Nee, dat doe ik niet, ik wijs uit dat de semantiek van de woorden die jij gebruikt volledig verdwijnt omdat God in principe alles naar Zijn wil kan ombuigen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Volgens mij maak je ook nu God tot een mens. Termen als goed en rechtvaardig voor wat God doet gelden niet voor menselijke moraal, dat zou namelijk maken dat ik hetzelfde zou kunnen doen als God omdat dat dan 'goed' of 'rechtvaardig' is. Ik heb echter niet dezelfde rechten als God, ik heb in het geheel geen rechten m.b.t. God, behalve de rechten die Hij mij geeft omdat Hij de wetgever is.
Je citeert net Romeinen 9 nota bene:quote:Mensen zijn gelijk aan elkaar en God is over allen omdat Hij de schepper is. Mensen zijn aan God verschuldigd elkaar lief te hebben en als gelijke te behandelen. God is aan niemand wat verschuldigd, Hij kan doen wat Hij wil. Wat Hij wil en doet geeft Zijn karakter weer en de dood van Jezus Christus is daar de ultieme uiting van, God is zelfopofferende liefde. Dat Hij als bestraffende rechter moet handelen in deze wereld is niet het gevolg van zijn drang tot despotisme maar het gevolg van onze eigen daden.
En dan nog onze eigen daden, je loopt hier keihard een predestinatieleer te verkondigen, en uiteindelijk draai je helemaal om en uiteindelijk komt er toch een soort Pelagianisme uit dat de verantwoordelijkheid bij ons legt. Heel vreemd.quote:En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
Nou, je zegt stellig dat elk leven wordt bepaald door Gods plan. Het is dus God die bepaald wanneer een mens geboren wordt en weer sterft.quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je mag niemand veroordelen, dat klopt.
Als je 'Gods plan uitvoeren' gelijkstelt aan 'de wil van God doen' of 'geinspireerd zijn door God' lijkt me dat niet correct. Als je het gelijkstelt aan dat God het toeliet voor zijn ultieme plan is dat denk ik wel het geval.
Dit doet me weinig. Volgens mij valt het allemaal niet samen te vatten in 1 absolute uitleg. Bepaalde zaken die wij doen zijn door God ingegeven en voorbereid voor een bepaald doel, andere zaken zijn daden vanuit onze vrije wil en keuzes die Hij ons toelaat te maken, in andere gevallen wordt Satan toegelaten mensen te inspireren om bepaalde zaken te doen. Hoe God uiteindelijk oordeelt weet ik niet, behalve dat het rechtvaardig zal zijn wat volgens mij inhoudt dat alle factoren van invloed in rekening worden gebracht. Wij kunnen dat niet en mogen daarom anderen ook niet oordelen, we weten niet waar welk gedrag vandaan komt en welke functie of doel het dient.quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:33 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat doe ik niet, ik wijs uit dat de semantiek van de woorden die jij gebruikt volledig verdwijnt omdat God in principe alles naar Zijn wil kan ombuigen.
[..]
Je citeert net Romeinen 9 nota bene:
[..]
En dan nog onze eigen daden, je loopt hier keihard een predestinatieleer te verkondigen, en uiteindelijk draai je helemaal om en uiteindelijk komt er toch een soort Pelagianisme uit dat de verantwoordelijkheid bij ons legt. Heel vreemd.
Dat is toch ook een belangrijk element in het Exodusverhaal? God wil Zijn glorie laten zien via de Faraoquote:Op woensdag 17 juni 2009 15:08 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, dat maakt hem een potentaat die zijn wil door middel van macht legitimeert.
Het is dus een ijdeltuit en machtswellusteling...quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is toch ook een belangrijk element in het Exodusverhaal? God wil Zijn glorie laten zien via de Farao
Ja, en dat wordt in Romeinen 9 nogmaals onderstreept, maar dat maakt juist dat het op zo'n gespannen voet staat met de Christelijke idee van ‘God is liefde’. Voro Joden geldt meer: De Joden zijn Gods volk, en zij leggen hun vertrouwen in Gods hand, God heeft een verbond gesloten en God houdt woord. Dat Godsvertrouwen is – volgens mij – een van de wezenlijke punten van het Jodendom.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is toch ook een belangrijk element in het Exodusverhaal? God wil Zijn glorie laten zien via de Farao
En eigenlijk ga je daar dus mis, aangezien we volgens mij hadden geconcludeerd dat het lijkt dat God niets uit te staan heeft met ons idee van rechtvaardig.quote:Op woensdag 17 juni 2009 15:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Hoe God uiteindelijk oordeelt weet ik niet, behalve dat het rechtvaardig zal zijn wat volgens mij inhoudt dat alle factoren van invloed in rekening worden gebracht.
Dat ging over Gods acties in dit leven, zoals het verharden van Farao's hart.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:41 schreef Iblis het volgende:
[..]
En eigenlijk ga je daar dus mis, aangezien we volgens mij hadden geconcludeerd dat het lijkt dat God niets uit te staan heeft met ons idee van rechtvaardig.
Ja, ik kan zelf ook niks met dat hele "God is liefde". Maar Christenen zitten in die zin "opgezadeld" met een OT waarin vooral in de vroegere boeken in de Thora een nogal primitief Godsbeeld wordt geschetst. Natuurlijk kun je krampachtig dat proberen goed te trekken met allemaal omzeiligen, maar ik kan daar zelf het heil ook niet van inzien.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:40 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, en dat wordt in Romeinen 9 nogmaals onderstreept, maar dat maakt juist dat het op zo'n gespannen voet staat met de Christelijke idee van ‘God is liefde’. Voro Joden geldt meer: De Joden zijn Gods volk, en zij leggen hun vertrouwen in Gods hand, God heeft een verbond gesloten en God houdt woord. Dat Godsvertrouwen is – volgens mij – een van de wezenlijke punten van het Jodendom.
Het hele idee om toch willens en wetens veel zaken, die in feite gewoon spierenballen-rollen van God zijn, als liefde en rechtvaardigheid te willen duiden gaat m.i. dan ook helemaal de mist in.
Je wilt eigenlijk stellen dat Farao een bofkont is?quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat ging over Gods acties in dit leven, zoals het verharden van Farao's hart.
Dat zou volgens mensen een onrechtvaardige actie kunnen zijn. Dit is dus niet het geval.
Bij het laatste oordeel zou Farao echter toch recht kunnen krijgen op het eeuwige leven, omdat het God was die zijn hart verhardde om Gods kracht kenbaar te maken. De vraag is dus in hoeverre Farao zelf hiervoor verantwoordelijk is geweest, en geen mens die dat weet. Als hij hier zelf totaal geen aandeel in heeft gehad en daarom uiteindelijk is gestorven, zouden we farao dus terug kunnen zien in het paradijs. Voor menselijke begrippen zou dat dan dus weer wel rechtvaardig zijn.
Nu ga je fijn ins Blaue hinein interpretieren, maar het is natuurlijk totaal nergens op gebaseerd.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij het laatste oordeel zou Farao echter toch recht kunnen krijgen op het eeuwige leven, omdat het God was die zijn hart verhardde om Gods kracht kenbaar te maken. De vraag is dus in hoeverre Farao zelf hiervoor verantwoordelijk is geweest, en geen mens die dat weet. Als hij hier zelf totaal geen aandeel in heeft gehad en daarom uiteindelijk is gestorven, zouden we farao dus terug kunnen zien in het paradijs. Voor menselijke begrippen zou dat dan dus weer wel rechtvaardig zijn.
Jawel, op het principe van een werkelijk rechtvaardige God die alle factoren van invloed op wat iemand in dit leven heeft gedaan in acht neemt bij het laatste oordeel.quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nu ga je fijn ins Blaue hinein interpretieren, maar het is natuurlijk totaal nergens op gebaseerd.
Als God genade voor hem heeft wel ja.quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je wilt eigenlijk stellen dat Farao een bofkont is?
Ja, maar zie je hoe je redenatie gaat?quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jawel, op het principe van een werkelijk rechtvaardige God die alle factoren van invloed op wat iemand in dit leven heeft gedaan in acht neemt bij het laatste oordeel.
Ik vind het anders allemaal prima samengaan.quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik kan zelf ook niks met dat hele "God is liefde". Maar Christenen zitten in die zin "opgezadeld" met een OT waarin vooral in de vroegere boeken in de Thora een nogal primitief Godsbeeld wordt geschetst. Natuurlijk kun je krampachtig dat proberen goed te trekken met allemaal omzeiligen, maar ik kan daar zelf het heil ook niet van inzien.
Mijn aanname is niet "God is rechtvaardig." Ik heb natuurlijk wel bepaalde aannamen maar je probeert deze niet teveel te laten interfereren met het leesgedrag,. Het is echter wel mijn conclusie dat het gehele beeld van de bijbel, van alle schrijvers van alle delen van de bijbel, dat God de mensen liefheeft en dat God alleen uit rechtvaardigheid en liefde handelt. Alle daden van God moeten dan ook in die context gezien worden, omdat je anders simpelweg de bijbel niet leest zoals de oorspronkelijke schrijfers dat hebben gewild. Ik kom hier onder er nog op terug.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
En tot zo ver Romeinen 9. Ik denk nog steeds dat je hier in een cirkel redeneert. Je aanname rechtvaardigt uiteindelijk de daad, die voorts als illustratie van je aanname dient. Indien je niet aanneemt dat God rechtvaardig is, is volgens mij op geen enkele manier manier recht te praten wat Hij in Egypte uitvreet met het vee en de eerstgeborenen.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar laten wij even eerlijk zijn. Hoe begint de bijbel?quote:Dit is nu precies het punt. Voor mij is wat jij zegt onvoorstelbaar. Echt, werkelijk onvoorstelbaar. Jij bent inderdaad in staat tot een teleologische suspensie van het ethische, met alle problemen van dien. Ik vind dat een weerzinwekkend, echt weerzinwekkend standpunt. Het staat garant voor volkomen arbitrair handelen, het onttrekt zich aan de menselijke ratio en het is uitermate wreed. De Duitsers hadden ook Gott mit uns op hun koppels staan. Dat interpreteren we meestal als misbruik van Gods naam. Maar wie kan dat uiteindelijk controleren? Ten tijde van Elia had God de 10 geboden al geopenbaard en moord was strafbaar. Elia krijgt speciale ontheffing. Wie kan dat controleren? Niemand. Voor mij is er geen verschil te maken tussen Peter Sutcliffe of Jozua. Ze claimen beide God aan hun zijde te hebben.
Omdat Farao nergens recht op heeft. Alles wat God doet is in wezen dus rechtvaardig, omdat God het recht heeft om te doen wat Hij wil.quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja, maar zie je hoe je redenatie gaat?
Aanname: God is rechtvaardig.
Casus: God verhardt Farao's hart.
Probleem: Hoe kan dat als God rechtvaardig is?
God zal Farao dat plaatsje in ieder geval niet ontzeggen als gevolg van zaken die God heeft gedaan.quote:Oplossing: God zal Farao daarom wel een plaatsje in de hemel gunnen.
Wisten ze dat? Ze wisten alleen dat ze "zeker zouden sterven". Wisten ze wat "sterven" inhield? Is dat ook niet waarom Kaïn klaagt nadat hij Abel heeft doodgeslagen dat "zijn zonde te zwaar is om te dragen"?quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:04 schreef jdschoone het volgende:
[..]
1: Adam en Eva worden op een prachtig aards paradijs gezet., Echter, ze worden opstandig en gehoorzamen Gods gebod niet, terwijl ze wisten dat hier straf op zat.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Alles wat God doet is in wezen dus rechtvaardig, omdat God het recht heeft om te doen wat Hij wil.
Dit is mijns inziens niet te verenigen. Het tweede kun je hopen dat hij doet, als je het eerste voor waar aanneemt, maar het volgt nergens uit. God kan je op aarde helse pijnen laten lijden en je vervolgens nog in de hel stoppen, en dan is het alsnog rechtvaardig, omdat God het doet.quote:Op woensdag 17 juni 2009 17:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jawel, op het principe van een werkelijk rechtvaardige God die alle factoren van invloed op wat iemand in dit leven heeft gedaan in acht neemt bij het laatste oordeel.
Ik geloof niet dat alle Bijbelschrijvers dat dachten. Ze dachten m.i. vooral dat ze een God van Israël aanbaden. Israël als Gods volk en Gods land. Dat is een kernidee in het Judaïsme. Dat andere naties er daarbij van langs krijgen, dat was een stuk minder problematisch.quote:Op woensdag 17 juni 2009 18:04 schreef jdschoone het volgende:
Maar al dat neemt niet weg dat de bijbelschrijvers zelf klaarblijkelijk dachten een liefdevolle en rechtvaardige God te aanbidden.
Of Jezus in India geweest is laat ik in het midden, maar de aanwijzingen voor die kist zijn bijzonder mager.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:12 schreef Matteüs het volgende:
[..]
- Waarom vereren ze in India hetzelfde figuur als Jezus, omstreeks dezelfde tijd met dezelfde naam met verwijzingen dat hij van een ander land kwam uit het westen?
- Waarom bestaat er in Srinagar een thombe/kist waar sinds 2000 jaar bekend is dat het de kist van "Jezus" is? (volgens de overleveringen aldaar). wat ook weer impliceert dat Jezus niet aan het kruis is gestorven zoals teksten uit de Qumran scrollen doen beweren.
- Etc.
Hier een leuke link om zelf wat meer info op te doen:
http://www.geocities.com/athens/delphi/1340/jesus_in_india.htm
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |