abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 25 september 2009 @ 09:07:27 #1
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73091806
Wat gaan we doen?

Omdat de photoshop regels al een poosje bekend zijn en deze ook toegepast gaan worden in de lopende foto-wedstrijden, zullen er vast genoeg mensen zijn die hun foto's willen bewerken maar niet weten hoe. Al je vragen op het gebied vanfotobewerking kun je dan ook hier kwijt

Er loopt toch al zo'n reeks in DIG?

Dat klopt. Alleen die reeks bevat een wijd scala aan vragen over Photoshop, waarvan fotobewerking maar een kleiner gedeelte omvat. Deze vragen en problemen willen we nu thuis brengen in FOT. Het forum heeft niet voor niets, "beeldbewerking" in zijn omschrijving staan .

Wat kan ik hier dan in kwijt?

Heel simpel- Al je vragen aangaande het bewerken van fotomateriaal kun je hier stellen. Voor technische vragen over het gebruik van Photoshop (of ander bewerkingsprogramma's) zelf, of andersoortige vragen zoals visitekaartjes of webpagina's designen kun je terecht in het lopende centrale photoshop-topic in DIG.

De FOT-wiki

In de FOT wiki staat een grote verzameling door FOK!-users geschreven tutorials en een aantal verwijzingen naar tutorials elders op internet. Neem daar eerst een kijkje voor je je vraag hier stelt.

Voor je vragen over Adobe Lightroom: [CENTRAAL] adobe lightroom vragen

Photoshop ze

[centraal] Fotobewerking/Photoshop!
[centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 2
[centraal] Fotobewerking/Photoshop! deeltje 3
[centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 4
[centraal] Fotobewerking/Photoshop! deel 5

[ Bericht 25% gewijzigd door Isdatzo op 09-10-2009 13:35:05 ]
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 25 september 2009 @ 09:10:11 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73091859
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 08:27 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik zoek tips en de beste manieren om de lange uitstekende haren te selecteren in een foto zeg maar. bijv. bij vrouwen met lang blond haar dat opzwiept of een beetje pluist. Dat gaat altijd zo slecht... Stel dat je de blonde haren wil selecteren tegen een lichte achtergrond, hoe doe je dat het beste
Dit doe je via Extraheren. hier staat een tut ervan http://www.jasmania.nl/photoshop/extract.htm
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 08:35 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik heb het gisteravond geprobeerd, alleen opent photoshop dan niet. Kan het zijn dat mijn computer dat niet aankan en camera raw en photoshop geopend. Hij is al weer een tijdje oud.
t kan zijn dat je camera te nieuwe rawversies heeft voor CameraRaw, dan zou je even een nieuwe versie van CameraRaw via de site van Adobe moeten installeren
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73091957
Teeveepee. =]
  vrijdag 25 september 2009 @ 09:56:09 #4
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_73092824
Ik wist niets van de Photoshop-reeks in DIG! Loopt dat nog?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_73092852
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 09:56 schreef InTrePidIvity het volgende:
Ik wist niets van de Photoshop-reeks in DIG! Loopt dat nog?
[Centraal] Photoshop - Vragen, tutorials en meer... #16
  vrijdag 25 september 2009 @ 10:54:26 #6
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73094318
Dit is meer een photoshop-foto-bewerk topic.

Het echte photoshoppen gebeurd in het door Crientj aangewezen topique!
Lijkt mij dat er in dit topic ook vragen over Lightroom worden beantwoord?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 25 september 2009 @ 10:55:42 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73094349
er zijn twee lightroom topics
[CENTRAAL] adobe lightroom vragen
Adobe Lightroom
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73098492
TVP.
pi_73106508
Tanx voor het openen van een nieuw topic.
  vrijdag 25 september 2009 @ 21:08:15 #10
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73110993
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 10:55 schreef Ynske het volgende:
er zijn twee lightroom topics
[CENTRAAL] adobe lightroom vragen
Adobe Lightroom
Laatste reactie van 2 mei...
Is het niet handig om die te mergen? Ik weet dat er wel wat onderscheid in is, maargoed met deze geringe aantallen posts moet dit wel te doen zijn toch?
pi_73113646
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 09:10 schreef Ynske het volgende:

[..]

Dit doe je via Extraheren. hier staat een tut ervan http://www.jasmania.nl/photoshop/extract.htm
[..]

t kan zijn dat je camera te nieuwe rawversies heeft voor CameraRaw, dan zou je even een nieuwe versie van CameraRaw via de site van Adobe moeten installeren
Ik heb CS4. MAar het kan ook liggen aan het feit dat het geen raw bestand is maar een gewone foto van een gewone compactcamera of niet?
pi_73114013
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 13:32 schreef Omniej het volgende:
TerugVindPhotoshop.
  vrijdag 25 september 2009 @ 23:27:09 #13
206337 aychelle
stop the hating, bietch!!!
pi_73115180
tvp'tje
¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O O.o° ¨°o.O
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zaterdag 26 september 2009 @ 09:24:09 #14
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73119581
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 22:35 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik heb CS4. MAar het kan ook liggen aan het feit dat het geen raw bestand is maar een gewone foto van een gewone compactcamera of niet?
CS4 wil niet zeggen dat je de juiste versie CameraRaw hebt

enfin waarom zou je een gewone jpg willen openen en bewerken via CameraRaw?
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73123587
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 09:24 schreef Ynske het volgende:

[..]

CS4 wil niet zeggen dat je de juiste versie CameraRaw hebt

enfin waarom zou je een gewone jpg willen openen en bewerken via CameraRaw?
Ja ben nog maar een beginner. En vond een filmpje waarin dat bewerkt werd via cameraraw.
  zaterdag 26 september 2009 @ 13:38:36 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73123801
tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_73286878
Volgens de OP kan mijn vraag volgens mij hier en niet in DIG, verbeter me maar wanneer ik er naast zit.
Ik ben net met Photoshop begonnen, en ik probeer het mezelf aan te leren.
Nu heb ik een foto van mijn dochter zo bewekt dat het een Warhol achtig plaatje is geworden.
De randen tussen de foto's zou ik alleen wat vloeiender willen hebben, met de healing brush lukt het me niet echt goed.
Heeft iemand tips om de randen van de foto's minder scherp te krijgen ?

edit: hier zie ik dat er een witte rand tussen de eerste 2 foto's zit, die heb ik in PS niet ?

FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 1 oktober 2009 @ 21:03:59 #18
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73286904
door een selectie te doen en dan rechtermuisknop feader te gebruiken
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73286979
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:03 schreef Ynske het volgende:
door een selectie te doen en dan rechtermuisknop feader te gebruiken
Wow, dat is snel
Thanks ik ga het meteen proberen
pi_73294253
Feather zal niet direct iets helpen hoor... Blurren (bijv. met gaussian blur) is ook geen optie omdat je dan gewoon een vage vlek krijgt en je die korrel kwijtraakt, maar de Healing brush doet gewoon z'n werk hoor.

Heb het even snel uitgeprobeerd en met de healing brush krijg ik de scherpe randen vrij goed weggewerkt tot één geheel. Vraag me af waarom dat bij jou niet lukte..?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 2 oktober 2009 @ 08:38:20 #21
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73296607
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 00:33 schreef Omniej het volgende:
Feather zal niet direct iets helpen hoor... Blurren (bijv. met gaussian blur) is ook geen optie omdat je dan gewoon een vage vlek krijgt en je die korrel kwijtraakt, maar de Healing brush doet gewoon z'n werk hoor.

Heb het even snel uitgeprobeerd en met de healing brush krijg ik de scherpe randen vrij goed weggewerkt tot één geheel. Vraag me af waarom dat bij jou niet lukte..?
dan heb ik t verkeerd gelezen, ik dacht dat de randen vloeiend af moesten lopen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73521909
Heb het topic gelukkig weer kunnen vinden

Veelal doe ik mijn bewerkingen in PS, omdat het gewoonweg een kwalitatief goed bewerkingsprogramma is.
Toch maak ik altijd mijn randen met Microsoft Digital Image (Suite edition). Simpelweg omdat dit heel makkelijk kan vergeleken met PS.
Toch als ik mijn foto's bewerk met MDI, dan worden ze altijd onscherp; of ik nou de kleuren optimaliseer, of er een randje omheen maak, of een wolkje wil wegwerken. Altijd komt er onscherpte in foto door die bewerking. In PS heb ik hier geen last van. Waar ligt dit aan en is dit te omzeilen?

Of is er een makkelijke manier om randen te maken met PS?
Cuz I'm Mr. Brightside
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:32:26 #23
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73522101
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:26 schreef Neo-Mullen het volgende:
Heb het topic gelukkig weer kunnen vinden

Veelal doe ik mijn bewerkingen in PS, omdat het gewoonweg een kwalitatief goed bewerkingsprogramma is.
Toch maak ik altijd mijn randen met Microsoft Digital Image (Suite edition). Simpelweg omdat dit heel makkelijk kan vergeleken met PS.
Toch als ik mijn foto's bewerk met MDI, dan worden ze altijd onscherp; of ik nou de kleuren optimaliseer, of er een randje omheen maak, of een wolkje wil wegwerken. Altijd komt er onscherpte in foto door die bewerking. In PS heb ik hier geen last van. Waar ligt dit aan en is dit te omzeilen?

Of is er een makkelijke manier om randen te maken met PS?
in PS is het heel makkelijk
1 keer maken met een action en dan hoef je later alleen nog maar de action te starten.

1. Open je actions palette (ALT+F9).

2. Klik op de actions tab en de ‘new’ icon om een nieuwe action te maken.

3. Vul een naam in en klik op ‘record’ om iedere stap op te nemen die je van nu af maakt.

4. Om het opnemen te stoppen klik je op het ’stop’ icoon.

5. Om je action op te slaan moet je eerst op je eerste layer klikken (daar staat waarschijnlijk ’set1′), klik op het kleine pijltje aan de rechterkant en kies voor Save actions.

6. Laten we nu je eerste action maken. Ik maak vrijwel altijd een rand rond mijn creaties en ik wilde dat dit makkelijker zou gaan, dus heb ik er een action van gemaakt.

Let op!! Houd er wel rekening mee dat wanneer je de action wilt gebruiken dat je document dezelfde grootte heeft als waar je de action mee hebt gemaakt.

7. Open een afbeelding (creatie of een nieuwe document met een donkere achtergrond).

8. Klik op het kleine pijltje aan de rechterkant en kies voor Reset actions om je default actions te zien.

9. Klik nu op het ‘new’ icoon om een nieuwe action te maken.

10. Vul een naam in en een functie toets (in mijn geval wanneer ik Shift+F2 indruk komt er automatisch een border om mijn creatie).

10. Het document dat ik gebruik heeft een grootte van 600 bij 400 pixels, ik wil een border van 20px breed. Ga daarom naar Image » Canvas size en verander de getallen naar een inclusief border getal (Ik vul dus 620 bij 420 pixels in) en klik ok.

12. Selecteer de eerste layer in je action palet, klik op het kleine pijltje aan de rechterkant en klik Save actions.

13. Wanneer je nu dus een creatie hebt gemaakt met een grootte van 600 bij 400 pixels en je wilt er een border omheen hebben hoef je alleen Shift+F2 in te drukken en dan wordt je border automatisch gemaakt.

met dank aan http://cherryfizz.nl/

[ Bericht 3% gewijzigd door Ynske op 09-10-2009 15:43:18 ]
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73522334
quote:
10. Het document dat ik gebruik heeft een grootte van 600 bij 400 pixels, ik wil een border van 20px breed. Ga daarom naar Image » Canvas size en verander de getallen naar een inclusief border getal (Ik vul dus 620 bij 420 pixels in) en klik ok.
Of vink in het schermpje van Canvas size 'relative' aan, dan kun je het aantal pixels/centimeters/whatever opgeven dat erbij moet komen. (en met de pijltjes eronder bepaal je aan welke kant van de afbeelding het erbij komt, maar voor een border voldoet de standaard instelling dus)

Wordt overigens ook in de video van Ynske hierboven uitgelegd, maar die is Spaanstalig en vond het wel de moeite waard om het nog even apart te melden.
pi_73522665
Wtf wat een onnozel hoop gedoe voor een border.
Bij MDI klik je de optie 'randen' aan, je kunt kiezen tussen een aantal verschillende. Ik kies dan gewoon de ondoorzichtige met rechte hoeken. Daarna selecteer je het aantal pixels dat ie breed moet zijn en klaar.
Daarom zoek ik liever n oplossing om MDI normaal te laten doen want dit is een hoop gedoe vind ik
Cuz I'm Mr. Brightside
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 9 oktober 2009 @ 15:52:39 #26
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73522745
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:49 schreef Neo-Mullen het volgende:
Wtf wat een onnozel hoop gedoe voor een border.
Bij MDI klik je de optie 'randen' aan, je kunt kiezen tussen een aantal verschillende. Ik kies dan gewoon de ondoorzichtige met rechte hoeken. Daarna selecteer je het aantal pixels dat ie breed moet zijn en klaar.
Daarom zoek ik liever n oplossing om MDI normaal te laten doen want dit is een hoop gedoe vind ik
hoop gedoe, dat valt wel mee, 1 keer oden, en dan hoef je de action maar te starten en doet PS alles voor je
je kunt ze ook downloaden
http://www.hypergurl.com/blog/photoshop/photoshop-actions.html
http://www.photoshopsupport.com/tools/actions.html
http://www.liknes.no/Photoshop/bordergallery.htm
http://graphicssoft.about(...)ipts_to_Download.htm
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73524949
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 15:52 schreef Ynske het volgende:

[..]

hoop gedoe, dat valt wel mee, 1 keer oden, en dan hoef je de action maar te starten en doet PS alles voor je
je kunt ze ook downloaden
http://www.hypergurl.com/blog/photoshop/photoshop-actions.html
http://www.photoshopsupport.com/tools/actions.html
http://www.liknes.no/Photoshop/bordergallery.htm
http://graphicssoft.about(...)ipts_to_Download.htm
Hmm, valt toch inderdaad wel mee. Thanks!
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73565513
Boh wat een vage shit met die bewerkingprogamma's
Zelfs als ik met PS een foto wil rechtzetten, dan moet ik ten eerste een heel groot stuk wegcroppen (als ik dat lelijke witte randje weg wil hebben moet ik volgens de croptool zeker 5 pixels extra wegcroppen) en als ik dat eenmaal heb doorgevoerd, wordt de foto weer onscherp.
Wat is dit allemaal voor raar gedoe, of ligt dit probleem weer alleen bij mij
Cuz I'm Mr. Brightside
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:49:50 #29
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73565633
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:41 schreef Neo-Mullen het volgende:
Boh wat een vage shit met die bewerkingprogamma's
Zelfs als ik met PS een foto wil rechtzetten, dan moet ik ten eerste een heel groot stuk wegcroppen (als ik dat lelijke witte randje weg wil hebben moet ik volgens de croptool zeker 5 pixels extra wegcroppen) en als ik dat eenmaal heb doorgevoerd, wordt de foto weer onscherp.
Wat is dit allemaal voor raar gedoe, of ligt dit probleem weer alleen bij mij
Hmm..
Ik ben bang dat ik jouw manier van foto-bewerk-workflow, beetje in de war gooi maargoed:
Als ik me camera aansluit; komen alle foto's in Lightroom. In Lightroom zet ik ze recht en maak/doe de nabewerkingenn die ik daar kan doen (kleuren enzo).

Ben ik dan nóg niet tevreden gaan ze naar Adobe's Photoshop (c).

Ik denk inderdaad dat het probleem bij jou ligt, maar dan met name aan je manier van denken Graag reactie
pi_73565664
Ben je niet gewoon uitgezoomd ofzo?

Soms kan een foto in PS onscherp lijken op bepaalde zoomniveaus namelijk. Heb nog nooit meegemaakt dat een foto onscherp werd door croppen in ieder geval...
pi_73565701
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:49 schreef H-blast het volgende:

[..]

Hmm..
Ik ben bang dat ik jouw manier van foto-bewerk-workflow, beetje in de war gooi maargoed:
Als ik me camera aansluit; komen alle foto's in Lightroom. In Lightroom zet ik ze recht en maak/doe de nabewerkingenn die ik daar kan doen (kleuren enzo).

Ben ik dan nóg niet tevreden gaan ze naar Adobe's Photoshop (c).

Ik denk inderdaad dat het probleem bij jou ligt, maar dan met name aan je manier van denken Graag reactie
Nouja, soms werk ik aan foto's, dan post ik ze in het 'beoordeel de mooiste foto van vandaag'-topic en dan komt er soms iets uit wat je dan alsnog wilt bewerken. Zo was mijn laatste foto een beetje scheef en wilde ik die rechtzetten.
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:51 schreef Omniej het volgende:
Ben je niet gewoon uitgezoomd ofzo?

Soms kan een foto in PS onscherp lijken op bepaalde zoomniveaus namelijk. Heb nog nooit meegemaakt dat een foto onscherp werd door croppen in ieder geval...
Soms heb je op zoomniveau's last vanonscherpte, maar na een crop zoals ik beschreef wordt ie zelfs op normaal formaat onscherp.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73565804
Da's wel echt heel vreemd.
  zondag 11 oktober 2009 @ 02:00:58 #33
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73565823
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:54 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Nouja, soms werk ik aan foto's, dan post ik ze in het 'beoordeel de mooiste foto van vandaag'-topic en dan komt er soms iets uit wat je dan alsnog wilt bewerken. Zo was mijn laatste foto een beetje scheef en wilde ik die rechtzetten.
[..]
Ik reageer alleen alleen even op je eerste;
Maar dan moet je toch je foto-workflow herzien. Want zoals ik het lees; je zet ze nu eerst recht in Lightroom?
Ik zou ze dat dan even laten voor wat het is, eerst even bewerken in Photoshop, bewaren als raw, en dan in Lightroom nabewerken als raw, en afronden.

Klopt dit? Ik ben sowieso even slapen nu
pi_73565889
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 02:00 schreef H-blast het volgende:

[..]

Ik reageer alleen alleen even op je eerste;
Maar dan moet je toch je foto-workflow herzien. Want zoals ik het lees; je zet ze nu eerst recht in Lightroom?
Ik zou ze dat dan even laten voor wat het is, eerst even bewerken in Photoshop, bewaren als raw, en dan in Lightroom nabewerken als raw, en afronden.

Klopt dit? Ik ben sowieso even slapen nu
Ik gebruik geen Lightroom. Ik doe alles in PS, van het rechtzetten tot de border eromheen.
Cuz I'm Mr. Brightside
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 11 oktober 2009 @ 11:29:58 #35
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_73569028
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 02:05 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Ik gebruik geen Lightroom. Ik doe alles in PS, van het rechtzetten tot de border eromheen.
gebruik je t liniaaltje om recht te zetten?
en wat staat aangevinkt bij je corptool. hij moet echt niet onscherp worden van rechtzetten en vervolgens bijcroppen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_73692359
Ik heb nu de eerste foto's die ik met mijn panasonic fz38 gemaakt heb op mijn computer gezet. Ik heb ze in RAW gemaakt. Maar nu zie ik ze dus niet al voorbeeld in de map. Wel een paar JPEG foto;s maar de RAW gegevens niet. Is dit nooit zo? Zie je ze pas nadat ze een keer geopend zijn in PS?

Weet iemand hier antwoord op?
alvast bedankt.

Edit: ze openen ook niet in PS omdat het format niet goed is. En het bestand is een RW2 format.

[ Bericht 6% gewijzigd door Stansfield op 14-10-2009 20:28:07 ]
pi_73693210
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:20 schreef Stansfield het volgende:
Edit: ze openen ook niet in PS omdat het format niet goed is. En het bestand is een RW2 format.
Dat van de RW2 files die niet geopend kunnen worden is een bekend probleem... Je moet even handmatig je Camera Raw software updaten naar versie 5.2, dan zou je 'm weer moeten kunnen openen in Photoshop (en krijg je in Bridge als het goed is ook weer previews van de raw-bestanden te zien)

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4219
pi_73693373
Tnx. Ik heb ook al gevonden dat ik een of ander bestand van de panasonic site moet downloaden dat ben ik al aan het doen. Doe ik deze er ook gelijk bij.

tnx.
pi_73694630
Wanneer ik je link download vraagt mijn computer met welk programma hij dat programma moet openen.

Weet jij dat toevallig?
pi_73695291
Ow bedankt nog voor de tips, ben er al uitgekomen
Sorry voor late reactie maar ik vond het topic niet meer terug.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_73849486
Ik weet niet zeker of ik het hier wel moet vragen maar ik doe het toch:

Voor school hebben wij een fictief sportmarketing bureau moeten opzetten. Wij moeten een aantal dingen onderzoeken. voor het bedrijf hebben wij een professioneel logo nodig wat wij op de website en het rapport kunnen gebruiken. Het logo moet niet té groot zijn en er professioneel uitzien, dat zijn tot nu toe de enkele voorwaarden. Hieronder een tweetal voorbeelden:

Wie kan mij helpen en een logo ontwerpen ? De naam van ons bureau is Sports Development Research
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
  FOK!fotograaf maandag 19 oktober 2009 @ 17:36:33 #42
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_73850895
Ik denk dat dit inderdaad niet helemaal de goede plek is daarvoor.
In DIG lopen wat PS-topics. Ik gok dat je daar wat meer respons zal krijgen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_73865406
edit// al gevonden
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_73961573
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb onderstaande foto, waar ik denk dat wat potentie in zit. Helaas krijg ik de rode lap en vage grijze vlek (weet niet wat dat is geweest) niet weg. Wie heeft er slimme ideeen hoe ik deze stukken minder kan laten opvallen? Heb al geprobeerd in CaptureNX met een colorpoint te werken, maar dat heeft niet het gewenste effect. Heb Photoshp tot mijn beschikking, maar 0 kunde

Het gaat om deze foto:
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  donderdag 22 oktober 2009 @ 22:11:08 #45
27454 InTrePidIvity
pi_73965559
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 20:30 schreef Cheiron het volgende:
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb onderstaande foto, waar ik denk dat wat potentie in zit. Helaas krijg ik de rode lap en vage grijze vlek (weet niet wat dat is geweest) niet weg. Wie heeft er slimme ideeen hoe ik deze stukken minder kan laten opvallen? Heb al geprobeerd in CaptureNX met een colorpoint te werken, maar dat heeft niet het gewenste effect. Heb Photoshp tot mijn beschikking, maar 0 kunde

Het gaat om deze foto:
[ afbeelding ]
Je kan een beetje klooien met de Clone Stamp Tool en de kleurvariatie van het rode gedeelte aanpassen. Maar wat wil je dat er met het rode gedeelte gebeurt? Want je kan sommige gedeeltes makkelijker wegwerken dan andere. Dit is even snel gedaan.

pi_73968392
Het gaan er mij voornamelijk om dat hij niet zo nadrukkelijk aanwezig is. Ik ga in ieder geval die clonestamp proberen!
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 18:59:48 #47
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_74121089
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_74128346
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 18:59 schreef ebeaydojraes het volgende:
zo dan ook leuk:
http://psd.tutsplus.com/t(...)-photo-manipulation/
Bookmarked. Overigens ben ik mn eigen probleem aan het oplossen met de magic wand tool, feathering, contrast en hue aanpassingen.

*bezig met photosop video tutorials*
pi_75838194
kick
ik heb een batch van 13 foto's, die ik in phoyoshop wil hebben (ja ik weet wel hoe)
maar hoe zorg ik ervoor dat iedere foto een aparte layer wordt?
iemand die me dat kan vertellen?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_75839983
niemand?
ik krijg het gewoon niet voor elkaar, vaag
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 december 2009 @ 15:48:56 #51
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75840126
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:02 schreef Mirjam het volgende:
kick
ik heb een batch van 13 foto's, die ik in phoyoshop wil hebben (ja ik weet wel hoe)
maar hoe zorg ik ervoor dat iedere foto een aparte layer wordt?
iemand die me dat kan vertellen?
je wilt dus 1 bestand met 13 foto's in 1 aparte layer?

of wil je dat ieder bestand een vaste layer heeft en de foto in een extra layer komt?

als je 1 action maakt waarin je alle handelingen doet, kun je die weer in een batch starten
Today is life -

Dale Carnegie
pi_75840152
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:48 schreef Ynske het volgende:

[..]

je wilt dus 1 bestand met 13 foto's in 1 aparte layer?

of wil je dat ieder bestand een vaste layer heeft en de foto in een extra layer komt?

als je 1 action maakt waarin je alle handelingen doet, kun je die weer in een batch starten
ik wil dat iedere foto die ik in dit geval open, een aparte layer wordt
dus 13 foto's, 13 layers
pi_75840362
CMD-C op foto, dan naar je lagen bestand, CMD-V en klaar.
Dit dus 13x
[Dit bericht is gewijzigd door Kreator]
pi_75840401
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:54 schreef slashyou het volgende:
Dit dus 13x
whut?
is daar een jip en janneke versie van?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 20 december 2009 @ 15:56:21 #55
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75840438
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:54 schreef slashyou het volgende:
Dit dus 13x
Ctrl-C / Ctrl-V misschien?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_75840492
quote:
Op zondag 20 december 2009 15:56 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ctrl-C / Ctrl-V misschien?
tried, werkt niet, ik heb echt een jip en janneke uitleg nodig merk ik
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 20 december 2009 @ 16:01:35 #57
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75840650
je kunt ook leeg bestand openen. en in klein scherm zetten
foto openen ook in klein scherm zetten. pijltjes functie in PS nemen en de foto aanklikken en sleuren naar t schermpje van t lege bestand en los laten, dan maakt hij daar een laag van.
en dat met alle foto's doen
Today is life -

Dale Carnegie
pi_75841049
quote:
Op zondag 20 december 2009 16:01 schreef Ynske het volgende:
je kunt ook leeg bestand openen. en in klein scherm zetten
foto openen ook in klein scherm zetten. pijltjes functie in PS nemen en de foto aanklikken en sleuren naar t schermpje van t lege bestand en los laten, dan maakt hij daar een laag van.
en dat met alle foto's doen
okay, dat werkt
thanks *verder knutselen gaat*
pi_75863481
Ehh, File -> Scripts -> Load Files into Stack lijkt mij de meest simpele oplossing?

Dan selecteer je een hele rits bestanden, vervolgens laat je PS lekker z'n werk doen (uiteraard afhankelijk van hoeveel bestanden je inlaadt en hoe groot ze zijn, kan het even duren) en je hebt al je bestanden netjes in aparte layers.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 december 2009 @ 13:19:08 #60
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75966663
Wie is een fotosoep held??
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 23 december 2009 @ 13:53:25 #61
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75968185
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:19 schreef Netsplitter het volgende:
Wie is een fotosoep held??
ligt eraan wat je probleem is
Today is life -

Dale Carnegie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 december 2009 @ 13:54:32 #62
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75968237
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:53 schreef Ynske het volgende:

[..]

ligt eraan wat je probleem is
Ik heb onlangs een foto gepost waar ik toch wel zeer blij mee ben ware het niet dat er een kinderspeeltuig in staat.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 23 december 2009 @ 13:55:32 #63
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_75968281
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:54 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik heb onlangs een foto gepost waar ik toch wel zeer blij mee ben ware het niet dat er een kinderspeeltuig in staat.
das niet moeilijk waarschijnlijk, groot uitvegroten en dan met de clone tool aan de slag.
wil t wel proberen maar beloof niet dat t vandaag klaar is. ga nl proberen om in Limburg te komen met de trein :_
Today is life -

Dale Carnegie
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 december 2009 @ 13:56:16 #64
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75968305
quote:
Op woensdag 23 december 2009 13:55 schreef Ynske het volgende:

[..]

das niet moeilijk waarschijnlijk, groot uitvegroten en dan met de clone tool aan de slag.
wil t wel proberen maar beloof niet dat t vandaag klaar is. ga nl proberen om in Limburg te komen met de trein :_
Deze dus.
Het grote witte sneeuwtopic 2
Heb het wel geprobeerd met de clone tool, maar helemaal tevree ben ik toch niet.
  woensdag 23 december 2009 @ 14:22:53 #65
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75969542
Als je die foto op full-res stuurt wil ik 't wel eens proberen .
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 december 2009 @ 14:23:45 #66
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75969571
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:22 schreef Isdatzo het volgende:
Als je die foto op full-res stuurt wil ik 't wel eens proberen .
Raw of jpg?
  woensdag 23 december 2009 @ 14:24:47 #67
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_75969623
Jouw feestje . Voor de clone-tool maakt 't niet zo veel uit.
Huilen dan.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 december 2009 @ 14:35:04 #68
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_75970065
quote:
Op woensdag 23 december 2009 14:24 schreef Isdatzo het volgende:
Jouw feestje . Voor de clone-tool maakt 't niet zo veel uit.
Dan stuur ik de jpg wel op.
Super dat je er naar wilt kijken.
Ik mail 'm vanaaf door.
pi_76052758
Ik heb gehoord dat er betere manieren zijn om de sharpness en noise reduction te regelen dan met Camera Raw, maar ik zou niet weten wat dat zou zijn. Wat gebruiken jullie? Camera Raw, Photoshops tools, losse plugins, iets anders?

EDIT: ik gebruik PS CS4E met ACR 5.6 beta
feest
pi_76067818
Verscherpen doe ik meestal met een high pass filter in PS. (of als ik lui ben gewoon de Unsharp mask)
pi_76071384
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 03:07 schreef Omniej het volgende:
Verscherpen doe ik meestal met een high pass filter in PS. (of als ik lui ben gewoon de Unsharp mask)
Laag dupliceren, high pass filter, overlay blending? En dat is beter dan Unsharp Mask? Volgens mij is de sharpness van ACR ook gebaseerd op Unsharp Mask.
feest
pi_76075426
quote:
Op zaterdag 26 december 2009 11:45 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Laag dupliceren, high pass filter, overlay blending? En dat is beter dan Unsharp Mask? Volgens mij is de sharpness van ACR ook gebaseerd op Unsharp Mask.
Inderdaad dupliceren, high pass en dan overlay ja. Soft of Hard Light gebruik ik ook wel, en natuurlijk de opacity een beetje naar wens aanpassen.

Vind het resultaat zelf vaak wel wat beter dan de unsharp mask, maar het duurt iets langer natuurlijk, zeker als je de gebieden die je niet verscherpt wilt hebben in de High Pass layer weer 'dicht' gaat brushen met grijs.

Ik doe 't dus zelf alleen als het echt nodig is en als de foto ook echt de moeite waard is...

Maar goed, gewoon de unsharp mask is vaak ook al een aardige verbetering, en dan ben je in 5 seconden klaar natuurlijk. ACR ken ik verder niet, al kan ik me goed voorstellen dat die gewoon op de unsharp mask is gebaseerd ja.
pi_77622503
Nog bedankt voor de high pass overlay methode, werkt heel goed.

Ik ben een beetje aan het lezen over blending modes. Multiply, screen en overlay wordt kennelijk veel gebruikt om afbeeldingen donkerder, lichter of meer contrastrijk te maken. Wat is het voordeel hiervan ten opzichte van bijvoorbeeld curves?
feest
pi_77630544
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:57 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Nog bedankt voor de high pass overlay methode, werkt heel goed.

Ik ben een beetje aan het lezen over blending modes. Multiply, screen en overlay wordt kennelijk veel gebruikt om afbeeldingen donkerder, lichter of meer contrastrijk te maken. Wat is het voordeel hiervan ten opzichte van bijvoorbeeld curves?
Voor zover ik weet heeft het niet echt een voordeel, behalve dan dat die blendmodes sneller toe te passen zijn dan curves. De werking van multiply, screen en overlay is ook met curves na te maken in ieder geval, alleen heb je met curves wel meer controle over 't resultaat.
pi_77630670
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:58 schreef Omniej het volgende:

[..]

Voor zover ik weet heeft het niet echt een voordeel, behalve dan dat die blendmodes sneller toe te passen zijn dan curves. De werking van multiply, screen en overlay is ook met curves na te maken in ieder geval, alleen heb je met curves wel meer controle over 't resultaat.
De blendmodes die je daar noemt kan je gebruiken om non destructive te werken: http://www.lunacore.com/photoshop/tutorials/tut013.htm
pi_77632214
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:01 schreef dragonrider het volgende:

[..]

De blendmodes die je daar noemt kan je gebruiken om non destructive te werken: http://www.lunacore.com/photoshop/tutorials/tut013.htm
Ik werk altijd non-destructive, ook met curves.

Kwestie van een curves-adjustmentlayer gebruiken in plaats van je curves rechtstreeks op een foto toe te passen.
pi_77633609
Tegenhouden en doordrukken kan je bijvoorbeeld ook op die manier gebruiken. Maar inmiddels zijn er inderdaad ook andere manieren om non destructive te werken.
pi_77634768
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:21 schreef dragonrider het volgende:
Tegenhouden en doordrukken kan je bijvoorbeeld ook op die manier gebruiken.
Houdt dat in dat je alleen gebieden lichter of donkerder maakt in plaats van de hele afbeelding?

Wat ik overigens een te gekke manier vind om contrast te verhogen en een soort van soft focus effect te krijgen: laag dupliceren, gaussian blur zo dat je geen detail meer ziet, die laag op overlay zetten en opacity gebruiken om de intensiteit van het effect te bepalen.
feest
  maandag 2 augustus 2010 @ 22:24:17 #79
177948 Daskaar
cake or death?
pi_84791797
Weet niet of dit topic ook bedoelt is hiervoor, maar ik doe t toch maar es effetjes!

vinden jullie hiervan? ik vind dat het pil logo nog iets mist, suggesties?
pi_84801379
Anti-Depressiva tekst in de pil zelf, en dan alleen schaduw van de letters gebruiken.
FrehFreh
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 3 augustus 2010 @ 07:55:19 #81
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_84801994
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 22:24 schreef Daskaar het volgende:
Weet niet of dit topic ook bedoelt is hiervoor, maar ik doe t toch maar es effetjes!

[ afbeelding ]

vinden jullie hiervan? ik vind dat het pil logo nog iets mist, suggesties?
Topic is hier inderdaad niet voor bedoeld. :)
Er is een photoshop topic in DIG voor precies dit soort vragen. :)
pi_84855009
Is er ook een gratis Photoshop achtig programma waar je ongeveer het zelfde mee kan als Photoshop? Ik heb namelijk zelf geen Photoshop, maar ik heb wel een foto gemaakt die ik erg mooi vind, en één dingetje in de foto stoort me ontzettend.

Het gaat om het haartje op de grond, waar de focus ligt. Net onder de linkse kat. Dat wil ik dus weg hebben. Maar aangezien ik totaal geen ervaring en kennis met Photoshop heb, vroeg ik me af of dat ook met een ander programma kan. En of het überhaupt mogelijk is hoor, zonder dat je het nog ziet.

Wil namelijk kijken of ik de foto groot kan laten afdrukken, en dan zou het zonde zijn als je of dat haartje nog ziet, of de eventuele nabewerking. Foto heb ik ook in nog grotere resolutie, mocht er iemand iets willen proberen. * Kper_Norci kijkt Photoshop experts lief aan :*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 4 augustus 2010 @ 15:24:14 #83
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_84855122
Je zou eens kunnen kijken naar The Gimp.
Is gratis, maar heeft een stijle learning curve.
pi_84855400
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 15:24 schreef Netsplitter het volgende:
Je zou eens kunnen kijken naar The Gimp.
Is gratis, maar heeft een stijle learning curve.
Nog nooit van gehoord, maar dat geeft niet. Zit net ff te kijken in de handleiding, ik zie iets staan met Despeckle, dat zal ik vanavond of in ieder geval als ik er binnenkort de tijd voor heb eens even proberen.

Zat gisteren al met Paint de foto tig keer in te zoomen, en dan pixel voor pixel een andere kleur te geven, maar dat gaf ook niet echt het gewenste resultaat :')
pi_84855851
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 15:21 schreef Kper_Norci het volgende:

[ afbeelding ]

Het gaat om het haartje op de grond, waar de focus ligt. Net onder de linkse kat.
Ben ik nou echt zo scheef? Ik zie t gewoon niet...

Maar inderdaad, GIMP is volgens mij een van de beste *gratis* photoshopachtige programma's.. :)
.<------ Waarom doet m'n plaatje het niet?
pi_84855914
met photoshop gaat het erg gemakkelijk:

misschien wil je voor het uitprinten alleen een hogere resolutie gebruiken, anders moet je die ff sturen en dan halen we daar het haartje ook even weg.
pi_84856361
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 15:40 schreef unbrained het volgende:

[..]

Ben ik nou echt zo scheef? Ik zie t gewoon niet...

Maar inderdaad, GIMP is volgens mij een van de beste *gratis* photoshopachtige programma's.. :)
Klikken voor grotere versie, dan zie je het wel ;)

quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 15:41 schreef Kamermans het volgende:
met photoshop gaat het erg gemakkelijk:
[ afbeelding ]
misschien wil je voor het uitprinten alleen een hogere resolutie gebruiken, anders moet je die ff sturen en dan halen we daar het haartje ook even weg.
_O_

Ik stuur je ff een pm, geniaal dit, ik wist niet dat het zo gemakkelijk kon joh!
pi_84862530
Wat ik eigenlijk nog veel genialer vind, is dat Kamermans het haartje überhaupt gevonden heeft. :D

Zelfs als ik de originele foto en de bewerking van Kamermans naast elkaar bekijk, zie ik nog niet waar iets is weggepoetst en het haartje zie ik dus al helemaal niet. :@

Edit: Aah wacht, nu zie ik hem. :) Je moet wel weten waar het zit om 'm te zien, though...
pi_84865127
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 18:45 schreef Omniej het volgende:
Wat ik eigenlijk nog veel genialer vind, is dat Kamermans het haartje überhaupt gevonden heeft. :D

Zelfs als ik de originele foto en de bewerking van Kamermans naast elkaar bekijk, zie ik nog niet waar iets is weggepoetst en het haartje zie ik dus al helemaal niet. :@

Edit: Aah wacht, nu zie ik hem. :) Je moet wel weten waar het zit om 'm te zien, though...
En bij mij was het echt het 1e wat me opviel! :D Eigenlijk was de foto mislukt, omdat ik in eerste instantie die focus op de katten wou hebben. Maar omdat ik een beetje zat te kutten met de camera, was de focus niet goed, tenminste dat dacht ik op het previewschermpje. Weekje later ga ik zo eens kijken wat ik allemaal weer gefotografeerd heb, zie ik dus die foto. Voor mij persoonlijk is het een mooie foto (zijn ook mijn katten ;) ), ik vond die onscherpte van de katten juist dus erg mooi, en toen zag ik dat haartje ineens :'(

Maar nu is ie helemaal perfect, nogmaals dank Kamermans, en kan ik eens kijken of ik hem wat groter kan laten afdrukken, om ergens op te hangen.

Edit: Ik moet wel zeggen, het is in het scherpe gedeelte van de foto, en da's niet zo'n groot deel, dus ja, kan me wel voorstellen dat het in eerste instantie niet opvalt. Maar als je het eenmaal hebt gezien, blijf je het ook zien. :)
pi_84865224
Bij het bewerken van de volledig resolutie foto kwam ik er achter dat er links van het haartje in het licht nog een haartje in het donkere gebied was, deze heb ik ook weg gepoetst :)
pi_84884747
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 19:50 schreef Kamermans het volgende:
Bij het bewerken van de volledig resolutie foto kwam ik er achter dat er links van het haartje in het licht nog een haartje in het donkere gebied was, deze heb ik ook weg gepoetst :)
Dat klopt ja, maar die waren niet zo heel storend, maar wel tof dat je die ook weggehaald heb. En d'r is ook echt niks van bewerking te zien, dat vind ik echt knap! Soms zie je het nog wel eens aan een foto dat er wat aan bewerkt is.
pi_84976327
Hoe maak je zo'n mooiboy/smatjes-spiraaltje om je lijf?
pi_84978171
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 15:40 schreef GekruldeMondhoek het volgende:
Hoe maak je zo'n mooiboy/smatjes-spiraaltje om je lijf?
Door met een brush heen en weer te zigzaggen, in eerste instantie gewoon over de persoon heen, en daarna knip je bepaalde delen van de persoon uit die je vervolgens dupliceert naar een laag bóven het mooiboyspiraaltje. Die delen komen dan weer 'achter' het spiraaltje te zitten dus. (zoals in dit geval z'n rechter onderbeen en linker bovenbeen e.d.)
pi_85035394
Of je gaat gewoon er overheen zigzaggen, en dan met je history brush de delen wegvegen.
FrehFreh
pi_85052155
Is er eigenlijk een goed fotobewerking programma wat alleen de basics heeft maar wel gratis is. Dus een beetje scherper maken, horizon recht zetten, beetje de warmte of kleur van de foto wijzigen dat soort dingen?

Beetje dit werk:

Kan dat ook met een gratis programma?
pi_85061915
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:42 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk een goed fotobewerking programma wat alleen de basics heeft maar wel gratis is. Dus een beetje scherper maken, horizon recht zetten, beetje de warmte of kleur van de foto wijzigen dat soort dingen?

Beetje dit werk:

Kan dat ook met een gratis programma?
The GIMP :Y
En ook handig:
http://www.pixlr.com/
pi_85272300
ik ben een beetje aan het spelen met photoshop, nu heb ik (misschien een basic) vraagje

Het is me gelukt om een groep mensen uit te knippen en in een transparante achtergrond te zetten.
Als ik deze groep mensen in een andere achtergrond zet dan klopt de verhouding niet omdat mijn uitgeknipte foto te groot is
Hoe kan ik nu deze foto kleiner maken zodat de verhoudingen weer kloppen??
pi_85274046
Op de transform tool zetten en de shift ingedrukt houden en dan slepen tot de goeie maat ;).
pi_85645796
Ik zit met een probleem. Ik kan zelf niet zo goed overweg met photoshop en nu wil het volgende maken:

Het moet ongeveer 500 x 500 pixels zijn.

Ik krijg een goede cirkel en netjes een cirkel middenin. Maar die vakken moet even groot zijn en niet aan elkaar aansluiten en netjes in het midden, dat lukt mij niet.

Alvast bedankt.
Of niet?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:26:43 #100
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85646580
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:09 schreef Self-Catering het volgende:
Ik zit met een probleem. Ik kan zelf niet zo goed overweg met photoshop en nu wil het volgende maken:

[ afbeelding ]

Het moet ongeveer 500 x 500 pixels zijn.

Ik krijg een goede cirkel en netjes een cirkel middenin. Maar die vakken moet even groot zijn en niet aan elkaar aansluiten en netjes in het midden, dat lukt mij niet.

Alvast bedankt.
Ik zou het eens in het Photoshop topic in DIG kijken. :)
pi_85647602
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:26 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik zou het eens in het Photoshop topic in DIG kijken. :)
Ik denk dat ik het goede topic niet kan vinden. Kan je een linkje sturne?
Of niet?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:51:52 #102
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_85647679
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 14:49 schreef Self-Catering het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het goede topic niet kan vinden. Kan je een linkje sturne?
[Centraal] Photoshop - Vragen, tutorials en meer... #17
pi_85709690
Ah eindelijk het ps topic gevonden. :P Ik weet niet of dit bij het vragen topic hoort maar ik vroeg me af of jullie misschien de lettertype's kunnen delen die jullie het meest gebruiken. Ik heb namelijk bij een herinstallatie al mijn fonts verloren en ik heb ze lang niet allemaal weer kunnen vinden. :{
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  Forum Admin zondag 29 augustus 2010 @ 22:30:59 #104
58651 crew  murp
murp
pi_85853363
Kaders maken, hoe doe ik dat snel en mooi?

Ik doe het nu via het programmatje picnick van flickr, maar volgens mij moet het toch ook kunnen met CS5 of ELM8??
pi_85854560
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:30 schreef murp het volgende:

Ik doe het nu via het programmatje picnick van flickr, maar volgens mij moet het toch ook kunnen met CS5 of ELM8??
Layer -> Blending options -> Stroke -> Inside ? :@
pi_85855910
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:30 schreef murp het volgende:

Ligt eraan wat voor een soort kader je nodig hebt. Een gewone lijn?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:26:42 #107
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_85856251
- oeps was al beantwoord :@ -
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_85856479
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:26 schreef Schenkstroop het volgende:
- oeps was al beantwoord :@ -
En in CS5 kan je gewoon alle foto's selecteren (buiten photoshop) en in photoshop slepen, dan krijg je ze ook allemaal op een aparte laag :)
  Forum Admin maandag 30 augustus 2010 @ 09:40:21 #109
58651 crew  murp
murp
pi_85862837
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:19 schreef drumstickNL het volgende:

[..]

Ligt eraan wat voor een soort kader je nodig hebt. Een gewone lijn?
Nee, moet wel iets afwijken van dat standaard stroke gedoe :7
pi_85864502
Heb zelf een keer een goede brush pack gedownload die ik over de foto's heen heb geplakt. Niet de meest gebruikelijke manier ( :') ) maar het resultaat was echt enorm goed te noemen. :)
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  Forum Admin maandag 30 augustus 2010 @ 11:02:51 #111
58651 crew  murp
murp
pi_85864898
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 10:48 schreef drumstickNL het volgende:
Heb zelf een keer een goede brush pack gedownload die ik over de foto's heen heb geplakt. Niet de meest gebruikelijke manier ( :') ) maar het resultaat was echt enorm goed te noemen. :)
:')

Dat is niet wat ik zoek :')
pi_85868665
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:02 schreef murp het volgende:

[..]

Probeer dit eens, zitten wat borderachtige dingen tussen..

Daarna even ''all'' selecteren en zoeken :+..

maandag 30 augustus 2010 @ 12:58:58 #113
27454 InTrePidIvity
pi_85868835
Je kunt ook een action maken. Dan hoef je eenmaal de handelingen te verrichten voor een border zoals jij wilt en dit 'opnemen'. PS slaat dit dan op en zo kun je het eenvoudig toepassen op een (serie) foto('s).

pi_85878169
quote:
Op maandag 30 augustus 2010 11:02 schreef murp het volgende:

[..]

Ze werden echt mooi! :(
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  woensdag 1 september 2010 @ 22:19:10 #115
236125 33
the exploding psychology
pi_85966703
Copy uit topic in DIG, maar niemand daar reageert, :+ .
Ik weet niet zeker of het hier goed staat trouwens, maar omdat het ook in photoshop gebeurt.

Ik heb foto's gemaakt en opende deze met Windows Viewer. Zodra ze nog op hun kant staan zien ze er goed uit, maar zodra ik ze omdraai worden ze een beetje uitgerekt.
Ook gebeurt dit wanneer ik de foto gewoon in Photoshop open (hoewel hij in Photoshop direct op de goede kant wordt geopend).

Wat kan dit zijn? En hoe is dit op te lossen? :)
  donderdag 2 september 2010 @ 03:32:06 #116
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_85974640
als je een klein plaatje heel groot maakt dan zie je 'klodders' in anders gave oppervlakken. zijn er filters die dit kunne wegwerken?

als je een scan maakt met een scanner van een foto uit een magazine, dan zie je duidelijk gekleurde rondjes met stipjes in allerlei patronen om de kleuren en beeld te vormen van dat plaatje. Ik ga ervanuit dat de resolutie bij het scannen dus te hoog was? Hoe gaan jullie dit tegen, verkleinen van het plaatje geeft een lelijk effect. wat zijn goede scan-resoluties heeft dat iets met dpi te maken? /noob

kun je in een gif plaatje met transparantie, kleuren half transparant opslaan zodat de kleuren op een webpagina half transparant de achtergrond kleur ook aannemen? of is het bij gif, transparant of niet de enige optie?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_85975971
voor transparant gebruik je .png

ow...enne css3 (voor website) kan gebruik maken van opacity
volgens mij kan safari het al
pi_86937438
Ik mis een workflow stap. Ws omdat ik Lightroom/Aperture moet gaan gebruiken?

Ik heb een heeeerlijke (not) barrel distortion op mijn lens op 18mm. Soit, soms grappig, soms storend. Maar hoe kan ik die al batchend eruit halen?
Dus een detect op focal length en dan een preset erover heen.
Wat me bij stap 2 brengt, zijn er bijv voorgedefinieerde correcties per lens te downloaden of desnoods te maken?
pi_86940508
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 12:33 schreef jack4ya het volgende:
Ik mis een workflow stap. Ws omdat ik Lightroom/Aperture moet gaan gebruiken?

Ik heb een heeeerlijke (not) barrel distortion op mijn lens op 18mm. Soit, soms grappig, soms storend. Maar hoe kan ik die al batchend eruit halen?
Dus een detect op focal length en dan een preset erover heen.
Wat me bij stap 2 brengt, zijn er bijv voorgedefinieerde correcties per lens te downloaden of desnoods te maken?
In de lens correction filter kun je presets laden of opslaan.
pi_86952861

Hoe krijg ik deze in 1 panorama zodat je niet kan zien dat het uti meerdere foto's bestaat?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_86953210
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:43 schreef kalinhos het volgende:
[ afbeelding ]

Hoe krijg ik deze in 1 panorama zodat je niet kan zien dat het uti meerdere foto's bestaat?
Photoshop -> file -> automate -> photomerge. Naadloos aan elkaar :)

OT: klopt het nou werkelijk dat foto's in RAW kwalitatief veel mooier te bewerken zijn dan jpeg files?
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_86953408
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:50 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

OT: klopt het nou werkelijk dat foto's in RAW kwalitatief veel mooier te bewerken zijn dan jpeg files?
Het eerste deel van je post was ook ontopic :P

En ja :Y
pi_86953744
Leuk, ik blijk niet eens meer photoshop te hebben :') Met paint lukt het niet denk ik he?

Is er iemand die toevallig 10 minuten tijd over heeft en het wil doen? Het orginele file is 3,5 mb. Ik wil 'm, alstie af is, laten uitprinten als een poster. Hij is 80cm breed in 't echt
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_86953963
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:00 schreef kalinhos het volgende:
Leuk, ik blijk niet eens meer photoshop te hebben :') Met paint lukt het niet denk ik he?

Is er iemand die toevallig 10 minuten tijd over heeft en het wil doen? Het orginele file is 3,5 mb. Ik wil 'm, alstie af is, laten uitprinten als een poster. Hij is 80cm breed in 't echt
Zou het wel voor je willen doen, maar heb vanavond geen tijd meer! Als je morgen nog niemand hebt gevonden moet je me maar even PMen :)
pi_86954045
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:00 schreef kalinhos het volgende:

Stuur de losse foto's maar, ik stitch ze voor je aan elkaar :)
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_86954220
quote:
Op donderdag 2 september 2010 03:32 schreef Schenkstroop het volgende:
als je een scan maakt met een scanner van een foto uit een magazine, dan zie je duidelijk gekleurde rondjes met stipjes in allerlei patronen om de kleuren en beeld te vormen van dat plaatje. Ik ga ervanuit dat de resolutie bij het scannen dus te hoog was? Hoe gaan jullie dit tegen, verkleinen van het plaatje geeft een lelijk effect. wat zijn goede scan-resoluties heeft dat iets met dpi te maken? /noob
Wat ik zelf altijd deed was op 600 dpi o.i.d scannen, dan een Gaussian blur erover gooien met net genoeg radius om dat drukwerk partroon weg te krijgen en dan het plaatje iets verkleinen (+ eventueel levels/contrast aanpassen).

Als ik me niet vergis zou je ook een Gaussian Blur kunnen doen en daarna een unsharp mask om weer te verscherpen, maar het kan goed zijn dat de Gaussian Blur te rigoreus moet zijn waardoor dit niet meer werkt.

Interesting, ga het eens even uitproberen :D
pi_86955258
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 20:09 schreef Azreal het volgende:
Als ik me niet vergis zou je ook een Gaussian Blur kunnen doen en daarna een unsharp mask om weer te verscherpen, maar het kan goed zijn dat de Gaussian Blur te rigoreus moet zijn waardoor dit niet meer werkt.

Interesting, ga het eens even uitproberen :D
Ok, echt scherp wordt dat dus niet omdat het drukwerk patroon in de Gaussian Blur een lichte ruis achter laat, die je vervolgens weer versterkt met Unsharp Mask...

Het geeft overigens wel een heel cool tekening-achtig effect :)
pi_87083768

Heeft als afmetingen 9203*1869

Ik wil 'm laten drukken als poster zeg maar. wat is een mooie afmeting hiervoor? Bestand is 7,6 mb groot
pi_87089170
Ik zou wel die vlekken in de lucht nog even wegwerken... Helemaal links zit een grote veeg, en precies in het midden tussen de linker zijkant van de foto en de meest linkse kabel zit ook nog een donkerdere vlek.
pi_87092641
Vlekken zijn inmiddels weggehaald.

Welk formaat kan ik 'm laten drukken? 9203*1869... en waar kan ik 'm laten drukken? Wil het op een canvas
pi_87092933
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 11:39 schreef kalinhos het volgende:
Welk formaat kan ik 'm laten drukken? 9203*1869...
Als ik me niet vergis zo'n 77,9 x 15,8 cm @ 300 dpi

En je zult iemand moeten zoeken die een afwijkend formaat op canvas wil printen (of het doek simpelweg niet laten opspannen, zodat je dit zelf kunt doen).
pi_87092988
Ok, en bv alleen een poster die ik dan kan inlijsten? Formaat is niet bijzonder handig helaas
pi_87093142
Hmmzz,... ik vind het een beetje 'moeizaam' dat het zwarte deel, (het niet besneeuwde dus), op de onderzijde van de afbeelding rust.
Persoonlijk lijkt het mij rustiger om nog een strook witte sneeuw aan de onderzijde te hebben.
Heb je dit bewust zo uitgesneden?
pi_87093192
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 12:02 schreef Ekoyt het volgende:
Hmmzz,... ik vind het een beetje 'moeizaam' dat het zwarte deel, (het niet besneeuwde dus), op de onderzijde van de afbeelding rust.
Persoonlijk lijkt het mij rustiger om nog een strook witte sneeuw aan de onderzijde te hebben.
Heb je dit bewust zo uitgesneden?
Nee nja kheb de foto's zelf gemaakt via de panorama functie van mn camera. Maar toen bleken het dus 7 losse foto's te worden, daar kwam ik pas thuis achter. Echt de kans om terug te gaan om een nieuwe te maken had ik niet dus hier moet ik 't mee doen

4 maanden dat uitzicht gehad en dan maar 1x zo'n foto maken |:(
pi_87098067
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 11:57 schreef kalinhos het volgende:
Ok, en bv alleen een poster die ik dan kan inlijsten? Formaat is niet bijzonder handig helaas
Zoals ik al zei: vraag om een afwijkend formaat print. Of laat 'm op 80x60 printen en snij 'm zelf bij, ik gok dat de kosten ongeveer gelijk zullen zijn ;).

Is de grootte die ik opgaf trouwens iets waar je vrolijk van wordt? Ik vind het zelf namelijk nogal smal.
Aangezien je zo'n groot ding toch alleen van een afstand bekijkt, kun je ook op 150 dpi printen en dan zit je op 155.8 x 31.6 cm. Of even upscalen in Photoshop, 't is maar net waar je het kwaliteitsverlies wilt hebben.
pi_87226609
Ik heb ook een vraag over fotobewerking. Ik heb 2 foto's gemaakt die ik heel graag super mooi zou willen hebben en dan laten afdrukken. Mooi lijstje eromheen en dan aan mijn verloofde geven. Echter ik ben nog niet zo heel goed met photoshop. Zeg maar gerust dat ik er nog niks van kan.

Zou iemand deze 2 foto's kunnen bewerken? Dus wat vlekjes en schaduwen bij de 1e weghalen, en de 2e ook wat mooier maken? Dat zou echt super zijn.

http://www.flickr.com/pho(...)es/l/in/photostream/

Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:05:51 #137
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_87227360

Even rap
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:06:13 #138
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_87227379
Schaduw had er nog wel uitgekund, naja goed. Hierbij :P
pi_87227523
Tnx, en kan je nog wat verbeteren aan die andere?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:18:55 #140
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_87228056
pi_87228449
tnx.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:28:43 #142
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_87228604
Kon niet zo heel erg veel met de tweede, maar goed wie weet dat iemand anders er wat meer mee kan.
pi_87235669
Mocht iemand anders er nog wat mee kunnen, dan hou ik dat niet tegen natuurlijk ;) maar voor zover bedankt.
pi_87237458
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 19:50 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]

Geen photoshop maar mag ik toch een tip geven? Panorama Factory, vreselijk website, maar maakt mooie panorama's. Een noob, normal en expert level. Vervormingen worden netjes wegberekend.
Ik heb nog een oude versie geloof ik, maar hij doet 't prima. Ik vind het prettiger werken dan PS (van CS3 dan).
Bewaart ook netjes met de lagen en kleurfilters tot psd als je wilt.

Ik zal eens een pano van me opvissen.

*edit*
Bij deze, verkleind, maar klikbaar...

[ Bericht 14% gewijzigd door jack4ya op 06-10-2010 10:35:09 ]
pi_87238095
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 08:26 schreef Stansfield het volgende:
Mocht iemand anders er nog wat mee kunnen, dan hou ik dat niet tegen natuurlijk ;) maar voor zover bedankt.
Je kan beter even de originele foto's posten, want als je deze resolutie print is het zonde van de kwaliteit :)
pi_87238188
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:31 schreef lkb9000 het volgende:

[..]

Je kan beter even de originele foto's posten, want als je deze resolutie print is het zonde van de kwaliteit :)
Ik heb de foto's geupload op flickr.

Kan je daar wat mee??
pi_87238361
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:35 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Ik heb de foto's geupload op flickr.

Kan je daar wat mee??
De hoogste resolutie die op flickr staat is 1024 x 768, en ik neem aan dat je camera meer dan 0,78 megapixel is?

Upload de originele bestanden eens op www.imgur.com , die website verkleint de foto's niet :)
pi_87238625
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:05 schreef jack4ya het volgende:
*edit*
Bij deze, verkleind, maar klikbaar...
[ afbeelding ]
:9~ Toffe locatie (waar?), en fantastische kleuren in je foto.
pi_87238763
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:41 schreef lkb9000 het volgende:

[..]

De hoogste resolutie die op flickr staat is 1024 x 768, en ik neem aan dat je camera meer dan 0,78 megapixel is?

Upload de originele bestanden eens op www.imgur.com , die website verkleint de foto's niet :)
Oh dat wist ik niet, Ik zal dat vanavond even doen, de originele staan thuis op mijn computer en daar ben ik vanavond pas.

Zou jij er dan naar willen kijken wat je er van kan maken?
pi_87238803
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 10:50 schreef Omniej het volgende:

[..]

:9~ Toffe locatie (waar?), en fantastische kleuren in je foto.
Indonesië, op de rand van de Bromo vulkaan, kijkend naar de caldera om 6 uur 's morgens.
*klikkerdeklik*

Met mijn oude dsc-h1... niet eens met mijn 450d :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')