Mocht ik kiezen voor een cropcamera dan is een ultra groothoek gewenst, maar wat is dan inderdaad de beste keus voor lens. Ik weet het niet meer haha!quote:Op maandag 16 november 2009 20:03 schreef Muzrub het volgende:
RikH: Tokina 11-16 f2.8
Geweldige lens, ongeveer 500 euro bij foto-konijnenberg. Echt groothoek, 11*1,6=17mm.
Sluit perfect aan bij je 17-40.
Ik heb inderdaad een cropcamera, maar wil een nieuwe, weet nog niet wat ik wil!quote:Op maandag 16 november 2009 21:38 schreef Muzrub het volgende:
Oh, ik dacht dat je al een crop-camera had, foutje :p
Maar dan is die 11-16 denk ik qua kwaliteit de beste lens.
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.quote:Op maandag 16 november 2009 17:36 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb zelf een 40D, was een upgrade van een 10D.
Was van plan om voor een FF te gaan, maar dat schiet voor mij niet op omdat ik voornamelijk Sport + F&F doe.
En auto's en dieren zitten over het algemeen niet stil.
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.quote:Daarbij is de cropfactor ook in het voordeel omdat je een extra "verlenging" krijgt + je "gebruikt" in theorie het beste van het obectief, het midden.
Het is een cadeau voor vriendin niet om professioneel foto's te maken.quote:Op maandag 16 november 2009 17:45 schreef FP128 het volgende:
[..]
100 euro camera? Dan leef je in een verkeerde tijd vriend want 100 euro camera is
Marktplaats niveau. Of anders heb ik hier nog wel een gebruikte :
[ afbeelding ]
met alle toebehoren voor je liggen voor die prijs. Hij is wel flink gebruikt maar
pungave lens e.d.
Ik ben geen Pro.quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.![]()
[..]
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.
Je doelt waarschijnlijk op het feit dat 1.6x crop cameras meestal een veel hogere pixeldichtheid hebben. Dat is het "voordeel", niet de crop zelf. Maar.... die enorm hoge pixeldichtheid stelt dan weer erg hoge eisen aan het "beste van het objectief" ... wat dan weer een "nadeel" is. ISO en ruis... idem. Nog een groot nadeel.
De 40D heeft hier uiteraard minder last van omdat het hier nog een 10mp model betreft. Zie o.a.:
http://www.kareldonk.com/(...)ew-noisier-than-40d/
Maar daardoor vervalt het "voordeel" van meer "bereik" dan weer tov de 20+MP full-frame spiegelreflexen.
Zo simpel is het dus allemaal niet.
Suikervuist legt het hier uitquote:Op dinsdag 17 november 2009 08:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ben geen Pro.
Het voordeel van de 1.6cropfactor is is dat bv alle L objectieven 1.6 maal "extra" zoom krijgen.
Dus extra berijk wat je op een FF niet hebt.
quote:Op dinsdag 17 november 2009 00:22 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
De meeste professionele sportfotografen gebruiken toch echt een full-frame Nikon D3.![]()
[..]
Het is laat dus ik hoop dat ik niks vergeet, maar..... zoals je zegt krijg je letterlijk een crop (en geen "verlenging"). Ik crop liever in Photoshop, dan dat ik maar een beperkt deel van de lens kan gebruiken.
Je doelt waarschijnlijk op het feit dat 1.6x crop cameras meestal een veel hogere pixeldichtheid hebben. Dat is het "voordeel", niet de crop zelf. Maar.... die enorm hoge pixeldichtheid stelt dan weer erg hoge eisen aan het "beste van het objectief" ... wat dan weer een "nadeel" is. ISO en ruis... idem. Nog een groot nadeel.
De 40D heeft hier uiteraard minder last van omdat het hier nog een 10mp model betreft. Zie o.a.:
http://www.kareldonk.com/(...)ew-noisier-than-40d/
Maar daardoor vervalt het "voordeel" van meer "bereik" dan weer tov de 20+MP full-frame spiegelreflexen.
Zo simpel is het dus allemaal niet.
Verklaard niet waarom m'n 24-70 op m'n 40d geen 24-70 is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suikervuist legt het hier uit
[..]
De brandpunt afstand van die lens is wel degelijk 24-70, zelfs zonder cameraquote:Op dinsdag 17 november 2009 09:58 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Verklaard niet waarom m'n 24-70 op m'n 40d geen 24-70 is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factorquote:A 300 mm lens on a camera with a 1.6 crop factor delivers images with the same FOV that a 35 mm film format camera would require a 480 mm lens to capture.
Ik denk het.quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:22 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_factor
Of snap ik het nu nog niet??
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:47 schreef SuikerVuist het volgende:
Je gebruikt een kleiner deel van je lens, dus inderdaad:
"A 300 mm lens on a camera with a 1.6 crop factor delivers images with the same FOV that a 35 mm film format camera would require a 480 mm lens to capture."
Same field of view - zelfde beeldhoek. Meer niet. Zoals Pietverdriet aangeeft is het nog steeds een 300mm lens, met dezelfde eigenschappen van die 300mm lens. Omdat de veel kleinere sensor van een camera met een 1.6x crop factor een minder groot deel van de lens gebruikt, is de effectieve beeldhoek kleiner (er staat minder op de foto - dus de illusie van meer "bereik")
Maar.... als je een foto in Photoshop cropped heb je ook niet ineens meer bereik.
Wel is het zo dat zelfs de 40D met "maar" 10 megapixels nog steeds een beperkt "voordeel" qua resolutie heeft tov van de 1Ds Mark III (en dus ook de 5D Mk II). Een iets grotere pixeldichtheid dus. Een full-frame camera met een zelfde pixeldichtheid als de 40D zou op bijna 26mp uitkomen.
Nu heb je het over de 40d maar hoe zit dat dan met de 50d en de 7d?quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.
Moet eens narekenen wat de theoretische maximale pixeldichtheid is.
Nee, camera onafhankelijk, ik doelde op de grenzen die je hebt aan diffractie maar ook aan dat je pixels natuurlijk nooit kleiner kan maken dan de golflengte van het licht wat je wilt vangen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:10 schreef RikH het volgende:
[..]
Nu heb je het over de 40d maar hoe zit dat dan met de 50d en de 7d?
Nee, 1,6 is de diagonale verhouding, niet de oppervlakte verhoudingquote:Ik denk dat de een cropcamera gewoon 1,6x minder op de foto krijgt dan een Full Frame camera. Dat betekend dan toch dat wanneer een 40d 10 megapixels heeft dit 1,6 x 10 = 16 megapixels nodig zijn om dezelfde pixeldichtheid te krijgen op een Full Frame camera.
Nee, je slaat de plank hier raakquote:In feite snijdt een cropcamera een deel van de foto, bij een full frame kun je zelf bepalen of je dat wil doen of niet? Of sla ik hier volledig de plank mis?
diagonaal dus! Dan is het zo te berekenen! Je gebruikt in feite dus maar een klein gedeelte van je lens! Bij goedkope lenzen is dit een voordeel! Bij de L lenzen een nadeel!quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, camera onafhankelijk, ik doelde op de grenzen die je hebt aan diffractie maar ook aan dat je pixels natuurlijk nooit kleiner kan maken dan de golflengte van het licht wat je wilt vangen.
[..]
Nee, 1,6 is de diagonale verhouding, niet de oppervlakte verhouding
[..]
Nee, je slaat de plank hier raak
Jepquote:Op dinsdag 17 november 2009 12:35 schreef RikH het volgende:
[..]
diagonaal dus! Dan is het zo te berekenen! Je gebruikt in feite dus maar een klein gedeelte van je lens! Bij goedkope lenzen is dit een voordeel! Bij de L lenzen een nadeel!
Inderdaad. Alleen bij goed licht en lage ISO waarden heeft de 40D een voordeel t.o.v. Canon's 21mp modellen en ook de 1D Mark III, althans qua resolutie.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met alle nadelen van de hogere pixeldichtheid als ruis bij slecht licht.
Ik heb trouwens maar gedeeltelijk gelijk, want een grotere sensor heeft natuurlijk minder ruis onafhankelijk van de pixelgrote als de afdruk evengroot is.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:55 schreef SuikerVuist het volgende:
[..]
Inderdaad. Alleen bij goed licht en lage ISO waarden heeft de 40D een voordeel t.o.v. Canon's 21mp modellen en ook de 1D Mark III, althans qua resolutie.
De 1Ds Mark IV krijgt waarschijnlijk - als eerste FF camera - een hogere pixeldichtheid dan de 40D als ik me niet vergis.
Ik denk dat die van de D3x, Alpha 900 en Alpha 850 net iets lager ligt. De 1.5x DX crop mode van de D3X is 10.5 megapixels, maar Canon's xxD en xxxD modellen gebruiken een kleinere sensor dan het DX formaat van Nikon.
Dus bij dezelfde pixelgrote als die crop 10 Mpixek is de full frame 26 Megapixel.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:54 schreef RikH het volgende:
dat is dus crop 329mm2 tegen ff 846mm2! Verhouding 1:2.626!
Als je alleen naar pixeldichtheid kijkt, nee, dat is niet gezegdquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:05 schreef RikH het volgende:
maar is meer pixeldichtheid een verbetering van kwaliteit foto! Bijvoorbeeld de 7d vs de 50d alleen naar pixels gekeken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |