abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:24:06 #1
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71791316

Laatste deel: Huizenmarkt deeltje 25
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
pi_71791368
Tussenwoning/Villa/Portiekflat

(dat plaatje... )
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_71791459
Waar?
(doelend op het plaatje)
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:29:30 #4
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71791505
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:28 schreef capricia het volgende:
Waar?
(doelend op het plaatje)
Geen idee, maar zocht naar leuke plaatjes Dit topic is nogal kaal en verdient eigenlijk een mooie OP.
---
pi_71791951
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 15:28 schreef capricia het volgende:
Waar?
(doelend op het plaatje)
Ik heb in een vorig topic een link gezien naar een overzicht van huizen in Lelystad. Dat was een waar slagveld met vraagprijzen die vrijwel gehalveerd waren.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:07:08 #6
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_71792568
Mij valt momenteel heel erg het volgende op: Het vervangen van de te koop borden van de ene makelaar door de andere.
Denken die verkopers nu echt dat het aan de makelaar ligt dat ze nog in hun stenen bunker wonen?
pi_71795583
TVP
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_71796624
Ik hoor net op het nieuws dat de recessie minder heftig is dan gedacht. Situatie blijft slecht, maar minder slecht dan gedacht:
CPB heeft haar negatieve cijfers bijgesteld. De werkloosheid komt naar verwachting lager uit in 2010. Die is van 9.5% naar 8% bijgesteld.
En in 2010 krimpt de economie niet meer.

Linkje
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_71796684
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 18:53 schreef capricia het volgende:
Ik hoor net op het nieuws dat de recessie minder heftig is dan gedacht. Situatie blijft slecht, maar minder slecht dan gedacht:
CPB heeft haar negatieve cijfers bijgesteld. De werkloosheid komt naar verwachting lager uit in 2010. Die is van 9.5% naar 8% bijgesteld.

Linkje
Netjes, goed nieuws dan maar. Nog steeds wel twee keer zoveel werklozen dus als eind 2008, maar goed, niet veel erger dan 2002-2003, uit mijn hoofd.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:03:50 #10
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71796893
quote:

Linkje
Dat gaat dan ook wel een iets positiever (of iig minder negatief) effect hebben op de huizenmarkt als het uitkomt. Maar het kan ook nog dat in het kader van de aankomende bezuinigingen de HRA wordt afgebouwd (zal dit kabinet nog niet doen).
---
pi_71796978
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:03 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Dat gaat dan ook wel een iets positiever (of iig minder negatief) effect hebben op de huizenmarkt als het uitkomt. Maar het kan ook nog dat in het kader van de aankomende bezuinigingen de HRA wordt afgebouwd (zal dit kabinet nog niet doen).
Ik mag GVD hopen dat het snel gebeurt...
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 19:10:54 #12
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71797105
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:06 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik mag GVD hopen dat het snel gebeurt...
Zie je dit kabinet dat doen? Die zitten er nog wel 2 jaar.
---
pi_71797167
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:10 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Als Bos eindelijk daadwerkelijk een goeie minister van financiën wil zijn en zich minder zorgen gaat maken om zijn 'image', komt het nog wel goed. Beter meteen maar nu doen, even slikken voor iedereen en dan weer doorgaan. En ik natuurlijk een goedkoper huis.
pi_71798670
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Als Bos eindelijk daadwerkelijk een goeie minister van financiën wil zijn en zich minder zorgen gaat maken om zijn 'image', komt het nog wel goed. Beter meteen maar nu doen, even slikken voor iedereen en dan weer doorgaan. En ik natuurlijk een goedkoper huis.
Jij zoekt een politicus met een lange-termijn visie?
Ik denk dat je nog eerder een aankoopmakelaar vindt die 50% onder de vraagprijs biedt.
pi_71800837
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:10 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ik zie het dit kabinet niet doen en ook het volgende kabinet niet. Als er al wat gebeurt, dan wordt er wat gedaan aan de HRA voor huizen van boven de 1 mio ofzo. Een beetje symptoombestrijding, daar is Nederland wel goed in.
pi_71805359
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 20:06 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Jij zoekt een politicus met een lange-termijn visie?
Ik denk dat je nog eerder een aankoopmakelaar vindt die 50% onder de vraagprijs biedt.
Ik heb enkel goede hoop. Ik wil een huis.
pi_71809034
Dan koop je er een, zo moeilijk is het niet

http://www.nu.nl/economie(...)er-werkloosheid.html

Bij CPB lezen ze schijnbaar Fok
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_71809389
quote:

Linkje
Ik vraag me dan altijd af hoe betrouwbaar die ramingen zijn. Het CPB was toch ook de organisatie die het kabinet verteld heeft dat de crisis aan Nederland voorbij zou gaan?
pi_71809395
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 07:49 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik vraag me dan altijd af hoe betrouwbaar die ramingen zijn. Het CPB was toch ook de organisatie die het kabinet verteld heeft dat de crisis aan Nederland voorbij zou gaan?
Nee, dat was de fabeltjeskrant
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_71809635
Misschien dat de prijzen van huizen de komende tijd niet compleet instorten. Maar hard omhoog, zoals voorheen, gaan ze de komende 15 jaar zeker niet meer.

Gecorrigeerd voor inflatie gaat die correctie van 40% er zeker wel komen. Maar daar zullen de huidige huizenbezitters weinig last van ondervinden als het geleidelijk gaat. De nominale waarde blijft dan immers redelijk op peil.
pi_71817014
quote:

Linkje
Mmmm.... wie vertrouwd het CPB nog

Ik hoop dat ze gelijk hebben maar ik zie het niet zo rooskleurig in. Let wel ING heeft wel 71 miljoen 'winst' gemaakt nadat er 20 miljard in gestopt is, alles komt dus weer goed
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_71818885
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:10 schreef pberends het volgende:
Kabinet geeft bouw eerste injectie

Kabinet is wanhopig .
Eindelijk onderdak voor alle 'pardonners'

Of gaan we nu naar een woning overschot toe?
I'll sing you a lullaby.
pi_71819274
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:25 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Eindelijk onderdak voor alle 'pardonners'

Of gaan we nu naar een woning overschot toe?
Een overschot van woningen van >400k.
pi_71819756
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Een overschot van woningen van >400k.
Precies. Courante woningen tot de 250k gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank hier in utrecht. Ben zelf ook opzoek, maar voor de goed onderhouden woningen moet je slagvaardig bezig zijn als koper. Het is niet uitzonderlijk dat ze binnen 2 weken verkocht zijn.

Dat neemt niet weg dat er ook genoeg huizen onder de 250k al langer dan 6 maanden tekoop staan, maar dat zijn dan ook de verkopers die niet lager dan de hoofdprijs willen gaan.. Als er al een sterke daling komt, dan verwacht ik deze pas na 2 jaar. Wanneer de hyptoheekrenteaftrek van de leegstaande woning ten einde loopt.
pi_71820556
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Ik hoop dat ze gelijk hebben maar ik zie het niet zo rooskleurig in. Let wel ING heeft wel 71 miljoen 'winst' gemaakt nadat er 20 miljard in gestopt is, alles komt dus weer goed
Waarom zou je ze niet vertrouwen?
pi_71820823
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:22 schreef xenobinol het volgende:

[..]

[..]
Nee, we vertrouwen op de glazen bol van xenobinol...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_71821413
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Nee, we vertrouwen op de glazen bol van xenobinol...
Dat kan wel eens slecht zijn voor de prijs van je huis:
Waarschuwing : je kristallen bal kan je je leven kosten !
pi_71825838
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:10 schreef pberends het volgende:
Kabinet geeft bouw eerste injectie

Kabinet is wanhopig .
Ze kunnen beter huurwoningen gaan bouwen die zijn ze zo kwijt, voor koopwoningen is nu geen markt
pi_71830344
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 07:49 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wat ze vergeten te melden is dat er tegenwoordig minder ZZP'er worden ingehuurd, en mensen korter werken. Officieel ben je dan niet werkeloos, maar als je in plaats van 40 nog maar 36 uur werkt heb je toch 10% minder inkomen

Maar ik ben ook benieuwd hoe de huizenmarkt gaat verlopen, gisteren was op het nieuws dat het aantal gedwongen veilingen al opliep. Ik denk dat dat nog wel even doorgaat, mensen die minder/geen werk meer hebben teren eerst in op hun spaargeld, en als dat op begint te raken zijn we weer een paar maanden verder, en daarna komen ze in de problemen.

En over die 'injectie' van het kabinet: ¤7000,- per te bouwen huis. Daar heb je niet eens een fatsoenlijke keuken voor.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_71834861
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 04:08 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dan koop je er een, zo moeilijk is het niet

http://www.nu.nl/economie(...)er-werkloosheid.html

Bij CPB lezen ze schijnbaar Fok
Absoluut. Echter, ik betaal liever niet voor de HRA zonder er van te genieten. Dat moet ik eerst even regelen, maar liever heb ik gewoon dat die hele HRA eruit gaat.
pi_71834972
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:13 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Absoluut. Echter, ik betaal liever niet voor de HRA zonder er van te genieten. Dat moet ik eerst even regelen, maar liever heb ik gewoon dat die hele HRA eruit gaat.
Dan zorg je dat je in Nederland komt te wonen, zo moeilijk is het allemaal niet

Verder kan je lang wachten tot de HRA eraf gaat
pi_71835103
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Dan zorg je dat je in Nederland komt te wonen, zo moeilijk is het allemaal niet

Verder kan je lang wachten tot de HRA eraf gaat
Jij kunt altijd aardig de inkoppertjes maken. Ik wil helemaal nog niet terug, ik wil enkel een mooie pied-a-terre om mee te pimpen. Zo ben ik nou eenmaal.
pi_71835171
Pimpen doe je door op je slippers en vouwfiets met een sporttas effe een penthouse komt kopen op een vrije zaterdagmiddag
pi_71835218
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Pimpen doe je door op je slippers en vouwfiets met een sporttas effe een penthouse komt kopen op een vrije zaterdagmiddag
Dat dus! Maar zonder de HRA kan ik nog harder pimpen! Of ik hou geld over om op zondag in mijn kamerjas een automobiel te kopen en dan pimp ik een heel weekend!
pi_71835264
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:25 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat dus! Maar zonder de HRA kan ik nog harder pimpen! Of ik hou geld over om op zondag in mijn kamerjas een automobiel te kopen en dan pimp ik een heel weekend!
Als je cash afrekent heb je geen HRA nodig

HRA is voor paupers
pi_71835299
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als je cash afrekent heb je geen HRA nodig

HRA is voor paupers
Mijn punt was meer dat zonder HRA de prijzen omlaag komen. De kosten gaan tenslotte omhoog voor de gemiddelde koper. Voor mij gunstig, want groter huis of centjes over.
pi_71835333
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:28 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Mijn punt was meer dat zonder HRA de prijzen omlaag komen. De kosten gaan tenslotte omhoog voor de gemiddelde koper. Voor mij gunstig, want groter huis of centjes over.
Ik zou gewoon wachten tot de HRA wordt afgeschaft
pi_71835351
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik zou gewoon wachten tot de HRA wordt afgeschaft
Dat zal wel te lang duren. Ik heb weinig geduld. Maar goed, we zien wel.
pi_71835473
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:29 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat zal wel te lang duren. Ik heb weinig geduld. Maar goed, we zien wel.
Geloof je de berekeningen van de werkeloosheid van het CPB?
pi_71835656
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:57 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Precies. Courante woningen tot de 250k gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank hier in utrecht.
Wat koop je nou in Utrecht nog voor 250k? Da's geen woning maar een hondenhok.
pi_71835660
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Geloof je de berekeningen van de werkeloosheid van het CPB?
Ja. Ik zit in het pessimistische kamp, helaas. Ik zie gewoon onze en andere bedrijven in de regio met grote problemen, die er niet beter op worden. En ik begrijp de motivatie die jij altijd aanvoert over het aantal ontslagen dat al gevallen zijn, etc - maar ik ervaar het niet. Ik zie wel dat bedrijven aan het einde van hun latijn komen, waarbij tijdelijke ontslagen, kostenbesparingen en meer gewoon niet voldoende blijkt te zijn en er dus echt reorganisaties plaats moeten vinden...

Maar goed, we zullen zien. Ik denk dat het richting het einde van 2009 wat meer gaat kristaliseren...
pi_71835845
Ik denk zelf dat je na q3 al een goede voorspelling kan doen
pi_71835938
Die HRA gaat er op de zeer lange termijn heus wel aan. Eerst een maximum en dan de inflatie langzaam haar werk laten doen.
pi_71836009
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik denk zelf dat je na q3 al een goede voorspelling kan doen
Mwah. Ik denk dat Nederland in navolging van Engeland en de VS met enige vertraging ook een kleine opleving zal zien in Q3. De "de-stocking" is over en dus komt de handel en productie weer langzaam op gang. Het niveau daarvan zal beter zijn dan Q1/Q2, maar het zal niet voldoende zijn om de werkgelegheid te stabiliseren.
pi_71837182
Ik heb maar 1 advies: wacht niet te lang met de dingen die je wilt doen in je leven. Dat geldt ook voor hoe en waar je woont.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_71837264
Ik vind een eigen huis alleen als beleggingsobject wel bijzonder interessant. Daar kun je een aardige klap mee makan als je het slim doet. Voor de rest vind ik het maar een blok aan m'n been en doet het me helemaal niks.
pi_71837306
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:46 schreef JodyBernal het volgende:
Ik vind een eigen huis alleen als beleggingsobject wel bijzonder interessant. Daar kun je een aardige klap mee makan als je het slim doet. Voor de rest vind ik het maar een blok aan m'n been en doet het me helemaal niks.
dan zou ik geen eigen huis nemen...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_71837343
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:48 schreef capricia het volgende:

[..]

dan zou ik geen eigen huis nemen...
Mwah, je moet ergens wonen. Als ik denk er veel geld aan te kunnen verdienen, wegen voor mij de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.

Maar nu is dat inderdaad niet het geval, daar zijn de prijzen nog veel te hoog voor.
pi_71837358
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:50 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Mwah, je moet ergens wonen. Als ik denk er veel geld aan te kunnen verdienen, wegen voor mij de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen.

Maar nu is dat inderdaad niet het geval, daar zijn de prijzen nog veel te hoog voor.
Zijn punt was juist dat de tijd van veel geld verdienen met huizen voorlopig wel even over is.
pi_71837401
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Zijn punt was juist dat de tijd van veel geld verdienen met huizen voorlopig wel even over is.
Dat is mijn punt ook.

Maar er breekt vanzelf wel weer een tijd aan dat dat wel weer in beeld komt. Het gaat allemaal om de relatieve waardering.
pi_71842777
rekordkrimp Nederlandse economie

Dat gaat vast ook zijn uitwerking hebben op de huizenmarkt. Minder banen, minder geld, meer onzekerheid, dus lagere huizenprijzen.
I'll sing you a lullaby.
pi_71843708
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:50 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Er worden dit najaar honderden interessante beleggingsobjecten geveild. Dus als je wat klein geld hebt liggen...
pi_71846540
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 10:57 schreef xenobinol het volgende:
rekordkrimp Nederlandse economie

Dat gaat vast ook zijn uitwerking hebben op de huizenmarkt. Minder banen, minder geld, meer onzekerheid, dus lagere huizenprijzen.
Het zal vooral gaan afhangen van q3 en q4. Als het bij de bouw meevalt dan kan het voor Nederland ook wel eens meevallen

De Duitse economie krimpt al niet meer en de export herstelt zich
pi_71848941
Rabobank voorziet sterkere daling huizenprijs
quote:
Rabobank verwacht dat de huizenprijzen dit jaar met 6 procent zullen dalen. Dat meldde de bank donderdag in het kwartaalbericht over de woningmarkt.

In het begin van het jaar rekende de bank nog op een daling van 3,5 procent; in mei van dit jaar was dat al bijgesteld naar 5 procent. ,,We hebben nu de ontwikkelingen van de huizenmarkt in het tweede kwartaal meegenomen en die waren minder gunstig dan gedacht'', zei een woordvoerder.

Het aantal transacties nam in het tweede kwartaal traditiegetrouw wel toe, maar minder dan verwacht. Volgens Rabobank is het eerste kwartaal altijd het zwakste kwartaal voor de verkoop van woningen en is het tweede kwartaal beter. ,,Dat was nu ook wel zo, maar het verschil tussen het eerste en het tweede kwartaal was minder groot.''

Ruim 20 procent van de mensen die een ander huis zouden willen kopen, heeft die plannen volgens de bank op de lange baan geschoven vanwege de crisis. ,,De emotie overheerst'', zegt de woordvoerder. Mensen zijn bang dat ze hun eigen huis niet kwijtraken of dat ze hun baan en daarmee hun inkomen kwijtraken.
Wat ik me dan afvraag, hoe goed waren de voorspellingen van Rabo in het verleden mbt de huizenmarkt?
pi_71849029
Hoeveel % moet de markt nog dalen in q3 en q4 om 6% te halen?

Flinke daling vacatures
Uitgegeven: 13 augustus 2009 10:00
Laatst gewijzigd: 13 augustus 2009 10:21

DEN HAAG - Het aantal openstaande vacatures is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw fors gedaald. Eind juni waren het er nog 127.000. Dat zijn er 25.000 minder dan een kwartaal eerder.

© ANPDat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag gemeld.

De daling komt vooral doordat er weinig vacatures ontstaan, aldus het CBS. Er kwamen in het tweede kwartaal 185.000 nieuwe vacatures bij en dat zijn er 102.000 minder dan in diezelfde periode in 2008.

Recordaantal

Eind september 2007 stonden nog 253.000 vacatures open, een recordaantal. In de kwartalen daarna lag het steeds boven de 240.000. Maar in het vierde kwartaal van 2008 zette een flinke daling in.

In drie kwartalen tijd nam het aantal openstaande vacatures met in totaal 120.000 af. Maar het zijn er nu nog wel meer dan op het dieptepunt in 2003, toen er 90.000 banen open stonden en in het laatste kwartaal is het aantal wel minder hard gedaald.

Bedrijfsleven

Vooral in het bedrijfsleven zijn er minder vacatures. De commerciële dienstverlening, waar doorgaans de helft van het aantal vacatures is te vinden, kende de grootste daling. Het aantal liep terug van 79.000 naar 63.000.

Doordat er minder banen openstaan, is ook de vacaturegraad gedaald. Dat is het gemiddelde aantal vacatures per duizend banen. Dat zijn er nu gemiddeld 17, terwijl het er een jaar geleden nog 49 waren.

Met een mooie vergelijking van 2003 voor Drive-R
pi_71849153
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

Met een mooie vergelijking van 2003 voor Drive-R
Dank je. Het feit dat de situatie nu beter is dan in 2003 is niet nieuw, dat gaf ik eerder al aan. De huidige werkloosheid is enorm laag, maar stijgende. De vraag is naar welk niveau we gaan, en ik denk dat we het niveau van 2003 toch wel gaan halen en dat was zo'n 8%.
pi_71849226
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:50 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dank je. Het feit dat de situatie nu beter is dan in 2003 is niet nieuw, dat gaf ik eerder al aan. De huidige werkloosheid is enorm laag, maar stijgende. De vraag is naar welk niveau we gaan, en ik denk dat we het niveau van 2003 toch wel gaan halen en dat was zo'n 8%.
8% zou het best eens kunnen worden ja, vond alleen de 9,5% van een tijdje geleden veel te zwaar aangezet

Ik zie voldoende aanknopingspunten in mijn eigen omgeving en dat is eigenlijk altijd een goede graadmeter gebleken voor de korte termijn
pi_71850916
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 14:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

8% zou het best eens kunnen worden ja, vond alleen de 9,5% van een tijdje geleden veel te zwaar aangezet

Ik zie voldoende aanknopingspunten in mijn eigen omgeving en dat is eigenlijk altijd een goede graadmeter gebleken voor de korte termijn
Ach, 8% of 9.5% is niet eens zo'n enorm verschil, zeker niet als de seizoen invloed daarin zit.
pi_71852209
Rabo: sterkere daling huizenprijs

Deze is mooi:
quote:
"De emotie overheerst", zegt de woordvoerder.
Nee, rationeel denken overheerst eindelijk op de huizenmarkt. Men weet dat het een huizenzeepbel is.
pi_71852270
Ger Hukker nomineer ik trouwens voor een van de lelijkste mannen van het land.
  zondag 16 augustus 2009 @ 22:50:24 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71935611
Een aantal woningcooperaties is begonnen met "huur op maat" In dit concept wordt de huurprijs gekoppeld aan het inkomen van de huurder. Hoe hoger dat inkomen, hoe hoger de huur. Hiernaast blijft de huursubsidie (die hetzelfde effect al bewerkstelligd) gewoon bestaan.
Een van de gegeven doelstellingen is "de doorstroom naar de huizenmarkt te verbeteren.

http://sev.nl/nieuws/nieuwsov.asp#1596

Ik vind dit een frappant voorbeeld van machtsmisbruik. Stel dat een slager de prijs van zijn biefstuk al jarenlang met 10% verhoogd totdat op een zeker moment de mensen geen trek meer hebben in die dure biefstuk. Om de verkoop van de biefstuk dan toch te stimuleren gaat hij voor de mensen die biefstuk betalen kunnen de worst veel duurder maken!
The End Times are wild
pi_71937065
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:
Een aantal woningcooperaties is begonnen met "huur op maat" In dit concept wordt de huurprijs gekoppeld aan het inkomen van de huurder. Hoe hoger dat inkomen, hoe hoger de huur. Hiernaast blijft de huursubsidie (die hetzelfde effect al bewerkstelligd) gewoon bestaan.
Een van de gegeven doelstellingen is "de doorstroom naar de huizenmarkt te verbeteren.

Ik vind dit een frappant voorbeeld van machtsmisbruik. Stel dat een slager de prijs van zijn biefstuk al jarenlang met 10% verhoogd totdat op een zeker moment de mensen geen trek meer hebben in die dure biefstuk. Om de verkoop van de biefstuk dan toch te stimuleren gaat hij voor de mensen die biefstuk betalen kunnen de worst veel duurder maken!
Ik vind het een frappant voorbeeld van socialisme, maar dat is natuurlijk ook niets anders dan een vorm van machtsmisbruik.

Een slager zal zoiets niet doen. Dan lopen alle niet-pauper klanten naar de concurrentie.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_71942152
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 22:50 schreef LXIV het volgende:

Gaat het om het verhogen van de huur voor de hogere inkomens, of het verlagen van de huur voor de lagere inkomens? Wezenlijk verschil imo.
pi_71942329
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Gaat het om het verhogen van de huur voor de hogere inkomens, of het verlagen van de huur voor de lagere inkomens? Wezenlijk verschil imo.
Het blijft natuurlijk hetzelfde principe of je het nu linksom of rechtom benaderd.

En die goedkopere en of duurdere huuur daarvan krijgen de mensen voor wie het nog wat aan de hoge kant is toch nog huurtoeslag.

Gewoon meer goedkopere woning erbij maken dan hoeven we de dure huren neit naar beneden bij te stellen.
pi_71942342
ja
pi_71942716
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:40 schreef SCH het volgende:
ja
nee
pi_71942743
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het blijft natuurlijk hetzelfde principe of je het nu linksom of rechtom benaderd.

En die goedkopere en of duurdere huuur daarvan krijgen de mensen voor wie het nog wat aan de hoge kant is toch nog huurtoeslag.

Gewoon meer goedkopere woning erbij maken dan hoeven we de dure huren neit naar beneden bij te stellen.
Persoonlijk vind ik dat, als je de huren idd inkomensafhankelijk maakt, de huurtoeslag helemaal moet verdwijnen.

Goedkopere woningen bijbouwen gaat helaas niet helpen, tenzij je de bewoners van de huidige (dus te dure) woningen dwingt om te verhuizen. En dat lijkt me nou net ff niet de bedoeling.

Toch?
pi_71942765
TerugVindPortiek.
pi_71943051
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:04 schreef RvLaak het volgende:

Persoonlijk vind ik dat, als je de huren idd inkomensafhankelijk maakt, de huurtoeslag helemaal moet verdwijnen.

Goedkopere woningen bijbouwen gaat helaas niet helpen, tenzij je de bewoners van de huidige (dus te dure) woningen dwingt om te verhuizen. En dat lijkt me nou net ff niet de bedoeling.

Toch?
Het dogmatisch leugen dat we door dure huizen te bouwen een doorstroming creeren naar boven toe, daar moeten we vanaf. Onze banken/ projectontwikkelaars/ gemeentes/ woningbouwverenigingen, en ander vastgoed investeerders willen daar niets van weten. De winstmarges zijn in het hoge segment natuurlijk significant hoger.

Als er genoeg aanbod aan de onderzijde is hoeven we de mensen met te weinig inkomen ook niet in te dure huizen voor hun inkomen te proppen.

Verder wil ik niemand dwingen maar door het te laten verlopen komt dat vanzelf geod.

Ik woon zelf in een flat die eerst van de WBV was, die men in de verkoop gedaan heeft, hierdoor komen er steeds meer kopers in de flat en veranderd ook langzaam aan de samenstelling van bewoners. Zo denk ik dat het ook met gehele wijken zou kunnen gaan.
pi_71943363
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Er zit toch ook publiekelijk geld in de woningcorporaties?
Zou een goed idee zijn als mensen met voldoende inkomen niet meer gesubsidieerd worden op hun huurwoning...dat zal idd wel leiden tot een duurdere huur voor als je geld genoeg hebt.
Lijkt mij trouwens een goed idee om die prijzen gewoon vrij te laten aan de markt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_71943373
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het dogmatisch leugen dat we door dure huizen te bouwen een doorstroming creeren naar boven toe, daar moeten we vanaf. Onze banken/ projectontwikkelaars/ gemeentes/ woningbouwverenigingen, en ander vastgoed investeerders willen daar niets van weten. De winstmarges zijn in het hoge segment natuurlijk significant hoger.

Als er genoeg aanbod aan de onderzijde is hoeven we de mensen met te weinig inkomen ook niet in te dure huizen voor hun inkomen te proppen.

Verder wil ik niemand dwingen maar door het te laten verlopen komt dat vanzelf geod.

Ik woon zelf in een flat die eerst van de WBV was, die men in de verkoop gedaan heeft, hierdoor komen er steeds meer kopers in de flat en veranderd ook langzaam aan de samenstelling van bewoners. Zo denk ik dat het ook met gehele wijken zou kunnen gaan.
Ik ben het helemaal eens met je argument dat er meer goedkope woningen gebouwd moeten worden. Was alleen benieuwd naar wat je met de bewoners wilde doen die nu eigenlijk te duur wonen.

Maar hoe wil je de huurprijs bepalen dan? Puur op inkomen, of ook woningwaarde?
pi_71943868
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:34 schreef RvLaak het volgende:

Het huidige puntensysteem is mijns inzien een goede tool om tot een maximale reele huurprijs te komen.

Om nog even op mijn eigen woonruimte terug te komen, toen ik deze eerst huurde (voordat ik deze gekocht heb) betaalde ik 470 euro (2 jaar gelden) incl wat service kosten. Na een verbouwing heeft men ook meteen de prijzen voor nieuwe huurders aangepast. De huurprijs die dadelijk neerschrijf zou met het puntensysteem ook wel al gemogen hebben voor de verbouwing, maar ik was daar nog net in de sociale tijd van de WBV binnnen gekomen. Nu gaan zulke identieke appartementen voor 600 + euro per maand weg als je ze in een andere flat huurt.
pi_71945638
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:39 schreef henkway het volgende:

[..]

Ze kunnen beter huurwoningen gaan bouwen die zijn ze zo kwijt, voor koopwoningen is nu geen markt
Heb toch mijn (starters)appartement binnen 5 maanden verkocht, voor ~3,5% onder de vraagprijs, dus er is zeker nog wel beweging.. (gelukkig )
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71945763
Gefeliciteerd, mooi op tijd.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_71953038
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:34 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ik ben het helemaal eens met je argument dat er meer goedkope woningen gebouwd moeten worden. Was alleen benieuwd naar wat je met de bewoners wilde doen die nu eigenlijk te duur wonen.

het beste is de huur te baseren op vraag en aanbod, mogelijk dat er dan ook fors mee aanbod komt zodat er evenwicht is, voor de lagere inkomens moet Huursubsidie en HRA gehandhaafd blijven
pi_71953215
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:22 schreef henkway het volgende:

[..]

het beste is de huur te baseren op vraag en aanbod, mogelijk dat er dan ook fors mee aanbod komt zodat er evenwicht is, voor de lagere inkomens moet Huursubsidie en HRA gehandhaafd blijven
HRA is onzin, huursubsidie niet. Redenering is heel simpel: kun je een huis niet betalen, moet je het huis niet kopen.

Aangezien iedereen recht heeft op een woning, dient de huursubsidie behouden te blijven.

Ik snap echt niet waarom mensen zo krampachtig vast willen houden aan de HRA. Helemaal terwijl iedereen zo ontzettend loopt te klagen over mensen die zich kapot geleend hebben voor die nieuwe auto/tv/mobiel etc. Het argument verandert namelijk niet met het product dat je aan wil schaffen. Kun je het betalen, ga je gang. Zo niet, moet je verder sparen.
pi_71953319
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

HRA is onzin, huursubsidie niet. Redenering is heel simpel: kun je een huis niet betalen, moet je het huis niet kopen.

Aangezien iedereen recht heeft op een woning, dient de huursubsidie behouden te blijven.

Ik snap echt niet waarom mensen zo krampachtig vast willen houden aan de HRA. Helemaal terwijl iedereen zo ontzettend loopt te klagen over mensen die zich kapot geleend hebben voor die nieuwe auto/tv/mobiel etc. Het argument verandert namelijk niet met het product dat je aan wil schaffen. Kun je het betalen, ga je gang. Zo niet, moet je verder sparen.
Voorlopig zullen diegenen die te duur wonen subsidie moeten blijven krijgen
pi_71953377
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:33 schreef henkway het volgende:

[..]

Voorlopig zullen diegenen die te duur wonen subsidie moeten blijven krijgen
Lig er, imo, aan waarom ze te duur wonen. In het geval van huur; ja. Koop, nee.

Maar goed, dan krijg je weer het doembeeld voorgeschoteld dat het afschaffen van de HRA heel Nederland failliet maakt. In Engeland is dat ook niet gebeurt, maar goed.
pi_71954112
Maar het subsidiëren van woninghypotheken boven de 500.000 moet wel stoppen , ja dat is complete waanzin
pi_71954152
Ik juist voor willen stellen met huurtoeslag ook af te schaffen, en daarmee de inkomensbelasting voor het laagste tarief te verlagen (of het minimumloon te verhogen) en de uitkeringen wat op te trekken (compensatie).

Resultaat:

- koopkracht in euro's hetzelfde (kan individueel iets anders uitpakken)
- huren zullen waarschijnlijk naar beneden gaan
pi_71954230
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 17:07 schreef pberends het volgende:
Ik juist voor willen stellen met huurtoeslag ook af te schaffen, en daarmee de inkomensbelasting voor het laagste tarief te verlagen (of het minimumloon te verhogen) en de uitkeringen wat op te trekken (compensatie).

Resultaat:

- koopkracht in euro's hetzelfde (kan individueel iets anders uitpakken)
- huren zullen waarschijnlijk naar beneden gaan
Doet me denken aan een andere redenering:
Door privatisering wordt de gezondheidszorg enkel goedkoper.

Ik schaar jouw redenering onder dezelfde noemer
pi_71956450
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 17:10 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Doet me denken aan een andere redenering:
Door privatisering wordt de gezondheidszorg enkel goedkoper.

Ik schaar jouw redenering onder dezelfde noemer
Het afschaffen van zorg- en toeslag heeft niets met socialistisch, liberaal, links of rechts te maken. Wel met efficiëntie.
pi_71958667
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 10:33 schreef capricia het volgende:

[..]

Er zit toch ook publiekelijk geld in de woningcorporaties?
Zou een goed idee zijn als mensen met voldoende inkomen niet meer gesubsidieerd worden op hun huurwoning...dat zal idd wel leiden tot een duurdere huur voor als je geld genoeg hebt.
Lijkt mij trouwens een goed idee om die prijzen gewoon vrij te laten aan de markt.
Er zit nog veel meer publiek geld in de veel te dure koopwoningen

De prijzen vrij laten is inderdaad een goed idee mits er voldoende concurrentie is, want dat is namelijk waarom wij geen werkende woningmarkt hebben, kunstmatige schaarste in stand gehouden door de belanghebbenden. De overheid zou heel makkelijk wat kunnen doen om een eind aan deze situatie te maken, de vraag is echter of ze dat wel willen. Gelukkig gaat het nog slechter met de economie dan verwacht en verbetering zit er voorlopig niet in. Lang leve de meltdown van de economie en de woningmarkt
I'll sing you a lullaby.
pi_71958889
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:29 schreef RvLaak het volgende:

Helemaal mee eens, de HRA is gewoon feest voor de banken. Deze criminele instellingen worden aan alle kanten geholpen door de overheid. Waarom eigenlijk? Wat voor een toegevoegde waarde leveren deze instellingen voor de maatschappij, ze produceren geen enkel zinvol of waardevol product? Het enige wat ze doen is parasiteren op de rest van de maatschappij
I'll sing you a lullaby.
pi_71958961
Het beste is inderdaad om alle subsidies, toeslagen en belastingvoordelen af te schaffen, maar voor de minima moet er nog een afbouw van ondersteuning zijn zowel bij de HRA als de huurtoeslag
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:21:33 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71960364
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:43 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, de HRA is gewoon feest voor de banken. Deze criminele instellingen worden aan alle kanten geholpen door de overheid. Waarom eigenlijk? Wat voor een toegevoegde waarde leveren deze instellingen voor de maatschappij, ze produceren geen enkel zinvol of waardevol product? Het enige wat ze doen is parasiteren op de rest van de maatschappij
Het grote probleem van de HRA is dat de effectieve rente (rente-inflatie-HRA) zeer laag is, minder dan een procent. (Dat is dus 1/5e van de rente in de meeste andere landen) Daarom is het in Nederland ontzettend goedkoop om een hoge hypotheek te financieren. Je hoeft bijna alleen maar af te betalen. Juist dit mechanisme heeft tot de enorme explosie van huizenprijzen geleid.

Net zolang totdat zelfs een huis met een reele rente van <1% onbetaalbaar werd voor velen. Nu zitten we in de situatie dat alle Nederlanders samen betalen voor de renteaftrek van een minderheid, de woningmarkt is stilgevallen en er de komende jaren negatieve economische groei is omdat de werkelijk gigantische schuldenlast (hoogste ter wereld per huishouden) toch afgelost moet worden.
The End Times are wild
pi_71966698
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:21 schreef LXIV het volgende:

Nu zitten we in de situatie dat alle Nederlanders samen betalen voor de renteaftrek van een minderheid, de woningmarkt is stilgevallen en er de komende jaren negatieve economische groei is omdat de werkelijk gigantische schuldenlast (hoogste ter wereld per huishouden) toch afgelost moet worden.
Inflatie.

Daarnaast staat er tegenover de hoge schuldenlast ook weer een onderpand dat door de slechtwerkende markt toch nog waardevast blijkt te zijn.

