Meer info is welkom.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:13 schreef Bioman_1 het volgende:
Duidelijke OP. Blijf deze topic wel even volgen![]()
Vraagje over mijn situatie. Ik ben dit jaar vanaf 1 januari t/m 9 juli bezig geweest met mijn afstudeerstage (en ben per 9 juli afgestudeerd). Ik studeer al een tijdje en heb daarom GEEN recht meer op stufi (dus ook niet op een lening ofzo). Verder heb ik tijdens deze periode niet gewerkt en heb dus geen inkomsten gehad. De verwachting is dat ik per 1 september een baan heb.
Maar kan ik nu het betaalde lesgeld voor jan t/m juni (7*130.41 = 912.87) opgeven als aftrekpost voor 2009? Ik heb verder geen kosten gemaakt voor mijn studie...
Maak daar maar 10 jaar vanquote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:20 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Meer info is welkom.![]()
Studeert al een tijdje? is dat 5, 6 jaar ofzo?
edit: Wordt je prestatiebeurs (en aanvullende beurs) omgezet in een gift?
ow das wel netjes van je zeg.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:24 schreef Bioman_1 het volgende:
[..]
Maak daar maar 10 jaar vanBegonnen in '99
Ik heb twee bachelor- en 1 master-diploma, dus mijn prestatiebeurs wordt geheel omgezet in een gift.
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:00 schreef Eppie_NL het volgende:
* Uitleg computers (afschrijving)
Per 1 augustus 2009 aanschaf
Computer (voor thuis ook voor school bedoeld) 800,00
Laptop (voor op school te werken) 600,00
Totaal: 1.200,00
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?quote:
Totaal mogelijk af te schrijven
Computer (600 - 10% Restwaarde) 720,00
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.quote:Laptop (600 - 10% Restwaarde) 540,00
Totaal: 1.080,00
In 2009 af te schrijven
Computer (540/36 x 5 maanden in 2009) 100,00
Laptop (540/36 x 5 maanden in 2009) 75,00
Totaal: 175,00
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
800 + 600 = 1.200? Of reken je op een andere manier?
[..]
600 min 10% is meer dan de aanschafwaarde?
[..]
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...quote:Op vrijdag 31 juli 2009 17:42 schreef ManAtWork het volgende:
De rest heb ik nog niet doorgenomen. Met name omdat je rekent met voorlopige bedragen op basis van voorgaand jaar.
Ik neem aan dat de grote wijzigingen van 2009 t.o.v. 2008 nog komen.
Ik heb net de normbedragen van 2009 gevonden. Op het eerste gezicht is er helemaal niets verandert (op paar euro's na bij de normbedragen en het collegeld).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 19:37 schreef Nizno het volgende:
[..]
Heel stiekem heb ik niets doorgenomen.. Alleen om de laatste regel van je...
Dat inderdaad.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 22:10 schreef ManAtWork het volgende:
Ik denk dat Nizno, net als ik, andere grote veranderingen (ten opzichte van voorgaande jaren) bedoelt.
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.quote:Daarnaast denk ik dat je met het opvoeren van twee volledige PC's nog wel eens vragen kunt krijgen. Je zou m.i. in ieder geval een deel aan niet-studiekosten moeten toerekenen.
quote:
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...quote:[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:10 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dat inderdaad.
[..]
Denk dat je de laptop alleen aan studie kunt rekenen. De vaste pc zal niet gezien worden aan studie aangezien die voor een te groot deel prive gebruik is.
Dit ook omdat je de laptop ook prima thuis kan gebruiken voor de studie. En dus de vaste pc hiervoor niet nodig hebt.
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:16 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ken ik je nu al zo goed?![]()
[..]
Hmmm, ik heb hier 2 PC's en 2 laptops staan. Zou ik die allemaal als zakelijke kosten kunnen opvoeren? Ook al werk ik alleen,...
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?quote:[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:18 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ja, dan zijn mijn werkelijke studiekosten in tweede halfjaar 2009 dus ¤ 1.075.82 (i.p.v. 1.175,82).
Maar dan verandert er eigenlijk nog niks. Aftrekpost ad. ¤ 1.748 kan ik nog meenemen.
Ik blijf toch ruim onder de grens van ¤ 4.495.36 (2.237,04 + 2.258,32).
[..]
Als je een eigen onderneming hebt wel ja. Maar die kosten komen dan ten laste van het resultaat (winst- en verliesrekening onderneming).
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:27 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Waarom dacht je dat ze de normbedragen hebben ingevoerd?
[..]
1. Hoe kan ik de fiscus ervan overtuigen dat ik 2 PC's en 2 laptops nodig heb om mijn werk uit te voeren als ik maar met één computer tegelijk kan werken?
2. Mag ik de PC's dan in één keer ten laste van mijn resultaat brengen?
3. Maakt het uit in wat voor soort branche ik werk?
Dat zeg ik niet.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:32 schreef Nizno het volgende:
[..]
kortom jij denkt dat de staat zonder morren gewoon een hele eigen onderneming gaat inrichten?
Dus als ik 20 pc's neerzet en alleen werk dan kan ik dat gewoon opvoeren en wegstrepen tegen mijn resultaat?
Wauw.. Had ik eerder moeten weten!!
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:39 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
1. Dat wordt echt moeilijk om alle 4 als zakelijk op te voeren. Je moet dan kunnen aantonen dat je ze alle 4 nodig hebt om je bedrijfsactiviteiten te kunnen uitvoeren.
2. Ja, kan. Maar ligt ook aan het bedrag. Maar meestal is het een investering. Dan komende de computers en laptops (alegeme naam: kantoorinventaris) op de balans en schrijf je de computer en laptops over 5 jaar af.
3. Volgens mij staat het nergens vastgelegd.
Heb je een eenmanszaak? Waarom laat je dan de jaarrekening niet opstellen door een accountantskantoor?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:44 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
1. Als ik op de één een boekhoudprogramma heb staan, op de ander mijn bestanden, op de derde draait een mailserver en de vierde neem ik mee voor onderweg, dan heb ik ze toch allemaal gebruikt.
2. Hoezo ligt het aan het bedrag? Vier computers kosten toch al gauw 2.000 euro.
3. Dus als timmerman kan ik dat net zo goed opvoeren als wanneer ik een uitzendkantoor begin?
Ja, ik heb een eenmanszaak. Moet ik dat dan door een accountantskantoor laten opstellen? Dat kost bakken met geld! Wist niet dat er een verklaring van een accountant bij moest,... :$
[..]quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:43 schreef Eppie_NL het volgende:
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:48 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Nee, moet zeker niet. Maar is wel aan te raden. Als je administratie goed is, dan hoeven ze niet veel te doen. Balans en winst- en verliesrekening opstellen is zo gebeurd. Tevens doen ze de aangifte IB voor je. Koste je paar honderd euro inderdaad (rond 500 euro), maar je weet wel dat alles in order is. Bij eventuele controle van de belastingdienst zit je dan ook goed.
Verklaring van accountant is ook niet nodig.
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:51 schreef ManAtWork het volgende:
Als je alles niet mag aftrekken waarom kun jij dan wel 2 computers opvoeren. Da's dan toch niet logisch?
En zoals ik al eerder zei: waarom hebben ze die normbedragen dan ingevoerd als er na al die ingewikkelde berekeningen toch alleen maar uit komt dat je de kosten niet volledig kunt aftrekken?
Lijkt me een beetje omslachtig,...
De accountantskantoor zal volgens de wettelijke regels de balans en winst- en verliesrekening opstellen. Plus een accountantskantoor haalt het maximale voor jou eruit. Zowel bij de jaarrekening als de IB.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als mijn administratie goed is, kan ik het dus zelf ook. En als ik vragen in de IB heb, kijk ik wel op Fok!. Vorig jaar liep er ook een topic over de aangifte. Stonden best wel interessante dingen in.
Hoezo zit ik bij een eventuele controle van de belastingdienst dan goed? Ben ik dan extra verzekerd dat ik geen boetes ofzo krijg?
Als een verklaring niet nodig is, snap ik nog niet waarom ik naar een duur accountantskantoor moet. Die rekenen al snel 150-200 euro per uur. En ik kan me niet voorstellen dat ze in 2 tot 3 uur een jaarrekening en aangifte IB kunnen klaar maken.
Ik ben alleen met mijn administratie bijhouden gemiddeld al anderhalf uur per week bezig.
Maar de drie eerdere vragen die ik stelde, vormen dus geen probleem als ik je goed begrijp?
Hoezo is het een voordeel?quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:08 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
Ik heb gewoon 2 computers opgevoerd, maar ik mag inderdaad eigenlijk maar 1 opvoeren. Ik houd daar dus straks ook rekening mee (bij invullen aangifte 2009). Ik kan toch niet aannemelijk maken dat die beide echt voor school zijn.
Ik zal morgen een berekening maken wat het verschil is tussen iemand die ¤ 6.000 als werkelijke studiekosten heeft en iemand met ¤ 2.000 als werkelijke studiekosten. Je kan zo de voordelen bepalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |