abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:49:42 #126
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75657984
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:54 schreef relic000 het volgende:

[..]

Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!

gr

Emiel
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:54:58 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75658149
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen?
Een Belastingtiptopic? Zul je met de MOD's moeten overleggen.
quote:
Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.

We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Hé da's toevallig. Doen wij hier ook.
Al geven we in de jaarlijkse belastingaangifte-topics eerder antwoord op de gestelde vragen die mensen tegen komen bij het invullen van hun aangifte(n).
pi_75658879
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.

We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Ik denk het wel. Als je enigzins kan aantonen dat je non-profit werkt, mag je het zelfs met naam en toenaam van de organisatie doen, geloof ik.

Maar het beste kan je even een moderator contacteren, vermoed ik.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_75659982
tvp .

Topic is nu voor mij ook wel interessant, doe een studie geheel op eigen kosten (geen IBG vergoeding meer) . Tevens werkzaam bij de BD dus ik houd jullie in de gaten (zit alleen niet op IB)
pi_75678195
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
Alle voetbalschoenen staan op Kicksen.info
  woensdag 16 december 2009 @ 16:52:44 #131
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_75694057
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 16 december 2009 @ 17:04:50 #132
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_75694542
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:52 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
mirror???????????????

t programma is nog niet eens origineel. Hoe kun je dan een kopie hebben???
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_75719178
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:39 schreef relic000 het volgende:

[..]

ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
overigens had ik daardoor de vraag al voorgelegd en nu ook antwoord gekregen. ik post het toch, wie weet is het van waarde:

Volgde uw dochter in 2009/2010 een opleiding of een studie voor haar (toekomstige) beroep? Dan mag zijhiervoor de kosten, zoals lesgeld en de kosten voor de studieboeken aftrekken.

Uw dochter mag haar studiekosten of andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

− Uw dochter maakt de kosten voor haar studie.
− De opleiding of studie was gericht op een beroep of toekomstige beroep.
− De totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan de drempel van ¤ 500. De kosten boven de drempel mag uw dochter aftrekken.

De volgende kosten mag zij aftrekken:

− lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
− kosten voor studieboeken of vakliteratuur
− afschrijving van duurzame goederen zoals een computer. Zij kan deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als zij dat goed ook gebruikt voor de studie of opleiding. Gebruikt zij de computer gedeeltelijk ook privé, dan mag zij dat gedeelte niet als kosten aftrekken. Ze moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en rand apparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.

− kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties) Zij kan haar competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze moet zij laten opmaken door een erkend instituut.
Alle voetbalschoenen staan op Kicksen.info
pi_75886115
Ook hier een hersenkrakertje waar ik echt niet uit kom. Situatie is als volgt:
Ik werk 36 uur, neem komend jaar 4 uur ouderschapsverlof per week op en krijg geen vergoeding van de werkgever. Ik vul de 16 uur per maand die ik niet werk aan vanuit de levensloopregeling
Mijn man werkt 40 uur, neemt komend jaar 4 uur ouderschapsverlof per week op en krijgt geen vergoeding van de werkgever. Ook hij vult aan mbv geld uit de levensloopregeling.
De aanvulling bij beide is zo dat we netto hetzelfde krijgen als voordat we verlof op namen.

Maar nou komt het: wat is nou de berekening voor inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking? Ik weet dat die berekening normaal heel simpel is (loon x aantal keer dat je ontvangt x 1,08 voor het vakantiegeld) maar nu kom ik er niet uit. Welke redenering klopt?
a) je moet uitgaan van het bruttoloon zonder de opgenomen uren ouderschapsverlof (dus voor mij uitgaan van 32 uur en voor mijn man 36 uur)
b) je moet uitgaan van het bruttoloon met daarbij de vergoeding vanuit de levensloopregeling en dus pak je gewoon het 'normale' bruttoloon (bij mij 36 uur, bij hem 40 uur)
c)Wat ik kan zien in de proefberekening van mijn werk is dat ze uitgaan van 36 uur, daar het (netto)bedrag uit de levensloopregeling bij optellen, vervolgens 16*uurloon er weer aftrekken (opgenomen uren ouderschapsverlof) en daar dan zwv bijdrage en zwv werkgever aftrekken. Het bruto bedrag dat dan staat is ongeveer 60 euro lager dan het bedrag bij 36 uur. Moet ik dan soms dit bruttobedrag gebruiken?

Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 21 december 2009 @ 17:22:25 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75886681
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:07 schreef mefke79 het volgende:
Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
Welke rest van de teruggave bedoel je?
En de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van jullie inkomen. Daar staan toeslagen en teruggaven inkomstenbelasting los van.
pi_75890211
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.

En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
  maandag 21 december 2009 @ 21:15:21 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75897445
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.

En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Het eigenwoningforfait is niet afhankelijk van je inkomen. Dat is afhankelijk van de WOZ waarde. Of je bedoelt iets anders dan ik denk.
Daarnaast is het voor de toeslagen zo dat je een schatting doet van je inkomen en er achteraf een definitieve afrekening volgt op basis van je aangifte. Je kunt immers nu nog niet weten wat je belastbaar of verzamelinkomen over 2010 is.
Gewoon een reele schatting maken dus en nu niet druk maken om 100 euro meer of minder.
pi_75897836
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:

Wat bedoel je daarmee? Je eigenwoningforfait wordt bepaald aan de hand van je WOZ-waarde (let wel op het maximum).
pi_75901605
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.

Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
  maandag 21 december 2009 @ 23:16:35 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75904409
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:23 schreef mefke79 het volgende:
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.
Dat klopt. Maar ook je spaargeld, lijfrentepremie, verhuizen, premie ZVW e.d. hebben invloed op het verzamelinkomen.
quote:
Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Het is het beste om van de meest actuele gegevens uit te gaan. Als je verder geen grote wijzigingen verwacht, met uitzondering van het ouderschapsverlof (wat als ik het goed begrijp weer gecompenseerd wordt door de levensloop), zou ik uitgaan van het (verzamel)inkomen van 2009.
pi_75915291
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat. Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.

Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.

De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
  dinsdag 22 december 2009 @ 13:45:06 #142
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75923055
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat.
Omdat je ouderschapsverlof gecompenseerd wordt door de levensloop, kun je gewoon uitgaan van het inkomen op bais van 40 resp. 40 uur.
quote:
Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Dit is een korting op de te betalen belasting.
quote:
Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.
Ja hoor, de belastingdienst snapt het wel. Maak je daar maar geen zorgen over.
quote:
De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
Ik zou uitgaan van het brutosalaris op basis van de uren die je nu hebt. Zoals gezegd, de vier uur dat je mindert, wordt weer aangevuld door de levensloop zodat je weer op de oude situatie zit. Daarbij kun je nog rekening houden met de eigen woning (eigenwoningforfait minus de rente). Dan heb je de grootste posten over het algemeen te pakken.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Hetgeen je dan als afrekening krijgt zal m.i. geen ¤ 1.200,- zijn. Maar ik kan er naast zitten.
pi_75926855
Zoals jij nu zegt heb ik het maar gedaan, gewoon doen alsof ik geen ouderschapsverlof opneem en dus voorlopige teruggave aanpassen op die bedragen. We hadden die teruggave namelijk al jaren niet meer aangepast en nu was ie en beetje heel erg niet kloppend. En dan heb ik veiligheidshalve voor mijn man geen ouderschapsverlofkorting aangevraagd, want het is niet duidelijk of hij wel minder gaat verdienen dan eerst. Bij mij is dat wel duidelijk, peiljaar is 2008 en toen werkte ik nog 40 uur, terwijl ik er nu maar 36 meer werk.
En ik heb de nieuwe verzamelinkomens even ingevuld bij de kinderopvangtoeslag en het verschil is nu dat ik 35 euro per maand 'te veel' lijk te krijgen. Goed, die 35 euro zet ik wel een jaar lang op een rekening, dat is te overzien.

Oja en die opmerking over of de belastingdienst het nog wel snapt...nee hoor, die snappen er de ballen van. Als je ze belt hoor je gewoon de verbazing door de telefoon "maar mevrouw, neemt u dan maar 4 uur per week op? En hoe financiert u dat?". Goed, we zien wel. Dank voor de hulp.

Beetje offtopic, maar het berekenen van die bedragen die je nodig hebt uit de levensloop is een bevalling op zich. Ik snap er nog steeds niets van, maar goed.
pi_75937663
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:09:26 #145
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938114
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:58 schreef Memento-Mori het volgende:
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
pi_75938216
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
het werd door de instantie aangeduid als onkostenvergoeding...
http://www.raptes.nl/ dus ik weet t nu echt niet meer.... ik hoop dat t niet mee telt dat zal een hoop gezeik met ibg schelen, anders zit ik net een paar tientjes over de grens heen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Memento-Mori op 22-12-2009 20:17:46 ]
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:16:09 #147
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938398
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:12 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

het werd door de instantie aangeduid als vrijwilligersvergoeding... dus ik zit in dubio daardoor
Volgens de belastingdienst: http://www.belastingdiens(...)rijwilligers-01.html
Niet dat dat echt heel duidelijk is,...

Al kun je er wel uit herleiden dat de tijd die je er aan hebt besteed, van belang is. Even rekenen dus of je daarmee onder de grens blijft.
pi_75938517
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:20:18 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938587
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:18 schreef Memento-Mori het volgende:
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
pi_75938697
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
scheelt me een hoop gedonder dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')