschijnlijk inderdaad stil blijven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 16:51 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Idd, die zitten toch alleen maar de zooi onder hun schoenen te bestuderen.
Hoezo zonder dat je het weet? Ik weet het wel. En met mij erg veel andere studenten, neem ik aan.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Je krijgt door de IB groep feitelijk een lening aangesmeerd. Zonder dat je het weet.
Net als die scooter die "opeens" in je tuin stond zeker?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:00 schreef Mutant01 het volgende:
Je krijgt door de IB groep feitelijk een lening aangesmeerd. Zonder dat je het weet. Ik kwam er ook pas achter toen er ineens 800 euro op mijn rekening gestort werd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia
Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:01 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Hoezo zonder dat je het weet? Ik weet het wel. En met mij erg veel andere studenten, neem ik aan.
Vreemd, ik kreeg gewoon mijn uitwonende beurs. Heb je de papieren die je op moest sturen wel goed ingevuld=quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.
Ik kan me toch herinneren dat ik de studiefinanciering zelf moest aanvragen?quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:05 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zonder enige berichtgeving. Zonder enige aanleiding. Ik heb het zelf moeten stopzetten. Kijk maar op de website, je moet zelf aangeven dat je een nullening wil. Doe je dat niet, dan krijg je gewoon zonder bericht de maximale lening.
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:07 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Vreemd, ik kreeg gewoon mijn uitwonende beurs.
Oh, zoquote:Op woensdag 3 februari 2010 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.Zonder aanvraag, zonder wat dan ook.
Klopt. Heb ik ook gehad. En dat is al 7 jaar geleden ofzo.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:08 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, tijden de normale stufi periode wel. Maar als je stufi-periode afgelopen is...... dan is het een ander verhaal. Dan krijg je automatisch een lening.Zonder aanvraag, zonder wat dan ook.
Ik ook destijds. Maar ik kreeg het wel per brief aangekondigd, dus ik heb het kunnen stopzetten voor het op mijn rekening kwam. Vooral triest dat ze hem automatisch op maximaal zetten, ook als je daarvoor helemaal niet bijleende.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Klopt. Heb ik ook gehad. En dat is al 7 jaar geleden ofzo.
Ik begrijp het wel hoor, mijn punt was juist dat ik de argumentatie die begint met 'hoe moet ik dan...' niet deel. Mijn uitgangspunt is helemaal niet dat jij die specifieke opleiding op dat niveau zou moeten doen. Dat is ook waarom al die studentenacties altijd blijven hangen in gezeur om de maandelijkse bedragen. Iedereen die aan de universiteit studeert moet dat blijven doen en de volgende generatie ook weer. Dat kader deel ik niet, integendeel, de bezem moet er doorheen, zodat je ongeveer een kwart overhoudt en de rest wordt dan hbo, ipv dat je universiteit nog langer gebruikt om hbo-onderwijs te geven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 15:20 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je begrijpt het niet. Als ik en iemand anders hetzelfde niveau hebben, maar die andere persoon kan WEL 40 uur per week aan zijn studie besteden, omdat hij/zij wel een rijke pappie heeft, dan kan ik daar natuurlijk nooit op een realistische manier mee concurreren. Dan ga je niet meer selecteren op intellectueel niveau maar op inkomen.
Maar wel een deel van 'hun' geld afstaan voor het stupide instittut genaamd 'studefinanciering'quote:Op maandag 1 februari 2010 12:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zeg je dat ook tegen de beroepssteuntrekkers, die geen 40 uur studietijd per week kwijt zijn?
Ja, ik ging dus inderdaad van 225 naar 800 euro.quote:Op woensdag 3 februari 2010 17:37 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik ook destijds. Maar ik kreeg het wel per brief aangekondigd, dus ik heb het kunnen stopzetten voor het op mijn rekening kwam. Vooral triest dat ze hem automatisch op maximaal zetten, ook als je daarvoor helemaal niet bijleende.
Ga je van 225 euro gratis per maand ineens naar 700 euro lening per maand (precieze bedragen weet ik niet meer)
Ik zeg alleen dat financiering an sich meestal niet de oplossing is als het gaat om het realiseren van kwaliteit. Daarop is studiefinanciering geen uitzondering. De basisbeurs is daar ook niet voor bedoeld. Die is bedoeld om gelijkheid te scheppen ten aanzien van onderwijskansen. Een goede zaak natuurlijk, maar zoals met alle vormen van financiering leidt het ook tot overmatig gebruik, waaronder door mensen die meer afbreuk doen aan de bedoelde kwaliteit dan goed. Investeren in de toekomst doe je dus niet door iedereen maar tegemoet te komen in de kosten. Als het je om het investeren gaat, investeer dan uitsluitend in talent.quote:Op woensdag 3 februari 2010 14:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Oh werkelijk? En hoe ga ik ooit door die selectie heenkomen als ik 20 uur per week moet werken enkel en alleen zodat ik geen 5 uur per dag in de trein hoef te zitten omdat ik geen kamer kan veroorloven?
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken. Dat kost alleen wel meer tijd, tijd die niet gebruikt kan worden om te werken. Een slimme student kiest er dan voor om zijn studie met zo min mogelijk schulden af te ronden in plaats van een extra aantekening op het diploma.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:36 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Ik zeg alleen dat financiering an sich meestal niet de oplossing is als het gaat om het realiseren van kwaliteit. Daarop is studiefinanciering geen uitzondering. De basisbeurs is daar ook niet voor bedoeld. Die is bedoeld om gelijkheid te scheppen ten aanzien van onderwijskansen. Een goede zaak natuurlijk, maar zoals met alle vormen van financiering leidt het ook tot overmatig gebruik, waaronder door mensen die meer afbreuk doen aan de bedoelde kwaliteit dan goed. Investeren in de toekomst doe je dus niet door iedereen maar tegemoet te komen in de kosten. Als het je om het investeren gaat, investeer dan uitsluitend in talent.
Echt slimme studenten werken naast hun studie en leren zo ook andere kanten van de maatschappij kennen, leren wat werken is, hebben verantwoordelijkheden en daarnaast ronden ze hun studie af zonder de maatschappij al teveel te kosten.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:03 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken. Dat kost alleen wel meer tijd, tijd die niet gebruikt kan worden om te werken. Een slimme student kiest er dan voor om zijn studie met zo min mogelijk schulden af te ronden in plaats van een extra aantekening op het diploma.
1) daar bestaat de stage voorquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:08 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Echt slimme studenten werken naast hun studie en leren zo ook andere kanten van de maatschappij kennen, leren wat werken is, hebben verantwoordelijkheden en daarnaast ronden ze hun studie af zonder de maatschappij al teveel te kosten.
Dat slaat natuurlijk nergens op. Je gaat naar de allerhoogste opleiding die er te vinden is en al bijna een half millenium zijn bestaansrecht ontleent aan het zijn van het hoogste, en als je dan talent moet je daarbinnen nog eens een apart programma volgen? Of nog erger, extra vakken doen, nog meer van een te laag niveau.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:03 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Helaas wordt er met deze regeling niet in talent geïnvesteerd. Studenten die excelleren kunnen een honours programma volgen, of extra vakken.
Ik heb mijn studieschuld nog nooit als argument ingezet tijdens mijn werk. Kan me niet voorstellen dat anderen dat wel doen.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is een afweging die nu al vaak door slaat naar 'werken'.
Daarom vind ik dat idealiter studeren gratis moet zijn. Mét incentives om het wel af te maken. De aansluiting tussen VWO en universiteit moet ook beter. Zowel qua vaardigheden als verwachtingen van de student.
Een topuniversiteit of een extra hoog niveau moet ook mogelijk zijn.
Maarja, zoals hier ook werd gezegd: het aangaan van studieschulden in combinatie met een soepel ontslagrecht zorgt er voor dat ze ook een barve werknemer worden
In mijn ogen moet er juist een drempel aanwezig zijn zodat het studeren niet te vrijblijvend gaat worden. Het inzetten van een financiële drempel is in mijn ogen niet de meest zaligmakende oplossing. Zodra studies gratis worden en er geen consequenties aan verbonden zijn als je niet je best doet dan zal het effect hiervan op de lange termijn negatief zijn.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:09 schreef Klopkoek het volgende:
Dat is een afweging die nu al vaak door slaat naar 'werken'.
Daarom vind ik dat idealiter studeren gratis moet zijn. Mét incentives om het wel af te maken. De aansluiting tussen VWO en universiteit moet ook beter. Zowel qua vaardigheden als verwachtingen van de student.
Een topuniversiteit of een extra hoog niveau moet ook mogelijk zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |