abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 januari 2010 @ 20:24:40 #1
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77024958
China dwingt industriële bedrijven compleet naar China te verhuizen, als China hiermee doorgaat dan hebben we binnenkort alleen nog maar de geldschuifindustrie, de gesubsidieerde landbouw en de ambtenaarij over
quote:
Wärtsilä schrapt 570 banen
19 januari 2010, 13:04 | BNR.nl

De Finse fabrikant Wärtsilä schrapt in Nederland de hele productie van scheepsmotoren. Daarmee gaan 570 van de ruim 1500 banen verloren. De ingreep maakt onderdeel uit van een wereldwijde reorganisatie, waardoor in totaal 1400 banen vervallen.

Het concern verplaatst de productie van scheepsmotoren naar China. Daar is de maritieme markt nog sterk aan het groeien. In andere delen van de wereld is het aantal orders sterk teruggelopen door de economische neergang.

De banen verdwijnen in de loop van dit jaar. Volgens vakbond De Unie wordt een vestiging in Drunen het hardst getroffen. Daar vallen vierhonderd ontslagen. Wärtsilä schrapt volgens de bond in Zwolle ruim honderd banen; in Schiedam gaat het om dertig banen.

Booming China

De Unie-vertegenwoordiger George Kruithof sprak van een ‘enorme klap’. ‘De markt is gigantisch ingestort. China is nog booming. Chinezen zijn ook protectionistischer geworden. Zij eisen dat onderdelen voor schepen in China worden gemaakt.’

[ Bericht 1% gewijzigd door Deprater op 19-01-2010 20:37:22 ]
pi_77025714
quote:
Chinezen zijn ook protectionistischer geworden. Zij eisen dat onderdelen voor schepen in China worden gemaakt.’
Niet de overheid, alleen de endconsumer ..
pi_77025757
8% groei van het BNP per jaar moet toch ergens vandaan komen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_77026125
En ze hebben ook nog eens zoveel geld dat ze 't ook echt kunnen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_77065997
Dit viel te voorspellen natuurlijk. Hier in het westen verdwijnt steeds meer werk richting China, het word tijd om dat tij te keren lijkt mij. Maar natuurlijk moet eerst Wilders vervolgt worden, uitkeringstrekkers dood geknuffeld worden en de Oorlog in Afghanistan gewonnen worden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_77068811
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:53 schreef xenobinol het volgende:
Dit viel te voorspellen natuurlijk. Hier in het westen verdwijnt steeds meer werk richting China, het word tijd om dat tij te keren lijkt mij. Maar natuurlijk moet eerst Wilders vervolgt worden, uitkeringstrekkers dood geknuffeld worden en de Oorlog in Afghanistan gewonnen worden

Gelukkig kunnen we in dit land allemaal nog rechter of desnoods advocaat worden, als er hier echt niks meer te doen is. En dan dag in dag uit elkaar een proces aan doen, zo krijg je het geld wel rondgepompt.
pi_77070539
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 20:47 schreef LinkdumpLoetje het volgende:

[..]

Gelukkig kunnen we in dit land allemaal nog rechter of desnoods advocaat worden, als er hier echt niks meer te doen is. En dan dag in dag uit elkaar een proces aan doen, zo krijg je het geld wel rondgepompt.
Als de rechtelijke macht dezelfde ijver aan de dag gelegd had in de zaak Baran, zat deze nog steeds vast. Nu mag HB gaat bedelen bij de Ottomanen of hij a.u.b. achter de tralies mag

Onze 'leiders' hebben geen visie en de uitvoerders zijn 'kneuzen', het is te hopen dat rechters weer meer het gezonde verstand gaan gebruiken en uit hun ivoren torens komen.
I'll sing you a lullaby.
pi_77070748
Weer on-topic, mijn vorige werkgever deed al 30 jaar zaken met China, volgens hem is het een logisch gevolg van ons handelen dat China alles gaat overnemen. Hij zei altijd:"we kunnen alleen maar proberen zo veel mogelijk welvaart te vragen voor de strop waarmee de Chinezen ons gaan ophangen".
I'll sing you a lullaby.
pi_77071023
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:21 schreef xenobinol het volgende:
Weer on-topic, mijn vorige werkgever deed al 30 jaar zaken met China, volgens hem is het een logisch gevolg van ons handelen dat China alles gaat overnemen. Hij zei altijd:"we kunnen alleen maar proberen zo veel mogelijk welvaart te vragen voor de strop waarmee de Chinezen ons gaan ophangen".
Precies wat de Amerikanen tot nu toe altijd hebben gedaan dus.
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:27:10 #10
179598 Deprater
pi_77071042
Nederland en de hele EU leeft op veeeel te grote voet, de schulden stapelen zich op.

Het is de vraag hoelang het duurt voor alle import betaald moet worden in Chinese valuta
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:49:44 #11
251438 Mertofzo
ffffffffffffuuuuuuuuuuuuuuuuuu
pi_77072249
Zolang de consumenten daar meer blijven uitgeven komt er vanzelf ook meer vraag naar producten uit het buitenland. Maar de economie kan daar ook net als Japan in de jaren 80 oververhitten. De regering daar heeft 1/4 van het gdp uit geleend aan bedrijven/consumenten. De vraag is of het geld ook goed terecht komt, maar schatting was het zo dat 2/3 van het geleende geld naar aandelenmarkten en in huizen ging.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mertofzo op 20-01-2010 21:50:28 (typo) ]
pi_77072346
Stond er in China ook niet ergens zo'n compleet nieuw gebouwde lege stad?
Edit: Ordos.

Rond 1.20

Is oa gebouwd om het GDP op te krikken..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77072586
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:51 schreef capricia het volgende:

Rond 1.20

Dit hele verhaal is een beetje overdreven. Het gaat slechts om één wijk in een stad waar verder weinig mis mee is.
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:57:25 #14
251438 Mertofzo
pi_77072651
quote:
Volgens mij ook, Ordos heet die stad dacht ik. Ja als je je Gdp cijfer wilt laten groeien terwijl de export is ingestort in (2008 en 2009 een deel) moet je de klap opvangen door de overheid te laten investeren. Opzich is dat alleen een wijk, maar ook in andere steden zijn de prijzen hard gestegen.

GDP = private consumption + gross investment + government spending + (exports − imports)
pi_77072791
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:56 schreef LinkdumpLoetje het volgende:

[..]

Dit hele verhaal is een beetje overdreven. Het gaat slechts om één wijk in een stad waar verder weinig mis mee is.
Steden zijn daar ook wel wat groter dan hier. En als het slechts een wijk betreft zal het wel meevallen...het is dus niet zo dat die lege wijken als paddenstoelen uit de grond schieten?

Dit is wat ik er van kan vinden:
quote:
De stad Ordos in Binnen-Mongolië is gebouwd met miljarden overheidssteun. Alleen woont er niemand omdat het leven er niet te betalen is. (Zie video vanaf 1:20)

Steden blijven stug doorbouwen om te voldoen aan de groeicijfers die vanuit de hoofdstad worden opgelegd. Zelfs als er niemand komt wonen.
Recent nog won het Nederlandse architectenbureau VMX Architects de opdracht om voor Ordos een 43 miljoen euro kostend Hilton-hotel te ontwerpen.

De huizen in de verlaten nieuwbouwwijken van Ordos zijn volgens de autoriteiten allemaal verkocht. Toch staan ze leeg omdat de eigenaren de koophuizen louter als investering zien. In China kun je je geen buil vallen aan onroerend goed is de algemeen heersende overtuiging. De mislukte projecten roepen de vraag op of China de constante groei van de economie nog lang kan volhouden.
Bron
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77073024
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:00 schreef capricia het volgende:

[..]

Steden zijn daar ook wel wat groter dan hier.. maar dit is wat ik er van kan vinden:
[..]

Bron
Ja, nogmaals, volgens mij is dat hele verhaal een beetje overdreven. Daar zijn de media goed in. En omdat wij geen kennis hebben van die regio geloven we het al gauw. Ook omdat we het in onze sensatiezucht willen geloven.

Hier meer info over Ordos:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ordos_City

1,4 miljoen inwoners, veel rijkdom en ruimte zat. Bouw er een wijk bij, laat dat leegstaan en maak er een youtube-filmpje van. Dan lijkt het al gauw alsof een hele stad leegstaat.
pi_77073639
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 20:24 schreef Deprater het volgende:
China dwingt industriële bedrijven compleet naar China te verhuizen, als China hiermee doorgaat dan hebben we binnenkort alleen nog maar de geldschuifindustrie, de gesubsidieerde landbouw en de ambtenaarij over
[..]

Dat is waar mensen op gestemd hebben, didn't see it coming?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  woensdag 20 januari 2010 @ 22:17:28 #18
179598 Deprater
pi_77073771
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:56 schreef LinkdumpLoetje het volgende:

[..]

China sleept er wel industrie naar toe
pi_77073844
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:04 schreef LinkdumpLoetje het volgende:
1,4 miljoen inwoners, veel rijkdom en ruimte zat. Bouw er een wijk bij, laat dat leegstaan en maak er een youtube-filmpje van. Dan lijkt het al gauw alsof een hele stad leegstaat.
Het gaat niet om zomaar een wijk, het gaat om een complete nieuwe stad. Ordos bestaat uit een oude stad en een nieuwe stad. Vrijwel de complete nieuwe stad Ordos staat leeg, in de oude stad wonen wel heel veel mensen.
pi_77074020
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het gaat niet om zomaar een wijk, het gaat om een complete nieuwe stad. Ordos bestaat uit een oude stad en een nieuwe stad. Vrijwel de complete nieuwe stad Ordos staat leeg, in de oude stad wonen wel heel veel mensen.
Zo staat het niet op die wikipedia-pagina. Heb er toen nog wat info over gezocht op de internets en heb toch echt het idee dat e.e.a. een beetje opgeklopt is door de media, in dit geval Al-Jazeera.
  woensdag 20 januari 2010 @ 22:31:22 #21
179598 Deprater
pi_77074563
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:18 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

kennelijk is het puur speculatie geweest, komt wel goed
pi_77075101
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 22:31 schreef Deprater het volgende:
kennelijk is het puur speculatie geweest, komt wel goed
Het hangt er wel vanaf hoe het goed komt. De kredietcrisis is natuurlijk ook gewoon een correctie, maar heeft wel vervelende gevolgen voor sommigen. Goedkoop geld kan tot hele rare dingen leiden en ik vermoed dat dat ook hier gespeeld heeft toen investeerders besloten deze onzin te gaan kopen.
pi_77075565
Uiteindelijk komt alles altijd goed.
  woensdag 20 januari 2010 @ 23:38:25 #24
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77078213
quote:

Rond 1.20

Een soort Blauwe Stad in het groot
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  donderdag 21 januari 2010 @ 17:03:35 #25
251438 Mertofzo
pi_77110084
Mooi land, dat China. Volgens mij was Amerikaanse wereldheerschappij zo erg nog niet. .
For great justice!
  donderdag 21 januari 2010 @ 19:50:20 #27
179598 Deprater
pi_77110523
Nederland gebruikt de staatsschuld om aan ontwikkelingswerk te doen, oorlog te voeren en de landbouwsubsidies te betalen

China verdient echt geld en een dikke pluim
pi_77110898
Er blijft echt helemaal niets over in de westerse wereld hè? We mogen blij zijn dat de Chinezen onze kleren niet afpakken. Echt, Europa is echt gedoemd. Niet alleen door de schulden maar ook door de verdeeldheid, we kunnen geen vuist maken. Stelletje zwakzinnigen in dit werelddeel. . Niet zo vreemd om te zien hoe China de wereldmacht over heeft genomen. Ja, heeft genomen. De USA is al lang geen wereldspeler meer.
For great justice!
pi_77111128
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:56 schreef Q. het volgende:
Er blijft echt helemaal niets over in de westerse wereld hè? We mogen blij zijn dat de Chinezen onze kleren niet afpakken. Echt, Europa is echt gedoemd. Niet alleen door de schulden maar ook door de verdeeldheid, we kunnen geen vuist maken. Stelletje zwakzinnigen in dit werelddeel. . Niet zo vreemd om te zien hoe China de wereldmacht over heeft genomen. Ja, heeft genomen. De USA is al lang geen wereldspeler meer.
Wij zijn te democratisch, daarom duurt het hier allemaal een stuk langer... (zou niet anders willen hoor!).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77111449
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:01 schreef capricia het volgende:

[..]

Wij zijn te democratisch, daarom duurt het hier allemaal een stuk langer... (zou niet anders willen hoor!).
Dat werkt nu anders behoorlijk tegen ons. China zit de hele wereld leeg te roven voor haar eigen goed (kijk naar Afrika) en wij zitten er over te overleggen en moties van afkeuring aan te nemen. En ondertussen lachen die chinezen zich dood om die idiote westerlingen. .

Wel interessant, zo'n machtsoverdracht.
For great justice!
pi_77133923
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:08 schreef Q. het volgende:

[..]

Dat werkt nu anders behoorlijk tegen ons. China zit de hele wereld leeg te roven voor haar eigen goed (kijk naar Afrika) en wij zitten er over te overleggen en moties van afkeuring aan te nemen. En ondertussen lachen die chinezen zich dood om die idiote westerlingen. .

Dan moeten we als europa ook maar weer het protectionisme gaan omarmen. Ik heb nog steeds het idee dat de globalisering alleen maar erdoorheen gedrukt is om een tijdelijk periode veel spullen voor onze westerse wereld goedkoop te kunnen laten produceren.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:40:51 #32
179598 Deprater
pi_77136050
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 20:08 schreef Q. het volgende:

[..]

En de arrogante westerling sleept miljarden aan ontwikkelingshulp naar Afrikaanse dictators de staatsschuld in het westen stijgt tot astronomische hoogte want dat geld moet geleend worden van China
pi_77138593
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:21 schreef xenobinol het volgende:
wie is 'ons'?
pi_77138673
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:50 schreef Deprater het volgende:
Nederland gebruikt de staatsschuld om aan ontwikkelingswerk te doen, oorlog te voeren en de landbouwsubsidies te betalen

China verdient echt geld en een dikke pluim
0,00000000000000000000001% van China verdient echt geld, de rest mag kreperen.

Voor het perspectief, en voor jullie de polonaise gaan lopen
pi_77139099
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

0.00000000000000000000001% van China verdient echt geld, de rest mag kreperen.

10^9 (inwoners china) *0,00000000000000000000001 = 0.00000000000001% verdient daar maar geld. Is dat de linkerhaar van mao die overgebleven is.
pi_77139151
Was van de week ook op Radio 1. Eerst een deel van je productie naar een goedkoop land als China outsourcen. Die Chinezen krijgen mooi de kans om eens in de keuken van de Westerse bedrijven te kijken. Nu hebben ze voldoende afgekeken en kunnen ze het ook zelf.

En dan krijgen die bedrijven de de keuze, of je doet alles in China of je doet helemaal niets in China.
pi_77139850
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

10^9 (inwoners china) *0,00000000000000000000001 = 0.00000000000001% verdient daar maar geld. Is dat de linkerhaar van mao die overgebleven is.
je begrijpt mijn punt tegenover het oogkleppen, zonnebrillen en schuilkelder publiek wel
pi_77140464
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

je begrijpt mijn punt tegenover het oogkleppen, zonnebrillen en schuilkelder publiek wel
Tuurlijk wel, maar zit me op mijn werk een beetje te vervelen, dat is ook wel te merken aan mijn hoeveelheid fok postings de afgelopen week.

Ik ben zelf nooit zo'n groot voorstander geweest van globalisering zonder voorbehoud. En hier zien we weer een uitwas natuurlijk daarvan. Dat china bijvoorbeeld tegen europa kan concureren, is natuurlijk alleen maar omdat menskrachten daar veel goedkoper zijn. Maar die menskracht zijn een stuk geodkoper omdat bedrijven daar zich niet aan arbo regels, minimum lonen, vervuiling, enz.. te hoeven te houden. Hierdoor heb ik altijd al gezegd dat we op producten die geproudceerd worden onder erbamelijke omstadigheden die niet vergelijkbaar met omstandigheden hier zijn, best wel een heffing op mogen zetten. En waar het geld van die heffing dan naar toe gaat zou de grote vraag moeten zijn. Als deze heffing gebruikt zou worden om een soort vakbonden in china op te zetten zou het een vooruitgang ook voor de werknemers in china betekenen. Maar dat zal china wel niet willen mondige arbeiders.

Ik vind het al heel wat dat google zo in opstand aan het komen is tegen china. En ik hoop ook van harte dat ze hun grote woorden waar gaan maken en zich gewoon van de chinese markt terug trekken als de mensenrechten daar niet verbeteren.
pi_77143760
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:31 schreef Basp1 het volgende:

Ik ben zelf nooit zo'n groot voorstander geweest van globalisering zonder voorbehoud. En hier zien we weer een uitwas natuurlijk daarvan. Dat china bijvoorbeeld tegen europa kan concureren, is natuurlijk alleen maar omdat menskrachten daar veel goedkoper zijn. Maar die menskracht zijn een stuk geodkoper omdat bedrijven daar zich niet aan arbo regels, minimum lonen, vervuiling, enz.. te hoeven te houden. Hierdoor heb ik altijd al gezegd dat we op producten die geproudceerd worden onder erbamelijke omstadigheden die niet vergelijkbaar met omstandigheden hier zijn, best wel een heffing op mogen zetten.

Dat China met Europa kan concurreren komt niet alleen omdat de loonkosten in China lager zijn. Er zijn landen waar de loonkosten nog lager zijn zoals in India of Vietnam. Europese bedrijven verplaatsen hun productie naar China vanwege een combinatie van factoren, zoals de groeiende Chinese afzetmarkt, Chinese productie shift in high value chain (high tech producten ), Chinese staatssteun aan exporterende bedrijven, het kunstmatig laag houden van de RMB wisselkoers (goedkopere Chinese producten t.o.v. Europese producten) agglomeratie effecten van de fabrieken in China (concentratie van alle tussenleveranciers). Bovendien bevinden zich 95% van de wereldvoorraad van Rare Earth elements in China. Deze Rare Earth elementen zijn nodig voor de productie van high tech producten zoals mobiel telefoons, mp 3 spelers en batterijen van hybride auto. China is van plan om de export van Rare earth elementen te verminderen. Hierdoor zijn de Europese fabrikanten ´gedwongen´ om hun productie naar China te verplaatsen.

Hoger aanbod van ´low skilled´menskrachten dan de vraag zorgt voor lagere lonen. Plus levensstandaard in PPP, belastingen in China zijn lager dan in Europa. Dus het komt niet alleen door het ontbreken van arbo regels, minimum lonen, vervuiling etc.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 16:32:31 #40
179598 Deprater
pi_77145509
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

0,00000000000000000000001% van China verdient echt geld, de rest mag kreperen.

gigantisch arbeidspotentieel dus., om jarenlang de concurrentie met het westen aan te kunnen en te winnen, met eigen vliegtuigen, eigen scheepsbouw en eigen autoindustrie.

We lachten in de beginjaren 80 ook om Japan en later om Korea
pi_77146009
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 15:50 schreef 2bedearly het volgende:
Chinese staatssteun aan exporterende bedrijven, het kunstmatig laag houden van de RMB wisselkoers (goedkopere Chinese producten t.o.v. Europese producten) agglomeratie effecten van de fabrieken in China (concentratie van alle tussenleveranciers).
Dit vasthouden van wisselkoersen, staatssteun wordt normalitair als een doodzonde gezien als een land dat doet en van china accepteren we het. Terwijl elk ander land ongenadig door het IMF/werldbank/WTO door de mangel gehaald zou worden. Ook weer punten waarom een invoerheffing op in china geproduceerde producten legitiem zou zijn.

Die agglomeratie effecten waren in europa natuurlijk ook aanwezig maar door de globalisering maar als nieuw geloof te beschouwen hebben de multinational veel industrie daar naar toe verplaatst en zijn deze effecten die hier waren grotendeels teniet gedaan.
quote:
Bovendien bevinden zich 95% van de wereldvoorraad van Rare Earth elements in China. Deze Rare Earth elementen zijn nodig voor de productie van high tech producten zoals mobiel telefoons, mp 3 spelers en batterijen van hybride auto. China is van plan om de export van Rare earth elementen te verminderen. Hierdoor zijn de Europese fabrikanten ´gedwongen´ om hun productie naar China te verplaatsen.
Over welke uiterst zeldzame grondstoffen heb je het dan. Ik was in de veronderstellig dat china juist zijn greep op afrika aan het verstevigen was omdat daar veel zeldzame grondstoffen zitten.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 17:56:23 #42
179598 Deprater
pi_77148846
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:44 schreef Basp1 het volgende:

Over welke uiterst zeldzame grondstoffen heb je het dan. Ik was in de veronderstellig dat china juist zijn greep op afrika aan het verstevigen was omdat daar veel zeldzame grondstoffen zitten.
http://www.depers.nl/buit(...)-conflict-Congo.html
quote:
Congo bezit grote reserves aan goud, diamanten en metalen zoals cassiteriet en coltan, dat gebruikt wordt om kleine deeltjes in electronica aan elkaar te verbinden. Met name het gebied rond de oostelijke provinciehoofdstad Goma, vanwaaruit duizenden mensen en regeringssoldaten wegvluchtten nadat Nkunda de stad belegerde, is zeer rijk aan mineralen.
pi_77149368
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dit vasthouden van wisselkoersen, staatssteun wordt normalitair als een doodzonde gezien als een land dat doet en van china accepteren we het. Terwijl elk ander land ongenadig door het IMF/werldbank/WTO door de mangel gehaald zou worden. Ook weer punten waarom een invoerheffing op in china geproduceerde producten legitiem zou zijn.

Die agglomeratie effecten waren in europa natuurlijk ook aanwezig maar door de globalisering maar als nieuw geloof te beschouwen hebben de multinational veel industrie daar naar toe verplaatst en zijn deze effecten die hier waren grotendeels teniet gedaan.
[..]

De EU en VS klagen ook vaak over het Chinese wisselkoersen beleid, maar ja de VS hebben China hard nodig om de Amerikaanse stimulus package en oorlog te financieren. Daarnaast heeft China voor $50 miljard SDR´s gekocht bij IMF/wereldbank. Een hogere Europese invoerheffing op Chinese producten leidt ongetwijfeld tot Chinese invoerheffing op Europese producten richting China. China is toevallig wel een van de Europese export markten waar de komende jaren veel groei verwacht wordt.

Het Globalisering model was ´eigenlijk´ bedoeld om de R&D in Europa te behouden en alleen de ´low skilled´ productie naar China te verhuizen. Helaas is China zo slim om steeds verder te ontwikkelen tot meer high tech productie. Bovendien verhuizen steeds meer bedrijven ook hun R&D naar China, omdat de high skilled arbeiders daar goedkoper en in overvloed is (jaarlijks studeren daar zo´n 6 miljoen universitaire studenten af). Kortom, die agglomeratie effect van fabrieken in China wordt steeds sterker, terwijl de Europese daalt. Nu China ook nog eens de grootste automarkt van de wereld is (vooral veel vraag naar luxe Europese auto´s zoals Mercedes) ontstaan er meer ´Europese´ fabrieken in China.

Ik bedoel deze Rare Earth Elements

http://www.independent.co(...)exports-1855387.html

Failure to secure alternative long-term sources of rare earth elements (REEs) would affect the manufacturing and development of low-carbon technology, which relies on the unique properties of the 17 metals to mass-produce eco-friendly innovations such as wind turbines and low-energy lightbulbs.

China, whose mines account for 97 per cent of global supplies, is trying to ensure that all raw REE materials are processed within its borders. During the past seven years it has reduced by 40 per cent the amount of rare earths available for export.

Je hebt trouwens ook gelijk dat China zijn greep op Afrika aan het verstevigen is.

Er is nog wel een lichtpuntje, de EU heeft wel een handelsbalans overschot met China in service, zoals financiële service. Dus daar kan de EU maar beter op richten.
pi_77149607
http://tweakers.net/nieuw(...)e-aardelementen.html

China, veruit de grootste delver van zeldzame aardelementen, exporteert steeds minder van deze grondstoffen. Hierdoor dreigen er tekorten te ontstaan bij Westerse bedrijven die de stoffen hard nodig hebben voor high-tech toepassingen.

Zeldzame aardelementen, bestaande uit een tiental scheikundige elementen, worden gewonnen uit mineralen en kleisoorten, en worden toegepast in allerhande soorten high-tech apparatuur. Zo wordt neodymium, een van de meest voorkomende aardelementen, gebruikt in magneten die in harde schijven en speakers zijn te vinden. Ook lasers, accu's voor hybride auto's, supergeleiders, röntgenscanners en vele andere toepassingen gebruiken zeldzame aardelementen.

Circa 97 procent van de zeldzame aardelementen worden gedolven in China, voornamelijk uit een mijn vlakbij Batou, een stad in Binnen-Mongolië. The Independent meldt dat China in hoog tempo de export van deze grondstoffen laat afnemen; in nog geen zeven jaar tijd bedraagt de export nog slechts een kwart van de totale productie, terwijl circa zeven jaar geleden nog driekwart van de productie werd uitgevoerd. In de afgelopen tien jaar is de vraag naar zeldzame aardelementen juist verdrievoudigd van 40.000 tot 120.000 ton per jaar.
pi_77150574
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

wie is 'ons'?
b.v. NL en kornuiten
I'll sing you a lullaby.
pi_77150688
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:46 schreef xenobinol het volgende:

[..]

b.v. NL en kornuiten
inclusief xenobinol?
pi_77150840
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:32 schreef Deprater het volgende:
Precies, Japanse producten zijn al sinds eind jaren '80 van superieure kwaliteit. Samsung (koreaan) was tot halverwege de jaren '90 een B-merk, nu is het een A-merk die in vele marktsegmenten een enorm groot aandeel heeft verworven. Producten van hoge kwaliteit worden heden ten dage in Azie gemaakt, een bedrijf als Philips zit echter in verval, maakt voornamelijk alleen nog maar eerste klas troep, presteert alleen in enkele niche markten nog redelijk. In China zie je steeds meer bedrijven die een serieuze concurrent beginnen te worden voor gerenommeerde westerse bedrijven, de marges komen daardoor onder druk te staan met als gevolg dat nog meer laaggeschoolde arbeid naar China verplaatst word
I'll sing you a lullaby.
pi_77151036
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:55 schreef xenobinol het volgende:
In China zie je steeds meer bedrijven die een serieuze concurrent beginnen te worden voor gerenommeerde westerse bedrijven, de marges komen daardoor onder druk te staan met als gevolg dat nog meer laaggeschoolde arbeid naar China verplaatst word
Toch kan dat niet voort blijven gaan. Naarmate de Chinese economie verder groeit plukken de burgers daar onherroepelijk de vruchten van, zij zullen hogere lonen gaan eisen omdat fabrikanten steeds meer gaan verdienen en omdat het algehele welvaartsniveau ook toeneemt. Op den duur zal ook de Chinees geen goedkope arbeidskracht meer zijn.
pi_77151224
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Toch kan dat niet voort blijven gaan. Naarmate de Chinese economie verder groeit plukken de burgers daar onherroepelijk de vruchten van, zij zullen hogere lonen gaan eisen omdat fabrikanten steeds meer gaan verdienen en omdat het algehele welvaartsniveau ook toeneemt. Op den duur zal ook de Chinees geen goedkope arbeidskracht meer zijn.
Dan ken jij de China niet. Met je Westerse bril roep je onherroepelijk, maar nagenoeg niemand heeft iets te eisen in China, en laat dat ook wel uit z'n hoofd. Een grote mond hebben kan in Nederland, niet daar.
pi_77151288
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 18:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

inclusief xenobinol?
Natuurlijk
I'll sing you a lullaby.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:10:23 #51
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77151352
quote:

[..]

Ik hoop dat het zo zal gaan. Voorlopig heeft de totalitaire Chinese overheid de teugels nogsteeds strak in handen. Vakbonden zijn nog steeds verboden bijvoorbeeld.
---
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:11:05 #52
179598 Deprater
pi_77151372
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan ken jij de China niet. Met je Westerse bril roep je onherroepelijk, maar nagenoeg niemand heeft iets te eisen in China, en laat dat ook wel uit z'n hoofd. Een grote mond hebben kan in Nederland, niet daar.
Het is ook in het voordeel van de machthebbers als de gewone mensen meer gaan consumeren.
pi_77151405
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:10 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ik hoop dat het zo zal gaan. Voorlopig heeft de totalitaire Chinese overheid de teugels nogsteeds strak in handen. Vakbonden zijn nog steeds verboden bijvoorbeeld.
nogmaals, het ligt bepaald niet alleen aan de Chinese overhied, het ligt aan de cultuur.....
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:16:08 #54
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77151556
Zoals Michael Moore al zei: "het probleem met de liberale kapitalist is dat het zelfs zijn eigen strop zou verkopen waarmee hij opgehangen wordt".

De grootste fout is gewoon geweest dat niet ooit is besloten om China helemaal te isoleren en flink te doen toen het nog kon.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:25:44 #55
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77151905
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
(..)
De grootste fout is gewoon geweest dat niet ooit is besloten om China helemaal te isoleren en flink te doen toen het nog kon.
Je bent toch zo´n voorstander van herverdeling van de rijkdom - of ineens niet meer als dat ten koste van jou zelf gaat ?
zonnig Brasil
pi_77152196
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Zoals Michael Moore al zei: "het probleem met de liberale kapitalist is dat het zelfs zijn eigen strop zou verkopen waarmee hij opgehangen wordt".

Begrijp het nou. Vanuit Chinees perspectief is er China. Punt. Nog nooit in hun hele bestaan hebben zij zich iets aangetrokken van wat een ander vindt. Vanuit Chinees perspectief is er zelfs geen ander. Er is alleen China. Daar houdt de wereld op.

Het toppunt van Westerse arrogantie is te denken dat je 'China' zou kunnen beinvloeden. Da's alsof een vlieg een olilfant probeert te bewegen. Heel vroeger, vroeger, gisteren, nu, en in de toekomst. Het interesseert ze niet.

Op een vreemde manier heb ik er zelfs wel bewondering voor.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:35:18 #57
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77152247
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:25 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Je bent toch zo´n voorstander van herverdeling van de rijkdom - of ineens niet meer als dat ten koste van jou zelf gaat ?
Ik ben daar een zeer groot voorstander van, maar niet als het naar een autoritaire staat gaat. Bovendien zie ik de herverdeling niet zo.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:45:43 #58
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77152680
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ben daar een zeer groot voorstander van, maar niet als het naar een autoritaire staat gaat. Bovendien zie ik de herverdeling niet zo.
Hoezo gaat het naar een autoritaire staat ?
Als er meer bedrijven besluiten naar China te gaan, is dat goed voor de economie en werkgelegenheid aldaar en dus voor Wang met de korte achternaam.
Z'n tegenhanger in Nederland, Jan met dezelfde achternaam, verliest z´n baan en inkomen.
Oftewel: herverdeling van de welvaart.
zonnig Brasil
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:56:05 #59
179598 Deprater
pi_77153116
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:45 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Als er meer bedrijven besluiten naar China te gaan, is dat goed voor de economie en werkgelegenheid aldaar en dus voor Wang met de korte achternaam.
Z'n tegenhanger in Nederland, Jan met dezelfde achternaam, verliest z´n baan en inkomen.
Nederland heeft veel te geld nodig om weg te geven, oorlog te voeren, voor landbouwsubsidies en de ambtenaren

Maar Google moet niet denken dat de Chinezen bang voor Google worden
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:58:07 #60
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_77153215
quote:
Dit dus. Al zullen ze nog wel een tijdje de goedkope arbeidskracht blijven; ik denk dat de demografische problemen ontstaan met het groeien van welvaart. Het lijkt nu nog allemaal mooi en ordelijk te gaan, maar er broeit van alles, wat ze nu nog de kop in kunnen drukken, maar op den duur heeft de communistische partij hier een groot probleem. What goes up must come down. Het haperen komt ongetwijfeld vroeg of laat, ik denk overigens eerder vroeg dan laat.

China wordt een wereldmacht om rekening mee te houden, maar het is niet zo dat ze de hele wereld even overnemen, alle angstverhalen ten spijt. Ik vraag me nogsteeds af waarom de economische groei en enrgieverbruik zo scheef lopen, ik kan onmogelijk de cijfertjes die China vrijgeeft klakkeloos voor lief nemen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:01:06 #61
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_77153351
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:56 schreef Deprater het volgende:
Nederland heeft veel te geld nodig om weg te geven, oorlog te voeren, voor landbouwsubsidies en de ambtenaren
China heeft een log bureaucratisch systeem, waar ook her en der van alles aan de strijkstok blijft hangen. Een inhaalrace is een stuk makkelijker dan wereldleider blijven. Ik wil wel eens zien hoe efficient China is als de welvaart toeneemt en de mensen gaan morren. Horten en stoten, een weg met kuilen (hier kun je leuk geld aan verdienen)
quote:
Maar Google moet niet denken dat de Chinezen bang voor Google worden
Klopt, daarom gaat Google ook gewoon door waar ze gebleven waren, het was een schreeuw in de loze ruimte.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:03:29 #62
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77153469
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:45 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Even populistisch gezegd: herverdeling is als de vent van wassenaar geld moet inleveren en dat naar de chinees gaat. Niet als hier de onderste 20% de pineut is en dat naar China vertrekt en ondertussen de top beter af is.
Maar je hebt wel een punt: als China was geboycot dan hadden velen het daar een stuk minder gehad. Dat wringt. En het regime gaat sowieso niet weg, ook met een boycot niet. Maarja, nu graven we ons eigen graf.
De opkomst van de VS, daarna Duitsland en later Japan indertijd betekende ook niet de ondergang van de wereld maar dat waren tenminste democratieën... En de VS heeft natuurlijk zelf de basis gelegd voor internationale regimes zoals de WTO.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:14:11 #63
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77153903
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Even populistisch gezegd: herverdeling is als de vent van wassenaar geld moet inleveren en dat naar de chinees gaat. Niet als hier de onderste 20% de pineut is en dat naar China vertrekt en ondertussen de top beter af is.
Maar je hebt wel een punt: als China was geboycot dan hadden velen het daar een stuk minder gehad. Dat wringt. En het regime gaat sowieso niet weg, ook met een boycot niet. Maarja, nu graven we ons eigen graf.
De opkomst van de VS, daarna Duitsland en later Japan indertijd betekende ook niet de ondergang van de wereld maar dat waren tenminste democratieën... En de VS heeft natuurlijk zelf de basis gelegd voor internationale regimes zoals de WTO.
Maar internationaal gezien is de arbeider in Nederland nou juist die vent uit Wassenaar !

En waarom nou direct alles wat je niet zint boycotten of verbieden ?
Europa heeft deze ontwikkeling volgens mij helemaal aan zichzelf te danken en volgende Europese generaties zullen het onderspit gaan delven tegen Aziatische, Zuidamerikaanse en later ook Afrikaanse landen.
De Europese werknemer is gewoon veel te duur vergeleken bij z'n concurrenten Verder doet de scholing in genoemde continenten niet meer onder voor die in Europa, dus Europeanen hebben binnenkort niets exclusiefs meer te bieden en is het niet meer dan logisch dat er geen vraag meer zal zijn naar die dure Europeanen. Helemaal als je dan ook nog eens de werkmentaliteit van de verschillende groepen vergelijkt.

Of je vindt dat dat een terechte of goede ontwikkeling is, doet er niet echt toe ben ik bang.
zonnig Brasil
  zaterdag 23 januari 2010 @ 05:07:11 #64
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77169526
Linksen die pleiten voor herverdeling van welvaart en zich niet realiseren dat zelfs een Nederlandse uitkeringstrekker of minimumloner tot de rijkste 1% ofzo van de wereld behoort . Maar ja wat verwacht je van iemand die nog nooit zelf in een ontwikkelingsland is geweest en dat fenomeen alleen kent van RTL4
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 23 januari 2010 @ 05:13:22 #65
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77169549
Ik had toevallig gisteren in de bus hier (Filippijnen) een urenlang gesprek met een vrouw. Op een bepaald moment vertelde ik dat ik nogal verbaasd/ geschokt was door het feit dat een kennis van mij zijn fulltime huishoudster/ kookster (24/6, woont bij hem in zoals daar gebruikelijk) maar 2000 pesos (30 euro) per maand betaalt. Zij was ook geschokt, maar na een minuut kwam ik erachter dat dat was omdat die 2000 pesos veel MEER was dan wat zo iemand normaal verdient.
Mijn reisverslagen
pi_77170006
quote:

[..]

Aantal jaren voor de uitbraak van de globale krediet crisis gingen de lonen van de Chinese arbeiders geleidelijk omhoog, maar het tastte de Chinese export nauwelijks aan. Dit komt o.a. doordat de Chinezen zelf meer high value producten exporteerden (meer winst). De lonen van arbeiders stegen vooral in de provincies aan de Chinese oostkust. Wat de meesten niet weten is dat China heel groot is vergeleken met Nederland of Europa. Zo is de economische ontwikkeling achter gebleven in Centraal en West China. Het Chinese economische beleid is ook gericht om de fabrieken van goedkope massaproductie steeds meer te verplaatsen naar Centraal en West China. Hier zijn de lonen gemiddeld maar 1/3 van de lonen in de provincies aan de oostkust. In de ontwikkelde provincies aan de oostkust zijn ze nu bezig met het transformeren van low value naar high value productie, zoals auto´s, vliegtuigen, high speed treinen.

Wat sommigen misschien nog niet weten is dat China nu al de grootste producent is van ´green products´ zoals zonnepanelen, wind molens, energie zuinige auto´s. China´s milieuvriendelijke beleid is gericht om minder afhankelijk te zijn van de olie import, dat jaarlijks stijgt en de internationale olieprijs verder omhoog stuwt. Daarnaast heeft China een groot strategisch voordeel vanwege het feit dat China over zo´n 97% van de wereld vooraad in Rare Earth Elements beschikt, wat nodig is om deze green products te produceren. Zo kan China zelfs de green products ontwikkeling in Europa bepalen door geen of geringe Rare Earth Elements te exporteren.

http://www.guardian.co.uk(...)0/china-clean-energy

Volgens internationale experts kan China nog zo´n 10-15 jaar doorgaan met ´goedkoop´ produceren. Er leven nog zo´n 40 miljoen Chinezen in extreme armoede en zo´n 2/3 van de Chinese bevolking behoren niet tot de middenklasse. Bovendien gebruiken de Chinezen ook meer machines om hun productie te verhogen, wat het Westen tot nu toe ook doen. Ik ben eerder bang wat het Westen in deze periode van 10-15 jaar kan doen. Europese fabrieken verhuizen steeds meer naar Azië. Wat kan Europa nog aanbieden als de kennis economie in China en Azië ook zo´n snelle ontwikkeling kent? Als je veronderstelt dat de Chinese kennis economie niveau steeds dichter bij die van Zuid Korea en Japan nadert.
pi_77170182
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 20:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dus je zegt gewoon omdat China een communistisch land is gun je de gewone Chinees niet de welvaart en welzijn die een gewone Amerikaan, Duitser, Japanner nu geniet. Is dat niet een vorm van discriminatie? EN maar denken dat het Westen streeft naar eerlijke herverdeling van de welvaart of vermindering van de armoede in de wereld. Alleen als het een communistisch land betreft geldt dit zeker niet! Je moet toch juist blij zijn dat er geen ontwikkelingsgeld naar China wordt gestuurd? In de praktijk profiteert Nederland juist bij een groeiende handel of import van Chinese goederen in Europa, doordat alles via Rotterdam wordt getransporteerd. Was de productie niet naar China verplaatst dan was het wel ergens in Oost Europa. Het verschil is dat er dan helemaal geen transport via Rotterdam plaats vindt.
pi_77170678
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:58 schreef elcastel het volgende:

[..]

Dit dus. Al zullen ze nog wel een tijdje de goedkope arbeidskracht blijven; ik denk dat de demografische problemen ontstaan met het groeien van welvaart. Het lijkt nu nog allemaal mooi en ordelijk te gaan, maar er broeit van alles, wat ze nu nog de kop in kunnen drukken, maar op den duur heeft de communistische partij hier een groot probleem. What goes up must come down. Het haperen komt ongetwijfeld vroeg of laat, ik denk overigens eerder vroeg dan laat.

China wordt een wereldmacht om rekening mee te houden, maar het is niet zo dat ze de hele wereld even overnemen, alle angstverhalen ten spijt. Ik vraag me nogsteeds af waarom de economische groei en enrgieverbruik zo scheef lopen, ik kan onmogelijk de cijfertjes die China vrijgeeft klakkeloos voor lief nemen.
Wat je zegt, beweren de meeste Westerse kenners al sinds de Chinese economische hervormingen eind jaren ´80. Deze kenners beweerden dat de Chinese economie niet zo lang kan groeien, maar het groeit steeds verder. Jaarlijks zo´n 10% gemiddeld in de laatste 2 decennia´s. Waren er ook niet zo´n gros economen die zeiden dat China in 2009 zal instorten, sociale onrust uitbreekt en geen 8% Gdp groei kon halen? Inmiddels weten we dat het wel mogelijk is en dat China zelfs Duitsland heeft ingehaald als grootste exporteur van de wereld in 2009. In 2010 zal China Japan zelfs vervangen als een na grootste economie van de wereld. Zolang het economisch goed gaat blijft de communistisch partij populair. Sterker nog de meeste Chinezen zijn zelfs trots op de communistisch partij, zie de viering van haar 60 jarige bestaan vorig jaar. Het succesvolle Olympische Spelen Beijing 2008 en wereld expo Shanghai 2010 geeft de Chinezen nog meer vertrouwen in de communistische partij. Ik denk eerder dat de EU of US regering valt dan de communistisch partij in China. De rellen in Tibet en Xin jiang (ondersteund door het Westen) hebben alleen meer patriottische gevoelens onder de Chinese bevolking aangewakkerd.

De economische groei cijfers en statistieken in China moet je maar met een korreltje zout nemen (geldt dat ook niet voor de rest van wereld?). Het is wel een feit dat China Amerikaanse treasuries blijft kopen en zelfs vorig jaar een overschot op de handelsbalans. Als je in de grote steden in China rond kijkt rijden er steeds meer luxe auto´s, wordt nog steeds volop gebouwd. Er is wel een kans voor een bubble maar toch. China zal nooit de hele wereld kunnen overnemen, maar hun aandeel in de wereld economie en politiek zal wel groeien. China´s aandeel in de wereld economie is maar 10%, terwijl 2 eeuwen terug op haar hoogtepunt ongeveer een kwart van de wereld was. Wat we nu meemaken is zeg maar een herstel naar vroeger Voor degenen die in Feng Shui geloven it goes up in China.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 10:14:21 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77170778
Het verhaal hierboven is toch wel een ernstige indicatie dat China nu in een bubble zit. Als je overal in de massamedia van die "er kan niets misgaan" verhalen leest dan weet je dat het binnenkort ernstig mis moet gaan

P/E ratios van >30, huizenprijsstijgingen van 20%/ jaar (veel meer dan groei en inflatie, en dat terwijl de bevolking ernstig is vergrijsd en maar met 0,5% groeit), etc....
Mijn reisverslagen
pi_77171229
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 10:14 schreef SeLang het volgende:
Het verhaal hierboven is toch wel een ernstige indicatie dat China nu in een bubble zit. Als je overal in de massamedia van die "er kan niets misgaan" verhalen leest dan weet je dat het binnenkort ernstig mis moet gaan

P/E ratios van >30, huizenprijsstijgingen van 20%/ jaar (veel meer dan groei en inflatie, en dat terwijl de bevolking ernstig is vergrijsd en maar met 0,5% groeit), etc....
Klopt! De Chinese regering waarschuwt en probeert nu ook maatregelen te nemen om oververhitting van de economie te voorkomen. Helaas trekken de meesten niks van aan. Ik wacht ook af of de bubble dit jaar gaat uitbarsten en wat de gevolgen voor de rest van de wereld zal zijn.

China Begins Stimulus Exit

http://www.businessweek.c(...)gb2010018_743955.htm

China Tries to Tame its Swinging Stock Market

http://www.businessweek.c(...)gb2010016_835230.htm
pi_77173243
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 10:51 schreef 2bedearly het volgende:
Klopt! De Chinese regering waarschuwt en probeert nu ook maatregelen te nemen om oververhitting van de economie te voorkomen. Helaas trekken de meesten niks van aan. Ik wacht ook af of de bubble dit jaar gaat uitbarsten en wat de gevolgen voor de rest van de wereld zal zijn.
Ik hang er geen jaartal aan vast (itt je voorbeeld in je vorige post van economen die al jaren roepen dat in 2009 de bubble barst). Ik geef aan dat iets wat te snel groeit vroeg of laat klapt, het is nu eenmaal een feit dat men het geld verplaatst naar waar het booming is en dus overwaardering om de hoek komt kijken. De grote economsiche groei is terecht, de waarderingen reizen echter de pan uit en dat vertaalt zich - in mijn ogen - vroeg of laat in een klap/correctie.

Verder wordt de mens mondiger naarmate ze kapitaalkrachtiger worden, ik gok dat als je er in China een Lorenz curve naast legt, je al snel zult zien dat de inkomensgroei flink scheef loopt, nu heeft China de teugels in handen om dat enigzins op te vangen, maar ik heb mijn twijfels in hoeverre je zoiets kunt begeleiden. En als de boel scheef loopt icm het razende tempo, denk ik dat er demografisch iets gaat broeien.
Tuurlijk zijn de Chinezen patrionistisch en terecht ook, ze hebben idd mooie evenementen etc gehad de laatste jaren om zich goed te profileren, ze kunnen zich buigen over prachtige economische projecten, maar hoe lang laten mensen zich nog uit hun huis jagen omdat alleen de elite langs de weg mag staan ?

Dit heeft niks met een Westerse bril te maken, ik geef alleen mijn visie erover; ik denk dat als iets te snel groeit, het vroeg of laat ook klapt (onvermijdelijk). En ik denk dat mensen die (snel) kapitaalkrachtiger worden dat graag vertaalt zien in vrijheden/verworvenheden. En ik heb grote twijfels of je zoiets wel kúnt begeleiden, waarbij ik inschat dat China door hun communisme in staat is dit deels te begeleiden totdat ze op het punt komen waar vrije markt en controle elkaar raken (of te grote groepen zich achtergesteld gaan voelen).

Maar aangezien jij goed op de hoogte bent, kun jij misschien ook wel vertellen wat 'we' van China kunnen verwachten als ze zich meer op het wereldtoneel laten zien. Ik heb altijd begrepen dat Chinezen niet zo naar het buitenland kijken, maar sec naar waar ze wat nodig hebben ?
pi_77173792
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:37 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik hang er geen jaartal aan vast (itt je voorbeeld in je vorige post van economen die al jaren roepen dat in 2009 de bubble barst). Ik geef aan dat iets wat te snel groeit vroeg of laat klapt, het is nu eenmaal een feit dat men het geld verplaatst naar waar het booming is en dus overwaardering om de hoek komt kijken. De grote economsiche groei is terecht, de waarderingen reizen echter de pan uit en dat vertaalt zich - in mijn ogen - vroeg of laat in een klap/correctie.
alles klapt vroeg of laat een keer. Echt alles.
quote:
Verder wordt de mens mondiger naarmate ze kapitaalkrachtiger worden, ik gok dat als je er in China een Lorenz curve naast legt, je al snel zult zien dat de inkomensgroei flink scheef loopt, nu heeft China de teugels in handen om dat enigzins op te vangen, maar ik heb mijn twijfels in hoeverre je zoiets kunt begeleiden. En als de boel scheef loopt icm het razende tempo, denk ik dat er demografisch iets gaat broeien.
Tuurlijk zijn de Chinezen patrionistisch en terecht ook, ze hebben idd mooie evenementen etc gehad de laatste jaren om zich goed te profileren, ze kunnen zich buigen over prachtige economische projecten, maar hoe lang laten mensen zich nog uit hun huis jagen omdat alleen de elite langs de weg mag staan ?
Gokje. Oneinding. Chinezen hebben een hele andere verhouding met gezag dan jij en ik, en daar gaat hun salarisstrookje geen verandering in brengen. Demografisch is het al zo scheef als maar kan. Het maakt geen verschil, anders dan bijvoorbeeld in India, waar mensen veel mondiger zijn. Het zit Chinezen bij wijze van spreken niet in de genen.
quote:
Dit heeft niks met een Westerse bril te maken, ik geef alleen mijn visie erover; ik denk dat als iets te snel groeit, het vroeg of laat ook klapt (onvermijdelijk). En ik denk dat mensen die (snel) kapitaalkrachtiger worden dat graag vertaalt zien in vrijheden/verworvenheden. En ik heb grote twijfels of je zoiets wel kúnt begeleiden, waarbij ik inschat dat China door hun communisme in staat is dit deels te begeleiden totdat ze op het punt komen waar vrije markt en controle elkaar raken (of te grote groepen zich achtergesteld gaan voelen).
I beg to differ. Het heeft wel met een Westerse bril te maken. Je spiegelt een logische reactie naar Westerse maatstaven (boom-bust, maar vooral rijksom-vrijheid/verworvenheid (dat laatste is trouwens een heel ingewikkeld concept in China), en projecteert dat op China, ervanuitgaande dat China daar wel hetzelfde op zal reageren dan mensen in de Westerse cultuur doen.

Dat zal vast opgaan voor Shanghai en Honk Kong, maar da's maar een mespuntje China. Andere cultuur, mag je een andere reactie verwachten.

Boom-bust geloof ik best in hoor. Maar dat kan volgend jaar, maar ook pas over twintig jaar. Alles gaat ooit een keer bust.
quote:
Maar aangezien jij goed op de hoogte bent, kun jij misschien ook wel vertellen wat 'we' van China kunnen verwachten als ze zich meer op het wereldtoneel laten zien. Ik heb altijd begrepen dat Chinezen niet zo naar het buitenland kijken, maar sec naar waar ze wat nodig hebben ?
No mercy kun je verwachten. Tenzij je familie bent. De rest telt niet.
pi_77175131
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 05:07 schreef SeLang het volgende:
Linksen die pleiten voor herverdeling van welvaart en zich niet realiseren dat zelfs een Nederlandse uitkeringstrekker of minimumloner tot de rijkste 1% ofzo van de wereld behoort . Maar ja wat verwacht je van iemand die nog nooit zelf in een ontwikkelingsland is geweest en dat fenomeen alleen kent van RTL4
Lezen kun je niet he? Dat nederlandse arbeiders hier hun baan kwijt raken aan chinezen is géén herverdeling.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77175164
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 09:04 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Dus je zegt gewoon omdat China een communistisch land is gun je de gewone Chinees niet de welvaart en welzijn die een gewone Amerikaan, Duitser, Japanner nu geniet. Is dat niet een vorm van discriminatie? EN maar denken dat het Westen streeft naar eerlijke herverdeling van de welvaart of vermindering van de armoede in de wereld. Alleen als het een communistisch land betreft geldt dit zeker niet! Je moet toch juist blij zijn dat er geen ontwikkelingsgeld naar China wordt gestuurd? In de praktijk profiteert Nederland juist bij een groeiende handel of import van Chinese goederen in Europa, doordat alles via Rotterdam wordt getransporteerd. Was de productie niet naar China verplaatst dan was het wel ergens in Oost Europa. Het verschil is dat er dan helemaal geen transport via Rotterdam plaats vindt.
Dat is alles past in mijn verhaaltje dat we onze eigen strop aan het verkopen zijn, puur en alleen omdat bepaalde figuren naar de korte termijn kijken. Autoritaire landen verdienen een andere behandeling. Gisteren in de krant nog een prachtig verhaal over hoe chinezen om gaan met hun grondstoffen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77175175
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:18 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Als de rechtelijke macht dezelfde ijver aan de dag gelegd had in de zaak Baran, zat deze nog steeds vast. Nu mag HB gaat bedelen bij de Ottomanen of hij a.u.b. achter de tralies mag

Onze 'leiders' hebben geen visie en de uitvoerders zijn 'kneuzen', het is te hopen dat rechters weer meer het gezonde verstand gaan gebruiken en uit hun ivoren torens komen.
U stemt zeker Geert Wilders?
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_77175350
-knip-
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 23 januari 2010 @ 14:25:36 #77
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77175965
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 13:55 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Lezen kun je niet he? Dat nederlandse arbeiders hier hun baan kwijt raken aan chinezen is géén herverdeling.
wat is het dan ?
zonnig Brasil
pi_77201979
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:37 schreef elcastel het volgende:

[..]

Mijn point is dat ´Westerse´ economen wel vaker zo´n grote klap/correctie voorspellen over China, maar in de praktijk zelden uitkomt. IMF/Wereldbank etc. stellen elk kwartaal of jaar hun voorspellingen wat de economische groei cijfers betreft bij. Dus deze zogenaamde kenners zitten wel erg vaak naast met hun verwachtingen.Laat staan de vele ´verontruste´ reacties op internet forums. Overigens zo´n klap is gewoon maar een correctie omdat het ´te snel´ groeit en dus niet het einde van de wereld. Het is wel een verschil als zo´n correctie niet binnen een jaar maar 10/15 later plaats vind.

Dat mondiger naarmate ze kapitaalkrachtiger worden correlatie met de Lorenzcurve is wel logisch, maar het hoeft niet tot iets ernstigs te leiden zolang het geleidelijk ontwikkelt. Zie de USA, daar is de Lorenz curve ook zo scheef als wat, maar de mentaliteit is gewoon anders (American dream) dan de onze vertrouwde Europese mentaliteit. De pure communisme ideologie dat iedereen gelijk was heeft China bijna tot de economische afgrond gebracht, juist door meer kapitalisme toe te staan is China succesvol zoals het nu is. Mensen moeten juist extra beloond worden (rijkdom) als ze extra veel risico nemen (ondernemen). Zo is het gebruikelijk dat de Chinese ouders alles voor doen (lening afsluiten) om er voor te zorgen dat hun kind een zo goed mogelijk opleiding doet en zo later meer kan verdienen. Dit geldt vooral voor heel Azië. In Hong Kong, Singapore, Japan is het ook goed gegaan waarom niet in China? De Lorenz curve in Hong Kong is ook erg scheef vergeleken met NL maar het werkt wel.

Het heeft min of meer wel met jouw Westerse bril te maken, omdat je alles ziet, analyseert vanuit jouw perspectief, Niet negatief bedoeld Zoals Dinosaur Sr aangaf je baseert alles vanuit economische theorie dat voor Westerse landen wel van toepassing is, maar eigenlijk minder voor China. In de Marketing heb je toch ook segmentatie voor verschillende afzetmarkten, waarom niet ook voor economisch of politieke aspecten. Chinezen zijn gewoon pragmatisch, ze zijn gewoon eerder bereid om vrijheid in te ruilen voor meer welvaart. Chinezen houden zich eerder bezig met hoe ze een nieuwere auto, huis kunnen kopen dan of ze überhaupt mogen stemmen.

Mijn verwachting is dat China niet zo bezig houdt met de binnenlandse politiek in Europa, Amerika of de rest van de wereld, maar in internationale issues wordt China wel belangrijker. Wel zorgt China voor meer strategische zekerheid van grondstoffen naar China om zo de hoge economische groei te handhaven. Verder zal China al haar aandacht besteden om met Taiwan te herenigen. Nu zijn ze met Taiwan aan het onderhandelen over een economische pact (Economic Cooperation Framework Agreemen) wat uiteindelijk tot hereniging zal leiden.

http://uk.news.yahoo.com/(...)egin-tu-5268574.html

De ASEAN plus China, Japan en Zuid-Korea zal verder ontwikkelen tot een serieuze economische blok en dus grote concurrent voor de EU. Later zal China dus minder afhankelijk zijn van de export naar de EU en richt dus meer op de Aziatische markt (Intra- Azië economie). Het is verstandig om nu alvast Mandarijns te leren. In Azië wordt/is dat erg belangrijk in de business wereld. Ik heb gelezen dat er in Amerika en NL ook steeds meer Mandarijnse cursussen wordt aangeboden op scholen en universiteiten.
pi_77202128
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 05:13 schreef SeLang het volgende:
Ik had toevallig gisteren in de bus hier (Filippijnen) een urenlang gesprek met een vrouw. Op een bepaald moment vertelde ik dat ik nogal verbaasd/ geschokt was door het feit dat een kennis van mij zijn fulltime huishoudster/ kookster (24/6, woont bij hem in zoals daar gebruikelijk) maar 2000 pesos (30 euro) per maand betaalt. Zij was ook geschokt, maar na een minuut kwam ik erachter dat dat was omdat die 2000 pesos veel MEER was dan wat zo iemand normaal verdient.
Dus eigenlijk is het nog heel normaal om slaven in dienst te hebben op de philipijnen en wordt je vreemd aangekeken als je ze meer dan de marktwaarde betaald.

Ik dacht altijd dat het streven van de wereldbank was om iedereen 1.25 dollar per dag te laten verdienen om zodoende boven de armoede grens uit te komen.
pi_77202142
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 13:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat is alles past in mijn verhaaltje dat we onze eigen strop aan het verkopen zijn, puur en alleen omdat bepaalde figuren naar de korte termijn kijken. Autoritaire landen verdienen een andere behandeling. Gisteren in de krant nog een prachtig verhaal over hoe chinezen om gaan met hun grondstoffen.
Singapore heeft nog steeds een autoritair democratisch regime verdient Singapore ook een andere behandeling? Hetzelfde verhaal voor Hong Kong voor 1997 toen het nog een kolonie was van Groot Brittannië. Was China economisch achter gebleven ben je nu zeker ´blijer´ geweest. Het is gewoon een typische egoïstische ANGST reactie. Herverdeling van welvaart is mooi zolang het jouw eigen welvaart maar niet aantast. Het is minder erg als USA economische voorspoed heeft dan nu het geval China.
  zondag 24 januari 2010 @ 10:47:58 #81
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77202736
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is het nog heel normaal om slaven in dienst te hebben op de philipijnen en wordt je vreemd aangekeken als je ze meer dan de marktwaarde betaald.
30 euro/maand is aantrekkelijk voor iemand die uit de provincie komt en waarvan de familie alleen 3 bananenbomen en een paar kippen heeft. Zo'n meisje kan nog geld sparen en naar huis sturen.
quote:
Ik dacht altijd dat het streven van de wereldbank was om iedereen 1.25 dollar per dag te laten verdienen om zodoende boven de armoede grens uit te komen.
1.25 dollar per dag is ongeveer 27 euro per maand.
Mijn reisverslagen
  zondag 24 januari 2010 @ 10:53:40 #82
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77202825
Even terug naar China:
Dit jaar piekt de bevolking in de leeftijdgroep 20-24jr (= meest creatieve groep).
Vanaf 2016 begint de totale beroepsbevolking te dalen.
In 2026 bereikt de totale bevolking het maximum van 1,4 miljard en begint vanaf daar te dalen.
In 2026 gaat India China voorbij in bevolking.

Hoezo vergrijzing
Mijn reisverslagen
  zondag 24 januari 2010 @ 11:41:43 #83
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77203802
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:25 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

wat is het dan ?
Weet ik veel maar geen herverdeling in ieder geval.

WAt stel jij trouwens voor? Je doet zogenaamd alsof de westerse werknemer veel te verwend is. Ook in het westen maar het autritaire model doorvoeren, vakbonden verbieden en alles fors versoberen?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 januari 2010 @ 11:45:12 #84
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77203877
quote:
Op zondag 24 januari 2010 10:01 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Singapore heeft nog steeds een autoritair democratisch regime verdient Singapore ook een andere behandeling? Hetzelfde verhaal voor Hong Kong voor 1997 toen het nog een kolonie was van Groot Brittannië. Was China economisch achter gebleven ben je nu zeker ´blijer´ geweest. Het is gewoon een typische egoïstische ANGST reactie. Herverdeling van welvaart is mooi zolang het jouw eigen welvaart maar niet aantast. Het is minder erg als USA economische voorspoed heeft dan nu het geval China.
Luister, jij denkt enkel in termen van geld. Maar dit gaat ons juist nekken. Het Westen maakt het autoritaire China zo groot en machtig. Op de korte termijn maken 'we' (de elite) winst maar op de langere termijn gaan de Chinezen ons overvleugelen en hun wil opleggen. Er zal een druk komen om ook Europa autoritairder te maken (gebeurt nu al met die klote-EU). China is niet zo naief geweest als andere geliberaliseerde ontwikkelingslanden: 'kom maar binnen, profiteer maar en raus onze grondstoffen leeg'. Nee, ze houden heel goed de controle over alles. Zorgen dat ze op de langere termijn altijd er wat van leren en de bovenliggende partij zijn. Het heeft allemaal niks met kapitalisme te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 januari 2010 @ 11:49:24 #85
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77203961
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Weet ik veel maar geen herverdeling in ieder geval.
dat is nou niet een van je sterkste antwoorden natuurlijk
quote:
WAt stel jij trouwens voor? Je doet zogenaamd alsof de westerse werknemer veel te verwend is. Ook in het westen maar het autritaire model doorvoeren, vakbonden verbieden en alles fors versoberen?
Als je m'n post echt had gelezen, had je geweten dat het niets met autoritaire modellen of vakbonden verbieden te maken heeft. In verreweg de meeste Aziatische en Zuidamerikaanse landen is dat helemaal niet aan de orde.
Het probleem is de kosten van de Europese arbeider en ja, als je weer concurrerend wil worden, moet daar wat aan doen. Maar wees gerust: Europa kennende zal er niks aan gedaan worden tot het helemaal te laat is, dus jouw situatie zal niet verslechteren; die van je kleinkinderen daarentegen ....
zonnig Brasil
pi_77205608
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Luister, jij denkt enkel in termen van geld. Maar dit gaat ons juist nekken. Het Westen maakt het autoritaire China zo groot en machtig. Op de korte termijn maken 'we' (de elite) winst maar op de langere termijn gaan de Chinezen ons overvleugelen en hun wil opleggen. Er zal een druk komen om ook Europa autoritairder te maken (gebeurt nu al met die klote-EU). China is niet zo naief geweest als andere geliberaliseerde ontwikkelingslanden: 'kom maar binnen, profiteer maar en raus onze grondstoffen leeg'. Nee, ze houden heel goed de controle over alles. Zorgen dat ze op de langere termijn altijd er wat van leren en de bovenliggende partij zijn. Het heeft allemaal niks met kapitalisme te maken.
denk dat je bedoelt dat China geen ingrijpend koloniaal verleden heeft.

Terugkomend op India. Ik volg met interesse de wedloop tussen de leeuw en de olifant en zie juist door de democratie dat India enorm vertraagd door de overlegcultuur. Anderzijds ben ik van mening dat de economie beter in balans is en zo het overkoken niet aan de orde lijkt. Oftewel de beste kaarten voor de olifant op lange termijn?
  zondag 24 januari 2010 @ 14:42:25 #87
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_77210179
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:41 schreef 2bedearly het volgende:
-knip-
Interessante post.
pi_77210195
quote:
Op zondag 24 januari 2010 10:53 schreef SeLang het volgende:
Even terug naar China:
Dit jaar piekt de bevolking in de leeftijdgroep 20-24jr (= meest creatieve groep).
Vanaf 2016 begint de totale beroepsbevolking te dalen.
In 2026 bereikt de totale bevolking het maximum van 1,4 miljard en begint vanaf daar te dalen.
In 2026 gaat India China voorbij in bevolking.

Hoezo vergrijzing
Wat de Chinese bevolkingscijfers betreft moet je het ook maar met een korreltje zout nemen. Een oom van een kennis van mij werkte bij de Chinese overheid. Hij zei in 1991 al dat China toen al zo´n 1,5 miljard inwoners telt. Velen geven de geboorte van hun kinderen niet op i.v.m. het een kinds beleid. Daarnaast ken ik zelf veel Chinese vrienden en exchange studenten die wel een of meerdere broertjes en zusjes hebben. Hun ouders betalen gewoon een boete of hebben connecties met de lokale overheid. Minderheden in China en boeren mogen soms 2 kinderen hebben. De Chinese overheid overweegt overigens al maatregelen te nemen om het een kinds beleid te versoepelen. Dat India meer inwoners dan China telt in de 21ste eeuw staat wel vast.
pi_77210419
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is niet dat het Westen het autoritaire China zo groot en machtig maakt, maar eerder dat het westen het proces van China niet meer kan stoppen. Als je het nieuws een beetje volgt merk je min of meer dat de Chinezen ons economisch al overvleugelen en hun politieke wil gewoon opleggen. Zie Dalai Lama bezoek en Klimaat top.

Waarom heeft het helemaal niks met kapitalisme te maken?
pi_77210830
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:43 schreef jpjedi het volgende:

[..]

denk dat je bedoelt dat China geen ingrijpend koloniaal verleden heeft.

Terugkomend op India. Ik volg met interesse de wedloop tussen de leeuw en de olifant en zie juist door de democratie dat India enorm vertraagd door de overlegcultuur. Anderzijds ben ik van mening dat de economie beter in balans is en zo het overkoken niet aan de orde lijkt. Oftewel de beste kaarten voor de olifant op lange termijn?
Bedoel je de wedloop tussen de draak en de olifant? Ik heb mijn scriptie hierover geschreven. De overleg cultuur in India brengt weliswaar meer balans in de economie, maar de inflatie was in India veel hoger dan in China voor de globale krediet crisis. Ooit zal de groei cijfers van India hoger zijn dan die van China, maar als je naar de absolute cijfers kijkt dan kan dat nog heel lang duren.
  zondag 24 januari 2010 @ 15:22:18 #91
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77211527
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:50 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Het is niet dat het Westen het autoritaire China zo groot en machtig maakt, maar eerder dat het westen het proces van China niet meer kan stoppen. Als je het nieuws een beetje volgt merk je min of meer dat de Chinezen ons economisch al overvleugelen en hun politieke wil gewoon opleggen. Zie Dalai Lama bezoek en Klimaat top.

Waarom heeft het helemaal niks met kapitalisme te maken?
Staatscontrole is geen kapitalisme.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 januari 2010 @ 15:24:25 #92
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77211591
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:49 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

dat is nou niet een van je sterkste antwoorden natuurlijk
Ow jawel. Wat ik zeg, en dat klopt ook is dat landen qua rijkdom naar elkaar toegroeien. De economische ongelijkheid tussen landen neemt af. Dat is zeer goed. Maar de ongelijkheden tussen personen nemen toe. Dat is geen herverdelen.
quote:
[..]

Als je m'n post echt had gelezen, had je geweten dat het niets met autoritaire modellen of vakbonden verbieden te maken heeft. In verreweg de meeste Aziatische en Zuidamerikaanse landen is dat helemaal niet aan de orde.
Het probleem is de kosten van de Europese arbeider en ja, als je weer concurrerend wil worden, moet daar wat aan doen. Maar wees gerust: Europa kennende zal er niks aan gedaan worden tot het helemaal te laat is, dus jouw situatie zal niet verslechteren; die van je kleinkinderen daarentegen ....
En ondertussen wil jij je zakken gaan vullen? "Er wat aan doen" kan op tig manieren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77211990
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:01 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Bedoel je de wedloop tussen de draak en de olifant? Ik heb mijn scriptie hierover geschreven. De overleg cultuur in India brengt weliswaar meer balans in de economie, maar de inflatie was in India veel hoger dan in China voor de globale krediet crisis. Ooit zal de groei cijfers van India hoger zijn dan die van China, maar als je naar de absolute cijfers kijkt dan kan dat nog heel lang duren.
ja je hebt gelijk.. draak natuurlijk. Boek met die titel staat hier zelfs voor me maar mijn hersens staan nog in zondagmode
pi_77212373
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Staatscontrole is geen kapitalisme.
Het is ook meer een vorm van Chinese staatscontrole met kapitalistische karakteristieken

De zogenaamde politics not, economic hot China beleid. Zolang je als bedrijf niet met Chinese binnenlandse politiek bezighoudt mag je bijna alles op economisch gebied doen, zie Google in China.
pi_77212667
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:38 schreef jpjedi het volgende:

[..]

ja je hebt gelijk.. draak natuurlijk. Boek met die titel staat hier zelfs voor me maar mijn hersens staan nog in zondagmode
Ik vind die wedloop ook erg interessant, maar ik hou het meer op een ´gezonde´ wedloop. Zolang Chindia (China en India) economisch groeien is dat goed voor de wereld. Minder armoede en meer algemene ontwikkelingen. In de 21ste eeuw verschuift de politieke en economische macht gewoon van het Westen naar Azië. De globale krediet crisis heeft dit proces alleen maar versneld. Dit is in mijn ogen gewoon een eerlijkere herverdeling van de globale welvaart, omdat er meer mensen in Azië wonen.
pi_77212794
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar de ongelijkheden tussen personen nemen toe. Dat is geen herverdelen.
[..]

Maar dat is toch logisch, als Pietje (Ping) hard heeft gestudeerd mag hij toch meer gaan verdienen dan Jantje (Pang) die in zijn jeugd alleen aan het feesten was.
  zondag 24 januari 2010 @ 16:05:37 #97
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77212836
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:50 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Het is ook meer een vorm van Chinese staatscontrole met kapitalistische karakteristieken

De zogenaamde politics not, economic hot China beleid. Zolang je als bedrijf niet met Chinese binnenlandse politiek bezighoudt mag je bijna alles op economisch gebied doen, zie Google in China.
Zelfs dan niet altijd. Voor sommige sectoren eist men bijv. nadrukkelijk dat er joint ventures worden aangegaan zodat de chinezen ook wat leren. Onderschat ook niet dat vele chineze bedrijven nog steeds volledig in staatshanden zijn en dat in de private bedrijven ook een hoop connecties bestaan met de centrale partij.

Echt, de liberalen in het westen verkopen hun eigen strop aan china.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 24 januari 2010 @ 16:07:14 #98
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77212882
quote:
Op zondag 24 januari 2010 16:04 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Maar dat is toch logisch, als Pietje (Ping) hard heeft gestudeerd mag hij toch meer gaan verdienen dan Jantje (Pang) die in zijn jeugd alleen aan het feesten was.
Niet mee eens maar hoe dan ook. Het is geen herverdelen.

Ik krijg een beetje de indruk bij jou dat je dit autoritarisme min of meer terzijde schuift zolang er economische winst valt te behalen. Een zeer enge gedachte.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77216635
quote:
Op zondag 24 januari 2010 16:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zelfs dan niet altijd. Voor sommige sectoren eist men bijv. nadrukkelijk dat er joint ventures worden aangegaan zodat de chinezen ook wat leren. Onderschat ook niet dat vele chineze bedrijven nog steeds volledig in staatshanden zijn en dat in de private bedrijven ook een hoop connecties bestaan met de centrale partij.

Echt, de liberalen in het westen verkopen hun eigen strop aan china.
Dit is gewoon slim om joint ventures met Chinese partners waarbij zij minstens 51% aandeel hebben verplicht te stellen. Het is 1 ter bescherming dat niet de volledige winst het land uitgaat en 2 om de know how te leren. Op een gegeven moment kicken ze of concurreren ze de westerse partner gewoon de business uit.

Dat de liberalen in het westen hun eigen strop aan China verkopen kunnen we helaas niet meer ongedaan maken. We hebben wel met z´n allen van de goedkope Chinese spullen kunnen consumeren.
  zondag 24 januari 2010 @ 17:58:11 #100
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77216691
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:56 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Dit is gewoon slim om joint ventures met Chinese partners waarbij zij minstens 51% aandeel hebben verplicht te stellen. Het is 1 ter bescherming dat niet de volledige winst het land uitgaat en 2 om de know how te leren. Op een gegeven moment kicken ze of concurreren ze de westerse partner gewoon de business uit.

Dat de liberalen in het westen hun eigen strop aan China verkopen kunnen we helaas niet meer ongedaan maken. We hebben wel met z´n allen van de goedkope Chinese spullen kunnen consumeren.
Hehe, dat is nu precies mijn stelling waarmee ik begon. We hadden flink moeten zijn toen het nog kon zei ik.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77217198
quote:
Op zondag 24 januari 2010 16:07 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Niet mee eens maar hoe dan ook. Het is geen herverdelen.

Ik krijg een beetje de indruk bij jou dat je dit autoritarisme min of meer terzijde schuift zolang er economische winst valt te behalen. Een zeer enge gedachte.
Dit is gewoon pure economie. Je moet gewoon the big picture van inzien.

De Chinese overheid moet ervoor zorgen dat er zo´n 8% GDP groei per jaar gehaald wordt. Hierdoor is er voldoende werk voor de jaarlijkse toestroom van miljoenen afgestudeerden en gewone arbeiders op de arbeidsmarkt. Dit zorgt voor sociale rust in de samenleving en het vertrouwen in de communistische partij. De hogere economische groei zorgt ervoor dat alle kinderen naar school kunnen gaan (meer belastingen) en minder armoede. De statistische cijfers van de Wereldbank etc. bevestigen dit. Alle middelen dat ingezet wordt om dat doel van 8% economische groei te halen zijn geoorloofd (enge gedachte vanuit jouw perspectief maar niet voor de gewone Chinees of iemand die hongersnood/armoede heeft meegemaakt).
  zondag 24 januari 2010 @ 18:19:26 #102
141482 Q.
JurassiQ
pi_77217404
Hoe willen ze die 8% gaan volhouden? Dat is compleet unsustainable. Een groei in percentages is immers exponentieel.
For great justice!
pi_77217732
quote:
Op zondag 24 januari 2010 17:58 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hehe, dat is nu precies mijn stelling waarmee ik begon. We hadden flink moeten zijn toen het nog kon zei ik.
Ja maar toen had het Westen nooit verwacht dat China (zo snel) het Westen kan inhalen. Een soort van onderschatting. Japan vormde eind jaren ´80 ook een dreiging voor het westen, maar USA zorgde ervoor dat de Japanse economische dominantie beperkt bleef, door te eisen dat de Japanse Yen opgewaardeerd wordt. China is van een ander kaliber. De Chinezen bleven/blijven hun Yuan kunstmatig onderwaarderen zodat de export verder blijft stijgen en zo de handelsbalans in het voordeel voor de Chinezen blijft houden. Hieruit volgt de situatie waarin de USA China niet meer kan dreigen om de Yuan op te waarderen door US treasuries te verkopen, de USA heeft China hard nodig om hun begroting tekort te financieren. Maar andersom kan China ook geen US treasuries verkopen omdat de $ dan minder waard wordt.
  zondag 24 januari 2010 @ 18:30:25 #104
179598 Deprater
pi_77217788
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:19 schreef Q. het volgende:
Hoe willen ze die 8% gaan volhouden? Dat is compleet unsustainable. Een groei in percentages is immers exponentieel.
Ze kunnen er niet aan ontkomen om de gewone consument aan de welvaart te laten proeven, dus instellen van een minimumloon en een soort bijstandsuitkering creëren
pi_77218858
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:19 schreef Q. het volgende:
Goeie vraag dat mogen ze in Beijing wel oplossen. Wel weet ik dat de Chinese bevolking krimpt en het aantal nieuwe werkkrachten op de arbeidsmarkt ook, dus minder hogere groei nodig in de toekomst. Tegelijkertijd heb je dan een vergrijzing probleem. Daarnaast is China haar productie meer aan het verschuiven in de value chain richting high tech en green products. Dit betekent dus hogere added value en winst. Nu vind er vooral assemblage van producten in China plaats, de hogere winsten is voor de Internationale multi nationals en buitenlandse suppliers van semi/fabrikaten (chips). De trend is design and made in China. Er komen steeds meer R&D centers van multi nationals in China waardoor de added value in China gaat stijgen en zo ook GDP %. Ten slotte komen meer producten van Chinese bedrijven richting EU, zoals Haier, Lenovo, BYD, Huawei en natuurlijke de verkapte merken zoals Hummer (in Chinese handen).
  zondag 24 januari 2010 @ 19:05:18 #106
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77219139
Hoe doet China dat verschuiven naar R&D? Ieder land wil dat wel maar je moet het ook kunnen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77221289
Ik merk dat 2bedearly een zeer goed inzicht heeft met betrekking tot de gang van zaken in en rondom China.
  zondag 24 januari 2010 @ 20:23:14 #108
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77222496
quote:
Op zondag 24 januari 2010 15:24 schreef Klopkoek het volgende:

(..)
En ondertussen wil jij je zakken gaan vullen?
???
die begrijp ik niet; wat bedoel je ?
zonnig Brasil
  zondag 24 januari 2010 @ 20:36:32 #109
179598 Deprater
pi_77223096
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:58 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Goeie vraag dat mogen ze in Beijing wel oplossen. Wel weet ik dat de Chinese bevolking krimpt en het aantal nieuwe werkkrachten op de arbeidsmarkt ook, dus minder hogere groei nodig in de toekomst. Tegelijkertijd heb je dan een vergrijzing probleem. Daarnaast is China haar productie meer aan het verschuiven in de value chain richting high tech en green products. Dit betekent dus hogere added value en winst. Nu vind er vooral assemblage van producten in China plaats, de hogere winsten is voor de Internationale multi nationals en buitenlandse suppliers van semi/fabrikaten (chips). De trend is design and made in China. Er komen steeds meer R&D centers van multi nationals in China waardoor de added value in China gaat stijgen en zo ook GDP %. Ten slotte komen meer producten van Chinese bedrijven richting EU, zoals Haier, Lenovo, BYD, Huawei en natuurlijke de verkapte merken zoals Hummer (in Chinese handen).
Ik heb net een Lenovo minilaptop (IBM) gekocht voor 199 euro

Dus China gaat van productie in opdracht, naar productontwikkeling en marketing en sales van eigen brands
  zondag 24 januari 2010 @ 20:41:23 #110
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_77223375
quote:
Op zondag 24 januari 2010 20:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Dus China gaat van productie in opdracht, naar productontwikkeling en marketing en sales van eigen brands
Dat is wel een opvallend merk. Hoorde er een tijdje geleden pas voor het eerst over maar toen bleek het al een van de grootste computerproducenten ter wereld te zijn.
---
  zondag 24 januari 2010 @ 20:43:01 #111
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77223470
quote:
Op zondag 24 januari 2010 20:41 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Dat is wel een opvallend merk. Hoorde er een tijdje geleden pas voor het eerst over maar toen bleek het al een van de grootste computerproducenten ter wereld te zijn.
dat is omdat ze (een gedeelte van) IBM hebben gekocht en de naam hebben veranderd
zonnig Brasil
  zondag 24 januari 2010 @ 21:19:35 #112
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_77225468
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vergeet overigens niet rekening te houden met het lokale prijspeil, wat ook nog een gigantisch verschil kan maken. Ben ik overigens niet op de hoogte van het gemiddelde prijspeil in dit land.
Oh really?
pi_77238099
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:05 schreef Klopkoek het volgende:
Hoe doet China dat verschuiven naar R&D? Ieder land wil dat wel maar je moet het ook kunnen.
Als je een dagje vrij hebt kun je in de lokale Media markt rondlopen en ff naar al die dozen kijken. Ik schat dat zo´n 80% van de elektrische apparaten zoals LCD tv´s, lap tops, mp 3 etc. gefabriceerd zijn in China (Made in China). In de jaren ´80 en ´90 was het nog voornamelijk Japan. Dus je ziet duidelijk dat de Chinese export producten zichzelf upgraden van goedkope speelgoed, huishoudelijke artikelen, textiel en kleding naar dure LCD tv´s etc. De meeste Westerse merken die aanduiden dat ze in de EU zijn vervaardigd zijn (eind assemblage) gebruiken veel halffabricaten vanuit China. Hiermee kunnen ze (soms) de EU import quota en heffingen op Chinese goederen omzeilen. Bovendien is dit psychisch, omdat de consument dan zogenaamd geen Chinese goederen koopt en hogere kwaliteit produkt aanschaft. De prijs kan ook hoger gezet worden.

Door de groeiende FDI in China vergemakkelijkt dit de verschuiving van de Chinese (export) productie van low skilled naar high tech goederen. FDI voegt nieuwe productie technologie, verhoogt de geavanceerde management skills. Door de verplichte joint ventures wordt de technologie en know how overgebracht naar de Chinese partner. Nu er al zoveel Westerse fabrieken of fabrieken die de productie doen voor de westerse bedrijven in China staan, willen de westerse bedrijven ook hun R&D naar China verplaatsen. Dit is ten eerste goedkoper door de combinatie (dicht bij productie) en door de lagere lonen. Ten tweede heb je in de EU en USA steeds minder beta studenten, terwijl in China jaarlijks miljoenen afstuderen. Ten derde stimuleert de Chinese overheid buitenlandse bedrijven die hun R&D centers in China vestigen met financiële voordelen. Zo betalen de bedrijven in het begin geen of minder belastingen, krijgen ze hulp en subsidies bij het zoeken van een vestiging in een van de Technolgy parks (agglomeratie en spill over effect), en krijgen ze garanties dat er voldoende afgestudeerde werknemers zijn. Ten vierde heb je de groeiende Chinese/Aziatische afzet markt, waar je in feite al een deel van je investering en kosten kan terug verdienen. Door een R&D center in China kun je ook gelijk je producten afstemmen op de Chinese consumenten. Zo hebben enkele EU auto fabrikanten een zogenaamde Chinese long versie, bijvoorbeeld meer voetruimte achterin de auto. Als je naar de statistisch cijfers kijkt zie je ook steeds hoger (buitenlandse) R&D.

China will become world’s second highest investor in R&D by end of 2006, finds OECD

http://www.oecd.org/docum(...)0522_1_1_1_1,00.html
pi_77238111
quote:
Op maandag 25 januari 2010 06:36 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Als je een dagje vrij hebt kun je in de lokale Media markt rondlopen en ff naar al die dozen kijken. Ik schat dat zo´n 80% van de elektrische apparaten zoals LCD tv´s, lap tops, mp 3 etc. gefabriceerd zijn in China (Made in China). In de jaren ´80 en ´90 was het nog voornamelijk Japan. Dus je ziet duidelijk dat de Chinese export producten zichzelf upgraden van goedkope speelgoed, huishoudelijke artikelen, textiel en kleding naar dure LCD tv´s etc. De meeste Westerse merken die aanduiden dat ze in de EU zijn vervaardigd zijn (eind assemblage) gebruiken veel halffabricaten vanuit China. Hiermee kunnen ze (soms) de EU import quota en heffingen op Chinese goederen omzeilen. Bovendien is dit psychisch, omdat de consument dan zogenaamd geen Chinese goederen koopt en hogere kwaliteit produkt aanschaft. De prijs kan ook hoger gezet worden.

Door de groeiende FDI in China vergemakkelijkt dit de verschuiving van de Chinese (export) productie van low skilled naar high tech goederen. FDI voegt nieuwe productie technologie, verhoogt de geavanceerde management skills. Door de verplichte joint ventures wordt de technologie en know how overgebracht naar de Chinese partner. Nu er al zoveel Westerse fabrieken of fabrieken die de productie doen voor de westerse bedrijven in China staan, willen de westerse bedrijven ook hun R&D naar China verplaatsen. Dit is ten eerste goedkoper door de combinatie (dicht bij productie) en door de lagere lonen. Ten tweede heb je in de EU en USA steeds minder beta studenten, terwijl in China jaarlijks miljoenen afstuderen. Ten derde stimuleert de Chinese overheid buitenlandse bedrijven die hun R&D centers in China vestigen met financiële voordelen. Zo betalen de bedrijven in het begin geen of minder belastingen, krijgen ze hulp en subsidies bij het zoeken van een vestiging in een van de Technolgy parks (agglomeratie en spill over effect), en krijgen ze garanties dat er voldoende afgestudeerde werknemers zijn. Ten vierde heb je de groeiende Chinese/Aziatische afzet markt, waar je in feite al een deel van je investering en kosten kan terug verdienen. Door een R&D center in China kun je ook gelijk je producten afstemmen op de Chinese consumenten. Zo hebben enkele EU auto fabrikanten een zogenaamde Chinese long versie, bijvoorbeeld meer voetruimte achterin de auto. Als je naar de statistisch cijfers kijkt zie je ook steeds hoger (buitenlandse) R&D.

China will become world’s second highest investor in R&D by end of 2006, finds OECD

http://www.oecd.org/docum(...)0522_1_1_1_1,00.html
Nog een link

http://www.chinabusinessreview.com/public/0803/thorpe.html
  maandag 25 januari 2010 @ 07:24:29 #115
141482 Q.
JurassiQ
pi_77238313
Even over politiek, ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor China Formosa Taiwan weer gaat inlijven, het westen is zijn machtspositie om Taiwan te verdedigen zo ongeveer kwijt. Als de USA moeilijk gaat doen stopt China gewoon met het opkopen van bonds en dan stort de USA in. .
For great justice!
  maandag 25 januari 2010 @ 09:34:30 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77239757
quote:
Op maandag 25 januari 2010 07:24 schreef Q. het volgende:
Even over politiek, ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor China Formosa Taiwan weer gaat inlijven, het westen is zijn machtspositie om Taiwan te verdedigen zo ongeveer kwijt. Als de USA moeilijk gaat doen stopt China gewoon met het opkopen van bonds en dan stort de USA in. .
Daarom vind ik het ook wel interessant wat 2bedearly zegt maar het af doen als 'pure economie' gaat wat ver. Wat hij beschrijft valt meestal onder het kopje politieke economie en dit gaat gewoon politieke consequenties hebben. Ik vrees dat zelfs onze eigen democratie in het westen nog meer gevaar gaat lopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77240861
westen .... oosten.... is dat de nieuwe links-rechts?
  maandag 25 januari 2010 @ 10:34:38 #118
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77240916
Het is de nieuwe dictatuur versus vrijheid
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77241200
quote:
Op maandag 25 januari 2010 09:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daarom vind ik het ook wel interessant wat 2bedearly zegt maar het af doen als 'pure economie' gaat wat ver. Wat hij beschrijft valt meestal onder het kopje politieke economie en dit gaat gewoon politieke consequenties hebben. Ik vrees dat zelfs onze eigen democratie in het westen nog meer gevaar gaat lopen.
Kijk eens wat 2bedearly hier geschreven heeft :
quote:
Op zondag 24 januari 2010 09:41 schreef 2bedearly het volgende:
Verder zal China al haar aandacht besteden om met Taiwan te herenigen. Nu zijn ze met Taiwan aan het onderhandelen over een economische pact (Economic Cooperation Framework Agreemen) wat uiteindelijk tot hereniging zal leiden.
Even aluhoedje nutcase spelen. Ik heb het idee dat 2bedearly een chinees/chinese propagandist is die hier probeert de negatieve dingen die gaande zijn in china een stuk te bagitaliseren/ downplayen. Aangezien hij zich wel al 22 okt 2009 geregistreerd heeft maar alleen nog maar in 2 china topics gereageerd heeft.
pi_77241345
Hoeveel van de mensen die in dit topic reageren zijn uberhaupt wel eens in China geweest of hebben enige directe vorm van exposure aan China gehad? Just curious
pi_77242256
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 14:01 schreef Casos het volgende:
Was van de week ook op Radio 1. Eerst een deel van je productie naar een goedkoop land als China outsourcen. Die Chinezen krijgen mooi de kans om eens in de keuken van de Westerse bedrijven te kijken. Nu hebben ze voldoende afgekeken en kunnen ze het ook zelf.

En dan krijgen die bedrijven de de keuze, of je doet alles in China of je doet helemaal niets in China.
Ik roep het ook al jaren, want het is al eerder voorgekomen. Maar de bedrijven blijven erin trappen om voor wat lage loonkosten, jaren aan R&D weg te geven.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_77242493
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 16:32 schreef Deprater het volgende:

[..]

gigantisch arbeidspotentieel dus., om jarenlang de concurrentie met het westen aan te kunnen en te winnen, met eigen vliegtuigen, eigen scheepsbouw en eigen autoindustrie.

en beide landen zijn ook echt hele zware concurrenten geworden voor de EU en de VS
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_77242655
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 19:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Begrijp het nou. Vanuit Chinees perspectief is er China. Punt. Nog nooit in hun hele bestaan hebben zij zich iets aangetrokken van wat een ander vindt. Vanuit Chinees perspectief is er zelfs geen ander. Er is alleen China. Daar houdt de wereld op.

Het toppunt van Westerse arrogantie is te denken dat je 'China' zou kunnen beinvloeden. Da's alsof een vlieg een olilfant probeert te bewegen. Heel vroeger, vroeger, gisteren, nu, en in de toekomst. Het interesseert ze niet.

Op een vreemde manier heb ik er zelfs wel bewondering voor.
Het is toch al heel vaak gelukt, dus zo gek is het niet. En ook china kan niet zonder de rest van de wereld, vroeger niet en nu niet.
pi_77243012
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het is toch al heel vaak gelukt, dus zo gek is het niet. En ook china kan niet zonder de rest van de wereld, vroeger niet en nu niet.
Het is nog nooit gelukt, en serieus, China kan uitstekend zonder de rest van de wereld. Duizenden jaren historie die dat bewijzen.
pi_77243404
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Hoeveel van de mensen die in dit topic reageren zijn uberhaupt wel eens in China geweest of hebben enige directe vorm van exposure aan China gehad? Just curious
Ik ben in tibet geweest. Als we het aan chinezen vragen zou het china zijn, als we het aan tibetane vragen is het bezet gebied.

Dat is een jaar of 8 geleden geweest,

Heel bizar toenderijd al om te zien, dat je als je in lhasa binnenrijdt eerst langs een complete autoboulevard rijdt, en dan pas bij het oude centrum tercht komt. Waarbij ik me toen al afvroeg hoe lang het oude centrum nog stand gaat houden, aangezien ze daar soms erg goed zijn in het vernietigen van ongewelvallige cultuur.

Verder in lhasa redelijk wat gesproken met wat nederlanders die daar een bar/restaurant geopend hadden en alleen maar locals in dienst hadden. Die werden soms helemaal gek van het gebrek aan eigen intitiatief van de locals. Voorbeeld lamp is kaopt, dan zien ze dat het niet werkt maar komt het niet in hun hoofd op om een lamp te gaan vervangen,want hun taak is het alleen om te serveren.
  maandag 25 januari 2010 @ 13:17:22 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77245653
quote:
[b]Op zondag 24 januari 2010 09:41 schreef 2b Nu zijn ze met Taiwan aan het onderhandelen over een economische pact (Economic Cooperation Framework Agreemen) wat uiteindelijk tot hereniging zal leiden.
Er is in Taiwan geen hond die echt aansluiting bij China wil, ook niet in de (nu regerende) KMT. Dat is alleen maar retoriek om het gunstige businessklimaat niet te ondermijnen.

Btw, hereniging? Taiwan heeft nooit deel uitgemaakt van China. China heeft Taiwan weleens geclaimed (soms wel, soms niet, afhankelijk van hoe het ze uitkwam) maar ze hebben er nooit daadwerkelijk een vinger in de pap gehad. De officiele status van Taiwan is die van een onteigende Japanse kolonie die in afwachting van de definitieve status tijdelijk door Nationalistisch China (KMT) bezet wordt gehouden.

De tweedeling in Taiwan tussen (grofweg) KMT en DPP wordt in het westen altijd foutief uitgelegd als een discussie tussen wel of niet aansluiten bij China. Maar die tweedeling gaat heel ergens anders over. Het gaat om twee groepen, namelijk de groep die in de eeuwen voor 1949 naar Taiwan is gekomen en daar dus al generaties lang woonde, land bezat, etc en de group 'mainlanders' (de KMT) die na 1949 plotseling met een leger naar Taiwan kwam, plotseling de macht had en voormalige "Japanse" bezittingen onteigende. In de ogen van de Taiwanezen (van voor 1949) was dat gewoon een nieuwe bezettingsmacht. De KMT heeft vervolgens tot eind jaren '80 dictatoriaal geregeerd (de staat van beleg is pas zo'n 20 jaar geleden opgeheven, daarvoor waren samenscholingen van >5 mensen verboden en was er geen vrije pers).
Mijn reisverslagen
  maandag 25 januari 2010 @ 13:18:11 #127
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77245682
quote:
1 jaar in China gewoond, 4 jaar in Taiwan.
Mijn reisverslagen
pi_77248240
quote:
Op zondag 24 januari 2010 19:57 schreef Space-Chinees het volgende:
Ik merk dat 2bedearly een zeer goed inzicht heeft met betrekking tot de gang van zaken in en rondom China.
Ik heb voor mijn scripties veel journals, working papers en articles over China gelezen. Verder vraag ik weleens aan mijn vrienden die in China wonen hoe het daar gaat en haal ik het nieuws via verschillende nieuwsbronnen, zowel Westerse als Aziatische .
pi_77248861
quote:
I.p.v inlijven van Taiwan praat ik liever over Chinese soft politics. China probeert via economische betrekkingen Taiwan zo afhankelijk te maken van China dat Taiwan geen ander keus heeft dan hereniging met China. Zo mogen Taiwanese boeren meer agrarische producten naar China exporteren. Een ander tool is dat China 2 panda beertjes aan Taiwan heeft geschonken om zo minder dreiging te vormen en dat de jeugd zo een beter indruk zal krijgen. Verder is er directe transport mogelijk gemaakt in de Taiwanese straat tussen China en Taiwan om de handel te bevorderen, sinds President Ma aan de macht is. Nu krijgen Taiwanese instellingen ook hulp om in China branches te openen.
pi_77249331
quote:
Op maandag 25 januari 2010 09:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik ben van mening dat politiek en economie nauw verbonden zijn. In de USA zijn verkiezings campagnes vaak gesponsord door bedrijven, die verwachten dat de gesponsorde partij vaak iets terug moet doen als ze eenmaal aan de macht is. Verder heeft de Amerikaanse wapen industrie enigszins invloed op de Amerikaanse buitenlandse beleid.

Duitse politieke partijen gebruikten de GM/Opel case om stemmen van de kiezers te trekken.

Bij elk belangrijke politieke ontmoeting tussen China en USA, EU, Afrika etc. gaan er altijd wel een groep handelsdelegatie mee die als een soort bargaining chips gebruikt wordt.
pi_77250156
quote:
Op maandag 25 januari 2010 10:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kijk eens wat 2bedearly hier geschreven heeft :
[..]

Even aluhoedje nutcase spelen. Ik heb het idee dat 2bedearly een chinees/chinese propagandist is die hier probeert de negatieve dingen die gaande zijn in china een stuk te bagitaliseren/ downplayen. Aangezien hij zich wel al 22 okt 2009 geregistreerd heeft maar alleen nog maar in 2 china topics gereageerd heeft.
Ik ben een gewone Nederlander met Chinese roots. Ik probeer alleen meer nuance over de China topic te brengen. Tja wat jij negatief vind is misschien voor anderen positief. Ff een slecht voorbeeld, slavenhandel was positief voor Nederland maar slecht voor Afrika. Dus het ligt eraan vanuit welk perspectief je beredeneert.

Ik heb maar op 2 China topics gereageerd, omdat ik niet teveel tijd wil besteden aan internet forums. Ik wil alleen mijn mening geven omdat er in mijn ogen teveel misverstand bestaat. Zo probeer ik meer Chinese info te geven wat een beter en completere beeld weergeeft. Als iedereen dezelfde meningen zou hebben was deze forum erg eenzijdig en saai geweest.
pi_77250264
quote:
Ik ben zelf 2 keer naar China op vakantie geweest en hoop dat ik dit jaar nog een keer kan gaan
pi_77250510
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik roep het ook al jaren, want het is al eerder voorgekomen. Maar de bedrijven blijven erin trappen om voor wat lage loonkosten, jaren aan R&D weg te geven.
Als je de EU offshoring of outsourcing, R&D cijfers richting China bekijkt valt het reuze mee. Het grootste gedeelte blijft voornamelijk binnen Europa. Het zijn vooral de Aziatische buurlanden van China die een grote bijdrage hebben, zoals Hong Kong en Taiwan.
pi_77250723
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het is nog nooit gelukt, en serieus, China kan uitstekend zonder de rest van de wereld. Duizenden jaren historie die dat bewijzen.
In de tijd van globalisering is elk land verbonden met de rest van de wereld (Misschien Noord Korea niet).
pi_77252110
quote:
Op maandag 25 januari 2010 13:17 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er is in Taiwan geen hond die echt aansluiting bij China wil, ook niet in de (nu regerende) KMT. Dat is alleen maar retoriek om het gunstige businessklimaat niet te ondermijnen.

Btw, hereniging? Taiwan heeft nooit deel uitgemaakt van China. China heeft Taiwan weleens geclaimed (soms wel, soms niet, afhankelijk van hoe het ze uitkwam) maar ze hebben er nooit daadwerkelijk een vinger in de pap gehad. De officiele status van Taiwan is die van een onteigende Japanse kolonie die in afwachting van de definitieve status tijdelijk door Nationalistisch China (KMT) bezet wordt gehouden.

De tweedeling in Taiwan tussen (grofweg) KMT en DPP wordt in het westen altijd foutief uitgelegd als een discussie tussen wel of niet aansluiten bij China. Maar die tweedeling gaat heel ergens anders over. Het gaat om twee groepen, namelijk de groep die in de eeuwen voor 1949 naar Taiwan is gekomen en daar dus al generaties lang woonde, land bezat, etc en de group 'mainlanders' (de KMT) die na 1949 plotseling met een leger naar Taiwan kwam, plotseling de macht had en voormalige "Japanse" bezittingen onteigende. In de ogen van de Taiwanezen (van voor 1949) was dat gewoon een nieuwe bezettingsmacht. De KMT heeft vervolgens tot eind jaren '80 dictatoriaal geregeerd (de staat van beleg is pas zo'n 20 jaar geleden opgeheven, daarvoor waren samenscholingen van >5 mensen verboden en was er geen vrije pers).
Voor de overdracht van Hong Kong aan China in 1997 wilde ook niemand aansluiting met China. Honderd duizenden mensen uit Hong Kong emigreerden naar Groot Brittannië, Canada, Australië etc. Nu zie je juist meer mensen remigreren, omdat het achteraf toch niet zo erg is met het communisme. De Hong Kong Chinezen kijken nog steeds neer op de Mainland Chinezen maar kunnen niet zonder. De toerisme vanuit China levert Hong Kong jaarlijks miljarden $ op. Bovendien was de economie van Hong Kong zonder de hulp vanuit China al lang ingestort tijdens de Azie crisis in 1997, SARS epidemie en de globale kredietcrisis.

Of Taiwan deel uitmaakt van China valt te betwisten. Zoals het voorbeeldje van Basp1, een mainland Chinees zal ja zeggen en een Taiwanees Chinees (DPP') nee. In de ogen van KMT is er maar 1 groot China (Mainland China plus Taiwan). Het is wel zeker dat Taiwan steeds afhankelijker wordt van China. Op een gegeven moment zal het verstandiger zijn voor Taiwan om wel erbij te horen via het 1 land 2 systemen beleid.
pi_77252439
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 10:14 schreef SeLang het volgende:

Dat is wat ik hier in singapore ook te horen krijg, in china moet je minimaal een irr hebben van 19% anders kun je beter ergens anders in investeren. Alleen dat cijfer wijst al op een enorme RE bubble, verwachtingen hier zijn dat ze met wat manouvreren het toch nog 5 jaar gaan volhouden .

Hoe zijn de Filipijnen trouwens, ik heb het ook op de planning staan
pi_77252626
quote:
Op zondag 24 januari 2010 10:01 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

In singapore is dat ook heel geleidelijk veranderd, maar ook daar zie je dat oppositiepartijen steeds iets winnen (ze maken zelfs deel uit van het parlement!).
pi_77253420
quote:
Op zondag 24 januari 2010 18:29 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Ja maar toen had het Westen nooit verwacht dat China (zo snel) het Westen kan inhalen. Een soort van onderschatting. Japan vormde eind jaren ´80 ook een dreiging voor het westen, maar USA zorgde ervoor dat de Japanse economische dominantie beperkt bleef, door te eisen dat de Japanse Yen opgewaardeerd wordt. China is van een ander kaliber. De Chinezen bleven/blijven hun Yuan kunstmatig onderwaarderen zodat de export verder blijft stijgen en zo de handelsbalans in het voordeel voor de Chinezen blijft houden. Hieruit volgt de situatie waarin de USA China niet meer kan dreigen om de Yuan op te waarderen door US treasuries te verkopen, de USA heeft China hard nodig om hun begroting tekort te financieren. Maar andersom kan China ook geen US treasuries verkopen omdat de $ dan minder waard wordt.
Importheffingen, om de te goedkope yuan tegen te gaan.
Ze kunnen dreigen de treasuries niet meer te gaan bepalen
pi_77253867
quote:
de USA print dan gewoon bij en de waarde van de dollar verminderd net zoals de chinese tegoeden, dat doen ze nu ook al.
pi_77254226
quote:
Op maandag 25 januari 2010 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

volgens mij is china afgelopen 2 eeuwen bijna constant onder de voet gelopen door eerst het westen en daarna door japan, die zodoende hun handelsbelangen veiligstelden.

China heeft altijd spullen geim en geexporteerd
pi_77254415
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

de USA print dan gewoon bij en de waarde van de dollar verminderd net zoals de chinese tegoeden, dat doen ze nu ook al.
Helaas koppelen de Chinezen hun Yuan aan de $ (pegging) sinds eind 2008, waardoor Chinese export goederen goedkoper wordt. De lagere $ waarde leidt tot hogere olieprijs in $. Zo benadeelt USA zichzelf ook omdat ze veel meer $ moet betalen per geïmporteerde vat olie.
pi_77254665
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

volgens mij is china afgelopen 2 eeuwen bijna constant onder de voet gelopen door eerst het westen en daarna door japan, die zodoende hun handelsbelangen veiligstelden.

China heeft altijd spullen geim en geexporteerd
Yep, via de Silk road en via zee o.a. door Zheng He
  maandag 25 januari 2010 @ 18:42:36 #143
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77258738
Ik gun de Chinezen hun welvaart maar ik vind dat we in het Westen naief zijn (heb ik al gezegd) maar ook te positief. Over Cuba en socialistische spoken uit het verleden is de consensus dat het allemaal o zo verschrikkelijk was maar op China zitten sommigen gewoonweg te verlekkeren. Natuurlijk kun je niet ontkennen dat het Chineze experiment (ja, het is een experiment!) tot nu toe veel meer succes heeft gehad dan alle socialistische experimenten maar het gaat met net zo veel leed of misschien nog wel meer leed gepaard. En toch is de consensus onverminderd positief. Kennelijk vindt men 'offers' acceptabel als dat leuke statistiekjes op levert. Heb je daar kritiek op dan wordt je door boosaardige menschen zoals SeLang negatief bejegend.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77258870
quote:
Op maandag 25 januari 2010 16:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ken je historie, zou ik zeggen
pi_77262019
quote:
Op zondag 24 januari 2010 20:36 schreef Deprater het volgende:

[..]

Maar zo'n netbook is toch echt geen thinkpad
Ik mis vooral die clitoris in de driehoek 'GHB'
I'll sing you a lullaby.
pi_77262753
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:42 schreef Klopkoek het volgende:
Ik gun de Chinezen hun welvaart maar ik vind dat we in het Westen naief zijn (heb ik al gezegd) maar ook te positief. Over Cuba en socialistische spoken uit het verleden is de consensus dat het allemaal o zo verschrikkelijk was maar op China zitten sommigen gewoonweg te verlekkeren. Natuurlijk kun je niet ontkennen dat het Chineze experiment (ja, het is een experiment!) tot nu toe veel meer succes heeft gehad dan alle socialistische experimenten maar het gaat met net zo veel leed of misschien nog wel meer leed gepaard. En toch is de consensus onverminderd positief. Kennelijk vindt men 'offers' acceptabel als dat leuke statistiekjes op levert. Heb je daar kritiek op dan wordt je door boosaardige menschen zoals SeLang negatief bejegend.
Ik ben met je eens dat het Westen naief zijn, de meesten zijn er niet van bewust dat (we) EU qua economische en innovatieve ontwikkeling (bijna) ingehaald worden door China. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de communistische partij in China voor welvaart en ontwikkeling heeft gezorgd sinds de economische hervormingen, dus eind jaren ´80 tot heden. De communistische partij was wel fout bezig van 1949 tot de economische hervormingen. In deze periode van culturele revolutie en hongersnood waarin naar schatting zo´n 70 miljoen Chinezen omkwamen. Maar je moet niet vergeten dat de communistische partij qua visie geheel is veranderd. Met elk nieuwe termijn van Chinese presidenten veranderen ze ook van beleid, de zogenaamde upgrading.

Communisme 1.0 Mao zorgde voor 1 China op het vaste land 70% goed en later veel leed en slachtoffers onder de bevolking 30% slecht

Communisme 2.0 Deng zorgde voor economische hervorming, markt socialisme met Chinese karakteristieken

Communisme 3.0 Jiang zorgde dat zo´n 150 Miljoen boeren uit de armoede komt en hoge economische groei van gemiddeld 11,2% en vooral aan de Chinese oostkust

Communisme 4.0 Hu zorgde voor duurzamere economische groei en eerlijkere verdeling van de welvaart verspreid over heel China. China probeert ook meer rekening te houden met het milieu omdat er zoveel milieu vervuilingen slecht voor de bevolking is maar vooral de economische ontwikkeling belemmerd.
  maandag 25 januari 2010 @ 20:34:02 #147
179598 Deprater
pi_77264692
quote:
Op maandag 25 januari 2010 19:50 schreef xenobinol het volgende:

[..]
Ik mis vooral die clitoris in de driehoek 'GHB'
Dat vond ik echt een idioot rood knobbeltje
pi_77272580
quote:
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:22 schreef 2bedearly het volgende:
[..]
Het zijn vooral de Aziatische buurlanden van China die een grote bijdrage hebben, zoals Hong Kong en Taiwan.
In zo´n vaart zal het denk ik wel niet lopen. Taiwan is en blijft een belangrijk economisch knooppunt vanwege de ligging. Het ligt in China´s (economische; en dus tevens politieke) belangen om daar geen sociale onrust te veroorzaken.

Zie bijvoorbeeld hetzelfde als met Hong Kong.
quote:
Op maandag 25 januari 2010 15:57 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Nu zie je juist meer mensen remigreren, omdat het achteraf toch niet zo erg is met het communisme.
Feit is wel dat het communistisch regime (nog) niet van toepassing is binnen Hong Kong. De afspraak belofte dat Hong Kong tot 50 jaar na de overdracht van GB aan China 50 jaar onveranderd zal blijven, kan alleen blijven bestaan omdat China de economische belangen daarvan inziet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Space-Chinees op 25-01-2010 23:21:56 ]
pi_77278520
quote:
Op maandag 25 januari 2010 18:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

speciaal voor jouw dan

http://en.wikipedia.org/wiki/Second_Sino-Japanese_War
http://en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars
http://en.wikipedia.org/wiki/Sino-French_War_%281883-1885%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Sino-Japanese_War_%281894-1895%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Eight-Nation_Alliance
http://en.wikipedia.org/wiki/Sino-Vietnamese_War

bij elk van die oorlogen hebben ze weer concessies moeten doen aan het buitenland (misschien de laatste niet).

[ Bericht 3% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 26-01-2010 03:14:26 ]
pi_77278543
China doen het zeer goed momenteel maar, het 1 kind politiek beleid gaat ze (Denk ik) de das nog om doen. Als daar de vergrijzing inslaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/E%C3%A9nkindpolitiek
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
pi_77279123
quote:
Op maandag 25 januari 2010 22:58 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

[..]

In zo´n vaart zal het denk ik wel niet lopen. Taiwan is en blijft een belangrijk economisch knooppunt vanwege de ligging. Het ligt in China´s (economische; en dus tevens politieke) belangen om daar geen sociale onrust te veroorzaken.

Zie bijvoorbeeld hetzelfde als met Hong Kong.
[..]

Feit is wel dat het communistisch regime (nog) niet van toepassing is binnen Hong Kong. De afspraak belofte dat Hong Kong tot 50 jaar na de overdracht van GB aan China 50 jaar onveranderd zal blijven, kan alleen blijven bestaan omdat China de economische belangen daarvan inziet.

Herenigen of een groot China vormen met Taiwan zal wel tientallen jaren duren. Maar het gebeurt geleidelijk.

China experimenteert nu met Shenzhen en de Guandong provincie om meer overheids taken te decentraliseren en meer vrijheden aan de burgers toe te staan. In Shenzhen is het economische experiment succesvol en nu gaan ze het politieke experiment richting meer ´democratie´uitvoeren. Er zijn nu zelfs planningen om 1 groot agglomeratie of internationale stad (Pearl River Delta ), een samensmelting van Hong Kong, Shenzhen, Macau, Guangzhou, Zuhai etc. te vormen. Ze zijn inmiddels begonnen met de bouw van de Hong Kong-Zhuhai-Macau Bridge .
pi_77279252
quote:
Zo zie je maar weer hoe het Westen en Japan in het verleden met ´enge´ middelen handel met China dreven en stukjes land gingen koloniseren.De opkomst van het communisme in China was gewoon het antwoord op al deze vernederingen. Daarna was het de taak van de communistische partij om 1 groot en machtig China te vormen, waarbij ze nooit meer aangevallen kunnen worden door het buitenland.

BTW als leuk aandenken aan die tijd hebben de Britten en Fransen het zomer paleis maar in de fik gestoken en miljoenen kunstschatten als souvenir meegenomen naar Europa en ergens in hun musea geplaatst. Tot vandaag de dag weigeren beide landen de geroofde kunstschatten terug te geven aan China. Frankrijk en Engeland hebben beiden ook geen internationale verdrag getekend om geroofde kunstschatten terug te geven aan de originele bezitter (China). Amerika heeft vorig jaar vrijwillig Chinese kunst schatten wel op de retour gestuurd

http://en.wikipedia.org/wiki/Old_Summer_Palace
pi_77279287
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 02:59 schreef Joy_Division het volgende:
China doen het zeer goed momenteel maar, het 1 kind politiek beleid gaat ze (Denk ik) de das nog om doen. Als daar de vergrijzing inslaat.

Yep helemaal waar. Denk dat China ff gaat observeren hoe Japan en Duitsland (EU) dit probleem gaan oplossen, omdat het vergrijzing proces daar nu bezig is. Race to the bottom. De vergrijzing in China komt harder aan omdat 1 kind 6 personen moet onderhouden. Ouders, grootouders vaders kant en grootouders moeders kant.
pi_77279380
quote:
ik kan een lijstje maken voor Nederland wat tot op de volgende pagina doorloopt, en dat voor een land met een miniscule historie tov China.

Dus volgens Chinezen moeten we een graadjes minder arrogant zijn, op basis van historisch perspectief. Ik denk dat zij dat wel in het juiste perspectief zien, eigenlijk.

En je begrijpt natuurlijk ook wel dat een oorlog omdat we ingehaald worden door China niet echt een realistisch alternatief is in de echte wereld

[ Bericht 6% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-01-2010 07:50:55 ]
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:39:45 #155
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77288683
quote:
Op maandag 25 januari 2010 20:03 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat het Westen naief zijn, de meesten zijn er niet van bewust dat (we) EU qua economische en innovatieve ontwikkeling (bijna) ingehaald worden door China. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de communistische partij in China voor welvaart en ontwikkeling heeft gezorgd sinds de economische hervormingen, dus eind jaren ´80 tot heden. De communistische partij was wel fout bezig van 1949 tot de economische hervormingen. In deze periode van culturele revolutie en hongersnood waarin naar schatting zo´n 70 miljoen Chinezen omkwamen. Maar je moet niet vergeten dat de communistische partij qua visie geheel is veranderd. Met elk nieuwe termijn van Chinese presidenten veranderen ze ook van beleid, de zogenaamde upgrading.

Communisme 1.0 Mao zorgde voor 1 China op het vaste land 70% goed en later veel leed en slachtoffers onder de bevolking 30% slecht

Communisme 2.0 Deng zorgde voor economische hervorming, markt socialisme met Chinese karakteristieken

Communisme 3.0 Jiang zorgde dat zo´n 150 Miljoen boeren uit de armoede komt en hoge economische groei van gemiddeld 11,2% en vooral aan de Chinese oostkust

Communisme 4.0 Hu zorgde voor duurzamere economische groei en eerlijkere verdeling van de welvaart verspreid over heel China. China probeert ook meer rekening te houden met het milieu omdat er zoveel milieu vervuilingen slecht voor de bevolking is maar vooral de economische ontwikkeling belemmerd.
Dit is allemaal veel te positief. Het blijft een schurkenstaat. Dat investeerders nu eindelijk geld kunnen verdienen in het land doet naar niks aan af. Hogere welvaart kan niet alles goed maken. Ik hoop dat meer mensen in het westen zo denken want anders ligt ook hier de weg open naar een dictatuur.
Welvaart is natuurlijk ook maar relatief. De machtsongelijkheden en inkomensongelijkheden zijn enorm. Dat zijn zaken die we in het Westen vandaag de dag ook weer normaal zijn gaan vinden maar in China is het allemaal enorm extreem en velen worden gewoonweg misbruikt of niet meegenomen in de welvaart.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77299835
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit is allemaal veel te positief. Het blijft een schurkenstaat. Dat investeerders nu eindelijk geld kunnen verdienen in het land doet naar niks aan af. Hogere welvaart kan niet alles goed maken. Ik hoop dat meer mensen in het westen zo denken want anders ligt ook hier de weg open naar een dictatuur.
Welvaart is natuurlijk ook maar relatief. De machtsongelijkheden en inkomensongelijkheden zijn enorm. Dat zijn zaken die we in het Westen vandaag de dag ook weer normaal zijn gaan vinden maar in China is het allemaal enorm extreem en velen worden gewoonweg misbruikt of niet meegenomen in de welvaart.
1 simpele vraag: - ben je weleens in China geweest?

Als jouw beweringen gebaseerd zijn op het NOS journaal of iets dergelijks, moet ik echt hard om jou lachen.

Mensen die negatief denken, blijven negatief!

Zoals ik al eerder aangaf inkomens gelijkheid tijdens het communisme van Mao was in het begin goed voor de bevolking maar na verloop van tijd werkte dat gewoon niet .
  dinsdag 26 januari 2010 @ 18:42:23 #157
288730 Zooootje
is messing up her life!
pi_77301506
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 02:59 schreef Joy_Division het volgende:

Klopt, want het gevolg daarvan is, omdat Chinese jongens meer in trek zijn, maar ze nu dus subsidies geven voor meisjesgeboorten, de meisjes weer explosiever zullen steigen....
(en er dus eventueel jongetjes vermoord worden of niet laten registreren omdat ze een meisje wilden..)
-> Overschot aan meisjes, helft later partnerloos.. Het is maar wat je wil!

http://www.leerwiki.nl/Ha(...)otaal_handelsverkeer
  dinsdag 26 januari 2010 @ 18:46:37 #158
179598 Deprater
pi_77301711
China zal gewoon de oudjes opsluiten, die verzinnen daar wel een oplossing voor, AOW krijgen ze toch niet
pi_77308560
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 18:46 schreef Deprater het volgende:
China zal gewoon de oudjes opsluiten, die verzinnen daar wel een oplossing voor, AOW krijgen ze toch niet
Wie weet, dit is niet eens zo´n slecht idee
  dinsdag 26 januari 2010 @ 23:15:36 #160
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77315836
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

???
Het land zou juist jouw natte droom moeten zijn: bijna alles gecontroleerd door De Staat !!

afgezien uiteraard dat zij die niet werken geen uitkering krijgen
zonnig Brasil
  woensdag 27 januari 2010 @ 10:48:32 #161
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77325430
Waarom doe je zo hatelijk? Jij ziet wel wat in een dictatuur?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 27 januari 2010 @ 13:52:24 #162
27257 qwerty_x
Tudo jóia !!
pi_77332996
Je hebt gelijk: dat was inderdaad onnodig, sorry.
Maar uit je posthistorie blijkt toch wel dat je een voorstander bent van een grote staatsbemoeienis ?
zonnig Brasil
pi_77342593
China heeft overigens net aangegeven de komende tien jaar omgerekend 35 miljard euro te gaan investeren in Tibet (infrastructuur, scholen, ziekenhuizen, vliegveld etc.). Tegenstanders roepen dat dit slechts onderdeel is van China's grote plan om voor migratie van oost naar west, en dus ook van Han-Chinezen naar Tibet te zorgen. (bron: nrc)
pi_77346436
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 17:38 schreef Kaas- het volgende:
China heeft overigens net aangegeven de komende tien jaar omgerekend 35 miljard euro te gaan investeren in Tibet (infrastructuur, scholen, ziekenhuizen, vliegveld etc.). Tegenstanders roepen dat dit slechts onderdeel is van China's grote plan om voor migratie van oost naar west, en dus ook van Han-Chinezen naar Tibet te zorgen. (bron: nrc)
Waar Han-Chinezen zich vestigen ontstaat later welvaart, Chinese restaurants en casino´s . Dat is niet alleen in Tibet zo maar overal ter wereld, vooral in de grotere steden.
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:00:09 #165
251438 Mertofzo
pi_77348551
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 19:19 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Waar Han-Chinezen zich vestigen ontstaat later welvaart, Chinese restaurants en casino´s . Dat is niet alleen in Tibet zo maar overal ter wereld, vooral in de grotere steden.
Ze zullen juist welvaart af nemen van de Tibetanen daar, als je kijkt naar Oeigoeren daar kregen de Han-Chinezen het betere werk. De Oeigoeren pikten dit niet en kwamen in opstand. Wat Tibet wil is gewoon onafhankelijkheid maar die krijgen ze niet. Ik vind het dan ook heel raar dat de wereld daarover niets zei toen Tibet geannexeerd werd door China.
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:07:53 #166
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77348923
Basp1 had gelijk: 2bdearly is een china propagandist

Ik heb het artikel in de NRC ook gelezen...

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77349034
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

en inhoudelijk?
  woensdag 27 januari 2010 @ 20:16:59 #168
251438 Mertofzo
pi_77349434
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:07 schreef Klopkoek het volgende:

Misschien werkt hij bij de Chinese overheid

moet je zijn naam googlen ;O
pi_77351581
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:16 schreef Mertofzo het volgende:

[..]

Misschien werkt hij bij de Chinese overheid

moet je zijn naam googlen ;O
Dus iemand die de VS politiek verdedigt werkt bij het Pentagon, iemand die de Russische verdedigt werkt bij het KGB. Hmmm dan reageren wel erg veel ambtenaren op fok
  woensdag 27 januari 2010 @ 21:23:59 #170
251438 Mertofzo
pi_77353435
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:52 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Dus iemand die de VS politiek verdedigt werkt bij het Pentagon, iemand die de Russische verdedigt werkt bij het KGB. Hmmm dan reageren wel erg veel ambtenaren op fok
Nee, maar wat opvalt is dat je alleen hier in dit topic reageert en nergens anders. Ik heb nog geen pro-Russen en pro-Amerikanen gezien hier op FOK die alleen in 1 topic posten.

Btw; maakte maar een sarcastische opmerking
pi_77355320
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:23 schreef Mertofzo het volgende:

[..]

Nee, maar wat opvalt is dat je alleen hier in dit topic reageert en nergens anders. Ik heb nog geen pro-Russen en pro-Amerikanen gezien hier op FOK die alleen in 1 topic posten.

Btw; maakte maar een sarcastische opmerking
Is ok Zoals ik al in een eerdere post aangaf wil ik eigenlijk niet te veel tijd besteden met het reageren op forums ( kan mijn tijd beter besteden aan nuttigere bezigheden). Ik wil alleen maar mijn mening geven door vanuit een ander perspectief wat info te verstrekken (die hier in de Westerse media wegens ´censuur´ontbreken). Tja sommigen vatten de info die ik geef meteen als dictatuur, onderdrukking machtsmisbruik op. Het lijkt wel alsof alle negatief nieuws over China gelijk als WAARHEID wordt beschouwd, terwijl positieve gelijk als PROPAGANDA wordt bestempeld.
Een glas water is half vol of half leeg, dus het is maar hoe je het bekijkt.
pi_77365319
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 21:58 schreef 2bedearly het volgende:
Tja sommigen vatten de info die ik geef meteen als dictatuur, onderdrukking machtsmisbruik op. Het lijkt wel alsof alle negatief nieuws over China gelijk als WAARHEID wordt beschouwd, terwijl positieve gelijk als PROPAGANDA wordt bestempeld.
Een glas water is half vol of half leeg, dus het is maar hoe je het bekijkt.
Dingen die jij als positief beschouwd hoeven natuurlijk door de ogen van een westerling niet altijd positief te zijn.

Wanneer we het eens in een ander perspectief bekijken. Bijvoorbeeld de tibet kwestie overzetten naar een hypothetisch voorbeeld van nederland. Ik zou er bijvoorbeeld niet vrollijk van worden als halfnederland vol zou worden gezet met duitsers, waarbij deze ook nog eens alle overheidsbaantjes krijgen, daarmee hun landgenoten ook nog een sneller helpen met vergunningen of minder corruptie gelden hoeft te betalen.

Maar dan krijgen we wel goed duits bier in nederland ipv die heineken bocht zou dan een antwoord van jou kunnen zijn om de problemen die er zijn toch maar te omzeilen of niet te hoeven zien.
pi_77368268
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 08:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dingen die jij als positief beschouwd hoeven natuurlijk door de ogen van een westerling niet altijd positief te zijn.

Wanneer we het eens in een ander perspectief bekijken. Bijvoorbeeld de tibet kwestie overzetten naar een hypothetisch voorbeeld van nederland. Ik zou er bijvoorbeeld niet vrollijk van worden als halfnederland vol zou worden gezet met duitsers, waarbij deze ook nog eens alle overheidsbaantjes krijgen, daarmee hun landgenoten ook nog een sneller helpen met vergunningen of minder corruptie gelden hoeft te betalen.

Maar dan krijgen we wel goed duits bier in nederland ipv die heineken bocht zou dan een antwoord van jou kunnen zijn om de problemen die er zijn toch maar te omzeilen of niet te hoeven zien.
Wel een zeer scherpe voorbeeld . In Tibet krijgen nog steeds de etnische Tibetaanse Chinezen die overheidsbaantjes. Met dat bier, zo profiteert Heineken ook van de Duitse markt. Ik zie de investeringen van de Chinese centrale overheid in Tibet meer zoals de Amerikaanse Marshall plan na de 2de wereld oorlog aan Europa. Europa is weliswaar veramerikaansd, maar het heeft wel economische voorspoed, sociale rust en verdere ontwikkeling tot stand gebracht.

Is het niet zo dat NL (Tibet) ook steeds minder te zeggen heeft en alles vanuit Brussel (Beijing) wordt bepaald in een verdere integratie van 1 EU (China)?

Stemde Nederland niet in een referendum in 2005 tegen het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa? Of zoals al die andere referendums waarin er tegen wordt gestemd, maar uiteindelijk toch wordt aangenomen?
pi_77372768
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 10:44 schreef 2bedearly het volgende:

Ik zie de investeringen van de Chinese centrale overheid in Tibet meer zoals de Amerikaanse Marshall plan na de 2de wereld oorlog aan Europa. Europa is weliswaar veramerikaansd, maar het heeft wel economische voorspoed, sociale rust en verdere ontwikkeling tot stand gebracht.
Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat ze in een redelijk autonoom gebied 50% allochtone mensen neergezet hebben. Was er voor de annexatie van tibet in dat land dan geen sociale rust? En over de economische voorspoed en verdere ontwikkelingen kunnen we moeilijk uitspraken doen want die dingen hadden net zo goed hebben kunnen plaats vinden bij een zelfstandig tibet.
quote:
Is het niet zo dat NL (Tibet) ook steeds minder te zeggen heeft en alles vanuit Brussel (Beijing) wordt bepaald in een verdere integratie van 1 EU (China)?
Helaas wel, maar dat komt voornamelijk door balkenende die in mijn optiek een ontiegelijke kontkusser is en bij europa en de VS altijd een witte voet wilt halen, maar het ging hier over china.
quote:
Stemde Nederland niet in een referendum in 2005 tegen het verdrag tot vaststelling van een grondwet voor Europa? Of zoals al die andere referendums waarin er tegen wordt gestemd, maar uiteindelijk toch wordt aangenomen?
Heeft men ooit in china al eens mogen stemmen? En helaas was het referendum over europa idd een farce en geeft dit wel aan dat we soms in een gedeeltelijke schijndemocratie wonen. Maar wel een schijndemocratie waar de corruptie niet zo aanwezig is, de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz...
pi_77372830
De EU is een goed voorbeeld van waarom ik de opkomst van China vrees. China is zoals gezegd groot gemaakt door het Westen en dat vraagt om een reactie. Een deel daarvan ligt om hier de democratie ook weer terug te dringen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77372938
In dat NRC artikel stond trouwens ook dat Tibetanen nog steeds niet hun geloof mogen uitvoeren. En inderdaad gaat het gepaard met grote migratie, inpikken van baantjes en het buitensluiten van Tibetanen van opleidingsmogelijkheden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 13:09:12 #177
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_77373350
Een warm welkom alvast.

Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
  donderdag 28 januari 2010 @ 18:38:17 #178
179598 Deprater
pi_77385838
quote:
Griekse staatsobligaties crashen voor de tweede dag op rij. De langetermijnrente stijgt een indrukwekkende 39 basispunten tot ruim boven de 7 procent. Woensdag dikte de rente al met 48 basispunten aan.

Beleggers struikelen over elkaar in hun vlucht uit de Griekse overheidsobligaties. Er wordt massaal gevreesd dat het Zuid-Europees land tot wanbetaling zal overgaan op zijn schulden. Het land kampt met een geschat begrotingstekort van meer dan 12 procent van het bbp.

De obligatiecrash startte woensdag, nadat Griekenland ontkende dat het met 25 miljard aan overheidsobligaties was gaan leuren in China. Dat had de Britse krant Financial Times geschreven. Beleggers waren ontevreden. De ontkenning wakkerde immers de onrust aan over hoe Griekenland zijn wankele overheidsfinanciën op orde denkt te kunnen krijgen.
Jonge jonge wat een ellende, en we zijn er nog lang niet, das fraai voor de hypotheekrente en staatspapieren
pi_77387328
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 10:44 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Wel een zeer scherpe voorbeeld . In Tibet krijgen nog steeds de etnische Tibetaanse Chinezen die overheidsbaantjes. Met dat bier, zo profiteert Heineken ook van de Duitse markt. Ik zie de investeringen van de Chinese centrale overheid in Tibet meer zoals de Amerikaanse Marshall plan na de 2de wereld oorlog aan Europa. Europa is weliswaar veramerikaansd, maar het heeft wel economische voorspoed, sociale rust en verdere ontwikkeling tot stand gebracht.
voor de goede orde: die investeringen van de Chinese overheid zijn natuurlijk niet uit onbaatzuchtigheid met het Tibetaanse volk.

Etnisch Tibetaanse Chinezen (die bestaan trouwens niet, het zijn Tibetanen of (Han)-Chinezen, en niet allebei) krijgen de overheidsbaantjes alleen als de Beijing lijn met hand en tand verdedigen. Ook daar geldt wat goed is voor Beijing, en niet voor Lhasa.

Dat heeft weinig met de scheepsschroeven van Wartsila te maken, maar ik begrijp dat de gemiddelde Chinees vind dat ze Tilbet bevrijd hebben van de aristocratische dalai lama c.s., maar het resultaat is nou niet echt geweldig om het zacht uit te drukken. Ik begrijp wel waar het standpunt vandaan komt, maar dan was de Dailai Lama toch een stuk prettigere *kuch* 'tiran' *kuch*

Sociale rust is er niet, hell als buitenlander mag ik zelfs Lhasa niet uit zonder begeleiding, economische voorspoed slechts voor een heel selectief aantal mensen (en als je de correcte mening hebt), en wat je van verdere ontwikkeling moet denken is maar de vraag. Tibet is vooral een politiek statement van China. Wij doen wat wij vinden, en verder kan iedereen onze rug op.

Ik word daar toch niet blij van, en vind het toch heel moeilijk om dat als Marshall hulp te zien. Het klinkt toch iets meer als Hitler die Polen binnenvalt, de bevolking knevelt, en dan een paar Marken beschikbaar stelt voor herontwikkeling, en passent het land overspoelend met Duitsers. En vervolgens zegt: ach, het was eigenlijk altijd al Duitsland.
pi_77389583
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat ze in een redelijk autonoom gebied 50% allochtone mensen neergezet hebben. Was er voor de annexatie van tibet in dat land dan geen sociale rust? En over de economische voorspoed en verdere ontwikkelingen kunnen we moeilijk uitspraken doen want die dingen hadden net zo goed hebben kunnen plaats vinden bij een zelfstandig tibet.
[..]

Helaas wel, maar dat komt voornamelijk door balkenende die in mijn optiek een ontiegelijke kontkusser is en bij europa en de VS altijd een witte voet wilt halen, maar het ging hier over china.
[..]

Heeft men ooit in china al eens mogen stemmen? En helaas was het referendum over europa idd een farce en geeft dit wel aan dat we soms in een gedeeltelijke schijndemocratie wonen. Maar wel een schijndemocratie waar de corruptie niet zo aanwezig is, de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz...
Voor de Tibetaanse elite (5%) was het annexatie, voor de Tibetaanse slaven (95%) was het de bevrijding van de onderdrukking onder de Dalai Lama (Theocratie).

(is wel een heel saai filmpje!)

`de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz... vooral in Guantánamo Bay

Om neutraal te blijven moet ik wel zeggen dat de kolonisatie van Hong Kong door de Britten wel veel goeds heeft voortgebracht zoals de modernisatie, vrijheid, geen corruptie en welvaart. China heeft Shenzhen dan ook in grote lijnen Hong Kong geïmiteerd.

BTW de kolonisatie van de haven Qing dao door de Duitsers heeft wel tot de Tsingtao Bier geleid wat nu de meest geexporteerde Chinese bier is

http://de.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_%28Bier%29
pi_77390836
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:05 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Voor de Tibetaanse elite (5%) was het annexatie, voor de Tibetaanse slaven (95%) was het de bevrijding van de onderdrukking onder de Dalai Lama (Theocratie).

`de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz... vooral in Guantánamo Bay

Om neutraal te blijven moet ik wel zeggen dat de kolonisatie van Hong Kong door de Britten wel veel goeds heeft voortgebracht zoals de modernisatie, vrijheid, geen corruptie en welvaart. China heeft Shenzhen dan ook in grote lijnen Hong Kong geïmiteerd.

BTW de kolonisatie van de haven Qing dao door de Duitsers heeft wel tot de Tsingtao Bier geleid wat nu de meest geexporteerde Chinese bier is

http://de.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_%28Bier%29
Ow, vertel eens...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77391736
.

[ Bericht 33% gewijzigd door Space-Chinees op 28-01-2010 21:12:19 ]
pi_77393032
.
pi_77393841
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:05 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

wel vreemd dat de betroffen mensen zelf het daar niet mee eens zijn. Je ervaart ook overal de diepgrondige dankbaarheid van Tibetanen jegens de Chinezen

Ik ken de achtergrond, maar da's echt niet de reden waarom Chinezen in Tibet zitten. Of in Xingjiang. Of waarom bijvoorbeeld China de junta in Myanmar in het zadel houdt. En als ik dit in China zou tikken zou ik zomaar een probleem hebben.
pi_77394572
Wat was de achtergrond dan?

Opvallend vind ik dat steeds positiever geschreven wordt over China. Dat varieert van de wikipedia tot de kranten. Heel veel wordt gebagatelliseerd. Steeds meer. Is denk ik de macht van het grote geld.

Op sommige dingen is nog steeds veel kritiek. Zoals op hoe ze Tibet of de moslims behandelen in China. Maar ten aanzien van democratie en hoe ze met mensenrechten omgaan hoor je steeds meer bagatelliserende verhaaltjes dat het wel mee valt met de dictatuur aldaar.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77395141
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
Tibet kende inderdaad een soort van feodaal stelsel, waarin monniken een soort edelmannen waren. Dan hebben we het over vijftig tot honderd jaar geleden, toen een aantal grootindustruele families in Nederland nog de scepter zwaaiden. Dat zou in de huidige tijd in die vorm ook niet meer bestaan hebben, maar China verzint dat graag als nobele achtergrond voor het feit dat ze het land bezet hebben en systematisch proberen te herprogrammeren.

Een stelsel wat China trouwens graag in stand laat in Tibet, met dan wel met zelfaangewezen China sympatisanten (Panchen Lama iemand?)
pi_77399324
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Tibet kende inderdaad een soort van feodaal stelsel, waarin monniken een soort edelmannen waren. Dan hebben we het over vijftig tot honderd jaar geleden, toen een aantal grootindustruele families in Nederland nog de scepter zwaaiden. Dat zou in de huidige tijd in die vorm ook niet meer bestaan hebben, maar China verzint dat graag als nobele achtergrond voor het feit dat ze het land bezet hebben en systematisch proberen te herprogrammeren.

Een stelsel wat China trouwens graag in stand laat in Tibet, met dan wel met zelfaangewezen China sympatisanten (Panchen Lama iemand?)
Ow op die manier. Nee, dat wist ik wel maar ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom je denkt dat ze daar uberhaupt zitten
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77399390
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ow op die manier. Nee, dat wist ik wel maar ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom je denkt dat ze daar uberhaupt zitten
Omdat het kan. Serieus omdat het kan. En niet fucken met ons, want we doen het ook met jou als we zin hebben.
pi_77403730
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 07:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik kan een lijstje maken voor Nederland wat tot op de volgende pagina doorloopt, en dat voor een land met een miniscule historie tov China.

Dus volgens Chinezen moeten we een graadjes minder arrogant zijn, op basis van historisch perspectief. Ik denk dat zij dat wel in het juiste perspectief zien, eigenlijk.

En je begrijpt natuurlijk ook wel dat een oorlog omdat we ingehaald worden door China niet echt een realistisch alternatief is in de echte wereld
Nee jij zei dat china niet te beinvloeden is en china zeg niets aantrekt.
Ik zei daarop dat china te pas en on te pas de laatste 2 eeuwen onder de voet is gelopen door het westen en japan om zo concessies af te dwingen.

Waarop jij zei dat ik mijn geschiedenis maar beter moest kennen
  vrijdag 29 januari 2010 @ 13:19:40 #190
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77413760
China is nu niet meer te beinvloeden helaas nee...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77442414
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:45 schreef Klopkoek het volgende:

Opvallend vind ik dat steeds positiever geschreven wordt over China. Dat varieert van de wikipedia tot de kranten. Heel veel wordt gebagatelliseerd. Steeds meer. Is denk ik de macht van het grote geld.

Op sommige dingen is nog steeds veel kritiek. Zoals op hoe ze Tibet of de moslims behandelen in China. Maar ten aanzien van democratie en hoe ze met mensenrechten omgaan hoor je steeds meer bagatelliserende verhaaltjes dat het wel mee valt met de dictatuur aldaar.
Het positieve komt doordat China steeds opener wordt door de vele buitenlandse toeristen, expats, exchange studenten die China bezoeken. Hierdoor zien ze hoe China is veranderd. Expats en buitenlandse studenten kunnen met de lokale bevolking praten over alledaags dingen etc. Dit brengt de nodige nuancering waarover ik eerder heb gehad. Andersom reizen steeds meer Chinezen over de hele wereld, studeren steeds meer Chinese studenten in EU of USA, werken steeds meer Chinezen in het buitenland. Dit zorgt voor meer culturele uitwisselingen, waaruit blijkt dat China relatief gezien niet zoveel verschilt met Europa bijvoorbeeld. Bovendien zorgen deze uitwisselingen voor verder modernisatie/verwestering van China op het gebied technologie maar ook enigszins politiek. Chinezen zijn mondiger vergeleken met 20 jaar geleden, maar vergeleken met Europeanen hebben ze nog heel wat in te halen. Op politiek vlak hoor je ook dat het nog niet het niveau heeft bereikt zoals hier in Europa, maar het is een stuk verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden.
Hier heb je een stukje over de Chinese veranderingen

http://www.volkskrant.nl/(...)or_health_-industrie

Diep onder de indruk keren de meeste wetenschappers, ondernemers en onderzoekers tegenwoordig terug uit China. Zo ook fysioloog Can Ince. Hij bracht afgelopen november een bezoek aan de Universiteit van Peking, waar hij de opening van de eerste onafhankelijke intensivecare-afdeling van China bijwoonde. ‘Alles overtrof mijn verwachtingen; de hoogte van de investeringen in gezondheidszorg, de zorg van leidinggevenden voor de scholing van hun pupillen en de assertiviteit van alle medewerkers.
pi_77442525
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In een artikel heb ik ooit eens gelezen dat China veel grondstoffen uit Tibet haalde. Verder bevinden zich de oorsprong van de grotere rivieren allemaal in Tibet, dus strategisch zeer belangrijk. Tibet fungeert als een soort bufferzone mocht China ooit een oorlog met India uitvechten. De laatste tijd zijn er vele spanningen.

Xinjiang is belangrijk, omdat daar de olievoorraad van China is. Bovendien zijn ze nu olie en gas pijpleidingen aan het bouwen dat de olie en gas toevoer vanuit Centraal Azië verbindt met de industrie aan de Chinese oostkust. .
pi_77442533
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Omdat het kan. Serieus omdat het kan. En niet fucken met ons, want we doen het ook met jou als we zin hebben.
Net als de Amerikaanse mentaliteit
pi_77442572
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
China is nu niet meer te beinvloeden helaas nee...
Dat is de VOC mentaliteit een ander land beïnvloeden. In de tijd van globalisering is het gepaster als je hebt over samenwerking.
  zaterdag 30 januari 2010 @ 14:35:19 #195
179598 Deprater
pi_77448670
De VOC mentaliteit is drugs importeren uit Azie en Afrika, opium en zo, en dat is nu juist verboden
quote:
http://www.cocaineinfo.nl/coke-allerlei/geschiedenis/
Cocaïne Info: Geschiedenis
In 1900 werd in Amsterdam de Nederlandse Cocaïne Fabriek (NCF) opgericht. Cocaplanten werden door het koloniale Nederland verbouwd op plantages in Indië. ...
-
  zaterdag 30 januari 2010 @ 17:50:40 #196
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77454632
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 10:04 schreef 2bedearly het volgende:

[..]

Het positieve komt doordat China steeds opener wordt door de vele buitenlandse toeristen, expats, exchange studenten die China bezoeken. Hierdoor zien ze hoe China is veranderd. Expats en buitenlandse studenten kunnen met de lokale bevolking praten over alledaags dingen etc. Dit brengt de nodige nuancering waarover ik eerder heb gehad. Andersom reizen steeds meer Chinezen over de hele wereld, studeren steeds meer Chinese studenten in EU of USA, werken steeds meer Chinezen in het buitenland. Dit zorgt voor meer culturele uitwisselingen, waaruit blijkt dat China relatief gezien niet zoveel verschilt met Europa bijvoorbeeld. Bovendien zorgen deze uitwisselingen voor verder modernisatie/verwestering van China op het gebied technologie maar ook enigszins politiek. Chinezen zijn mondiger vergeleken met 20 jaar geleden, maar vergeleken met Europeanen hebben ze nog heel wat in te halen. Op politiek vlak hoor je ook dat het nog niet het niveau heeft bereikt zoals hier in Europa, maar het is een stuk verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden.
Hier heb je een stukje over de Chinese veranderingen

http://www.volkskrant.nl/(...)or_health_-industrie

Diep onder de indruk keren de meeste wetenschappers, ondernemers en onderzoekers tegenwoordig terug uit China. Zo ook fysioloog Can Ince. Hij bracht afgelopen november een bezoek aan de Universiteit van Peking, waar hij de opening van de eerste onafhankelijke intensivecare-afdeling van China bijwoonde. ‘Alles overtrof mijn verwachtingen; de hoogte van de investeringen in gezondheidszorg, de zorg van leidinggevenden voor de scholing van hun pupillen en de assertiviteit van alle medewerkers.
Alweer denk je dat je met (onevenwichtige en ongelijke) economische groei even een autoritaire verdeel en heers staat kan goedpraten. Dat is nu net wat mij irriteert. Dat het zo werkt.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 30 januari 2010 @ 17:52:58 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77454702
quote:
In Nederland wordt onvoldoende belang gehecht aan wetenschap en technologie, zegt ook Tso. ‘Dat is zorgwekkend omdat men in China juist heel prestatiegericht is. Studenten grijpen de kansen om zich te ontwikkelen met beide handen aan. Die kansen krijgen ze nu volop. De Chinese overheid stuurt studenten met beurzen naar het buitenland om met kennis terug te keren.’

Toch is dat voor Nederland geen reden om bij de pakken neer te zitten, vindt Tso. Integendeel: de reflex om ‘alles wat vreemd is als bedreigend te ervaren’ moet worden bedwongen. ‘We moeten China juist met open vizier tegemoet treden. Allianties aangaan en etaleren waar Nederland goed in is.’

Nederland heeft alles in zich om een internationale toppositie te bekleden, zegt ook Rijnders van Topinstituut Pharma. ‘Samenwerking biedt ons de kans mee te profiteren van wetenschappelijke innovaties elders.’

Fysioloog Ince staat te trappelen om te participeren in de Chinese groeispurt. ‘Ik zie volop mogelijkheden, zowel wetenschappelijk als bedrijfsmatig.’ Omgekeerd vindt hij dat Nederland Chinese postdocs en phd-studenten met open armen moet ontvangen. ‘Met de kennis en – positieve – ervaringen die ze hier opdoen, verzeker je je van toekomstige handelsbetrekkingen.’
De naieviteit ook weer.... of zouden ze het misschien expres doen? Want rechtse elites houden niet zo van democratie natuurlijk. Een autoritaire grootmacht in het zadel helpen zou hun veel goed kunnen doen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77505099
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 17:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De naieviteit ook weer.... of zouden ze het misschien expres doen? Want rechtse elites houden niet zo van democratie natuurlijk. Een autoritaire grootmacht in het zadel helpen zou hun veel goed kunnen doen.
naief, hebzucht en het ideaal dat we die mensen wel uit een dictatuur kunnen praten
  maandag 1 februari 2010 @ 17:31:27 #199
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77519370
quote:
Op maandag 1 februari 2010 10:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

naief, hebzucht en het ideaal dat we die mensen wel uit een dictatuur kunnen praten
Voor idealisme moet je niet bij iedereen zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')