Meer info is welkom.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:13 schreef Bioman_1 het volgende:
Duidelijke OP. Blijf deze topic wel even volgen![]()
Vraagje over mijn situatie. Ik ben dit jaar vanaf 1 januari t/m 9 juli bezig geweest met mijn afstudeerstage (en ben per 9 juli afgestudeerd). Ik studeer al een tijdje en heb daarom GEEN recht meer op stufi (dus ook niet op een lening ofzo). Verder heb ik tijdens deze periode niet gewerkt en heb dus geen inkomsten gehad. De verwachting is dat ik per 1 september een baan heb.
Maar kan ik nu het betaalde lesgeld voor jan t/m juni (7*130.41 = 912.87) opgeven als aftrekpost voor 2009? Ik heb verder geen kosten gemaakt voor mijn studie...
Maak daar maar 10 jaar vanquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Meer info is welkom.![]()
Studeert al een tijdje? is dat 5, 6 jaar ofzo?
edit: Wordt je prestatiebeurs (en aanvullende beurs) omgezet in een gift?
ow das wel netjes van je zeg.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:24 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Maak daar maar 10 jaar vanBegonnen in '99
Ik heb twee bachelor- en 1 master-diploma, dus mijn prestatiebeurs wordt geheel omgezet in een gift.
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:00 schreef Eppie_NL het volgende:
* Uitleg computers (afschrijving)
Per 1 augustus 2009 aanschaf
Computer (voor thuis ook voor school bedoeld) 800,00
Laptop (voor op school te werken) 600,00
Totaal: 1.200,00
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?quote:
Totaal mogelijk af te schrijven
Computer (600 - 10% Restwaarde) 720,00
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.quote:Laptop (600 - 10% Restwaarde) 540,00
Totaal: 1.080,00
In 2009 af te schrijven
Computer (540/36 x 5 maanden in 2009) 100,00
Laptop (540/36 x 5 maanden in 2009) 75,00
Totaal: 175,00
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?
[..]
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?
[..]
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Ik heb net de normbedragen van 2009 gevonden. Op het eerste gezicht is er helemaal niets verandert (op paar euro's na bij de normbedragen en het collegeld).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...
Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:10 schreef ManAtWork het volgende:
Ik denk dat Nizno, net als ik, andere grote veranderingen (ten opzichte van voorgaande jaren) bedoelt.
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.quote:Daarnaast denk ik dat je met het opvoeren van twee volledige PC's nog wel eens vragen kunt krijgen. Je zou m.i. in ieder geval een deel aan niet-studiekosten moeten toerekenen.
quote:
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...quote:[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ken ik je nu al zo goed?![]()
[..]
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?quote:[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?
[..]
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?
2. Mag ik de PC's dan in één keer ten laste van mijn resultaat brengen?
3. Maakt het uit in wat voor soort branche ik werk?
Dat zeg ik niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:32 schreef Nizno het volgende:
[..]
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?
Dus als ik 20 pc's neerzet en alleen werk dan kan ik dat gewoon opvoeren en wegstrepen tegen mijn resultaat?
Wauw.. Had ik eerder moeten weten!!
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:39 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.
2. Ja, kan. Maar ligt ook aan het bedrag. Maar meestal is het een investering. Dan komende de computers en laptops (alegeme naam: kantoorinventaris) op de balans en schrijf je de computer en laptops over 5 jaar af.
3. Volgens mij staat het nergens vastgelegd.
Heb je een eenmanszaak? Waarom laat je dan de jaarrekening niet opstellen door een accountantskantoor?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.
2. Hoezo ligt het aan het bedrag? Vier computers kosten toch al gauw 2.000 euro.
3. Dus als timmerman kan ik dat net zo goed opvoeren als wanneer ik een uitzendkantoor begin?
Ja, ik heb een eenmanszaak. Moet ik dat dan door een accountantskantoor laten opstellen? Dat kost bakken met geld! Wist niet dat er een verklaring van een accountant bij moest,... :$
[..]quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:43 schreef Eppie_NL het volgende:
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, moet zeker niet. Maar is wel aan te raden. Als je administratie goed is, dan hoeven ze niet veel te doen. Balans en winst- en verliesrekening opstellen is zo gebeurd. Tevens doen ze de aangifte IB voor je. Koste je paar honderd euro inderdaad (rond 500 euro), maar je weet wel dat alles in order is. Bij eventuele controle van de belastingdienst zit je dan ook goed.
Verklaring van accountant is ook niet nodig.
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:51 schreef ManAtWork het volgende:
Als je alles niet mag aftrekken waarom kun jij dan wel 2 computers opvoeren. Da's dan toch niet logisch?
En zoals ik al eerder zei: waarom hebben ze die normbedragen dan ingevoerd als er na al die ingewikkelde berekeningen toch alleen maar uit komt dat je de kosten niet volledig kunt aftrekken?
Lijkt me een beetje omslachtig,...
De accountantskantoor zal volgens de wettelijke regels de balans en winst- en verliesrekening opstellen. Plus een accountantskantoor haalt het maximale voor jou eruit. Zowel bij de jaarrekening als de IB.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.
Hoezo zit ik bij een eventuele controle van de belastingdienst dan goed? Ben ik dan extra verzekerd dat ik geen boetes ofzo krijg?
Als een verklaring niet nodig is, snap ik nog niet waarom ik naar een duur accountantskantoor moet. Die rekenen al snel 150-200 euro per uur. En ik kan me niet voorstellen dat ze in 2 tot 3 uur een jaarrekening en aangifte IB kunnen klaar maken.
Ik ben alleen met mijn administratie bijhouden gemiddeld al anderhalf uur per week bezig.
Maar de drie eerdere vragen die ik stelde, vormen dus geen probleem als ik je goed begrijp?
Hoezo is het een voordeel?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.
Ik zal morgen een berekening maken wat het verschil is tussen iemand die ¤ 6.000 als werkelijke studiekosten heeft en iemand met ¤ 2.000 als werkelijke studiekosten. Je kan zo de voordelen bepalen.
Uitgaande van mijn gegevens (zie eerdere post):quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hoezo is het een voordeel?
Als ik 6.000 aan kosten heb en krijg daar, zeg voor het gemak een derde van terug, dan heb ik altijd nog 4.000 betaald.
Als ik 2.000 aan kosten heb, en ik krijg daar maar een derde van terug, heb ik altijd nog 1.300 aan kosten gemaakt.
Volgens mij ben ik altijd goedkoper uit als ik zo weinig mogelijk kosten maar.
Of ben ik nou gek?
Waar zeg ik dat de ene veel voordeliger is? Het is inderdaad handiger als je de studiekosten zo laag mogelijk houdt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:38 schreef ManAtWork het volgende:
Conclusie:
Met 2000 euro studiekosten krijg je 544 euro terug en ben je 1456 euro armer.
Met 6000 euro studiekosten krijg je 1013 euro terug en ben je 4987 euro armer.
Wie is er nou gek?
Ik neem aan dat jij ook een voorstander bent van een zo hoog mogelijke hypotheek te nemen met een zo'n hoog mogelijk rentepercentage want dan krijg je het meeste terug van de belastingdienst?
Die wettelijke regels zijn toch voor iedereen gelijk? Of gebruikt een accountantskantoor deze regels op een andere manier? Kun je een voorbeeld geven wat een accountantskantoor er meer maximaal uit kan halen dan ikzelf? We gebruiken toch allemaal dezelfde belastingwetten en -regels?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
De accountantskantoor zal volgens de wettelijke regels de balans en winst- en verliesrekening opstellen. Plus een accountantskantoor haalt het maximale voor jou eruit. Zowel bij de jaarrekening als de IB.
Ik denk dat een accountantskantoor geen lager belastbaar inkomen weet te creëren dan ikzelf. Ik ken mijn eigen situatie namelijk het beste.quote:Ik vraag me af of jij dat zelf ook gedaan hebt.
Dus feitelijk doet een accountantskantoor niets meer dan ik zelf al doe. Alleen betaal ik er nog een keer voor.quote:Ja ja, jij denk dat ervaren accountants (100 -150 per uur) je jaarrekening maken? Dan doen alleen de stagiaires en assistent accountants. Voor de stagiaires wordt 25-30 euro gerekend. Die voeren alleen de cijfers in de kolommenbalans (= de balans en winst- en verliesrekening) en ze kijken na of je hetgeen wat je gedaan hebt ook goed is. Zo niet, dan worden correcties aangebracht. Paar uurtjes is dit gebeurd.
Hier moest ik even lachen, sorry.quote:Jaarrekening van een eenmanszaak is zo gemaakt. En als jij alle IB gegevens goed bewaart aan hun geeft, hebben ze ook je aangifte IB binnen een halfuur - uur gemaakt.
Hoezo niet? Het is een topic voor de aangifte inkomstenbelasting. Alle vragen die we hier gesteld hebben, zijn aan die aangifte gerelateerd.quote:Maak een topic aan als je behoeft hebt aan informatie. Help ik je daar wel verder. Dit hoort hiet niet thuis.
Ik quote:quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:40 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de ene veel voordeliger is? Het is inderdaad handiger als je de studiekosten zo laag mogelijk houdt.
quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
Ik zal morgen een berekening maken wat het verschil is tussen iemand die ¤ 6.000 als werkelijke studiekosten heeft en iemand met ¤ 2.000 als werkelijke studiekosten. Je kan zo de voordelen bepalen.
Maar in je voorbeeld (zoals met de computers) doe je het voor komen alsof het verstandig is om maar zoveel mogelijk kosten te maken om op die manier voor een zo hoog mogelijke aftrek te zorgen.quote:Maar bepaalde opleidingen hebben dus 3000 - 7000 als collegeld geld en dan kom je vaak in situatie 2 terecht.
Als ik een opleiding volg en ik moet 2000 collegeld betalen en 4.000 overige studiekosten (boeken etc.).
Dat geld ben je zoiezo kwijt. Je hebt niet voor niets de opleiding gekozen. Een paar jaar erna ga je namelijk je mooie beroep uitoefenen.
Dan is het toch mooi dat je via de IB als nog een hoge aftrekpost kan krijgen en dus wat terug kan krijgen (of minder belasting betalen).
Situatie 2 is met name voor de studenten die enorme studiekosten hebbem.
Ik val onder situatie 1. Collegeld is "maar" 1.600 en mijn boeken etc. kosten 400. Ik krijg ook wat belasting terug door die aftrekpost, maar niet zoveel als studenten die enorme studiekosten hebben.
Je, hebt te maken met wettelijke en fiscale regels. Die zijn idd voor iedereen gelijk.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Die wettelijke regels zijn toch voor iedereen gelijk? Of gebruikt een accountantskantoor deze regels op een andere manier? Kun je een voorbeeld geven wat een accountantskantoor er meer maximaal uit kan halen dan ikzelf? We gebruiken toch allemaal dezelfde belastingwetten en -regels?
[..]
Ik denk dat een accountantskantoor geen lager belastbaar inkomen weet te creëren dan ikzelf. Ik ken mijn eigen situatie namelijk het beste.
[..]
Dus feitelijk doet een accountantskantoor niets meer dan ik zelf al doe. Alleen betaal ik er nog een keer voor.
[..]
Hier moest ik even lachen, sorry.
[..]
Hoezo niet? Het is een topic voor de aangifte inkomstenbelasting. Alle vragen die we hier gesteld hebben, zijn aan die aangifte gerelateerd.
Kijk maar in het topic van 2006, 2007 en 2008. Daar zijn dergelijke vragen ook gesteld en beantwoord.
Ja ik heb net die voordelen berekend. De student bij situatie 1 moet 544 minder belasting betalen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik quote:
[..]
[..]
Maar in je voorbeeld (zoals met de computers) doe je het voor komen alsof het verstandig is om maar zoveel mogelijk kosten te maken om op die manier voor een zo hoog mogelijke aftrek te zorgen.
Vandaar ook de vraag of je een voorstander bent van een zo hoog mogelijke hypotheek omdat je een zo groot mogelijke woning wilt kopen. Want ja, na een paar jaar zijn de huizenprijzen toch gestegen en verkoop je huis huis met winst. En door de hoge renteaftrek krijg je meer geld terug.
In één keer ten laste van het resultaat.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:00 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Je, hebt te maken met wettelijke en fiscale regels. Die zijn idd voor iedereen gelijk.
Zoals met die laptops en computers. Wat heb jij ermee gedaan?
geactiveerd en vervolgens willekeurig afgeschreven.quote:Hoe heb jij die in de administratie verwerkt?
Ja dus. En willekeurig ook nog.quote:Heb je ook afgeschreven?
ieder kwartaal.quote:Andere vragen: Draag je BTW af?
Ja dus.quote:Doe je ook BTW aangiftes?
Ja en weet jij dat dit alleen maar uitstel van belastingbetaling is?quote:Weet je wat FOR is?
Ga door.quote:En zo kan ik wel verder gaan.
Ik.quote:Toch kan een accountantskantoor er meer uit halen. Wie zegt dat jij alles volgens de regels hebt gedaan?
Ja.quote:Heb je ook alle mogelijke fiscale voordelen gepakt?
Echt niet!quote:Daarnaast wordt alles pas definitief als jij het met de ervaren accountant hebt besproken en goedkeuring hebt gegeven.
Belastingdienst mag langs komen. De koffie staat klaar.quote:Kan je nog van mening zijn dat jij een lagere belastbaar inkomen kan creëren. Alles op kosten boeken en de winst uit onderming zo laag mogelijk krijgen dus bij aangifte hoef je minder winst uit onderneming mee te nemen en dus minder belasting. Ja, tot de belastingdienst ff langs komt?![]()
Ja, voor de gemiddelde particulier met een dienstbetrekking en eigen woning misschien. Niet die van een ondernemer. Juist met die aangiften ben je een paar uur zoet om het fiscale optimum uit te zoeken.quote:Waarom moest je lachen? Toch is het zo. IB is zo gemaakt.![]()
Wat doet het er toe wanneer ik die heb gekocht? Ga er maar vanuit dat ze allemaal in 2009 zijn aangeschaft als dat voor het beantwoorden van je vraag iets uit maakt.quote:Je hebt nou 4 computers he? Wanneer heb je die gekocht?
Ja, ik ben een zelfstandig assistent accountant. Denk je nou echt dat ik nooit IB aangiftes maak?quote:Ja, voor de gemiddelde particulier met een dienstbetrekking en eigen woning misschien. Niet die van een ondernemer. Juist met die aangiften ben je een paar uur zoet om het fiscale optimum uit te zoeken.
Gelukkig weet ik beide goed te combineren aangezien het mijn dagelijkse werk is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Je kan alles zelf uitzoeken en invullen of je laat het door een accountantskantoor doen. Het is maar wat de ondernemer beter vindt.![]()
lieve Eppie_NLquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Je kan alles zelf uitzoeken en invullen of je laat het door een accountantskantoor doen. Het is maar wat de ondernemer beter vindt.![]()
Heb je mij niet horen zeggen.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:17 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, ik ben een zelfstandig assistent accountant. Denk je nou echt dat ik nooit IB aangiftes maak?
Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.quote:Paar uur fiscale optimum? Zoals wat?
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.quote:Willekeurige afschrijving (bij je eenmanszaak) zo bepalen dat je een bepaalde winst uit onderneming hebt die recht geeft op hogere fiscale aftrekposten kan behalen en dus in lagere belastingschijf te komen is minuten werk.
Hulp wordt altijd gewaardeerd. Maar zoals Nizno zegt: wees voorzichtig met uitspraken als je de achtergrond en alle feiten niet kent.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:37 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, weet ik veel. Ik probeerde hem ook maar te helpen.![]()
En ook ik weet niet alles. Daarom proberen we elkaar scherp te houden.quote:Maar ik zie al dat ie idd genoeg weet.![]()
Voor het stukje studiekosten zou je die naast de uitleg van DJ van voorgaande jaren kunnen leggen. Die is ongeveer zo uitgebreid als de jouwe en misschien kom je nog iets tegen waardoor je nog meer voordeel hebt.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:37 schreef Eppie_NL het volgende:
Ja, weet ik veel. Ik probeerde hem ook maar te helpen.![]()
Maar ik zie al dat ie idd genoeg weet.![]()
Ik los meestal ook alles zelf op. Als ik iets niet weet en dus moet opzoeken doe dat ook via internet en kom ik wellicht wat op WGR tegen dat me verder helpt. Maar vaak kom ik hier niet idd.
Toevallig kwam ik vorige week erachter dat ik mogelijk een aftrekpost studiekosten heb en die heb ik zelf uitgewerkt, maar of het goed is heb ik ook niet gehoord (die afschrijvingskosten computers moeten wel weg).
Ik wou MAW ook maar helpen.
![]()
Nee, hoor.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:43 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Hulp wordt altijd gewaardeerd. Maar zoals Nizno zegt: wees voorzichtig met uitspraken als je de achtergrond en alle feiten niet kent.
[..]
En ook ik weet niet alles. Daarom proberen we elkaar scherp te houden.
BTW: ik hoop niet dat je het te persoonlijk hebt opgevat. Dat was niet de bedoeling.
HEY!! Je gaat mijn vrienden bij de belastingdienst niet uitschelden, hè!quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:46 schreef Nizno het volgende:
Net als wat MAW zegt... het is niet persoonlijk geweest wat hier gebeurde. Hulp is heel goed. En nuttig ook als het om de schoften van de BD gaat
Hoe meer geld je bij de staat weg kan houden, hoe beter!
Les voor een volgende keer: eerst vragen, dan pas antwoorden.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Ik lig er totaal niet wakker van.![]()
Had me alleen wel wat typewerk kunnen besparen.
Daarom is inlezen ook zo belangrijkquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Het is erg belangrijk om te weten dat als je als ondernemer in 1 kolom dingen gaat wijzigen je dat mee moet nemen naar alle andere onderdelen van je aangifte, waardoor 1 wijziging meteen veel werk kan veroorzaken op plaatsen dat je het niet zou verwachten.quote:Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.
Op mijn eigen aangifte heb ik dagen zitten rekenen om te zorgen dat de winst, de aftrekposten, de fiscale correctie en het box 3 gebeuren netjes op elkaar aan sluit en te verantwoorden is.
De meeste accountantskantoren kijken hier niet naar want dat kost tijd en tijd is geld en dat wil je klant meestal niet betalen. Daarbij: dat soort berekeningen maken de meeste assistenten niet omdat ze die ervaring niet hebben.
[..]
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.
Vraag en antwoord, klopt op zich wel. Alleen als je dingen neerzet als 'waarheid' zonder alle achtergrond info te kennen kun je je op erg glad ijs begeven. In dit geval was het MAW... Maar stel dat het een willekeurige user was geweest die nu helemaal in jubel was geweest dat hij bakken met geld terug zou krijgen en dan uiteindelijk blijkt dat in zijn situatie het niet van toepassing is.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, hoor.
Jij stelt een vraag en ik geef antwoord.
Ik heb het gevoel dat je misschien fiscaal niet het maximale voor jezelf eruit hebt gehaald. Maar paar posts later merk ik dat je genoeg weet. Wat is het probleem dan? Geen toch?![]()
ik scheld niet.. ik zeg alleen dat het schoften zijn, omdat ze zo ontzettend veel geld binnen slepen...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
HEY!! Je gaat mijn vrienden bij de belastingdienst niet uitschelden, hè!
Anders ga ik een topicreport sturen naar de MOD's.
Het lijkt net callcenterwerk. Probleem vaststellen door uit te vragen... En dan pas naar een oplossing gaan kijkenquote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Les voor een volgende keer: eerst vragen, dan pas antwoorden.
En deze les zal ik niet in rekening brengen.
Ja, je zal wel gelijk hebben dat de assistenten minder op zulke dingen letten. Maar die worden dan ook door de fiscalisten en de ervaren accountants op hun vingers getikt. De fiscalisten en accountants zien direct welke voordelen behaald kunnen worden door met bepaalde posten te spelen. Zoals spelen met willekeurige afschrijving, dividendbelasting etc.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 01:36 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je mij niet horen zeggen.
[..]
Uit ervaring weet ik dat de meeste assistenten geloven wat het programma aangeeft als er cijfertjes worden ingevuld. Nagaan wat het weglaten of toevoegen van posten voor invloed heeft, kunnen de meesten niet. Daarvoor vertrouwen ze op de programmatuur en kan een aangifte dus ook in een half uurtje gedaan worden.
