Ze heeft dus wel recht op studiefinanciering maar ontvangt niets omdat ze teveel verdient.quote:Op maandag 7 december 2009 22:27 schreef Boogyman_2 het volgende:
Nee geen recht, omdat ze teveel verdient. Zou ze niks verdienen dan had ze nog rechten.
Nee, dan moet ze 6 maanden de normbedragen hanteren en mag ze de rest volgens de regeling van de studiekosten berekenen. Hier is het dus wijs om goed te letten op het moment van betalen van de studiekosten.quote:Op maandag 7 december 2009 22:41 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dat is wel vreemd. Stel ze heeft nog 6 maanden rechten op een beurs. Haar Master duurt 18 maanden. Dan moet ze nog 18 maanden de normbedragen gebruiken. Nu jij weer
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.quote:Op maandag 7 december 2009 22:51 schreef Boogyman_2 het volgende:
Ik zei al dat het een krakertje was,
Nog een complicatie, stel dat zij via mijn ex-werkgever (ik ben met pensioen) een vergoeding kan krijgen uit een studiefonds, moet dat in aftrek van de kosten? Is dat bekend bij de belastingdienst als dusdanig, of is het een normale schenking? Ik verwacht dat het eerste het geval zal zijn, al is het dan een verkapte subsidie voor de belastingdienst
Nee, de drempel (jij noemt het 'eigen risico/bijdrage') is ¤ 500,- per jaar. Als je in twee jaren met studiekosten te maken krijgt, krijg je ook twee keer te maken met de drempel. Daar is niets aan te doen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 00:23 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dan nog een laatste voor vanavond:
Student 1 begint zijn studie op 1 jan en eindigt die een jaar later op 1 jan.
Student 2 begint zijn studie op 1 sept en eindigt die een jaar later op 1 sept.
Student 1 heeft een 'eigen risico/bijdrage" van 500Euro.
Student 2, omdat het belastingjaar niet synchroon loopt met het schooljaar van 2x500Euro.
Dit lijkt een duidelijke onrechtvaardigheid.
Is er een hardheidsclausule, coulantieregeling, in een dergelijk geval, of is dat een poging om water uit een steen te persen?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:17 schreef Boogyman_2 het volgende:
Ontvangen bijdragen van een werkgever moeten in mindering worden gebracht op de studiekosten. Dit heeft niks met een schenking te maken als dit uit het dienstverband voortvloeit.
Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?quote:Maar niet uit een dienstverband wat mijn dochter heeft, maar wat ik had. Maakt dat verschil?
YW.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:24 schreef Boogyman_2 het volgende:
Dat laatste is een goede tip, mijn dank is groot.
Je hebt het al druk genoeg.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:05 schreef DonJames het volgende:
Wat MaW zegtzo, daar had ik weer een makkie aan
Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:29 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Waarom zou jouw ex-werkgever de studiekosten voor je kind betalen?
Als er geen dienstbetrekking (of andere overeenkomst) aan ten grondslag ligt, neig ik ernaar dat hier wel sprake is van een schenking. In dat geval hoeft de schenking niet in mindering gebracht te worden op de studiekosten (maar moet er wel belasting worden betaald over de schenking).
Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:36 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Het fonds is slechts losjes verbonden met het bedrijf en het komt, geloof me, wel vaker voor bij grote bedrijven.
Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:39 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maar wat is de tegenprestatie voor het bedrijf?
Of kan iedereen een verzoek om een bijdrage indienen?
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:40 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Geen tegenprestatie. Alleen voor kinderen van werknemers of pensionadas.
Ik laat het weten. Kan wel even duren.quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:quote:Op dinsdag 8 december 2009 10:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan zou ik bij het fonds even navragen onder welke voorwaarden uitkeringen worden gedaan. Ik neem aan dat ze vaker met uitkeringen te maken hebben gehad en dat ze afspraken hebben gemaakt met de fiscus hoe dit te behandelen.
Zelf blijf ik denken dat het een schenking is maar ik hoor graag hoe het fonds er zelf over denkt en of er afspraken met de fiscus zijn gemaakt.
Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:
Artikel 2
1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.
Ik kan me herinneren dat Philips ook dit soort uitkeringen deed.
Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 11:38 schreef DonJames het volgende:
[..]
MaW, uitkeringen van werkgevers aan andere mensen dan hun personeel komen wel vaker (maar niet heel vaak) voor. Zie bijvoorbeeld art. 2, eerste lid LB:
Artikel 2
1.Werknemer is de natuurlijke persoon die tot een inhoudingsplichtige in privaatrechtelijke of in publiekrechtelijke dienstbetrekking staat of van een inhoudingsplichtige loon geniet uit een vroegere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van hemzelf of van een ander, dan wel uit een bestaande privaatrechtelijke of publiekrechtelijke dienstbetrekking van een ander.
Ik kan me herinneren dat Philips ook dit soort uitkeringen deed.
In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:05 schreef Boogyman_2 het volgende:
[..]
Klopt. Navraag leert dat het als inkomen moet worden gezien. Het wordt ook zo aan de belastingdienst doorgegeven.
Inderdaad, anders zou je door de hond EN de kat worden gebeten.quote:Op dinsdag 8 december 2009 12:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Uiteraard komen uitkeringen aan anderen dan een werknemer voor. Het ging mij erom hoe een dergelijke uitkering dan moet worden gezien/belast. Onder studiekosten kan het m.i. dan niet geschaard worden.
[..]
In dat geval hoef je het niet in mindering te brengen op de studiekosten.
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!quote:Op maandag 7 december 2009 22:03 schreef Boogyman_2 het volgende:
Don James en Man at work, ik heb hier een hersenkraker voor jullie.
Mijn dochter heeft in 2006 haar Bachelor gehaald. Omdat ze geen keuze kon maken voor haar Master, is ze gaan werken in haar beroeps richting.
In Augustus 2009 heeft ze eindelijk haar richting gevonden (werk is ergens goed voor!) en is een Master begonnen in het verlengde van haar studie. Ze heeft dus een onderbreking van een jaar of drie en maakt haar studie nu af.
Ze werkt nog steeds en heeft een goede regeling met haar werkgever getroffen om de colleges te kunnen volgen.
Ze heeft geen recht op IB ondersteuning omdat ze teveel verdient. (Nog wel bijna een jaar recht over op de basisbeurs).
Wat kan zij nu als aftrekposten opvoeren?
Het collegegeld a 1600Euro en overige boek en materialen? (of slechts een deel van die 1600Euro)
Minus de 500Euro drempel?
b.v.d.
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:54 schreef relic000 het volgende:
[..]
Boogieman, ik leg je vraag ook even voor aan onze adviseurs!
gr
Emiel
Een Belastingtiptopic? Zul je met de MOD's moeten overleggen.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen?
Hé da's toevallig. Doen wij hier ook.quote:Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
Ik denk het wel. Als je enigzins kan aantonen dat je non-profit werkt, mag je het zelfs met naam en toenaam van de organisatie doen, geloof ik.quote:Op dinsdag 15 december 2009 10:53 schreef relic000 het volgende:
Is het toegestaan hier tips te plaatsen? Ik werk voor een platform met aangesloten belasting adviseurs waarop we wekelijks tips plaatsen om minder belasting te betalen en/of te helpen bij de belastingaangifte 2009. Met name voor particulieren, ZZP ers en DGA's.
We doen dit zo in zo begrijpelijk mogelijke taal.
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekekenquote:Op dinsdag 15 december 2009 17:49 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Correct me if I'm wrong maar volgens mij zijn de vragen al beantwoord.
mirror???????????????quote:Op woensdag 16 december 2009 16:52 schreef JuiceJuice het volgende:
Iemand een mirror van het aangifte programma van 2009?
overigens had ik daardoor de vraag al voorgelegd en nu ook antwoord gekregen. ik post het toch, wie weet is het van waarde:quote:Op woensdag 16 december 2009 09:39 schreef relic000 het volgende:
[..]
ja duidelijk beantwoord zelfs. met m'n neusgaten gekeken
Welke rest van de teruggave bedoel je?quote:Op maandag 21 december 2009 17:07 schreef mefke79 het volgende:
Het lastige aan het geheel is dat die inkomsten de basis vormen voor de rest van de teruggave en dat die teruggave weer de kinderopvangtoeslag bepaalt. Hopelijk weet iemand raad, bedankt vast!
Het eigenwoningforfait is niet afhankelijk van je inkomen. Dat is afhankelijk van de WOZ waarde. Of je bedoelt iets anders dan ik denk.quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Wat bedoel je daarmee? Je eigenwoningforfait wordt bepaald aan de hand van je WOZ-waarde (let wel op het maximum).quote:Op maandag 21 december 2009 18:56 schreef mefke79 het volgende:
Inkomsten is toch de basis om dingen als eigenwoningforfait te bepalen? De voorlopige teruggave gebruiken wij om alvast een deel van de hypotheekaftrek terug te krijgen.
En de kinderopvangtoeslag is inderdaad afhankelijk van de inkomen, maar je moet dan het verzamelinkomen geven en zelfs dat krijg ik nu niet voor elkaar omdat ik de bruto inkomsten maar niet berekend krijg.
Dat klopt. Maar ook je spaargeld, lijfrentepremie, verhuizen, premie ZVW e.d. hebben invloed op het verzamelinkomen.quote:Op maandag 21 december 2009 22:23 schreef mefke79 het volgende:
Verzamelinkomen hangt toch ook af van welk deel van de aftrekposten eigenwoning je aan wie toewijst? Dus oke, dat is geen eigenwoningforfait, maar dat samen met hypotheekkosten maakt wel de aftrekpost. En die aftrekpost heb ik dan weer nodig voor het berekenen van het verzamelinkomen.
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.quote:Ik wil best schatten hoor en ik kijk ook niet op 100 euro meer of minder, maar het gaat wel om iets meer dan 100 euro. En het verschil per maand voor de kinderopvangtoeslag zit ook op meer dan 100 euro. Ik krijg toch echt niet graag 100 euro te veel per maand (wat dan een jaar later weer terug moet). Maar goed, nog steeds niemand een idee hoe het nou werkt? Want als niemand het weet ga ik maar gewoon rekenen met onze volledige brutosalarissen, dat lijkt me het veiligste, dan krijg ik maar wat terug volgend jaar.
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat. Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.quote:Op maandag 21 december 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
Hoe bedoel je: hoe het werkt? Zoals gezegd, bij toeslagen is het zo dat je een redelijke schatting moet doen omdat je niet weet wat er in 2010 gebeurt.
Omdat je ouderschapsverlof gecompenseerd wordt door de levensloop, kun je gewoon uitgaan van het inkomen op bais van 40 resp. 40 uur.quote:Op dinsdag 22 december 2009 10:20 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Ik bedoel welk brutoinkomen ik nu moet nemen. Want het scheelt nogal of je het inkomen moet berekenen over 36 of 40 uur. En zeker als die vraag twee keer komt omdat ook van mijn inkomen niet duidelijk is of het nou over 32 of 36 uur gaat.
Ouderschapsverlofkorting en levensloopkorting hebben geen invloed op het verzamelinkomen. Dit is een korting op de te betalen belasting.quote:Ik kan die schatting dus niet echt maken. Zeker niet omdat wat jij zegt lijfrente enzo ook invloed hebben en die invloed is groot omdat ook dingen als ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting nog om het hoekje komen kijken.
Ja hoor, de belastingdienst snapt het wel. Maak je daar maar geen zorgen over.quote:Zo stom, overal staat uitgelegd hoe je moet berekeningen hoeveel je moet sparen om verlof op te nemen, maar als je het dan wilt opnemen staan er nergens meer goede berekeningen. Ja, wel als je een hele maand verlof wilt nemen, maar die berekening is niet moeilijk. Het wordt pas lastig met gedeeltelijk verlof over meerdere maanden en in combi met ouderschapsverlof. Ben benieuwd of de belastingdienst het zelf nog snapt.
Ik zou uitgaan van het brutosalaris op basis van de uren die je nu hebt. Zoals gezegd, de vier uur dat je mindert, wordt weer aangevuld door de levensloop zodat je weer op de oude situatie zit. Daarbij kun je nog rekening houden met de eigen woning (eigenwoningforfait minus de rente). Dan heb je de grootste posten over het algemeen te pakken.quote:De veiligste optie is uitgaan van het maximale brutosalaris, geen rekening houden met ouderschapsverlofkorting en levensloopverlofkorting en dat allemaal pas in 2011 terugvragen. Nadeel is dan wel dat ik per maand meer dan 100 euro minder kinderopvangtoeslag krijg.
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.quote:Op dinsdag 22 december 2009 19:58 schreef Memento-Mori het volgende:
ff n vraagje... ik heb afgelopen jaar 428 euro gekregen als vrijwilligersvergoeding/proefpersoonvergoeding, valt dit nu wel of niet onder mijn verzamelinkomen en telt dat mee voor de bijverdiengrens van ibg? if so zit ik net over die grens namelijk
het werd door de instantie aangeduid als onkostenvergoeding...quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:09 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het een kostenvergoeding (dus vrijwilligersvergoeding)? Dan niet.
Is het een vergoeding voor bewezen diensten, dan wel.
(En aangezien je het hebt over een proefpersoonvergoeding, ga ik voor het laatste.)
Volgens de belastingdienst: http://www.belastingdiens(...)rijwilligers-01.htmlquote:Op dinsdag 22 december 2009 20:12 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
het werd door de instantie aangeduid als vrijwilligersvergoeding... dus ik zit in dubio daardoor
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:18 schreef Memento-Mori het volgende:
het gaat dus om een onkostenvergoeding kwam ik net achter
quote:Op dinsdag 22 december 2009 20:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan valt het dus niet in het belastbare inkomen.
gewoon een aanvraag indienen. Via toeslagen.nl bijvoorbeeld of een formulier aanvragen via 0800 0543quote:Op dinsdag 29 december 2009 20:23 schreef EstherftKimi het volgende:
Ik had ff een vraagje, is het mogelijk om bijvoorbeeld je zorgtoeslag in een keer terug te vragen?
En zoja hoe dan?
of tot datum uitstel aangiftequote:Op dinsdag 29 december 2009 21:02 schreef Nizno het volgende:
....Je kan tot april aanvragen van 2009.
je hebt gelijk...quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:29 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
of tot datum uitstel aangifte
Welk programma gebruik je als ik vragen mag?quote:Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma, maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
Welk nieuwe aangifteprogramma.quote:Op woensdag 30 december 2009 15:42 schreef JuiceJuice het volgende:
Ik zit een beetje te spelen met dat nieuwe aangifte programma,...
Onder het kopje studiekosten.quote:... maar waar kan ik boeken en mijn laptop bijvoorbeeld aftrekken?
quote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Welk nieuwe aangifteprogramma.
[..]
Onder het kopje studiekosten.
Uiteraard. Maar heb geen zin om al die uitzonderingen te gaan noemen zonder verdere specificaties.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eventueel, indien en voor zover mogelijk, onder voorwaarde van, zolang dat, etc. etc.
Ik gooi het meestal onder overige kosten in de V&Wquote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullenquote:Op woensdag 30 december 2009 15:55 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:08 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Nou die van 2009. Maar ik krijg iets met normbedragen ofzo waar er automatisch iets wordt ingevuld aan de hand van wanneer ik college heb gehad. Maar laptop / schoolboeken lijk ik nergens in te kunnen vullen![]()
http://download.belasting(...)ib2009_win_setup.exequote:Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.
Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geledenquote:Op woensdag 30 december 2009 17:21 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dat kan niet. Het IB-programma van 2009 is nog niet uitgegeven. Geen idee wat je aan het doen bent, maar geef eens een linkje naar het programma dat je hebt gedownload.
Edit: blijkt dus wel ergens op de site te staan. Alleen niet op de reguliere plaats.![]()
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:31 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Mjah. Anyway het is wat veranderd in tegenstelling tot een jaar geleden
Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.
Belastingaangifte 2009 (deel 1)quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef JuiceJuice het volgende:
[..]
Okay, kan jij dan als expert vertellen waar ik me laptop mag invullen en de boeken?
Duidelijk. Eens kijken of er nog meer aftrekposten zijnquote:Op woensdag 30 december 2009 17:34 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Belastingaangifte 2009 (deel 1)
Heb het antwoord er al staan.
Ja. Bij mij kon ik gewoon mijn werkelijk gemaakte kosten opvoeren en daar deden ze simpelweg de drempel van ¤500 vanaf om bij mijn totale aftrekpost voor studiekosten te komen.quote:Op woensdag 30 december 2009 17:33 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijker geworden wat betreft de studiekosten.
Ja, die kans is aanwezig. Je krijgt dan in 2010 al een voorlopige aanslag voor 2010, gevolgd door een (voorlopige en definitieve) afrekening op basis van je aangifte in 2011.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 16:16 schreef Ori het volgende:
'De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2010. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2010 ontvangen.'
Hoe werkt dat precies? Betekent dat dat je misschien ook al in 2010 zelf over 2010 moet gaan betalen of terug ontvangen? Of volgt er gewoon in 2011 nog een voorlopige aanslag?
Kiek moar uut: sie stoat overal te flits'n tegenwoordig.quote:
Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 18:47 schreef Nizno het volgende:
Ik heb mijn laatste loonstrook van 2009 nog niet?
Mag ik dan wel al aangifte doen?
Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?quote:Op vrijdag 1 januari 2010 18:53 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Tuurlijk mag je aangifte doen. Je hebt alleen nog niet alle gegevens. Dus gaat wel moeilijk worden om een volledige aangifte in te dienen.
... of je jaaropgave.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:11 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dus jij denkt dat ik beter kan wachten tot ik mijn laatste loonstrook heb?
Niet op basis van het minder werken.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:17 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
Ik ben in de loop van 2009 minder gaan werken. Eerst 36 uur (fulltime) en daarna 24 uur.
Is de kans dan aanwezig dat ik dit jaar, in tegenstelling tot voorgaande jaren, wel geld kan terugkrijgen?
Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.quote:Of gaat dat allemaal naar rato en komt mijn belasting dan weer op 0 uit?
Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.quote:Ik ben gaan studeren. Een deel van het collegegeld heb ik teruggekregen via een subsidieregeling voor Tegemoetkoming Leraren. Een deel ook niet. Kan ik dat van mijn belasting aftrekken?
Okee dank jequote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:20 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Niet op basis van het minder werken.
[..]
Loonheffing wordt ook naar rato ingehouden.
[..]
Je kunt de kosten minus de vergoeding opgeven als studiekosten. Als dit meer is dan de drempel heb je een aftrekpost in je aangifte.
Nee, als je geen eigen woning hebt, zul je daar verder niets van merken.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:21 schreef Flappe-du-Pomme het volgende:
[..]
Okee dank jehet maakt dan dus niet uit dat ik geen eigen huis heb?
waarschijnlijk vergelijk ik appels en peren maar mijn kennis is zeer beperkt![]()
Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:26 schreef exode het volgende:
Ok een vraag namens mijn schoonvader:
Mijn schoonmoeder ligt sinds 9 december 2009 in het ziekenhuis. Dat gaat zeker ook nog wel 2 weken duren (wsl langer). Ik las dat mijn schoonvader de reiskosten af kan trekken van zijn inkomen. (hij voldoet aan de 10 km eis). Maar dit pas na 4 weken.
2 vragen:
- Die 4 weken grens wordt pas in 2010 gepasseerd, kan hij er wel wat mee in 2009?
Alle reisdagen.quote:- Mag je alle reisdagen aftrekken of pas vanaf die 4 weken. (stel ze ligt 5 weken in het ziekenhuis, mag hij dan 5 weken of 1 week reiskosten opvoeren?)
quote:Alvast bedankt voor jullie deskundige antwoord
Dank je wel!quote:Op vrijdag 1 januari 2010 19:31 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, de kosten zijn gemaakt in 2009. Dus ook opvoeren in 2009.
[..]
Alle reisdagen.
[..]
Aftrekposten -> Studiekosten en andere scholingsuitgaven.quote:Op zaterdag 2 januari 2010 21:54 schreef Bombshell het volgende:
Hoe zat het nou precies met studieschuld waar kon dat precies worden opgevoerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |