abonnement Unibet Coolblue
pi_76044954
9 Kilo valt inderdaad best mee toch?

De goedkoopste manier om met minder gewicht rond te rijden is toch afvallen
pi_76045055
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:38 schreef Tommeke het volgende:
9 Kilo valt inderdaad best mee toch?'/quote]Idd. Het is niet superlicht, maar ook niet zwaar.
[quote]
De goedkoopste manier om met minder gewicht rond te rijden is toch afvallen
Dat ook. Moet natuurlijk wel ruimte voor zijn (bij mij kan er echt niet veel vanaf).
in a crowd you lose humanity
pi_76045356
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:43 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat ook. Moet natuurlijk wel ruimte voor zijn (bij mij kan er echt niet veel vanaf).
Bij mij wel op het moment
Mijn fietsje weegt ook rond de 9 kilo.
pi_76045624
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 11:55 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Bij mij wel op het moment
Mijn fietsje weegt ook rond de 9 kilo.
Die van mij net iets meer dan 8.
in a crowd you lose humanity
pi_76045776
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Die van mij net iets meer dan 8.
Prima toch? Je benen zullen het uiteindlijk toch moeten doen
Het minimumgewicht bij de profs is toch 6,7 kilo? Ik denk dat die 1,5 kilo dan niet veel uitmaakt...
pi_76046033
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:12 schreef Tommeke het volgende:

[..]

Prima toch? Je benen zullen het uiteindlijk toch moeten doen
Het minimumgewicht bij de profs is toch 6,7 kilo? Ik denk dat die 1,5 kilo dan niet veel uitmaakt...
Het zal wel schelen. Ik heb ook nog een stalen fiets van 10 kg. Dat verschil merk je echt wel.
Een vriend van me heeft een fiets van 6,8 kg. Die is echt licht
Eigenlijk kun je het zelf uittesten: een keer zonder bidonnen gaan fietsen.
in a crowd you lose humanity
pi_76047173
Ik kan er wel meer afsmijten om 't gewicht omlaag te brengen. Niet dat ik dat ga doen, comfort is mij belangrijker dan gewicht.
pi_76047451
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 12:22 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het zal wel schelen. Ik heb ook nog een stalen fiets van 10 kg. Dat verschil merk je echt wel.
Een vriend van me heeft een fiets van 6,8 kg. Die is echt licht
Eigenlijk kun je het zelf uittesten: een keer zonder bidonnen gaan fietsen.
Daar heb je wel gelijk in natuurlijk
Hmm, ik zal het eens proberen!

Wat ik wel merk is dat stijfheid ook een wereld van verschil maakt.
M'n nieuwe mtb is een stuk stijver, lichter en iets kleiner dan m'n oude. Qua fietsen merk je dat meteen.
M'n crosser is een slap oud, stalen apparaat. Als ik daarna op m'n racer ga fietsen, merk ik echt het verschil wel. Zal wel door die twee factoren komen.

@Ultra_ivo: Als ik zulke afstanden zou fietsen als jou, zou ik ook echt veel meer voor comfort gaan
pi_76049443
Niet alleen voor de afstanden. Op kasseien of ander slecht wegdek heb ik ook liever een wat slappere fiets die beter de weg volgt. Een te lichte fiets danst onder je weg op de kasseien.
pi_76052755
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 14:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Niet alleen voor de afstanden. Op kasseien of ander slecht wegdek heb ik ook liever een wat slappere fiets die beter de weg volgt. Een te lichte fiets danst onder je weg op de kasseien.
Ik heb RVV 3x gereden (volledige afstand). De eerste keer met een stalen fiets, de andere 2x met m'n bijna 2 kg lichtere carbon. Eigenlijk vond ik het vrij verbazend dat die laatste toch comfortabeler was.
in a crowd you lose humanity
pi_76053414
Niet alleen comfort, ook het op de weg blijven. Jaren terug woonde ik in Gent. Ik heb toen zitten experimenteren met bandbreedte en druk. Mijn conclusie was toen dat een soepele 32mm band op 6 atmosfeer het snelst en mest comfortabel op de kasseien was. Het achterwiel sprong op die manier vrijwel niet opzij. Dat terwijl ik toen een stuk lichter was dan nu. Tegenwoordig rij ik met m'n stalen Bioracer massa's aluminumrijders voorbij als ik een keertje kasseien rijd. Maar goed, gezien m'n lange afstandsachtergrond heb ik dan al automatisch alles uit de kast gehaald dat het ook goed doet op kasseien, bredere, soepele banden, dubbel stuurlint, soepel frame (ook staal kan ultra-stijf gebouwd worden) en soepel zitten.
pi_76053481
Aluminium is een drama op kasseien: veel te stijf. Je moet ook geen hoge velgen hebbn.
Carbon gedraagt zich dus best goed, is qua absorptie ook vergelijkbaar met staal. Ik had toen wel 32/36 spaaks wielen in.
in a crowd you lose humanity
pi_76053519
Carbon is inderdaad niet te generaliseren, dat bestaat in zowel stijf als slap. Net zoals een modern colablikje zich anders gedraagd dan een ouderwetse Alan of Vitus. Die dingen waren zo slap als een vaatdoek (maar in de handen van een goede coureur zeer succesvol).
Een groot probleem op kasseien zit idd in de wielen. Zijn die te licht dan heb je geen goede controle meer. Voor de gevolgen hoef je alleen maar de afdaling van de Kemmelberg van een paar jaar terug te zien.
pi_76053583
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 17:27 schreef ultra_ivo het volgende:
Carbon is inderdaad niet te generaliseren, dat bestaat in zowel stijf als slap. Net zoals een modern colablikje zich anders gedraagd dan een ouderwetse Alan of Vitus. Die dingen waren zo slap als een vaatdoek (maar in de handen van een goede coureur zeer succesvol).
Een groot probleem op kasseien zit idd in de wielen. Zijn die te licht dan heb je geen goede controle meer. Voor de gevolgen hoef je alleen maar de afdaling van de Kemmelberg van een paar jaar terug te zien.
Of Maaskant die een paar jaar geleden in PR in een bocht rechtdoor ging ipv linksaf met zijn sjieke hoge carbon velgen.
in a crowd you lose humanity
pi_76053614
Qua zelf fietsen betreft heb ik vandaag 1½ uur op mijn nieuwe speeltje (de Fortius) gezeten. Eindelijk een route gevonden wat mijn aftandse laptop aankan zonder me halverwege eruit te kiepen. Tof ding zo'n Fortius . Hierop train ik veel intensiever dan op mijn oude Tacx (die was nog gewoon met magnetische weerstand).

Morgen is het hopelijk weer buitenfietsweer.
in a crowd you lose humanity
pi_76061822
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 08:53 schreef Oksel het volgende:

[..]

Wat kun je meer zeggen over het frame als je meer info hebt?

En ik weet niet of het een 8 of een 9 speed is.. dat heb ik nu net gevraagd.. oh, en de prijs is al gezakt naar 700..

Alles nieuw, goed onderhouden, dura-ace.. met pedaaltjes en computer. Wel wat zwaar..

Hmm.. meer mensen die mij een advies kunnen geven? Bedankt!
Denk ook dat het 9 speed is? Anders zeker laten staan want dan is de groep erg oud. Ook met 9 speed vind ik 'm nog niet goedkoop, 10 speed ultegra heb je meer aan en lukt ook best voor 700 euro. DA 10 speed kwam in 2004 denk ik..? Wielen zijn niet geheel probleemloos (vraag maar aan OProg )
Het frame ken ik niet maar een carbon achtervork beschouw ik als een nadeel (extra kwetsbare lijmverbinding).

Tot slot: gewicht is niet belangrijk in deze prijsklasse, alle fietsen zullen dan 9kg wegen.
pi_76069243
Volgens mij is 10-speed Shimano er nog maar een jaar of 2.
in a crowd you lose humanity
pi_76071683
quote:
Op vrijdag 25 december 2009 17:33 schreef Wombcat het volgende:

Morgen is het hopelijk weer buitenfietsweer.
Ik durfde het nog niet aan om te fietsen, en terecht bleek.
Tijdens het hardlopen op m'n bek gegaan door een stuk opgevroren wegdek
pi_76072451
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 09:06 schreef Wombcat het volgende:
Volgens mij is 10-speed Shimano er nog maar een jaar of 2.
Nee joh.. heb het even opgezocht en 10sp DA is inderdaad gekomen in modeljaar 2004, dus al in 2003.
  zaterdag 26 december 2009 @ 15:12:11 #95
14505 OProg
A Life in Music
pi_76078003
Zow. weer binnen.

Toch nog meer dan twee uur op de fiets gezeten vandaag, buiten. Koud en goed opletten maar in deze omgeving is het wel te doen.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_76080052
Vraagje.

Ik ga in ze zomer met wat vrienden een paar weken fietsen in Frankrijk. Aangezien ik nog niet echt een wielrenfiets heb die geschikt is voor de Franse bergen moet ik dus een nieuwe halen.
Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten etc?
Hoeft geen professionele fiets te zijn van een paar duizend maar gewoon eentje waar je lekker op kunt fietsen zonder je zorgen te maken dat ie opeens uit elkaar val.

Bedankt.
  zaterdag 26 december 2009 @ 17:14:47 #97
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_76080806
Waar woon je Mr.West? Onder elkaar kennen we hier best wel veel goede fietszaken...
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_76095030
Hierin staan veel tips: Racefiets kopen
En ik zou een triple nemen als ik jou was.
in a crowd you lose humanity
pi_76104165
Net 3 uur en 3 kwartier gefietst . Lekker fietsweer. Wel een beetje vervelende tegenwind op het einde, ik kwam bijna niet meer vooruit.
Toch dik 100 km afgetrapt
in a crowd you lose humanity
  maandag 28 december 2009 @ 12:50:54 #100
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_76136585
Zaterdag voor het eerst sinds Oktober weer op de racefiets. 45km lekker rustig aangedaan, ging goed. Gisteren met een aantal vrienden even wezen fietsen. Dat even werd 120km, de eerste 80km kon ik goed meekomen maar daarna was het afzien. Erg afzien. Wind tegen deed ook niet veels goed. Merk dat ik best wel wat duur kwijt ben. Snelheid en kracht heb ik wel voor de eerste 2 uur maar daarna is het snel op.

Gemiddelde van 27.5 voor een kleine 4.5 uur. Toch een goed begin van de training voor de Mont Ventoux. Heb dit jaar 2 doelen: de Mont Ventoux van alle kanten beklimmen (3) op 1 dag en dus lid worden van http://www.clubcinglesventoux.org/. Doel 2: het rijden van de Grand Ballon. Deze cyclo is 2 weken later dan de Mont Ventoux dus wil ik voor goud gaan.

Wordt nog afzien dat trainen!
Superhero to the rescue!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')