De Lens is de standaard kitlens. Op zich wel een leuke beginnerslens volgens mij...quote:Op vrijdag 13 november 2009 12:57 schreef Neill_Down het volgende:
is dit interessant ? Of is de lens te standaard ?
http://www.vergelijk.nl/super_dagdeal/
Prima setje hoor.quote:Op vrijdag 13 november 2009 12:57 schreef Neill_Down het volgende:
is dit interessant ? Of is de lens te standaard ?
http://www.vergelijk.nl/super_dagdeal/
Bij landschapsfotografie/natuurfotografie zou ik voor full frame gaan. 7d lijkt uit de testen te komen als een hele mooie camera, maar eerder punten scorend op snelle AF, snelle serie fotos enzo.quote:Op maandag 16 november 2009 16:57 schreef RikH het volgende:
[..]
Ik ben vooral van de natuurfotografie, landschapsfotografie spreekt mij erg aan. Daarbij wil ik de camera voor lange tijd gaan gebruiken, bij de 50d heb ik het idee dat ik daar snel klaar mee ben. Dus zit op het moment meer met de 7d of 5d mark ii in mijn hoofd.
De prijs is het nadeel van een full frame, echter geef ik liever iets meer geld uit en dat ik echt tevreden ben. Dan minder geld en nog niet tevreden zijn. Ik kan ook kiezen voor een canon 7d met een ultragroothoeklens, maar dan ben je zo hetzelfde bedrag kwijt. Dan koop ik liever een 1.4x extender bij de full frame camera.quote:Op maandag 16 november 2009 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij landschapsfotografie/natuurfotografie zou ik voor full frame gaan. 7d lijkt uit de testen te komen als een hele mooie camera, maar eerder punten scorend op snelle AF, snelle serie fotos enzo.
Puur beeldkwaliteit is de 5DmarkII top of the range natuurlijk
Kijk ook hier
[Centraal] Canon Topic - deel 10
Het is wel veel geld wat je aan een camera besteed, ik heb hem gekocht omdat ik gestopt ben met analoog, en een hele leuke bonus had gekregen.
Een allround camera is altijd een compromisquote:Op maandag 16 november 2009 17:15 schreef RikH het volgende:
[..]
De prijs is het nadeel van een full frame, echter geef ik liever iets meer geld uit en dat ik echt tevreden ben. Dan minder geld en nog niet tevreden zijn. Ik kan ook kiezen voor een canon 7d met een ultragroothoeklens, maar dan ben je zo hetzelfde bedrag kwijt. Dan koop ik liever een 1.4x extender bij de full frame camera.
Maar ik blijf een amateur, dus wat voor mij het beste uit gaat pakken is maar de vraag..... Wat is de beste allround camera is dan ook weer de vraag.
Helemaal waar.quote:Op maandag 16 november 2009 17:18 schreef Netsplitter het volgende:
Je zou eventueel eens een 5D MK I of II kunnen huren om te kijken of het inderdaad is wat je wilt.
Dan heb je 'm vast gehad en getest.
Nu blijft het theoretisch.
Daar heb je goede argumenten! Ik zit wil mezelf ook niet op kosten jagen. Ik zit er vooral mee in mijn maag dat ik landschapsfoto's wil maken op groothoek! Dus ook echt 17mm in plaats van inclusief cropfactor. De 400d moet sowieso vervangen worden. De 50d kan ik kopen maar dan wil ik wel een ultragroothoek erbij kopen, daarbij komt kijken dat de 17-40mm dan een stuk minder gebruikt gaat worden. Met de 7d zit ik met ongeveer dezelfde problemen. De 5d mark i vind ik ook een optie maar ik ben gewoon bang om 2e hands te kopen. Dus......... erg lastig allemaal!quote:Op maandag 16 november 2009 17:36 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb zelf een 40D, was een upgrade van een 10D.
Was van plan om voor een FF te gaan, maar dat schiet voor mij niet op omdat ik voornamelijk Sport + F&F doe.
En auto's en dieren zitten over het algemeen niet stil.
Daarbij is de cropfactor ook in het voordeel omdat je een extra "verlenging" krijgt + je "gebruikt" in theorie het beste van het obectief, het midden.
Ik ben een paar jaar geleden op vakantie naar IJsland geweest en ik had voor die vakantie dit objectief gekocht: 10-20/4-5.6 EX DCquote:Op maandag 16 november 2009 17:41 schreef RikH het volgende:
[..]
Daar heb je goede argumenten! Ik zit wil mezelf ook niet op kosten jagen. Ik zit er vooral mee in mijn maag dat ik landschapsfoto's wil maken op groothoek! Dus ook echt 17mm in plaats van inclusief cropfactor. De 400d moet sowieso vervangen worden. De 50d kan ik kopen maar dan wil ik wel een ultragroothoek erbij kopen, daarbij komt kijken dat de 17-40mm dan een stuk minder gebruikt gaat worden. Met de 7d zit ik met ongeveer dezelfde problemen. De 5d mark i vind ik ook een optie maar ik ben gewoon bang om 2e hands te kopen. Dus......... erg lastig allemaal!
quote:Op vrijdag 13 november 2009 01:17 schreef Sharkdoggie het volgende:
Vorige deel: [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera, deel 18
Wil voor december een cadeau kopen voor iemand en hoop dat jullie me kunnen helpen:
Budget: 100 euro
Formaat: Compact
Doel: mensen (gezichtsherkenning is een pre)
Fotograaf: niet ervaren
Welke camera’s twijfel je over: Olympus FE-46, Pentax Optio E70L
Bijzonderheden: zo gebruiksvriendelijk, vrouwelijke kleur mag
Iemand suggesties?
Het probleem is dat de 17-40mm dan in de tas blijft zitten.quote:Op maandag 16 november 2009 17:43 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben een paar jaar geleden op vakantie naar IJsland geweest en ik had voor die vakantie dit objectief gekocht: 10-20/4-5.6 EX DC
dan verkoop je die toch?quote:Op maandag 16 november 2009 17:48 schreef RikH het volgende:
[..]
Het probleem is dat de 17-40mm dan in de tas blijft zitten.
Wat ik gebruik: Bodies: EOS 30D, 40D and 7D. Lenzen Canon: 24-105L IS, 100-400 L IS, 50mm 1.8. Lenzen Sigma: 10-20 EX, 20 EX 1.8, 24-70 EX 2.8, 70-200 EX 2.8, 180 EX 3.5 Macro. Canon 58EX II flashquote:Op maandag 16 november 2009 17:21 schreef RikH het volgende:
Jullie hebben gelijk, wat gebruiken jullie zelf? Misschien kunnen jullie ervaringen delen, of uitleggen waarom je gekozen hebt voor wat je hebt!
Ik ben er aan gehecht!quote:
Nadeel van crop is natuurlijk weer dat je meer scherptediepte hebt bij dezelfde beeldhoek en je daardoor minder speelruimte hebt met onscherpte.quote:Op maandag 16 november 2009 17:36 schreef Netsplitter het volgende:
Was van plan om voor een FF te gaan, maar dat schiet voor mij niet op omdat ik voornamelijk Sport + F&F doe.
Daarbij is de cropfactor ook in het voordeel omdat je een extra "verlenging" krijgt + je "gebruikt" in theorie het beste van het obectief, het midden.
Mocht ik kiezen voor een cropcamera dan is een ultra groothoek gewenst, maar wat is dan inderdaad de beste keus voor lens. Ik weet het niet meer haha!quote:Op maandag 16 november 2009 20:03 schreef Muzrub het volgende:
RikH: Tokina 11-16 f2.8
Geweldige lens, ongeveer 500 euro bij foto-konijnenberg. Echt groothoek, 11*1,6=17mm.
Sluit perfect aan bij je 17-40.
Ik heb inderdaad een cropcamera, maar wil een nieuwe, weet nog niet wat ik wil!quote:Op maandag 16 november 2009 21:38 schreef Muzrub het volgende:
Oh, ik dacht dat je al een crop-camera had, foutje :p
Maar dan is die 11-16 denk ik qua kwaliteit de beste lens.
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.quote:Op maandag 16 november 2009 17:36 schreef Netsplitter het volgende:
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.quote:Daarbij is de cropfactor ook in het voordeel omdat je een extra "verlenging" krijgt + je "gebruikt" in theorie het beste van het obectief, het midden.
Het is een cadeau voor vriendin niet om professioneel foto's te maken.quote:Op maandag 16 november 2009 17:45 schreef FP128 het volgende:
[..]
100 euro camera? Dan leef je in een verkeerde tijd vriend want 100 euro camera is
Marktplaats niveau. Of anders heb ik hier nog wel een gebruikte :
[ afbeelding ]
met alle toebehoren voor je liggen voor die prijs. Hij is wel flink gebruikt maar
pungave lens e.d.
Ik ben geen Pro.quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.![]()
[..]
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.
Je doelt waarschijnlijk op het feit dat 1.6x crop cameras meestal een veel hogere pixeldichtheid hebben. Dat is het "voordeel", niet de crop zelf. Maar.... die enorm hoge pixeldichtheid stelt dan weer erg hoge eisen aan het "beste van het objectief" ... wat dan weer een "nadeel" is. ISO en ruis... idem. Nog een groot nadeel.
De 40D heeft hier uiteraard minder last van omdat het hier nog een 10mp model betreft. Zie o.a.:
http://www.kareldonk.com/(...)ew-noisier-than-40d/
Maar daardoor vervalt het "voordeel" van meer "bereik" dan weer tov de 20+MP full-frame spiegelreflexen.
Zo simpel is het dus allemaal niet.
Suikervuist legt het hier uitquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben geen Pro.
Het voordeel van de 1.6cropfactor is is dat bv alle L objectieven 1.6 maal "extra" zoom krijgen.
Dus extra berijk wat je op een FF niet hebt.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.![]()
[..]
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.
Je doelt waarschijnlijk op het feit dat 1.6x crop cameras meestal een veel hogere pixeldichtheid hebben. Dat is het "voordeel", niet de crop zelf. Maar.... die enorm hoge pixeldichtheid stelt dan weer erg hoge eisen aan het "beste van het objectief" ... wat dan weer een "nadeel" is. ISO en ruis... idem. Nog een groot nadeel.
De 40D heeft hier uiteraard minder last van omdat het hier nog een 10mp model betreft. Zie o.a.:
http://www.kareldonk.com/(...)ew-noisier-than-40d/
Maar daardoor vervalt het "voordeel" van meer "bereik" dan weer tov de 20+MP full-frame spiegelreflexen.
Zo simpel is het dus allemaal niet.
Verklaard niet waarom m'n 24-70 op m'n 40d geen 24-70 is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suikervuist legt het hier uit
[..]
De brandpunt afstand van die lens is wel degelijk 24-70, zelfs zonder cameraquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Verklaard niet waarom m'n 24-70 op m'n 40d geen 24-70 is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factorquote:A 300 mm lens on a camera with a 1.6 crop factor delivers images with the same FOV that a 35 mm film format camera would require a 480 mm lens to capture.
Ik denk het.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
Of snap ik het nu nog niet??
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:47 schreef SuikerVuist het volgende:
Je gebruikt een kleiner deel van je lens, dus inderdaad:
"A 300 mm lens on a camera with a 1.6 crop factor delivers images with the same FOV that a 35 mm film format camera would require a 480 mm lens to capture."
Same field of view - zelfde beeldhoek. Meer niet. Zoals Pietverdriet aangeeft is het nog steeds een 300mm lens, met dezelfde eigenschappen van die 300mm lens. Omdat de veel kleinere sensor van een camera met een 1.6x crop factor een minder groot deel van de lens gebruikt, is de effectieve beeldhoek kleiner (er staat minder op de foto - dus de illusie van meer "bereik")
Maar.... als je een foto in Photoshop cropped heb je ook niet ineens meer bereik.
Wel is het zo dat zelfs de 40D met "maar" 10 megapixels nog steeds een beperkt "voordeel" qua resolutie heeft tov van de 1Ds Mark III (en dus ook de 5D Mk II). Een iets grotere pixeldichtheid dus. Een full-frame camera met een zelfde pixeldichtheid als de 40D zou op bijna 26mp uitkomen.
Nu heb je het over de 40d maar hoe zit dat dan met de 50d en de 7d?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.
Moet eens narekenen wat de theoretische maximale pixeldichtheid is.
Nee, camera onafhankelijk, ik doelde op de grenzen die je hebt aan diffractie maar ook aan dat je pixels natuurlijk nooit kleiner kan maken dan de golflengte van het licht wat je wilt vangen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:10 schreef RikH het volgende:
[..]
Nu heb je het over de 40d maar hoe zit dat dan met de 50d en de 7d?
Nee, 1,6 is de diagonale verhouding, niet de oppervlakte verhoudingquote:Ik denk dat de een cropcamera gewoon 1,6x minder op de foto krijgt dan een Full Frame camera. Dat betekend dan toch dat wanneer een 40d 10 megapixels heeft dit 1,6 x 10 = 16 megapixels nodig zijn om dezelfde pixeldichtheid te krijgen op een Full Frame camera.
Nee, je slaat de plank hier raakquote:In feite snijdt een cropcamera een deel van de foto, bij een full frame kun je zelf bepalen of je dat wil doen of niet? Of sla ik hier volledig de plank mis?
diagonaal dus! Dan is het zo te berekenen! Je gebruikt in feite dus maar een klein gedeelte van je lens! Bij goedkope lenzen is dit een voordeel! Bij de L lenzen een nadeel!quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, camera onafhankelijk, ik doelde op de grenzen die je hebt aan diffractie maar ook aan dat je pixels natuurlijk nooit kleiner kan maken dan de golflengte van het licht wat je wilt vangen.
[..]
Nee, 1,6 is de diagonale verhouding, niet de oppervlakte verhouding
[..]
Nee, je slaat de plank hier raak
Jepquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:35 schreef RikH het volgende:
[..]
diagonaal dus! Dan is het zo te berekenen! Je gebruikt in feite dus maar een klein gedeelte van je lens! Bij goedkope lenzen is dit een voordeel! Bij de L lenzen een nadeel!
Inderdaad. Alleen bij goed licht en lage ISO waarden heeft de 40D een voordeel t.o.v. Canon's 21mp modellen en ook de 1D Mark III, althans qua resolutie.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.
Ik heb trouwens maar gedeeltelijk gelijk, want een grotere sensor heeft natuurlijk minder ruis onafhankelijk van de pixelgrote als de afdruk evengroot is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:55 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Inderdaad. Alleen bij goed licht en lage ISO waarden heeft de 40D een voordeel t.o.v. Canon's 21mp modellen en ook de 1D Mark III, althans qua resolutie.
De 1Ds Mark IV krijgt waarschijnlijk - als eerste FF camera - een hogere pixeldichtheid dan de 40D als ik me niet vergis.
Ik denk dat die van de D3x, Alpha 900 en Alpha 850 net iets lager ligt. De 1.5x DX crop mode van de D3X is 10.5 megapixels, maar Canon's xxD en xxxD modellen gebruiken een kleinere sensor dan het DX formaat van Nikon.
Dus bij dezelfde pixelgrote als die crop 10 Mpixek is de full frame 26 Megapixel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:54 schreef RikH het volgende:
dat is dus crop 329mm2 tegen ff 846mm2! Verhouding 1:2.626!
Als je alleen naar pixeldichtheid kijkt, nee, dat is niet gezegdquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:05 schreef RikH het volgende:
maar is meer pixeldichtheid een verbetering van kwaliteit foto! Bijvoorbeeld de 7d vs de 50d alleen naar pixels gekeken?
troost je, de camerabody die je nu koopt voor bedrag X is beter dan een camerabody die je 10 jaar geleden kocht voor bedrag X, dat is iets wat in het analoge tijdperk veel en veel minder het geval is. Aan de andere kant, een camera in het analoge tijdperk ging natuurlijk veel langer mee,quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:33 schreef RikH het volgende:
ik vind de keuze steeds lastiger worden haha!
Ja, ik doelde meer op een 1.6x crop van een 1Ds bestand in vergelijking met een 40D bestand, voor de mensen die een 40D gebruiken vanwege het extra "bereik" ...voor vogelfotografie bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb trouwens maar gedeeltelijk gelijk, want een grotere sensor heeft natuurlijk minder ruis onafhankelijk van de pixelgrote als de afdruk evengroot is.
Beter is een Pre haha! Maar wat is dan een verstandige stap om te maken een 50d of 7d of 5d mk2! Waar ga je het meeste plezier mee hebben......quote:Op dinsdag 17 november 2009 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
troost je, de camerabody die je nu koopt voor bedrag X is beter dan een camerabody die je 10 jaar geleden kocht voor bedrag X, dat is iets wat in het analoge tijdperk veel en veel minder het geval is. Aan de andere kant, een camera in het analoge tijdperk ging natuurlijk veel langer mee,
Dat kunnen wij niet voor je bepalen, huur de 50D, 7d of de 5d mkII eens. De 5d mkII is erg zwaar bijvoorbeeld, dat is best kut om mee te slepen, maar heeft geweldige FF beeldkwaliteit. De 7D heeft een beter focussysteem, de 50 D laat je meer geld voor goede objectieven.quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:40 schreef RikH het volgende:
[..]
Beter is een Pre haha! Maar wat is dan een verstandige stap om te maken een 50d of 7d of 5d mk2! Waar ga je het meeste plezier mee hebben......
Stel ik kies voor de 50d of 7d, dan ga ik geen 70-200 f/2.8 kopen ik heb namelijk de f/4 en die vind ik goed genoeg. Maar dan zou ik wel bijvoorbeeld een ultragroothoek willen bijvoorbeeld. De tokina 11-16 is dan de beste?quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:47 schreef Muzrub het volgende:
Met elk van die 3 body's ga je heel veel plezier beleven...
Het lijkt me een beter idee om een 7D of 50D te nemen (even afwegen) en met het geld wat je bespaart ten opzichte van de 5d MkII een begin te maken aan een 70-200L f/2.8, of iets dergelijks.
Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:57 schreef RikH het volgende:
zie trouwens deze advertentie? vertrouwbaar?
http://link.marktplaats.nl/297327508
Nee! haha, als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het te mooi om waar te zijn.quote:
Ik moet eens kijken want ik ken jullie allemaal niet natuurlijk.....quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:37 schreef Netsplitter het volgende:
Wanneer je zondag naar de meet komt neem ik m'n 10-20 mee, kan je even testdriven.
De enige die ik ken is PdeHoog.quote:Op dinsdag 17 november 2009 19:01 schreef RikH het volgende:
[..]
Ik moet eens kijken want ik ken jullie allemaal niet natuurlijk.....
Als je voornamelijk landschappen fotografeert zou ik de oude 5D aanraden.quote:Op dinsdag 17 november 2009 17:53 schreef RikH het volgende:
Ik moet zeggen dat ik op het moment toch wel naar de 7d begin te neigen. De 5d mk ii is denk een leveltje te hoog voor me. En de 7d heeft wel handige features die ik in de 50d mis. Ik denk dat ik een stapje dichterbij ben
Ligt er aan wat je fotografeert. Voor actie- en sportfotografie zijn de 5D en 5D Mark II niet echt geschikt. Zowel de 7D als de 5D's zijn geen all-round camera's, voor zover die al bestaan.quote:Op woensdag 18 november 2009 07:45 schreef RikH het volgende:
ga je me weer laten twijfelen! Maar een 5d is al weer een aantal jaar oud dus zal ik toch wat aan missen of niet?
Sportfotografie doe ik niet. De rest allemaal wel. Wat is dan de beste keus een nieuwe 7d of een oude 5d. Welke is de beste allrounder? ook al zijn ze niet allround.......quote:Op woensdag 18 november 2009 11:38 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Ligt er aan wat je fotografeert. Voor actie- en sportfotografie zijn de 5D en 5D Mark II niet echt geschikt. Zowel de 7D als de 5D's zijn geen all-round camera's, voor zover die al bestaan.
En de oude 5D is eigenlijk een 20D body met een (nog steeds) zeer goede FF sensor. Maar ga er geen uren mee in de regen staan.
De 7D is zeker de beste all-rounder qua mogelijkheden, maar het is maar wat je belangrijk vindt:quote:Op woensdag 18 november 2009 12:07 schreef RikH het volgende:
[..]
Sportfotografie doe ik niet. De rest allemaal wel. Wat is dan de beste keus een nieuwe 7d of een oude 5d. Welke is de beste allrounder? ook al zijn ze niet allround.......
als ik dit zo zie zou ik eerder naar die 5d gaan denk ikquote:Op woensdag 18 november 2009 12:50 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
De 7D is zeker de beste all-rounder qua mogelijkheden, maar het is maar wat je belangrijk vindt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/820707/0
Huh?quote:
Heb je persee lenzen nodig? Als ik zo je sig. lees, heb je iig wel wat om erop te zetten.quote:Op woensdag 18 november 2009 19:29 schreef RikH het volgende:
Heb net even mijn boekhouding gedaan:P en de keus ligt nog enkel tussen de 7d + tokina 11 - 16 en 5d mark ii, mijn max budget is 1900 euro.
In principe heb ik geen lenzen nodig wanneer ik ga voor de 5d mark ii, wanneer ik ga voor de 7d wel de 11-16 van tokina. Misschien bij de 5d een 50mm 1.4 of 1.8 maar dat zijn de kosten niet..quote:Op woensdag 18 november 2009 20:02 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Heb je persee lenzen nodig? Als ik zo je sig. lees, heb je iig wel wat om erop te zetten.
Dan zou ik de Mark II kopen.quote:Op woensdag 18 november 2009 19:29 schreef RikH het volgende:
Heb net even mijn boekhouding gedaan:P en de keus ligt nog enkel tussen de 7d + tokina 11 - 16 en 5d mark ii, mijn max budget is 1900 euro.
Wanneer kunnen we de aankondiging verwachten in het Aankooptopic en de foto's??quote:Op donderdag 19 november 2009 08:54 schreef RikH het volgende:
het gaat de canon 5d mark ii worden! Denk dat ik mezelf daarmee de beste keus heb!
quote:Op donderdag 19 november 2009 08:54 schreef RikH het volgende:
het gaat de canon 5d mark ii worden! Denk dat ik mezelf daarmee de beste keus heb!
quote:
ik denk dat wat fotokwaliteit betreft het op het moment de beste camera op de markt is in DSLRquote:Op donderdag 19 november 2009 14:32 schreef RikH het volgende:
jullie zijn het duidelijk eens met mijn keuze!
Haha, we gaan het ondervindenquote:Op donderdag 19 november 2009 16:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
ik denk dat wat fotokwaliteit betreft het op het moment de beste camera op de markt is in DSLR
Nee, maar er komt een nieuw 1D mark IVquote:Op donderdag 19 november 2009 17:20 schreef RikH het volgende:
[..]
Haha, we gaan het ondervindenHet is niet zo dat er over een maand al een 5d mark iii uitkomt ofzo he?
Die zal wel iets boven de 1800 euro uitkomenquote:Op donderdag 19 november 2009 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, maar er komt een nieuw 1D mark IV
En hij is nog groter en zwaarderquote:Op donderdag 19 november 2009 17:34 schreef RikH het volgende:
[..]
Die zal wel iets boven de 1800 euro uitkomen,
Oude 5D heeft de mooiste beeldkwaliteit van die vier camera's vind ik. 5D II heeft de extra resolutie..... dat dan weer wel. Maar in het 20+ mp segment vind ik de Nikon D3X dan weer mooier. Andere prijsklasse natuurlijk.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:16 schreef kvdv het volgende:
5D (oude) bezitter meldt.
Topcamera... schiet zonder enige huiver op 1600 (RAW, uiteraard).
Maja, gewoon een hele goede fullframe cam.. niet zo goed als een Nikon D700,D3 of de 5D mkII maar voor z'n prijs een hele goede optie als je fullframe wilt.
Gelukkig is de 5D niet zwaar. De 1Ds Mark III ligt ook beter in de hand, vind ik. Ondanks het extra gewicht.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hij is nog groter en zwaarder
Maar de canon d3x is dan ook bijna 6000 euro, gek he dat die beter is dan de 5d mark ii.quote:Op vrijdag 20 november 2009 08:39 schreef SuikerVuist het volgende:
Leuke vergelijkingssite:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Niks komt ook maar in de buurt van de NIkon D3X, vind ik. Misschien de Sony Alpha 850 en 900, vanwege de soortgelijke sensor. Maar de output is niet hetzelfde. Foto's van de 5D Mark II zijn dan wel niet scherp....... en dat ligt denk ik niet aan de beeldkwaliteit van de camera.
disclaimer: het betreft hier JPEGs.
5D II heeft een vrijwel(?) identieke sensor als de 1Ds Mark III (5700 euro). Nikon D3X is nieuwer dan de 1Ds Mark III. Dat lijkt me eerder een verklaring, maar "beter" is subjectief.quote:Op vrijdag 20 november 2009 12:17 schreef RikH het volgende:
[..]
Maar de canon d3x is dan ook bijna 6000 euro, gek he dat die beter is dan de 5d mark ii.
De Leica M9 is wat dat betreft interessant, FF sensor en super compact. Maar geen spiegelreflex en niet goedkoop natuurlijk. Zeker die lenzen met die belachelijke namen niet.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
had gisteren mijn oude pentax ME-Super weer in handen, wat was dat toch een heerlijke kleine spiegelreflex, zoiets in FF digitaal, ideaal
De 450D is 'beter', maar aan de andere kant: de 1000D is goedkoper, dus als die gewoon al aan de wensen van je collega voldoet is dat ook een prima keus natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 november 2009 08:56 schreef Puala het volgende:
Ik heb eventjes een vraagje namens een collega. Hij twijfelt tussen de Canon 1000D en de Canon 450D. Beide met een standaard kitlens. Alleen de vraag is nu dus: welke is beter? De bedoeling is om vanalles te schieten. Macro, portret, sport en landschappen.
Gisteren de Canon PowerShot S90 gehaald: (388,- euro's)quote:Op donderdag 26 november 2009 12:19 schreef Jappe90 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale compactcamera voor mijn vader. Verder zijn er weinig eisen, handmatige instellingen bijvoorbeeld zijn niet nodig. Gewoon een mooie kleine camera die weer een tijdje meegaat
TZ7 is veel praktischer dan Ixus 200. Maar als je dan toch voor een leuke camera gaat, neem dan de Fuji F200 EXR of Fuji F70 EXR. Veel leukere camera's en op bepaalde punten zeker ook beter.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:19 schreef Jappe90 het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale compactcamera voor mijn vader. Verder zijn er weinig eisen, handmatige instellingen bijvoorbeeld zijn niet nodig. Gewoon een mooie kleine camera die weer een tijdje meegaat
Budget: Rond de 250 euro, iets meer, iets minder is geen probleem.
Doel: Voornamelijk vakantiefoto's
Fotograaf: Uitpakken en gebruiken
Mogelijke keuzes:
Canon Ixus 200 : komt goed uit alle tests, is mooi klein en 12 MP.
Sony WX1: groot scherm, iets minder MP dan de Canon, maar verder goede specs.
Panasonic TZ7: komt net als de Canon goed uit de tests, maar de Canon lijkt het toch te winnen. Panasonic heeft 12x zoom, groot voordeel?
Deze drie kandidaten had ik in gedachten, maar ik vind de keuze toch erg moeilijk. Daarom vraag ik naar jullie ervaringen. Ook als jullie alternatieven hebben dan hoor ik het graag![]()
Alvast bedankt!
Hij doet niet moeilijk over de 100 euro, dus op zich heb ik hem aangeraden voor de 450D te gaan.. Volgens mij geen slechte zet om die camera aan te schaffenquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:45 schreef Omniej het volgende:
[..]
De 450D is 'beter', maar aan de andere kant: de 1000D is goedkoper, dus als die gewoon al aan de wensen van je collega voldoet is dat ook een prima keus natuurlijk.
Heel in het kort de verschillen: 450D heeft iets meer megapixels (niet heel erg boeiend verder), de 450D is iets sneller in serie-opnamen (als ik me niet vergis 3,5 versus 3 BPS), de 450D heeft een groter scherm (3" vs. 2,5"), de 450D heeft een betere autofocus (9 punten vs. 7 punten), en de 450D is iets zwaarder (525 gram vs. 450 gram, maar beide camera's zijn erg licht)...
Ik ben voor de 450D gegaan vanwege de snelheid, autofocus en het scherm, maar als dit voor je collega onbelangrijk is, kan hij met de 1000D bijna 100 euro besparen denk ik.
Wat vind je van de Canon S90?quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:03 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
TZ7 is veel praktischer dan Ixus 200. Maar als je dan toch voor een leuke camera gaat, neem dan de Fuji F200 EXR of Fuji F70 EXR. Veel leukere camera's en op bepaalde punten zeker ook beter.
*kuch*quote:Op zaterdag 28 november 2009 13:44 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Wat vind je van de Canon S90?
Als je die met de Fuji F200 EXR vergelijkt is de beeldkwaliteit toch wel stukken beter:
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM
Maar.......... is de S90 ook praktisch? Zo ja, dan koop ik er meteen 2 (de tweede voor een beginner)
D5000 heeft op papier duidelijk de betere beeldkwaliteit:quote:Op zondag 29 november 2009 13:29 schreef Stienn het volgende:
Laat ik hier dan maar ff posten. Eerst al in het Nikon topic. Ik wil een digitale spiegelreflex camera gaan kopen. Nu ben ik afgelopen zaterdag bij fotokonijnenberg geweest. Daar gesproken met een verkoper en ben ik gaan twijfelen tussen 2 verschillende modellen.
De Nikon D5000 en de Canon EOS 450D beide ongeveer in het zelfde prijssegment. Ik wil foto's gaan maken van landschappen maar ook als er bij ons thuis een feestje is van de mensen. Heb nog maar weinig ervaring met het maken van foto's op een spiegelreflex. Ik zoek dus een camera waar ik het mee kan leren maar ook nog mee uit de voeten kan als ik het allemaal een beetje onder de knie heb!
Voor welke zouden jullie gaan en waarom?
Dan ga ik me daar is in verdiepen, en zoals ik dit gedeelte een beetje door lees, dan is konijnenberg wel hoog aangeschreven? Konijnenberg is aardig in de buurtquote:Op dinsdag 15 december 2009 10:16 schreef Chemiu het volgende:
Ligt de canon 500d niet een beetje buiten je budget? De body is al >500, en dan heb je er nog geen lens bij (dus kan je er niets mee) ...
Heb je al gekeken naar de Canon 1000D? Het instapmodel van Canon, kost minder (dacht 400 voor body + lens) en dan hou je nog wat spaargeld over voor geheugenkaartjes/extra accu/tas/UV filter etc. Hij doet zn werk prima. Lijkt qua bediening behoorlijk op de powershot, vond ik zelf tenminste, dat kan je het beste uittesten in een echte winkel.
Voor 333 euro wel een leuk cameraatje hoor. Van de kitlens moet je vanzelfsprekend niet al te veel verwachten, maar een leuke lens om mee te beginnen is het zeker. (neem aan dat er een 18-55 bij zit)quote:Op dinsdag 15 december 2009 19:37 schreef meneer_valk het volgende:
Ik wil graag een spiegelreflex aanschaffen om mee te gaan leren fotograferen. Ik heb nu een goedkoop digitaal toestelletje, maar ik wil graag de overstap maken naar het "echte" werk. Nu heeft mediamarkt de Sony A230 in de aanbieding, 333 euro. Is dit een leuke digitale spiegelreflex om mee te beginnen? En vooral: is de lens voldoende om mee te beginnen? Mijn budget rijkt namelijk (op dit moment) niet zo ver dat ik er nog een lens bij kan kopen.
Wat is jullie advies? Lekker die a230 pakken, of nog even doorsparen?
Nou voor bijvoorbeeld een Canon EOS 450D, aangezien ik overal lees dat de beschikbaarheid van accesoires (vooral lenzen) voor merken als Canon en Nikon veel groter is, plus dat hij overal net iets beter gereviewd wordt. Maar ik zit nu dus eigenlijk met de vraag of de EOS 450D zo veel beter is, om er 150 euro meer voor te betalen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 23:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Doorsparen zou niet zo gek veel zin hebben als je het mij vraagt: ik heb namelijk niet de indruk dat je weet waar je dan voor aan het sparen bent.
Je kan ook de 450D nemen als die video HD functie je niet zoveel uitmaakt en je wilt wat minder uitgeven.quote:Op zaterdag 19 december 2009 16:27 schreef Netsplitter het volgende:
Heb je een voorkeur?
Zo nee, dan zou ik gaan voor of een Canon of een Nikon.
Canon heeft bv de 1000d serie of de 500d.
Zijn goede camera's voor een leuke prijs waar je goed mee kan werken in het begin.
Denk dat veel mensen hier niet zo heel erg thuis zijn in de compactwereld... Dat is in ieder geval zo als ik voor mezelf spreek.quote:Op zondag 20 december 2009 00:33 schreef Fogel het volgende:
Worden alleen vragen over DSLR beantwoord in dit topic omdat een compact niet als camera gezien wordt?
dat, en daar zijn zo verschrikkelijk veel modellen en die gaan zo hard voorbij dat het bijna niet bij te houden is.quote:Op zondag 20 december 2009 01:48 schreef Omniej het volgende:
[..]
Denk dat veel mensen hier niet zo heel erg thuis zijn in de compactwereld... Dat is in ieder geval zo als ik voor mezelf spreek.
dat ook maar ook omdat er binnen al die compacten ook nog een onderverdeling te maken valt, je hebt ze in seurten en maeten.quote:Op zondag 20 december 2009 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat, en daar zijn zo verschrikkelijk veel modellen en die gaan zo hard voorbij dat het bijna niet bij te houden is.
Zie post #126, die vragen had hij al redelijk beantwoord.quote:Op zondag 20 december 2009 11:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
dat ook maar ook omdat er binnen al die compacten ook nog een onderverdeling te maken valt, je hebt ze in seurten en maeten.
Daarmee hebben we gelijk ook de eerste tegenvragen te pakken:
- wat ben je ermee van plan te gaan fotograferen
- wat vind je belangrijk(als in zoombereik, jaszakformaat, instelmogelijkheden etc.)
en natuurlijk de hamkwestie:
- wat is je budget
Daarom vraag ik het ook hierquote:Op zondag 20 december 2009 10:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
dat, en daar zijn zo verschrikkelijk veel modellen en die gaan zo hard voorbij dat het bijna niet bij te houden is.
Zou het nog uitmakenquote:Op zondag 20 december 2009 11:16 schreef Ouwesok het volgende:
dat ook maar ook omdat er binnen al die compacten ook nog een onderverdeling te maken valt, je hebt ze in seurten en maeten.
Daarmee hebben we gelijk ook de eerste tegenvragen te pakken:
- wat ben je ermee van plan te gaan fotograferen
- wat vind je belangrijk(als in zoombereik, jaszakformaat, instelmogelijkheden etc.)
en natuurlijk de hamkwestie:
- wat is je budget
Als ie je goed beviel, waarom dan niet gewoon weer een Ixusquote:Op maandag 21 december 2009 00:37 schreef Fogel het volgende:
[..]
Daarom vraag ik het ook hier
Zelfs de ixus-range gaat al erg hard wat mij betreft. De 700 was al prima voor wat ik wilde, maar ik heb totaal geen idee wat tegenwoordig vergelijkbaar is. Hoofdpunten zijn toch wel een snelle start en klik=foto (en dus niet zoals bij veel modellen klik=paar seconden wachten en dan wordt een keer een foto gemaakt - dat schiet niet op als je kinderen op de plaat wil zetten), en optische zoom, 3x is al voldoende.
Toffe camera ja, houd er alleen rekening mee dat de body zelf een ramp is.quote:Op maandag 21 december 2009 16:41 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Zou het nog uitmakenAlle compactjes zijn vrijwel identiek qua eigenschappen. Er is echter één compactcamera die ik zeer onderscheidend vind en wellicht overweeg aan te schaffen om in mijn jaszak te hebben:
Sigma DP2
Compact én een grote sensor
piepkleinbeetje Hij is alsnog supertraag.quote:Op maandag 21 december 2009 20:17 schreef ACT-F het volgende:
Is de DP2 niet flink verbeterd ten opzichte van de DP1?
Omdat het lijkt dat er een low-budget range bij is gekomen in de ixus-serie waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.quote:Op maandag 21 december 2009 20:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als ie je goed beviel, waarom dan niet gewoon weer een IxusHet is slechts zelden dat een camera van een nieuwere generatie trager is dan zijn voorganger en echt veel slechter zullen de Ixussen ook niet geworden zijn..
quote:Op maandag 21 december 2009 20:43 schreef kvdv het volgende:
TTL flitsen is voor prutsers
Een 18-55 zou je (vertaald in compactcamera-termen) kunnen zien als 3x zoom: 55 / 18 = 3,05.quote:Op vrijdag 25 december 2009 00:31 schreef Light het volgende:
Ik ben aan het denken over een digitale spiegelreflexcamera, een instapmodel. Iets als een Canon EOS 450D. Ik snap ook dat ik lenzen nodig heb voor zo'n camera, maar van het bereik van die dingen snap ik nog weinig. Als er 18-55 mm staat, hoe ver kan ik daar dan (ongeveer) mee inzoomen? En welke waarde komt overeen met wat ik met mijn ogen ook zie, dus 1x zoom?
Ah, zo wordt dat berekendquote:Op vrijdag 25 december 2009 01:38 schreef Omniej het volgende:
[..]
Een 18-55 zou je (vertaald in compactcamera-termen) kunnen zien als 3x zoom: 55 / 18 = 3,05.
Google vertelt me niet allesquote:Gezegd wordt dat 50mm overeenkomt met het menselijk oog. Een EOS 450D heeft echter een cropsensor (Google maar even), wat erop neerkomt dat je het brandpunt van je lens met 1,6 moet vermenigvuldigen... In dat geval zou 31mm op de 450D vergelijkbaar moeten zijn met het menselijk oog. (31 x 1,6)
Het is een indicatiequote:Zelf heb ik er m'n twijfels over of 50mm wel overeenkomt met het menselijk oog trouwens, zelfs op 18mm zie ikzelf volgens mij toch echt meer dan m'n camera ziet, maar goed.
Ik denk dat de 18-55 wat te weinig zoom heeft, maar dat mag ook wel gewoon blijken als ik er wat mee ga spelen. Ik kan ook wel meteen een kapitaal aan lenzen uitgeven, maar beter kijk ik eerst hoe het me bevalt.quote:Hoe dan ook is de 18-55 wel een aardige lens om mee te beginnen, zeker als je nog geen flauw benul hebt van brandpuntsafstanden e.d... Zo'n 18-55 kost een euro of 90 en wonderen moet je er niet van verwachten, maar daarna weet je in elk geval wel beter wat je écht wilt. Of misschien voldoet de 18-55 ook wel gewoon.
Je post was iig een reden om eens te gaan zoeken naar de brandpuntsafstanden van mijn compactcamera (Powershot A85 met wat probleempjes met het display). Die wordt gegeven als 5.4-16.2mm (35mm equivalent: 35-105mm). Bij die 18-55mm staat ook een 35mm equivalent: 28.8-88mm. Dus die Powershot heeft iets minder groothoek en iets meer tele. Een telelens wil ik er dan waarschijnlijk nog wel een keer bij hebben, maar gelukkig hoef je niet alles tegelijk te kopen.quote:Edit: Wat ik in het begin van deze post over 3x zoom zei moet je trouwens ook zo snel mogelijk uit je hoofd zetten als je met een spiegelreflex gaat werken. I.t.t. bij compacts denk je niet meer in aantal keren zoom, maar in millimeters. Hier kun je bijvoorbeeld een aantal voorbeeldjes van verschillende brandpuntsafstanden zien.
Met het 'google maar even' doelde ik op de cropsensor van de 450D. Het aantal millimeters van een lens geldt voor fullframe sensors (= inderdaad het 35mm equivalent)... Veel spiegelreflexen (waaronder de 450D) hebben echter een iets kleinere sensor, waardoor er in feite een deel van het beeld weggesneden wordt. Een 50mm lens op een 450D levert dus een ander resultaat op dan op een fullframe camera: daarop zou een 80mm dezelfde beeldhoek hebben als een 50mm op de 450D. (50 * 1,6)quote:Op zaterdag 26 december 2009 23:01 schreef Light het volgende:
Google vertelt me niet allesMisschien ook omdat ik niet weet waar ik precies naar moet zoeken.
Lijkt me wel verstandig ja... Ik kan natuurlijk wel bevestigen dat de 18-55 geen briljante zoomlens is (zelf kwam ik ook gewoon bereik tekort met die lens), maar er eerst even mee spelen en daarna pas kijken wat je echt nodig hebt is wel het verstandigst ja. Toen ik m'n 450D kocht (m'n eerste SLR) had ik ook al een aantal andere lenzen op m'n verlanglijst staan namelijk, maar dat lijstje komt in de verste verte niet meer in de buurt van m'n huidige wishlist. (sterker nog, ik denk dat ik een paar gigantische miskopen had gedaan als ik meteen voor een klein kapitaal aan lenzen gekocht had)quote:Ik denk dat de 18-55 wat te weinig zoom heeft, maar dat mag ook wel gewoon blijken als ik er wat mee ga spelen. Ik kan ook wel meteen een kapitaal aan lenzen uitgeven, maar beter kijk ik eerst hoe het me bevalt.
Klopt inderdaad helemaal wat je zegt. Als je met de 450D exact hetzelfde bereik zou willen hebben als nu op je Powershot, zou je dus een objectief moeten hebben met (plusminus) 21-66mm.quote:Je post was iig een reden om eens te gaan zoeken naar de brandpuntsafstanden van mijn compactcamera (Powershot A85 met wat probleempjes met het display). Die wordt gegeven als 5.4-16.2mm (35mm equivalent: 35-105mm). Bij die 18-55mm staat ook een 35mm equivalent: 28.8-88mm. Dus die Powershot heeft iets minder groothoek en iets meer tele. Een telelens wil ik er dan waarschijnlijk nog wel een keer bij hebben, maar gelukkig hoef je niet alles tegelijk te kopen.
Thanks voor je reactie.
Ik heb hier maar één compact cameraatje van Olympus (Olympus compacts) liggen, en die is ook al weer wat ouder (een jaar of 3). De meeste fotografen halen hun neus op voor dit soort consumenten-spul, omdat ze te simpel in elkaar steken, geen serieuze instelmogelijkheden hebben, etc. De gebruikers van dit soort cameraatjes zul je op FOK! niet snel in FOT zien posten, want FOT is voor de 'grote jongens met de dure cameras'.quote:Op zondag 27 december 2009 09:32 schreef LovelyLady het volgende:
Had al eerder een oproepje geplaatst, maar geen reactie erop gekregen![]()
Weinig ervaringen met compact digi-cameraatjes?
Als je er met reviews niet uit komt zit er maar één ding op: naar de foto-vakboer, en het ding daar uitproberen. En als je er dan toch bent, koop hem daar dan ook, in plaats van in één of andere webshop, da's wel zo netjes.quote:Inmiddels ben ik zelf wel wat wijzer en twijfel tussen de Casio Exilim z90 of de Canon Ixus 95
Maar ik kan ook wat meer uitgeven en voor Ixus 100 gaan. Maar hoe zit dat dan met prijs-kwaliteitsverschil?
Is de Ixus 100 zoveel beter dan de 95....
Het is zo jammer dat er zo weinig (objectieve) reviews worden gegeven.
[edit] budget aangepast naar tot max 200 euro
Ik heb ooit gelezen dat voor compact camera's geld dat 6MP eigenlijk al de max is, daar boven krijg je steeds meer ruis. (meer megapixels moeten goed belicht worden, door datzelfde kleine gaatje).quote:Op zondag 27 december 2009 17:11 schreef Darkness88 het volgende:
hmm ja, maar ik zit vooral met dat megapixel versus zoom. Is 2 megapixel meer dus dan kom je op 12 uit aantrekkelijker dan 7 keer optische zoom meer?
Ik weet niet hoe 'vakhandel' de Ring-foto is, maar daar wordt je ook niet vrolijk van. We hoorde toevallig een verkoper tegen een ander stelletje over Casio, dat het een 'rekenmachine merk' is. Ze zijn daar wel voornamelijk van bekend misschien, maar zijn die cameratjes dan meteen slecht? Volgens mij niet.quote:Op zondag 27 december 2009 16:59 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je er met reviews niet uit komt zit er maar één ding op: naar de foto-vakboer, en het ding daar uitproberen. En als je er dan toch bent, koop hem daar dan ook, in plaats van in één of andere webshop, da's wel zo netjes.
Ben zelf ook op zoek en kwam de Fujifilm FinePix F70EXR tegen, misschien een optie voor je?quote:Op zondag 27 december 2009 16:58 schreef Darkness88 het volgende:
Goedenmiddag nog net....
Ik ben op zoek naar een fotocamera en heb een budget van rond de 200 euro. Heb nu zelf de CANON powershot SX120 IS digitale camera gevonden, specs staan hieronder, maar ik vroeg me af of het een goede camera voor die prijs is.
Sowieso ik zat te kijken en deze is dan 10 megapixel met 12 keer optische zoom en een ander was 12 megapixel en maar 5 optische zoom. Denk dat optische zoom dan relaxter is?
Wil de camera gebruiken voor vakanties, maar ook gewoon voor hobby, ben niet echt interested in photoshopwerk ofzo, maar ik wil wel gewoon als ik iets moois zie dat mooi op beeld kunnen kregen dus zoom kan wel interesting zijn.
Nog meer mooie modelletjes voor dat geld die echt aan te raden zijn?
http://dixons.nl/De_onlin(...)#extendeddescription
Beeldchip : 10 megapixel
Beeldverhouding : 3:2
Verwisselbaar objectief : nee
Geheugenslot : SD, SDHC, MMC, MMCplus, HC MMCplus
Flitser : ja
Display : 3,0 inch
Gewicht : 245 gram
Focus : AF/MF
Max. resolutie : 3648 x 2736 pixels
TV-out : ja
Batterij : AA
PC-aansluiting : USB 2.0
Geheugen : 128 MB (kaart)
Bestandsformaat : JPEG
Pictbridge : ja
Handleiding : Nederlands
Objectief : Ja
Garantietermijn : 12 maanden
Max. sluitertijd : 1/2500 sec
Continue opnamen : 1,3 FPS
Optische zoom : 10 x
Afmetingen : 110,6x70,4x44,7 mm
Video functie : ja, met geluid
Belichtings programma's : Automatisch, Sluiterprioriteit AE,
AE-diafragmaprioriteit, Handmatig,
Eenvoudig, Portret, landschap, Nacht,
Kinderen en huisdieren, Binnen,
Speciale scène, Nachtopname, Zonsondergang,
Bladeren, Sneeuw, Strand, Vuurwerk,
Aquarium, ISO 3200, Film
Externe flitser : nee
Weersbestendig : nee
Beeldstabilisator : ja
Naar boven
Casio maakt ook telefoons voor het Amerikaanse leger. Samsung maakt van Blinde geleide raketten tot tv's en camera's. Sony maakt camera's tv's bluray, tlefoons, etc etc etc .. Canon maakt optiek, scanners, printers en.... REKENMACHINES!!!quote:Op zondag 27 december 2009 17:28 schreef Cryothic het volgende:
[..]
Ik heb ooit gelezen dat voor compact camera's geld dat 6MP eigenlijk al de max is, daar boven krijg je steeds meer ruis. (meer megapixels moeten goed belicht worden, door datzelfde kleine gaatje).
Zoals LovelyLady al zegt, wij zitten momenteel ook tussen wat compacts te twijfelen, waarvan de een 10MP heeft en de ander 12MP. Daar kijken we niet eens meer naar.
Hoe vaak zal je een foto op A3 ofzo uit willen printen?
Als de enige afweging is: 2MP meer, of 7x Optische zoom meer, dan ging ik voor de zoom.
Heb je volgens mij meer aan.
[..]
Ik weet niet hoe 'vakhandel' de Ring-foto is, maar daar wordt je ook niet vrolijk van. We hoorde toevallig een verkoper tegen een ander stelletje over Casio, dat het een 'rekenmachine merk' is. Ze zijn daar wel voornamelijk van bekend misschien, maar zijn die cameratjes dan meteen slecht? Volgens mij niet.
En gistere bij de Mediamarkt was de verkoper erg enthousiast over een casio... maar ja, hij had een casio shirt aan... dat helpt ook niet.(ja, ik bergijp dat er een heeeeeel groot verschil zit tussen een mediamarkt en een vak-handel
)
Ik ben heel erg te spreken over de Ixus 100. Vooral goeie ruisprestaties, en goeie features voor flitsen etc. De Ixus 100 is net even beter met minder licht dan de 95. Heb aardig rond gespit tussen die twee, en ben toch voor de 100 gegaan. Filmpjes zijn trouwens ook erg goed, wat ook een bonus is met kids.quote:Op zondag 27 december 2009 09:32 schreef LovelyLady het volgende:
Had al eerder een oproepje geplaatst, maar geen reactie erop gekregen![]()
Weinig ervaringen met compact digi-cameraatjes?
Inmiddels ben ik zelf wel wat wijzer en twijfel tussen de Casio Exilim z90 of de Canon Ixus 95
Maar ik kan ook wat meer uitgeven en voor Ixus 100 gaan. Maar hoe zit dat dan met prijs-kwaliteitsverschil?
Is de Ixus 100 zoveel beter dan de 95....
Het is zo jammer dat er zo weinig (objectieve) reviews worden gegeven.
[edit] budget aangepast naar tot max 200 euro
Ik zou zonder enige twijfel voor de camera met meer optische zoom gaan. Het verschil tussen 10 en 12 megapixels is niet groot, heeft weinig toegevoegde waarde en zou zelfs in je nadeel kunnen werken. (wat hierboven al werd gezegd: meer megapixels i.c.m. zo'n kleine sensor is niet altijd beter)quote:Op zondag 27 december 2009 17:11 schreef Darkness88 het volgende:
hmm ja, maar ik zit vooral met dat megapixel versus zoom. Is 2 megapixel meer dus dan kom je op 12 uit aantrekkelijker dan 7 keer optische zoom meer?
Wil je een volledig spiegelreflex ecosysteem opbouwen, of wil je een wat betere compact camera zoals een Panasonic FZ-38?quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:10 schreef Jr023 het volgende:
Hallo,
Mijn intresse is groot voor fotograferen, en daarom wil ik een stapje verder. Ik heb nu een compacte camera, zo een van de lidl, best een goed dingetje, maar ik vind het niks worden, te simpel.
Butget: 3 tot 400 euro
Wat wil ik er mee doen? Natuurlandschappen fotograferen, eventueel ook andere dingen.
Fotograaf: Niet echt ervaren, maar ook niet iemand die er niks vanaf weet.
Welke camera twijfel je over Geen idee
Zou er iemand mij hier mee willen helpen?
Gezien z'n budget van 3 tot 400 euro zal het 't laatste zijn.quote:Op dinsdag 29 december 2009 10:23 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wil je een volledig spiegelreflex ecosysteem opbouwen, of wil je een wat betere compact camera zoals een Panasonic FZ-38?
Nee, het 'stuiteren' en daarna als 'nieuwstaat' verkopen is precies wat mij ook tegenhoudt om dingen on line en ongezien te kopen. Ik gebruik Marktplaats eigenlijk alleen maar als ik dezelfde dag nog een afspraak voor bezichtiging en aankoop kan maken. Dat is tot nu toe nooit fout gegaan bij mij.quote:Op maandag 4 januari 2010 20:51 schreef motorbloempje het volgende:
Enige wat ik een beetje heb is dat ik dat soort dingen wat eng vind om tweedehands te kopen.. je weet niet hoe vaak zo'n ding gestuiterd is, etc.
Nu is het wellicht wel 'betrouwbaar' om het dan via Fok!FOT of DPZ te proberen, maar ik vind 't toch wat eng. Weet niet of je daar ervaring mee hebt?
Ja sorry, ik bedoel inderdaad de S200EXR. Ik heb momenteel een Fujifilm Finepix S5500. Ook niet gelijk slecht, maar heeft wel veel problemen in schemerige omgevingen. En daarbij kan ik meestal net niet genoeg inzoomen.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:56 schreef Omniej het volgende:
Als ik je verhaal zo lees, lijkt mij de Finepix de beste oplossing. Je doeleinden zijn redelijk gevarieerd en met een spiegelreflex begint het dan al gauw een dure hobby te worden. Zo'n superzoom is dan een mooie oplossing. Overigens ga ik er wel vanuit dat je de Finepix S200EXR bedoelt; als ik op de S200ESX google kom ik alleen dit topic tegen.
Wat is je huidige camera eigenlijk?
Hij is inderdaad goed zwaar. Maar opzich kan ik daar wel mee levenquote:Op maandag 4 januari 2010 16:23 schreef jack4ya het volgende:
De fujifilm is een beste camera... mooie kwaliteit, aardig zoombereik (fix je nauwelijks met wissellenzen tenzij je er poet tegenaan gooit)
Ik zit een beetje in dezelfde hoek. Ik wil goede lichtgevoelige camera, met fikse zoom, geen wissellens (snel en vlot hanteren en sjouwen graag) en ik zelf wil dan nog raw mogelijkheid. Na 2/3 weken van orienteren ben ik er voor mij achter dat ik GEEN camera kan vinden die aan mijn eisen/wensen voldoet.
Ik keek ook naar canon sx1 is en de pani fz38 beide superzooms met redelijk veel instellingen. Ergens in de 18/20x en de pani (lumix) heeft een briljant video modus...
(En een onmogelijk raw formaat)
Vaste lenzen dat wel. Ik vind het een voordeel, maar kwaliteit is wel minder.
De fuji is zeg maar een brug tussen de brugmodellen en de wissellens modellen. Mooi toestel...
maar...
...
hij weegt fors! 8 en een half ons!
Aardig wissellens instap modellen voor jou zijn misschien nog Sony alpha's. Voordeel daarvan is dat lenzen wat voordeliger zijn want die behoeven geen stabilisatie.
De korreligheid waar je over spreekt is dus één van de punten waarom ík niet kan slagen. De canon heeft moeite met lowlight conditions.quote:Op maandag 4 januari 2010 21:30 schreef Fok-Timesplitter het volgende:
[..]
Ja sorry, ik bedoel inderdaad de S200EXR. Ik heb momenteel een Fujifilm Finepix S5500. Ook niet gelijk slecht, maar heeft wel veel problemen in schemerige omgevingen. En daarbij kan ik meestal net niet genoeg inzoomen.
[..]
Hij is inderdaad goed zwaar. Maar opzich kan ik daar wel mee levenIk heb ook gekeken naar de fz38 en de Canon SX1. Over de Canon SX1 was ik niet echt te spreken. De foto's waren wel erg korrelig. Wanneer je de foto verkleind zie je het niet zo, maar op gewoon groot formaat zagen de foto's van de SX1 en de FZ38 er duidelijk beter uit. Maar daarentegen heeft de SX1 wel een aantal andere interessante features, zoals de HDMI aansluiting, draaibaar groot scherm en Full-HD film mogelijkheid. Maar uiteindelijk gaat het me om de foto's
![]()
De FZ38 zal wel een goed alternatief zijn. Die ga ik nog wel even goed in de winkel bekijken voor ik mijn beslissing neem. Ik zal ook eens bij de Sony Alpha's gaan kijken.
Bedankt!
klein schopjequote:Op maandag 4 januari 2010 20:25 schreef Mindspin85 het volgende:
Budget: 200 - 250 euro
Doel: Stage naar Zuid Afrika, plaatjes maken van omgeving, mensen, van alles eigenlijk. Daarnaast ook filmpjes maken waar mogelijk (safari bijv.)
Fotograaf: Redelijk ervaren, zou wel graag manual settings hebben
Welke camera’s twijfel je over: Panasonic DMC-TZ7, Panasonic DMC-TZ6, Samsung WB500 & Samsung WB550
Bijzonderheden: De wide angle lenzen en de zoom kwaliteit van bovenstaande cameras spreken mij erg aan. Ben niet helemaal fanaat van accu based, maar daar ontkom je volgens mij haast niet meer aan. Zodra ik terug ben uit Zuid Afrika ben ik van plan om over te stappen op een Dslr, dus deze gaat dan waarschijnlijk weer weg (tenzij ie heel goed bevalt en ik het geld dan niet echt heb)
Iemand een idee welke ik zou moeten kiezen? Iemand ervaringen met een van bovenstaande of een vergelijkbaar model? Of zit ik wellicht in een iets te hoge klasse?
Full frame dusquote:Op zondag 10 januari 2010 22:36 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
ok vraagje: Ik twijfel tussen canon 7d en canon 5d mark II. Wie kan mij de voordelen van de 5d noemen?
Euh, als je niet bereid bent geld in goede objectieven te steken, waarom overweeg je dan eigenlijk een 7D van een dikke 1300 euro, of een 5D mk2 van een goeie 1800 euro?quote:Op zondag 10 januari 2010 22:52 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Tnxz die foto's geven een goed voorbeeld maar ik heb dus ook ergens een stuk gelezen over het verschil tussen deze camera's. En het schijnt dat bij een full frame om het kwaliteit eruit wil halen ook behoorlijk dure lenzen moet kopen en dat bij de crop 7d dat minder nodig is om goede foto's te maken.
Iets dat ik ook niet snapquote:Op zondag 17 januari 2010 16:41 schreef Omniej het volgende:
[..]
Euh, als je niet bereid bent geld in goede objectieven te steken, waarom overweeg je dan eigenlijk een 7D van een dikke 1300 euro, of een 5D mk2 van een goeie 1800 euro?
Temeer omdat die camera over een paar jaar is afgeschreven maar goed glas een leven lang meegaat.quote:Als je op zoek bent naar een goedkope oplossing om 'goede foto's' te maken, waarom kijk je dan niet naar een wat goedkopere body (iets als een 500D, of een trapje hoger de 50D) en steek je het geld dat je overhoudt in goede objectieven?
Persoonlijk zou ik veel blijer worden van een 500 of 50D met een paar fraaie objectieven, dan van een 5D mk2 in combinatie met het meest goedkope lensje dat ik kon vinden.
Voor dat geld kan je niet veel verkeerd doen.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef wes. het volgende:
is dit wat of is het het net niet voor het geld ?
canon eos 1000 met 18-55 en 55-200 lens voor 388 euro
http://img.saturn.de/NL/MM/Utr/1801JP1/NL_MM_Utr_1801JP1_05.pdf
Geen ideequote:Op maandag 18 januari 2010 14:24 schreef wes. het volgende:
verschilt het veel met een canon powershot sx10
daar speel ik nu een beetje mee (van iemand anders) ik vind hem alleen af en toe te langzaam.
(en ik wil meer met fotografie gaan doen)
Gestabiliseerde lenzen?quote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef wes. het volgende:
is dit wat of is het het net niet voor het geld ?
canon eos 1000 met 18-55 en 55-200 lens voor 388 euro
http://img.saturn.de/NL/MM/Utr/1801JP1/NL_MM_Utr_1801JP1_05.pdf
De kitlens is gestabiliseerdm en eigenlijk heel goed, die tamron niet.quote:
Dat er EOS 1000 staat in plaats van 1000D is een foutje... De EOS 1000 (zonder D) is een analoge spiegelreflex namelijk, en ik kan me niet voorstellen dat ze die nog in zo'n krantje te koop zetten.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:24 schreef wes. het volgende:
verschilt het veel met een canon powershot sx10
daar speel ik nu een beetje mee (van iemand anders) ik vind hem alleen af en toe te langzaam.
(en ik wil meer met fotografie gaan doen)
die eos 1000 uit de advertentie is die gelijk aan de eos 1000D (die volgens mij veel duurder wordt aangeboden overal)
Da's dezelfde camera ja, maar daar wordt hij zonder de 55-200 Tamron aangeboden.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:23 schreef wes. het volgende:
is dat dan dezelfde als hier aangeboden wordt voor 460
http://www.digicamshop.nl(...)0d-18-55-is-kit.html
zit er een adertje onder het gras ?
Nee, is een aanbieding van Media Markt.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:23 schreef wes. het volgende:
is dat dan dezelfde als hier aangeboden wordt voor 460
http://www.digicamshop.nl(...)0d-18-55-is-kit.html
zit er een adertje onder het gras ?
Als je gaat kijken, let dan op dat je dequote:Op maandag 18 januari 2010 20:00 schreef wes. het volgende:
commentaar op een ander fora was dat er een 18-55 IS staat afgebeeld maar niet in de tekst staat..
van de week eens kijken en overwegen
Ik denk dat je op de afgebeelde apparatuur kunt vertrouwen.quote:Op maandag 18 januari 2010 20:00 schreef wes. het volgende:
commentaar op een ander fora was dat er een 18-55 IS staat afgebeeld maar niet in de tekst staat..
van de week eens kijken en overwegen
Wat dacht je van de gloednieuwe Casio Exilim EX-FH100?quote:Op woensdag 20 januari 2010 15:17 schreef jack4ya het volgende:
Is er inmiddels een een fraaie p&s superzoom met werkbare raw op de markt (PS3 en niet PS4) en die goede dslr-like kwaliteit geeft?
Vast niet
het boeit mijn ouders niet wat wel niet 'done' is, als hun camera het maar wel kanquote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:26 schreef ebeaydojraes het volgende:
zoom tijdens filmen is not done!!!
zoomen tijdens het filmen... als je het gaat terug kijken ga je het niet terugkijken want is te onrustig voor je ogen. dus heeft het geen nut, dus moet je het ook niet doen.quote:Op vrijdag 22 januari 2010 09:30 schreef Leipo666 het volgende:
[..]
het boeit mijn ouders niet wat wel niet 'done' is, als hun camera het maar wel kan
Ik heb zelf de Ixus 90 IS en ben daar erg tevreden over. Deze is nieuw 231,69 euro, dus ruim het dubbelen van je budget. maar de Ixus 95 IS is 119 euro. als ik die 2 camera's vergelijk op dpreview dan zie ik alleen verschil in de scherm grote. [link]quote:Op vrijdag 29 januari 2010 12:41 schreef sanger het volgende:
Budget: ca. ¤ 100
Formaat: compact
Doel: voor mijn vrouw. Ze gaat voornamelijk onze kinders schieten.
Welke camera’s twijfel je over: nog niets, nog geen enkel idee
Gezichtsherkenning zou een pre zijn gezien het gebruikersdoel. MP's maakt niet heel veel uit, als het maar op een normaal formaat afgedrukt kan worden. Ze heeft totaal geen verstand van fotografie! Dus voorgeprogrameerde standen zijn ook een pre![]()
Het belangrijkste is het gebruikersgemak!!
Iemand een suggestie?
Maar door het zoomen kunnen ze het onderwerp wel dichterbij halen en dat is wat ze willen. Voor hun is het dus een eisquote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:24 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
zoomen tijdens het filmen... als je het gaat terug kijken ga je het niet terugkijken want is te onrustig voor je ogen. dus heeft het geen nut, dus moet je het ook niet doen.
Een kwestie van rustig zoomen.quote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:24 schreef ebeaydojraes het volgende:
zoomen tijdens het filmen... als je het gaat terug kijken ga je het niet terugkijken want is te onrustig voor je ogen. dus heeft het geen nut, dus moet je het ook niet doen.
weet niet wat je budget is maar dit is een mooie compacte camera: Canon G11quote:Op zondag 31 januari 2010 18:02 schreef MOD het volgende:
Hee,
Ik ben op zoek naar een leuke camera.
Iets tussen compact en spiegelreflex
De specs:
±10MP
JPG en RAW opnames
Redelijke zoom bereik
Diafragma, iso en sluitertijd handmatig in te stellen
Filmpjes schieten met geluid zou leuk zijn.
Nou zijn er wel redelijk wat camera's die in de buurt komen, maar dan schieten ze enkel in JPG. Raw is wel een must maar dat drijft de prijs enorm omhoog lijkt het wel. Mijn budget is max 300.
Nikon Coolpix P90 lijkt me een leuk ding, maar geen RAW dus.
Iemand suggesties?
Thanks voor je reactiequote:Op vrijdag 29 januari 2010 19:33 schreef Kamermans het volgende:
[..]
Ik heb zelf de Ixus 90 IS en ben daar erg tevreden over. Deze is nieuw 231,69 euro, dus ruim het dubbelen van je budget. maar de Ixus 95 IS is 119 euro. als ik die 2 camera's vergelijk op dpreview dan zie ik alleen verschil in de scherm grote. [link]
ben verder geen exper op het gebied van compacte cameras dus misschien zijn er wel betere alternatieven.
D60 is een prima camera. Zelf ook een tijdje mee geschoten maar 3 weken geleden geupgrade naar een 300s ivm beter prestaties in low light (pssst d60 is te koop)quote:Op maandag 1 februari 2010 17:26 schreef Lysdexie het volgende:
Budget: 300 - 400 euro
Formaat: Nikon D60 formaat
Doel: Natuurfoto's vooral
Bijzonderheden: Gebruiksvriendelijke spiegelreflexcamera
Hai,
Ik zoek dus samen met mijn vriendin een spiegelreflexcamera zoals de Nikon D60. Alleen vraag ik me af of dit een geschikte camera is om mee te beginnen, aangezien ik alleen ervaring heb met digitale camera's.
Panasonic Lumix GF-1?quote:Op vrijdag 5 februari 2010 10:43 schreef jack4ya het volgende:
Ben ik weer.
Een dslr blijft aanlokkelijk. Handteerbaarheid en point-and-shoot ook.
Idealiter heb ik de kwaliteit van een dslr (en dan vooral weinig ruis en een compatible raw) en de handteerbaarheid en point-and-shoot van een brugmodel.
Een superzoom is altijd een compromis, en levert daardoor in op de beeldkwaliteit. Distortion, minder lichtgevoelig etc. Zie daarvoor de diverse reviews van dit soort lenzen.quote:Is het dan een onverstandig idee om voor een groot(er) bereik lens te gaan. Zeg 18-200(+)? zodat ik maar 1 lens nodig heb?
Wat zijn de voor/nadelen van 1 lens tov 2 lenzen. (en dan even niet over kosten, gewicht etc) Ik doel echt op lensbeperkingen. Veel meer barrel distortion? Lichtgevoeligheid? Wat ontbeer ik aan kennis om dit in te kunnen schatten.
18-55mm is het bereik waar men meestal foto's mee maakt, niet voor niets noemt men dat een standaardbereik (Op fullframe bodies is dat meer 24-70mm). Bij de meeste consumer dslr's wordt dan ook een soortgelijke lens in combinatie met een body als kit aangeboden.quote:Meestal roept men 18-55/70 en dan 1 voor erbij. Waarom die benadering?
Kleurtjes kun je allemaal uit de nabewerking halen, of in de camera instellen als profiel als je niet van nabewerken houdt. Maar digitale fotografie is inherent aan nabewerking, als je echt 100% uit je foto's wil halen.quote:Ik hou van wat overgesatureerde kleurtjes, snappy en punchy, (sony hehe) en uiteraard weinig ruis.
Nou ja, dit had ik dus in het SC topic geplaatstquote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:15 schreef Qwea het volgende:
Ik kom hier even inbreken
Ik vind het ook zo stom om een nieuw topic te openen.
Ik wil een spiegelreflex.. maar ik weet aan de ene kant niet of het een goed idee is. Ik heb zojuist met mn finepix s5700 () eens lopen kloten me diafragma en sluitertijden. Als ik de diafragma op het laagst zet, en Baloe (hond) op de foto zet... dan is alles wazig. Dus niet enkel de achtergrond, maar ook Baloe.
Idemdito met de laagste sluitertijd. Alhoewel dat wel te verklaren is, want Baloe was niet in actiedie zat enkel te zitten
Kortom, hoe weet ik nou of een spiegelreflex echt wat voor me is. Voordat ik weer 600 a 700 euro door de plee spoel
Tot zover mijn inbreuk op jullie SC
Met een compact kun je wel degelijk macro's maken; dankzij de kleine sensor in compactcamera's zijn die dingen juist uitstekend voor macro's.quote:Op donderdag 11 februari 2010 16:52 schreef Cornelisjuh het volgende:
Budget: 300 euro
Formaat: Spiegelreflex (?)
-knip-
Het hoeft niet perse een spiegelreflexte zijn, maar volgens mij kan je met een compact geen macro's maken ...
Met dat budget is dat een prima cameraquote:Op zaterdag 13 februari 2010 17:22 schreef Dionysiou het volgende:
[TK] Pentax K-m Spiegelreflex camera met DA L 18–55 lens
Is dit wat voor een beginner die geen ervaring heeft?
Budget: 200-250 euro
Formaat: Spiegelreflex
Doel: Niet specifiek, soms kippen die wij hebben, huisdieren, openbare plekken, school opdrachten, leuke fotos om te printen op mijn Canon Printer.
Fotograaf: Beginner (geen ervaring)
Wellke camera’s twijfel je over: Canon 400D, Nikon D70s, Nikon D60.
Bijzonderheden: Zo goed mogelijk
Iemand tips voor aanschaf, beetje afgestemd op de doel eindes..
Aan beide zul je geen buil vallen.quote:Op zondag 14 februari 2010 15:03 schreef daaf1820 het volgende:
Ik zoek een superzoom camera.
Ik wil graag een beetje beginnen met fotograferen. Niet met zo'n mini compact cameratje maar wel een met een beetje goeie zoom. Mijn budget is ongeveer 200 euro.
Ik zat te denken aan:
-Fujifilm Finepix S2000 HD
-Nikon Coolpix L100
Iedegeval moet de camera een beetje mooi macro's maken. (als dat mogelijk is..)
Kan iemand wat over deze camera's zeggen of heeft iemand nog andere ideen?
Ik hoor het graag
120quote:Op zondag 14 februari 2010 19:02 schreef ebeaydojraes het volgende:
Hmm.
Als we een Holga ga aanschaffen, voor welke versie zullen we dan gaan? Voor 35mm of 120 spoel?
wie bied?
Eindelijk iemand die me kan uitleggen wat ik bij deze opname verkeerd heb gedaanquote:Op donderdag 11 februari 2010 16:52 schreef Cornelisjuh het volgende:
Budget: 300 euro
Formaat: Spiegelreflex (?)
Doel: Natuur
Fotograaf: beginner
Wellke camera’s twijfel je over: ?
Bijzonderheden: Zo goed mogelijk
Ik weet niet of dat lukt met dit budget, maar ik zou graag een spiegelreflex camera willen hebben voor 300 euro, exc lens. Ik vind fotograferen leuk en maak vooralnatuurfotos, maar heb nu zon huis tuin en keuken cameratje met 8MP, ik zou toch iets proffessionelers willen hebben. Ik heb er nog niet zo heel veel verstand van, daarom vraag ik om adviesZat zelf een beetje aan canon te denken maar die zijn wel best duur. Mischien kunnen jullie er ook nog een leuke lens voor natuur bij vinden ? Heel erg bedankt !
-edit-
Het hoeft niet perse een spiegelreflexte zijn, maar volgens mij kan je met een compact geen macro's maken ...
Mag deze post bij de kanshebbers voor het Beste Foto-advies Van 2010?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:35 schreef Chanty het volgende:
Een spiegelreflex zorgt er niet voor dat je foto's ineens wel scherp zijn met een lange sluitertijd
Die fuji is een mooi model om de basis mee te leren (heb ik ook gedaan met de s5600). Dus uitvogelen hoe sluitertijd en diafragma samen werken, wat iso doet etc
Kijken wat je zelf leuk vindt om te fotograferen, fotografeer je meer binnen of buiten, dieren of landschappen, etc. Je moet immers ook een lens hebben en voor landschapjes of architectuur is een groothoek tof, als je echter meer je hond portretteert terwijl hij binnen ligt, is een lichtsterke lens een pre
![]()
Ik zou dus zeggen: lekker veel met die fuji gaan schieten, post eens wat foto's hier voor tips en vraag vooral als je ergens niet uitkomtJe merkt vanzelf als je tegen de limieten van je camera aanloopt dat het tijd wordt voor een spiegelreflex
Het is een beetje afhankelijk van je budget en wensen of je voor de 7D of 5D gaat. Ik heb zelf de 5D MKII met als belangrijkste reden de lichtgevoeligheid. Dus wat fotografeer je zoal?quote:Op vrijdag 19 februari 2010 21:05 schreef umberrella het volgende:
7D versus 5D
Van het budget wil ik het niet laten afhangen. Hij moet minimaal drie jaar lang met mij trouwen, dus dat verschil wil ik dan niet meelaten wegen.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:04 schreef ACT-F het volgende:
Het is een beetje afhankelijk van je budget en wensen of je voor de 7D of 5D gaat. Ik heb zelf de 5D MKII met als belangrijkste reden de lichtgevoeligheid. Dus wat fotografeer je zoal?
De 5D scoort met een FF sensor bij hoge ISO waardes beter dan de 7D. Dus als het aankomt op concertfotografie dan zou ik zeker voor de 5D gaan.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 22:14 schreef umberrella het volgende:
Van het budget wil ik het niet laten afhangen. Hij moet minimaal drie jaar lang met mij trouwen, dus dat verschil wil ik dan niet meelaten wegen.
Ik doe concerten, behoorlijk veel. Verder reportagewerk on the road gaat in de toekomst veel erbij komen.
Hoe ben je tot deze selectie gekomen?quote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:34 schreef Dionysiou het volgende:
Hoi.
Ik wil een nieuwe camera kopen om mooie all-round foto's te maken en te filmen.
Ik kom er niet uit om tussen deze 2 te kiezen:
- Sony DSC-HX1
- Panasonic FZ38
Welke had jij gekozen?
Ik wil vooral scherpheid zowel qua filmen als foto's schieten.
Thanx!
Ik heb vooral op YouTube gekeken naar testfilmpjes van de beide camera's in HD. Want ik vind die functie belangrijk.. En toen kwam ik op deze 2 uit.. en vooral het budget..quote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:38 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Hoe ben je tot deze selectie gekomen?
De Panasonic komt iets beter uit de test op photographyblog.com.quote:Op dinsdag 23 februari 2010 20:43 schreef Dionysiou het volgende:
[..]
Ik heb vooral op YouTube gekeken naar testfilmpjes van de beide camera's in HD. Want ik vind die functie belangrijk.. En toen kwam ik op deze 2 uit.. en vooral het budget..
Verder wat test foto's bekeken en de specs.
Wat is tegenwoordig groot? Is 8gb al heel wat of heb je nog een stuk meer nodig? Ik ga volgende weekend al naar Rusland voor een lang weekend, mooie test! En de lente gaat in Londen over een paar maandjes ook al beginnen, dit keer wil ik het op film hebben!quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:12 schreef Thomasv8 het volgende:
Wel een grotere SD kaart mits je op RAW gaat schieten, zou zonde zijn als ie opeens vol is op, bijvoorbeeld, vakantie.
Nou ja, kijk. Je koopt een camera voor 500 pond, dan lijkt het mij vrij lullig als je kaartje vol is omdat je 'm een keer niet hebt geleegd. En kom op, wat kost zo'n kaartje nou? Beter iets te veel dan dat je straks 'teleurgesteld' bent omdat je niet alles hebt kunnen vast leggen wat je zou willen vastleggen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:19 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Wat is tegenwoordig groot? Is 8gb al heel wat of heb je nog een stuk meer nodig? Ik ga volgende weekend al naar Rusland voor een lang weekend, mooie test! En de lente gaat in Londen over een paar maandjes ook al beginnen, dit keer wil ik het op film hebben!
Ik zou dan 2x 8Gb nemen.quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:52 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Nou ja, kijk. Je koopt een camera voor 500 pond, dan lijkt het mij vrij lullig als je kaartje vol is omdat je 'm een keer niet hebt geleegd. En kom op, wat kost zo'n kaartje nou? Beter iets te veel dan dat je straks 'teleurgesteld' bent omdat je niet alles hebt kunnen vast leggen wat je zou willen vastleggen.
En als je volgende week al naar Rusland gaat zou ik wel even wat tutorials o.i.d op internet lezen want zo'n camera heeft zóveel mogelijkheden die je waarschijnlijk maar voor 15% gaat benutten als je niet goed weet hoe hij werkt.
Oh btw: 16gb moet genoeg zijn.
Zolang de kaart in de camera zit raak je die niet kwijt natuurlijk...quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:56 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik zou dan 2x 8Gb nemen.
Mocht je er onverhoopt eentje kwijt raken heb je de ander nog.
Niet?quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:59 schreef Fogel het volgende:
[..]
Zolang de kaart in de camera zit raak je die niet kwijt natuurlijk...
Het reis punt had ik inderdaad bedacht, maar zal ik moeten accepteren. Op zich reis ik altijd vrij licht, dus een camera tas in de handbagage kan er meestal wel bij, verder heb ik gewoon niet zoveel bij me. Deze zomer hopelijk ook een paar weken naar Japan, wat natuurlijk helemaal een goede bestemming is voor veel goeie foto's. En 16gb klinkt goed, bedankt!quote:Op woensdag 24 februari 2010 14:54 schreef Fogel het volgende:
Hou er wel rekening mee dat DSLRs vrij groot zijn, al helemaal als je ook extra lenzen mee wil nemen?
Ikzelf neem op vliegreizen eigenlijk nooit de spiegelreflex mee omdat het naar mijn mening teveel plek in beslag neemt.
Ik weet niet hoe ver ze inmiddels zijn met four thirds, maar dat zou voor mij een perfecte balans zijn tussen makkelijk meenemen en te verwachten qualiteit.
NB Ik heb overigens mij Ixus weer gevonden (ref post vele maanden geleden), dus heb geen nieuwe snapshot cam meer nodig.
Gefeliquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:24 schreef Drive-r het volgende:
De Nikon D5000 is besteld! Twee 8gb kaartjes erbij en extra batterij. Nu nog een goeie, onopvallende tas erbij. Liefst iets waar naast de camera nog wat andere spulletjes kunnen. Hier in Londen wel mooie Domke tassen gezien voor niet als teveel.
Dank je, ben erg nieuwsgierig, hij komt maandag binnen. Slechts £530 voor camera met 18-55mm lens, 2x 8gb high speed kaart en batterij. Leek me een goeie deal. Nu lekker prutsen in St. Petersburg volgende week!quote:
Nu ook nog een GP-1 (GPS unit) erbij kopen en een paar goede objectieven, en dan is het feest compleetquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:24 schreef Drive-r het volgende:
De Nikon D5000 is besteld! Twee 8gb kaartjes erbij en extra batterij. Nu nog een goeie, onopvallende tas erbij. Liefst iets waar naast de camera nog wat andere spulletjes kunnen. Hier in Londen wel mooie Domke tassen gezien voor niet als teveel.
Ben benieuwd hoe het aanslaat, straks weer een dure hobby erbijquote:Op donderdag 25 februari 2010 12:50 schreef Fogel het volgende:
[..]
Nu ook nog een GP-1 (GPS unit) erbij kopen en een paar goede objectieven, en dan is het feest compleet
quote:Op vrijdag 26 februari 2010 22:26 schreef wes. het volgende:
iemand al ervaring met de wb550 ben een tijdje terug toch maar niet voor een dslr omdat je dan altijd met lenzen loopt de te kutten.
zoek nu een beetje een allround ding en mijn oog is gevallen op de wb550.
Waarom moet het speciaal een 'analoge' zijn?quote:Op donderdag 25 februari 2010 12:16 schreef mercurysinretrograde het volgende:
Ik ben op zoek naar een analoge camera, die eruit ziet als een speelgoed camera.
Het liefst met allemaal kleurtjes. Zoiets als de Lomo Diana (zie hieronder), maar ik weet dat er nog een ander merk is die dit soort camera's heeft. Kan iemand mij helpen?
[ afbeelding ]
ja idd vooral de groothoek lens lijkt mij wel relaxedquote:Op zaterdag 27 februari 2010 16:40 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
http://www.photographyblog.com/reviews/samsung_wb550_review/
Best een aardig ding zo te lezen.
Fijne tassen!quote:Op vrijdag 26 februari 2010 14:36 schreef Drive-r het volgende:
Hm. Ik verveelde me even op werk en toen ging het mis. Ik moest namelijk toch een nieuwe, kleine reistas hebben en toen dacht ik dat ik graag een simpel tasje zou hebben waar de camera ook sneaky nog veilig in mee kan. Beetje googlen en ik had als een Domke F-6 besteld![]()
[ afbeelding ]
Voordeel is dat ik hier naast de camera nog genoeg ruimte over hou voor de standaard boekjes, mobieltjes en andere spullen.
Hoe oud is de 40d?quote:Op vrijdag 5 maart 2010 11:07 schreef jack4ya het volgende:
Nog steeds aan het twijfelen hier. Een 450d of tweedehands 40d.
Maar dit even terzijde. Op de Nikon hier, kan ik de (ingebouwde) flits op 1/1, 1/2 t/m 1/16 zetten. (Naast andere methoden om met lichtopbrangst om te gaan.) Ik ga er vanuit dat alle dslr's dat hebben? Of is dat niet waar? Dan zou ik raar staan te kijken.
Als ik google zie ik vnl berichten over externe flitsers...
*edit: zou mogelijk moetn zijn*
Onderhandelen dusquote:Op zondag 7 maart 2010 11:21 schreef jack4ya het volgende:
He joh, had ik me net ingesteld op een nieuwe 450d en kitlens, krijg ik bericht dat ik de 40d met de tamron 18-50 2.8 nog beschikbaar. Voor iets meer dan ik wil betalen trouwens.
Ik zou bij zo'n EOS40D en overigens bij alle 'grotere' EOSsen een paar flinke korrels zout meebrengen wanneer de verkoper claimt dat het ding maar 6000 clicks heeft, ik heb hobbyisten gezien waarbij dat de opbrengst is van twee middagjes fotograferen. Daarbij valt op advertentiesites op dat er nagenoeg geen camera is die meer dan pakweg 7000 clicks heeft gehadquote:Wat is wijsheid? Ik weet dat ik zelf moet beslissen, maar vind het echt lastig. Een tweedehands 450d vind ik de moeite niet, die is al best betaalbaar. Maar een 40d met die lens... is dat wel de moeite waard 'over' de 450d? Ik heb het idee dat ik dan iets verder op weg ben, zonder al te zot te maken.
Waarom houd hij de bon?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:31 schreef jack4ya het volgende:
Over die clicks heb je gelijk... ik zou dat moeten nagaan. daar was volgens mij een progje voor, want filecount zegt natuurlijk niets, die kan reset zijn of rondgegaan.
Bon blijft dan bij hem, kan wel kopie krijgen.
550,- voor alles had ik bedacht... hij had 650 bedacht.
Mmm.
zo, ook even behulpzaam zijnquote:Op zondag 7 maart 2010 13:31 schreef jack4ya het volgende:
Over die clicks heb je gelijk... ik zou dat moeten nagaan. daar was volgens mij een progje voor, want filecount zegt natuurlijk niets, die kan reset zijn of rondgegaan.
Bon blijft dan bij hem, kan wel kopie krijgen.
550,- voor alles had ik bedacht... hij had 650 bedacht.
Mmm.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |