Zou zo maar kunnen... woensdag, donderdag gaat het snachts al vriezen zag ik. Maar dan loopt de nachtelijke temperaturen zo weer op naar een graadje of 8.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 23:18 schreef aloa het volgende:
Ik denk dat de winter vroeg gaat beginnen in Nederland. In Scandinavie en Ijsland is de eerste sneeuw al gevallen en dat is vrij vroeg als je het vergelijkt met voorgaande jaren. Ik hoop dat het hier ook zo zal gaan.
Het zijn de temperaturen op 850 Hectopascal dwz ongeveer 1 kilometer hoogte.quote:Op maandag 12 oktober 2009 22:19 schreef horned_reaper het volgende:
Zou ik even wat uitleg mogen bij die leuke kaartjes =
Want de middenlijn geeft aan dat het hier bijna 5 graden gaat vriezen deze week... dat lijkt me toch niet =
En ik neem aan dat deze kaarten voor de nacht gebaseerd zijn = anders zouden we nachtvorst hebben...
Te koude winter, maar geen elfstedentocht.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 17:01 schreef IHVK het volgende:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2009/10/winter.html#more
Ah we hebben weer een weerwaarzegger.
(die zichzelf Mediameteoroloog noemt)
Daar heb je gelijk in.quote:Op vrijdag 23 oktober 2009 09:40 schreef IHVK het volgende:
Het is nog iets te ver weg om dat te zeggen trouwens.
Dat was op een zaterdag inderdaad.quote:Op zaterdag 7 november 2009 11:05 schreef Ammi het volgende:
[..]
Ja die rotdag wist ik nog wel, was lekker koud voetballen in de sneeuw.
Piet Paulusmaquote:De voorlopige winterverwachting:
De komende winter verloopt normaal of te koud en we komen weer op schaatsen.
December kan wel eens wisselvallig beginnen. In het tweede deel van december of eind december kan het wel eens winter(s) worden. Tijdens of na de kerst verwacht ik winterweer, mogelijk met sneeuw.
In januari en februari verwacht ik een of twee winterperioden en flink wat vorst. Het worden ook maanden met af en toe overlast.
Dat is pas de zevende keer op rij dat hij dat zegtquote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef aloa het volgende:
Piet Paulusma ziet de winter wel zitten
[..]
Piet Paulusma
Ook al geeft teletekst 704 aan dat het rond Kerst 9 graden wordt met een zuidwestelijke wind, komt Piet aan met: "En wellicht... dat het hier en daar... met de Kerstmis.... nog een beetje.... gaat sneeuwen."quote:Op maandag 9 november 2009 20:48 schreef Ammi het volgende:
[..]
Dat is pas de zevende keer op rij dat hij dat zegt
Oat moarn!quote:Op dinsdag 10 november 2009 01:59 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Ook al geeft teletekst 704 aan dat het rond Kerst 9 graden wordt met een zuidwestelijke wind, komt Piet aan met: "En wellicht... dat het hier en daar... met de Kerstmis.... nog een beetje.... gaat sneeuwen."
wat een nietszeggende voorspelling ook.quote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef aloa het volgende:
Piet Paulusma ziet de winter wel zitten
[..]
Piet Paulusma
Piet en baseren?quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:17 schreef IHVK het volgende:
[..]
wat een nietszeggende voorspelling ook.
Waar baseert hij dit op?
Gezellig!quote:Op woensdag 2 december 2009 13:15 schreef aloa het volgende:
Kaartjes voor 16 december. Ziet er koud uit. Het is nog wel ver weg.
zie ook: Winter in Europa (2009/2010) - Sneeuw!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, wat is daarmee dan?quote:Op woensdag 2 december 2009 13:21 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Aloa die kaarten geven de temperatuur op 2 meter hoogte?
Niks, vroeg het me alleen af.quote:
okequote:Op woensdag 2 december 2009 13:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Niks, vroeg het me alleen af.
Omdat wetterzentrale alleen maar tot 13 Dec gaat met de kaarten.quote:
kaarten gaan wel verder dan 13 decemberquote:Op vrijdag 4 december 2009 16:48 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Omdat wetterzentrale alleen maar tot 13 Dec gaat met de kaarten.
En je kunt de kaarten van de wetterzentrale zo gebruiken. Je hoeft ze niet eerst op
photobucket te plaatsen....
Er begint zich nu wel een beetje iets af te tekenen, inderdaad.quote:Op zaterdag 5 december 2009 10:54 schreef IHVK het volgende:
In het koffiedikgebied borrelt de hoop op enige koude op.
Eindelijk leuke pluimen.
Betrouwbaarheid zeer klein natuurlijk.
Waarom zetten ze die blauwe lijn er dan uberhaupt in ?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:04 schreef IHVK het volgende:
Die blauwe lijn staat wel helemaal alleen daar he. Morgen staat ie weer bij +15.
Het is één van de opties.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:08 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Waarom zetten ze die blauwe lijn er dan uberhaupt in ?
Dat snap ik, maar waarom zouden ze die blauwe lijn dan zo asociaal opvallend moeten maken ?quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Het is één van de opties.
Maar er staan 60 lijntjes in.
De rode is de OPER de blauwe is de CONTROL
En de rest is een lichte verstoring in gebracht.
In het begin lopen alle lijntjes nog gelijk, hoe verder weg, hoe moeilijker voorspelbaar dus dan gaan alle lijtntjes heel erg uit elkaar lopen.
Ja dat weet ik niet meer.quote:Op zaterdag 5 december 2009 12:15 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar waarom zouden ze die blauwe lijn dan zo asociaal opvallend moeten maken ?
Ze zouden die lijn toch ook gewoon groen kunnen maken ?
Volgens mij is deze inval zelfs aan de vroege kant. Meestal stelt het winterweer in december niet veel voor in Nederland. Januari en Februari zijn de echte wintermaanden.quote:Op zondag 6 december 2009 21:13 schreef MissHobje het volgende:
Gaat het een strenge late inval worden wellicht?
Alleen is meestal zo'n late inval voor ons helemaal prut toch?
Nouja spannend dus hehe.
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.quote:Op zondag 6 december 2009 21:36 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgens mij is deze inval zelfs aan de vroege kant. Meestal stelt het winterweer in december niet veel voor in Nederland. Januari en Februari zijn de echte wintermaanden.
Je bedoelt dat het in Polen en Duitsland moet gaan vriezen. Dat is waar ja, uit die hoek moet de kou wegkomen. Momenteel ligt er nog geen sneeuw in die landen en temperaturen zijn er (nog) boven nul.quote:Op zondag 6 december 2009 21:47 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.
Althans dat gevoel heb ik er dan bij zeg maar.
Maar het winter seizoen zou ons natuurlijk ook enorm kunnen verrassen wie weet
Nou ja het zit meer zo.quote:Op zondag 6 december 2009 21:47 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk mee het diepvries effect in europa waar wij dan normaal gesproken een winter door krijgen, hoe later dat begint hoe slechter het er voor Nl uitziet was het meestal dacht ik.
Althans dat gevoel heb ik er dan bij zeg maar.
Maar het winter seizoen zou ons natuurlijk ook enorm kunnen verrassen wie weet
quote:Op maandag 7 december 2009 18:06 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
Oeh, de 06z run was al mooi maar de Oper van de 12z run (van GFS) die nu binnen aan het lopen is, is zowaar nog mooier.
Ben zeeer benieuwd naar het ensemble zometeen.
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?quote:Op maandag 7 december 2009 19:59 schreef aloa het volgende:
GFS ziet er weer meer winters uit.![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De hogedruk "vinger" die je wilt zien ten westen van ons komt gewoon helemaal goed uit de verf in deze run. Het is zelfs een sterker opgebouwd breder geval waardoor het meer dan een dunne vinger is. Pquote:Op maandag 7 december 2009 18:35 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
vertel daar eens meer over !
Bovenste kaart zijn bovenluchttemperaturen, om precies te zijn op het hPa 850 vlak.quote:Op maandag 7 december 2009 20:04 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?
De 850 hpa kaartquote:Op maandag 7 december 2009 20:04 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Wat betekend het bovenste kaartje nu precies ? want volgens de temperatuurkaart op 2m hoogte zal het niet kouder worden dan -5.... maar de grote bovenste kaart voorspelt temperaturen dik in de -10 ?
quote:De Spanning stijgt: Winter of geen winter in december?
In de 4-weekse verwachtingen – elke vrijdag geanalyseerd en vers ingesproken onder optie 6 van de Weerlijn (0900-9725, optie 6, 55 cent/ min) – was reeds een tijdje een signaal terug te vinden dat ongeveer midden tussen Sinterklaas en Kerst een breekmoment lag, waarbij een situatie zou ontstaan die een opening gaf voor eventuele serieuze kou-inval.
En ook nu we dichterbij komen, bieden de weerkaarten potentie. Sterker nog, een flink aantal berekeningen in de afgelopen dagen op deze plek al aangehaalde pluimgrafiek (klik hier voor deze zogenaamde ‘pluim’ plus bijbehorende uitleg) liet deze maandagochtend voor volgende week winterkoude ontwikkelingen zien.
Voorlopig blijft het voor de winterliefhebbers zeer spannend, want het is zeker geen uitgemaakte zaak. De kans dat het zacht blijft is namelijk zeker net zo groot. De hoofdberekeningen van maandagochtend van het belangrijkste weermodel ECMWF liet bijvoorbeeld juist een veel zachtere ontwikkeling zien.
En zo gaat het maar op en af. En dat komt ook terug in het ‘meezwabberende’ NCEP. De blauwe lijn in de grafiek toont de hoofdberekening van dat (Amerikaanse) weermodel. In de pluim van maandagochtend (afbeelding hiernaast) kwam de echte winterkou uiteindelijk wel ons land in, maar pas bijna tegen de Kerst.
De bij het schrijven van dit verhaal vers binnengekomen 12 utc run van het NCEP gaat iets eerder en veel serieuzer de kou in. Klik voor de laatst binnengekomen professionele NCEP-modelberekeningen hier.
In ieder geval duikt de eerste echte kou eind deze week sowieso vanuit het noorden Oost-Europa binnen, waaronder al snel ook de Balkan. Met temperaturen op circa 1500 meter (eigenlijk hebben we het nu over het 850 hPa drukvlak) tot soms tussen -10 en min -13 graden aan toe en matige, lokaal strenge vorst in de nachten aldaar aan de grond en maxima rond het vriespunt.
Of de winterkou vervolgens ook bij ons ook toeslaat is dus de vraag. Er bestaat een kleine kans dat aanstaand weekeinde al een schampertje laat zien, maar het spannendst is het voor volgende week. Blijf de ontwikkelingen volgen via de gratis weerkaarten!
quote:Op dinsdag 8 december 2009 16:23 schreef Gijsje het volgende:
Afwachten, in dit soort situaties kan het zo snel allemaal weer veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |