Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:54 schreef relic000 het volgende:
[..]
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!
gr
Emiel
Een Belastingtiptopic? Zul je met de MOD's moeten overleggen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen?
Hé da's toevallig. Doen wij hier ook.quote:Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Ik denk het wel. Als je enigzins kan aantonen dat je non-profit werkt, mag je het zelfs met naam en toenaam van de organisatie doen, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekekenquote:Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
mirror???????????????quote:Op woensdag 16 december 2009 16:52 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
overigens had ik daardoor de vraag al voorgelegd en nu ook antwoord gekregen. ik post het toch, wie weet is het van waarde:quote:Op woensdag 16 december 2009 09:39 schreef relic000 het volgende:
[..]
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
Welke rest van de teruggave bedoel je?quote:Op maandag 21 december 2009 17:07 schreef mefke79 het volgende:
Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
Het eigenwoningforfait is niet afhankelijk van je inkomen. Dat is afhankelijk van de WOZ waarde. Of je bedoelt iets anders dan ik denk.quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Wat bedoel je daarmee? Je eigenwoningforfait wordt bepaald aan de hand van je WOZ-waarde (let wel op het maximum).quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Dat klopt. Maar ook je spaargeld, lijfrentepremie, verhuizen, premie ZVW e.d. hebben invloed op het verzamelinkomen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:23 schreef mefke79 het volgende:
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.quote:Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat. Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.quote:Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Omdat je ouderschapsverlof gecompenseerd wordt door de levensloop, kun je gewoon uitgaan van het inkomen op bais van 40 resp. 40 uur.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Dit is een korting op de te betalen belasting.quote:Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.
Ja hoor, de belastingdienst snapt het wel. Maak je daar maar geen zorgen over.quote:Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.
Ik zou uitgaan van het brutosalaris op basis van de uren die je nu hebt. Zoals gezegd, de vier uur dat je mindert, wordt weer aangevuld door de levensloop zodat je weer op de oude situatie zit. Daarbij kun je nog rekening houden met de eigen woning (eigenwoningforfait minus de rente). Dan heb je de grootste posten over het algemeen te pakken.quote:De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:58 schreef Memento-Mori het volgende:
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
het werd door de instantie aangeduid als onkostenvergoeding...quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
Volgens de belastingdienst: http://www.belastingdiens(...)rijwilligers-01.htmlquote:Op dinsdag 22 december 2009 20:12 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
het werd door de instantie aangeduid als vrijwilligersvergoeding... dus ik zit in dubio daardoor
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:18 schreef Memento-Mori het volgende:
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |