Jonge jonge wat een ellende, en we zijn er nog lang niet, das fraai voor de hypotheekrente en staatspapierenquote:Griekse staatsobligaties crashen voor de tweede dag op rij. De langetermijnrente stijgt een indrukwekkende 39 basispunten tot ruim boven de 7 procent. Woensdag dikte de rente al met 48 basispunten aan.
Beleggers struikelen over elkaar in hun vlucht uit de Griekse overheidsobligaties. Er wordt massaal gevreesd dat het Zuid-Europees land tot wanbetaling zal overgaan op zijn schulden. Het land kampt met een geschat begrotingstekort van meer dan 12 procent van het bbp.
De obligatiecrash startte woensdag, nadat Griekenland ontkende dat het met 25 miljard aan overheidsobligaties was gaan leuren in China.Dat had de Britse krant Financial Times geschreven. Beleggers waren ontevreden. De ontkenning wakkerde immers de onrust aan over hoe Griekenland zijn wankele overheidsfinanciën op orde denkt te kunnen krijgen.
voor de goede orde: die investeringen van de Chinese overheid zijn natuurlijk niet uit onbaatzuchtigheid met het Tibetaanse volk.quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:44 schreef 2bedearly het volgende:
[..]
Wel een zeer scherpe voorbeeld. In Tibet krijgen nog steeds de etnische Tibetaanse Chinezen die overheidsbaantjes. Met dat bier, zo profiteert Heineken ook van de Duitse markt. Ik zie de investeringen van de Chinese centrale overheid in Tibet meer zoals de Amerikaanse Marshall plan na de 2de wereld oorlog aan Europa. Europa is weliswaar veramerikaansd, maar het heeft wel economische voorspoed, sociale rust en verdere ontwikkeling tot stand gebracht.
Voor de Tibetaanse elite (5%) was het annexatie, voor de Tibetaanse slaven (95%) was het de bevrijding van de onderdrukking onder de Dalai Lama (Theocratie).quote:Op donderdag 28 januari 2010 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar je blijft voorbij gaan aan het feit dat ze in een redelijk autonoom gebied 50% allochtone mensen neergezet hebben. Was er voor de annexatie van tibet in dat land dan geen sociale rust? En over de economische voorspoed en verdere ontwikkelingen kunnen we moeilijk uitspraken doen want die dingen hadden net zo goed hebben kunnen plaats vinden bij een zelfstandig tibet.
[..]
Helaas wel, maar dat komt voornamelijk door balkenende die in mijn optiek een ontiegelijke kontkusser is en bij europa en de VS altijd een witte voet wilt halen, maar het ging hier over china.
[..]
Heeft men ooit in china al eens mogen stemmen? En helaas was het referendum over europa idd een farce en geeft dit wel aan dat we soms in een gedeeltelijke schijndemocratie wonen. Maar wel een schijndemocratie waar de corruptie niet zo aanwezig is, de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz...
Ow, vertel eens...quote:Op donderdag 28 januari 2010 20:05 schreef 2bedearly het volgende:
[..]
Voor de Tibetaanse elite (5%) was het annexatie, voor de Tibetaanse slaven (95%) was het de bevrijding van de onderdrukking onder de Dalai Lama (Theocratie).
(is wel een heel saai filmpje!)
`de mensrechten gerespecteerd worden, je een normaal proces kan krijgen, geen censuur is, enz... vooral in Guantánamo Bay
Om neutraal te blijven moet ik wel zeggen dat de kolonisatie van Hong Kong door de Britten wel veel goeds heeft voortgebracht zoals de modernisatie, vrijheid, geen corruptie en welvaart. China heeft Shenzhen dan ook in grote lijnen Hong Kong geïmiteerd.
BTW de kolonisatie van de haven Qing dao door de Duitsers heeft wel tot de Tsingtao Bier geleid wat nu de meest geexporteerde Chinese bier is
http://de.wikipedia.org/wiki/Tsingtao_%28Bier%29
wel vreemd dat de betroffen mensen zelf het daar niet mee eens zijn. Je ervaart ook overal de diepgrondige dankbaarheid van Tibetanen jegens de Chinezenquote:Op donderdag 28 januari 2010 20:05 schreef 2bedearly het volgende:
[..]
Voor de Tibetaanse elite (5%) was het annexatie, voor de Tibetaanse slaven (95%) was het de bevrijding van de onderdrukking onder de Dalai Lama (Theocratie).
(is wel een heel saai filmpje!)
Tibet kende inderdaad een soort van feodaal stelsel, waarin monniken een soort edelmannen waren. Dan hebben we het over vijftig tot honderd jaar geleden, toen een aantal grootindustruele families in Nederland nog de scepter zwaaiden. Dat zou in de huidige tijd in die vorm ook niet meer bestaan hebben, maar China verzint dat graag als nobele achtergrond voor het feit dat ze het land bezet hebben en systematisch proberen te herprogrammeren.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
Wat was de achtergrond dan?
Ow op die manier. Nee, dat wist ik wel maar ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom je denkt dat ze daar uberhaupt zittenquote:Op donderdag 28 januari 2010 21:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Tibet kende inderdaad een soort van feodaal stelsel, waarin monniken een soort edelmannen waren. Dan hebben we het over vijftig tot honderd jaar geleden, toen een aantal grootindustruele families in Nederland nog de scepter zwaaiden. Dat zou in de huidige tijd in die vorm ook niet meer bestaan hebben, maar China verzint dat graag als nobele achtergrond voor het feit dat ze het land bezet hebben en systematisch proberen te herprogrammeren.
Een stelsel wat China trouwens graag in stand laat in Tibet, met dan wel met zelfaangewezen China sympatisanten (Panchen Lama iemand?)
Omdat het kan. Serieus omdat het kan. En niet fucken met ons, want we doen het ook met jou als we zin hebben.quote:Op donderdag 28 januari 2010 23:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow op die manier. Nee, dat wist ik wel maar ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom je denkt dat ze daar uberhaupt zitten
Nee jij zei dat china niet te beinvloeden is en china zeg niets aantrekt.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 07:41 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik kan een lijstje maken voor Nederland wat tot op de volgende pagina doorloopt, en dat voor een land met een miniscule historie tov China.
Dus volgens Chinezen moeten we een graadjes minder arrogant zijn, op basis van historisch perspectief. Ik denk dat zij dat wel in het juiste perspectief zien, eigenlijk.
En je begrijpt natuurlijk ook wel dat een oorlog omdat we ingehaald worden door China niet echt een realistisch alternatief is in de echte wereld
Het positieve komt doordat China steeds opener wordt door de vele buitenlandse toeristen, expats, exchange studenten die China bezoeken. Hierdoor zien ze hoe China is veranderd. Expats en buitenlandse studenten kunnen met de lokale bevolking praten over alledaags dingen etc. Dit brengt de nodige nuancering waarover ik eerder heb gehad. Andersom reizen steeds meer Chinezen over de hele wereld, studeren steeds meer Chinese studenten in EU of USA, werken steeds meer Chinezen in het buitenland. Dit zorgt voor meer culturele uitwisselingen, waaruit blijkt dat China relatief gezien niet zoveel verschilt met Europa bijvoorbeeld. Bovendien zorgen deze uitwisselingen voor verder modernisatie/verwestering van China op het gebied technologie maar ook enigszins politiek. Chinezen zijn mondiger vergeleken met 20 jaar geleden, maar vergeleken met Europeanen hebben ze nog heel wat in te halen. Op politiek vlak hoor je ook dat het nog niet het niveau heeft bereikt zoals hier in Europa, maar het is een stuk verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden.quote:Op donderdag 28 januari 2010 21:45 schreef Klopkoek het volgende:
Wat was de achtergrond dan?
Opvallend vind ik dat steeds positiever geschreven wordt over China. Dat varieert van de wikipedia tot de kranten. Heel veel wordt gebagatelliseerd. Steeds meer. Is denk ik de macht van het grote geld.
Op sommige dingen is nog steeds veel kritiek. Zoals op hoe ze Tibet of de moslims behandelen in China. Maar ten aanzien van democratie en hoe ze met mensenrechten omgaan hoor je steeds meer bagatelliserende verhaaltjes dat het wel mee valt met de dictatuur aldaar.
In een artikel heb ik ooit eens gelezen dat China veel grondstoffen uit Tibet haalde. Verder bevinden zich de oorsprong van de grotere rivieren allemaal in Tibet, dus strategisch zeer belangrijk. Tibet fungeert als een soort bufferzone mocht China ooit een oorlog met India uitvechten. De laatste tijd zijn er vele spanningen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 23:29 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ow op die manier. Nee, dat wist ik wel maar ik was eigenlijk benieuwd naar de reden waarom je denkt dat ze daar uberhaupt zitten
Net als de Amerikaanse mentaliteitquote:Op donderdag 28 januari 2010 23:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Omdat het kan. Serieus omdat het kan. En niet fucken met ons, want we doen het ook met jou als we zin hebben.
Dat is de VOC mentaliteit een ander land beïnvloeden. In de tijd van globalisering is het gepaster als je hebt over samenwerking.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
China is nu niet meer te beinvloeden helaas nee...
quote:http://www.cocaineinfo.nl/coke-allerlei/geschiedenis/
Cocaïne Info: Geschiedenis
In 1900 werd in Amsterdam de Nederlandse Cocaïne Fabriek (NCF) opgericht. Cocaplanten werden door het koloniale Nederland verbouwd op plantages in Indië. ...
-
Alweer denk je dat je met (onevenwichtige en ongelijke) economische groei even een autoritaire verdeel en heers staat kan goedpraten. Dat is nu net wat mij irriteert. Dat het zo werkt.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 10:04 schreef 2bedearly het volgende:
[..]
Het positieve komt doordat China steeds opener wordt door de vele buitenlandse toeristen, expats, exchange studenten die China bezoeken. Hierdoor zien ze hoe China is veranderd. Expats en buitenlandse studenten kunnen met de lokale bevolking praten over alledaags dingen etc. Dit brengt de nodige nuancering waarover ik eerder heb gehad. Andersom reizen steeds meer Chinezen over de hele wereld, studeren steeds meer Chinese studenten in EU of USA, werken steeds meer Chinezen in het buitenland. Dit zorgt voor meer culturele uitwisselingen, waaruit blijkt dat China relatief gezien niet zoveel verschilt met Europa bijvoorbeeld. Bovendien zorgen deze uitwisselingen voor verder modernisatie/verwestering van China op het gebied technologie maar ook enigszins politiek. Chinezen zijn mondiger vergeleken met 20 jaar geleden, maar vergeleken met Europeanen hebben ze nog heel wat in te halen. Op politiek vlak hoor je ook dat het nog niet het niveau heeft bereikt zoals hier in Europa, maar het is een stuk verbeterd vergeleken met 20 jaar geleden.
Hier heb je een stukje over de Chinese veranderingen
http://www.volkskrant.nl/(...)or_health_-industrie
Diep onder de indruk keren de meeste wetenschappers, ondernemers en onderzoekers tegenwoordig terug uit China. Zo ook fysioloog Can Ince. Hij bracht afgelopen november een bezoek aan de Universiteit van Peking, waar hij de opening van de eerste onafhankelijke intensivecare-afdeling van China bijwoonde. ‘Alles overtrof mijn verwachtingen; de hoogte van de investeringen in gezondheidszorg, de zorg van leidinggevenden voor de scholing van hun pupillen en de assertiviteit van alle medewerkers.
De naieviteit ook weer.... of zouden ze het misschien expres doen? Want rechtse elites houden niet zo van democratie natuurlijk. Een autoritaire grootmacht in het zadel helpen zou hun veel goed kunnen doen.quote:In Nederland wordt onvoldoende belang gehecht aan wetenschap en technologie, zegt ook Tso. ‘Dat is zorgwekkend omdat men in China juist heel prestatiegericht is. Studenten grijpen de kansen om zich te ontwikkelen met beide handen aan. Die kansen krijgen ze nu volop. De Chinese overheid stuurt studenten met beurzen naar het buitenland om met kennis terug te keren.’
Toch is dat voor Nederland geen reden om bij de pakken neer te zitten, vindt Tso. Integendeel: de reflex om ‘alles wat vreemd is als bedreigend te ervaren’ moet worden bedwongen. ‘We moeten China juist met open vizier tegemoet treden. Allianties aangaan en etaleren waar Nederland goed in is.’
Nederland heeft alles in zich om een internationale toppositie te bekleden, zegt ook Rijnders van Topinstituut Pharma. ‘Samenwerking biedt ons de kans mee te profiteren van wetenschappelijke innovaties elders.’
Fysioloog Ince staat te trappelen om te participeren in de Chinese groeispurt. ‘Ik zie volop mogelijkheden, zowel wetenschappelijk als bedrijfsmatig.’ Omgekeerd vindt hij dat Nederland Chinese postdocs en phd-studenten met open armen moet ontvangen. ‘Met de kennis en – positieve – ervaringen die ze hier opdoen, verzeker je je van toekomstige handelsbetrekkingen.’
naief, hebzucht en het ideaal dat we die mensen wel uit een dictatuur kunnen pratenquote:Op zaterdag 30 januari 2010 17:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De naieviteit ook weer.... of zouden ze het misschien expres doen? Want rechtse elites houden niet zo van democratie natuurlijk. Een autoritaire grootmacht in het zadel helpen zou hun veel goed kunnen doen.
Voor idealisme moet je niet bij iedereen zijn.quote:Op maandag 1 februari 2010 10:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
naief, hebzucht en het ideaal dat we die mensen wel uit een dictatuur kunnen praten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |