abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75392073
Nee geen recht, omdat ze teveel verdient. Zou ze niks verdienen dan had ze nog rechten.
If life is a bitch, I am a mutt.
  maandag 7 december 2009 @ 22:30:51 #102
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75392231
quote:
Op maandag 7 december 2009 22:27 schreef Boogyman_2 het volgende:
Nee geen recht, omdat ze teveel verdient. Zou ze niks verdienen dan had ze nog rechten.
Ze heeft dus wel recht op studiefinanciering maar ontvangt niets omdat ze teveel verdient.
Dan zou ze niet de werkelijke kosten mogen aftrekken maar moet ze gebruik maken van de normbedragen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_75392694
Dat is wel vreemd. Stel ze heeft nog 6 maanden rechten op een beurs. Haar Master duurt 18 maanden. Dan moet ze nog 18 maanden de normbedragen gebruiken. Nu jij weer
pi_75393172
Ik zei al dat het een krakertje was,
Nog een complicatie, stel dat zij via mijn ex-werkgever (ik ben met pensioen) een vergoeding kan krijgen uit een studiefonds, moet dat in aftrek van de kosten? Is dat bekend bij de belastingdienst als dusdanig, of is het een normale schenking? Ik verwacht dat het eerste het geval zal zijn, al is het dan een verkapte subsidie voor de belastingdienst

[ Bericht 15% gewijzigd door Boogyman_2 op 08-12-2009 00:45:43 ]
pi_75396260
Dan nog een laatste voor vanavond:
Student 1 begint zijn studie op 1 jan en eindigt die een jaar later op 1 jan.
Student 2 begint zijn studie op 1 sept en eindigt die een jaar later op 1 sept.
Student 1 heeft een 'eigen risico/bijdrage" van 500Euro.
Student 2, omdat het belastingjaar niet synchroon loopt met het schooljaar van 2x500Euro.
Dit lijkt een duidelijke onrechtvaardigheid.
Is er een hardheidsclausule, coulantieregeling, in een dergelijk geval, of is dat een poging om water uit een steen te persen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Boogyman_2 op 08-12-2009 00:39:33 ]
  dinsdag 8 december 2009 @ 08:40:49 #106
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75398984
quote:
Op maandag 7 december 2009 22:41 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dat is wel vreemd. Stel ze heeft nog 6 maanden rechten op een beurs. Haar Master duurt 18 maanden. Dan moet ze nog 18 maanden de normbedragen gebruiken. Nu jij weer
Nee, dan moet ze 6 maanden de normbedragen hanteren en mag ze de rest volgens de regeling van de studiekosten berekenen. Hier is het dus wijs om goed te letten op het moment van betalen van de studiekosten.
  dinsdag 8 december 2009 @ 08:42:07 #107
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75399001
quote:
Op maandag 7 december 2009 22:51 schreef Boogyman_2 het volgende:
Ik zei al dat het een krakertje was,
Nog een complicatie, stel dat zij via mijn ex-werkgever (ik ben met pensioen) een vergoeding kan krijgen uit een studiefonds, moet dat in aftrek van de kosten? Is dat bekend bij de belastingdienst als dusdanig, of is het een normale schenking? Ik verwacht dat het eerste het geval zal zijn, al is het dan een verkapte subsidie voor de belastingdienst
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.
  dinsdag 8 december 2009 @ 08:43:20 #108
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75399014
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 00:23 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dan nog een laatste voor vanavond:
Student 1 begint zijn studie op 1 jan en eindigt die een jaar later op 1 jan.
Student 2 begint zijn studie op 1 sept en eindigt die een jaar later op 1 sept.
Student 1 heeft een 'eigen risico/bijdrage" van 500Euro.
Student 2, omdat het belastingjaar niet synchroon loopt met het schooljaar van 2x500Euro.
Dit lijkt een duidelijke onrechtvaardigheid.
Is er een hardheidsclausule, coulantieregeling, in een dergelijk geval, of is dat een poging om water uit een steen te persen?
Nee, de drempel (jij noemt het 'eigen risico/bijdrage') is ¤ 500,- per jaar. Als je in twee jaren met studiekosten te maken krijgt, krijg je ook twee keer te maken met de drempel. Daar is niets aan te doen.
(En ook wel logisch want op 1 januari begint de teller voor de belastingen weer met nul. Ik zou dan zelfs kunnen verdedigen dat voor een studie van vier jaren maar één keer de drempel zou moeten gelden.)

[ Bericht 15% gewijzigd door ManAtWork op 08-12-2009 08:52:17 ]
pi_75400405
Wat MaW zegt zo, daar had ik weer een makkie aan
pi_75400730
[
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.
[/quote]

Maar niet uit een dienstverband wat mijn dochter heeft, maar wat ik had. Maakt dat verschil?
pi_75400945
Nee, dan moet ze 6 maanden de normbedragen hanteren en mag ze de rest volgens de regeling van de studiekosten berekenen. Hier is het dus wijs om goed te letten op het moment van betalen van de studiekosten.
[/quote]

Dat laatste is een goede tip, mijn dank is groot.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:29:24 #112
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401096
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Boogyman_2 het volgende:

quote:
Maar niet uit een dienstverband wat mijn dochter heeft, maar wat ik had. Maakt dat verschil?
Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?
Als er geen dienstbetrekking (of andere overeenkomst) aan ten grondslag ligt, neig ik ernaar dat hier wel sprake is van een schenking. In dat geval hoeft de schenking niet in mindering gebracht te worden op de studiekosten (maar moet er wel belasting worden betaald over de schenking).
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:30:41 #113
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401139
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Boogyman_2 het volgende:

Dat laatste is een goede tip, mijn dank is groot.
YW.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:31:33 #114
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401160
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:05 schreef DonJames het volgende:
Wat MaW zegt zo, daar had ik weer een makkie aan
Je hebt het al druk genoeg.
pi_75401286
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

[..]

Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?
Als er geen dienstbetrekking (of andere overeenkomst) aan ten grondslag ligt, neig ik ernaar dat hier wel sprake is van een schenking. In dat geval hoeft de schenking niet in mindering gebracht te worden op de studiekosten (maar moet er wel belasting worden betaald over de schenking).
Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:39:16 #116
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401396
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:36 schreef Boogyman_2 het volgende:

[..]

Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.
Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?
Of kan iedereen een verzoek om een bijdrage indienen?
pi_75401444
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?
Of kan iedereen een verzoek om een bijdrage indienen?
Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.
  dinsdag 8 december 2009 @ 10:46:03 #118
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75401577
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Boogyman_2 het volgende:

[..]

Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
pi_75401786
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
Ik laat het weten. Kan wel even duren.
pi_75403139
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:

Artikel 2

1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.

Ik kan me herinneren dat Philips ook dit soort uitkeringen deed.
pi_75404061
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:

Artikel 2

1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.

Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.
  dinsdag 8 december 2009 @ 12:33:03 #122
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75404781
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

Artikel 2

Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 12:05 schreef Boogyman_2 het volgende:

[..]

Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.
In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.
pi_75404969
quote:
Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.
[..]

In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.
Inderdaad, anders zou je door de hond EN de kat worden gebeten.
pi_75643253
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.

We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Alle voetbalschoenen staan op Kicksen.info
pi_75643305
quote:
Op maandag 7 december 2009 22:03 schreef Boogyman_2 het volgende:
Don James en Man at work, ik heb hier een hersenkraker voor jullie.

Mijn dochter heeft in 2006 haar Bachelor gehaald. Omdat ze geen keuze kon maken voor haar Master, is ze gaan werken in haar beroeps richting.
In Augustus 2009 heeft ze eindelijk haar richting gevonden (werk is ergens goed voor!) en is een Master begonnen in het verlengde van haar studie. Ze heeft dus een onderbreking van een jaar of drie en maakt haar studie nu af.
Ze werkt nog steeds en heeft een goede regeling met haar werkgever getroffen om de colleges te kunnen volgen.
Ze heeft geen recht op IB ondersteuning omdat ze teveel verdient. (Nog wel bijna een jaar recht over op de basisbeurs).
Wat kan zij nu als aftrekposten opvoeren?
Het collegegeld a 1600Euro en overige boek en materialen? (of slechts een deel van die 1600Euro)
Minus de 500Euro drempel?
b.v.d.
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!

gr

Emiel
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:49:42 #126
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75657984
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:54 schreef relic000 het volgende:

[..]

Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!

gr

Emiel
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:54:58 #127
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75658149
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen?
Een Belastingtiptopic? Zul je met de MOD's moeten overleggen.
quote:
Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.

Hé da's toevallig. Doen wij hier ook.
Al geven we in de jaarlijkse belastingaangifte-topics eerder antwoord op de gestelde vragen die mensen tegen komen bij het invullen van hun aangifte(n).
pi_75658879
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.

Ik denk het wel. Als je enigzins kan aantonen dat je non-profit werkt, mag je het zelfs met naam en toenaam van de organisatie doen, geloof ik.

Maar het beste kan je even een moderator contacteren, vermoed ik.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_75659982
tvp .

Topic is nu voor mij ook wel interessant, doe een studie geheel op eigen kosten (geen IBG vergoeding meer) . Tevens werkzaam bij de BD dus ik houd jullie in de gaten (zit alleen niet op IB)
pi_75678195
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
  woensdag 16 december 2009 @ 16:52:44 #131
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_75694057
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
  Moderator / Kerstkaart terrorist woensdag 16 december 2009 @ 17:04:50 #132
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_75694542
quote:
Op woensdag 16 december 2009 16:52 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
mirror???????????????

t programma is nog niet eens origineel. Hoe kun je dan een kopie hebben???
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_75719178
quote:
Op woensdag 16 december 2009 09:39 schreef relic000 het volgende:

[..]

ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
overigens had ik daardoor de vraag al voorgelegd en nu ook antwoord gekregen. ik post het toch, wie weet is het van waarde:

Volgde uw dochter in 2009/2010 een opleiding of een studie voor haar (toekomstige) beroep? Dan mag zijhiervoor de kosten, zoals lesgeld en de kosten voor de studieboeken aftrekken.

Uw dochter mag haar studiekosten of andere scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

− Uw dochter maakt de kosten voor haar studie.
− De opleiding of studie was gericht op een beroep of toekomstige beroep.
− De totale kosten min eventuele vergoedingen waren hoger dan de drempel van ¤ 500. De kosten boven de drempel mag uw dochter aftrekken.

De volgende kosten mag zij aftrekken:

− lesgeld, collegegeld of instellingscollegegeld
− kosten voor studieboeken of vakliteratuur
− afschrijving van duurzame goederen zoals een computer. Zij kan deze afschrijvingen alleen als kosten aftrekken als zij dat goed ook gebruikt voor de studie of opleiding. Gebruikt zij de computer gedeeltelijk ook privé, dan mag zij dat gedeelte niet als kosten aftrekken. Ze moet bij de afschrijving rekening houden met de restwaarde en de levensduur. Voor computers en rand apparatuur geldt een levensduur van drie jaar en een restwaarde van 10%.

− kosten voor EVC-procedures (Erkenning Verworven Competenties) Zij kan haar competenties laten vastleggen in een verklaring (de EVC-verklaring). Deze moet zij laten opmaken door een erkend instituut.
pi_75886115
Ook hier een hersenkrakertje waar ik echt niet uit kom. Situatie is als volgt:
Ik werk 36 uur, neem komend jaar 4 uur ouderschapsverlof per week op en krijg geen vergoeding van de werkgever. Ik vul de 16 uur per maand die ik niet werk aan vanuit de levensloopregeling
Mijn man werkt 40 uur, neemt komend jaar 4 uur ouderschapsverlof per week op en krijgt geen vergoeding van de werkgever. Ook hij vult aan mbv geld uit de levensloopregeling.
De aanvulling bij beide is zo dat we netto hetzelfde krijgen als voordat we verlof op namen.

Maar nou komt het: wat is nou de berekening voor inkomsten uit tegenwoordige dienstbetrekking? Ik weet dat die berekening normaal heel simpel is (loon x aantal keer dat je ontvangt x 1,08 voor het vakantiegeld) maar nu kom ik er niet uit. Welke redenering klopt?
a) je moet uitgaan van het bruttoloon zonder de opgenomen uren ouderschapsverlof (dus voor mij uitgaan van 32 uur en voor mijn man 36 uur)
b) je moet uitgaan van het bruttoloon met daarbij de vergoeding vanuit de levensloopregeling en dus pak je gewoon het 'normale' bruttoloon (bij mij 36 uur, bij hem 40 uur)
c)Wat ik kan zien in de proefberekening van mijn werk is dat ze uitgaan van 36 uur, daar het (netto)bedrag uit de levensloopregeling bij optellen, vervolgens 16*uurloon er weer aftrekken (opgenomen uren ouderschapsverlof) en daar dan zwv bijdrage en zwv werkgever aftrekken. Het bruto bedrag dat dan staat is ongeveer 60 euro lager dan het bedrag bij 36 uur. Moet ik dan soms dit bruttobedrag gebruiken?

Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  maandag 21 december 2009 @ 17:22:25 #135
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75886681
quote:
Op maandag 21 december 2009 17:07 schreef mefke79 het volgende:
Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
Welke rest van de teruggave bedoel je?
En de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van jullie inkomen. Daar staan toeslagen en teruggaven inkomstenbelasting los van.
pi_75890211
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.

En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
  maandag 21 december 2009 @ 21:15:21 #137
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75897445
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.

En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Het eigenwoningforfait is niet afhankelijk van je inkomen. Dat is afhankelijk van de WOZ waarde. Of je bedoelt iets anders dan ik denk.
Daarnaast is het voor de toeslagen zo dat je een schatting doet van je inkomen en er achteraf een definitieve afrekening volgt op basis van je aangifte. Je kunt immers nu nog niet weten wat je belastbaar of verzamelinkomen over 2010 is.
Gewoon een reele schatting maken dus en nu niet druk maken om 100 euro meer of minder.
pi_75897836
quote:
Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:

Wat bedoel je daarmee? Je eigenwoningforfait wordt bepaald aan de hand van je WOZ-waarde (let wel op het maximum).
pi_75901605
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.

Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
  maandag 21 december 2009 @ 23:16:35 #140
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75904409
quote:
Op maandag 21 december 2009 22:23 schreef mefke79 het volgende:
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.
Dat klopt. Maar ook je spaargeld, lijfrentepremie, verhuizen, premie ZVW e.d. hebben invloed op het verzamelinkomen.
quote:
Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Het is het beste om van de meest actuele gegevens uit te gaan. Als je verder geen grote wijzigingen verwacht, met uitzondering van het ouderschapsverlof (wat als ik het goed begrijp weer gecompenseerd wordt door de levensloop), zou ik uitgaan van het (verzamel)inkomen van 2009.
pi_75915291
quote:
Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat. Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.

Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.

De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
  dinsdag 22 december 2009 @ 13:45:06 #142
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75923055
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat.
Omdat je ouderschapsverlof gecompenseerd wordt door de levensloop, kun je gewoon uitgaan van het inkomen op bais van 40 resp. 40 uur.
quote:
Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Dit is een korting op de te betalen belasting.
quote:
Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.
Ja hoor, de belastingdienst snapt het wel. Maak je daar maar geen zorgen over.
quote:
De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
Ik zou uitgaan van het brutosalaris op basis van de uren die je nu hebt. Zoals gezegd, de vier uur dat je mindert, wordt weer aangevuld door de levensloop zodat je weer op de oude situatie zit. Daarbij kun je nog rekening houden met de eigen woning (eigenwoningforfait minus de rente). Dan heb je de grootste posten over het algemeen te pakken.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Hetgeen je dan als afrekening krijgt zal m.i. geen ¤ 1.200,- zijn. Maar ik kan er naast zitten.
pi_75926855
Zoals jij nu zegt heb ik het maar gedaan, gewoon doen alsof ik geen ouderschapsverlof opneem en dus voorlopige teruggave aanpassen op die bedragen. We hadden die teruggave namelijk al jaren niet meer aangepast en nu was ie en beetje heel erg niet kloppend. En dan heb ik veiligheidshalve voor mijn man geen ouderschapsverlofkorting aangevraagd, want het is niet duidelijk of hij wel minder gaat verdienen dan eerst. Bij mij is dat wel duidelijk, peiljaar is 2008 en toen werkte ik nog 40 uur, terwijl ik er nu maar 36 meer werk.
En ik heb de nieuwe verzamelinkomens even ingevuld bij de kinderopvangtoeslag en het verschil is nu dat ik 35 euro per maand 'te veel' lijk te krijgen. Goed, die 35 euro zet ik wel een jaar lang op een rekening, dat is te overzien.

Oja en die opmerking over of de belastingdienst het nog wel snapt...nee hoor, die snappen er de ballen van. Als je ze belt hoor je gewoon de verbazing door de telefoon "maar mevrouw, neemt u dan maar 4 uur per week op? En hoe financiert u dat?". Goed, we zien wel. Dank voor de hulp.

Beetje offtopic, maar het berekenen van die bedragen die je nodig hebt uit de levensloop is een bevalling op zich. Ik snap er nog steeds niets van, maar goed.
pi_75937663
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:09:26 #145
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938114
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 19:58 schreef Memento-Mori het volgende:
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
pi_75938216
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
het werd door de instantie aangeduid als onkostenvergoeding...
http://www.raptes.nl/ dus ik weet t nu echt niet meer.... ik hoop dat t niet mee telt dat zal een hoop gezeik met ibg schelen, anders zit ik net een paar tientjes over de grens heen.

[ Bericht 14% gewijzigd door Memento-Mori op 22-12-2009 20:17:46 ]
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:16:09 #147
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938398
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:12 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

het werd door de instantie aangeduid als vrijwilligersvergoeding... dus ik zit in dubio daardoor
Volgens de belastingdienst: http://www.belastingdiens(...)rijwilligers-01.html
Niet dat dat echt heel duidelijk is,...

Al kun je er wel uit herleiden dat de tijd die je er aan hebt besteed, van belang is. Even rekenen dus of je daarmee onder de grens blijft.
pi_75938517
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
  dinsdag 22 december 2009 @ 20:20:18 #149
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_75938587
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:18 schreef Memento-Mori het volgende:
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
pi_75938697
quote:
Op dinsdag 22 december 2009 20:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
scheelt me een hoop gedonder dan.
pi_75946406
Inmiddels begonnen met inlezen maar een aantal dingen zijn mij nog niet duidelijk.

Ik heb 5 jaar over mijn BSa gedaan en dit jaar begonnen aan mijn premaster aan de VU.
Vanaf september 2009 ontvang ik al geen basisbeurs meer, maar een lening.

In 2009 heb ik wel een lening en OV jaarkaar gehad tot Oktober 2009. November en December 2009 niets, want ik ging over mijn bijverdiengrens bij de IB-Groep heen.

Mijn kosten waren dit jaar: (grof geschat)
Laptop louter voor de studie (1100)
Enkele studieboeken (150 euro)
Collegegeld (1600)

Kan ik gebruik maken van die aftrekposten omdat ik niets meer kreeg van de IB-Groep? Of heb ik het helemaal niet begrpen?
pi_75947923
Je daadwerkelijk ontvangen lening moet je meenemen in je berekening. Het gebruik van je OV hoef je niet mee te nemen in je berekening.
pi_76194073
Ik had ff een vraagje, is het mogelijk om bijvoorbeeld je zorgtoeslag in een keer terug te vragen?
En zoja hoe dan?
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 29 december 2009 @ 21:02:59 #154
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_76195791
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 20:23 schreef EstherftKimi het volgende:
Ik had ff een vraagje, is het mogelijk om bijvoorbeeld je zorgtoeslag in een keer terug te vragen?
En zoja hoe dan?
gewoon een aanvraag indienen. Via toeslagen.nl bijvoorbeeld of een formulier aanvragen via 0800 0543

Je kan tot april aanvragen van 2009.
Voorgaande jaren lukt je niet meer.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_76196851
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 21:02 schreef Nizno het volgende:
....Je kan tot april aanvragen van 2009.
of tot datum uitstel aangifte
  Moderator / Kerstkaart terrorist dinsdag 29 december 2009 @ 23:06:31 #156
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_76201659
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 21:29 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

of tot datum uitstel aangifte
je hebt gelijk...
waarbij ik wel wil aantekenen dat je uitstel vervalt zodra je je aangifte ingezonden hebt dus je wel voor je aangifte je aanvraag ZT moet doen
  woensdag 30 december 2009 @ 15:42:26 #157
251588 JuiceJuice
pi_76223968
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma, maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
  woensdag 30 december 2009 @ 15:49:32 #158
165633 eriksd
The grand facade...
pi_76224354
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma, maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
Welk programma gebruik je als ik vragen mag?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 30 december 2009 @ 15:55:00 #159
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76224614
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma,...
Welk nieuwe aangifteprogramma.
quote:
... maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
Onder het kopje studiekosten.
pi_76225677
quote:
Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

[..]

Eventueel, indien en voor zover mogelijk, onder voorwaarde van, zolang dat, etc. etc.
  woensdag 30 december 2009 @ 16:40:25 #161
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76226393
quote:
Op woensdag 30 december 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Eventueel, indien en voor zover mogelijk, onder voorwaarde van, zolang dat, etc. etc.
Uiteraard. Maar heb geen zin om al die uitzonderingen te gaan noemen zonder verdere specificaties.
pi_76226454
quote:

[..]

[..]

Ik gooi het meestal onder overige kosten in de V&W
  woensdag 30 december 2009 @ 17:08:10 #163
251588 JuiceJuice
pi_76227488
quote:

[..]

[..]

Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullen
  woensdag 30 december 2009 @ 17:21:40 #164
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76227931
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:08 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullen
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.

Edit: blijkt dus wel ergens op de site te staan. Alleen niet op de reguliere plaats.

[ Bericht 4% gewijzigd door ManAtWork op 30-12-2009 17:29:14 ]
  woensdag 30 december 2009 @ 17:24:12 #165
251588 JuiceJuice
pi_76228025
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.
http://download.belasting(...)ib2009_win_setup.exe
  woensdag 30 december 2009 @ 17:31:04 #166
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76228271
Wat heb je geantwoord op de vraag: Zijn de herrekende studiekosten over 2009 hoger dan ¤ 4.496?
Bij 'ja' kun je de werkelijke studiekosten opgeven. Bij 'nee' hoef je ook niet meer op te geven.

2009 wordt een eitje voor DJ: hij hoeft niet steeds dezelfde vraag te beantwoorden of ingewikkelde berekeningen toe te lichten. Dit wordt door het programma gedaan.
  woensdag 30 december 2009 @ 17:31:25 #167
251588 JuiceJuice
pi_76228286
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Edit: blijkt dus wel ergens op de site te staan. Alleen niet op de reguliere plaats.
Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geleden
  woensdag 30 december 2009 @ 17:33:00 #168
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76228341
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:31 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geleden
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.
  woensdag 30 december 2009 @ 17:33:35 #169
251588 JuiceJuice
pi_76228360
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?
  woensdag 30 december 2009 @ 17:34:58 #170
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76228413
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef JuiceJuice het volgende:

[..]

Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?
Belastingaangifte 2009 (deel 1)
Heb het antwoord er al staan.
  woensdag 30 december 2009 @ 18:56:03 #171
251588 JuiceJuice
pi_76231202
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:34 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Belastingaangifte 2009 (deel 1)
Heb het antwoord er al staan.
Duidelijk. Eens kijken of er nog meer aftrekposten zijn

Bij aftrekposten kan je ook kiezen voor: 'Restant persoonsgebonden aftrek over vorige jaren'

Mag ik daar de bedragen aftrekken die ik verleden jaar niet heb gedaan, en het jaar daarvoor?
  woensdag 30 december 2009 @ 18:57:38 #172
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76231265
Nee, daar vul je aftrekposten van voorgaande jaren in die je niet hebt kunnen aftrekken omdat je bijv. geen inkomen had. Je moet dan wel aangifte hebben gedaan waaruit blijkt dat je (een deel van) de aftrekposten niet hebt kunnen verrekenen in dat jaar.
pi_76246305
quote:
Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja. Bij mij kon ik gewoon mijn werkelijk gemaakte kosten opvoeren en daar deden ze simpelweg de drempel van ¤500 vanaf om bij mijn totale aftrekpost voor studiekosten te komen.

Ik heb wel "studie zonder studiefinanciering gedaan", maar dat zal dan wel alleen zijn als je niet meer recht heb op studiefinanciering (ook niet in de vorm van een lening als je wil). Even kijken wat er gebeurt als ik zeg "studie met studiefinanciering".

edit: Yep, een beetje onduidelijk in het begin. Maar je moet dus wel aanvinken "Studie met studiefinanciering in 2009", ook als je slechts recht hebt op een lening omdat je reguliere stufi-periode van 4 jaar voorbij is. Ze hadden het wel wat beter kunnen formuleren zeg.

Ik snap één ding niet helemaal dan. Uiteraard moet ik in deze aangifte gaan opgeven dat ik van aug-dec 2009 de studie heb gevolgd en geen stufi heb gekregen, omdat ik jan-aug studie heb gevolgd waarbij ik nog wel stufi kreeg. Hoe zit het dan met jan-aug 2010? Kan ik die dan pas daadwerkelijk opgeven in de aangifteperiode van 2010 (dat is wel het meest logisch). Wel een beetje raar aangezien ik NU mijn hele studiejaar al heb betaald. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Bericht 15% gewijzigd door Maharbal op 31-12-2009 00:11:24 ]
  donderdag 31 december 2009 @ 00:14:58 #174
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76246889
Klik eens op Help. Daar staat het netjes in uitgelegd.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 16:12:14 #175
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76294125

In navolging van eerdere reeksen begint hier de aangiftereeks voor de aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2009. Het aangifteprogramma 2009 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kan de rekenmachine weer uit de kast halen, de bankafschriften weer op tafel leggen en alle jaaropgaven weer verzamelen. Alles om het te betalen bedrag zo laag mogelijk te houden of het te ontvangen bedrag zo ver mogelijk te verhogen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2009 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2009.
Is er iets niet duidelijk in het programma?
Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten?
Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels?
Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Met uitzondering van de mensen die opteren voor het vragen van uitstel, moeten miljoenen mensen vóór 1 april 2010 hun aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2009 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte te kunnen indienen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD.
Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2010 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2009 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 14 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2014 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je aangifte inkomstenbelasting kun je op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2009 downloaden.
op papier
Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2009 extra te gaan controleren op (nader in te vullen).

Vooraf ingevulde aangifte
Net als vorig jaar kun je gebruik maken van de service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken. Net als vorig jaar heeft de belastingdienst de tijd nodig om verschillend gegevens te verzamelen en voor je klaar te zetten. Wil je gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte, moet je (net als vorig jaar) wachten tot 1 maart 2010. Pas na 1 maart 2010 kun je de vooraf ingevulde aangifte downloaden.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2010 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2010 bericht. Op basis van je aangifte krijgt je dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terug krijgt. Meestal ontvang je eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen over 2009 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna (dit kan wel een paar maanden duren) ontvang je de definitieve aanslag over 2009. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 juli 2009: 2,75%
- vanaf 1 oktober 2009: 2,50%
- vanaf 1 januari 2010: nog niet bekend
- vanaf 1 april 2010: nog niet bekend
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Aanslaggrens
Je krijgt geld terug als het terug te krijgen bedrag hoger is dan ¤ 14.
Je moet betalen als de verschuldigde inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen meer dan ¤ 43 hoger is dan het saldo van de voorheffingen en de ontvangen bedragen via een voorlopige aanslag.

Extra
Veranderingen 2009
Ook in 2009 zijn er weer wat dingen veranderd in de aangifte. Hier staan de meest belangrijke veranderingen al vermeld.

Studiekosten
Dit jaar heeft de belastingdienst het nog makkelijker gemaakt ten aanzien van het berekenen van de afrekpost studiekosten. Door in het programma te kiezen tussen de onderstaande mogelijkheden, komt er een invulscherm tevoorschijn die van toepassing is.
- studie zonder studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering over 2009
- studie met studiefinanciering in vorige jaren
Ook zijn de normbedragen voor de verschillende periodes al ingevuld. Dat scheelt zoeken en rekenen. Nu alleen maar hopen dat je alle bonnetjes nog terug kunt vinden.

Ziektekosten
2009 is weer een jaar waarin de het aantal ziektekostenuitgaven sterk zijn beperkt. De specifieke uitgaven die nog wel aftrekbaar zijn vallen onder:
- genees- en heelkundige hulp
- medicijnen op doktersvoorschrift
- bepaalde hulpmiddelen (in ieder geval niet brillen, contactlenzen en contactlenzenvloeistof)
- vervoer, zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis
- een dieet op doktersvoorschrift
- extra gezinshulp
- extra kleding en beddengoed
- reiskosten voor ziekenbezoek
Uiteraard blijft er nog een drempel van toepassing welke afhankelijk is van het inkomen.
Meer informatie staat hier vinden

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken, door op het vraagteken te klikken voor de vraag of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Als laatste willen we nog zeggen:
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Voorgaande delen
Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt.

Deze OP vind je hier.
Klik op bewerken, selecteer alles, kopieer en plak het in de OP op Fok!
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 1 januari 2010 @ 16:16:45 #176
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_76294266
Kiek me goan jonge!

verkapte tvp
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_76294270
'De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.'

Hoe werkt dat precies? Betekent dat dat je misschien ook al in 2010 zelf over 2010 moet gaan betalen of terug ontvangen? Of volgt er gewoon in 2011 nog een voorlopige aanslag?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 16:19:22 #178
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76294332
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 16:16 schreef Ori het volgende:
'De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.'

Hoe werkt dat precies? Betekent dat dat je misschien ook al in 2010 zelf over 2010 moet gaan betalen of terug ontvangen? Of volgt er gewoon in 2011 nog een voorlopige aanslag?
Ja, die kans is aanwezig. Je krijgt dan in 2010 al een voorlopige aanslag voor 2010, gevolgd door een (voorlopige en definitieve) afrekening op basis van je aangifte in 2011.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 16:20:34 #179
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76294366
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 16:16 schreef Paul het volgende:
Kiek me goan jonge!

verkapte tvp
Kiek moar uut: sie stoat overal te flits'n tegenwoordig.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 januari 2010 @ 18:47:05 #180
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_76298898
Ik heb mijn laatste loonstrook van 2009 nog niet?
Mag ik dan wel al aangifte doen?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 18:53:48 #181
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76299109
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 18:47 schreef Nizno het volgende:
Ik heb mijn laatste loonstrook van 2009 nog niet?
Mag ik dan wel al aangifte doen?
Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 1 januari 2010 @ 19:11:36 #182
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_76299581
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 18:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.
Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:12:35 #183
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_76299614
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:15:36 #184
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76299699
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:11 schreef Nizno het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?
... of je jaaropgave.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:17:03 #185
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_76299733
Ik ben in de loop van 2009 minder gaan werken. Eerst 36 uur (fulltime) en daarna 24 uur.

Is de kans dan aanwezig dat ik dit jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, wel geld kan terugkrijgen? Of gaat dat allemaal naar rato en komt mijn belasting dan weer op 0 uit?

Ik ben gaan studeren. Een deel van het collegegeld heb ik teruggekregen via een subsidieregeling voor Tegemoetkoming Leraren. Een deel ook niet. Kan ik dat van mijn belasting aftrekken?
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:20:06 #186
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76299809
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:17 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ik ben in de loop van 2009 minder gaan werken. Eerst 36 uur (fulltime) en daarna 24 uur.

Is de kans dan aanwezig dat ik dit jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, wel geld kan terugkrijgen?
Niet op basis van het minder werken.
quote:
Of gaat dat allemaal naar rato en komt mijn belasting dan weer op 0 uit?
Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.
quote:
Ik ben gaan studeren. Een deel van het collegegeld heb ik teruggekregen via een subsidieregeling voor Tegemoetkoming Leraren. Een deel ook niet. Kan ik dat van mijn belasting aftrekken?
Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:21:21 #187
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_76299840
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Niet op basis van het minder werken.
[..]

Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.
[..]

Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.
Okee dank je het maakt dan dus niet uit dat ik geen eigen huis heb?
waarschijnlijk vergelijk ik appels en peren maar mijn kennis is zeer beperkt
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:22:57 #188
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76299868
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:

[..]

Okee dank je het maakt dan dus niet uit dat ik geen eigen huis heb?
waarschijnlijk vergelijk ik appels en peren maar mijn kennis is zeer beperkt
Nee, als je geen eigen woning hebt, zul je daar verder niets van merken.
Waarbij we ervan uitgaan dat je werkgever de loonheffing op de juiste wijze heeft ingehouden.
pi_76299967
Ok een vraag namens mijn schoonvader:

Mijn schoonmoeder ligt sinds 9 december 2009 in het ziekenhuis. Dat gaat zeker ook nog wel 2 weken duren (wsl langer). Ik las dat mijn schoonvader de reiskosten af kan trekken van zijn inkomen. (hij voldoet aan de 10 km eis). Maar dit pas na 4 weken.

2 vragen:
- Die 4 weken grens wordt pas in 2010 gepasseerd, kan hij er wel wat mee in 2009?
- Mag je alle reisdagen aftrekken of pas vanaf die 4 weken. (stel ze ligt 5 weken in het ziekenhuis, mag hij dan 5 weken of 1 week reiskosten opvoeren?)

Alvast bedankt voor jullie deskundige antwoord
  vrijdag 1 januari 2010 @ 19:31:12 #190
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76300097
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:26 schreef exode het volgende:
Ok een vraag namens mijn schoonvader:

Mijn schoonmoeder ligt sinds 9 december 2009 in het ziekenhuis. Dat gaat zeker ook nog wel 2 weken duren (wsl langer). Ik las dat mijn schoonvader de reiskosten af kan trekken van zijn inkomen. (hij voldoet aan de 10 km eis). Maar dit pas na 4 weken.

2 vragen:
- Die 4 weken grens wordt pas in 2010 gepasseerd, kan hij er wel wat mee in 2009?
Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.
quote:
- Mag je alle reisdagen aftrekken of pas vanaf die 4 weken. (stel ze ligt 5 weken in het ziekenhuis, mag hij dan 5 weken of 1 week reiskosten opvoeren?)
Alle reisdagen.
quote:
Alvast bedankt voor jullie deskundige antwoord
pi_76300131
quote:
Op vrijdag 1 januari 2010 19:31 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.
[..]

Alle reisdagen.
[..]

Dank je wel!
  vrijdag 1 januari 2010 @ 23:51:35 #192
251588 JuiceJuice
pi_76311083
tvp
  Moderator vrijdag 1 januari 2010 @ 23:52:38 #193
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_76311130
Wachten op mijn jaaropgave hi ha ho
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_76311243
Ik had de "?" inderdaad ingezien, maar kennelijk had ik er overheen gelezen.

Ik vind het alleen wel apart, want uiteraard loopt het fiscale jaar niet gelijk met de jaren van het onderwijs. Op die manier moet ik mijn ontvangen stufi voor mijn vorige collegejaar (t/m juli) aftrekken van het door mij zelf betaalde collegegeld vanaf aug (geen stufi meer), waardoor ik dit jaar per saldo meer aftrek misloop en pas in 2011 mijn (volledig) betaalde collegeld (in de vorm van normbedragen) uit 2009 kan opvoeren .

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 02-01-2010 00:07:11 ]
pi_76329707
Zo, net aangifte 2008 en 2009 ingediend. Ik krijg over 2009 een kleine ¤ 700 terug omdat mijn werkgever pas vanaf februari rekening hield met de LHK en omdat ik nog een leuke aftrekpost studiekosten heb.
pi_76336872
Als ik m'n jaaropgave binnen heb, ga ik voor de eerste keer belastingaangifte doen!
pi_76339030
Hoe zat het nou precies met studieschuld waar kon dat precies worden opgevoerd?
  zaterdag 2 januari 2010 @ 21:57:28 #198
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_76339121
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 21:54 schreef Bombshell het volgende:
Hoe zat het nou precies met studieschuld waar kon dat precies worden opgevoerd?
Aftrekposten -> Studiekosten en andere scholingsuitgaven.
Als je kunt lezen, kun je het niet missen.
pi_76340663
In het scherm met 'Loon en dergelijke' bij 'loon', moet je daar het bruto of fiscaal loon invullen? Op mijn laatste loonstrook bij de cumulatieve jaartotalen staan beide vermeld.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 22:59:17 #200
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_76341546
Mijn jaaropgave nog niet.
Maar ik heb nog zorgtoeslag en kindgebondenbudget van de belastingdienst tegoed van 2009.
Voor 2010 weet ik nog niet wat mijn toetsingsinkomen is voor die toeslagen kan ik gewoon iets "schatten" en krijg ik aan het einde van het jaar een afrekening (ook als ik tehoog schat en nog geld van de belastingdienst zou moeten krijgen)?

Is er al bekend hoeveel belastingkorting je krijgt bij ouderschapsverlof?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')