quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:09 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet als er niks na de dood is.
Edit: Spuit 11
Je onderstreepte toch dat het scheppingsverhaal de juiste was? (zie boven)quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Waar haal je vandaan dat ik de kant van het creationisme kies? Is dat weer een van je vooroordelen?
Heb je niet gelezen dat ik meerdere keren in dit topic heb gezegd dat de evolutietheorie zo goed als bewezen is?
Kan je lezen? Ik zei specifiek dat het natuurkundig/biologisch (wetenschappelijk) niet JUIST was, maar theologisch wel.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:14 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je onderstreepte toch dat het scheppingsverhaal de juiste was? (zie boven)
Je zegt nu met andere woorden weer hetzelfde... of ben ik nu gek aan het worden?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:17 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Kan je lezen? Ik zei specifiek dat het natuurkundig/biologisch (wetenschappelijk) niet JUIST was, maar theologisch wel.
Nee dat deed hij niet. Hij gaf aan dat hij het scheppingsverhaal uit de Bijbel het mooiste verhaal vond in vergelijking met andere scheppingsverhalen, maar KoningDavid geeft al, ik weet niet hoe lang aan, dat hij de Evolutietheorie de beste uitleg vind voor de diversiteit op de Aarde.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:14 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je onderstreepte toch dat het scheppingsverhaal de juiste was? (zie boven)
Dat klopt, maar ik gebruik die term nooit omdat creationisme vooral staat voor het geloof dat het universum 6000 jaar oud is en in 6 dagen is geschapen. Dat geloof ik dus niet en daarom vermijd ik die term.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, in zekere zin ben je een creationist in de ruime zin van het woord; een creationist is niet persé iemand die gelooft dat de schepping in 6 dagen tot stand is gekomen en dat de evolutietheorie niet klopt. Een overtuiging dat de schepping het gevolg is van een scheppingsdaad door een schepper maakt iemand ook een creationist, denk ik.
Sorry, maar ik vind het echt onbegrijplijk dat je het nog niet begrijpt. Ik kan het echt niet begrijpelijker uitleggen dan ik gedaan hebt, en ieder andere poster hier begrijpt het volgens mij wel.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:19 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je zegt nu met andere woorden weer hetzelfde... of ben ik nu gek aan het worden?
Ah, eindelijk heeft iemand deze eeuwenoude levensvraag beantwoord. Er is geen leven na de dood.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:05 schreef Chain_Reaction het volgende:
Ik zal bij deze maar enkele geesten verlichten.. Er is geen leven of whatever na de dood. Het is een kinderlijk idee, in het leven geroepen door mensen die op sluwe wijze troost dachten te bieden voor het bestaan.
Zo zullen we bijvoorbeeld zien dat ook een man als koningdavid dood gaat en nooit meer iets ziet of denkt of hoort.. Een leven lang geloof en wellicht bidden etc. ten spijt. Niet omdat iets of iemand het je niet zou gunnen, maar het is meer dat de natuur het zich niet kan veroorloven rekening te houden met verzinsels en rituelen van bepaalde wezens. Wezens die ironisch genoeg onderdeel zijn van de natuur.
Je zal het misschien niet zo tof vinden,maar je spuidt(sp?) je ideeen met minder onderbouwing dan de gemiddelde gelovige in deze thread dat doet. Op dit moment kom je óók over als een "kortzichtige gelovige", alleen geloof je in niets i.p.v. iets na de dood.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:05 schreef Chain_Reaction het volgende:
Ik zal bij deze maar enkele geesten verlichten.. Er is geen leven of whatever na de dood. Het is een kinderlijk idee, in het leven geroepen door mensen die op sluwe wijze troost dachten te bieden voor het bestaan.
Zo zullen we bijvoorbeeld zien dat ook een man als koningdavid dood gaat en nooit meer iets ziet of denkt of hoort.. Een leven lang geloof en wellicht bidden etc. ten spijt. Niet omdat iets of iemand het je niet zou gunnen, maar het is meer dat de natuur het zich niet kan veroorloven rekening te houden met verzinsels en rituelen van bepaalde wezens. Wezens die ironisch genoeg onderdeel zijn van de natuur.
Op zich wel waar, maar hij kan ook moeilijk onderbouwen dat er geen leven is na de dood. Het zijn slechts vermoedens, maar ik ben het wel met hem eens dat de natuur geen reden heeft om een hiernamaals te scheppen voor de mens. Of gaan alle dieren soms naar een soort-van paradijs na hun dood?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je zal het misschien niet zo tof vinden,maar je spuidt(sp?) je ideeen met minder onderbouwing dan de gemiddelde gelovige in deze thread dat doet. Op dit moment kom je óók over als een "kortzichtige gelovige", alleen geloof je in niets i.p.v. iets na de dood.
Geen dank. Sluiten zou een optie zijn, maar anderzijds biedt het genoeg vermaak zoals we vrijwel dagelijks hier beleven.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:14 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ah, eindelijk heeft iemand deze eeuwenoude levensvraag beantwoord. Er is geen leven na de dood.
Slotje op het subforum religie dan maar?
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:25 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Geen dank. Sluiten zou een optie zijn, maar anderzijds biedt het genoeg vermaak zoals we vrijwel dagelijks hier beleven.
Ik vind het wel tof omdat jou de ironie blijkbaar volledig ontgaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Je zal het misschien niet zo tof vinden,maar je spuidt(sp?) je ideeen met minder onderbouwing dan de gemiddelde gelovige in deze thread dat doet. Op dit moment kom je óók over als een "kortzichtige gelovige", alleen geloof je in niets i.p.v. iets na de dood.
Dat heb je mooi verwoord. Klinkt verdomd nog logisch ook.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op zich wel waar, maar hij kan ook moeilijk onderbouwen dat er geen leven is na de dood. Het zijn slechts vermoedens, maar ik ben het wel met hem eens dat de natuur geen reden heeft om een hiernamaals te scheppen voor de mens. Of gaan alle dieren soms naar een soort-van paradijs na hun dood?
Gelovigen hebben natuurlijk wel 'bewijs' in handen. Echter, omdat een of ander boekje roept dat er van alles valt te beleven na de dood, betekent dat nog niet dat het waar is. Jammer maar helaas.
En laten we eerlijk wezen, komt het idee van leven na de dood ons niet iets te goed uit? Iedereen heeft een zekere angst voor de dood. Simpelweg omdat we niet weten wat er dan met ons gebeurt. Ik denk dat geloven slim inspelen op die angst en de gelovigen een lekker bot voor houdt op deze wijze.
Ja. Religie haakt in op allemaal zaken die we om ons heen zien. Relatie's met elkaar, met de natuur, met de dood, en het vermoeden dat we er zijn voor een reden.quote:
Er zijn wel degelijk manieren waarop je die visie kunt beredeneren en onderbouwen. De vragen die jij oproept zijn al een goed begin. Maar het aanvallen van gelovigen die deze thread goed meegegaan zijn in de discussie en geen dooddoeners hebben gepost is alles behalve productief. Vooral als men daarnaast zelf helemaal niets toevoegt.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Op zich wel waar, maar hij kan ook moeilijk onderbouwen dat er geen leven is na de dood. Het zijn slechts vermoedens, maar ik ben het wel met hem eens dat de natuur geen reden heeft om een hiernamaals te scheppen voor de mens. Of gaan alle dieren soms naar een soort-van paradijs na hun dood?
Ik zou zelfs zo ver willen gaan te claimen dat geloven in "zin" een evolutionair voordeel biedt. (zeer speculatief nauurlijk)quote:En laten we eerlijk wezen, komt het idee van leven na de dood ons niet iets te goed uit? Iedereen heeft een zekere angst voor de dood. Simpelweg omdat we niet weten wat er dan met ons gebeurt. Ik denk dat geloven slim inspelen op die angst en de gelovigen een lekker bot voor houdt op deze wijze.
http://www.nrc.nl/opinie/(...)evolutionair_bepaaldquote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:45 schreef oompaloompa het volgende:
Ik zou zelfs zo ver willen gaan te claimen dat geloven in "zin" een evolutionair voordeel biedt. (zeer speculatief nauurlijk)
En nog steeds denk je dat ik oprecht claimde dat ik weet dat er geen leven na de dood is? Lees je zo selectief omdat je naderhand de wijsneus uit kunt hangen en open deuren in kunt trappen of krijg je echt zo weinig mee?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:45 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Er zijn wel degelijk manieren waarop je die visie kunt beredeneren en onderbouwen. De vragen die jij oproept zijn al een goed begin. Maar het aanvallen van gelovigen die deze thread goed meegegaan zijn in de discussie en geen dooddoeners hebben gepost is alles behalve productief. Vooral als men daarnaast zelf helemaal niets toevoegt.
[..]
Ik zou zelfs zo ver willen gaan te claimen dat geloven in "zin" een evolutionair voordeel biedt. (zeer speculatief nauurlijk)
Het was niet mijn bedoeling om gelovigen te infantilseren. Maar je snapt mijn punt. Maar Haus, jij als iemand die zich van logica bedient maar zich eveneens verdiept in de bijbel, moet toch erkennen dat religie in het algemeen nogal een ideaalbeeld schept van leven na de dood (hel daargelaten). Dat deden de Egyptenaren en de Scandinaviers vroeger al. Egyptenaren geloofden in een afterlife en de Noorse volkoren dachten in walhalla te belanden.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja. Religie haakt in op allemaal zaken die we om ons heen zien. Relatie's met elkaar, met de natuur, met de dood, en het vermoeden dat we er zijn voor een reden.
Gelovigen hebben geen bewijs, en ik weet ook niet in hoeverre ze dat denken. Het is niet alleen omdat "een of ander boekje dat roept", het is gebaseerd op de bijbel en hun religieuze ervaringen daarbij. Geloven gaat samen met die ervaringen, waarvoor de aanzet inderdaad gegeven kan worden door de bijbel.
Ik claim vooral dat je post inhoudsloos was, of het nou ironisch bedoeld was of niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:50 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
En nog steeds denk je dat ik oprecht claimde dat ik weet dat er geen leven na de dood is? Lees je zo selectief omdat je naderhand de wijsneus uit kunt hangen en open deuren in kunt trappen of krijg je echt zo weinig mee?
Geheel inhoudsloos was de post overigens niet. Min of meer kun je erin teruglezen waarom er überhaupt zoiets als religie bestaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik claim vooral dat je post inhoudsloos was, of het nou ironisch bedoeld was of niet.
Thanks voor de link Led, ik ga hem even doorlezen
Bekijk deze docu. eens:quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:53 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik claim vooral dat je post inhoudsloos was, of het nou ironisch bedoeld was of niet.
Thanks voor de link Led, ik ga hem even doorlezen
edit: wat ik zelf in het artikel mis, en wat voor mij de weegschaal nogal die kant op uit laat slaan is dat "vatbaarheid" (bij gebrek aan een beter woord) voor geloof biologisch lijkt te zijn en zit in een bepaald hersengebied.
Met een scriptie due morgen wacht ik nog een dagjequote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:57 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Bekijk deze docu. eens:
http://video.google.com/videoplay?docid=7991385426492181792
Ja. Dat erken ik volledigquote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was niet mijn bedoeling om gelovigen te infantilseren. Maar je snapt mijn punt. Maar Haus, jij als iemand die zich van logica bedient maar zich eveneens verdiept in de bijbel, moet toch erkennen dat religie in het algemeen nogal een ideaalbeeld schept van leven na de dood (hel daargelaten). Dat deden de Egyptenaren en de Scandinaviers vroeger al. Egyptenaren geloofden in een afterlife en de Noorse volkoren dachten in walhalla te belanden.
Mij ook. Sterker nog, daar is in het OT zelfs eigenlijk vrij weinig van terug te vinden; onder andere de Saduceeën geloofden niet in een leven na de dood. Dit is ook een punt van kritiek van Jezus wat je terug kunt vinden in de evangelieën.quote:Bewijzen kan ik niet dat er geen leven is na de dood. Maar hetgeen wat ik hierboven beschijf duidt er wat mij betreft op dat de mens altijd wil weten wat er gebeurt na de dood. Het is een soort drang. Als ik dan de feiten op een rijtje zet dan lijkt mij een christelijke hemel of reincarnatie voor mijn part, zeer onwaarschijnlijk.
Ik ben geen Christen, als je dat bedoelt.quote:Trouwens, ben jij eigenlijk gelovig? Ik ben daar nog steeds niet achter. Of speel je gewoon graag advocaat van de duivel?
Ja net gelezen.. Is ok.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Met een scriptie due morgen wacht ik nog een dagje
Dan zoek ik ook meteen een filmpje over een man die split-brain patient was (beide hersenhelften werken los en onafhankelijk van elkaar) waarvan zijn linkerhersenhelft atheist was en zijn rechterhersenhelft in god geloofde.
(mijn laatste edit nog gezien trouwens?)
Dat sluit mooi aan bij dit topic: A Ghost in the Machine: zijn we onze hersenen of onze ziel?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:01 schreef oompaloompa het volgende:
Met een scriptie due morgen wacht ik nog een dagje
Dan zoek ik ook meteen een filmpje over een man die split-brain patient was (beide hersenhelften werken los en onafhankelijk van elkaar) waarvan zijn linkerhersenhelft atheist was en zijn rechterhersenhelft in god geloofde.
Oke, duidelijk verhaalquote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:04 schreef Haushofer het volgende:
Mij ook. Sterker nog, daar is in het OT zelfs eigenlijk vrij weinig van terug te vinden; onder andere de Saduceeën geloofden niet in een leven na de dood. Dit is ook een punt van kritiek van Jezus wat je terug kunt vinden in de evangelieën.
Wat ik mij altijd afvraag: waarom zou ik een boek als de bijbel, wat naast haar schoonheid en wijsheid ook zo overduidelijk die menselijke stempel heeft, opvatten als iets wat van hoger hand komt? Ik zie daar nog steeds geen reden toe.Ik vind het scheppingsverhaal erg mooi gevonden, maar overduidelijk menselijk. Ik vind Paulus theologie omtrend Jezus' kruisdood en poging om het Jodendom open te stellen voor heidenen op veel punten erg ingenieus en subtiel, maar overduidelijk menselijk. Ik vind Jezus' wijsheid op veel punten treffend, maar overduidelijk menselijk en niet uniek voor Zijn persoon. Etcetera.
Agnost?quote:Ik ben geen Christen, als je dat bedoelt.
Op grond van welke juiste en geldige redenering kom jij dan tot de conclusie dat Genesis theologisch wel en natuurwetenschappelijk niet geldig is?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:46 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zeker weten doe ik het niet nee, maar het lijkt mij de meest logische interpretatie.
Dat het natuurwetenschappelijk niet klopt lijkt me redelijk duidelijk.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 02:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Op grond van welke juiste en geldige redenering kom jij dan tot de conclusie dat Genesis theologisch wel en natuurwetenschappelijk niet geldig is?
Dus je weet dat jij je voor een deel voor het lapje moet houden om er zo tegen aan te kijken zoals je doet?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat het natuurwetenschappelijk niet klopt lijkt me redelijk duidelijk.
Dat het theologisch klopt is het voor mij persoonlijk logisch omdat het aansluit bij het beeld dat ik van God en Zijn schepping heb n.a.v. filosofische en historische argumenten. Maar het is niet iets dat volledig op ratio en logica rust, het heeft ook te maken met 'geloof' uiteraard.
Hoe hou ik mijzelf 'voor het lapje' dan?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:18 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dus je weet dat jij je voor een deel voor het lapje moet houden om er zo tegen aan te kijken zoals je doet?
Zit je dan niet rationeel en irrationeel als hetzelfde te beschouwen?
Je weet dat de bijbel je in de maling neemt met genesis. Althans, het is een sprookje, dat ben je vast met me eens. Dan kan de diepere betekenis wel waardevol zijn, maar het blijft slechts een verhaal. Dus jij knijpt daar al een oogje dicht. Maar van de rest van de bijbel geloof je dat het allemaal daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, is het niet?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:22 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Hoe hou ik mijzelf 'voor het lapje' dan?
De bijbel neemt me niet in de maling, omdat Genesis m.i. een theologisch verslag is, geen natuurkundig verslag. Ik geloof echt niet dat de schrijver(s) van Genesis het idee hadden dat ze even natuurwetenschappelijk gingen verklaren hoe de aarde ontstaan was. Nee, het ging ze erom de almachtigheid van God te schetsen en weer te geven hoe de schepping, en in het bijzonder de mens, in verhouding staat tot de schepper. Daar gaat Genesis 1 over. De theologische implicaties van God en Zijn schepping.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je weet dat de bijbel je in de maling neemt met genesis. Althans, het is een sprookje, dat ben je vast met me eens. Dan kan de diepere betekenis wel waardevol zijn, maar het blijft slechts een verhaal.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:37 schreef koningdavid het volgende:
Genesis 1 is 100% waar. Maar het beschrijft de theologische waarheid en niet de natuurkundige waarheid.
Wat een vergelijking is dit dan weer? Ik snap weer niks van je.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:41 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Kan aan mij liggen maar ik vind dit een enorme contradictie.
Das hetzelfde als zeggen dat kaalheid ook een haarkleur is.
Nee, maar dat is m.i. dus ook niet de intentie van Genesis.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:46 schreef KoosVogels het volgende:
Die begrijp ik idd ook niet helemaal. Althans, ik denk dat KD bedoelt dat Genesis het bij juiste eind heeft wanneer het boek stelt dat god de aarde heeft geschapen. Alleen het proces hoe het is gebeurt wordt niet correct beschreven in genesis.
Nee. Stellen dat er twee verschillende soorten waarheden zijn is niet hetzelfde als stellen dat het negatieve van een classificatie ook in die classificatie valt. De ene waarheid hoeft ook niet het negatieve van de andere waarheid te zijn.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:41 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Het ligt aan jouquote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:41 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik vind die hele Godsvraag niet zo boeiend meer eigenlijk, maar als je er een labeltje op zou moeten plakken dan zou dat wel voldoen denk ikquote:
Dan is dus je eerste vooronderstelling, dat god bestaat of althans, dat er een god bestaat. Een vooronderstelling die nergens op gebaseerd is.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:52 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat het natuurwetenschappelijk niet klopt lijkt me redelijk duidelijk.
Dat het theologisch klopt is het voor mij persoonlijk logisch omdat het aansluit bij het beeld dat ik van God en Zijn schepping heb n.a.v. filosofische en historische argumenten. Maar het is niet iets dat volledig op ratio en logica rust, het heeft ook te maken met 'geloof' uiteraard.
Ik ben veel met religie bezig en dat heeft, denk ik, bijzondere dingen met me gedaan. Dat noem ik niet inhoudsloosquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 09:45 schreef vaarsuvius het volgende:
klinkt een beetje als een Ietsist.. 'dat ik iets ervaar....'
Dat iets , dat is toch volkomen inhoudsloos en ondefinieerbaar? voor mij tenminste en ik ben nog nooit waar dan ook iemand anders tegengekomen die er wel iets zinnigs over kon zeggen.
Ja, dit is inderdaad ook wat mij opvalt. Sowieso, in het algemeen ervaar ik vaak dat mensen bijvoorbeeld het Christendom en de Christelijke claims "belachelijk" of "dom" vinden, maar geen goede argumenten hebben en vaak niet eens goed op de hoogte zijn van de bijbel en de Christelijke geschiedenis. En nogal es onder het mom van "zoiets belachelijks behoeft geen onderzoek". Op de één of andere manier verwachten zulke mensen ook nogal es dat mensen die Christelijk zijn halve debielen zijn die elke vorm van intelligentie en ratio missen en zo van de tafel zijn te lullen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:45 schreef JeanBeliveau het volgende:
Als ik dit topic doorlees blijkt dat ik vaker op de hand ben van KD dan op die van Mattheus en KoosV. Dit is nogal opvallend, aangezien ik het vrij onwaarschijnlijk vind dat God bestaat. Daarom is het nogal jammer om te zien dat de atheïsten hier zich vaak van zwakke argumenten en kinderachtige discussietechnieken bedienen. KD is in ieder geval geïnformeerd en komt met argumenten.
KoningDavid is goed geïnformeerd over de bijbel en aanpalende vakgebieden, dat is ontegenzeggelijk waar. Ik vond zijn argumentatie niet altijd even sterk en vaak te veel gebaseerd op "het lijkt me logischer dat ...", maar dat is misschien het laatste jaar beter geworden.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 18:45 schreef JeanBeliveau het volgende:
Als ik dit topic doorlees blijkt dat ik vaker op de hand ben van KD dan op die van Mattheus en KoosV. Dit is nogal opvallend, aangezien ik het vrij onwaarschijnlijk vind dat God bestaat. Daarom is het nogal jammer om te zien dat de atheïsten hier zich vaak van zwakke argumenten en kinderachtige discussietechnieken bedienen. KD is in ieder geval geïnformeerd en komt met argumenten.
Wat ik constateer is dat het atheïstisch kamp er veelal voor kiest om niet nader op de verdediging van KD in te gaan, om in plaats daarvan woorden hem in de mond te leggen of een nieuw argument te beginnen. Heel flauw. Het lijkt wel dat sommigen zo antireligieus zijn dat ze doodsbang zijn om toe te geven dat de Bijbel wellicht op meer gebaseerd is dan Roodkapje. Bovendien gaat het vaak niet eens over het bestaan van God, maar over het bestaan van Jezus en de totstandkoming van de Bijbel. Dit zijn zaken waarbij logica, de Bijbel en andere bronnen uit die tijd wel degelijk van belang zijn.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 02:03 schreef Kees22 het volgende:
[..]
KoningDavid is goed geïnformeerd over de bijbel en aanpalende vakgebieden, dat is ontegenzeggelijk waar. Ik vond zijn argumentatie niet altijd even sterk en vaak te veel gebaseerd op "het lijkt me logischer dat ...", maar dat is misschien het laatste jaar beter geworden.
Punt is dat voor de vraag of je in god gelooft of niet kennis van de bijbel niet zo heel relevant is. In feite kun je geen bewijs voor je stelling vinden.
Je kunt uitgaan van zijn (of haar!) bestaan en dan ben je gelovig en kun je hele veldslagen voeren over wat dat geloof nou inhoudt.
Of je kunt verschillende graden van atheïsme of agnosticisme aanhangen, en dan is een discussie over de inhoud van de bijbel eigenlijk niet erg zinvol. Behalve om tegenstrijdigheden tegen te werpen, natuurlijk. Zoals Urbanus zegt: "Ge moet de vijand met zijn eigen wapens verslagen!"
In dit topic heeft hij duidelijk gezegd Genesis wetenschappelijk niet en theologisch wel betrouwbaar te achten. Ik ben nog wel benieuwd naar dat laatste, maar over het eerste punt zijn we het dus eens.
Zonder de vooronderstelling dat er een God bestaat kan je ook vrij lastig een stuk theologisch op waarde schatten lijkt me?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 00:42 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan is dus je eerste vooronderstelling, dat god bestaat of althans, dat er een god bestaat.
Je slaat de spijker op zijn kop.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:32 schreef JeanBeliveau het volgende:
[..]
Wat ik constateer is dat het atheïstisch kamp er veelal voor kiest om niet nader op de verdediging van KD in te gaan, om in plaats daarvan woorden hem in de mond te leggen of een nieuw argument te beginnen. Heel flauw. Het lijkt wel dat sommigen zo antireligieus zijn dat ze doodsbang zijn om toe te geven dat de Bijbel wellicht op meer gebaseerd is dan Roodkapje. Bovendien gaat het vaak niet eens over het bestaan van God, maar over het bestaan van Jezus en de totstandkoming van de Bijbel. Dit zijn zaken waarbij logica, de Bijbel en andere bronnen uit die tijd wel degelijk van belang zijn.
Dat is juist een fundamenteel bewijsprobleem: je kunt de waarheid van de bijbel niet bewijzen op grond van de bijbel zelf. En er is weinig reden om aan te nemen dat de bijbel wel op goddelijke inspiratie rust en bijvoorbeeld de Veda's of het Gilgames-epos of de Edda niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 11:32 schreef JeanBeliveau het volgende:
[..]
Wat ik constateer is dat het atheïstisch kamp er veelal voor kiest om niet nader op de verdediging van KD in te gaan, om in plaats daarvan woorden hem in de mond te leggen of een nieuw argument te beginnen. Heel flauw. Het lijkt wel dat sommigen zo antireligieus zijn dat ze doodsbang zijn om toe te geven dat de Bijbel wellicht op meer gebaseerd is dan Roodkapje. Bovendien gaat het vaak niet eens over het bestaan van God, maar over het bestaan van Jezus en de totstandkoming van de Bijbel. Dit zijn zaken waarbij logica, de Bijbel en andere bronnen uit die tijd wel degelijk van belang zijn.
Ja, dat kan zeker wel. Je kunt een stuk bijvoorbeeld beoordelen op zijn innerlijke consistentie.quote:Op zondag 23 augustus 2009 12:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zonder de vooronderstelling dat er een God bestaat kan je ook vrij lastig een stuk theologisch op waarde schatten lijkt me?
Klopt het als ik zeg dat jij de bijbel meer als spirtuele handleiding ziet? Je komt over als heel erg gelovig, maar eigenlijk ben jij helemaal niet zo streng gelovig, klopt dat?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:37 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De bijbel neemt me niet in de maling, omdat Genesis m.i. een theologisch verslag is, geen natuurkundig verslag. Ik geloof echt niet dat de schrijver(s) van Genesis het idee hadden dat ze even natuurwetenschappelijk gingen verklaren hoe de aarde ontstaan was. Nee, het ging ze erom de almachtigheid van God te schetsen en weer te geven hoe de schepping, en in het bijzonder de mens, in verhouding staat tot de schepper. Daar gaat Genesis 1 over. De theologische implicaties van God en Zijn schepping.
