quote:Op woensdag 9 december 2009 16:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Met zo'n missing link als in de afbeelding, niet. (Met de nuance van Gripper erbij)
[..]
Dan is vervangen idd nog niet nodig
Schoonmaakspul is overrated. Daarmee haal je namelijk ook het vet/olie uit de ketting en dat moet er juist in blijven.
Beste is om de ketting regelmatig af te nemen met een doek (zoals je gedaan hebt) en dan evt. weer wat olie/smeer op te doen. Ik gebruik meestal teflonspray, maar heb laatst juist ergens gelezen dat teflon- en siliconenspray maar amper een smerende werking heeft en eigenlijk vooral een reinigende.
Hier staat ook dat je de missing link moet vervangen bij vervanging van de ketting. Je kunt 'm dus veilig hergebruiken voor de levensduur van de ketting.quote:Op woensdag 9 december 2009 09:50 schreef Wombcat het volgende:
Een missing link kun je overigens wel hergebruiken, gaat net zolang mee als de ketting.
Edit: Hier wordt iets anders beweerd.
Ik zou niet huiverig zijn om Campa kettingen te sluiten met een missing link van KMC/Connex. Als je de voordelen ervan ziet, waarom niet. Je kunt ook in het vervolg een KMC ketting gebruiken. De kans dat je iets verkeerd doet bij het sluiten met zo'n pinnetje is volgens mij groterquote:Voor Campa 10speed zou ik een missing-link niet aanraden. De pennetjes van een Campa (10speed)-ketting zijn iets dikker dan die van bijvoorbeeld een Mavic of Whipperman-ketting. Of de sluting dan goed, durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken. Bij calamiteiten kun je het even doen. BIjvoorbeeld als je onderweg je ketting breekt en 'm met zijn missinglink sluit om naar huis te komen. Voor dat doel heb ik er altijd eentje bij in mijn zadeltas. Maar ik zou 'm dus niet als permanente oplossing gebruiken.
Bij Campa werken ze met speciale sluitpinnen. Campa geeft zelf aan dat je de ketting alleen met een sluitpin mag sluiten (dus ook niet op de ouderwetse manier). Die sluitpinnen zul ook wel los verkrijgbaar zijn.
Zoals ik al zei, zijn de pinnen groter bij een Campa ketting. Daardoor kan een missinglink meer bewegen.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:37 schreef eentwee het volgende:
Ik zou niet huiverig zijn om Campa kettingen te sluiten met een missing link van KMC/Connex. Als je de voordelen ervan ziet, waarom niet. Je kunt ook in het vervolg een KMC ketting gebruiken. De kans dat je iets verkeerd doet bij het sluiten met zo'n pinnetje is volgens mij groter
Ik heb een soort reinigingsspul gekocht op basis van citroen, dat is er speciaal voor gemaakt om vuil en smeer van de ketting te halen. Ik heb daar laatst mijn ketting (hoewel ik hem niet los heb gehaald) en mijn tandwieltjes achter mee gereinigd. Daarna smeer ik alles natuurlijk wel met speciale smeerolie. Reed weer als een trein daarna.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:25 schreef Wombcat het volgende:
We hadden het dus over kettingen:
[..]
Ik rij meestal met SRAM kettingen. Voorheen met Sachs maar dat is dor SRAM overgenomen.quote:Op woensdag 9 december 2009 18:44 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, zijn de pinnen groter bij een Campa ketting. Daardoor kan een missinglink meer bewegen.
En idd bij het sluiten met een pennetje moet je goed oppassen.
Ik heb wel Connex en Mavic kettingen gebruikt, maar mijn ervaring is dat Campa kettingen langer meegaan en beter schakelen.
Wij kunnen elkaar een hand geven! Ik wil komend seizoen ook een hele rits tijdritten rijden. Vorig jaar heb ik 't een keer gedaan en dat beviel wel. Ik merk alleen wel dat ik de laatste tijd veel duurritten heb gedaan. Ik zit heerlijk op m'n fiets, maar de kracht, explosiviteit en snelheid zijn er een beetje uitquote:Op woensdag 9 december 2009 17:10 schreef Pritt het volgende:
Ga in 2010 meer focussen op tijdrijden, merk toch dat daar mijn kwaliteiten liggen. Heerlijk alleen tegen de wind inbeuken. En tevens nog steeds opzoek naar mooie 2e hands fiets
Lijkt me een beetje onzin om lid te worden van een club in Engeland als je ook prima tijdritten kunt rijden in Nederland. Alsof iedereen genoeg geld dan wel tijd heeft om meerdere keren per jaar naar Engeland te gaan voor een tijdritje.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:25 schreef ultra_ivo het volgende:
In Engeland zijn er heel veel tijdritten. Gewoon lid worden van een plaatselijke club (kost weinig) en je kunt er een paar meerijden.
Leuk! Een paar mensen van het fietsforum willen ook een langere tijdrit organiseren. Iets wat mij in principe meer moet liggen. Ik rij het begin van volgend seizoen denk ik eerst ook nog even zonder licentie. Eerst maar eens even aftasten wat het allemaal is. Maar gelukkig worden er veel tijdritten georganiseerd waar je geen licentie voor nodig hebt.quote:Op donderdag 10 december 2009 15:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Ook zonder UCI licentie lukt het je daar. En ook over langere afstanden. Ik heb er een paar jaar geleden een 24 uurs tijdrit gereden.
Ik zat met hetzelfde probleem, met dit systeempje krijg je je ketting helemaal schoon.quote:Op woensdag 9 december 2009 19:01 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Waar ik een beetje mee zat was vuil (zand, smeer, of wat het ook is, iets zwarts), dat binnen in de schakels van de ketting blijft zitten en dat ik er niet goed uit krijg zonder de ketting los te halen.
Dat heeft ook met de kou te maken.quote:Op zondag 13 december 2009 15:45 schreef marcodej het volgende:
Conditioneel viel het me nog wel mee, maar de kracht in de benen leek volledig weg. Zodra ik een wat groter verzet wilde draaien verzuurden mijn benen gelijk, moest dus hoofdzakelijk op een kleiner verzetje rijden...
Of kan ik beter een tweedehandsje zoeken?quote:
Merk: Cross Europe
Framemateriaal: Hi-tensile
Framematen: 51 cm
Remsysteem: Mechanische schijfremmen of V-brake achter
Vering: Voor- en achtervering
Wielen: 26 inch, extra sterke aluminium dubbelwandige X-Pose velgen met 9x4 spaken.
Schakelsysteem: Shimano 21-speed TX-30 schakelsystem met Shimano duimverstellers.
Pardon, essentiële informatie vergetenquote:Op zondag 13 december 2009 19:45 schreef Wombcat het volgende:
Wat kost dat?
Had ik gezien en heb ik even snel ingekeken, dat leek voornamelijk over tv-kijken te gaan. Vergis ik me?quote:En er is trouwens een MTB-topic: [Centraal] Mountainbike Topic #13 Het seizoen is begonnen.
Voor dat geld full suspension (voor- en achtervering) en schijfremmen kan nooit goede kwaliteit zijnquote:Op zondag 13 december 2009 19:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Pardon, essentiële informatie vergeten. ¤199,- slechts (er staat bij dat ze origineel 499 kostten, maar ik weet natuurlijk niet of dat klopt).
Da's gewoon het recreatief MTB-topic.quote:Had ik gezien en heb ik even snel ingekeken, dat leek voornamelijk over tv-kijken te gaan. Vergis ik me?
Daar was ik al bang voor. Maar zou dat voor een absolute beginner erg zijn?quote:Op zondag 13 december 2009 19:54 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Voor dat geld full suspension (voor- en achtervering) en schijfremmen kan nooit goede kwaliteit zijn
Nog weer even gekeken, je hebt gelijk, ik had deze gezien: [Centraal] Veldrijden 2009/2010 #1quote:[..]
Da's gewoon het recreatief MTB-topic.
Ja, want als je met dat goedkope spul een keertje door wat flinke kuilen ragt, heb je goede kans dat de onderdelen je om de oren vliegen. Nou is dat wat overdreven, maar ik denk niet dat de velgen en vering echt tegen boswerk bestand zijn. En als je na een paar keer fietsen een kromme velg hebt, dan wordt je niet vrolijk. Ik begreep dat je wel echt het bos in wilt. Die goedkope dingen zijn daar niet tegen bestand.quote:Op zondag 13 december 2009 19:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Daar was ik al bang voor. Maar zou dat voor een absolute beginner erg zijn?
Geeft niet. Ik was al licht verbaasd je hier tegen te komen.quote:Nog weer even gekeken, je hebt gelijk, ik had deze gezien: [Centraal] Veldrijden 2009/2010 #1
Sorry hoor, ben niet erg bekend in SPT.
Ik heb de vraag in dat andere topic geplaatst. Hartelijk dank voor het op weg helpen! (Qua fiets en qua SPTquote:Op zondag 13 december 2009 20:04 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ja, want als je met dat goedkope spul een keertje door wat flinke kuilen ragt, heb je goede kans dat de onderdelen je om de oren vliegen. Nou is dat wat overdreven, maar ik denk niet dat de velgen en vering echt tegen boswerk bestand zijn. En als je na een paar keer fietsen een kromme velg hebt, dan wordt je niet vrolijk. Ik begreep dat je wel echt het bos in wilt. Die goedkope dingen zijn daar niet tegen bestand.
Voor een nieuwe MTB waarmee je een beetje zeker in het bos kunt fietsen, moet je toch op een ¤700 rekenen. En voor dat bedrag zou ik eentje nemen zonder achtervering.
[..]
Geeft niet. Ik was al licht verbaasd je hier tegen te komen.
De meesten hier zitten ook regelmatig op een MTB, alleen doen ze het er meestal een beetje bij. In dat andere topic zitten de echte experts.
Zo heel erg goedkoop is Concorde toch niet? Verder ben ik het met je eens dat ook de goedkoopste frames gewoon van een degelijke kwaliteit zijn en dus niet zomaar breken o.i.d. Persoonlijk vind ik de meeste racefietsen van Concorde niet mooi, vind dat ze geen uitstraling hebben.quote:Op woensdag 16 december 2009 10:15 schreef Bismarck het volgende:
Ik ken het merk alleen van naam. Ik heb zelf de neiging om te denken dat zelf de goedkoopste frames gewoon van een goede kwaliteit zijn. Gelijk aan auto's, ook al koop je een instapper je weet gewoon dat je een technisch goede auto koopt.
jep. ik heb gelukkig een onbeperkt abbo bij de sportschool, dus elke avond thuiskomen, tas pakken en naar de gym. Scheelt ook met snoepen voor de TVquote:
Ik heb zelf een geval zonder die functies die jij noemt. Wel over getwijfeld maar uiteindelijk voor een gegaan met de standaardfuncties maar met een mooi 'desing-achtig' uiterlijk. Oftewel een mooie kleine, vind eigenlijk van die grote gevallen best wel een lelijk gezicht. Gebruik daarnaast los zo'n hartslag horloge.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:38 schreef voigt het volgende:
Ben van plan om een fietscomputer aan te schaffen... Het liefst met goede hartslagfunctie (zones) en cadansmeter. Nu vraag ik me af of jullie misschien bepaalde modellen kunnen aanraden? Welke gebruiken jullie zelf en hoe bevallen ze?gr
Ik heb een Polar SX725 hartslagmeter met fietsfuncties (snelheid, cadans) en hoogtemeter. Erg leuk speelgoed, vooral ook omdat je data achteraf kunt bekijken. Je kunt dus zien hoe hard je waar hebt gefietst met welke hartslag en cadans.quote:Op woensdag 16 december 2009 23:38 schreef voigt het volgende:
Ben van plan om een fietscomputer aan te schaffen... Het liefst met goede hartslagfunctie (zones) en cadansmeter. Nu vraag ik me af of jullie misschien bepaalde modellen kunnen aanraden? Welke gebruiken jullie zelf en hoe bevallen ze?gr
Woon-werk (8 km), maar da's op gewone fiets, dus telt voor het topic eigenlijk niet mee.quote:Op donderdag 17 december 2009 19:30 schreef Sautor het volgende:
Heeft er vandaag nog iemand gefietst?
En spekglad op de fietspaden, ik heb zojuist even gecheckt maar toch maar mijn conclusies getrokken dat ik niet ga.quote:Op vrijdag 18 december 2009 11:08 schreef Gripper het volgende:
Gatverdamme, t is echt schitterend weer. Mooi winterluchtje, lekker langs de witte weilanden fietsen... En ik zit met griep thuis
Is dit "beter" dan een nieuwe "goedkope" fiets? En welke wielen zouden jullie nemen? Is dit wat? Het enige wat ik wat naar vind is het gewicht van de fiets.. maarja, ben zelf ook nog niet echt super afgetrained, dus dat overleef ik eerst wel.. GRAAG JULLIE MENING!quote:Het is een concorde 54cm. alu frame met een carbon voor- en achtervork.
Groep: Shimano dura-ace. Het is niet de allernieuwste groep. Maar de onderdelen zijn wel zo goed als nieuw ( ketting, tandwielen, kabels). Een maandje oud.
De shifters en derailleurs zijn wat ouder, maar een dura-ace gaat jaren mee.
Er zit een mavic cosmic wielset op met een nieuwe cassette. Wielen zien er zeer mooi uit.
De fiets is blauw met zwart.
Ik ben wedstrijdrenner en wilde van deze fiets een winterfiets maken en later een tijdritfiets maar voor gewoon gebruik is hij toch iets te klein.
Deze fiets is echt in zeer goede staat. incl. shimano flightdeck computer. Bediening met de shifters. Carbon stuur en zadelpen. Iincl. pedalen.
Uit welk jaar het frame precies komt weet ik niet, maar waarschijnlijk 2006 of 2007.
Ik ben nooit met deze fiets gevallen. Deze fiets heb ik ook nooit voor wedstrijden gebruikt.
De fiets weegt denk ik ongeveer 9kg. Hij zou nog lichter kunnen, natuurlijk door andere wielen te steken, maar deze zijn van hoge kwaliteit en erg sterk en de naven lopen perfect.
De derailleurs staan nog garant voor zeker 10.000 km. Er zit nog totaal geen speling in en doordat ze van dura-ace zijn geen roest en een lange levensduur.
-Het balhoofdstel is ook een maand geleden nog vervangen.
-De kettingbladen en tandwielen zijn nieuw.
-De banden hebben net 250km. gereden, dus die zijn ook nog nieuw.
-De crancks en trapstel werkt nog zeer goed. Alleen is door pedaalomwentelingen en schoenen van de rechtercranck de lak wat afgesleten.
Dit komt altijd voor en is nauwelijks te voorkomen.
-Kabels zijn perfect.
De shifters wat gebruikssporen maar zijn technisch nog prima in orde.
- Alu-frame
- carbon voorvork en achtervork (zeer mooi)
-Mavic cosmic wielen OF Mavic Helium wielen (super licht, maar wel een andere kleur)
- dura-ace remmen als nieuw
- look Delta pedalen
- Selle-Italia zadel
- carbon zadelpen en stuurpen
Voor de modernere Dura Ace . Voor zover ik op de onduidelijke foto kan zien zit hier echter de oudere 8-speed versie op. Die is nog degelijk gebouwd.quote:Op donderdag 24 december 2009 13:51 schreef jakkop het volgende:
@oksel: ik dacht wel eens begrepen te hebben dat dura-ace helemaal niet zo lang meegaat, omdat het gericht is op profs die ze toch regelmatig vervangen. Maar ik kan het mis hebben.
Op je racefiets???quote:Op donderdag 24 december 2009 16:59 schreef Tommeke het volgende:
Ik heb vandaag weer een stukje door de sneeuw geploegd, heerlijk!
Die hangt al een paar weken aan de muurquote:
Wat kun je meer zeggen over het frame als je meer info hebt?quote:Op donderdag 24 december 2009 08:24 schreef Wombcat het volgende:
Ziet er uit als een goede koop.
Wel interessant om te weten wat voor frame het precies is.
Als je het type (model) van het frame weet, dan weet je of het een goedkoop of duur frame is geweest.quote:Op vrijdag 25 december 2009 08:53 schreef Oksel het volgende:
[..]
Wat kun je meer zeggen over het frame als je meer info hebt?
En ik weet niet of het een 8 of een 9 speed is.. dat heb ik nu net gevraagd.. oh, en de prijs is al gezakt naar 700..
Alles nieuw, goed onderhouden, dura-ace.. met pedaaltjes en computer. Wel wat zwaar..
Hmm.. meer mensen die mij een advies kunnen geven? Bedankt!
Ik ga het vragen, het jouw vertellen en afwachten wat je zegt. Is dat okay?quote:Op vrijdag 25 december 2009 09:08 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Als je het type (model) van het frame weet, dan weet je of het een goedkoop of duur frame is geweest.