Verder zijn de meeste Nederlanders toch gewoon aan het aflossen.
Het zijn die kleine minderheid van huilende tokkies die zichzelf in te hoge schulden hebben gestoken die het meeste aandacht krjigen van de media. Maar Jan Modaal lost netjes af om na die 30 jaar zijn woning gewoon hypotheekvrij te hebben.
pi_71972920
ING: hypotheekrente omhoog
quote:
Ook de ING gaat nu, als laatste bank, zijn variabele hypotheekrente verhogen. Uitgaande van de rentestanden deze maand, betekent dat een verhoging van 1,6 naar 3 procent rente.

Die zou alleen gelden voor hypotheken die na 2 juni zijn afgesloten. De afgelopen maanden kwamen veel mensen op het lage variabele tarief af, waardoor de kosten hoger werden dan de opbrengsten.

Andere banken dan ING hadden hun rentes al veel eerder verhoogd, aldus het AD.
Kon helaas op ad.nl niet het bron artikel vinden.

Ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn. Explosie van executieverkopen? Geldt btw enkel voor de hypotheken die ná 1 juni zijn afgesloten.
pi_71972934
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 18:36 schreef pberends het volgende:

[..]

Het afschaffen van zorg- en toeslag heeft niets met socialistisch, liberaal, links of rechts te maken. Wel met efficiëntie.
Ik hing er dan ook geen politieke kleur aan. Ik vergelijk, en trek gelijk, enkel jouw redenering met die werd gebruikt om ons gezondheidsstelsel te verneuken.
pi_71973103
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:37 schreef xenobinol het volgende:

De prijzen vrij laten is inderdaad een goed idee mits er voldoende concurrentie is
Wat bedoel je met concurrentie? Tussen wie of wat?
pi_71973798
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:51 schreef RvLaak het volgende:
ING: hypotheekrente omhoog
[..]

Kon helaas op ad.nl niet het bron artikel vinden.

Ben benieuwd wat de gevolgen zullen zijn. Explosie van executieverkopen? Geldt btw enkel voor de hypotheken die ná 1 juni zijn afgesloten.
En enkel voor diegene met een variabele rente.. Je mag toch hopen dat de mensen die daarvoor hebben gekozen wel 1 a 2 procent verschil op kunnen vangen, anders is er fundamenteel iets mis met hun hypotheek keuze.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_71973865
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:36 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En enkel voor diegene met een variabele rente.. Je mag toch hopen dat de mensen die daarvoor hebben gekozen wel 1 a 2 procent verschil op kunnen vangen, anders is er fundamenteel iets mis met hun hypotheek keuze.
Ik zou het eerder willen omdraaien ik mag toch hopen dat banken niet zomaar iedere jandoedel zo'n risicovolle hypotheek heeft laten afsluiten. Als men dat wel doet vraag ik me ernstig af waarom de zorgplicht op dat vlak niet nageleefd wordt door die banken.
pi_71974269
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zou het eerder willen omdraaien ik mag toch hopen dat banken niet zomaar iedere jandoedel zo'n risicovolle hypotheek heeft laten afsluiten. Als men dat wel doet vraag ik me ernstig af waarom de zorgplicht op dat vlak niet nageleefd wordt door die banken.
Heb je een goed punt, maar er staan 2 handtekeningen onder zo'n hypotheek, dus de consument/lener in kwestie heeft ook een zekere informatieplicht, en alle relevante informatie krijg je er tegenwoordig op een presenteerblaadje bij. De begeleidende info óver onze hypotheek (in februari afgesloten) was een 2x zo grote stapel dan de hypotheek zelf.

Op welk punt is het in jouw ogen de verantwoordelijkheid van de consument, en heeft een hypotheekverstrekker/adviseur zijn redelijke best gedaan om alle mitsen en maren van een keuze uit te leggen?

Een mooie quote waar ik aan moet denken is van Warren Buffet, toen men hem vroeg wie de schuldige van de hele Amerikaanse hypotheek meuk was. Hij zei "er was hebzucht aan beide kanten van de tafel". En dat is ook zo, in welk opzicht is een consument die met een vervalste werkgeversverklaring een hypotheek aanvraagt, minder schuldig dan een tussenpersoon die dit zonder te controleren accepteert enkel om snel de commissie op te strijken?

Uiteraard is het niet allemaal zo zwart/wit, maar heden ten dage is alle info over een (toekomstige) hypotheek gemakkelijk op te vragen, en je mag toch verwachten van iemand dat die ten minste het concept van variabele rente snapt?
pi_71974336
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:36 schreef fruityloop het volgende:

[..]

En jij wil zeggen dat de Nederlanders in het verleden ook maar enig besef van de risico's heeft laten zien?

Ik denk dat al het nieuws over hoe zielig de huizenbezitters wel niet zijn het tegendeel bewijst.
pi_71974770
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:57 schreef fruityloop het volgende:
En dat is ook zo, in welk opzicht is een consument die met een vervalste werkgeversverklaring een hypotheek aanvraagt, minder schuldig dan een tussenpersoon die dit zonder te controleren accepteert enkel om snel de commissie op te strijken?
Op het moment dat je als consument vervalste werkgevers verklaring afgeeft ben je in mijn optiek ook compleet fout bezig en mag je vanwege fraude vervolgd worden.

Op het moment dat banken foute risico schattingen gaan aanhouden om consumenten maar te verleiden hoge hypotheken af te sluiten met korte lopende rentes dan vind ik toch echt dat de bank schuldig is. Zeker als dadelijk de rentes stijgen diezelfde banken verliezen maken, en de belasting betaler ervoor mag gaan opdraaien en de bonussen nog steeds rijkelijk vloeien.

En tussenpersonen, men pretendeerd onafhankelijk te zijn maar sommige hypotheek vormen wil men je veel liever in de maag splitsen dan ander en ja voornamelijk vanwege de hoger provisies die men daarvoor krijgt. De transparantie is totaal niet aanwezig voor de consument.
pi_71976742
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 11:00 schreef RvLaak het volgende:

[..]

En jij wil zeggen dat de Nederlanders in het verleden ook maar enig besef van de risico's heeft laten zien?

Ik denk dat al het nieuws over hoe zielig de huizenbezitters wel niet zijn het tegendeel bewijst.
Dat item gaat over hypotheken die dit jaar zijn afgesloten, dus die mensen wisten wel degelijk waar ze aan begonnen, met alle info en waarschuwingen die ze te lezen krijgen, en waar ze ook voor moeten tekenen dát ze ze gelezen hebben. In het verleden is er veel mis gegaan, maar ook in een aantal van die gevallen, oa die aandelen lease constructies, heeft zelfs de hoge raad gezegd dat niet iedereen 100% besodemieterd is, ook die hebben in een aantal gevallen het stukje eigen verantwoordelijkheid genoemd, en laten meewegen in de evt toegewezen (gedeeltelijke) vergoeding..
pi_71976853
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 12:37 schreef fruityloop het volgende:
In het verleden is er veel mis gegaan, maar ook in een aantal van die gevallen, oa die aandelen lease constructies, heeft zelfs de hoge raad gezegd dat niet iedereen 100% besodemieterd is, ook die hebben in een aantal gevallen het stukje eigen verantwoordelijkheid genoemd, en laten meewegen in de evt toegewezen (gedeeltelijke) vergoeding..
In principe zegt de hoge raad dat juist de banken hun zorgplicht verzaakt hebben, als blijkt dat je te weinig vermogen had om die producten af te sluiten moeten dexia&co subtiantieel meer gaan betalen als deze door de duisenberg regel hoefde.
quote:
http://leaseproces.nl/dexia/bestaand/advies/

De uitspraak van de Hoge Raad in een drietal effectenleasezaken komt, kort samengevat, hierop neer:

Als de financiële positie van de afnemer bij het sluiten van de contract(en) niet voldoende was om aan de betalingsverplichtingen (termijnbetalingen + mogelijke restschuld) te voldoen, had Dexia het sluiten van de contract(en) moeten afraden. Door dat niet te doen, is Dexia de zorgplicht ten opzichte van de afnemer niet nagekomen en komt een deel van het verlies (inleg + restschuld) voor rekening van Dexia. De Hoge Raad geeft daarbij als richtlijn aan dat in dit soort gevallen 60% van de schade (inleg + restschuld) voor rekening van Dexia komt en 40% voor rekening van de afnemer.

Als de financiële positie van de afnemer bij het sluiten van de contract(en) zodanig was dat hij het totale mogelijke verlies wel kon opvangen, dan komt tweederde van de restschuld voor rekening van Dexia en blijft eenderde van de restschuld alsmede het verlies van de inleg voor rekening van de afnemer. In veel zaken geldt dat het mogelijke verlies aanzienlijk hoger was dan het werkelijke verlies.
pi_71977037
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 12:37 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Dat item gaat over hypotheken die dit jaar zijn afgesloten, dus die mensen wisten wel degelijk waar ze aan begonnen, met alle info en waarschuwingen die ze te lezen krijgen, en waar ze ook voor moeten tekenen dát ze ze gelezen hebben. In het verleden is er veel mis gegaan, maar ook in een aantal van die gevallen, oa die aandelen lease constructies, heeft zelfs de hoge raad gezegd dat niet iedereen 100% besodemieterd is, ook die hebben in een aantal gevallen het stukje eigen verantwoordelijkheid genoemd, en laten meewegen in de evt toegewezen (gedeeltelijke) vergoeding..
Je hoeft deze reeks maar door te lezen en dan realiseer je je wel dat er nog zat mensen zijn met de illusie dat de huizenprijzen enkel kunnen stijgen en dat de HRA nooit afgeschaft kan worden.

Beide stellingen zijn feitelijk onjuist en worden beide momenteel "live" bewezen.

Nederlanders zijn nou eenmaal niet zo slim, als het gaat om huizenbezit. Het verleden heeft dit al meermalen aangetoond. En als je me niet gelooft, denk dan maar eens terug aan de laatste paar feestjes waar je bent geweest. Bijna gegarandeerd dat 1 van de onderwerpen het huis en de hypotheek was.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:15:07 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71984436
quote:
NHG klaagt over leendrift banken

` Hypotheekverstrekkers en banken zijn
slordig geweest met het toekennen van
hypotheken,zegt de Nationale Hypotheek
Garantie,NHG.Banken kloppen bij de NHG
aan als een huis moet worden geveild en
te weinig geld opbrengt.De NHG betaalt
maximaal 350.000 euro en alleen als een
bank verantwoord heeft gehandeld.

Vorig jaar werd 30% van de schadeclaims
afgewezen,meestal omdat er een te hoge
hypotheek was verstrekt.Soms klopte het
taxatierapport niet.

Volgens de NHG hebben vooral kleine
Amerikaanse hypotheekverstrekkers grote
risico's genomen door mensen te helpen
die overal al zijn afgewezen.

Bron: Teletext
30% van de claims wordt afgewezen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71984739
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 17:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

En wat doet de AFM die zitten lekker uit hun neus te eten en laten de banken doorkloten.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:41:54 #102
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71984991
quote:

[..]

Het hele kaartenhuis dondert in elkaar. God, wat ben ik blij niet over zo'n blok aan m'n been te beschikken...
pi_71985884
quote:

Volgens de NHG hebben vooral kleine
Amerikaanse hypotheekverstrekkers grote
risico's genomen door mensen te helpen
die overal al zijn afgewezen.
Waren die actief op de Nederlandse markt??
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:24:53 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71985913
Er wordt ook veel gefraudeerd met de NHG. Dan laten ze een drugsverslaafde sloeber een te duur getaxeerd huis kopen met hypotheek en laten ze hem vervolgens failliet gaan.
The End Times are wild
pi_71986061
Duiden de cijfers van juli 2009 inmiddels al op een daling van 50%?
pi_71986097
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 12:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Je hoeft deze reeks maar door te lezen en dan realiseer je je wel dat er nog zat mensen zijn met de illusie dat de huizenprijzen enkel kunnen stijgen en dat de HRA nooit afgeschaft kan worden.
De aftrek wordt niet afgeschaft, alleen de bijtelling gaat omhoog
overigens is dat wel zo eerlijk voor de zware gevallen

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 18-08-2009 19:57:21 ]
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:37:09 #107
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71986171
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 18:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Duiden de cijfers van juli 2009 inmiddels al op een daling van 50%?
De geplande daling van 10% in een jaar tijd (wat resulteert in 30% in drie jaar tijd) wordt denk ik wel gehaald. Op maandbasis hoeft het dan maar 0,85% te dalen. In Oktober 2008 is het goed ingezet. We kunnen straks de prijzen van oktober 2009 vergelijken met die van 2008.

Als je trouwens op www.miljoenhuizen.nl kijkt kun je zien hoevaak en hoeveel een huis in prijs verlaagd is. Daar zijn genoeg huizen te vinden waar al een ton vanaf is. En dat zijn dan huizen in het gemiddelde segment tot 500.000K Dat is dus al 20% van de vraagprijs.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 18:37:57 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71986190
Pak bijvoorbeeld dit huis (eerste find) http://boxtel.www.miljoen(...)bantstraat-44-Boxtel
The End Times are wild
pi_71987717
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 18:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

De geplande daling van 10% in een jaar tijd (wat resulteert in 30% in drie jaar tijd) wordt denk ik wel gehaald. Op maandbasis hoeft het dan maar 0,85% te dalen
. In Oktober 2008 is het goed ingezet. We kunnen straks de prijzen van oktober 2009 vergelijken met die van 2008.

Als je trouwens op www.miljoenhuizen.nl kijkt kun je zien hoevaak en hoeveel een huis in prijs verlaagd is. Daar zijn genoeg huizen te vinden waar al een ton vanaf is. En dat zijn dan huizen in het gemiddelde segment tot 500.000K Dat is dus al 20% van de vraagprijs.
Er is natuurlijk groei op groei. (((100*0,9)*0,9)*0.9) =/= 100 * 0,70. De daling per maand moet iets minder dan 1% zijn om te komen op 30% in 36 maanden.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline - it helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but in the very least you need a beer." (Frank Zappa)
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:51:16 #110
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71988461
Volgens mij zitten we daar wel op. Volgens de cijfers van het kadaster.
The End Times are wild
pi_71988650
Dure huizen dalen bij mij in de buurt ook flink in prijs, deze bijvoorbeeld al 6.5 ton vanaf http://alphen-aan-den-rij(...)-Alphen-Aan-Den-Rijn
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:28:35 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71989686
De US-hypotheekverstrekker GMAC heeft haar Spaanse portefeuille verkocht voor 15% van de boekwaarde! 15%! Voor een hoger bedrag kon zij dus geen kopers vinden.
quote:
Meanwhile, the extent of credit damage in Spain is becoming clearer after America’s GMAC revealed that it had been selling Spanish mortgage assets at 14.5 cents on the dollar as it withdraws from global ventures to focus on the US home market.

Until now, it has been hard to measure the extent of the "haircuts" being suffered on Spanish mortgage securities since there is no obvious gauge such as the ABX Index used to track sales prices on US subprime and Alt-A debt.

The GMAC sales suggest that Spain’s property crash will inflict large losses on foreign creditors, mostly from Germany and France. The Spanish government has long insisted that higher credit standards in Spain have spared the country the sort of debacle seen in the US.
http://www.creditwritedow(...)oblems-in-spain.html
En dat terwijl officieel de Spaanse huizenmarkt maar met 17% gedaald is!

Alleen wat ik nu niet begrijp: waarom doen ze die Spaanse hypotheeknemers dan geen aanbod om hun hypotheek voor 25% af te lossen? Dus als je jouw casa daar voor 240K gekocht hebt dat je het voor 60K van deze bank overneemt. Dan dalen je lasten met 75%, hoef je nog maar weinig af te trekken en dat moet toch wel te trekken zijn? Ik kan me haast niet voorstellen dat ze 400% overgefinancierd hebben. Of is dat te soepel voor de hypotheeknemers?
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:43:05 #113
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71990153
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 18:23 schreef dvr het volgende:

[..]

Waren die actief op de Nederlandse markt??
Weleens van Elq gehoord? Die zijn hier in NL dezelfde "subprime"-hypotheken aangegaan als in de VS.
pi_71990281
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 18:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

De geplande daling van 10% in een jaar tijd (wat resulteert in 30% in drie jaar tijd) wordt denk ik wel gehaald. Op maandbasis hoeft het dan maar 0,85% te dalen. In Oktober 2008 is het goed ingezet. We kunnen straks de prijzen van oktober 2009 vergelijken met die van 2008.

De prijzen zijn al sinds december 2007 aan het dalen dus gaat je verhaal ook op als je juli 2008 met 2009 vergelijkt?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:51:14 #115
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71990425
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

De prijzen zijn al sinds december 2007 aan het dalen dus gaat je verhaal ook op als je juli 2008 met 2009 vergelijkt?
De daling is pas echt ingezet in het laatste kwartaal van 2008. Maar het gaat niet op het exacte begintijdstip, het gaat om de daling per jaar en hoelang deze voortduurt.
The End Times are wild
pi_71990702
En probeer nu eens een analyse te geven tot juli 2009?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:02:03 #117
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71990824
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
En probeer nu eens een analyse te geven tot juli 2009?
Dat is toch al geweest? Die cijfers kun je gewoon opzoeken.
The End Times are wild
pi_71990970
TOT Juli
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:12:45 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71991166
Ik snap niet wat je bedoelt met een analyse TOT juli 2009

Het enige wat ik kan analyseren is dat de huizenprijzen in Nederland erg hoog waren in vergelijking tot soortgelijke landen, zelfs als je voor schaarste en HRA correleert, dat Nederland als economie bovenmatig heeft geprofiteerd hiervan, dat alle hierdoor ontstane schulden nu wel terugbetaald moeten worden, dat banken minder gemakkelijk geld kunnen uitlenen dan vroeger en dat dit ook niet meer zal gebeuren de komende 30 jaar en dat als gevolg hiervan de huizenprijzen gestaag zullen dalen. Dat zijn feiten.

Dan denk ik, dat dit gezien de illiquiditeit van de huizenmarkt vrij traag zal gebeuren. Ongeveer 30% in drie jaar. Het kan ook 25% in vier jaar zijn of 35% in twee jaar. Maar in die ordegrootte moet je denken.

Dan zie ik dat dit ook gebeurt. Er staan steeds meer huizen steeds langer te koop, vraagprijzen worden verlaagd maar zelfs dan worden de huizen niet verkocht, de gevolgen van de kredietcrisis worden in de reele economie steeds zichtbaarder.
The End Times are wild
pi_71991299
En als je de cijfers neemt tot juli 2009 neemt hoe bereken je dan een daling van 30% in 3 jaar?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:22:35 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71991496
Dat wordt hier toch al uitgerekend?
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 19:30 schreef iehlaak het volgende:

[..]

Er is natuurlijk groei op groei. (((100*0,9)*0,9)*0.9) =/= 100 * 0,70. De daling per maand moet iets minder dan 1% zijn om te komen op 30% in 36 maanden.
Maar goed. Dat wil niet zeggen dat het iedere maand precies iets minder dan 1% is. De ene maand zal het licht positief zijn, de andere maand misschien wel 2% daling. Het is geen natuurkunde die de val van een kogeltje langs een traject berekend.

Maar het is wel klip en klaar dat de huizenprijzen dalen. Zelfs de Rabobank die altijd überoptimistisch was geeft nu een daling voor 2009 en 2010 aan. En die hebben hun voorspellingen de afgelopen 2 jaar meerdere malen (negatief) moeten bijstellen.

Beurskoersen van vastgoedfondsen zijn dramatisch gekelderd (>75%). Dit komt allemaal door afwaarderingen van hun portefeuille. Zij vinden de woningen dus al minder waard. Zo ook waarderen banken hun vastgoed nu massaal af. Daar is genoeg informatie over terug te vinden. In de financiele wereld is die prijsdaling allang ingecalculeerd. Maar vanwege de traagheid van de huizenmarkt duurt het daar wat langer. Je zou echter al kunnen zeggen dat de prijsdaling feitelijk al heeft plaatsgevonden. Alleen nog niet voltooid is op Funda.
The End Times are wild
pi_71991633
Maar ga nu eens een analyse maken met de cijfers die je tot op dit moment hebt(2007,2008, januari 2009 tot en met juli 2009)
pi_71992615
Waarom blijf je LXIV vragen iets te doen dat blijkbaar alleen jezelf interesseert? Als je een interessante uitkomst voorziet kun je die toch gewoon posten?

Ondertussen wil ik je wel een 'analyse' geven:

bron
pi_71992680
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:43 schreef JodyBernal het volgende:

Weleens van Elq gehoord? Die zijn hier in NL dezelfde "subprime"-hypotheken aangegaan als in de VS.
Nee, had ik nooit van gehoord. Maar die zullen dan hopelijk een kleine speler geweest zijn(?).
pi_71992800
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 21:52 schreef dvr het volgende:
Waarom blijf je LXIV vragen iets te doen dat blijkbaar alleen jezelf interesseert? Als je een interessante uitkomst voorziet kun je die toch gewoon posten?

[ afbeelding ]
bron
Als ik overal interessant loop te doen over een huizenprijs die 30% gaat dalen in 3 jaar dan zou ik die mening wel onderbouwt willen hebben met recente cijfers als je al 19 maanden in een downturn zit.

Lijkt me stukken interessanter dan blijven blaten dat de huizenprijzen met 30% gaan dalen in 3 jaar

Maar het is natuurlijk al lang duidelijk dat hij er helemaal niks van snapt, anders had hij wel gewoon antwoord gegeven op mijn vraag
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:59:51 #126
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71992982
Gezien het feit dat 30% (ordegrootte) hele normale correcties zijn (historisch gezien) die af en toe optreden snap ik de hele discussie niet zo.

Btw: tijdens de vorige huizencrisis (eind jaren '70 - begin jaren '80) daalden de huizenprijzen in Nederland 50% in reele termen en ik dacht bijna 40% in nominale termen. (cijfers komen uit een boek van Robert Shiller, waar een hele tabel in stond van historische huizencrises wereldwijd).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71993138
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 21:59 schreef SeLang het volgende:
Gezien het feit dat 30% (ordegrootte) hele normale correcties zijn (historisch gezien) die af en toe optreden snap ik de hele discussie niet zo.

Btw: tijdens de vorige huizencrisis (eind jaren '70 - begin jaren '80) daalden de huizenprijzen in Nederland 50% in reele termen en ik dacht bijna 40% in nominale termen. (cijfers komen uit een boek van Robert Shiller, waar een hele tabel in stond van historische huizencrises wereldwijd).
En omdat het een keer is voorgekomen komt het 30 jaar later ook uit en hoef je geen verklaring te geven?
pi_71993713
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

En omdat het een keer is voorgekomen komt het 30 jaar later ook uit en hoef je geen verklaring te geven?
Je draait het om. De norm is dat woningprijzen om hun historisch gemiddelde bewegen, en dat een financiële crisis zich pas met vertraging vertaalt -via recessie (lagere werkgelegenheid/lonen) en dichtlopende kredietkranen (strengere voorwaarden, hogere rente)- in een daling van de huizenprijzen.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:18:42 #129
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71993786
Het is gewoon grappig om die vertwijfeling en onmacht te zien bij al die huizenbezitters. "Jamaar, jamaar... de huizenprijzen gingen toch alleen maar omhoog??? Dat heeft die man op teevee zelf gezegd!"

Nu pas realiseren ze zich dat ze jarenlang in een droom hebben geleefd en zich mee hebben laten slepen met één van de grootste manische periodes uit de wereldgeschiedenis. Maar zoals altijd na een manische periode volgt er een kater die evenredig is met het euforische gevoel dat eraan vooraf ging. Voor drugsgebruikers zou dat toch basiskennis moeten zijn.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:23:31 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994004
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 21:52 schreef dvr het volgende:

[ afbeelding ]
bron
En dit schema gaat nog uit van stijgende inkomens in de komende vier jaar. Neem van mij maar aan dat het totale netto-inkomen behoorlijk zal dalen.
The End Times are wild
pi_71994007
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:16 schreef dvr het volgende:

[..]

Je draait het om. De norm is dat woningprijzen om hun historisch gemiddelde bewegen, en dat een financiële crisis zich pas met vertraging vertaalt -via recessie (lagere werkgelegenheid/lonen) en dichtlopende kredietkranen (strengere voorwaarden, hogere rente)- in een daling van de huizenprijzen.
Maar verklaar je eigen gelijk nu eens door het te verklaren aan de hand van de beschikbare cijfers
pi_71994052
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:23 schreef LXIV het volgende:

[..]

En dit schema gaat nog uit van stijgende inkomens in de komende vier jaar. Neem van mij maar aan dat het totale netto-inkomen behoorlijk zal dalen.
Tot op heden na een jaar recessie is dit niet zo, maar ik geloof je wel je kan het immers zo goed onderbouwen
pi_71994108
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:18 schreef JodyBernal het volgende:
Het is gewoon grappig om die vertwijfeling en onmacht te zien bij al die huizenbezitters. "Jamaar, jamaar... de huizenprijzen gingen toch alleen maar omhoog??? Dat heeft die man op teevee zelf gezegd!"

Nu pas realiseren ze zich dat ze jarenlang in een droom hebben geleefd en zich mee hebben laten slepen met één van de grootste manische periodes uit de wereldgeschiedenis. Maar zoals altijd na een manische periode volgt er een kater die evenredig is met het euforische gevoel dat eraan vooraf ging. Voor drugsgebruikers zou dat toch basiskennis moeten zijn.
kun je in een keer minder eten of minder uitgeven als het huis waarin je woont minder waard wordt?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:27:41 #134
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994178
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:18 schreef JodyBernal het volgende:

Ik snap niet wat het probleem is van hen. Als je gekocht hebt dan maakt het toch weinig uit wat het huis op papier waard is, je woongenot en je lasten blijven gelijk. Wil je verhuizen dan betaal je ook minder voor het huis dat je koopt. In het algemeen is dat zelfs gunstig.
Alleen als je nu nog twee huizen hebt, ja dan is het wat ongunstiger. Maar zelfs dan is het nog niet te laat om gewoon 10% met je prijs te zakken, dat relatief kleine verlies te nemen (als het in feite niet anders is dan minder winst) en gewoon in de markt te blijven.

Er is helemaal geen probleem. Alleen diegenen die nu doof zijn, hun tweede huis vasthouden omdat ze ooit van een marktprijs hebben gedroomd die zeer hoog was, die drie jaar dubbele lasten blijven betalen (zelfs meer ivm aflopen HRA op tweede huis) en die dan, op de bodem van de markt, gedwongen moeten verkopen voor 30% onder de topprijs, ja die bloeden. Maar dan denk ik: je hebt toch waarschuwingen genoeg gehad.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:27:51 #135
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71994184
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

kun je in een keer minder eten of minder uitgeven als het huis waarin je woont minder waard wordt?
Veel mensen geven nu eenmaal graag geld uit dat ze nog niet hebben. Bovendien zijn er de afgelopen 8 jaar zat idioten geweest die hun vermeende "overwaarde" alvast in consumptiegoederen hebben omgezet.
pi_71994248
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:27 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Veel mensen geven nu eenmaal graag geld uit dat ze nog niet hebben. Bovendien zijn er de afgelopen 8 jaar zat idioten geweest die hun vermeende "overwaarde" alvast in consumptiegoederen hebben omgezet.
En kun je dan in een keer minder eten of uitgeven als de huizenprijzen dalen?

Best triest dat ik 2 keer de vraag moet stellen omdat je hem gewoon niet kan of wil beantwoorden
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:30:40 #137
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71994287
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Best triest dat ik 2 keer de vraag moet stellen omdat je hem gewoon niet kan of wil beantwoorden
Best triest dat je zelf het antwoord niet uit mijn vorige post kunt destilleren.

Afijn, je komt een beetje zuur over. Laat me raden: je zit tot je nek in de hypotheekschuld?
pi_71994327
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:30 schreef JodyBernal het volgende:
Afijn, je komt een beetje zuur over. Laat me raden: je zit tot je nek in de hypotheekschuld?
Fok op zijn best
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:32:07 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994349
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Tot op heden na een jaar recessie is dit niet zo, maar ik geloof je wel je kan het immers zo goed onderbouwen
Nee, in de reele economie is nog niet zo heel veel gebeurd. Maar makelaardijen, autoverkopers, financiele instellingen, de bouw, zzp'ers, detailhandel en ga zo maar door gaat failliet of bezuinigt sterk. Voor al die mensen zijn er geen vacatures. Die gaan een tijdje de ww in (70%) en dan de bijstand. Dat is wel degelijk een daling van het totale inkomen. Moet ik hier nu echt linkjes van krantenberichten over autoverkopen, een vastlopende huizenmarkt, bezuinigingen bij ABN en ING, het stilvallen van de bouw etc. gaan posten of lees je zelf ook wel eens kranten?

Daarnaast loopt het begrotingstekort op waardoor ook de overheid zal moeten gaan bezuinigen, wat in het algemeen neerkomt op inkrimpen van te sterk gegroeide afdelingen. En de gezondheidszorg zal duurder worden, evenals de gemeentebelastingen (kavelverkoop), waardoor de particulier minder geld heeft. En dan heb ik het niet eens over pensioenfondsen die niet meer indexeren. Allemaal minder besteedbaar inkomen.
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:32:33 #140
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71994366
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Fok op zijn best
Ik beschouw dat maar als een 'ja'.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:33:16 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994384
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Nou, op eten zal niet zo snel bezuinigd hoeven te worden, maar wat denk je van al die overwaarde die wordt opgenomen om auto's, vakanties e.d. te financieren? Denk je dat een bank op dit moment daar nog toe genegen is? Als er al uberhaubt overwaarde is?
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:35:38 #142
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71994478
Wat vooral een enorme druk op de huizenprijzen gaat zetten, buiten de recessie, is het feit dat de babyboomers kleiner gaan wonen en bij bosjes tegelijk de pijp aan Maarten geven. Er zijn nauwelijks nog mensen te vinden om de huizen te betrekken die zij achterlaten. Vrijwel iedereen die graag een eigen huis wil, heeft er al eentje. En de aanwas aan de onderkant is marginaal, doordat latere generaties nu eenmaal veel te weinig hebben gefokt.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:38:34 #143
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994610
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:35 schreef JodyBernal het volgende:
Wat vooral een enorme druk op de huizenprijzen gaat zetten, buiten de recessie, is het feit dat de babyboomers kleiner gaan wonen en bij bosjes tegelijk de pijp aan Maarten geven. Er zijn nauwelijks nog mensen te vinden om de huizen te betrekken die zij achterlaten. Vrijwel iedereen die graag een eigen huis wil, heeft er al eentje. En de aanwas aan de onderkant is marginaal, doordat latere generaties nu eenmaal veel te weinig hebben gefokt.
Er zijn zoveel effecten, waarvan de financiele component toch de grootste is.

Maar het klopt wel. Demografisch staat het stoplicht ook op oranje. En zo zijn er wel meer indicatoren die van felgroen naar oranje of rood zijn gegaan. In een tijd dat alles het aantrekkelijk maakt om te kopen stijgen de koersen natuurlijk enorm snel. Als een aantal van die factoren opeens terugvalt dan krijg je het tegengekeerde effect.

Het effect wat jij noemt is trouwens een blijvend effect.
The End Times are wild
pi_71994618
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:32 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Ik beschouw dat maar als een 'ja'.
Ja en daar blijkt maar weer eens uit hoe simpel jou leven is

Ik zou er gelukkig van worden
pi_71994674
En, zijn de huizenprijzen al gehalveerd? Kan ik voor een ton al een vrijstaande villa met dubbele garage kopen, zoals voorspeld?
pi_71994714
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nou, op eten zal niet zo snel bezuinigd hoeven te worden, maar wat denk je van al die overwaarde die wordt opgenomen om auto's, vakanties e.d. te financieren? Denk je dat een bank op dit moment daar nog toe genegen is? Als er al uberhaubt overwaarde is?
1) Zolang je de niet maandenlang werkeloos bent met een inkomen dan kan je inderdaad in de problemen komen, maar dat gebeurt natuurlijk lang niet iedereen
2) Auto's kun je weer verkopen als het water je aan de lippen staat
3) Consumtiegoederen zijn sws niet aftrekbaar

Die mensen voelen het gewoon niet zolang ze gewoon een inkomen hebben dat door langdurige werkeloosheid of ziekte niet heel hard achteruit gaat
pi_71994729
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:33 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan ben je sowieso al dom, want je overwaarde is belastbaar zodra je het niet terugstopt in je huis. Weinig mensen die dat doen dus.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:44:40 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994830
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

1) Zolang je de niet maandenlang werkeloos bent met een inkomen dan kan je inderdaad in de problemen komen, maar dat gebeurt natuurlijk lang niet iedereen
2) Auto's kun je weer verkopen als het water je aan de lippen staat
3) Consumtiegoederen zijn sws niet aftrekbaar

Die mensen voelen het gewoon niet zolang ze gewoon een inkomen hebben dat door langdurige werkeloosheid of ziekte niet heel hard achteruit gaat
1) Het was een antwoord op jouw post waarin je suggereerde dat hogere huizenprijzen niet tot extra consumtpie leidden.
2) Ja, daar krijg je ook lekker veel voor terug, zeker op dit moment.
3) Nee, maar genoeg mensen die toch via hun hypotheek leenden. Dat is nml. goedkoper dan via lenen.nl

Krijg ik ook nog antwoord op mijn post waarin ik uitleg dat het totale besteedbare inkomen van Nederland de komende drie jaar niet zal groeien?
The End Times are wild
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:45:19 #149
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71994854
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:38 schreef LXIV het volgende:

[..]

Er zijn zoveel effecten, waarvan de financiele component toch de grootste is.
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Ik denk zelfs dat de demografische ontwikkeling voor een deel al debet is aan de huidige financiële problemen. De babyboomers hebben de economie tientallen jaren omhooggestuwd. Maar nu die volgevreten onderuitzakken en denken van een goed pensioen te kunnen genieten, opgebracht door hun kleinkinderen, blijkt het één groot ponzischema te zijn. Is dat ff balen!
quote:
Maar het klopt wel. Demografisch staat het stoplicht ook op oranje. En zo zijn er wel meer indicatoren die van felgroen naar oranje of rood zijn gegaan. In een tijd dat alles het aantrekkelijk maakt om te kopen stijgen de koersen natuurlijk enorm snel. Als een aantal van die factoren opeens terugvalt dan krijg je het tegengekeerde effect.

Het effect wat jij noemt is trouwens een blijvend effect.
Inderdaad. En ik ga lekker op m'n gemak het hele ritje uitzitten. Ik woon nu bijnagratis en dat blijft nog wel even zo, vermoed ik.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:46:14 #150
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71994883
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 22:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

1) Dan ben je sowieso al dom, want je overwaarde is belastbaar zodra je het niet terugstopt in je huis.

2) Weinig mensen die dat doen dus.
1) Klopt.

2) Nu zeker niet meer, nu er geen overwaarde meer is om op te nemen. Maar in het verleden is dat zeer veel gebeurd. Ook nadat dit niet meer aftrekbaar was.

Al dat geld wat zo de economie ingepompt werd en deze aanjoeg, moet nu terugbetaald worden wat de economie zal remmen.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')