abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74316839

Hier alweer deel 190 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon, vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 15:08:55 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74316898
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:47 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker handig, dat gedoe in Den Bosch. Er heeft dus een trein met ruim 500 man erin ruim 4 uur stilgestaan, zonder meer.

http://www.nu.nl/binnenla(...)n-vast-in-trein.html
Lekker dat er zo met de treinpassagiers omgegaan wordt ...

Nog mazzel dat het geen hartje winter was dat het gebeurde ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_74316936
idd, 500 mensen nog wel
pi_74317010
Hadden ze dat treinstel niet weg kunnen slepen met een dieselloc ofzo?
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  maandag 2 november 2009 @ 15:13:39 #5
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74317064
Ik (en me ma en pa) hebben er geen goed woord voor over..
Konden ze de trein niet eerder wegslepen, de andere richting uit
Er zijn genoeg diesel locs te vinden, desnoods van een goederen bedrijf.. Dan kunnen ze je toch echt wel slepen?
quote:
Er was niet voor gekozen om mensen te evacueren, omdat die dan langs het spoor zouden moeten lopen, wat gevaarlijk kan zijn.
Welke idiote knaak bij de NS leiding kan niet begrijpen dat, als er geen enkele trein kan rijden, het niet te gevaarlijk is om over het spoor te lopen?
Het enigste wat kan gebeuren is op je bek pleuren, maar dat is dan je eigen schuld..
pi_74317108
4 uur zonder eten, drinken, verwarming, dat moet toch wat voor te verzinnen zijn.. Wat was er zo gevaarlijk geweest aan langs het spoor lopen, 't is toch niet alsof er elk moment een trein langs kan razen
  Redactie Sport maandag 2 november 2009 @ 15:17:15 #7
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74317205
Schandalig idd...


Bovenstaande foto heeft er niks mee te maken hoor
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74317335


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.



[ Bericht 48% gewijzigd door Crientj op 02-11-2009 17:13:17 ]
pi_74317526
Waarom staat er bij Syntus niet Arnhem - Doetinchem.
Mn eerste post ooit in deze reeks. maar vroeg me dat af omdat ik er laats inzat
pi_74317605
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:27 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Waarom staat er bij Syntus niet Arnhem - Doetinchem.
Rijdt daar ooit wat dan?

Overigens staat er al Arnhem - Winterswijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 15:31:18 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74317614
Omdat Arnhem - Doetinchem onderdeel uitmaakt van het traject Arnhem - Winterswijk
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 2 november 2009 @ 16:10:56 #12
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74318876
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:17 schreef dennistd het volgende:
Schandalig idd...

[ afbeelding ]
Bovenstaande foto heeft er niks mee te maken hoor
Zou knap zijn als dat wél zo zou zijn, want volgens mij is dat ICK.
  maandag 2 november 2009 @ 16:12:24 #13
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74318933
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zou knap zijn als dat wél zo zou zijn, want volgens mij is dat ICK.
Wat is de actuele stand van zaken in Vught?
pi_74319837
quote:
Het is nog onduidelijk wat het effect van het instorten van de bouwput is op de stabiliteit van de sporen. Op dit moment wordt onderzocht wat de schade is en wat de mogelijke consequenties voor de treindienst zijn. Daarom is er geen treinverkeer tussen Den Bosch en Boxtel en tussen Den Bosch en Tilburg. Doorgaande reizigers worden geadviseerd om te reizen via Rotterdam. Naar verwachting is in de loop van de middag duidelijk hoe lang de stremming nog zal duren.
prorail.nl

Ziet er niet goed uit dus (qua prognose).
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74319847
Der was er vanochtend ook eentje gesprongen in zoetermeer, maar daar hoor ik niks meer over
pi_74319971
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:39 schreef Yreal het volgende:
Der was er vanochtend ook eentje gesprongen in zoetermeer, maar daar hoor ik niks meer over
Daar rijdt alles ook weer normaal
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74321003
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:39 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

prorail.nl

Ziet er niet goed uit dus (qua prognose).
Ik houd er dan maar rekening mee morgen via Rotterdam te moeten. Vanavond het nieuws maar in de gaten houden.
pi_74321188
Tvp
pi_74321451
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
Een keer geen windows maar linux?
hula
  maandag 2 november 2009 @ 17:36:00 #20
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74321513
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
De NS blijft me verbazen als ze zelfs niet weten hoe ze met Linux moeten omgaan.

Ik kan niet vragen of ze dat besturingssysteem bij de kiosk hebben gekocht, want daar komen mijn Fedora en Kubuntu vandaan.
pi_74321619
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:36 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De NS blijft me verbazen als ze zelfs niet weten hoe ze met Linux moeten omgaan.

Ik kan niet vragen of ze dat besturingssysteem bij de kiosk hebben gekocht, want daar komen mijn Fedora en Kubuntu vandaan.
Zo te zien was de CTA gewoon nog bezig met opstarten? Niks aan de hand dus?
pi_74321674
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:21 schreef Crientj het volgende:


Edit;
Toch nog een plaatje dan ^^/ Niet van mij. dunno van wie wel.

[ afbeelding ]
't Is weer eens wat anders dan

  maandag 2 november 2009 @ 17:41:27 #23
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74321690
quote:
Op maandag 2 november 2009 17:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo te zien was de CTA gewoon nog bezig met opstarten? Niks aan de hand dus?
Het kan ook een herstart zijn. Ik vind mijn post nog gerechtvaardigd.
  maandag 2 november 2009 @ 18:05:02 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74322332
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  maandag 2 november 2009 @ 18:23:39 #25
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_74322796
Grappige foto met 2 1800 of 1600's!
  Redactie Sport maandag 2 november 2009 @ 18:46:03 #26
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_74323387
quote:
Op maandag 2 november 2009 16:10 schreef James1988 het volgende:

[..]

Zou knap zijn als dat wél zo zou zijn, want volgens mij is dat ICK.
Klopt helemaal
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_74327194
Netjes Bork Dat moet Blauwkapel zijn toch
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 2 november 2009 @ 20:45:46 #28
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74328341
quote:
Op maandag 2 november 2009 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Netjes Bork Dat moet Blauwkapel zijn toch
en thx!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_74329841
En een belg die geen zin meer had in het leven

Tussen Essen (Belgie) en Roosendaal rijden geen treinen door een aanrijding met een persoon.
pi_74330623
Het is wel absoluut springers-hoogseizoen de laatste weken he
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74331167
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is wel absoluut springers-hoogseizoen de laatste weken he
Is altijd een piek in de herfst en een dip in het voorjaar .
  maandag 2 november 2009 @ 21:47:28 #32
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74331241
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:33 schreef Dr_Flash het volgende:
Het is wel absoluut springers-hoogseizoen de laatste weken he
Gewoon een uit de hand gelopen winterdepressie.

Springers zouden verplicht op lichttherapie moeten gaan.
pi_74331273
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:45 schreef Brembo het volgende:

[..]

Is altijd een piek in de herfst en een dip in het voorjaar .
In het voorjaar worden juist de meeste zelfmoorden gepleegd..
  maandag 2 november 2009 @ 21:49:48 #34
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_74331351
Ik zag laatst die nieuwe NS HiSpeed op Utrecht CS, welke klapidioot heeft dat ding getekend? Afschuwelijk wat een lelijk ding .
  maandag 2 november 2009 @ 21:57:50 #35
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74331736
De V250 is een design van Pininfarina, onder andere bekend van Ferrari-modellen. Kennelijk was dit zo'n ontzettende kutklus die zo weinig betaalde dat er ook een lelijk ontwerp voor terugkwam. Genoeg mooie treinen op de markt (Velaro, Venturio, Zefiro, AGV, enz) maar wij moesten weer het lelijkste eendje van de hele vijver krijgen.

Ben benieuwd wat eerder gebeurt: de laatste V250 afgeleverd en volledig in dienst, of NS Hispeed failliet.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 22:01:07 #36
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74331880
ik hoop het laatste
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_74331908
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:57 schreef James1988 het volgende:
Genoeg mooie treinen op de markt (Velaro, Venturio, Zefiro, AGV, enz) maar wij moesten weer het lelijkste eendje van de hele vijver krijgen.
Nou nou nou zo kan die wel weer hoor.
hula
pi_74332422
Vanochtend van Leeuwarden naar Hilversum Sportpark:
Trein 12522 (Leeuwarden-Rotterdam) mocht vandaag in de ankers te Meppel aansluiting, aangezien trein 9122 (Groningen-Zwolle) te Meppel +10 had. Nadat trein 9122 de weg naar Zwolle gevonden heeft, mocht trein 12522 station Meppel binnenkomen voor een spitsstop. Voor Zwolle mocht trein 12522 alweer in de ankers, het spoor was nog bezet zei de omroep. Nee, aangezien trein 12522 in Leeuwarden slechts uit 7 in plaats van 10 bakken bestond, werd er een treinstel voorop bijgeplaatst. Schijnbaar was dat nog niet gebeurd... Afijn, vertrek van trein 12522 uit Zwolle is planmatig 7:41, maar dat werd vandaag dus 7:53. Stoptrein 5624 (Zwolle-Utrecht) werd door ProRail vooruit gestuurd en zodoende kwam trein 12522 achter stoptrein 5624 te kakken en mocht trein 12522 pas in Nunspeet de stoptrein 5624 voorbij. Helaas was het nogal druk op de stations Putten en Nijkerk, zodat trein 12522 als veegtrein mocht dienen op beide stations. Trein 12522 kwam uiteindelijk met +16 aan in Amersfoort, aansluitingen naar Hilversum, Schiphol en Amsterdam waren uiteraard weg.

Als goedmakertje maar een lekker plaatje in een mooie omgeving:


Vanuit de wijnbergen langs de Rechter Rheinstrecke is DB Regio bezig aan zijn laatste jaren van dienst, de aanbesteding is gewonnen door VIAS GmbH, welke daar vanaf december 2010 met Stadler Flirts gaat rijden. Regionalbahn 15525 is op weg van Koblenz naar Wiesbaden Hauptbahnhof, hier ter hoogte van Braubach. Vrijdag 24 april 2009
  maandag 2 november 2009 @ 22:14:28 #39
136283 knars
Teethgrinder
pi_74332549
vanwege de week van de dialoog wordt er morgen in de ochtendspits met elkaar gesproken in de trein. Op Utrecht CS worden zelfs dialoogkaartjes uitgedeeld
pi_74332772
TVP
pi_74332808
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:01 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nou nou nou zo kan die wel weer hoor.
Nou nee, het is gewoon waar.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74333628
Ik wil nog wel even kwijt dat ik bijna onpasselijk werd van al die 143s met N-wagen in de S-Bahnen in het Ruhrgebiet. Ik dacht toch dat ze daar vanaf wilden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74333778
S-Bahn Ruhrgebiet heeft geen n-Wagen (voormalige Silberlingen), maar x-Wagen met dus ook ander interieur.
pi_74333961
Auch proficiat ging mij meer om het al-of-niet Lokbespanntes
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_74334096
Maar inderdaad, men wil er van af en dat gebeurt ook steeds meer. Het wordt vervangen door de bekende BR 423 en sinds kort ook de BR 422. Maar vergelijk het met mat64 in NL. Daar wil men ook van af, de spirinters en de SLT's moeten dat overnemen, maar dat duurt ook ff
pi_74334155
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:48 schreef Ireyon het volgende:

[..]

In het voorjaar worden juist de meeste zelfmoorden gepleegd..
Maar ook op het spoor Mijn ervaring is juist in het najaar het spoor niet fijn is om mee te reizen, winter, lente en zomer zijn uitstekend. Waarbij de zomer goed is met de ICRMm.
pi_74334260
Tja zelfmoorden... Ik zeg het nog maar eens, jaarlijks gemiddeld zo'n 60.000 treinkilometers, maar nog nooit zulks direct meegemaakt, gelukkig.
pi_74334313
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:46 schreef Zug-Chef het volgende:
Tja zelfmoorden... Ik zeg het nog maar eens, jaarlijks gemiddeld zo'n 60.000 treinkilometers, maar nog nooit zulks direct meegemaakt, gelukkig.
Nee ik ook niet. Wel op allerli manieren indirect, maar nooit zelf
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 2 november 2009 @ 23:16:19 #49
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_74335291
quote:
Tilburg-s-Hertogenbosch
Maandag 2 November 20:30Oorzaak Tussen s-Hertogenbosch en Tilburg rijden minder treinen door een defect aan het spoor.
Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting 03 november rond 2:00 uur verholpen.
Reisadvies
Het word steeds gekker bij de NS. Nu is het ineens een defect aan het spoor
Het komt toch echt door die ingestorte bouwput..
Het spoor is toch niet defect geraakt zoals ik begrepen heb?
pi_74335322
vanmiddag waren ze nog aan het kijken wat de gevolgen waren voor de bestaande infra, dus het zou zomaar kunnen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport maandag 2 november 2009 @ 23:20:03 #51
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_74335383
als één van de drie sporen verzakt is, dan heb je al snel dat er treinen uit moeten vallen. Het pas anders allemaal net niet bij Den Bosch zonder vertragingen
Altijd onderweg naar het avontuur
  maandag 2 november 2009 @ 23:44:47 #52
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74336141
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:01 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Nou nou nou zo kan die wel weer hoor.
Ik weet dat je de AGV niet zo'n topmodel vindt.
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:18 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou nee, het is gewoon waar.
Jij snapt 't.

AGV > V250. In alle opzichten.
110 km/u sneller, een stuk betere neus, imposanter uiterlijk, en de inrichting is ook wel tof.

Introfilmpje:



Presentatie:


Op het podium:


Interieur:


AGV
pi_74336208


"De gelapte railschoen"
hula
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:01:28 #54
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74336533
Want



Is mooi wil je zeggen?
pi_74336664
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:12 schreef Zug-Chef het volgende:
Vanochtend van Leeuwarden naar Hilversum Sportpark:
Trein 12522 (Leeuwarden-Rotterdam) mocht vandaag in de ankers te Meppel aansluiting, aangezien trein 9122 (Groningen-Zwolle) te Meppel +10 had. Nadat trein 9122 de weg naar Zwolle gevonden heeft, mocht trein 12522 station Meppel binnenkomen voor een spitsstop. Voor Zwolle mocht trein 12522 alweer in de ankers, het spoor was nog bezet zei de omroep. Nee, aangezien trein 12522 in Leeuwarden slechts uit 7 in plaats van 10 bakken bestond, werd er een treinstel voorop bijgeplaatst. Schijnbaar was dat nog niet gebeurd... Afijn, vertrek van trein 12522 uit Zwolle is planmatig 7:41, maar dat werd vandaag dus 7:53. Stoptrein 5624 (Zwolle-Utrecht) werd door ProRail vooruit gestuurd en zodoende kwam trein 12522 achter stoptrein 5624 te kakken en mocht trein 12522 pas in Nunspeet de stoptrein 5624 voorbij. Helaas was het nogal druk op de stations Putten en Nijkerk, zodat trein 12522 als veegtrein mocht dienen op beide stations. Trein 12522 kwam uiteindelijk met +16 aan in Amersfoort, aansluitingen naar Hilversum, Schiphol en Amsterdam waren uiteraard weg.

(...)
Dat begrijp ik dus niet. In Duitsland gaan ICs voor op IR en RE's en ICE's voor op alles. Doorgaande reizigers hebben hoogste prioriteit, immers; in stoptreinen zitten veel minder overstappers, dat is bestemmingsverkeer. Als je al vertraging hebt is de mentaliteit van ProRail: gaan we niet oplossen, we knallen er nog wat minuten bij. De xx500/xx700 is nogal ruim ingelegd dus met een beetje doortrappen van de machinist had je vanuit vroeg vertrek te Zl nog wél je aansluitingen kunnen halen.

Maar goed je doet het onderschrift van je nickname wel eer aan
quote:
Op maandag 2 november 2009 23:44 schreef James1988 het volgende:

[..]

Ik weet dat je de AGV niet zo'n topmodel vindt.
[..]
Jij snapt 't.

AGV > V250. In alle opzichten.
110 km/u sneller, een stuk betere neus, imposanter uiterlijk, en de inrichting is ook wel tof.
Dat AGV > V250 is ben ik met je eens, maar je moet toegeven dan 360km/h op Nederlandse HSL-afstanden weinig zin heeft [naast dat de HSL ntuurlijk maar geschikt is voor 300km/h] Echter, voor de mensen in de gemeentjes langs Shl-R'dam zou ik het bijzonder aardig vinden als ie daar 360km/h ging rijden ]

.
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:17:13 #56
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74336842
De HSL is ook een enorm geldverslindend nutteloos prestigeproject geweest. Als het geld wat men in die HSL had gestopt, in andere projecten had gestopt, hadden veel meer mensen er baat bij gehad:

- Alle belangrijke lijnen opwaarderen naar 200 km/h en 25 kV. Het kan in België, dus hier ook
- ERTMS
- Spoorverdubbelingen/uitwijkroutes op verschillende plaatsen (zoals Breda - Tilburg: een ongeluk daar en er ligt een hele hoop in het zuiden uit)

Voor 6,7 miljard hadden er heel veel nuttige dingen gedaan kunnen worden...
pi_74337091
@ james1988: Helemaal mee eens hoor. Al vraag ik me wel af hoeveel lijnen er daadwerkelijk in de Nederlandse regeltjes en over-veiligheidcultuur hadden kunnen geupgraded. De versnelling 140>200 is namelijk veel kostbaarder dan 200>250 of 300 of zelf 360.

- Dan mogen er geen gelijkvloerse kruisingen meer (dan zijn gem. 1 per 3 km)
- Geen passage langs perronsporen (in Duitsland passeert met met 230kmh perronsporen, en daar is nog nooit iemand doodgegaan door een passerende IC, maar goed)
- In veel stukken Nederland is de grond te 'polderdrassig' (onstabiel) om 200km/h spoor op te leggen (opnieuw relatieve veiligheidsmarges). Dat betekent dat alles in beton + fundering gelegd moet worden; extreem duur. Een km-HSL spoor in NL is zo al veel duurder dan in Frankrijk, zonder bouwwerken.
- ERTMS betekent ook alle treinen aanpassen; geen enkele binnenlandse NS trein is hiervoor geschikt, de 'best voorbereide (lees: nauwelijks voorbereid) is de VIRM4.
- Geen enkele NS trein is eveneens geschikt voor 25kV, daar zijn sommige treinstellen wel op voorbereid, maar dat is nog niet eens 30% van het materieelpark.

Al deze kosten bij elkaar geteld zouden immens zijn. Voor iets van 10/20% meer heb je 300km dan spoor
Van de HSL was die absurde tunnel natuurlijk wel extra duur, plus tegenslagen bij de bouw. Met de kennis van nu hadden we het beperkt kunnen houden tot <4 mrd, maar goed.

Overigens, versnelling naar 160kmh op veel sporen (weinig infra-aanpassing, ATB+ gebruiken etc.) zou nog mogelijk zijn tegen afzienbare kosten.
Killing as few patients as possible.
  dinsdag 3 november 2009 @ 00:48:03 #58
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74337320
We hebben in Nederland inderdaad teveel regeltjes.

- Die niet-gelijkvloerse kruisingen zijn onzin in mijn ogen, als een trein je raakt ben je toch wel dood. 140 of 200, navertellen doe je het niet. In Duitsland doet men het ook
- Hekken op het perron en reizigers opvoeden. Je gaat niet langs een perronrand staan, dat is gevaarlijk voor iedereen. Eventueel wat bellen ofzo mocht een trein naderen
- Wel een goed punt, maar of alles in beton moet? Ik betwijfel het. Kost veel, geeft veel herrie, maar nodig? Ik betwijfel het

ERTMS en 25 kV is een kip-en-ei-verhaal, maar als er toen besloten werd de HSL te gaan bouwen, was gekozen om de belangrijkste lijnen te upgraden, dan was er nu wel NS-materieel geweest wat 25 kV en ERTMS aan zou kunnen. Daar had NS wel voor gezorgd en rekening mee gehouden toen men nieuwere generaties VIRM en SLT bestelde.
pi_74338681
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:01 schreef James1988 het volgende:
Want

[ afbeelding ]

Is mooi wil je zeggen?
V250

Maar alleen op uiterlijk. Want het is wel belachelijk dat dat ding zo sloom is. Maar daarvoor had ik ook liever een velaro gezien op de HSL. Maar die discussie hebben we ook al 100x gehad

Een mooie trein moet uitstraling hebben. Niet de 13 in een dozijn.


Dat likje verf met groot logo. Wat een beest Beter dan die Franse livrei


Die lompe uitstraling, grote deuren


Ook al zo'n aparte vorm. Maar daar hoor je niemand over.


Hollands pur sang. Wat een machine.

En toevallig staan ze allemaal in de kast
hula
pi_74339760
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 02:56 schreef NikkelCobalt het volgende:
[ afbeelding ]
Ook al zo'n aparte vorm. Maar daar hoor je niemand over.
De Koploper is gewoon briljant met die boegdeuren die openkunnen om een trein van 15 bakken door te lopen. Nu ze dichtgemaakt zijn/ worden ( ) is het misschien een ander verhaal.

[ Bericht 5% gewijzigd door Socios op 03-11-2009 08:34:19 ]
pi_74339833
En toch heeft de V250 een groot voordeel tov alle andere hogesnelheidstreinen:

De boegdeuren zullen nooit en te nimmer onnodig open blijven staan
So we just called him Fred too
pi_74340156
u
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:07 schreef davidov2009 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik dus niet. In Duitsland gaan ICs voor op IR en RE's en ICE's voor op alles. Doorgaande reizigers hebben hoogste prioriteit, immers; in stoptreinen zitten veel minder overstappers, dat is bestemmingsverkeer. Als je al vertraging hebt is de mentaliteit van ProRail: gaan we niet oplossen, we knallen er nog wat minuten bij. De xx500/xx700 is nogal ruim ingelegd dus met een beetje doortrappen van de machinist had je vanuit vroeg vertrek te Zl nog wél je aansluitingen kunnen halen.

Maar goed je doet het onderschrift van je nickname wel eer aan
[..]

Dat AGV > V250 is ben ik met je eens, maar je moet toegeven dan 360km/h op Nederlandse HSL-afstanden weinig zin heeft [naast dat de HSL ntuurlijk maar geschikt is voor 300km/h] Echter, voor de mensen in de gemeentjes langs Shl-R'dam zou ik het bijzonder aardig vinden als ie daar 360km/h ging rijden ]

.
Dat duitse voorrangsconcept hebben alleen de cta-ontwerpers begrepen. Met " de intercity is eerder in ....". De dagelijks praktij bewijst dat ze liever intercitys achter een stoptrein aan laten sukkelen. In plaats van de vertraging op de lange afstand te beperken.

Vanaf Den Bosch met 80 naar Culemborg om van daar met 40 naar Utrecht te sukkelen is erg frustrerend. Voor we het gaan hebben over snelheidsverhogingen naar 160 op de gewone baan, laat ze eerst dit soort gezeik aanpakken.
pi_74344195
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:57 schreef Fixers het volgende:
u
[..]

Dat duitse voorrangsconcept hebben alleen de cta-ontwerpers begrepen. Met " de intercity is eerder in ....". De dagelijks praktij bewijst dat ze liever intercitys achter een stoptrein aan laten sukkelen. In plaats van de vertraging op de lange afstand te beperken.

Vanaf Den Bosch met 80 naar Culemborg om van daar met 40 naar Utrecht te sukkelen is erg frustrerend. Voor we het gaan hebben over snelheidsverhogingen naar 160 op de gewone baan, laat ze eerst dit soort gezeik aanpakken.
Op dat soort trajecten is inderdaad een grote winst te halen zelfde als de stoptrein naar Rhenen en de IC naar Ah-Nm. Vanaf Driebergen-Zeist tot De Haar rij je dus gemiddeld 60 km/h, daarna weer vol gas. Als je dat niet zou hebben bespaar je ruim vijf minuten.

De oude IC van Ah - Den Haag Centraal had vooral bij Ah binnennrijden een probleem met inrijden, gemiddelde wachttijd 7 minuten. Dat er niemand iets verzint bij prorail om te zorgen dat je zo efficient en snel mogelijk dat station ook binnenkomt met gewoon 100 km/h.
  dinsdag 3 november 2009 @ 11:49:37 #64
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74344491
De meest ideale situatie daarvoor is zo weinig mogelijk wissels, en als er dan toch wissels zijn, hogesnelheidswissels. Jammergenoeg zijn die een heel stuk duurder.
pi_74344680
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 11:38 schreef Brembo het volgende:

[..]

Op dat soort trajecten is inderdaad een grote winst te halen zelfde als de stoptrein naar Rhenen en de IC naar Ah-Nm. Vanaf Driebergen-Zeist tot De Haar rij je dus gemiddeld 60 km/h, daarna weer vol gas. Als je dat niet zou hebben bespaar je ruim vijf minuten.

De oude IC van Ah - Den Haag Centraal had vooral bij Ah binnennrijden een probleem met inrijden, gemiddelde wachttijd 7 minuten. Dat er niemand iets verzint bij prorail om te zorgen dat je zo efficient en snel mogelijk dat station ook binnenkomt met gewoon 100 km/h.
Maar goed dan dat Arnhem aangepast wordt naar 80 km/h inrijden ipv 40
pi_74346498
Doh, niet goed te voorwaarden gelezen voor de 1ste klas dagkaarten voor 22.50 euro.
Want zijn pas vanaf 9 uur geldig, al had ik dat kunnen verwachten.

Al lukt het mij wel ze nog op te maken binnen 2 maanden.

[ Bericht 0% gewijzigd door sander89 op 03-11-2009 13:24:06 ]
............................
  dinsdag 3 november 2009 @ 13:33:46 #67
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_74347655
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 00:17 schreef James1988 het volgende:
De HSL is ook een enorm geldverslindend nutteloos prestigeproject geweest. Als het geld wat men in die HSL had gestopt, in andere projecten had gestopt, hadden veel meer mensen er baat bij gehad:

- Alle belangrijke lijnen opwaarderen naar 200 km/h en 25 kV. Het kan in België, dus hier ook
- ERTMS
- Spoorverdubbelingen/uitwijkroutes op verschillende plaatsen (zoals Breda - Tilburg: een ongeluk daar en er ligt een hele hoop in het zuiden uit)

Voor 6,7 miljard hadden er heel veel nuttige dingen gedaan kunnen worden...
Maar ja, vrouwen hè?

Jorritsma, Netelenbos en Peijs zouden fors gestraft moeten worden voor hun nalatigheden.
  dinsdag 3 november 2009 @ 13:34:39 #68
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_74347676
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 12:57 schreef sander89 het volgende:
Doh, niet goed te voorwaarden gelezen voor de 1ste klas dagkaarten voor 22.50 euro.
Want zijn pas vanaf 9 uur geldig, al had ik dat kunnen verwachten.

Al lukt het mij wel ze nog op te maken binnen 2 maanden.
code is 2931 btw.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_74348184
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 08:24 schreef Socios het volgende:

[..]

De Koploper is gewoon briljant met die boegdeuren die openkunnen om een trein van 15 bakken door te lopen. Nu ze dichtgemaakt zijn/ worden ( ) is het misschien een ander verhaal.
Ik heb een tijdje geleden in een van de boegruimtes in de boegruimte onder cab2 van de 4024 gestaan. Ik kan je vertellen dat er toen een leeg bekertje waar ooit koffie in had gezeten stond.

Zou die er nog staan?
hula
  dinsdag 3 november 2009 @ 16:16:39 #70
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74353470
Geen treinverkeer naar België, wo 22.00 t/m do 21.59 legt men in België al het werk neer i.v.m. een dreigende sanering bij B-Cargo. Als gevolg hiervan rijdt de Benelux tot Roosendaal en zijn Thalys en Benelux waarschijnlijk afgeschaft.
pi_74355613
Ik snap dat niet. Een paar maanden geldeden hing het op de belgisch stations nog vol met "De NMBS werft aan!" Hebben ze ineens geen personeel meer nodig, want toen klaagden ze dat er zulke grote tekorten waren.
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:18:57 #72
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74355769
Het probleem bij B-Cargo zit 'm niet in het rijdend personeel, maar juist in alles eromheen. Er moet 900 man uit, en dat zit niet bij de machinisten en rangeerders. Er is heel veel overhead watbetreft administratief personeel, en dat moet weg.
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:34:51 #73
47190 MassimO
æ³o & h³æ
pi_74356326
Omdat Vught en de 250 hot zijn atm.
Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
AFCA
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:42:43 #74
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74356648
Even een tegenplaatje voor die lelijkheid:

pi_74356674
De belgen staken van de week ALWEER
pi_74356928
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:42 schreef James1988 het volgende:
Even een tegenplaatje voor die lelijkheid:

[ afbeelding ]
Ok duidelijk. JIJ houdt gewoon van lelijke treinen.
hula
  dinsdag 3 november 2009 @ 17:54:18 #77
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_74357025
Doen we het zo:

Poll: Je moet kiezen. V250 of AGV?
  • V250
  • AGV
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier


    Dat de beste moge winnen
  • pi_74357717
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 17:54 schreef James1988 het volgende:
    Doen we het zo:

    [..]

    Dat de beste moge winnen
    Ja pipo, wat is definitie van beste?

    Poll: Wat is, esthetisch(!) gezien, de mooiste trein:
  • AGV
  • V250
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier

    [ Bericht 9% gewijzigd door NikkelCobalt op 03-11-2009 18:37:24 ]
  • hula
    pi_74358099
    Hallo, mijn paps werkt voor NedTrain in Zwolle
    [b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
    Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
      dinsdag 3 november 2009 @ 18:32:54 #80
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_74358111
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 18:18 schreef NikkelCobalt het volgende:

    [..]

    Ja pipo, wat is definitie van beste?

    Poll: Wat is, esthetisch(!) gezien, de mooiste trein:
  • AGV
  • V250
    Tussenstand:
    [ afbeelding ]
    Ook een poll maken? Klik hier
  • Fuck. In m'n eigen geintje getrapt
      dinsdag 3 november 2009 @ 18:45:52 #81
    146033 ReisT
    Fahrtreppenbenutzungshinweise
    pi_74358477
    Als er niet zo'n gapend gat in de voorkant zat, dat zijruitje niet zo'n rare vorm had, de voorruit niet zo hoog was, het middelste frontsein voorop de neus zat in plaats van in die bobbel op het dak en die neus er niet zo overduidelijk aangeplakt had gezeten, dan... zou de V250 best een mooie trein zijn geweest.
    pi_74358945
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 18:45 schreef ReisT het volgende:
    Als er niet zo'n gapend gat in de voorkant zat, dat zijruitje niet zo'n rare vorm had, de voorruit niet zo hoog was, het middelste frontsein voorop de neus zat in plaats van in die bobbel op het dak en die neus er niet zo overduidelijk aangeplakt had gezeten, dan... zou de V250 best een mooie trein zijn geweest.
    Als er veters in een AGV hadden gezeten, dan waren het puike schoenen.
    hula
    pi_74360519
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 19:01 schreef NikkelCobalt het volgende:

    [..]

    Als er veters in een AGV hadden gezeten, dan waren het puike schoenen.
    Automotrice Incrediblement Rapide.

    AIR

    Nike AIR.
    Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
      dinsdag 3 november 2009 @ 19:53:41 #84
    138687 Hr-Flip
    flipperderflap
    pi_74360922
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 17:42 schreef James1988 het volgende:
    Even een tegenplaatje voor die lelijkheid:

    [ afbeelding ]
    Jaaa de prima II

    Prachtig machientje, mag van mij wel de vervanger worden van de 1700 en 1800 serie.
    pi_74361144
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 19:53 schreef Hr-Flip het volgende:

    [..]

    Jaaa de prima II
    [ afbeelding ]
    Prachtig machientje, mag van mij wel de vervanger worden van de 1700 en 1800 serie.
    Liever 189
    pi_74361230
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:

    [..]

    Automotrice Incrediblement Rapide.

    AIR

    Nike AIR.
    Over "automotrices" gesproken... ik stootte laatst op internet op dit plaatje:


    Rara, waar is dit?

    En niet spieken hè.

    [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2009 20:02:33 ]
      dinsdag 3 november 2009 @ 20:05:49 #87
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_74361379
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 19:53 schreef Hr-Flip het volgende:

    [..]

    Jaaa de prima II
    [ afbeelding ]
    Prachtig machientje, mag van mij wel de vervanger worden van de 1700 en 1800 serie.
    Dan maar de Siemens Taurus.
      dinsdag 3 november 2009 @ 20:06:05 #88
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_74361391
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:01 schreef Igen het volgende:

    [..]

    Over "automotrices" gesproken... ik stootte laatst op internet op dit plaatje:

    [ afbeelding ]
    Rara, waar is dit?

    En niet spieken hè.
    Marokko
      dinsdag 3 november 2009 @ 20:06:28 #89
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_74361405
    Casablanca misschien?
      dinsdag 3 november 2009 @ 20:07:38 #90
    111382 Ofyles2
    Bestemming: onbekend
    pi_74361449
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 17:43 schreef RubenK het volgende:
    De belgen staken van de week ALWEER
    En dit elke woensdag en donderdag van 22 tot 22, totdat een akkoord op tafel komt.
    pi_74361534
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:05 schreef Ofyles2 het volgende:

    [..]

    Dan maar de Siemens Taurus.
    Dat dus.


      dinsdag 3 november 2009 @ 20:19:09 #92
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_74361937
    Taurus (ES64U4), 189 (ES64F4), Traxx, Prima 2, allemaal prachtlocs
    pi_74362179
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:09 schreef Ireyon het volgende:

    [..]

    Dat dus.

    [ afbeelding ]
    In december ga ik waarschijnlijk daar mee een ritje maken van München Hbf naar Salzburg Hbf.
    ............................
      dinsdag 3 november 2009 @ 20:29:30 #94
    47190 MassimO
    æ³o & h³æ
    pi_74362395
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:19 schreef James1988 het volgende:
    Taurus (ES64U4), 189 (ES64F4), Traxx, Prima 2, allemaal prachtlocs
    Siemens locs zijn idd Deze kwam zojuist voorbij bij Rail Away , een echte krachtpatser. Weliswaar geen Siemens , maar wel een mooie.

    Face, please don't hate me for this palm I am about to bestow upon thee.
    AFCA
    pi_74362792
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:09 schreef Ireyon het volgende:

    [..]

    Dat dus.

    [ afbeelding ]
    Vind de naam ook mooi: 'RailJet'. Maar die Oostenrijkers gaan tenminste wel snelle verbindingen opzetten, zeer goed iniatief!
    pi_74363114
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 20:06 schreef Ofyles2 het volgende:
    Casablanca misschien?
    Ja.

    Wel grappig dat ze daar gewoon dezelfde treinen als in België hebben gekocht.
    pi_74363847
    quote:
    Op dinsdag 3 november 2009 00:32 schreef davidov2009 het volgende:

    [quote]- Dan mogen er geen gelijkvloerse kruisingen meer (dan zijn gem. 1 per 3 km)
    Als het aan mij lag zou de overheid hiervoor moeten betalen. Maar om reël te blijven denk ik aan voorlichting voor automobilisten, hogere boetes voor het kruisen van spoorwegovergang terwijl de bomen al dicht gaan en misschien ook wel sensoren.
    quote:
    - Geen passage langs perronsporen (in Duitsland passeert met met 230kmh perronsporen, en daar is nog nooit iemand doodgegaan door een passerende IC, maar goed)
    Het word sowieso al afgeraden dicht bij het spoor te staan, en voor zover ik weet gehoorzamen de reizigers daar gewoon aan)wij treinspotters uitgezonderd natuurlijk ). Lijkt me niet zo'n punt. Wat je wel zou kunnen invoeren zijn waarschuwingsberichten. De Amerikaanse Acela rijdt ook met zulke snelheden en wanneer er eentje een station nadert wordt er op een automatisch bericht afgespeeld. "Please stand behind double line".
    quote:
    - In veel stukken Nederland is de grond te 'polderdrassig' (onstabiel) om 200km/h spoor op te leggen (opnieuw relatieve veiligheidsmarges). Dat betekent dat alles in beton + fundering gelegd moet worden; extreem duur. Een km-HSL spoor in NL is zo al veel duurder dan in Frankrijk, zonder bouwwerken.
    Dat valt allemaal wel mee. Gewoon een kwestie van nieuwe rails en betonnen bielzen maar vooral regelmatig strooien van ballast. Daardoor blijft de rails op zijn plaats liggen. Op de baanvakken waar het écht verschrikkelijk doorzakt is fundering misschien wel noodzakelijk, maar bij elkaar is dat maar een klein deel van het hele spoor. En ten slotte: er worden toch ook gigantische ruimtes vrijgemaakt en aangepast voor snelwegen? Met die kolossale knooppunten? Word daar geen fundering aangelegd? Blijkbaar zijn de kosten niet zo'n probleem. Al valt daar nog wel over te twisten, gezien de overheid liever zijn portemonnee trekt voor wegverbredingen in plaats van concrete verbeteringen aan het nationale spoorwegnet.
    quote:
    - ERTMS betekent ook alle treinen aanpassen; geen enkele binnenlandse NS trein is hiervoor geschikt, de 'best voorbereide (lees: nauwelijks voorbereid) is de VIRM4.
    - Geen enkele NS trein is eveneens geschikt voor 25kV, daar zijn sommige treinstellen wel op voorbereid, maar dat is nog niet eens 30% van het materieelpark.
    Tegen de tijd dat al deze verbeteringen plaats hebben gevonden, of nog beter: tegen de tijd dat de overheid minder in snelwegen gaat investeren is het huidige materieelpark al toe aan vervanging. Mat'64 word al afgevoerd en DDM1 binnenkort ook. VIRM, ICMm en SLT hebben de toekomst.

    Forse verbeteringen zijn inderdaad duur, maar is dat een reden om deze alleen maar verder uit te stellen? Ik heb al jaren het reizigersaantal op het spoor zien stijgen en de capaciteit niet of nauwelijks. Ik ben er niet blij mee dat er megalomane snelwegplannen voor 2010 op de agenda staan terwijl juist het spoor aan structurele vernieuwingen toe is. Naast België is zelfs Groot-Brittannië hier al mee begonnen.
    pi_74367613
    Echt een flut ding is die V250, de stroomafnemer moet zelfs met touwtjes naar beneden worden gehouden.

    Bron: www.hsl-zuid.nl


    ............................
      dinsdag 3 november 2009 @ 22:59:29 #99
    35154 James1988
    Schommelbotenlover
    pi_74369034
    Die touwtjes? Wtf?Stroomafnemertesten, verklaart.
    quote:
    29 oktober 2009, volgens plan zouden er aan het eind van de middag/begin van de avond tussen Rotterdam en Antwerpen proefritten gereden worden met een testtrein samengesteld uit twee Traxx-locomotieven met daartussen 6 Belgische rijtuigen. In Noorderkempen was spoor 1 afgesloten voor reizigers en vertrokken de pendels naar Antwerpen-Centraal uitzonderlijk van spoor 2. Helaas bleek dat de testtrein niet reed. Thalys 4344 reed wel zijn ritten tussen Rotterdam en Antwerpen.
    Dit vind ik eigenlijk wel interessant. Het is dus de bedoeling om later met het ICRm internationaal te gaan rijden, als ik het goed begrijp. Als dat eenmaal rijdt, gaat men dan de Benelux al afschaffen? Of komt dat pas wanneer de V250 echt geleverd is en in dienst is?

    [ Bericht 96% gewijzigd door James1988 op 03-11-2009 23:21:13 ]
      woensdag 4 november 2009 @ 07:50:58 #100
    235989 greavy
    Kritische VIRM-hater
    pi_74374185
    quote:
    Staking in België

    Belgisch treinpersoneel gaat staken van woensdag 4 november 22.00 uur tot donderdag 5 november 22.00 uur. Er zullen geen treinen rijden van, naar en in België.
    Woensdag 4 november:

    Thalys rijdt volgens dienstregeling.

    De volgende treinen rijden niet:
    9369 rijdt van Paris N tot Lille
    9499 rijdt van Paris N tot Charleroi
    9359 rijdt van Paris N tot Brussel Zuid
    Benelux rijdt volgens dienstregeling. De volgende treinen rijden niet:
    9268 rijdt van Amsterdam tot Antwerpen C
    9272 rijdt van Amsterdam tot Roosendaal
    en:
    9261 rijdt van Brussel tot Antwerpen
    9265 rijdt niet

    Eurostar rijdt volgens dienstregeling. Trein 9158 rijdt echter van London tot Lille.
    Donderdag 5 november:
    Thalys

    Thalys van/ naar Nederland en België rijdt niet tot einde dienstregeling.
    IC Brussel

    IC Brussel rijdt alleen tussen Amsterdam en Roosendaal (en niet door naar Antwerpen/ Brussel) tot einde dienstregeling.
    Eurostar

    Eurostar vanaf Brussel Zuid en TGV treinen vanaf Brussel Zuid naar Disney / Zuid-Frankrijk zullen niet rijden.

    NS zet geen bussen in van en naar België.
    Tickets en reserveringen

    Het omboeken is toegestaan ongeacht de tariefvoorwaarden. Indien het geboekte tarief niet meer beschikbaar is, kan omgeboekt worden naar een hoger tarief met bijbetaling van het verschil.

    Het annuleren is kosteloos.
    Aldus NSHiSpeed Website.

    Een heel verhaal
    Veel treinen rijden er niet
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')