Zou zo maar kunnen... woensdag, donderdag gaat het snachts al vriezen zag ik. Maar dan loopt de nachtelijke temperaturen zo weer op naar een graadje of 8.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:18 schreef aloa het volgende:
Ik denk dat de winter vroeg gaat beginnen in Nederland. In Scandinavie en Ijsland is de eerste sneeuw al gevallen en dat is vrij vroeg als je het vergelijkt met voorgaande jaren. Ik hoop dat het hier ook zo zal gaan.
Het zijn de temperaturen op 850 Hectopascal dwz ongeveer 1 kilometer hoogte.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:19 schreef horned_reaper het volgende:
Zou ik even wat uitleg mogen bij die leuke kaartjes =
Want de middenlijn geeft aan dat het hier bijna 5 graden gaat vriezen deze week... dat lijkt me toch niet =
En ik neem aan dat deze kaarten voor de nacht gebaseerd zijn = anders zouden we nachtvorst hebben...
Te koude winter, maar geen elfstedentocht.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 17:01 schreef IHVK het volgende:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/10/winter.html#more
Ah we hebben weer een weerwaarzegger.
(die zichzelf Mediameteoroloog noemt)
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:40 schreef IHVK het volgende:
Het is nog iets te ver weg om dat te zeggen trouwens.
Dat was op een zaterdag inderdaad.quote:Op zaterdag 7 november 2009 11:05 schreef Ammi het volgende:
[..]
Ja die rotdag wist ik nog wel, was lekker koud voetballen in de sneeuw.
Piet Paulusmaquote:De voorlopige winterverwachting:
De komende winter verloopt normaal of te koud en we komen weer op schaatsen.
December kan wel eens wisselvallig beginnen. In het tweede deel van december of eind december kan het wel eens winter(s) worden. Tijdens of na de kerst verwacht ik winterweer, mogelijk met sneeuw.
In januari en februari verwacht ik een of twee winterperioden en flink wat vorst. Het worden ook maanden met af en toe overlast.
Dat is pas de zevende keer op rij dat hij dat zegtquote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef aloa het volgende:
Piet Paulusma ziet de winter wel zitten
[..]
Piet Paulusma
Ook al geeft teletekst 704 aan dat het rond Kerst 9 graden wordt met een zuidwestelijke wind, komt Piet aan met: "En wellicht... dat het hier en daar... met de Kerstmis.... nog een beetje.... gaat sneeuwen."quote:Op maandag 9 november 2009 20:48 schreef Ammi het volgende:
[..]
Dat is pas de zevende keer op rij dat hij dat zegt
Oat moarn!quote:Op dinsdag 10 november 2009 01:59 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ook al geeft teletekst 704 aan dat het rond Kerst 9 graden wordt met een zuidwestelijke wind, komt Piet aan met: "En wellicht... dat het hier en daar... met de Kerstmis.... nog een beetje.... gaat sneeuwen."
wat een nietszeggende voorspelling ook.quote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef aloa het volgende:
Piet Paulusma ziet de winter wel zitten
[..]
Piet Paulusma
Piet en baseren?quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:17 schreef IHVK het volgende:
[..]
wat een nietszeggende voorspelling ook.
Waar baseert hij dit op?
Gezellig!quote:Op woensdag 2 december 2009 13:15 schreef aloa het volgende:
Kaartjes voor 16 december. Ziet er koud uit. Het is nog wel ver weg.
zie ook: Winter in Europa (2009/2010) - Sneeuw!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wat is daarmee dan?quote:Op woensdag 2 december 2009 13:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Aloa die kaarten geven de temperatuur op 2 meter hoogte?
Niks, vroeg het me alleen af.quote:
okequote:Op woensdag 2 december 2009 13:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Niks, vroeg het me alleen af.
Omdat wetterzentrale alleen maar tot 13 Dec gaat met de kaarten.quote:
kaarten gaan wel verder dan 13 decemberquote:Op vrijdag 4 december 2009 16:48 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Omdat wetterzentrale alleen maar tot 13 Dec gaat met de kaarten.
En je kunt de kaarten van de wetterzentrale zo gebruiken. Je hoeft ze niet eerst op
photobucket te plaatsen....
Er begint zich nu wel een beetje iets af te tekenen, inderdaad.quote:Op zaterdag 5 december 2009 10:54 schreef IHVK het volgende:
In het koffiedikgebied borrelt de hoop op enige koude op.
Eindelijk leuke pluimen.
Betrouwbaarheid zeer klein natuurlijk.
Waarom zetten ze die blauwe lijn er dan uberhaupt in ?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:04 schreef IHVK het volgende:
Die blauwe lijn staat wel helemaal alleen daar he. Morgen staat ie weer bij +15.
Het is één van de opties.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:08 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Waarom zetten ze die blauwe lijn er dan uberhaupt in ?
Dat snap ik, maar waarom zouden ze die blauwe lijn dan zo asociaal opvallend moeten maken ?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het is één van de opties.
Maar er staan 60 lijntjes in.
De rode is de OPER de blauwe is de CONTROL
En de rest is een lichte verstoring in gebracht.
In het begin lopen alle lijntjes nog gelijk, hoe verder weg, hoe moeilijker voorspelbaar dus dan gaan alle lijtntjes heel erg uit elkaar lopen.
Ja dat weet ik niet meer.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:15 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar waarom zouden ze die blauwe lijn dan zo asociaal opvallend moeten maken ?
Ze zouden die lijn toch ook gewoon groen kunnen maken ?
Volgens mij is deze inval zelfs aan de vroege kant. Meestal stelt het winterweer in december niet veel voor in Nederland. Januari en Februari zijn de echte wintermaanden.quote:Op zondag 6 december 2009 21:13 schreef MissHobje het volgende:
Gaat het een strenge late inval worden wellicht?
Alleen is meestal zo'n late inval voor ons helemaal prut toch?
Nouja spannend dus hehe.
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.quote:Op zondag 6 december 2009 21:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgens mij is deze inval zelfs aan de vroege kant. Meestal stelt het winterweer in december niet veel voor in Nederland. Januari en Februari zijn de echte wintermaanden.
Je bedoelt dat het in Polen en Duitsland moet gaan vriezen. Dat is waar ja, uit die hoek moet de kou wegkomen. Momenteel ligt er nog geen sneeuw in die landen en temperaturen zijn er (nog) boven nul.quote:Op zondag 6 december 2009 21:47 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.
Althans dat gevoel heb ik er dan bij zeg maar.
Maar het winter seizoen zou ons natuurlijk ook enorm kunnen verrassen wie weet
Nou ja het zit meer zo.quote:Op zondag 6 december 2009 21:47 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.
Althans dat gevoel heb ik er dan bij zeg maar.
Maar het winter seizoen zou ons natuurlijk ook enorm kunnen verrassen wie weet
quote:Op maandag 7 december 2009 18:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Oeh, de 06z run was al mooi maar de Oper van de 12z run (van GFS) die nu binnen aan het lopen is, is zowaar nog mooier.
Ben zeeer benieuwd naar het ensemble zometeen.
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?quote:Op maandag 7 december 2009 19:59 schreef aloa het volgende:
GFS ziet er weer meer winters uit.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De hogedruk "vinger" die je wilt zien ten westen van ons komt gewoon helemaal goed uit de verf in deze run. Het is zelfs een sterker opgebouwd breder geval waardoor het meer dan een dunne vinger is. Pquote:Op maandag 7 december 2009 18:35 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
vertel daar eens meer over !
Bovenste kaart zijn bovenluchttemperaturen, om precies te zijn op het hPa 850 vlak.quote:Op maandag 7 december 2009 20:04 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?
De 850 hpa kaartquote:Op maandag 7 december 2009 20:04 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?
quote:De Spanning stijgt: Winter of geen winter in december?
In de 4-weekse verwachtingen – elke vrijdag geanalyseerd en vers ingesproken onder optie 6 van de Weerlijn (0900-9725, optie 6, 55 cent/ min) – was reeds een tijdje een signaal terug te vinden dat ongeveer midden tussen Sinterklaas en Kerst een breekmoment lag, waarbij een situatie zou ontstaan die een opening gaf voor eventuele serieuze kou-inval.
En ook nu we dichterbij komen, bieden de weerkaarten potentie. Sterker nog, een flink aantal berekeningen in de afgelopen dagen op deze plek al aangehaalde pluimgrafiek (klik hier voor deze zogenaamde ‘pluim’ plus bijbehorende uitleg) liet deze maandagochtend voor volgende week winterkoude ontwikkelingen zien.
Voorlopig blijft het voor de winterliefhebbers zeer spannend, want het is zeker geen uitgemaakte zaak. De kans dat het zacht blijft is namelijk zeker net zo groot. De hoofdberekeningen van maandagochtend van het belangrijkste weermodel ECMWF liet bijvoorbeeld juist een veel zachtere ontwikkeling zien.
En zo gaat het maar op en af. En dat komt ook terug in het ‘meezwabberende’ NCEP. De blauwe lijn in de grafiek toont de hoofdberekening van dat (Amerikaanse) weermodel. In de pluim van maandagochtend (afbeelding hiernaast) kwam de echte winterkou uiteindelijk wel ons land in, maar pas bijna tegen de Kerst.
De bij het schrijven van dit verhaal vers binnengekomen 12 utc run van het NCEP gaat iets eerder en veel serieuzer de kou in. Klik voor de laatst binnengekomen professionele NCEP-modelberekeningen hier.
In ieder geval duikt de eerste echte kou eind deze week sowieso vanuit het noorden Oost-Europa binnen, waaronder al snel ook de Balkan. Met temperaturen op circa 1500 meter (eigenlijk hebben we het nu over het 850 hPa drukvlak) tot soms tussen -10 en min -13 graden aan toe en matige, lokaal strenge vorst in de nachten aldaar aan de grond en maxima rond het vriespunt.
Of de winterkou vervolgens ook bij ons ook toeslaat is dus de vraag. Er bestaat een kleine kans dat aanstaand weekeinde al een schampertje laat zien, maar het spannendst is het voor volgende week. Blijf de ontwikkelingen volgen via de gratis weerkaarten!
quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:23 schreef Gijsje het volgende:
Afwachten, in dit soort situaties kan het zo snel allemaal weer veranderen.
Ik zat over de winter te praten in het DASOO-topicquote:Op dinsdag 8 december 2009 22:17 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Die TS ook, he, die weet echt niet wat hij wil.
quote:Op termijn kans op winterweer. Morgen veel regen.
Toen ik ongeveer een week geleden de winterse optie van het Amerikaanse GFS-weermodel (geldend vanaf half december) ter sprake bracht, werd daar in sommige kringen nogal laatdunkend op gereageerd. Op zich vond ik dat best begrijpelijk want alleen de operationele verwachting van ‘de Amerikanen’ oogde uitgesproken koud. Bovendien ben ik er eigenlijk ook geen voorstander van om zo ver vooruit te kijken. Dat ik de ‘Amerikaanse kou’ toch noemde, had te maken met het frequent verschijnen van zeer koude Siberische luchtmassa’s boven het noordwesten van Siberië en het noordoosten van Europees Rusland. Deze ontwikkeling zou op termijn wel eens perspectief kunnen bieden.
Inmiddels zijn we week verder en nu zien we dat ook het toonaangevende Europees weermodel (ECMWF) de winter op de kaart lijkt te gaan zetten. Vooral vanaf midden volgende week is er sprake van een buitengewoon interessante winterse luchtdrukverdeling. Het operationele weermodel van het ECMWF verwacht midden volgende week blokkerende hogedruk bij IJsland en een Scandinavisch laag dat naar Rusland koerst. Aan de achterzijde breidt extreem koude lucht zich vanuit Noord-Rusland naar het zuidwesten uit. Vooralsnog verwacht ik voor onze streken lichte tot matige vorst: in Noord-Rusland zou het afhankelijk van de atmosferische omstandigheden tot zelfs 45 graden vorst kunnen komen.
Jan Visser
quote:Het inzetten van een strakke noordelijke
hoogtestroming op maandag/dinsdag wordt door een overgrote meerderheid
van de EPS ondersteund. Hierbij lijkt de cyclonale invloed steeds vrij
groot te blijven. In de tweede helft van de volgende week zijn er
aanwijzingen dat het koudere weertype standhoudt met mogelijk nog wat
kouder weer. EPS komt met 30-50% kans op minimumtemperaturen beneden -5
graden. Daarbij ook dagelijks 30-50% kans op (winterse) neerslag.
Samenvatting EPS-periode:
60-70% kans op overgang naar een licht wisselvallig, winters weertype
met in de nacht lichte, mogelijk matige, vorst en overdag temperaturen
rond of iets boven het vriespunt.
Guidiance
quote:Winterweer onderweg?
Modelbespreking:
De kaarten voor volgende week zijn nog niet geschud. Er is in ieder geval een kwestie. En deze is: wordt het nu wel of geen winter. Doorgaans hebben we in onze winters maar weinig van deze kwesties, dat is al heel positief.
Barre kou in grote delen van de VS en een kou-uitbraak vanuit het Poolgebied zijn waarschijnlijk de grootste veroorzakers van het wat ongewone drukpatroon wat zich de komende dagen gaat ontwikkelen.
De cruciale vraag is dus: kunnen we winterweer verwachten
volgende week: Laten we eens de drie grootste computerberekeningen
bij langs lopen.
Offenbach: gematigd winters met uitzicht op meer.
Het Duitse Offenbach laat op zaterdag een hogedrukgebied boven de Britse Eilanden zien. De aangevoerde lucht op enige hoogte (1.5 km) koelt al af. De -5 graden grens komt over het oosten van het land te liggen. In de nacht een graadje vorst en niet meer dan dat bij gebrek aan brede opklaringen.
Daarna zien we dat het hogedrukgebied terrein verliest aan een kleine storing dat vanuit Scandinavië afzakt. Deze storing is gevuld met koude lucht en geeft alleen in het kustgebied en dan vooral op maandag enige opwarming doordat de wind dan even van noordoost naar noordwest draait. Maar kan er door deze storing in de nacht naar maandag en maandag overdag wel wat sneeuw vallen.
Dinsdag en woensdag zien we dan extreme kou boven het noordwesten van Rusland waarvan een deel langzaam wat uitlekt naar het midden van Europa.
Hogedruk zien we dan terug boven Scandinavië, IJsland en Groenland. Een uitloper daarvan komt terecht tot over de Balkan waar ze weer een felle veeg van de diepvrieskou mee lijken te krijgen.
De stroming in ons land wordt in deze visie meer zuid tot zuidoost en er wordt vrij koude lucht aangevoerd vanaf het continent. Na maandag wordt het volgens Offenbach dan ook kouder met lichte )0/-5) vorst in de nacht en ochtend en overdag kwikstanden rond het vriespunt. Woensdag zou een wind vanaf zee, dankzij een depressie op de Oceaan het kwik in de thermometers even wat kunnen opstuwen, maar dit lijkt een tijdelijke zaak. Dit lagedrukgebied gaat geleidelijk aan onder regie van zuidelijk georiënteerde hoogtestroming afstevenen naar Frankrijk. De ‘bovenlucht’ blijft koud en in deze visie kunnen actieve storingen vanaf de Oceaan ons niet bereiken. Samenvattend kunnen we spreken van een winters scenario waarbij het in het vanaf het weekend tot wat lichte vorst komt en maandag wat sneeuw of regen. Daarna volgt een droger weertype met lichte en mogelijk matige vorst. Waarbij er verschillen zullen ontstaan tussen het noordoosten- en zuidwesten van het land. Het noordoosten het koudst met de meeste zon, het zuidwesten is milder met wel eens kans op eens een winterse bui.
ECMWF: Na het weekend ijsdagen
Het ECMWF heeft een iets koudere visie. In grote lijnen heeft ook dit model een blokkade van hogedruk boven de Britse Eilanden en staat in nauw contact met een Poolhoog. Tot een echte fusie wil het niet komen, voor de Noorse kust ontstaat maandag een depressie en die komt woensdag afzakken richting de Noordzee.
Dat is goed nieuws voor sneeuwliefhebbers, want de kans op sneeuwbuien neemt vanaf later op dinsdag of woensdag (vooral in de kustgebieden) toe. Dat alles bij kwikstanden die landinwaarts onder het vriespunt lijken te blijven. In het kustgebied mogelijk milder door wind vanaf zee.
In de nachten daarvoor vriest het licht, meest tussen 0- en -5 graden en de nacht naar woensdag zou zelfs gemakkelijk matige vorst opkunnen leveren. Overdag komt de temperatuur vanaf maandag overwegend niet meer boven het vriespunt uit.
In het weekend begint de winterse periode al enig gestalte te krijgen door beduidend lagere temperaturen. Overdag wordt het nog maar 2 (zuidoosten) tot 4 graden en in de nacht naar zondag kans op wat lichte vorst. Ook het ECMWF berekent op zondag ook een zwakke storing die later op de dag en ook op maandag voor wat lichte neerslag (landinwaarts sneeuw) zou kunnen zorgen.
De tweede weekhelft laat het ECMWF een kans op 50 tot 60 procent bestaan voor aanhoudend winterweer, maar houdt dit model ook rekening met de invloed van de storing die op woensdag afzakt vanuit Noorwegen. Een gunstige koers kan uiteindelijk een oostelijke stroming versterken (wanneer het zuidelijk van ons land komt te liggen) maar als het op de Noordzee gaat liggen dobberen wordt de wind aflandig en dus krijgt de Noordzee invloed. De kans op een langere perioden van winterweer houdt dit model voor reëel.
Amerikanen: diepvrieskou
Tenslotte de Amerikaanse rekenbreinen. Ga er maar even goed voor zitten. Ik kan daar vrij kort over zijn. Val alle hier beschreven winterse scenario’s spannen de Amerikanen de kroon. Tot en met het maandag zijn de overeenkomsten met het ECMWF en Offenbach groot.
In deze visie valt er op maandag landinwaarts of in het zuiden nog wat sneeuw. Het kwik komt in het weekend landinwaarts al nauwelijks boven het vriespunt. In de nachten wat lichte vorst. Daarna druipt de zwakke storing snel af en maakt een sterk hogedrukgebied vanaf IJsland-Groenland tot over Scandinavië de dienst uit. Boven Rusland liggen depressie die als trekpaard fungeren en extreme diepvrieskou Europa insturen.
Als dit uitkomt dan zal heel Europa en ook ons land diep in de winter komen te liggen met in de nachten matige en mogelijk strenge vorst. De lucht op 1.5 kilometer koelt af naar 15 tot -18 graden! Bijna nooit vertoont in ons land. Ook overdag lichte en soms matige vorst. Weinig neerslag hoewel het noordelijk kustgebied wel te maken krijgt met sneeuwbuien. Op de hele lange termijn gaat dit model voor een vuile winter met sneeuw.
De conclusie van dit alles kan dan ook bijna niet anders luiden dan de kans op winterweer vanaf het weekend groot is. De details zijn nog niet in te vullen. De vraag van de afgelopen dagen of er volgende week kans is op winterweer maakt plaats voor de vraag: wordt het winters of echt winter? Ik hou u op de hoogte!
Piet Paulusma
Het kan vriezen het kan dooienquote:Op woensdag 9 december 2009 19:47 schreef Ammi het volgende:
Kaarten van gisteren leken op een deceptie uit te draaien maar nu gaan ze weer voor een koude run. Het blijft natuurlijk voorspellen maar de kans dat het nu nog mis gaat wordt steeds kleiner.
Straight Flushquote:
Spreiding na pakweg woensdag is te groot om er enig zinnig woord over te zeggen. Laten we het erop houden dat het winters is vergeleken met wat we nu hebben.quote:
Als je de wind met de sneeuwval combineert zo is het denk ik maar goed dat dat op zondag valt, anders staat heel NL weer vast.quote:Op vrijdag 11 december 2009 23:23 schreef aloa het volgende:
Pluim ziet er goed uit. De oper (rode lijn) ziet de winter wel zitten.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 12 december 2009 10:55 schreef aloa het volgende:
Aan het einde van de week kunnen we schaatsen.![]()
[ afbeelding ]
Mooi verwoord.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Voor mij is gisteren de winter al begonnen. Donderdag was het nog lauw buiten, vrijdag zat de wind ineens in het noordoosten. Het begon bewolkt, maar gedurende de dag kwamen er steeds meer licht plekken in de bewolking, een teken van stijgende luchtdruk! En dan trek de noordoosten wind aan, blad waait uit richtingen waar het normaal nooit vandaan komt. De bewolking trekt steeds meer weg, en de lucht wordt droger en droger. Heerlijk.
Top inderdaad.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
Voor mij is gisteren de winter al begonnen. Donderdag was het nog lauw buiten, vrijdag zat de wind ineens in het noordoosten. Het begon bewolkt, maar gedurende de dag kwamen er steeds meer licht plekken in de bewolking, een teken van stijgende luchtdruk! En dan trek de noordoosten wind aan, blad waait uit richtingen waar het normaal nooit vandaan komt. De bewolking trekt steeds meer weg, en de lucht wordt droger en droger. Heerlijk.
Ja, heerlijk! Fuck november.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
...en de lucht wordt droger en droger. Heerlijk.
Alleen al door jouw beschrijving van het weer krijg ik zin om mijn schaatsen aan te trekkenquote:Op zaterdag 12 december 2009 12:28 schreef Bolkesteijn het volgende:
De wind waait ook uit een heel andere hoek inderdaad.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:49 schreef IHVK het volgende:
[..]
Top inderdaad.
Je ziet het ook aan de buienradar tijdens het weerbericht. Die trekrichting is toch wel even wennen na da afgelopen tijd.
Ik heb liever echte kou dan van die stralingskou. Echte kou komt uit Scandinavie en Rusland, waarbij de dagelijkse gang nagenoeg volledig verdwijnt omdat het alleen maar kouder wordt door de aanstormende (soms letterlijk) vrieskou. Transportkou dus, zoals begin januari 1997.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:04 schreef Blik het volgende:
over die sneeuw ben ik absoluut niet zeker. Ik hoop het natuurlijk wel. Is ook goed voor de kou
Minpunt is wel dat er geen gesloten sneeuwdek is in Oost-Europa.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik heb liever echte kou dan van die stralingskou. Echte kou komt uit Scandinavie en Rusland, waarbij de dagelijkse gang nagenoeg volledig verdwijnt omdat het alleen maar kouder wordt door de aanstormende (soms letterlijk) vrieskou. Transportkou dus, zoals begin januari 1997.
Dat maakt niet zoveel uit, dat is het mooie, de lucht wordt gewoon kouder in een bepaald gebied doordat deze vanuit koude gebieden naar dat gebied wordt getransporteerd.quote:Op zaterdag 12 december 2009 17:16 schreef IHVK het volgende:
Minpunt is wel dat er geen gesloten sneeuwdek is in Oost-Europa.
Ik herinner mij anders nog de drie vormen van warmte transport: geleiding, stroming, en straling. Het is in de noordelijke gebieden ook gewoon kouder omdat de uitstraling naar de ruimte gelijk is, maar de inkomende straling van de zon is veel kleiner. Het is dus niet zo dat het kouder is op de Noordpool omdat er sneeuw ligt. Die sneeuw ligt er omdat het er koud is.quote:En uiteindelijk is alle kou stralingskou he.
Zo zeg, dat ziet er goed uit.quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:11 schreef aloa het volgende:
Met de kou in Rusland zit het wel goed.
Nu moet het nog onze kant opkomen.
[ afbeelding ]
Tering, -39quote:Op zaterdag 12 december 2009 19:11 schreef aloa het volgende:
Met de kou in Rusland zit het wel goed.
Nu moet het nog onze kant opkomen.
[ afbeelding ]
Het is elk jaar weer hetzelfde probleem ja.quote:Op zaterdag 12 december 2009 23:34 schreef Snowsquall het volgende:
Das natuurlijk leuk.....maar het is ieder jaar vreselijk koud in Russia![]()
Het grote en enige jaarlijkse probleem is dus dat de kou deze kant op moet komen
Het is ook wel een beetje raar als die lucht deze kant op zou komen met onze standaard westcirculatie, maar als die wd eens een tijd flink in het oosten blijft moet er toch iets te doen zijquote:Op zaterdag 12 december 2009 23:34 schreef Snowsquall het volgende:
Das natuurlijk leuk.....maar het is ieder jaar vreselijk koud in Russia![]()
Het grote en enige jaarlijkse probleem is dus dat de kou deze kant op moet komen
Veel sneeuw ligt er volgens mij niet. Bekijk de webcam beelden: http://www.checkcams.com/belgium/ardennenquote:Op zondag 13 december 2009 11:10 schreef Zenschaatser het volgende:
Het heeft vannacht gesneeuwd in de Ardennen, dus ik denk dat ik zo mijn autootje pak om de sneeuw op te zoeken! Heeft iemand nog goede tips voor waar ik het beste kan wandelen/langlaufen in de Ardennen aangezien ik daar niet zo heel bekend ben?
Dat ziet er alvast goed uit.......quote:Op zondag 13 december 2009 11:20 schreef basst2005 het volgende:
[..]
Veel sneeuw ligt er volgens mij niet. Bekijk de webcam beelden: http://www.checkcams.com/belgium/ardennen
Nogal onzinnige verwachting.quote:Op zondag 13 december 2009 12:35 schreef leroytje het volgende:
Iedereen krijgt het te kwaad, omdat het er beroerd uit zou zien. Kijk wat weeronline zegt!:
[ link | afbeelding ]
Dat zou mooi zijn!
Ik snap dat het een foutje is, maar ziet er toch leuk uitquote:Op zondag 13 december 2009 13:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Nogal onzinnige verwachting.Kijk wat ze rond kerst zeggen, een zuiden wind, zwaar bewolkt en toch een dagelijkse gang van 11 tot 12 graden. Dat kan alleen bij helder weer.
helemaal mee eens. Dat echt lekkere wintergevoel.quote:Op zondag 13 december 2009 18:48 schreef Lavenderr het volgende:
Je merkt het ook echt. Deze kou voelt heel anders aan dan de kou van vorige week, met die regen erbij. Dit is een lékkere kou. Ik verheug me op sneeuw en ijs, rode wangen en tintelende vingers bij thuiskomst
Mooi zeg, je foto's!quote:Op zondag 13 december 2009 18:51 schreef Zenschaatser het volgende:
[..]
helemaal mee eens. Dat echt lekkere wintergevoel.
Volgens Piet krijgen we elk jaar een witte Kerstquote:Op zondag 13 december 2009 20:50 schreef Otis2.0 het volgende:
Volgens Piet deze week sneeuw en wellicht natuurijs.
Mwoah, koud wil ik het niet noemen. De kinderen hebben vanmiddag heerlijk lopen voetballen zonder mutsen en handschoenen, dus het was heerlijk weer. Maar niet echt koud. In Amsterdam dan in ieder gevalquote:Op zondag 13 december 2009 19:38 schreef ouderejongere het volgende:
Het was vandaag koud, maar heerlijk weer
Ik heb vanmiddag een uurtje gefietst en ik ga zometeen even mijn auto droogrijden.
Ik ook. Er is bijna niets mooier dan op een slootje tussen de weilanden schaatsen en alleen het geluid van je schaatsen horen en het af en toe kraken van het ijs.quote:Op zondag 13 december 2009 21:39 schreef JohnLocke het volgende:
Ik hoop dat het weer net zo'n winter wordt als vorig jaar, maar dan langer. Heerlijk was dat.
ik hoop op een winter als 1985, wat had ik het koud toenquote:Op zondag 13 december 2009 21:39 schreef JohnLocke het volgende:
Ik hoop dat het weer net zo'n winter wordt als vorig jaar, maar dan langer. Heerlijk was dat.
Ik was te jong om me dat te herinneren, maar ik heb de foto's nog.quote:Op zondag 13 december 2009 21:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik hoop op een winter als 1985, wat had ik het koud toen
Dat weet ik niet meer toen werd ik net 2quote:Op zondag 13 december 2009 21:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
ik heb nog filmbeelden van mijzelf in 79 in de sneeuw, toen was ik 4. In 85 fietste ik zelf door de kou.quote:Op zondag 13 december 2009 21:50 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Ik was te jong om me dat te herinneren, maar ik heb de foto's nog.
1996 en 1997 waren toch ook van die koude winters?quote:Op zondag 13 december 2009 21:48 schreef Againzender het volgende:
In 1996 heb ik nog geschaatst op de Schelde.quote:Op maandag 14 december 2009 04:19 schreef svann het volgende:
[..]
1996 en 1997 waren toch ook van die koude winters?
Toen konden we hier in Leiden zelfs schaatsen op de Rijn.
Ja, die bewolking moet weg. Heldere lucht moeten we hebben.quote:Op maandag 14 december 2009 14:13 schreef IHVK het volgende:
Hier (omg Rotterdam) -1.
Maar nog steeds potdicht dus het zal niet echt opwarmen denk ik.
Die bewolking moet vannacht wel weg.
Hier in zwolle is het al helder!quote:Op maandag 14 december 2009 14:15 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, die bewolking moet weg. Heldere lucht moeten we hebben.
79 lijkt me ook wel wat.quote:Op zondag 13 december 2009 21:48 schreef Againzender het volgende:
[..]
ja, dat was me er eentjequote:
Kan het me ook nog heel goed herinneren.quote:Op maandag 14 december 2009 21:43 schreef Againzender het volgende:
[..]
ja, dat was me er eentjeWas toen vier, maar kan mij nog bergen sneeuw en ijzel herinneren. Gelukkig heeft mijn vader dat destijds ook op film vastgelegd
Toen leren schaatsen op straat met friese doorlopersquote:Op maandag 14 december 2009 23:18 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Kan het me ook nog heel goed herinneren.
Op de fiets naar school door de regen...later ijzel...... en 's middags door een pak sneeuw naar huis.
In zuidwest-Nederland (station Woensdrecht) zelfs -9,2 een paar uur geleden!quote:Op dinsdag 15 december 2009 09:20 schreef Falco het volgende:
-8 in Enschede. De winter is nu echt begonnen... Brrr!
Er zijn altijd weer van die lamlullen die dan iets erop/in moeten gooien.quote:Op dinsdag 15 december 2009 11:06 schreef Giem het volgende:
Zwolle ook al de sloten dicht gevroren! ziet er al goed uit
Ja en schaatsen wil niet meer.. dat is dan bakstenen en takken ontwijken gewordenquote:Op dinsdag 15 december 2009 11:57 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Er zijn altijd weer van die lamlullen die dan iets erop/in moeten gooien.
En dan kun je nog langer wachten voordat je het ijs op kan.
De metro heeft toch geen last van sneeuw?quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:02 schreef Otis2.0 het volgende:
Ik moet verdomme donderdagochtend met de bus en de metro omdat ik om 9:00 tentamen heb.
Het OV zit meestal wel stampvol als het een beetje regent of sneeuwt. En als je dan al op een drukke lijn zit in de spits is het sardientje spelen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:28 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
De metro heeft toch geen last van sneeuw?
Genoeg plaatsen waarop de metro buiten is. En de GVB kennende gaat dat wel weer mis.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:28 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
De metro heeft toch geen last van sneeuw?
Oh ja, dat is wel zwaar vervelend, ja. Heb ik met de tram ook last van, al die studentjes die mijn ziplaats in beslag nemenquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:30 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Het OV zit meestal wel stampvol als het een beetje regent of sneeuwt. En als je dan al op een drukke lijn zit in de spits is het sardientje spelen.
Pak de fietsquote:Op dinsdag 15 december 2009 16:31 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Genoeg plaatsen waarop de metro buiten is. En de GVB kennende gaat dat wel weer mis.
Dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 15 december 2009 16:34 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Is toch goed voor je gespierde lijf?
De max temp in Eelde was vandaag volgens mij -1.1 of -1.2quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:02 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Gisteren een ijsdag voor de Bilt, vandaag niet. Überhaupt bijna nergens. Alleen het uiterste noordoosten beleefde een ijsdag.
Weet niet wat het maximum voor 't station in Eelde was (zal wellicht -1 zijn geworden), maar om 16.30 was het er alweer -4,2.
[ afbeelding ]
Nice, ik zit met Kerst in Noorwegenquote:Op dinsdag 15 december 2009 18:47 schreef AKnynke het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo is het hier op dit moment. Erg mooi. Het allermooiste aan sneeuw vind ik dat de wereld zo stil wordt. Fietsen is daarentegen wel kut!
Het blijft trouwens maar sneeuwen, erg tof!
Heerlijk hoor, fiets elke dag naar mijn werk via Vondelpark, lekker hoorquote:
K heb hier vanmorgen dikke lol gehad voor het raam, veel fietsers gingen onderuit...Vervolgens zelf op de fiets richting station gestapt, geen probleem gehad. Wel de heuvel even afgelopen, want onderaan de heuvel te moeten remmen in de sneeuw leek me geen goed plan.quote:Op dinsdag 15 december 2009 20:47 schreef Againzender het volgende:
[..]
Heerlijk hoor, fiets elke dag naar mijn werk via Vondelpark, lekker hoorEigenlijk stap ik altijd op de fiets, ookal vriest het 15 graden.
Maar gladheid, dat is echt ruk op de fiets, dus dat wordt ff uitkijken morgen.
klopt, die rust iddquote:Op dinsdag 15 december 2009 20:55 schreef kepler het volgende:
Sneeuw in een grote stad is echt tof.
Was vorige winter in London toen er 30 cm sneeuw was gevallenAl het OV lag plat, en het was superrustig in de stad. De sneeuw dempt ook nog eens al het geluid, genieten dus!
Mja ik moet van Purmerend naar de omgeving van 't AMC. Dat gaat me iets te verquote:Op dinsdag 15 december 2009 20:47 schreef Againzender het volgende:
[..]
Heerlijk hoor, fiets elke dag naar mijn werk via Vondelpark, lekker hoorEigenlijk stap ik altijd op de fiets, ookal vriest het 15 graden.
Maar gladheid, dat is echt ruk op de fiets, dus dat wordt ff uitkijken morgen.
BAAS!quote:Op dinsdag 15 december 2009 22:24 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Mja ik moet van Purmerend naar de omgeving van 't AMC. Dat gaat me iets te ver.
Volgende week dinsdag 34 kilo/vierkante cm sneeuw?quote:
Ik betwijfel het als ik de kaart geef zoals MSN het doet voor de 10daagse termijnquote:Op woensdag 16 december 2009 00:11 schreef Ammi het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren, wordt na dinsdag helaas weer zachter.
Dat zegt nog niks, gisteren leek het vanaf zondag alweer zachter te worden en dat is nu al verlengd naar dinsdag, dus alles kan nogquote:Op woensdag 16 december 2009 00:11 schreef Ammi het volgende:
[..]
Dat zie ik niet gebeuren, wordt na dinsdag helaas weer zachter.
We hebben de tijdquote:Op woensdag 16 december 2009 23:16 schreef WEST het volgende:
die sneeuw front van vandaag die gaat maar tergend langzaam naar het zuiden toe.
Volgens de voorspelling op buienradar zal het om 1:15 in de kop van overijssel pas sneeuwen
als dat in Brabant is dan is de sneeuw verdamp in regenquote:
Moet je nu eens kijkenquote:Op donderdag 17 december 2009 07:38 schreef Blik het volgende:
Utrecht heeft zo'n 3 cm sneeuw. Het is alweer opgehouden met sneeuwen.
Helaasquote:Op woensdag 16 december 2009 23:25 schreef WEST het volgende:
[..]
als dat in Brabant is dan is de sneeuw verdamp in regen
hier in de achtertuin 20cmquote:
En we zijn nog niet eens op de helft.quote:Op donderdag 17 december 2009 20:09 schreef IHVK het volgende:
Toch wel een mooie winter geworden voorlopig.
We zitten pas op 1/6e eigenlijk.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:17 schreef aloa het volgende:
[..]
En we zijn nog niet eens op de helft.
Ik reken altijd vanaf 1 december. Meteorologisch gezien zijn december, januari en februari de wintermaanden.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:18 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
We zitten pas op 1/6e eigenlijk.
Astrologisch gezien is het zelfs nog herfst.
0.0 cm sneeuw in Venlo... Das pas mooi.......NOT!quote:Op donderdag 17 december 2009 20:09 schreef IHVK het volgende:
Toch wel een mooie winter geworden voorlopig.
I know.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:24 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik reken altijd vanaf 1 december. Meteorologisch gezien zijn december, januari en februari de wintermaanden.
Astronomisch heet dat, astrologen zijn mensen die zich met horoscopen bezig houden.quote:Op donderdag 17 december 2009 21:18 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Astrologisch gezien is het zelfs nog herfst.
quote:Op donderdag 17 december 2009 23:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Astronomisch heet dat, astrologen zijn mensen die zich met horoscopen bezig houden.
quote:Modelbeoordeling en onzekerheden:
Sneeuwkansen blijven de komende dagen groot, worden pas later in de
nieuwe week kleiner. Tegen die tijd zien we in de temperatuurpluim een
licht stijgende trend tevoorschijn komen. Echt van harte gaat dat nog
niet en vlak voor de Kerst zien we zelfs weer een dipje in de
temperatuur tevoorschijn komen. De dooi lijkt dus vooralsnog niet door
te zetten. Ook voor de EPS-periode is er een bijna 50% kans op het
handhaven van de situatie met winterse neerslag en lichte vorst
gedurende de nacht, dan wel een 50% kans op een doorbraak van lucht met
een meer maritieme oorsprong.
Toelichting bij aanpassingen in tabel:
geen. behalve dag 1
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig winterweer, met nu en dan (natte)sneeuw en mogelijk ook
ijzel. De dagtemperatuur stijgt iets, maar 's nachts blijft het meest
licht vriezen.
Samenvatting EPS-periode:
Onzeker met een gelijke kans op: Het aanhouden van het licht vriezende
weer met nu en dan winterse neerslag, dan wel een iets zachter weertype
met nu en dan regen.
ja dan ben ik ook een daggie vrijquote:Op zaterdag 19 december 2009 13:21 schreef WEST het volgende:
laat het zondag maar flink sneeuwen zodat de wegen maandagmorgen onbegaanbaar zijn.
Lijkt mij erg gaaf als het een keer een dusdanig dik pak sneeuw ligt dat alles stil valt.quote:Op zaterdag 19 december 2009 13:21 schreef WEST het volgende:
laat het zondag maar flink sneeuwen zodat de wegen maandagmorgen onbegaanbaar zijn.
Idd een goed jaar. Alleen viel mijn vakantietrip in wat matig zomerweer, maar dat drukte de pret nietquote:Op zaterdag 19 december 2009 19:38 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Lijkt mij erg gaaf als het een keer een dusdanig dik pak sneeuw ligt dat alles stil valt.
HAMSTEREN!!!!!!!!!
Qua weer is 2009 helemaal top, een mooie lange zomer en een echte winterHeerlijk
De verwachting is dat er morgen winterse neerslag komt. Maar in welke vorm hangt nogal af van de temperatuur. De voorspellingen geven wel sneeuw aan, dus dan kan het nog een 'echte witte kerst' worden.quote:Op woensdag 23 december 2009 20:46 schreef ouderejongere het volgende:
Krijgen we eigenlijk nog wel een 'witte kerst'? Ik vind restsneeuw zoals we nu hebben niet echt wit meer. Op velden ligt nog sneeuw, maar de wegen zijn schoon. Ook op bomen, straatmeubilair en de meeste daken ligt geen sneeuw meer. Dit soort sneeuw is ook niet echt mooi.
Een stuk kouder zelfs dan de vorige. -10 in de Biltquote:Op woensdag 23 december 2009 21:36 schreef aloa het volgende:
Pluim ziet er weer koud uit.
[ afbeelding ]
beter zelfsquote:Op woensdag 23 december 2009 22:57 schreef Gnarp het volgende:
Zal je straks zien dat tijdens kerst alle sneeuw weggesmolten is en dat het dan na kerst weer gaat sneeuwen
quote:ANWB: vanavond niet de weg op
De ANWB adviseert automobilisten om vanavond, op kerstavond, niet de weg op te gaan tussen 21:00 en 9:00 morgenochtend
De bond doet dat nadat het KNMI donderdagochtend al een voorwaarschuwing gaf voor gladheid op de Nederlandse wegen.
In de loop van de avond neemt vanuit het zuiden de kans op ijzel sterk toe. De ijzel breidt zich daarna snel over grote delen van het land uit en in het westen van het land kan ook enige tijd (natte) sneeuw vallen. Op veel plaatsen kan het daardoor gevaarlijk glad worden
Ik denk dat de sneeuw wel blijft liggen hoor tijdens de Kerst. Hier dooit het op dit moment niet, en er ligt nog zóveel sneeuw! Heb dus goede hoop dat we een witte Kerst hebben.quote:Op woensdag 23 december 2009 22:57 schreef Gnarp het volgende:
Zal je straks zien dat tijdens kerst alle sneeuw weggesmolten is en dat het dan na kerst weer gaat sneeuwen
Das mooi kutquote:
Ja nondeju ik ga de nachtdienst in dus 2x door die ellende.. againquote:Op donderdag 24 december 2009 11:30 schreef Frutsel het volgende:
KNMI: Voorwaarschuwing extreem weer: IJzel op komst
Het zal wit of gedeeltelijk wit blijven, maar dinsdag ging het opeens zo hard dooien dat ik dacht dat vandaag alles al weg zou zijn.quote:Op donderdag 24 december 2009 11:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat de sneeuw wel blijft liggen hoor tijdens de Kerst. Hier dooit het op dit moment niet, en er ligt nog zóveel sneeuw! Heb dus goede hoop dat we een witte Kerst hebben.
Er wordt preventief gestrooid op dit moment. Wat eerder van huis gaan kan nooit kwaad, al is het maar omdat het veel ontspannender rijdt.quote:Op donderdag 24 december 2009 13:54 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ja nondeju ik ga de nachtdienst in dus 2x door die ellende.. again
Dat wordt dus weer 20 a 30 als ik de waarschuwingen moet geloven.
Volgens de defintie van het KNMI moet het niet voor heel Nederland gelden, maar voor De Biltquote:Op zaterdag 26 december 2009 12:15 schreef ouderejongere het volgende:
Geen witte kerst dus, daarvoor moet op beide kerstdagen in heel Nederland een gesloten pak sneeuw liggen. Hier is alles al weg
Oja, je hebt gelijk. Ik (en driekwart van NL) had een paar jaar geleden echt een witte kerst, maar toen vond het KNMI dat het geen witte kerst was.quote:Op zaterdag 26 december 2009 12:45 schreef Againzender het volgende:
[..]
Volgens de defintie van het KNMI moet het niet voor heel Nederland gelden, maar voor De Bilt
Maar hier is ook alles vrijwel weg, heb niet echt het gevoel van een witte kerst. Hoewel de aanloop naar kerst prachtig was met al die sneeuw, en gisterenochtend ook nog ontbeten met grote vlokken die naar beneden kwamen
Op de lange termijn lijkt het ietsje kouder te worden. Geen gigantische vorst, maar gelukkig geen 10 graden boven nul zoals we wel vaak zagen de laatste jaren.
waar kun je deze afbeelding op de knmi site zien?quote:Op zaterdag 19 december 2009 12:13 schreef aloa het volgende:
Kansverdeling van de temperatuur.
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 26 december 2009 22:55 schreef aloa het volgende:
Pluim blijft er goed uit zien.
Dinsdag/woensdag grote kans op sneeuw.
[ afbeelding ]
Geen sneeuw wel vorst.quote:Op maandag 28 december 2009 12:31 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Van mij mag er weer een flink pak sneeuw vallen. Heerlijk dat echte winterse weer
http://www.knmi.nl/waarsc(...)gen/extra/pluim.htmlquote:Op maandag 28 december 2009 12:27 schreef WEST het volgende:
[..]
waar kun je deze afbeelding op de knmi site zien?
quote:
ja die weet ik zo onderhand wel. Maar die kansverdeling van kou warmquote:Op maandag 28 december 2009 19:58 schreef aloa het volgende:
[..]
http://www.knmi.nl/waarsc(...)gen/extra/pluim.html
[ afbeelding ]
http://www.knmi.nl/exp/pluim/kansv_ext.htmlquote:Op maandag 28 december 2009 20:40 schreef WEST het volgende:
[..]
ja die weet ik zo onderhand wel. Maar die kansverdeling van kou warm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |