abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73936051

Hosgeldiniz - Welkom!

Turken op FOK!? . Hè, wat doen die hier, waar komen ze vandaan?

Nou eigenlijk begon het hiermee. User IHVK opende dit prachtige topic.
Hij vroeg zich oprecht af hoeveel Turken er op dit forum aanwezig waren.

De Turken op FOK! bleven natuurlijk niet stil en de één na de andere meldde zich in dit topic. Zoveel Turken op FOK? Iedereen schrok er wel een beetje van. Het leek wel bijna een tsunami, .

Na een dubieuze start mondde het topic toch uit in slowchat en uiteindelijk gaven Trigger en Vonnuh de doorslag en is het topic veranderd in een echte GC-reeks.
De eerste paar topics van deze mooie reeks bestonden opvallend genoeg uit monologen van stukovich, Trigger en Emel, . En af en toe ook dialogen tussen deze users, . En iets tussen 2 van de drie, wat niemand begreep, .

IHVK, Burakius, Saban en één of andere kangoeroe lieten zich ook wel eens zien. Eigenlijk moet ik ook zeggen dat zonder Emel dit topic waarschijnlijk allang doodgebloed zou zijn, maar dat mag je niet zeggen, dus dat doe ik niet.

Enfin, later zijn er wat andere users bijgekomen en sommige zijn weggegaan. Leuke dynamische boel dus! .

De begintopics 2 t/m 21, voor als je je verveelt:
Turken maken kennis
Turken willen meeten
Turken kunnen ook lachen
Turken hebben altijd honger
Turken en Ramadan
Haat-liefde relatie tussen de Turken
Turken zijn gesteld op Turkije
Turken plannen een meet
Turken zijn lief voor elkaar
Turken kunnen ook flirten
Turken pesten Emel
Turken zijn nachtmensen
Turken zeggen de meet af
Turken kunnen ook serieus zijn
Turken en politiek
Turken zijn gastvrij
Rellen met de Turken
Turken en voetbal
Turken en Grieken
Turken zijn behulpzaam
Dialoog tussen twee Turken

Na topicnr. 21 ben ik maar gestopt, want de dialoog ging eindeloos door tussen twee Turken, .
De Turken praten veel! .

Wie zijn hier NIET welkom?
Flamers, pubers en Turken/moslim-bashers. .
Houd het netjes en gezellig! Veel plezier in het Turkentopic, .
quote:
     -scorpione-

Koppig, open-minded, behulpzaam
quote:
     ACT-F

...
quote:
     Burakius

...
quote:
     ClioSporT

Ik ben een rebel, only God can judge me.
quote:
     Da.Rock

...
quote:
     Devrim_

...
quote:
     dvdfreak

the strong silent type like Gary Cooper
quote:
     EMEL

Lief, eigenwijs, spontaan en een zieleknijper
quote:
     GoeRoe86

...
quote:
     IHVK

Schepper van het topic
quote:
     Jero

Snel, goed en gek
quote:
     Min-e

...
quote:
     msnk

...
quote:
     RoW-0

...
quote:
     saban

Verliefd, stoer en soms toch verlegen
quote:
     Slayage

Buffy, Tori en Lynch
quote:
     stukovich

Realistisch, pragmatisch, af en toe best aardig
quote:
     TheMagnificent

...
quote:
     zarGon

Lief, guitig en een sarcast
quote:
     - En iedere vatandas die ik vergeten ben, .
pi_73936062
Ik wel
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_73936075
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:32 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Je kunt het ook naar het Turks vertalen, dan is het niet minder mooi. Als jij Arabisch een mooie taal vind en daarom liever in het Arabisch groet, dan is dat aan jou. Maar ik groet wel gewoon in het Turks
Mja, maar zo zal 30% van de woordjes die je gebruikt Arabisch zijn. Het is gewoon een deel van onze cultuur, geloof (genoeg hadith te vinden, waarin staat dat selam vermek belangrijk is).

Maarja of je nou selamüm aleyküm zegt of Assalamu aleykum. De intentie is goed

Trouwens zeggen Arabieren zelf meestal gewoon: selam aleyk.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_73936076
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:31 schreef Min-e het volgende:

[..]

Mijn moeder vraagt in de Turkse pastane: bir kilo koekjes.
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:33 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

M'n nichtje en zusje hebben zo scheef Turks gesproken in Turkije, we werden uitgelachen. Die man zei praat dan Engels, dan verstaan we elkaar of kun je dat ook niet? Leren jullie niets? Uiteindelijk kende ik beter Engels dan hij
Ik ging heeeelemaal kapot. .

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2009 00:41:28 ]
pi_73936095
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:40 schreef ClioSporT het volgende:
Ik wel
Ja dat klopt.
pi_73936117
This topic needs a Tatar:

Mengli Giray Han

Wist niet dat een Kaf trouwens als een G kon worden uitgesproken? Ja het is inderdaad wat zachter.. hmm
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_73936123
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:41 schreef Burakius het volgende:

[..]

Mja, maar zo zal 30% van de woordjes die je gebruikt Arabisch zijn. Het is gewoon een deel van onze cultuur, geloof (genoeg hadith te vinden, waarin staat dat selam vermek belangrijk is).

Maarja of je nou selamüm aleyküm zegt of Assalamu aleykum. De intentie is goed

Trouwens zeggen Arabieren zelf meestal gewoon: selam aleyk.
Dat klopt, maar wanneer ik weet dat ik iets ook in het Turks kan zeggen, dan doe ik dat. Ik probeer zoveel mogelijk Arabische woorden te vervangen door Turkse

Staat er in die hadith ook dat 'Selam vermek' perse in het Arabisch moet? Dacht het niet.
pi_73936160
Waar gaan jullie vooral heen als jullie in Turkije zijn? Of veel verschillende plaatsen? Wat doen jullie in Turkije?
Ik ben een pure Turk.
pi_73936164
Blikje cola is in het Turks kutu cola. Maar ik zeg 'bliki'. .
pi_73936170
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:43 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Dat klopt, maar wanneer ik weet dat ik iets ook in het Turks kan zeggen, dan doe ik dat. Ik probeer zoveel mogelijk Arabische woorden te vervangen door Turkse

Staat er in die hadith ook dat 'Selam vermek' perse in het Arabisch moet? Dacht het niet.
Ik ben daar wel voorzichtig mee. Ik probeer het juist Arabisch te houden. Zal even zoeken naar hadith
pi_73936177
Burakius we missen jouw kinderfoto's. Wil nou wel eens weten hoe een tartaar er dan uitziet.
pi_73936182
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:44 schreef Bilmiyorem het volgende:
Waar gaan jullie vooral heen als jullie in Turkije zijn? Of veel verschillende plaatsen? Wat doen jullie in Turkije?
Meestal 5-6 weken naar mijn woonplaats. Soms gaan we ook een weekje naar een badplaats als Antalya. Maar over het algemeen wordt de vakantie doorgebracht met familie in Adana-Kozan.
pi_73936185
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:44 schreef zarGon het volgende:
Schiet me te binnen. Je heb toch die benzinestation "Nigaz" (spreek uit Niggaz )
pi_73936191
quote:
Istanbul, Bolu, Ankara.
pi_73936200
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:45 schreef Min-e het volgende:
Burakius we missen jouw kinderfoto's. Wil nou wel eens weten hoe een tartaar er dan uitziet.
Je wilt weten hoe een Tatar/Tjetjeen/Yörek/Normaal-Turk ofzo eruit ziet?
pi_73936211
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:44 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik ben daar wel voorzichtig mee. Ik probeer het juist Arabisch te houden. Zal even zoeken naar hadith
Wat bedoel je met voorzichtig?
pi_73936213
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:45 schreef Min-e het volgende:

.
pi_73936222
zarGon ziet eruit als een Tatar
pi_73936224
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:44 schreef zarGon het volgende:
Het is zo irritant als je een woord gebruikt waarvan je denkt dat het goed is. In Turkije ging ik met m'n nicht iets halen, maar de verkoper dacht dat we bij iemand anders hoorden. Wij wilden die man duidelijk maken dat het apart gerekend moest worden, wij zeiden "apart", met een Turkse uitspraak en dachten toen dat het goed was. Ik begrijp nu echt niet hoe we er ooit bij zijn gekomen.

En oja
politieachtervolgingen in Turkije dat ging echt zo fout, ik werd bijna aangereden
Ik ben een pure Turk.
pi_73936232
quote:
Ik probeer altijd één stad te pakken met historie. Vorige keer was dit Bursa bijvoorbeeld. Maar standaard gaan we naar Ankara en Aksaray. Waar ik het liefst ben. In mijn eigen Tataarse dorp
pi_73936242
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:46 schreef zarGon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

.
Ik had toen al rimpels
pi_73936280
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:46 schreef Burakius het volgende:

[..]

Je wilt weten hoe een Tatar/Tjetjeen/Yörek/Normaal-Turk ofzo eruit ziet?
Jij bent toch redelijk trots op je Tatar herkomst? Vraag me af hoe het komt dat je daar zo zeker van bent, het is namelijk heel lastig om dat uit te zoeken in Turkse archieven.

Is het je typische uiterlijk?
pi_73936285
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:45 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Meestal 5-6 weken naar mijn woonplaats. Soms gaan we ook een weekje naar een badplaats als Antalya. Maar over het algemeen wordt de vakantie doorgebracht met familie in Adana-Kozan.
Dit jaar was de laatste badvakantie voor mij, ik verheug me echt op de volgende vakantie. Gewoon Kirsehir en Ankara
Ik ben een pure Turk.
pi_73936287
quote:

[..]

[ afbeelding ]

.
Hahaha omg ik ga stuk hier
pi_73936303
quote:
Wij gaan standaard naar Samsun en Trabzon. En daarna nog verschillende plaatsten (dit jaar naar Ankara en Izmir)
pi_73936306
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:47 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ik probeer altijd één stad te pakken met historie. Vorige keer was dit Bursa bijvoorbeeld. Maar standaard gaan we naar Ankara en Aksaray. Waar ik het liefst ben. In mijn eigen Tataarse dorp
Is er nog een stad met (belangrijke) historie in de buurt van Ankara/Kirsehir?
Ik ben een pure Turk.
pi_73936319
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:49 schreef Min-e het volgende:

[..]

Jij bent toch redelijk trots op je Tatar herkomst? Vraag me af hoe het komt dat je daar zo zeker van bent, het is namelijk heel lastig om dat uit te zoeken in Turkse archieven.

Is het je typische uiterlijk?
Heel simpel. Mijn vader zijn kant is slechts 100 jaar pas in Turkije. Mijn vader zijn dorp weet dus nog hoe het in Turkije is gekomen (dat is een apart verhaal trouwens over de held "karabiber Osman". Het hele dorp is Tataars trouwens. Die vind je nogal veel rond de "tuz gölü". Wij zijn dan wel Kirim-Tatarlar , dus niet te vergelijken met de Kazan-Tataren enzo. Tja het is gewoon 100% zeker En als je mijn oma etc. ziet, dan zie je ook wel het verschil met de "Turkse bevolking".
pi_73936324
quote:

[..]

[ afbeelding ]

.
Rauw dus.
pi_73936353
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:50 schreef Bilmiyorem het volgende:

[..]

Is er nog een stad met (belangrijke) historie in de buurt van Ankara/Kirsehir?
Aksaray heb je begraafplaats waar meer dan 7000 evliya's schijnen begraven te zijn. Verder heb je in Ankara natuurlijk tal van gedoe. Je heb natuurlijk die vallei in de buurt van Aksaray met Byzantijnse dingetjes. Verder ben je in de buurt van Konya op zich. Je heb in Aksaray zelf een moskee gemaakt door Seltsjoeken.Vast wel nog meer
pi_73936395
Meestal doen we gewoon het ene jaar koy het andere jaar strand volgend jaar weer familie dus
pi_73936405
Koy en Yayla vind ik het leukst
pi_73936407
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:51 schreef Burakius het volgende:

[..]

Heel simpel. Mijn vader zijn kant is slechts 100 jaar pas in Turkije. Mijn vader zijn dorp weet dus nog hoe het in Turkije is gekomen (dat is een apart verhaal trouwens over de held "karabiber Osman". Het hele dorp is Tataars trouwens. Die vind je nogal veel rond de "tuz gölü". Wij zijn dan wel Kirim-Tatarlar , dus niet te vergelijken met de Kazan-Tataren enzo. Tja het is gewoon 100% zeker En als je mijn oma etc. ziet, dan zie je ook wel het verschil met de "Turkse bevolking".
Interessant, wij zijn van wit-russen afkomstig. Niet eens altijd moslim geweest. Vroeger was de familie achternaam: Dönük, maw "bekeerd".

En idd veel familieleden zien er best Russisch uit.
pi_73936420
Trouwens de dude die nog hadis wou over selam:

4- (2162) Bana Harmele b. Yahya rivayet etti. (Dedi ki) : Bize İbni Vehb haber verdi. (Dedi ki) : Bana Yûnus, İbni Şihab'dan, o da İbni MU-seyyeb'den naklen haber verdi ki, Ebû HÜreyre şöyle demiş: Resûlüllah (Saüaüahu Aleyhi ve Seltem):

«Müslömanın müsluman üzerindeki hakkı beş haslettir.» buyurdular. H.

Bize Abd b. Humeyd de rivayet etti. (Dedi ki) : Bize Abdurrezzâk haber verdi. (Dedi ki) : Bize Ma'mer, Zührî'den, o da İbnî Müseyyeb'den, o da Ebû Hüreyre'den naklen haber verdi. Ebû HÜreyre şöyle demiş: Resûlüllah (Sallallahü Aleyhi ve Seilem):

«Bir müsluman için din kardeşine vâcib olan beş haslet vardır. Se­lâmı almak, ekstrana teşmît, davete İcabet, hastayı dolaşmak ve cenaze­lerin arkasından gitmek...» buyurdular.

Abdûrrezzâk demiş ki: Ma'mer bu hadîsi Zührî'den mürsel olarak rivayet ederdi. Onu bir defa İbni Müseyyeb'den, o da Ebû Hüreyre'den nakletmiş olmak üzere müsned rivayet etti.

5- (...) Bize Yahya b. Eyyûb ile Kuteybe ve İbni Hucr rivayet et­tiler. (Dediler ki) : Bize İsmail (bu zat îbni Ca'fer'dir), Alâ'dan, o da ba­basından, o da Ebû Hüreyre'den naklen rivayet etti ki, Resûlüllah (Saiiallahü Aleyhi ve Setlem):

«Müslümanın müslüman üzerindeki hakkı altıdır.» buyurmuş. (Ken­disine) :

— Nedir onlar ya Resûlallah? denilmiş :

«Ona rastladığın zaman selâm ver, seni çağırırsa icabet et, senden nasihat dilerse ona nasihat et, aksınr da Allah'a hamdederse ona teşmit et, hastalanırsa onu dolaş, öldüğü vakit de arkasından git.» buyurmuş­lardır.

Bu hadîsin şerhi «Libâs» bahsinde ve bu bahsin başlarında görülmüş­tür. Teşmit yahut tesmit, aksırıp da elhamdülillah diyen kimseye yerha-mükellah demektir. Davete icabetten murad ekseriyetle düğün davetidir. Mâni bulunmamak şartıyle bu davete icabet vâcib derecesinde lüzumludur. Çalgı, oyun ve içki gibi şeyler davete icabete mânidirler. Düğünden baş­ka davetlere icabet müstehabdır. Hasta dolaşmak da aynı hükümdedir. Yalnız hastanın yanında fazla oturmamalıdır. Cenazenin arkasından git­mek vazifesi onun namazını kılmakla sona ererse de, kabrine indirilince-ye kadar yanında bulunmak daha faziletlidir.

Nasîhatm birçok mânâlar ifade eden cemiyetli bir kelime olduğunu evvelce görmüştük. Burada ondan murad öğüttür. Yâni din kardeşin sen­den herhangi bir hususa dair öğüt isterse, kendisine müdahenesiz, yalan­sız olarak doğru dürüst nasihatta bulun, demektir.

7- (...) Bize Ubeydullah b. Muâz rivayet etti. (Dedi ki) : Bana ba­bam rivayet etti. H.

Bana Yahya b. Habib de rivayet etti. (Dedi ki) : Bize Hâlid (yâni İbni Haris) rivayet etti.

Her iki râvi, bize Şu'be rivayet etti, demişlerdir. H.

Bize Muhammed b. Müsennâ ile İbni Beşşâr dahî rivayet ettiler. Lâfz her ikisinindir. (Dediler ki) : Bize Muhammed b. Ca'fer rivayet etti. (De­di ki) : Bize Şu'be rivayet etti. (Dedi ki) : Katâde'yî, Enes'den naklen ri­vayet ederken dinledim. Peygamber (SatlaUahü Aleyhi ve Sellem)'İn ashabı Peygamber (Sallallahü Aleyhi ve Sellem) 'e :

— Ehl-i Kitap hize selâm veriyorlar. Onların selâmını nasıl alalım? diye sormuşlar. (O da) :

«Ve aleyküm deyin!» buyurmuşlar.

En zo heb ik er nog heeel veeel.
pi_73936434
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:55 schreef Min-e het volgende:

[..]

Interessant, wij zijn van wit-russen afkomstig. Niet eens altijd moslim geweest. Vroeger was de familie achternaam: Dönük, maw "bekeerd".

En jij heette eigenlijk Natascha..
Min-e zei het volgende: Als jij een vrouw was geweest, was je echt een slet geweest..
pi_73936442
quote:

[..]

Vet, misschien hebben mijn voorouders wel eens met de jouwe gevochten

Mijn oma zei altijd trouwens dat de Wit-Russen aardige Russen waren, maar de Moskou-Russen wreed. Dacht is wel ff interessant
pi_73936450
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:53 schreef Burakius het volgende:

[..]

Aksaray heb je begraafplaats waar meer dan 7000 evliya's schijnen begraven te zijn. Verder heb je in Ankara natuurlijk tal van gedoe. Je heb natuurlijk die vallei in de buurt van Aksaray met Byzantijnse dingetjes. Verder ben je in de buurt van Konya op zich. Je heb in Aksaray zelf een moskee gemaakt door Seltsjoeken.Vast wel nog meer
Konya zouden we misschien al, maar ik wil ook nog naar het westen voor een vriendin. Mag vast niet, maar zie het dan nog wel. Begraafplaats ga ik gewoon voor familie.
Ik ben een pure Turk.
pi_73936451
Oha. Kun je het kort samenvatten? In de vorige Turken topic heb ik al laten weten dat mijn Turks niet al te best is (Trouwens, ik geloof niet in hadiths, maar toch wil ik weten wat er staat).
pi_73936464
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:57 schreef Bortecinem het volgende:
Oha. Kun je het kort samenvatten? In de vorige Turken topic heb ik al laten weten dat mijn Turks niet al te best is (Trouwens, ik geloof niet in hadiths, maar toch wil ik weten wat er staat).
Kort samengevat:

Geef selam. Het is je recht als Moslim om selam terug te krijgen. Het is het mooiste wat je kunt doen als groet.

(zoiets is natuurlijk niet echt goed samen te vatten. Beste is die hadis maar ontcijferen dan. Zo moeilijk zijn ze toch niet:?)
pi_73936465
Ik vind het dus echt stom dat ik dit soort dingen niet weet..
en daar zal ik waarschijnlijk ook nooit achter komen..

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2009 00:59:49 ]
pi_73936474
quote:

[..]

In Oost-Europa heb je heel veel Turkse stammen wonen
pi_73936480
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:56 schreef ClioSporT het volgende:

[..]

En jij heette eigenlijk Natascha..
Dat je dat zomaar eruit flapt op een openbaar forum!
pi_73936493
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:58 schreef Burakius het volgende:

[..]

Kort samengevat:

Geef selam. Het is je recht als Moslim om selam terug te krijgen. Het is het mooiste wat je kunt doen als groet.

(zoiets is natuurlijk niet echt goed samen te vatten. Beste is die hadis maar ontcijferen dan. Zo moeilijk zijn ze toch niet:?)
Selam, oftewel groet iemand. De Turkse vertaling van Selam is toch niet minder? Het komt op hetzelfde neer, waarom dan perse in het Arabisch?
pi_73936514
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:59 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Selam, oftewel groet iemand. De Turkse vertaling van Selam is toch niet minder? Het komt op hetzelfde neer, waarom dan perse in het Arabisch?
Correcter. Zoals de profeet (vzmh) het heeft gedaan is dé perfecte manier. Maar zoals ik al zei is je intentie alls betekenend natuurlijk
pi_73936524
De profeet sprak alleen maar in het Arabisch, moeten we nu allemaal Arabisch gaan praten?
pi_73936525
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:58 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

In Oost-Europa heb je heel veel Turkse stammen wonen
Jij hebt me nog meer zin laten krijgen in m'n vakantie, ik ga meer opzoek naar m'n afkomst
Ik ben een pure Turk.
pi_73936526
quote:

[..]

Haha, Min-e is dönme.
pi_73936528
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:58 schreef Min-e het volgende:

[..]

Dat je dat zomaar eruit flapt op een openbaar forum!
en eigenlijk ben je van de Russische geheime dienst KGB en bespioneer je Turken op FOK!
pi_73936535
quote:

[..]

[ afbeelding ]

.
pi_73936549
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 00:47 schreef Bortecinem het volgende:
zarGon ziet eruit als een Tatar
Vind ik niet erg. .
pi_73936551
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 01:00 schreef Bortecinem het volgende:
De profeet sprak alleen maar in het Arabisch, moeten we nu allemaal Arabisch gaan praten?
Zou an-sich wel ideaal zijn ja... sterker nog in het Kuraish-dialect als het zou kunnen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')