Ik voel me dus niet absoluut in de maling genomen. Genesis 1 is 100% waar. Maar het beschrijft de theologische waarheid en niet de natuurkundige waarheid.
Had je deze nou al eens gelezen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 09:58 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben veel met religie bezig en dat heeft, denk ik, bijzondere dingen met me gedaan. Dat noem ik niet inhoudsloosVoor de rest kun je je leven lang afvragen of God bestaat, of God voor die veranderingen zorgt, of dat het het mechanisme genaamd religie is.
Ik wil mezelf niet "ietsist" noemen. Ik pleit voor een andere opvatting van religie, eentje waar het absolute kader omweg getrokken is en waar die Godsvraag niet meer zo prominent aanwezig is.
Die kans lijkt me inderdaad vrij groot aangezien alle mensen genetisch verbonden zijn.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:43 schreef Bankfurt het volgende:
Wat is te zeggen over de stamboom van Charles Darwin, bijvoorbeeld had hij Franse voorouders ?
Jezus Christus was getrouwd met Maria Magdalena en had nakomelingen in Frankrijk.
Kans lijkt me dan niet klein dat Darwin genetisch is verbonden met deze 2 personen.
Dat zou een giller zijn.
Daar is geen enkel bewijs voor, en ik denk ook niet dat dat zo is. Maar dat is een interessante discussie afzonderlijk. Om dit kort tehouden, voorbeeld van mijn overtuiging: geen enkele verbinding tussen een Aboriginal en een Viking.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 17:22 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die kans lijkt me inderdaad vrij groot aangezien alle mensen genetisch verbonden zijn.
Hoe zeker is dit?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 16:43 schreef Bankfurt het volgende:
Jezus Christus was getrouwd met Maria Magdalena en had nakomelingen in Frankrijk.
Leuk als zo'n afzonderlijke discussie er komt... dan doe ik mee.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:17 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Daar is geen enkel bewijs voor, en ik denk ook niet dat dat zo is. Maar dat is een interessante discussie afzonderlijk. Om dit kort tehouden, voorbeeld van mijn overtuiging: geen enkele verbinding tussen een Aboriginal en een Viking.
.................
Goed, voorlopig 1-0 voor jou, onder het voorbehoud dat de gelijke y-chromosoom kwaliteiten wel eens NIET van een gemeenschappelijke voorvader komen, maar van iets anders.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:33 schreef barthol het volgende:
[..]
Leuk als zo'n afzonderlijke discussie er komt... dan doe ik mee.
Geen enkele verbinding tussen een Viking en een Aboriginal????
In het y-chromosoom hebben zij beiden mutatie P143 die haplogroep CF definieert. Die mutatie hebben zij beiden overgeërfd van een gemeenschappelijke voorvader. Ik geef toe dat het heel lang geleden is dat die voorvader leefde, maar toch!!!!! Ik ben het dus niet met je eens
Ja, dat kan tuurlijk. Een Viking schip op reis naar Nieuw Guinea had gekund, helemaal niet zo uitgesloten idd. Of bijv. VOC Nederlanders met Viking-achtergronden.quote:Overigens kunnen via het Y-chromosoom een Viking en een Papoea uit Nieuw Guinea via de rechte mannelijke afstammingslijn recenter verwant zijn aan elkaar, dan 2 Vikingen onderling. (om nog maar iets bouds als stelling bij te dragen)
Wel de vroegste!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:43 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goed, voorlopig 1-0 voor jou, onder het voorbehoud dat de gelijke y-chromosoom kwaliteiten wel eens NIET van een gemeenschappelijke voorvader komen, maar van iets anders.
[..]
Ja, dat kan tuurlijk. Een Viking schip op reis naar Nieuw Guinea had gekund, helemaal niet zo uitgesloten idd. Of bijv. VOC Nederlanders met Viking-achtergronden.
Maar .... ik denk dat de VROEGSTE vikingen en de VROEGSTE aboriginals of papoeas geen enkele gemeenschappelijke voorvader hebben.
Die leefde in Ethopië.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:43 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Goed, voorlopig 1-0 voor jou, onder het voorbehoud dat de gelijke y-chromosoom kwaliteiten wel eens NIET van een gemeenschappelijke voorvader komen, maar van iets anders.
[..]
Ja, dat kan tuurlijk. Een Viking schip op reis naar Nieuw Guinea had gekund, helemaal niet zo uitgesloten idd. Of bijv. VOC Nederlanders met Viking-achtergronden.
Maar .... ik denk dat de VROEGSTE vikingen en de VROEGSTE aboriginals of papoeas geen enkele gemeenschappelijke voorvader hebben.
Voorvader van Aboriginal Y-DNA en Viking Y-DNA waarschijnlijk wel in Ethiopië,quote:
Ik neem aan dat je de MRCA bedoelt?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:05 schreef barthol het volgende:
[..]
Voorvader van Aboriginal Y-DNA en Viking Y-DNA waarschijnlijk wel in Ethiopië,
Voorvader van Papoea Y-DNA en Viking Y-DNA HgR leefde vrijwel zeker op het Indische subcontinent.
Ja de MRCA wat betreft het doorgeven van het Y-chromosoom.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je de MRCA bedoelt?
Ik wil hier nog beter op terugkomen: Hoe kom jij aan de vooronderstelling dat er een god bestaat? En dan nog wel specifiek de door jou aanbeden god en niet een andere?quote:Op zondag 23 augustus 2009 12:18 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Zonder de vooronderstelling dat er een God bestaat kan je ook vrij lastig een stuk theologisch op waarde schatten lijkt me?
Het is niet meer dan een speculatie, een bewering.quote:
over wat voor bijzondere dingen hebben we het hier ? Zou iets dergelijks ook niet kunnen gebeuren met een gezamenlijke hobby waar je vol van bent ?quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 09:58 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben veel met religie bezig en dat heeft, denk ik, bijzondere dingen met me gedaan. Dat noem ik niet inhoudsloos![]()
Het graf van JC ligt in Srinangar, Kashmir 100% bewijsquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:53 schreef heartz het volgende:
[..]
Het is niet meer dan een speculatie, een bewering.
Het is niet eens zeker of deze personage een vrouw was.
Het schijnt dat deze personage ook nog weleens in verband wordt gebracht met ene mytische Sophia.
Heb je hier ook een bron/ bronnen van?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Het graf van JC ligt in Srinangar, Kashmir 100% bewijs
Het graf van MM ligt in Rennes-le-Chateau, Frankrijk 100% bewijs
Karel de Grote was een van hun nakomelingen.
als het gebaseerd is op informatie uit Holy Blood, Holy Grail of op een van de mensen geïnspireerd door dat boek dan is het gebaseerd op een hoaxquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:47 schreef heartz het volgende:
[..]
Heb je hier ook een bron/ bronnen van?
Hoe is dat in z'n werk gegaan?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:04 schreef Bankfurt het volgende:
Ik heb een x een docu gezien op discovery over the Holy Grail. In die docu kwam er eigenlijk niet echt tastbaar bewijs naar voren. En het had ook een open einde, zo van, er is een mogelijkheid dat Maria Magdalena (en Jezus?) afstammelingen hebben in Frankrijk, gebasseerd op dat 'onderzoek', waar die docu voornamelijk over ging.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:35 schreef Neurot het volgende:
[..]
als het gebaseerd is op informatie uit Holy Blood, Holy Grail of op een van de mensen geïnspireerd door dat boek dan is het gebaseerd op een hoax
Heb je dit niet rechtstreeks uit de DaVinci code?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Volgens de Christelijke orthodoxie ligt Jezus natuurlijk nergens begraven, want hij is met hemelvaart naar de hemel gegaan. Dat 100% bewijs is dus sowieso wat moeizaam, omdat het merendeel der Christenen dit niet gelooft. Wat Srinangar betreft, dat is bekend van een Islamitische groepering, de Ahmadiyya, die geloven (in tegenstelling tot de meeste andere moslims) dat Jezus inderdaad gekruisigd is. (Soennieten en Sjiieten geloven dit doorgaans niet) en dat hij daarna richting India is gegaan om de verloren stammen van Israël te zoeken:quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 18:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er heeft daadwerkelijk een soort "Christus" figuur geleeft, of beter: gespeelt, die bedoel ik; niet DE bijbelse figuur, want dat is een "ideaal" symbool; waarbij de historische verhalen in de Bijbel niet letterlijk genomen moeten worden.quote:Op woensdag 2 september 2009 09:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens de Christelijke orthodoxie ligt Jezus natuurlijk nergens begraven, want hij is met hemelvaart naar de hemel gegaan. Dat 100% bewijs is dus sowieso wat moeizaam, omdat het merendeel der Christenen dit niet gelooft. Wat Srinangar betreft, dat is bekend van een Islamitische groepering, de Ahmadiyya, die geloven (in tegenstelling tot de meeste andere moslims) dat Jezus inderdaad gekruisigd is. (Soennieten en Sjiieten geloven dit doorgaans niet) en dat hij daarna richting India is gegaan om de verloren stammen van Israël te zoeken:
Het graf dat nu met Jezus in verband wordt gebracht is dat van Yuz Asaf in Srinangar. Maar zoals je ook onder die link kunt lezen, die identificatie is niet 100%. Naast dat dit dus geen algemene opvatting is, is volgens mij het historisch bewijs ook mager.
Wat is jouw 100% bewijs?quote:Op zondag 6 september 2009 18:21 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Er heeft daadwerkelijk een soort "Christus" figuur geleeft, of beter: gespeelt, die bedoel ik; niet DE bijbelse figuur, want dat is een "ideaal" symbool; waarbij de historische verhalen in de Bijbel niet letterlijk genomen moeten worden.
Het verhaal van Jezus Christus in de Bijbel is een allegorie; De persoon die ik bedoel en in Kasmir is begraven "speelde" een soort toneel in het jaar ca. 30 dat zo nauwkeurig mogelijk de allegorische "kruisiging" nabootste met een echte kruisiging, dat wel ja..
Zoiets als de passie-spelen in Tegelen.
hun graven, hun beenderen.quote:
De Bijbel (hier: NT) is geen historisch verslag, maar een allegorie.quote:
Zijn er dan beenderen gevonden? Heb je daar informatie over?quote:
Ik doelde met:quote:[..]
De Bijbel (hier: NT) is geen historisch verslag, maar een allegorie.
Het Christelijke geloof of beter gezegd "esoterische wijsheid" bestond al ver (d.w.z duizenden jaren) voor het jaar 0.
op deze post in dat topic:quote:
quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:50 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Of Jezus in India geweest is laat ik in het midden, maar de aanwijzingen voor die kist zijn bijzonder mager.
Uit het boek “de wonderbaarlijke avonturen van Jezus van Nazaret” haal ik het volgende:
Het ‘bewijsmateriaal’ is gebaseerd op deze tekst:
Hier is Yuz-Assaf begraven, die ten tijde van Koning Gopadatta, die de tempel van Salomo restaureerde, als profeet naar Kashmir kwam.
Hij predikte het volk, verklaarde de eenheid met God, en was een wetgever van het volk. Sinds deze tijd wordt het graf vereerd door koningen, staatsambtenaren, hoogwaardigheidsbekleders en door het volk.
Dit is de vermelding van een oorkonde uit 1766, en het ‘bewijs’ is hierop gebaseerd dat Ahmad in Yuz duidelijk de naam Jezus meende te herkennen.
Erg mager dus.
Ik weet van het boek af, ik heb t nog niet gelezen. Maar waarom is dit boek een hoax dan ?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 20:35 schreef Neurot het volgende:
[..]
als het gebaseerd is op informatie uit Holy Blood, Holy Grail of op een van de mensen geïnspireerd door dat boek dan is het gebaseerd op een hoax
quote:Op zondag 6 september 2009 23:04 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ik weet van het boek af, ik heb t nog niet gelezen. Maar waarom is dit boek een hoax dan ?
Etc.quote:The claims made in The Holy Blood and the Holy Grail have been the source of much investigation and criticism over the years, with many independent investigators such as 60 Minutes, Channel 4, Discovery Channel, Time Magazine, and the BBC concluding that many of the book’s claims are not credible or verifiable.
Pierre Plantard stated on the Jacques Pradel radio interview on 'France-Inter', 18 February 1982:
“ I admit that 'The Sacred Enigma' (French title for 'The Holy Blood and the Holy Grail') is a good book, but one must say that there is a part that owes more to fiction than to fact, especially in the part that deals with the lineage of Jesus. How can you prove a lineage of four centuries from Jesus to the Merovingians? I have never put myself forward as a descendant of Jesus Christ.[11] ”
There are no references to the Jesus bloodline in the "Priory of Sion documents" and the link exists only within the context of a hypothesis made by the authors of The Holy Blood and the Holy Grail. From the Conspiracies On Trial: The Da Vinci Code documentary:
“ The authors of the 1980s bestseller The Holy Blood and the Holy Grail re-interpreted the Dossiers in the light of their own Biblical obsessions - the secret buried in the documents ceased to be the Merovingian bloodline and became the bloodline of Christ - the genealogies led to Christ's descendants.[12] ”
While Pierre Plantard claimed that the Merovingians were descended from the Tribe of Benjamin,[13] the Jesus bloodline hypothesis found in The Holy Blood and the Holy Grail instead hypothesized that the Merovingians were descended from the Davidic line of the Tribe of Judah.
Historian Marina Warner commented on The Holy Blood and the Holy Grail when it was first published:
“ Of course there's not much harm in thinking that Jesus was married (nor are these authors the first to suggest it), or that his descendants were King Pippin and Charles Martel. But there is harm in strings of lurid falsehoods and distorted reasoning. The method bends the mind the wrong way, an insidious and real corruption".[14] ”
Prominent British historian Richard Barber, wrote:
“ The Templar-Grail myth... is at the heart of the most notorious of all the Grail pseudo-histories, The Holy Blood and The Holy Grail, which is a classic example of the conspiracy theory of history... It is essentially a text which proceeds by innuendo, not by refutable scholarly debate... Essentially, the whole argument is an ingeniously constructed series of suppositions combined with forced readings of such tangible facts as are offered.[15] ”
In 2005, Tony Robinson narrated a critical evaluation of the main arguments of Dan Brown and those of Baigent, Leigh and Lincoln, The Real Da Vinci Code, shown on Channel 4. The programme featured lengthy interviews with many of the main protagonists. Arnaud de Sède, son of Gérard de Sède, stated categorically that his father and Plantard had made up the existence of a 1000-years-old Priory of Sion, and described the story as “piffle.”[16] The programme concluded that, in the opinion of the presenter and researchers, the claims of Holy Blood were based on little more than a series of guesses.
The Priory of Sion myth was exhaustively debunked by journalists and scholars as one the great hoaxes of the 20th century.[17] Some writers have expressed concern that the proliferation and popularity of books, websites and films inspired by this hoax have contributed to the problem of conspiracy theories, pseudohistory and other confusions becoming more mainstream.[7] Others are troubled by the romantic reactionary ideology unwittingly promoted in these works.[18]
Quoting Robert McCrum, literary editor of The Observer newspaper, about The Holy Blood and the Holy Grail:
“ There is something called historical evidence - there is something called the historical method - and if you look around the shelves of bookshops there is a lot of history being published, and people mistake this type of history for the real thing. These kinds of books do appeal to an enormous audience who believe them to be 'history', but actually they aren't history, they are a kind of parody of history. Alas, though, I think that one has to say that this is the direction that history is going today..."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |