quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:22 schreef Verlicht het volgende:[..]

Allah is voor haar heilig. Als ik aan Allah kom, dan tast ik haar wezen aan. Nee, ik heb twee jaar terug besloten om niet meer te hebben over 'god'. Zij accepteert mijn ongeloof, en ik accepteer haar onwetendheid.
En andersom denkt ze vast: "Ach, ze is ongelovig, maar we hebben het maar niet over geloof en ongeloof. Zij accepteert mijn moslim zijn en ik accepteer haar oinwetendheid."

Ach ja, als mensen eens dat betweterige toontje van "Ik weet het beter omdat mijn levensbeschouwing juist is en ieder die wat anders als levensbeschouwing heeft is maar onwetend/dom/achterlijk/etc." zouden opgeven, dan zou een hele bult ellende met het heen en weer van welles/nietes minder vervelend zijn.
Je kunt van mening/levensbeschouwing verschillen zonder dat op iemand anders neer te kijken.
Ik zeg wat van dat betweterige toontje/gedrag van mensen of ze nu wel of niet geloven.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 20:45 schreef Sakura het volgende:Als er 4 kinderen van je 14 kinderen op zolder levend verbranden, is het een beproeving van onze lieve heer.
Als er 10 van je 14 kinderen een brand overleven is het het goede werk van onze lieve heer.
Onze lieve heer heeft zijn gelovigen niet met erg veel hersencellen gezegend.
Zie je verkeerd, ligt niet aan het geloof, ligt daaraan dat mensen met minder IQ hoe dan ook domme dingen doen, of het nu zich nu in paupergedrag of godsdienstwaanzin uit.
Alleen bepaalt de opvoeding en levensbeschouwing van dat soort volk hoe dit domme destructieve gedrag zich uit.
Aan jou de vraag: Hoe komt het dat mensen zoals jij niet inzien wat er werkelijk aan de hand is i.p.v. achteloos het domme gedrag van domme gelovigen op hun geloof af te schuiven?
Ik denk het te weten.
Jij moet met alle geweld laten zien dat geloven tot domheid leidt en slecht voor wie dan ook is, om maar een excuus te hebben om atheisme als de enig juiste bevrijdende levensbeschouwing te poneren.
Dat lijkt me verdacht veel op een geloof...
Ik typ dit om jou en anderen erop te wijzen wat je waarom doet en dat dat erg hypocriet is.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:01 schreef Zotheid het volgende:[..]

Sowieso word ik helemaal moe van dat kerkgedoe van dr.
"Ja, ga nou weer een keer mee naar de kerk."
Nee! Ik respecteer jou als gelovige, respecteer mij dan ook als ongelovige.

Die ontzettende drang om iedereen maar te bekeren is echt verschrikkelijk.
Bekeringsdrang?
Wellicht in heel erg ouderwetse/strenge kerken/gemeenten, maar de meer realistische christen weet dat ie niemand kan bekeren, daar God alleen mensen kan bekeren, getuige mij als voorbeeld als ex-atheist.
Christenen kunnen alleen vertellen van de goede boodschap en die uitleggen, verder is het aan die persoon die het hoort en God.
Dat je moeder dat niet begrijpt ligt niet aan het christelijke geloof, maar hoe het haar uitgelegd wordt.
Hoewel ik wel kan snappen dat ze graag heeft dat je meegaat naar de kerk waar ze heengaat.
Wellicht moet je maar het volgenede afspreken: Dat je met haar nog een keer naar de kerk gaat, op voorwaarde dat ze je daarna ermee met rust laat.
Als ze daarna nog weer vraagt, gewoon haar herinneren aan de afspraak en verder wat dat betreft negeren.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:07 schreef leRomein het volgende:[..]
Jouw moeder wil gewoon dolgraag dat je over een x-aantal jaren haar komt opzoeken in de hemel, en is bang dat dit niet gaat gebeuren als jij niet braaf naar de kerk gaat.
Als dat zo is, is het jammer, want de bijbelse God redt niet vanwegen braaf naar een gebouw gaan.
Dat mensen het ervan maken is omdat ze graag willen laten zien dat ze het beter dan anderen doen en denken de toegang tot de hemel te kunnen krijgen daar het volgen van wetten en het doen van goede werken.
Daar is de bijbel en vooral het Nieuwe Testament wel van een andere mening.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:07 schreef leRomein het volgende:edit: trouwens, het idee opzich al. Dat er een God zou zijn, die het dan zou waarderen als mensen in een gebouw samen komen om zijn bestaan te vieren.
Het gaat ook niet om het gebouw, het gaat erom om samen met andere christenen samen te komen om God te eren, dingen van anderen te leren en elkaar te ontmoeten.
Al is het bij iemand thuis of ergen midden in deheide of het bos of in het riool, zolang men maar samenkomt.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:10 schreef Cracka-ass het volgende:Ik vind het voornamelijk vervelend dat ze zich moreel superieur voelen en er niet voor schromen om je te behandelen met medelijden omtrent je ongeloof.
Exact hetzelfde wat zij ook vinden
Oh de ironie van deze post, oh de grappige maar ook trieste ironie...
De keren dat mij met superieur medelijden om de oren is gesmeten door bepaalde atheisten...
Kijk, dat ik gered betekent niet dat ik beter of superieur ben ten opzichte van niet-christenen.
Ik faal net zo hard, in vergelijking met zommige niet-christenen zelfs nog harder, maar het enige verschil is dat ik mijn optiek gered ben en zij niet.
Wel kijk ik met medelijden en soms zelf boosheid naar lui die de ironische fout maken om zich omwille van hun levensbeschouwing reden dan ook superieur voelen aan mensen die deze niet delen en neerbuigend zegens diegenen handelen.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:11 schreef Zotheid het volgende:[..]
Dat zal inderdaad een reden zijn. Maar goed, als je alleen maar in de hemel kan komen door te geloven in een hogere macht (en dan nog wel de juiste, stel dat je boedist bent, sta je daar gezellig aan de hemelpoort) en dat verdere daden op aarde ondergeschikt zijn (Als iemand die zich voorbeeldig gedraagt niet in de hemel komt) hoef ik niet eens in de hemel te komen.
LOL, geweldig, een moralist die het concept van vergeving niet begrijpt en goeddoenderij als superieur beschouwt.
Is net zo begrijpelijk als mensen die niet door reddingshelis uit van een afbrandend bos op een eiland gered willen worden omdat ook de brandstichters gered gaan worden als ze erom vragen.
Prima, blijf maar op het afbrandende eiland met je zogenaamde superieure moraliteit.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:11 schreef Zotheid het volgende:Angst is een slechte raardgever, dat geldt ook in dit geval. Doordat mijn moeder mij zo probeert te dwingen zal ik nog minder geneigd zijn om naar de kerk te gaan.
Je snapt to hc ook wel dat ze alsmaar blijft vragen en vragen en vragen en je steeds meer een hekel aan haar en wat ze gelooft krijgt.
Doe haar gewoon dat voorstel wat ik je uitgelegd hebt en daarna heeft ze geen excuus meer en negeer je haar als ze er weer om vraagt.
Koppigheid is een ding, maar slim dingen aanpakken is een ander.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:18 schreef Sakura het volgende:Als 1 persoon waanvoorstellingen heeft, noemen we het krankzinnigheid en laten we hem zo snel mogelijk opnemen.
Als een hele groep waanvoorstellingen hebben noemen we het
religie een levensbeschouwing.
Correctie, nu is het juist.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:21 schreef xyz147 het volgende:[..]
Ik heb een keer in de klas gezeten met een gereformeerde, hij sprak nooit over een god en vloekte nog harder en vaker dan een geboren ongelovige. Maar wel braaf 2 keer per week naar de kerk gaan samen met z'n ouders in z'n zondagse pak
Hypocrieten heb je overal en bij elke levensbeschouwing.
Daarnaast is het nog de vraag of ie ook echt in God gelooft of alleen maar het makke lam speelt vanwegen zijn ouders.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:23 schreef zomaareennaam het volgende:[..]
heb een refo-collega die echt nooit vloekt en je constant corrigeert of tut-tut-tut doet als je iets beweert waar zijn oren niet tegen kunnen.
maar hij boekte wel de vakantie op naam van zijn vader de heul niet mee ging - want dan kreeg hij 55+ koting....
Kijk, dat is wel echt hypocriet.
Ik vraag me af wat het opnoemen van hypocriete christenen te maken heeft met het geloof wat ze zogenaamd aanhangen?
Hypocrisie laat juist alleen maar zien hoe hard mensen falen, niet dat een bepaald geloof bankroet is, daar hypocrisie bij elke levensbeschouwing voorkomt.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:51 schreef koningdavid het volgende:Ach alle frusti's laten hun misplaatste, hautaine, domheid weer blijken. Verrassend.

voor jullie allemaal.
Ach, iemand hoort toch de frustis middels logica een weerwoord te geven en als doelwit voor hun getrol en hun gebash en hun haat dienen.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:56 schreef gebrokenglas het volgende:Geloof is er omdat mensen zich onzeker voelen en iets willen hebben om zich aan vast te klampen.
Is zeker wat voor te zeggen.
Maar als je na jaren aanvallen op je geloof en nadenken over het hoe en wat en of de bashers nou wel gelijk konden hebben concludeert dat ze het niet aan het juiste eind heben, dan is het zekers wat anders dan angst wat je bij Jezus houdt.
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:56 schreef gebrokenglas het volgende:Ik herinner me nog een mooitje van een zware gelovige die een keer 's ochtends roep "Lieve God, wilt u vandaag mijn dag bestieren, want als ik het zelf doe gaat het toch niet goed".
En gelijk heeft ie, ik ben inmiddels er ook na jaren achter dat ik mijn leven ook behoorlijk verstier, dus vraag ik iets vergelijkbaars s'morgens.
Dat jij je eigen leven en het mijne anders ziet is jouw zaak, maar het betekent niet dat jouw oordeel over hoe ik mijn eigen gedrag zie altijd juist is.
Dat zou betekenen dat jij een absoluut oordeel zou hebben, wat niet kan, theoretisch zelfs niet.
Als het wel zo was, dan zou ik je graag als heerser over de aarde zien, want dan zou je ultiem rechtvaardige oordelen over wie dan ook kunnen vellen.
Toch ben je maar een mens als ik, faalbaar en niet perfect.
Dus hou je (ver)oordeel maar voor jezelf.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:03 schreef gebrokenglas het volgende:[..]
Neej, dat zeg ik niet. Maar ik wilde maar even aangeven hoe sommigen het geloof als een reddende strohalm misbruiken.
Toegegeven, dat was in het begin van mijn christenzijn wel zo, maar in de tussentijd is mijn geloof veel meer geworden.
Maar eens eerlijk, wat is er zo erg aan om toe te geven dat je het als mens niet redt, dat je hulp nodig hebt en je dan te wenden naar een hogere macht waar je in gelooft?
Ik snap heus wel dat het in jouw en andermans ogen achterlkijk lijkt om op God te vertrouwen, omdat jullie niet in God vertrouwne en van mening zijn dat je in jezelf moet vertrouwen, daar je anders een zwakke sukkel bent. [Alweer superioriteitsdenken met neerbuigende gedachten jegens anderen, vraag me serieus af of het niet jullie zijn die diep van binnen een inferieuriteitscomplex hebben en op anderen neerkijken en ze bashen om jezelf omhoog te trekken en te laten zien dat jullie die stoiere athesitenbinken zijn. Lijkt me moeilijk dat het wat anders is dan je eigen ego op te krikken ten kosten van anderen.]
Maar anderen delen die mening niet en denkeen juist dat het goed is om je eigen zwakte voor jezelf toe te geven en daardoor beter inzicht in jezelf te krijgen.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:03 schreef sweetlady-o het volgende:[..]
Ken het TS, mijn zus heeft dat heel erg met god. Ik irriteer me er niet aan, heb medelijden met haar, maar gun haar het ook. Het is haar houvast. Ze heeft momenteel Mexicaanse griep en is ziek als een hond ( en met ziek bedoel ik echt fucking ziek) toch vond ze de kracht om naar de kerk te gaan en te bidden voor genezing. Best gevaarlijk nu ik erover nadenk als je geeneens de kracht hebt een glas op te tillen heb je ook niet de kracht om veilig te rijden.

Kijk, met de griep zou ik in iedere geval wel thuis blijven, ik wil niet de kans lopen dat 50 % of meer van de kerk waar ik toe ga dood gaan aan de griep, omdat het allemaal 50+ zijn en velen wat ziek.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:03 schreef sweetlady-o het volgende:En dan elke minuut dat ze niet haar longen eruit hoest komt het door god en als ze wel hoest zegt ze niks. Nadat ze van de kerk kwam geloofde ze zelfs dat ze weer beter was en ging ze opruimen. Resultaat: ze werd nog zieker en zwakker. Ze dankt de heer als ze niet alles wat ze heeft gegeten eruit kots. Ze zingt lofprijs liederen. ( waarvan ze weer moet hoesten)
Tja, dat is onverantwoordelijk gedrag.
Ligt het aan haar geloof?
Nee.
Ligt aan haar persoonlijk?
Ja.
Ze heeft volgens mij een heel erg groot plichtsbesef, wat ik ook ten dele heb, maar vroeger erger.
Dan ga je gewoon van alles doen wat je denkt dat gedaan moet worden, al ben je ziek.
Een workaholic heeft dat ook, die gaat maar door met werekn, omdat ie graag wil slagen of heel veel plichtsbesef heeft, al sloopt ie zichzelf mee.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:03 schreef sweetlady-o het volgende:Die griep velt haar zo hard omdat ze een ziekte heeft waarvan de dokters niet weten wat het is. Blijkbaar is het een ziekte die komt en gaat want eerst had ze het en toen ging het weer weg ( dat had god volgens haar gedaan, ze gaf zelfs een getuigenis in de kerk) en nu is het dus weer terug. Als dokters je niet beter kunnen maken op wie anders dan god kun je dan bouwen en vertrouwen om je beter te maken?
Kijk, zoals ik zeg, ze is niet erg begaan met haarzelf zo te zien.
En echt doorhebben dat ze een vervelende chronische latente ziekte heeft, heeft ze blijkbaar ook geen kaas van gegeten.
En wees blij dat ze in God gelooft.
Nou hoop ik voor haar dat ze niet in een Word of Faith of Prosperity Gospel kerk zit, want dan zal ze zich blauw gaan betalen om er "verzekerd" van te zijn dat ze geneest door de charlatan die zoiets als leer heeft.
Ook buiten kerkenland heb je charlatans die graag zooi voor geld verkopen om mensen de hoop te geven dat ze gaan genezen.
Als jouw zus niet gelovig was, had je wellicht gezien dat ze toverkol Jomanda na liep of magische kristallen ging kopen of wat voor alternatieve rommel dan ook.
Zolang ze er verder geen geld insteekt behalve de normale giften aan een kerk om die draaiende te houden, zou ik me alleen zorgen maken om haar roekeloze en zelf verwaarlozende gedrag.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:25 schreef koningdavid het volgende:[..]
Als je niet gelooft dat Jezus bestaan heeft, ben je wel heel ver heen en eigenlijk niet echt serieus te nemen.
Historisch gezien is het bewezen dat Jezus op aarde heeft geleefd en er zijn aanwijzingen dat het bijbelse verhaal zou kunnen kloppen.
De mensen die dat willen ontkennen, mogen dan ineens ook gaan twijfelen aan andere historische "feiten" in plaats selectief te gaan twijfelen.
Hier gaat het me niet om mijn geloof te staven, hier gaat het me om dat mensen graag historische waarheid verdraaid omwille van hun eigen levensbeschouwingen.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:27 schreef gebrokenglas het volgende:Ik ben van mening dat gelovigen de Bijbel te letterlijk nemen. Voorbeeld: Er worden 1 regelige citaten uit de bijbel gepakt om bijvoorbeeld zogenaamd aan te tonen dat God Homo's afkeurt.
Maar nergens in de Bijbel komt het idee naar voren dat iemand homoseksueel kan zijn. De teksten die over homoseksualiteit gaan bespreken alleen homoseksuele handelingen. De schrijvers van de Bijbel hadden dan ook geen idee dat homoseksualiteit een "geaardheid" is, dat is pas bewezen en ontdekt in de 20ste eeuw! Zij kenden het woord niet eens!
Daar zou je je nog eens verbazen over wat Paulus in de Romeinenbrief over homoseksualiteit te zeggen heeft.
Weliswaar kenden ze het woord homoseksualiteit toendertijd nog niet, maar wel degelijk het principe/de geaardheid.
En in principe keurt God iedereen af, omdat iedereen zondigt.
Homoseksualiteit of niet, zonde is zonde.
Ieder is voor God schuldig en ieder heeft vergeving van zonden nodig.
Ik ga iedere dag met zondaars om en elke dag zie ik er een in de spiegel, is een homoseksueel nou zo speciaal dat ik die dan anders dan alle andere zondaars moet gaan behandelen?
Ik dacht het niet.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 00:27 schreef gebrokenglas het volgende:En daarom vind ik 'het geloof' in de huidige vorm zoals deze beoefend wordt, niet goed. de Bijbel moet bezien worden een leidraad, geen
evangelie wetboek. De preken in de kerk waarin de bijbel telkenmale zo letterlijk wordt uitgelegd doet mij jeuken en daarom heb ik moeite met het 'Geloven in God'.
De grap juist is dat er juist een trend is in de meeste kerken en gemeenten om de bijbel minder letterlijk te nemen.
Als ex-atheist zijnde neem ik de bijbel wel zo letterlijk als mogelijk waar het contextueel mogelijk is, juist omdat ik gemerkt heb dat zulk een interpretatie het beste overeenkomt met wat ik in het leven ervaar.
quote:
Historische feiten negeren vind ik niet erg realistisch.
Dat jij het graag hebt dat Jezus nooit bestaan heeft, betekent niet dat het historische feit dat Jezus bestaan heeft onjuist moet zijn.
Oftewel, je negeert een deel van de wereklijkheid omdat het je levensbeschouwing in gevaar brengt.
Je levensbeschouwing lijkt me nu meer een religie dan een geloof.
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 07:40 schreef Sakura het volgende:[..]
Sterker nog, de bijbel is het meest ongeloofwaardige stukje broddelwerk wat ooit gepubliceerd is. Het hangt van de verzinsels, onmogelijkheden en tegenstellingen aan elkaar. Op vele plaatsen spreekt het zichzelf zelfs keihard tegen. Vele gebeurtenissen staan op meerdere plaatsen totaal anders beschreven.
Iemand die de bijbel letterlijk neemt heeft op zijn minst zeer weinig kaas gegeten van de geschiedenis en de gebruiken in de tijd dat de bijbel geschreven zou zijn.
Yada yada yada, jij verklaart dat de bijbel een stuk broddelwerk is omdat het niet overeenkomt met jouw levensbeschouwing en de daaruit voortkomende bekrompen visie.
En wat de ogenschijnelijk tegenstrijdige getuigenverslagen betreft, zou ik eens het verschil tussen getuigenverklaringen van dezelfde gebeurtenis in de moderne tijd doornemen en eens wat aandacht wijden aan het Rashomon effect. [De film waar het op gebaseerd is is echt een klassiek meesterwerk van Kurosawa.]
Ik denk dat je dan begrijpt waarom de verschillen in de guitegenverslagen in de bijbel, zowel in het oude als het Nieuwe Testament, juist een indicatie zijn van de authenticitieit van de bijel.
Toch verwacht ik van je als vals criticus dat je maar meer tegenwerpingen maakt en maar doorgaat met je tirade tegen christenen en de bijbel.
Om het effe af te sluiten.
Ieder die maar geloof en gelovigen wil blijven bashen, doe dat maar gerust verder, is toch ook alleen maar jullie eigen imago wat jullie aantasten.
Kijk, mij maakt het niet uit wat voor levensbeschouwing je hebt, maar als je niet met respect met anderen met een andere levensbeschouwing kunt omgaan, alleen omdat diegene een andere levensbeschouwing heeft, dan faal je wel heel erg hard.
Grappig vind ik wel dat het van een diepgelovige moslima naar christenen en hun geloof verschoven is en dat i.p.v. moslims en de islam belachelijk worden gemaakt voor de uitzondering, dat het weer het al-oude adagio is van het bashen van christenen en het christendom.
Niet dat ik graag gebash jegens moslims en hun geloof zie, maar ik vind de verschuiving en het eindpunt wel erg frappant en best voorspelbaar.
Of is het nu zo dat er een topic over marokkaanse paupers nodig is om het onterechte gebash op moslims en de islam op te starten?
In ieder geval merkwaardig, voorspelbaar en frappant.
The taming and domestication of religion is one of the unceasing chores of civilization. - Christopher Hitchens