Op mijn eigen aangifte heb ik dagen zitten rekenen om te zorgen dat de winst, de aftrekposten, de fiscale correctie en het box 3 gebeuren netjes op elkaar aan sluit en te verantwoorden is.
De meeste accountantskantoren kijken hier niet naar want dat kost tijd en tijd is geld en dat wil je klant meestal niet betalen. Daarbij: dat soort berekeningen maken de meeste assistenten niet omdat ze die ervaring niet hebben.
[..]
Zoals gezegd: het is een kwestie van naar het totaal kijken. Niet naar één post. Het opvoeren van willekeurige afschrijving heeft ook invloed op andere posten. Blijkbaar hou je daar geen rekening mee want ander had je het niet in een paar minuten geregeld.
Dat dacht ik ook maar ze hanteren gewoon een normbedrag volgens het principequote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:10 schreef ManAtWork het volgende:
Feitelijk mag je dan niets aftrekken. Er rusten immers geen kosten op jou.
Nu maar hopen dat de fiscus geen vragenbrief gaat sturen.
Bronquote:Voorwaarden aftrek
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de volgende voorwaarden meetellen:
– U of uw partner deed de uitgaven voor uw studie.
De OP doet anders vermoeden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
Het aangifteprogramma 2009 is er nog niet eens.
Dus logisch dat die link niet werkt.
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:57 schreef Eppie_NL het volgende:
[ afbeelding ]
Het is weer zover: het aangifteseizoen is begonnen. Het aangifteprogramma 2009 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kunnen weer aan het puzzelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.
Dat komt omdat TS de OP één op één heeft gekopieerd van die van 2008. Beetje jammer omdat die OP door mensen wordt onderhouden, aangevuld en gecorrigeerd op het moment dat dit van toepassing is.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:29 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
De OP doet anders vermoeden.
[..]
Ik heb bedragen zoals collegegelden vanaf mijn eigen rekening betaald naar de Erasmus... t ouderlijk gezag draagt alleen bij aan mijn studiekosten via maandelijkse support. Denk dus dat ik wel in mijn recht sta.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 18:17 schreef ManAtWork het volgende:
De eerst van de voorwaarden:
[..]
Bron
Gerustgesteld, dankquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 23:05 schreef ManAtWork het volgende:
Als jij de rekeningen voor collegegeld e.d. betaalt is er niets aan de hand. Dat je ouders je financieel ondersteunen is een heel andere kwestie.
Zoals ik je post las, leek het alsof je ouders het collegegeld e.d. betalen.
Lees de link in de OP van dit topic bij het onderdeel studiekosten.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 22:43 schreef ScarFace- het volgende:
Kan ik een pc die ik eerder heb gekocht ook onder de noemer studiekosten rekenen?
Ik gebruik hem nog steeds, ook voor de studie, echter niet in 2009 aangeschaft.
En ook niet eerder ge "declareert" bij de belastingdienst.
Ok bedanktquote:Op vrijdag 30 oktober 2009 08:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Lees de link in de OP van dit topic bij het onderdeel studiekosten.
Ook hier:quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 11:54 schreef T-mo-T het volgende:
Hmm ik moest nog belasting doen over 2008 kreeg ik een brief van, maar ik kom er niet uit met aftrekpost studiekosten. Misschien dat iemand mij kan helpen.
Ik ben namelijk september 2008 begonnen met een studie en heb meteen al het collegegeld (a 16xx euro) betaald. Nu is dat voor het gehele schooljaar 2008-2009 en qua stufi heb ik alleen sept t/m dec ontvangen. Kan ik dan wel het gehele bedrag 16xx min 4 * stufibedrag als aftrekpost gebruiken? Of moet ik een deel naar 2009 doorschuiven?
DJ heeft dit daar naar mijn mening duidelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 08:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je moet het normbedrag even per maand uitrekenen als je niet het hele half jaar hebt gestudeerd.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 13:04 schreef T-mo-T het volgende:
Ja dat had ik gelezen, maar mag ik dan gewoon het normbedrag wat op mij van toepassing is voor een half jaar aftrekken (in dit geval "Daadwerkelijke studiekosten in deze periode lager dan 2.216,04 euro: aftrek is (1.108,02 – ontvangen beurs)"), en dan als ik aangifte van 2009 ga doen weer 2 x het normbedrag van een half jaar?
Mooi!quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 16:12 schreef Maharbal het volgende:
Ik zat het eens te lezen en bedacht me net dat ik dit jaar geen prestatiebeurs meer kreeg. Nu is jouw (DJ) uitleg mooi helder,
Nee, die valt niet onder de ontvangen beurs, hoef je niet van het normbedrag af te trekken.quote:maar er blijft één vraag bij mij hangen.
Aangezien ik dit jaar het hele jaar vol ga maken (ik ga even voor het gemak uit van de normbedragen van volgend jaar)
zit ik dus op ¤2207,04 - ¤500 = ¤1707,04.
Nu heb ik wel recht nog op een lening, maar daar maak ik dus geen gebruik van. Ik hoef derhalve geen ontvangen stufi af te trekken. Wat ik wel krijg is mijn OV. Uit mijn hoofd staat hier een bedrag voor van ~¤75 per maand. De BD geeft niet echt concrete info hierover, en jij spreekt ook over aftrekken van "ontvangen beurs". Valt de ¤900 ook onder "ontvangen" beurs? In dat geval wordt mijn aftrekpost ¤807,04
Ola! Das dan mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 17:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Mooi!
[..]
Nee, die valt niet onder de ontvangen beurs, hoef je niet van het normbedrag af te trekken.
Misschien niet helemaal ontopic voor de aangifte 2009, maar je kan bij de belastingdienst wel drie opvolgende jaren middelen. Vooral gunstig als je van school naar fulltime werk gaat.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:02 schreef EenDroom het volgende:
Het was iets van 6055 euro. Mijn punt is: tot een euro of 5000 betaal je als student helemaal geen belasting vanwege je loonheffingskorting. Pas daarboven gaat de teller lopen en moet je betalen. Is het dan niet mogelijk om die studiekostenaftrek in 2008 te beperken tot 1000 euro (meer loont immers niet). Vervolgens hou ik 700 euro over die ik pas in, zeg, 2010 invul, wanneer ik 25.000 euro verdien en dus ook veel meer belasting moet afdragen?
Daar staat het haarfijn uitgelegd. Het gaat niet om de daadwerkelijke kosten die je maakt, maar om forfaitaire bedragen. Lees de post van DJ eens goed door en dan wordt een hoop duidelijk.quote:Op vrijdag 30 oktober 2009 08:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Ik zou het wel wetenquote:Op dinsdag 17 november 2009 22:27 schreef elManiaco het volgende:
Nu vraag ik mij af, ben ik straks een deel van m'n bijverdiensten van de websites kwijt aan de belasting als ik hier aangifte van doe, of krijg ik dat deel gewoon weer terug?
Je hebt dus geen inkomensbelasting betaald? Natuurlijk krijg je dan niets terug. Je kan alleen geld terugkrijgen als je dat ooit te veel hebt betaald.quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:32 schreef wormtrein het volgende:
Soortgelijke vraag als SchuifpuiIk kreeg/krijg basisbeurs 3x thuiswonend en 9x uitwonend dit jaar (3x 90 + 9x 265 = 2655). Nu heb ik ook studieboeken aangeschaft en een laptop (2 jaar geleden), valt er voor mij dan nog ergens iets te verdienen? Ik heb ook een baantje, maar die berekenen geen of weinig inkomstenbelasting onder de 10u p/week (studentenregeling).
Als ik puur de collegekosten neem (1550 zoiets) en haal daar mijn stufi vanaf blijft er al niets meer over. Had ik thuis gewoond dan had ik waarschijnlijk wel iets terug gekregen? (1550 - 12x90 = 470?). *zoekt hulp
Echt he en dat studeert dan.quote:Op woensdag 18 november 2009 02:36 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Je hebt dus geen inkomensbelasting betaald? Natuurlijk krijg je dan niets terug. Je kan alleen geld terugkrijgen als je dat ooit te veel hebt betaald.
Als je het programma van 2008 invult en er op uitkomt dat je niet hoeft te betalen ben je ook niet verplicht aangifte te doen.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:36 schreef JohnDDD het volgende:
Ik heb dit jaar 89 euro verdiend. In 2008 heb ik 25 euro verdiend. Ik heb die bedragen nooit opgegeven bij de belastingdienst maar ze zijn wel door de betalende instanties doorgegeven aan de belastingdienst.
Is dit erg? Moet ik iets doen? Moet ik helemaal zo'n formulier invullen voor 89 euro?
Ik begrijp de laatste zin niet helemaal. Ik heb er helemaal nog geen inhouding over gehad omdat ik dus nooit aangifte heb gedaan. De 89 euro zijn inkomsten uit een vertaalopdracht voor een bedrijf, de 25 euro zijn voor een open dag van de universiteit waaraan ik heb meegewerkt.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:41 schreef Nizno het volgende:
[..]
Als je het programma van 2008 invult en er op uitkomt dat je niet hoeft te betalen ben je ook niet verplicht aangifte te doen.
Als je niet weet dat je aangifte moet doen. (als je niet weet dat je moet betalen) ben je ook niet verplicht aangifte te doen.
Zodra jij weet dat je moet betalen dan pas heb je een verplichting om de aangifte in te vullen.
Dus stel dat je over 2008 en 2009 had moeten betalen qua aangifte, dan kun jij je beroepen op onwetendheid en ben je niet nalatig geweest.
En ik ga er vanuit dat je over 89 en 25 euro niet veel inhouding hebt gehad van belasting dus dat het niet zal zijn dat je geld terug krijgt van de BD.
dus als er geen inhoudingen zijn gedaan... is het nooit gunstig voor jou om te gaan kijken of je belastingplichtig zou zijn.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:43 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik begrijp de laatste zin niet helemaal. Ik heb er helemaal nog geen inhouding over gehad omdat ik dus nooit aangifte heb gedaan. De 89 euro zijn inkomsten uit een vertaalopdracht voor een bedrijf, de 25 euro zijn voor een open dag van de universiteit waaraan ik heb meegewerkt.
Ik heb er dus nooit belasting over betaald en ik neem aan dat dat ook niet hoeft aangezien ik ruim onder de drempel voor heffing zit neem ik aan?
Ik wist het niet dus heb ik maar even de belastingdienst gebeld.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:56 schreef wormtrein het volgende:
[..]
Wat denk je zelf? Ik zou het wel weten
Als je het topic gelezen had, had je gelezen dat de OP gewoon een kopie is van het topic van 2008 waarbij TS niet de moeite heeft genomen om links e.d. te verwijderen. Het aangifteprogramma e.d. is namelijk nog niet beschikbaar. Beetje (boel) verwarrend dus.quote:Op woensdag 18 november 2009 14:32 schreef tinny het volgende:
heu?? nu al dit topic? normaal gaat dit toch pas begin van het jaar lopen?
Heeft de BD nu al de prog's op de site staan? Maar dan zonder norm bedragen of zo?
Het klopt. Even over de duim genomen dan. Als je de exacte bedragen wilt weten, weet je dus hoe je het kunt terugrekenen.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:37 schreef elManiaco het volgende:
[..]
Ik wist het niet dus heb ik maar even de belastingdienst gebeld.![]()
Wat ik heb begrepen van de mevrouw aan de telefoon is dat je tot 6000 euro "belastingvrij" kan verdienen. Je moet 1/3e betalen aan de belasting, maar met de heffingskorting en arbeidskorting (zoiets) hoef je niks meer te betalen. Dus gewoon 0 euro.
Kan dit kloppen, of heb ik de mevrouw verkeerd begrepen?
eind januari gok ik......quote:Op donderdag 3 december 2009 20:21 schreef peter070 het volgende:
Wanneer komt het programmatje online eigenlijk?
Vooraf ingevulde aangifte.quote:Op donderdag 3 december 2009 21:12 schreef Nizno het volgende:
[..]
eind januari gok ik......
Kan iets eerder zijn...
Maar ja je jaaropgave heb je er ook bij nodig...
ja incompleet en alles.... Altijd gezelligquote:Op donderdag 3 december 2009 21:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Vooraf ingevulde aangifte.![]()
O nee, die komt pas ergens in maart beschikbaar. Als het tenminste gelijk is aan vorig jaar.
Beleid is inderdaad binnen één jaar, maar ze mogen er zelfs drie jaar over doen. Het is niet anders.quote:Op maandag 7 december 2009 08:36 schreef MeScott het volgende:
Vraagje over de definitieve aanslag van 2008: wanneer krijg ik die ? Ik heb mijn kennelijk slechts voorlopige aanslag in september gehad, en aangezien ik zit te wachten op een niet onaardig bedrag dat ik via de BTU-regeling terug zou moeten krijgen, vroeg ik me af wanneer ik de definitieve eens een keer krijg, aangezien ik die eerst moet hebben voor ik (binnen drie maanden....) mijn BTU-geld een keertje terugkrijg... De belastingdienst zegt dat dat meestal binnen een jaar gebeurt, dus het zou zomaar kunnen dat ik pas volgend jaar in december de lenzen die ik begin 2008 heb gekocht terugkrijg ?
Arbeidskosten (voor loonslaven dus) zijn sinds 2001 niet meer aftrekbaar..quote:Op maandag 7 december 2009 16:27 schreef uppie83 het volgende:
Ik moet mijn gegevens nog allemaal krijgen, maar alvast soort van TVPtje
Wat ik mij wel afvroeg deze keer is of belkosten als mogelijke aftrekpost kunnen gelden. Van alle gesprekken die ik voer zijn namelijk bijna de helft voor mijn werk (overleg met collega's of clienten). Dit wordt door mijn werkgever niet vergoed en het zijn kosten die ik maak voor mijn werk.
Aan de andere kant is dit natuurlijk moeilijk te controleren. Maar goed misschien weet iemand hoe dit zit.
Je weet dat 2009 nog niet voorbij is en dat het dan vaak nog 1,5 tot 2 maand duurt voor je alle jaaropgaven en gegevens binnen hebt?quote:Op maandag 7 december 2009 11:20 schreef CyclingGirl het volgende:
Het is weer zover! Gelukkig helpt mijn tante mij elk jaar met mijn belasting aangifte.
Ze heeft dus wel recht op studiefinanciering maar ontvangt niets omdat ze teveel verdient.quote:Op maandag 7 december 2009 22:27 schreef Boogyman_2 het volgende:
Nee geen recht, omdat ze teveel verdient. Zou ze niks verdienen dan had ze nog rechten.
Nee, dan moet ze 6 maanden de normbedragen hanteren en mag ze de rest volgens de regeling van de studiekosten berekenen. Hier is het dus wijs om goed te letten op het moment van betalen van de studiekosten.quote:Op maandag 7 december 2009 22:41 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dat is wel vreemd. Stel ze heeft nog 6 maanden rechten op een beurs. Haar Master duurt 18 maanden. Dan moet ze nog 18 maanden de normbedragen gebruiken. Nu jij weer
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.quote:Op maandag 7 december 2009 22:51 schreef Boogyman_2 het volgende:
Ik zei al dat het een krakertje was,
Nog een complicatie, stel dat zij via mijn ex-werkgever (ik ben met pensioen) een vergoeding kan krijgen uit een studiefonds, moet dat in aftrek van de kosten? Is dat bekend bij de belastingdienst als dusdanig, of is het een normale schenking? Ik verwacht dat het eerste het geval zal zijn, al is het dan een verkapte subsidie voor de belastingdienst
Nee, de drempel (jij noemt het 'eigen risico/bijdrage') is ¤ 500,- per jaar. Als je in twee jaren met studiekosten te maken krijgt, krijg je ook twee keer te maken met de drempel. Daar is niets aan te doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:23 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dan nog een laatste voor vanavond:
Student 1 begint zijn studie op 1 jan en eindigt die een jaar later op 1 jan.
Student 2 begint zijn studie op 1 sept en eindigt die een jaar later op 1 sept.
Student 1 heeft een 'eigen risico/bijdrage" van 500Euro.
Student 2, omdat het belastingjaar niet synchroon loopt met het schooljaar van 2x500Euro.
Dit lijkt een duidelijke onrechtvaardigheid.
Is er een hardheidsclausule, coulantieregeling, in een dergelijk geval, of is dat een poging om water uit een steen te persen?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Boogyman_2 het volgende:
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.
Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?quote:Maar niet uit een dienstverband wat mijn dochter heeft, maar wat ik had. Maakt dat verschil?
YW.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dat laatste is een goede tip, mijn dank is groot.
Je hebt het al druk genoeg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:05 schreef DonJames het volgende:
Wat MaW zegtzo, daar had ik weer een makkie aan
Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?
Als er geen dienstbetrekking (of andere overeenkomst) aan ten grondslag ligt, neig ik ernaar dat hier wel sprake is van een schenking. In dat geval hoeft de schenking niet in mindering gebracht te worden op de studiekosten (maar moet er wel belasting worden betaald over de schenking).
Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:36 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.
Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?
Of kan iedereen een verzoek om een bijdrage indienen?
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.
Ik laat het weten. Kan wel even duren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:
Artikel 2
1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.
Ik kan me herinneren dat Philips ook dit soort uitkeringen deed.
Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:
Artikel 2
1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.
Ik kan me herinneren dat Philips ook dit soort uitkeringen deed.
In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:05 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.
Inderdaad, anders zou je door de hond EN de kat worden gebeten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.
[..]
In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!quote:Op maandag 7 december 2009 22:03 schreef Boogyman_2 het volgende:
Don James en Man at work, ik heb hier een hersenkraker voor jullie.
Mijn dochter heeft in 2006 haar Bachelor gehaald. Omdat ze geen keuze kon maken voor haar Master, is ze gaan werken in haar beroeps richting.
In Augustus 2009 heeft ze eindelijk haar richting gevonden (werk is ergens goed voor!) en is een Master begonnen in het verlengde van haar studie. Ze heeft dus een onderbreking van een jaar of drie en maakt haar studie nu af.
Ze werkt nog steeds en heeft een goede regeling met haar werkgever getroffen om de colleges te kunnen volgen.
Ze heeft geen recht op IB ondersteuning omdat ze teveel verdient. (Nog wel bijna een jaar recht over op de basisbeurs).
Wat kan zij nu als aftrekposten opvoeren?
Het collegegeld a 1600Euro en overige boek en materialen? (of slechts een deel van die 1600Euro)
Minus de 500Euro drempel?
b.v.d.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:54 schreef relic000 het volgende:
[..]
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!
gr
Emiel
Een Belastingtiptopic? Zul je met de MOD's moeten overleggen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen?
Hé da's toevallig. Doen wij hier ook.quote:Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Ik denk het wel. Als je enigzins kan aantonen dat je non-profit werkt, mag je het zelfs met naam en toenaam van de organisatie doen, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekekenquote:Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
mirror???????????????quote:Op woensdag 16 december 2009 16:52 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
overigens had ik daardoor de vraag al voorgelegd en nu ook antwoord gekregen. ik post het toch, wie weet is het van waarde:quote:Op woensdag 16 december 2009 09:39 schreef relic000 het volgende:
[..]
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
Welke rest van de teruggave bedoel je?quote:Op maandag 21 december 2009 17:07 schreef mefke79 het volgende:
Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
Het eigenwoningforfait is niet afhankelijk van je inkomen. Dat is afhankelijk van de WOZ waarde. Of je bedoelt iets anders dan ik denk.quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Wat bedoel je daarmee? Je eigenwoningforfait wordt bepaald aan de hand van je WOZ-waarde (let wel op het maximum).quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Dat klopt. Maar ook je spaargeld, lijfrentepremie, verhuizen, premie ZVW e.d. hebben invloed op het verzamelinkomen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:23 schreef mefke79 het volgende:
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.quote:Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat. Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.quote:Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Omdat je ouderschapsverlof gecompenseerd wordt door de levensloop, kun je gewoon uitgaan van het inkomen op bais van 40 resp. 40 uur.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Dit is een korting op de te betalen belasting.quote:Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.
Ja hoor, de belastingdienst snapt het wel. Maak je daar maar geen zorgen over.quote:Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.
Ik zou uitgaan van het brutosalaris op basis van de uren die je nu hebt. Zoals gezegd, de vier uur dat je mindert, wordt weer aangevuld door de levensloop zodat je weer op de oude situatie zit. Daarbij kun je nog rekening houden met de eigen woning (eigenwoningforfait minus de rente). Dan heb je de grootste posten over het algemeen te pakken.quote:De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:58 schreef Memento-Mori het volgende:
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
het werd door de instantie aangeduid als onkostenvergoeding...quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
Volgens de belastingdienst: http://www.belastingdiens(...)rijwilligers-01.htmlquote:Op dinsdag 22 december 2009 20:12 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
het werd door de instantie aangeduid als vrijwilligersvergoeding... dus ik zit in dubio daardoor
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:18 schreef Memento-Mori het volgende:
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
gewoon een aanvraag indienen. Via toeslagen.nl bijvoorbeeld of een formulier aanvragen via 0800 0543quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:23 schreef EstherftKimi het volgende:
Ik had ff een vraagje, is het mogelijk om bijvoorbeeld je zorgtoeslag in een keer terug te vragen?
En zoja hoe dan?
of tot datum uitstel aangiftequote:Op dinsdag 29 december 2009 21:02 schreef Nizno het volgende:
....Je kan tot april aanvragen van 2009.
je hebt gelijk...quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:29 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
of tot datum uitstel aangifte
Welk programma gebruik je als ik vragen mag?quote:Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma, maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
Welk nieuwe aangifteprogramma.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma,...
Onder het kopje studiekosten.quote:... maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
quote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welk nieuwe aangifteprogramma.
[..]
Onder het kopje studiekosten.
Uiteraard. Maar heb geen zin om al die uitzonderingen te gaan noemen zonder verdere specificaties.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eventueel, indien en voor zover mogelijk, onder voorwaarde van, zolang dat, etc. etc.
Ik gooi het meestal onder overige kosten in de V&Wquote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullenquote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:08 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullen![]()
http://download.belasting(...)ib2009_win_setup.exequote:Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.
Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geledenquote:Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.
Edit: blijkt dus wel ergens op de site te staan. Alleen niet op de reguliere plaats.![]()
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:31 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geleden
Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.
Belastingaangifte 2009 (deel 1)quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?
Duidelijk. Eens kijken of er nog meer aftrekposten zijnquote:Op woensdag 30 december 2009 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Belastingaangifte 2009 (deel 1)
Heb het antwoord er al staan.
Ja. Bij mij kon ik gewoon mijn werkelijk gemaakte kosten opvoeren en daar deden ze simpelweg de drempel van ¤500 vanaf om bij mijn totale aftrekpost voor studiekosten te komen.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.
Ja, die kans is aanwezig. Je krijgt dan in 2010 al een voorlopige aanslag voor 2010, gevolgd door een (voorlopige en definitieve) afrekening op basis van je aangifte in 2011.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 16:16 schreef Ori het volgende:
'De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.'
Hoe werkt dat precies? Betekent dat dat je misschien ook al in 2010 zelf over 2010 moet gaan betalen of terug ontvangen? Of volgt er gewoon in 2011 nog een voorlopige aanslag?
Kiek moar uut: sie stoat overal te flits'n tegenwoordig.quote:
Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 18:47 schreef Nizno het volgende:
Ik heb mijn laatste loonstrook van 2009 nog niet?
Mag ik dan wel al aangifte doen?
Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 18:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.
... of je jaaropgave.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:11 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?
Niet op basis van het minder werken.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:17 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ik ben in de loop van 2009 minder gaan werken. Eerst 36 uur (fulltime) en daarna 24 uur.
Is de kans dan aanwezig dat ik dit jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, wel geld kan terugkrijgen?
Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.quote:Of gaat dat allemaal naar rato en komt mijn belasting dan weer op 0 uit?
Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.quote:Ik ben gaan studeren. Een deel van het collegegeld heb ik teruggekregen via een subsidieregeling voor Tegemoetkoming Leraren. Een deel ook niet. Kan ik dat van mijn belasting aftrekken?
Okee dank jequote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet op basis van het minder werken.
[..]
Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.
[..]
Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.
Nee, als je geen eigen woning hebt, zul je daar verder niets van merken.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Okee dank jehet maakt dan dus niet uit dat ik geen eigen huis heb?
waarschijnlijk vergelijk ik appels en peren maar mijn kennis is zeer beperkt![]()
Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:26 schreef exode het volgende:
Ok een vraag namens mijn schoonvader:
Mijn schoonmoeder ligt sinds 9 december 2009 in het ziekenhuis. Dat gaat zeker ook nog wel 2 weken duren (wsl langer). Ik las dat mijn schoonvader de reiskosten af kan trekken van zijn inkomen. (hij voldoet aan de 10 km eis). Maar dit pas na 4 weken.
2 vragen:
- Die 4 weken grens wordt pas in 2010 gepasseerd, kan hij er wel wat mee in 2009?
Alle reisdagen.quote:- Mag je alle reisdagen aftrekken of pas vanaf die 4 weken. (stel ze ligt 5 weken in het ziekenhuis, mag hij dan 5 weken of 1 week reiskosten opvoeren?)
quote:Alvast bedankt voor jullie deskundige antwoord
Dank je wel!quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.
[..]
Alle reisdagen.
[..]
Aftrekposten -> Studiekosten en andere scholingsuitgaven.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:54 schreef Bombshell het volgende:
Hoe zat het nou precies met studieschuld waar kon dat precies worden opgevoerd?
Fiscaal loon natuurlijk. Het woord zegt het al.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:36 schreef Ori het volgende:
In het scherm met 'Loon en dergelijke' bij 'loon', moet je daar het bruto of fiscaal loon invullen? Op mijn laatste loonstrook bij de cumulatieve jaartotalen staan beide vermeld.
Op basis van je aangifte van 2009 wordt er alsnog gekeken of je teveel of te weinig als voorschot hebt ontvangen. Voor het verschil ontvang je alsnog een aanslag.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 22:59 schreef HarryP het volgende:
Mijn jaaropgave nog niet.
Maar ik heb nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget van de belastingdienst tegoed van 2009.
Voor 2010 weet ik nog niet wat mijn toetsingsinkomen is voor die toeslagen kan ik gewoon iets "schatten" en krijg ik aan het einde van het jaar een afrekening (ook als ik tehoog schat en nog geld van de belastingdienst zou moeten krijgen)?
Ja, dit is al bekend.quote:Is er al bekend hoeveel belastingkorting je krijgt bij ouderschapsverlof?
Ja, dat is vaak voldoende.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?
Als ik het programma dan goed begrijp mag ik nu al mijn studiekosten die ik de afgelopen jaren gemaakt heb opgeven als aftrekpost. Uiteraard ben ik zo stom geweest om amper bonnetjes te bewaren (ja stom...) en zit ik nu met een bewijslast probleem. Wat gaat de belastingdienst accepteren als aftrekpost zonder bon? Bijvoorbeeld:
- Is een bankafschrift waarop het collegegeld word afgeschreven genoeg bewijs?
Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.quote:- Kan ik een verplichte boekenlijst als bewijs opvoeren?
Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.quote:- Hoe zit het met de pinbetalingen die ik bij de studieboekwinkel heb gedaan?
Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.quote:Iemand nog andere ideeën om gemaakte studiekosten te bewijzen?
Sowieso vind ik het een beetje een rare regeling. Ik faal met studeren en de overheid beloond dat met een aftrekpost...
Ja.quote:Op zondag 3 januari 2010 09:54 schreef willempjewever het volgende:
Krijg je na het opgeven van de inkomstenbelasting 2009 automatisch een definitieve vaststelling van de kinderopvangtoeslag van 2009?
Ohhh, dan ben je te laat. Dan krijg je boetes en rente. En als je niet oppast ook nog een inspecteur die 10 jaar terug gaat om te kijken of je niet iets hebt te verbergen in een belastingparadijs!quote:Op zondag 3 januari 2010 10:00 schreef JumpingJacky het volgende:
TVP voor mijn aangifte in september of zo...![]()
als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.quote:
Uiteraard maar daar ga ik voor het gemak vanuit als er gevraagd wordt om een definitieve vaststelling.quote:Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Nizno het volgende:
[..]
als je tenminste een toeslag kreeg in 2009.
Of een aanvraag had ingediend.
Dank je voor de antwoorden. Alleen de eerste vraag staat nog open misschien weet MAW hier een antwoord op?quote:Op zondag 3 januari 2010 03:01 schreef Fokski het volgende:
[..]
Ja, dat is vaak voldoende.
[..]
Bij een controle wil de inspecteur bewijs dat je betaald hebt maar als de rest wel in orde is en je daadwerkelijk geen afschriften hebt of aankoopbewijs dan wil men nog wel eens coulant zijn vooral als het 1-op-1 loopt met de aangifte. Al moet ik zeggen dat het wel lastig zal zijn om de oude prijzen te onderbouwen die je betaald hebt in het verleden als je geen aankoopbewijs hebt.
[..]
Heb je geen afschriften met omschrijving "boekenwinkel X" komt dan wel ver maar weer afhankelijk van hoeveel andere gaten er zijn en mits redelijk.
[..]
En wat is de beste manier van handelen? Aangifte doen met een zo goed mogelijke maar beperkt onderbouwde schatting. En op het moment dat de belasting inspecteur vragen heeft kijken met welke kosten hij wel en niet akkoord gaat? Of kan ik beter alle discutabele kosten weg laten?quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Net even het aangifte programma doorgespit. Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden. Het is in mijn geval discutabel of het nog mogelijk is om binnen de gestelde 10 jaar een diploma te halen en zo mijn lening tot een gift om te zetten. Ik ben ondertussen aan een MBO opleiding begonnen en heb geen enkele reden om aan te nemen dat ik binnen 3 jaar een HBO of WO studie zal afronden. Kan ik dan aannemen dat 2009 het jaar is waarin mijn prestatiebeurs tot een lening vervalt? Zo nee, wanneer dan wel? Als ik begin met terug betalen? Of als de 10 jaar daadwerkelijk verstreken zijn?
Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.quote:Er wordt niets beloond. Je krijgt een last doordat je faalt en je kan die last aftrekken van de belasting zodat je iets minder faalt. Iemand die slaagt die kreeg in feite gratis geld en wordt dus beloond.
Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:53 schreef Fokski het volgende:
slagen = 10.000 kwijtschelding
falen = lening van 10.000 waarvan 30-40% via de belasting terug kan worden gekregen indien de studiekosten zijn gemaakt = 6.000 lening.
+10.000 of -6.000 is toch een verschil van 16.000 EUR in jouw geval. Toch een aardig gat tussen op tijd slagen en niet.
Je krijgt bericht van IBG wanneer een beurs tot een lening is omgezet. Van dat moment moet je uitgaan.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.quote:Op zondag 3 januari 2010 12:47 schreef janatwork het volgende:
[..]
Zoals het er nu naar uitziet zou ik een aftrekpost van rond de 10.000 euro hebben(5 jaar studie a +- 2000 euro normbedrag). Het afronden van een studie zou een kwijtschelding van een gift ter hoogte van 12*5*E220=E10560 opleveren. Het principe prestatiebeurs word hiermee wel erg onder druk gezet.
Ik baseer mij ook alleen maar op wat de help functie van het aangifte programma mij zegt:quote:Op zondag 3 januari 2010 13:52 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Heb je de kosten van de vijf jaar studie allemaal in één keer betaald? Want je kunt geen studiekosten van vijf jaar in één jaar aftrekken als je deze niet in dat jaar betaald hebt.
Ik heb mijn kosten over 5 jaar gemaakt. Maar volgens het aangifte programma zou ik die in het jaar dat ik definitief een lening heb gekregen af mogen trekken.quote:Uw situatie:
B Is in 2009 deze rentedragende lening over een eerder jaar definitief niet omgezet in een gift?
Wat kunt u doen?
U kunt in 2009 alsnog het bedrag aftrekken dat u in dat eerdere jaar niet mocht aftrekken omdat u toen een prestatiebeurs had.
Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.quote:Op zondag 3 januari 2010 02:44 schreef janatwork het volgende:
Dit jaar ben ik zonder diploma gestopt met studeren en is mijn prestatiebeurs een lening geworden.
Met als gevolg:quote:Is in 2009 uw prestatiebeurs over een eerder jaar omgezet in een rentedragende lening?
quote:Uw aftrek studiekosten voor de jaren waarop de prestatiebeurs betrekking had, hoeft niet aangepast te worden.
Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dit haal ik uit je oorspronkelijke vraag.
Hier is dus niet de optie B van toepassing maar de optie A.
[..]
Met als gevolg:
[..]
Ik heb het inderdaad mis maar jij moet het ook anders zien. Je hebt 10.000 EUR kosten gemaakt, je hebt 10.000 EUR beurs gekregen. Indien de beurs een lening blijft heb je het zelf moeten betalen en krijg je van de 10.000 EUR kosten 4.000 EUR terug via de belasting en heb je een lening van 10.000 EUR open staan die wegvalt tegen de 10.000 beurs die je hebt ontvangen. Oftewel je hebt kortgezegd 6.000 EUR aan kosten gemaakt. Wordt de lening kwijtgescholden dan zijn de 10.000 EUR kosten gedekt door 10.000 EUR beurs en heb je dus niets hoeven betalen. Je moet dit niet zozeer vanuit de ingaande kant zien maar vanuit de uitgaande kant. Iemand die slaagt maakt geen kosten daar waar jij 6.000 EUR aan kosten maakt en dan ook nog zonder diploma zit.quote:Op zondag 3 januari 2010 13:19 schreef janatwork het volgende:
[..]
Je vergeet dat ik die 10000 E natuurlijk al wel heb gehad. In mijn geval krijg ik dus 14000 en moet ik er 10000 terug betalen.Nu hou ik dus 4000 over ipv 10000 bij het afronden van een studie.
quote:Op zondag 3 januari 2010 14:48 schreef janatwork het volgende:
[..]
Het is mij denk ik duidelijk. Mijn prestatiebeurs is momenteel een lening dus voor 2009 zijn mijn eerder gemaakte studiekosten niet aftrekbaar. Op het moment dat mijn prestatiebeurs definitief niet is omgezet in een gift mag ik de kosten van de jaren daarvoor gaan aftrekken.
Lijkt me inderdaad het meest handige. Denk niet dat we je dat hier kunnen gaan vertellen.quote:De vraag blijft dan natuurlijk wanneer de IBG mij dit gaat mededelen en of de regels dan niet al veranderd zijn. Maar hier zal ik de IBG wel even over bellen.
Ik ben het met je eens hoor. Het niet afronden van een studie kost gewoon heel veel geld (niet alleen lening maar ook minder inkomsten de rest van mijn leven)quote:Op zondag 3 januari 2010 14:52 schreef Fokski het volgende:
[..]
Ik heb het inderdaad mis maar jij moet het ook anders zien. Je hebt 10.000 EUR kosten gemaakt, je hebt 10.000 EUR beurs gekregen. Indien de beurs een lening blijft heb je het zelf moeten betalen en krijg je van de 10.000 EUR kosten 4.000 EUR terug via de belasting en heb je een lening van 10.000 EUR open staan die wegvalt tegen de 10.000 beurs die je hebt ontvangen. Oftewel je hebt kortgezegd 6.000 EUR aan kosten gemaakt. Wordt de lening kwijtgescholden dan zijn de 10.000 EUR kosten gedekt door 10.000 EUR beurs en heb je dus niets hoeven betalen. Je moet dit niet zozeer vanuit de ingaande kant zien maar vanuit de uitgaande kant. Iemand die slaagt maakt geen kosten daar waar jij 6.000 EUR aan kosten maakt en dan ook nog zonder diploma zit.
wanneer heb je de laatste ingezonden? (en wanneer de andere twee?quote:Op zondag 3 januari 2010 21:42 schreef Ml-etje het volgende:
Halverwege vorig jr een woning gekocht, het bedrag aan teruggave over 2010 is adhv 2009 al bepaald.
Het bedrag is dus gebaseerd op een half jr EW bezit..
Heb inmiddels al 3 x een VA 2010 ingezonden..geen van allen te zien bij de 0800 dames en heren![]()
Iemand enig idee hoe ik die VA daar wel zichtbaar krijg?
Ik ben november begonnen, laatste was 15 dec.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:44 schreef Nizno het volgende:
[..]
wanneer heb je de laatste ingezonden? (en wanneer de andere twee?
Zal ik het kantoor zelf maar bellen? Aangezien ze wilden dat ik het aangetekend verzondquote:Op zondag 3 januari 2010 21:46 schreef ManAtWork het volgende:
Je kunt nog een schriftelijk verzoek indienen die je rechtstreeks verstuurd naar het belastingkantoor waar je onder valt. Uiteraard met vermelding dat je al een 3-tal keren de elektronische versie hebt ingediend.
Voor de duidelijkheid kun je een uitdraai van hetgeen je hebt ingestuurd bijvoegen.
Toegegeven, het is niet zoals het zou moeten gaan maar je bent echt niet de enige.
(Of laat een (bevriende) belastingadviseur even bellen met de rechtstreekse becon-lijn. Die weten vaak wel door te dringen tot de juiste inspecteur.)
Dan is het logisch dat je nog geen reactie hebt ontvangen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:52 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ik ben november begonnen, laatste was 15 dec.
Als je een direct nummer hebt, kun je inderdaad ook zelf bellen.quote:Op zondag 3 januari 2010 21:53 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Zal ik het kantoor zelf maar bellen? Aangezien ze wilden dat ik het aangetekend verzond.
Heb geen vriendjes aldaar
quote:Op zondag 3 januari 2010 21:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je een direct nummer hebt, kun je inderdaad ook zelf bellen.
Dat inderdaad.... En het stomste is dat medewerkers binnen die 6 tot 8 weken ook niet mogen zeggen dat het binnen is.. Als de tijd overschreden is dan pas gaan zij zeggen dat ze hem zien...quote:Op zondag 3 januari 2010 21:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan is het logisch dat je nog geen reactie hebt ontvangen.
Ze hebben normaal 6 weken de tijd om het verzoek te verwerken. En aangezien je in de tussentijd weer een nieuwe hebt ingediend, zal die termijn weer opnieuw gaan lopen.
Je hebt grote kans dat het verzoek nog in de pijplijn zit en nog niet is toegewezen.
Nee, er zijn weinig gangbare aftrekkosten die zoveel voor kwamen als die op de ziektekosten. Een verre tweede kan studiekosten zijn, reiskosten worden vaak door de werkgever vergoedt en kinderen spelen vaak geen rol bij de meeste bezoekers hier. Voor de rest zal het eerder specifieke aftrekkosten zijn dan veel voorkomende.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:10 schreef Daph_ het volgende:
Tvp! Net even snel ingevuld in het aangifteprogramma en krijg op basis van huidige gegevens ruim ¤ 1.700 terugDe huisapotheek en aanvullende zorgverzekering kunnen niet meer worden opgevoerd, zijn er nog andere posten die vrij veel voorkomen/door iedereen mogen worden opgevoerd? Ik zal zelf even gaan neuzen ook, maar wellicht heeft iemand hier nog tips
Okee thanksquote:Op zondag 3 januari 2010 22:17 schreef Fokski het volgende:
[..]
Nee, er zijn weinig gangbare aftrekkosten die zoveel voor kwamen als die op de ziektekosten. Een verre tweede kan studiekosten zijn, reiskosten worden vaak door de werkgever vergoedt en kinderen spelen vaak geen rol bij de meeste bezoekers hier. Voor de rest zal het eerder specifieke aftrekkosten zijn dan veel voorkomende.
Hoi je geeft aan studiekosten te hebben gemaakt.quote:Op zondag 3 januari 2010 14:59 schreef janatwork het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor. Het niet afronden van een studie kost gewoon heel veel geld (niet alleen lening maar ook minder inkomsten de rest van mijn leven)
Ik vind alleen dat ik (en andere gesjeesde studenten) geen recht zouden moeten hebben op die belastingteruggaaf. Maar dat is meer een politieke mening.
Als je het nog niet hebt aangevraagd zul je het alsnog moeten aanvragen. Tip: doe dit nu alvast door het programma op www.toeslagen.nl te gebruiken. Een eventuele afrekening volgt dan wel nadat je aangifte is verwerkt.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:40 schreef Spiegelei het volgende:
Ik heb m'n jaaropgaaf nog niet gekregen dus ik heb nog geen aangifte gedaan, mar toch al even een aantal vraagjes.
1) Ik ben in 2009 minder gaan werken. Voorheen kreeg ik door de hoogte van mijn loon geen zorgtoeslag. Nu kom ik daar over 2009 volgens mij wel voor in aanmerking.
vraag: Als ik straks de aangifte 2009 doe, komt dit dan vanzelf naar voren of moet ik dat apart aanvragen?
Vanaf het moment dat je er recht op hebt. 1 maart dus.quote:2) Ik ben begonnen met een hbo studie waarvoor ik nog studiefinanciering kon ontvangen, dat wist ik niet!
Ik ben officieel 1 maart 2009 begonnen met de studie, maar heb m'n studiefinanciering i.v.m. met het anders overschrijden van de bijverdiengrens over 2009 pas in laten gaan per 1 juni 2009. Nu zie ik dat ik eventueel een aftrekpost kan opvoeren voor mijn studiekosten, maar daarbij wordt gezegd dat je dan de studiefinanciering moet meetellen waar je recht op had ookal heb je die niet (of later?) aangevraagd. Tja, ik kon ook wel per 1 maart 2009 stufi ontvangen maar dan had ik die per 1 september 2009 weer stop moeten zetten vanwege de bijverdiengrens (en anders boete en terugbetalen enzo). Bijkomende reden om de stufi later in te laten gaan is dat ik in november 2009 30 jaar ben geworden en na je 30e stopzetten betekent geen stufi meer. Door pas per 1 juni 2009 te beginnen met de stufi kan ik er ook dit jaar tot ongeveer juni 2010 (daarna overschrijd ik de bijverdiengrens) gebruik van maken.
lang verhaal maar goed: moet ik nu stufi rekenen vanaf 1 maart 2009? of gewoon vanaf 1 juni 2009?
Nee, reiskosten kun je niet opvoeren als studiekosten.quote:Verder heb ik natuurlijk een studenten OV: heel handig, maar niet altijd. Ik doe de studie als afstandsstudent. Als ik naar "school' moet kost me dat zo'n 3,5 uur met de trein. Dat doe ik ook gewoon, maar soms moet ik vroeg in de ochtend aanwezig zijn en dan kan ik niet eens met de trein op tijd aanwezig zijn dus moet ik met de auto (is 2,5 uur mits geen gedoe op de weg). Mag ik die reiskosten ook als studiekosten opvoeren? En tegen welke vergoeding dan?
Sowieso, mag je treinkaartjes opvoeren (waar je met je weekOV in het weekend dus ook al 40% korting krijgt)als studiekosten?
Dan zien we dan de rest van de vragen wel.quote:oh en gelijk tvp voor als ik echt aan het invullen ga beginnen...
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:51 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je het nog niet hebt aangevraagd (ook al is het door middel van een te hoog toetsingsinkomen op te geven) zul je het alsnog moeten aanvragen. Tip: doe dit nu alvast door het programma op www.toeslagen.nl te gebruiken. Een eventuele afrekening volgt dan wel nadat je aangifte is verwerkt.
[..]
Je hebt gelijk. Zoals jij het er neer zet, bedoelde ik het ook. Ik gooide alleen twee zinnen door elkaar. (Snelheid: tijd is geld.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.
Okee die snap ik even niet.quote:Op zondag 3 januari 2010 22:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
Sorry schat, daar corrigeer ik je.. Als je een aanvraag 2009 hebt gedaan met 100000 euro aan inkomen krijg je wel automatisch een correctie naar het juiste inkomen. Je hebt namelijk dan een toekenning 0 gekregen.
Wat je zegt klopt wel ware het niet dat de fiscus alleen maar een afrekening opstelt voor mensen die ook zorgtoeslag hebben aangevraagd. En dat heb je nog niet. Je moet dus eerst zorgen dat je 'in het systeem' komt te zitten.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:27 schreef Spiegelei het volgende:
[..]
Okee die snap ik even niet.
Ik heb al een voorlopige aanslag IB 2009 ivm maandelijkse HRA, die is door de belastingdienst zelf opgesteld afgaande van de gegevens van een voorgaand jaar. Nu ga ik straks mijn definitieve opgave doen met de "echte"/juiste gegevens en aangezien ik dus aanzienlijk in loon achteruit ben gegaan kom ik nu ondermeer in aanmerking voor zorgtoeslag. Moet ik die zorgtoeslag dan toch apart aanvragen? Dat vind ik een beetje krom aangezien de benodigde gegevens (bruto jaalsalaris enzo) toch ook in mijn definitieve IB aangifte komen te staan? Of denk ik nou verkeerd?
Dan heb je echt niet goed gekeken want dat staat er echt wel duidelijk.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:42 schreef JoRuZ het volgende:
Hoe zit het met spaargeld boven het vrijgestelde bedrag? In het aangifte programma 2008 ben ik deze optie niet tegengekomen... Moet ik het ergens in het programma opgeven of verstrekt de bank deze gegevens aan de belastingdienst?
Ah, okee nu snap ik het, bedankt!quote:Op maandag 4 januari 2010 00:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt wel ware het niet dat de fiscus alleen maar een afrekening opstelt voor mensen die ook zorgtoeslag hebben aangevraagd. En dat heb je nog niet. Je moet dus eerst zorgen dat je 'in het systeem' komt te zitten.
Jep dus dan zit je 6 weken te wachten (en als advies geven ze, stuur hem nog eens inquote:Op zondag 3 januari 2010 22:08 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat inderdaad.... En het stomste is dat medewerkers binnen die 6 tot 8 weken ook niet mogen zeggen dat het binnen is.. Als de tijd overschreden is dan pas gaan zij zeggen dat ze hem zien...
Normaal gesproken is hij het waard vind ikquote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Wie heeft de Eslevier Belasting cdrom van 2010 al? en hoe vind hij hem, oftewel, is het de 55 euro waard?
Ik denk alleen niet dat je die ¤ 139,- gaat blijven zien. Ten opzichte van 2008 zijn er wel een aantal percentages veranderd waardoor je niet alles met 5% kunt aanpassen.quote:Op maandag 4 januari 2010 00:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist maar ff progje gedowneden ingevuld met alle gegevens en geschatte jaaropgave [2008 + 5%]
Op basis van die gegevens 139 euro terugNu nog ff wachten op de jaaropgave dan ff aanpassen en hopla de deur uit
Chronische ziektenkostenaftrek is wel vervallen en dat is![]()
Mijn maandelijkse teruggave was daarom al lager dit jaar![]()
enfin nu ff kijken wat ik kan shoppen voor 139 euro![]()
![]()
Het is niet de loonheffingskorting maar de ingehouden loonheffing die je kunt terugvragen.quote:Op maandag 4 januari 2010 09:23 schreef Christiaan het volgende:
Ik studeer sinds september dit jaar. Ik heb een baantje met loonheffingskorting en huur een kamer in Amsterdam. Ik krijg stufi en heb een OV. Mijn inkomen was dit jaar zo'n 4000 euro over het jaar heen. Kan ik, behalve de loonheffingskorting daarvan, nog meer aftrekposten aanvoeren of geld terugkrijgen?
Je kan toch zo'n beetje alles wat betrekking heeft op jouw situatie vinden in de aangifteprogramma en dat veranderd dan ook nauwelijks over de jaren.quote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Wie heeft de Eslevier Belasting cdrom van 2010 al? en hoe vind hij hem, oftewel, is het de 55 euro waard?
misschien handig om eerst te wachten tot je jaaropgave aanwezig is?quote:Op maandag 4 januari 2010 08:22 schreef tinny het volgende:
en hij staat op de reguliere plek nu:
http://www.belastingdiens(...)teprogramma2009.html
jetz geht los!! (of voor luie lutzers wachten tot 1 maart de vooraf ingevulde tot uw beschikking komt)
Klinkt alsof je er de komende maanden erg druk mee gaat zijn?quote:Op maandag 4 januari 2010 08:22 schreef tinny het volgende:
jetz geht los!!
nou ja druk meestal download ik het vul ik het in een soort 3-traps raket inquote:Op maandag 4 januari 2010 13:50 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Klinkt alsof je er de komende maanden erg druk mee gaat zijn?
Voor 99% geldt: invullen, verzenden en dan 5 maanden lang iedere week de vraag posten op Fok! "wanneer kan ik mijn geld verwachten?"
Ik denk alleen dat ik het rustig krijg dit jaar, nu de Belastingdienst de nogal ingewikkelde studiekostenaftrekberekening in hun programma heeft opgenomen.quote:Op maandag 4 januari 2010 15:03 schreef tinny het volgende:
[..]
nou ja druk meestal download ik het vul ik het in een soort 3-traps raket in
- ondertussen vraagje stellen aan DJ en M@W
- en daarna inderdaad 700 keer posten/zeuren dat je nog niks hebt gehad..
ik hou daar wel van... beetje terugkerend ritueel!
10 bucks says na'ah! Er komen toch wel vragen (al is het maar omdat het "onduidelijk" is welke optie je moet aanvinkenquote:Op maandag 4 januari 2010 16:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik denk alleen dat ik het rustig krijg dit jaar, nu de Belastingdienst de nogal ingewikkelde studiekostenaftrekberekening in hun programma heeft opgenomen.
Hoe 'standaard' is je aangifte?quote:Op maandag 4 januari 2010 07:37 schreef donald_dick het volgende:
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).quote:Op maandag 4 januari 2010 17:41 schreef berto125 het volgende:
Nou DJ, dan heb ik er nog 1 voor je:
Ik heb een nullening bij de ibgroep, zodat ik recht heb op een ov-studentenkaart. Verder geen recht op prestatiebeurs, niets. Wordt je ov-recht als studiefinanciering gezien en dus in geld gewaardeerd?
(Dit ivm aftrek studiekosten en ontvangen studiefinanciering)
Dank!
Nb: bij de belastingtelefoon weten ze het zelf ook niet, ze hebben me geadviseerd contact op te nemen met de inspecteur van het belastingkantoor in mijn regio.
Dat dusquote:Op maandag 4 januari 2010 18:45 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).
Kan alsnog verwarrend zijnquote:Op maandag 4 januari 2010 18:45 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, je OV-jaarkaart wordt niet gezien als vergoeding. Alleen prestatiebeurs (dus 12 x ¤ ..... wat je per maand krijgt).
quote:Op maandag 4 januari 2010 20:08 schreef sanger het volgende:
Heb hem net ook maar effe binnegehaald en geinstalleerdNu is het grote wachten op alle opgaven
Alles ingevuld, maar ik wacht tot 1 maart. Geen zin om risico te lopen dat ik iets aangegeven heb, terwijl de belastingdienst iets anders heeft gekregen van de instanties.quote:Vanaf 1 maart 2010 kunt u weer gebruikmaken van de vooraf ingevulde aangifte. Dit is een service waarbij wij alvast zo veel mogelijk gegevens invullen in uw digitale aangifte.
De gegevens, zoals uw loon en de WOZ-waarde van uw huis, gaan over 2009. Deze gegevens krijgen wij van andere instanties, zoals uw werkgever, uitkeringsinstantie of gemeente. Met deze service willen wij het u zo makkelijk mogelijk maken om aangifte te doen.
http://www.belastingdiens(...)09-09.html#P112_8255
je moet sowieso ander aangifte biljet hebben. en daarbij staat toelichting van omrekenen en alle andere info die je nodig hebt.quote:Op maandag 4 januari 2010 21:50 schreef Stuart het volgende:
Mijn inkomen komt voor 100% uit London (U.K.) dus ik krijg betaald in Britse Ponden. Moet ik mijn inkomen dan aangeven in GBP of in EUR
Let wel, ik ben nog altijd ingezetene van Nederland dus zal ook daar aangifte moeten doen
Uiteraard geef ik mijn bruto inkomen op maar geef ik ook op hoeveel belasting ik heb betaald? Moet ik ook het deel NI (National Insurance) daarbij optellen of is dat een apart verhaal wat niet onder de IB hoort
Welk biljet moet ik hebben danquote:Op maandag 4 januari 2010 22:07 schreef Nizno het volgende:
[..]
je moet sowieso ander aangifte biljet hebben. en daarbij staat toelichting van omrekenen en alle andere info die je nodig hebt.
welk biljet kun je beter 0800 0543 voor bellen.quote:Op maandag 4 januari 2010 22:11 schreef Stuart het volgende:
[..]
Welk biljet moet ik hebben danVoor de belasting woonde ik namelijk ik Nederland maar werk(te) ik in Engeland. Is dat niet een reden omdat het 'standaard' programma te gebruiken
Ik zou begrijpen dat het anders zou zijn als ik voor de belasting niet meer in Nederland woonachtig zou zijn
Heb je het over je bruto jaarsalaris of over je netto jaarsalaris. Dat je bruto jaarsalaris gelijk is gebleven bij 1500 EUR minder loonheffing kan goed, de werkgever doet dan wel iets fout maar die 1500 EUR heb je dan wel meer netto ontvangen. Is het netto gelijk gebleven dan kan je brutosalaris niet hetzelfde zijn gebleven.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:42 schreef Innisdemon het volgende:
net even een voorlopige berekening gedaan aan de hand van de cumulatieven op de salarisstrook van december. Als ik het goed heb gedaan, zou ik 1500euro moeten betalen. Vreemde zaak. Mijn jaarsalaris is exact gelijk gebleven, maar mijn werkgever heeft veel minder (ja toevallig die 1500) minder aan voorheffing afgedragen.
Herkent iemand dit?
Ik heb het over bruto, en hoe je het ook wendt of keert, het is exact gelijk geblevenquote:Op maandag 4 januari 2010 23:52 schreef Fokski het volgende:
[..]
Heb je het over je bruto jaarsalaris of over je netto jaarsalaris. Dat je bruto jaarsalaris gelijk is gebleven bij 1500 EUR minder loonheffing kan goed, de werkgever doet dan wel iets fout maar die 1500 EUR heb je dan wel meer netto ontvangen. Is het netto gelijk gebleven dan kan je brutosalaris niet hetzelfde zijn gebleven.
Dit is niet volledig. Ondernemers die aangifte IB doen, hebben een aparte inlogcode/wachtwoord en gebruiken geen DigID.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 16:57 schreef Eppie_NL het volgende:
....
Let op!
Om de elektronische aangifte 2009 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. .....
De eerste die het ook zouden moeten merken zijn je collega'squote:Op maandag 4 januari 2010 23:42 schreef Innisdemon het volgende:
net even een voorlopige berekening gedaan aan de hand van de cumulatieven op de salarisstrook van december. Als ik het goed heb gedaan, zou ik 1500euro moeten betalen. Vreemde zaak. Mijn jaarsalaris is exact gelijk gebleven, maar mijn werkgever heeft veel minder (ja toevallig die 1500) minder aan voorheffing afgedragen.
Herkent iemand dit?
Ik had niet voor niks een verse OP gemaakt. De OP die hier staat is een kopie van die van 2008 waarin nog een paar foutjes stonden.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:31 schreef JumpingJacky het volgende:
Uit de OP:
[..]
Dit is niet volledig. Ondernemers die aangifte IB doen, hebben een aparte inlogcode/wachtwoord en gebruiken geen DigID.
Sorry, was op zoek naar spijkers
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:01 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ik had niet voor niks een verse OP gemaakt. De OP die hier staat is een kopie van die van 2008 waarin nog een paar foutjes stonden.
Kun je zelf ook: hier staat ie.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?
Nog een lama.quote:
Ik weet heus wel dat de OP van MAW beter is. Ik heb zijn OP op Fok!wiki alleen aangevuld (quote:Op dinsdag 5 januari 2010 13:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
en als TS nu de OP uit wiki heeft aangepast... Wil jij die dan even controleren?
Omzet is geen grondslag voor de berekening van de inkomstenbelasting.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:08 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Als iemand zelfstandig ondernemer is en onder een bepaald bedrag omzet, kan hij dan aanspraak maken op een volledige algemene heffingskorting of iets dergelijks? Iemand legde me dit zojuist uit maar ik zou daar als leek iets meer van willen weten. Hij zei dat het dan noodzakelijk is om mij (ik ben in loondienst) als fiscaal partner op te geven (we wonen op hetzelfde adres).
Dit zou gaan om 2000 euro per jaar, eventueel met terugwerkende kracht?
Fijn dat je zo snel reageertquote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:12 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Omzet is geen grondslag voor de berekening van de inkomstenbelasting.
Maar stel dat er een fiscale winst uit onderneming over blijft van ¤ 2.000,- per jaar en er verder geen posten zijn. Dan gebruikt hij een deel van de algemene heffingskorting zelf.
Als hij het restant van de algemene heffingskorting ook wil ontvangen, heeft ie een fiscaal partner nodig die minimaal het bedrag aan belasting betaald, dat ie aan heffingskorting mist.
Allereerst: we hebben het in de IB altijd over bruto (dus voor belasting) en niet netto.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:15 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Fijn dat je zo snel reageert![]()
Ik heb de eerste alinea 3x doorgelezen maar mijn kwartje valt even niet. Het laatste is sowieso het geval want ik ben in loondienst en heb in 2009 een bruto-inkomen gehad van ongeveer 30.000 euro schat ik. Dus ik heb sowieso 2000 euro afgedragen.
Maar dat eerste stuk wat je schrijft... stel dat er onder de streep - dus inkomen minus kosten - een bedrag van 2000 netto zou overblijven, dan kan hij dus ook nog eens 2000 euro terugvragen?
Ter aanvulling; het deel van de algemene heffingskorting die hij niet kan gebruiken schuift hij dan door naar de fiscale partner. De fisscale partner gebruikt dan niet alleen zijn eigen algemene heffingskorting maar ook het resterende deel van de partner.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:23 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Allereerst: we hebben het in de IB altijd over bruto (dus voor belasting) en niet netto.
Je moet even twee dingen apart houden: de aangifte van jou en de aangifte van je (fiscaal) partner.
Ieder heeft z'n eigen aangifte. Op basis van de individuele inkomens bepaal je de te betalen belasting.
Stel dat je partner een belastbaar inkomen heeft van ¤ 2.000,- dan betaalt hij daar (afgerond) ¤ 660,- belasting over. Hiervan mag nog de algemene heffingskorting worden afgetrokken maar nooit verder dan nul. Er resteert dan nog een deel van de algemene heffingskorting van (afgerond) ¤ 1.340,-.
Aangezien jij een belastbaar inkomen hebt van ¤ 30.000,- en dus voldoende belasting betaalt, kan je bij de keuze van fiscaal partnerschap, kan je partner het resterende deel van de algemene heffingskorting ook nog ontvangen.
Kies je niet voor fiscaal partnerschap, dan krijgt ie een aanslag van nihil en geen ¤ 1.340,- terug.
Nee, de algemene heffingskorting wordt niet doorgeschoven. Die blijft gewoon bij degene die er anders geen recht op zou hebben.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:37 schreef sanger het volgende:
[..]
Ter aanvulling; het deel van de algemene heffingskorting die hij niet kan gebruiken schuift hij dan door naar de fiscale partner. De fisscale partner gebruikt dan niet alleen zijn eigen algemene heffingskorting maar ook het resterende deel van de partner.
Ging me meer om de beeldvorming. Maar eigenlijk heb jij gelijk jaquote:Op dinsdag 5 januari 2010 20:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nee, de algemene heffingskorting wordt niet doorgeschoven. Die blijft gewoon bij degene die er anders geen recht op zou hebben.
Je lening is in 2009 dus nog niet omgezet in een gift?quote:Op woensdag 6 januari 2010 21:57 schreef thebaus het volgende:
Situatie is als volgt:
In 2009:
Afgestudeerd, dus tot 1 september ingeschreven gestaan bij de instelling. College geld werd per maand betaald. Van januari tot en met augustus basisbeurs ontvangen (plus minus 90 EUR). Verder niks aanvullend geleend. Geen schulden bij IBG. Hoorde dat ik januari of februari 2010 een brief krijg met bevestiging dat mijn basisbeurs van 4 jaar is omgezet in een gift.
Vanaf half augustus fulltime baan. Natuurlijk naar verhouding veel te veel loonbelasting ingehouden.
Dingen waar ik rekening moet houden? Wil graag zoveel mogelijk van de betaalde LB terugkrijgen, daar dit het laatste jaar is dat het echt goed kan omdat ik dit jaar gewoon 12 maanden verwacht te werken.
Alle advies is welkom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |