abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:32:23 #1
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72213872

Hier alweer deel 179 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:37:03 #2
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72214029
Uit het vorige topic
quote:
Grote brand in loods stoomtrein STAR

STADSKANAAL - Op dit moment woedt een grote brand in een loods van de stoomspoortrein STAR. Verschillende brandweerkorpsen uit Noord- en Oost-Groningen zijn bezig met de bestrijding van de brand.

De brand brak uit 19:20 uur en woedt aan de achterkant van de werkplaats. In de loods staan de stoomlocomotief, twee diesellocomotieven en een locomotief welke gereviseerd moet worden.

Volgens een woordvoerder van de STAR moet de loods zelf waarschijnlijk als verloren worden beschouwd. Over mogelijke schade aan de locomotieven is nog niets bekend.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84465

Inmiddels is duidelijk dat de locs uit de loods als verloren mogen worden beschouwd.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:43:37 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72214253
quote:
In een loods van museumspoorlijn STAR in Stadskanaal woedt brand. Er zijn geen gewonden, maar drie diesellocomotieven, twee stoomtreinen en twee rijtuigen zijn beschadigd. Niet duidelijk is of er gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen. Er is explosiegevaar doordat in de loods vaten met acetyleen staan. Omwonenden lopen geen gevaar, zegt de brandweer.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1CA270244271380.html
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72214289
Pff wat balen zeg van die brand

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 21:51:28 ]
pi_72214407
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:45 schreef MarkoAlmelo het volgende:
wat een kut TVP

OT: mooi dat de HSL eindelijk in bedrijf gaat, hebben jullie trouwens ook gehoord dat er goederen over de HSL gaan.
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:49:06 #6
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72214433
dat mag niet eens bij mijn weten
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72214459
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:48 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

wat een kut TVP
Dankje
pi_72214478
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:45 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Dat kon beter
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72214517
Zo beter ?
pi_72214550
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:49 schreef Peterselieman het volgende:
dat mag niet eens bij mijn weten
Tijdje geleden in een lokale krant gelezen dat er plannen zijn voor een goederen-ding-iets bij Hoofddorp, om versproducten zoals bloemen (best handig, zo naast Aalsmeer) te kunnen vervoeren over de HSL.
pi_72214558
Er zuden 1 stoomloc en 2 diesellocs in de loods staan, en nog een loc die gereviseerd moet worden. Ja dat laatste zal wel inmiddels maar onduidelijk is of het daarbij om een stoom- of een dieselloc gaat. Either way: Zware aderlating voor nederlands museumspoor

De Achenseebahn in Jenbach heeft een paar jaar geleden ook een grote brand gehad. Maar die draaien weer gewoon misschien is er hoop....
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:55:38 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72214646
die laatste is ook een stoomloc.

Ik hoop niet dat Riek in die loods stond, maar in de andere
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:55:48 #13
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72214648
Goederen over de HSL wordt pas interessant als er een link Schiphol - Rotterdamse haven - haven van Antwerpen komt. Goederen zijn niet toegestaan in de Schipholtunnel, en voor een aftakking van Schiphol Cargo naar de HSL is ook geen plaats.

Verder, de oogst van vandaag: 1x DD-AR, 1x VIRM-oud, 1x VIRM-4, 4x Traxx + Prio en als laatste 1700 + ICRm. Ik ben vanuit Amsterdam even naar Antwerpen op en neer gegaan voor een frietje. Daarna Roosendaal - Breda.

Traxxdag dus.
pi_72214660
Riek de Rangeerlocomotiek

Hippeltje zeshonderdzoveel?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 21:56:49 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72214684
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:56 schreef Dr_Flash het volgende:
Riek de Rangeerlocomotiek

Hippeltje zeshonderdzoveel?
uit mijn hoofd is het de 609
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 27 augustus 2009 @ 21:57:52 #16
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72214720
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:48 schreef SpeedyRich het volgende:

[..]

wat een kut TVP

OT: mooi dat de HSL eindelijk in bedrijf gaat, hebben jullie trouwens ook gehoord dat er goederen over de HSL gaan.
Dude, zelfs op de NBS Rhein-Main is dit plan idioot.

Dit is betonspoor, geen ballastspoor.
pi_72214844
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:57 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Dude, zelfs op de NBS Rhein-Main is dit plan idioot.

Dit is betonspoor, geen ballastspoor.
Dus een goederentrein mag niet op betonspoor rijden? te zwaar?
Ik heb zelf geen flauw idee
pi_72214871
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 27 augustus 2009 @ 22:07:18 #19
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72214973
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:03 schreef Dr_Flash het volgende:
[ afbeelding ]
Zonde
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Sport donderdag 27 augustus 2009 @ 22:26:20 #20
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72215635
quote:
de brandweer kon lange tijd niet in de loods, vanwege de aanwezigheid van chemische vloeistoffen die bij het lassen worden gebruikt. Daardoor was er explosiegevaar. Inmiddels kan er ook in de loods geblust worden.
inmiddels treurig filmpje en foto's op http://www.rtvnoord.nl/nieuws/indexwm.asp?actie=totaalbericht&pid=84465
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72215690
quote:
Inmiddels kan er ook n de loods geblust worden
Lees: everything else is fucked anyway
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72216442
Godverdomme zeg.
Say your prayers and light a fire; we're going to start a war.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 00:57:14 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72219456
ik lees net dat de schade bij Riek meevalt. Daarnaast is het dak van de TE 5933 opgebrand.
http://www.stadskanaalrail.nl/star/images/TE-5933.jpg

Zie ook: http://forum.nmld.nl/viewtopic.php?p=55769#55769
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72219701
Oeioei. Ben benieuwd naar het schaderapport. Zo van wat ik overal lees valt het nog mee aan schade aan de treinen zelf?

En de stalen D staat er nog
hula
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:33:46 #25
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72219845
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 22:03 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Dus een goederentrein mag niet op betonspoor rijden? te zwaar?
Ik heb zelf geen flauw idee
Iets met remenergie, langere remweg.
pi_72220154
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:33 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Iets met remenergie, langere remweg.
gewoon max 80 km/h laten rijden dan is de remweg net zolang als een V260 die t dubbele haalt
pi_72220284
Wehehe.
  Moderator vrijdag 28 augustus 2009 @ 06:47:58 #28
155227 crew  Guppy
dus
pi_72220749
Brand is nooit leuk...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:02:33 #29
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_72221047
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 06:47 schreef Guppyfriend het volgende:
Brand is nooit leuk...
Uitgezonderd:
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_72221271
Ohja, klagen over een zwaaihandje maar 10 reacties met "Goh, wat erg" zijn allemaal prima

Maar TVP met fotootje blijft natuurlijk het beste


Tussen M'Gladbach en Köln reed absolute bagger, maar het eerste stuk vanaf Venlo was wel genieten in dit prachtige stoptreintje
pi_72223088
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 21:20 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Dus ze gaan nog een keer die kant op ?
Ja, maar wanneer is nooit echt van tevoren bekend. Vorig transport was op 1 juli, sindsdien is het weer erg stil. NSFS hoopt dat men rond halverwege september weer een deel te kunnen vervoeren.

De Wadlopers van gisteren gaan naar Warschau voor revisie en dan naar Slowakije dacht ik.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:25:56 #32
138687 Hr-Flip
flipperderflap
pi_72223258
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 01:33 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Iets met remenergie, langere remweg.
Ja tuurlijk, wat zal een langere remweg hebben, een goederentrein met 100km/h of een Thalys met 300km/h
Tuurlijk kunnen er wel goedertreinen over de HSL, maar waar kom je uit met de HSL bij de schiphol tunnel, en juist daar mogen geen goederentreinen doorheen.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:32:53 #33
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72223453
Midden in de nacht kun je prima goederen vervoeren over de HSL, treinverkeer is er dan verder toch niet. Het probleem zit echt bij Schiphol, waar je gewoon nergens heen kunt als cargo-trein.

Waarom mag dat daar eigenlijk niet? Als je een e-loc gebruikt en niet-gevaarlijke stoffen vervoert, zou dat toch prima moeten kunnen? Misschien heeft het met de drukte van Schiphol te maken?
pi_72223814
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:25 schreef Hr-Flip het volgende:
Ja tuurlijk, wat zal een langere remweg hebben, een goederentrein met 100km/h of een Thalys met 300km/h
Ik kan vast wel een ertstrein verzinnen die @100 km/h een langere remweg heeft dan een Thalys @300 km/h
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:46:47 #35
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72223832
Ik denk idd dat het met de drukte op het spoor tussen Schiphol en Hoofddorp te maken heeft. Er gaan er tot 52 treinen per uur door de tunnel rijden. Dus dan is er geen plaats voor goederen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72225810
Jammer van die locs etc.
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:07:13 #37
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72225887
De autoslaaptrein neemt dit weekend ook een leuke route: Den Bosch - Utrecht - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven (en dan verder de normale route). De reden zal wel zijn dat alleen in Den Bosch de auto's geladen kunnen worden...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:14:31 #38
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72226076
met twee keer kopmaken zo te zien, of rijden de auto's echt over het perron?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:17:55 #39
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72226162
Ik dacht dat ze op spoor 830 en/of 832 beladen worden ( http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/vga-ht.gif )
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:31:24 #40
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72226505
Van de site van de STAR:
In het gebouw staan de stoomlocomotieven TE 5933, 52 8060, Britta en de diesellocomotieven 609, V53 019, locomotor 320 alsmede twee rijtuigen
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72226619
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 12:14 schreef Peterselieman het volgende:
met twee keer kopmaken zo te zien, of rijden de auto's echt over het perron?
In Ht rijden de auto's standaard over het perron ja. Er is ook een behoorlijke parkeergelegenheid op het perron van spoor 1 bijvoorbeeld.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:40:55 #42
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_72226757
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:28 schreef Ireyon het volgende:
[ afbeelding ]
Tussen M'Gladbach en Köln reed absolute bagger, maar het eerste stuk vanaf Venlo was wel genieten in dit prachtige stoptreintje
Geniet er nog maar even van nu het nog kan, want in december gaan die eruit. Dit komt er voor in de plaats:
pi_72227185
Overigens ook genieten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:01:10 #44
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72227342
De trieste voorlopige schade:
Bagagewagen D102: volledig uitgebrand
Stoomloc 52 8060: cabine uitgebrand
Stoomloc TE 5933: cabine uitgebrand
Dieselloc V53 019: veel lakschade en gesmolten onderdelen
Rijtuig WR133: interieurschade
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:06:48 #45
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72227507
Dat klinkt niet best
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:25:28 #46
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72228267
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 13:06 schreef Peterselieman het volgende:
Dat klinkt niet best
Stimmt
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:32:00 #47
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72228615
Het lijkt er trouwens op dat de locomotieven zo ongeveer allemaal wel op te knappen zijn, aldus de voorzitter van de STAR vandaag op Radio Noord.

http://rtvnoord.nl/nieuws/index.asp?actie=totaalbericht&pid=84484
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72230233
nu maar hopen dat de STAR goed verzekerd is.. scheelt weer een financiele strop
pi_72230242
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 10:32 schreef James1988 het volgende:
Midden in de nacht kun je prima goederen vervoeren over de HSL, treinverkeer is er dan verder toch niet. Het probleem zit echt bij Schiphol, waar je gewoon nergens heen kunt als cargo-trein.

Waarom mag dat daar eigenlijk niet? Als je een e-loc gebruikt en niet-gevaarlijke stoffen vervoert, zou dat toch prima moeten kunnen? Misschien heeft het met de drukte van Schiphol te maken?
Er zijn toch echt serieuze plannen:
quote:
Bedrijven willen goederen vervoeren over HSL-zuid

Het bedrijfsleven rond Schiphol slaan de handen ineen om de overheid te kunnen laten zien dat er voldoende belangstelling is voor goederenvervoer over de HSL-zuid tussen Amsterdam en Parijs. Vandaag ondertekenen dertien bedrijven uit de regio een samenwerkingsovereenkomst.

HST Cargo Hub
Met de gemeente Haarlemmermeer wordt vandaag een overeenkomst ondertekend om het idee ‘Hoge Snelheids Trein Cargo Schiphol’ levensvatbaar te maken. Onder de deelnemers bevinden zich de Schiphol Group, KLM Cargo, Bloemenveiling Aalsmeer, KvK Amsterdam en conceptontwikkelaar 3DG.

Frankrijk is er al klaar voor en wil graag naar Nederland via spoor. “Daar hebben ze de eerste generatie HSL treinen al omgebouwd tot posttreinen”, zegt Mark van Huijstee van 3DG. De trein gedraagt zich als luchtvracht, per trein kan er zelfs nog iets meer meegenomen worden dan in een gemiddeld vrachtvliegtuig.”

‘Nachtvluchten over het spoor’
Vervoer via de HSL lijkt dus een goed alternatief. De tijd is rijp om aan te haken bij de Fransen die hiermee al veel verder zijn. Volgens Huijstee zijn er mogelijkheden te over. Verse, tijdkritische en waardevolle goederen lenen zich goed voor vervoer over spoor. “Het gaat zeker gebeuren, maar rond Schiphol is zo’n bestuurlijke drukte dat het proces stroperig wordt en dat is jammer. De markt moet het doen. Ik verwacht dat we in 2010 een trimodaal overslagpunt hebben gerealiseerd op Schiphol. Luchtvracht uit bijvoorbeeld het verre oosten kan dan op het spoor gezet worden voor transport binnen Europa. Zo verminder je het aantal vluchten en maak je als het ware ‘nachtvluchten’ mogelijk, alleen dan over het spoor.
Bron en zelfde soort verhaaltje maar dan van het ANP.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 14:17:44 #50
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_72230427
tvptje
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 15:50:00 #51
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72233355
Voordat er ook echt iets aan cargo rijdt zijn we wel in 2020... NIMBY's..
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:11:12 #52
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72239059
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 15:50 schreef James1988 het volgende:
Voordat er ook echt iets aan cargo rijdt zijn we wel in 2020... NIMBY's..
Ik ben wel voor cargotreinen op de HSL, maar dat kost alleen een hoop grind.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:14:06 #53
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72239135
Dan zou men de hele onderbouw opnieuw moeten bouwen, bedoel je?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:17:00 #54
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72239223
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:14 schreef James1988 het volgende:
Dan zou men de hele onderbouw opnieuw moeten bouwen, bedoel je?
Daar komt het inderdaad op neer.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:33:48 #55
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72239662
Kleine kans dat dat gaat gebeuren... nu mag men er eindelijk eens op gaan rijden tenslotte

Waarom grind eigenlijk? Om de geluidsoverlast te dempen?

Edit: ohja, eerder vandaag gezien:


Aparte oorzaak imo..
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:38:04 #56
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72239797
Gaan ze bij Veolivla nu ook al xx nadoen?
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:51:51 #57
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72240193
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:38 schreef Peterselieman het volgende:
Gaan ze bij Veolivla nu ook al xx nadoen?
schijnbaar ja
er is donderdag trouwens wel een diesel 2/6'je vertrokken naar zwitserland om daar een tussenbak te krijgen... kunnen ze niet makkelijker die tussenbakken naar nederland brengen?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:56:41 #58
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72240341
dan mogen die wel tijdelijk een extra draaistel krijgen

Ik denk dat dit handiger is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport vrijdag 28 augustus 2009 @ 19:58:53 #59
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72240391
Nouja, als je ze alle vier aan elkaar hangt heb je maar 1 draaistel nodig (of je hangt ze alle vier tussen de 2/6 die nu die kant op is, die wordt toch gesleept)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 21:02:28 #60
136283 knars
Teethgrinder
pi_72242320
Ik heb een schurfthekel aan Stadskanaal en heel het veenkloddergebeuren van Zuid-Oost Groningen. Maar de STAR hoeft niet kapot. Een van knars jr's favoriete youtubefilmpjes is een treinreis van STAR.
pi_72251041

Klein stukje van de HSL op 27-8--09 we gaan vanaf Schiphol naar Rotterdam en kijken een klein stukje vanaf de A4 tot de ingang van de Groene Hart Tunnel
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 03:30:53 #62
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_72251149
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:51 schreef dennistd het volgende:

[..]

schijnbaar ja
er is donderdag trouwens wel een diesel 2/6'je vertrokken naar zwitserland om daar een tussenbak te krijgen... kunnen ze niet makkelijker die tussenbakken naar nederland brengen?
Nee, dat zou Veolia teveel geld kosten. Het onderhoud van de diesel-GTW's gebeurt al door VOITH (dat van de elektro-GTW's is me voorlopig onbekend).
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:33 schreef James1988 het volgende:
Kleine kans dat dat gaat gebeuren... nu mag men er eindelijk eens op gaan rijden tenslotte

Waarom grind eigenlijk? Om de geluidsoverlast te dempen?

Edit: ohja, eerder vandaag gezien:
[ afbeelding ]

Aparte oorzaak imo..
Antwoord op de vraag: verticale en horizontale dwars- en langskrachten. En die zijn bij een goederentrein hoger dan bij een passagierstrein.

En wat betreft die snelbussen: Veolia zal vast wel weer een overschot aan bussen hebben omdat die Fransozen niet weten wat voor type ze op de Brabantliner oeten inzetten.
pi_72251507
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 03:30 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Nee, dat zou Veolia teveel geld kosten. Het onderhoud van de diesel-GTW's gebeurt al door VOITH (dat van de elektro-GTW's is me voorlopig onbekend).
Gebeurt ook door VOITH te Blerick
pi_72251509
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 21:02 schreef knars het volgende:
Ik heb een schurfthekel aan Stadskanaal en heel het veenkloddergebeuren van Zuid-Oost Groningen.
En bedankt
  Redactie Sport zaterdag 29 augustus 2009 @ 08:13:20 #65
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72251710
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 05:50 schreef Wadloper het volgende:

[..]

Gebeurt ook door VOITH te Blerick
inderdaad. De E-GTW's van Arriva zijn de enige NL-GTW's die niet bij Voith komen, deze gaan naar NedTrain Leidschendam.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72253874
Gister was het echt kansloos tussen Eindhoven - Den Bosch. Weliswaar geplande werkzaamheden dus wist enigzins waar ik aan toe was, maar de NS had wel wat meer bussen mogen inzetten zeg. En dan sta je daar in die rij, terwijl je hoogstnodig moet pissen Dan weet je dus dat je én die rij nog af moet wachten, én de busrit, én voordat de trein weer verder gaat in Den Bosch.
pi_72254313
tvp
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:03:13 #68
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72262393
Hoi.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 19:45:10 #69
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72264901
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 18:03 schreef Duvel het volgende:
Hoi.

[ afbeelding ]
Hoi, Welkom terug
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:08:18 #70
136283 knars
Teethgrinder
pi_72266893
U daar, seg ut maar

Wadloper, ik had daar een ex zitten. Heb er niet veel goede herinneringen aan overgehouden. Maar vond toendertijd de omgeving ook al vrij troosteloos. Even de grens over en Drenthe in en het werd ineens weer een stuk beter :-)
pi_72267359
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 11:32 schreef LangzaamSprinten het volgende:
Gister was het echt kansloos tussen Eindhoven - Den Bosch. Weliswaar geplande werkzaamheden dus wist enigzins waar ik aan toe was, maar de NS had wel wat meer bussen mogen inzetten zeg. En dan sta je daar in die rij, terwijl je hoogstnodig moet pissen Dan weet je dus dat je én die rij nog af moet wachten, én de busrit, én voordat de trein weer verder gaat in Den Bosch.
Hmm, vandaag waren er wel genoeg bussen. Enige jammere was dat de knakker die alles stond te regelen per se elke bus geheel vol wilde hebben en dan uitgebreid ging tellen oordat bij de volgende bus de deur open (los, voor veenklodders ) ging... Ik vraag me dan af of er echt een voordeel zat aan Boxtel - Den Bosch i.p.v. Eindhoven - Den Bosch aangezien je in Eindhoven vanaf het station praktisch direct op de snelweg zit (Kennedylaan) en in Boxtel nog vele bochten en rotondes rondzwalkt...
pi_72268018
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:28 schreef Doc__Zenith het volgende:

[..]

Hmm, vandaag waren er wel genoeg bussen. Enige jammere was dat de knakker die alles stond te regelen per se elke bus geheel vol wilde hebben en dan uitgebreid ging tellen oordat bij de volgende bus de deur open (los, voor veenklodders ) ging... Ik vraag me dan af of er echt een voordeel zat aan Boxtel - Den Bosch i.p.v. Eindhoven - Den Bosch aangezien je in Eindhoven vanaf het station praktisch direct op de snelweg zit (Kennedylaan) en in Boxtel nog vele bochten en rotondes rondzwalkt...
Wellicht lees ik het helemaal verkeerd, maar wat bedoel je met Boxtel? Wordt dat ook IC-station (Mijn trein-app zegt namelijk dat de IC er stopt, wat niet zo is...)
Op maandag 9 november 2009 12:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Dat interesseert GroenLinks voor geen meter, ze zien je als een wandelende zak euro's waar ze handig een tap in kunnen drukken voor hun socialistische hobbies.
pi_72268059
vrijdag zag ik voor het eerst xenon verlichting op de voorkant van een sprinter. wit licht, das even wennen zeg.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Sport zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:08:10 #74
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72268179
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:00 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Wellicht lees ik het helemaal verkeerd, maar wat bedoel je met Boxtel? Wordt dat ook IC-station (Mijn trein-app zegt namelijk dat de IC er stopt, wat niet zo is...)
De IC uit Maastricht rijdt tot Boxtel ivm werkzaamheden dacht ik
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 22:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
vrijdag zag ik voor het eerst xenon verlichting op de voorkant van een sprinter. wit licht, das even wennen zeg.
Bedoel je geen LED-verlichting? Deze is ook wit namelijk, en zeker één sprinter heeft dat als proef (bij een aantal V'tjes heeft het er ook in gezeten maar is er ook alweer uitgehaald)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72268515
oh ja dat zou goed kunnen. het deed mij denken aan xenon maar het zal LED zijn.
het was in ieder geval absoluut wit licht.

tof dat ze dat ook bij V-tjes ingebouwd hebben
hoe lang blijven de V-tjes nog?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:52:11 #76
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72269134
De V'tjes hebben het al niet meer
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:14:24 #77
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_72269745
NS-reisplanner snapt niet helemaal dat de Heimwee-expres geen gewone trein is.

  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:17:09 #78
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72269799
Het is wel degelijk een intercity, want de trein slaat Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark over
Altijd onderweg naar het avontuur
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 23:42:48 #79
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72270403
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 19:45 schreef bork het volgende:

[..]

Hoi, Welkom terug
Dank je!
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:08 schreef knars het volgende:
U daar, seg ut maar
Ik zeg: tofheid:

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Sport zondag 30 augustus 2009 @ 10:36:04 #80
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72274851
Nu Veolia Connexxion achterna gegaan is wil Arriva niet achterblijven:
quote:
Materieeltekort Merwede-Lingelijn
Tussen Gorinchem en Geldermalsen moeten reizigers rekening houden met een vertraging van ongeveer 30 minuten.
Om logistieke redenen rijden er tussen Gorinchem en Geldermalsen minder stoptreinen.
Prognose:
* Onbekend.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 augustus 2009 @ 11:23:45 #81
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72275514
Tsja, ze hadden al 2 defecte stellen en als daar nog eentje bij komt en de andere moet onderhoud hebben, dan krijg je dit soort praktijken.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72281194
Traunseebahn keert in Gmunden Seebahnhof, 29-08-2009.

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 30 augustus 2009 @ 15:23:18 #83
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72281228
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 15:22 schreef Dr_Flash het volgende:
Traunseebahn keert in Gmunden Seebahnhof, 29-08-2009.

[ afbeelding ]
Ziet er ook leuk uit!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72281333
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 15:23 schreef Duvel het volgende:
Ziet er ook leuk uit!
Het regende, het was koud, het station is dichtgespijkerd en die lichtbak rechts is alles wat er van het bordje over is

Maar ik heb me gisteren prima vermaakt en een langer verslag is in de maak
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 30 augustus 2009 @ 15:32:32 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72281479
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 15:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het regende, het was koud
Dat had ik anderhalve week, dat noemt men Noors weer.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72281734
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 15:32 schreef Duvel het volgende:

[..]

Dat had ik anderhalve week, dat noemt men Noors weer.
In Oostenrijk noemen ze dat "Kut met Peren"
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 30 augustus 2009 @ 16:03:18 #87
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72282304
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 15:42 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

In Oostenrijk noemen ze dat "Kut met Peren"
't Zou ook een beetje raar zijn, Noors weer in Oostenrijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72285357
En zo moest ik op de valreep van augustus toch ECHT nog even op vakantie. Dus vrijdagavond direct uit m'n werk naar Ede-Wageningen, daar vandaan niet eens naar Utrecht maar meteen naar Arnhem om de CNL richting Oostenrijk te pakken In Arnhem kon nog even dit geweldige vehikel vereeuwigd worden:



De trein vertrok vrij vroeg in de avond, waardoor we zelfs nog voorbij Mainz gekomen zijn voordat er geslapen moest worden (en toen was het nog steeds maar half elf). Maar de volgende ochtend moesten we om 6:29 de trein uit, mijn coupégenoten ook, in Wels Hbf. Ik had een wekkertje gezet op 5:40 want om 5:47 werd de passage van Schärding verwacht, en daar had ik nog een bordje te scoren. Helaas reden we vlak na 5:40 Passau Hbf binnen, en kwamen we dus met een vertraging van een minuut of 20 in Wels aan. Bij het krieken van de dag bleek er allemaal water op de buitenkant van het raam te zitten. Het regende En het zou eigenlijk de hele dag niet of nauwelijks meer beter worden. In Wels even opgestart met een kop koffie, en vervolgens eindelijk 1 van mijn favoriete overhemden ten grave gedragen, zodat ik de dag kon beginnen met een verse



Nadat er in Wels uitgebreid gelegenheid was geweest om proviand in te slaan, te ontbijten, foto's te maken en zulks meer, nam ik om 8:22 de stoptrein richting Salzburg, tot Lambach. Dat was deze stoere Talent:



Eenmaal aangekomen in Lambach bleek dat daar ook niet al te veel van verwacht mocht worden. Het station was uitgestorven en ik was de enige uitstapper. Op een afgelegen perronnetje stond de Trein (dat noemen ze althans zo) naar Vorchdorf-Eggenberg klaar. Aldaar was ik de enige instapper, en dat zou de hele rit zo blijven. Dit is De Trein:



Op één of andere manier moest er in Vorchdorf-Eggenberg overgestapt worden op een ander, soortgelijk soort trein, voor het laatste stuk naar Gmunden Seebahnhof. In Vorchdorf staat een heleboel leuks opgesteld:



Na Vorchdorf ging het dus naar Gmunden, over een zo mogelijk nog lastiger lijntje. Sommige stations zijn niet meer dan een stoeprandje langs de baan, zonder bordje, en van 1 station heb ik het bestaan niet eens kunnen bevestigen, maar okee. Wat wel kon, dat is gelukt In Gmunden was het ook slecht weer, miezerregentje, en het station was ook geen succes.



Door naar de kabelbaan dus maar. Ik was er om 9:45 ongeveer, de hele handel moest compleet voor mij nog opgestart worden, en het duurde even, maar uiteindelijk ben ik met een gondeltje van Tsjechische makelij uit 1957 naar de top van de 1004 meter hoge Grünberg gebracht. Hier houdt iemand van de shorecrew het deurtje voor me open



Boven aangekomen: Och, ook hier deugt het weer niet. Nou ja. Af en toe wel aardige doorkijkjes met uitzicht op het Alpenvorland en de Traunsee, maar niet echt spannend. Toch wel lekker een beetje op en neer gewandeld daar, en uiteindelijk terecht gekomen bij een restaurantje, waar Kaffee mit Kuchen op het programma stond:



Helaas was het weer, en daarmee het uitzicht, hmmmja In de verte de Traunsee.



Na niet al te lange tijd had ik het daarboven wel gezien en ging ik weer omlaag met dezelfde gondelbaan. Beneden aangekomen liep ik richting het centrum, en onderweg kwam ik een Wassertretbecken tegen. Ik had al afscheid genomen van plannen om naar het zwembad te gaan, maar dit was een prima alternatief, vond ik. Een lange goot waar je door ijskoud water heen kunt lopen. Goed voor de bloedsomloop en zo. Eerst maar eens even de sokjes en schoentjes uit:



Dan te water



Dit is de lengte van het stuk wat ik door het ijskoude water heb afgelegd



En jawel, er is ook een filmpje van



Hoe het ook zij, na zoveel gezondigheid vond ik het tijd om via de oevers van de Traunsee het Raadhuisplein op te zoeken, waar één of andere pottenmarkt bezig was. Overigens werden er meer snuisterijen en andere keramische siervoorwerpen verkocht dan potten, maar okee. De Pottenmarkt bleek zelfs onderdeel van een groter evenement, want er stond ook een podium klaar voor enkele muzikanten, en er was een tent met vettigheden, en een tent met drankjes, zoals te doen gebruikelijk in die gebieden. Aangezien het nog steeds pokkeweer was en ik wat tijd over had, besloot ik daar te gaan lunchen.



Uiteindelijk nam ik op 14:00 het MotorSchiff Karl Eder voor een tocht van bijna anderhalf uur over de Traunsee.



Tegen het einde van de tocht heb ik me ook maar even aan dek gewaagd ondanks het nog steeds miezerende weer.



Vanuit Ebensee, aan de overkant van de Traunsee, dacht ik even een stoptrein te nemen terug naar Gmunden, maar helaas, werkzaamheden ÖBB zet bussen in



Aangekomen in Gmunden stond er nog een belangrijk excursiepuntje op het programma: het waarschijnlijk kleinste trambedrijf ter wereld.

Bordje en trammetje:





Dat trammetje bracht me voor ¤ 1,60 terug naar de oevers van de Traunsee, alwaar ik nog drie kwartier over had om een dubbele tosti te nuttigen



Daarna was het wel mooi geweest, en ik liep naar het Seebahnhof, na nog een laatste blik op het fraaie stadhuis (de rest van het stadje is net zo mooi ).



Met de inmiddels bekende twee "treinstellen" naar Lambach. Uiteindelijk in Vorchdorf brak toch nog de zon door, maar goed, beetje aan de late kant.. Hier om te beginnen nog even het treinstelletje van de Traunseebahn in Gmunden Seebahnhof, wat klaar staat om terug te rijden naar Vorchdorf.



Aangekomen in Lambach staat er een dieselloc lekker weekend te vieren in het zonnetje:



Vanuit Lambach had ik nog een stoptrein terug tot Wels, waar het tijd was voor een mooie dikke Wiener Schnitzel, met eindeloos veel salade erbij



En de nachttrein daarna was dan weer het einde van een bijzonder geslaagde en actieve vakantie

Enjoy
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 30 augustus 2009 @ 17:54:51 #89
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72285959
Cool! Leuk verslag!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport zondag 30 augustus 2009 @ 17:55:47 #90
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72286005
Nice Fles
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72286928
Haha, n1.
pi_72288015
Leuk verhaal Fles!
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:17:38 #93
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72290856
Was weer leuk om te lezen Fles, moet ook nog iets in elkaar flansen van ons tochtje van deze zomer, pffffffff.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_72291307
En dan heb ik het nog niet gehad over de spoorstaafslijptrein, over mijn taxiritje voor het dubbelspel op Wels Lkb, over...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72300283
Leuke foto's Dr_Flash... Weer een paar dagen goed getreind zie ik al
pi_72300560
Heb lachen boek: 962 kilometer tussen Zwolle en Kampen. DE-II erbij.
  Moderator maandag 31 augustus 2009 @ 06:43:42 #97
155227 crew  Guppy
dus
pi_72301213
Ah, het bijzondere vehikel van Arnhem erbij
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_72301927
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 01:55 schreef thats-me het volgende:
Leuke foto's Dr_Flash... Weer een paar dagen goed getreind zie ik al
Nou, EENtje. En twee nachten.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72302116
Euj, SGMm als stoptrein Breda-Utrecht. M'n collega: "Ik stapte in en dacht, zit ik nou in een tram?"
-browserverneukende rickrolllink verwijderd-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')