Dat ook. Moet natuurlijk wel ruimte voor zijn (bij mij kan er echt niet veel vanaf).quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:38 schreef Tommeke het volgende:
9 Kilo valt inderdaad best mee toch?'/quote]Idd. Het is niet superlicht, maar ook niet zwaar.
[quote]
De goedkoopste manier om met minder gewicht rond te rijden is toch afvallen
Bij mij wel op het momentquote:Op vrijdag 25 december 2009 11:43 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat ook. Moet natuurlijk wel ruimte voor zijn (bij mij kan er echt niet veel vanaf).
Die van mij net iets meer dan 8.quote:Op vrijdag 25 december 2009 11:55 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Bij mij wel op het moment
Mijn fietsje weegt ook rond de 9 kilo.
Prima toch? Je benen zullen het uiteindlijk toch moeten doenquote:
Het zal wel schelen. Ik heb ook nog een stalen fiets van 10 kg. Dat verschil merk je echt wel.quote:Op vrijdag 25 december 2009 12:12 schreef Tommeke het volgende:
[..]
Prima toch? Je benen zullen het uiteindlijk toch moeten doen
Het minimumgewicht bij de profs is toch 6,7 kilo? Ik denk dat die 1,5 kilo dan niet veel uitmaakt...
Daar heb je wel gelijk in natuurlijkquote:Op vrijdag 25 december 2009 12:22 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het zal wel schelen. Ik heb ook nog een stalen fiets van 10 kg. Dat verschil merk je echt wel.
Een vriend van me heeft een fiets van 6,8 kg. Die is echt licht![]()
Eigenlijk kun je het zelf uittesten: een keer zonder bidonnen gaan fietsen.
Ik heb RVV 3x gereden (volledige afstand). De eerste keer met een stalen fiets, de andere 2x met m'n bijna 2 kg lichtere carbon. Eigenlijk vond ik het vrij verbazend dat die laatste toch comfortabeler was.quote:Op vrijdag 25 december 2009 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Niet alleen voor de afstanden. Op kasseien of ander slecht wegdek heb ik ook liever een wat slappere fiets die beter de weg volgt. Een te lichte fiets danst onder je weg op de kasseien.
Of Maaskant die een paar jaar geleden in PR in een bocht rechtdoor ging ipv linksaf met zijn sjieke hoge carbon velgen.quote:Op vrijdag 25 december 2009 17:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Carbon is inderdaad niet te generaliseren, dat bestaat in zowel stijf als slap. Net zoals een modern colablikje zich anders gedraagd dan een ouderwetse Alan of Vitus. Die dingen waren zo slap als een vaatdoek (maar in de handen van een goede coureur zeer succesvol).
Een groot probleem op kasseien zit idd in de wielen. Zijn die te licht dan heb je geen goede controle meer. Voor de gevolgen hoef je alleen maar de afdaling van de Kemmelberg van een paar jaar terug te zien.
Denk ook dat het 9 speed is? Anders zeker laten staan want dan is de groep erg oud. Ook met 9 speed vind ik 'm nog niet goedkoop, 10 speed ultegra heb je meer aan en lukt ook best voor 700 euro. DA 10 speed kwam in 2004 denk ik..? Wielen zijn niet geheel probleemloos (vraag maar aan OProgquote:Op vrijdag 25 december 2009 08:53 schreef Oksel het volgende:
[..]
Wat kun je meer zeggen over het frame als je meer info hebt?
En ik weet niet of het een 8 of een 9 speed is.. dat heb ik nu net gevraagd.. oh, en de prijs is al gezakt naar 700..
Alles nieuw, goed onderhouden, dura-ace.. met pedaaltjes en computer. Wel wat zwaar..
Hmm.. meer mensen die mij een advies kunnen geven? Bedankt!
Ik durfde het nog niet aan om te fietsen, en terecht bleek.quote:Op vrijdag 25 december 2009 17:33 schreef Wombcat het volgende:
Morgen is het hopelijk weer buitenfietsweer.
Nee joh.. heb het even opgezocht en 10sp DA is inderdaad gekomen in modeljaar 2004, dus al in 2003.quote:Op zaterdag 26 december 2009 09:06 schreef Wombcat het volgende:
Volgens mij is 10-speed Shimano er nog maar een jaar of 2.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |